Haha nee, je bent er zo weer uitquote:Op maandag 15 juli 2013 01:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had even twijfels of ze dat stukje de hoofdweg op gestuurd werden, maar dat werkt niet voor die paar honderd meter met maar aan 1 kant van de weg fietspad.
Sinds ze de snelheid op de hoofdweg maar beneden gebracht hebben op dat stukje, toch wel een seconde minder snelquote:
Nee.quote:Op zondag 14 juli 2013 20:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Binnen de bebouwde kom geldt de maximale snelheid van 30 km/h ook gewoon voor fietsters.
Nee.quote:Op een fietspad geldt meen ik ook een snelheidslimiet van 30 km/h.
Heb je cijfers?quote:Op zondag 14 juli 2013 20:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de schuldvraag, ik heb het simpelweg over de waarneming dat wielrenners steeds vaker bij ongevallen zijn betrokken.
Recente berichtgeving. Je leest gewoon steeds vaker berichten over ongevallen waarbij wielrenners zijn betrokken.quote:
Als je ergens op gefixeerd bent, vallen die berichten veel meer op.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Recente berichtgeving. Je leest gewoon steeds vaker berichten over ongevallen waarbij wielrenners zijn betrokken.
Bron: http://www.rtvutrecht.nl/(...)-in-het-verkeer.htmlquote:"Wielrenners nemen te veel risico in het verkeer"
UTRECHTSE HEUVELRUG - Wielrenners zouden veel minder risico moeten nemen in het verkeer. Dat zegt Chris Hop van Wielervereniging Eemland naar aanleiding van de recente ongelukken met wielrenners. In Putten overleed zondag een vrouw na een botsing met een wielrenner uit Veenendaal.
Hop is al 30 jaar actief bij de wielerclub en ziet steeds meer renners grote risico's nemen. Zo wordt er steeds vaker gefietst zonder helm, of gaan de oortjes in om naar de Tour de France of muziek te luisteren.
"Je hoort de omgevingsgeluiden niet van auto's of andere dingen die achter je zitten of van de andere kant komen", zegt Hop.
Zijn club heeft als stelregel: 'Waan je niet in de Tour de France'. "Tijdens de Tour is de weg helemaal vrij, maar als je aan het trainen ben moet je je gewoon aan de verkeersregels houden", waarschuwt Hop.
Zie posts hierboven. Is geen fixatie, het is een verontrustende trend.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als je ergens op gefixeerd bent, vallen die berichten veel meer op.
En zelfs al zou dat zo zijn, ligt de oorzaak van het toenemend aantal ongevallen niet vanzelfsprekend, zonder verdere discussie, bij de wielrenner.
Er gebeuren ook meer dan genoeg ongelukken waarbij slechts één individuele wielrenner is betrokken. Je oplossing gaat het probleem niet of nauwelijks aanpakken.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:33 schreef sig000 het volgende:
Het probleem zit 'm in de groepen wielrenners.
Ligfietsers gaan nog sneller maar daar hoor je zelden wat van omdat die alleen rijden.
Oplossing wielrenners alleen op fietspad minimaal op 25 meter afstand van elkaar.
quote:Op maandag 15 juli 2013 02:43 schreef Elfletterig het volgende:
En wie er schuld heeft, doet niet echt ter zake.
Hmm, het doet niet ter zake, maar je schuift de schuld wel weer af op de wielrenners. Begint een beetje vervelend te worden.quote:Over ligfietsers horen we weinig omdat er daar erg weinig van zijn. En ik betwijfel ook of ligfietsers net zo onbesuisd rondrijden als sommige wielrenners.
Een groep wielrenners in peleton bij elkaar, daar is een fietspad niet op berekend en het zou al een stuk veiliger worden wanneer ze afstand en ruimte tussen elkaar hebben.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er gebeuren ook meer dan genoeg ongelukken waarbij slechts één individuele wielrenner is betrokken. Je oplossing gaat het probleem niet of nauwelijks aanpakken.
Och, wat hebben wielrenners het toch zwaar! En wat maken ze toch veel dingen mee die aan gewone stervelingen op de fiets voorbij gaan! Gelukkig dat zij ons met hun buitengewone verkeersinzicht met raad en daad terzijde willen staan. Waarlijk, zij zijn de Ayrton Senna's van het rode asfalt.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels. Maar ik heb wel te maken met volstrekt idiote fietsers en automobilisten die zonder een enkel greintje verkeersinzicht de wegen onveilig maken. Praktisch iedere dag, ook, nee vooral als ik op een gewone fiets rondrijd, moet ik ongelukken veroorzaakt door anderen voorkomen door zelf preventief te handelen. Ik heb daar het verkeersinzicht voor, anderen hebben dat niet.
Dit dus. Wielrennen is een individuele sport. Ga lekker in je eentje fietsen. Wat een onzin dat ze persé in een groepje willen fietsen.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:33 schreef sig000 het volgende:
Het probleem zit 'm in de groepen wielrenners.
Ligfietsers gaan nog sneller maar daar hoor je zelden wat van omdat die alleen rijden.
Oplossing wielrenners alleen op fietspad minimaal op 25 meter afstand van elkaar.
Groepsgedrag speelt volgens mij wel een grote rol in deze. Het is niet alleen het verschil in tempo, ze voelen zich in een groep onaantastbaar en als er één een stomme inhaalactie doet of door rood rijdt, dan volgen ze allemaal slaafs.quote:Op maandag 15 juli 2013 02:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er gebeuren ook meer dan genoeg ongelukken waarbij slechts één individuele wielrenner is betrokken. Je oplossing gaat het probleem niet of nauwelijks aanpakken.
Over ligfietsers horen we weinig omdat er daar erg weinig van zijn. En ik betwijfel ook of ligfietsers net zo onbesuisd rondrijden als sommige wielrenners.
quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels. Maar ik heb wel te maken met volstrekt idiote fietsers en automobilisten die zonder een enkel greintje verkeersinzicht de wegen onveilig maken. Praktisch iedere dag, ook, nee vooral als ik op een gewone fiets rondrijd, moet ik ongelukken veroorzaakt door anderen voorkomen door zelf preventief te handelen. Ik heb daar het verkeersinzicht voor, anderen hebben dat niet.
Desondanks ben ik al meerdere keren van mijn fiets, niet de racefiets, dus daar ligt het niet aan, afgereden, met soms zwaar lichamelijk letsel. Ik spreek dus uit ervaring en geen enkele keer was het mijn eigen schuld.
Ik laat de schuldvraag in het midden. Wie er schuld heeft, is alleen juridisch relevant. Het gaat hier meer om de verkeersveiligheid in algemene zin: is het openbare wegennet geschikt voor fietsers met hoge snelheid? Is de rest van het verkeer daarop berekend?quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Hmm, het doet niet ter zake, maar je schuift de schuld wel weer af op de wielrenners. Begint een beetje vervelend te worden.
Persoonlijke ervaringen zijn niet representatief. Als ik wil, kan ik bijna dagelijks een fietser aanrijden terwijl ik me gewoon aan de verkeersregels houd; a-socialere verkeersdeelnemers zijn er niet. Ze vliegen alle kanten op, lappen alle regels aan hun laars en rijden in het donker massaal zonder verlichting rond.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels. Maar ik heb wel te maken met volstrekt idiote fietsers en automobilisten die zonder een enkel greintje verkeersinzicht de wegen onveilig maken. Praktisch iedere dag, ook, nee vooral als ik op een gewone fiets rondrijd, moet ik ongelukken veroorzaakt door anderen voorkomen door zelf preventief te handelen. Ik heb daar het verkeersinzicht voor, anderen hebben dat niet.
Het probleem is dat je praat vanuit de slachtofferrol, wat wielrenners betreft. Dat zal soms het geval zijn, maar helaas zien we ook vaak genoeg dat wielrenners een ongeval krijgen omdat ze zelf de regels niet naleven. Of nog sterker: dat ze zelf andere verkeersdeelnemers overhoop rijden, zoals de fietsster waar dit topic om begonnen is.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
Dat zijn dan van die mensen die denken dat elke fietser vijftien kilometer per uur gaat en dat ze echt nog wel kunnen oversteken, afslaan, inhalen en ga zo maar door. Dáárdoor ontstaan de ongelukken, niet omdat een wielrenner hard rijdt, maar nog niet eens de snelheid van een auto benadert.
Als je niet kunt inschatten, of niet wilt inschatten wat de snelheid van een medeweggebruiker is, hoor je gewoon niet in het verkeer thuis en moet het je gewoon verboden worden ooit nog zelfstandig van het verkeer gebruik te maken. Als je het niet kunt, houdt het gewoon op. Daar moeten we hard in zijn.
Ik somde de ongevallen niet op om wielrenners de schuld te geven, maar simpelweg om aan te geven hoe veel ongelukken er gebeuren. Ik heb de inhoud snel gescreend. Die van de wielerbaan vond ik wel frappant: zelfs op een afgesloten parcours gebeuren kennelijk nog ernstige ongelukken. Zegt iets over de sport en de veiligheid daarvan in algemene zin.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
En natuurlijk zijn er wielrenners die te asociaal zijn, maar eventjes wat linkjes uit Google halen is geen bewijs voor je stelling, zeker omdat je kennelijk niet eens de moeite hebt genomen om ze te lezen. Zo staat er doodleuk een ongeluk op een wielerbaan tussen.
Jawel.quote:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990quote:Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
Dat ben ik niet met je eens. Wielrenners dienen zich t.a.t. aan te passen aan het overige wegverkeer. Mensen zijn niet ingesteld op racende fietsers.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:30 schreef larry91 het volgende:
Het zijn ook altijd de wielertoeristen, die zich in de zomer Chris Froome wanen, die dit soort ongelukken veroorzaken
De amateurwielrenner, zoals ik, krijgt hierdoor de scheve blik en al het gezeik over zich heen.
Ik vind het wel spijtig voor het slachtoffer, al moet ik wel de kanttekening plaatsen dat 90% van de fietsers niet kan sturen en met totaal andere dingen bezig is dan het verkeer. Een beetje meer begrip van beide kanten zal al een hoop helpen.
En dat zou ook niet hoeven. Zeker in de stad/bebouwde kom niet.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Wielrenners dienen zich t.a.t. aan te passen aan het overige wegverkeer. Mensen zijn niet ingesteld op racende fietsers.
De bebouwde kom is inderdaad al helemaal niet geschikt om te racen.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:53 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En dat zou ook niet hoeven. Zeker in de stad/bebouwde kom niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |