Dat is nou niet iets wat opvallend is. Mijn inziens zijn die huizen verhoudingsgewijs goedkoper geworden en verdienen de 25-ers van nu ook meer dan de 35-ers van 15 jaar geleden. Toen ik mijn 1e huis kocht als 25 jarige kon ik al meer hypotheek krijgen (en verdiende ook meer) dan mijn vader op zijn 35e.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat het wel opvallend is dat het nu twintigers zijn die dezelfde woningen kopen die 15 jaar geleden door dertigers gekocht werden....
De buren dachten zelfs dat de kopers die kinderen van de kopers waren
Huis is bouwtechnische vrijwel identiek dus 100m2 grond moet bijna 2 ton kosten?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 18:37 schreef trigt013 het volgende:
[..]
100m2 extra grond en geschakeld ipv 2 onder 1 kap
sorryquote:Op dinsdag 23 juli 2013 19:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Huis is bouwtechnische vrijwel identiek dus 100m2 grond moet bijna 2 ton kosten?
Lijkt mij een typisch gevalletje van gekocht in de goede tijd en gekocht in de slechte tijd, mogelijk dat een uittreksel van het kadaster daarover zekerheid kan geven.
Een twee onder een kap voor ¤ 250.000 in Amersfoort is behoorlijk strak geprijsd.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 18:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Zelfde type huis, bijna twee ton verschil
http://www.funda.nl/koop/(...)39-erasmusstraat-34/
http://www.funda.nl/koop/(...)24-erasmusstraat-36/
Nah, van die van Dorrestein begrijp ik het wel, voor Katteziel is het absurd.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:01 schreef SpartaTurken het volgende:
Wajoo, méér dan vier ton voor een tweekapper in Amersfoort.
Pittige vraagprijs, zeg.
die missen we niet en we krijgen er betere posters voor terug, dusquote:Op maandag 22 juli 2013 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Met die voorwaarden ben je 98% van de posters kwijt.![]()
Dit topic loopt vanaf de kredietcrisis dus beperk de periode tot 2008 t/m 2013 en het antwoord kan alleen maar volmondig ja zijn. En kan je niet in 1 x je droomhuis kopen? terecht.quote:En nou heb ik toch wel even een vraag: de huren rijzen de pan uit (was te voorzien, maar doe er maar wat tegen buiten een woning kopen...), de banken verstrekken moeizaam een hypotheek.
Nou starters/huurders... Leg mij nou eens uit wat het voordeel is geweest om geen woning aan te schaffen in 2002 t/m 2012. Sta je er nu in 2013 beter voor?
Is het werkelijk betaalbaarder geworden?
Goed voor jou maar het gaat hier over mensen die nu voor de keus staan een woning te kopen of te huren en niet wat mensen 10 jaar terug gedaan zouden kunnen hebben.quote:Ow, en ik trap af: Gekocht in 2004, dus qua papieren waardedaling nog niks aan de hand, en door diverse woningverbeteringen nog heel erg lang niks aan de hand.
Zoals al eerder in dit topic gezegd, zo krap is de financiering helemaal niet.quote:Evengoed zou ik door de aangescherpte eisen dezelfde woning op dit moment qua financiering niet kunnen kopen. (Voor veel meer per maand huren mag uiteraard wel)
voor mensen als ik die vanwege de komst van kinderen naar een grotere woning willen is het op slot zitten wel degelijk een probleem.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 18:01 schreef pfaf het volgende:
[..]
Is dat eigenlijk een probleem? Behalve voor de makelaardij en het notarisgilde is er toch niemand per se bij gebaat dat er veel huizen verkocht worden? Of zie ik wat over het hoofd?
restschuld kan tegenwoordig redelijk makkelijk mee worden gefinancierd, wel versneld aflossen dan (10 jaar).quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat dat voor een hoop mensen minder een probleem is, maar een restschuld is een behoorlijk probleem, want als je een restschuld hebt die je niet met eigen middelen kunt aflossen dan zit je dus vast.
Dan heb je 2 keuzes; blijven zitten waar je zit of verkopen en gaan huren en ondertussen die restschuld wegwerken.... indien je die hebt kunnen financieren.
Als ik Nederlandse huizenprijzen met die in het buitenland (Frankrijk, Duitsland en België) vergelijk, krijg ik heel erg de indruk dat het prijsverschil tussen stad en platteland in Nederland veel kleiner is dan in de buurlanden. In de grote steden lijken de Nederlandse prijzen goedkoop in vergelijking met bijvoorbeeld een Düsseldorf, Hamburg, Montpellier of Brussel. Een huisje ergens in de achterhoek lijkt op zijn beurt weer een stuk duurder dan een huis in een vergelijkbare regio in een buurland.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 19:38 schreef dieselnoi het volgende:
Ik snap nog steeds niet waarom huizenprijzen dalen. Volgens mij is het juist normaal dat ze blijven stijgen. Volgens mij is het niveau van een paar jaar terug gewoon heel normaal.
In Hong Kong is ontroerend goed ook peperduur. Dat komt omdat het schaars is. Nederland is ook een van de dichts bevolkte landen van de wereld. In de toekomst zullen woningen juist schaarser worden
In theorie, in de praktijk is het wat lastiger een restschuld mee te financieren.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:13 schreef DroogDok het volgende:
[..]
restschuld kan tegenwoordig redelijk makkelijk mee worden gefinancierd, wel versneld aflossen dan (10 jaar).
En met een gemiddelde rente van 9%.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
In theorie, in de praktijk is het wat lastiger een restschuld mee te financieren.
En terecht natuurlijk, zo'n restschuld vormt een groter risico voor de banken. Het onderpand heeft namelijk geen relatie meer met de hoogte van de uitstaande schuld. Dit zou op zijn minst vertaald moeten worden naar een hogere rente want het risico moet immers marktconform geprijsd zijn.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
In theorie, in de praktijk is het wat lastiger een restschuld mee te financieren.
volgens de adviseur van de Rabobank tegen de normale, niet NHG, hypotheekrente.quote:
Nou zouden we het hier niet meer over het buitenland hebben zie topic titel de nederlandse woningmarkt. Maar heel snel dan even. In duitsland bijvoorbeeld kun je 2.5 uur in de trein zitten zonder ook maar iets tegen te komen (en dat die stopt). Als je in Nederland 2.5 uur in een zelfde trein zou zitten ben je aan de andere kant van het land en ben je zowat alle grotere dorpen/steden tegen gekomen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als ik Nederlandse huizenprijzen met die in het buitenland (Frankrijk, Duitsland en België) vergelijk, krijg ik heel erg de indruk dat het prijsverschil tussen stad en platteland in Nederland veel kleiner is dan in de buurlanden. In de grote steden lijken de Nederlandse prijzen goedkoop in vergelijking met bijvoorbeeld een Düsseldorf, Hamburg, Montpellier of Brussel. Een huisje ergens in de achterhoek lijkt op zijn beurt weer een stuk duurder dan een huis in een vergelijkbare regio in een buurland.
Deze publicatie lijkt dit gevoel ook enigszins te staven.
Grote delen van Nederland zijn ook compleet ontdaan van enige vorm van menselijke activiteit. Je kan hier op sommige plaatsen nog uren ronddolen zonder ook maar 1 mens tegen te komen. Nederland is meer dan enkel de randstad regio. Toch moeten ook in gebieden waar amper iemand wil wonen de grond nog steeds enkele honderden euro's per m2 kosten. Waarom? Omdat de lokale overheden graag ook andere dingen wensen te financieren via het grondbedrijf. Dat klopt natuurlijk niet want als men geld tekort komt moet men gewoon de gemeentelijke belastingen dusdanig verhogen om de begroting sluitend te krijgen. Is ook een stuk democratischer want dan voelt men tenslotte de tucht van de kiezer.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 22:18 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Nou zouden we het hier niet meer over het buitenland hebben zie topic titel de nederlandse woningmarkt. Maar heel snel dan even. In duitsland bijvoorbeeld kun je 2.5 uur in de trein zitten zonder ook maar iets tegen te komen (en dat die stopt). Als je in Nederland 2.5 uur in een zelfde trein zou zitten ben je aan de andere kant van het land en ben je zowat alle grotere dorpen/steden tegen gekomen.
Derhalve vanwege de bevolkingsdichtheid dus is dat helemaal niet zo vreemd.
Beetje afhankelijk wat je als rondstruinen beschouwd. Gaan we even uit van fietsen (dat mag ik namelijk graag doen en dan afstanden van 1500km en meer) zowat overal in Nederland kun je binnen 25 km wel in een dorp/stad/conglomeratie van 25k inwoners zijn. Nemen we dan Noord Nederland dan fiets je in 100 km van Delfzijl naar Veendam naar Groningen naar Assen naar Hoogeveen. Doen we dat in Duitsland dan fiets je in 100 km van Bremen naar Hamburg. En als je op de juiste plek gaat staan in de Achterhoek dan is het maar 25km naar Almelo, Hengelo, Enschede, Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Arnhem is dan ook niet ver weg. Menselijke activiteit is dus in Nederland nooit echt ver weg.quote:
En uren lopen zonder mensen tegen te komen kan wel maar daar moet je serieus moeite voor doen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:18 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Beetje afhankelijk wat je als rondstruinen beschouwd. Gaan we even uit van fietsen (dat mag ik namelijk graag doen en dan afstanden van 1500km en meer) zowat overal in Nederland kun je binnen 25 km wel in een dorp/stad/conglomeratie van 25k inwoners zijn. Nemen we dan Noord Nederland dan fiets je in 100 km van Delfzijl naar Veendam naar Groningen naar Assen naar Hoogeveen. Doen we dat in Duitsland dan fiets je in 100 km van Bremen naar Hamburg. En als je op de juiste plek gaat staan in de Achterhoek dan is het maar 25km naar Almelo, Hengelo, Enschede, Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Arnhem is dan ook niet ver weg. Menselijke activiteit is dus in Nederland nooit echt ver weg.
Uren lopen in Nederland .. zonder mensen tegen te komen? Natuurgebieden daargelaten?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En uren lopen zonder mensen tegen te komen kan wel maar daar moet je serieus moeite voor doen.
Dat zijn iig geen plekken waar je een huis zou mogen bouwen, want als dat zo was dan wist ik het wel, dan bouwde ik een hutje op de heiquote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En uren lopen zonder mensen tegen te komen kan wel maar daar moet je serieus moeite voor doen.
Ook in natuurgebieden is dat niet makkelijk, wij komen eigenlijk altijd wel mensen tegen als we op de Veluwe aan het wandelen zijn, en dan nemen we ook regelmatig routes waar (vrijwel) geen toeristen komen, maar het overkomt ons eigenlijk nooit dat we niemand tegenkomen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Uren lopen in Nederland .. zonder mensen tegen te komen? Natuurgebieden daargelaten?
Ik zou niet weten waar we dat in Nederland zouden kunnen doen.
klopt, kan tegen gewone hypotheekrente, en hoeft niet perse versneld binnen tien jaar. Mag wel natuurlijk. Het kan zelfs zijn dat de adviseur vd bank zelf dat wel als eis stelt maar je bij een hypotheekadviesketen bij diezelfde bank een hypotheek kunt krijgen waarbij je de restschuld ook gewoon in 30 jaar aflost.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 22:16 schreef DroogDok het volgende:
[..]
volgens de adviseur van de Rabobank tegen de normale, niet NHG, hypotheekrente.
Klopt, maar om een beeld te krijgen van de Nederlandse woningmarkt zul je af en toe ook even moeten kijken hoe het elders is: loopt nederland ergens helemaal uit de pas, of is het iets dat ook elders het geval is. Met doen alsof Nederland een eiland is en er nergens een vergelijk maken met buitenlandse markten, lijkt me ook geen zinvolle manier van discussiëren.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 22:18 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Nou zouden we het hier niet meer over het buitenland hebben zie topic titel de nederlandse woningmarkt.
Klopt, maar die verschillen zie je ook als je bijvoorbeeld in de twente aan weerszijden van de grens kijkt, daar is het platteland in Duitsland goedkoper dan bij wijze van spreken 500 m verder op Nederland. Het omgekeerde zie je tussen Aken en Maastricht, 20 km plus een grens verschil: Voor een mooi huis op een centrumlocatie in Maastricht krijg je in Aken hooguit een appartement.quote:Maar heel snel dan even. In duitsland bijvoorbeeld kun je 2.5 uur in de trein zitten zonder ook maar iets tegen te komen (en dat die stopt). Als je in Nederland 2.5 uur in een zelfde trein zou zitten ben je aan de andere kant van het land en ben je zowat alle grotere dorpen/steden tegen gekomen.
Derhalve vanwege de bevolkingsdichtheid dus is dat helemaal niet zo vreemd.
Ook gecorrigeerd voor inflatie?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 19:43 schreef Tikbalang het volgende:
Toen ik mijn 1e huis kocht als 25 jarige kon ik al meer hypotheek krijgen (en verdiende ook meer) dan mijn vader op zijn 35e.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |