abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129061754
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:30 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ierland een Buurland? Wat knap
De man heeft vast aardrijkskunde in het engels onderwezen gekregen.
Noord-Ierland is nog altijd VK.
  FOK!fotograaf woensdag 17 juli 2013 @ 21:44:46 #102
73911 ultra_ivo
pi_129061759
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:10 schreef BaasBanaan het volgende:
Misschien is mijn Nederlands niet goed genoeg, maar waarop baseert hij zijn bezwaar nou eigenlijk? Denkt hij dat het Nederlands vooruit gaat als we ons minder op Engels focussen?
Het gaat bij hem om het construeren van een nationaliteit. Daarbij maakt hij de aanname dat nationaliteit en een enkele taal samengaan. Dus alleen spreken van Nederlands = identificatie met Nederland = goed. Spreken van Nederlands en Engels = identificatie met Nederland en met andere landen = slecht. Of deze aanname juist is, dat is de vraag. Ik zie in ieder geval dat er landen zijn die die aanname in het verleden hadden en die hiervan terug zijn gekomen.
pi_129061955
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:57 schreef IPA35 het volgende:
Het enige wat ik van Engels nooit begrepen heb is waarom het The Judge cite several previous cases during the hearing in plaats van The Judge cited several...
"To and fro"

Beats me.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:55:52 #104
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_129062304
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:48 schreef NomanIW het volgende:

[..]

"To and fro"

Beats me.
Komt dat niet omdat het in weze de The Judge is die in de derde persoon enkelvoud over zichzelf praat, maar die dan vervolgens iemand anders het voor laat lezen? ("I, the judge, cite...")
Of anders dat de spreker zich voordoet als zijnde een met het geheel "The Judge" (we, the court cite"

Ballen verstand van verder...

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:30 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ierland een Buurland? Wat knap
De man heeft vast aardrijkskunde in het engels onderwezen gekregen.
Ten eerste wat hierboven gepost werd: noord-ierland is VK en het zijn dus buurlanden. Daarnaast stond er buurman, als in iets figuratiever. Als jouw huis niet aan het mijne vast zit, maar we wonen wel naast elkaar zijn we toch ook buren?
Cyprus en Turkije vind ik buren. Japan en Korea ook. Australië en NZ, etc.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:00:12 #105
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_129062542

[ Bericht 100% gewijzigd door Tanin op 17-07-2013 22:00:38 ]
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_129062566
Geen idee, met "to and fro" zal het weinig te maken hebben :P
pi_129062882
quote:
15s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Of het "tien keer erger" is, weet niet, maar straattaal is inderdaad ook een reëel probleem. Daar heb ik een paar jaar geleden nog een topic over geopend (in NWS; later naar TTK verplaatst), kort na flinke rellen in Engeland:
TTK / Engelse mentor: 'Straattaal ontneemt jongeren hun stem'

Een relatie is er natuurlijk wel: slechte taalbeheersing zorgt voor minder kansen en de mate van taalbeheersing drijft een steeds grotere wig tussen sociale klassen.
Zeker, maar tweetaligheid is daar de oorzaak niet van, dat is een symptoom van een tweedeling die al bestaat. De oorzaak is dat tokkies wat meer aandacht aan hun kroost zouden moeten geven, zelf nooit zijn opgevoed en het allemaal nogal moeilijk lijken te vinden. Ik snap wel dat sommige gezinnen een achterstand krijgen of hebben.

Vroeger was ik nogal begaan met ze en vond dat mensen geholpen moesten worden. maar na jaren ben ik cynischer geworden en denk ik dat we mensen het echt te gemakkelijk maken.
Whatever...
pi_129064891
quote:
15s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waarom zou je het Nederlands moeten afschaffen? Het artikel ageert overigens ook niet tegen het leren van Engels, maar vooral tegen de absurd vroege timing. Door al zo vroeg te beginnen, wordt het Nederlands verdrongen. En vroeg aanleren is geen garantie voor uiteindelijk een goede beheersing.

De gemeenschappelijke en officiële taal van dit land is Nederlands, niet Engels. De taal is ook wat ons als land bindt.
Des te jonger de kinderen, des te makkelijker ze een taal oppikken. Vandaar dat het zo vroeg mogelijk zou moeten beginnen, des te meer profiteren ze er later van.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:50:53 #109
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_129067615
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:53 schreef Harlon het volgende:

[..]

Des te jonger de kinderen, des te makkelijker ze een taal oppikken. Vandaar dat het zo vroeg mogelijk zou moeten beginnen, des te meer profiteren ze er later van.
En dat gaat dan weer ten koste van de overige vakken.
Kinderen die moeite hebben met Engels kunnen vervolgens ook niet meekomen met aardrijkskunde etc.
Het is weer komkommer tijd.
Maar als ze op de basisschool van mijn kinderen van plan zijn om hiermee te experimenteren dan overweeg ik toch sterk om van school te wisselen.
pi_129067697
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:50 schreef HarryP het volgende:
Maar als ze op de basisschool van mijn kinderen van plan zijn om hiermee te experimenteren dan overweeg ik toch sterk om van school te wisselen.
Zonde, kinderen die geen goed Engels leren kunnen binnen een aantal jaar niet meer meekomen in de maatschappij.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_129068566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:53 schreef Harlon het volgende:

[..]

Dit schijnt/scheen niet helemaal waar te zijn. Een kind heeft meer de gelegenheid om de spraak en luister te beoefenen en is verder niet zo zeer gebonden aan een al bekende taal: een kind zou dus makkelijker andere grammatica accepteren/begrijpen.

Máár, het aantal woorden dat zij (kunnen) leren is op een veel lager tempo dan dat volwassenen gemakkelijk af kan. Een volwassen persoon kan redelijkerwijs 100 of meer woorden per dag leren. Daarbij kan je een volwassene ook prima trainen in het begrijpen van de andere taal diens grammatica. En dan natuurlijk op een betere wijze dan 'dit is zelfst. nmw., dit is bijv. nmw., etc.'..
pi_129069103
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:50 schreef HarryP het volgende:

[..]

En dat gaat dan weer ten koste van de overige vakken.
Kinderen die moeite hebben met Engels kunnen vervolgens ook niet meekomen met aardrijkskunde etc.
Het is weer komkommer tijd.
Welke overige vakken krijgen ze heel op de basisschool? Ik kreeg rekenen, taal en gym. Soms iets van knutselen, heel beperkt biologie. Maar wel Engels. En daar heb ik uiteindelijk toch echt het meest aan gehad.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_129072355
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:52 schreef Insomnia_ het volgende:

[..]

Zonde, kinderen die geen goed Engels leren kunnen binnen een aantal jaar niet meer meekomen in de maatschappij.
Dat is zonde ja, want het is nergens voor nodig dat iedereen Engels zou moeten kunnen (Nederland hoort in dat opzicht al bij de Europese top), en andere talen zijn evengoed belangrijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2013 07:25:39 ]
pi_129072714
Ik vind de aanname dat taal zo enorm belangrijk is ook een beetje overdreven en niet echt sterk onderbouwd. Genoeg landen die een natiestaat zijn geworden en waar toen (al dan niet met geweld?) een landstaal werd opgedrongen (Spanje, Italie zijn met name goede voorbeelden) en succesvolle staten waar nog steeds meertaligheid is (Zwitserland, Luxemburg, Belgie, Singapore, etc.). Ook in Californie (met name de Bay Area zijn heel veel publieke voorzieningen in 3 talen (Engels, Spaans, Chinees, moet je voor gein eens kijken naar de demografie van San Francisco) tegenwoordig en leer je al die vanaf de basisschool "vreemde talen". Net als in Zuid-Afrika waar Engels "lingua franca" is terwijl bijna niemand die taal als 1e taal heeft. Ook China en Rusland hebben niet '1 taal'.
Sterker nog, in Nederland kan ik (Amsterdammer) moeilijk zeggen dat de taal mij met Limburgers, Friezen of Twentenaren bindt. Als zij hun "moedertong" spreken versta ik er vrij weinig van, en als we willen communiceren moeten we toch overschakelen naar "Schoolnederlands".
  donderdag 18 juli 2013 @ 08:39:08 #115
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_129072887
Tja wat wil die professor dan? Dat een groep mensen dommer wordt gehouden dan noodzakelijk omdat het anders zo zielig is voor die andere groep?

Volgens de redenaties van het artikel moeten we dan iedereen naar het VMBO sturen. Anders komt er teveel onderscheid.
pi_129072961
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:19 schreef koffiegast het volgende:
Als kind in de jaren 90 werd je overal aan Engels blootgesteld. De cartoons, websites, speelgoed, games en shows. Toch kan de meerderheid enkel steenkolen engels en gaat het snel stroef zodra het verder dan how do you do gaat....
Als kind in de jaren 90 was je eigenlijk al te laat voor de echte blootstelling; dat was eind jaren 80. In de jaren 90 was de commerciele TV effectief toegestaan en mocht er opeens ondertiteld worden.
Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
pi_129073579
Los van de zinvolheid van dit project. Hoe willen ze dit realiseren? Overal wordt er in het onderwijs bezuinigd en kinderen zitten soms met meer dan dertig in één klas. Maar de VVD denkt nog wel dat er leerkrachten en geld zijn om hun Engelssprekende zakenkindjes te kweken. Dit betekent waarschijnlijk dat leraren een boel extra werklast krijgen. Met hun mbo-Engels moeten ze dan een vak als aardrijkskunde goed kunnen overbrengen.
pi_129073962
Grappige is dat toen de minister van onderwijs in het derde kabinet Lubbers, Jo Ritzen, voorstelde om in het universitaire onderwijs tweetaligheid in te voeren de gehele goegemeente over hem heen viel, ogv dezelfde argumenten als in dit artikel worden opgesomd, maar dat toen bekend werd dat de huidige staatssecretaris van onderwijs, nav een pilot in het basisonderwijs (waarvan de meeste mensen wrs niet eens wisten dat die liep), liet weten voornemens was die tweetaligheid door te voeren in het gehele basisonderwijs je niemand meer hoorde, tot dit artikel dan... :D.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 18-07-2013 09:46:57 ]
I´m back.
pi_129074079
Niks mis met tweetaligheid, het is ook niet alsof mensen onderling ineens alleen nog maar engels of duits gaan praten. Je bent echt niet meteen je identiteit als land kwijt.
..non est vivere sed valere vita est ..
  donderdag 18 juli 2013 @ 09:47:48 #120
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_129074105
Tweetalig? Ik ben viertalig en denk dat de meeste Nederlanders minimaal drietalig zijn. Hoe meer talen hoe beter. _O_
Say what?
pi_129074128
quote:
99s.gif Op donderdag 18 juli 2013 09:46 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Niks mis met tweetaligheid, het is ook niet alsof mensen onderling ineens alleen nog maar engels of duits gaan praten. Je bent echt niet meteen je identiteit als land kwijt.
Niet meteen, maar het is wel een opmaat die uit eindelijk zal leiden tot identiteitsverlies. Dit is echter sowieso inherent aan de globalisering, de taal is daar slechts een onderdeel van.
pi_129074163
quote:
6s.gif Op donderdag 18 juli 2013 09:47 schreef UpsideDown het volgende:
en denk dat de meeste Nederlanders minimaal drietalig zijn.
Welnee, onder meertalig wordt iets anders verstaan dan het vakantie-Frans/Duits wat de meeste Nederlanders spreken.
pi_129074192
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 09:50 schreef Ludd het volgende:

[..]

Welnee, onder meertalig wordt iets anders verstaan dan het vakantie-Frans/Duits wat de meeste Nederlanders spreken.
Inderdaad onzin, de meeste Nederlanders spreken twee talen slecht: Nederlands en Engels en voor de wat oudere mensen is dat Nederlands en Duits.
pi_129074405
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 09:51 schreef Alisa_jade het volgende:

[..]

Inderdaad onzin, de meeste Nederlanders spreken twee talen slecht: Nederlands en Engels en voor de wat oudere mensen is dat Nederlands en Duits.
Moest lachen idd om de behandeling door A.F.Th. van der Heijden, in Tonio, van deze twee zinnen uit een strofe van de songtekst van Het was een nacht van Guus Meeuwis...
quote:
Op de vloer ligt een lege fles wijn
En kledingstukken die van jou of mij kunnen zijn
I´m back.
pi_129074550
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 10:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Moest lachen idd om de behandeling door A.F.Th. van der Heijden, in Tonio, van deze twee zinnen uit een strofe van de songtekst van Het was een nacht van Guus Meeuwis...

[..]

Slordig inderdaad ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')