Ben jij nou een Turk HiZ, of hoe zit dat nou?quote:Op zaterdag 6 juli 2013 01:27 schreef HiZ het volgende:
Het valt me gewoon op dat iedereen plotseling over politiek praat. Vorige week zat ik in de Simit Sarayi mijn krant te lezen beginnen de mensen aan de tafels voor en achter mij met elkaar de politieke situatie te bespreken.
Ik ben elke maand 10 dagen in Istanbul, waar ik mijzelf zorgvuldig weghoudt van de expats daar en ik spreek Turks maar ben niet Turks.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 01:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ben jij nou een Turk HiZ, of hoe zit dat nou?
Eng hè?quote:Op zaterdag 6 juli 2013 01:27 schreef HiZ het volgende:
Het valt me gewoon op dat iedereen plotseling over politiek praat. Vorige week zat ik in de Simit Sarayi mijn krant te lezen beginnen de mensen aan de tafels voor en achter mij met elkaar de politieke situatie te bespreken.
Ik denk dat je je vergist, nog niet zo lang geleden ging je eerst uitgebreid peilen waar iemand stond voor je zelf je mening gaf. Nu gaan mensen kennelijk vrijer met elkaar in discussie; zoals Beathoven hierboven beschrijft zelfs kinderen die hun ouders meningen ter discussie stellen. Ook dat heb ik al meegemaakt, en ik vind het net zoals hij een hoopvol teken.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 12:48 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Eng hè?
Het is actueel dus spreekt men er over.
NU.nlquote:Schermutselingen politie en betogers Istanbul
De Turkse politie heeft zaterdag traangas en waterkanonnen ingezet tegen betogers die proberen het Gezipark in Istanbul binnen te komen. Daar was een demonstratie gepland.
De organisatoren van het protest hadden opgeroepen het park zaterdag binnen te gaan. De gouverneur van Istanbul waarschuwde dat de betoging illegaal is en dat de politie zou ingrijpen.
Het Gezipark en het aangrenzende Taksimplein waren sinds mei het epicentrum van wekenlange protesten tegen de regering.
Het is nog maar 2 jaar geleden dat de decaan hier op de uni waarschuwde dat politiek beter buiten bepaalde producten kon blijven omdat het nogal gevoelig ligt. Er werd niet over gesproken. Een hele generatie werd geleerd zich maar beter niet met politiek te bemoeien ivm eerdere coups en het feit dat er weleens afranselingen door de politie plaatsvonden in steegjes. Dat kwam niet in de media en social media bestond nog niet.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 12:48 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Eng hè?
Het is actueel dus spreekt men er over.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/schermutselenquote:Op zaterdag 6 juli 2013 22:33 schreef Beathoven het volgende:
Mooi woord... Schermutselingen. Ik vraag me af wie dat voor 't eerst uit de hoge hoed toverde.
quote:schermutseling zn. ‘klein gevecht, twist’
Mnl. Van der schermusselinghen die sie hadden gehad ... mit den hierden ‘over de schermutselingen die ze met de herders hadden gehad’ [1371; MNW schermutselinge]; vnnl. eenige lichte schermutselingen 1647; iWNT].
Afleiding van het pas later aangetroffen schermutsen ‘kleine gevechten houden’, mnl. scheermutsen ‘id.’ [ca. 1460; MNW schermutsen], ontleend aan Oudfrans escarmucher ‘id.’ [ca. 1360; Rey] (Nieuwfrans escarmoucher). Wellicht heeft Duits Scharmützel [14e eeuw; Kluge] invloed gehad op het Nederlandse woord. Het Franse woord gaat terug op de stam van het Germaanse werkwoord → schermen in de betekenis ‘vechten met een wapen’, waaruit Oudfrans escremir en Italiaans schermire ‘vechten’. De details van de ontlening en afleiding zijn onzeker. Mogelijk is Oudfrans escarmucher afgeleid van escharmuches ‘schermutseling’ [ca. 1360; Rey] (Nieuwfrans escarmouche), dat zelf met een onduidelijk achtervoegsel een afleiding is van escremie ‘gevecht’, bij Oudfrans escremir ‘vechten’; men veronderstelt echter ook wel ontlening via Italiaans scaramucciare ‘kleine gevechten houden’, een afleiding van het zn. scaramuccia ‘kort gevecht’, ouder scaramugio [voor 1348; DELI], afgeleid van schermire ‘vechten’.
♦ schermutselen ww. ‘kleine gevechten houden’. Vnnl. Een half uyre nae de beschanssinghe zijn de Spangiaerden uyt Zoetermeyr gecomen ... om te schermutselen [1574; iWNT beschansing]. Afleiding van schermutseling.
Begint weerquote:Op vrijdag 5 juli 2013 22:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
dit soort posts altijd een teken dat het niveau ver te zoeken is, niet gek ook aangezien de gekkigheid alweer een aantal weken ten einde is
Wellicht heeft Duits Scharmützel [14e eeuw; Kluge] invloed gehad op het Nederlandse woord.quote:Op zondag 7 juli 2013 15:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/schermutselen
[..]
Nog geprotesteerd?quote:Op zondag 7 juli 2013 10:48 schreef HiZ het volgende:
http://webtv.radikal.com.(...)aksime-mi-cikti.aspx
Deze halve gare woont bij mij in de buurt. We verwachten vandaag naar aanleiding van dit gebeuren een groot protest rondom de winkel van zijn familie. Vreemd genoeg verkopen die dus gewoon 24 uur per dag alcohol ook.
Zijn de plannen definitief van de baan?quote:Op maandag 8 juli 2013 09:46 schreef zarGon het volgende:
Het park wordt vandaag weer geopend voor bezoekers.
definitief weet ik niet, maar voorlopig gaat het niet door iddquote:
Dat is jammer. Gaat er hopelijk wel van komen.quote:Op maandag 8 juli 2013 11:15 schreef Slayage het volgende:
[..]
definitief weet ik niet, maar voorlopig gaat het niet door idd
Kirbis sehitleri.....quote:
Waarom jammer?quote:Op maandag 8 juli 2013 11:32 schreef Che_ het volgende:
[..]
Dat is jammer. Gaat er hopelijk wel van komen.
Gisterenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 13:21 schreef Baker_Boy het volgende:
[..]
Kirbis sehitleri.....![]()
Wanneer was dit?
Had ik toch al gepost? Zijn ouders hebben o.a. een bakkal in mijn wijk. De enige waar alcohol wordt verkocht en ze trekken zich verder niks aan van de nieuwe alcoholwet. Zijn vader heeft uitgebreid excuses aangeboden aan iedereen en hijzelf heeft gezegd dat hij zichzelf niet was. Hun winkel zou schade oplopen door de protesten (niet erg waarschijnlijk), , maar veel mensen in de buurt willen nu niet meer bij ze inkopen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:04 schreef Mercan het volgende:
Triest, echt triest.....
Hier heb ik echt geen woorden meer voor.
(Man, met mes valt demonstranten aan en schopt een vrouw in de rug)
(Politie staat erbij en doet niks, die gast is aangehouden maar na verhoor weer vrij gelaten)
Altijd fijn als er inside info komt!quote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Had ik toch al gepost? Zijn ouders hebben o.a. een bakkal in mijn wijk. De enige waar alcohol wordt verkocht en ze trekken zich verder niks aan van de nieuwe alcoholwet. Zijn vader heeft uitgebreid excuses aangeboden aan iedereen en hijzelf heeft gezegd dat hij zichzelf niet was. Hun winkel zou schade oplopen door de protesten (niet erg waarschijnlijk), , maar veel mensen in de buurt willen nu niet meer bij ze inkopen.
Ik ken 'm van gezicht, hij kwam nooit sympathiek over.
quote:'Politie doet huiszoeking bij Taksim-demonstranten'
De Turkse politie heeft huizen doorzocht van prominente leden van het Taksim Solidariteit Platform, de beweging die de protesten op het Taksimplein in Istanbul begon. Dat meldt de Turkse krant Hurriyet dinsdag op zijn Engelstalige website. De politie houdt 48 leden van het eerste uur van het platform sinds maandag vast.
De 48 actievoerders werden maandag gearresteerd tijdens de politieacties in het Gezipark aan de rand van het Taksimplein in Istanbul. Leden van het platform, een samenwerkingsverband van ruim 100 organisaties, begonnen vorige maand een actie tegen bouwplannen voor het park die uiteindelijk uitgroeiden tot massale demonstraties tegen de regering van premier Recep Tayyip Erdogan.
Bron: Volkskrant
Het is hier vlakbij gebeurd.. Ben er net langsgelopen, iedereen heeft t erover.quote:Op woensdag 10 juli 2013 17:25 schreef Mercan het volgende:
Op 2 juni is de 19 jarige Ali Ismail in de stad Eskisehir tijdens een demonstratie aangevallen door nog onbekende personen en hij heeft helaas vandaag het leven gelaten.
19 jaar jong......
Nog zoveel te zien, nog zoveel te doen, nog zo veel te leren....
Allah rahmet eylesin (god hebbe zijn ziel)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is het druk in de stad??quote:Op woensdag 10 juli 2013 20:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is hier vlakbij gebeurd.. Ben er net langsgelopen, iedereen heeft t erover.
Het studentenseizoen is voorbij.. wat gek klinkt voor NL waar de studenten vaak studeren en wonen in dezelfde stad door t hele jaar. maar we hebben hier 3 uni's en 3 campi's met studenten die vanuit t hele land komen. Na juni loopt t langzaam leeg. er is een protest gepland vandaag voor Ali maar niet in t deel waar ik zit. Het was rustig qua aantallen maar wat ik hier en daar opgevangen heb ging over dit.quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:01 schreef Mercan het volgende:
[..]
Is het druk in de stad??
Zag op TV voorbijkomen dat mensen de staat op zijn gegaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |