Muziekteksten gebruiken als voorbeeld voor taalfoutenquote:Op donderdag 18 juli 2013 10:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Moest lachen idd om de behandeling door A.F.Th. van der Heijden, in Tonio, van deze twee zinnen uit een strofe van de songtekst van Het was een nacht van Guus Meeuwis...
[..]
Dit zijn geen taalfouten hè.... dit is onzorgvuldig taalgebruik, resulterende in behoorlijk grote zeperds, alleen ja het valt niet op.quote:Op donderdag 18 juli 2013 10:08 schreef alors het volgende:
[..]
Muziekteksten gebruiken als voorbeeld voor taalfouten______________!
Jij bent ook zo iemand die gaat zeggen dat Picasso's schilderijen niet klopten zeker.
Maar ondertiteling was nog altijd veel beter voor je Engels dan die massale nasynchronisatie van tegenwoordig. Als je de taal een beetje onder de knie had, kon je het ook volgen zonder op de ondertiteling te letten.quote:Op donderdag 18 juli 2013 08:45 schreef ijdod het volgende:
[..]
Als kind in de jaren 90 was je eigenlijk al te laat voor de echte blootstelling; dat was eind jaren 80. In de jaren 90 was de commerciele TV effectief toegestaan en mocht er opeens ondertiteld worden.
Ik snap het ook niet. Volgens mij is het grootste argument dat tweetaligheid de "nationale eenheid" of soevereiniteit aantast, maar ik zie geen reden om aan te nemen dat dat zo is.quote:Op donderdag 18 juli 2013 10:25 schreef Peunage het volgende:
Beetje doorheen gescand, maar wat is precies het probleem?
Of ben ik het levende bewijs van zijn gelijk(spreek 3 talen)?
Ik denk wel dat dat zo is, want als je een tweede taal beheerst heb je minder binding met Nederland. Anders gezegd: als je maar één taal beheerst heb je een extra sterke binding met anderen die deze taal spreken.quote:Op donderdag 18 juli 2013 10:33 schreef Fides het volgende:
Ik snap het ook niet. Volgens mij is het grootste argument dat tweetaligheid de "nationale eenheid" of soevereiniteit aantast, maar ik zie geen reden om aan te nemen dat dat zo is.
Maar waarom? Als ik nu Noors ga leren, of Chinees of Arabisch, zou ik dan een slechtere binding met Nederland krijgen? Pure nonsense in mijn ogen. Dat je een wijdere blik krijgt betekent niet dat je opeens kennis of binding verliest IMO.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk wel dat dat zo is, want als je een tweede taal beheerst heb je minder binding met Nederland. Anders gezegd: als je maar één taal beheerst heb je een extra sterke binding met anderen die deze taal spreken.
Taal/communicatie is erg belangrijk. Als jij ontevreden bent in NL en je denkt erover om je te vestigen in Duitsland zul je je daar sneller ontheemd voelen als je de taal gebrekkig beheerst dan wanneer je de taal perfect beheerst.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:21 schreef Fides het volgende:
Maar waarom? Als ik nu Noors ga leren, of Chinees of Arabisch, zou ik dan een slechtere binding met Nederland krijgen? Pure nonsense in mijn ogen. Dat je een wijdere blik krijgt betekent niet dat je opeens kennis of binding verliest IMO.
Als je topografische kennis van Vietnam op doet vergeet je niet opeens wat de hoofdstad van Overijssel is. Of als je leert hoe het rechtssysteem in Singapore in elkaar zit ga je niet opeens in Nederland ook pleiten voor de doodstraf voor 10 gram wiet.
Als je de taal van je "woonland" niet beheerst zal je je eerder ontheemd voelen, maar waarom zou je je sneller ontheemd voelen in Nederland als je naast Nederlands een andere taal beheerst?quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Taal/communicatie is erg belangrijk. Als jij ontevreden bent in NL en je denkt erover om je te vestigen in Duitsland zul je je daar sneller ontheemd voelen als je de taal gebrekkig beheerst dan wanneer je de taal perfect beheerst.
Dus het draagt weldegelijk bij aan een verminderde binding. Dat is iets anders als dat je meteen geen binding meer hebt.
De mogelijkheid bestaat als het Nederlandse onderwijs in de loop der jaren echt 50/50 verdeeld zal zijn tussen Nederlands en Engels. Dan zal er een kleine groep ontstaan die geen van beide talen perfect beheerst, maar beide talen een beetje. Die zullen dan moeite hebben om zich verbonden te voelen met zowel Nederlandssprekenden als Engelssprekenden.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:25 schreef Fides het volgende:
[..]
Als je de taal van je "woonland" niet beheerst zal je je eerder ontheemd voelen, maar waarom zou je je sneller ontheemd voelen in Nederland als je naast Nederlands een andere taal beheerst?
Dit moet een grap zijn.. Om te beginnen lijkt het Nederlands in het artikel nergens op en daarbij is het hele Nederlandse beleid erop gericht om de tegenstelling tussen de klassen zo groot mogelijk te maken. Ongeacht hoe het volk stemt lijkt ieder kabinet ditzelfde doel te hebben. Grote inkomensverschillen, afbraak van de sociale zekerheid, studeren minder aantrekkelijk maken voor mensen met een kleine beurs, armoede is hand over hand toegenomen, lasten worden verzwaard en ondertussen speelt de financiele top elkaar bonussen, salarissen en gouden handdrukken toe alsof ze nog nooit van de crisis gehoord hebben. Ook zijn er inmiddels blanke en zwarte scholen en we laten de segregatie maar bestaan omdat ze niet weten wat eraan te doen valt. Er zijn wijken waar nauwelijks meer Nederlands gesproken wordt maar we moeten ons druk maken over tweetalig onderwijs? De crux zit hem in het feit dat tweetalig onderwijs kennelijk goed is en de rest dus minder. Dáár moet wat een gebeuren als je tweedeling wil voorkomen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:48 schreef Elfletterig het volgende:
Een hoogleraar onderwijspsychologie heeft een belangwekkend opinie-artikel in de Volkskrant geschreven over de toenemende tweetaligheid en de nadelen daarvan:
[..]
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)land-tweetalig.dhtml
Luidt deze man terecht de noodklok of overdrijft hij?
Misschien moeten we over dit onderwerp eens wat nadrukkelijker discussiëren. Het is toch komkommertijd en op tv kunnen ze alleen nog op over de Tour de France praten. Ondertussen is er nauwelijks aandacht voor dit onzalige plan.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, is mijn mening.
Want?quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dit moet een grap zijn.. Om te beginnen lijkt het Nederlands in het artikel nergens op
Ik zei dat je minder binding hebt.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:25 schreef Fides het volgende:
Als je de taal van je "woonland" niet beheerst zal je je eerder ontheemd voelen, maar waarom zou je je sneller ontheemd voelen in Nederland als je naast Nederlands een andere taal beheerst?
quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:24 schreef SpecialK het volgende:
Onzinartikel.
En die vergelijking ook. Belgische tweetaligheid heeft als grondslag geografische en politieke verschillen. Nogal een contrast met het hebben van 1 gedeelde hoofdtaal en gewoon extreem goed zijn in een 2e buitenlandse taal.
quote:Binnenkort wordt Nederland een tweetalig land. Dat komt niet door een ongelukkig verloop van de geschiedenis (België) of door een machtige buurman (Ierland). Nederland wordt sluipenderwijs een tweetalig land doordat de inrichting van het taalonderwijs wordt overgelaten aan onderwijsdeskundigen. Alleen in landen met een historisch gegroeide tweetaligheid moeten kinderen al vroeg in het basisonderwijs kennismaken met alle officiële talen. Deze regeling is meestal een gevolg van een openlijke (België) of verborgen taalstrijd (Zwitserland).
Mijn punt is dat deze persoon de taalstrijd zelf niet aannemelijk maakt. Je kan wel roepen "kijk naar ierland". Feit is dat Nederland al 100-den jaren goed Duits en Engels en Frans spreekt en dat dit op geen enkel niveau naar een tweedeling heeft geleid. Feit is dat je als wereldburger gewoon de meest relevante gedeelde taal moet kennen om deel te kunnen nemen aan de internationale gemeenschap. Doen alsof dit een gevaar is voor je hoofdtaal zonder te kunnen wijzen naar bewijs is niks minder dan verkapte xenofobie.quote:
Dat staat er ook niet. Er staat: het is niet dit of dat, maar dítquote:Op donderdag 18 juli 2013 12:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mijn punt is dat deze persoon de taalstrijd zelf niet aannemelijk maakt. Je kan wel roepen "kijk naar ierland". Feit is dat Nederland al 100-den jaren goed Duits en Engels en Frans spreekt en dat dit op geen enkel niveau naar een tweedeling heeft geleid. Feit is dat je als wereldburger gewoon de meest relevante gedeelde taal moet kennen om deel te kunnen nemen aan de internationale gemeenschap. Doen alsof dit een gevaar is voor je hoofdtaal is niks minder dan verkapte xenofobie.
Hoezo niet? We kunnen zo terug naar fietsen en hout voor verlichting en koken. Op dit moment zou ik misschien zelfs wel gelukkiger worden van back to basic/nature omdat de kosten/baten dan in zijn totaliteit mij beter doen voelen dan het huidige, ook al heeft/had het huidige de belofte dat het in de toekomst meer oplevert.quote:Op zich valt er door Nederland tegen globalisering en europeanisering niet zoveel uit te richten; daarvoor zijn wij een te klein land en te afhankelijk van het buitenland voor onze welvaart.
En tegelijk kan het je oliedom doen lijken alsof je de US ownt of niet weet in welk land je bent, pronken en peacocks enzo.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:08 schreef 3-voud het volgende:
Ja maar... engels is stoer weet je... Maakt je zo ferrie fukking importend.
Die taalbeheersing uit zich in geval van het Engels niet alleen in taalbeheersing op zichzelf, maar ook in een steeds grotere aanwezigheid van het Engels in het dagelijks leven. Op de universiteiten merk je dat al heel sterk en dat kan dan wel degelijk een ontheemd gevoel oproepen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:25 schreef Fides het volgende:
[..]
Uitstapjes naar Amsterdamquote:Op donderdag 18 juli 2013 13:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Die taalbeheersing uit zich in geval van het Engels niet alleen in taalbeheersing op zichzelf, maar ook in een steeds grotere aanwezigheid van het Engels in het dagelijks leven. Op de universiteiten merk je dat al heel sterk en dat kan dan wel degelijk een ontheemd gevoel oproepen.
Nou heb ik ook vloeiend Duits geleerd, en opgeteld maken beide dingen dat ik me in sommige opzichten eerder in Duitsland dan in Nederland thuisvoel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |