abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129612920
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jij, de Don Quichot met tunnelvisie als het om rechtspraak gaat, de man die werkelijk waar elke kromme zin recht lult als het gaat om interpretatie van de letter van de wet, de man wiens enige levensdoel het schijnt te zijn om criminelen te verdedigen ten overstaan van alles en iedereen, de man die de oordelen van rechters en ovj's blind volgt, uitgerekend jij beticht iemand anders van het ontbreken van nuance? Je moet het gore lef maar hebben om dat te blijven roeptoeteren.
Inderdaad, volledig gebrek. Bij jou is het zwart. Of wit. Als het moeilijker wordt dan dat haak je af. Sorry man, ik kan er ook niks aan doen dat de wereld niet zo eenvoudig in elkaar zit!
pi_129612969
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:06 schreef Loekie1 het volgende:
- Als de veroorzaker van een fataal ongeval - waarbij geen drank in het spel is - wordt beschuldigd van een aanmerkelijke verkeersfout dan krijgt hij te maken met artikel 6 van de Wegenverkeerswet. Hij kan dan rekenen op een straf van bijvoorbeeld 2 maanden cel plus een rijverbod van 1 jaar.

- Heeft de automobilist een grove verkeersfout gemaakt, dan stijgt die straf naar 6 maanden cel en een rijverbod van 2 jaar. Dat hebben rechters onderling afgesproken in de zogenoemde LOVS-richtlijn. Daarin staan oriëntatiepunten voor de zwaarte van straffen bij veelvoorkomende delicten.

- Als de chauffeur roekeloos heeft gereden, kan hij een straf krijgen van 8 maanden, plus een rijverbod van 3 jaar. De rechter kan afwijken van de strafrichtlijnen. Zo kan een rechter ook een werkstraf opleggen in plaats van een gevangenisstraf, of een combinatie daarvan. Een dader kan maximaal 240 uur werkstraf krijgen, dit staat omgerekend gelijk aan 6 maanden cel. De rechter kan ook zwaardere of lichtere straffen opleggen als daar aanleiding voor is.

Belachelijk lage straffen voor overtredingen met zulke impact.
Wat is de enorme impact van "roekeloos rijden"?
quote:
Met een beetje handigheid kun je de auto dus zeker wel als moordwapen gebruiken en er makkelijk mee wegkomen.
...
Nee.
pi_129612989
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:07 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Sodemieter op!
Nee.
pi_129613036
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:09 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat is de enorme impact van "roekeloos rijden"?

Fataal ongeval, dat staat er toch?
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:11:21 #65
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_129613053
quote:
- Als de veroorzaker van een fataal ongeval - waarbij geen drank in het spel is - wordt beschuldigd van een aanmerkelijke verkeersfout dan krijgt hij te maken met artikel 6 van de Wegenverkeerswet. Hij kan dan rekenen op een straf van bijvoorbeeld 2 maanden cel plus een rijverbod van 1 jaar.

- Heeft de automobilist een grove verkeersfout gemaakt, dan stijgt die straf naar 6 maanden cel en een rijverbod van 2 jaar. Dat hebben rechters onderling afgesproken in de zogenoemde LOVS-richtlijn. Daarin staan oriëntatiepunten voor de zwaarte van straffen bij veelvoorkomende delicten.

- Als de chauffeur roekeloos heeft gereden, kan hij een straf krijgen van 8 maanden, plus een rijverbod van 3 jaar. De rechter kan afwijken van de strafrichtlijnen. Zo kan een rechter ook een werkstraf opleggen in plaats van een gevangenisstraf, of een combinatie daarvan. Een dader kan maximaal 240 uur werkstraf krijgen, dit staat omgerekend gelijk aan 6 maanden cel. De rechter kan ook zwaardere of lichtere straffen opleggen als daar aanleiding voor is.

Belachelijk lage straffen voor overtredingen met zulke impact. Met een beetje handigheid kun je de auto dus zeker wel als moordwapen gebruiken en er makkelijk mee wegkomen.
In Engeland zijn de straffen veel forser dan bij ons, dus waar blijven ze nou met hier zijn de straffen zo hoog?
Nee, dat kan dus niet. Als er moord bewezen kan worden dan is er sprake van een heel ander geval dan van een ongeluk.

Zoals ik in het ander topic ook al zei:

Verkeersongelukken met een dodelijke afloop komen dagelijks voor. 800 doden per jaar maar liefst. Dat is afschuwelijk, maar vormt geen aanleiding om bij elk ongeluk de overlevende maximale schuld toe te kennen. Dat moet per situatie bepaald worden.

Er speelt echter ook emotie bij. Zeker als het slachtoffer een knappe jonge dame is of een kind. Het publiek is dan sneller geneigd om de bestuurder te zien als een bruut monster die willens en wetens mensen verpulverd. Dat gebeurde in deze kwestie ook, en leidde - ook vervelend voor het OM en voor de rechter - af van de werkelijke kwestie: namelijk of in dit geval wel of niet bewezen kan worden dat er roekeloos rijgedrag is vertoond.

De OvJ zag te weinig bewijs om een ten laste legging van roekeloosrijgedrag te kunnen staven. De rechter keek op een andere wijze naar het bewijs en vond dat de aangedragen omstandigheden van het ongeluk klaarblijkelijk wel een veroordeling voor roekeloos rijden rechtvaardigde.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_129613082
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:10 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Fataal ongeval, dat staat er toch?
Excuus, staat er inderdaad.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:13:18 #67
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_129613141
quote:
De straf valt daarmee hoger uit dan de eis van het Openbaar Ministerie (OM), omdat de man ook na het ongeluk roekeloos rijgedrag bleef vertonen.
Ik ben blij verrast!

quote:
De automobilist die vorig jaar de 13-jarige Donnie Rog doodreed, heeft een gevangenisstraf van 9 maanden, waarvan 2 voorwaardelijk gekregen.

Ook raakt hij 4 jaar zijn rijbewijs kwijt. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdagmiddag geoordeeld.
Ik had het niet verwacht, maar ik denk dat de meesten zich kunnen vinden in deze straf.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:13:28 #68
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_129613145
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:11 schreef Ryon het volgende:
De OvJ zag te weinig bewijs om een ten laste legging van roekeloosrijgedrag te kunnen staven. De rechter keek op een andere wijze naar het bewijs en vond dat de aangedragen omstandigheden van het ongeluk klaarblijkelijk wel een veroordeling voor roekeloos rijden rechtvaardigde.
En dat is het bizarre aan deze zaak, want dat komt, naar mijn weten, niet zo vaak voor. Zeker niet op deze schaal.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_129613198
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:13 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

En dat is het bizarre aan deze zaak, want dat komt, naar mijn weten, niet zo vaak voor. Zeker niet op deze schaal.
Zou dit nog consequenties kunnen hebben voor de OvJ? Aangezien de uitspraak van de rechter impliceert dat deze haar werk onvoldoende heeft gedaan.
pi_129613214
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:13 schreef Marrije het volgende:

[..]

Ik ben blij verrast!

Er waren echt heel veel mensen die zeiden dat dat niet mee zou tellen. Guess they were wrong.
pi_129613217
De officier van justitie moeten ze meteen de laan uitsturen. Wordt haar gevraagd niet op de emoties te reageren maar op feiten, begint ze weer over emoties. Dat is pure treiterij. Net zoals 'we moeten het aan de samenleving kunnen uitleggen' terwijl dat nu nét het hele probleem is. Pure treiterij of kierewiet. In beide gevallen: moven.
pi_129613231
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:11 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, dat kan dus niet. Als er moord bewezen kan worden dan is er sprake van een heel ander geval dan van een ongeluk.

Zoals ik in het ander topic ook al zei:

Verkeersongelukken met een dodelijke afloop komen dagelijks voor. 800 doden per jaar maar liefst. Dat is afschuwelijk, maar vormt geen aanleiding om bij elk ongeluk de overlevende maximale schuld toe te kennen. Dat moet per situatie bepaald worden.

Er speelt echter ook emotie bij. Zeker als het slachtoffer een knappe jonge dame is of een kind. Het publiek is dan sneller geneigd om de bestuurder te zien als een bruut monster die willens en wetens mensen verpulverd. Dat gebeurde in deze kwestie ook, en leidde - ook vervelend voor het OM en voor de rechter - af van de werkelijke kwestie: namelijk of in dit geval wel of niet bewezen kan worden dat er roekeloos rijgedrag is vertoond.

Uitstekende samenvatting ^O^
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:16:17 #73
186587 Byzantynixschii
pi_129613249
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zou dit nog consequenties kunnen hebben voor de OvJ? Aangezien de uitspraak van de rechter impliceert dat deze haar werk onvoldoende heeft gedaan.
Het kan dat de OvJ hard heeft gefaald, maar daar zit een apparaat achter. Wat voor consequenties dit exact zou kunnen hebben weet ik niet. Niet hele grote denk ik.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:17:48 #74
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_129613295
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er waren echt heel veel mensen die zeiden dat dat niet mee zou tellen. Guess they were wrong.
Ik dacht al van wel, maar dat werd van tafel geveegd.
En het gaat me natuurlijk niet om even mijn gelijk te halen, ik vind de boodschap die wordt afgegeven heel goed.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:19:03 #76
186587 Byzantynixschii
pi_129613345
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:17 schreef Marrije het volgende:

[..]

Ik dacht al van wel, maar dat werd van tafel geveegd.
Voor de duidelijkheid: dit is alleen relevant geweest bij het bepalen van de strafmaat, niet bij het bepalen van de schuldvraag.
pi_129613508
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:13 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Zou het kunnen zijn dat er wat mensen zonder binding met "het volk" wakker geschud zijn door de massale vechtpartij in de rechtbank?
60 HRC
pi_129613560
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:23 schreef HardMetal het volgende:

[..]

Zou het kunnen zijn dat er wat mensen zonder binding met "het volk" wakker geschud zijn door de massale vechtpartij in de rechtbank?
Neuh.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:24:53 #79
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_129613564
quote:
Rijontzegging 4 jaren, proeftijd 6 jaren.
Mooie proeftijd ook.

quote:
Om de botssnelheid van de door verdachte bestuurde Seat te bepalen, zijn onder regie van verbalisant [getuige I.] door het Duitse bedrijf Crash Test Service botsproeven uitgevoerd. Bij dit onderzoek is de tijdens de proef ontstane schade vergeleken met de in werkelijkheid geleden schade. Daarbij is, ter vervanging van de bestuurder van de fiets, gebruik gemaakt van een zogenoemde dummy. Deze dummy stond tijdens de botsproeven stil.Uit dit onderzoek is gebleken dat de botssnelheid minimaal 51,2 kilometer per uur en zeker minder dan 67,6 kilometer per uur is geweest. Bij een botssnelheid van 60,4 kilometer per uur ontstond ongeveer evenveel schade als bij het daadwerkelijke ongeval, zodat deze snelheid volgens de Verkeersongevallendienst een goede richtlijn biedt voor de daadwerkelijke botssnelheid.

Om tot de gereden snelheid van de Seat te komen, moet de voorwaartse snelheid die de fietser had bij de vermoedelijke snelheid van de Seat worden opgeteld. De conclusie in het (aanvullend) proces-verbaal van VOA is dat de vermoedelijke snelheid van de Seat 73,9 kilometer per uur is geweest. De rechtbank begrijpt dat de Verkeersongevallendienst in deze berekening een botssnelheid van 60,2 kilometer per uur van de Seat als uitgangspunt heeft genomen waarbij de berekende snelheid van de fiets van 13,7 kilometer per uur is opgeteld.

De conclusie van de deskundige

De deskundige komt tot de conclusie dat de snelheid van de Seat op het moment van de botsing met de fietser gesteld kan worden op ten minste 51 kilometer per uur.24 De meest vergelijkbare snelheid van zestig kilometer per uur, zoals door de Verkeersongevallendienst is berekend in de tweede botsproef, geeft volgens de deskundige een goede indicatie.25 Opgemerkt wordt dat deze indicatie slechts geldt bij het uitgangspunt dat de fietser stilstond. Op grond van de botsproeven is niet te stellen dat deze indicatie ook geldt bij het uitgangspunt dat de fietser een (onbekende) snelheid had. Een meest waarschijnlijke snelheid of een bovengrens voor de snelheid kan volgens de deskundige niet worden gegeven.
Toch wel interessant om te lezen.

http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBDHA:2013:9633
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:26:37 #80
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_129613640
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:19 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: dit is alleen relevant geweest bij het bepalen van de strafmaat, niet bij het bepalen van de schuldvraag.
prima toch?
strafmaat is niet voor niets bepaald lijkt mij zo. Leek mij toen al duidelijk.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:29:35 #81
186587 Byzantynixschii
pi_129613747
Waar het dus min of meer op neerkomt is dat de verdachte onder normale omstandigheden niet schuldig was geweest in deze situatie maar dat het feit dat er een brandweerauto met sirene reed de verdachte had moeten bewegen zijn rijgedrag aan te passen en dat heeft hij niet gedaan. Meer dan 51 k/m uur is niet bewezen maar in deze situatie had de verdachte langzamer moeten rijden. Daarnaast had hij meer dan de normale 2 seconden afstand moeten houden omdat het een brandweerwagen met sirene betrof.

Met andere woorden, het gaat hier dus om een zeer uitzonderlijke situatie.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:31:00 #82
186587 Byzantynixschii
pi_129613797
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:26 schreef Marrije het volgende:

[..]

prima toch?
Uiteraard, maar in deze topicreeks zijn er weet ik hoe veel mensen geweest die vonden dat de verkeersovertredingen wel hadden moeten meewegen in de schuldbepaling.
pi_129613808
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:29 schreef Byzantynixschii het volgende:

Blijf dat jezelf maar wijsmaken.
Even though we disagree, give a kiss 'cause life could be the death of me.
pi_129613818
quote:
Waar het dus min of meer op neerkomt is dat de verdachte onder normale omstandigheden niet schuldig was geweest in deze situatie maar dat het feit dat er een brandweerauto met sirene reed de verdachte had moeten bewegen zijn rijgedrag aan te passen en dat heeft hij niet gedaan. Meer dan 51 k/m uur is niet bewezen maar in deze situatie had de verdachte langzamer moeten rijden. Daarnaast had hij meer dan de normale 2 seconden afstand moeten houden omdat het een brandweerwagen met sirene betrof.

Ik zit het net ook te lezen ja. Met enige verbazing, overigens.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:32:12 #85
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_129613849
quote:

Waar het op neer komt:

• Voor het veroorzaken van een verkeersongeval (waarbij een dertienjarige jongen is overleden) ten gevolge van een grove verkeersovertreding legt de rechtbank zes maanden gevangenisstraf op.
• Voor het verlaten van de plaats van het ongeval telt de rechtbank daar nog één maand bij op.
• Om herhaling van zijn rijgedrag te voorkomen, legt de rechtbank daarnaast een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden op. Rijontzegging 4 jaren, proeftijd 6 jaren.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:33:07 #86
186587 Byzantynixschii
pi_129613881
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:32 schreef Marrije het volgende:

[..]

Waar het op neer komt:

• Voor het veroorzaken van een verkeersongeval (waarbij een dertienjarige jongen is overleden) ten gevolge van een grove verkeersovertreding legt de rechtbank zes maanden gevangenisstraf op.
• Voor het verlaten van de plaats van het ongeval telt de rechtbank daar nog één maand bij op.
• Om herhaling van zijn rijgedrag te voorkomen, legt de rechtbank daarnaast een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden op. Rijontzegging 4 jaren, proeftijd 6 jaren.
Ik heb het over de overwegingen van de rechtbank.
pi_129613906
De rechter heeft gelukkig niet aan de eis van het OM voldaan. Die was ook wel heel erg slap.
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:34:43 #88
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_129613930
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:31 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Uiteraard, maar in deze topicreeks zijn er weet ik hoe veel mensen geweest die vonden dat de verkeersovertredingen wel hadden moeten meewegen in de schuldbepaling.
Ik denk eigenlijk dat het veel mensen om het even was, zolang er maar werd gekeken naar vooral zijn rijgedrag na het ongeluk.
pi_129613963
Bij de tokkies is het nu dus feest. Toffe vader heb je dan.
pi_129613986
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:07 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Hmja, lastig te beoordelen. Ik kan mij namelijk wél voorstellen dat iemand doorrijdt van schrik. Zelf nooit meegemaakt gelukkig, dus lastig is het wel.
Van Schrik doorrijden? Rot toch op. Als je iemand aanrijdt stop je gewoon. Punt. Rijd je door dan is het strafbaar. Je weet dondersgoed dat je daar straf voor krijgt. Je doet het bewust en daar heb je met de consequenties maar mee te dealen.

En dan na het ongeval nog tig keer overtredingen maken, toont ook niet echt dat je berouw hebt, en geleerd heb van je fouten.

Kortom. Mooie straf voor hem. Laat hem daar maar lekker zitten in de cel.

Ik snap in godesnaam niet waarom je het nog voor hem opneemt.
pi_129613987
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Neuh.
Bedankt, je hebt met dit éne woord helemaal duidelijk geformuleerd waarom deze zeldzame afwijking van de strafeis niet ingegeven is door de getoonde onvrede.
60 HRC
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:37:26 #92
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129614014
Wat een flater voor de Nederlandse Rechtstaat.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:38:47 #93
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129614056
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:35 schreef Xa1pt het volgende:
Bij de tokkies is het nu dus feest. Toffe vader heb je dan.
Papa zet de bbq aan en zet de Piratenhits vol. 678 keihard aan. Uiteraard klinken ze met een flesje euroshopper bier.
pi_129614068
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:36 schreef HardMetal het volgende:

[..]

Bedankt, je hebt met dit éne woord helemaal duidelijk geformuleerd waarom deze zeldzame afwijking van de strafeis niet ingegeven is door de getoonde onvrede.
Verdiep je dan eens in de overwegingen bij een uitspraak. Dan is deze vraag ook niet nodig.
pi_129614086
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:38 schreef betyar het volgende:

[..]

Papa zet de bbq aan en zet de Piratenhits vol. 678 keihard aan. Uiteraard klinken ze met een flesje euroshopper bier.
_O-
I feel kinda Locrian today
pi_129614093
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:07 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Hmja, lastig te beoordelen. Ik kan mij namelijk wél voorstellen dat iemand doorrijdt van schrik. Zelf nooit meegemaakt gelukkig, dus lastig is het wel.
Dat je doorrijd is (heel misschien) wel te verklaren, maar het schuilhouden tot uren na de aanrijding niet. Zeker niet als je je pas meld nadat je auto gevonden is.
pi_129614111
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:37 schreef betyar het volgende:
Wat een flater voor de Nederlandse Rechtstaat.
Inderdaad ! Vrijspraak en een dikke vergoeding voor de Bulgaar in kwestie was op zijn plaats geweest. Hij heeft ons immers van een Tokkie verlost, en iedereen weet dat Tokkies Untermenschen zijn in de ogen van het Plebs.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2013 14:40:47 ]
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:40:35 #98
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_129614115
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:23 schreef HardMetal het volgende:

[..]

Nee. De rechter heeft namelijk niets te maken met de publieke opinie. Die volgt enkel de wet.
Laffe huichelaar
pi_129614136
quote:
De rechtbank is, op basis van de bewijsmiddelen genoemd onder 3.4.1.1 en 3.4.1.2, van oordeel dat verdachte in de verkeerssituatie zoals hierboven omschreven - een op zichzelf al complexe verkeerssituatie met daarbij een passerende brandweerjeep met alarmsignalen - op een te korte afstand heeft gereden ten opzichte van de brandweerjeep. Daarbij neemt de rechtbank ook de snelheid waarmee verdachte heeft gereden in overweging. In de verkeerssituatie zoals die zich in deze zaak voordeed, zou naar het oordeel van de rechtbank een snelheid van vijftig kilometer per uur reeds te hard zijn. Als uitgangspunt geldt immers dat een bestuurder zijn snelheid aanpast aan hetgeen de omstandigheden en met name de veiligheid op dat moment gebieden. De rechtbank is van oordeel dat verdachte in de gegeven omstandigheden dan ook met een veel te hoge snelheid heeft gereden.

Verdachte heeft in die omstandigheden bovendien onvoldoende aandacht gehad voor de overige verkeersdeelnemers. Het fatale gevolg is geweest dat verdachte het slachtoffer niet heeft gezien, terwijl die zich wel in zijn volle zichtveld bevond, en dat hij daarmee een verkeersongeval heeft veroorzaakt als gevolg waarvan het slachtoffer is overleden. Anders dan de officier van justitie is de rechtbank van oordeel dat verdachte hiermee een grove verkeersfout heeft begaan en dat hij dus niet slechts aanmerkelijk (zoals verondersteld door de officier van justitie), maar zéér onvoorzichtig en onoplettend heeft gehandeld.
Een zware straf voor het niet voldoende aanpassen aan de complexe verkeersomstandigheden maar het rapport van de reclassering zal ook een grote rol hebben gespeeld.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:41:19 #100
186587 Byzantynixschii
pi_129614142
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:36 schreef Reeleezee het volgende:

[..]

Van Schrik doorrijden? Rot toch op. Als je iemand aanrijdt stop je gewoon. Punt. Rijd je door dan is het strafbaar. Je weet dondersgoed dat je daar straf voor krijgt. Je doet het bewust en daar heb je met de consequenties maar mee te dealen. .
Nee, de overweging is dat mensen juist wel van schrik doorrijden. Dit gebeurt erg vaak, vandaar dus ook dat je je later kunt melden.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:41:55 #101
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129614165
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Inderdaad ! Vrijspraak en een dikke vergoeding voor de Bulgaar in kwestie was op zijn plaats geweest.
Heeltokkie-land gaat huilie huilie doen en de rechter stelt ze tevreden. Een rechter die emoties meeneemt in zijn uitspraak. :') :') :')
pi_129614184
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:41 schreef betyar het volgende:

[..]

Heeltokkie-land gaat huilie huilie doen en de rechter stelt ze tevreden. Een rechter die emoties meeneemt in zijn uitspraak. :') :') :')
Wil wel eens zien hoe jij zou reageren als een naaste van je wordt doodgereden :)
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:42:44 #103
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_129614188
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:41 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Een zware straf voor het niet voldoende aanpassen aan de complexe verkeersomstandigheden maar het rapport van de reclassering zal ook een grote rol hebben gespeeld.
Ja, naar die passage keek ik ook. Dat is de meest bijzondere.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_129614192
quote:

[..]

Het vonnis is niet bepaald a.d.h.v. de emoties.
pi_129614203
quote:
15s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:33 schreef Stuart het volgende:
De rechter heeft gelukkig niet aan de eis van het OM voldaan. Die was ook wel heel erg slap.
quote:
.Een dader kan maximaal 240 uur werkstraf krijgen, dit staat omgerekend gelijk aan 6 maanden cel.
Lijkt meer dat hij een andere keuze heeft gemaakt..
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:43:13 #106
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_129614212
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Inderdaad ! Vrijspraak en een dikke vergoeding voor de Bulgaar in kwestie was op zijn plaats geweest. Hij heeft ons immers van een Tokkie verlost, en iedereen weet dat Tokkies Untermenschen zijn in de ogen van het Plebs.
Is het al bekend wat de tokkies zelf vinden van deze uitspraak?
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_129614221
quote:

[..]

Inderdaad! Rechters horen geen emoties te hebben, uitschakelen die hap.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:43:56 #108
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129614233
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:36 schreef Reeleezee het volgende:

[..]

Van Schrik doorrijden? Rot toch op. Als je iemand aanrijdt stop je gewoon. Punt. Rijd je door dan is het strafbaar. Je weet dondersgoed dat je daar straf voor krijgt. Je doet het bewust en daar heb je met de consequenties maar mee te dealen.

En dan na het ongeval nog tig keer overtredingen maken, toont ook niet echt dat je berouw hebt, en geleerd heb van je fouten.

Kortom. Mooie straf voor hem. Laat hem daar maar lekker zitten in de cel.

Ik snap in godesnaam niet waarom je het nog voor hem opneemt.
Net zo bewust als je in je auto stapt om naar iemand toe te rijden en af te slaan met een knuppel of iets dergelijks die je kind iets heeft aangedaan? Want dan tellen opeens wel verzachtende omstandigheden |:( |:( |:(
pi_129614251
quote:

Een rechter die emoties meeneemt in zijn uitspraak. :') :') :')
En dat staat waar precies? :D
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:44:34 #110
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129614252
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zegt mijnheer de rechter........ :') :')
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:44:51 #111
186587 Byzantynixschii
pi_129614258
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat je doorrijd is (heel misschien) wel te verklaren, maar het schuilhouden tot uren na de aanrijding niet. Zeker niet als je je pas meld nadat je auto gevonden is.
En toch heeft de rechter hem hier niet voor veroordeeld. Hij heeft geen straf gekregen voor het doorrijden an sich (sub a) maar een maand voor het achterlaten van iemand in hulpeloze toestand (sub b).
pi_129614263
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Inderdaad! Rechters horen geen emoties te hebben, uitschakelen die hap.
Emoties hebben is prima, ze laten meewegen in de strafmaat niet.
pi_129614273
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ook niet adhv feiten. De genoemde snelheden komen niet overeen met NFI, daarnaast zijn de verklaringen tegenstrijdig.

"Milen Y, een Bulgaar van 21, reed naar schatting tussen de 65 en 75, terwijl op de plaats van het ongeluk een maximumsnelheid geldt van 50 kilometer per uur. Na de aanrijding heeft hij zich volgens de rechtbank in de auto omgedraaid en de jongen op het trottoir zien liggen. Hij zag ook de fiets van het slachtoffer. Dat de man vervolgens doorreed, vindt de rechtbank onbegrijpelijk."

Maar volgens diezelfde getuigen is hij uberhaupt niet gestopt, en doorgereden. Met 65km/u (18 meter per seconde) was hij dus, 3 seconden na de aanrijding, ruim 50 meter van de plaats ongeval. Hoe hebben getuigen hem dan zien omkijken in zijn auto?
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:45:23 #114
369415 Bendoe
-|||----------|||-
pi_129614275
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 13:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hij heeft al meer gekregen dan de eis, wat dat betreft moeten we de rechter in kwestie maar een bedankje sturen, die heeft tenminste nog iets van hersencellen.
Maar waarom was die eis dan zo laag?
Op vrijdag 24 augustus 2012 21:25 schreef LittleBrownie het volgende:
Boks van Bendoe _O_
pi_129614282
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:43 schreef betyar het volgende:

[..]

Net zo bewust als je in je auto stapt om naar iemand toe te rijden en af te slaan met een knuppel of iets dergelijks die je kind iets heeft aangedaan? Want dan tellen opeens wel verzachtende omstandigheden |:( |:( |:(
Gelukkig wel ja. :9
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:45:35 #116
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129614287
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:42 schreef Stuart het volgende:

[..]

Wil wel eens zien hoe jij zou reageren als een naaste van je wordt doodgereden :)
Een tante, slechts 28 jaar is ze geworden, mijn familie ging ook niet met stoelen gooien in de rechtszaal, zou jij dat wel doen?
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:46:00 #117
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129614303
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:44 schreef Seikcid het volgende:

[..]

En dat staat waar precies? :D
Alsof een rechter dat toe zal geven :')
pi_129614324
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:45 schreef betyar het volgende:

[..]

Een tante, slechts 28 jaar is ze geworden, mijn familie ging ook niet met stoelen gooien in de rechtszaal, zou jij dat wel doen?
Dat weet ik niet. Ik kan me die emotie op zo'n moment wel voorstellen. Ik wil en zal het niet goed praten maar ik begrijp best dat iemand zich op zo'n moment na zoiets tragisch niet kan beheersen :Y
pi_129614328
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:42 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, naar die passage keek ik ook. Dat is de meest bijzondere.
De meest opmerkelijke vond ik dit:
quote:
De rechtbank is, anders dan de raadsvrouw, van oordeel dat de regel dat twee seconden afstand moet worden gehouden van het voorliggende voertuig geen toepassing vindt in een verkeerssituatie waarbij sprake is van een, met optische en geluidssignalen aan, passerend brandweervoertuig. In dat geval ontstaat er immers verwarring in het wegbeeld en is in verband met de verkeersveiligheid een afstand van meer dan twee seconden geboden.
Volgens mij is de twee seconden regel juist om te zorgen dat je op tijd kunt stoppen en is meer afstand dus overbodig of het wegbeeld onduidelijk is of niet lijkt mij dan niet relevant. Bij gladheid zou het anders zijn.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:47:02 #120
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129614330
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 14:45 schreef Seikcid het volgende:

[..]

Gelukkig wel ja. :9
:') :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: