abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128636123
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:52 schreef De_Guidance het volgende:
Ja "Sneeuw" zal je een correct beeld van Turkije geven. :')

Erzurum is een van de meest achtergestelde steden van Turkije.

Of baseer jij je beeld van Nederland ook op Staphorst?
Ik gok dat Hakkari nog erger is achtergesteld.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_128636132
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:15 schreef Beathoven het volgende:
De Akp heeft nooit een terroristische tak gehad alleen is ome erdogan wel in een filmpje te zien waar hij bijna bij een talibanleider op schoot zit. Gepaste afstand zou daar wel op zn plaats zijn maar goed, vast een jeugdzonde net als zn bijzonder hartverwarmende gedicht.

De verbinding die wel half zichtbaar is, is die met de Fethullah Gulen beweging waar deze politieke partij hoogstwaarschijnlijk volledig of deels op meegelift heeft maar die beweging is progressiever dan het starre conservatieve gedrocht met het gloeilampje dat allerminst openstaat voor nieuwe moderne ideeen en vooruitgang.
En daar houdt het nuanceren niet op... En voordat je het weet heb je inmiddels zoveel genuanceerd dat er weinig van de genoemde overeenkomsten overblijven.

En als je dat dus een paar herhaalt - is namelijk niet de eerste keer dat Jerry zijn analyse post - dan kun je er gerust van uitgaan dat er maar weinig zin hebben in zo'n discussie.

Ik kan ernaast zitten natuurlijk, maar mijn gevoel is wel sterker dan het fundament waar zijn posts op staan.

[ Bericht 51% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2013 21:21:23 ]
pi_128636390
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:41 schreef JerryWesterby het volgende:
Dit is wel vermakelijk. Mag ik even eten?
Ik sluit me aan bij Ambipur: er is geen serieuze vraag dus ook geen serieuze analyse. Ik ben je student niet.
Laat me jou een serieuze vraag stellen. Heb jij 'Sneeuw' van Orhan Pamuk gelezen?
Ben jij een Turk? Of ben je weleens in Turkije geweest? (En nee, de Turkse Rivièra alleen telt niet.)

Serieuze vraag. Dan plaats ik je onder het kopje 'book wise' in mijn notitieblok. Haha. Iemand met street wise staat hoger in de achting en zulks.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2013 21:27:06 ]
pi_128636553
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:11 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ja, echt wel. Dat er een coup plaatstvind in Egypte en zo'n coup niet heeft plaatsgevonden in Turkije is maar een klein detail. En nog tal van andere vergelijkingen die niet kloppen omdat de situatie in Turkije anders is in de basis.

Maar maak vooral nog meer van zulke bijeengeraapte analyses. Dat men er vervolgens niet op reageert duidt niet op dat men het eens met je is of niet in discussie durft of wil, maar eerder dat men geen zin heeft in zo iemand.
De coup gaat wat moeilijk, als de grootste partij de legertop heeft vervangen maar als dit niet was gebeurd zat het er mogelijk in. Nu zal deze partij van jou wat meer krediet krijgen dan van mij maar als de CHP t zelfde hadden gedaan was t ook niet zuiver. Een partij als de Akp kan zo zelfs met grote onvrede onder de bevolking nog we-kenlange protestgolven met slachtoffers wegwuiven en mooi zn eigen gang blijven gaan. De helft van de stemmers is al niet meer de helft en de regerende minderheid leest inmiddels de les aan de meerderheid. Het is makkelijker om een steen te breken met je hoofd dan verandering te brengen in het huidige politieke Turkije.

Er zijn wel wat lijnen met Egypte te trekken en ik vond zn analyse op zichzelf niet zwak maar Egypte als land is een andere en het zwabbert. Wat moet daar nu gebeuren om iets solide te krijgen?. Het is naar mijn weten nooit een topland geweest na de oude dynastieen van voor Christus. Gelukkig dwepen ze niet zo met hun verleden als de Grieken dat doen want de moderne Grieken hebben nauwelijks iets aan de wereld bij te dragen.

Ik heb de indruk dat de absolute onderkant van de bevolking in Turkije de middenklasse van Egypte is getuige ook de aanrandingen van vrouwen tijdens de demonstraties en ik denk dat "niemand" Egypte uit het dal had kunnen trekken in zo'n korte tijd. Turkije is gelukkig niet zo'n beerput.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 05-07-2013 21:47:20 ]
pi_128636743
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:41 schreef JerryWesterby het volgende:
Dit is wel vermakelijk. Mag ik even eten?
Ik sluit me aan bij Ambipur: er is geen serieuze vraag dus ook geen serieuze analyse. Ik ben je student niet.
Laat me jou een serieuze vraag stellen. Heb jij 'Sneeuw' van Orhan Pamuk gelezen?
:')2

Wat zou Ambi bedoelen, dat er geen vraag is of dat er geen groepering/voorloper is/was die met geweld hetzelfde doel wilde bereiken als de AKP?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:35:04 #31
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_128636892
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:21 schreef zarGon het volgende:

En als je dat dus een paar herhaalt - is namelijk niet de eerste keer dat Jerry zijn analyse post - dan kun je er gerust van uitgaan dat er maar weinig zin hebben in zo'n discussie.

Ik kan ernaast zitten natuurlijk, maar mijn gevoel is wel sterker dan het fundament waar zijn posts op staan.
Ik heb mijn analyse (als het daar voor door mag gaan) toch echt vanochtend geschreven dus ik ben benieuwd waar je hem eerder hebt gelezen......
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 21:45:55 #32
339669 JerryWesterby
pi_128637464
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:32 schreef Da.Rock het volgende:

[..]

:')2

Wat zou Ambi bedoelen, dat er geen vraag is of dat er geen groepering/voorloper is/was die met geweld hetzelfde doel wilde bereiken als de AKP?
Zolang dat niet duidelijk is ga ik uit van het eerste.

En jij gaat mij toch niet vertellen dat Erdogan geen Moslimbroer is? Eervol lid van een regionale politieke beweging?

Plus je hebt mijn vraag niet beantwoord.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_128637472
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:35 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ik heb mijn analyse (als het daar voor door mag gaan) toch echt vanochtend geschreven dus ik ben benieuwd waar je hem eerder hebt gelezen......
Met "En als je dat dus een paar herhaalt" doelde ik op je manier van posten, niet op de post zelf.

Met "is namelijk niet de eerste keer dat Jerry zijn analyse post" doelde ik op de eerste posts die op dezelfde manier zijn gepost, niet op die ene post hierboven.
pi_128637864
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:45 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

En jij gaat mij toch niet vertellen dat Erdogan geen Moslimbroer is? Eervol lid van een regionale politieke beweging?

Dat is absoluut wel duidelijk. Ik stelde overigens eerder al een vraag en heb je ruim een uur de kans gegeven om er op te antwoorden. Het enige wat je doet is over vormfouten lullen.
pi_128638020
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:21 schreef zarGon het volgende:

[..]

En daar houdt het nuanceren niet op... En voordat je het weet heb je inmiddels zoveel genuanceerd dat er weinig van de genoemde overeenkomsten overblijven.

Analyses als deze zijn altijd subjectief en als mensen er op 'schieten' helpt dit om wat punten van een andere kant te bekijken. Sommige punten snijden hout, sommige iets minder. Egypte staat iets dichterbij dan Brazilie qua vergelijking maar ieder land is weer een boek op zich.

De openlijke zorgen van Erdogan mbt de ontwikkelingen in Egypte en de reis die hij ervoor afbrak is in elk geval een weinig tactvol signaal die haaks staat op z'n geplande business as usual reis toen taksim zwart van de mensen zag. Of t nu bewust zo gespeeld wordt of niet.
pi_128638547
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:45 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Je gaat uit van het verkeerde.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 22:06:37 #37
339669 JerryWesterby
pi_128638590
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 21:53 schreef Da.Rock het volgende:

[..]

Dat is absoluut wel duidelijk. Ik stelde overigens eerder al een vraag en heb je ruim een uur de kans gegeven om er op te antwoorden. Het enige wat je doet is over vormfouten lullen.
Mijn antwoord is dat Erdogan (machoventje sidderend voor zijn TV) een exponent is van de Moslimbroers en hun welbekende strategie. Die is in Turkije niet anders dan elders.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 22:10:26 #38
339669 JerryWesterby
pi_128638783
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 22:05 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Je gaat uit van het verkeerde.
Toch zelfde antwoord....
pi_128639260
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Mijn antwoord is dat Erdogan (machoventje sidderend voor zijn TV) een exponent is van de Moslimbroers en hun welbekende strategie. Die is in Turkije niet anders dan elders.
En hoe is dit een antwoord op mijn vraag?

Weet je, never mind. Ik geef het op want ik zie een gebed zonder end aankomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Da.Rock op 05-07-2013 22:29:36 ]
pi_128639727
quote:

[..]

Het geldt niet voor de hele Akp maar Erdogan lijkt meer geinteresseerd in voormalige ottomaanse landen / moslimlanden dan in zn eigen land. Ik heb altijd een beetje t idee dat hij de landen van t oude ottomaanse rijk weer op 'een of andere manier' wil verenigen en dat is wellicht meer een persoonlijk doel en mogelijk ook om het gemis aan totale populariteit in eigen land daar te compenseren. Dat met die barakken is volgens mij ook geen Akp werk maar Erdogan die zn persoonlijke gallerij wil uitstallen, dat hij straks ook de man is na zn dood waarvan men zegt "deze grote moskee hebben we aan erdogan te danken" maar zoiets moet wel door een overgroot deel van de bevolking worden gesteund anders is het een trofee met bijsmaak.

Iets zal wel zn levenswerk zijn. Wilders heeft ook zo'n dubbele bodem in zn werk waar de rest van de partij geen idee van heeft. Ik heb wel zo mn vermoedens waar het in zit maar dat gaat dit punt voorbij.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 05-07-2013 22:37:22 ]
pi_128640705
Volgens Melih Gökçek gaat er wat gebeuren op 15 augustus. En zal men op andere (geplande) manieren protesteren, onder andere tijdens voetbalwedstrijden. Hij heeft heel wat opgesomd, ben wel beniewd wat er volgens hem gaat gebeuren op 15 augustus...
pi_128641031
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 20:42 schreef JerryWesterby het volgende:
En het is niet 'na aanleiding' maar 'naar aanleiding'.
dit soort posts altijd een teken dat het niveau ver te zoeken is, niet gek ook aangezien de gekkigheid alweer een aantal weken ten einde is w/
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_128641312
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 22:46 schreef zarGon het volgende:
Volgens Melih Gökçek gaat er wat gebeuren op 15 augustus. En zal men op andere (geplande) manieren protesteren, onder andere tijdens voetbalwedstrijden. Hij heeft heel wat opgesomd, ben wel beniewd wat er volgens hem gaat gebeuren op 15 augustus...
Ah dat is een dag na mn verjaardag.

Opsommingen zijn altijd mooi om ergens iets te raken. Voor iedere dag is er ergens op de wereld wel een voorspelling gedaan door iemand.

De burgemeester van Ankara is eerst de ridder die t tegen twitteraars opneemt en kruipt nu in de huid van Nostradamus.

Tenzij hij voorkennis van bepaalde zaken aan regeringskant heeft en die zal hij ook wel hebben.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 23:53:40 #44
339669 JerryWesterby
pi_128644448
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 22:20 schreef Da.Rock het volgende:

[..]

En hoe is dit een antwoord op mijn vraag?

Weet je, never mind. Ik geef het op want ik zie een gebed zonder end aankomen.
Toch is het niet zo moeilijk. Het islamisme pakt in verschillende landen verschillend uit, omdat die landen verschillend zijn. Net zoals communisme in Hongarije heel anders was dan in Oost-Duitsland, terwijl het toch hetzelfde communisme was. Het is toch geen gebed zonder eind om dat te begrijpen?

Ajax is heel anders dan Feyenoord, terwijl het toch allebei voetbal is.

Dat er geen extremistische aanslagen in Turkije waren betekent niet dat er geen islamisme was.

Ik heb hier tot nu toe geen enkel argument gelezen waarom Erdogan niet hetzelfde lot zou ondergaan als zijn Moslimbroers in Egypte. Het duurt alleen wat langer.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 00:03:23 #45
339669 JerryWesterby
pi_128644893
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 22:51 schreef Slayage het volgende:

[..]

dit soort posts altijd een teken dat het niveau ver te zoeken is, niet gek ook aangezien de gekkigheid alweer een aantal weken ten einde is w/
En van jou heb ik nog geen enkel zinnig argument gelezen.
Zeg nou zelf, wat moet ik met zo'n post? Het niveau is ver te zoeken.
pi_128645349
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 23:53 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Toch is het niet zo moeilijk. Het islamisme pakt in verschillende landen verschillend uit, omdat die landen verschillend zijn. Net zoals communisme in Hongarije heel anders was dan in Oost-Duitsland, terwijl het toch hetzelfde communisme was. Het is toch geen gebed zonder eind om dat te begrijpen?

Ajax is heel anders dan Feyenoord, terwijl het toch allebei voetbal is.

Dat er geen extremistische aanslagen in Turkije waren betekent niet dat er geen islamisme was.
Ho es eben.. :) Turkije is een moslimland grotendeels al zul je na opsplitsen van de werkelijke groepen ook wel flink wat atheisten vinden en enkele minderheden als Christenen en Joden. Maar ja, bijna iedereen krijgt standaard "moslim" op zn id kaart dus die statistieken zijn leidend voor de cijfertjes.

Maar islamisme is wat anders.. Islamisme suggereert het doorvoeren (en ook volgen) van een strenge(re) islam en al zou dat het plan van de regering kunnen zijn dan slaat het nog niet aan bij de bevolking hier. Er is geen voedingsbodem voor. De gemoedelijkheid die in de samenleving van nature zit ongeacht politieke overtuiging geeft geen signaal naar iets dat ooit in een soort taliban islam zal worden en in een burgeroorlog zal ontaarden. Als er zoiets als een progressieve islam is dan is Turkije het land dat de kar daarin trekt

Hoe verder de contrasten tussen links en rechts reiken hoe groter de kans op een burgeroorlog en in Egypte is dat contrast met alle haat een stuk groter.

Egypte heeft volgens mij nooit dezelfde vorm van democratie gekend als Turkije. Mensen hebben daar behoefte aan een sterke leider in de zin van iemand die de boel ouderwets onder de duim houdt omdat het leven er van nature een stuk primiever is. Iets wat bij Turkije allang is uitgewerkt en waar men naar een volgende upgrade van de samenleving streeft. In turkije communiceert de nieuwe generatie naar buiten toe met variaties in stille protesten en kunst en in teksten en citaten met vergelijkingen die de wereld aanspreken. Dit geeft aan dat ze verbinding zoeken. Ik heb een paar Egyptische vrienden op social media gevolgd maar die zoeken alles behalve begrip. Misschien onder elkaar maar ze schrijven in t arabisch schrift en ik kan er zelfs met foto's (die soms met photoshop 1.0 lijken te zijn bewerkt) erbij weinig uit opmaken. Dat geeft voor mij aan dat er een groot verschil is in de fase van de tijd waarin ze leven.

Wellicht is een dictator voor Egypte wel t beste voor t land op t moment. Men lijkt daar over t algemeen nog niet zo geschoold als hier. Egypte heeft blijkbaar de behoefte aan een oudere staatsvorm om met de tijd mee te kunnen komen. In Turkije schieten we met deze generatie meters vooruit in de tijd en is de roep ook om iets wat erbij past.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 06-07-2013 00:41:30 ]
pi_128647038
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:25 schreef Beathoven het volgende:
Waarom onderbreekt Erdogan zn reis abrupt en speciaal voor Egypte en ging hij er vandoor alsof alles ok was tijdens de protesten in zn eigen land. Dat geeft wel aan waar de prioriteiten liggen en hoe je 't ook wilt zien, het is op zn minst opmerkelijk te noemen.
Wat ik nog veel raarder vind is dat hij het vuurtje in Turkije bleef opstoken terwijl de rechterlijke uitspraak over het Taksim project allang bekend moet zijn geweest bij hem.
pi_128647259
quote:

[..]

Eh, nee, hoewel er overeenkomsten zijn in ideologie, zijn er gewoon nagenoeg geen overeenkomsten in de geschiedenis, strategie en tactiek van de MB en de AKP. Zelfs iemand die sceptisch staat tegenover Erdogan (bijvoorbeeld ik) kan zien dat er wel heel makkelijk gebruik wordt gemaakt van citaten uit zijn verleden om te bewijzen dat hij een geboren theocraat is.

Zelfs ik geloof dat niet; ik denk dat de fouten van Erdogan veel meer te maken hebben met het Turkse leidersbeginsel, en het trieste gegeven dat niemand die in de buurt van de baas komt geacht wordt hem tegen te spreken. Erdogan heeft het contact met de straat verloren; hij is niet uit de 'tram die democratie heet' gestapt.
pi_128647721
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 01:01 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, nee, hoewel er overeenkomsten zijn in ideologie, zijn er gewoon nagenoeg geen overeenkomsten in de geschiedenis, strategie en tactiek van de MB en de AKP. Zelfs iemand die sceptisch staat tegenover Erdogan (bijvoorbeeld ik) kan zien dat er wel heel makkelijk gebruik wordt gemaakt van citaten uit zijn verleden om te bewijzen dat hij een geboren theocraat is.

Zelfs ik geloof dat niet; ik denk dat de fouten van Erdogan veel meer te maken hebben met het Turkse leidersbeginsel, en het trieste gegeven dat niemand die in de buurt van de baas komt geacht wordt hem tegen te spreken. Erdogan heeft het contact met de straat verloren; hij is niet uit de 'tram die democratie heet' gestapt.
In die zin is het ook meer een generatieconflict dat zoiets als tegenspraak er nu is. De oude generatie ziet de jeugd mondiger worden en zich meer met politiek bemoeien. CHP, AKP en MHP zijn allemaal de verbinding kwijt maar CHP lijkt zich te herpakken. Dat Sarigul nu genoemd wordt is puur omdat Kilicdaroglu de tijd en de boodschap niet begrijpt en Sarigul de wereld van nu wel beter aankan.

Daarbij opgeteld de anti-regerings demonstraties van kinderen van AKP stemmende ouders en verhalen over discussies binnen families over politiek.. Iets dat nooit werd besproken. Dit botst aan alle kanten maar niet op een verkeerde manier. Slimme spotprenten, kunst, tentenkampen waar onderwijs werd gegeven en waar men in dialoog ging, platforms voor "vrije geluiden", sterke wereldverbeterende of rechtvaardige quotes overal. Ik vind het allemaal vrij hoopgevend voor een gezonde maatschappij.
pi_128647911
Het valt me gewoon op dat iedereen plotseling over politiek praat. Vorige week zat ik in de Simit Sarayi mijn krant te lezen beginnen de mensen aan de tafels voor en achter mij met elkaar de politieke situatie te bespreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')