abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129236203
Welkom 'in het vernieuwde' woningmarkt topic van ons land!

Praat hier over het wel en wee van de Nederlandse woningmarkt!

Selang zijn updates

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder

CBS huizenprijsindex

Aantal huizen verkocht (lopend gemiddelde over 12 maanden)

Wat wel is toegestaan
Slowchat

Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Dom gelul zoals Stef Blok is een eikel en is geld aan het stelen zal ook verdwijnen.

Heb respect voor de ander, of hij nu aan het huren is, een koophuis heeft of wat dan ook!

[ Bericht 3% gewijzigd door sitting_elfling op 24-07-2013 16:29:32 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_129237569
quote:
Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Bronnen zoals vastgoedzeepbel, of andere louche woningmarkt blogs is een ban.
Dom gelul zoals Stef Blok is een eikel en is geld aan het stelen zal ook verdwijnen.

Heb respect voor de ander, of hij nu aan het huren is, een koophuis heeft of wat dan ook!
Met die voorwaarden ben je 98% van de posters kwijt. :o

(Dus ik denk, ik steek je even een hart onder de riem zeg maar... :D )

En nou heb ik toch wel even een vraag: de huren rijzen de pan uit (was te voorzien, maar doe er maar wat tegen buiten een woning kopen...), de banken verstrekken moeizaam een hypotheek.

Nou starters/huurders... Leg mij nou eens uit wat het voordeel is geweest om geen woning aan te schaffen in 2002 t/m 2012. Sta je er nu in 2013 beter voor?

Is het werkelijk betaalbaarder geworden?

Ow, en ik trap af: Gekocht in 2004, dus qua papieren waardedaling nog niks aan de hand, en door diverse woningverbeteringen nog heel erg lang niks aan de hand.

Evengoed zou ik door de aangescherpte eisen dezelfde woning op dit moment qua financiering niet kunnen kopen. (Voor veel meer per maand huren mag uiteraard wel)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 23-07-2013 00:14:44 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_129239748
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

(Dus ik denk, ik steek je even een hart onder de riem zeg maar... :D )

En nou heb ik toch wel even een vraag: de huren rijzen de pan uit (was te voorzien, maar doe er maar wat tegen buiten een woning kopen...), de banken verstrekken moeizaam een hypotheek.

Nou starters/huurders... Leg mij nou eens uit wat het voordeel is geweest om geen woning aan te schaffen in 2002 t/m 2012. Sta je er nu in 2013 beter voor?

Is het werkelijk betaalbaarder?

Ow, en ik trap af: Gekocht in 2004, dus qua papieren waardedaling nog niks aan de hand, en door diverse woningverbeteringen nog heel erg lang niks aan de hand.

Evengoed zou ik door de aangescherpte eisen dezelfde woning op dit moment qua financiering niet kunnen kopen. (Voor veel duurder per maand huren mag uiteraard wel)
Ik sta er een stuk beter voor, ik huur voor niet al te veel geld en ben in een hoog tempo de studieschuld aan het aflossen en aan het sparen. Ik kan daardoor de starters koopwoning overslaan en direct een huis kopen waar ik kinderen in wil groot brengen.

Betaalbaarheid is voor mij geen issue, het segment huizen wat ik zou willen kopen krijg ik bijna op 1 salaris (plus spaargeld) gefinancierd. De betaalbaarheid zou dus kunnen halveren voordat dat een probleem gaat worden.
eten!!!
pi_129240074
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 00:19 schreef janatwork het volgende:
Betaalbaarheid is voor mij geen issue, het segment huizen wat ik zou willen kopen krijg ik bijna op 1 salaris (plus spaargeld) gefinancierd. De betaalbaarheid zou dus kunnen halveren voordat dat een probleem gaat worden.
Dan ben jij waarschijnlijk 1 van de weinige.

Verklaart echter niet waarom hurend NL in zijn algemeenheid zo dol is op dalende huizenprijzen. (Voornamelijk veroorzaakt door nog harder dalende financieringsmogelijkheden)
pi_129240226
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 00:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Verklaart echter niet waarom hurend NL in zijn algemeenheid zo dol is op dalende huizenprijzen. (Voornamelijk veroorzaakt door nog harder dalende financieringsmogelijkheden)
Misschien omdat de huizenprijzen belachelijk gestegen zijn in relatief weinig tijd? Veel te hard zelfs, dat moest op een gegeven moment spaak lopen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen kopers noch tegen huurders (wel wat tegen daklozen :+ ).

En de nieuwe regels vind ik alleen maar top! ^O^
Dat gedoe was -de- reden dat ik hier niet meer kwam :)
pi_129240589
quote:

[..]

Ik sta er een stuk beter voor, ik huur voor niet al te veel geld en ben in een hoog tempo de studieschuld aan het aflossen en aan het sparen. Ik kan daardoor de starters koopwoning overslaan en direct een huis kopen waar ik kinderen in wil groot brengen.

Ik studeer nog wel, mijn vriend werkt fulltime. Verder sluit ik me bij dit verhaal aan. We waren afgelopen maanden op zoek naar een huis maar we hebben alles stopgezet. Ik weet liever iets beter waar ik aan toe ben dan al die onzekerheid. We wonen nu gehuurd voor een belachelijk lage huurprijs (appartement, 80m2, 475 all in, particulier gehuurd via bekende) en we kunnen nooit meer zo goedkoop zitten. Dus we sparen nog een paar jaar. En dan willen we ook gewoon een goed huis kopen voor de langere termijn op 1 salaris.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 00:35 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En de nieuwe regels vind ik alleen maar top! ^O^
Dat gedoe was -de- reden dat ik hier niet meer kwam :)
Dit. Ik was er ook helemaal klaar mee.
pi_129240604
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 00:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het is toch niet zo gek dat het fijn is om voor minder geld het zelfde product aan te kunnen schaffen?

Ik heb geen flauw idee hoeveel mensen hun volledige hypotheek mogelijkheid gebruiken. Maar ik vind persoonlijk dat je nog steeds flink veel kan lenen. Als ik de calculator van de Hypotheker invul kan je met 2 keer een modaal salaris 330.000 euro lenen en met een gemiddeld gezinsinkomen 277.000 euro. Dat is meer dan een gemiddeld huis kost.

Is de beperkte financieringsmogelijkheid wel echt het probleem?
eten!!!
pi_129240661
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 00:50 schreef janatwork het volgende:

[..]

Het is toch niet zo gek dat het fijn is om voor minder geld het zelfde product aan te kunnen schaffen?

Ik heb geen flauw idee hoeveel mensen hun volledige hypotheek mogelijkheid gebruiken. Maar ik vind persoonlijk dat je nog steeds flink veel kan lenen. Als ik de calculator van de Hypotheker invul kan je met 2 keer een modaal salaris 330.000 euro lenen en met een gemiddeld gezinsinkomen 277.000 euro. Dat is meer dan een gemiddeld huis kost.

Is de beperkte financieringsmogelijkheid wel echt het probleem?
Ik denk dat die berekeningen niet helemaal kloppen. We kunnen hier op 1 loon van rond de 49000 per jaar 220000 krijgen.
pi_129240733
Ik vind overigens 'n interessant stukkie:

http://www.z24.nl/geld/probleem-huizenmarkt-zit-tussen-de-oren

Niemand wil zijn of haar huis met verlies verkopen, vooral omdat we het jarenlang niet zijn gewend, maar in veel huidige gevallen is dat bijna onontkoombaar.
En als een verkoper merkt dat -ie niet de enige is met verlies, gras bij de buren enzo, is -ie sneller bereid om het verlies te dragen.

Wanneer dat niet gebeurt, zal de markt vast blijven zitten.
Is mijn illustere mening.

En ja, ik heb makkelijk praten. Ik heb namelijk geen koophuis en mijn huur is zo laag, dat ik niet eens in aanmerking zou kunnen komen voor huurtoeslag.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 07:13:45 #10
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129243758
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 00:56 schreef SpartaTurken het volgende:
Ik vind overigens 'n interessant stukkie:

http://www.z24.nl/geld/probleem-huizenmarkt-zit-tussen-de-oren

Niemand wil zijn of haar huis met verlies verkopen, vooral omdat we het jarenlang niet zijn gewend, maar in veel huidige gevallen is dat bijna onontkoombaar.
En als een verkoper merkt dat -ie niet de enige is met verlies, gras bij de buren enzo, is -ie sneller bereid om het verlies te dragen.

Wanneer dat niet gebeurt, zal de markt vast blijven zitten.
Is mijn illustere mening.

En ja, ik heb makkelijk praten. Ik heb namelijk geen koophuis en mijn huur is zo laag, dat ik niet eens in aanmerking zou kunnen komen voor huurtoeslag.
Klopt helemaal, de komende tijd ga ik me weer op de woningmarkt begeven en meemaken of verkopers bereid zijn verlies te accepteren. Veelal zie ik vraagprijzen die 15 tot 20% hoger liggen dan de geïndexeerde waarde op basis van de laatste verkoopprijs, mensen willen dus gewoon hun hele hypotheek inclusief verbouwingskosten betaald hebben.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_129243798
quote:

[..]

In welk segment kijk je als ik vragen mag?
  dinsdag 23 juli 2013 @ 08:08:12 #12
325863 Krisp
Like.no.other
pi_129244144
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 07:13 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Klopt helemaal, de komende tijd ga ik me weer op de woningmarkt begeven en meemaken of verkopers bereid zijn verlies te accepteren. Veelal zie ik vraagprijzen die 15 tot 20% hoger liggen dan de geïndexeerde waarde op basis van de laatste verkoopprijs, mensen willen dus gewoon hun hele hypotheek inclusief verbouwingskosten betaald hebben.
Dit is de belangrijkste reden dat ik nog geen woning gekocht heb. Ik wil best een woning kopen, maar wel tegen een scherpe prijs. Zolang de markt daalt (en dat steeds sneller lijkt te doen) blijft die prijs scherp. Af en toe heb ik al het idee dat ik er geen goed aan doe om nu een huis te kopen: het is toch een vallend mes wat je vastpakt (catching a falling knife). Verkopers gaan daar (bij mij) nog niet in mee. Ergens snap ik dat wel, maar dat neemt niet weg dat we er dan niet uitkomen. :)
  dinsdag 23 juli 2013 @ 08:13:10 #13
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129244193
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 08:08 schreef Krisp het volgende:

[..]

Dit is de belangrijkste reden dat ik nog geen woning gekocht heb. Ik wil best een woning kopen, maar wel tegen een scherpe prijs. Zolang de markt daalt (en dat steeds sneller lijkt te doen) blijft die prijs scherp. Af en toe heb ik al het idee dat ik er geen goed aan doe om nu een huis te kopen: het is toch een vallend mes wat je vastpakt (catching a falling knife). Verkopers gaan daar (bij mij) nog niet in mee. Ergens snap ik dat wel, maar dat neemt niet weg dat we er dan niet uitkomen. :)
De bereidheid (en wellicht ook noodzaak) om een restschuld te accepteren moet er aan de verkopende kant ook wel zijn. Als je kan en wil wachten tot er een bod voorbij komt dat je acceptabel vindt zou je gek zijn als je het niet doet. Dat is frustrerend voor de kopers op de markt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 23 juli 2013 @ 08:16:36 #14
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_129244234
Wij hebben in 2012 gekocht en inderdaad ook het starterssegment overgeslagen. In het huis waar we nu wonen hoeven we in theorie nooit meer uit.

We hebben allebei een redelijk goede baan en volgens de regels van de bank op 2 inkomens tot het randje gefinancierd. In de praktijk kunnen we dit nu (een jaar later) op 1 inkomen betalen, al kunnen we dan niet meer 3 keer per jaar op vakantie :)

Over de prijs die we betaald hebben zijn we tevreden, maar eigenlijk boeit dat niet zoveel meer, het gaat om de maandlasten en die zijn (aflossing niet meegerekend) vergelijkbaar met het kleine huurflatje dat we hadden. Het allerbelangrijkste is voor ons het woongenot, een huis als dit is simpelweg niet te huur.
If you can't beat them, join them.
pi_129244390
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 08:13 schreef DroogDok het volgende:

[..]

De bereidheid (en wellicht ook noodzaak) om een restschuld te accepteren moet er aan de verkopende kant ook wel zijn. Als je kan en wil wachten tot er een bod voorbij komt dat je acceptabel vindt zou je gek zijn als je het niet doet. Dat is frustrerend voor de kopers op de markt.
Het is natuurlijk ook niet zo verwonderlijk dat je geen restschuld concreet wil maken op het moment dat je nog niet gedwongen bent te verkopen. Enerzijds heb je dus de verkopende partijen die niet gedwongen zijn te verkopen en geconfronteerd worden met een restschuld indien ze dat doen, anderzijds hebben we de kopende partijen die hun kans afwachten en weigeren in de buurt van de vraagprijs te gaan bieden en afwachten. Daar tussenin zit nog een groepje gedwongen-verkopers, maar die groep is niet zo heel erg groot vergeleken met de andere partijen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 08:45:41 #16
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129244580
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 08:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook niet zo verwonderlijk dat je geen restschuld concreet wil maken op het moment dat je nog niet gedwongen bent te verkopen. Enerzijds heb je dus de verkopende partijen die niet gedwongen zijn te verkopen en geconfronteerd worden met een restschuld indien ze dat doen, anderzijds hebben we de kopende partijen die hun kans afwachten en weigeren in de buurt van de vraagprijs te gaan bieden en afwachten. Daar tussenin zit nog een groepje gedwongen-verkopers, maar die groep is niet zo heel erg groot vergeleken met de andere partijen.
En zo zit het geheel nog steeds lekker op slot.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 09:30:13 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129245211
Het principe van restschuld is dan ook vooral een probleem bij aflossingsvrije varianten waarbij ook werkelijk niet afgelost of gereserveerd is.
Anders heb je gewoon een verlies, en dat hoeft op zich geen probleem te zijn.

Dan zit je alleen nog met de vraag waar er gereserveerd is en of dat voor het eind van de looptijd wel vrij kan komen om af te lossen, en niet pas als er afgelost is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 23 juli 2013 @ 10:20:59 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129246238
Ik ben zo vrij geweest de grafiek van SeLang uit de OP te updaten:

Ter vergelijking dezelfde grafiek, maar dan de CPI-correctie uitgevoerd naar huidige euro's i.p.v. 1995-euro's:

Inflatie meegenomen lag de piek op de huizenmarkt op augustus 2007. In absolute prijs lag de piek op augustus 2008. Precies 1 jaar verschil.

Bronnen:
Verkoopprijzen en -aantallen
Inflatie 1995
Inflatie 1996-heden

[ Bericht 2% gewijzigd door RemcoDelft op 23-07-2013 10:27:07 ]
censuur :O
  dinsdag 23 juli 2013 @ 10:28:29 #19
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129246414
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 09:30 schreef Leandra het volgende:
Het principe van restschuld is dan ook vooral een probleem bij aflossingsvrije varianten waarbij ook werkelijk niet afgelost of gereserveerd is.
Anders heb je gewoon een verlies, en dat hoeft op zich geen probleem te zijn.

Dan zit je alleen nog met de vraag waar er gereserveerd is en of dat voor het eind van de looptijd wel vrij kan komen om af te lossen, en niet pas als er afgelost is.
Plus dat het natuurlijk een dikke desinvestering geweest is, als je 15% van de waarde van je huis ziet verdampen in 5 jaar had je achteraf gezien beter kunnen huren.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 10:32:38 #20
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_129246495
Ah, weer een reboot van het topic *O*
Zou het weer de moeite waard worden?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 23 juli 2013 @ 10:35:55 #21
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_129246570
Hoe is het met de Fundateller gesteld inmiddels?
pi_129246644
Kan wel zien dat het vakantie is hier in de regio, namelijk 0 nieuwe huizen de laatste 10+- dagen.

Normaal toch wel een stuk of 4-5
  dinsdag 23 juli 2013 @ 10:45:07 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129246772
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 10:32 schreef eleusis het volgende:
Ah, weer een reboot van het topic *O*
Zou het weer de moeite waard worden?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben benieuwd. Het onderwerp is actueel en interessant, maar trekt wel veel holbewoners aan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_129246792
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 07:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

In welk segment kijk je als ik vragen mag?
225.000 tot 250.000 euro, vraagprijs
eten!!!
pi_129247501
Aha, eens zien hoe we dit kunnen laten lopen op een fatsoenlijke manier.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 11:24:28 #26
325863 Krisp
Like.no.other
pi_129247795
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 10:35 schreef Tijn het volgende:
Hoe is het met de Fundateller gesteld inmiddels?
Als je de trend bekijkt lijkt Funda de top te benaderen: http://www.floris.nu/funda/ De afgelopen weken daalt het licht. Zoals eerder gezegd: dat zal eerder door de vakanties komen dan dat het een echte daling betreft.

Wat me na gisteren ook opvalt is dat de daling van de NHG op geen enkele manier heeft geleid tot hogere verkopen. Kennelijk is het segment 2,5-3 ton nog niet voor starters toegankelijk. :)
  dinsdag 23 juli 2013 @ 11:42:09 #27
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129248378
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 11:24 schreef Krisp het volgende:
Wat me na gisteren ook opvalt is dat de daling van de NHG op geen enkele manier heeft geleid tot hogere verkopen. Kennelijk is het segment 2,5-3 ton nog niet voor starters toegankelijk. :)
Ik kan zo snel geen gegevens vinden over verkoopaantallen per prijscategorie. Maar wellicht helpt dit: vrijstaande woningen zijn het meest in prijs gedaald (10,4%; 2e kwartaal 2013 t.o.v. 1 jaar eerder, gevolgd door twee-onder-een-kappers (9,2%).
Ik kan speculeren dat deze versnelde daling bedoeld was om nog voor de NHG-verlaging te kunnen verkopen.

De NHG-grens lag op 320k, momenteel is dat 290k, en het zal nog tot 1 juli volgend jaar duren voor de NHG-grens weer op 265k ligt (het maximum voor de crisis).
  dinsdag 23 juli 2013 @ 11:49:47 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129248658
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 10:28 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Plus dat het natuurlijk een dikke desinvestering geweest is, als je 15% van de waarde van je huis ziet verdampen in 5 jaar had je achteraf gezien beter kunnen huren.
Ik denk dat dat voor een hoop mensen minder een probleem is, maar een restschuld is een behoorlijk probleem, want als je een restschuld hebt die je niet met eigen middelen kunt aflossen dan zit je dus vast.
Dan heb je 2 keuzes; blijven zitten waar je zit of verkopen en gaan huren en ondertussen die restschuld wegwerken.... indien je die hebt kunnen financieren.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 juli 2013 @ 11:52:32 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129248772
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 11:24 schreef Krisp het volgende:

[..]

Als je de trend bekijkt lijkt Funda de top te benaderen: http://www.floris.nu/funda/ De afgelopen weken daalt het licht. Zoals eerder gezegd: dat zal eerder door de vakanties komen dan dat het een echte daling betreft.

Op de meeste plekken heb je voor die prijs dan ook een flinke woning, die je met de beste wil van de wereld geen starterswoning zou kunnen noemen.

Hier valt het juist op dat de huizen die bij ons in de buurt verkocht zijn, verkocht zijn aan stellen van midden 20, en dan gaat het om eengezinswoningen van rond de ¤ 200.000.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 juli 2013 @ 12:03:59 #30
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129249250
Een paar feiten (bron: spreadsheet met CBS-data gebruikt voor bovenstaande grafieken):

Prijsdaling sinds de absolute piek, zonder inflatiecorrectie
Verkoopprijs juni 2013 t.o.v. augustus 2008: -21,3%
Prijsindex juni 2013 t.o.v. augustus 2008: -21,0%

Prijsdaling sinds de piek, met inflatiecorrectie
Verkoopprijs juni 2013 inflatiegecorrigeerd t.o.v. augustus 2007: -29,2%
Verkoopprijs juni 2013 inflatiegecorrigeerd t.o.v. augustus 2008: -28,1%

Prijsstijging/daling sinds 1995, 2000 en 2005, met inflatiecorrectie
Verkoopprijs juni 2013 inflatiegecorrigeerd t.o.v. januari 2005: -18,4%
Verkoopprijs juni 2013 inflatiegecorrigeerd t.o.v. januari 2000: -1,9%
Verkoopprijs juni 2013 inflatiegecorrigeerd t.o.v. januari 1995: +57,3%

Met name dat laatste wordt nogal eens vergeten: ook na inflatiecorrectie zijn huizen nog steeds heel duur t.o.v. de periode de twee decennia durende prijsstijgingen.
pi_129250047
Klopt hier ook wel, wat betreft de 175-200k klasse woningen, is hier een tussenwoning 100m2 woon en 150m2 perceel gemiddeld, of kleiner.

Die worden nog aardig verkocht, maar waarschijnlijk ook voor een 10k onder de vraagprijs gemiddeld. (Van wat ik dan hoor en zie bij bekenden)
  dinsdag 23 juli 2013 @ 12:38:01 #32
38496 Perrin
pi_129250616
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 11:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hier valt het juist op dat de huizen die bij ons in de buurt verkocht zijn, verkocht zijn aan stellen van midden 20, en dan gaat het om eengezinswoningen van rond de ¤ 200.000.
Bij ons in de buurt ook, wel iets hogere prijsklasse. Veel kopers zijn jonge stellen - met centen.
pi_129250702
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:

Met name dat laatste wordt nogal eens vergeten: ook na inflatiecorrectie zijn huizen nog steeds heel duur t.o.v. de periode de twee decennia durende prijsstijgingen.
Het gaat er dan maar om waar jij je beginpunt legt. Je zou ook begin jaren 80 kunnen kijken vlak voor en na die crash en we krijgen wederom heel andere cijfers te zien. :D

Waarom wordt er toch altijd met cijfers gespeeld om het zo goed mogelijk voor je eigen perceptie uit te laten komen.

Maar om dan ook maar eens even de heilige huurprijzen er bij te halen, die zijn ook flink boven de inflatie gestegen.

Waarbij in dit topic natuurlijk al vaker ook de inflatiecijfers in twijfel getrokken werden/worden. Omdat het mandje wisselt en er geen woonkosten worden meegenomen terwijl toch iedereen ergens zou moeten wonen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 12:43:45 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129250839
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 12:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

Bij ons in de buurt ook, wel iets hogere prijsklasse. Veel kopers zijn jonge stellen - met centen.
Wat dat betreft is de classificering "starterwoning" dus wel aan inflatie onderhevig, want zo'n 10-15 jaar geleden waren het geen twintigers die in dezelfde huizen kwamen wonen, maar dertigers.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129250922
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 12:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat dat betreft is de classificering "starterwoning" dus wel aan inflatie onderhevig, want zo'n 10-15 jaar geleden waren het geen twintigers die in dezelfde huizen kwamen wonen, maar dertigers.
De term starters woning is ook alleen maar uitgevonden door makelaars en bankiers om mensen een krot te laten kopen en dat op te laten knappen en daarmee speculatieve winsten te behalen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 12:57:25 #36
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129251288
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 12:40 schreef Basp1 het volgende:
Het gaat er dan maar om waar jij je beginpunt legt. Je zou ook begin jaren 80 kunnen kijken vlak voor en na die crash en we krijgen wederom heel andere cijfers te zien. :D
Uiteraard. Maar CBS.nl gaat met de tabellen niet verder terug dan 1995. Plus dat 1995 net na het meetellen van het tweede salaris (uit m'n hoofd in 1993) en dus de grote prijsstijgingen lag.
pi_129251404
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 12:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar CBS.nl gaat met de tabellen niet verder terug dan 1995. Plus dat 1995 net na het meetellen van het tweede salaris (uit m'n hoofd in 1993) en dus de grote prijsstijgingen lag.
Maar natuurlijk heeft niet ieder stel meteen tussen 93 en 95 hun huis gekocht op basis van 2 salarissen, dus een groot gedeelte van de prijsstijging tussen 93 en 2008 zullen ook niet zo snel meer teniet gedaan worden door de ruimere financieringsmogelijkheden van 2 salarissen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 13:18:30 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129252015
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 12:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De term starters woning is ook alleen maar uitgevonden door makelaars en bankiers om mensen een krot te laten kopen en dat op te laten knappen en daarmee speculatieve winsten te behalen.
Neemt niet weg dat het wel opvallend is dat het nu twintigers zijn die dezelfde woningen kopen die 15 jaar geleden door dertigers gekocht werden....
De buren dachten zelfs dat de kopers die kinderen van de kopers waren :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 juli 2013 @ 13:21:25 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129252128
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar natuurlijk heeft niet ieder stel meteen tussen 93 en 95 hun huis gekocht op basis van 2 salarissen, dus een groot gedeelte van de prijsstijging tussen 93 en 2008 zullen ook niet zo snel meer teniet gedaan worden door de ruimere financieringsmogelijkheden van 2 salarissen.
Dat is idd een van de grootste oorzaken van de bovengemiddelde stijging van de huizenprijzen.
Mensen kopen het huis wat ze zich kunnen permitteren, en toen er ineens hypotheken op 2 inkomens mogelijk waren, was er dus een korte tijd een groep die ineens veel duurder kon gaan wonen dan daarvoor, en als gevolg hebben de huizenprijzen zich dusdanig aangepast dat je voor de woning die je ouders op 1 inkomen gekocht hebben, nu 2 inkomens nodig hebt.

Een woning heeft eigenlijk altijd X-maal een gezinsinkomen gekost, niet X-maal een inkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 juli 2013 @ 16:02:31 #40
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_129257537
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat het wel opvallend is dat het nu twintigers zijn die dezelfde woningen kopen die 15 jaar geleden door dertigers gekocht werden....
Haha dat hebben wij ook een paar keer gehad ja, grappig.
If you can't beat them, join them.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 18:01:28 #41
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_129260755
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 08:45 schreef DroogDok het volgende:

[..]

En zo zit het geheel nog steeds lekker op slot.
Is dat eigenlijk een probleem? Behalve voor de makelaardij en het notarisgilde is er toch niemand per se bij gebaat dat er veel huizen verkocht worden? Of zie ik wat over het hoofd?
  dinsdag 23 juli 2013 @ 18:05:42 #42
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_129260844
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is idd een van de grootste oorzaken van de bovengemiddelde stijging van de huizenprijzen.
Mensen kopen het huis wat ze zich kunnen permitteren, en toen er ineens hypotheken op 2 inkomens mogelijk waren, was er dus een korte tijd een groep die ineens veel duurder kon gaan wonen dan daarvoor, en als gevolg hebben de huizenprijzen zich dusdanig aangepast dat je voor de woning die je ouders op 1 inkomen gekocht hebben, nu 2 inkomens nodig hebt.

Een woning heeft eigenlijk altijd X-maal een gezinsinkomen gekost, niet X-maal een inkomen.
Dat blijft ook opmerkelijk en wellicht zelfs typisch hyperconsumerend; een zo duur mogelijk huis kopen. Onze hypotheekverstrekker was bijna verbaasd dat wij een hypotheek namen op 65% van het maximum mogelijke.
En dat terwijl ik zelf eerst had uitgerekend hoeveel we per maand kunnen betalen en met het huis eigenlijk al boven dat bedrag kwamen.
pi_129261186
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met de invoering van de Euro in 2002 zijn de prijzen in de al stijgende markt extra gestegen door de prijs in guldens door 2 te delen.
pi_129261189
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 12:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom wordt er toch altijd met cijfers gespeeld om het zo goed mogelijk voor je eigen perceptie uit te laten komen.

Maar om dan ook maar eens even de heilige huurprijzen er bij te halen, die zijn ook flink boven de inflatie gestegen.

[ afbeelding ]

Waarbij in dit topic natuurlijk al vaker ook de inflatiecijfers in twijfel getrokken werden/worden. Omdat het mandje wisselt en er geen woonkosten worden meegenomen terwijl toch iedereen ergens zou moeten wonen.
Ja. Maar huurders weten dat ze geld over de balk gooien en kopers DENKEN te investeren.
Over uitgangspunten gesproken.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 18:24:30 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129261248
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 18:22 schreef sig000 het volgende:

[..]

Met de invoering van de Euro in 2002 zijn de prijzen in de al stijgende markt extra gestegen door de prijs in guldens door 2 te delen.
Mwah, ik geloof dat dat wel meevalt, dat is misschien even een hikje geweest, toen ƒ 400.000 ineens ¤ 181.512 werd en iedereen gevoelsmatig dacht "wow, dat is goedkoop" maar dat was al snel weer over.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 juli 2013 @ 18:27:36 #46
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_129261371
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 18:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mwah, ik geloof dat dat wel meevalt, dat is misschien even een hikje geweest, toen ƒ 400.000 ineens ¤ 181.512 werd en iedereen gevoelsmatig dacht "wow, dat is goedkoop" maar dat was al snel weer over.
Na de overgang werd dat huis van 399k gulden al snel 199k Euro.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 18:37:30 #48
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_129261577
quote:
100m2 extra grond en geschakeld ipv 2 onder 1 kap
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_129262849
De EU heeft van veel schuld, maar de huizenbubbel is er daar niet één van.
De huizenbubbel is het resultaat van gierig gefaal van alle Nederlanders. Iedereen verdiende geld, en maar één iemand liep risico, de huizenbezitter.

Eigenlijk was de gehele huizenmarkt en de aldoor stijgende waardes niks anders dan een staatsgefinancierd (want HRA) pyramidespel wat nu langzaam aan uit elkaar aan het vallen is.
pi_129263525
Ik snap nog steeds niet waarom huizenprijzen dalen. Volgens mij is het juist normaal dat ze blijven stijgen. Volgens mij is het niveau van een paar jaar terug gewoon heel normaal.

In Hong Kong is ontroerend goed ook peperduur. Dat komt omdat het schaars is. Nederland is ook een van de dichts bevolkte landen van de wereld. In de toekomst zullen woningen juist schaarser worden
pi_129263659
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is nou niet iets wat opvallend is. Mijn inziens zijn die huizen verhoudingsgewijs goedkoper geworden en verdienen de 25-ers van nu ook meer dan de 35-ers van 15 jaar geleden. Toen ik mijn 1e huis kocht als 25 jarige kon ik al meer hypotheek krijgen (en verdiende ook meer) dan mijn vader op zijn 35e.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 19:43:34 #52
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_129263666
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 18:37 schreef trigt013 het volgende:

[..]

100m2 extra grond en geschakeld ipv 2 onder 1 kap
Huis is bouwtechnische vrijwel identiek dus 100m2 grond moet bijna 2 ton kosten?

Lijkt mij een typisch gevalletje van gekocht in de goede tijd en gekocht in de slechte tijd, mogelijk dat een uittreksel van het kadaster daarover zekerheid kan geven.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 23 juli 2013 @ 19:52:25 #53
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_129263923
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 19:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Huis is bouwtechnische vrijwel identiek dus 100m2 grond moet bijna 2 ton kosten?

Lijkt mij een typisch gevalletje van gekocht in de goede tijd en gekocht in de slechte tijd, mogelijk dat een uittreksel van het kadaster daarover zekerheid kan geven.
sorry
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 20:52:32 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129266258
quote:
Een twee onder een kap voor ¤ 250.000 in Amersfoort is behoorlijk strak geprijsd.

Die vrijstaande daarnaast (geschakeld via de garage, maar dat is de 2-kapper ook), vind ik voor de wijk een beetje aan de prijs, maar goed....
Daarentegen heb je voor die prijs op Dorrestein een 2-kapper met dezelfde hoeveelheid grond.
http://www.funda.nl/koop/(...)26450-diamantweg-51/

Wel een 2-kapper met beduidend meer woonoppervlak.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129266652
Wajoo, méér dan vier ton voor een tweekapper in Amersfoort.
Pittige vraagprijs, zeg.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:03:43 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129266744
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:01 schreef SpartaTurken het volgende:
Wajoo, méér dan vier ton voor een tweekapper in Amersfoort.
Pittige vraagprijs, zeg.
Nah, van die van Dorrestein begrijp ik het wel, voor Katteziel is het absurd.

Maar.... als ik die >400K te besteden had dan kocht ik daar liever een 2-kapper op Dorrestein van dan een geschakelde vrijstaande woning in Kattenbroek (of Zielhorst, of Vathorst, of Nieuwland).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129266826
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

die missen we niet en we krijgen er betere posters voor terug, dus w/
quote:

Is het werkelijk betaalbaarder geworden?
Dit topic loopt vanaf de kredietcrisis dus beperk de periode tot 2008 t/m 2013 en het antwoord kan alleen maar volmondig ja zijn. En kan je niet in 1 x je droomhuis kopen? terecht.
quote:
Goed voor jou maar het gaat hier over mensen die nu voor de keus staan een woning te kopen of te huren en niet wat mensen 10 jaar terug gedaan zouden kunnen hebben.
quote:
Evengoed zou ik door de aangescherpte eisen dezelfde woning op dit moment qua financiering niet kunnen kopen. (Voor veel meer per maand huren mag uiteraard wel)
Zoals al eerder in dit topic gezegd, zo krap is de financiering helemaal niet.
Wellicht dat de woningen in jouw wijk nog wat overgewaardeerd zijn maar over het algemeen kan je met een normaal inkomen nu een leuk huis kopen.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:12:26 #58
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129267099
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 18:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

Is dat eigenlijk een probleem? Behalve voor de makelaardij en het notarisgilde is er toch niemand per se bij gebaat dat er veel huizen verkocht worden? Of zie ik wat over het hoofd?
voor mensen als ik die vanwege de komst van kinderen naar een grotere woning willen is het op slot zitten wel degelijk een probleem.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:13:35 #59
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129267159
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 11:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat dat voor een hoop mensen minder een probleem is, maar een restschuld is een behoorlijk probleem, want als je een restschuld hebt die je niet met eigen middelen kunt aflossen dan zit je dus vast.
Dan heb je 2 keuzes; blijven zitten waar je zit of verkopen en gaan huren en ondertussen die restschuld wegwerken.... indien je die hebt kunnen financieren.
restschuld kan tegenwoordig redelijk makkelijk mee worden gefinancierd, wel versneld aflossen dan (10 jaar).
pi_129268947
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 19:38 schreef dieselnoi het volgende:
Ik snap nog steeds niet waarom huizenprijzen dalen. Volgens mij is het juist normaal dat ze blijven stijgen. Volgens mij is het niveau van een paar jaar terug gewoon heel normaal.

In Hong Kong is ontroerend goed ook peperduur. Dat komt omdat het schaars is. Nederland is ook een van de dichts bevolkte landen van de wereld. In de toekomst zullen woningen juist schaarser worden
Als ik Nederlandse huizenprijzen met die in het buitenland (Frankrijk, Duitsland en België) vergelijk, krijg ik heel erg de indruk dat het prijsverschil tussen stad en platteland in Nederland veel kleiner is dan in de buurlanden. In de grote steden lijken de Nederlandse prijzen goedkoop in vergelijking met bijvoorbeeld een Düsseldorf, Hamburg, Montpellier of Brussel. Een huisje ergens in de achterhoek lijkt op zijn beurt weer een stuk duurder dan een huis in een vergelijkbare regio in een buurland.

Deze publicatie lijkt dit gevoel ook enigszins te staven.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:56:49 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129268981
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:13 schreef DroogDok het volgende:

[..]

restschuld kan tegenwoordig redelijk makkelijk mee worden gefinancierd, wel versneld aflossen dan (10 jaar).
In theorie, in de praktijk is het wat lastiger een restschuld mee te financieren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129269561
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

In theorie, in de praktijk is het wat lastiger een restschuld mee te financieren.
En met een gemiddelde rente van 9%.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 22:11:24 #63
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_129269581
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

En terecht natuurlijk, zo'n restschuld vormt een groter risico voor de banken. Het onderpand heeft namelijk geen relatie meer met de hoogte van de uitstaande schuld. Dit zou op zijn minst vertaald moeten worden naar een hogere rente want het risico moet immers marktconform geprijsd zijn.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 23 juli 2013 @ 22:16:01 #64
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_129269770
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:11 schreef KneeDeep het volgende:

[..]

En met een gemiddelde rente van 9%.
volgens de adviseur van de Rabobank tegen de normale, niet NHG, hypotheekrente.
pi_129269897
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Als ik Nederlandse huizenprijzen met die in het buitenland (Frankrijk, Duitsland en België) vergelijk, krijg ik heel erg de indruk dat het prijsverschil tussen stad en platteland in Nederland veel kleiner is dan in de buurlanden. In de grote steden lijken de Nederlandse prijzen goedkoop in vergelijking met bijvoorbeeld een Düsseldorf, Hamburg, Montpellier of Brussel. Een huisje ergens in de achterhoek lijkt op zijn beurt weer een stuk duurder dan een huis in een vergelijkbare regio in een buurland.

Deze publicatie lijkt dit gevoel ook enigszins te staven.
Nou zouden we het hier niet meer over het buitenland hebben zie topic titel de nederlandse woningmarkt. Maar heel snel dan even. In duitsland bijvoorbeeld kun je 2.5 uur in de trein zitten zonder ook maar iets tegen te komen (en dat die stopt). Als je in Nederland 2.5 uur in een zelfde trein zou zitten ben je aan de andere kant van het land en ben je zowat alle grotere dorpen/steden tegen gekomen.
Derhalve vanwege de bevolkingsdichtheid dus is dat helemaal niet zo vreemd.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 22:30:26 #66
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_129270420
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:18 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Nou zouden we het hier niet meer over het buitenland hebben zie topic titel de nederlandse woningmarkt. Maar heel snel dan even. In duitsland bijvoorbeeld kun je 2.5 uur in de trein zitten zonder ook maar iets tegen te komen (en dat die stopt). Als je in Nederland 2.5 uur in een zelfde trein zou zitten ben je aan de andere kant van het land en ben je zowat alle grotere dorpen/steden tegen gekomen.
Grote delen van Nederland zijn ook compleet ontdaan van enige vorm van menselijke activiteit. Je kan hier op sommige plaatsen nog uren ronddolen zonder ook maar 1 mens tegen te komen. Nederland is meer dan enkel de randstad regio. Toch moeten ook in gebieden waar amper iemand wil wonen de grond nog steeds enkele honderden euro's per m2 kosten. Waarom? Omdat de lokale overheden graag ook andere dingen wensen te financieren via het grondbedrijf. Dat klopt natuurlijk niet want als men geld tekort komt moet men gewoon de gemeentelijke belastingen dusdanig verhogen om de begroting sluitend te krijgen. Is ook een stuk democratischer want dan voelt men tenslotte de tucht van de kiezer.
pi_129272719
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:30 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]
knip
Beetje afhankelijk wat je als rondstruinen beschouwd. Gaan we even uit van fietsen (dat mag ik namelijk graag doen en dan afstanden van 1500km en meer) zowat overal in Nederland kun je binnen 25 km wel in een dorp/stad/conglomeratie van 25k inwoners zijn. Nemen we dan Noord Nederland dan fiets je in 100 km van Delfzijl naar Veendam naar Groningen naar Assen naar Hoogeveen. Doen we dat in Duitsland dan fiets je in 100 km van Bremen naar Hamburg. En als je op de juiste plek gaat staan in de Achterhoek dan is het maar 25km naar Almelo, Hengelo, Enschede, Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Arnhem is dan ook niet ver weg. Menselijke activiteit is dus in Nederland nooit echt ver weg.
pi_129273427
Ik denk dat we de focus wel zo veel mogelijk op Nederland kunnen blijven houden jongens!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_129273493
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:18 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Beetje afhankelijk wat je als rondstruinen beschouwd. Gaan we even uit van fietsen (dat mag ik namelijk graag doen en dan afstanden van 1500km en meer) zowat overal in Nederland kun je binnen 25 km wel in een dorp/stad/conglomeratie van 25k inwoners zijn. Nemen we dan Noord Nederland dan fiets je in 100 km van Delfzijl naar Veendam naar Groningen naar Assen naar Hoogeveen. Doen we dat in Duitsland dan fiets je in 100 km van Bremen naar Hamburg. En als je op de juiste plek gaat staan in de Achterhoek dan is het maar 25km naar Almelo, Hengelo, Enschede, Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Arnhem is dan ook niet ver weg. Menselijke activiteit is dus in Nederland nooit echt ver weg.
En uren lopen zonder mensen tegen te komen kan wel maar daar moet je serieus moeite voor doen.
pi_129273661
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En uren lopen zonder mensen tegen te komen kan wel maar daar moet je serieus moeite voor doen.
Uren lopen in Nederland .. zonder mensen tegen te komen? Natuurgebieden daargelaten?

Ik zou niet weten waar we dat in Nederland zouden kunnen doen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:41:44 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129273726
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat zijn iig geen plekken waar je een huis zou mogen bouwen, want als dat zo was dan wist ik het wel, dan bouwde ik een hutje op de hei O+
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:45:41 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129273922
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:40 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Uren lopen in Nederland .. zonder mensen tegen te komen? Natuurgebieden daargelaten?

Ook in natuurgebieden is dat niet makkelijk, wij komen eigenlijk altijd wel mensen tegen als we op de Veluwe aan het wandelen zijn, en dan nemen we ook regelmatig routes waar (vrijwel) geen toeristen komen, maar het overkomt ons eigenlijk nooit dat we niemand tegenkomen.
En dan zijn onze wandelingen een uurtje ofzo, want kind van 2½, dus uren lopen zonder iemand tegen te komen? Neuh....
Alleen met onweer en midden in de nacht, maar dan kom je wel wilde zwijnen tegen en die wil je nu (nu ze jongen hebben) niet tegenkomen :N
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129275452
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:16 schreef DroogDok het volgende:

[..]

volgens de adviseur van de Rabobank tegen de normale, niet NHG, hypotheekrente.
klopt, kan tegen gewone hypotheekrente, en hoeft niet perse versneld binnen tien jaar. Mag wel natuurlijk. Het kan zelfs zijn dat de adviseur vd bank zelf dat wel als eis stelt maar je bij een hypotheekadviesketen bij diezelfde bank een hypotheek kunt krijgen waarbij je de restschuld ook gewoon in 30 jaar aflost.
Als je nog een spaarpolis oid hebt voor je huidige hypotheek kun je die ook in mindering laten brengen op je hypotheek zodat je minder restschuld overhoudt.
Er zijn meer mogelijkheden dan in dit topic vaak gesteld wordt.
pi_129280010
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:18 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Nou zouden we het hier niet meer over het buitenland hebben zie topic titel de nederlandse woningmarkt.
Klopt, maar om een beeld te krijgen van de Nederlandse woningmarkt zul je af en toe ook even moeten kijken hoe het elders is: loopt nederland ergens helemaal uit de pas, of is het iets dat ook elders het geval is. Met doen alsof Nederland een eiland is en er nergens een vergelijk maken met buitenlandse markten, lijkt me ook geen zinvolle manier van discussiëren.

quote:
Maar heel snel dan even. In duitsland bijvoorbeeld kun je 2.5 uur in de trein zitten zonder ook maar iets tegen te komen (en dat die stopt). Als je in Nederland 2.5 uur in een zelfde trein zou zitten ben je aan de andere kant van het land en ben je zowat alle grotere dorpen/steden tegen gekomen.
Klopt, maar die verschillen zie je ook als je bijvoorbeeld in de twente aan weerszijden van de grens kijkt, daar is het platteland in Duitsland goedkoper dan bij wijze van spreken 500 m verder op Nederland. Het omgekeerde zie je tussen Aken en Maastricht, 20 km plus een grens verschil: Voor een mooi huis op een centrumlocatie in Maastricht krijg je in Aken hooguit een appartement.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_129280075
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 19:43 schreef Tikbalang het volgende:
Toen ik mijn 1e huis kocht als 25 jarige kon ik al meer hypotheek krijgen (en verdiende ook meer) dan mijn vader op zijn 35e.
Ook gecorrigeerd voor inflatie?
"Vroeger" kon je op 1 salaris als gezin met kinderen een koopwoning hebben, nu moet je dan wel een heel goed salaris hebben.
  woensdag 24 juli 2013 @ 07:54:51 #76
325863 Krisp
Like.no.other
pi_129280288
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 07:23 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ook gecorrigeerd voor inflatie?
"Vroeger" kon je op 1 salaris als gezin met kinderen een koopwoning hebben, nu moet je dan wel een heel goed salaris hebben.
Vroeger werkte alleen de man, nu beide partners. Met twee redelijke salarissen is een gezinswoning nog steeds goed mogelijk. Je kunt er over discussiëren of dat een goede ontwikkeling is, maar feit is dat het zo is. :)
pi_129280306
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 07:54 schreef Krisp het volgende:

[..]

Vroeger werkte alleen de man, nu beide partners. Met twee redelijke salarissen is een gezinswoning nog steeds goed mogelijk. Je kunt er over discussiëren of dat een goede ontwikkeling is, maar feit is dat het zo is. :)
Oh met twee salarissen kan het absoluut geen twijfel over. Maar Tikbalang zegt dat hij nu meer verdient en meer hypotheek kan krijgen dan zijn vader vroeger, ik vroeg me af of hij dan rekening had gehouden met inflatie.
pi_129280499
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Toch moeten ook in gebieden waar amper iemand wil wonen de grond nog steeds enkele honderden euro's per m2 kosten
Dit is al verschillende keren ontkracht met prijzen in oost groningen en Kerkrade. Er zijn weldegelijk krimpgebieden in NL maar blijkbaar liggen die toch ook voor de forensen te ver weg. ;)
  woensdag 24 juli 2013 @ 08:55:48 #79
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129280853
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 08:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dit is al verschillende keren ontkracht met prijzen in oost groningen en Kerkrade. Er zijn weldegelijk krimpgebieden in NL maar blijkbaar liggen die toch ook voor de forensen te ver weg. ;)
voor ouderenwoningen kan het een prima locatie zijn.
Of gratis bouwkavels voor ouderengroepen
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  Moderator woensdag 24 juli 2013 @ 09:15:25 #80
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_129281147
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 07:57 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Oh met twee salarissen kan het absoluut geen twijfel over. Maar Tikbalang zegt dat hij nu meer verdient en meer hypotheek kan krijgen dan zijn vader vroeger, ik vroeg me af of hij dan rekening had gehouden met inflatie.
Naja, dat is het wel een beetje. Een oom van mijverdiende heel vroeger al 100.000 gulden per jaar, en mijn moeder zei altijd dat zij zich nergens zorgen over hoefden te maken. Nu is dat, zeg voor het gemak even 45.000 euro, maar met die 100.000 gulden vroeger kwam je toen veel verder dan met die 45.000 euro nu.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 24 juli 2013 @ 09:46:28 #81
38496 Perrin
pi_129281780
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Naja, dat is het wel een beetje. Een oom van mijverdiende heel vroeger al 100.000 gulden per jaar, en mijn moeder zei altijd dat zij zich nergens zorgen over hoefden te maken. Nu is dat, zeg voor het gemak even 45.000 euro, maar met die 100.000 gulden vroeger kwam je toen veel verder dan met die 45.000 euro nu.
De waarde is de laatste ~25 jaar zo'n beetje gehalveerd. Daarvoor ging het nog sneller, de inflatie was hoger. Dus met 100.000 gulden ergens rond 1980 kwam je ongeveer net zover als met 100.000 euro nu.
pi_129281854
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:40 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

In de natuurgebieden kan het soms, al kost het wel moeite.
  woensdag 24 juli 2013 @ 09:50:56 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129281859
Afhankelijk van wanneer dat "vroeger" was, was ƒ 100.000 bruto ook een flink bedrag.
Als dat in 1980 was dan was dat 3 x modaal (modaal in 1980 was ƒ 33.500 = ¤ 15.202)

Dus ook op basis van modaal was ƒ 100.000 in 1980 gelijk aan ¤ 100.000 nu, namelijk 3 maal modaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 24 juli 2013 @ 09:54:23 #84
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129281937
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In de natuurgebieden kan het soms, al kost het wel moeite.
rondjes lopen, of naar beneden blijven kijken
pi_129287610
Bij een WBV in den bosch klaagt 3.1% van de mensen over de huurverhoging. Dat valt me best tegen had wel meer verzet verwacht van de huurders.
pi_129288347
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:09 schreef Basp1 het volgende:
Bij een WBV in den bosch klaagt 3.1% van de mensen over de huurverhoging. Dat valt me best tegen had wel meer verzet verwacht van de huurders.
Valt inderdaad reuze mee, zo weinig had ik niet verwacht.
En dan te bedenken dat alle huurders een A3 flyer in de bus kregen waarmee ze ongenoegen kenbaar konden maken door aan het raam te plakken. Zag ze al nauwelijks
pi_129288462
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 07:57 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dan gaan we even kijken naar de huis historie. Op mijn vader zijn 25e zaten we in een sociale huurwoning in een plattelands dorp, op mijn 25e kocht ik een zeer riant luxe appartement in een grote stad. Op zijn 35e woonden we in een tussenwoning, op mijn 37e kocht ik een 2 onder 1 kap. Nou als we dan nu even rekenen, een tussenwoning in eenzelfde soort dorp kost 160k en mijn 2 onder 1 kap 240k. Wel 1 nuance natuurlijk, mijn ouders hadden op hun 25e 2 kinderen ik had op mijn 25e alleen maar een vriendin. Wel zowel bij hem als bij mij alles op 1 loon. En oh ja dat huis waar ze nou in zitten kan ik met 2 vingers in mijn neus ook gewoon kopen.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:34:02 #88
38496 Perrin
pi_129288800
Van een Australische website (we worden nog eens beroemd!):

quote:
Dutch housing bust intensifies

I have noted previously (here, here, and here) how the Netherlands housing system all but guarantees unaffordable housing and a susceptibility to housing bubbles, via:

1.ridiculously easy credit, with a third of mortgages guaranteed by the government;
2.mortgage interest tax relief and generous subsidies offered to home buyers;
3.a dysfunctional rental market that encourages households to strive for owner-occupation; and
4.severely restricted housing supply, which ensures that changes in demand flow predominantly into homes prices rather than new construction.

Now the Dutch are paying the price for its bubbly housing policy, with home values continuing to decline. According to the National Statistics Agency, Dutch house prices fell by nearly 10% in the year to June 2013 to be down more than 20% since prices peaked in 2008. Nominal prices are now back at levels not seen since mid-2004 (see next chart).

quote:
The sharp fall in house prices is having an adverse impact on the Dutch economy, with household disposable income, consumer confidence, unemployment and economic growth all weakening significantly.

Due in part to the Netherlands’ generous mortgage tax relief, which allows home owners to deduct from tax all interest payments for a maximum period of 30 years, as well as a series of exotic “interest-only” mortgage products created to maximise tax deductions, Netherlands’ mortgage debt is among the world’s highest, amounting to 110% GDP currently according to the Dutch central bank.

However, the decline in house prices, combined with high levels of mortgage debt, has now left many Dutch households exposed to ‘negative equity’, whereby the property is worth less than the mortgage debt. And the reduction in household wealth is contributing to the downturn in household spending, which is exacerbating the the Netherlands’ current economic slowdown.

The key macroeconomic aggregates paint a nasty picture. The Dutch labour market continues to deteriorate, with Dutch unemployment increasing to 8.5% in June 2013, a level not seen since the 1980s, with job losses most accute in the building industry (see next chart).

quote:
The jump in unemployment follows the ongoing contraction in the Dutch economy, whereby GDP has contracted by -1.8% over the past year (see next chart).

quote:
A report published this week by Michael Taylor from Lombard Street Research shed further light on the Dutch housing bust, which is crippling its debt-ridden economy. From CNBC:

Surging house prices in the country have now given way to a “painful post-bubble adjustment”, Taylor said, similar to the adjustments in Spain and Ireland.

“The Dutch housing bubble was not caused in the main by inappropriately low interest rates following euro membership as occurred in Spain and Ireland. Instead generous tax relief on mortgages fueled a prolonged period of strong demand that pushed house prices to extreme levels”…

“Any revival in external demand will almost certainly not be strong enough to lift the economy out of recession”…

This is particularly bad news for the short-term consumer outlook, Taylor said, adding that this deleveraging by the household sector will exert a strong downward influence on consumption and the wider economy.

…consumer spending has been in an almost continuous decline for two years now. Household spending on goods and services was down 1.8 percent in May 2013 from May 2012, according to the latest data from Statistics Netherlands, with spending on durable goods falling dramatically.

“The Netherlands is in the midst of a prolonged balance sheet recession. Output is likely to continue on a declining trend at least until house prices stabilize, but there is little prospect of this on a 12 to 18 month view,” Taylor said.

quote:
Clearly, there is more pain ahead for the Dutch economy, which continues to pay the price for years of poor housing policy.
  woensdag 24 juli 2013 @ 14:57:28 #89
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129292258
quote:
Clearly, there is more pain ahead for the Dutch economy, which continues to pay the price for years of poor housing policy
er is inderdaad slecht omgegaan met de huizenmarkt, puur omhoog jagen met 100% financiering en verder niets, terwijl heel erg goed de laatste tien jaar de HRA afgebouwd had kunnen worden
pi_129292515
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:57 schreef HD9 het volgende:

[..]

er is inderdaad slecht omgegaan met de huizenmarkt, puur omhoog jagen met 100% financiering en verder niets, terwijl heel erg goed de laatste tien jaar de HRA afgebouwd had kunnen worden
De HRA had en hoeft niet afgebouwd te worden, alleen de vage constructies had men veel eerder moeten uitsluiten van HRA. Net zoals men nu dus gedaan heeft.
pi_129292581
Ik vind 't wel triest voor mensen die met 'n restschuld zitten.
Natuurlijk, prijzen kunnen stijgen én dalen, maar ze hebben toch mijn medelijden.
pi_129292827
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:57 schreef HD9 het volgende:

[..]

Maar een partij was nooit gekozen als dat in het verkiezingsprogramma had gestaan.
  woensdag 24 juli 2013 @ 15:14:17 #93
38496 Perrin
pi_129292905
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:12 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Maar een partij was nooit gekozen als dat in het verkiezingsprogramma had gestaan.
Alsof veel partijen zich uberhaupt wat van hun verkiezingsprogramma aantrekken nadat de verkiezingen voorbij zijn. :P
  woensdag 24 juli 2013 @ 15:36:37 #94
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129293522
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De HRA had en hoeft niet afgebouwd te worden, alleen de vage constructies had men veel eerder moeten uitsluiten van HRA. Net zoals men nu dus gedaan heeft.
Dan waren die prijzen niet zo geexplodeerd als nu de laatste 15 jaar, en waren er ook geen problemen
pi_129293719
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:36 schreef HD9 het volgende:

[..]

Dan waren die prijzen niet zo geexplodeerd als nu de laatste 15 jaar, en waren er ook geen problemen
Idd maar helaas zaten we opgescheept met korte termijn denkende politici die niet graag hun toekomstige functies in gevaar brachten. Zoals we toendertijd onder andere meneer zalm hadden. Bij deze beste man was het H woord toch een groot taboe.
  woensdag 24 juli 2013 @ 15:48:09 #96
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129293879
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Idd maar helaas zaten we opgescheept met korte termijn denkende politici die niet graag hun toekomstige functies in gevaar brachten. Zoals we toendertijd onder andere meneer zalm hadden. Bij deze beste man was het H woord toch een groot taboe.
maar de problemen komen nu dus toch wel
  woensdag 24 juli 2013 @ 16:20:21 #97
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129294942
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:48 schreef HD9 het volgende:
maar de problemen komen nu dus toch wel
Klopt. Maar Zalm zelf heeft z'n tijd als politicus netjes uitgezeten, en persoonlijk is hij er behoorlijk beter op geworden.
  woensdag 24 juli 2013 @ 17:56:00 #98
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_129297885
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:12 schreef DroogDok het volgende:

[..]

voor mensen als ik die vanwege de komst van kinderen naar een grotere woning willen is het op slot zitten wel degelijk een probleem.
En ik welk opzicht dan precies? Staan er te weinig woningen in jullie segment te koop?
  woensdag 24 juli 2013 @ 17:59:31 #99
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_129298011
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 07:09 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

[..]

Klopt, maar die verschillen zie je ook als je bijvoorbeeld in de twente aan weerszijden van de grens kijkt, daar is het platteland in Duitsland goedkoper dan bij wijze van spreken 500 m verder op Nederland.
Gaat dat eigenlijk nog steeds op? In mijn beleving is dat verschil niet meer zo aanwezig als enkele jaren terug. Misschien ook wel door de vraag van Nederlanders vlak over de grens.
pi_129298265
Ja, dat gaat nog steeds op.
pi_129300389
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:12 schreef DroogDok het volgende:

Dat probleem kan je oplossen door de kinderen tegen te houden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129300491
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:34 schreef Perrin het volgende:
Van een Australische website (we worden nog eens beroemd!):

[..]

Goed stuk. Jammer dat wij hier allemaal onderzoekscommissies in het leven moeten roepen om dit te constateren en vervolgens het probleem alsnog proberen te ontkennen en te omzeilen.
Eigenlijk is de oplossing simpel, bouwen, bouwen en bouwen. Het verlies op de overwaardering moet toch genomen worden en hoe langer het uitgesteld wordt hoe triester de economie eruit komt te zien.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_129300608
Maar hoe is bouwen dan de oplossing?
pi_129302676
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 19:08 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Goed stuk. Jammer dat wij hier allemaal onderzoekscommissies in het leven moeten roepen om dit te constateren en vervolgens het probleem alsnog proberen te ontkennen en te omzeilen.
Eigenlijk is de oplossing simpel, bouwen, bouwen en bouwen. Het verlies op de overwaardering moet toch genomen worden en hoe langer het uitgesteld wordt hoe triester de economie eruit komt te zien.
Dat gaat nog heel lang uitgesteld worden, vrees ik.
De economie gaat daardoor inderdaad nog verder kapot.
pi_129303338
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 19:12 schreef opgebaarde het volgende:
Maar hoe is bouwen dan de oplossing?
Door enerzijds betaalbare woningen neer te zetten, wat zorgt voor lagere maandlasten en een hoger besteedbaar inkomen voor aardig wat burgers.
Aan de andere kant komt de economische activiteit in de bouw weer op gang en daalt de werkloosheid.
Uitkeringen dalen, belastinginkomsten omhoog, stijgend consumentenvertrouwen.
pi_129304911
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:30 schreef fedsingularity het volgende:
Door enerzijds betaalbare woningen neer te zetten........
Hoe dan, waar dan, wat dan???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129305009
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe dan, waar dan, wat dan???
Het had leuk geweest als de potten van de sociale woningbouw niet leeggeplunderd waren -O-
pi_129305072
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:04 schreef fedsingularity het volgende:

Het had leuk geweest als de potten van de sociale woningbouw niet leeggeplunderd waren -O-
Om maar iets te noemen. Of als gemeentes maar niet zulke idiote grondpolitiek hadden bedreven en nu met de schade zitten (Apeldoorn). Of projectontwikkelaars...etc...
pi_129309534
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:30 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Door enerzijds betaalbare woningen neer te zetten, wat zorgt voor lagere maandlasten en een hoger besteedbaar inkomen voor aardig wat burgers.
Aan de andere kant komt de economische activiteit in de bouw weer op gang en daalt de werkloosheid.
Uitkeringen dalen, belastinginkomsten omhoog, stijgend consumentenvertrouwen.
De hoge huizenprijzen zijn nu het grote onderwerp niet, wel de consument die geen huis wil kopen en/of nog wacht. Meer huizen op de markt gooien, zorgt er voor dat de huizen die te koop staan, nog langer te koop zullen staan en verder moeten zakken (wat men al niet kan opbrengen).

Heel deze situatie zorgt voor een enorme deuk in het algehele consumentenvertrouwen. Als de huizenmarkt nu weer zou aantrekken, heeft dat voor heel Nederland positieve effecten, ook voor de bouw en ook de consumentenartikelen. Dat lost die paar huizen bouwen niet op. Zie alleen al die woningbouwverenigingen die hun panden te koop moesten aanbieden. Men wil vooral niet kopen en dat dringt bij het kabinet ook niet door want die komen met het idiote plan om de huurprijzen van de woningbouw drastisch te verhogen
pi_129310831
Die hoge huizenprijzen zijn imo weldegelijk het grootste onderwerp/probleem, al is het niet de enige factor. Economische onzekerheden, een onvoorspelbare overheid en financierbaarheid spelen uiteraard mee.

Zelf denk ik dus dat er kopers zat zijn, maar niet tegen deze prijzen. De risico factor is bij de huidige prijzen simpelweg te groot voor de meeste mensen. Voorheen keek de gemiddelde koper daar niet naar, maar de daling van de huizenprijzen heeft hen hier bewust van gemaakt. Het is een soort van hernieuwde risk/reward bepaling dat zich uit in de prijs en vrijwel bij elke bubble die barst terug te zien is.

Totdat de huizenprijzen zijn gedaald naar een niveau waarop deze risico factor aantrekkelijk is zal dat zo blijven. De historie leert dat dat vaak rond de 'mean' ligt.

p.s. ik ben zelf ook een toekomstige koper (althans dat hoop ik te zijn).
pi_129311362
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:37 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

De hoge huizenprijzen zijn nu het grote onderwerp niet, wel de consument die geen huis wil kopen en/of nog wacht. Meer huizen op de markt gooien, zorgt er voor dat de huizen die te koop staan, nog langer te koop zullen staan en verder moeten zakken (wat men al niet kan opbrengen).

Heel deze situatie zorgt voor een enorme deuk in het algehele consumentenvertrouwen. Als de huizenmarkt nu weer zou aantrekken, heeft dat voor heel Nederland positieve effecten, ook voor de bouw en ook de consumentenartikelen. Dat lost die paar huizen bouwen niet op. Zie alleen al die woningbouwverenigingen die hun panden te koop moesten aanbieden. Men wil vooral niet kopen en dat dringt bij het kabinet ook niet door want die komen met het idiote plan om de huurprijzen van de woningbouw drastisch te verhogen
Het is heel positief als de prijzen nog 50% dalen, dan hebben wij meer huis voor ons geld. Wij gaan niet meedoen aan die prijzengekte.
pi_129311631
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:13 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Het is heel positief als de prijzen nog 50% dalen, dan hebben wij meer huis voor ons geld. Wij gaan niet meedoen aan die prijzengekte.
Lekker realistisch ook. Het is inderdaad positief voor ons kopers en voor de rest is het meer dan kut. Ook voor je pensioen, werkgever, bank, bouwbedrijven die failliet gaan etcetc. Maarja laten we vooral doorduimen :9
  woensdag 24 juli 2013 @ 23:20:31 #113
38496 Perrin
pi_129311754
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:18 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Lekker realistisch ook. Het is inderdaad positief voor ons kopers en voor de rest is het meer dan kut. Ook voor je pensioen, werkgever, bank, bouwbedrijven die failliet gaan etcetc. Maarja laten we vooral doorduimen :9
Je zit iig in een mooi huis om toe te kijken terwijl de economie volledig naar de kelder gaat :P
pi_129311896
De enige oplossing die ik zie, is dat huizenbezitters op een voordelige manier restschulden kunnen aflossen.
Eigenlijk te gek voor woorden, bij overwaarde wordt de winst ook niet gedeeld met de belastingbetaler, maar anders raakt de economie maar niet uit deze misere.
pi_129311914
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:18 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Het is niet leuk voor niemand, maar hadden de overheid en de huizenbezitters maar niet zo dom geweest dan hadden we redelijk stabiele huizenprijzen gehad net als in Duitsland.
pi_129312036
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:23 schreef SpartaTurken het volgende:
De enige oplossing die ik zie, is dat huizenbezitters op een voordelige manier restschulden kunnen aflossen.
Eigenlijk te gek voor woorden, bij overwaarde wordt de winst ook niet gedeeld met de belastingbetaler, maar anders raakt de economie maar niet uit deze misere.
Je kan de belastingbetaler niet op laten draaien voor domme keuzes van huizenbezitters. Als je elke keer mensen gaat redden die domme keuzes maken waarom zou je dan nog na gaan denken over keuzes als de overheid toch weer klaarstaat om je te redden. Falen moet afgestraft worden en goede keuzes moeten beloond worden.
pi_129312288
Dat ben ik helemaal met je eens, maar welke oplossing heb jij in gedachten?
pi_129312696
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:31 schreef SpartaTurken het volgende:
Mensen die zich gebrand hebben met een huis moeten op de blaren zitten. Wel moet de mogelijkheid bestaan om een restschuld mee te nemen in een volgende hypotheek.

De overheid moet sparen weer aantrekkelijk maken, de hra afschaffen en huizenkopers moeten minimaal 20% van de waarde van een huis bijdragen. Dan kunnen we weer naar een normale huizenmarkt.
pi_129312743
Klinkt lekker al die oneliner, heb je meer of alleen die haat?
pi_129312747
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:31 schreef SpartaTurken het volgende:
Er is geen oplossing, dat moet men eens gaan beseffen. Men zal deze bust moeten uitzitten. Je kunt hooguit ervoor zorgen, door het geven van duidelijkheid/ nemen van verliezen e.d., dat de bodem sneller bereikt word. De oplossingen die hier en elders verkondigd worden richting zich enkel op het verplaatsen van de rekening. Wat natuurlijk ook kan, al ben ik daar absoluut geen voorstander van.
pi_129312798
Ben ik, het wordt saai, ook met je eens.
Maar Nederlanders zijn zo verwend en in een halve coma gesukkeld, die kunnen weinig veranderingen aan.

En het afschaffen van de HRA is voor vele Nederlanders een enorme schok.
pi_129312967
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:40 schreef SpartaTurken het volgende:
Ben ik, het wordt saai, ook met je eens.
Maar Nederlanders zijn zo verwend en in een halve coma gesukkeld, die kunnen weinig veranderingen aan.

Schok? Men kan dat niet betalen. En dat is in niemands belang, ook niet van de huurder of aanstaand koper
pi_129313012
Als je de HRA niet kunt missen, heb je sowieso 'n te hoge hypotheek.
pi_129313179
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:40 schreef SpartaTurken het volgende:
Misschien wel maar het toch van de gekke dat het wordt aangemoedigd door de overheid dat schulden niet worden afgelost? Daarnaast is de HRA onbetaalbaar, een groot gedeelte van de overheidsbegroting gaat op aan deze subsidie en we geven al elke jaren vele miljarden teveel uit.
pi_129313309
Eigenbelang. Geen enkele partij durft het aan om de HRA af te schaffen.
Dat is nog steeds politieke zelfmoord.

Het wegjagen van bovenmodaalverdieners uit sociale huurwoningen is terecht, maar zelfs die groep gaat nog liever in de vrije sector iets huren, dan een huis kopen.
Ook die missie van de overheid is mislukt.
pi_129313424
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:51 schreef SpartaTurken het volgende:
Als Rutte belooft dat hij de belastingen met hetzelfde bedrag gaat verlagen en uitlegt dat HRA eigenlijk verkeerd beleid is dan mag ik hopen dat hij wel stemmen krijgt.
  woensdag 24 juli 2013 @ 23:57:30 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129313594
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:51 schreef SpartaTurken het volgende:

Het wegjagen van bovenmodaalverdieners uit sociale huurwoningen is terecht, maar zelfs die groep gaat nog liever in de vrije sector iets huren, dan een huis kopen.
Ook die missie van de overheid is mislukt.
Ik denk niet dat het handig is om de bovenmodaalverdieners er uit te jagen, ik denk wel dat het terecht is dat ze een markconforme huur gaan betalen.

Persoonlijk zit ik niet op gettovorming te wachten, en zie ik liever dat de bovenmodaalverdieners lekker blijven waar ze zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129315152
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:53 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Als Rutte belooft dat hij de belastingen met hetzelfde bedrag gaat verlagen en uitlegt dat HRA eigenlijk verkeerd beleid is dan mag ik hopen dat hij wel stemmen krijgt.
ik mag hopen dat ie minder dom is, en dat ie betoogt dat wie onevenredig absurd veel belasting bijdraagt ook een mineur deel terug kan krijgen.

De subtiele boodschap is duidelijk lijkt me; de profiteurs zijn bizar onevenredig bevooroordeeld door deze netto belastingafdracht, en dat is de grootste gotspe ooit..... dus wie jankt over de 'HRA' (ad 1893, voor wie de schuld voor al zijn malheur daaraan toe wil kennen; ik hoop dat je pre pre pre babyboomer bent ;) ), beetje historisch en internationaal besef graag ;) sorry- sorry -sorry - het zal wel weer topicreports regenen vanwege deze confronterende post - ik noem het eerlijk.

Ergo: wie veel bijdraagt aan deze maatschappij, kan ook evenredig veel terugvragen. Wie de schoen past, me dunkt.... :) Opnieuw sorry voor deze confronterende boodschap voor de uitvreters.... begin maar eens bij te dragen ipv te miepen.... als jullie genen dat nog toestaan, althans :W

[ Bericht 14% gewijzigd door crashbangboom op 25-07-2013 01:06:25 ]
so long and thanks for all the fish
pi_129315832
Wanneer draagt iemand 'absurd veel belasting' bij?
Aan welke getallen kan ik dan denken?
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:21:41 #130
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129319348
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:37 schreef opgebaarde het volgende:
Zie je hoe krom je redenering is, als je beweert dat verkopers de prijs niet kunnen opbrengen?
Lagere grondprijzen en meer nieuwbouw zorgt ervoor dat kopers de prijs weer kunnen en willen opbrengen. Vergeet niet dat de nieuwbouw gigantisch is ingestort: via residuele grondprijsbepaling konden de prijzen lange tijd wel wel enorm stijgen (namelijk: verkoopprijs - bouwkosten = grondprijs). Via exact hetzelfde principe zouden de grondprijzen nu moeten dalen.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:38 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Mensen die zich gebrand hebben met een huis moeten op de blaren zitten. Wel moet de mogelijkheid bestaan om een restschuld mee te nemen in een volgende hypotheek.

De overheid moet sparen weer aantrekkelijk maken, de hra afschaffen en huizenkopers moeten minimaal 20% van de waarde van een huis bijdragen. Dan kunnen we weer naar een normale huizenmarkt.
Deze twee dingen gaan niet samen: restschuld meenemen wordt (zeg) 150% hypotheek, terwijl je max. 80% hypotheek wilt. Dat laatste lijkt me overigens veel gezonder.
De restschuld zou alleen meegenomen moeten kunnen worden als de totale maandlasten daardoor afnemen. Dus iemand met een negatief vermogen van 50.000 euro zit helemaal niet in de positie om groter te gaan wonen en daarmee nog verder boven zijn stand te gaan wonen. Diegene zou juist kleiner moeten gaan wonen als-ie perse wil verhuizen, schulden aflossen, en daarna pas weer aan groter wonen moeten denken.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 00:46 schreef crashbangboom het volgende:
ik mag hopen dat ie minder dom is, en dat ie betoogt dat wie onevenredig absurd veel belasting bijdraagt ook een mineur deel terug kan krijgen.
En z'n buurman die huurt draagt nog veel absurder veel belasting bij, maar krijgt er niets van terug... Dit fiscale voordeeltje levert als land netto niets goeds op, wel een scheve woningmarkt.

Ik hoorde trouwens (alweer) van iemand die z'n huis te koop heeft staan (voor 4,5 ton, al 3 jaar) en ondertussen in een sociale huurwoning getrokken is. Hoe kan het dat er wel een inkomensgrens is, maar mensen met een enorm vermogen en/of een (of meerdere) eigen huizen gewoon een schaarse sociale huurwoning mag bezetten?
pi_129319413
quote:
5s.gif Op woensdag 24 juli 2013 17:56 schreef pfaf het volgende:

[..]

En ik welk opzicht dan precies? Staan er te weinig woningen in jullie segment te koop?
Absoluut niet te weinig te koop, maar de mensen die willen verkopen (lijken) onvoldoende bereid een restschuld te accepteren en hanteren als vraagprijs de volledige waarde van hun (top)hypotheek. In hoeverre ze uiteindelijk wel bereid zijn te zakken met hun prijs moet ik nog gaan zien.
pi_129319437
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:27 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Dan gaan we even kijken naar de huis historie. Op mijn vader zijn 25e zaten we in een sociale huurwoning in een plattelands dorp, op mijn 25e kocht ik een zeer riant luxe appartement in een grote stad. Op zijn 35e woonden we in een tussenwoning, op mijn 37e kocht ik een 2 onder 1 kap. Nou als we dan nu even rekenen, een tussenwoning in eenzelfde soort dorp kost 160k en mijn 2 onder 1 kap 240k. Wel 1 nuance natuurlijk, mijn ouders hadden op hun 25e 2 kinderen ik had op mijn 25e alleen maar een vriendin. Wel zowel bij hem als bij mij alles op 1 loon. En oh ja dat huis waar ze nou in zitten kan ik met 2 vingers in mijn neus ook gewoon kopen.
Ik snap niet helemaal wat je zegt. Zoals ik het nu lees heb jij sowieso een betere baan dan je vader toen hij zo oud was als jij? Dan is het toch logisch dat jij nu een grotere woning kan kopen dan hij toen?
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:48:37 #133
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129319500
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:36 schreef DroogDok het volgende:
Ik snap niet helemaal wat je zegt. Zoals ik het nu lees heb jij sowieso een betere baan dan je vader toen hij zo oud was als jij? Dan is het toch logisch dat jij nu een grotere woning kan kopen dan hij toen?
Gemiddeld genomen is dat juist niet waar: waar "je vader" op 1 salaris een huis kocht, heb "jij" nu 2 salarissen nodig.
pi_129319526
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gemiddeld genomen is dat juist niet waar: waar "je vader" op 1 salaris een huis kocht, heb "jij" nu 2 salarissen nodig.
De huizenprijzen zijn harder gestegen dan de inflatie.
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:54:03 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129319538
Gemiddeld genomen geldt het idd dat je tegenwoordig 2 inkomens nodig hebt om het huis van je ouders te kopen.
Uitzonderingen daargelaten.
Wij kopen overigens letterlijk het huis van mijn ouders, maar wel terwijl we bijna 7 jaar ouder zijn, 7 jaar geleden had het op 1 inkomen ook niet gekund.

Al even afgezien van het feit dat het huis 7 jaar geleden beduidend duurder zou zijn geweest :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129319647
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:21 schreef RemcoDelft het volgende:
Diegene zou juist kleiner moeten gaan wonen als-ie perse wil verhuizen, schulden aflossen, en daarna pas weer aan groter wonen moeten denken.
Groter hoeft niet perse duurder te zijn als je van regio kan/wil veranderen. :D
pi_129320483
quote:

En z'n buurman die huurt draagt nog veel absurder veel belasting bij, maar krijgt er niets van terug... Dit fiscale voordeeltje levert als land netto niets goeds op, wel een scheve woningmarkt.

Dan moet je iets verder kijken dan je neus lang is, want dat huurhuis is ook weer gefinancieerd door een fiscaal aftrekbare lening (zonder beperkingen), onderhoudskosten zijn fiscaal aftrekbaar voor de verhuurder, de opstallen mogen fiscaal gefacilieerd (en soms zelfs versneld) worden afgeschreven, alle beheerskosten zijn fiscaal aftrekbaar etc etc Gaan we dat ook allemaal afschaffen? Arme huurder. Dat wordt een onmiddelijke verdubbeling van de huurprijs. Wel goed voor de huisjesmelkersbranche, dat wel.

Sinds wanneer bestaat HRA ook alweer? Acttienhonderdzoveel meen ik? Hebben we dan al 120 jaar een 'scheve' woningmarkt?
pi_129320605
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gemiddeld genomen deed "je vader" ook iets heel anders met zijn salaris (namelijk niet uitgeven aan nutteloze zaken), en was het huis wat ie kocht beduidend minder luxe en ruim. Als ik lees dat vele jongeren tegenwoordig al voor ze uit de middelbare schoolbanken klimmen al schulden hebben uit zaken zoals smartphones en mobiele abbo's, dan denk ik dat die straks aan 4 salarissen nog niet genoeg hebben. En daar zijn ze waarschijnlijk nog boos om ook.
pi_129320986
quote:

[..]

Zie je hoe krom je redenering is, als je beweert dat verkopers de prijs niet kunnen opbrengen?
Lagere grondprijzen en meer nieuwbouw zorgt ervoor dat kopers de prijs weer kunnen en willen opbrengen. Vergeet niet dat de nieuwbouw gigantisch is ingestort: via residuele grondprijsbepaling konden de prijzen lange tijd wel wel enorm stijgen (namelijk: verkoopprijs - bouwkosten = grondprijs). Via exact hetzelfde principe zouden de grondprijzen nu moeten dalen.

Als die kopers in dat geval weer willen kopen, dan hebben we nog steeds een probleem met die verkopers he. Want die zitten nog steeds emt dat huis waar ze al het verlies niet wilden of konden nemen en dit verlies is groter geworden. Wil je die even uitleggen (voor de zekerheid, niet dat gedeelte over de nieuwbouw of grondprijs).

Ik poogde meer te stellen dat de werkelijk prijs an sich niet het grootste probleem is (het is er wel een) maar dat de potentiele kopers veel te weinig vertrouwen hebben en liever nog een aantal jaren wachten. Niet omdat ze geen huis kunnen betalen maar omdat ze niet durven wegens alle onzekere toekomstperspectieven, daling huizenprijs, HRA, economie
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:12:59 #140
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129321694
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:14 schreef crashbangboom het volgende:
Dan moet je iets verder kijken dan je neus lang is, want dat huurhuis is ook weer gefinancieerd door een fiscaal aftrekbare lening (zonder beperkingen), onderhoudskosten zijn fiscaal aftrekbaar voor de verhuurder, de opstallen mogen fiscaal gefacilieerd (en soms zelfs versneld) worden afgeschreven, alle beheerskosten zijn fiscaal aftrekbaar etc etc Gaan we dat ook allemaal afschaffen? Arme huurder. Dat wordt een onmiddelijke verdubbeling van de huurprijs. Wel goed voor de huisjesmelkersbranche, dat wel.
Die vergelijking komt vaker langs, maar is oneerlijk. Elk bedrijf mag z'n investeringskosten aftrekken van de winst. Bij verhuur is dat niet anders.
Ter vergelijking: een autoverhuurder/leasemaatschappij mag dat ook, en toch krijgen mensen die prive een auto kopen geen korting op de inkomstenbelasting. Prima natuurlijk! Mijn punt is: het hoeft geen reden te zijn om prive-huizenkopers fiscaal te stimuleren. Sterker nog: in de landen waar dat niet gebeurt, is een veel gezondere huurmarkt aanwezig.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:41 schreef opgebaarde het volgende:
Ik poogde meer te stellen dat de werkelijk prijs an sich niet het grootste probleem is (het is er wel een) maar dat de potentiele kopers veel te weinig vertrouwen hebben en liever nog een aantal jaren wachten. Niet omdat ze geen huis kunnen betalen maar omdat ze niet durven wegens alle onzekere toekomstperspectieven, daling huizenprijs, HRA, economie
Wat wil je dan? Verdergaan op de oude voet gebaseerd op the greater fool theory, waarbij iedere koper z'n schulden laat afbetalen door de volgende koper die nog hogere schulden moet aangaan? Dat is nou precies wat ons de huidige problemen heeft gebracht!
pi_129322239
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:12 schreef RemcoDelft het volgende:

..]

Wat wil je dan? Verdergaan op de oude voet gebaseerd op the greater fool theory, waarbij iedere koper z'n schulden laat afbetalen door de volgende koper die nog hogere schulden moet aangaan? Dat is nou precies wat ons de huidige problemen heeft gebracht!
Nou, dat is een verdomd goede vraag :D

Er zal iets moeten gebeuren, waarbij vooral duidelijkheid/toekomstvisie gewenst is. Dus, wat gaat er nu echt gebeuren met de HRA.
Het heeft m.i. weinig zin om niks te doen en deze dramatische ontwikkelingen de komende jaren lijdzaam te laten gebeuren. Dat de prijzen nog behoorlijk moeten dalen, ok maar dit zal toch op de één of andere manier gefinancieerd moeten worden. Niks doen heeft geen zin en er zijn genoeg mensen die zich op de huizenmarkt willen begeven.

Is het dwaze idee om een hypotheekbezitter zijn HRA van de komende 7 jaar te laten claimen om zijn restschuld te kunnen financieren het meest realistisch of leeft dit topic echt nog over 5 jaar?
pi_129322253
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:12 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die vergelijking komt vaker langs, maar is oneerlijk. Elk bedrijf mag z'n investeringskosten aftrekken van de winst. Bij verhuur is dat niet anders.
Ter vergelijking: een autoverhuurder/leasemaatschappij mag dat ook, en toch krijgen mensen die prive een auto kopen geen korting op de inkomstenbelasting. Prima natuurlijk! Mijn punt is: het hoeft geen reden te zijn om prive-huizenkopers fiscaal te stimuleren. Sterker nog: in de landen waar dat niet gebeurt, is een veel gezondere huurmarkt aanwezig.
Dat laatste ben ik pertinent met je oneens. Tenzij je een wilde huurmarkt waar alleen investeerders beter van worden gezond vindt. Ik ben geen fan.

De vergelijking is trouwens niet oneerlijk, de suggestie dat huizeneigenaren onevenredig bevoorbeeld worden vs. huurders is onjuist. Het gaat enkel via een omweg. En als je teruggaat naar achtienhonderdzoveel met een revisie in de tweede wereldoorlog, dan is het systeem van huurwaardeforfait en hypotheekrente aftrek ook _juist_ bedoeld geweest om dat evenwicht te bewerkstelligen. Niet toevallig als je kijkt naar dat tijdsgewricht, toen huisvesting in handen was van 'de elite', en huurders als citroentjes met twee gezinnen in een tweekamer appartement uitgeknepen werden.

quote:
Voorbordurend op het voorgaande, verschuif je simpelweg financiering van particulieren naar financiering van investeerders. Dat lijkt me redelijk nutteloos. Je betaalt als consument enkel extra winstmarge. En bovendien dunkt me dat inmiddels geregeld is dat iedereen binnen 30 jaar zijn lening afgelost moet hebben. Samen met een hoop inperkingen vanaf 2001 (doel, looptijd, bijleenregelingen etc). Dan lijkt me dat daarmee jouw bezwaar van tafel is.

Greater fool theory is een benadering uit beleggersland, en dat zegt eigenlijk al genoeg. Jij lijkt het als zodanig te benaderen, maar je kan het ook zien als een prettige en veilige plek om te wonen. En dat laatste doen de meeste mensen denk ik.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:47:03 #143
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129322511
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:34 schreef opgebaarde het volgende:
Is het dwaze idee om een hypotheekbezitter zijn HRA van de komende 7 jaar te laten claimen om zijn restschuld te kunnen financieren het meest realistisch of leeft dit topic echt nog over 5 jaar?
Een belastingkorting claimen 7 jaar voordat je de belasting betaald?
Ik heb op Tweakers vorig jaar het volgende voorstel gedaan, waar tot mij verbazing "vriend en vijand" voorstander van was:
Startersleningen zorgen ervoor dat "starters" zich dieper in de schulden steken, en dat verkopers een bail-out krijgen. Meer schulden lost een schuldencrisis niet op. Ik zou willen voorstellen om de startersleningen te vervangen door een restschuldlening! Dat heeft meerdere voordelen:
-verkopers met restschuld kunnen alsnog verkopen en vervolgens daadwerkelijk gaan aflossen
-starters komen niet met extra hoge schulden te zitten vanwege de "erfenis uit het verleden" van bubbels op de huizenmarkt
-de totale schuld (en dus het risico) neemt af
-de kosten worden gelegd bij degene die in het verleden gegokt (en verloren) heeft i.p.v. bij nieuwe instappers
Dit kan desnoods rentevrij zijn, dan nog kost het de overheid minder dan HRA op een restschuldlening gefinancierd bij de bank.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:34 schreef crashbangboom het volgende:
Greater fool theory is een benadering uit beleggersland, en dat zegt eigenlijk al genoeg. Jij lijkt het als zodanig te benaderen, maar je kan het ook zien als een prettige en veilige plek om te wonen. En dat laatste doen de meeste mensen denk ik.
De mensen die heel veel geld neertelden (leenden!) voor een "startersappartement" deden dat uitsluitend met de gedachte dat iemand anders het wel weer van ze over zou kopen. Als ze geweten hadden dat dat niet ging lukken, zouden ze het niet voor die prijs gekocht hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door RemcoDelft op 25-07-2013 11:39:12 ]
pi_129322883
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:34 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Nou, dat is een verdomd goede vraag :D

Er zal iets moeten gebeuren, waarbij vooral duidelijkheid/toekomstvisie gewenst is. Dus, wat gaat er nu echt gebeuren met de HRA.
Het heeft m.i. weinig zin om niks te doen en deze dramatische ontwikkelingen de komende jaren lijdzaam te laten gebeuren. Dat de prijzen nog behoorlijk moeten dalen, ok maar dit zal toch op de één of andere manier gefinancieerd moeten worden. Niks doen heeft geen zin en er zijn genoeg mensen die zich op de huizenmarkt willen begeven.

Wat mij betreft mogen mensen per direct hun pensioen afkopen. 1000+ miljard slecht beheerd vermogen wat daar ligt te stoffen. Kan iedereen zijn hypotheek aflossen, en met de rest lossen we de gehele staatsschuld af :)

In 2014 een wet die die mogelijkheid geeft, en belasten tegen (eenmalig en verlaagd ) tarief van 15% (tot een bepaald bedrag), oplopend naar 25% (hoge bedragen), desnoods met een (partieel) bestedingsdoel: aflossing.

Zo slinger je de economie aan, los je het begrotingstekort op (ook voor toekomstige jaren, door stijging van belastingopbrengsten in de jaren 2015 en volgende, want pensioenvermogen wordt thans niet belast, en als het in handen van de mensen is, wordt het wel belast, of leidt het tot minder aftrek), en breng je de schulden sterk omlaag.

We zijn namelijk een steenrijk land, maar we hebben bedacht dat we 1000+ miljard als dood vermogen bij de ABP's van deze wereld droppen, om daar vervolgens nog net voor ons sterfbed nog een flintertje van te kunnen zien (hopen we althans). Zij zetten het voor 1kommanogwat percent weg, terwijl wij geld lenen tegen een veelvoud. Dat is remmen en gasgeven tegelijk, dat schiet niet op (ik noem dat de greatest fool theory)

Nou als ik na dertig jaar een afbetaald huis heb, vind ik het niet erg dat ik dan wat minder pensioen krijg. Geef me dat geld nu maar (terug), stukken nuttiger.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:27:49 #145
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129323804
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:59 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Wat mij betreft mogen mensen per direct hun pensioen afkopen. 1000+ miljard slecht beheerd vermogen wat daar ligt te stoffen. Kan iedereen zijn hypotheek aflossen, en met de rest lossen we de gehele staatsschuld af :)
We zijn namelijk een steenrijk land, maar we hebben bedacht dat we 1000+ miljard als dood vermogen bij de ABP's van deze wereld droppen, om daar vervolgens nog net voor ons sterfbed nog een flintertje van te kunnen zien (hopen we althans). Zij zetten het voor 1kommanogwat percent weg, terwijl wij geld lenen tegen een veelvoud. Dat is remmen en gasgeven tegelijk, dat schiet niet op (ik noem dat de greatest fool theory)
De pensioenlobby is veel te machtig in Den Haag, ze zijn bang voor de ZZP er, die niet meedoet aan het pensioenaftroggel en daarom willen ze die ook verplicht laten sparen, onder het mom van sociaal bezig zijn

Ik zeg geef mensen de keuze, of pensioensparen of in je eigen bouwdepot storten als aflossing op de lening
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:34:13 #146
408397 reposailleurs
les gens heureux lisent
pi_129324443
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:47 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

-de kosten worden gelegd bij degene die in het verleden gegokt (en verloren) heeft i.p.v. bij nieuwe instappers
Dit kan desnoods rentevrij zijn, dan nog kost het de overheid minder dan HRA op een restschuldlening gefinancierd bij de bank.

[..]
Gegokt? Of geboren in de verkeerde tijd?

We kunnen wel blijven doen alsof iedereen dit allang aan had zien komen, dat hadden er maar weinig (understatement?).
Maar in hoeverre lost zo'n leenoptie iets op? Waarom zou je je huis verkopen als er in blijven zitten met dezelfde prijs net zoveel kost?
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:51:17 #148
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129324570
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:47 schreef opgebaarde het volgende:
Maar in hoeverre lost zo'n leenoptie iets op? Waarom zou je je huis verkopen als er in blijven zitten met dezelfde prijs net zoveel kost?
Momenteel zijn het de mensen met restschulden die het hardst klagen dat de overheid ze moet helpen. Om wat voor reden dan ook willen mensen verhuizen.
pi_129325806
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Momenteel zijn het de mensen met restschulden die het hardst klagen dat de overheid ze moet helpen. Om wat voor reden dan ook willen mensen verhuizen.
Ik ben die verhalen nog echt niet tegen gekomen. Ja er zijn wat schrijnende gevallen maar ik heb nog geen restschuld lobby/advocaten gezien. Zoals we wel hebben gezien bij woekerpollissen en andere financieele rotzooi die de inventieve cowboys bedacht hadden.
pi_129340219
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:59 schreef crashbangboom het volgende:

Mijn idee: al die (bank)spaarhypotheekproducten, al tijdens de rit (dus <15/20 jaar), belastingvrij op mogen nemen indien afkoopwaarde wordt gebruikt voor aflossen restschuld of hypotheekschuld . Daarna het restand annuïtair af gaan lossen op straffe van verbeurd verklaren HRA.

Voordelen:
1. Mensen verlagen hun hypotheekschuld met een klap -> minder maandelijkse rentelasten;
2. Lagere schuld -> minder HRA -> overheid krijgt meer belastinggeld binnen;
3. Mensen bouwen op termijn hun schuld af, i.p.v. de onderzekerheid van een beleggingsproduct;
4. Mensen zijn verlost van onzinnige en wazige levensverzekeringen met een véél te hoge premie;
5. Geen verschil meer tussen mensen die een hypotheek ná 1-1-2013 afsluiten en nu al met anuïtair worden geconfronteerd.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 25-07-2013 20:37:25 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_129351016
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 19:21 schreef blomke het volgende:
Mijn idee: al die (bank)spaarhypotheekproducten, al tijdens de rit (dus <15/20 jaar), belastingvrij op mogen nemen indien afkoopwaarde wordt gebruikt voor aflossen restschuld of hypotheekschuld . Daarna het restand annuïtair af gaan lossen op straffe van verbeurd verklaren HRA.

Voordelen:
1. Mensen verlagen hun hypotheekschuld met een klap -> minder maandelijkse rentelasten;
Huh? Die bankspaarproducten leveren toch ook rente op?

quote:
Oftewel, de huizenkoper gaat erop achteruit (linksom of rechtsom), en de overheid er op vooruit.

quote:
3. Mensen bouwen op termijn hun schuld af, i.p.v. de onderzekerheid van een beleggingsproduct;
Is het nou een bank(spaar)product of een beleggingsproduct waar je het over hebt?

quote:
4. Mensen zijn verlost van onzinnige en wazige levensverzekeringen met een véél te hoge premie;
OW, die houdt ineens op als je je bankspaarproduct opneemt, en (god verhoede) aflost :?

quote:
5. Geen verschil meer tussen mensen die een hypotheek ná 1-1-2013 afsluiten en nu al met anuïtair worden geconfronteerd.
Waarom zou er geen verschil mogen zijn?
pi_129351600
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:05 schreef fedsingularity het volgende:
Zoals al eerder in dit topic gezegd, zo krap is de financiering helemaal niet.
Wellicht dat de woningen in jouw wijk nog wat overgewaardeerd zijn maar over het algemeen kan je met een normaal inkomen nu een leuk huis kopen.
Definieer 'normaal' inkomen. Als 2 verdiener zijnde wel ja. Maar als 1 verdiener wordt het al lastiger.

Mijn huis is gekocht op 1 inkomen (zoals het hoort denk ik), en hoewel dat inkomen best redelijk/flink gestegen is in de 9 jaar sinds de aankoop, heb ik er weinig vertrouwen in dat alsnog op dat ene inkomen anno 2013 hetzelfde huis gekocht zou kunnen worden.

Maakt mij niet uit. ik betaal de hypotheek fluitend, dat is het probleem niet. Zegt wel iets over de 'betaalbaarheid'. Je kunt als Nibud en overheid ook te ver doorschieten in je regeltjes. Daar gaat het mij om.
pi_129351750
Ik word altijd 'n beetje verdrietig van leningen en die talloze verzekeringen, polissen enzo.
In Nederland is 't nog mogelijk om 'n scheet te verzekeren.
pi_129351913
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 23:56 schreef SpartaTurken het volgende:
Ik word altijd 'n beetje verdrietig van leningen en die talloze verzekeringen, polissen enzo.
In Nederland is 't nog mogelijk om 'n scheet te verzekeren.
Waarom? Als ik me morgen wil verzekeren tegen een meteoriet die exact in de nok van mijn huis inslaat, moet ik dat toch weten? Wat is jouw probleem daar mee? Kost jou niks hoor.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 11:28:06 #155
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129361704
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 19:21 schreef blomke het volgende:
Mee eens! Dergelijke hypotheken hadden meteen bij het ontstaan gestopt moeten worden, maar dat gebeurde niet. Het is alsnog beter het nu te stoppen dan de komende 30 jaar uit te zitten.

quote:
Voordelen:
Minder rente klopt. Maar daar komt een annuitair aflossingsdeel bij, en daardoor worden de totale maandlasten hoger. Tenslotte was het hele idee van een spaarhypotheek om maximaal fiscaal voordeel te benutten voor een lager maandbedrag (of in de praktijk: een gelijk maandbedrag bij een hogere schuld!).

quote:
Inderdaad meer belastinggeld. Maar het komt uit de lengte of de breedte, dus de lener is er duurder mee uit.

quote:
Het lijkt me vrij aannemelijk dat dat ooit wordt gelijkgetrokken. Wat dat betreft kan het maar beter snel gebeuren, liever dit dan de zoveelste lastenverzwaring voor iedereen.
pi_129366825
quote:
'Huizenprijzen dalen met 5,5 procent'

PARIJS -
De huizenprijzen in Nederland dalen dit jaar naar verwachting met 5,5 procent. Ons land kent daarmee na Spanje de scherpste prijsdaling van de Europese woningmarkten. Dit stelt ratingbureau Standard & Poor's in een vrijdag gepubliceerd rapport over de huizenmarkt.

Het ratingbureau ziet recente wijzigingen in de fiscale regelgeving, economische krimp, hogere werkloosheid en dalende koopkracht als belangrijkste oorzaken voor de dalende huizenprijzen in ons land. „Toch geloven we dat het land in staat is de prijsdaling volgend jaar te beperken tot 1 procent en dat de prijzen in 2015 de bodem bereiken als de economie geleidelijk verbetert”, zegt S&P-econoom Sophie Tahiri.

In de meeste Europese markten zullen de huizenprijzen dit jaar blijven dalen nu de recessie zijn tol eist qua werkgelegenheid en het consumentenvertrouwen, voorspelt Standard & Poor's. „De Spaanse woningmarkt zit nog steeds in de scherpste neergang”, aldus Tahiri. „We voorspellen dat de prijzen er dit jaar zullen dalen met 8 procent en opnieuw met 5 procent in 2014, bij een werkloosheid van 27 procent en een gebrek aan vraag om het overaanbod te absorberen.”

Tahiri: „We geloven dat de Spaanse 'bad bank' SAREB, die 30 procent van de woningvoorraad houdt, deze geleidelijk aan zal desinvesteren in de komende 2 tot 3 jaar, zodat de markt niet zal instorten. Een versnelling van deze desinvestering kan volgens ons gemakkelijk leiden tot prijsdalingen met dubbele cijfers in 2013-2014.”

De Franse residentiële markt zal dit jaar naar verwachting nog een prijsdaling van 4 procent doormaken en volgend jaar weer. „Maar de woningmarkt lijkt hier toch veerkrachtiger dan we eerder in het jaar voorspelden. Lage rente en een ondersteunend leningbeleid impliceren een zachte landing in Frankrijk in de komende 18 maanden.”

Intussen zet de Duitse woningmarkt de trend in naar boven. „Beter dan gemiddelde economische vooruitzichten, de lage rente en een sterke nationale en internationale vraag naar woningen zal de prijzen dit jaar met 3 procent opdrijven, evenals volgend jaar”, volgens onze prognose. S&P ziet dit als een normalisering nu de huizenmarkt in Duitsland de afgelopen 20 jaar geen hausse heeft meegemaakt.
Als het meezit hebben we dus in 2015 de bodem bereikt.
Voorlopig nog maar niet gaan oriënteren.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_129368333
Als je je nou wel gaat orienteren zijn we sneller bij de bodem :)
pi_129368354
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 14:27 schreef poemojn het volgende:
Als je je nou wel gaat orienteren zijn we sneller bij de bodem :)
Makkelijk gezegd he.
pi_129368567
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 13:42 schreef eight het volgende:

[..]

Dat roepen ze ook al 5 jaar. "Niks aan het handje, bureautje bladiebla heeft berekend dat we over 2 jaar de bodem zullen bereiken."

Geloof jij het nog?
  vrijdag 26 juli 2013 @ 15:48:24 #160
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129370924
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 14:33 schreef hpeopjes het volgende:
Dat roepen ze ook al 5 jaar. "Niks aan het handje, bureautje bladiebla heeft berekend dat we over 2 jaar de bodem zullen bereiken."
Ik citeer: "... dat de prijzen in 2015 de bodem bereiken als de economie geleidelijk verbetert", alsdus de econoom. Economen gaan altijd uit van economische groei, dat is hun baan zeg maar.
pi_129371180
Wanneer de arbeidsmarkt weer aantrekt dan is er een kans dat de daling uitvlakt en er weer evenwicht op de huizenmarkt komt.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 16:32:24 #162
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129372325
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:58 schreef sig000 het volgende:
Wanneer de arbeidsmarkt weer aantrekt dan is er een kans dat de daling uitvlakt en er weer evenwicht op de huizenmarkt komt.
Wat noem jij "evenwicht" in dit geval?
pi_129372410
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 16:32 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat noem jij "evenwicht" in dit geval?
Een stabiel prijsniveau gedurende een jaar en daarna lichte stijging achter de inflatie aan.
pi_129373154
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 13:42 schreef eight het volgende:

[..]

Tot voor kort werd er door diverse instanties nog gehoopt op 2014. Blijft toch koffiedik kijken...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_129373362
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:58 schreef sig000 het volgende:
Ik vrees dat dat alleen nog wel even kan duren. Ik zie geen enkele reden (helaas pindakaas) waarom de arbeidsmarkt zou moeten aantrekken. Ik vrees eerder dat we nog veel dieper gaan qua werkloosheid. En de vraag zal zijn of er veel mensen hun huis 'moeten opeten'.
pi_129375430
Voorspellingen over de huizenmarkt zijn niks waard, ik kijk alleen naar de huidige cijfers. En naar de mensen die ze verkondigen dat wil ook nog weleens uitmaken.
pi_129375476
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 11:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Minder rente klopt. Maar daar komt een annuitair aflossingsdeel bij, en daardoor worden de totale maandlasten hoger. Tenslotte was het hele idee van een spaarhypotheek om maximaal fiscaal voordeel te benutten voor een lager maandbedrag (of in de praktijk: een gelijk maandbedrag bij een hogere schuld!).

Hangt ervan af hoe steil je die annuïteit maakt. Begin laag en met het oplopen van de inflatie, loopt de aflossing met goedkooop geld ook lekker op. Bovendien waren die oude spaarhypotheekpremies ook niet mals.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_129377659
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 18:11 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Voorspellingen over de huizenmarkt zijn niks waard, ik kijk alleen naar de huidige cijfers. En naar de mensen die ze verkondigen dat wil ook nog weleens uitmaken.
Jawel hoor. Als je topics van 5 jaar geleden erbij pakt, zul je zien dat er toen ook al mensen waren die voorzagen wat er nu gebeurt. Er zijn echt wel mensen die dit soort dingen kunnen voorzien. Maar dat zijn meestal niet de hotemetoten op teevee, want die zijn vooral met hun eigen portemonnee bezig.
pi_129377815
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 17:03 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vrees dat dat alleen nog wel even kan duren. Ik zie geen enkele reden (helaas pindakaas) waarom de arbeidsmarkt zou moeten aantrekken. Ik vrees eerder dat we nog veel dieper gaan qua werkloosheid. En de vraag zal zijn of er veel mensen hun huis 'moeten opeten'.
Ik ook. En ik zie ook steeds meer geld uit de NL economie richting het buitenland gaan. Veel consumptiegoederen die echt geld opbrengen voor de staat (alcohol, rookwaren, brandstof e.d.) door de krankzinnige accijns in NL. Ik heb zelf al diverse mensen uit bv Rotterdam (ik woon in Breda, dus ken de weg in België iets beter) 1 x meegenomen om te laten zien waar ze moeten wezen. Een ritje van in totaal een uur levert je vanuit Rotterdam (als je prive wat groter inkoopt, het scheelt namelijk al gauw 26 euro op een slof shag, 30 doet ook mee.) makkelijk 150,- op. Trek daar je brandstof af en je hebt een leuk netto uurloon. De overheid loopt echter een veelvoud daarvan aan accijns mis.

Ik ken zelfs een A'dammer die elke week daar 200 sloffen wegtrekt, en er 5,- oplegt. Nou dat is 1000,- per week. Netto. Reistijd? 3,5 uur in totaal?

Daarbuiten betaal ik 1400,- per jaar aan wegenbelasting. (Altijd leuk als de NL brandstofprijzen op een vergelijkingsgrafiekje staan met de rest van Europa, maar de MRB tellen ze nooit mee...)
Allemaal prima, maar dat geld kan ik dus niet meer uitgeven aan de lokale middenstander.

Volgens mij zitten we in een keiharde spiraal naar beneden, en nee, ik weet de oplossing ook niet.
pi_129379578
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 16:34 schreef sig000 het volgende:

[..]

Een stabiel prijsniveau gedurende een jaar en daarna lichte stijging achter de inflatie aan.
Lichte stijging met de inflatie lijkt me gezond maar waarom heeft de overheid dan al die jaren de huizenprijzen zo ver boven de inflatie laten stijgen?
pi_129379629
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Lichte stijging met de inflatie lijkt me gezond maar waarom heeft de overheid dan al die jaren de huizenprijzen zo ver boven de inflatie laten stijgen?
Ik kan me als woningeigenaar niet heugen dat de overheid mij een minimum of een maximumverkoopprijs heeft opgelegd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 26-07-2013 20:26:37 ]
pi_129380028
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik kan me als woningeigenaar niet heugen dat de overheid mij een minimum of een maximumverkoopprijs heeft opgelegd.
Maar ja de overheid had wel degelijk iets aan de grondprijzen en de financieringsmogelijkheden moeten doen.
pi_129380410
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Maar ja de overheid had wel degelijk iets aan de grondprijzen en de financieringsmogelijkheden moeten doen.
Wat dan? Tegen de gemeente zeggen: Hee, die grondverkoop loopt lekker, mensen hebben het er kennelijk voor over, dus het is het waard, maar halveer toch maar de prijs. En wat je tekort komt regel je maar door de algemene gemeentebelastingen te verhogen ofzo? (Zodat elke burger uit je gemeente indirect meebetaald aan jouw kavel?)

De financieringsmogelijkheden... Och... Daar zijn richtlijnen voor. Die zijn de afgelopen jaren al strak aangehaald, en het resultaat van die overheidsbemoeienis lees je elke dag in het nieuws. Alles ligt nu op zijn gat. Ik ben blij dat ik voor het aanhalen van die teugels een hypotheek heb kunnen regelen, anders had ik nu veel duurder moeten huren. (En na 30 jaar nog niks gehad.)
pi_129380690
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat dan? Tegen de gemeente zeggen: Hee, die grondverkoop loopt lekker, mensen hebben het er kennelijk voor over,
Is het niet zo dat mensen eerder gewoonweg geen keus hadden en het maar moesten slikken? (want anders geen huis)
pi_129380857
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
Is het niet zo dat mensen eerder gewoonweg geen keus hadden en het maar moesten slikken? (want anders geen huis)
Hoe bedoel je geen keus?

Keus tussen duur huren en goedkoper kopen? (Dan is met kopen niks mis mee, en met de grondprijs kennelijk ook niet)

of

Keus tussen duur kopen en goedkoper huren? (Dan huur je toch gewoon?)

Dus nogmaals, hoezo geen keuze hebben?
pi_129381070
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoe bedoel je geen keus?

Keus tussen duur huren en goedkoper kopen? (Dan is met kopen niks mis mee, en met de grondprijs kennelijk ook niet)

of

Keus tussen duur kopen en goedkoper huren? (Dan huur je toch gewoon?)

Dus nogmaals, hoezo geen keuze hebben?
Wat ik bedoelde is dit: Als je gaat kopen, dan heb je geen keus dan de grondprijzen van de gemeente te accepteren.
Mijn excuus als dat niet duidelijk was in mijn vorige post.
pi_129381336
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wat ik bedoelde is dit: Als je gaat kopen, dan heb je geen keus dan de grondprijzen van de gemeente te accepteren.
Nee. Logisch. En je hebt als je een huis laat bouwen ook geen keus dan de uiteindelijke bouwprijs te accepteren. Of je koopt het domweg niet.

Overigens kun je ook in een andere gemeente naar de prijs van een kavel vragen. Als die goedkoper is willen er kennelijk minder mensen wonen. Dat zal vast een oorzaak hebben, alle waar naar zijn geld zeg maar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 26-07-2013 21:10:00 ]
pi_129382440
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk minder rigide middelen om de prijs van iets te beïnvloeden dan domweg aan prijsbepaling gaan doen...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_129383608
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

De huizenprijzen zijn harder gestegen dan de inflatie.
Dat dus. Het huis van mijn moeder kan ik niet betalen terwijl ik meer verdien (relatief, ten opzichte van modaal) dan mijn vader toen zij het huis kochten. Huizenprijs in 1974: 40.000 gulden. Inkomen van mijn vader iets van 9.000 gulden (rond modaal, http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970). Huizenprijs nu: 220.000 euro. Dat kan je met een modaal inkomen uit 2013 (33.000) dus niet meer betalen.
pi_129383739
Pensioenen aanspreken is overigens letterlijk probleemverplaatsing. Dat betekent dat het geld nu wordt uitgegeven en dus over 30 jaar (of hoe oud je dan ook bent en wanneer je met pensioen gaat) niet beschikbaar is en je met dezelfde piramidespel logica dat geld terug wil zien door je huis te verkopen. Want dan ben je dus afhankelijk wat de gek van de generatie na jou voor je huis gaat geven.
pi_129384374
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Er is recent een rapport over de woningmarkt verschenen waarin wel degelijk die omhoog geschoten prijzen en hypotheken aan de passieve houding van de overheid worden verweten. Die overheid heeft "de vrije marktwerking" maar laten doorschieten en nu zitten we met de restschulden en de NHG als molensteen. Dus ja, ook de overheid treft blaam, niet in de laatstet plaats door zoiets achterlijks als een hypotheekrente aftrek met progerssivteit, in stand te houden. Tot op de dag van vandaag.
pi_129390092
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 22:07 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Er is recent een rapport over de woningmarkt verschenen waarin wel degelijk die omhoog geschoten prijzen en hypotheken aan de passieve houding van de overheid worden verweten. Die overheid heeft "de vrije marktwerking" maar laten doorschieten en nu zitten we met de restschulden en de NHG als molensteen. Dus ja, ook de overheid treft blaam, niet in de laatstet plaats door zoiets achterlijks als een hypotheekrente aftrek met progerssivteit, in stand te houden. Tot op de dag van vandaag.
Als ik dat rapport van de commissie huizenprijzen zo lees heeft de overheid er de afgelopen 20 jaar een enorme zooi van gemaakt met als resultaat de verziekte woningmarkt op dit moment. Enkele quotes;

quote:
De commissie concludeert dat de overheid eerder had kunnen ingrijpen en meer had kunnen doen om de excessieve toename van de leenmogelijkheden, de fiscale stimulering en daarmee de prijsstijging te beperken.
quote:
De commissie concludeert dat de afnemende bouwproductie in grote mate is veroorzaakt door het sterk gewijzigde rijksbeleid in de jaren negentig. Er moest voortaan zonder rijkssubsidies worden gebouwd. Om dat mogelijk te maken is door het rijk bewust schaarste gecreëerd. En de regionale bouwpartijen realiseerden zelfs minder dan de toch al krappe rijksdoelen.
quote:
Zo ontstond een soort bouwpoldermodel waarbinnen schaarste en maximale opbrengst hoofddoelen werden. Daardoor brachten gemeenten, woningcorporaties en marktpartijen onvoldoende bouwproductie tot stand. De commissie concludeert dat niet – zoals men zou denken – de hoge kosten hebben geleid tot hoge prijzen. Maar vooral omgekeerd: juist de hoge prijzen bepaalden welke kosten gerekend werden. De opbrengsten kwamen ten goede aan de partijen in de bouwpolder. De woonconsument stond aan de zijlijn.
quote:
De commissie beveelt aan dat de overheid ingrijpt als de leenruimte te fors toeneemt en als de bouwproductie systematisch achterblijft bij de vraag. Zo kan beter op oververhitting worden geanticipeerd.
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/commissies/tc_huis/
pi_129390479
Veel lokale bestuurders hebben ook na de bouwfraude nog altijd veel invloed, uiteindelijk was het de klokkenluider die hardst op zijn bek ging en het circus draait vrolijk verder.
pi_129391907
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 00:18 schreef sig000 het volgende:
Veel lokale bestuurders hebben ook na de bouwfraude nog altijd veel invloed, uiteindelijk was het de klokkenluider die hardst op zijn bek ging en het circus draait vrolijk verder.
Ik zie dit helaas ook nooit veranderen binnen dit land. Nooit meer..

Misschien gaat het zelfs nog wel erger worden in de toekomst..
pi_129392233
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 21:49 schreef Bertrade het volgende:

[..]

Dat dus. Het huis van mijn moeder kan ik niet betalen terwijl ik meer verdien (relatief, ten opzichte van modaal) dan mijn vader toen zij het huis kochten. Huizenprijs in 1974: 40.000 gulden. Inkomen van mijn vader iets van 9.000 gulden (rond modaal, http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970). Huizenprijs nu: 220.000 euro. Dat kan je met een modaal inkomen uit 2013 (33.000) dus niet meer betalen.
dus de prijs moet zakken van 220.000 naar 132.000 ? in welk jaar was die 220.000 eigenlijk.. maak er maar 180.000 van ?
pi_129392306
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 00:55 schreef sitting_elfling het volgende:

Steeds meer taken gaan naar de gemeentes en daar is dan weer wat te verdelen in het plaatselijke circuit om dat tegen ruime vergoeding uit te voeren.
pi_129392453
Zelf meegemaakt:

Oud klein huis op groot stuk grond, beschermd mag niet groter gebouwd worden.
Aantal jaar later heeft de lokale aannemer het gekocht en na nog jaartje bestemmingsplan aanpassen kan er begonnen worden met de bouw van 4 halfvrijstaande woningen.

Kassa.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 01:23:20 #188
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129392758
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 01:04 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

dus de prijs moet zakken van 220.000 naar 132.000 ? in welk jaar was die 220.000 eigenlijk.. maak er maar 180.000 van ?
Nee dat hoeft de prijs niet, want de koper koopt niet meer op 1 inkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 27 juli 2013 @ 01:54:44 #189
181126 MouzurX
Misschien?
pi_129393637
Als de huisprijzen sinds 1995 inflatie gecorrigeerd 53% hoger liggen is dat eigenlijk toch niet zo raar? Dat is 3% per jaar dat je dan zou verdienen. ..
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 06:31:28 #190
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129396091
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 01:54 schreef MouzurX het volgende:
Als de huisprijzen sinds 1995 inflatie gecorrigeerd 53% hoger liggen is dat eigenlijk toch niet zo raar? Dat is 3% per jaar dat je dan zou verdienen. ..
Verdienen door hetzelfde product steeds duurder door te verkopen houdt een keer op.
pi_129397262
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 00:55 schreef sitting_elfling het volgende:

Er is nog een laag "bestuurders" bijgekomen: Brussel. De gevolgen zijn al zichtbaar. Crisis op crisis, al jarenlang.
pi_129399712
quote:

[..]

Je hebt de verkeerde tabel: http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden

40000 : 9000 vs. 210.000 : 56.800, ergo 4.44 vs. 3.7

Naar je eigen redenering zijn huizen nu 20% betaalbaarder dan in 1974....
pi_129400051
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 21:52 schreef Bertrade het volgende:
Pensioenen aanspreken is overigens letterlijk probleemverplaatsing. Dat betekent dat het geld nu wordt uitgegeven en dus over 30 jaar (of hoe oud je dan ook bent en wanneer je met pensioen gaat) niet beschikbaar is en je met dezelfde piramidespel logica dat geld terug wil zien door je huis te verkopen. Want dan ben je dus afhankelijk wat de gek van de generatie na jou voor je huis gaat geven.
Wat een onzin.

Nee, we moeten allemaal verplicht ons huis hypotheekvrij maken ver voor onze pensioneringsdatum én verplicht sparen sparen sparen tot we erbij neer vallen om de pensioenberg nog veeeeel groter te maken (ook al zijn onze woonlasten dan weggevallen), onszelf aanpratend dat we arm zijn en in de tussentijd al dat spaargeld slapend te laten verkwanselen door pensioenheren. We zullen en moeten als miljoenairs sterven, en in de tussentijd gaan we bibberd in een hoekje mokkend elke cent gaan omdraaien spichtig naar onze buurman kijkend. Is Luther herboren, of wat?

We geven onze spaargelden aan pensioenfondsen (de grootste fiscale aftrekpost van allemaal bovendien), tegelijkertijd gaan we schulden aan die we geforceerd gaan afbetalen, betalen daar rente over, terwijl de pensioenheren presteren om van onze spaarcenten steeds minder te maken. En dan gaan we dood en hebben er niks aan gehad.

Vind je dat zelf nou ook niet een beetje machochistisch?

En hoezo is dat een probleem verplaatsen, volgens mij los ik er drie op.
Goed voor de staat, goed voor de mensen, slecht voor pensioenfondsen en banken. Lijkt me een beste ruil.
pi_129400191
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik citeer: "... dat de prijzen in 2015 de bodem bereiken als de economie geleidelijk verbetert", alsdus de econoom. Economen gaan altijd uit van economische groei, dat is hun baan zeg maar.
Denk jij dan dat het noooooooit meer goed komt? Perpetuele krimp?
pi_129400885
quote:

[..]

Je link spreekt over 9000 euro als modaal, niet 9000 gulden. Gezien het verloop van de tabel lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat 9000 euro een correct bedrag is, maar is dit ook zo voor de huizenprijs? ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 11:50 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Je hebt de verkeerde tabel: http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden

Appels en peren, of lievergezegd: het genoemde modale inkomen van één persoon (waar Bertrade het expliciet over heeft - 'kan ik niet betalen' immers) en het huidige gemiddelde inkomen. (of, zoals jouw link poneert: het modale huishoudinkomen). De twee zijn niet gelijk.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_129401467
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 12:30 schreef Omentuva het volgende:

Appels en peren, of lievergezegd: het genoemde modale inkomen van één persoon (waar Bertrade het expliciet over heeft - 'kan ik niet betalen' immers) en het huidige gemiddelde inkomen. (of, zoals jouw link poneert: het modale huishoudinkomen). De twee zijn niet gelijk.
Wel in 1974.

Wel zijn thans de huizen veel groter en luxer en energiezuiniger. Daar heb je wel gelijk aan dan :) In de redenering van Bertrade krijg je dus veel meer voor 20% minder.
pi_129403699
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 01:04 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Nee, de prijs moet niet zakken. Ik reageer alleen op de bewering dat het nu niet zoveel anders is dan vroeger. Dat is het wel, de huizenprijzen zijn veel harder gestegen dat de inkomens.

Die 220.000 is nu (2 huizen verderop staat er een huis te koop).
pi_129403801
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 11:50 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Naar je eigen redenering zijn huizen nu 20% betaalbaarder dan in 1974....
Nee, ik bedoel niet het inkomen van een huishouden, ik bedoel het inkomen van 1 persoon. Vroeger kon je dat huis kopen op 1 modaal inkomen, nu kan je dat huis niet meer kopen op 1 modaal inkomen.
pi_129403926
quote:

[..]

Inderdaad. In begin 2001 had ik een appartement op het oog waarvan de vraagprijs 130.000 gulden was. Ik kon het toen nèt niet betalen maar heb de waarde (of beter gezegd vraagprijs) van deze appartementen nadien altijd gevolgd. Het hoogste wat ik ben tegengekomen was 225.000 euro omstreeks 2008. Momenteel is de vraagprijs 195.000 euro.

Ik moet er wel bij vermelden dat er rondom het complex een grote project is gerealiseerd, waardoor de omgeving is verbeterd en de waarde van de appartementen zijn toegenomen. (Dit project zat in 2001 al in de pijplijn en daarom was ik ook geïnteresseerd).
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 14:16:11 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129404215
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 14:02 schreef Bertrade het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel niet het inkomen van een huishouden, ik bedoel het inkomen van 1 persoon. Vroeger kon je dat huis kopen op 1 modaal inkomen, nu kan je dat huis niet meer kopen op 1 modaal inkomen.
Dat klopt, maar vroeger kon je een huis ook niet kopen op 2 inkomens, dat was tot ver in de jaren 80 simpelweg niet mogelijk, en dat beide inkomens volledig meetellen is pas iets van de laatste 15-20 jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129404868
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 14:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat klopt, maar vroeger kon je een huis ook niet kopen op 2 inkomens, dat was tot ver in de jaren 80 simpelweg niet mogelijk, en dat beide inkomens volledig meetellen is pas iets van de laatste 15-20 jaar.
Vroeger was er veelal maar één inkomen in een gezin. Waar Bertrade zich over beklaagd is dat de welvaart en arbeidsparticipatie is toegenomen.
pi_129404924
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 14:02 schreef Bertrade het volgende:

[..]

Dat is toch vrij normaal als vroeger er veelal slechts één inkomen in een gezin was, en thans gezinnen aanzienlijk meer te verspijkeren hebben? Ofwel waarom blijven je hameren op een modaal inkomen als dat niet de relevante vergelijkingsfactor is?
pi_129405633
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 13:58 schreef Bertrade het volgende:

Dat is het wel, de huizenprijzen zijn veel harder gestegen dat de inkomens.
Tja, zo weet ik ook wel prijsstijgingen, harder dan mijn inkomen:

1. Energie, van diesel t/m de kWh prijs,
2. Zorg,
3. Gemeentelijke belastingen,
4. Een vakman, als je 'm al kan vinden.
Ik bedoel, in een vrije markteconomie is het maar net wat vraag en aanbod er voor over hebben c.q. betaald willen hebben; en dat kan blijkbaar sterk fluctueren. Nou is de huizenmarkt niet echt een toonbeeld van vrije markt, maar er is wel sprake van vrije vraag- en aanbod.

Enige wat ik ken en al jaren in prijs gelijk is gebleven, is prostitutie.
pi_129405956
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 15:13 schreef blomke het volgende:

Enige wat ik ken en al jaren in prijs gelijk is gebleven, is prostitutie.
Ja, dat zei je al, dat een hoop harder was gestegen dan je inkomen
  zaterdag 27 juli 2013 @ 15:50:03 #205
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129406484
quote:
4. Een vakman, als je 'm al kan vinden.
Dan had je dus een vak moeten leren *)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129409389
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 15:50 schreef Leandra het volgende:
Dan had je dus een vak moeten leren *)
Ik ben allround DHZ-er.
pi_129409494
quote:
Tja, zo weet ik ook wel prijsstijgingen, harder dan mijn inkomen:

1. Energie, van diesel t/m de kWh prijs,
Met dien verstande dat de kWh prijs ansich relatief gezien niet noemenswaardig gestegen is de afgelopen 15 jaar (minder dan de inflatie). De energiebelasting echter....
  zaterdag 27 juli 2013 @ 18:56:21 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129410883
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 17:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ben allround DHZ-er.
Als je een vakman was geweest dan had je ook een inkomensstijging gehad die groter was dan de inkomensstijging die je nu hebt gehad.... dat is je eigen bewering immers.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129411648
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 18:56 schreef Leandra het volgende:
Als je een vakman was geweest dan had je ook een inkomensstijging gehad die groter was dan de inkomensstijging die je nu hebt gehad.... dat is je eigen bewering immers.
Het is maar wat je onder "vakman" verstaat....ik doe m'n vak goed(betaald), maar niet in de zin van timmerman, electricien of loodgieter. Dat is nog steeds vrije tijd hobby.
pi_129413482
quote:
GRACHTENPAND PLUS BEJAARDE VROUW TE KOOP

Als je jarenlang hebt toegewerkt naar die ene droom, een eigen grachtenpand in hartje Amsterdam, dan wens je geen vreemden in je huis. Mocht je dat om één of andere reden wel heel graag willen, dan hebben we iets leuks voor je.

Het gaat om monumentaal pand op de Herengracht met acht kamers, een totaaloppervalk van 285 vierkante meter en een tuin 60 vierkante meter op het zuiden. Kost je 875.000 euro, en dat is niet veel voor een grachtenpand.

Oh ja, er woont ook nog een hoogbejaarde vrouw op zolder. 'Een oudere dame (92 jaar) woont op de zolderverdieping, circa 60 m2, en heeft gratis woongenot op deze verdieping tot haar overlijden. Zij draagt ¤ 150,- per maand bij voor gas en elektra', is te lezen in de advertentie.

http://www.spitsnieuws.nl(...)jaarde-vrouw-te-koop

Waarom is dit nieuws? :P
pi_129414479
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Waarom is dit nieuws? :P
Beetje rare vraag van de persoon die het post?
pi_129414618
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 21:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Beetje rare vraag van de persoon die het post?
Ben je mal.
pi_129416109
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 21:26 schreef WammesWaggel het volgende:
Ben je mal.
Nee, maar ik post die onzin dan ook niet. :D
pi_129417850
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 22:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, maar ik post die onzin dan ook niet. :D
Doe niet zo mal :D
pi_129476783
Zou zo'n programma omtrent de huizenmarkt in Nederland werken?

Wat denken jullie?
pi_129493686
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 18:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Zou zo'n programma omtrent de huizenmarkt in Nederland werken?

Wat denken jullie?
Waarom niet? Het trekt hooguit een bepaald soort ' blog-volgend-volk' aan, maar Oh Oh Cherso werd ook goed bekeken.
pi_129493902
Absoluut, dit zou scoren!
  dinsdag 30 juli 2013 @ 11:31:11 #218
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129499668
quote:
liever een oude vrouw dan een crimineel

mijn moeder is 95 jaar maar die kun je best hebben , ik zou haar wel naar een benedenverdieping verhuizen
  dinsdag 30 juli 2013 @ 11:35:33 #219
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129499843
Daar zullen de scheefhuurders blij mee zijn, ik neem aan dat ie nu wel een extra bonus krijgt
t is ook niet makkelijk dat huurophalen met automatische incasso , dat moet goed beloond worden

http://www.telegraaf.nl/b(...)eigen_salaris__.html
quote:
di 30 jul 2013, 11:13 | 3 reacties
|lees voor
Bobo verlaagt eigen salaris ALMELO - Ook de topman van een woningcorporatie uit Almelo merkt de gevolgen van economische crisis.

Bestuurder Jan Kamst van woningstichting St. Joseph Wonen heeft een genereus gebaar gemaakt.
Hij verlaagde zijn eigen salaris van 194.874 euro in 2011 naar 187.495 euro, vorig jaar. Dat staat in het onlangs verschenen jaarverslag van St. Joseph.

In het jaarverslag staat dat het salaris van Kamst daarmee voldoet aan ,,de afspraken zoals die binnen de sector over de beloningsstructuur van bestuurders zijn gemaakt." Mede op verzoek van Kamst zelf is zijn salaris in 2012 naar beneden bijgesteld, aldus St. Joseph. Dat zou zijn gebeurd in overleg met de raad van commissarissen.

Het belastbaar loon van Kast bedroeg in 2012 144.647 euro. Daarnaast werd aan pensioenpremies een bedrag van 42.848 euro betaald. Bij elkaar opgeteld is dat 187.495 euro, meldt TC Tubantia.
pi_129500897
quote:
Doet me denken aan Duplex met Ben Stiller :P

Ach, met een beetje geluk is ze binnen een jaar weg... met veel pech zit ze er over 20 jaar nog :D
pi_129505087
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 11:31 schreef HD9 het volgende:

[..]

liever een oude vrouw dan een crimineel

mijn moeder is 95 jaar maar die kun je best hebben , ik zou haar wel naar een benedenverdieping verhuizen
Zie deze link voor een (video)interview met de goede vrouw, het lijkt mij best een leuk mens :D maar om nou een badkamer te gaan delen? Hmm...

http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)ze+er+niet+uit+hoor"
  dinsdag 30 juli 2013 @ 14:34:39 #222
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129505565
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:19 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Zie deze link voor een (video)interview met de goede vrouw, het lijkt mij best een leuk mens :D maar om nou een badkamer te gaan delen? Hmm...

http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)ze+er+niet+uit+hoor"
ach maak je toch een aparte douche
pi_129512814
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 11:35 schreef HD9 het volgende:
Daar zullen de scheefhuurders blij mee zijn, ik neem aan dat ie nu wel een extra bonus krijgt
t is ook niet makkelijk dat huurophalen met automatische incasso , dat moet goed beloond worden

http://www.telegraaf.nl/b(...)eigen_salaris__.html

Da's toch te zot voor woorden, dat één vent zo bijna 2 ton opstrijkt!

Vandaag op nu.nl: Brabantse WBV heeft > 100 miljoen lening nodig, anders gaan ze over de kop..tegen de directeur is aaangifte gedaaan.
  woensdag 31 juli 2013 @ 08:30:15 #224
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129533950
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 17:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's toch te zot voor woorden, dat één vent zo bijna 2 ton opstrijkt!

Vandaag op nu.nl: Brabantse WBV heeft > 100 miljoen lening nodig, anders gaan ze over de kop..tegen de directeur is aaangifte gedaaan.
mooi he marktwerking met publiek vermogen, alweer een sublieme VVD actie

Eerdaags gaan ze de bekeuringen incasso ook privatiseren en het drinkwater
  woensdag 31 juli 2013 @ 12:53:09 #225
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129540729
Ik zit nu al een paar jaar de huizenmarkt te bekijken hier in de buurt. Ik woon in een dorp. Maar er bestaat een kans dat ik over 1 of 2 jaar in Amsterdam ga wonen. En dan in de binnenstad. Hoe zit het eigenlijk met die huizenprijzen?

Dalen die ook nog steeds?

Of zit daar, vanwege de werkgelegenheid en studie's, weinig daling in omdat er zoveel vraag is?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  woensdag 31 juli 2013 @ 13:10:39 #226
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_129541193
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 12:53 schreef satecl het volgende:
Ik zit nu al een paar jaar de huizenmarkt te bekijken hier in de buurt. Ik woon in een dorp. Maar er bestaat een kans dat ik over 1 of 2 jaar in Amsterdam ga wonen. En dan in de binnenstad. Hoe zit het eigenlijk met die huizenprijzen?

Dalen die ook nog steeds?

Of zit daar, vanwege de werkgelegenheid en studie's, weinig daling in omdat er zoveel vraag is?
De huizenprijs daling is minder sterk geweest, en het lijkt er in Amsterdam al zelfs op dat de daling er (voor de gewilde gebieden) al gestabiliseerd is. De vraag blijft gewoon heel erg groot. Neemt niet weg dat ook het aanbod van huizen groter is dan ooit, veel mensen die hun inkomen hebben zien veranderen vermoed ik.
  woensdag 31 juli 2013 @ 13:31:26 #227
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129541765
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:10 schreef Grumpey het volgende:

[..]

De huizenprijs daling is minder sterk geweest, en het lijkt er in Amsterdam al zelfs op dat de daling er (voor de gewilde gebieden) al gestabiliseerd is. De vraag blijft gewoon heel erg groot. Neemt niet weg dat ook het aanbod van huizen groter is dan ooit, veel mensen die hun inkomen hebben zien veranderen vermoed ik.
De vergrijzende kopers en huurders gaan van het vastgoed hier af zien te komen, de komende 20 jaar
  woensdag 31 juli 2013 @ 14:33:48 #228
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_129543926
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 13:31 schreef HD9 het volgende:

[..]

De vergrijzende kopers en huurders gaan van het vastgoed hier af zien te komen, de komende 20 jaar
Het is anders beter wonen dan ooit in de grachtengordel voor een 60-80 jarige. Alle culturele evenementen vlak voor de deur, perfect OV, dalende criminaliteit, hoogwaardige openbare ruimte, rijke medebewoners om je heen, winkels dichtbij etc. De grachtengordel is in hoog tempo aan het vergrijzen doordat dit de enige groep is die het nog kan betalen.
  woensdag 31 juli 2013 @ 22:47:00 #229
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129561853
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 17:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Wil je een rondleiding? Dan kijk je er wel anders tegen aan.
Nee hoor. Ik kom er vaker dan je denkt. Mijn vriendin woont er nu ook weer tijdelijk. En ik heb er ook een tijdje gezeten. Ik ken jou niet persoonlijk, maar misschien heb je angst voor mensen of pleinvrees....? Want 'die gekkigheid' hoort nou eenmaal in een drukke stad.

Natuurlijk is Amsterdam verpauperd. Maar als je de plekjes weet, kan je je daar nog prima vermaken. Daar komt bij dat er altijd wel wat te doen is.

Ik zit hier in het dorp prima op m'n plek hoor. Maar ik mis soms de sfeer. Dus als ik een baan aangeboden krijg in de stad zit ik daar over na te denken. Vandaar mijn vraag. :)

Ik weet niet of ik nu teveel offtopic post, maar ik wou er even op reageren..
pi_129563389
Ben er even met de bezem door geweest na een aantal TR's. Blomke, niet zo happen op Crashbangboom. Hou het netjes mensen :) Slowchat is prima, elkaar uit de tent trekken niet :)
pi_129569473
quote:
Hemonystraat 41 K
Deze woning wordt ElkeDagGoedkoper. De dagprijs daalt elke werkdag, tot onder de marktwaarde!

1074 BN Amsterdam
¤ 125.000 k.k.
http://www.funda.nl/koop/(...)t-41-k/omschrijving/

10.gif
pi_129570123
Wat een advertentie, zit nog geen keuken in maar er staat wel een plaatje van een keuken bij die ongeveer 50% van je vloeroppervlakte zou gaan innemen. :')
pi_129571286
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 08:42 schreef Basp1 het volgende:
Wat een advertentie, zit nog geen keuken in maar er staat wel een plaatje van een keuken bij die ongeveer 50% van je vloeroppervlakte zou gaan innemen. :')
Even los van de lichtinval en ramen rondom de keuken. Klik je terug naar de foto's van het echte huis, valt het toch een ietsje tegen. Lijkt me geen slimme verkooptactiek :) En is dat nou een 'balkon' of de brandtrap? :D
  donderdag 1 augustus 2013 @ 09:50:10 #234
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129571434
_O- Hoe dom moet je zijn om daar in te trappen!? Vooral die keuken is leuk :')
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:38:08 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129572574
Ik snap de foto's sowieso niet, ik weet niet welke foto's gespiegeld zijn, maar op de foto van de buitenkant zit dat balkon aan de andere kant van de ruimte dan op de foto's van de binnenkant.

Edit; het appartement zit waarschijnlijk aan de achterkant, vandaar de minieme lichtinval....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129575132
Of het moet een super locatie zijn dan snap ik dat nog een beetje maar zo goed ken ik Amsterdam niet. Er zijn grotere en goedkopere te krijgen in heel Amsterdam en dat kun je al ontdekken op een halve gare internet verbinding in 1 minuut tijd.
pi_129577732
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:11 schreef Tikbalang het volgende:
Of het moet een super locatie zijn dan snap ik dat nog een beetje maar zo goed ken ik Amsterdam niet. Er zijn grotere en goedkopere te krijgen in heel Amsterdam en dat kun je al ontdekken op een halve gare internet verbinding in 1 minuut tijd.
Het is wel een super locatie, in een fijn rustig straatje in de pijp met allemaal leuke restaurantjes op steenworp afstand. Maar veel te duur.
pi_129577884
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:40 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Het is wel een super locatie, in een fijn rustig straatje in de pijp met allemaal leuke restaurantjes op steenworp afstand. Maar veel te duur.
Waarschijnlijk zit er een verband tussen je eerste en laatste woorden. En het feit dat er ook niks meer kan bijgebouwd worden binnen de ring, zal ook niet helpen.

Wat zoiets jouw inziens dan wél mogen kosten?
pi_129578017
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:45 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zit er een verband tussen je eerste en laatste woorden. En het feit dat er ook niks meer kan bijgebouwd worden binnen de ring, zal ook niet helpen.

Wat zoiets jouw inziens dan wél mogen kosten?
Max 50.000 euro.
pi_129578170
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:50 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Max 50.000 euro.
Wat is de logica daarachter? Ofwel, hoe bepaal je dat bedrag?
pi_129578590
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:55 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Wat is de logica daarachter? Ofwel, hoe bepaal je dat bedrag?
Als je kijkt naar hoeveel we verdienen zijn de huizenprijzen in Nederland nog 30% te hoog, aldus The Economist. Veel maatregelen om woningaanschaf te stimuleren zullen de komende jaren afgebouwd worden.

Daarnaast is dit flatje typisch iets voor een zzp'ers en studenten. Studenten krijgen straks het sociaal leenstelsel voor de kiezen. Zzp'ers worden het hardst getroffen in deze crisis en zzp'er zijn is ook verkapte werkloosheid voor velen. Zij krijgen ook geen hypotheek van de bank omdat ze geen vaste contracten hebben. Daarnaast hebben deze starters niet even 20.000 euro op de bank staan en als je straks 20% eigen geld moet meenemen bij een hypotheek komen deze starters in de problemen.
pi_129579061
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 14:10 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Als je kijkt naar hoeveel we verdienen zijn de huizenprijzen in Nederland nog 30% te hoog, aldus The Economist. Veel maatregelen om woningaanschaf te stimuleren zullen de komende jaren afgebouwd worden.

Daarnaast is dit flatje typisch iets voor een zzp'ers en studenten. Studenten krijgen straks het sociaal leenstelsel voor de kiezen. Zzp'ers worden het hardst getroffen in deze crisis en zzp'er zijn is ook verkapte werkloosheid voor velen. Zij krijgen ook geen hypotheek van de bank omdat ze geen vaste contracten hebben. Daarnaast hebben deze starters niet even 20.000 euro op de bank staan en als je straks 20% eigen geld moet meenemen bij een hypotheek komen deze starters in de problemen.
Wat zou zoiets aan huur doen? ;) Gegeven dat een kamer in de pijp al snel 400-500 euro doet?
pi_129579212
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 14:25 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Wat zou zoiets aan huur doen? ;) Gegeven dat een kamer in de pijp al snel 400-500 euro doet?
Volgens het oude puntenstelsel zou het niet veel aan huur mogen opbrengen omdat het ontbreken van een keuken zelfs minpunten oplevert. 8-)
pi_129579291
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 14:10 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]
Zij krijgen ook geen hypotheek van de bank omdat ze geen vaste contracten hebben. Daarnaast hebben deze starters niet even 20.000 euro op de bank staan
Je kan wel een hypotheek krijgen alleen deze is lang neit zo hoog/groot in het geval je wel een vast contract zou hebben. Dit mag niet eens een nuance verschil heten

quote:
en als je straks 20% eigen geld moet meenemen bij een hypotheek komen deze starters in de problemen.
Straks?
Over minimaal 10 jaar is geen straks
pi_129579479
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 14:33 schreef opgebaarde het volgende:

Straks?
Ik wil niet muggeziften, maar technisch gezien is zelfs sint juttemis 'straks' ;)
pi_129579530
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 14:33 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Je kan wel een hypotheek krijgen alleen deze is lang neit zo hoog/groot in het geval je wel een vast contract zou hebben. Dit mag niet eens een nuance verschil heten

[..]

Straks?
Bij Duitse hypotheekboeren die opereren op de NL markt is het al realiteit.
pi_129579847
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 14:39 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik wil niet muggeziften, maar technisch gezien is zelfs sint juttemis 'straks' ;)
Je doet het wel en hij trekt berichten uit zijn verband en gaat het dan als argument gebruiken. Oftewel, een hoop gelul
pi_129579906
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 14:40 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Bij Duitse hypotheekboeren die opereren op de NL markt is het al realiteit.
Kun je daar dan eens een link naar geven. Volgens mij zijn de plannen er wel, alleen is er nog steeds niets concreets.
pi_129580271
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 14:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kun je daar dan eens een link naar geven. Volgens mij zijn de plannen er wel, alleen is er nog steeds niets concreets.
http://www.volksbankhypotheek.nl/

Bij de Duitse banken moet je zelfs 30% zelf meenemen, dit is de eerste die ik zo kan vinden maar volgens mij kwamen Allianz en Deutsche bank binnenkort ook de NL markt op.
pi_129580426
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:03 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Bij de Duitse banken moet je zelfs 30% zelf meenemen, dit is de eerste die ik zo kan vinden maar volgens mij kwamen Allianz en Deutsche bank binnenkort ook de NL markt op.
Ik hoop dat je niet dit bedoelt:

http://www.gelderlander.n(...)zakenvrouw-1.3868227

Bij nabellen bleek ook geen van de banken iets te weten ervan.

PS: smartfee.nl _O- Is dat een dochteronderneming van MMWOPS?
pi_129580695
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:03 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Waarom horen we daar niet meer over in het nieuws dan, want ik ben benieuwd of hun dit uberhaubt in NL kunnen leveren. Zoals crashboom ook al opmerkt dat die andere een goede marketing had maar de banken ook nog nergens vanaf wisten.
pi_129580741
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom horen we daar niet meer over in het nieuws dan, want ik ben benieuwd of hun dit uberhaubt in NL kunnen leveren. Zoals crashboom ook al opmerkt dat die andere een goede marketing had maar de banken ook nog nergens vanaf wisten.
Voor de crisis had je toch ook genoeg buitenlandse partijen die hypotheken financierden. Waarom zouden ze het niet in NL kunnen leveren? Ze zouden juist dom zijn om het niet te doen, er worden gigantisch hoge rentes gerekend in Nederland en Nederlanders betalen trouw hun hypotheek.
pi_129580908
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:17 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Voor de crisis had je toch ook genoeg buitenlandse partijen die hypotheken financierden. Waarom zouden ze het niet in NL kunnen leveren? Ze zouden juist dom zijn om het niet te doen, er worden gigantisch hoge rentes gerekend in Nederland en Nederlanders betalen trouw hun hypotheek.
Je lult om de hete brij heen, kunnen hun leveren of niet, en waarom zouden we daar dan niet veel meer van horen/ gehoord hebben in de afgelopen tijd als ze zulke scherpe rentes zouden aanbieden.
pi_129580938
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je lult om de hete brij heen, kunnen hun leveren of niet, en waarom zouden we daar dan niet veel meer van horen/ gehoord hebben in de afgelopen tijd als ze zulke scherpe rentes zouden aanbieden.
Ik heb je toch een link gegeven van een Duitse bank die levert. Wie lult er om de hete brij heen?
pi_129581071
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:22 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik heb je toch een link gegeven van een bank die levert. Wie lult er om de hete brij heen?
Link van een tussenpersoon ;) Die suggereert te bemiddelen van het locale keuterbankje net over de grens

Zou daar een algemene geldigheid uit te halen zijn, én waarom zouden Nederlandse banken zich verplichten dat over te nemen? Al helemaal als Nederlanders trouw hun hypotheek betalen, zoals je zelf constateert. Volgens mij hebben de Duitsers hier toch al een jaar of 70 niks meer te zeggen hoor.

Ik zou het overigens best een goed plan vinden hoor. Meer eigen geld inbrengen. En tegelijkertijd een minder strikt aflossingsschema, omdat er simpelweg minder risico is.
pi_129581216
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:22 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik heb je toch een link gegeven van een Duitse bank die levert. Wie lult er om de hete brij heen?
Jij. Jij stelde dat ondernemers en werknemers zonder vast contract geen hypotheek konden krijgen en daarna kom je ineens met het verhaal dat dit bij Duitse Banken is. Je kan hier in Nederland ook bij niet-Duitse banken een hypotheek krijgen, hè
pi_129581299
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Jij. Jij stelde dat ondernemers en werknemers zonder vast contract geen hypotheek konden krijgen en daarna kom je ineens met het verhaal dat dit bij Duitse Banken is. Je kan hier in Nederland ook bij niet-Duitse banken een hypotheek krijgen, hè
Ik zeg dat zzp'ers moeilijk of geen hypotheek kunnen krijgen bij wat voor aanbieder dan ook en daarnaast zeg ik dat als je een hypotheek bij een Duitse bank neemt je 30% eigen geld mee moet nemen.
pi_129581335
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:34 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik zeg dat zzp'ers moeilijk of geen hypotheek kunnen krijgen bij wat voor aanbieder dan ook en daarnaast zeg ik dat als je een hypotheek bij een Duitse bank neemt je 30% eigen geld mee moet nemen.
Bij een Amerikaanse bank ook overigens. Bij een Chinese ook. Bij een Nederlandse dan weer niet.
pi_129581444
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 15:34 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

De Duitse Banken zitten nog niet op de Nederlandse markt, alleen die kleine vestingen. Dus niet te voorbarig met je stelling en het lijkt er op dat ze tot 80% gaan. En dat is toch prima, moeten die bedrijven weten en er zijn alternatieven, die er al jaren zijn
Vergeet je niet even je eerdere posting te editten want daar ben je het woordje "moeilijk" vergeten. Ga ik weer verder met straks want mijn aanstaande kleinkinderen worden opa en oma
pi_129592128
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 14:25 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

ik zou toch nog graag even een concreet investeringsvoorstel van Paulie'max 50k'walnoten ontvangen....
pi_129594208
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:50 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Max 50.000 euro.
Lijkt me voor 31m2 :') ook meer dan zat. Hoe durven ze het ervoor te vragen.... 8)7
pi_129595181
Ow, en er staat ook nog dit:

- eenmalige toetredingskosten Vereniging van Eigenaren ¤ 150,-- inclusief BTW

Dafuq?
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 08:15:56 #263
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_129602634
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Lijkt me voor 31m2 :') ook meer dan zat. Hoe durven ze het ervoor te vragen.... 8)7
Hoeveel betaal je in Parijs, the City of Manhattan eigenlijk voor zo'n kamer?
pi_129602737
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 08:15 schreef pfaf het volgende:

[..]

Hoeveel betaal je in Parijs, the City of Manhattan eigenlijk voor zo'n kamer?
Volgens onderstaande link in het centrum rond de 10.000 euro/m^2, dus 310.000 euro. ;)

http://www.numbeo.com/cos(...)ry=France&city=Paris
pi_129603855
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 21:43 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

ik zou toch nog graag even een concreet investeringsvoorstel van Paulie'max 50k'walnoten ontvangen....
Kopen voor die prijs van 125k is natuurlijk waanzin als je het wilt verhuren. Dan zou 50k beter zijn maar als dit object 50k kost waarom zou ik mijn zoon dat dan laten huren, kan ik het veel beter kopen, wat met 50k tegen de huidige hypotheekrente alleen al veel goedkoper is.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 10:55:30 #266
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129606072
quote:
Ze beweren dat-ie elke dag goedkoper wordt, toch is de prijs al 7 weken niet veranderd.

Ik vind dit veel dubieuzer:
quote:
Om de stap naar een eerste 'eigen huis' kleiner te maken, heeft een aantal woningcorporaties samen met Vereniging Eigen Huis de Starters Renteregeling ontwikkeld. De Starters Renteregeling wordt aangeboden door Social Finance: hierin hebben de deelnemende woningcorporaties zich verenigd. Met de Starters Renteregeling krijgt u meer ruimte in uw portemonnee. Het basisprincipe is eenvoudig: De woningcorporatie betaalt via Social Finance 20% van de maandelijkse hypotheekrente voor u, 10 jaar lang. U mag deze onder voorwaarden overigens wèl bijna helemaal aftrekken van uw belastbaar inkomen. Uw maandelijkse hypotheeklasten zijn zo dus een stuk lager. Pas wanneer u de woning gaat verkopen, of na 30 jaar, betaalt u de voorgeschoten hypotheekrente terug. En alléén als uw huis meer waard is geworden.
De zoveelste constructie om kopers nu meer te laten betalen dan ze kunnen betalen, oftewel een claim op een toekomstig salaris tegen de tijd dat de koper meer geld heeft... Een zeer dubieuze manier waarop de gevestigde belangen proberen hun tentakels ook in de dalende markt nog wat verder uit te slaan.

En wat die 31 m2 betreft: typisch een gevolg van "de prijs wordt bepaald door wat de gek kan betalen". Als het een heel huis was geweest, kon de gek (in dit geval) ook slechts 125k betalen. Als je 8 mini-appartementjes maakt in datzelfde huis, vang je van 8 "gekken" een miljoen euro.
pi_129606652
Al die financiele constructies zouden door de overheid per heden verboden moeten worden, maar helaas doen ze er zelf ook aan mee door startersleningen te verstrekken.
pi_129607160
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 10:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ze beweren dat-ie elke dag goedkoper wordt,

Dat geldt voor bijna elk huis in Nederland. Op papier dan.
pi_129621877
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 11:30 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Dat geldt voor bijna elk huis in Nederland. Op papier dan.
Op papier ja. Mijn huis is al jaren niet goedkoper geworden. (Niet duurder ook)
pi_129626802
De stijging van het consumentenvertrouwen op de woningmarkt is in de maand juli bijna tot stilstand gekomen. De Eigen Huis Marktindicator stijgt ten opzichte van juni nog maar met 1 punt naar waarde 69.

Bron: http://www.eigenhuis.nl/a(...)tvertrouwen-remt-af/.
pi_129627038
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 20:55 schreef blomke het volgende:
De stijging van het consumentenvertrouwen op de woningmarkt is in de maand juli bijna tot stilstand gekomen. De Eigen Huis Marktindicator stijgt ten opzichte van juni nog maar met 1 punt naar waarde 69.

Bron: http://www.eigenhuis.nl/a(...)tvertrouwen-remt-af/.
Had natuurlijk minstens 20 daling moeten zijn :( Manipulatie van de huizenmaffia, duidelijk weer. :(
pi_129627977
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 20:55 schreef blomke het volgende:
Een stijging die bijna tot stilstand komt? Als ik dit topic mag geloven daalt het consumentenvertrouwen op de woningmarkt al 8 jaar elke maand. :D
pi_129629514
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Een stijging die bijna tot stilstand komt? Als ik dit topic mag geloven daalt het consumentenvertrouwen op de woningmarkt al 8 jaar elke maand. :D
Ja. Net als de waarde van jouw huis.
pi_129630894
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:54 schreef blomke het volgende:
Ja. Net als de waarde van jouw huis.
Dream on.... :D

De waarde van mijn huis bepaal ik, niet een Blomke. :W

En wil je het voor mijn vraagprijs niet overnemen? Dan doe je dat gewoon niet. Sim-pel. ;)
pi_129631006
Wat een gezeur hier.
pi_129631042
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

En wil je het voor mijn vraagprijs niet overnemen? Dan doe je dat gewoon niet. Sim-pel. ;)
Zo denken er meer vandaar dat er maar weinig verkocht wordt.
pi_129631193
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:29 schreef sig000 het volgende:
Dat is toch logisch? Als ik morgen tegen jou zeg dat ik voor je auto 11K geef, terwijl de dagwaarde op 12K staat, en het vervangen van dat ding je meer dan 30K kost, dan hou je toch zelf die auto? Dan 'rij' je hem op zeg maar.
pi_129631232
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:29 schreef friekin_ het volgende:
Wat een gezeur hier.
Dank voor je verhelderende bijdrage.
pi_129631251
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is toch logisch? Als ik morgen tegen jou zeg dat ik voor je auto 11K geef, terwijl de dagwaarde op 12K staat, en het vervangen van dat ding je meer dan 30K kost, dan hou je toch zelf die auto? Dan 'rij' je hem op zeg maar.
Ik mag hopen dat je huis niet dezelfde afschrijving heeft dan een auto. :)
pi_129631349
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:35 schreef sig000 het volgende:
Je kunt wel/niet hopen wat je wilt, maar zijn er omstandigheden dat een huis dezelfde afschrijving heeft dan als een auto?
pi_129631364
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:35 schreef sig000 het volgende:

[..]

Fijne inhoudelijke bijdraqe weer. Althans poging tot. Nou ja afijn, afhankelijk van je geestelijke gestandheid (ohne gewahr) weet je het antwoord wel :P Baggertrol dus.
pi_129631492
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je kunt wel/niet hopen wat je wilt, maar zijn er omstandigheden dat een huis dezelfde afschrijving heeft dan een auto?
Ja hoor, enigste verschil is het stuk grond wat overblijft als het huis is afgeschreven.
pi_129631542
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:41 schreef sig000 het volgende:

[..]

Ja hoor, enigste verschil is het stuk grond wat overblijft als het huis is afgeschreven.
Ik neem aan dat warmte als argument tot zuurstofgebrek geldt? Want anders vat ik 'm niet?
pi_129631645
wat is er niet te snappen je koopt een stukje grond, bouwt daar een huis op en 60 jaar later stort het vanzelf in, blijft over de grond.
pi_129631811
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:46 schreef arjan1212 het volgende:
wat is er niet te snappen je koopt een stukje grond, bouwt daar een huis op en 60 jaar later stort het vanzelf in, blijft over de grond.
Geen idee, wat is er niet te snappen aan iets fatsoenlijks te bouwen? - dat soort internet crap bouwen we hier niet, hoor.
pi_129631915
Waarom is een huis dat compleet gerenoveerd moeten worden dan 30% goedkoper, als een huis waar je zo in kan ?
  Moderator vrijdag 2 augustus 2013 @ 22:57:57 #287
236264 crew  capricia
pi_129632097
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:29 schreef sig000 het volgende:

[..]

Maar die mensen wonen er wel.
Wat er nu gaande is, is alleen maar vervelend voor de starters en voor de gedwongen verkopers.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_129632408
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:46 schreef arjan1212 het volgende:
Zou je niet eens stoppen met het doe het zelven dan, en gewoon een woning neer laten zetten? Heb je ook geen last van het na 60 jaar instorten....
pi_129632454
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef arjan1212 het volgende:
Waarom is een huis dat compleet gerenoveerd moeten worden dan 30% goedkoper, als een huis waar je zo in kan ?
Dat is geen serieuze vraag toch?

Zo ja, wat denk je zelf? (Of heb je het zelf gebouwd?)
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:33:07 #290
325863 Krisp
Like.no.other
pi_129633716
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Punt is alleen dat de koper een andere auto nodig heeft, maar nu op de fiets en met de trein ook overal aankomt. De verkoper heeft een MPV nodig vanwege de kinderen. Wie hapt er eerst? De koper die een vallend mes voorbij ziet komen, of de verkoper die moet blijven passen en meten?

Het antwoord is niet eenduidig te geven (iedereen maakt zijn eigen beslissing) maar ik denk dat er komende jaren veel mensen in huizen wonen waar ze eigenlijk niet meer in willen wonen. En omdat het om ontzettend grote bedragen gaat, duurt het ook lang voordat e.e.a. weer normaliseert. Sterker: ik verwacht een langzaam naar beneden glijdende koopprijs(index), op het tempo waarop mensen kunnen aflossen.

Het is ook nog maar net begonnen. De kosten van de vergrijzing komen eraan en ons sociaal stelsel is nog steeds veel te groot voor onze economie. Dat kan niet eigenlijk meer opgebracht worden, maar wordt door voortdurend stijgende belastingdruk alsnog belegd bij de 'zwaarste schouders'. Gevolg is dat niemand meer iets kan, maar dat vrijwel iedereen zucht onder zware belastingen en/of een zware hypotheek. De meest interessante index voor de komende jaren is dan ook die van het vrij besteedbare vermogen. Die is al vanaf 1997 niet meer gestegen. Dat gaat hij voorlopig ook niet doen. :)
pi_129635564
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef arjan1212 het volgende:
Omdat beide wel een kern van waarheid hebben alleen hebben blomke en sig000 het overdrijven tot kunst verheven.

We noemen hier allemaal relatief uitzonderlijke gevallen. Het is immers niet zo dat per definition na 60 jaar elk perceel met een huis alleen de grond nog wat waarde heeft.
pi_129638841
Ik zal het nuanceren, een huis heeft afschrijving, sterker nog een afgeschreven huis slopen kost aardig wat geld.
Zie vaak genoeg oude uitgewoonde villa's nog in oorspronkelijke staat opgekocht worden vanwege de grond.
Pand gaat plat en er komen 4 stuks 2 onder 1 kap te staan.
Die lucratieve handel is zowat verdwenen en zo komen er steeds meer afgeschreven huizen te koop die alleen vanwege de ligging en grond interessant zijn.
Renoveren is voor bijna niemand haalbaar, projectontwikkelaars hebben even niet zoveel interesse.
pi_129640956
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 02:01 schreef sig000 het volgende:
Ik zal het nuanceren, een huis heeft afschrijving, sterker nog een afgeschreven huis slopen kost aardig wat geld.
Zie vaak genoeg oude uitgewoonde villa's nog in oorspronkelijke staat opgekocht worden vanwege de grond.
Pand gaat plat en er komen 4 stuks 2 onder 1 kap te staan.
Die lucratieve handel is zowat verdwenen en zo komen er steeds meer afgeschreven huizen te koop die alleen vanwege de ligging en grond interessant zijn.
Renoveren is voor bijna niemand haalbaar, projectontwikkelaars hebben even niet zoveel interesse.
Je ziet vaak genoeg oude uitgewoonde villa's, maar is dit iets van nu? Of is dit specifiek in de regio waar je zit? Heb je cijfers?

Ik vind het namelijk persoonlijk wel meevallen (Noordelijke provincies).
pi_129706726
ik zie steeds vaker woningwetwoningen voor 100.000-125.000 en rijtjeshuizen voor 159.000

Terwijl je dit 5 jaar geleden helemaal niet zag. Toen koste alles 240.000 euro.
pi_129706939
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 09:43 schreef arjan1212 het volgende:
ik zie steeds vaker woningwetwoningen voor 100.000-125.000 en rijtjeshuizen voor 159.000

Terwijl je dit 5 jaar geleden helemaal niet zag. Toen koste alles 240.000 euro.
Woningbouwverenigingen die de markt verpesten.
pi_129707012
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 09:54 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Woningbouwverenigingen die de markt verpesten.
Die realistisch prijzen.
pi_129707055
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 09:57 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Die realistisch prijzen.
Zet ik mijn vraagtekens bij. Ze dumpen hun overtollige woningvoorraad voor 25% onder de marktprijs, daar kan je als particuliere verkoper niet tegenop. Zij hebben de woningen vaak al tientallen jaren in bezit, zijn dus al volledig afgeschreven, wat ze er voor krijgen boeit ze niks.
pi_129707202
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:00 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Zet ik mijn vraagtekens bij. Ze dumpen hun overtollige woningvoorraad voor 25% onder de marktprijs, daar kan je als particuliere verkoper niet tegenop. Zij hebben de woningen vaak al tientallen jaren in bezit, zijn dus al volledig afgeschreven, wat ze er voor krijgen boeit ze niks.
Een gedeelte van die woningen worden met koopgarant verkocht, en aangezien ze bij een onderwaarde bij de volgende verkoop dan moeten bijlappen kan ik me niet voorstellen dat het ze niet boeit voor welke prijs deze in de markt zetten.
pi_129707251
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een gedeelte van die woningen worden met koopgarant verkocht, en aangezien ze bij een onderwaarde bij de volgende verkoop dan moeten bijlappen kan ik me niet voorstellen dat het ze niet boeit voor welke prijs deze in de markt zetten.
Dus zetten ze de woningen nu zo laag mogelijk in de verkoop, weinig kans op onderwaarde dan.
  maandag 5 augustus 2013 @ 10:54:33 #300
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_129708325
Ze hebben een groot deel in de goede tijd al aan de zittende huurders verkocht. Als ze nu vrij komen gaan ze de markt op tegen een uitpondingsprijsje. Vaak ook op erfpacht.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_129708400
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:00 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dat veel verkopers na 5 jaar recessie nog steeds geloven in de fop prijzen van 2008 is niet het probleem van de WBV's. Wel belangrijk is de staat van onderhoud van deze panden. Waarschijnlijk staan ze voor groot onderhoud en mag de koper er 50k bij financieren om de boel naar de huidige tijd te verbouwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')