Jullie kunnen wel lam blijven volhouden dat Egypte en Turkije niet vergeleken kunnen worden, maar de Moslimbroers zijn wel degelijk een politieke beweging in de hele regio, met ongeveer dezelfde strategie. Eerst probeerde men met geweld het doel te bereiken. Toen dat niet lukte richtte men een politieke arm op, om via verkiezingen aan de macht te komen (Erdogan's tram). Dat was geen nieuw idee, zie bijvoorbeeld de IRA en de Sinn Fein, die onder één hoedje speelden, waarbij de IRA het geweld pleegde en de Sinn Fein zogenaamd van niets wist en de militanten zogenaamd niet onder controle had. (en kom nu niet aan met: je kan Ierland en Turkije niet vergelijken.)quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:39 schreef Slayage het volgende:
[..]
goede vergelijking ook egypte en turkije
Goede analyse maar dit lezen ze toch niet of ze pikken er een regeltje uit die ze verdraaien.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:12 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Jullie kunnen wel lam blijven volhouden dat Egypte en Turkije niet vergeleken kunnen worden, maar de Moslimbroers zijn wel degelijk een politieke beweging in de hele regio, met ongeveer dezelfde strategie. Eerst probeerde men met geweld het doel te bereiken. Toen dat niet lukte richtte men een politieke arm op, om via verkiezingen aan de macht te komen (Erdogan's tram). Dat was geen nieuw idee, zie bijvoorbeeld de IRA en de Sinn Fein, die onder één hoedje speelden, waarbij de IRA het geweld pleegde en de Sinn Fein zogenaamd van niets wist en de militanten zogenaamd niet onder controle had. (en kom nu niet aan met: je kan Ierland en Turkije niet vergelijken.)
Je richt dus een politieke partij op en noemt hem iets als 'Partij voor Vrijheid en Vooruitgang' of 'Gerechtigheid' of iets dergelijks, en claimt dat je de wil van God gaat uitvoeren. Daarmee krijg je de stemmen van veel simpele en traditionele mensen die denken: ja dat moet wel goed zijn, dat wil ik ook. Net zoals vroeger in Nederland alle katholieken op de KVP stemden.
Eenmaal aan de macht gebruik je je verkiezingsoverwinning als legitimatie om vier jaar lang dictatoriaal je eigen agenda uit te voeren zonder rekening te houden met anderen (Erdogan stapt uit.) Je gaat je focussen op het islamiseren van de samenleving, en je gaat zo snel mogelijk aan de grondwet zitten knoeien om dingen te consolideren, zodat men er nooit meer vanaf komt. Andersdenkenden sluit je op of spuit je weg met chemische waterkanonnen (want je hebt immers de meerderheid van de stemmen, dus niemand heeft het recht om te protesteren).
Daarbij is natuurlijk altijd de vraag: wat wil God? Het Taksimplein volbouwen met een moskee en een Ottomaans winkelcentrum. En allerlei andere dingen die de Moslimbroers verzinnen.
Turkije is tot nu toe het enige land waarin deze strategie succesvol is geweest. Erdogan had het geluk dat hij op een economische groeigolf surfte, en dat de EU toelatingseisen stelde over het ontmantelen van de politieke macht van het leger. Ook hier gebruikte hij democratie, zonder zelf een democraat te zijn.
In deze zin is Turkije een schrikbeeld voor moderne mensen in andere landen, zoals Egypte en Tunesie. Moslimbroers die de revolutie kapen voor hun eigen, in essentie ondemocratische denkbeelden. Morsi probeerde Erdogan te kopieeren, maar hij had de economische groei niet mee en het leger verkeert nog in een pre-democratische staat, en greep in toen de onrust in de samenleving te groot werd.
Uiteraard is de AK partij nu woedend over het afzetten van hun Moslimbroers in Egypte, en weer hanteert men de bekende argumentatie: een verkiezingsoverwinning geeft je een vrijbrief voor dictatuur. Oftewel: gebruiken van democratie alleen waar het je van pas komt.
http://abcnews.go.com/Int(...)9577030#.Udap2_m-33Y
Naar verluidt zat Erdogan (een steeds kleiner wordend wolfje in steeds doorzichtiger wordende schaapskleren) jankend voor de TV en stamelde hij dat zijn chemische waterkanonnen zo snel mogelijk naar Egypte moesten.
Interessant. Welke groep(ering) was eigenlijk de gewelddadige tegenhanger van de AKP die voor diens oprichting met geweld hetzelfde doel probeerde te bereiken?quote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:12 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Jullie kunnen wel lam blijven volhouden dat Egypte en Turkije niet vergeleken kunnen worden, maar de Moslimbroers zijn wel degelijk een politieke beweging in de hele regio, met ongeveer dezelfde strategie. Eerst probeerde men met geweld het doel te bereiken. Toen dat niet lukte richtte men een politieke arm op, om via verkiezingen aan de macht te komen (Erdogan's tram). Dat was geen nieuw idee, zie bijvoorbeeld de IRA en de Sinn Fein, die onder één hoedje speelden, waarbij de IRA het geweld pleegde en de Sinn Fein zogenaamd van niets wist en de militanten zogenaamd niet onder controle had. (en kom nu niet aan met: je kan Ierland en Turkije niet vergelijken.)
Misschien weet hij meer dan wij. Ik wacht nog even.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:06 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Die is er niet, dus je kunt lang wachten op zijn analyse.
Goh. De gehele wereld draait op een zeepbel. Wist je dat al?quote:Op vrijdag 5 juli 2013 17:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Goede analyse maar dit lezen ze toch niet of ze pikken er een regeltje uit die ze verdraaien.
Over dat het met de economie zo goed gaat.. Doubts even here. Turkije staat volgens een collega op de 13e plek in de wereld als t op de economische situatie aankomt.. maar daar staan ze al zo'n 20 jaar volgens dezelfde lijst. Tot zover de verdienste van de Akp dat wel leuk voor zichzelf adverteerde maar mogelijk zijn zij de eersten die dit land economisch gezien laten dalen. Of het ligt natuurlijk aan die paar demonstranten die de zeepbel van de hele economie kunnen laten exploderen. Waar neemt deze regering eigenlijk "wel" verantwoordelijkheid voor?
Ik zal m eens naar de bron vragen als iemand daar oren naar heeft. Maar ik zal wel weer kritiek krijgen op lijstjes van 3en die niet van de regering en de media hier komen.
Het is altijd wel sterk om in een discussie over een specifiek onderwerp "de hele wereld" erbij te halen.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:15 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Goh. De gehele wereld draait op een zeepbel. Wist je dat al?
Geef eens antwoordquote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:41 schreef JerryWesterby het volgende:
Dit is wel vermakelijk. Mag ik even eten?
Ik sluit me aan bij Ambipur: er is geen serieuze vraag dus ook geen serieuze analyse. Ik ben je student niet.
Laat me jou een serieuze vraag stellen. Heb jij 'Sneeuw' van Orhan Pamuk gelezen?
Ja, echt wel. Dat er een coup plaatstvind in Egypte en zo'n coup niet heeft plaatsgevonden in Turkije is maar een klein detail. En nog tal van andere vergelijkingen die niet kloppen omdat de situatie in Turkije anders is in de basis.quote:
Ga jij met een kind in discussie over volwassen zaken? Of laat je het voor wat het is omdat je wel beter weet?quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:05 schreef JerryWesterby het volgende:
Dit is echt wel vermakelijk. Ik heb in deze discussie toch behoorlijk veel inhoudelijke argumenten gegeven maar ik krijg niks terug,
Dit is toch een forum? Geef dan je argumenten en zie wat er van komt. Wat kan je gebeuren? Ik ben de geheime dienst van Erdogan niet.
Ik gok dat Hakkari nog erger is achtergesteld.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:52 schreef De_Guidance het volgende:
Ja "Sneeuw" zal je een correct beeld van Turkije geven.
Erzurum is een van de meest achtergestelde steden van Turkije.
Of baseer jij je beeld van Nederland ook op Staphorst?
En daar houdt het nuanceren niet op... En voordat je het weet heb je inmiddels zoveel genuanceerd dat er weinig van de genoemde overeenkomsten overblijven.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:15 schreef Beathoven het volgende:
De Akp heeft nooit een terroristische tak gehad alleen is ome erdogan wel in een filmpje te zien waar hij bijna bij een talibanleider op schoot zit. Gepaste afstand zou daar wel op zn plaats zijn maar goed, vast een jeugdzonde net als zn bijzonder hartverwarmende gedicht.
De verbinding die wel half zichtbaar is, is die met de Fethullah Gulen beweging waar deze politieke partij hoogstwaarschijnlijk volledig of deels op meegelift heeft maar die beweging is progressiever dan het starre conservatieve gedrocht met het gloeilampje dat allerminst openstaat voor nieuwe moderne ideeen en vooruitgang.
Ben jij een Turk? Of ben je weleens in Turkije geweest? (En nee, de Turkse Rivièra alleen telt niet.)quote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:41 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik sluit me aan bij Ambipur: er is geen serieuze vraag dus ook geen serieuze analyse. Ik ben je student niet.
Laat me jou een serieuze vraag stellen. Heb jij 'Sneeuw' van Orhan Pamuk gelezen?
De coup gaat wat moeilijk, als de grootste partij de legertop heeft vervangen maar als dit niet was gebeurd zat het er mogelijk in. Nu zal deze partij van jou wat meer krediet krijgen dan van mij maar als de CHP t zelfde hadden gedaan was t ook niet zuiver. Een partij als de Akp kan zo zelfs met grote onvrede onder de bevolking nog we-kenlange protestgolven met slachtoffers wegwuiven en mooi zn eigen gang blijven gaan. De helft van de stemmers is al niet meer de helft en de regerende minderheid leest inmiddels de les aan de meerderheid. Het is makkelijker om een steen te breken met je hoofd dan verandering te brengen in het huidige politieke Turkije.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:11 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja, echt wel. Dat er een coup plaatstvind in Egypte en zo'n coup niet heeft plaatsgevonden in Turkije is maar een klein detail. En nog tal van andere vergelijkingen die niet kloppen omdat de situatie in Turkije anders is in de basis.
Maar maak vooral nog meer van zulke bijeengeraapte analyses. Dat men er vervolgens niet op reageert duidt niet op dat men het eens met je is of niet in discussie durft of wil, maar eerder dat men geen zin heeft in zo iemand.
quote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:41 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik heb mijn analyse (als het daar voor door mag gaan) toch echt vanochtend geschreven dus ik ben benieuwd waar je hem eerder hebt gelezen......quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:21 schreef zarGon het volgende:
En als je dat dus een paar herhaalt - is namelijk niet de eerste keer dat Jerry zijn analyse post - dan kun je er gerust van uitgaan dat er maar weinig zin hebben in zo'n discussie.
Ik kan ernaast zitten natuurlijk, maar mijn gevoel is wel sterker dan het fundament waar zijn posts op staan.
Zolang dat niet duidelijk is ga ik uit van het eerste.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:32 schreef Da.Rock het volgende:
[..]2
Wat zou Ambi bedoelen, dat er geen vraag is of dat er geen groepering/voorloper is/was die met geweld hetzelfde doel wilde bereiken als de AKP?
Met "En als je dat dus een paar herhaalt" doelde ik op je manier van posten, niet op de post zelf.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik heb mijn analyse (als het daar voor door mag gaan) toch echt vanochtend geschreven dus ik ben benieuwd waar je hem eerder hebt gelezen......
Dat is absoluut wel duidelijk. Ik stelde overigens eerder al een vraag en heb je ruim een uur de kans gegeven om er op te antwoorden. Het enige wat je doet is over vormfouten lullen.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:45 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zolang dat niet duidelijk is ga ik uit van het eerste.
En jij gaat mij toch niet vertellen dat Erdogan geen Moslimbroer is? Eervol lid van een regionale politieke beweging?
Plus je hebt mijn vraag niet beantwoord.
Analyses als deze zijn altijd subjectief en als mensen er op 'schieten' helpt dit om wat punten van een andere kant te bekijken. Sommige punten snijden hout, sommige iets minder. Egypte staat iets dichterbij dan Brazilie qua vergelijking maar ieder land is weer een boek op zich.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:21 schreef zarGon het volgende:
[..]
En daar houdt het nuanceren niet op... En voordat je het weet heb je inmiddels zoveel genuanceerd dat er weinig van de genoemde overeenkomsten overblijven.
En als je dat dus een paar herhaalt - is namelijk niet de eerste keer dat Jerry zijn analyse post - dan kun je er gerust van uitgaan dat er maar weinig zin hebben in zo'n discussie.
Ik kan ernaast zitten natuurlijk, maar mijn gevoel is wel sterker dan het fundament waar zijn posts op staan.
Je gaat uit van het verkeerde.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:45 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zolang dat niet duidelijk is ga ik uit van het eerste.
En jij gaat mij toch niet vertellen dat Erdogan geen Moslimbroer is? Eervol lid van een regionale politieke beweging?
Plus je hebt mijn vraag niet beantwoord.
Mijn antwoord is dat Erdogan (machoventje sidderend voor zijn TV) een exponent is van de Moslimbroers en hun welbekende strategie. Die is in Turkije niet anders dan elders.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:53 schreef Da.Rock het volgende:
[..]
Dat is absoluut wel duidelijk. Ik stelde overigens eerder al een vraag en heb je ruim een uur de kans gegeven om er op te antwoorden. Het enige wat je doet is over vormfouten lullen.
Toch zelfde antwoord....quote:
En hoe is dit een antwoord op mijn vraag?quote:Op vrijdag 5 juli 2013 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Mijn antwoord is dat Erdogan (machoventje sidderend voor zijn TV) een exponent is van de Moslimbroers en hun welbekende strategie. Die is in Turkije niet anders dan elders.
Het geldt niet voor de hele Akp maar Erdogan lijkt meer geinteresseerd in voormalige ottomaanse landen / moslimlanden dan in zn eigen land. Ik heb altijd een beetje t idee dat hij de landen van t oude ottomaanse rijk weer op 'een of andere manier' wil verenigen en dat is wellicht meer een persoonlijk doel en mogelijk ook om het gemis aan totale populariteit in eigen land daar te compenseren. Dat met die barakken is volgens mij ook geen Akp werk maar Erdogan die zn persoonlijke gallerij wil uitstallen, dat hij straks ook de man is na zn dood waarvan men zegt "deze grote moskee hebben we aan erdogan te danken" maar zoiets moet wel door een overgroot deel van de bevolking worden gesteund anders is het een trofee met bijsmaak.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Mijn antwoord is dat Erdogan (machoventje sidderend voor zijn TV) een exponent is van de Moslimbroers en hun welbekende strategie. Die is in Turkije niet anders dan elders.
dit soort posts altijd een teken dat het niveau ver te zoeken is, niet gek ook aangezien de gekkigheid alweer een aantal weken ten einde isquote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:42 schreef JerryWesterby het volgende:
En het is niet 'na aanleiding' maar 'naar aanleiding'.
Ah dat is een dag na mn verjaardag.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 22:46 schreef zarGon het volgende:
Volgens Melih Gökçek gaat er wat gebeuren op 15 augustus. En zal men op andere (geplande) manieren protesteren, onder andere tijdens voetbalwedstrijden. Hij heeft heel wat opgesomd, ben wel beniewd wat er volgens hem gaat gebeuren op 15 augustus...
Toch is het niet zo moeilijk. Het islamisme pakt in verschillende landen verschillend uit, omdat die landen verschillend zijn. Net zoals communisme in Hongarije heel anders was dan in Oost-Duitsland, terwijl het toch hetzelfde communisme was. Het is toch geen gebed zonder eind om dat te begrijpen?quote:Op vrijdag 5 juli 2013 22:20 schreef Da.Rock het volgende:
[..]
En hoe is dit een antwoord op mijn vraag?
Weet je, never mind. Ik geef het op want ik zie een gebed zonder end aankomen.
En van jou heb ik nog geen enkel zinnig argument gelezen.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 22:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
dit soort posts altijd een teken dat het niveau ver te zoeken is, niet gek ook aangezien de gekkigheid alweer een aantal weken ten einde is
Ho es eben..quote:Op vrijdag 5 juli 2013 23:53 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Toch is het niet zo moeilijk. Het islamisme pakt in verschillende landen verschillend uit, omdat die landen verschillend zijn. Net zoals communisme in Hongarije heel anders was dan in Oost-Duitsland, terwijl het toch hetzelfde communisme was. Het is toch geen gebed zonder eind om dat te begrijpen?
Ajax is heel anders dan Feyenoord, terwijl het toch allebei voetbal is.
Dat er geen extremistische aanslagen in Turkije waren betekent niet dat er geen islamisme was.
Wat ik nog veel raarder vind is dat hij het vuurtje in Turkije bleef opstoken terwijl de rechterlijke uitspraak over het Taksim project allang bekend moet zijn geweest bij hem.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:25 schreef Beathoven het volgende:
Waarom onderbreekt Erdogan zn reis abrupt en speciaal voor Egypte en ging hij er vandoor alsof alles ok was tijdens de protesten in zn eigen land. Dat geeft wel aan waar de prioriteiten liggen en hoe je 't ook wilt zien, het is op zn minst opmerkelijk te noemen.
Eh, nee, hoewel er overeenkomsten zijn in ideologie, zijn er gewoon nagenoeg geen overeenkomsten in de geschiedenis, strategie en tactiek van de MB en de AKP. Zelfs iemand die sceptisch staat tegenover Erdogan (bijvoorbeeld ik) kan zien dat er wel heel makkelijk gebruik wordt gemaakt van citaten uit zijn verleden om te bewijzen dat hij een geboren theocraat is.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
In die zin is het ook meer een generatieconflict dat zoiets als tegenspraak er nu is. De oude generatie ziet de jeugd mondiger worden en zich meer met politiek bemoeien. CHP, AKP en MHP zijn allemaal de verbinding kwijt maar CHP lijkt zich te herpakken. Dat Sarigul nu genoemd wordt is puur omdat Kilicdaroglu de tijd en de boodschap niet begrijpt en Sarigul de wereld van nu wel beter aankan.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 01:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, nee, hoewel er overeenkomsten zijn in ideologie, zijn er gewoon nagenoeg geen overeenkomsten in de geschiedenis, strategie en tactiek van de MB en de AKP. Zelfs iemand die sceptisch staat tegenover Erdogan (bijvoorbeeld ik) kan zien dat er wel heel makkelijk gebruik wordt gemaakt van citaten uit zijn verleden om te bewijzen dat hij een geboren theocraat is.
Zelfs ik geloof dat niet; ik denk dat de fouten van Erdogan veel meer te maken hebben met het Turkse leidersbeginsel, en het trieste gegeven dat niemand die in de buurt van de baas komt geacht wordt hem tegen te spreken. Erdogan heeft het contact met de straat verloren; hij is niet uit de 'tram die democratie heet' gestapt.
Ben jij nou een Turk HiZ, of hoe zit dat nou?quote:Op zaterdag 6 juli 2013 01:27 schreef HiZ het volgende:
Het valt me gewoon op dat iedereen plotseling over politiek praat. Vorige week zat ik in de Simit Sarayi mijn krant te lezen beginnen de mensen aan de tafels voor en achter mij met elkaar de politieke situatie te bespreken.
Ik ben elke maand 10 dagen in Istanbul, waar ik mijzelf zorgvuldig weghoudt van de expats daar en ik spreek Turks maar ben niet Turks.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 01:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ben jij nou een Turk HiZ, of hoe zit dat nou?
Eng hè?quote:Op zaterdag 6 juli 2013 01:27 schreef HiZ het volgende:
Het valt me gewoon op dat iedereen plotseling over politiek praat. Vorige week zat ik in de Simit Sarayi mijn krant te lezen beginnen de mensen aan de tafels voor en achter mij met elkaar de politieke situatie te bespreken.
Ik denk dat je je vergist, nog niet zo lang geleden ging je eerst uitgebreid peilen waar iemand stond voor je zelf je mening gaf. Nu gaan mensen kennelijk vrijer met elkaar in discussie; zoals Beathoven hierboven beschrijft zelfs kinderen die hun ouders meningen ter discussie stellen. Ook dat heb ik al meegemaakt, en ik vind het net zoals hij een hoopvol teken.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 12:48 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Eng hè?
Het is actueel dus spreekt men er over.
NU.nlquote:Schermutselingen politie en betogers Istanbul
De Turkse politie heeft zaterdag traangas en waterkanonnen ingezet tegen betogers die proberen het Gezipark in Istanbul binnen te komen. Daar was een demonstratie gepland.
De organisatoren van het protest hadden opgeroepen het park zaterdag binnen te gaan. De gouverneur van Istanbul waarschuwde dat de betoging illegaal is en dat de politie zou ingrijpen.
Het Gezipark en het aangrenzende Taksimplein waren sinds mei het epicentrum van wekenlange protesten tegen de regering.
Het is nog maar 2 jaar geleden dat de decaan hier op de uni waarschuwde dat politiek beter buiten bepaalde producten kon blijven omdat het nogal gevoelig ligt. Er werd niet over gesproken. Een hele generatie werd geleerd zich maar beter niet met politiek te bemoeien ivm eerdere coups en het feit dat er weleens afranselingen door de politie plaatsvonden in steegjes. Dat kwam niet in de media en social media bestond nog niet.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 12:48 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Eng hè?
Het is actueel dus spreekt men er over.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/schermutselenquote:Op zaterdag 6 juli 2013 22:33 schreef Beathoven het volgende:
Mooi woord... Schermutselingen. Ik vraag me af wie dat voor 't eerst uit de hoge hoed toverde.
quote:schermutseling zn. ‘klein gevecht, twist’
Mnl. Van der schermusselinghen die sie hadden gehad ... mit den hierden ‘over de schermutselingen die ze met de herders hadden gehad’ [1371; MNW schermutselinge]; vnnl. eenige lichte schermutselingen 1647; iWNT].
Afleiding van het pas later aangetroffen schermutsen ‘kleine gevechten houden’, mnl. scheermutsen ‘id.’ [ca. 1460; MNW schermutsen], ontleend aan Oudfrans escarmucher ‘id.’ [ca. 1360; Rey] (Nieuwfrans escarmoucher). Wellicht heeft Duits Scharmützel [14e eeuw; Kluge] invloed gehad op het Nederlandse woord. Het Franse woord gaat terug op de stam van het Germaanse werkwoord → schermen in de betekenis ‘vechten met een wapen’, waaruit Oudfrans escremir en Italiaans schermire ‘vechten’. De details van de ontlening en afleiding zijn onzeker. Mogelijk is Oudfrans escarmucher afgeleid van escharmuches ‘schermutseling’ [ca. 1360; Rey] (Nieuwfrans escarmouche), dat zelf met een onduidelijk achtervoegsel een afleiding is van escremie ‘gevecht’, bij Oudfrans escremir ‘vechten’; men veronderstelt echter ook wel ontlening via Italiaans scaramucciare ‘kleine gevechten houden’, een afleiding van het zn. scaramuccia ‘kort gevecht’, ouder scaramugio [voor 1348; DELI], afgeleid van schermire ‘vechten’.
♦ schermutselen ww. ‘kleine gevechten houden’. Vnnl. Een half uyre nae de beschanssinghe zijn de Spangiaerden uyt Zoetermeyr gecomen ... om te schermutselen [1574; iWNT beschansing]. Afleiding van schermutseling.
Begint weerquote:Op vrijdag 5 juli 2013 22:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
dit soort posts altijd een teken dat het niveau ver te zoeken is, niet gek ook aangezien de gekkigheid alweer een aantal weken ten einde is
Wellicht heeft Duits Scharmützel [14e eeuw; Kluge] invloed gehad op het Nederlandse woord.quote:Op zondag 7 juli 2013 15:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/schermutselen
[..]
Nog geprotesteerd?quote:Op zondag 7 juli 2013 10:48 schreef HiZ het volgende:
http://webtv.radikal.com.(...)aksime-mi-cikti.aspx
Deze halve gare woont bij mij in de buurt. We verwachten vandaag naar aanleiding van dit gebeuren een groot protest rondom de winkel van zijn familie. Vreemd genoeg verkopen die dus gewoon 24 uur per dag alcohol ook.
Zijn de plannen definitief van de baan?quote:Op maandag 8 juli 2013 09:46 schreef zarGon het volgende:
Het park wordt vandaag weer geopend voor bezoekers.
definitief weet ik niet, maar voorlopig gaat het niet door iddquote:
Dat is jammer. Gaat er hopelijk wel van komen.quote:Op maandag 8 juli 2013 11:15 schreef Slayage het volgende:
[..]
definitief weet ik niet, maar voorlopig gaat het niet door idd
Kirbis sehitleri.....quote:
Waarom jammer?quote:Op maandag 8 juli 2013 11:32 schreef Che_ het volgende:
[..]
Dat is jammer. Gaat er hopelijk wel van komen.
Gisterenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 13:21 schreef Baker_Boy het volgende:
[..]
Kirbis sehitleri.....![]()
Wanneer was dit?
Had ik toch al gepost? Zijn ouders hebben o.a. een bakkal in mijn wijk. De enige waar alcohol wordt verkocht en ze trekken zich verder niks aan van de nieuwe alcoholwet. Zijn vader heeft uitgebreid excuses aangeboden aan iedereen en hijzelf heeft gezegd dat hij zichzelf niet was. Hun winkel zou schade oplopen door de protesten (niet erg waarschijnlijk), , maar veel mensen in de buurt willen nu niet meer bij ze inkopen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:04 schreef Mercan het volgende:
Triest, echt triest.....
Hier heb ik echt geen woorden meer voor.
(Man, met mes valt demonstranten aan en schopt een vrouw in de rug)
(Politie staat erbij en doet niks, die gast is aangehouden maar na verhoor weer vrij gelaten)
Altijd fijn als er inside info komt!quote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Had ik toch al gepost? Zijn ouders hebben o.a. een bakkal in mijn wijk. De enige waar alcohol wordt verkocht en ze trekken zich verder niks aan van de nieuwe alcoholwet. Zijn vader heeft uitgebreid excuses aangeboden aan iedereen en hijzelf heeft gezegd dat hij zichzelf niet was. Hun winkel zou schade oplopen door de protesten (niet erg waarschijnlijk), , maar veel mensen in de buurt willen nu niet meer bij ze inkopen.
Ik ken 'm van gezicht, hij kwam nooit sympathiek over.
quote:'Politie doet huiszoeking bij Taksim-demonstranten'
De Turkse politie heeft huizen doorzocht van prominente leden van het Taksim Solidariteit Platform, de beweging die de protesten op het Taksimplein in Istanbul begon. Dat meldt de Turkse krant Hurriyet dinsdag op zijn Engelstalige website. De politie houdt 48 leden van het eerste uur van het platform sinds maandag vast.
De 48 actievoerders werden maandag gearresteerd tijdens de politieacties in het Gezipark aan de rand van het Taksimplein in Istanbul. Leden van het platform, een samenwerkingsverband van ruim 100 organisaties, begonnen vorige maand een actie tegen bouwplannen voor het park die uiteindelijk uitgroeiden tot massale demonstraties tegen de regering van premier Recep Tayyip Erdogan.
Bron: Volkskrant
Het is hier vlakbij gebeurd.. Ben er net langsgelopen, iedereen heeft t erover.quote:Op woensdag 10 juli 2013 17:25 schreef Mercan het volgende:
Op 2 juni is de 19 jarige Ali Ismail in de stad Eskisehir tijdens een demonstratie aangevallen door nog onbekende personen en hij heeft helaas vandaag het leven gelaten.
19 jaar jong......
Nog zoveel te zien, nog zoveel te doen, nog zo veel te leren....
Allah rahmet eylesin (god hebbe zijn ziel)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is het druk in de stad??quote:Op woensdag 10 juli 2013 20:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is hier vlakbij gebeurd.. Ben er net langsgelopen, iedereen heeft t erover.
Het studentenseizoen is voorbij.. wat gek klinkt voor NL waar de studenten vaak studeren en wonen in dezelfde stad door t hele jaar. maar we hebben hier 3 uni's en 3 campi's met studenten die vanuit t hele land komen. Na juni loopt t langzaam leeg. er is een protest gepland vandaag voor Ali maar niet in t deel waar ik zit. Het was rustig qua aantallen maar wat ik hier en daar opgevangen heb ging over dit.quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:01 schreef Mercan het volgende:
[..]
Is het druk in de stad??
Zag op TV voorbijkomen dat mensen de staat op zijn gegaan.
Goede reis!quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het studentenseizoen is voorbij.. wat gek klinkt voor NL waar de studenten vaak studeren en wonen in dezelfde stad door t hele jaar. maar we hebben hier 3 uni's en 3 campi's met studenten die vanuit t hele land komen. Na juni loopt t langzaam leeg. er is een protest gepland vandaag voor Ali maar niet in t deel waar ik zit. Het was rustig qua aantallen maar wat ik hier en daar opgevangen heb ging over dit.
Kan er helaas niet bijzijn want ik ga vannacht richting Istanbul en dan naar Brussel.
Moet de regering voortaan buigen voor elke groep hippies die een bouwproject dwarsboomt? Ga je nooit meer wat kunnen bouwen.quote:
Rechter heeft besloten ...quote:Op donderdag 11 juli 2013 03:42 schreef Che_ het volgende:
[..]
Moet de regering voortaan buigen voor elke groep hippies die een bouwproject dwarsboomt? Ga je nooit meer wat kunnen bouwen.
19 is zo jong nogquote:Op woensdag 10 juli 2013 17:25 schreef Mercan het volgende:
Op 2 juni is de 19 jarige Ali Ismail in de stad Eskisehir tijdens een demonstratie aangevallen door nog onbekende personen en hij heeft helaas vandaag het leven gelaten.
19 jaar jong......
Nog zoveel te zien, nog zoveel te doen, nog zo veel te leren....
Allah rahmet eylesin (god hebbe zijn ziel)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vooralsnog onbekend ja, ik zag op facebook wel filmpjes voorbijkomen van eventuele daders.quote:Op donderdag 11 juli 2013 11:28 schreef Ambipur het volgende:
[..]
19 is zo jong nogDaders nog onbekend?
Zeker handig.quote:Op donderdag 11 juli 2013 01:19 schreef Beathoven het volgende:
https://www.facebook.com/TurkishProtests/posts/175499162621119:0
Kadikoy nu
Handig, internet in de bus. Het werkt ook eens voor de verandering
3G van Vodafone doet het altijd, geen gedoe met wifi die niet of nauwelijks werkt.quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:42 schreef Mercan het volgende:
[..]
Zeker handig.
Ik zat vorige week in Koc (slechte wifi) en in Ulusoy (prima wifi).
Lekkere PSV gehaktballen gegeten bij ADO.quote:
Hoor net dat deze gast naar Marokko / Casablanca is "gevlucht".quote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Had ik toch al gepost? Zijn ouders hebben o.a. een bakkal in mijn wijk. De enige waar alcohol wordt verkocht en ze trekken zich verder niks aan van de nieuwe alcoholwet. Zijn vader heeft uitgebreid excuses aangeboden aan iedereen en hijzelf heeft gezegd dat hij zichzelf niet was. Hun winkel zou schade oplopen door de protesten (niet erg waarschijnlijk), , maar veel mensen in de buurt willen nu niet meer bij ze inkopen.
Ik ken 'm van gezicht, hij kwam nooit sympathiek over.
Is dit werkelijk jouw argument???quote:Op donderdag 11 juli 2013 03:42 schreef Che_ het volgende:
[..]
Moet de regering voortaan buigen voor elke groep hippies die een bouwproject dwarsboomt? Ga je nooit meer wat kunnen bouwen.
quote:Turks echtpaar viert bruiloft tussen betogers
Een witte helm voor de bruid en een rode voor de bruidegom, zaterdag op hun bruiloft in Istanbul. De twee leerden elkaar kennen bij de massale straatprotesten tegen de regering-Erdogan en besloten hun huwelijk dan ook te vieren in het symbolische Gezipark. Met een voorspelbaar gevolg: de politie zette het waterkanon in tegen de honderden gasten.
Gezipark en het naburige Taksimplein in Istanbul zijn sinds eind mei herhaaldelijk het toneel van straatprotest tegen Erdogan. Het bruidspaar, Nuray Cokol en Ozgur Kaya, leerden elkaar kennen tijdens één van die demonstraties. Ze wilden dan ook hun huwelijk op deze symbolische plek vieren.
Maar de politie had de toegang tot het park gebarricadeerd. Verschillende honderden sympathisanten van het koppel waren opgedaagd om mee te vieren, maar ze kregen in de plaats een nat pak. Mogelijk zat er ook een chemisch product in het waterkanon, want de jongeren klaagden over ademhalingsproblemen en pijn aan de ogen.
De bruid, helemaal in het wit, droeg voor de zekerheid een helm en had ook een gasmasker bij zich. Dat was voor de gelegenheid versierd met bloemen.
Bron: AD
Doen ze goed, trouwen al na een paar wekenquote:De twee leerden elkaar kennen bij de massale straatprotesten tegen de regering-Erdogan en besloten hun huwelijk dan ook te vieren in het symbolische Gezipark.
Helaas laat de politie zelfs zo'n stelletje dat gaat trouwen niet met rustquote:
Het wordt een vreemd onstabiel land als dit te lang blijft doorgaan. De harmonie van pak en beet een jaar geleden is in elk geval flink verstoord.quote:Op maandag 22 juli 2013 18:59 schreef HiZ het volgende:
De sfeer in Beyoglu is volgens mij raar gespannen. Het ene moment is er niks aan de hand en dan plotseling slaat het helemaal om en staan er een paar honderd mensen lawaai te maken en leuzen te roepen.
Ik had zelf zaterdagavond dat ik gewoon op Istiklal liep en toen de benen moest nemen omdat er een spuitend waterkanon hard rijdend door de straat heen kwam.
Om me heen hoor ik dat mensen denken dat het tot de verkiezingen volgend jaar (gemeentes) zo gaat blijven.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het wordt een vreemd onstabiel land als dit te lang blijft doorgaan. De harmonie van pak en beet een jaar geleden is in elk geval flink verstoord.
Ik hoorde in Turkije weer dat na de rustige periode van de ramadan het zal gaan escaleren Koerdische kwestie zal op gaan laaien met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:40 schreef HiZ het volgende:
[..]
Om me heen hoor ik dat mensen denken dat het tot de verkiezingen volgend jaar (gemeentes) zo gaat blijven.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)sman-ontslagen.dhtmlquote:"De mediabazen ondermijnen de Turkse democratie", schrijft Yavuz Baydar in de New York Times. De ombudsman van de grote pro-regeringskrant Sabah is gisteren ontslagen, omdat hij te kritisch is geweest op de regering.
Vreemd onstabiel land?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het wordt een vreemd onstabiel land als dit te lang blijft doorgaan. De harmonie van pak en beet een jaar geleden is in elk geval flink verstoord.
Tussen een paar honderd en een paar duizend zit wel wat verschil kerelquote:Op donderdag 25 juli 2013 19:06 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Vreemd onstabiel land?
Je praat niet over miljoenen die de straat op gaan, het zijn er een paar honderd, hooguit paar duizend.
Ik zou willen dat ik het met je eens kon zijn, maar autoritaire leiders gaan zelden weg zonder erg veel schade te veroorzaken. Gisteren was het weer raak in Taksim. In de Volkskrant stond dat 'publiek' applaudiseerden voor de demonstranten. Dat geeft dan wel weer hoop en komt overeen met wat ik persoonlijk heb gezien in Istanbul.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 18:30 schreef JerryWesterby het volgende:
Zo'n Zargon topic: Gezi gaat er nog wat gebeuren. Ik zou zeggen: Erdogan gaat er nog wat gebeuren. Erdogan houdt zich heel erg stil, net als zijn aanhangers op dit forum. En dat is niet voor niks. Erdogan heeft zijn lesje geleerd. En die les is dat de moderne, tolerante, democratische, open samenleving er aan komt, of je nou wil of niet.
Ookal zijn het er 50.000, dat is nog steeds minder dan 0.1% dan het totale bevolking.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tussen een paar honderd en een paar duizend zit wel wat verschil kerel
Dat random mag je wel onderbouwen. Hoe weet je dat ze random zijn opgepakt? En wat de aanleiding is geweest?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 23:53 schreef Theoden het volgende:
Vandaag is het weer raak. Er worden gewoon "random" mensen opgepakt, zoals in dit filmpje. Zitten gewoon twee oudere mannen te eten en bam ....
Dat zie je toch? Politie loopt langs en zijn er bijna voorbij. Opeens draait er één zich om en gaat ze oppakken. Enige wat er gebeurd kan zijn is dat ze iets hebben gezegd, maar kom op zeg. Moet je dan meteen zo hard optreden?quote:Op zondag 4 augustus 2013 00:40 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dat random mag je wel onderbouwen. Hoe weet je dat ze random zijn opgepakt? En wat de aanleiding is geweest?
We maken van Turkije gewoon weer een simpele dictatuur.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:46 schreef Theoden het volgende:
Dit is hoe ze in Turkije regeren op dit moment: Ben je tegen, hoppa gevangenis in.
http://www.todayszaman.co(...)-party-official.html
Helaas wel en ik weet echt niet hoe en wanneer hier een einde aan gaat komen. Turkije glijdt heel langzaam richting een Islamitische dictatuur. Nu zullen er vast weer mensen komen die zeggen dat AKP bijna 50% van de stemmen heeft gehaald, maar een gekozen regering is niet meteen gelijk aan een democratische regering.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We maken van Turkije gewoon weer een simpele dictatuur.
Ik ben straks 3 weken in Turkije waarvan een deel in Istanbul. Ik zal mijn ervaringen delen hoe veilig het wel of juist niet was en of ik random ben opgepakt. I will keep you posted.quote:Op zondag 4 augustus 2013 14:33 schreef Theoden het volgende:
[..]
Helaas wel en ik weet echt niet hoe en wanneer hier een einde aan gaat komen. Turkije glijdt heel langzaam richting een Islamitische dictatuur. Nu zullen er vast weer mensen komen die zeggen dat AKP bijna 50% van de stemmen heeft gehaald, maar een gekozen regering is niet meteen gelijk aan een democratische regering.
Ik snap gewoon niet hoe blind sommige mensen kunnen zijn om niet in te zien dat er geen democratie is in Turkije. De ene dag worden de Kemalisten aangepakt, daarna de homo's, daarna de gematigde moslims, daarna de voetballers, de media, politie ... alles en iedereen komt aan de beurt en als je niet ja wil knikken dan krijg je een enkeltje gevangenis via een speciale rechtbank.
Jij kent hun moeders?quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:42 schreef xminator het volgende:
Ik heb er eigenlijk helemaal niets van gemerkt, ben in Istanbul, Eskisehir, Antalya, Kemer en Afyon geweest. Buiten dat sommige prachtige gebouwen door hoerenkinderen is bevuild met spuitbussen heb ik niets gemerkt van bovenstaande dingen.
Ze zijn het dan ook niet letterlijk maar figuurlijk (althans sommigen zouden het ook letterlijk kunnen zijn), gewoon je eigen omgeving aan het verkloten. Dan ben je gewoon een idioot eerste klas.quote:
Daar ben ik het mee eens. Dat kleine percentage dat het letterlijk vergald voor de meerderheid.quote:Op maandag 5 augustus 2013 00:31 schreef xminator het volgende:
[..]
Ze zijn het dan ook niet letterlijk maar figuurlijk (althans sommigen zouden het ook letterlijk kunnen zijn), gewoon je eigen omgeving aan het verkloten. Dan ben je gewoon een idioot eerste klas.
Wat is dat, chemische spray door Nederlandse politie. Dat kan toch niet.quote:Bij het politie-optreden werd van beide kanten veel geweld gebruikt. De politie zette pepperspray in tegen de vechtende jongeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |