Toch apart dat jij het dan moet hebben van eenvoud.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:54 schreef vanKaas het volgende:
[..]
Yep, zijn vaak 1e semester studenten die hun geleuter moeten ventileren, omdat ze thuis geen aandacht krijgen.
Prima.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hmm nee, mijn intentie was gewoon om 'wereldbeeld' te schrijven, maar is dus verkeerd geschreven. In mijn vervolgbetoog heb ik het ook gewoon over wereldbeeld, zit geen deep conpiracy in.
Associaties hebben we allemaal. Het is de truc om die associaties en de werkelijkheid uit elkaar te houden, dan is er geen enkel probleem.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:52 schreef Triggershot het volgende:
Het niet-zwart zijn betekent niet natuurlijk dat je op grond van je eigen samenstelling geen kleur hebt. Ik ben zwart, jij niet, prima, terecht of onterecht kan ik net zo veel (on)terechte associaties hebben over wat jij wel bent.
Dan kunnen we concluderen wmb dat het eigenhandig invullen van andermans wereldbeeld zonder er naar te vragen in beide gevallen geen concreet beeld biedt.
Mijn niet-religieus zijn is geen gok ten aanzien van wat mijn wereldbeeld is maar ten aanzien van wat mijn wereldbeeld niet is. Is dat nu zo spannend? Weet je daarmee iets over mijn wereldbeeld?quote:Op zondag 28 juli 2013 13:52 schreef Triggershot het volgende:
Nou, er blijft niets gokken aan dat je dan niet-religieus bent en niet in een god gelooft, net zoals dat bij een gelovige is dat je weet dat hij in god gelooft en wanneer die opvattingen collectief zijn het voortkomt uit een religie dan wel een in vorming is.
quote:Op zondag 28 juli 2013 13:52 schreef Triggershot het volgende:
Zolang dit een vanzelfsprekend gebeuren is voor beiden groepen, kan ik dat alleen maar toejuichen.
Komt omdat ik niet studeerquote:Op zondag 28 juli 2013 13:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toch apart dat jij het dan moet hebben van eenvoud.
JE HEBT NIETS MEER OVERGELATEN OM OVER TE DISCUSSIËREN!!!quote:Op zondag 28 juli 2013 13:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Prima.
[..]
Associaties hebben we allemaal. Het is de truc om die associaties en de werkelijkheid uit elkaar te houden, dan is er geen enkel probleem.
[..]
Mijn niet-religieus zijn is geen gok ten aanzien van wat mijn wereldbeeld is maar ten aanzien van wat mijn wereldbeeld niet is. Is dat nu zo spannend? Weet je daarmee iets over mijn wereldbeeld?
[..]![]()
Ik wacht nog steeds op de eerste gelovige die mij inhoudelijk vraagt naar mijn wereldbeeld. Het is in enkele decennia discussieren met gelovigen volgens mij nog nooit gebeurd.
1e, geen idee,quote:Op zondag 28 juli 2013 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar wie wel?![]()
En wat is de relevantie voor dit topic?
Kennelijk kun je niet wachten om het ons te vertellen dus vooruit met de geit; "Welk verheffend idee /inzicht over de wereld wil je met ons delen welke jou volkomen eigen is en definieert?quote:Op zondag 28 juli 2013 13:57 schreef Molurus het volgende:
Ik wacht nog steeds op de eerste gelovige die mij inhoudelijk vraagt naar mijn wereldbeeld. Het is in enkele decennia discussieren met gelovigen volgens mij nog nooit gebeurd.
quote:Op zondag 28 juli 2013 14:06 schreef Jappie het volgende:
[..]
Kennelijk kun je niet wachten om het ons te vertellen dus vooruit met de geit; "Welk verheffend idee /inzicht over de wereld wil je met ons delen welke jou volkomen eigen is en definieert?
Wat spontaan!quote:Op zondag 28 juli 2013 14:06 schreef Jappie het volgende:
[..]
Kennelijk kun je niet wachten om het ons te vertellen dus vooruit met de geit; "Welk verheffend idee /inzicht over de wereld wil je met ons delen welke jou volkomen eigen is en definieert?
Jazekerquote:Op zondag 28 juli 2013 14:13 schreef Molurus het volgende:
Wat mij definieert?
Nou, in mijn visie ben ik een exemplaar van de soort homo sapiens sapiens, de laatste overlevende soort in het geslacht homo. Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik in een relatief beschaafd deel van de wereld woon in een relatief beschaafde tijd, en dat ik de kans heb om substantieel meer dan mijn voorouders te leren over mijn oorsprong en plaats in het universum.
Heb ik iets gemist, is er iets anders dat je wilt weten?
Heel korte termijn, ik ben een kind van mijn ouders. Iets langere termijn, dat de menselijke soort het resultaat is van een vele miljoenen jaren van evolutie staat voor mij als een paal boven water. Hoe leven an sich is ontstaan kan ik je geen antwoord op geven. Dat weet ik eenvoudig niet.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:21 schreef Jappie het volgende:
[..]
Jazeker![]()
Kun je iets meer uitweiden over hetgeen ik nu vet en cursief heb gemaakt in jouw eigen tekst ?
Wat is jouw oorsprong en plaats in het universum gebaseerd op hetgeen je wel weet ?
Kom kom..dit zijn elke keer wel heel beknopte definities van Molurus.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:26 schreef Molurus het volgende:
Heel korte termijn, ik ben een kind van mijn ouders. Iets langere termijn, dat de menselijke soort het resultaat is van een vele miljoenen jaren van evolutie staat voor mij als een paal boven water. Hoe leven an sich is ontstaan kan ik je geen antwoord op geven. Dat weet ik eenvoudig niet.
Geen van beide. Maar ik vermoed dat voor jou 'niet gestuurd' de definitie van 'random' is. Ik deel die mening niet.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:35 schreef Jappie het volgende:
[..]
Kom kom..dit zijn elke keer wel heel beknopte definities van Molurus.![]()
Is evolutie in jouw optiek een random event of is het een gestuurd event ?
Mijn bewustzijn is een emergent verschijnsel dat optreedt als gevolg van het functioneren van mijn hersenen.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:35 schreef Jappie het volgende:
Is jouw bewustzijn veroorzaakt door de materiele wereld of is jouw materiele wereld het gevolg van jouw bewustzijn?
Jij denkt het, dus het is zeker denkbaar. Acht ik dat waarschijnlijk? Nee, dat niet.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:35 schreef Jappie het volgende:
Is het in jouw ogen ondenkbaar dat er een bewustzijn is welke de wereld heeft geschapen ?
Mijn mening is in deze niet relevant we hadden het immers nu "eindelijk" een keer over Molurus.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen van beide. Maar ik vermoed dat voor jou 'niet gestuurd' de definitie van 'random' is. Ik deel die mening niet.
Iets niet waarschijnlijk achten is niet hetzelfde als het helemaal verwerpen; mijn vraag opnieuw aan jou is dus of het in jouw optiek een onmogelijkheid is ?quote:Jij denkt het, dus het is zeker denkbaar. Acht ik dat waarschijnlijk? Nee, dat niet.
Mijn "spontane" startvraag was nochtans vrij helder en duidelijk ik wilde een sluitende definitie van Molurus. De vraag is dus niet wat ben ik je vergeten te vragen..de vraag is vind jij dat je jezelf en de ideeen die je vertegenwoordigd voldoende hebt omschreven?quote:Ik kan niet weten welke vragen jou interesseren, dus neem het me niet kwalijk als ik ergens vergeten ben iets in te vullen.
• een levensbeschouwing die zich niet beroept op een goddelijke openbaring, maar vertrouwt op het vermogen van de mens om zelf zijn leven zin te geven, zich baserend op westerse universele waarden zoals menselijke waardigheid, mondigheid, vrijheid, tolerantie en verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:57 schreef Hollander1000 het volgende:
Ik vind Humanisme een linke religie waar zij bepalen hoe je moet leven naar hun normen.
quote:Op zondag 28 juli 2013 14:55 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mijn mening is in deze niet relevant we hadden het immers nu "eindelijk" een keer over Molurus.
Dat is weer een heel andere vraag. Daarop kan ik je geen antwoord geven, daar ik dat antwoord niet heb. Dennett heeft wel eens een aardig argument gemaakt ten aanzien van natural do-loops in pre-biotische omgevingen, die daarmee het vermogen hebben om de kans op 'iets nieuws' te vergroten. Als dat pleidooi hout snijdt zou ik niet van toeval willen spreken. Maar eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik niet weet hoe abiogenese heeft plaatsgehad. Het enige dat ik wel durf te stellen is dat leven ooit is ontstaan. Maar dat lijkt me nogal een open deur.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:55 schreef Jappie het volgende:
In Jip en Janneke taal zou de vraag zijn geweest, is het ontstaan en de ontwikkeling van het leven een toevalligheid of niet?
Ik verwerp de hypothese. Maar dat is niet hetzelfde als beweren dat het onmogelijk is, dat beweer ik niet.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:55 schreef Jappie het volgende:
Iets niet waarschijnlijk achten is niet hetzelfde als het helemaal verwerpen; mijn vraag opnieuw aan jou is dus of het in jouw optiek een onmogelijkheid is ?
Ik heb nogal veel eigenschappen. De eigenschappen die jou interesseren zijn wellicht niet dezelfde eigenschappen die mij interesseren. Als ik een volledige sluitende opsomming zou moeten geven van *al* mijn eigenschappen dan vrees ik dat we daar nog jaren mee bezig zijn. Ik zou me dus willen beperken tot datgene dat jou of mij interesseert.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:55 schreef Jappie het volgende:
Mijn "spontane" startvraag was nochtans vrij helder en duidelijk ik wilde een sluitende definitie van Molurus.
Qua algeheel beeld van het bestaan? Ja. Het zou uitgebreider kunnen, maar dat waren naar mijn mening wel de hoofdlijnen in vogelvlucht. Maar zoals gezegd, ik kan jouw gedachten niet lezen. Wellicht dat er andere dingen zijn die jou meer interesseren dan mij, dat kan.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:55 schreef Jappie het volgende:
De vraag is dus niet wat ben ik je vergeten te vragen..de vraag is vind jij dat je jezelf en de ideeen die je vertegenwoordigd voldoende hebt omschreven?
Ja, het is een religie waar men ergens in geloven, op geloof ga je ook erna leven dat noemt men een levensbeschouwing.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:03 schreef ems. het volgende:
Humanisme is dan ook geen religie, maar ik begrijp dat je daar veel moeite mee hebt.
....wat?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:04 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Ja, het is een religie waar men ergens in geloven, op geloof ga je ook erna leven dat noemt men een levensbeschouwing.
BRON: wikipediaquote:
Heeft iemand echt ver geweest als besloten om te gebruiken, zelfs willen doen meer uitzien zoals?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:12 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
BRON: wikipedia
Atheïsme is
de afwezigheid van geloof in een of meerdere goden;[1][2][3]
het niet aanvaarden van een geloof in een god of meerdere goden
Dan vraag ik me af, hoe is alles dan ontstaan als zij ontkennen dat ze geen religie hebben?
Geen geloof hebben, kun je technisch wel als geloof bestempelen. Het is dan echter een definitiekwestie. Vandaar kies ik zelf het woord levensbeschouwing, dat zowel geloven, als niet-geloven in zich draagt net als andere ideologieën of religiën?
Wat heb jij dan in gedachte dan?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heeft iemand echt ver geweest als besloten om te gebruiken, zelfs willen doen meer uitzien zoals?
Op dezelfde manier als waarop gelovigen denken dat God ontstaan is.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:12 schreef Hollander1000 het volgende:
Dan vraag ik me af, hoe is alles dan ontstaan als zij ontkennen dat ze geen religie hebben?
Dus Atheisme is religie, daarom is ook mijn kritiek op Atheïsme dat zij ontkennen dat zij een religie aanhangen en dat vind ik gewoon gevaarlijk.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:16 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Op dezelfde manier als waarop gelovigen denken dat God ontstaan is.
Wat is volgens jou een religie? Kun je daar een definitie van geven waar wij het tot op zekere hoogte over eens kunnen zijn?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:17 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Dus Atheisme is religie, daarom is ook mijn kritiek op Atheïsme dat zij ontkennen dat zij een religie aanhangen en dat vind ik gewoon gevaarlijk.
quote:Op zondag 28 juli 2013 15:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heeft iemand echt ver geweest als besloten om te gebruiken, zelfs willen doen meer uitzien zoals?
Waar slaat dat nou weer op? Lees eens de quote "Op dezelfde manier als waarop gelovigen denken dat God ontstaan"quote:
Begreep jij die vraag?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:15 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Wat heb jij dan in gedachte dan?
Ironiequote:Op zondag 28 juli 2013 15:19 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Waar slaat dat nou weer op? Lees eens de quote "Op dezelfde manier als waarop gelovigen denken dat God ontstaan"
Wat maakt jij dan van?
Religie = godsdienst (volgens Van Dale), atheïsme = ontkennen van het bestaan van een god.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:17 schreef Hollander1000 het volgende:
Dus Atheisme is religie, daarom is ook mijn kritiek op Atheïsme dat zij ontkennen dat zij een religie aanhangen en dat vind ik gewoon gevaarlijk.
Ik begrijp het heel goed, maar daar trap ik niet in in zo'n strik vraag vandaar dat ik hem eerst vroeg welk heb je in gedachtequote:
Nou.... ik begreep die vraag totaal niet. Maar veel erger: ik vermoed dat ser_cap de vraag zelf ook niet begreep maar gewoon wat random woorden heeft neergezet met een vraagteken erachter.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:22 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Ik begrijp het heel goed, maar daar trap ik niet in in zo'n strik vraag vandaar dat ik hem eerst vroeg welk heb je in gedachte
Happy now ?quote:
Naar aanleiding van je herhaald advies om je toch vooral te vragen naar Molurus en niet naar zijn atheist zijn leek het mij in het kader van de discussie en zeker binnen het subgebied van levensbeschouwing en filosofie niet zo heel ver gezocht om van jou te mogen verwachten dat je de basis principes van jouw levensbeschouwing en filosofie neer zou kalken maar kennelijk is dat slechts een verkeerde conclusie mijnerzijds.quote:Wellicht dat er andere dingen zijn die jou meer interesseren dan mij, dat kan.
Het idee van a-theïsme is nu juist dat er geen persoonlijke transcedente immanente God aan de basis staat van ons bestaan. Atheist kun je dus eigenlijk alleen maar zijn wanneer je wel zou beweren dat het onmogelijk is dat er een scheppend(bewustzijn) bestaat welke de grondslag is van ons bestaan.quote:Ik verwerp de hypothese. Maar dat is niet hetzelfde als beweren dat het onmogelijk is, dat beweer ik niet.
Knap van je! Je bent dan de enige die die vraag begreepquote:Op zondag 28 juli 2013 15:22 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Ik begrijp het heel goed, maar daar trap ik niet in in zo'n strik vraag vandaar dat ik hem eerst vroeg welk heb je in gedachte
quote:Op zondag 28 juli 2013 15:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou.... ik begreep die vraag totaal niet. Maar veel erger: ik vermoed dat ser_cap de vraag zelf ook niet begreep maar gewoon wat random woorden heeft neergezet met een vraagteken erachter.
Dat jij erin slaagt om dat te interpreteren als een zinvolle vraag vind ik hoogst wonderlijk.
Ik wel, daarom ging ik ook niet op en stelde de vraag wat heb jij in je gedachte.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou.... ik begreep die vraag totaal niet. Maar veel erger: ik vermoed dat ser_cap de vraag zelf ook niet begreep maar gewoon wat random woorden heeft neergezet met een vraagteken erachter.
Dat jij erin slaagt om dat te interpreteren als een zinvolle vraag vind ik hoogst wonderlijk.
Ik was ook met stomheid geslagen en probeerde daarom de vraag nog 2 keer opnieuw te begrijpen.quote:
Ultimate troll.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:22 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Nee, ik ben de weg, de waarheid en het leven.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:23 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Dus jij bent geveinsde onwetendheid in alle kernen dan?
Waarom ontkennen zij dat zij een religie hebben en dat wij aan Humanisme hun levensbeschouwing (religie) moeten volgen wat democratie heet? Leg mij dat eens dan uit?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:24 schreef Jace_TBL het volgende:
Anyway. Je vraag "hoe is alles dan ontstaan als zij ontkennen dat ze geen religie hebben?" (wat trouwens niet klopt, atheïsten erkennen juist dat ze geen religie hebben) is hopelijk beantwoord?
Want er is dus geen religie nodig om te weten dat je als mens de vraag hoe alles is ontstaan niet kunt beantwoorden.
Het label "atheïst" is een ontologisch label. Daarbij komt nog een epistemologisch label, bijvoorbeeld agnost. Je kan dus atheïst zijn terwijl je agnostisch staat tegenover de wereld, d.w.z. dat je denkt dat je nooit iets zeker kan weten. Maar je kan wel in graden van waarschijnlijkheid werken.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:23 schreef Jappie het volgende:
Atheist kun je dus eigenlijk alleen maar zijn wanneer je wel zou beweren dat het onmogelijk is dat er een scheppend(bewustzijn) bestaat welke de grondslag is van ons bestaan.
Absoluut! Eindelijk iemand die zinvolle vragen stelt, in plaats van na het label 'atheist' gehoord te hebben te denken alles over mij te weten. Mijn oprechte dank daarvoor.quote:
Sja, als het niet is wat jij ervan verwachtte dan spijt me dat. Overigens heb je me naar principes nog niet eens gevraagd.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:23 schreef Jappie het volgende:
[..]
Naar aanleiding van je herhaald advies om je toch vooral te vragen naar Molurus en niet naar zijn atheist zijn leek het mij in het kader van de discussie en zeker binnen het subgebied van levensbeschouwing en filosofie niet zo heel ver gezocht om van jou te mogen verwachtten dat je de basis principes van jouw levensbeschouwing en filosofie neer zou kalken maar kennelijk is dat slechts een verkeerde conclusie mijnerzijds.
Hoe is dit een belangrijk gegeven met betrekking tot mijn levensbeschouwing? Ik vind het toch frapant dat vragen die bedoeld zijn om iets te achterhalen ten aanzien van mijn overtuigingen vooral gaan over de overtuigingen van anderen. Waarom is dat?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:23 schreef Jappie het volgende:
Anyway..het meest belangrijke gegeven met betrekking tot dit topic en zeker met betrekking tot de discussie omtrent de defintie en afkadering van het a-theïsme an sich heb je al gegeven namelijk:
[..]
God is eeuwig, staat boven alles ook alle natuurwetten.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik ben de weg, de waarheid en het leven.
Maar vertel, wie of wat heeft god geschapen?
Kan jij me dan uitleggen wat hij vroeg? Ik ben nl niet zo snuggerquote:Op zondag 28 juli 2013 15:26 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
[..]
Ik wel, daarom ging ik ook niet op en stelde de vraag wat heb jij in je gedachte.
Dat houd in, niet reageren met zo'n vraag
Laten we daar niet over hebben, dat is niet ontopic.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:29 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Kan jij me dan uitleggen wat hij vroeg? Ik ben nl niet zo snugger
Zoals de tekst waarop jouw Bijbelvertaling is gebaseerd, humanisme komt voort uit het christendom en de reformatiequote:Op zondag 28 juli 2013 15:28 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Waarom ontkennen zij dat zij een religie hebben en dat wij aan Humanisme hun levensbeschouwing (religie) moeten volgen wat democratie heet? Leg mij dat eens dan uit?
Laat staan hoe alles is begonnen en waarom worden door Humanisme Bijbels uitgebracht met valse teksten erin waarom zou ze dan doen? Leg mij dat eens uit?
Het ging toch om humanisme?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:12 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
BRON: wikipedia
Atheïsme is
de afwezigheid van geloof in een of meerdere goden;[1][2][3]
het niet aanvaarden van een geloof in een god of meerdere goden
Dat weten ze niet.quote:Dan vraag ik me af, hoe is alles dan ontstaan als zij ontkennen dat ze geen religie hebben?
Ik zie niet in waarom. Zoals de bovenstaande definitie zegt: Het is de afwezigheid van een geloof in god. Dat zegt verder helemaal niets over hoe je leeft of hoe je denkt dat andere mensen hun leven zouden moeten invullen. Atheïsten delen geen ethiek, in tegenstelling tot gelovigen. Of nouja, ze kunnen wel ethiek delen, maar dat kunnen ze net zo goed met een gelovig persoon.quote:Geen geloof hebben, kun je technisch wel als geloof bestempelen. Het is dan echter een definitiekwestie. Vandaar kies ik het woord levensbeschouwing, dat zowel geloven, als niet-geloven in zich draagt net als andere ideologieën of religiën?
Hoezo niet ontopic? Dat was toch gewoon een pertinente vraag?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:30 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Laten we daar niet over hebben, dat is niet ontopic.
Je maakt het onnodig moeilijk. Het universum zelf is eeuwig, en "de natuurwetten" zoals wij die kennen is maar een beperkte opvatting van de werkelijkheid.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:29 schreef Hollander1000 het volgende:
God is eeuwig, staat boven alles ook alle natuurwetten.
Was zijn vraag niet ontopic dan?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:30 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Laten we daar niet over hebben, dat is niet ontopic.
Dat is geen antwoord op de vraagquote:Op zondag 28 juli 2013 15:29 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
God is eeuwig, staat boven alles ook alle natuurwetten.
Humanisme komt voort uit een duistere geest, niet de geest van God, je hebt gelijk dat het uitkomt van Mensen niet van uit Christendom, wees niet selectief graag. Christenen ontkent Humanisme als autoriteit en ziet Humanisme als een groot gevaar.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:30 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Zoals de tekst waarop jouw Bijbelvertaling is gebaseerd, humanisme komt voort uit het christendom en de reformatie
de textus receptus hetgeen waarop zowel de statenvertaling als de king james bijbel zijn gebaseerd is samengesteld door de Humanist en christen Erasmus.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:34 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Humanisme komt voort uit een duistere geest, niet de geest van God, je hebt gelijk dat het uitkomt van Mensen niet van uit Christendom, wees niet selectief graag. Christenen ontkent Humanisme als autoriteit en ziet Humanisme als een groot gevaar.
Bijbel vertalingen kunnen door twee dingen worden uitgevoord, de eerste vertaling kan worden uitgevoerd door een inspiratie van Demonische geest en tweede vertaling is door inspiratie Gods geest.
Totaal verschillend.
Hé, da's uit The Never Ending Story!quote:Op zondag 28 juli 2013 15:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik stel jou een vraag die onderdeel uitmaakt van het pallet aan mogelijkheden omtrent de oorzaak van het bestaan. Jouw antwoord gaf aan dat je de kans zeer klein doch niet geheel onmogelijk achtte. Dat antwoord maakt daarmee deel uit van jouw levensbeschouwing.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:28 schreef Molurus het volgende:
Sja, als het niet is wat jij ervan verwachtte dan spijt me dat. Overigens heb je me naar principes nog niet eens gevraagd.Een groot deel ging nog steeds over mijn opvattingen over de principes van anderen. "Acht je het waarschijnlijk dat een bewustzijn het universum heeft geschapen" is tenslotte geen vraag over mijn levensbeschouwing maar een vraag over wat ik vind van jouw levensbeschouwing.
Hoe is dit een belangrijk gegeven met betrekking tot mijn levensbeschouwing? Ik vind het toch frapant dat vragen die bedoeld zijn om iets te achterhalen ten aanzien van mijn overtuigingen vooral gaan over de overtuigingen van anderen. Waarom is dat?
King James vertaling zijn vertaalt door Manuscript door christenen zelf of Joden dat zijn mensen die geloven in God en dat God hun autoriteit zijn.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:36 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
de textus receptus hetgeen waarop zowel de statenvertaling als de king james bijbel zijn gebaseerd is samengesteld door de Humanist en christen Erasmus.
Het pallet van mogelijke verklaringen voor het bestaan is veel groter dan 'wel mijn god' en 'niet mijn god'.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:40 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik stel jou een vraag die onderdeel uitmaakt van het pallet aan mogelijkheden omtrent de oorzaak van het bestaan. Jouw antwoord gaf aan dat je de kans zeer klein doch niet geheel onmogelijk achtte. Dat antwoord maakt daarmee deel uit van jouw levensbeschouwing.
Dat is zo ongeveer de definitie van atheisme ja, het niet erop nahouden van een theistische levensbeschouwing. Maar dan zijn we gewoon terug bij af. Is dat het enige aspect aan mijn levensbeschouwing dat voor jou interessant is? Of het wel of niet theistisch is?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:40 schreef Jappie het volgende:
Het is daarmee niet noodzakelijk een belangrijke vraag in jouw levensbeschouwing maar wel belangrijk in verhouding tot atheïsme.
Ik persoonlijk ben wel gecharmeerd van het onderscheid waarbij het atheïsme zegt dat God niet bewijsbaar is en de agnost zegt dat God geen zekerheid is maar wat mij betreft lag de discussie ook niet zozeer op het gebied wat voor mij persoonlijk acceptabel is maar het hellende vlak waarop we ons bevinden wanneer we bepaalde definities van atheïsme meer waarden toekennen dan anderen. in dat geval zeg ik..ho..heel even terug naar de basis en van daaruit weer verder.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:28 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Het label "atheïst" is een ontologisch label. Daarbij komt nog een epistemologisch label, bijvoorbeeld agnost. Je kan dus atheïst zijn terwijl je agnostisch staat tegenover de wereld, d.w.z. dat je denkt dat je nooit iets zeker kan weten. Maar je kan wel in graden van waarschijnlijkheid werken.
Ik leef praktisch als atheïst omdat ik geen aanleiding zie in god(-en) te geloven, maar erken dat er altijd een kans is dat er iets zoals een god bestaat (wie weet wel buiten wat we ons tot nu toe in hebben kunnen denken!). Deze kans schat ik voor mezelf echter zo laag in dat ik hier geen rekening mee hou in het dagelijks leven. Net zoals dat ik geen rekening hou met de kans dat ik morgen ineens een miljoen euro op mijn rekening heb staan.
Leg mij dan eens uit, waar komt democratie vandaan?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het pallet van mogelijke verklaringen voor het bestaan is veel groter dan 'wel mijn god' en 'niet mijn god'.Waarom zou je die mogelijkheid uberhaupt voorstellen als je wilt weten wat *ik* denk?
[..]
Dat is zo ongeveer de definitie van atheisme ja, het niet erop nahouden van een theistische levensbeschouwing. Maar dan zijn we gewoon terug bij af. Is dat het enige aspect aan mijn levensbeschouwing dat voor jou interessant is? Of het wel of niet theistisch is?
Lijkt me wat beperkt.
De beroemde humanist Erasmus, die de tekst schreef waarop de KJV is gebaseerd, was een monnik. Net als veel andere humanisten.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:40 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
King James vertaling zijn vertaalt door Manuscript door christenen zelf of Joden dat zijn mensen die geloven in God en dat God hun autoriteit zijn.
Humanisme ziet geen God als hun autoriteit., daarom doen zij ook vertalingen uitgeven maar verhullen veel dingen zoals identiteit van het kwade geest en wie het is en voorkomen dat Jezus God in vlees is dat is allemaal gefilterd uit de nieuwe vertalingen die door juist Humanistische mensen.
Ik ben geen expert op het gebied van geschiedenis, maar volgens mij waren het de oude grieken die voor het eerst met deze staatsvorm experimenteerden.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:44 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit, waar komt democratie vandaan?
Met alle respect Molurus, maar geloof je nu werkelijk dat ik meer wilde weten dan voor mij noodzakelijk om een punt te kunnen maken? Jje gelooft toch niet werkelijk dat mijn sociale bewustzijn zich verder uitstrekt dan wat voor mij aangenaam is ?quote:
Ik ben met je eens, dat heet King James de nieuwe vertaling dat klopt ben met je eens, ook een duistere geest inspireert.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De beroemde humanist Erasmus, die de tekst schreef waarop de KJV is gebaseerd, was een monnik. Net als veel andere humanisten.
Ach... ik kon erop hopen.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:48 schreef Jappie het volgende:
[..]
Met alle respect Molurus, maar geloof je nu werkelijk dat ik meer wilde weten dan voor mij noodzakelijk om een punt te kunnen maken? Jje gelooft toch niet werkelijk dat mijn sociale bewustzijn zich verder uitstrekt dan wat voor mij aangenaam is ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Democracyquote:Op zondag 28 juli 2013 15:44 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit, waar komt democratie vandaan?
Democratie moet kan je alleen bepalen als je geen Christen bent, want dat is niet wat de Bijbel leert en zelfs tegenspreekt.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben geen expert op het gebied van geschiedenis, maar volgens mij waren het de oude grieken die voor het eerst met deze staatsvorm experimenteerden.
Wat heeft dat eigenlijk te maken met levensbeschouwing?
Erasmus was allerminst een duistere geest. Hij was geniaal. En hij was waarschijnlijk ook een beter gelovige dan jij, met veel meer kennis van de Bijbel en religie.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:48 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Ik ben met je eens, dat heet King James de nieuwe vertaling dat klopt ben met je eens, ook een duistere geest inspireert.
Nogmaals, Christenen en Joden zijn geen Humanisme daar vallen alleen Atheïsme/Agnosten/Evolutionisten /Darwinisme om zo even te verwoorden. Joden en Christenen vallen daar niet onder omdat zij Humanisme niet als autoriteit zien alleen God.
vertaald door manuscript?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:40 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
King James vertaling zijn vertaalt door Manuscript door christenen zelf of Joden dat zijn mensen die geloven in God en dat God hun autoriteit zijn.
quote:Humanisme ziet geen God als hun autoriteit., daarom doen zij ook vertalingen uitgeven maar verhullen veel dingen zoals identiteit van het kwade geest en wie het is en voorkomen dat Jezus God in vlees is dat is allemaal gefilterd uit de nieuwe vertalingen die door juist Humanistische mensen.
Ehh.... humanisme, atheisme en democratie zijn drie totaal verschillende dingen. Ik snap dat het voor jouw versimpelde wereldbeeld makkelijk is om te doen alsof die hetzelfde zijn, maar je kunt daarmee niet verder van de werkelijkheid zitten.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:51 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Democratie moet kan je alleen bepalen als je geen Christen bent, want dat is niet wat de Bijbel leert en zelfs tegenspreekt.
Als mensen zelf autoriteit willen zijn en over andere Mensen regeren om wetten op hun te leggen waar God duidelijk verbied maak je een eigen God naar je eigen lust van Macht. Dat heet Humanisme en dat is maar een deel ervan wat dat inhoud.
Ja, het wel een autoriteit, want iedereen moet daar aan zich houden en Gods wetten zijn niet geldig namelijk het is dus degelijk autoriteit.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:50 schreef ems. het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy
Enjoy
Verder is humanisme ook geen autoriteit. Dus ja.
Hangt ervanaf hoe je de bijbel leest.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:51 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Democratie moet kan je alleen bepalen als je geen Christen bent, want dat is niet wat de Bijbel leert en zelfs tegenspreekt.
Altijd al geweten dat god een beetje een anarchist was.quote:Als mensen zelf autoriteit willen zijn en over andere Mensen regeren om wetten op hun te leggen waar God duidelijk verbied maak je een eigen God naar je eigen lust van Macht. Dat heet Humanisme en dat is maar een deel ervan wat dat inhoud.
Je moet ook de Bijbelse contexten lezen wat God zegt wat wel en niet magquote:Op zondag 28 juli 2013 15:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Erasmus was allerminst een duistere geest. Hij was geniaal. En hij was waarschijnlijk ook een beter gelovige dan jij, met veel meer kennis van de Bijbel en religie.
We hebben het hier over de originele king james uit 1611 die is gebaseerd op de eerste volledige Griekse tekst uitgegeven in 1516.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:48 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Ik ben met je eens, dat heet King James de nieuwe vertaling dat klopt ben met je eens, ook een duistere geest inspireert.
Nogmaals, Christenen en Joden zijn geen Humanisme daar vallen alleen Atheïsme/Agnosten/Evolutionisten /Darwinisme om zo even te verwoorden. Joden en Christenen vallen daar niet onder omdat zij Humanisme niet als autoriteit zien alleen God.
Feitelijk kun je nu dus eigenlijk wel concluderen dat je op dat gebied relatief naief bent, wat bij mij uiteraard direct de vervolg conclusie rechtvaardigt dat deze naivieteit zich niet uitsluitend beperkt tot het verkeerd inschatten van sociale beweegredenen van anderen.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach... ik kon erop hopen.![]()
Kennelijk zijn atheisten meer geinteresseerd in de details van de levensbeschouwingen van anderen dan gelovigen dat zijn.
Christelijke aspecten proberen te betrekken op iets wat totaal los staat van bijgeloof ook niet, broer. Humanisme gelijk stellen aan atheïsme gaat ook nergens over.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:55 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
daar win je geen argument mee vriend.
Manuscript zijn geschreven in het Hebreeuws door Gods inspiratie aan profeten en apostelen.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:53 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
vertaald door manuscript?
Een manuscript is slechts een met de handgemaakt kopie van een ander manuscript of een origineel handschrift.
En geen van de manuscripten in 100% in overeenstemming met elkaar
er is geen oud grieks manuscript waar Jezus zegt dat "hij die zonder zonde is werp de eerste steen"
op 1 manuscript na dat toevalig is gevonden net nadat erasmus de eerste versie van de "ontvangen tekst" had vervaardigd en mensen verontwaardigd waren dat dat stuk tekst ontbrak.
Er is geen origineel meer van de teksten uit de bijbel en alle bijbel vertalingen van het NT zijn gebaseerd op een samengestelde tekst van oude manuscripten en/of het vulgaat van de katholieke kerk
[..]
Hij is een betere gelovige omdat hijquote:Op zondag 28 juli 2013 15:55 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Je moet ook de Bijbelse contexten lezen wat God zegt wat wel en niet mag
Leg mij eens dan uit waarom hij een betere gelovige is dan mij? Want je zit nu alleen maar een mantra te ontketenen hard opzeggen zodat iedereen het geloofd, daar win je geen argument mee vriend.
Atheïsme is een onderdeel van Humanisme en democratie valt onder hun geloof van doen.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh.... humanisme, atheisme en democratie zijn drie totaal verschillende dingen. Ik snap dat het voor jouw versimpelde wereldbeeld makkelijk is om te doen alsof die hetzelfde zijn, maar je kunt daarmee niet verder van de werkelijkheid zitten.
Nou ja, dat ik in de tijd dat ik mij begeef in deze en soortgelijke fora nog nooit enige interesse heb gezien van de kant van gelovigen voor de levensbeschouwingen van anderen was mij niet ontgaan hoor. (Dat geldt trouwens net zoveel voor interesse in de levensbeschouwingen van atheisten als in de levensbeschouwingen van aanhangers van andere religies.)quote:Op zondag 28 juli 2013 15:56 schreef Jappie het volgende:
[..]
Feitelijk kun je nu dus eigenlijk wel concluderen dat je op dat gebied relatief naief bent, wat bij mij uiteraard direct de vervolg conclusie rechtvaardigt dat deze naivieteit zich niet uitsluitend beperkt tot het verkeerd inschatten van sociale beweegredenen van anderen.
Nee.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:59 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Atheïsme is een onderdeel van Humanisme en democratie valt onder hun geloof van doen.
Ook niet. Wel eerlijk blijven hm?quote:Over zie je nieuwe wetten komen en steeds meer Gods wetten worden verwijderd door Humanisme.
Probeer eens Nederlands te spellen man, er is geen doorkomen aan.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:40 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Humanisme ziet geen God als hun autoriteit., daarom doen zij ook vertalingen uitgeven maar verhullen veel dingen zoals identiteit van het kwade geest en wie het is en voorkomen dat Jezus God in vlees is dat is allemaal gefilterd uit de nieuwe vertalingen die door juist Humanistische mensen.
Het ligt eraan welke vertaling je hebt, de Bijbel is heel duidelijk en overzichtelijk snap niet waarom jij zo'n antwoord op geeftquote:Op zondag 28 juli 2013 15:53 schreef ems. het volgende:
[..]
Hangt ervanaf hoe je de bijbel leest.
[..]
Altijd al geweten dat god een beetje een anarchist was.
Nee, we hebben over de latere versie van de vervalste King James versie.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:56 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
We hebben het hier over de originele king james uit 1611 die is gebaseerd op de eerste volledige Griekse tekst uitgegeven in 1516.
Christenen geloven niet in bijgeloof.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:57 schreef ems. het volgende:
[..]
Christelijke aspecten proberen te betrekken op iets wat totaal los staat van bijgeloof ook niet, broer. Humanisme gelijk stellen aan atheïsme gaat ook nergens over.
Leg er dan het Griekse 'origineel' eens langs, en vergelijk het nog eens. Dan zul je zien dat die KJV van jou soms ook kant noch wal raakt.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:02 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Het ligt eraan welke vertaling je hebt, de Bijbel is heel duidelijk en overzichtelijk snap niet waarom jij zo'n antwoord op geeft![]()
Pak een eens de Bijbel van de King James vertaling (origineel) en een NIV vertaling de nieuwe vertaling leg ze eens naast elkaar en leest ze beide eens.
Moet je natuurlijk wel eerst even klassiek grieks leren.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Leg er dan het Griekse 'origineel' eens langs, en vergelijk het nog eens. Dan zul je zien dat die KJV van jou soms ook kant noch wal raakt.
1)Waarom ontmaskert ik hem dan?quote:Op zondag 28 juli 2013 15:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hij is een betere gelovige omdat hij
1) veel meer kennis heeft van de Bijbel (en dus de 'Bijbelse contexten') dan jij.
2) hij veel meer zinnige dingen geschreven heeft over religie dan jij (en ook nog eens in begrijpelijke taal).
3) hij 500 jaar later nog steeds geëerd wordt als een van de grootste humanisten, theologen en classici, terwijl jij in jouw eigen tijd al belachelijk gemaakt wordt en spoedig vergeten zult worden.
Tja, als je zo graag Dé Waarheid wilt weten als Hollander dat wil, moet je er wel iets voor doen. Best ook nog even Hebreeuws leren zodat het 'originele' Oude Testament ook leesbaar wordt.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Moet je natuurlijk wel eerst even klassiek grieks leren.![]()
De Here laat ons wel moeite doen om de Waarheid te achterhalen zeg.
Ik mis de begeleidende smilies.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou ja, dat ik in de tijd dat ik mij begeef in deze en soortgelijke fora nog nooit enige interesse heb gezien van de kant van gelovigen voor de levensbeschouwingen van anderen was mij niet ontgaan hoor. (Dat geldt trouwens net zoveel voor interesse in de levensbeschouwingen van atheisten als in de levensbeschouwingen van aanhangers van andere religies trouwens.)
Maar ik vind dat wel heel jammer. Zeker van gelovigen die zaken zoals 'heb uw medemens lief' prediken vind ik dat zowel verrassend als teleurstellend.
Leg mij eens uit, waarom zouden we de Bijbel uberhaupt moeten lezen? Wat geeft de Bijbel autoriteit ten aanzien van wat dan ook?quote:Op zondag 28 juli 2013 16:02 schreef Hollander1000 het volgende:
Pak een eens de Bijbel van de King James vertaling (origineel) en een NIV vertaling de nieuwe vertaling leg ze eens naast elkaar en leest ze beide eens.
Manuscript betekend enkel dat het gaat om een met de hand gekopieerde tekst, bijna iedere tekst van voor de boekdrukkunst is een manuscriptquote:Op zondag 28 juli 2013 15:57 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
Manuscript zijn geschreven in het Hebreeuws door Gods inspiratie aan profeten en apostelen.
Katholiek leer is een inspiratie van de duivel, je weet dat de Katholieke Kerk trachtte om alle oude en originele vertalingen uit te roeien zoals de King James zodat alleen hun vertalingen kunnen geven?
Erasmus zelf wilde niet beter zijn dan anderen. Sommige wetenschappers stellen zelfs dat zijn bescheidenheid en vroomheid hem kapot hebben gemaakt. Het zijn anderen die hem eren, omdat hij gewoon zo'n intelligente en integere man was.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:07 schreef Hollander1000 het volgende:
[..]
1)Waarom ontmaskert ik hem dan?
2)Ik ben ook duidelijk, alleen jij wilt het niet erkennen.
3) Dat is geen argument, maar een mantra daar bewijs je niets mee.
Er is geen betere gelovige, de leer van Jezus is gelijk aan iedereen wat hij doet is hoogmoedigheid dat is iets wat satan graag wilde hoger dan God zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |