SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.24-06-2012:
19-06-2012:
Bekijk deze YouTube-video
Er was toen toch wel behoorlijk wat te doen rond kandidaten die geweigerd werden om deel te mogen nemen aan de verkiezingen , of plots overleden , en na de verkiezingen betichtte Shafiq (die nipt verloor) Mursi toch al van grootschalige fraude en het actief tegenhouden van (Koptische) Christenen om te gaan stemmen?quote:Op maandag 1 juli 2013 23:33 schreef sonnyspek het volgende:
Die vrouw verteld bij KvdB dat er gisteren 33 miljoen protesteerde en dat Morsi via fraude aan de macht is gekomen.
Het was toch zo dat er 23 miljoen waren en dat hij juist volkomen democratisch aan de macht was gekomen en gekozen?
Crazy nutjob. Er zou sprake van zijn dat deze idioot Minster of Interior zou worden. Leuk als dat aan het hoofd van de politie staattwitter:
Ik weet het niet, ik dacht dat hij wel democratisch gekozen was. Ik vind het wel grappig dat alle mensen die Mubarak weg wilde nu het hardst lopen te schreeuwen dat die Morsi weggaat, wat willen ze nou?quote:Op maandag 1 juli 2013 23:37 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Er was toen toch wel behoorlijk wat te doen rond kandidaten die geweigerd werden om deel te mogen nemen aan de verkiezingen , of plots overleden , en na de verkiezingen betichtte Shafiq (die nipt verloor) Mursi toch al van grootschalige fraude en het actief tegenhouden van (Koptische) Christenen om te gaan stemmen?
Waar haal jij je informatie vandaan?quote:Op maandag 1 juli 2013 23:43 schreef aerdt het volgende:
ONTV: 6 gewonden in Suez nadat ze onder vuur waren genomen door groep MB supporters. 1 van de gewonden is een leger officier
Onderstaande is Miami (in Alexandria)quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:03 schreef Bilge het volgende:
Als ik de Twitterberichten mag geloven zijn er nu ook grote pro-Morsi demonstraties.
[ afbeelding ]
^Nasr City
[ afbeelding ]
Suez
[ afbeelding ]
Minya
[ afbeelding ]
Onbekende locatie
twitter:gelhaddad twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 00:11:07#National_Coalition for #Legitimacy: #Egypt ppl will go to the streets all across the country in refusal of any attempted coup. reageer retweet
Welke vrouw??quote:Op maandag 1 juli 2013 23:33 schreef sonnyspek het volgende:
Die vrouw verteld bij KvdB dat er gisteren 33 miljoen protesteerde en dat Morsi via fraude aan de macht is gekomen.
Het was toch zo dat er 23 miljoen waren en dat hij juist volkomen democratisch aan de macht was gekomen en gekozen?
Dat worden spannende dagen.....quote:Updates from Egypt as of 4:55 AM Local Time:
1. Obama calls Morsi:
The Presidency has stated that President Morsi received a call from US President Barack Obama following the Military's 48-hour ultimatum.
According to the Presidency, Obama expressed the full support of the American administration for Egypt's democratically elected leadership and for a safe and peaceful democratic transition in Egypt.
During the call, President Morsi assured President Obama that Egypt is capable of peaceful democratic transition which will occur through constitutional and legal ways.
==========================
2. Injuries and deaths mount as rival protests continue throughout the night.
At least 32 were injured in Faymoum, including 3 critically, following clashes between pro- and anti-Morsi protesters. Security forces fired tear gas in attempts to break up the clashes.
Meanwhile, the death toll outside the Brotherhood's Guidance Bureau has risen from five to nine, after four people in hospital died from their wounds.
In Nasr City's (Cairo) Rabaa Al-Adaweya, supporters of the President have captured a military police officer and have refused to free him. The officer's car was stopped in the vicinity of Rabaa Al-Adaweya (at Youssef Abbas street) by the supporters before they dragged him out of it, beat him, and smashed his car and other surrounding vehicles. The officer is said to have suffered broken bones and injuries to his face, but the supporters are not allowing him to receive medical treatment.
In Aswan, tents pitched by anti-Morsi protesters were attacked by unknown individuals who threw Molotov cocktails at them, injuring four.
===========================
Other information regarding other cities has been difficult to obtain considering it is 4:55 AM. It is unclear whether large crowds have spilled onto Egypt's streets in support of the President, but that information should become clearer soon.
Egyptian Streets
Ja, of gewoon: meerderheid van de bevolking vs de Moslimbroederschap....quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:16 schreef Bilge het volgende:
Al Nour, een Salafistische oppositiepartij die tijdens de laatste verkiezingen 27.8% van de stemmen behaalde, heeft via een bericht op FB opgeroepen om vervroegde verkiezingen te houden.
Al-Ummah Alliance, een alliantie van zeven Islamitische partijen die 'constructieve kritiek' wil leveren aan de Moslim Broederschap zonder haar te saboteren, roept haar achterban op te demonstreren tegen elke inmenging van het leger.
Als ik het dus goed begrijp is dit een gevecht tussen aan de ene kant het leger, de politie, de rechterlijke macht, de geheime inlichtingendienst, Golfstaten, Felool (=restanten van het oude Moebarak-regime), de liberalen en de Salafisten tegenover de Moslimbroederschap, Al-Ummah Alliantie en Qatar?
Martelaarquote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:34 schreef rakotto het volgende:
...Je gaat dood als martelaar of je gaat opgehangen worden. ...
Die hebben hun verstand echt helemaal verloren. Zag eentje roepen dat ie de engel Gabriel heeft gezien boven het pro-Morsi plein. Een ander heeft het gevoel alsof ie bij de Kabaa' staat. Asstagfro Allah. Niet te geloven deze figuren.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 09:42 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Martelaar![]()
تجّار الدّين، بدون شك
Misschien kunnen de Morsi aanhangers ook alvast wat aflaatbrieven kopen bij de Moslimbroeders dat hun plekje in het Paradijs in ieder geval al gereserveerd is?
Mooi om te zien ja, maar het leger heeft vanmorgen een oproep gedaan te kappen met dat gelaser. De piloten hebben er vreselijk veel last van. Wat begrijpelijk is natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:46 schreef Aether het volgende:
Mogelijk al gepost: (GC / Indrukwekkende foto's en video's #10)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Kunnen die mensen daar niet gewoon lekker naar huis gaan ipv dat achterlijke geouwehoer. Snap niet dat dit zo groot in het nieuws komt. Het boeit vrij weinig mensen buiten Egypte mag ik hopen
twitter:clarissaward twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 12:42:51Mandatory viewing- Egyptian army chopper shots of massive protests in #Cairo. The scale is extraordinary http://t.co/I2AF97TFdX reageer retweet
quote:Egyptian tanks said to mass on Gaza-Sinai border
‘First time in years’ heavy armor has been deployed in the area, report says
At least 30 Egyptian tanks were massed along the Gaza-Sinai border on Monday afternoon, a Turkish news agency reported.
According to the report in Anatolia, cited by Ynet, it is the “first time in years” that the Egyptian army has deployed tanks in the region. Under the Israel-Egypt peace treaty, Egypt is obligated to coordinate movement of heavy military vehicles and weapons in the Sinai with Israel.
Egypt is in a state of high-alert due to massive, countrywide protests against the rule of President Mohammed Morsi, which have seen millions take to the streets. Since the latest round of protests began on Sunday, at least 16 people have died and hundreds have been wounded.
wordt inmiddels weer ontkend via Reutersquote:Op dinsdag 2 juli 2013 13:00 schreef t-8one het volgende:
Het kabinet stapt blijkbaar al op:
http://www.volkskrant.nl/(...)si-ontslag-aan.dhtml
grmbl, volkskrantquote:Op dinsdag 2 juli 2013 15:03 schreef Frutsel het volgende:
[..]
wordt inmiddels weer ontkend via Reuters
Grondwet van de Ikhwan annuleren en een overgangsregering. Denk dat deze info niet zo betrouwbaar is.quote:Reuters reports army has 'draft road map':
1. Roadmap would provide for rule by interim council until constitution changed
2. Roadmap envisions constitution change within months, followed by presidential election
3. Roadmap would be implemented if president Morsi, opposition fail to agree
4. Roadmap subject to agreement of opposition Salvation Front, other forces once deadline expires
The Guardian
Als je een achterlijke boerenkinkel uit Noordoost-Groningen bent, boeit het je wellicht weinig inderdaad.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Kunnen die mensen daar niet gewoon lekker naar huis gaan ipv dat achterlijke geouwehoer. Snap niet dat dit zo groot in het nieuws komt. Het boeit vrij weinig mensen buiten Egypte mag ik hopen
إحترم نفسك شويهquote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:22 schreef De_Ilias het volgende:
Achterlijk volk die egyptenaren, ik blijf het herhalen.
نگاه من در حال حاضر می تواند داشته باشد می گویند.ما یک حزب چای دنج انجام؟quote:
Euh...ja hoor is primaquote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
نگاه من در حال حاضر می تواند داشته باشد می گویند.ما یک حزب چای دنج انجام؟
Haha, door de vertaler halen heeft geen zin, dan krijg je onduidelijk gebrabbel.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:51 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Kunnen jullie alsjeblieft Nederlands praten?
Anders moet ik het weer door de vertaler halen.![]()
Oke dankje!quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:00 schreef Peunage het volgende:
[..]
Haha, door de vertaler halen heeft geen zin, dan krijg je onduidelijk gebrabbel.
Ik zei(tegen De Ilias):
Letterlijk: respecteer jezelf een beetje
Vrij vertaald: Heb een beetje respect
Drifter__ zei:
Letterlijk: hij heeft geen bloed
Vrij vertaald: hij heeft geen manieren
Zo ongeveer
Morsi wordt sowieso afgezet. Alleen ik vrees dat hier en daar een extremist rondloopt die iets geks kan gaan doen. Laten we hopen van niet. Het leger is goed verspreid over het land, dus mocht er iemand iets uithalen, dan zal ie hard worden aangepakt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:54 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Haha, maakt niet uit.
Hoe loopt dit af denk jij?
???????quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:03 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Oke dankje!En hoe heet dan precies de taal waarin jullie schrijven? Omdat ik begreep dat er verschillende soorten zijn, maar mischien een domme vraag.
Ja je hebt natuurlijk overal van die extremisten, maar of je daar echt wat van te vrezen hebt? Ze kunnen wel schade aanrichten, maar blijvende?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:04 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Morsi wordt sowieso afgezet. Alleen ik vrees dat hier en daar een extremist rondloopt die iets geks kan gaan doen. Laten we hopen van niet. Het leger is goed verspreid over het land, dus mocht er iemand iets uithalen, dan zal ie hard worden aangepakt.
Ja, maar je hebt het Standaard Modern Arabisch en verschillende dialecten. Dus ik vroeg mij af of er dan in een bepaald dialect wordt geschreven of dat dat niet uitmaakt.quote:
Nou ze geloven nog steeds dat dit allemaal opgezet is door ongelovigen h...quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:05 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ja je hebt natuurlijk overal van die extremisten, maar of je daar echt wat van te vrezen hebt? Ze kunnen wel schade aanrichten, maar blijvende?
Arabisch gewoon. Binnen het Arabisch heb je nog verschillende accenten/dialecten, maar dat is alleen voor gesproken Arabisch. Geschreven Arabisch is vrijwel altijd standaard Arabisch.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:03 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Oke dankje!En hoe heet dan precies de taal waarin jullie schrijven? Omdat ik begreep dat er verschillende soorten zijn, maar mischien een domme vraag.
Oke super duidelijk, ik wil het mischien binnenkort ook gaan leren. Maar lijkt mij wel erg lastig!quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:19 schreef Peunage het volgende:
[..]
Arabisch gewoon. Binnen het Arabisch heb je nog verschillende accenten/dialecten, maar dat is alleen voor gesproken Arabisch. Geschreven Arabisch is vrijwel altijd standaard Arabisch.
Maar Perzisch en Koerdisch bijvoorbeeld, zijn 2 andere talen die het Arabische alfabet(letters) gebruiken. Net als dat Frans, Engels en Duits hetzelfde alfabet gebruiken maar verschillende talen zijn.
Nog een:quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:09 schreef Shawn het volgende:
Live stream van Reuters @ Tahrir sq. is weer online:
http://reuters.livestation.com/demo
Zou het niet vooral zo zijn dat men nu merkt dat het onder Mursi nog vl slechter geworden is dan onder Mubarak het geval was ? Dat de economie nog mr slabakt , het toerisme ingestort is, de staatsfabrieken failliet gaan en er nog vl dictatorialere wetten komen dan al het geval was ?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:16 schreef Djibril het volgende:
Ik zie vooral geschreeuw, het lijkt alsof ze het willen gaan oplossen door te kijken wie het hardst kan schreeuwen.
En die Egyptenaren die zeggen dat de leger aan hen kant staat![]()
Vergeten dat Mubarak ook een militair was?
Vergeten hoe ze optraden tegen de protestanten vorige jaar?
Sommige mensen zijn gewoon zo
Vergeet niet dat de leger een eigen informele instituut vormt en ze dikke maatjes met elkaar zijn. Dus het zal ze me niet verbazen als ze dit doen om wraak te nemen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Is het eigenlijk niet op zich toch wel vreemd dat de Egyptische legertop die toch ongeveer n jaar geleden pas benoemd is geworden door Mursi (die toen Tantawi aan de kant schoof) zich nu toch tegen Mursi keert ? Dat zal hij toch ook wel niet verwacht hebben ...
Als jij nu Saddam de president van Nederland maakt verandert Nederland ook niet meteen in een Irak.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Is het eigenlijk niet op zich toch wel vreemd dat de Egyptische legertop die toch ongeveer n jaar geleden pas benoemd is geworden door Mursi (die toen Tantawi aan de kant schoof) zich nu toch tegen Mursi keert ? Dat zal hij toch ook wel niet verwacht hebben ...
Inderdaad , maar dan kun je wel stellen dat Mursi vanuit zijn oogpunt gezien vorig jaar niet bepaald de goeie zet heeft gedaan die hij dacht gedaan te hebben. Of op zijn minst de verkeerde mensen koos ...quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:18 schreef Djibril het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de leger een eigen informele instituut vormt en ze dikke maatjes met elkaar zijn. Dus het zal ze me niet verbazen als ze dit doen om wraak te nemen.
Mensen moeten ook niet vergeten dat Mursi maar een jaar heeft geregeerd. Na de protesten was het land een puinhoop en Egypte bouw je echt niet op in een jaar.(Zelfs de oude Egyptenaren deden jaren erover, dat zijn trouwens geen Arabieren nu)quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Zou het niet vooral zo zijn dat men nu merkt dat het onder Mursi nog vl slechter geworden is dan onder Mubarak het geval was ? Dat de economie nog mr slabakt , het toerisme ingestort is, de staatsfabrieken failliet gaan en er nog vl dictatorialere wetten komen dan al het geval was ?
Het leger regeerde het land na de val van Mubarak, onder hun leiding stortte alles in, daarna kwam Mursi pas aan de macht.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Zou het niet vooral zo zijn dat men nu merkt dat het onder Mursi nog vl slechter geworden is dan onder Mubarak het geval was ? Dat de economie nog mr slabakt , het toerisme ingestort is
Waar zouden ze over 2 jaar weer tegen protesteren?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:34 schreef UpsideDown het volgende:
Het is trouwens niet te hopen dat dit weer gaat overslaan naar buurlanden zoals 2 jaar terug.
De Verenigde Arabische Emiraten nam vandaag het zekere voor het onzekere, door 69 leden van de Moslim Broederschap op te sluiten. Het koningshuis voelt de bui hangen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:34 schreef UpsideDown het volgende:
Het is trouwens niet te hopen dat dit weer gaat overslaan naar buurlanden zoals 2 jaar terug.
geen cartouche kilubatra ?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:11 schreef deleriouz het volgende:
Op ONtv is er nu een man helemaal hysterisch. Ik kan er helaas niet veel van verstaan, maar hij heeft het steeds over 'cartouche' (kogels).
quote:Witnesses: Egyptian tanks amassing on Gaza-Sinai border
At least 30 Egyptian tanks were deployed to the Gaza-Sinai border on Monday, RIA Novosti reports, citing Palestinian witnesses. It is the “first time in years” that the Egyptian army has dispatched tanks in the region, according to the report. Under the Israel-Egypt peace treaty, Egypt is obligated to coordinate the movement of military vehicles and weapons in Sinai with Israel. Israel has not officially commented on the tanks’ transfer to the border area.
Er was er ooit een volgens mij maar hield snel op. Arabieren laten et altijd afweten na een paar keer opdagen hequote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:56 schreef Peunage het volgende:
Ik ben nog steeds van mening dat er een Arabieren op fok! topic moet komen
Onze Turkse broeders en zusters hebben er ook 1. Maar waarschijnlijk gaat het vroeg of laat toch alleen maar over politiek, dus dan kunnen we net zo goed in NWS blijven
Als jullie destijds niet hadden gerebelleerd, hadden we nu een bergroot Ottomanen op FOK!-reeks kunnen hebben.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 21:12 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er was er ooit een volgens mij maar hield snel op. Arabieren laten et altijd afweten na een paar keer opdagen he
Dat heeft niks met Egypte te maken maar met een andere zaak..quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:59 schreef Bilge het volgende:
[..]
De Verenigde Arabische Emiraten nam vandaag het zekere voor het onzekere, door 69 leden van de Moslim Broederschap op te sluiten. Het koningshuis voelt de bui hangen.
Dan was het waarschijnlijk een sigarenboer die leeg is geplunderdquote:Op dinsdag 2 juli 2013 21:00 schreef leeell het volgende:
[..]
geen cartouche kilubatra ?(slof sigaretten)
Dat zal de komende uren denk ik wel gebeuren. Confrontaties breiden zich rap uit en lijken steeds heviger te worden als ik alle berichten moet geloven.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:07 schreef UpsideDown het volgende:
Tijd om de tanks weer de straat op te sturen dus om ze uit elkaar te houden, zit niks anders op.
Ik snap niet waarom de politie niks doet...quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:05 schreef aerdt het volgende:
Volgens Sky News Arabia zouden doktoren bevestigd hebben dat er inmiddels 7 doden zijn gevallen in Cairo.
Clashes gemeld in Cairo, Giza, Hilwan, BoolkDakroor, KitKat , Nahda , Bein el Sarayat, Haram, Alexandria, Agami, Luxor, Menaya
'politie'quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:14 schreef Drifter__ het volgende:
[ afbeelding ]
Politie in burger in Kitkat(Giza) in actie direct na de gevechten.
Politie deed niks toen het tuig de kantoren van de Moslimbroederschap in de fik zette.quote:
Ja, maar ziet er zo knullig uit.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:16 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Foto komt van de politie pagina op FB.
Egypte is verloren zaak en ik heb nog nooit mensen gezien met zo weinig geduld.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:16 schreef Shawn het volgende:
[..]
Politie deed niks toen het tuig de kantoren van de Moslimbroederschap in de fik zette.
[ afbeelding ]
One photo appears to show police officers marching along with opposition supporters in Cairo.
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-23116894
Woordvoerder van het leger ontkent nu dat er een joint statement van leger en president komt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 21:32 schreef Drifter__ het volgende:
Een statement van de president & het leger over enkele ogenblikken.
Ja precies.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:21 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Kan ook een pic zijn uit een slechte gangster B-film
Projectie op het grote overheidsgebouw te Tahrir:
[ afbeelding ]
Beter. Was er even bang voor dat het leger met een teleurstellende statement kwam ofzo.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:21 schreef aerdt het volgende:
[..]
Woordvoerder van het leger ontkent nu dat er een joint statement van leger en president komt.
Het heeft volgens mij meer te maken met een opstapeling van blunders van de MB. MB heeft ook nooit een land geregeerd, dus het is ook geen wonder.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:20 schreef Meki het volgende:
[..]
Egypte is verloren zaak en ik heb nog nooit mensen gezien met zo weinig geduld.
Hoe kan Mursi alle puinhopen opruimen van zijn voorgangers hebben gedaan binnen een jaar?
Wat ik me afvraag is of het leger (en politie) bewust niet ingrijpt op dit moment. Iedereen weet dat er zware rellen zijn in Giza en dat al minstens 3 uur. Tot nu toe zijn er daar al 7 doden en over 50 gewonden, maar nog steeds geen politie of leger te bekennen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:26 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Beter. Was er even bang voor dat het leger met een teleurstellende statement kwam ofzo.
Hoe kan het dat Morsi een jaar geleden veel steun had of in ieder geval het voordeel van de twijfel en dat allemaal in 1 jaar heeft om kunnen toveren tot tegenstand? Misschien moet je je dat afvragen, of beter gezegd inlezen in waar de grote onvrede binnen 1 jaar zo massaal opeens vandaan komt?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:20 schreef Meki het volgende:
Hoe kan Mursi alle puinhopen opruimen van zijn voorgangers hebben gedaan binnen een jaar?
Egypte is pas het begin. De grote schoonmaak begint. Al het sharia-tuig wordt opgeruimd. Egypte nu, Libi over een week, Turkije over een jaar.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:20 schreef Meki het volgende:
[..]
Gaat niet om puinhopen van voorgangers, gaat om puinhopen van de MB.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:20 schreef Meki het volgende:
[..]
Sharia en de moslim gaan samen dus ga maar verderop assad steunen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:39 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Egypte is pas het begin. De grote schoonmaak begint. Al het sharia-tuig wordt opgeruimd. Egypte nu, Libi over een week, Turkije over een jaar.
Hopelijk is dit het begin van de Verlichting voor de islamitische wereld.
{verkapte TVP, nu het toch spannend begint te worden in Egypte._
Ja MB heeft fouten gemaakt maar daar moet men van leren.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:40 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Gaat niet om puinhopen van voorgangers, gaat om puinhopen van de MB.
30 april 2013quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:39 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Egypte is pas het begin. De grote schoonmaak begint. Al het sharia-tuig wordt opgeruimd. Egypte nu, Libi over een week, Turkije over een jaar.
Ik heb niet echt het idee dat ze dit bewust doen. Voor zover ik kan zien komt de politie/leger wel opdagen bij clashes, duurt wel wat. Maar ze reageren wel op de meldingen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:34 schreef aerdt het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is of het leger (en politie) bewust niet ingrijpt op dit moment. Iedereen weet dat er zware rellen zijn in Giza en dat al minstens 3 uur. Tot nu toe zijn er daar al 7 doden en over 50 gewonden, maar nog steeds geen politie of leger te bekennen.
Mochten ze zich bewust afzijdig houden dan kan dat 2 dingen betekenen:
-Ze zijn bang dat het dan nog verder uit de hand loopt
-Hoe meer doden er vallen, hoe 'gerechtvaardigder' hun ingrijpen morgen word
Kan natuurlijk meer dingen betekenen, maar het valt wel op. En precies hetzelfde is 30 Juni gebeurd bij het Brotherhood HQ waar toen ook 8 doden zijn gevallen
Iets wat zeker niet samengaat is Algemeen Beschaafd Nederlands en jij.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:42 schreef Meki het volgende:
[..]
Sharia en de moslim gaan samen dus ga maar verderop assad steunen.
Dan wordt het een flinke schoonmaak.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:44 schreef Shawn het volgende:
[..]
30 april 2013
The percentage of Muslims who say they want sharia to be “the official law of the land” varies widely around the world (74% voor Sharia in Egypte).
http://www.pewforum.org/M(...)cs-society-exec.aspx
Doe maar even normaal.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:46 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Dan wordt het een flinke schoonmaak.
De ene blunder na de andere. Blijkbaar leert de MB niet van haar fouten?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:43 schreef Meki het volgende:
[..]
Ja MB heeft fouten gemaakt maar daar moet men van leren.
Het enige wat MB nu kan doen is een compromis sluiten met de oppositie.
Alleen de oppositie ziet nu veel kansen en misbruikt hiervoor Egypte en zo gaat Egypte weer de donkere dagen in.
Ben benieuwd hoe de Ramadan in Egypte zal verlopen.
quote:
Ook onzin. Zie de lage steun ervoor in o.a. Turkije en Azerbeidzjan.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:42 schreef Meki het volgende:
[..]
Sharia en de moslim gaan samen dus ga maar verderop assad steunen.
De MB heeft teveel fouten gemaakt en ze nemen precies dezelfde pad als Mubarak, alleen is er nu een extra vleugje erbij en dat is religie.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:43 schreef Meki het volgende:
[..]
Ja MB heeft fouten gemaakt maar daar moet men van leren.
Het enige wat MB nu kan doen is een compromis sluiten met de oppositie.
Alleen de oppositie ziet nu veel kansen en misbruikt hiervoor Egypte en zo gaat Egypte weer de donkere dagen in.
Ben benieuwd hoe de Ramadan in Egypte zal verlopen.
quote:
Steunen is iets anders.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:55 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ook onzin. Zie de lage steun ervoor in o.a. Turkije en Azerbeidzjan.
quote:Sharia is een Arabisch woord dat “de weg” die gevolgd moet worden, betekent. Letterlijk betekent het “de weg naar een drinkplaats.” In de breedste zin, bestaat de Sharia uit wetten, die mensen uit de Koran en de soenna(h) (overleveringen van profeet Mohammed (vzmh) of hadith, zijn daden en de dingen die hij toestond), de twee belangrijkste bronnen in de islam, hebben afgeleid. De islam biedt richtlijnen voor de relatie tussen mensen en God, de relatie van de mens met het universum en de onderlinge relaties van mensen in een samenleving. Sharia verwijst meestal naar het laatste, waardoor we Sharia kunnen definiren als de sociale afspiegeling van de islam.
Daar gaat Mursi de fout in. Hij is president voor iedereen en niet alleen voor de salafistische groeperingen in Egypte.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:55 schreef rakotto het volgende:
[..]
De MB heeft teveel fouten gemaakt en ze nemen precies dezelfde pad als Mubarak, alleen is er nu een extra vleugje erbij en dat is religie.
Ik was ook voor een compromis tot 3 weken geleden. Toen heeft Morsi al zijn legitimiteit verloren toen er in de speech door salafisten werd gezegd dat iedereen die op 30 juni zou demonstreren Kafirs zijn. Morsi bleef rustig zitten en vond het allemaal goed terwijl de hele publiek blij was. Hij was en is nog steeds de president voor de MB en niet voor iedereen in Egypte.
Ik heb nergens gezegd over het toepassen daarover.quote:
Het ging mij om je uitspraak i.c.m. je smiley, dat weet je best.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:56 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]De sharia is not altijd is strijd met zowel de Nederlandse grondwet als met de Universele verklaring van de rechten van de mens van de VN. Niks mis dus met het actief bestrijden van een dergelijk systeem.
Niet alle moslims zijn tevens sharia-discipels.
Wel helemaal quoten je bron:quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:44 schreef Shawn het volgende:
30 april 2013
The percentage of Muslims who say they want sharia to be “the official law of the land” varies widely around the world (74% voor Sharia in Egypte).
http://www.pewforum.org/M(...)cs-society-exec.aspx
Democratie, Westerse films en muziek, liever geen handen afhakken of voormalige (afvallige) Moslims omleggen....het zijn niet de Moslims in het artikel wat je citeert die op een salafistische partij in Egypte zoals Hizb An-Nour zullen stemmen waarschijnlijk.quote:..Moreover, Muslims around the globe have differing understandings of what sharia means in practice...
The survey – which involved more than 38,000 face-to-face interviews in 80-plus languages with Muslims across Europe, Asia, the Middle East and Africa – shows that Muslims tend to be most comfortable with using sharia in the domestic sphere, to settle family or property disputes. In most countries surveyed, there is considerably less support for severe punishments, such as cutting off the hands of thieves or executing people who convert from Islam to another faith. And even in the domestic sphere, Muslims differ widely on such questions as whether polygamy, divorce and family planning are morally acceptable and whether daughters should be able to receive the same inheritance as sons.
Many favor democracy over authoritarian rule, believe that humans and other living things have evolved over time and say they personally enjoy Western movies, music and television – even though most think Western popular culture undermines public morality.
True.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:02 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Wel helemaal quoten je bron:
[..]
Democratie, Westerse films en muziek, liever geen handen afhakken of voormalige (afvallige) Moslims omleggen....het zijn niet de Moslims in het artikel wat je citeert die op een salafistische partij in Egypte zoals Hizb An-Nour zullen stemmen waarschijnlijk.
De Egyptenaren die ja zeggen bedoelen de sharia van het Egyptische Islam-instituut Al Azhar, niet de sharia van de holbewoners die hun ideeen vooral vanuit Saudie Arabie hebben gemporteerd en oproepen zelfs de piramides te gaan slopen als ze ooit de macht hebben omdat het "afgoderij" is:
Het probleem is in Egypte niet de discussie over de sharia, het probleem is de Moslimbroederschap. Ook als Morsi aftreedt blijven de Egyptenaren voor het overgrote deel nog steeds Moslims, net zoals dat was in de tijd van Mubarak en over 50 jaar nog zo zal zijn.
De president bevestigt dat hij zich aan de constitutie houdt en weigert om op te stappen. Hij vraagt het leger om de statement terug te trekken die zij gisteren uitgevaardigd hebben.twitter:MuhammadMorsi twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 22:39:28#الرئيس محمد مرسي يؤكد تمسكه بالشرعية الدستورية ويرفض أي محاولة للخروج عليها ويدعوالقوات المسلحة سحب إنذارها ويرفض أي إملاءات داخليةأوخارجية reageer retweet
NU.nlquote:Doden en gewonden bij schietpartijen Egypte
Door vuurgevechten tussen voor- en tegenstanders van de Egyptische president Mohamed Mursi zijn dinsdag zeker zeven doden gevallen.
Dat hebben bronnen bij de veiligheidsdiensten en medische diensten gezegd. De slachtoffers vielen bij drie verschillende geweldsincidenten. Zeker twee doden vielen Gizeh, een voorstad van Caro.
Ook in de steden Alexandri en Banha zou het tot schermutselingen zijn gekomen. In Alexandri zou het om 33 gewonden gaan, aldus medische bronnen. Over slachtoffers in Banha is niets bekend. De onlusten in Egypte hebben tot nu toe aan minstens 18 mensen het leven gekost. Honderden raakten gewond.
Ik schrik echt van die tweet....olie op het vuur dit.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:07 schreef aerdt het volgende:
Miljoenen mensen aan het demonstreren tegen -en voor- hem. Geweldadige rellen in zo'n beetje heel het land. Tientallen doden en honderden gewonden tot dusver.
En wat doet de president...hij stuurt een tweet de wereld in. Alleen voor dat verdient hij het al om afgezet te worden.
Zou je willen vertalen?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:09 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Ik schrik echt van die tweet....olie op het vuur dit.
twitter:IslamRahman twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:06:42#Morsi is not Mohamad Naguib, Sessi is not Nasser and 2013 #Egypt is not like 1954 reageer retweet
Dus?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:10 schreef Bilge het volgende:
twitter:IslamRahman twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:06:42#Morsi is not Mohamad Naguib, Sessi is not Nasser and 2013 #Egypt is not like 1954 reageer retweet
Hij komt niet over als gek of idioot. Hij is zeer hoog opgeleid, ook in de VS en heeft zelfs een bta-achtergrond. Heeft hij nog een joker die hij kan uitspelen? Iedereen lijkt zich tegen hem te keren, zelfs zijn partijgenoten, waar haalt hij zijn wijsheid momenteel vandaan?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:05 schreef rakotto het volgende:
De president bevestigt dat hij zich aan de constitutie houdt en weigert om op te stappen. Hij vraagt het leger om de statement terug te trekken die zij gisteren uitgevaardigd hebben.twitter:MuhammadMorsi twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 22:39:28#الرئيس محمد مرسي يؤكد تمسكه بالشرعية الدستورية ويرفض أي محاولة للخروج عليها ويدعوالقوات المسلحة سحب إنذارها ويرفض أي إملاءات داخليةأوخارجية reageer retweet
Het vertrouwen bij de Moslimbroederschap zit er goed in. Ik ben benieuwd hoe het leger reageert.quote:
"President Mohammmed Morsi bevestigt dat hij zich aan de constitutionele legitimiteit (van zijn presidentschap) houdt en weigert elke poging zich daarvan te ontdoen, hij roept de Armed Forces op hun deadline in te trekken en weigert elke binnen of buitenlandse inmenging/bevel"quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:05 schreef rakotto het volgende:
twitter:MuhammadMorsi twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 22:39:28#الرئيس محمد مرسي يؤكد تمسكه بالشرعية الدستورية ويرفض أي محاولة للخروج عليها ويدعوالقوات المسلحة سحب إنذارها ويرفض أي إملاءات داخليةأوخارجية reageer retweet
Met zoveel ontslagen? Zo'n tweet is redelijk nietszeggend.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:14 schreef Bilge het volgende:
[..]
Het vertrouwen bij de Moslimbroederschap zit er goed in. Ik ben benieuwd hoe het leger reageert.
Waren dat wel Moslim Broeders?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:16 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Met zoveel ontslagen? Zo'n tweet is redelijk nietszeggend.
quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:29 schreef deleriouz het volgende:
Morsi is na die tweet door het leger geblocked op Twitter, waarna hij het Facebook account van het leger heeft "ge-unfriend".
Dit loopt helemaal uit de hand zo.
Oh oh! unfriended op facebook!quote:
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 22:32:35Definitely weapons being used. Saw pro-Morsi guy loading handgun next to me. Looked like an 'actual' pistol, but I'm no expert #june30 reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:17:11Gun shots echoing down Ahmed Zuwail, pellets smashing into houses reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:18:01Sounds like automatic rifle being fired by Pros but cannot confirm reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:19:54Regular bursts of gunfire now reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:21:26Man on pro Morsi side now taking aim down street with shotgun. Several shots fired reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:23:36Limp body being loaded into ambulance reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:24:44Guy told me automatic fire was an AK. But I didn't see the weapon. reageer retweet
haha fuckin triestquote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:29 schreef deleriouz het volgende:
Morsi is na die tweet door het leger geblocked op Twitter, waarna hij het Facebook account van het leger heeft "ge-unfriend".
Dit loopt helemaal uit de hand zo.
Erg jammer weer dit.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:32 schreef aerdt het volgende:
Journalist van de Independent bij Cairo University. Daar gaan doden vallen...:twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 22:32:35Definitely weapons being used. Saw pro-Morsi guy loading handgun next to me. Looked like an 'actual' pistol, but I'm no expert #june30 reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:17:11Gun shots echoing down Ahmed Zuwail, pellets smashing into houses reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:18:01Sounds like automatic rifle being fired by Pros but cannot confirm reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:19:54Regular bursts of gunfire now reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:21:26Man on pro Morsi side now taking aim down street with shotgun. Several shots fired reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:23:36Limp body being loaded into ambulance reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:24:44Guy told me automatic fire was an AK. But I didn't see the weapon. reageer retweet
twitter:Ikhwanweb twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:31:35Egyptian TV: President Morsi speech shortly reageer retweet
quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:36 schreef De_Guidance het volgende:
Korte vertaling van Arabisch sprekenden?
Engelse vertaling.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:35 schreef Shawn het volgende:
Hij spreekt nu
http://www.aljazeera.com/watch_now/
Al-jazeera in engels.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:36 schreef De_Guidance het volgende:
Korte vertaling van Arabisch sprekenden?
Hij gaat die 80 miljoen Egyptenaren gewoon afmaken met een drie uur lange speech.....en uiteindelijk heeft ie niet echt veel belangrijks of duidelijks gezegd. Dan is hij wel een baas hoorquote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:41 schreef rakotto het volgende:
Morsi: Ik heb fouten gemaakt en er zijn dingen helderder geworden voor mij.
Nee. Het leger zal alles snel onder controle hebben. Dat hebben ze nu al.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:44 schreef sonnyspek het volgende:
Is er eigenlijk een burgeroorlog alla Syrie uberhaupt mogelijk in Egypte?
Dat wordt geen feest vanavond zo te zien.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:45 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Hij gaat die 80 miljoen Egyptenaren gewoon afmaken met een drie uur lange speech.....en uiteindelijk heeft ie niet echt veel belangrijks of duidelijks gezegd. Dan is hij wel een baas hoor![]()
Volk wacht op duidelijkheid en Morsi gaat 3 uur lullen
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:37:54URGENT: extremely dangerous situation developing at Cairo University reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:39:36Anti Morsi ppl pushed all way up to pro Morsi rally. Heavy continuous gunfire.ringing out reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:40:58Bursts of machine gun fire ringing out. An almost constant hail of fire at times, bullets and pellets shooting up Ahmed Zuwail. reageer retweet
Het leger creeert chaos om vervolgens als redder in nood Supermentje te spelen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 23:47 schreef aerdt het volgende:
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:37:54URGENT: extremely dangerous situation developing at Cairo University reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:39:36Anti Morsi ppl pushed all way up to pro Morsi rally. Heavy continuous gunfire.ringing out reageer retweet
twitter:Alastair_Beach twitterde op dinsdag 02-07-2013 om 23:40:58Bursts of machine gun fire ringing out. An almost constant hail of fire at times, bullets and pellets shooting up Ahmed Zuwail. reageer retweet
kan de bron niet vinden?quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:00 schreef Shawn het volgende:
Al-Jazeera, Breaking News:
EGYPTIAN OPPOSITION LEADER MOHAMED EL BARADEI NOMINATED AS THE REPRESENTATIVE FOR ALL OPPOSITION GROUPS CALLING FOR MORSI'S RESIGNATION
El Baradei is niet geschikt om Egypte te leiden. Doe dan maar Amr Moussaquote:Op woensdag 3 juli 2013 00:00 schreef Shawn het volgende:
EGYPTIAN OPPOSITION LEADER MOHAMED EL BARADEI NOMINATED AS THE REPRESENTATIVE FOR ALL OPPOSITION GROUPS CALLING FOR MORSI'S RESIGNATION
Hey hey, de piramides moeten intact blijven.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:03 schreef Aloulou het volgende:
Syrie, Libanon, Irak....en nu ook Egypte wat in chaos dreigt te storten. Israel is een zware baas daar in het M-O zeg, tering...hoe ze het voor elkaar krijgen
God NEE. Amr Moussa = FELOOL. Baradei is de perfecte persoon nu voor een regering.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:04 schreef Meki het volgende:
[..]
El Baradei is niet geschikt om Egypte te leiden. Doe dan maar Amr Moussa
Syri zal overslaan naar Libanon en Irak.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:03 schreef Aloulou het volgende:
Syrie, Libanon, Irak....en nu ook Egypte wat in chaos dreigt te storten. Israel is een zware baas daar in het M-O zeg, tering...hoe ze het voor elkaar krijgen
Niemand heeft het over leiden.....?quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:04 schreef Meki het volgende:
[..]
El Baradei is niet geschikt om Egypte te leiden. Doe dan maar Amr Moussa
Ben ik zo blind? Ik zie het niet.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:04 schreef Shawn het volgende:
[..]
http://www.aljazeera.com/watch_now/
Bovenaan de pagina bij "LATEST".
Dit was vanmiddag al bekend volgens mij.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:00 schreef Shawn het volgende:
Ze zouden het nog vragen en was nog niet bevestigd.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:07 schreef deleriouz het volgende:
[..]
Dit was vanmiddag al bekend volgens mij.
ربنا يسترquote:Op woensdag 3 juli 2013 00:08 schreef Drifter__ het volgende:
Heb nog nooit zo vaak het woord legitimiteit gehoord...
quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:08 schreef Drifter__ het volgende:
Heb nog nooit zo vaak het woord legitimiteit gehoord...
Sowieso zijn hedendaagse Arabische leiders niets vergeleken met old school leiders. Gamal Abdel Nasser, Abd Al-Karim Qassim. Jammer dat ze toen ook al geen vrienden waren.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:09 schreef Aloulou het volgende:
Gamal Abdel Nasser is de enige die deze Egyptenaren rustig zou krijgen, met een vingerknip en een lach van hem:
En God heeft het zo gewild.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:27 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik ben legitiem. Deze regering is legitiem. legitiem legitiem legitiem, ik blijf. Legitiem.
BREAKING NEWS - Summary of President Morsi's Televised Address:quote:
74 :-)quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:22 schreef Drifter__ het volgende:
HAHAHAH ONtv is bezig met het tellen hoe vaak het woord legitimiteit is genoemd
twitter:AlexanderPageSY twitterde op woensdag 03-07-2013 om 00:31:43BREAKING: Tamarod Movement declare tomorrow's mass demonstration to topple Morsi after a speech they described as "out of order" #Egypt reageer retweet
Wow mooie video. Good ol' days, toen de macht lag bij mensen die het verdienden....quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:09 schreef Aloulou het volgende:
Gamal Abdel Nasser is de enige die deze Egyptenaren rustig zou krijgen, met een vingerknip en een lach van hem:
quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:42 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
En als je dat omdraait krijg je....4-7....donderdag gaat ie dus weg....
Wat een man was datquote:Op woensdag 3 juli 2013 00:43 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Wow mooie video. Good ol' days, toen de macht lag bij mensen die het verdienden....
http://news.yahoo.com/egy(...)risks-211230313.htmlquote:CAIRO (Reuters) - An Egyptian opposition spokesman described a speech on Wednesday by President Mohamed Mursi as a declaration of civil war because he ignored opposition demands that him to resign, which have been backed by mass rallies.
Dismissing Mursi's repeated offers of dialogue, Khaled Dawoud, the spokesman for the National Salvation Front, said: "This is an open call for civil war ... The president continues to deny the demands of the Egyptian people that he resign."
(Reporting by Asma Alsharif; Editing by Alastair Macdonald)
twitter:RawyaRageh twitterde op woensdag 03-07-2013 om 02:17:57Admin of military Facebook page posts statement titled 'Final Hours,' says 'more honorable for us to die than watch #Egypt ppl threatened' reageer retweet
De betreffende Facebook pagina:twitter:RawyaRageh twitterde op woensdag 03-07-2013 om 02:21:05Admin of military Facebook page: We swear to redeem #Egypt & its ppl w our blood agnst any terrorist, extremist or ignorant person reageer retweet
http://patrickgaley.com/2013/07/01/the-day-the-revolution-died/quote:The day the revolution died
Patrick Galey
See, I’d always assumed it was because of people not liking Mohammad Morsi personally, or sour grapes, or some sort of abstract ideal of a perfect, secular democracy that some in the Egyptian secular/liberal opposition carried on like they did. I thought that although it behaved disingenuously in first competing in (and claiming foul play in its loss) then boycotting, then demanding snap elections because it had gained some ground in opinion polls, that it was still, at its nebulous and competing heart, a movement formed around that essential kernel of revolutionary spirit and thirst for freedom so abundantly demonstrated during 18 days of uprising and then 18 months enduring the worst excesses of a brutal military dictatorship.
I was wrong.
After millions of people protested in Egypt yesterday – for and against Morsi, but overwhelmingly, must be said, against – the Supreme Council of Armed Forces today announced, in thinly veiled fashion, a 48hr ultimatum for Morsi – Egypt’s first democratically elected president – to step down, or else it would be exacting a military coup. (Even if SCAF doesn’t physically seize power, this is still a coup, given Morsi’s position as head of state and his sidelining in recent SCAF discussions; and, by waiting until the “opposition” took to the streets thereby ensuring all it has to do is refuse any Brotherhood olive branch and the 48hr deadline has been reached, is still an outrageous impingement of junta will on civilian politics). This is the same SCAF that oversaw the brutal clearing of Tahrir Square and the massacres of protestors at Mohammad Mahmoud and Maspero, that stuck up for security forces finger raping women protesters, that stamped on the chest of the blue bra girl, that allowed Port Said to happen on its watch, that imprisoned more than 12,000 civilians in military jails. This is the same SCAF that hundreds of thousands of people rallied against, the target of a million “yasqut, yasqut hokm l askar” chants. The SCAF that oversaw more than a year, basically, of tyrannous chaos while insisting it was only in the job temporarily.
I knew that some of the opposition had been openly calling for SCAF to take control, to fulfil some sort of warped, democratic-reset-through-authoritarian-force personal fantasy for a while. I knew that resentment for Morsi ran deep. But nothing can prepare you for the spectacle today: Of the so-called revolutionaries scrambling to justify the threat of a goddamn military coup.
Egypt is in a bad shape. I know that. Morsi is not what people had hoped he would be. That too. But when you have people cheering in their thousands – in Tahrir, online, outside the Presidential Palace – when a man named Al-Sisi stands up and basically mandates the forcible removal of the president – as unpopular and imperfect and even clueless as he may be – then you begin to realise something: The counter revolution, the one that has been masquerading as the revolution ever since it realised it couldn’t get organised quick enough to compete with a political party that has had eight good decades to prepare for a vote and to consolidate a support base large enough to win not one but four elections, is almost complete.
I don’t know why people like Mahmoud Salem and his Twitter followers so enjoy the prospect of a return to military power.
They will say it’s only because Morsi is doing such a bad job – as if the 30 years of state neglect and financial sandcastle building didn’t exist and it was the current president exclusively and unilaterally who ruined the economy and divided the nation – that they support a coup, and only then temporarily. (SCAF’s track record at “temporary” shouldn’t have earned it the benefit of the doubt here).
They’ll say Morsi has lost his mandate to govern because millions of people oppose him. They will say that they cannot wait for elections for such a body of discontent to manifest itself via the ballot box. (Some will even tell you that elections are overrated while swearing blind they want free and fair democracy).
They will say it’s because Morsi is another Mubarak. People who say this either so deeply despise the concept of an Islamist president that they are prepared to whitewash history and evilly make the analogue between Morsi and the man who locked him up and saw him tortured, or else they are stupid. The comparison is cruel, bigoted, hateful and obviously just plain wrong. It’s like the “well, Hitler was elected, too,” moronic irrelevance that comes from the mouths of those otherwise gagged by hate. (Some of these same people will tell you that if you’re white you’re opinion is invalid, although in fairness not everyone is bigoted and childishly simplistic).
They will say that it’s because the country doesn’t really support the Brotherhood, it’s just that it hijacked the revolution by doing boring, non-revolutionary things like appealing to the needs of communities on a level of local governance, of appealing to the deep religiosity of millions and millions of Egyptians that the secularists find so bafflingly, condescendingly backward. (They will also claim that many of those who vote for the Brotherhood do so because they are paid or stupid).
They will say that the balance of support really lies with the opposition, and they will tell you their version of events on all sorts of things, such as Morsi’s dismissal of the feloul prosecutor general in a “power grab” so dictatorial that it was revoked amid popular protests. They will say all of this and know that, mostly, the media will say it their way too.
They will tell you that the Brotherhood sullied its revolutionary credentials by agreeing to a timetable for a transition to democracy and then daring to do something such as actually positioning itself to win a vote. They will do this while glossing over the eight decades of oppression the Brotherhood endured.
They will even make fun of the thousands of Islamists who were imprisoned and tortured under Mubarak; those who had red hot pokers inserted in them by cruel spymasters, then they’ll say that the Brotherhood isn’t cut out for democracy anyway.
They will tell you, look, I don’t hate Islamists and I’m not jealous that they got voted in while we were still putting our pants on, but they’ve had 12 months and still there’s a robust political divide so I’m bored now with this government.
“Only the army can provide effective leadership in the coming days” – they will tell you things like this and mean it.
I’m often accused (not that this should be an accusation but it still is) of supporting the Brotherhood in general or Morsi in particular. For the record – I don’t think much of either. Both have made serious mistakes and misjudgements when it comes to listening to a broad spectrum of political voices. Chances to build consensus have been missed through carelessness and callousness. Of course opponents of Morsi have a right to mobilise whoever they want and stay on the streets for as long as they wish. I don’t believe the Brotherhood has a divine right to rule Egypt, but then again I don’t believe that it believes it does, either.
What I do believe is that a democratically elected administration – with all the displeasure and obviously widespread disapproval it produces – should be given a chance to carry out what it was mandated to do when it was voted in, en masse and repeatedly. I believe that no president could’ve dealt with the problems that Morsi has had to deal with, in the face of a non-cohesive, non-cooperative and at times downright obstructionist opposition, and certainly not in just 12 months. I also believe that while democracy is more than turning out to vote every x amount a years, is it not just a case of how many people groups can mobilise (it’s both, and to deny or scoff at either is your error). And I believe if you tell an organisation with millions of ardent supporters, members of which have been imprisoned, tortured, terrorised, raped and killed over decades by oppressive state security that, after enduring all these horrific wrongs, after the one time they are allowed to show their true strength in a legitimate, mass participation electoral process, that the result doesn’t matter and they’ll be leaving in 48 hours because you say so, that you deserve whatever backlash such a process provokes.
I also believe that if you really are serious about democracy, you kind of sit it out for a bit more than 12 measly months. I believe that if you gave two shits about the poor people who gave their lives for the revolution, who paid the ultimate sacrifice so that Egyptians could be free to choose their own leaders, you wouldn’t try to mitigate or explain away a return to military rule – you’d rage against it.
What I remember, moreover, is the people who were killed, tortured and terrorised under SCAF. I remember the blood and the injustice and the horrible, terrifying lack of accountability that comes with autocratic rule. I remember the police blinding people outside the Interior Ministry, when – forget birdshot and teargas - fucking bullets were felling people. I remember seeing the grainy video, recorded on a cellphone of a Masri fan in Port Said, of an Ahly fan being physically beaten to death as the police stood and watched.
Now some people are carrying the police on their shoulders. I believe that is a betrayal.
I’ve learned a basic and terrifying truth today: That many would rather see a military junta rule with impunity and autocracy than see a democratic administarion govern with fecklessness and error. That many people who call themselves revolutionaries and advocates of democracy simply hate Islamism more than they love freedom. That people are fully prepared to welcome the army back to political life, with a cheer, two fingers up to those killed since 2011, and a good riddance to Egypt’s first experiment with democracy. Fuck that for a revolution.
quote:Op woensdag 3 juli 2013 03:18 schreef Shawn het volgende:
[..]
http://patrickgaley.com/2013/07/01/the-day-the-revolution-died/
Mooi toch.quote:I’ve learned a basic and terrifying truth today: That many would rather see a military junta rule with impunity and autocracy than see a democratic administarion govern with fecklessness and error. That many people who call themselves revolutionaries and advocates of democracy simply hate Islamism more than they love freedom.
Nee joh, dit is jaren oude video. Dat is namelijk de vorige morshd. En check Morsi's gezicht. Toen had ie nog gezondsheidsproblemen. (Scheve mond)quote:Op woensdag 3 juli 2013 04:08 schreef rakotto het volgende:
Dit is van de speech van vorige week woensdag, niet gisteren dus.
quote:Broederschap tegen militaire rebellie
De beweging waar de Egyptische president Mohamed Mursi uit voortkomt, de Moslim Broederschap, heeft woensdag dreigend laten weten geen ''militaire rebellie'' te accepteren.
Volgens een topfiguur uit de oude beweging van gematigde islamisten, Essam al-Erian, zal het volk niet gelaten toezien mocht er een militaire opstand uitbreken, aldus al-Erian. ''Vrijheid is belangrijker dan leven'', zei de voorman strijdvaardig.
Het leger heeft Mursi een ultimatum gesteld en verwacht dat hij opstapt als hij om 17.00 nog geen compromis met de oppositie heeft gesloten.
De broederschap deed via haar politieke vehikel FJP (Partij voor Vrijheid en Recht) mee aan de verkiezingen van 2011 en 2012 won circa de helft van de stemmen.
quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:43 schreef Terminator2000bc het volgende:
Wow mooie video. Good ol' days, toen de macht lag bij mensen die het verdienden....
Er is een groot verschil, Abdel Nasser (of je voor of tegen hem bent) stapte na een aantal jaar zelf op als president van Egypte. Hij heeft verantwoordelijkheidsgevoel blijkbaar en is bereid kritisch naar zichzelf te kijken en conclusies te trekken. De rest van de Arabische leiders hebben die eigenschap totaal niet. Alleen daarom respecteer ik Abdel Nasser al, daarnaast had hij gewoon veel charisma. Ookal vind ik het Arabisme (nationalistisch panArabisme) een onrealistische ideologie, typisch jaren 70 overigens toen het veel populariteit genoot.quote:
Zeker, we zijn er niet op vooruitgegaan met de jaren. En dan druk ik me heel zacht en politiek correct uitquote:Op woensdag 3 juli 2013 00:18 schreef Peunage het volgende:
Sowieso zijn hedendaagse Arabische leiders niets vergeleken met old school leiders. Gamal Abdel Nasser, Abd Al-Karim Qassim. Jammer dat ze toen ook al geen vrienden waren.
Omdat staat en moskee samengaan in de islam i.t.t. het christendom:quote:Op woensdag 3 juli 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
En hierom is secularisme nou belangrijk. Wanneer leren de islamisten nou eens dat het ook in hun eigen voordeel is, zodat je niet elk jaar een nieuwe burgeroorlog hebt.
quote:Zeker 23 doden bij rellen Caro
Bij confrontaties tussen aanhangers en tegenstanders van de Egyptische president Morsi zijn vannacht in Egypte zeker 23 mensen omgekomen. De meeste doden vielen bij een treffen bij de universiteit in Caro.
Voor de vierde achteenvolgende dag zijn er manifestaties pro en contra Morsi. De tegenstanders van Morsi zeggen dat hij zijn legimiteit verloren heeft door machtsmisbruik en falend beleid.
De Egyptische centrale bank heeft alle bankfilialen opdracht gegeven eerder te sluiten, met het oog op mogelijke rellen als het ultimatum van het leger om 17.00 vanmiddag afloopt.
quote:Human Rights Watch has condemned what it calls an "epidemic of sexual violence" in Egypt with 91 cases of sexual assaults in the last four days.
It deputy Middle East director Joe Stork said:
The rampant sexual attacks during the Tahrir Square protests highlight the failure of the government and all political parties to face up to the violence that women in Egypt experience on a daily basis in public spaces.
These are serious crimes that are holding women back from participating fully in the public life of Egypt at a critical point in the country’s development.
It uploaded a video which features the stories of women who have been attacked.
Ligt het aan mij of zijn heel veel mannen daar gewoon extreem seksueel gefrustreerd....quote:
Dat laatste. Sexueel geweld tegen vrouwen is al jaren een groot probleem in Egypte.quote:Op woensdag 3 juli 2013 11:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of zijn heel veel mannen daar gewoon extreem seksueel gefrustreerd....
De meerderheid is moslim hoor.quote:Op woensdag 3 juli 2013 11:18 schreef Shawn het volgende:
[..]
Ondemocratische seculieren die het leger smeken om in te grijpen in Egypte.
Seculieren zijn dus geen moslims volgens jou? Ik heb namelijk niks gezegd over hun religie!quote:
Yeah right. Het is gewoon een staatsgreep door het leger, met hulp van een deel van de bevolking die gehersenspoeld zijn door de pro-Mubarak-media. Dit toont het failliet van de democratie aan. Laat dit een wijze les voor de Moslimbroederschap zijn, hun democratische methode om naar een islamitische staat te streven werkt niet.quote:Dit is trouwens geen Coup eigenlijk.
Nadat er eeuwenlang een strijd was tussen de Duitse keizer en Paus om de Wereldlijke n de Geestelijke macht in Katholiek-Christelijk Europa, ja. Had bij ons net zo goed wel kunnen gebeuren en bij de Islam niet, dat nu eenmaal zo gegroeid is is geen excuus (zie Turkije).quote:Op woensdag 3 juli 2013 11:18 schreef Shawn het volgende:
[..]
Omdat staat en moskee samengaan in de islam i.t.t. het christendom:
Render unto Caesar the things that are Caesar's, and unto God the things that are God's.
De Nederlandse PVV-stemmer is het niet met u eens.quote:En omdat seculiere regimes niet bepaald islam-vriendelijk zijn.
Een democratisch gekozen president die er een ongrondwettelijke grondwet doorheen probeert te jassen.quote:Ondemocratische seculieren die het leger smeken om in te grijpen in Egypte.
twitter:BreakingNews twitterde op woensdag 03-07-2013 om 13:16:47Egyptian opposition leader ElBaradei is meeting with Egypt's army chief, opposition sources say - @Reuters reageer retweet
twitter:RanyaKhalifa twitterde op woensdag 03-07-2013 om 13:23:29BREAKING!!! SCAF to make a statement at 4:30pm Cairo time reageer retweet
Nee, geen staatsgreep. De broederschap hebben het flink verneukt. Je hebt geen flauw idee hoe het hier is. Ja, er zijn "Mubarak"aanhangers, maar de overweldigende meerderheid is met de revolutie.quote:Op woensdag 3 juli 2013 13:10 schreef Shawn het volgende:
[..]
Seculieren zijn dus geen moslims volgens jou? Ik heb namelijk niks gezegd over hun religie!
[..]
Yeah right. Het is gewoon een staatsgreep door het leger, met hulp van een deel van de bevolking die gehersenspoeld zijn door de pro-Mubarak-media. Dit toont het failliet van de democratie aan. Laat dit een wijze les voor de Moslimbroederschap zijn, hun democratische methode om naar een islamitische staat te streven werkt niet.
Ik voorspel meer geradicaliseerde islamisten als het leger doorgaat met hun staatsgreep.
Guardian: LiveBlog & Updatesquote:Morsi's concessions rejected
Morsi offered a series of concessions in a four-hour meeting with General Abdul Fatah al-Sisi on Tuesday, a Muslim Brotherhood source told the Guardian's David Hearst.
All the concession were rejected, the source said. David writes:
With the caveat that this is information which can not be cross-checked with the other parties to the discussion, my understanding is that President Morsi offered the following political concessions:
- The formation of a national government representing all parties
- The formation of a neutral committee to change the constitution
- A call on the constitutional council to speed up the law on parliamentary elections.
- A new attorney general (he has already gone)
- Obliques hints that if a plan was put to him to hold a referendum on his presidency, he would agree to it.
This package was rejected.
There are key differences between the opposition and Morsi on the way forward. The opposition now insists that Morsi has first to resign; that the constitution and the upper house of parliament are suspended; that revolutionary courts are established; and that a presidential council be established pending fresh elections.
The exchange shows where a political compromise may lie if the principle of not toppling a democratically elected president is upheld.
Ja, maar daar is ie nu te laat mee. Men wil nu dat ie aftreedt.quote:Op woensdag 3 juli 2013 13:48 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Waarom verworpen? Dit willen ze toch?
In het Christendom is van oudsher ook geen seculariteit. Met andere woorden, dit vers wat je aanhaalt is pas later in de moderne tijd aangehaald om seculariteit vanuit "Bijbels perspectief" te beargumenteren. De kerk heeft eeuwenlang zich actief ingezet tegen scheiding van kerk en staat, maar ook gewetensvrijheid bijv... tevergeefs.quote:Op woensdag 3 juli 2013 11:18 schreef Shawn het volgende:
Omdat staat en moskee samengaan in de islam i.t.t. het christendom:
Render unto Caesar the things that are Caesar's, and unto God the things that are God's.
Salafisten waren gedurende de revolutie onder Mubarak tegen demonstraties, en democratie was "afgoderij" volgens heel veel. Erna prijst men de revolutie en heeft men een politiek partij opgericht. De Muhammed Hassan's van Egypte (Rahma tv) o.a. Alleen de jihadies waren altijd al voor een revolutie en ook gewapend maar dat is geen hele grote groep onder salafisten. Met andere woorden, de salafisten zullen puntje bij paaltje voor het overgrote deel gewoon teruggaan naar waar ze onder Mubarak zaten: "je moet de leider/wali al-amr gehoorzamen en geen rebellie plegen". Daarnaast zijn ze wel pragmatisch en daarom interessant voor regimes. Zie de allianties in verschillende andere Arabische landen met het regime, ik bedoel hier een specifieke groep salafies. In Marokko bijv worden ze ook getolereerd in alle vrijheid zolang ze zich maar aan bepaalde principes houden naar het koningshuis toe.quote:Op woensdag 3 juli 2013 14:00 schreef Djibril het volgende:
En mensen vergeten de Salafi’s ook, die hebben ook veel stemmen gewonnen. Wat gaan zij doen hierna als de leger geen plek voor hen heeft?
Gewoon burgeroorlog doen, geven ze ons Westerlingen weer mooie beelden op Youtube. Ramptoeristen
http://blogs.aljazeera.co(...)al-spokesperson-saysquote:Morsi thinks better to "die standing like tree", presidential spokesperson says
A spokesman for Mohamed Morsi said the president believed it would be better to die "standing like a tree", defending the electoral legitimacy of his office, than to go down in history as having destroyed Egyptians' hopes for democracy.
Saying that Morsi was not seeking to cling to office for its own sake, spokesman Ayman Ali told Reuters news agency that, in his overnight speech to the nation, the president had defied calls to resign in order to "defend the democratic system".
"It is better for a president, who would otherwise be returning Egypt to the days of dictatorship, from which God and the will of the people has saved us, to die standing like a tree," Ali said, "Rather than be condemned by history and future generations for throwing away the hopes of Egyptians for establishing a democratic life."
Tenzij in de grondwet iets zou staan van" mocht er een politieke crisis uitbreken dan heeft het leger het recht om na een tijdsperiode de regering af te zetten om een regering van nationale eenheid op te richten etc etc" dan zou het geen staatsgreep zijn. Nu is het echter gewoon een staatsgreep in officile zin. Met het verschil dat het niet stiekem gebeurd. Maar staatsgreep / geen staatsgreep het is alleen maar iets een label proberen te geven...is het echt nodig?quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:07 schreef Terminator2000bc het volgende:
Het is toch geen staatsgreep? Zij hebben wekenlang laten doorschemeren dat het zo niet langer kan en de zittende regering 3 dagen de tijd gegeven om zaken op orde te krijgen. Dat is morsje niet gelukt, dus nu nemen zij zoals aangegeven en naar de wens van het volk de macht over.
Dapper..quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:08 schreef Shawn het volgende:
[..]
http://blogs.aljazeera.co(...)al-spokesperson-says
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |