Haha nee, je bent er zo weer uitquote:Op maandag 15 juli 2013 01:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had even twijfels of ze dat stukje de hoofdweg op gestuurd werden, maar dat werkt niet voor die paar honderd meter met maar aan 1 kant van de weg fietspad.
Sinds ze de snelheid op de hoofdweg maar beneden gebracht hebben op dat stukje, toch wel een seconde minder snelquote:
Nee.quote:Op zondag 14 juli 2013 20:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Binnen de bebouwde kom geldt de maximale snelheid van 30 km/h ook gewoon voor fietsters.
Nee.quote:Op een fietspad geldt meen ik ook een snelheidslimiet van 30 km/h.
Heb je cijfers?quote:Op zondag 14 juli 2013 20:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de schuldvraag, ik heb het simpelweg over de waarneming dat wielrenners steeds vaker bij ongevallen zijn betrokken.
Recente berichtgeving. Je leest gewoon steeds vaker berichten over ongevallen waarbij wielrenners zijn betrokken.quote:
Als je ergens op gefixeerd bent, vallen die berichten veel meer op.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Recente berichtgeving. Je leest gewoon steeds vaker berichten over ongevallen waarbij wielrenners zijn betrokken.
Bron: http://www.rtvutrecht.nl/(...)-in-het-verkeer.htmlquote:"Wielrenners nemen te veel risico in het verkeer"
UTRECHTSE HEUVELRUG - Wielrenners zouden veel minder risico moeten nemen in het verkeer. Dat zegt Chris Hop van Wielervereniging Eemland naar aanleiding van de recente ongelukken met wielrenners. In Putten overleed zondag een vrouw na een botsing met een wielrenner uit Veenendaal.
Hop is al 30 jaar actief bij de wielerclub en ziet steeds meer renners grote risico's nemen. Zo wordt er steeds vaker gefietst zonder helm, of gaan de oortjes in om naar de Tour de France of muziek te luisteren.
"Je hoort de omgevingsgeluiden niet van auto's of andere dingen die achter je zitten of van de andere kant komen", zegt Hop.
Zijn club heeft als stelregel: 'Waan je niet in de Tour de France'. "Tijdens de Tour is de weg helemaal vrij, maar als je aan het trainen ben moet je je gewoon aan de verkeersregels houden", waarschuwt Hop.
Zie posts hierboven. Is geen fixatie, het is een verontrustende trend.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als je ergens op gefixeerd bent, vallen die berichten veel meer op.
En zelfs al zou dat zo zijn, ligt de oorzaak van het toenemend aantal ongevallen niet vanzelfsprekend, zonder verdere discussie, bij de wielrenner.
Er gebeuren ook meer dan genoeg ongelukken waarbij slechts één individuele wielrenner is betrokken. Je oplossing gaat het probleem niet of nauwelijks aanpakken.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:33 schreef sig000 het volgende:
Het probleem zit 'm in de groepen wielrenners.
Ligfietsers gaan nog sneller maar daar hoor je zelden wat van omdat die alleen rijden.
Oplossing wielrenners alleen op fietspad minimaal op 25 meter afstand van elkaar.
quote:Op maandag 15 juli 2013 02:43 schreef Elfletterig het volgende:
En wie er schuld heeft, doet niet echt ter zake.
Hmm, het doet niet ter zake, maar je schuift de schuld wel weer af op de wielrenners. Begint een beetje vervelend te worden.quote:Over ligfietsers horen we weinig omdat er daar erg weinig van zijn. En ik betwijfel ook of ligfietsers net zo onbesuisd rondrijden als sommige wielrenners.
Een groep wielrenners in peleton bij elkaar, daar is een fietspad niet op berekend en het zou al een stuk veiliger worden wanneer ze afstand en ruimte tussen elkaar hebben.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er gebeuren ook meer dan genoeg ongelukken waarbij slechts één individuele wielrenner is betrokken. Je oplossing gaat het probleem niet of nauwelijks aanpakken.
Och, wat hebben wielrenners het toch zwaar! En wat maken ze toch veel dingen mee die aan gewone stervelingen op de fiets voorbij gaan! Gelukkig dat zij ons met hun buitengewone verkeersinzicht met raad en daad terzijde willen staan. Waarlijk, zij zijn de Ayrton Senna's van het rode asfalt.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels. Maar ik heb wel te maken met volstrekt idiote fietsers en automobilisten die zonder een enkel greintje verkeersinzicht de wegen onveilig maken. Praktisch iedere dag, ook, nee vooral als ik op een gewone fiets rondrijd, moet ik ongelukken veroorzaakt door anderen voorkomen door zelf preventief te handelen. Ik heb daar het verkeersinzicht voor, anderen hebben dat niet.
Dit dus. Wielrennen is een individuele sport. Ga lekker in je eentje fietsen. Wat een onzin dat ze persé in een groepje willen fietsen.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:33 schreef sig000 het volgende:
Het probleem zit 'm in de groepen wielrenners.
Ligfietsers gaan nog sneller maar daar hoor je zelden wat van omdat die alleen rijden.
Oplossing wielrenners alleen op fietspad minimaal op 25 meter afstand van elkaar.
Groepsgedrag speelt volgens mij wel een grote rol in deze. Het is niet alleen het verschil in tempo, ze voelen zich in een groep onaantastbaar en als er één een stomme inhaalactie doet of door rood rijdt, dan volgen ze allemaal slaafs.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er gebeuren ook meer dan genoeg ongelukken waarbij slechts één individuele wielrenner is betrokken. Je oplossing gaat het probleem niet of nauwelijks aanpakken.
Over ligfietsers horen we weinig omdat er daar erg weinig van zijn. En ik betwijfel ook of ligfietsers net zo onbesuisd rondrijden als sommige wielrenners.
quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels. Maar ik heb wel te maken met volstrekt idiote fietsers en automobilisten die zonder een enkel greintje verkeersinzicht de wegen onveilig maken. Praktisch iedere dag, ook, nee vooral als ik op een gewone fiets rondrijd, moet ik ongelukken veroorzaakt door anderen voorkomen door zelf preventief te handelen. Ik heb daar het verkeersinzicht voor, anderen hebben dat niet.
Desondanks ben ik al meerdere keren van mijn fiets, niet de racefiets, dus daar ligt het niet aan, afgereden, met soms zwaar lichamelijk letsel. Ik spreek dus uit ervaring en geen enkele keer was het mijn eigen schuld.
Ik laat de schuldvraag in het midden. Wie er schuld heeft, is alleen juridisch relevant. Het gaat hier meer om de verkeersveiligheid in algemene zin: is het openbare wegennet geschikt voor fietsers met hoge snelheid? Is de rest van het verkeer daarop berekend?quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Hmm, het doet niet ter zake, maar je schuift de schuld wel weer af op de wielrenners. Begint een beetje vervelend te worden.
Persoonlijke ervaringen zijn niet representatief. Als ik wil, kan ik bijna dagelijks een fietser aanrijden terwijl ik me gewoon aan de verkeersregels houd; a-socialere verkeersdeelnemers zijn er niet. Ze vliegen alle kanten op, lappen alle regels aan hun laars en rijden in het donker massaal zonder verlichting rond.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels. Maar ik heb wel te maken met volstrekt idiote fietsers en automobilisten die zonder een enkel greintje verkeersinzicht de wegen onveilig maken. Praktisch iedere dag, ook, nee vooral als ik op een gewone fiets rondrijd, moet ik ongelukken veroorzaakt door anderen voorkomen door zelf preventief te handelen. Ik heb daar het verkeersinzicht voor, anderen hebben dat niet.
Het probleem is dat je praat vanuit de slachtofferrol, wat wielrenners betreft. Dat zal soms het geval zijn, maar helaas zien we ook vaak genoeg dat wielrenners een ongeval krijgen omdat ze zelf de regels niet naleven. Of nog sterker: dat ze zelf andere verkeersdeelnemers overhoop rijden, zoals de fietsster waar dit topic om begonnen is.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Dat zijn dan van die mensen die denken dat elke fietser vijftien kilometer per uur gaat en dat ze echt nog wel kunnen oversteken, afslaan, inhalen en ga zo maar door. Dáárdoor ontstaan de ongelukken, niet omdat een wielrenner hard rijdt, maar nog niet eens de snelheid van een auto benadert.
Als je niet kunt inschatten, of niet wilt inschatten wat de snelheid van een medeweggebruiker is, hoor je gewoon niet in het verkeer thuis en moet het je gewoon verboden worden ooit nog zelfstandig van het verkeer gebruik te maken. Als je het niet kunt, houdt het gewoon op. Daar moeten we hard in zijn.
Ik somde de ongevallen niet op om wielrenners de schuld te geven, maar simpelweg om aan te geven hoe veel ongelukken er gebeuren. Ik heb de inhoud snel gescreend. Die van de wielerbaan vond ik wel frappant: zelfs op een afgesloten parcours gebeuren kennelijk nog ernstige ongelukken. Zegt iets over de sport en de veiligheid daarvan in algemene zin.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
En natuurlijk zijn er wielrenners die te asociaal zijn, maar eventjes wat linkjes uit Google halen is geen bewijs voor je stelling, zeker omdat je kennelijk niet eens de moeite hebt genomen om ze te lezen. Zo staat er doodleuk een ongeluk op een wielerbaan tussen.
Jawel.quote:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990quote:Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
Dat ben ik niet met je eens. Wielrenners dienen zich t.a.t. aan te passen aan het overige wegverkeer. Mensen zijn niet ingesteld op racende fietsers.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:30 schreef larry91 het volgende:
Het zijn ook altijd de wielertoeristen, die zich in de zomer Chris Froome wanen, die dit soort ongelukken veroorzaken
De amateurwielrenner, zoals ik, krijgt hierdoor de scheve blik en al het gezeik over zich heen.
Ik vind het wel spijtig voor het slachtoffer, al moet ik wel de kanttekening plaatsen dat 90% van de fietsers niet kan sturen en met totaal andere dingen bezig is dan het verkeer. Een beetje meer begrip van beide kanten zal al een hoop helpen.
En dat zou ook niet hoeven. Zeker in de stad/bebouwde kom niet.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Wielrenners dienen zich t.a.t. aan te passen aan het overige wegverkeer. Mensen zijn niet ingesteld op racende fietsers.
De bebouwde kom is inderdaad al helemaal niet geschikt om te racen.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:53 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En dat zou ook niet hoeven. Zeker in de stad/bebouwde kom niet.
Dat is ook wel zo ja, in deze periode heb je er veel meer last van.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:30 schreef larry91 het volgende:
Het zijn ook altijd de wielertoeristen, die zich in de zomer Chris Froome wanen, die dit soort ongelukken veroorzaken
De amateurwielrenner, zoals ik, krijgt hierdoor de scheve blik en al het gezeik over zich heen.
Ik vind het wel spijtig voor het slachtoffer, al moet ik wel de kanttekening plaatsen dat 90% van de fietsers niet kan sturen en met totaal andere dingen bezig is dan het verkeer. Een beetje meer begrip van beide kanten zal al een hoop helpen.
quote:Op maandag 15 juli 2013 09:45 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Jawel.
[..]
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Een juridische nachtmerrie en zo goed als onvervolgbaar, maar ook fietsers hebben zich aan de maximumsnelheid te houden.
Tja.....quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels.
quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
.. geen enkele keer was het mijn eigen schuld.
quote:
Ik dacht eerst dat jullie helemaal gelijk hadden, en dat het verhaal dat ik hoorde dus onjuist was maar:quote:Op zondag 14 juli 2013 21:58 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Kan je het artikel in de wegenverkeerswet even tonen waar dat staat?
Wat overigens ook uitermate irritant is, maar het wielerterrorisme bestrijden heeft nu de prioriteit.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:14 schreef Perrin het volgende:
Al die nare dagjesmensen die maar een beetje gezellig wat aanfietsen op het landelijke wielercircuitlevensgevaarlijk!
Je mag het niet zeggen van de wielermaffia maar van mij mogen ze allemaal zo een put in fietsen.quote:Op zondag 14 juli 2013 15:23 schreef tong80 het volgende:
PUTTEN - Een 68-jarige fietsster in Putten is zondagmiddag overleden na een aanrijding met een wielrenner. Dat heeft de politie laten weten.
De dame uit Veenendaal reed rond 12.00 uur op het fietspad in de Voorthuizerstraat richting Putten, toen ze door nog onbekende oorzaak in botsing kwam met één van de drie wielrenners die haar pad kruisten. Een opgeroepen traumahelikopter kon de vrouw niet meer redden.
De wielrenner in kwestie, een 35-jarige man uit Veenendaal, is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis
http://www.telegraaf.nl/b(...)n__vrouw_dood__.html
Als er een maximumsnelheid staat aangegeven geldt die voor alle weggebruikers, idd. Dus als je met je rollator 80 loopt waar 30 km/h staat aangegeven ben je strafbaar. Alleen is vervolging wel een probleem. Als je geen snelheidsmeter hebt bv. kun je altijd beargumenteren dat je niet kon weten hoe snel je ging.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:57 schreef Ferdo het volgende:
Voor alle bestuurders gelden die maximum snelheden, neem ik aan. En ook een fietser valt onder die groep weggebruikers.
Daarnaast kan de gemiddelde wielrenner aandragen dat hij de hersens niet heeft om zelf in te schatten of een tempo gangbaar is of dat men asociaal bezig is.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als je geen snelheidsmeter hebt bv. kun je altijd beargumenteren dat je niet kon weten hoe snel je ging.
Als je twee keer zo snel gaat als het overige verkeer dan weet je ook zonder snelheidsmeter wel dat je te hard rijdt.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als er een maximumsnelheid staat aangegeven geldt die voor alle weggebruikers, idd. Dus als je met je rollator 80 loopt waar 30 km/h staat aangegeven ben je strafbaar. Alleen is vervolging wel een probleem. Als je geen snelheidsmeter hebt bv. kun je altijd beargumenteren dat je niet kon weten hoe snel je ging.
Daar zeg je wat, roekeloos rijgedrag is niet afhankelijk van een meter. Ik neem aan dat voor iedere verkeersdeelnemer geldt dat je je niet gevaarlijk moet gedragen.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:03 schreef nolamoetblijven het volgende:
[..]
Daarnaast kan de gemiddelde wielrenner aandragen dat hij de hersens niet heeft om zelf in te schatten of een tempo gangbaar is of dat men asociaal bezig is.
Dat zou in sommige gevallen zo kunnen zijn, ja. Maar ja, als wielrenners - althans sommige, bij de laatste confrontatie reden ze keurig, moet ik zeggen. Mss. worden ze wakker in het wielerwereldje - hun gezonde verstand al niet gebruiken in het verkeer is dat wel erg veel gevraagd.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je twee keer zo snel gaat als het overige verkeer dan weet je ook zonder snelheidsmeter wel dat je te hard rijdt.
Ik denk dat de eenzame wielrenner voor weinig problemen zal zorgen, bovendien mag je van íedere volwassen verkeersdeelnemer een hoge mate van oplettendheid verwachten. (en zelfs eisen)quote:Op maandag 15 juli 2013 09:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Wielrenners dienen zich t.a.t. aan te passen aan het overige wegverkeer. Mensen zijn niet ingesteld op racende fietsers.
Er is geen maximumsnelheid voor fietsers (tenzij er een aandrijving op een fiets zit).quote:Op maandag 15 juli 2013 10:57 schreef Ferdo het volgende:
Voor alle bestuurders gelden die maximum snelheden, neem ik aan. En ook een fietser valt onder die groep weggebruikers.
Ik ben het met je eens dat de meeste problemen van pelotonrijders zijn te verwachten. Dat neemt niet weg dat ook de eenzame rijder goed op moet letten met zijn snelheid in de buurt van ander verkeer.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik denk dat de eenzame wielrenner voor weinig problemen zal zorgen, bovendien mag je van íedere volwassen verkeersdeelnemer een hoge mate van oplettendheid verwachten. (en zelfs eisen)
Als ik me op een fietspad begeef, kan ik verwachten dat er op enig moment een belletje klinkt en dat ik vervolgens door een wielrenner ingehaald word. Schrik ik me het apelazarus van dat belletje, of hoor ik het niet doordat ik oordopjes in heb, dan ben ik het zelf schuld.
Die 'weight weenies'/pens Armstrong moeten overigens wel eens kappen met janken en gewoon een belletje op hun racefiets monteren...
Voor de 2e keer, jawel.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:21 schreef Aether het volgende:
[..]
Er is geen maximumsnelheid voor fietsers (tenzij er een aandrijving op een fiets zit).
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)quote:Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), Artikel Iquote:weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;
"OPZIJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"quote:Op maandag 15 juli 2013 11:23 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat de meeste problemen van pelotonrijders zijn te verwachten. Dat neemt niet weg dat ook de eenzame rijder goed op moet letten met zijn snelheid in de buurt van ander verkeer.
Een bel weglaten vanwege het 'gewicht' vind ik zo'n aanstelleritis. Mensen schrikken zich lam als er ineens iemand achter ze begint te schreeuwen.
Geldt toch niet op een fietspad ? Alleen op de weg.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:27 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Voor de 2e keer, jawel.
[..]
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Een fietser is een weggebruiker, en heeft zich dus ook aan de RVV te houden.
"Hand uitsteek om linksaf te slaan op gezichtshoogte"quote:
Ja idd, paar keer meegemaakt, soms ook als waarschuwing dat ze passeren, je schrikt je echt dood.quote:
http://www.rijksoverheid.(...)-het-wegverkeer.htmlquote:Op maandag 15 juli 2013 11:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Geldt toch niet op een fietspad ? Alleen op de weg.
Staan geen fietsen vermeld.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)-het-wegverkeer.html
Bij vrijwel alle aparte fietspaden staat geen maximumsnelheid.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:27 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Voor de 2e keer, jawel.
[..]
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Een fietser is een weggebruiker, en heeft zich dus ook aan de RVV te houden.
Ter verduidelijking:
[..]
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), Artikel I
In dat geval gelden de impliciete geboden/verboden van binnen of buiten de bebouwde kom. Het is alleen geen doen om 50/80 borden bij fietspaden te zetten, omdat fietsers amper die snelheden halen, en de politie er niet actief op zal controleren. Dat wil nog steeds niet zeggen dat er geen maximumsnelheden zijn op de fietspaden.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:32 schreef Aether het volgende:
[..]
Bij vrijwel alle aparte fietspaden staat geen maximumsnelheid.
Voor normale weg geldt dat inderdaad wel.
Klopt deels. De grootste verantwoordelijkheid ligt bij de racefietser, absoluut. Sowieso vind ik het belachelijk dat al die wielertoeristen niet even een bel kunnen monteren. Maar aan de andere kant, er zijn gewone fietsers die al slingerend over de weg rijden van rechterhelft naar linkerhelft. Dit zijn over het algemeen scholieren en bejaarden. Zij moeten ook niet vergeten dat ze zo zelfs een gevaar vormen als ik met 20km/h aankom (en dat doe ik standaard bij inhalen). Daarnaast, op fietspaden naast 80 wegen rijden vaak ook scooters die harder gaan dan wielrenners.. Een beetje aanpassing van de ene kant en misschien iets meer aanpassing van de wielrenners zou echt een hoop verschil maken!quote:Op maandag 15 juli 2013 09:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Wielrenners dienen zich t.a.t. aan te passen aan het overige wegverkeer. Mensen zijn niet ingesteld op racende fietsers.
Maar dat is alleen als er op een fietspad een bord met een maximum snelheid staat, en die staan er nooit.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:27 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Voor de 2e keer, jawel.
[..]
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Een fietser is een weggebruiker, en heeft zich dus ook aan de RVV te houden.
Ter verduidelijking:
[..]
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), Artikel I
En die gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer. Er is geen maximum snelheid in de wet vastgelegd voor fietsen, paarden, honden, kitesurfers, skateboarders, hardlopers of wat je ook maar kan verzinnen dat geen motor heeft.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:34 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
In dat geval gelden de impliciete geboden/verboden van binnen of buiten de bebouwde kom.
Ik ben het helemaal met je eens dat ook veel gewone fietsers zich aan geen enkele regel houden. Vooral in de stad schieten ze alle kanten uit en geven ze zelden voorrang, laat staan dat ze zich iets aan het rode stoplicht gelegen laten liggen.quote:Op maandag 15 juli 2013 12:31 schreef larry91 het volgende:
[..]
Klopt deels. De grootste verantwoordelijkheid ligt bij de racefietser, absoluut. Sowieso vind ik het belachelijk dat al die wielertoeristen niet even een bel kunnen monteren. Maar aan de andere kant, er zijn gewone fietsers die al slingerend over de weg rijden van rechterhelft naar linkerhelft. Dit zijn over het algemeen scholieren en bejaarden. Zij moeten ook niet vergeten dat ze zo zelfs een gevaar vormen als ik met 20km/h aankom (en dat doe ik standaard bij inhalen). Daarnaast, op fietspaden naast 80 wegen rijden vaak ook scooters die harder gaan dan wielrenners.. Een beetje aanpassing van de ene kant en misschien iets meer aanpassing van de wielrenners zou echt een hoop verschil maken!
Hoog tijd voor wat verandering dus. Blijkbaar moeten de kankergezwelletjes van deze maatschappij wat meer orde en structuur in hun leven opgelegd krijgen voordat ze normaal gaan doen.quote:Op maandag 15 juli 2013 12:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En die gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer. Er is geen maximum snelheid in de wet vastgelegd voor fietsen, paarden, honden, kitesurfers, skateboarders, hardlopers of wat je ook maar kan verzinnen dat geen motor heeft.
2quote:Op maandag 15 juli 2013 09:15 schreef HeatWave het volgende:
Man man man, ik zie ze hier zelfs in de binnenstad, in zo'n gay pakje met hun dure fiets, en maar doen alsof ze beter zijn dan een normale fietser.
Echt, totaal vogelvrij maken die idioten, kans om ze de gracht in te duwen, gewoon doen, de wereld is een betere plek zonder 50 plussers in strak spandex.
Onzin, uit jouw link:quote:Op maandag 15 juli 2013 11:34 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
In dat geval gelden de impliciete geboden/verboden van binnen of buiten de bebouwde kom. Het is alleen geen doen om 50/80 borden bij fietspaden te zetten, omdat fietsers amper die snelheden halen, en de politie er niet actief op zal controleren. Dat wil nog steeds niet zeggen dat er geen maximumsnelheden zijn op de fietspaden.
Fietser zijn niet genoemd en vallen dus niet onder 'impliciete geboden/verboden'.quote:Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
In elk geval is er sprake van een slecht anticiperende wielrenner. Als je zo debiel hard aan komt rijden (anders rij je met je fiets niet iemand anders het hiernamaals in) terwijl schijnbaar algemeen bekend is dat ouderen slingerend fietsen ben je in elk geval niet echt slim bezig geweest.quote:Op maandag 15 juli 2013 13:18 schreef Ener-G het volgende:
En, is er inmiddels wat meer duidelijkheid in de zaak? Was het daadwerkelijk de aso wielrenner, of toch het slingerende omaatje op een veel te snelle e-bike?
Eigenlijk zijn we het in grote lijnen ook eens. Wielertoeristen zijn ook een tandje erger. Die willen met man en macht hun o zo belangrijke gemiddelde van 28.4 km/u aanhouden zodat ze stoer kunnen praten in het dorpscafé. En dat schreeuwen, schelden of spugen is nog erger. Ik kijk nu alweer uit naar september wanneer het geen 25C meer is en die gasten weer naar binnen zijn!quote:Op maandag 15 juli 2013 12:50 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens dat ook veel gewone fietsers zich aan geen enkele regel houden. Vooral in de stad schieten ze alle kanten uit en geven ze zelden voorrang, laat staan dat ze zich iets aan het rode stoplicht gelegen laten liggen.
Maar toch vind ik wielrenners soms nog een tandje erger. Gewoon omdat zij vaker anderen in gevaar brengen en zich met hun geschreeuw onbeschoft gedragen.
Oh, als voetganger is het ook vaak oppassen met reguliere fietsers hoor. Ik woon vlak bij een rotonde waarlangs ik recht oversteek op het zebrapad. Als het ooit een keer voorkomt dat een afslaande fietser me voorrang geeft, heb ik de neiging ze hartelijk te bedankenquote:Op maandag 15 juli 2013 14:42 schreef larry91 het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn we het in grote lijnen ook eens. Wielertoeristen zijn ook een tandje erger. Die willen met man en macht hun o zo belangrijke gemiddelde van 28.4 km/u aanhouden zodat ze stoer kunnen praten in het dorpscafé. En dat schreeuwen, schelden of spugen is nog erger. Ik kijk nu alweer uit naar september wanneer het geen 25C meer is en die gasten weer naar binnen zijn!
Neemt niet weg dat ik vaak bijna ben gevallen door vreemde acties van gewone fietsers.
Ja zo te zien maar ze moeten niet met zn 3en naast elkaar rijden. (Als ze dat dan deden).quote:Op zondag 14 juli 2013 16:42 schreef Wokkel het volgende:
Smal fietspad, bochtig en ook nog eens twee richtingen. Niet zo heel gek dat mensen dan botsen.
[ afbeelding ]
http://www.112barneveld.n(...)erongelukt-in-putten
[ afbeelding ]
http://www.omroepgelderla(...)ten.htm#.UeK47vmnqic
Eens in de winter zie je ze nooit.quote:Op maandag 15 juli 2013 14:42 schreef larry91 het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn we het in grote lijnen ook eens. Wielertoeristen zijn ook een tandje erger. Die willen met man en macht hun o zo belangrijke gemiddelde van 28.4 km/u aanhouden zodat ze stoer kunnen praten in het dorpscafé. En dat schreeuwen, schelden of spugen is nog erger. Ik kijk nu alweer uit naar september wanneer het geen 25C meer is en die gasten weer naar binnen zijn!
Neemt niet weg dat ik vaak bijna ben gevallen door vreemde acties van gewone fietsers.
Ja, en dan mot je dus verdomme gewoon afremmen!quote:Op maandag 15 juli 2013 15:46 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik hoor ook veel mensen klagen over renners zonder een bel. Ik heb er altijd een op mijn fiets alleen voor de koers moet dat ding eraf, dat mag er dan niet op zitten. Vaak bel ik netjes en ik rijd ook niet erg hard over de fietspaden want dat kan toch niet. Maar ja dan bel je 1x, 2x 3x maar dan is oma doof of de jeugd zit met een iPhone te spelen of met speakertjes of headphones.
Lees mijn post nog eens.....quote:Op maandag 15 juli 2013 15:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, en dan mot je dus verdomme gewoon afremmen!
Echt.....
Dat ben ik 100% met je eens. Het zijn vrijwel ook altijd vrouwen, die kunnen zogenaamd 2 dingen tegelijk. Nou het is iig niet bellen en recht rijdenquote:Op maandag 15 juli 2013 15:48 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik vind dat behalve verplichting van bel op fietspad, max snelheid ook een verbod op mobieltjes in de hand en headphones moet komen.
Dat wil niet zeggen dat ze die twee dingen 100% tegelijk kunnenquote:Op maandag 15 juli 2013 15:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat ben ik 100% met je eens. Het zijn vrijwel ook altijd vrouwen, die kunnen zogenaamd 2 dingen tegelijk. Nou het is iig niet bellen en recht rijden.
Slechte regels van de koers dan als je die er niet op mag hebben zitten! Tijd om die eens aan te passen. Daar heb jij als wielrenner niets over te zeggen maar de bestuurders van jouw sport zouden beter moete weten. Sowieso is er natuurlijk geen enkel excuus om tijdens een training niet met een bel te fietsen aangezien het tijdens een training niet uitmaakt dat je wat extra gewicht hebt.quote:Op maandag 15 juli 2013 15:46 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik hoor ook veel mensen klagen over renners zonder een bel. Ik heb er altijd een op mijn fiets alleen voor de koers moet dat ding eraf, dat mag er dan niet op zitten. Vaak bel ik netjes en ik rijd ook niet erg hard over de fietspaden want dat kan toch niet. Maar ja dan bel je 1x, 2x 3x maar dan is oma doof of de jeugd zit met een iPhone te spelen of met speakertjes of headphones.
Dat is er stiekem al, verbod op gebruik van telefoon voor bestuurders.quote:Op maandag 15 juli 2013 15:48 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik vind dat behalve verplichting van bel op fietspad, max snelheid ook een verbod op mobieltjes in de hand en headphones moet komen.
En zelfs dan ligt de verantwoordelijkheid bij jou, want jij bent degene die met enorme snelheid aan komt fietsen.quote:Op maandag 15 juli 2013 15:46 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik hoor ook veel mensen klagen over renners zonder een bel. Ik heb er altijd een op mijn fiets alleen voor de koers moet dat ding eraf, dat mag er dan niet op zitten. Vaak bel ik netjes en ik rijd ook niet erg hard over de fietspaden want dat kan toch niet. Maar ja dan bel je 1x, 2x 3x maar dan is oma doof of de jeugd zit met een iPhone te spelen of met speakertjes of headphones.
En wat is 15 miles per uur?quote:Op maandag 15 juli 2013 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[ afbeelding ]
Dit kan alleen zijn bedacht door iemand die zelf niet fietst.
Een normale snelheid, dus zonder je in te spannen, is voor een jongere iets boven de 20 km/uur en voor een 'jonge' 65+-er iets onder de 20 km/uur.
= 24 km/hquote:Op maandag 15 juli 2013 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[ afbeelding ]
Dit kan alleen zijn bedacht door iemand die zelf niet fietst.
Een normale snelheid, dus zonder je in te spannen, is voor een jongere iets boven de 20 km/uur en voor een 'jonge' 65+-er iets onder de 20 km/uur.
Het verschil is dat de automobilist niets doet om die snelheid te halen, een fietser drijft zelf de motor aan.quote:Op maandag 15 juli 2013 16:48 schreef HeatWave het volgende:
Ja, en? Elke auto/motor kan ook veel harder dan de maximum snelheid...
Dat is in Nederland ook zoquote:Op maandag 15 juli 2013 16:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Oh ja, ik had er even niet aan gedacht dat ze in Engelstalige volkeren het gemak van het SI nog niet hebben ontdekt.![]()
Er stond immers geen mijl op het bordje (foei!). Een loophole voor een goede advocaat?
In de snelheid en doordeweekse kilometers welquote:Op maandag 15 juli 2013 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of dat je +40 of -40 bent en of dat je een buikje hebt of niet maakt niet uit.
selectief lezen danquote:Op maandag 15 juli 2013 02:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Recente berichtgeving. Je leest gewoon steeds vaker berichten over ongevallen waarbij wielrenners zijn betrokken.
quote:Het risico voor de oudere fietser op een letselo
ngeval is gemiddeld 3,2 maal zo hoog van andere
fietsers. Dit verhoogde risico komt niet zo
zeer door een hogere mate van betrokkenheid bij
ongevallen, maar vooral door de grotere breekbaarheid van ouderen.
Die rijden ook meestal alleen.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:33 schreef sig000 het volgende:
Het probleem zit 'm in de groepen wielrenners.
Ligfietsers gaan nog sneller maar daar hoor je zelden wat van omdat die alleen rijden.
Oplossing wielrenners alleen op fietspad minimaal op 25 meter afstand van elkaar.
met 660 doden per jaar zie ik het probleem niet, kom maar terug als er 2 per dag door wielrenners verongelukkenquote:Op maandag 15 juli 2013 02:39 schreef Elfletterig het volgende:
Bij deze een selectie uit een serie recente ongevallen waarbij wielrenners zijn betrokken. Een selectie, want er zijn er nog veel meer en ik had geen zin om alles te kopiëren.
5 april, Wielrenner overleden na botsing met tractor Esbeek
http://www.omroepbrabant.(...)+tractor+Esbeek.aspx
11 april, Wielrenner overleden na ongeval Wervershoof
http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)ongeval+Wervershoof+(met+video)
27 april, Wielrenner zwaargewond na ongeval in Koekange
http://www.meppelercouran(...)val-in-koekange.html
28 april, twee ongevallen voor wielrenners Omloop Breda
http://www.bredavandaag.n(...)renners-omloop-breda
28 april, Wielrenner zwaargewond bij ongeval in Zevenbergen
http://www.ginopress.nl/w(...)eval-in-zevenbergen/
28 april, Ongeval met wielrenner op Leidsevaart Noordwijkerhout
http://www.leidschdagblad(...)/article22118833.ece
30 april, Edese wielrenner ernstig gewond bij ongeval
http://www.112ede.nl/page(...)g-gewond-bij-ongeval
10 mei, Wielrenner zwaargewond in Laren (Gld)
http://www.112tv.nl/video/2247/ongeval-wielrenner--jeep-laren-gld
15 mei, Velp: Wielrenners zwaargewond bij ongeval
http://gelrenieuws.nl/201(...)ond-bij-ongeval.html
19 mei, Wielrenner zwaargewond na val met fiets IJsseldijk Capelle a/d IJssel
http://www.nieuwsopbeeld.(...)k-capelle-a-d-ijssel
1 juni, Wielrenner gewond bij ongeval in Hoogeveen
http://www.newspower.nl/816/
5 juni, Wielrenner zwaar gewond na ongeval in Dordrecht
http://www.politie.nl/nie(...)al-in-dordrecht.html
9 juni, Dronten: Wielrenner overleden na aanrijding
http://www.omroepflevolan(...)rleden-na-aanrijding
9 juni, Wielrenners klappen op auto in Wapserveen
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)n-op-auto-wapserveen
9 juni, Ongeval tussen auto en wielrenner Julianasluis Gouda
http://112hm.nl/2013/06/0(...)-julianasluis-gouda/
10 juni, Amersfoort - Wielrenner aangereden
http://www.asmedia.nl/nie(...)-181-amersfoort.html
15 juni, Ongeval tussen scooter en wielrenner op het Kortland in Alblasserdam
http://www.112graafstroom(...)and-in-alblasserdam/
17 juni: Wielrenner gewond na val bij Nieuwdorp
http://www.omroepzeeland.(...)euwdorp#.UeNDso17Lng
18 juni, Zwanenburg: Wielrenner gewond bij ongeval
http://www.112meerlanden.(...)-gewond-bij-ongeval/
26 juni, Wielrenner gewond bij ongeval in Etten-Leur
http://www.bndestem.nl/re(...)etten-leur-1.3887230
29 juni, Wielrenner ernstig gewond na valpartij nabij Westerbroek - http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/21525/
4 juli, Automobilist schept wielrenner in Oud-Alblas
http://www.lekkerlandsnie(...)enner-in-oud-alblas/
5 juli, Wielrenner gewond na botsing in Vogelenzang
http://www.haarlemsdagbla(...)/article23360803.ece
7 juli, Hardenberg: Wielrenner gewond naar ziekenhuis
http://www.destentor.nl/r(...)ziekenhuis-1.3903391
7 juli, Zwijndrecht: Ernstig ongeluk met wielrenner
http://nos.nl/artikel/527018-ernstig-ongeluk-met-wielrenner.html
9 juli, Wielrenner geschept door auto in Echten
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)ept-door-auto-echten
13 juli, Wielrenner gewond bij botsing in Assendelft
http://www.noordhollandsd(...)/article23499133.ece
14 juli, Wielrenner (17) uit Eersel overleden na aanrijding met auto in Hoogeloon
http://www.omroepbrabant.nl/?news/196513802/Wielrenner+(17)+uit+Eersel+overleden+na+aanrijding+met+auto+in+Hoogeloon.aspx
gewoon willekeurig bericht gepakt, schuld van wie ook alweer?quote:WAPSERVEEN - Een 51-jarige wielrenner uit Meppel is zondagmorgen gewond geraakt in Wapserveen.
Een 26-jarige automobiliste uit die plaats reed vanaf de Oude Dijk het fietspad op om meer zicht te hebben op de weg. Ze zag daarbij een peloton wielrenners over het hoofd. Twee van hen klapten op de auto. De 51-jarige man moest naar het ziekenhuis.
Onzin.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bron: http://www.rtvutrecht.nl/(...)-in-het-verkeer.html
AMENquote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Als je niet kunt inschatten, of niet wilt inschatten wat de snelheid van een medeweggebruiker is, hoor je gewoon niet in het verkeer thuis en moet het je gewoon verboden worden ooit nog zelfstandig van het verkeer gebruik te maken. Als je het niet kunt, houdt het gewoon op. Daar moeten we hard in zijn.
voetbal kun je ook alleen doen, of koffie drinkenquote:Op maandag 15 juli 2013 07:50 schreef livelink het volgende:
[..]
Dit dus. Wielrennen is een individuele sport. Ga lekker in je eentje fietsen. Wat een onzin dat ze persé in een groepje willen fietsen.
Bron?quote:Op maandag 15 juli 2013 09:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
Persoonlijke ervaringen zijn niet representatief. Als ik wil, kan ik bijna dagelijks een fietser aanrijden terwijl ik me gewoon aan de verkeersregels houd; a-socialere verkeersdeelnemers zijn er niet. Ze vliegen alle kanten op, lappen alle regels aan hun laars en rijden in het donker massaal zonder verlichting rond.
[..]
Het probleem is dat je praat vanuit de slachtofferrol, wat wielrenners betreft. Dat zal soms het geval zijn, maar helaas zien we ook vaak genoeg dat wielrenners een ongeval krijgen omdat ze zelf de regels niet naleven. Of nog sterker: dat ze zelf andere verkeersdeelnemers overhoop rijden, zoals de fietsster waar dit topic om begonnen is.
[..]
en iemand andera zoekt 50 voorbeelden met vrachtwagens, een ander 200 met personenautos en de ander 40 met skeelersquote:Op maandag 15 juli 2013 17:45 schreef sig000 het volgende:
Wat voorbeelden waar het met een groepje fout gaat.
http://alarmeringen.nl/ge(...)ilstaande-motor.html
http://www.leidschdagblad(...)n-in-Noordwijkerhout
http://www.telegraaf.nl/b(...)rnstig_gewond__.html
http://www.noordhollandsd(...)anrijding-in-Alkmaar
Dit is ook voor mij als sportieve fietser erg herkenbaar. Ik heb een defensieve fietsstijl waardoor ik heel wat ongelukken heb weten te voorkomen maar zelfs met die defensieve fietsstijl scheelt het regelmatig minder dan dat mij lief is. Inderdaad, veel mensen zijn totaal niet in staat om in te schatten hoeveel tijd ze hebben om over te steken. Het laatste ongelukje wat ik had werd veroorzaakt door een vrouw van in de vijfig die last minute doodleuk naar links afsloeg zonder om zich heen te kijken, voor te sorteren of haar hand uit te steken. op het moment dat ik even wat versnelde aangezien ik net oranje licht kon halen. Ze pleegde nog vluchtmisdrijf ook. Aangezien ze op het laatste moment naar links ging en het hierdoor leek dat ze rechtdoor ging kon ik niet meer uitwijken. Ik kon nog voldoende afremmen om de snelheid flink te reduceren ten tijde van de botsing maar de voorvork geraakte wel krom. Dat soort idioten hoort inderdaad niet in het verkeer thuis. Ik vrees echter dat een fietsrijbewijs weinig verschil zal maken. Dit soort idioten doet eventjes voor het examen wat wordt verteld maar ze zijn te onnozel om te begrijpen waarom ze het moeten doen en ze blijven het dan ook niet doen.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Hmm, het doet niet ter zake, maar je schuift de schuld wel weer af op de wielrenners. Begint een beetje vervelend te worden.
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels. Maar ik heb wel te maken met volstrekt idiote fietsers en automobilisten die zonder een enkel greintje verkeersinzicht de wegen onveilig maken. Praktisch iedere dag, ook, nee vooral als ik op een gewone fiets rondrijd, moet ik ongelukken veroorzaakt door anderen voorkomen door zelf preventief te handelen. Ik heb daar het verkeersinzicht voor, anderen hebben dat niet.
Desondanks ben ik al meerdere keren van mijn fiets, niet de racefiets, dus daar ligt het niet aan, afgereden, met soms zwaar lichamelijk letsel. Ik spreek dus uit ervaring en geen enkele keer was het mijn eigen schuld. Dat zijn dan van die mensen die denken dat elke fietser vijftien kilometer per uur gaat en dat ze echt nog wel kunnen oversteken, afslaan, inhalen en ga zo maar door. Dáárdoor ontstaan de ongelukken, niet omdat een wielrenner hard rijdt, maar nog niet eens de snelheid van een auto benadert.
Als je niet kunt inschatten, of niet wilt inschatten wat de snelheid van een medeweggebruiker is, hoor je gewoon niet in het verkeer thuis en moet het je gewoon verboden worden ooit nog zelfstandig van het verkeer gebruik te maken. Als je het niet kunt, houdt het gewoon op. Daar moeten we hard in zijn.
En natuurlijk zijn er wielrenners die te asociaal zijn, maar eventjes wat linkjes uit Google halen is geen bewijs voor je stelling, zeker omdat je kennelijk niet eens de moeite hebt genomen om ze te lezen. Zo staat er doodleuk een ongeluk op een wielerbaan tussen.
http://www.gelderlander.n(...)id-alcohol-1.3896550quote:Op maandag 15 juli 2013 17:49 schreef sig000 het volgende:
En de Darwin award gaat naar deze: http://www.gelderlander.n(...)-in-renkum-1.3915266
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |