Inderdaad, volledig gebrek. Bij jou is het zwart. Of wit. Als het moeilijker wordt dan dat haak je af. Sorry man, ik kan er ook niks aan doen dat de wereld niet zo eenvoudig in elkaar zit!quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij, de Don Quichot met tunnelvisie als het om rechtspraak gaat, de man die werkelijk waar elke kromme zin recht lult als het gaat om interpretatie van de letter van de wet, de man wiens enige levensdoel het schijnt te zijn om criminelen te verdedigen ten overstaan van alles en iedereen, de man die de oordelen van rechters en ovj's blind volgt, uitgerekend jij beticht iemand anders van het ontbreken van nuance? Je moet het gore lef maar hebben om dat te blijven roeptoeteren.
Wat is de enorme impact van "roekeloos rijden"?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:06 schreef Loekie1 het volgende:
- Als de veroorzaker van een fataal ongeval - waarbij geen drank in het spel is - wordt beschuldigd van een aanmerkelijke verkeersfout dan krijgt hij te maken met artikel 6 van de Wegenverkeerswet. Hij kan dan rekenen op een straf van bijvoorbeeld 2 maanden cel plus een rijverbod van 1 jaar.
- Heeft de automobilist een grove verkeersfout gemaakt, dan stijgt die straf naar 6 maanden cel en een rijverbod van 2 jaar. Dat hebben rechters onderling afgesproken in de zogenoemde LOVS-richtlijn. Daarin staan oriëntatiepunten voor de zwaarte van straffen bij veelvoorkomende delicten.
- Als de chauffeur roekeloos heeft gereden, kan hij een straf krijgen van 8 maanden, plus een rijverbod van 3 jaar. De rechter kan afwijken van de strafrichtlijnen. Zo kan een rechter ook een werkstraf opleggen in plaats van een gevangenisstraf, of een combinatie daarvan. Een dader kan maximaal 240 uur werkstraf krijgen, dit staat omgerekend gelijk aan 6 maanden cel. De rechter kan ook zwaardere of lichtere straffen opleggen als daar aanleiding voor is.
Belachelijk lage straffen voor overtredingen met zulke impact.
Nee.quote:Met een beetje handigheid kun je de auto dus zeker wel als moordwapen gebruiken en er makkelijk mee wegkomen.
...
Fataal ongeval, dat staat er toch?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat is de enorme impact van "roekeloos rijden"?
Nee, dat kan dus niet. Als er moord bewezen kan worden dan is er sprake van een heel ander geval dan van een ongeluk.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:06 schreef Loekie1 het volgende:
- Als de veroorzaker van een fataal ongeval - waarbij geen drank in het spel is - wordt beschuldigd van een aanmerkelijke verkeersfout dan krijgt hij te maken met artikel 6 van de Wegenverkeerswet. Hij kan dan rekenen op een straf van bijvoorbeeld 2 maanden cel plus een rijverbod van 1 jaar.
- Heeft de automobilist een grove verkeersfout gemaakt, dan stijgt die straf naar 6 maanden cel en een rijverbod van 2 jaar. Dat hebben rechters onderling afgesproken in de zogenoemde LOVS-richtlijn. Daarin staan oriëntatiepunten voor de zwaarte van straffen bij veelvoorkomende delicten.
- Als de chauffeur roekeloos heeft gereden, kan hij een straf krijgen van 8 maanden, plus een rijverbod van 3 jaar. De rechter kan afwijken van de strafrichtlijnen. Zo kan een rechter ook een werkstraf opleggen in plaats van een gevangenisstraf, of een combinatie daarvan. Een dader kan maximaal 240 uur werkstraf krijgen, dit staat omgerekend gelijk aan 6 maanden cel. De rechter kan ook zwaardere of lichtere straffen opleggen als daar aanleiding voor is.
Belachelijk lage straffen voor overtredingen met zulke impact. Met een beetje handigheid kun je de auto dus zeker wel als moordwapen gebruiken en er makkelijk mee wegkomen.
In Engeland zijn de straffen veel forser dan bij ons, dus waar blijven ze nou met hier zijn de straffen zo hoog?
Excuus, staat er inderdaad.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:10 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Fataal ongeval, dat staat er toch?
Ik ben blij verrast!quote:De straf valt daarmee hoger uit dan de eis van het Openbaar Ministerie (OM), omdat de man ook na het ongeluk roekeloos rijgedrag bleef vertonen.
Ik had het niet verwacht, maar ik denk dat de meesten zich kunnen vinden in deze straf.quote:De automobilist die vorig jaar de 13-jarige Donnie Rog doodreed, heeft een gevangenisstraf van 9 maanden, waarvan 2 voorwaardelijk gekregen.
Ook raakt hij 4 jaar zijn rijbewijs kwijt. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdagmiddag geoordeeld.
En dat is het bizarre aan deze zaak, want dat komt, naar mijn weten, niet zo vaak voor. Zeker niet op deze schaal.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:11 schreef Ryon het volgende:
De OvJ zag te weinig bewijs om een ten laste legging van roekeloosrijgedrag te kunnen staven. De rechter keek op een andere wijze naar het bewijs en vond dat de aangedragen omstandigheden van het ongeluk klaarblijkelijk wel een veroordeling voor roekeloos rijden rechtvaardigde.
Zou dit nog consequenties kunnen hebben voor de OvJ? Aangezien de uitspraak van de rechter impliceert dat deze haar werk onvoldoende heeft gedaan.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:13 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
En dat is het bizarre aan deze zaak, want dat komt, naar mijn weten, niet zo vaak voor. Zeker niet op deze schaal.
Uitstekende samenvattingquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:11 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, dat kan dus niet. Als er moord bewezen kan worden dan is er sprake van een heel ander geval dan van een ongeluk.
Zoals ik in het ander topic ook al zei:
Verkeersongelukken met een dodelijke afloop komen dagelijks voor. 800 doden per jaar maar liefst. Dat is afschuwelijk, maar vormt geen aanleiding om bij elk ongeluk de overlevende maximale schuld toe te kennen. Dat moet per situatie bepaald worden.
Er speelt echter ook emotie bij. Zeker als het slachtoffer een knappe jonge dame is of een kind. Het publiek is dan sneller geneigd om de bestuurder te zien als een bruut monster die willens en wetens mensen verpulverd. Dat gebeurde in deze kwestie ook, en leidde - ook vervelend voor het OM en voor de rechter - af van de werkelijke kwestie: namelijk of in dit geval wel of niet bewezen kan worden dat er roekeloos rijgedrag is vertoond.
De OvJ zag te weinig bewijs om een ten laste legging van roekeloosrijgedrag te kunnen staven. De rechter keek op een andere wijze naar het bewijs en vond dat de aangedragen omstandigheden van het ongeluk klaarblijkelijk wel een veroordeling voor roekeloos rijden rechtvaardigde.
Het kan dat de OvJ hard heeft gefaald, maar daar zit een apparaat achter. Wat voor consequenties dit exact zou kunnen hebben weet ik niet. Niet hele grote denk ik.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zou dit nog consequenties kunnen hebben voor de OvJ? Aangezien de uitspraak van de rechter impliceert dat deze haar werk onvoldoende heeft gedaan.
Ik dacht al van wel, maar dat werd van tafel geveegd.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er waren echt heel veel mensen die zeiden dat dat niet mee zou tellen. Guess they were wrong.
Voor de duidelijkheid: dit is alleen relevant geweest bij het bepalen van de strafmaat, niet bij het bepalen van de schuldvraag.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:17 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik dacht al van wel, maar dat werd van tafel geveegd.
Zou het kunnen zijn dat er wat mensen zonder binding met "het volk" wakker geschud zijn door de massale vechtpartij in de rechtbank?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:13 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
En dat is het bizarre aan deze zaak, want dat komt, naar mijn weten, niet zo vaak voor. Zeker niet op deze schaal.
Neuh.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:23 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Zou het kunnen zijn dat er wat mensen zonder binding met "het volk" wakker geschud zijn door de massale vechtpartij in de rechtbank?
Mooie proeftijd ook.quote:Rijontzegging 4 jaren, proeftijd 6 jaren.
Toch wel interessant om te lezen.quote:Om de botssnelheid van de door verdachte bestuurde Seat te bepalen, zijn onder regie van verbalisant [getuige I.] door het Duitse bedrijf Crash Test Service botsproeven uitgevoerd. Bij dit onderzoek is de tijdens de proef ontstane schade vergeleken met de in werkelijkheid geleden schade. Daarbij is, ter vervanging van de bestuurder van de fiets, gebruik gemaakt van een zogenoemde dummy. Deze dummy stond tijdens de botsproeven stil.Uit dit onderzoek is gebleken dat de botssnelheid minimaal 51,2 kilometer per uur en zeker minder dan 67,6 kilometer per uur is geweest. Bij een botssnelheid van 60,4 kilometer per uur ontstond ongeveer evenveel schade als bij het daadwerkelijke ongeval, zodat deze snelheid volgens de Verkeersongevallendienst een goede richtlijn biedt voor de daadwerkelijke botssnelheid.
Om tot de gereden snelheid van de Seat te komen, moet de voorwaartse snelheid die de fietser had bij de vermoedelijke snelheid van de Seat worden opgeteld. De conclusie in het (aanvullend) proces-verbaal van VOA is dat de vermoedelijke snelheid van de Seat 73,9 kilometer per uur is geweest. De rechtbank begrijpt dat de Verkeersongevallendienst in deze berekening een botssnelheid van 60,2 kilometer per uur van de Seat als uitgangspunt heeft genomen waarbij de berekende snelheid van de fiets van 13,7 kilometer per uur is opgeteld.
De conclusie van de deskundige
De deskundige komt tot de conclusie dat de snelheid van de Seat op het moment van de botsing met de fietser gesteld kan worden op ten minste 51 kilometer per uur.24 De meest vergelijkbare snelheid van zestig kilometer per uur, zoals door de Verkeersongevallendienst is berekend in de tweede botsproef, geeft volgens de deskundige een goede indicatie.25 Opgemerkt wordt dat deze indicatie slechts geldt bij het uitgangspunt dat de fietser stilstond. Op grond van de botsproeven is niet te stellen dat deze indicatie ook geldt bij het uitgangspunt dat de fietser een (onbekende) snelheid had. Een meest waarschijnlijke snelheid of een bovengrens voor de snelheid kan volgens de deskundige niet worden gegeven.
prima toch?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:19 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: dit is alleen relevant geweest bij het bepalen van de strafmaat, niet bij het bepalen van de schuldvraag.
Uiteraard, maar in deze topicreeks zijn er weet ik hoe veel mensen geweest die vonden dat de verkeersovertredingen wel hadden moeten meewegen in de schuldbepaling.quote:
Blijf dat jezelf maar wijsmaken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:29 schreef Byzantynixschii het volgende:
Met andere woorden, het gaat hier dus om een zeer uitzonderlijke situatie.
Ik zit het net ook te lezen ja. Met enige verbazing, overigens.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:29 schreef Byzantynixschii het volgende:
Waar het dus min of meer op neerkomt is dat de verdachte onder normale omstandigheden niet schuldig was geweest in deze situatie maar dat het feit dat er een brandweerauto met sirene reed de verdachte had moeten bewegen zijn rijgedrag aan te passen en dat heeft hij niet gedaan. Meer dan 51 k/m uur is niet bewezen maar in deze situatie had de verdachte langzamer moeten rijden. Daarnaast had hij meer dan de normale 2 seconden afstand moeten houden omdat het een brandweerwagen met sirene betrof.
Met andere woorden, het gaat hier dus om een zeer uitzonderlijke situatie.
Waar het op neer komt:quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:29 schreef Byzantynixschii het volgende:
Waar het dus min of meer op neerkomt is dat de verdachte onder normale omstandigheden niet schuldig was geweest in deze situatie maar dat het feit dat er een brandweerauto met sirene reed de verdachte had moeten bewegen zijn rijgedrag aan te passen en dat heeft hij niet gedaan. Meer dan 51 k/m uur is niet bewezen maar in deze situatie had de verdachte langzamer moeten rijden. Daarnaast had hij meer dan de normale 2 seconden afstand moeten houden omdat het een brandweerwagen met sirene betrof.
Met andere woorden, het gaat hier dus om een zeer uitzonderlijke situatie.
Ik heb het over de overwegingen van de rechtbank.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:32 schreef Marrije het volgende:
[..]
Waar het op neer komt:
• Voor het veroorzaken van een verkeersongeval (waarbij een dertienjarige jongen is overleden) ten gevolge van een grove verkeersovertreding legt de rechtbank zes maanden gevangenisstraf op.
• Voor het verlaten van de plaats van het ongeval telt de rechtbank daar nog één maand bij op.
• Om herhaling van zijn rijgedrag te voorkomen, legt de rechtbank daarnaast een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden op. Rijontzegging 4 jaren, proeftijd 6 jaren.
Ik denk eigenlijk dat het veel mensen om het even was, zolang er maar werd gekeken naar vooral zijn rijgedrag na het ongeluk.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:31 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Uiteraard, maar in deze topicreeks zijn er weet ik hoe veel mensen geweest die vonden dat de verkeersovertredingen wel hadden moeten meewegen in de schuldbepaling.
Van Schrik doorrijden? Rot toch op. Als je iemand aanrijdt stop je gewoon. Punt. Rijd je door dan is het strafbaar. Je weet dondersgoed dat je daar straf voor krijgt. Je doet het bewust en daar heb je met de consequenties maar mee te dealen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:07 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hmja, lastig te beoordelen. Ik kan mij namelijk wél voorstellen dat iemand doorrijdt van schrik. Zelf nooit meegemaakt gelukkig, dus lastig is het wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |