abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:03:47 #152
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129526967
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:04:22 #153
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129526991
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:05:35 #154
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527057
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt :)
ik had het niet over de banken, maar met name over de vloer, zoals je zelf al opmerkte.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06:05 #155
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527077
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06:51 #156
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527113
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt :)
Die kunnen we recyclen bedoel je? Misschien valt er ook nog wel wat uit de V250 te slopen mochten we ze niet kunnen retourneren. Qua comfort zou het niet misstaan in een Sprinter :')
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06:52 #157
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129527115
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
Als je ruzie met de HC's wilt.. Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:07:25 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527136
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
ÖBB-rijtuigen? :+

Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:08:23 #159
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527182
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
De V'tjes zullen nog wel enige tijd in dienst blijven vrees ik, tenzij ze DDZ planmatig op de sprintertrajecten in willen blijven zetten, dat zou aardig wat op kunnen vangen lijkt me. Dat laatste is echter misschien wel de enige mogelijkheid.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:10:33 #160
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129527270
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:07 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
Wat is het alternatief? Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
pi_129527336
Wat is dat wat ik hoor over het HSL traject wat onder NSR valt? Betekent dit m.a.w. dat ik als (toekomstig) NSR-machinist dus ook het HSL traject te rijden krijg? Of wordt dit ergens apart onder gebracht?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:12:06 #162
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527337
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Wat is het alternatief?
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren? ICRm op de HSL kan onmogelijk een langetermijnoplossing zijn. Het spul is niet ontworpen voor de diensten die het nu doet, dat is zo te merken.
quote:
Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
Dat verbaast me niks, met al die ellende die het iedere dag te verduren krijtg.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:12:54 #163
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527366
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als je ruzie met de HC's wilt..
Heb je een beter alternatief?
quote:
Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
Klopt, maar door wat verschuivingen kun je dan wat sprinterdiensten anders in gaan vullen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:14:10 #164
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527423
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren?
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:15:41 #165
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527496
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:15:59 #166
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527505
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
Aanbestedingsplicht, misschien?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:16:58 #167
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527558
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Aanbestedingsplicht, misschien?
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.

Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE. Ik heb hier weinig verstand van verder dus correct me if I'm wrong :)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:19:16 #168
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527666
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:16 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.
Ik denk niet dat dat kan, i.v.m. de omvang van de order, de verwachte levensduur, enz.
quote:
Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE.
Mja, dat dan weer wel. :')

Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
pi_129527734
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef AverageJoe het volgende:
Meer mensen die Train Simulator 2013 spelen en problemen ondervinden met de Hamburg - Hannover route? De support van Railsimulator stelt niet veel voor en een refund is praktisch onmogelijk bij Steam.
Het gaat om de free roam in de route. Bij het plaatsen van treinen crashed de game direct.
Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koper ;)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:23:30 #170
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527853
Tot 2025 vind ik anders een betrekkelijk lange termijn. Ook in de diverse voorgestelde plannen zoals we ze hebben gezien worden wel degelijk langetermijnoplossingen voorgesteld, waarvan elementen pas in 2020 of nog later van kracht worden (de nieuwe intercity's met 200+km/u bv. en de nieuwe HST's). Maar dat zou weer gek zijn als na 2025 veel verandert.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:23:49 #171
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129527868
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:19 schreef James1988 het volgende:

Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren.. NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt. Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.

Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:34:52 #172
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528327
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren..
De overheid opereert sowieso heel raar, want ze zijn tegelijkertijd opdrachtgever en eigenaar van NS. Besluiten nemen ten nadele van NS raakt NS, en dus de eigen portemonnee (of nouja, die van Financiën).
quote:
NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt.
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.

Locomotieven (zoals een Traxx) en rijtuigen kun je redelijk makkelijk kwijt (zie de grote hoeveelheid RIC-rijtuigen die nog steeds geleast worden), maar bij treinstellen zit je met heel specifieke eisen en wensen gecombineerd met landspecifieke technische eigenschappen.

Een treinstel bouwen dat van Amsterdam naar Barcelona kan rijden betekent bijvoorbeeld dat je minstens 3 stroomsystemen moet inbouwen (1,5 kV =, 3 kV =, 25 kV ~), een flinke hoeveelheid beveiligingssystemen (ATB, Memor, TBL1+, KVB, TVM-430, ASFA, ERTMS), en dat je nog een flinke hoeveelheid regelgeving erbij krijgt.

quote:
Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.
Ook marktpartijen zullen niet staan te springen om met een in theorie Europawijd inzetbaar treinstel te moeten afkomen, vanwege dezelfde bezwaren. Als de overheid dat wil zal ze zelf het rollend materieel moeten aankopen en leasen aan de exploitanten.
quote:
Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.

Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.

Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.

[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was :') [/offtopic]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:38:43 #173
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129528486
Een korte post dan maar van mij dan,

Aanvulling voor James ivm met de ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn... dus de hele boel is nogal vertraagd geweest.. :X
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:40:11 #174
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528544
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn
Oeps :X

Dat waren ze even vergeten?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:44:04 #175
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129528702
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.

Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.

Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.

[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was :') [/offtopic]
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.

Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.

optie 3 is niet realistisch
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:49:42 #176
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528929
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.
Mee eens, maar voor de reizigers is het een slechte oplossing. Het treinaanbod op de HSL is al jaren niet wat het zou moeten zijn, de beloofde goede treinen bleken uiteindelijk niet zo goed te zijn, en de plannen zoals gepresenteerd door NS hebben het over 2022 voordat nieuw materieel instroomt.
quote:
Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.
De WP2000 is ook onderhevig aan Europese regelgeving, dat maakt het aanpassen van de wetgeving een stuk lastiger, helaas.

Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.

Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.

Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
quote:
optie 3 is niet realistisch
Helaas niet :N
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:17:08 #177
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129529988
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:

Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.
Ik bedoel: 200 km/h, voldoet aan TSI's en geschikt voor vier stroomsystemen met verder ETCS aan boord. 200 km/h is rap zat voor deze verbindingen. Het snelheidsverschil tussen 160 en een HST op Amsterdam-Breda zou minder dan 10 minuten zijn. Het leeuwendeel pak je al als je 200 km/h redt. Voor Amsterdam-Brussel is het nog steeds niet meer dan een kwartier tussen een HST en 160 km/h.
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:18:28 #178
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129530030
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
pi_129530146
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:30:06 #180
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129530347
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Ja, inderdaad.

Vroeger was er een "InterRail Select Pass" die geldig was in een paar landen, maar die is afgeschaft voor zover ik kan zien. De "EURail Select Pass" bestaat nog wel, maar daar heb je niets aan (InterRail is voor inwoners van de EU, EURail voor mensen daarbuiten).
quote:
Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
Misschien helpt het om eerst een idee te krijgen van wat je precies wilt gaan doen, daar een reisplan/-schema voor op te stellen, en daar dan de juiste vervoerbewijzen bij te zoeken.

Hou er rekening mee dat je voor een deel van de treinen in Scandinavië moet reserveren, de kosten hiervoor zijn niet inbegrepen bij een InterRail-pas. Het kan zijn dat een InterRail-pas voor jou de meest geschikte optie is (bijvoorbeeld als je veel ad-hoc wilt rondreizen), maar het kan ook best zijn dat losse treintickets goedkoper of interessanter zijn.

Een website die je op weg kan helpen is RailDude, hier staat veel informatie over het reizen met de trein in vrijwel alle Europese landen. Ook vind je hier dienstregelingen, informatie over eventuele toeslagen of reserveringen, populaire verbindingen, enzovoorts.
pi_129530480
Ik heb een aantal jaar geleden in Oost-Europa geinterraild, maar toen zat ik zo'n beetje elke dag in de trein. Ik wilde het nu íets rustiger aan doen. De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde :P ). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.

Bedankt iig voor die site, daar ga ik eens op kijken!
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:56:42 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129531009
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:35 schreef Irritatie100 het volgende:
De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde :P ). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.
Als het je alleen om die specifieke steden gaat adviseer ik je om een reisplan op te stellen en vooral eens rond te gaan kijken. Het kan best zo zijn dat InterRail helemaal niet bij je reiswensen aansluit.

Bijvoorbeeld, het volgende reisplan (oktober):
• Bad Bentheim -> Stockholm boek je als Schweden-Spezial (ik vind prijzen vanaf ¤ 63 op bahn.de)
• Stockholm -> Oslo (bij SJ.se vanaf ¤ 23)
• Oslo naar Göteborg (NSB.no, vanaf ¤ 31,60)
• Göteborg -> Kopenhagen (SJ.se, vanaf ¤ 22,50)
• Kopenhagen -> Bad Bentheim (Europa Spezial Dänemark, vanaf ¤ 43,- op bahn.de).

Alles bij elkaar kom ik dan uit op een totaalprijs van ¤ 194,10. De genoemde verbinding zijn allemaal enkele reizen, maar je hebt wel te maken met treinbinding en specifieke tijdstippen, de prijs kan flink oplopen bij treinen later (of vroeger) op de dag.

Een InterRail Global Pass heb je vanaf 181 euro, daarmee kun je binnen 10 kalenderdagen 5 dagen rondreizen. Er zijn passen te koop met een langere geldigheid, maar die zijn ook meteen een stuk duurder. :)
pi_129531401
Dank voor de hulp tot nu toe!

Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uit :P Hoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.

Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was :z

[ Bericht 1% gewijzigd door Irritatie100 op 31-07-2013 01:25:10 ]
pi_129531740
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:18 schreef James1988 het volgende:
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
pi_129533175
Is de mogelijkheid tot verplichte overname door een volgende concessiehouder al bedacht? Zo kun je wel grote investeringen doen, als je weet dat deze ook nog 15 jaar in de volgende concessie worden afgeschreven.

Gebeurt momenteel met 142 (gele) bussen in Utrecht uit 2009. Bij aanschaf was al bepaald dat de volgende concessiehouder deze leasebussen over zou nemen. En zo geschiedt ook eind december, als Qbuzz ze overneemt van Connexxion (ze zijn overigens eigendom van ING die ze verleast).
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:16:20 #186
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129534572
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 01:11 schreef Irritatie100 het volgende:
Dank voor de hulp tot nu toe!
Graag gedaan!
quote:
Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uit :P Hoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.
Ik ben vorig jaar met de auto naar Zweden gegaan, ik vond het een erg leuke rit om te doen (de twee groten bruggen in Denemarken en Denemarken-Zweden vond ik erg indrukwekkend), maar ook wel slopend. Heb je ook rekening gehouden met tolwegen en -bruggen? :)
quote:
Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was :z
Ik ben uitgegaan van oktober omdat dat nog ver weg is en je dan vaak vroegboekkortingen krijgt, zonder rekening te houden met je agenda :) In augustus zal het waarschijnlijk wel duurder zijn, maar weet ik niet hoeveel.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 01:28 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
Ik moet het nog zien. Een trein volgens een RailJet-achtig principe (loc, rijtuigen, stuurstandrijtuig) zou wel eens populair kunnen worden bij leasemaatschappijen.
pi_129534920
Zou iemand mij kunnen helpen in de zoektocht naar de prijs van een bepaalde reis in Frankrijk?

Ik moet van La Réole naar Bordeaux St.Jean. Tijden etc kan ik allemaal vinden, maar op de pagina met de prijs zegt 'ie telkens dat de stations niet bestaan.

Dit is de link: http://www.ter-sncf.com/R(...)et_prix/Default.aspx

Hij geeft ook als tip dat je een deel van de naam kunt invullen, maar dan krijg ik of de melding dat er meer dan 30 resultaten zijn en hij het niet wilt weergeven, of dat hij de namen dus niet herkent.

Ik kan eigenlijk totaal geen Frans, dus misschien zie ik wel iets helemaal over het hoofd.
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?

Bvd :*
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:39:08 #188
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129534986
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
La Réole
Ik kijk wel even, momentje...
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:46:28 #189
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129535134
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?
Ligt niet aan jou, de site is ruk met het invoeren van stationsnamen, uiteindelijk heb ik het kunnen doen met het invullen van REO en BOR

11,20 euro :)

pi_129535207
Ah top! Dank man _O_
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:51:14 #191
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129535256
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.

Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.

Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
pi_129535457
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:04:37 #193
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129535581
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:59 schreef _serial_ het volgende:

[..]

HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:13:26 #194
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129535775
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
Wel eerst SingleCiCo werkend krijgen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:13:52 #195
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129535787
Tickets binnen voor Kopenhagen - Ornskoldsvik :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:15:20 #196
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129535825
Echt serieus _O- _O- Sinds 18 Jul is er een probleem met de perronborden van lijn RER D op het druktste station van de lijn: Chatelet les Halles; de datum waarop de treinborden weer gaan werken is ...25 augtustus

Tot dan is het advies: Even je kop op het volgende station uit de trein steken (Gare du Nord - Gare de Lyon) Om te kijken wat het eindpunt is... :')

Bron

Edit: Mooi moment om de missicodes voorop de trein uit je hoofd te leren _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:23:32 #197
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536063
Kijk, NS, mocht iemand over klantvriendelijkheid beginnen: Wijs naar Frankrijk ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129536441
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:41:30 #199
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536584
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:41:58 #200
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129536596
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:49:41 #201
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536844
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
Dit klinkt wel heel erg als: "We doen maar wat, of het een verbetering is interesseert ons allerminst, maar we doen tenminste wat." Da's natuurlijk best lovenswaardig :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129536855
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
Hoe je het went of keert, ik denk dat niemand er op zit te wachten 3 x van vervoerder te wisselen tussen rotterdam en groningen
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:51:24 #203
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129536897
quote:
3s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit klinkt wel heel erg als: "We doen maar wat, of het een verbetering is interesseert ons allerminst, maar we doen tenminste wat." Da's natuurlijk best lovenswaardig :s)
Ik bedoel.. Het is maar afwachten wat men straks in Den Haag gaat doen als het vierde spoorwegpakket erdoor komt. Als ze het goed doen zou het zomaar een verbetering kunnen zijn. Als ze het niet goed doen dan weten we hoe dat afloopt. *pakt voorbeeld uit chipkaartdossier*
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:55:58 #204
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129537026
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:49 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Hoe je het went of keert, ik denk dat niemand er op zit te wachten 3 x van vervoerder te wisselen tussen rotterdam en groningen
Wie zegt dat je dan 3x van vervoerder zou moeten wisselen? Dat hangt helemaal af van hoe het opdelen van het HRN wordt gedaan.

Als er één InterCity-concessie wordt vergeven, en verder een groot aantal regionale concessies met alleen maar sprinters en IR-treinen, dan is er niks aan de hand. En dan kun je alsnog met één trein van Rotterdam naar Groningen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 11:00:32 #205
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129537174
Of ze omarmen min of meer het plan van de FMN dat het net in drie delen wil opknippen. Ook dan lijkt er voorlopig niet meer overstappen dan nu in te zitten.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 31 juli 2013 @ 11:05:05 #206
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129537347
quote:
2s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:00 schreef Peterselieman het volgende:
Of ze omarmen min of meer het plan van de FMN dat het net in drie delen wil opknippen. Ook dan lijkt er voorlopig niet meer overstappen dan nu in te zitten.
Maar je bent dan wel flexibiliteit in lijnvoering kwijt. Daarnaast blijven de regionale overheden dan buiten spel staan. Terwijl juist daar soms best synergie met het busvervoer behaald kan worden en men zich daar heel erg bewust is van de economische functie die het OV kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan het Amsterdamse spoorplan of de betrokkenheid van een gemeente als Almere als het aankomt op een goede dienstregeling en voldoende capaciteit.
  woensdag 31 juli 2013 @ 11:09:41 #207
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129537503
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wie zegt dat je dan 3x van vervoerder zou moeten wisselen? Dat hangt helemaal af van hoe het opdelen van het HRN wordt gedaan.

Als er één InterCity-concessie wordt vergeven, en verder een groot aantal regionale concessies met alleen maar sprinters en IR-treinen, dan is er niks aan de hand. En dan kun je alsnog met één trein van Rotterdam naar Groningen.
Al moet je 80 keer van vervoerder wisselen. Als je SingleCiCo maar in orde hebt maakt dat niet uit natuurlijk. Behalve onnodige overstaps misschien, maar dat is alleen maar goed want daarmee jaag je meteen die ellendige asociale lomp trage kutbejaarden met 4 sleepkoffers de trein uit ^O^ Dat is win-win :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 11:12:38 #208
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129537616
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Al moet je 80 keer van vervoerder wisselen. Als je SingleCiCo maar in orde hebt maakt dat niet uit natuurlijk. Behalve onnodige overstaps misschien, maar dat is alleen maar goed want daarmee jaag je meteen die ellendige asociale lomp trage kutbejaarden met 4 sleepkoffers de trein uit ^O^ Dat is win-win :Y
Als je sleepkoffers uit de treinen wilt hebben kun je beter gewoon niet meer stoppen op Schiphol
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 11:18:16 #209
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129537834
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Maar je bent dan wel flexibiliteit in lijnvoering kwijt. Daarnaast blijven de regionale overheden dan buiten spel staan. Terwijl juist daar soms best synergie met het busvervoer behaald kan worden en men zich daar heel erg bewust is van de economische functie die het OV kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan het Amsterdamse spoorplan of de betrokkenheid van een gemeente als Almere als het aankomt op een goede dienstregeling en voldoende capaciteit.
als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet.

Maatwerk is in ieder geval iets dat moet gebeuren.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 31 juli 2013 @ 11:37:38 #210
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129538485
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet.
Je neemt je verloren flexibiliteit gewoon weer terug :Y Van de reiziger :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 12:02:00 #211
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129539182
quote:
3s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je neemt je verloren flexibiliteit gewoon weer terug :Y Van de reiziger :s)
de reiziger is bijna altijd de pineut -O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129539325
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet.

Maatwerk is in ieder geval iets dat moet gebeuren.
Wat krijg je precies aan flexibiliteit weer terug?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 12:13:07 #213
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129539489
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Wat krijg je precies aan flexibiliteit weer terug?
dat je mogelijk echt regionaal maatwerk kunt leveren, zoals betere afstemming van het treinvervoer met de andere modaliteiten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129539665
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat je mogelijk echt regionaal maatwerk kunt leveren, zoals betere afstemming van het treinvervoer met de andere modaliteiten
Hoezo zou dat nu niet kunnen?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 12:20:49 #215
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129539723
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hoezo zou dat nu niet kunnen?
het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 31 juli 2013 @ 12:21:59 #216
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129539772
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hoezo zou dat nu niet kunnen?
Het blijkt in de praktijk gewoon lastig omdat NS andere belangen heeft dan een regionale overheid die verantwoordelijk is voor het busvervoer. Het is bijvoorbeeld in Almere onzinnig dat er geen tariefintegratie is tussen NS en Connexxion omdat het de reiziger een kwartier kan uitsparen op Almere Haven-Almere Buiten, de treinen daar ruim zat voor zijn, en het de busvervoerder bussen scheelt. Nu nemen al die mensen de bus omdat overstappen op de trein de reisprijs verdubbeld.
  woensdag 31 juli 2013 @ 12:22:36 #217
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129539789
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordt
Van opknippen HRN krijg je alleen maar meer eilandjes :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129539800
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordt
Zijn die er daadwerkelijk? De dienstregeling van het hele land zit vast aan station Zwolle. Zo'n beetje iedere trein die er rijdt, iedere bestaande aansluiting. Het spoor zit te vol om flink te gaan schuiven, tenzij je dat in het regionale vervoer gaat doen en dat kan je al eisen in een aanbesteding.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 31 juli 2013 @ 12:23:34 #219
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129539825
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Van opknippen HRN krijg je alleen maar meer eilandjes :s)
Nee, niet per definitie meer maar vooral andere eilandjes.
  woensdag 31 juli 2013 @ 12:31:58 #220
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129540112
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Nee, niet per definitie meer maar vooral andere eilandjes.
En het mooiste is dan dat het ook nog elke paar jaar wijzigt O+ Want niet alle concessies lopen tegelijk af of duren even lang natuurlijk. Je kan best allemaal eilandjes hebben en ook nog wel allemaal andere eilandjes dan nu, maar in godsnaam hou dat dan eens 15 jaar lang hetzelfde :') Nee hoor :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129540491
Dat hele opknipverhaal en gejammer over concessies gaat drie keer niks worden. Gedoe met overstappen, omchecken, tijden die niet op elkaar aansluiten, materieeltekorten cq. overschotten door de grote diversiteit aan vervoerders etc. Nee, de reiziger gaat daar echt niet beter mee af zijn dan met het huidige systeem
pi_129540503
Even wat anders hoor, klagen ze hier wel eens over slecht spoor....

  woensdag 31 juli 2013 @ 12:46:12 #223
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129540526
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:44 schreef GlenSpey het volgende:
Dat hele opknipverhaal en gejammer over concessies gaat drie keer niks worden. Gedoe met overstappen, omchecken, tijden die niet op elkaar aansluiten, materieeltekorten cq. overschotten door de grote diversiteit aan vervoerders etc. Nee, de reiziger gaat daar echt niet beter mee af zijn dan met het huidige systeem
We gaan gewoon terug naar de 19e eeuw dan he :Y ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129540562
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

We gaan gewoon terug naar de 19e eeuw dan he :Y ^O^
Wél gezellig :P
  woensdag 31 juli 2013 @ 12:48:10 #225
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129540580
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:47 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Wél gezellig :P
Houten bankjes, gaslampen, Iedere 10 km een conducteur te zien, conducteurs met gezag, dat soort dingen O+ Ik zeg DOEN ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 12:56:46 #226
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_129540828
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:55 schreef James1988 het volgende:

Als er één InterCity-concessie wordt vergeven, en verder een groot aantal regionale concessies met alleen maar sprinters en IR-treinen, dan is er niks aan de hand.
Dat is makkelijk gezegd, maar wat wil je doen met de huidige IC's die op een deel van de route voor stoptrein spelen?
Denk aan Zwolle-Roosendaal of de uitlopers naar Den Helder, Vlissingen, Enkhuizen enz...

Opknippen? Wordt niemand beter van
Onderdeel maken van IC-concessie? Dáág regionale inspraak
Of één keer per uur een snelle IC en voor de rest regionale treinen?

En wie bepaalt dan eigenlijk waar die IC's wel of niet mogen stoppen?
  woensdag 31 juli 2013 @ 13:02:57 #227
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129540988
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:56 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat is makkelijk gezegd, maar wat wil je doen met de huidige IC's die op een deel van de route voor stoptrein spelen?
Denk aan Zwolle-Roosendaal of de uitlopers naar Den Helder, Vlissingen, Enkhuizen enz...

Opknippen? Wordt niemand beter van
Onderdeel maken van IC-concessie? Dáág regionale inspraak
Of één keer per uur een snelle IC en voor de rest regionale treinen?

En wie bepaalt dan eigenlijk waar die IC's wel of niet mogen stoppen?
Je kunt je afvragen of Amsterdam-Hoorn/Den Helder ook echt in het IC-net thuishoren. Het zijn voornamelijk toevallig doorrijdende intercitytreinen omdat het capaciteit scheelt op Amsterdam CS.
pi_129541140
In- en uitchecken in een voertuig lost al een hoop op...
dag
pi_129541271
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Je kunt je afvragen of Amsterdam-Hoorn/Den Helder ook echt in het IC-net thuishoren. Het zijn voornamelijk toevallig doorrijdende intercitytreinen omdat het capaciteit scheelt op Amsterdam CS.
En dat is dan juist het probleem, want als die lijntjes alleen nog door regionale vervoerders uitgevoerd mogen worden, gaat dat op die manier ten koste van de efficientie van het gehele treinnetwerk.
pi_129541342
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:08 schreef Peter het volgende:
In- en uitchecken in een voertuig lost al een hoop op...
Dat is weer een extra handeling die je nu veelal (nog) niet hoeft te maken. En het kost ook weer een hoop extra geld om die systemen in alle treinen in te bouwen. En wie daar uiteindelijk de rekening van krijgt...
  woensdag 31 juli 2013 @ 13:16:11 #231
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129541344
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:08 schreef Peter het volgende:
In- en uitchecken in een voertuig lost al een hoop op...
Ook in treinen? Nee, dat lijkt me geen goed idee. Het lokt fraude uit (gemakkelijker stiekem tussendoor uit te checken zonder dat de conducteur het door heeft, dus je zou extra personeel moeten huren om dat aan te pakken) en je zou bij iédere overstap uit- en in moeten checken, wat het in- en uitstappen langzamer doet verlopen en ook wederom tot veel extra handelingen leidt die nergens voor nodig zijn.

Oh ja, het kost ook nog een bult geld voor al die apparatuur bij iedere deur aan beide zijden.
pi_129541359
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:16 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ook in treinen? Nee, dat lijkt me geen goed idee. Het lokt fraude uit (gemakkelijker stiekem tussendoor uit te checken zonder dat de conducteur het door heeft, dus je zou extra personeel moeten huren om dat aan te pakken) en je zou bij iédere overstap uit- en in moeten checken, wat het in- en uitstappen langzamer doet verlopen en ook wederom tot veel extra handelingen leidt die nergens voor nodig zijn.
Bij trams en bussen werkt het anders prima ;).
dag
  woensdag 31 juli 2013 @ 13:19:43 #233
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129541447
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:16 schreef Peter het volgende:

[..]

Bij trams en bussen werkt het anders prima ;).
Ja, maar dat is anders:
- Minder gemakkelijk om fraude te plegen.
- In het algemeen stap je op bustrajecten minder vaak over dan in de treinketen.
  woensdag 31 juli 2013 @ 13:23:27 #234
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129541561
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:16 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dat is weer een extra handeling die je nu veelal (nog) niet hoeft te maken. En het kost ook weer een hoop extra geld om die systemen in alle treinen in te bouwen. En wie daar uiteindelijk de rekening van krijgt...
Daar had natuurlijk op voorhand over nagedacht KUNNEN worden. Maar wat is er heerlijker dan er op los blunderen van andermans geld? *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 13:24:53 #235
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129541604
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar had natuurlijk op voorhand over nagedacht KUNNEN worden. Maar wat is er heerlijker dan er op los blunderen van andermans geld? *O*
Er is over nagedacht en er is de juiste beslissing gemaakt, namelijk de paaltjes gewoon op het station en niet in de trein.

Wat wel mis is gegaan is dat er niet direct een single check/in-check/out-systeem is ingevoerd. En dat gaat ook nog wel even duren.
pi_129541638
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:19 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja, maar dat is anders:
- Minder gemakkelijk om fraude te plegen.
Want? Elke 8-10 meter een in- en uitcheckpaal bij de deuren
quote:
- In het algemeen stap je op bustrajecten minder vaak over dan in de treinketen.
Dat betwijfel ik..

En in de trein kun je simpelweg blokkeren dat mensen uitcheken tot 5 minuten voor een station. + op de perrons kun je controleren of iemand die uit de trein komt ook pas bij dat station heeft uitgechekt.
dag
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 13:30:26 #237
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129541731
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:22 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Zijn die er daadwerkelijk?
Ja, elke vervoerder heeft zijn eigen eiland
quote:
De dienstregeling van het hele land zit vast aan station Zwolle. Zo'n beetje iedere trein die er rijdt, iedere bestaande aansluiting. Het spoor zit te vol om flink te gaan schuiven, tenzij je dat in het regionale vervoer gaat doen en dat kan je al eisen in een aanbesteding.
ik meende altijd dat de dienstregeling om Schiphol draaide
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129541798
quote:
17s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Houten bankjes, gaslampen, Iedere 10 km een conducteur te zien, conducteurs met gezag, dat soort dingen O+ Ik zeg DOEN ^O^
Conducteurs met gezag heb ik in Rusland een fantastische oplossing voor gezien, men neme 2 conductrices en een kast van een kerel (mét kogelvrij vest) die bij de deur aan het einde van de coupé gaat staan. Zodra je die 1 keer gezien had haalde je het wel uit je hoofd om zwart te rijden of andere dingen uit te spoken :P Het maakte in ieder geval genoeg indruk op mij om geen foto te maken van het schouwspel.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2013 13:36:32 ]
pi_129541881
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:19 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja, maar dat is anders:
- Minder gemakkelijk om fraude te plegen.
- In het algemeen stap je op bustrajecten minder vaak over dan in de treinketen.
In amsterdamse trams is het heel makkelijk om fraude te plegen: bij conducteur inchecken en bij naar voren lopen weer gelijk uitchecken bij een volgende deur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 13:46:02 #240
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129542206
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:35 schreef ikeetgraagpatat het volgende:

[..]

In amsterdamse trams is het heel makkelijk om fraude te plegen: bij conducteur inchecken en bij naar voren lopen weer gelijk uitchecken bij een volgende deur
precies. Dat is het nadeel bij het in- en uitchecken in een voertuig zelf
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129542500
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 05:19 schreef Bitlord het volgende:
Is de mogelijkheid tot verplichte overname door een volgende concessiehouder al bedacht? Zo kun je wel grote investeringen doen, als je weet dat deze ook nog 15 jaar in de volgende concessie worden afgeschreven.
Zodat de NS niet meer de "we hebben al geinvesteerd, dus als we geen onderhandse gunning krijgen kosten we MinFin extra veel geld"-stok heeft om mee te slaan? Lijkt me niet waarschijnlijk.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_129542600
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:20 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koper ;)
Die vind ik juist vaak geen zak aan. De free-roam modus gaf het speelplezier van een treinbaan op zolder ;-).
pi_129542772
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:30 schreef Peterselieman het volgende:
Ja, elke vervoerder heeft zijn eigen eiland
Ja ok, maar ik denk dat je dan juist dat om de grote vervoerder heen moet plannen. Dat heeft effecten op nationaal niveau.

quote:
ik meende altijd dat de dienstregeling om Schiphol draaide
Van de Hef naar Schiphol naar Zwolle.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 31 juli 2013 @ 14:28:44 #244
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129543755
Zwolle is de enige volledige knoop van Nederland. We kennen geen Zwitserse dienstregeling met meerdere volledige knopen. Als we Amsterdam cs en Zwolle beiden als volledige knoop hadden gehad had de ic over de Hanzelijn 200 moeten rijden. Je moet dan altijd vijf minuten onder een vijfvoud van een kwartier qua rijtijd zitten met verbindingen tussen knopen.
  woensdag 31 juli 2013 @ 14:37:53 #245
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129544032
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:35 schreef ikeetgraagpatat het volgende:

[..]

In amsterdamse trams is het heel makkelijk om fraude te plegen: bij conducteur inchecken en bij naar voren lopen weer gelijk uitchecken bij een volgende deur
Das slecht geregeld dan, in Bilbao moet je in de metro in- en uitchecken bij de tram en bus alleen inchecken, elke lijn heeft een vast tarief, klaar.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:20:25 #246
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129545440
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 14:37 schreef bork het volgende:

[..]

Das slecht geregeld dan, in Bilbao moet je in de metro in- en uitchecken bij de tram en bus alleen inchecken, elke lijn heeft een vast tarief, klaar.
In Londen ook. Maar daar kun je weer van zeggen dat het niet eerlijk is omdat je niet per afstand betaalt. Kortom: Zo hou je altijd wel wat te zeiken *O* Heerlijk O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129545554
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

In Londen ook. Maar daar kun je weer van zeggen dat het niet eerlijk is omdat je niet per afstand betaalt. Kortom: Zo hou je altijd wel wat te zeiken *O* Heerlijk O+
Klopt, plus ze hebben een cap. Dus als je aan een dagelijks limiet zit reis je vrij.
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:25:06 #248
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129545592
Utrecht Centraal - Station Breda met de Brabantliner voor dezelfde prijs als Utrecht Centraal - Neude. Hmmm.. En ik vond de zones met de strippenkaart destijds al archaïsch ;)
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:29:36 #249
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129545762
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 15:23 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Klopt, plus ze hebben een cap. Dus als je aan een dagelijks limiet zit reis je vrij.
En nog een hele schappelijke cap ook, 7 pond geloof ik _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:31:12 #250
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129545811
quote:
3s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd.
Daar zijn ze wel naar aan het kijken, maar is nog niks over besloten enzo.
Wel het dubbel opstaptarief. Dat zou voor het overgrote deel reizigers opgelost moeten zijn (volgens de commissie Meijdam). De vervoerders krijgen echter vanuit de overheid dit jaar en in 2015 en 2016 de inkomstenderving van circa 1,2 miljoen euro vergoed. Na 2016 moeten bij de regionale concessies de concessiehouder de inkomstenderving betalen. Voor het HRN is dit alsnog bij de rijksoverheid weggelegd dus.
Maar het enkelvoudig inchecken, daar wordt nog onderzoek naar gedaan, maar nog geen "oplossing" gevonden.
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:34:20 #251
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129545918
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 15:31 schreef greavy het volgende:
De vervoerders krijgen echter vanuit de overheid dit jaar en in 2015 en 2016 de inkomstenderving van circa 1,2 miljoen euro vergoed.
De wereld op zijn kop natuurlijk dat dat als "inkomstenderving" gezien wordt. Alsof je een veroordeelde winkeldief ook jarenlang gaat compenseren voor "inkomstenderving".
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:35:04 #252
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129545943
Anders had het dubbel opstaptarief er nog geweest 8)7
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:35:33 #253
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129545957
Het Spoorwegmuseum komt met de volgende mededeling:

Heimwee Express als pendeltrein op 10 en 11 augustus

Op 10 en 11 augustus rijdt de Heimwee Express mede als pendeltrein! Wegens werkzaamheden kan de pendeltrein vanaf Utrecht CS niet naar Utrecht Maliebaan (=Spoorwegmuseum) rijden. Als alternatief gaat de Heimwee Express nu tevens als pendeltrein fungeren. Bezoekers kunnen daardoor vanaf Amersfoort of Bilthoven naar Het Spoorwegmuseum reizen. Hierdoor blijft het museum bereikbaar per trein. Het museum zet de Hondekop (Mat 54) in.

Door deze Heimwee Express ontstaat er ook de mogelijkheid om vanaf Utrecht CS naar Het Spoorwegmuseum te reizen, reizigers kunnen dan in Bilthoven overstappen. Men kan zowel met OV Chipkaart en het papieren Museumpendel-ticket reizen als met een kaartje voor de Heimwee Express.

Het schema:
Utrecht Maliebaan 10:26 - Amersfoort 10:55 (Extra stop te Bilthoven 10:37)
Amersfoort 10:59 - Utrecht Maliebaan 11:19 (Extra stop te Bilthoven 11:08)
Utrecht Maliebaan 11:26 - Amersfoort 11:55 (Extra stop te Bilthoven 11:37)
Amersfoort 11:59 - Utrecht Maliebaan 12:19 (Extra stop te Bilthoven 12:08)
Utrecht Maliebaan 12:26 - Amersfoort 12:55 (Extra stop te Bilthoven 12:37)
Amersfoort 12:59 - Utrecht Maliebaan 13:19 (Extra stop te Bilthoven 13:08)
Utrecht Maliebaan 13:26 - Amersfoort 13:55 (Extra stop te Bilthoven 13:37)
Amersfoort 13:59 - Utrecht Maliebaan 14:19 (Extra stop te Bilthoven 14:08)
Utrecht Maliebaan 14:26 - Amersfoort 14:55 (Extra stop te Bilthoven 14:37)
Amersfoort 14:59 - Utrecht Maliebaan 15:19 (Extra stop te Bilthoven 15:08)
Utrecht Maliebaan 15:26 - Amersfoort 15:55 (Extra stop te Bilthoven15:37)
Amersfoort 15:59 - Utrecht Maliebaan 16:19 (Extra stop te Bilthoven 16:08)
Utrecht Maliebaan 16:26 - Amersfoort 16:55 (Extra stop te Bilthoven 16:37)
Amersfoort 16:59 - Utrecht Maliebaan 17:19 (Extra stop te Bilthoven 17:08)

Vanaf Utrecht CS kunnen reizgers de trein nemen naar Bilthoven en daar overstappen op de pendeltrein naar Het SPoorwegmuseum:

Utrecht C v. 51 Bilthoven a. 01 // Bilthoven v .08 Utrecht Maliebaan a. 19
Utrecht Maliebaan v. 26 Bilthoven a 37 // Bilthoven v. 42 Utrecht C a.50
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:39:50 #254
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129546099
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 15:35 schreef greavy het volgende:
Het Spoorwegmuseum komt met de volgende mededeling:

Heimwee Express als pendeltrein op 10 en 11 augustus
Spuit 11 :o

zie: PTA / Treinentopic #616: toet toet?

[ Bericht 4% gewijzigd door bork op 31-07-2013 15:54:49 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:42:56 #255
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129546221
Ik lees het wel, maar ik dacht vanochtend om 4u alles bijgelezen te hebben (ik sliep al om half 7 gister), maar heb het dan toch gemist :o
Soms is het ook bijna niet bij te houden hier :P
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:50:57 #256
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_129546486
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 15:31 schreef greavy het volgende:

Wel het dubbel opstaptarief. Dat zou voor het overgrote deel reizigers opgelost moeten zijn (volgens de commissie Meijdam).
Dezelfde redenatie als NS had met de SLT: de meerderheid van de reizigers hoeft niet naar de WC dus is er geen probleem.

Ondertussen is dat "dubbel opstaptarief" (die foutieve naamgeving blijkt erg hardnekkig) helemaal niet opgelost. Het enige dat ze gewijzigd hebben is dat je nu 86 cent compensatie per overstap krijgt, voor een deel van de reizen is dat voldoende voor een ander deel dus niet.
  woensdag 31 juli 2013 @ 15:58:10 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129546751
Wat doe je als je 2 rijtuigen en een werkwagentje moet transporteren over een diesellijn, en je hebt even geen dieselloc beschikbaar?
Juist, dan zet je gewoon een motorwagen die normaal in de reizigersdienst rijdt, in ^O^
  woensdag 31 juli 2013 @ 16:00:18 #258
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129546851
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 15:50 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dezelfde redenatie als NS had met de SLT: de meerderheid van de reizigers hoeft niet naar de WC dus is er geen probleem.

Ondertussen is dat "dubbel opstaptarief" (die foutieve naamgeving blijkt erg hardnekkig) helemaal niet opgelost. Het enige dat ze gewijzigd hebben is dat je nu 86 cent compensatie per overstap krijgt, voor een deel van de reizen is dat voldoende voor een ander deel dus niet.
Maar je kan er wel vaker voordeel van hebben dan bedoeld. Ook bij een overstap NS -> NS (dus een "via"-reis of als je <35 minuten na aankomst weer met de trein gaat reizen) krijg je die korting berekend, wat niet is als je met papieren tickets reist.

Deze situatie is in ieder geval beter dan eerst maar een definitieve oplossing kan ik me eigenlijk pas voorstellen als er een single check-in/check-out-systeem komt, maar inderdaad: die commissie stelde dat dat momenteel allemaal nog te moeilijk is. Of zoiets.
pi_129546983
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 15:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En nog een hele schappelijke cap ook, 7 pond geloof ik _O_
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van hoeveel je zones je reist.
  woensdag 31 juli 2013 @ 16:06:00 #260
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_129547078
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 16:00 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Maar je kan er wel vaker voordeel van hebben dan bedoeld. Ook bij een overstap NS -> NS (dus een "via"-reis of als je <35 minuten na aankomst weer met de trein gaat reizen) krijg je die korting berekend, wat niet is als je met papieren tickets reist.
Dan is het NS dus gelukt om jou voor de gek te houden. Ze hebben de papieren via-kaartjes expres duurder gemaakt zodat het nu lijkt of je met de chipkaart voordelig uit bent, terwijl dat eigenlijk niet zo is.
  woensdag 31 juli 2013 @ 16:07:52 #261
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129547173
Vandaag is de ex-RRF4 -> Locon 9701 per dieplader naar Apeldoorn vervoerd en zal vanavond al ingezet worden.
De ex-RRF5 is uit Apeldoorn naar Wezep vervoerd voor dezelfde revisie en aanbrenging huisstijl.

De 9702 in frisse huisstijl en na een revisie bij Jacko Fijn Techniek in Wezep:

Locon 9702 (ex.RRF 4) Apeldoorn 31-07-2013
Foto: Rob van Ee
  woensdag 31 juli 2013 @ 16:57:27 #262
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129548831
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 16:06 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dan is het NS dus gelukt om jou voor de gek te houden. Ze hebben de papieren via-kaartjes expres duurder gemaakt zodat het nu lijkt of je met de chipkaart voordelig uit bent, terwijl dat eigenlijk niet zo is.
Ik moet soms ergens kort zijn om vervolgens door of terug te reizen, in dat geval bespaar je wel degelijk.

Wat betreft de via-reizen heb je wel gelijk. Maar dat een via-reis als twee losse reizen wordt berekend was ook al lang zo voordat het 'dubbel opstaptarief' werd afgeschaft, dat wel.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 17:11:17 #263
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129549293
Gaat het ooit nog wat worden met station Maastricht Noord? Opening is nu voorzien voor eind dit jaar, maar ben benieuwd of ze dat gaan halen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 31 juli 2013 @ 18:20:00 #264
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129551270
Okee. De keuring door ILT blijkt slechts een papieren procedure te zijn. Een Notified Body doet eigenlijk de feitelijke keuring. Lloyds keurde een Kreupeltrein goed. Wat zijn mogelijke oplossing om dit rare proces in de toekomst te verbeteren? Voor Beter OV noemt enkele mogelijkheden, maar zit feitelijk met dan handen in het haar. Praat mee:

http://www.voorbeterov.nl

Bijdragen zeer welkom!

[ Bericht 4% gewijzigd door DriekOplopers op 31-07-2013 20:45:24 ]
  woensdag 31 juli 2013 @ 20:07:06 #265
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129554597
Je gaat je afvragen hoe de andere "gecertificeerde" treinstellen er aan toe zijn :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129555233
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 15:58 schreef greavy het volgende:
Wat doe je als je 2 rijtuigen en een werkwagentje moet transporteren over een diesellijn, en je hebt even geen dieselloc beschikbaar?
Juist, dan zet je gewoon een motorwagen die normaal in de reizigersdienst rijdt, in ^O^
[ afbeelding ]
Dat gebeurd daar standaard :P
  woensdag 31 juli 2013 @ 20:37:58 #267
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129555818
quote:
15s.gif Op woensdag 31 juli 2013 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Je gaat je afvragen hoe de andere "gecertificeerde" treinstellen er aan toe zijn :?
Da's inderdaad wat zorgelijk ja...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 20:52:57 #268
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129556522
quote:
15s.gif Op woensdag 31 juli 2013 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Je gaat je afvragen hoe de andere "gecertificeerde" treinstellen er aan toe zijn :?
en sowieso hoe erg de procedures rammelen. Hoe makkelijk is het om een typetoelating voor een loc of een treinstel te krijgen?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 20:55:30 #269
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129556658
Het zou geen onmogelijkheid moeten worden natuurlijk, maar een V250 zou wel door de mand moeten vallen
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 31 juli 2013 @ 21:00:35 #270
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129556941
Niet dus. Heel die certificering is één grote poppenkast.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 21:03:47 #271
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129557135
Zoals wij dus al zeiden: "Knibbel knabbel knuisje, wie tekent bij het kruisje?"
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 21:19:25 #272
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129557930
quote:
11s.gif Op woensdag 31 juli 2013 21:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Zoals wij dus al zeiden: "Knibbel knabbel knuisje, wie tekent bij het kruisje?"
ik mag hopen van niet.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 31 juli 2013 @ 21:45:35 #273
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129559223
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 21:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik mag hopen van niet.
Blijkt helaas ijdele hoop ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129561593
quote:
5s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:20 schreef DriekOplopers het volgende:
Okee. De keuring door ILT blijkt slechts een papieren procedure te zijn. Een Notified Body doet eigenlijk de feitelijke keuring. Lloyds keurde een Kreupeltrein goed. Wat zijn mogelijke oplossing om dit rare proces in de toekomst te verbeteren? Voor Beter OV noemt enkele mogelijkheden, maar zit feitelijk met dan handen in het haar. Praat mee:

http://www.voorbeterov.nl

Bijdragen zeer welkom!
De regels worden door NS en ProFail bepaald. ILT controleert. Dat is geen geheim.

De goedkeuring van de V250 door Lloyds heeft hier niets mee te maken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_129561775
Was wat er fout ging bij de keuring van de V250 niet al lang en breed uitgemeten door de kranten? De V250 voldeed op alle keurbare punten en de rest is niet bekend? Voor de rest is het speculatie en onnodig totdat de rechtszaak tegen Lloyd's van AnsaldoHaarlemmermeer afgelopen is en er daadwerkelijk punten naar voren gekomen zijn?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 31 juli 2013 @ 22:45:17 #276
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129561777
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 22:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

De regels worden door NS en ProFail bepaald. ILT controleert. Dat is geen geheim.

De goedkeuring van de V250 door Lloyds heeft hier niets mee te maken.
Punt is, dat ProRail in een brief aan MVBOV beweert, geen treinen (dus ook geen nieuw type) een rijverbod te mogen opleggen c.q. toelating te weigeren zonder dat ILT het daarmee eens is. Terwijl ILT qua certificering dus niet verder komt dan een als papierwinkel vermomde wassen neus. :(

Wat ons betreft staat de keuringslicentie van Lloyds wel ter discussie.
  woensdag 31 juli 2013 @ 22:46:11 #277
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129561815
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 22:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

De regels worden door NS en ProFail bepaald. ILT controleert. Dat is geen geheim.

De goedkeuring van de V250 door Lloyds heeft hier niets mee te maken.
ILT keurt op regels die uiteraard ook veiligheidgerelateerd zijn. De veiligheid bij inzet moet echter ook komen vanuit een goed onderhouds- en controleproces waar de vervoerder voor verantwoordelijk is. De regels waar de ILT op controleert zijn vastgesteld op basis van Europese en Nederlandse veiligheidseisen. Dat is echt geen kattenpis. Onveiligheid door bovenmatige slijtage zit daar echter niet in en is inderdaad de verantwoordelijkheid van een vervoerder. Dat is overigens ook een issue van de ICE 3. Die bovengemiddeld vaak in de werkplaats staat voor het vervangen van bepaalde onderdelen. De soep wordt dus niet zo heet gegeten als die opgediend wordt.
pi_129561834
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 22:45 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Punt is, dat ProRail in een brief aan MVBOV beweert, geen treinen (dus ook geen nieuw type) een rijverbod te mogen opleggen c.q. toelating te weigeren zonder dat ILT het daarmee eens is. Terwijl ILT qua certificering dus niet verder komt dan een als papierwinkel vermomde wassen neus. :(

Wat ons betreft staat de keuringslicentie van Lloyds wel ter discussie.
Ja en nee. Ik kan me daar wel in vinden maar ik vind het te vroeg om daar nu al een oordeel over te vellen omdat dit soort dingen precair zijn en als je het fout hebt je een onschuldig bedrijf te gronde richt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 31 juli 2013 @ 22:49:59 #279
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129562000
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 22:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja en nee. Ik kan me daar wel in vinden maar ik vind het te vroeg om daar nu al een oordeel over te vellen omdat dit soort dingen precair zijn en als je het fout hebt je een onschuldig bedrijf te gronde richt.
Vandaar dat we een aantal opties noemen. Lloyds en NS hebben nog niet bevredigend gereageerd op eerdere vragen over de waterscheiding tussen advies en keuring binnen Lloyds. Dat pleit niet echt in hun voordeel natuurlijk.
pi_129562070
Ik haat het om het te zeggen maar ik kan me voorstellen dat "in het belang van het onderzoek" blahblahblah dat je daar echt geen mededelingen over kan doen. Dat het niet voor ze pleit snap ik ook, ben ik het ook mee eens en ik kan niet zeggen dat ik ze het voordeel van de twijfel gun maar puur vanwege de rechtszaak snap ik het wel.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_129562200
"De rechtszaak", ik bedoel de lopende juridische procedures. Subtiel doch belangrijk verschil.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_129562561
Die topics hier blijven ondanks de vakantietijd nog steeds vollopen trouwens.
pi_129562578
Gaan jullie hier nog weg, of niet, of al weer terug van weggeweest?
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:06:20 #284
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129562698
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:03 schreef Bitlord het volgende:
Gaan jullie hier nog weg, of niet, of al weer terug van weggeweest?
Ik heb eind april een paar dagen in Engeland doorgebracht, en halverwege mei een aantal dagen in Parijs. Geen zomervakantie voor mij, maar misschien ga ik eind oktober/begin november nog wat doen.
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:06:23 #285
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129562701
Terug.
pi_129562744
Waar is Mr_Klaasje geweest?
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:10:49 #287
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129562926
Over een kleine 2 weken, 2 weken vakantie waarvan 1 week weg :)

Het betreft vooral bezoeken van Attractieparken, er staat 1 Trein/Tram op het programma: De Saarbahn in Saarbruecken. Verder eigenlijk niks qua spoorse zaken, ja mn ritje translohr as vrijdag, daar heb ik zin in :Y *O*
pi_129562928
Trouwens, als ik eventueel straks een nieuw topic open, kan ik dan gemakkelijk de tekst uit de OP kopieren?
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:11:47 #289
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129562980
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:10 schreef Bitlord het volgende:
Trouwens, als ik eventueel straks een nieuw topic open, kan ik dan gemakkelijk de tekst uit de OP kopieren?
Knopje "open nieuw topic" doet alles vanzelf.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129562987
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Over een kleine 2 weken, 2 weken vakantie waarvan 1 week weg :)

Het betreft vooral bezoeken van Attractieparken, er staat 1 Trein/Tram op het programma: De Saarbahn in Saarbruecken. Verder eigenlijk niks qua spoorse zaken, ja mn ritje translohr as vrijdag, daar heb ik zin in :Y *O*
Ik had toevallig in Padua nog een Translohr gezien. Die rijdt daar al wat langer en schudde al flink door inzakkende betonplaten/asfalt.
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:14:01 #291
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129563071
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:11 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik had toevallig in Padua nog een Translohr gezien. Die rijdt daar al wat langer en schudde al flink door inzakkende betonplaten/asfalt.
Dat is ook eigenlijk de reden dat ik m snel wil doen, hij rijd al een maand "leeg" en sinds maandag neemt ie mensen mee. Ik ben benieuwd hoe die het hier gaat uithouden. 6 jaar bouwtijd voor 5,5 kilomter, veel vertragingen.

Wat is eigenlijk het voordeel van een Translohr met de wijsheid die we _nu_ hebben.... :?
pi_129563133
Een oppepper voor de Michelin-bandenfabriek in Clermont-Ferrant (daar reden die dingen als eerst)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 23:15:55 #293
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129563145
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat is eigenlijk het voordeel van een Translohr met de wijsheid die we _nu_ hebben.... :?
Geen
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:16:16 #294
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129563155
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:15 schreef Bitlord het volgende:
Een oppepper voor de Michelin-bandenfabriek in Clermont-Ferrant (daar reden die dingen als eerst)
Geen
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:17:54 #295
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129563219
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:07 schreef Bitlord het volgende:
Waar is Mr_Klaasje geweest?
Oëkraine. Vrijwilligerswerk.
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:18:01 #296
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129563224
Ik blijf het zeggen, wie op het verkeerde moment met zn rollerskates of fiets eroverheen gaat kan naar de tandarts... En dat gaat gebeuren hier, en daar gaan krantenartikelen over komen ..kratjewedden? :X


  woensdag 31 juli 2013 @ 23:19:42 #297
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129563309
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat is ook eigenlijk de reden dat ik m snel wil doen, hij rijd al een maand "leeg" en sinds maandag neemt ie mensen mee. Ik ben benieuwd hoe die het hier gaat uithouden. 6 jaar bouwtijd voor 5,5 kilomter, veel vertragingen.

Wat is eigenlijk het voordeel van een Translohr met de wijsheid die we _nu_ hebben.... :?
T.o.v. een tram: goedkopere infrastructuur echter wel duurder dan infra voor bussen omdat je constant over hetzelfde spoor rijdt wat slecht is voor gelijkmatige slijtage van de verharding.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 23:25:33 #298
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129563527
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:19 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

T.o.v. een tram: goedkopere infrastructuur echter wel duurder dan infra voor bussen omdat je constant over hetzelfde spoor rijdt wat slecht is voor gelijkmatige slijtage van de verharding.
plus je hebt een iets hogere kans op ontsporing en je bent zo ongeveer verplicht je materieel bij de fabrikant Lohr af te nemen, wat ervoor kan zorgen dat de kosten per voertuig hoger worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129563532
Ik vind het niet prettig rijden die Translohr. Doet me ook denken aan een goedkoop aftreksel van een tram.
pi_129563541
Vol
pi_129563551
Nu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')