abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129080514
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juli 2013 12:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mijn punt is dat deze persoon de taalstrijd zelf niet aannemelijk maakt. Je kan wel roepen "kijk naar ierland". Feit is dat Nederland al 100-den jaren goed Duits en Engels en Frans spreekt en dat dit op geen enkel niveau naar een tweedeling heeft geleid.
Precies, raar om vergelijkingen te trekken met landen waar hele delen gewoon een ander taal spreken.
Als er engels wordt geleerd is het heus niet zo dat ze in delen van nederland plots engels gaan spreken.
En wat is het verschil met vroeg engels leren en leren op de middelbare school wat altijd al gebeurde?

Overigens denk ik dat het mengtaal gebeuren wat gaande is, niet het gevolg is van engels kunnen spreken.
We gebruikten vroeger ontzetend veel franse en indische woorden/uitdrukkingen, heus niet omdat we die talen beheersden.

Dat er een bepaalde verloedering plaatsvindt is een feit, maar taal leeft, daar kun je verder niet zoveel aan doen, behalve goed (beter) les geven in nederlands.
Ik vraag me soms wel eens af of kinderen nog wel onderricht krijgen in nederlandse taal als ik zo zie wat men schrijft.

Geldt trouwens niet aleen in Nederland hoor. Ik woon in Portugal en schrijf beter portugees dan mijn inheemse vrienden die universiteit hebben gedaan. Komt met name door de autocorrect en sms taal enzo.
Ze kunnen tegenwoordig ook niet meer hoofdrekenen... Maar dat is een ander onderwerp.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 18-07-2013 13:18:30 ]
pi_129080571
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:00 schreef Igen het volgende:
Die taalbeheersing uit zich in geval van het Engels niet alleen in taalbeheersing op zichzelf, maar ook in een steeds grotere aanwezigheid van het Engels in het dagelijks leven. Op de universiteiten merk je dat al heel sterk en dat kan dan wel degelijk een ontheemd gevoel oproepen.
Ik denk dat dan echt persoonlijk is. Als je opgroeid in Amsterdam, den Haag of Rotterdam (en misschien ook wel andere (universiteits)steden) is het Engels (en misschien ook het Berberarabisch, Turks en Sranan Tongo :) ) vrij prominent aanwezig, maar ik denk niet dat mensen die van huis uit Nederlands spreken (zoals ik) zich daardoor minder Nederlands of zich minder 'thuis' voelen in hun stad of Nederland an sich.
Ik denk wel dat ik (als Amsterdammer) een andere beleving heb van wat "echt Nederlands" of "het thuisland" is, dan iemand die op het platteland is opgegroeid, maar zou dan komen door de overexposure aan andere talen? En is dit per sé slecht of goed?
Vroeger werd op universiteiten veel meer Frans en Duits (en nog langer terug Latijn) geschreven/gesproken als lingua franca, of om de publicaties te lezen (vertalen gebeurde toen niet echt) maar ik denk dat dit een soort van organische ontwikkeling is. Als Einstein langskwam in Leiden om colleges te geven werd er ook alleen maar Duits gesproken, en iedereen werd geacht dit (wetencshappelijke) Duits te verstehen und verstanden. (Nederlandse Nobelprijs winnaars publiceerde destijds ook in Frans of Duits volgens mij). Eerlijk gezegd denk ik dat dit ook een van de redenen is dat op de middelbare school nog Frans en Duits wordt gegeven (omdat dit vroeger dus belangrijk was), want in de praktijk heeft 95% van de Nederlanders geen moer aan Duits of Frans.
Als je heden ten dage de wetenschap wil volgen zal je Engels moeten kunnen lezen en schrijven. De bovengemiddelde beheersing van het Engels is denk ik 1 van de redenen dat Nederland (in verhouding) academisch meer presteert (meer publicaties, meer universiteiten hoog in de ranglijstjes) dan bijvoorbeeld Frankrijk, Italië, Spanje of Oostenrijk e.d. Ik denk dat Nederland ook alleen maar profijt heeft om (zeker op de havo en de vwo) sommige vakken in het Engels te onderwijzen.
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:31:50 #153
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_129081266
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:12 schreef Alentejana het volgende:
En wat is het verschil met vroeg engels leren en leren op de middelbare school wat altijd al gebeurde?
Krijg je dat tegenwoordig vanaf de middelbare school?
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:35:44 #154
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129081436
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:52 schreef Insomnia_ het volgende:

[..]

Zonde, kinderen die geen goed Engels leren kunnen binnen een aantal jaar niet meer meekomen in de maatschappij.
Onzin.
Wat mij steeds meer opvalt is dat men de taal als statussymbool gebruikt en niet als communicatie middel.
Als er een iemand slecht in spelling was en nu nog is dan ben ik het wel(gerelateerd aan mijn opleidingsniveau). d of dt ik kijk er niet na en eerlijk gezegd let ik er niet op. Kerseboom of kersenboom het interesseert me niet. Ik gebruik nooit een spellingscontrole.
Heb altijd al een hekel gehad aan talen. Maar het spreken van bijvoorbeeld Duits en het begrijpen van die taal is iets anders. En ondanks dat ik er nooit goed onderwijs in heb gehad spreek ik het bijna vloeiend. Maar vraag me niet om in het Duits foutloos te schrijven. Maar daar hoef ik me niet voor te schamen.
Als iemand zijn kinderen tweetalig wilt opvoeden is dat een eigen keuze. Ik heb er geen moeite mee.
Maar ik moet wel bekennen dat het taalonderwijs tov vroeger een stuk beter is. Een van de redenen dat ik een hekel heb aan spelling is dat ik een linkspoot ben. Nu moest je vroeger verplicht met rechts schrijven. Tja dan is de link snel gelegd waarom je een gruwelijke hekel had aan taalonderwijs destijds.

Daarbij komt nog eens dat op gericht technisch onderwijs in het verleden al helemaal geen aandacht was voor talen. Duits als eenvoudige basis op de LTS, MTS en dat was het. En Engels(basiskennis) op de HTS.

Als er een deel van het onderwijs is verbeterd dan is het wel het taal onderwijs. Maar vakken als Biologie sneeuwen daardoor onder. Het aantal kinderen die een appelboom niet herkennen aan de vormgeving en bladstructuur is schrikbarend.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:37:18 #155
179075 hugecooll
pi_129081504
quote:
12s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:35 schreef Cherna het volgende:

[..]

Onzin.
Wat mij steeds meer opvalt is dat men de taal als statussymbool gebruikt en niet als communicatie middel.
Als er een iemand slecht in spelling was en nu nog is dan ben ik het wel(gerelateerd aan mijn opleidingsniveau). d of dt ik kijk er niet na en eerlijk gezegd let ik er niet op. Kerseboom of kersenboom het interesseert me niet. Ik gebruik nooit een spellingscontrole.
Heb altijd al een hekel gehad aan talen. Maar het spreken van bijvoorbeeld Duits en het begrijpen van die taal is iets anders. En ondanks dat ik er nooit goed onderwijs in heb gehad spreek ik het bijna vloeiend. Maar vraag me niet om in het Duits foutloos te schrijven. Maar daar hoef ik me niet voor te schamen.
Als iemand zijn kinderen tweetalig wilt opvoeden is dat een eigen keuze. Ik heb er geen moeite mee.
Maar ik moet wel bekennen dat het taalonderwijs tov vroeger een stuk beter is. Een van de redenen dat ik een hekel heb aan spelling is dat ik een linkspoot ben. Nu moest je vroeger verplicht met rechts schrijven. Tja dan is de link snel gelegd waarom je een gruwelijke hekel had aan taalonderwijs destijds.

Daarbij komt nog eens dat op gericht technisch onderwijs in het verleden al helemaal geen aandacht was aan talen. Duits als eenvoudige basis op de LTS, MTS en dat was het. En Engels(basiskennis) op de HTS.

Als er een deel van het onderwijs is verbeterd dan is het wel het taal onderwijs. Maar vakken als Biologie sneeuwen daardoor onder. Het aantal kinderen die een appelboom niet herkennen aan de vormgeving en bladstructuur is schrikbarend.
Vuile hond. Ik zag je ninja-edit wel
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:38:30 #156
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129081562
quote:
8s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:37 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Vuile hond. Ik zag je ninja-edit wel
lol. Ook dat is een bewijs dat ik mijn stukken zelden nalees op spellingsfouten
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:39:15 #157
179075 hugecooll
pi_129081594
quote:
12s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:38 schreef Cherna het volgende:

[..]

lol. Ook dat is een bewijs dat ik mijn stukken zelden nalees op spellingsfouten
Ik zat rustig te lezen dat het je niets interesseert, verandert de tekst ineens _O-
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:41:23 #158
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129081694
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:39 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ik zag rustig te lezen dat het je niets interesseert, verandert de tekst ineens _O-
Niets in de zin van status. Mogelijk dat ik iets chargeer. IK wil er natuurlijk niet opzettelijk een compleet zooitje van maken. Dat is waar.
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:42:24 #159
179075 hugecooll
pi_129081739
quote:
12s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:41 schreef Cherna het volgende:

[..]

Niets in de zin van status. Mogelijk dat ik iets chargeer. IK wil er natuurlijk niet opzettelijk een compleet zooitje van maken. Dat is waar.
Snap ik, maar het was wel grappig :)
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:53:43 #160
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129082208
quote:
6s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:42 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Snap ik, maar het was wel grappig :)
Inderdaad. Talen zijn belangrijk zolang je het niet als status gaat gebruiken. Het Duits heeft me in het verleden geen windeieren gelegd. Maar Duits was voor mij ook eenvoudig als Limburger te leren zonder goed onderwijs. En als je dan ook nog eens in Duitsland gaat werken leer je het spreken en berijpen(lezen) erg snel. En Duitsers zijn ontzettend geduldig als je het probeert. Alleen dat al vinden ze prachtig.
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:54:10 #161
179075 hugecooll
pi_129085042
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:05 schreef Bonzai. het volgende:
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom Nederlanders die Engels spreken altijd lispelen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schmoke and a Pancake syndroom?
W is ook erg lastig lijkt (weet niet hoe dat voor belgen is)
Mischien omdat de th te geforceerd aangeleerd wordt?

Of is het genetisch/fysiek: In china does men hele dure operaties om een stukje spier onder de tong los te snijden
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_129085137
quote:
12s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:41 schreef Cherna het volgende:
iets chargeer. IK wil er natuurlijk niet opzettelijk een compleet zooitje van maken. Dat is waar.
Moet dat niet changeer zijn, nou moet je me niet meteen aanvallen hoor ;)
  donderdag 18 juli 2013 @ 15:11:42 #164
406824 BaasBanaan
Dancing Queef
pi_129085188
quote:

[..]

Onzin.

Daarbij komt nog eens dat op gericht technisch onderwijs in het verleden al helemaal geen aandacht was voor talen. Duits als eenvoudige basis op de LTS, MTS en dat was het. En Engels(basiskennis) op de HTS.

Ik denk dat ik liever m'n Duits wat verbeter dan dat ik appelbomen aan hun bladstructuur kan herkennen. Ik kijk wel of er een appel aan groeit. :)
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
pi_129086284
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 15:10 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Moet dat niet changeer zijn, nou moet je me niet meteen aanvallen hoor ;)
Nee, het komt van het Franse charger. In dit geval betekent het overdrijven. Maar het kan meerdere betekenissen hebben zoals opdragen, insinueren en inladen. Al is dat geloof ik alleen in het Frans zo. Ik hoor het ook zelden, hoor.
pi_129087499
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 15:34 schreef Alisa_jade het volgende:

[..]

Nee, het komt van het Franse charger. In dit geval betekent het overdrijven. Maar het kan meerdere betekenissen hebben zoals opdragen, insinueren en inladen. Al is dat geloof ik alleen in het Frans zo. Ik hoor het ook zelden, hoor.
Doelde ik ook op Charger (aanvallen) en Changer (veranderen) ik ben niet erg goed in Frans, de taal ;)
pi_129087615
quote:

[..]

Onzin.

Dat is toch wel heel lang geleden?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_129087787
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:00 schreef heiden6 het volgende:
ericht technisch onderwijs in het verleden al helemaal geen aandacht was voor talen. Duits als eenvoud
Ja de zaadcellen' jouw pappa en mamma waren toen vermoedelijk nog niet eens gevormd in de harige balzak van je opas.
Maar geteld in zonnerevoluties is het echt niet zo lang
pi_129087864
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:04 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ja de zaadcellen jouw pappa en mamma waren toen vermoedelijk nog niet eens gevormd in de harige balzak van je opa.
Maar geteld in zonnerevoluties is het echt niet zo lang
Ik denk dat mijn ouders toen nog niet eens geboren waren.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_129088109
Gerelateerd?
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 11:21 schreef slashdotter3 het volgende:
Nauwelijks geslaagden bij Inholland

Van de tweehonderd studenten media en entertainment management aan de Hogeschool Inholland in Den Haag zijn er maar twee in een keer geslaagd. Slechts 22 mochten het afstudeerproject in. Studenten klagen dat de eisen te veel zijn aangescherpt, meldt het AD donderdag.

De opleiding media en entertainment van Inholland kwam in 2010 onder vuur te liggen toen bleek dat in Haarlem de diploma's te makkelijk werden uitgereikt. Daarna zijn de eisen aangescherpt.

Volgens studenten is de school nu zo streng dat het bijna onmogelijk is om een diploma te halen. "Dit kan gewoon niet, wanneer houdt het op?" klagen zij. Inholland bevestigt in het AD dat de regels streng worden toegepast. "Daarbij wordt gekeken naar inhoud en vorm, maar ook naar spelling en bronvermelding. Wij willen dat studenten met een hbo-waardig diploma de school verlaten."
PMSL
pi_129093307
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:14 schreef Fides het volgende:

[..]

Ik denk dat dan echt persoonlijk is. Als je opgroeid in Amsterdam, den Haag of Rotterdam (en misschien ook wel andere (universiteits)steden) is het Engels (en misschien ook het Berberarabisch, Turks en Sranan Tongo :) ) vrij prominent aanwezig, maar ik denk niet dat mensen die van huis uit Nederlands spreken (zoals ik) zich daardoor minder Nederlands of zich minder 'thuis' voelen in hun stad of Nederland an sich.
Jij misschien niet, ik wel. Als ik op een terrasje op het Spui in het Engels moet bestellen om verstaan te worden, als de universiteit hele opleidingen op het Engels overschakelt, als je in de metro in het Engels wordt belaagd door Afrikaanse evangelisten, ja, dan voel ik mij ontheemd in eigen land.

Sowieso, als niemand zich druk maakt over de positie van het Nederlands t.o.v. het Engels, wat voor signaal zend je dan uit naar allochtonen? Hoe kun je dan nog Marokkanen en Somaliërs iets kwalijk nemen als ze geen Nederlands leren?
quote:
Vroeger werd op universiteiten veel meer Frans en Duits (en nog langer terug Latijn) geschreven/gesproken als lingua franca, of om de publicaties te lezen (vertalen gebeurde toen niet echt) maar ik denk dat dit een soort van organische ontwikkeling is. Als Einstein langskwam in Leiden om colleges te geven werd er ook alleen maar Duits gesproken, en iedereen werd geacht dit (wetencshappelijke) Duits te verstehen und verstanden. (Nederlandse Nobelprijs winnaars publiceerde destijds ook in Frans of Duits volgens mij).
De taal van de wetenschap is Engels ja. Maar wetenschap vindt alleen plaats in onderzoeksmasters en promotietrajecten (en door hoogleraren uiteraard), wat bijna niemand doet. Een gewone studie daarentegen is geen wetenschap maar onderwijs, sterker nog, met de meeste master-diploma's kún je helemaal niet promoveren en wetenschapper worden. Er is dus geen enkele reden waarom universiteiten zoveel nadruk op het Engels zouden moeten leggen. De enige reden waarom dat gebeurt, is omdat ze subsidie krijgen als ze veel buitenlandse studenten aantrekken.
quote:
Eerlijk gezegd denk ik dat dit ook een van de redenen is dat op de middelbare school nog Frans en Duits wordt gegeven (omdat dit vroeger dus belangrijk was), want in de praktijk heeft 95% van de Nederlanders geen moer aan Duits of Frans.
Duitsland is onze handelspartner nummer 1 en Frankrijk is ook een belangrijke handelspartner, dus goede kennis van die talen in de samenleving is erg belangrijk. Ja, je kan je vaak ook wel redden met het Engels, maar dan blijf je in gesprekken toch het buitenbeentje en dat zal ongetwijfeld negatieve gevolgen hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2013 18:02:23 ]
pi_129102839
Hoe meer Engels, hoe beter.
pi_129102949
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:53 schreef trabant het volgende:
Dat blind staren op overzeese talen. :{w
Den Haag wil maar niet beseffen dat het een kuststadje aan de rand van Europa is en dat voor Nederland Duitsland een veel belangrijker handelspartner is. En daarmee het Duits.
Geef deugdelijk taalonderwijs op de basisschool, leer de kinderen daar al taalkundig en redekundig ontleden en geef ze al in de brugklas Duits en Spaans of iets Oost-Europees.
Probleem is alleen dat je daarvoor niet even een blik docenten open trekt.

Maar het Nederlandse onderwijs is al minstens veertig jaar de speelbal van willekeurig opgegooide balletjes, die boven alles niets mogen kosten. Dat de kinderen van vandaag überhaupt nog iets wijzer worden in hun schoolrtijd mag als een klein wonder gelden.
Al het academisch onderwijs is het Engels. Hoeveel mensen komen daadwerkelijk in aanraking met het Duits? Heel weinig.
  FOK!fotograaf donderdag 18 juli 2013 @ 22:28:00 #174
73911 ultra_ivo
pi_129103062
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:25 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Al het academisch onderwijs is het Engels. Hoeveel mensen komen daadwerkelijk in aanraking met het Duits? Heel weinig.
Buiten de randstad heel veel. In Zuid-Limburg kom je meer in aanraking met Frans en Duits dan met Engels.
pi_129103409
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:28 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Buiten de randstad heel veel. In Zuid-Limburg kom je meer in aanraking met Frans en Duits dan met Engels.
Buiten de Randstad, ja. De helft van Nederland woont in de Randstad. Ik hoor hier geen Duits op straat, in het bedrijfsleven of op de universiteit. Alles is op het Engels gericht, en terecht, want dit is de internationale zakelijke en academische taal.

Wellicht leuk voor de mensen in de grensgebieden om extra Duits te krijgen, maar dit moet zeker niet voor het gehele land verplicht worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')