Klopt deels. De grootste verantwoordelijkheid ligt bij de racefietser, absoluut. Sowieso vind ik het belachelijk dat al die wielertoeristen niet even een bel kunnen monteren. Maar aan de andere kant, er zijn gewone fietsers die al slingerend over de weg rijden van rechterhelft naar linkerhelft. Dit zijn over het algemeen scholieren en bejaarden. Zij moeten ook niet vergeten dat ze zo zelfs een gevaar vormen als ik met 20km/h aankom (en dat doe ik standaard bij inhalen). Daarnaast, op fietspaden naast 80 wegen rijden vaak ook scooters die harder gaan dan wielrenners.. Een beetje aanpassing van de ene kant en misschien iets meer aanpassing van de wielrenners zou echt een hoop verschil maken!quote:Op maandag 15 juli 2013 09:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Wielrenners dienen zich t.a.t. aan te passen aan het overige wegverkeer. Mensen zijn niet ingesteld op racende fietsers.
Maar dat is alleen als er op een fietspad een bord met een maximum snelheid staat, en die staan er nooit.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:27 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Voor de 2e keer, jawel.
[..]
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Een fietser is een weggebruiker, en heeft zich dus ook aan de RVV te houden.
Ter verduidelijking:
[..]
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), Artikel I
En die gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer. Er is geen maximum snelheid in de wet vastgelegd voor fietsen, paarden, honden, kitesurfers, skateboarders, hardlopers of wat je ook maar kan verzinnen dat geen motor heeft.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:34 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
In dat geval gelden de impliciete geboden/verboden van binnen of buiten de bebouwde kom.
Ik ben het helemaal met je eens dat ook veel gewone fietsers zich aan geen enkele regel houden. Vooral in de stad schieten ze alle kanten uit en geven ze zelden voorrang, laat staan dat ze zich iets aan het rode stoplicht gelegen laten liggen.quote:Op maandag 15 juli 2013 12:31 schreef larry91 het volgende:
[..]
Klopt deels. De grootste verantwoordelijkheid ligt bij de racefietser, absoluut. Sowieso vind ik het belachelijk dat al die wielertoeristen niet even een bel kunnen monteren. Maar aan de andere kant, er zijn gewone fietsers die al slingerend over de weg rijden van rechterhelft naar linkerhelft. Dit zijn over het algemeen scholieren en bejaarden. Zij moeten ook niet vergeten dat ze zo zelfs een gevaar vormen als ik met 20km/h aankom (en dat doe ik standaard bij inhalen). Daarnaast, op fietspaden naast 80 wegen rijden vaak ook scooters die harder gaan dan wielrenners.. Een beetje aanpassing van de ene kant en misschien iets meer aanpassing van de wielrenners zou echt een hoop verschil maken!
Hoog tijd voor wat verandering dus. Blijkbaar moeten de kankergezwelletjes van deze maatschappij wat meer orde en structuur in hun leven opgelegd krijgen voordat ze normaal gaan doen.quote:Op maandag 15 juli 2013 12:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En die gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer. Er is geen maximum snelheid in de wet vastgelegd voor fietsen, paarden, honden, kitesurfers, skateboarders, hardlopers of wat je ook maar kan verzinnen dat geen motor heeft.
2quote:Op maandag 15 juli 2013 09:15 schreef HeatWave het volgende:
Man man man, ik zie ze hier zelfs in de binnenstad, in zo'n gay pakje met hun dure fiets, en maar doen alsof ze beter zijn dan een normale fietser.
Echt, totaal vogelvrij maken die idioten, kans om ze de gracht in te duwen, gewoon doen, de wereld is een betere plek zonder 50 plussers in strak spandex.
Onzin, uit jouw link:quote:Op maandag 15 juli 2013 11:34 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
In dat geval gelden de impliciete geboden/verboden van binnen of buiten de bebouwde kom. Het is alleen geen doen om 50/80 borden bij fietspaden te zetten, omdat fietsers amper die snelheden halen, en de politie er niet actief op zal controleren. Dat wil nog steeds niet zeggen dat er geen maximumsnelheden zijn op de fietspaden.
Fietser zijn niet genoemd en vallen dus niet onder 'impliciete geboden/verboden'.quote:Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
In elk geval is er sprake van een slecht anticiperende wielrenner. Als je zo debiel hard aan komt rijden (anders rij je met je fiets niet iemand anders het hiernamaals in) terwijl schijnbaar algemeen bekend is dat ouderen slingerend fietsen ben je in elk geval niet echt slim bezig geweest.quote:Op maandag 15 juli 2013 13:18 schreef Ener-G het volgende:
En, is er inmiddels wat meer duidelijkheid in de zaak? Was het daadwerkelijk de aso wielrenner, of toch het slingerende omaatje op een veel te snelle e-bike?
Eigenlijk zijn we het in grote lijnen ook eens. Wielertoeristen zijn ook een tandje erger. Die willen met man en macht hun o zo belangrijke gemiddelde van 28.4 km/u aanhouden zodat ze stoer kunnen praten in het dorpscafé. En dat schreeuwen, schelden of spugen is nog erger. Ik kijk nu alweer uit naar september wanneer het geen 25C meer is en die gasten weer naar binnen zijn!quote:Op maandag 15 juli 2013 12:50 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens dat ook veel gewone fietsers zich aan geen enkele regel houden. Vooral in de stad schieten ze alle kanten uit en geven ze zelden voorrang, laat staan dat ze zich iets aan het rode stoplicht gelegen laten liggen.
Maar toch vind ik wielrenners soms nog een tandje erger. Gewoon omdat zij vaker anderen in gevaar brengen en zich met hun geschreeuw onbeschoft gedragen.
Oh, als voetganger is het ook vaak oppassen met reguliere fietsers hoor. Ik woon vlak bij een rotonde waarlangs ik recht oversteek op het zebrapad. Als het ooit een keer voorkomt dat een afslaande fietser me voorrang geeft, heb ik de neiging ze hartelijk te bedankenquote:Op maandag 15 juli 2013 14:42 schreef larry91 het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn we het in grote lijnen ook eens. Wielertoeristen zijn ook een tandje erger. Die willen met man en macht hun o zo belangrijke gemiddelde van 28.4 km/u aanhouden zodat ze stoer kunnen praten in het dorpscafé. En dat schreeuwen, schelden of spugen is nog erger. Ik kijk nu alweer uit naar september wanneer het geen 25C meer is en die gasten weer naar binnen zijn!
Neemt niet weg dat ik vaak bijna ben gevallen door vreemde acties van gewone fietsers.
Ja zo te zien maar ze moeten niet met zn 3en naast elkaar rijden. (Als ze dat dan deden).quote:Op zondag 14 juli 2013 16:42 schreef Wokkel het volgende:
Smal fietspad, bochtig en ook nog eens twee richtingen. Niet zo heel gek dat mensen dan botsen.
[ afbeelding ]
http://www.112barneveld.n(...)erongelukt-in-putten
[ afbeelding ]
http://www.omroepgelderla(...)ten.htm#.UeK47vmnqic
Eens in de winter zie je ze nooit.quote:Op maandag 15 juli 2013 14:42 schreef larry91 het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn we het in grote lijnen ook eens. Wielertoeristen zijn ook een tandje erger. Die willen met man en macht hun o zo belangrijke gemiddelde van 28.4 km/u aanhouden zodat ze stoer kunnen praten in het dorpscafé. En dat schreeuwen, schelden of spugen is nog erger. Ik kijk nu alweer uit naar september wanneer het geen 25C meer is en die gasten weer naar binnen zijn!
Neemt niet weg dat ik vaak bijna ben gevallen door vreemde acties van gewone fietsers.
Ja, en dan mot je dus verdomme gewoon afremmen!quote:Op maandag 15 juli 2013 15:46 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik hoor ook veel mensen klagen over renners zonder een bel. Ik heb er altijd een op mijn fiets alleen voor de koers moet dat ding eraf, dat mag er dan niet op zitten. Vaak bel ik netjes en ik rijd ook niet erg hard over de fietspaden want dat kan toch niet. Maar ja dan bel je 1x, 2x 3x maar dan is oma doof of de jeugd zit met een iPhone te spelen of met speakertjes of headphones.
Lees mijn post nog eens.....quote:Op maandag 15 juli 2013 15:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, en dan mot je dus verdomme gewoon afremmen!
Echt.....
Dat ben ik 100% met je eens. Het zijn vrijwel ook altijd vrouwen, die kunnen zogenaamd 2 dingen tegelijk. Nou het is iig niet bellen en recht rijdenquote:Op maandag 15 juli 2013 15:48 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik vind dat behalve verplichting van bel op fietspad, max snelheid ook een verbod op mobieltjes in de hand en headphones moet komen.
Dat wil niet zeggen dat ze die twee dingen 100% tegelijk kunnenquote:Op maandag 15 juli 2013 15:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat ben ik 100% met je eens. Het zijn vrijwel ook altijd vrouwen, die kunnen zogenaamd 2 dingen tegelijk. Nou het is iig niet bellen en recht rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |