Jullie kunnen wel lam blijven volhouden dat Egypte en Turkije niet vergeleken kunnen worden, maar de Moslimbroers zijn wel degelijk een politieke beweging in de hele regio, met ongeveer dezelfde strategie. Eerst probeerde men met geweld het doel te bereiken. Toen dat niet lukte richtte men een politieke arm op, om via verkiezingen aan de macht te komen (Erdogan's tram). Dat was geen nieuw idee, zie bijvoorbeeld de IRA en de Sinn Fein, die onder één hoedje speelden, waarbij de IRA het geweld pleegde en de Sinn Fein zogenaamd van niets wist en de militanten zogenaamd niet onder controle had. (en kom nu niet aan met: je kan Ierland en Turkije niet vergelijken.)quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:39 schreef Slayage het volgende:
[..]
goede vergelijking ook egypte en turkije
Goede analyse maar dit lezen ze toch niet of ze pikken er een regeltje uit die ze verdraaien.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:12 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Jullie kunnen wel lam blijven volhouden dat Egypte en Turkije niet vergeleken kunnen worden, maar de Moslimbroers zijn wel degelijk een politieke beweging in de hele regio, met ongeveer dezelfde strategie. Eerst probeerde men met geweld het doel te bereiken. Toen dat niet lukte richtte men een politieke arm op, om via verkiezingen aan de macht te komen (Erdogan's tram). Dat was geen nieuw idee, zie bijvoorbeeld de IRA en de Sinn Fein, die onder één hoedje speelden, waarbij de IRA het geweld pleegde en de Sinn Fein zogenaamd van niets wist en de militanten zogenaamd niet onder controle had. (en kom nu niet aan met: je kan Ierland en Turkije niet vergelijken.)
Je richt dus een politieke partij op en noemt hem iets als 'Partij voor Vrijheid en Vooruitgang' of 'Gerechtigheid' of iets dergelijks, en claimt dat je de wil van God gaat uitvoeren. Daarmee krijg je de stemmen van veel simpele en traditionele mensen die denken: ja dat moet wel goed zijn, dat wil ik ook. Net zoals vroeger in Nederland alle katholieken op de KVP stemden.
Eenmaal aan de macht gebruik je je verkiezingsoverwinning als legitimatie om vier jaar lang dictatoriaal je eigen agenda uit te voeren zonder rekening te houden met anderen (Erdogan stapt uit.) Je gaat je focussen op het islamiseren van de samenleving, en je gaat zo snel mogelijk aan de grondwet zitten knoeien om dingen te consolideren, zodat men er nooit meer vanaf komt. Andersdenkenden sluit je op of spuit je weg met chemische waterkanonnen (want je hebt immers de meerderheid van de stemmen, dus niemand heeft het recht om te protesteren).
Daarbij is natuurlijk altijd de vraag: wat wil God? Het Taksimplein volbouwen met een moskee en een Ottomaans winkelcentrum. En allerlei andere dingen die de Moslimbroers verzinnen.
Turkije is tot nu toe het enige land waarin deze strategie succesvol is geweest. Erdogan had het geluk dat hij op een economische groeigolf surfte, en dat de EU toelatingseisen stelde over het ontmantelen van de politieke macht van het leger. Ook hier gebruikte hij democratie, zonder zelf een democraat te zijn.
In deze zin is Turkije een schrikbeeld voor moderne mensen in andere landen, zoals Egypte en Tunesie. Moslimbroers die de revolutie kapen voor hun eigen, in essentie ondemocratische denkbeelden. Morsi probeerde Erdogan te kopieeren, maar hij had de economische groei niet mee en het leger verkeert nog in een pre-democratische staat, en greep in toen de onrust in de samenleving te groot werd.
Uiteraard is de AK partij nu woedend over het afzetten van hun Moslimbroers in Egypte, en weer hanteert men de bekende argumentatie: een verkiezingsoverwinning geeft je een vrijbrief voor dictatuur. Oftewel: gebruiken van democratie alleen waar het je van pas komt.
http://abcnews.go.com/Int(...)9577030#.Udap2_m-33Y
Naar verluidt zat Erdogan (een steeds kleiner wordend wolfje in steeds doorzichtiger wordende schaapskleren) jankend voor de TV en stamelde hij dat zijn chemische waterkanonnen zo snel mogelijk naar Egypte moesten.
Interessant. Welke groep(ering) was eigenlijk de gewelddadige tegenhanger van de AKP die voor diens oprichting met geweld hetzelfde doel probeerde te bereiken?quote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:12 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Jullie kunnen wel lam blijven volhouden dat Egypte en Turkije niet vergeleken kunnen worden, maar de Moslimbroers zijn wel degelijk een politieke beweging in de hele regio, met ongeveer dezelfde strategie. Eerst probeerde men met geweld het doel te bereiken. Toen dat niet lukte richtte men een politieke arm op, om via verkiezingen aan de macht te komen (Erdogan's tram). Dat was geen nieuw idee, zie bijvoorbeeld de IRA en de Sinn Fein, die onder één hoedje speelden, waarbij de IRA het geweld pleegde en de Sinn Fein zogenaamd van niets wist en de militanten zogenaamd niet onder controle had. (en kom nu niet aan met: je kan Ierland en Turkije niet vergelijken.)
Misschien weet hij meer dan wij. Ik wacht nog even.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:06 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Die is er niet, dus je kunt lang wachten op zijn analyse.
Goh. De gehele wereld draait op een zeepbel. Wist je dat al?quote:Op vrijdag 5 juli 2013 17:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Goede analyse maar dit lezen ze toch niet of ze pikken er een regeltje uit die ze verdraaien.
Over dat het met de economie zo goed gaat.. Doubts even here. Turkije staat volgens een collega op de 13e plek in de wereld als t op de economische situatie aankomt.. maar daar staan ze al zo'n 20 jaar volgens dezelfde lijst. Tot zover de verdienste van de Akp dat wel leuk voor zichzelf adverteerde maar mogelijk zijn zij de eersten die dit land economisch gezien laten dalen. Of het ligt natuurlijk aan die paar demonstranten die de zeepbel van de hele economie kunnen laten exploderen. Waar neemt deze regering eigenlijk "wel" verantwoordelijkheid voor?
Ik zal m eens naar de bron vragen als iemand daar oren naar heeft. Maar ik zal wel weer kritiek krijgen op lijstjes van 3en die niet van de regering en de media hier komen.
Het is altijd wel sterk om in een discussie over een specifiek onderwerp "de hele wereld" erbij te halen.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:15 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Goh. De gehele wereld draait op een zeepbel. Wist je dat al?
Geef eens antwoordquote:Op vrijdag 5 juli 2013 20:41 schreef JerryWesterby het volgende:
Dit is wel vermakelijk. Mag ik even eten?
Ik sluit me aan bij Ambipur: er is geen serieuze vraag dus ook geen serieuze analyse. Ik ben je student niet.
Laat me jou een serieuze vraag stellen. Heb jij 'Sneeuw' van Orhan Pamuk gelezen?
Ja, echt wel. Dat er een coup plaatstvind in Egypte en zo'n coup niet heeft plaatsgevonden in Turkije is maar een klein detail. En nog tal van andere vergelijkingen die niet kloppen omdat de situatie in Turkije anders is in de basis.quote:
Ga jij met een kind in discussie over volwassen zaken? Of laat je het voor wat het is omdat je wel beter weet?quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:05 schreef JerryWesterby het volgende:
Dit is echt wel vermakelijk. Ik heb in deze discussie toch behoorlijk veel inhoudelijke argumenten gegeven maar ik krijg niks terug,
Dit is toch een forum? Geef dan je argumenten en zie wat er van komt. Wat kan je gebeuren? Ik ben de geheime dienst van Erdogan niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |