abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129047028
Een hoogleraar onderwijspsychologie heeft een belangwekkend opinie-artikel in de Volkskrant geschreven over de toenemende tweetaligheid en de nadelen daarvan:

quote:
'Sluipenderwijs wordt Nederland tweetalig'
Op de 'betere scholen' ontwikkelt Engels zich tot tweede taal. Dat is schadelijk voor de sociale cohesie van het land, meent Jaap Dronkers.

Binnenkort wordt Nederland een tweetalig land. Dat komt niet door een ongelukkig verloop van de geschiedenis (België) of door een machtige buurman (Ierland). Nederland wordt sluipenderwijs een tweetalig land doordat de inrichting van het taalonderwijs wordt overgelaten aan onderwijsdeskundigen. Alleen in landen met een historisch gegroeide tweetaligheid moeten kinderen al vroeg in het basisonderwijs kennismaken met alle officiële talen. Deze regeling is meestal een gevolg van een openlijke (België) of verborgen taalstrijd (Zwitserland).

Nederland zet nu een soortgelijke stap: de grootschalige invoering van het Engels in het basisonderwijs. Staatssecretaris Dekker heeft onlangs per brief aan het parlement laten weten dat hij onderwijs in het Engels vroeg in het basisonderwijs gaat stimuleren en tweetalige basisscholen gaat opzetten. Bovendien zal hij de tweetaligheid in het voortgezet onderwijs (nu is al ongeveer een kwart van de vwo-scholen tweetalig) verder opvoeren. Een klein berichtje in de krant en een korte vermelding op het radionieuws waren de enige reacties.

Politiek debat
Betekent dit lauwe onthaal dat de ombouw van Nederland naar een tweetalig land breed geaccepteerd wordt? Maar deze sluipende invoering van tweetaligheid stoelt niet op enig serieus politiek debat over de wenselijkheid daarvan. Het gebeurt waar wij zelf bijstaan, maar zonder dat iemand een vinger uitsteekt.

Globalisering en europeanisering zijn oorzaken van de groei van tweetalig onderwijs. Nederland als natiestaat is niet meer het relevante kader voor de economische en culturele hogere middenklasse en de Nederlandse taal is dus voor hen onbelangrijker geworden. Op zich valt er door Nederland tegen globalisering en europeanisering niet zoveel uit te richten; daarvoor zijn wij een te klein land en te afhankelijk van het buitenland voor onze welvaart. Ook als de EU uiteen zou vallen of Nederland de Unie zou verlaten, zou dat de machtspositie van Nederland niet veranderen. Het belang van het Nederlands zou dan zeker niet toenemen.

Maar dat rechtvaardigt nog niet een sluipende invoering van tweetaligheid. Een gemeenschappelijke taal van alle burgers is een van de bouwstenen van de natiestaat. Dat was de belangrijkste reden om de Franse eenheidstaal in te voeren via het nationaal onderwijs teneinde een onverdeelde en verenigde republiek te vestigen. Dat is de belangrijkste reden waarom het verdrag van Maastricht wel de euro als gemeenschappelijke munt toestaat, maar een Europese onderwijspolitiek verbiedt. Dat is de belangrijkste reden waarom taalkwesties zo politiek gevoelig zijn in tweetalige landen; niet alleen in België en Canada, maar ook in Finland en Zwitserland. De taal in het onderwijs is dus geen onderwijskundig probleem, maar een cultuurpolitieke kwestie.

Lage kwaliteit
Een andere factor van deze groei van tweetalig onderwijs in Nederland is de te lage kwaliteit van het vwo-onderwijs. Daardoor is tweetaligheid een indicator geworden van vwo-scholen met een hoge kwaliteit. Daarom willen veel ouders Engelstalig onderwijs voor hun kinderen. Sluipende tweetaligheid is ook een onbedoeld gevolg van het slechte onderwijsbeleid van de laatste decennia. Het is dus onjuist dat de staatssecretaris die tweetaligheid als onvermijdelijk voorstelt.

De sluipende tweetaligheid versterkt de tegenstelling tussen hogere middenklassen, die Engels steeds meer als dagelijkse taal gaan gebruiken, versus lokaalgebonden lagere klassen, die er al moeite genoeg mee hebben hun eigen taal goed te leren. Sluipende tweetaligheid langs sociale scheidslijnen zal daarom leiden tot een verdere politieke en culturele verwijdering tussen laag- en hooggeschoolde autochtonen, tussen aanhangers van de middenpartijen en de radicale vleugelpartijen zoals PVV en SP.

Sluipende tweetaligheid in het onderwijs zou wellicht nog acceptabel zijn als de beheersing van de Nederlandse taal goed zou zijn. Maar keer op keer laten nogal simpele toetsen zien dat het met die beheersing beroerd gesteld is.

Euro
Voordat tweetaligheid in het onderwijs wordt ingevoerd, zal eerst het niveau van het Nederlands sterk moeten verbeteren. Dat zal al genoeg tijd en geld kosten. Ook in het onderwijs kan een euro maar een keer uitgegeven en een uur onderwijs besteed aan Engels zal ten koste gaan van een ander vak, zoals het Nederlands.

De staatssecretaris verwijst naar onderzoek waaruit zou blijken dat tweetaligheid geen negatieve gevolgen zou hebben voor het niveau van het Nederlands. Als hij dat onderzoek echt gelezen zou hebben, zou hij hebben gezien dat het onderzoek nogal beschrijvend is en dus niets bewijst.

Het invoeren van tweetaligheid in het onderwijs is voor de Nederlandse samenleving te belangrijk om te worden overgelaten aan onderwijsdeskundigen. Het gaat iedereen aan en vereist dus een serieus politiek debat.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)land-tweetalig.dhtml

Luidt deze man terecht de noodklok of overdrijft hij?

Misschien moeten we over dit onderwerp eens wat nadrukkelijker discussiëren. Het is toch komkommertijd en op tv kunnen ze alleen nog op over de Tour de France praten. Ondertussen is er nauwelijks aandacht voor dit onzalige plan.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, is mijn mening.
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:49:28 #2
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_129047067
Geen probleem, Nederlands afschaffen, overgaan op het Engels. Win-win.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_129047140
Als het engels goed wordt onderwezen zie ik het probleem niet zo.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:52:41 #4
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_129047216
Het Nederlands VWO onderwijs is van prima niveau, die vent moet niet zeiken. We zouden met wat minder zesjes cultuur kunnen doen, maar Engels of Nederlands, dat houden we toch wel.

Verder: we hebben Dalton scholen, Christelijke scholen, Islamitische scholen, prima dat we ook tweetalige scholen krijgen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_129047223
Ik dacht dat dit over straattaal zou gaan, dat is nog 10x erger.
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:53:48 #6
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_129047267
Wat is het probleem nou eigenlijk? Dat je met nog meer mensen kunt communiceren? Mijn kinderen zijn tweetalig (NL + andere taal, geen engels) en ik vind het alleen maar nuttig en zinvol. Zie het probleem niet. Ze gaan naar het gymnasium godbetert (de oudste dan, de jongste volgt binnenkort)
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_129047275
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:49 schreef HeatWave het volgende:
Geen probleem, Nederlands afschaffen, overgaan op het Engels. Win-win.
Waarom zou je het Nederlands moeten afschaffen? Het artikel ageert overigens ook niet tegen het leren van Engels, maar vooral tegen de absurd vroege timing. Door al zo vroeg te beginnen, wordt het Nederlands verdrongen. En vroeg aanleren is geen garantie voor uiteindelijk een goede beheersing.

De gemeenschappelijke en officiële taal van dit land is Nederlands, niet Engels. De taal is ook wat ons als land bindt.
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:55:41 #8
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_129047351
Krijg je nog meer van die droeftoeters die half-NL, half-Engels gaan praten/typen.
pi_129047414
quote:
15s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waarom zou je het Nederlands moeten afschaffen? Het artikel ageert overigens ook niet tegen het leren van Engels, maar vooral tegen de absurd vroege timing. Door al zo vroeg te beginnen, wordt het Nederlands verdrongen. En vroeg aanleren is geen garantie voor uiteindelijk een goede beheersing.

De gemeenschappelijke en officiële taal van dit land is Nederlands, niet Engels. De taal is ook wat ons als land bindt.
Hoezo wordt het verdrongen als er een aantal vakken in het Engels worden gegeven terwijl de grote meerderheid gewoon in het Nederlands blijft?
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:59:40 #10
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_129047527
Engels is momenteel de voertaal op het binnen de wetenschap, zoals Latijn dat ooit was, en om die reden ook de voertaal binnen het academisch onderwijs. Geen wonder dat veel vwo scholen daar meer aandacht aanbesteden. Ook worden sinds jaar en dag havo maar zeker vwo/gymnasium kinderen al meertalig opgevoed. Door nu op basisscholen daar ook ruimte voor te geven kunnen juist meer kinderen aansluiting vinden.

In de negentiende eeuw sprak men voornamelijk Frans en tot de jaren zestig spraken mensen beter Duits dan Engels in Nederland. Door de gewisselde machtsverhoudingen na de oorlog is dat veranderd. Wellicht dat met de opkomst van Duitsland binnen de EU wij over 20 jaar weer wel allemaal Duits praten. Die tweede taal blijft wel, hij wisselt enkel van vorm.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_129047532
quote:
9s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:52 schreef Specularium het volgende:
Of het "tien keer erger" is, weet niet, maar straattaal is inderdaad ook een reëel probleem. Daar heb ik een paar jaar geleden nog een topic over geopend (in NWS; later naar TTK verplaatst), kort na flinke rellen in Engeland:
TTK / Engelse mentor: 'Straattaal ontneemt jongeren hun stem'

Een relatie is er natuurlijk wel: slechte taalbeheersing zorgt voor minder kansen en de mate van taalbeheersing drijft een steeds grotere wig tussen sociale klassen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2013 16:01:55 ]
pi_129047604
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:57 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Hoezo wordt het verdrongen als er een aantal vakken in het Engels worden gegeven terwijl de grote meerderheid gewoon in het Nederlands blijft?
Hoe meer vakken in het Engels worden gegeven, des te minder in Nederlands. En als je dan leest dat het met de Nederlandse taalbeheersing al slecht is gesteld, dan is "minder meters maken" niet echt een wenselijke denkrichting.
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:02:24 #13
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_129047634
Tss, niet tweetalig van jezelf zijn.
Fryslân!
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_129047674
Spijkers op laag water zoeken.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_129047711
Nederlands is een kut taal zonder logica, gelijk vervangen voor Engels.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_129047752
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:04 schreef raptorix het volgende:
Nederlands is een kut taal zonder logica
Dan doe je maar wat meer moeite.
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:05:33 #17
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_129047755
quote:
15s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:48 schreef Elfletterig het volgende:
Een hoogleraar onderwijspsychologie heeft een belangwekkend opinie-artikel in de Volkskrant geschreven over de toenemende tweetaligheid en de nadelen daarvan:

[..]

Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)land-tweetalig.dhtml

Luidt deze man terecht de noodklok of overdrijft hij?

Misschien moeten we over dit onderwerp eens wat nadrukkelijker discussiëren. Het is toch komkommertijd en op tv kunnen ze alleen nog op over de Tour de France praten. Ondertussen is er nauwelijks aandacht voor dit onzalige plan.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, is mijn mening.
Tour de France :N Wat is er mis met Tocht door Frankrijk, altijd maar weer dat Frans :(
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:06:20 #18
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_129047787
quote:
15s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:54 schreef Elfletterig het volgende:
De taal is ook wat ons als land bindt.
Als dat alles is wat ons bindt, of het belangrijkste, dan zou ik de firma NL maar opheffen.

Een meertaligheid kan een land splitsen, maar als je de twee bekendste landen met een taalstrijd bekijkt, Belgie en Canada, zit het probleem daar niet in de gesproken taal, maar in de historie achter die meertaligheid. In Zwitserland is er geen groot probleem met de vier talen die daar gesproken worden. En een enkele taal zegt niets over een saamhorigheid.

Volgens het artikel zou het voor de sociale cohesie zou het nodig zijn dat alle Nederlanders elkaar in het Nederlands goed kunnen verstaan. Heel, heel veel Nederlanders zijn tweetalig in Algemeen Beschaafd Nederlands, en het lokale dialect dat ze geleerd hebben, en dat lokale dialect is buiten de vrij beperkte regio vaak onbegrijpbaar voor de "gemiddelde" Nederlanders (om een extreem voorbeeld te noemen : het Kerkraadse dialect). Om nog maar te zwijgen van de Friezen, waarvan er veel echt 2 talen spreken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_129047924
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:04 schreef raptorix het volgende:
Nederlands is een kut taal zonder logica, gelijk vervangen voor Engels.
Dat is niet waar, Engels is veel onlogischer. De uitspraak en de schrijfwijze verschillen heel veel van elkaar, veel meer dan in het Nederlands. Eén van de redenen waarom dyslexie zoveel meer voorkomt in Engelstalige landen.
pi_129048050
een kwart van de vwo scholen is 2 talig ?? echt ?
pi_129048087
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Tour de France :N Wat is er mis met Tocht door Frankrijk, altijd maar weer dat Frans :(
Mijn punt is eigenlijk meer dat het onderwerp zelfs in deze komkommertijd kennelijk al geen voer voor discussie is. Hoe moet dat dan straks, als er nog meer regulier nieuws is?
pi_129048147
eamel
Menneer Dronkers; jo binne in omkoal. Nederland IS al een tijdje tweetalig. . . Het Fries is al lange tijd in de Nederlandse wet erkend. De Friese taal is sinds 1955 genoemd in verschillende onderwijswetten, sinds 1956 toegestaan in de rechtszaal, sinds 1995 erkend als bestuurstaal naast het Nederlands. . . No sa en net oars.

17/07/13 14:48

wheheheh
pi_129048196
quote:
en een uur onderwijs besteed aan Engels zal ten koste gaan van een ander vak, zoals het Nederlands.
Waar baseert hij zich op dat een uur extra Engels ten koste zal gaan van Nederlands?
Genoeg andere vakken die eerder in aanmerking zullen komen.
pi_129048240
quote:
15s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:13 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Mijn punt is eigenlijk meer dat het onderwerp zelfs in deze komkommertijd kennelijk al geen voer voor discussie is. Hoe moet dat dan straks, als er nog meer regulier nieuws is?
Ik denk, en dit klinkt een beetje flauw, dat Nederlanders altijd enigszins oppervlakkig zijn geweest als het op taal aankomt (niet allemaal). Dat zie je wel aan de geschiedenis, andere talen hebben vaak alle ruimte gekregen om zich met het Nederlands te mengen. Dat was eerst met het Frans zo, toen met Duits en nu met Engels. Ik vind het bizar dat dit niet belangrijk wordt gevonden, taal is een middel om je gedachten om te zetten in klanken. Dan zou er toch wel wat meer aandacht voor de moedertaal mogen zijn.
pi_129048255
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:06 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Als dat alles is wat ons bindt, of het belangrijkste, dan zou ik de firma NL maar opheffen.

Een meertaligheid kan een land splitsen, maar als je de twee bekendste landen met een taalstrijd bekijkt, Belgie en Canada, zit het probleem daar niet in de gesproken taal, maar in de historie achter die meertaligheid. In Zwitserland is er geen groot probleem met de vier talen die daar gesproken worden. En een enkele taal zegt niets over een saamhorigheid.

Volgens het artikel zou het voor de sociale cohesie zou het nodig zijn dat alle Nederlanders elkaar in het Nederlands goed kunnen verstaan. Heel, heel veel Nederlanders zijn tweetalig in Algemeen Beschaafd Nederlands, en het lokale dialect dat ze geleerd hebben, en dat lokale dialect is buiten de vrij beperkte regio vaak onbegrijpbaar voor de "gemiddelde" Nederlanders (om een extreem voorbeeld te noemen : het Kerkraadse dialect). Om nog maar te zwijgen van de Friezen, waarvan er veel echt 2 talen spreken.
Ik woon in het oosten van het land. In veel dorpen in deze regio is dialect spreken érg handig als je iets gedaan wilt krijgen van vrienden of bekenden. Niet dat je met beschaafd ABN niks gedaan krijgt, maar taal schept een band. In de regio's zijn dat dus dialecten, op landelijk niveau is dat de nationale taal. Engels is geen nationale taal in Nederland. Het past bij onze handelsgeest dat we onze vreemde talen spreken, dat wel.
pi_129048327
Als kind in de jaren 90 werd je overal aan Engels blootgesteld. De cartoons, websites, speelgoed, games en shows. Toch kan de meerderheid enkel steenkolen engels en gaat het snel stroef zodra het verder dan how do you do gaat....

Dat gezegd te hebben, ik denk dat tweetaligheid weinig zal toevoegen wanneer leraren van eigen bodem komen. En daarbij dat goede vwo scholen naar mijn inzien niet enkel zo goed zjnn omdat ze tweetalig onderwijs bieden.
pi_129048432
WEG MET ONS MENTALITEIT!
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:22:08 #28
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_129048453
Fraaie ontwikkeling. We hebben al zat academici die het maar niet lukt om brieven te schrijven zonder d-t-fouten en Engelse spatiebalk-ziekte, nu krijgen we er ook nog eens een uitbraak van genant steenkolen-Engels bij. *O*
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:25:11 #29
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_129048579
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:19 schreef koffiegast het volgende:
Dat gezegd te hebben, ik denk dat tweetaligheid weinig zal toevoegen wanneer leraren van eigen bodem komen.
Een jaartje of tien geleden volgde ik het vak Internationaal Strafrecht op de uni, die toen net dacht "trendy" te moeten zijn en dus het vak in het Engels aanbood. Door een Nederlandse docent - ongetwijfeld zeer goed in zijn vak, maar de Engelse taal nauwelijks machtig - die dus continu stond te haspelen en waarbij de inhoud van het vak dus absoluut niet meer te volgen was. :')

Ik en mijn medestudenten lagen continu dubbel van het lachen. Na drie colleges werd er in arren moede maar weer teruggekeerd naar het Nederlands als voertaal.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_129048667
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:14 schreef arjan1212 het volgende:
eamel
Menneer Dronkers; jo binne in omkoal. Nederland IS al een tijdje tweetalig. . . Het Fries is al lange tijd in de Nederlandse wet erkend. De Friese taal is sinds 1955 genoemd in verschillende onderwijswetten, sinds 1956 toegestaan in de rechtszaal, sinds 1995 erkend als bestuurstaal naast het Nederlands. . . No sa en net oars.

17/07/13 14:48

wheheheh
Als je dat meetelt is Nederland viertalig.
pi_129048736
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:22 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Fraaie ontwikkeling. We hebben al zat academici die het maar niet lukt om brieven te schrijven zonder d-t-fouten en Engelse spatiebalk-ziekte, nu krijgen we er ook nog eens een uitbraak van genant steenkolen-Engels bij. *O*
Vreselijk meid!
pi_129048784
quote:
Binnenkort wordt Nederland een tweetalig land. Dat komt niet door een ongelukkig verloop van de geschiedenis (België) of door een machtige buurman (Ierland).
Ierland een Buurland? Wat knap
De man heeft vast aardrijkskunde in het engels onderwezen gekregen.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_129048829
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:27 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als je dat meetelt is Nederland viertalig.
Can you underbuild that?
Nederlands, Fries, Engels ;( en?
pi_129048834
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:30 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ierland een Buurland? Wat knap
VK hè.
pi_129048889
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:30 schreef Alisa_jade het volgende:

[..]

Can you underbuild that?
Papiaments.
pi_129048936
Maar goed
als buurman dan toch maar even:
Eigen taal eerst
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:30 schreef heiden6 het volgende:

[..]

VK hè.
Niks VK, Belgie is ook Belgie en niet NL
pi_129048968
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:32 schreef desiredbard het volgende:
Maar goed
als buurman dan toch maar even:
Eigen taal eerst

[..]

Niks VK, Belgie is ook Belgie en niet NL
:?

Ierland en het VK zijn buurlanden.
pi_129048984
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:30 schreef Alisa_jade het volgende:

[..]

Can you underbuild that?
Fries is nog niet eens een dialect maar een spraakgebrek
Zal wel dat kutterige varkenstaaltje wezen
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:33:58 #39
366803 AthCom
Overigens ...
pi_129048993
quote:
De sluipende tweetaligheid versterkt de tegenstelling tussen hogere middenklassen, die Engels steeds meer als dagelijkse taal gaan gebruiken, versus lokaalgebonden lagere klassen, die er al moeite genoeg mee hebben hun eigen taal goed te leren.
Wellicht, maar de meerderheid die Nederlands met Engels mengt of vooral Engels spreekt, behoort nou niet echt tot de slimsten van de klas. Vaak is het ook belabberd Engels. ... Althans, zo ervaar ik het.
Moira. is tof. :7
pi_129049110
Maar is het 'de topic' of 'het topic'?

Dat krijg je er nu van.
pi_129049129
quote:
9s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:36 schreef Specularium het volgende:

Dat krijg je er nu van.
Nou nou, wat een problemen allemaal.

:z
pi_129049187
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:36 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nou nou, wat een problemen allemaal.

:z
Het Topic
IT is a topic

En dit Topic niet Deze topic en dat topic niet die
pi_129049212
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:38 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Het Topic
IT is a topic
Dit raakt kant noch wal. :')
pi_129049732
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:38 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dit raakt kant noch wal. :')
Westeuropese talen als het onzijdig is in een taal is het dat over het algemeen over de hele "familie" zo
Uitzonderingen daargelaten .
Topic = Onderwerp (het)= Thema (das)
In Frans gelieerde talen is het mannelijk
pi_129049851
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:48 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Westeuropese talen als het onzijdig is in een taal is het dat over het algemeen over de hele "familie" zo
Uitzonderingen daargelaten .
Topic = Onderwerp (het)= Thema (das)
In Frans gelieerde talen is het mannelijk
Dat bestaat in het Engels niet.
pi_129049906
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:50 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat bestaat in het Engels niet.
Engels kent wel degenlijk mannelijk en vrouwelijk
pi_129049941
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:51 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Engels kent wel degenlijk mannelijk en vrouwelijk
:N
pi_129050016
Dat blind staren op overzeese talen. :{w
Den Haag wil maar niet beseffen dat het een kuststadje aan de rand van Europa is en dat voor Nederland Duitsland een veel belangrijker handelspartner is. En daarmee het Duits.
Geef deugdelijk taalonderwijs op de basisschool, leer de kinderen daar al taalkundig en redekundig ontleden en geef ze al in de brugklas Duits en Spaans of iets Oost-Europees.
Probleem is alleen dat je daarvoor niet even een blik docenten open trekt.

Maar het Nederlandse onderwijs is al minstens veertig jaar de speelbal van willekeurig opgegooide balletjes, die boven alles niets mogen kosten. Dat de kinderen van vandaag überhaupt nog iets wijzer worden in hun schoolrtijd mag als een klein wonder gelden.
Farts are jazz to assholes
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:53:39 #49
365082 IPA35
Patriarch
pi_129050019
Meh, mijn Engels is heel redelijk en ik heb nooit tweetalig onderwijs nodig gehad.

Kennis van de Nederlandse taal is het belangrijkst in Nederland, andere talen zoals Engels of die van het land van herkomst (v/d ouders) komen daarna. Ikzelf hekel mijn gebrekkige kennis van onze taal ten zeerste ;( .

EDIT:

Ik maak me ernstig zorgen om de toekomst van ons onderwijs, maar tweetalige scholen lijken mij nog het minste probleem. Niet dat ik deze scholen zinnig acht overigens.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:56:29 #50
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_129050183
Het belangrijkste argument voor vroeg beginnen met tweetaligheid is dat het steeds duidelijk wordt dat kinderen die al vroeg tweetalig zijn een voorsprong hebben op hun eentalige leeftijdsgenootjes.

Ook op het gebied van hun moedertaal. Sterker nog, het vroeg aanleren van een tweede taal versterkt het vermogen om de eerste taal onder de knie te krijgen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_129050189
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:53 schreef IPA35 het volgende:
Meh, mijn Engels is heel redelijk en ik heb nooit tweetalig onderwijs nodig gehad.

Kennis van de Nederlandse taal is het belangrijkst in Nederland, andere talen zoals Engels of die van het land van herkomst (v/d ouders) komen daarna. Ikzelf hekel mijn gebrekkige kennis van onze taal ten zeerste ;( .
Helemaal met je eens.
Doordat engels zo vroeg aangeleerd wordt komt de taal van de ouder soms te vervallen
pi_129050206
pi_129050224
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:56 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Helemaal met je eens.
Doordat engels zo vroeg aangeleerd wordt komt de taal van de ouder soms te vervallen
Uit allerlei onderzoek blijkt dat dit helemaal niet zo werkt.
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:57:58 #54
365082 IPA35
Patriarch
pi_129050249
Het enige wat ik van Engels nooit begrepen heb is waarom het The Judge cite several previous cases during the hearing in plaats van The Judge cited several...
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_129050260
pi_129050277
quote:
9s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:55 schreef MissionPhailed het volgende:
Krijg je nog meer van die droeftoeters die half-NL, half-Engels gaan praten/typen.
Lolwut?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_129050317
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Uit allerlei onderzoek blijkt dat dit helemaal niet zo werkt.
Praktisch wel , tweede keer dat je ernaast zit:
http://en.wikipedia.org/w(...)_of_he.2C_she_and_it

Mijn Kinderen leren
1) De twee landstalen
2) Doordat Engels zo vroeg aangeleerd is is het voor mijn lastig Nederlands tegen ze te praten; resultaat: Kennis van het Nederlands wordt niet doorgegeven
pi_129050355
Niets mis met tweetaligheid als het allebei wordt geleerd van iemand die het nagenoeg correct spreekt.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_129050468
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:57 schreef IPA35 het volgende:
The Judge cite
?
Zeker "cites" of "cited"
pi_129050505
Ze kunnen zich beter focussen op het Nederlands want dat is werkelijk waar een drama bij de jeugd.
pi_129050559
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:59 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Praktisch wel , tweede keer dat je ernaast zit:
http://en.wikipedia.org/w(...)_of_he.2C_she_and_it

Mijn Kinderen leren
1) De twee landstalen
2) Doordat Engels zo vroeg aangeleerd is is het voor mijn lastig Nederlands tegen ze te praten; resultaat: Kennis van het Nederlands wordt niet doorgegeven
Dit is gewoon niet waar. Jij kraamt echt alleen maar onzin uit (in een ander topic ook al) en je hebt duidelijk een klap van de molen gehad. Ik reageer niet meer op je. :)
pi_129051072
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:03 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dit is gewoon niet waar. Jij kraamt echt alleen maar onzin uit (in een ander topic ook al) en je hebt duidelijk een klap van de molen gehad. Ik reageer niet meer op je. :)
Doe dat alsjeblieft niet, als je te dom bent om toe te geven dat taal meer is dan nivelering van de gramaticale regels.

De taal die gedurende een dag het meest gebruikt wordt onder de leeftijd 5 is toonaangevend. Onder 5 is er geen taalbesef, enkel communicatie. Hoe ouder men wordt hoe groter dat besef en hoe analitscher men een taal benadert . het principe van full-immersion onderwijs.
Ik heb met twee kinderen in dat systeem inderdaad geen enkel idee hoe dat werkt.
Ook het praktische effect dat ik mijn moedertaal niet genoeg gebruikt heeft neveneffecten.
(het is trouwens moedertaal niet vadertaal met een historische reden als zijnde wie de opvoeder in die eerste 5 jaar is maar dat zul jij wel weer proberen te weerleggen).
pi_129051120
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:14 schreef desiredbard het volgende:

[..]

nivelering van de gramaticale regels.
:? :')

Ik heb geen idee wat je bedoelt, en er staan al twee spelfouten in deze vijf woorden.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:19:28 #64
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129051301
wat een stuk onzin _O-

gewoon lekker weigeren engels te spreken en niet naar buiten gaan _O_
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:21:41 #65
365082 IPA35
Patriarch
pi_129051404
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:02 schreef desiredbard het volgende:

[..]

?
Zeker "cites" of "cited"
The judge cite several previous cases... is goed. Niet cited.
Waarom begreep ik niet eigenlijk.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:22:25 #66
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129051430
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:56 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Helemaal met je eens.
want :?
pi_129051517
op het gymnasium krijg je toch nog wel goed les in de nederlandse taal of niet soms?
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:25:41 #68
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_129051623
Kleinburgerlijk gelul.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:26:36 #69
365082 IPA35
Patriarch
pi_129051664
quote:
13s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:25 schreef Ringo het volgende:
Kleinburgerlijk gelul.
Nederlanders zijn nu eenmaal een kleinburgerlijk volk.
pi_129052146
quote:
9s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:52 schreef Specularium het volgende:
dit ja
Ура для россии
pi_129052435
Europa gaat in de toekomst de Nederlandse taal toch afschaffen en geef ze dan eens ongelijk
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:47:01 #72
365082 IPA35
Patriarch
pi_129052488
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:45 schreef eight het volgende:
Europa gaat in de toekomst de Nederlandse taal toch afschaffen en geef ze dan eens ongelijk
Europa :r

w/
pi_129052510
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:15 schreef heiden6 het volgende:

[..]

:? :')

Ik heb geen idee wat je bedoelt, en er staan al twee spelfouten in deze vijf woorden.
Krijg je als je je Nederlands niet gebruikt, ik moest verdomme zoeken naar de tweede .
Het feit dat een taal moeilijk is, ik heb absoluut geen talenknobbel, betekent niet dat de taal maar vereenvoudigd moet worden. Engels is in principe een makkelijke taal , dat verneukte Amerikaans al helemaal. Ik begrijp ueberhaupt helaaml niet waarom we het over deingen als de/het topic hebben als er daarvoor gewoon een prima Nederlands woord als onderwerp of thema bestaat.
Het ondergeschikt maken van een taal aan een buitenlandse resulteerd in taal erosie.

Men begint in Nederland te vroeg met Engels, zeker omdat het geen tweetalig land is.
Belgie heeft nog een excuus om jinge kinderen frans/vlaams als secundaire taal aan te smeren.

Engels heeft de neiging om de eigen landstaal te verdringen.
Nu is het Engels, het was ooit Frans en ze blijven er op plaatsen krampachtig aan kleven
Een revival opleving van het Frans hoeft van mij echt niet, grammaticaal ligt dat me absoluut niet, dan liever Engels.

Ik heb twee kinderen in Full immersion onderwijs Iers .
Dit gaat nu op de oudste inhouden dat hij met zijn Engels gaat achterlopen
Er is mij zelfs aangeraden niet in het Engels met hem te lezen en schrijven maar liever hebben ze dat ik Nederlands met hem doe.
Engels is overal om je heen en is te overbearing (gvd wat is het Nederlands voor overbearing?) en makkelijk. Neem alleen het rijtje onregelmatige werkwoorden..... een a4 tje Roman 12 point

Alle andere vakken worden volledig in het Iers onderwezen en Eind volgend schooljaar gaat Engels onderwezen worden als vreemde taal .
Studie wijst uit dat hij nog een jaar tot 1.5 gaat achterlopen in zijn taal en dan gaat inhalen.
Verder zal door de grammaticale grondslag het aanleren van andere talen makkelijker verlopen.
pi_129052551
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:45 schreef eight het volgende:
Zie ik ook weer niet zo snel gebeuren, howel het waar de gering betreft natuurlijk wel gaat om pot-smoking-surrender-monkeys
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:49:39 #75
365082 IPA35
Patriarch
pi_129052575
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:48 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Zie ik ook weer niet zo snel gebeuren, howel het waar de gering betreft natuurlijk wel gaat om pot-smoking-surrender-monkeys
Jaja de tijd van De Ruyter en dergelijke mannen van staal is voorbij.
pi_129052614
Als tweede taal kunnen we beter Duits leren, met de stijging van de zeespiegel moeten we ons toch een keer gaan aansluiten bij die buren.
pi_129052629
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:49 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Jaja de tijd van De Ruyter en dergelijke mannen van staal is voorbij.
Wij hebben Rutte Euro Robot , niet echt een man van staal maar een EU Chip in zijn nek een een grotere op zijn schouder
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:54:37 #78
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129052721
Ik vind het wel prettig, deze ontwikkeling garandeert de identificatie van de betreffende neo-franskiljons, die vervolgens in het maatschappelijk verkeer vakkundig kunnen worden gemeden.
pi_129052770
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:57 schreef IPA35 het volgende:
Het enige wat ik van Engels nooit begrepen heb is waarom het The Judge cite several previous cases during the hearing in plaats van The Judge cited several...
Net even nagevraagd bij mijn locale taalnazi en gecertifiveerd comma neuker.
Cites Cited, het is geen onregelmatig werkwoord (dacht ik al) maar er is geen reden voor enige onregelmatigheid .
God, the Queen, the Judge and the beggar all cited the verse from the Bible.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:57:40 #80
365082 IPA35
Patriarch
pi_129052809
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:56 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Net even nagevraagd bij mijn locale taalnazie en gecertifiveerd comma neuker.
Cites Cited, het is geen onregelmatig werkwoord (dacht ik al) maar er is geen reden voor enige onregelmatigheid .
God, the Queen, the Judge and the beggar all cited the verse from the Bible.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn bron was mijn Nederlands-Amerikaanse docente aan het HBO waarvan ik een soort los vak genaamd Legal English heb gehad.
pi_129052979
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:57 schreef IPA35 het volgende:
ocente aan het HBO waarvan ik e
Ah nu is het Amerikaans waar het Cite is want volgens Oxford is het Cit-ed
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:07:57 #82
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129053091
Dit geeft ook wel aardig het verschil tussen Nederland en Nederlandstalig België aan: waar in Nederland het Engels klaarblijkelijk tout court wordt omarmd, is in Nederlandstalig België nog steeds een discussie of het Engels wel aanvaard dient te worden als taal binnen het universitair onderwijs, en zijn er recentelijk ook weer bewegingen opgedoken om de taal te ontdoen van overbodige ontleningen uit het Frans en Engels.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:10:32 #83
365082 IPA35
Patriarch
pi_129053176
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:07 schreef Reya het volgende:
Dit geeft ook wel aardig het verschil tussen Nederland en Nederlandstalig België aan: waar in Nederland het Engels klaarblijkelijk tout court wordt omarmd, is in Nederlandstalig België nog steeds een discussie of het Engels wel aanvaard dient te worden als taal binnen het universitair onderwijs, en zijn er recentelijk ook weer bewegingen opgedoken om de taal te ontdoen van overbodige ontleningen uit het Frans en Engels.
Als gevolg van de Franstalige onderdrukking heeft men in Vlaanderen een wat sterker identiteitsgevoel ontwikkeld.
pi_129053259
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:07 schreef Reya het volgende:
Daar zijn de vlamingen altijd al connsequent in geweest.
Het feit dat onderwijs in een "vreemde" taal gegeven wordt kan nadelig uitpakken voor diegenen voor wie een taal een extra hindernis is.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:13:23 #85
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129053265
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:10 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Als gevolg van de Franstalige onderdrukking heeft men in Vlaanderen een wat sterker identiteitsgevoel ontwikkeld.
Dat wordt vaak overschat, maar het onderhoud van de Nederlandse taal neemt inderdaad een wat prominentere positie in.
pi_129053413
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:13 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat wordt vaak overschat, maar het onderhoud van de Nederlandse taal neemt inderdaad een wat prominentere positie in.
En de Franstaligen zijn / waren zelf ook vrij "taalpuur"
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:33:26 #87
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_129056054
Waarom zeggen mensen nog steeds ABN? Volgens mij hoor je nu Standaardnederlands te gebruiken.
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
  FOK!fotograaf woensdag 17 juli 2013 @ 19:51:02 #88
73911 ultra_ivo
pi_129056833
Die vent heeft nog nooit echt buiten Nederland gekeken. Er zijn maar weinig landen ter wereld waar er maar een taal bestaat. Er zijn meer mensen op de wereld die twee (of zelfs drietalig) opgroeien dan mensen die eentalig opgroeien. Ik reis veel, kom zowel mensen tegen die meertalig zijn opgegroeid als mensen die eentalig zijn opgegroeid. Diegenen die meertalig zijn opgegroeid zijn over het algemeen opener naar anderen en hebben een betere taalbeheersing in vergelijking met degenen die eentalig zijn opgegroeid.
Stellen dat Nederland een eentalig land is is sowieso een teken van gebrek aan kennis. Er zijn 3 streektalen uit Nederland erkend volgens het Europese handvest van de streektalen. Hij haalt Frankrijk aan. Daar is men de laatste decennia totaal teruggekomen van het beleid dat Frans de enige taal is, in steeds meer streken hebben de regionale talen erkenning en rechten gekregen, rechten die vaak veel verder gaan dan in Nederland. Kortom, de auteur is kortzichtig en slecht opgeleid.
pi_129057082
quote:
9s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:36 schreef Specularium het volgende:

Dat krijg je er nu van.
De topic. Engelse leenwoorden krijgen in principe de als lidwoord. Maar het topic is inmiddels zo ingeburgerd dat het ook mag.

http://onzetaal.nl/taalad(...)oorden-de-het-weblog
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  woensdag 17 juli 2013 @ 20:05:53 #90
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_129057490
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom Nederlanders die Engels spreken altijd lispelen?

SPOILER
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_129057585
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:33 schreef Leafeon672 het volgende:
Waarom zeggen mensen nog steeds ABN? Volgens mij hoor je nu Standaardnederlands te gebruiken.
Er zijn ook nog steeds mensen die het hebben over Hilversum 1.
  woensdag 17 juli 2013 @ 20:10:08 #92
406824 BaasBanaan
Dancing Queef
pi_129057636
Misschien is mijn Nederlands niet goed genoeg, maar waarop baseert hij zijn bezwaar nou eigenlijk? Denkt hij dat het Nederlands vooruit gaat als we ons minder op Engels focussen?
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
  woensdag 17 juli 2013 @ 20:22:51 #93
406824 BaasBanaan
Dancing Queef
pi_129058059
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:03 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ah nu is het Amerikaans waar het Cite is want volgens Oxford is het Cit-ed
Volgens mij gaat het gewoon om singular they. Ik geloof niet dat de Britten en Amerikanen daar anders mee omgaan.
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
  woensdag 17 juli 2013 @ 20:38:30 #94
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_129058657
In België krijg je al heel vroeg op de basisschool als Vlaming Franse les, toch winnen de Vlamingen de meeste Grote Dictees der Nederlandse Taal. Hoe kan dat dan?

De enige reden waarom Engels sneller aanslaat is omdat het een wijdverbreide taal is in de media - muziek, Hollywoodfilm, het dagelijkse tv-aanbod, et cetera. Een Vlaming zal haast nooit naar Franstalige muziek luisteren, of naar Franse films kijken (en als dat gebeurt, dan zijn ze ondertiteld).
  woensdag 17 juli 2013 @ 20:40:41 #95
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_129058743
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:51 schreef DroogDok het volgende:
Als het engels goed wordt onderwezen zie ik het probleem niet zo.
en dat is nu juist het probleem.... het Engels van het gros van de Nederlanders is maar zo-zo
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_129059219
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:40 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

en dat is nu juist het probleem.... het Engels van het gros van de Nederlanders is maar zo-zo
Dat is volgens mij niet waar het artikel over gaat. ;)
  woensdag 17 juli 2013 @ 20:54:28 #97
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_129059337
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:51 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat is volgens mij niet waar het artikel over gaat. ;)
niet helemaal maar ik vind dat als je dan tweetalig onderwijs ga geven,prima, maar doe het dan wel op een nivo dat je oprecht mee kan komen met de rest van de Engels-sprekende wereld
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_129060576
Ik zie het probleem niet. Ik leer mijn dochter bewust ook Engels en Duits. En ja, om haar een voorsprong te geven. Jet lijkt mij heel goed dat er een afstand bestaat tussen haar en kansarmen. Als iedere ouder zich daarvoor inzet scheelt dat een hoop problemen en ik wens niet minder mijn best te doen om te compenseren voor het feit dat er ook ouders zijn die hun kroost niet zoveel mogelijk mee geven.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:30:22 #99
294141 tarantism
hups in die kont
pi_129061062
quote:
Maar deze sluipende invoering van tweetaligheid stoelt niet op enig serieus politiek debat over de wenselijkheid daarvan
Dit klopt overigens wel lijkt me. Maar de invoering van tweetaligheid stoelt natuurlijk op de evidente voordelen die het biedt. Goede ontwikkelingen zijn niet per se politieke ontwikkelingen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:34:36 #100
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_129061256
Volgens de English Proficiency Index van Education First staat Nederland op de derde plaats als het gaat om taalvaardigheid in het Engels als tweede taal. Is het echt van groot belang dat we eerste worden?

Bron: http://www.ef.nl/epi/.
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')