http://www.volkskrant.nl/(...)ela-via-Moskou.dhtmlquote:Klokkenluider Snowden onderweg naar Venezuela via Moskou
De Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden heeft zondagochtend Hongkong vrijwillig verlaten en is in een Aeroflot-vliegtuig op weg naar de Russische hoofdstad Moskou. Zijn eindbestemming is Venezuela.
FLASH: Mr. Snowden is currently over Russian airspace accompanied by WikiLeaks legal advisors.
— WikiLeaks (@wikileaks) June 23, 2013
FLASH: WikiLeaks has assisted Mr. Snowden's political asylum in a democratic country, travel papers ans safe exit from Hong Kong. More soon.
— WikiLeaks (@wikileaks) June 23, 2013
Wikileaks laat in een verklaring weten Snowden op zijn verzoek te hebben geholpen met het vinden van politiek asiel 'in een democratisch land'. Snowden zou in het vliegtuig vergezeld worden door juridische adviseurs van Wikileaks.
Een bron bij luchtvaartmaatschappij Aeroflot liet aan persbureau Reuters weten dat er voor maandag een ticket naar Cuba is geboekt op naam van Snowden. Vanuit de Cubaanse hoofdstad Havana zou Snowden willen doorreizen naar eindbestemming Venezuela.
Snowden is zondagochtend in Hongkong op vlucht SU213 gestapt en komt om kwart over vijf 's middags aan in Moskou (15.15 uur Nederlandse tijd). Een woordvoerder van de Russische president Poetin liet weten niet op de hoogte te zijn van de plannen van Snowden.
In een verklaring laat het bestuur van Hongkong weten dat Snowden vrijwillig en op legale wijze 'naar een ander land' is vertrokken. Verder stelt het bestuur dat het Amerikaanse uitleveringsverzoek voor Snowden 'niet voldeed aan de juridische eisen' en dat er 'geen juridische basis bestaat' om de klokkenluider tegen te houden. Hongkong stelt tot slot opheldering te willen over het onderscheppen van tekstberichten uit China door de VS.
Amerikaanse aanklagers willen Snowden aanklagen voor onder meer spionage en diefstal. Snowden onthulde de afgelopen weken omvangrijke afluister- en meeleesprogramma's van de Amerikaanse inlichtingendiensten.
http://www.info.gov.hk/gia/general/201306/23/P201306230476.htmquote:The HKSAR Government today (June 23) issued the following statement on Mr Edward Snowden:
Mr Edward Snowden left Hong Kong today (June 23) on his own accord for a third country through a lawful and normal channel.
The US Government earlier on made a request to the HKSAR Government for the issue of a provisional warrant of arrest against Mr Snowden. Since the documents provided by the US Government did not fully comply with the legal requirements under Hong Kong law, the HKSAR Government has requested the US Government to provide additional information so that the Department of Justice could consider whether the US Government's request can meet the relevant legal conditions. As the HKSAR Government has yet to have sufficient information to process the request for provisional warrant of arrest, there is no legal basis to restrict Mr Snowden from leaving Hong Kong.
The HKSAR Government has already informed the US Government of Mr Snowden's departure.
Meanwhile, the HKSAR Government has formally written to the US Government requesting clarification on earlier reports about the hacking of computer systems in Hong Kong by US government agencies. The HKSAR Government will continue to follow up on the matter so as to protect the legal rights of the people of Hong Kong.
Ends/Sunday, June 23, 2013
Issued at HKT 16:05
Hij zal sowieso hulp krijgen van Wikileaks en de Venezolaanse overheid verwacht ik. Als hij in zijn eentje stond, dan had je een punt, maar ik betwijfel ten zeerste of ze hem kunnen oppakken zonder de hulp van Venezuela.quote:Op zondag 23 juni 2013 14:48 schreef AhmedJaret het volgende:
rechtvaardigheid? denk je dat hij in venezuela veilig is voor de nsa en de cia? hij heeft niks meer, geen familie alles kwijt omdat hij zo nodig wat klokken moest luiden
ooit op een dag wanneer die van de krantenkoppen af is, wordt hij gewoon opgepakt hoor of ie nu in hong kong of venezuela zit
Daarmee zegt Snowden's keuze dus genoeg over Amerika zelf.quote:Op zondag 23 juni 2013 14:52 schreef Strani het volgende:
Venezuela of all countries. Als ze ergens weinig ophebben met persoonlijke vrijheid is het daar wel.
Het enige dat het zegt is dat hij weet dat Venezuela een hekel heeft aan de VS.quote:Op zondag 23 juni 2013 14:53 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Daarmee zegt Snowden's keuze dus genoeg over Amerika zelf.
quote:Op zondag 23 juni 2013 14:52 schreef Strani het volgende:
Venezuela of all countries. Als ze ergens weinig ophebben met persoonlijke vrijheid is het daar wel.
Zie post boven jequote:Op zondag 23 juni 2013 14:54 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]![]()
Wat zegt dat over Amerika als Amerikaanse burgers daar naartoe vluchten.
Jammer. Je was een goedzak van een moderator. Altijd zeer vriendelijk.quote:Op zondag 23 juni 2013 14:55 schreef Strani het volgende:
[..]
Yep! Tijdelijk forum is gesloten, ik ben weer een vrije sterveling
Heb je de OP wel gelezen? Hoe durf je dan iets over persoonlijke vrijheden te zeggen?quote:
Dank je wel, dat doet me goedquote:Op zondag 23 juni 2013 14:55 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Jammer. Je was een goedzak van een moderator. Altijd zeer vriendelijk.
Ik weet niet precies waar je op doelt. Maar je weet net zo goed als ik dat bijvoorbeeld in Cuba, de grote vriend van Venezuela, zo'n beetje elke burger en vooral buitenlander in de gaten gehouden wordt. Daar hebben ze er niet eens moderne techniek voor nodig.quote:Op zondag 23 juni 2013 14:56 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Heb je de OP wel gelezen? Hoe durf je dan iets over persoonlijke vrijheden te zeggen?
Best wel netjes van Aeroflot dat ze dit soort gegevens doorgeven aan journalistenquote:Een bron bij luchtvaartmaatschappij Aeroflot liet aan persbureau Reuters weten dat er voor maandag een ticket naar Cuba is geboekt op naam van Snowden.
Ik doel op het feit dat naast het feit dat alle amerikaanse burgers worden getapt (hun internet dan), dat ook de rest van de wereld overkomt dankzij PRISM.quote:Op zondag 23 juni 2013 14:57 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik weet niet precies waar je op doelt. Maar je weet net zo goed als ik dat bijvoorbeeld in Cuba, de grote vriend van Venezuela, zo'n beetje elke burger en vooral buitenlander in de gaten gehouden wordt. Daar hebben ze er niet eens moderne techniek voor nodig.
Waaronder een menneke van 15.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:02 schreef Terminator2000bc het volgende:
Om het maar niet te hebben over Bombama die al 7 Amerikanen standrechtelijk heeft laten executeren met drones, zonder enige vorm van proces.
Venezuela is natuurlijk niets beter, alleen komen al die verhalen niet zo snel naar Europa want ze zijn minder interessant dan de VS. Dat hij een vijand van de VS uitkiest is niet onlogisch maar het doet wel af aan het imago van rechtvaardigheidstrijder dat hij heeft gekregen.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:02 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Ik doel op het feit dat naast het feit dat alle amerikaanse burgers worden getapt (hun internet dan), dat ook de rest van de wereld overkomt dankzij PRISM.
Om het maar niet te hebben over Bombama die al 7 Amerikanen standrechtelijk heeft laten executeren met drones, zonder enige vorm van proces. Iets wat Amerikaanse presidenten zelfs in oorlogstijd niet hebben aangedurfd omdat dat ongrondwettelijk is.
Nou, en ze vliegen van Cuba naar Venezuela natuurlijjk ook helemaal niet over VS grondgebied natuurlijk... !!quote:Op zondag 23 juni 2013 15:00 schreef YazooW het volgende:
[..]
Best wel netjes van Aeroflot dat ze dit soort gegevens doorgeven aan journalisten
Nee.. niet over Amerikaans grondgebied nee.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:05 schreef -jos- het volgende:
[..]
Nou, en ze vliegen van Cuba naar Venezuela natuurlijjk ook helemaal niet over VS grondgebied natuurlijk... !!!!
Wikileaks is geen navy seals ofzo he gewoon een groepje hackers en nerdjes op hun zolderkamer wat voor bescherming kunnen ze bieden behalve onderdak en een laptopje om te internettenquote:Op zondag 23 juni 2013 14:51 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Hij zal sowieso hulp krijgen van Wikileaks en de Venezolaanse overheid verwacht ik. Als hij in zijn eentje stond, dan had je een punt, maar ik betwijfel ten zeerste of ze hem kunnen oppakken zonder de hulp van Venezuela.
Daar zit wat in maar waar zou hij nog meer terecht kunnen? De EU-landen zijn niets meer dan Amerikaanse satelliet-staten, Africa is out of the question, Aziaten zitten niet te wachten op een hot potatoe als Snowden, dan is Latijns-Amerika een logische keuze.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:04 schreef Strani het volgende:
[..]
Venezuela is natuurlijk niets beter, alleen komen al die verhalen niet zo snel naar Europa want ze zijn minder interessant dan de VS. Dat hij een vijand van de VS uitkiest is niet onlogisch maar het doet wel af aan het imago van rechtvaardigheidstrijder dat hij heeft gekregen.
die kerel heeft zijn leven al verlorenquote:Op zondag 23 juni 2013 15:05 schreef Wokkel het volgende:
Fijn dat er nog mogelijkheden zijn voor zulke mensen om verder te leven zonder onderdrukt te worden.
Ik hoopte dat IJsland zou lukken. Maar je hebt wel gelijk dat er weinig keus is ja. Ik ben wel bang dat landen als Ecuador (Assange) en nu wellicht Venezuela nu in het westen de faam krijgen dat ze landen zijn die mensenrechten hoog in het vaandel hebben staan.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:07 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Daar zit wat in maar waar zou hij nog meer terecht kunnen? De EU-landen zijn niets meer dan Amerikaanse satelliet-staten, Africa is out of the question, Aziaten zitten niet te wachten op een hot potatoe als Snowden, dan is Latijns-Amerika een logische keus.
Oh, van Rusland naar Cuba bedoel ik dan...quote:Op zondag 23 juni 2013 15:06 schreef Strani het volgende:
[..]
Nee.. niet over Amerikaans grondgebied nee.
Het is vaak genoeg in de geschiedenis voorgekomen dat mensen die onderduikten nooit zijn opgepakt of pas tientallen jaren later. Met hulp van de Venezolaanse overheid denk ik niet dat ze hem te pakken krijgen. Het zijn niet bepaald vrienden en Venezuela helpt de man graag gezien het feit dat de VS hem heel graag wil hebben.......quote:Op zondag 23 juni 2013 15:07 schreef AhmedJaret het volgende:
[..]
Wikileaks is geen navy seals ofzo he gewoon een groepje hackers en nerdjes op hun zolderkamer wat voor bescherming kunnen ze bieden behalve onderdak en een laptopje om te internetten
het zijn geen getrainde assasins die snowden dag in dag uit coveren dat is misschien een film scenario maar niet die realiteit toch
Tenzij Capriles alsnog op de één of andere manier aan de macht komt. Dan is ie de klos.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:10 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het is vaak genoeg in de geschiedenis voorgekomen dat mensen die onderduikten nooit zijn opgepakt of pas tientallen jaren later. Met hulp van de Venezolaanse overheid denk ik niet dat ze hem te pakken krijgen.
denk je dat ze persoonlijk voor hem garant staan?quote:Op zondag 23 juni 2013 15:10 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het is vaak genoeg in de geschiedenis voorgekomen dat mensen die onderduikten nooit zijn opgepakt of pas tientallen jaren later. Met hulp van de Venezolaanse overheid denk ik niet dat ze hem te pakken krijgen.
Je komt toch wel aardig dicht in de buurt van Florida als je land op Havana. Zou me niks verbazen als je dan ook een stukje van het Amerikaanse luchtruim meepakt.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:09 schreef -jos- het volgende:
[..]
Oh, van Rusland naar Cuba bedoel ik dan...
Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat ze hem stevig gaan helpen bij het onderduiken, omdat Venezuela nu weet hoe graag de VS hem wil hebben.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:11 schreef AhmedJaret het volgende:
[..]
denk je dat ze persoonlijk voor hem garant staan?
Treurig maar waar. Van alle grootmachten die de wereld zou kunnen hebben, is de VS waarschijnlijk degene die de Europese levensstijl het minst bedreigt. Dat realiseren veel mensen zich niet.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:13 schreef waht het volgende:
Het wordt tijd dat China eens een oorlog begint, dat vindt men in Nederland kennelijk heel goed. Want Amerika is eng.
Als ze opeens pro Westers worden, dan wordt het een heel ander verhaal.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:10 schreef Strani het volgende:
[..]
Tenzij Capriles alsnog op de één of andere manier aan de macht komt. Dan is ie de klos.
Inderdaad en Venezuela is op dit moment behoorlijk instabiel. Dan had Assange het toch iets beter voor elkaar met Ecuador.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:14 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Als ze opeens pro Westers worden, dan wordt het een heel ander verhaal.
Dat hebben ze toch ook? Alleen is het wel zo dat ze dat alleen maar hebben als ze er landen als de VS mee kunnen sarren, maar eerlijk gezegd gaan wij (de Westerse wereld) er niet bepaald op een betere manier mee om.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:08 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik hoopte dat IJsland zou lukken. Maar je hebt wel gelijk dat er weinig keus is ja. Ik ben wel bang dat landen als Ecuador (Assange) en nu wellicht Venezuela nu in het westen de faam krijgen dat ze landen zijn die mensenrechten hoog in het vaandel hebben staan.
twitter:russian_market twitterde op zondag 23-06-2013 om 15:11:35SNOWDEN WILL SPEND THIS NIGHT AT VENEZUELLIAN EMBASSY IN MOSCOW reageer retweet
Als je ziet hoe de laatste verkiezingen zijn verlopen in Venezuela, zou je niet denken dat mensenrechten heel hoog op de agenda staan van Maduro.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat hebben ze toch ook? Alleen is het wel zo dat ze dat alleen maar hebben als ze er landen als de VS mee kunnen sarren, maar eerlijk gezegd gaan wij (de Westerse wereld) er niet bepaald op een betere manier mee om.
Ze bedreigen de Europese levensstijl het minst zolang ze er nog iets aan kunnen verdienen, als daar om wat voor manier verandering in komt zullen ze geen seconde twijfelen om Europa als een baksteen te laten vallen.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:13 schreef Strani het volgende:
[..]
Treurig maar waar. Van alle grootmachten die de wereld zou kunnen hebben, is de VS waarschijnlijk degene die de Europese levensstijl het minst bedreigt. Dat realiseren veel mensen zich niet.
Het verschil met landen als China of Rusland is dat Europa cultureel het dichtst bij de VS staat. Daarom zijn ze niet zo'n grote bedreiging voor onze levensstijl.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:16 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ze bedreigen de Europese levensstijl het minst zolang ze er nog iets aan kunnen verdienen, als daar om wat voor manier verandering in komt zullen ze geen seconde twijfelen om Europa als een baksteen te laten vallen.
Oh die handtekeningen staan allang netjes in een database, met adres en telefoonnummer ernaastquote:Op zondag 23 juni 2013 15:18 schreef YazooW het volgende:
Meer dan 100.000 handtekeningen maar nog steeds geen reactie
https://petitions.whiteho(...)ard-snowden/Dp03vGYD
Dat zei ik toch ook (of dat probeerde ik over te brengen althans)? Mensenrechten interesseert ze werkelijk geen drol, alleen nu eventjes gauw omdat ze de VS er dwars mee kunnen zitten. Maar het is niet alsof wij (waar mensenrechten ook niet meer zo heel erg veel waard zijn zodra je het woordje 'terrorisme' laat vallen) echt veel beter zijn dan de Venezolanen.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:15 schreef Strani het volgende:
[..]
Als je ziet hoe de laatste verkiezingen zijn verlopen in Venezuela, zou je niet denken dat mensenrechten heel hoog op de agenda staan van Maduro.
Ah sorry, ik las verkeerdquote:Op zondag 23 juni 2013 15:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat zei ik toch ook (of dat probeerde ik over te brengen althans)? Mensenrechten interesseert ze werkelijk geen drol, alleen nu eventjes gauw omdat ze de VS er dwars mee kunnen zitten. Maar het is niet alsof wij (waar mensenrechten ook niet meer zo heel erg veel waard zijn zodra je het woordje 'terrorisme' laat vallen) echt veel beter zijn dan de Venezolanen.
quote:Op zondag 23 juni 2013 15:22 schreef Strani het volgende:
[..]
Ah sorry, ik las verkeerd
Maar het is toch nog een verschil hoor. In Venezuela riskeer je in elkaar geslagen te worden als je per ongeluk zegt dat je op de oppositie gaat stemmen. Dat heb ik in Nederland nog niet zien gebeuren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fred_Spijkersquote:Spijkers werkte als bedrijfsmaatschappelijk werker bij het ministerie van Defensie. Toen de mijnexpert Rob Ovaa in 1984 bij een ongeluk met een Nederlandse AP-23 mijn omkwam, kreeg Spijkers opdracht de weduwe, Marjolein Ovaa, te vertellen dat haar man door eigen nalatigheid was omgekomen.
Spijkers vermoedde echter dat mijnen van dat type ondeugdelijk waren omdat er al eerder een dodelijk ongeluk mee was gebeurd waarbij zes dienstplichtigen waren omgekomen. Tijdens het gesprek met de weduwe op 14 september 1984 maakte Spijkers duidelijk dat hij was gestuurd en niet achter zijn boodschap stond. Vervolgens begon hij een onderzoek.
Spijkers ontdekte dat de ondeugdelijkheid van de door Eurometaal geproduceerde mijnen van dit type al sinds 1970 bekend was. Hierop liet zijn chef door de Marine Inlichtingendienst (Marid) en Landmacht Inlichtingendienst (Lamid) een onderzoek uitvoeren naar Spijkers.
Op 13 mei 1986 gaf de Lamid Spijkers de kwalificatie "politiek crimineel" mee. Het jaar daarop werd Spijkers psychiatrisch onderzocht. Hij werd als paranoļde en schizofreen omschreven, en kwam in de WAO terecht. In 1989 werd Spijkers door twee militairen beschoten; het duo kwam er met een disciplinaire straf vanaf. Per 1 september 1998 werd betaling van zijn inkomen en zijn pensioenvoorziening gestaakt.
Juist, en omdat Europese media als Justin Bieber-fans achter Amerikaanse verhalen aan hollen en de rest vergeten.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:23 schreef waht het volgende:
Uiteindelijk ben je gewoon nergens veilig, en Amerika wil op z'n minst laten zien dat je niet zo maar dit soort dingen kan flikken. In de Ruslanden en China's van deze wereld gebeurt het uiteraard ook, maar daar horen we vrij weinig over omdat die lui sneller vermoord dan wel gepakt worden.
Juist. In Venezuela zou zo'n verhaal dus niet eens in de krant komen.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fred_Spijkers
Iedereen doet het in zijn broek voor de VS. Alleen Iran, een aantal Zuid-Amerikaanse landen, Rusland en China hebben een soort van eigen mening. De laatste twee zijn grootmachten, Iran speelt met vuur en Zuid-Amerika is weer een ander categorie. Die laten zich niet afschrikken lijkt het wel. Als je wilt onderduiken, dan moet je het bij dat soort landen zoeken. Heel eenvoudig. Hij zit nu in Rusland, die zullen hem echt niet oppakken.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:26 schreef deedeetee het volgende:
hem IJsland best gegund maar dat was wrs niet veilig. Europese landen doen het in hun broek voor de US en gehoorzamen slaafs. Kijk maar naar Zweden...
Andere zaken zijn ook niet te onderzoeken natuurlijk. Een mooi item over klokkenluiders in China maken kost veel te veel moeite en levert weinig op.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:24 schreef Strani het volgende:
[..]
Juist, en omdat Europese media als Justin Bieber-fans achter Amerikaanse verhalen aan hollen en de rest vergeten.
quote:'Chinese hackers stelen ontwerp JSF en Patriot-raket'
Chinese hackers hebben de hand gelegd op geheime ontwerpen van tal van geavanceerde Amerikaanse wapensystemen, waaronder Patriot-raketten en de F35-straaljager (JSF).
Dat stelt een wetenschappelijke adviesraad van het Amerikaanse ministerie van Defensie in een rapport, berichtte The Washington Post dinsdag. Ook andere straaljagers en helikopters staan op de lijst van gestolen ontwerpen.
De experts waarschuwen dat China de informatie kan gebruiken om de eigen wapensystemen naar een hoger plan te tillen. Daarmee zou het militaire voordeel van de VS ten opzichte van China verminderd worden.
Bovendien kan China de ontwerpen gebruiken om miljarden te besparen bij de ontwikkeling van eigen wapens en voertuigen.
Overheid
Het adviesorgaan houdt zich op de vlakte over de vraag of de Chinese overheid achter de digitale inbraken zit. Ook is onduidelijk in welke computersystemen precies is ingebroken, en wanneer dit is gebeurd.
"Vaak weten ze niet dat ze zijn gehackt totdat de FBI op de deur klopt", aldus een anonieme legerleider tegen de Washington Post. "Dit is miljarden dollars aan militair voordeel voor China. Ze hebben 25 jaar aan onderzoek en ontwikkeling bespaard. Het is bizar."
Cyberaanvallen
Een uitgeklede versie van het rapport werd in januari gepubliceerd. Die openbare versie bevatte wel de waarschuwing dat de VS onvoldoende zijn voorbereid op grote cyberaanvallen, maar vermeldde de hacks niet.
Eerder deze maand beschuldigde het Pentagon het Chinese leger voor het eerst publiekelijk van cyberspionage. Een toen gepubliceerd rapport stelde dat Chinese hackers het ook hadden gemunt op defensie, maar meer details werden niet gegeven.
Australische media meldden dinsdag nog een precair voorbeeld van cyberspionage: het ontwerp voor een nieuw gebouw van het ministerie van Buitenlandse Zaken zou vanuit China zijn gehackt. Onder het departement valt ook de buitenlandse inlichtingendienst ASIS, de Australische evenknie van de CIA, merkte tv-zender ABC op.
Naar verwachting zal president Obama de cyberincidenten ten sprake brengen als hij in juni een ontmoeting heeft met de Chinese president Xi Jinping in Californiė.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen(...)n-patriot-raket.html
quote:1446:
Several countries have been named as a possible final destination for Mr Snowden, including Cuba, Venezuela and Ecuador. Russian news service Ria Novosti has just reported that an Ecuadorean embassy car is waiting at Terminal F, where the plane he is thought to be on has landed.
Ook in de VS haalt niet alles de krant....quote:Op zondag 23 juni 2013 15:25 schreef Strani het volgende:
[..]
Juist. In Venezuela zou zo'n verhaal dus niet eens in de krant komen.
Geenstijl.nlquote:Jaagt Obama NSA-journalisten de dood in?
gchqengelsenzijnklootzakkenNSA-klokkenluider Edward Snowden kreeg gisteren een aanklacht voor spionage aan zijn broek van Barack Stalinbama. Dat is gevalletje nummer zeven van mensen die vervolgd werden om het lekken van gevoelige informatie. Alle vorige presidenten bij elkaar deden dat drie keer. Yes we dictator. Het deksel van de Amerikaanse spionagedoos afblazen betekent dat de knokploegen van Barucker je opjagen. Desnoods tot de dood er op volgt. Niet? Buzzfeedjournalist Michael Hastings kwam afgelopen dinsdag om het leven in een heftig eenzijdig auto-ongeluk in Los Angeles [VIDEO]. Enkele uren nadat hij een email had gestuurd dat hij bezig was een grote zaak rondom NSA te kraken en liet weten tijdelijk 'off the radar' te moeten. Aluhoedjes, vouw ze nu. Niemand had mogen weten dat de Amerikanen (en de zowaar nog fanatiekere Britten) alles van iedereen weten. Bespioneer de spionnen en ze zullen je kapot maken. Voor de nationale veiligheid, natuurlijk. En dat daar wat eerlijke mensen voor sterven of eeuwig worden opgesloten, dat zij dan maar zo. Fuck dat. Weg met de overlords. Het is 2013 1984.
https://twitter.com/KimDotcom/status/348789029761859585quote:Hilarious: 14 U.S. spy satellites watching Aeroflot flight SU213 right now and there is NOTHING they can do :-)
Waarschijnlijk gaat hij naar Equador.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:13 schreef QBay het volgende:
Venezuela en de VS gaan niet zo goed samen toch? Misschien dat ie daarom daarheen vlucht. Hij weet dat Venezuela hem niet zal uitleveren.
Dat Venezuela en China meer vrijheid bieden dan de VS.quote:Op zondag 23 juni 2013 14:54 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]![]()
Wat zegt dat over Amerika als Amerikaanse burgers daar naartoe vluchten.
Hier komt het in de krant, en dan? Spijkers' zaak is nog steeds niet rond.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:25 schreef Strani het volgende:
[..]
Juist. In Venezuela zou zo'n verhaal dus niet eens in de krant komen.
Ja, heel erg vergelijkbaar.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hier komt het in de krant, en dan? Spijkers' zaak is nog steeds niet rond.
Ecuador is een bondgenoot van Venezuela, dus heel veel maakt het niet uit. Behalve dan dat Ecuador wat stabieler is, politiek gezien.quote:
Als je met stabieler bedoelt dat Ecuador niet is verzadigd met buitenlandse agenten dat geef ik je groot gelijk. Maar Venezuela is ook met een grote schoonmaak bezig.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:39 schreef Strani het volgende:
[..]
Ecuador is een bondgenoot van Venezuela, dus heel veel maakt het niet uit. Behalve dan dat Ecuador wat stabieler is, politiek gezien.
De vraag is wel of je daar ook op lange termijn nog wel garanties hebt.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:45 schreef themole het volgende:
Ecuador is wel logisch, die helpen ook Assange.
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat Correa's presidentschap een stuk stabieler is (vraag niet hoe) dan dat van Maduro, op dit moment. De kans dat het politiek klimaat omslaat is in Venezuela meer aanwezig dan in Ecuador.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:55 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Als je met stabieler bedoelt dat Ecuador niet is verzadigd met buitenlandse agenten dat geef ik je groot gelijk. Maar Venezuela is ook met een grote schoonmaak bezig.
Wat gaan ze dan doen je op een zwarte lijst zetten.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:19 schreef Strani het volgende:
[..]
Oh die handtekeningen staan allang netjes in een database, met adres en telefoonnummer ernaast
Mwah, ik heb liever dat NL zich aan de internationale wetgeving houdt. Dat gezegd vind ik dat er best nagedacht mag worden over een recht om te klokkenluiden tegen inlichtingendiensten. Een soort digitale right to bear arms.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:32 schreef Starm het volgende:
Belachelijk dat die naar allerlei communistische landen moet om uit de handen van de VS te blijven.
Nederland zou een voorbeeld functie moeten zijn, zich afzetten van de VS en dit soort mensen hier asiel geven.
Dan maar geen JSF....
Heb je nu pas door dat in het * vrije westen * de vrijheid zeer twijfelachtig is ?quote:Op zondag 23 juni 2013 20:44 schreef Brum_brum het volgende:
Nadat de muur viel vertelden ze ons dat we gewonnen hadden. 20 jaar later vluchten mensen wederom, maar deze keer niet over een enge betonnen muur, maar een muur van regeltjes, regulatie en de mensen die serieus denken ons veilig te houden. En het meest tragische misschien nog wel is dat mensen nu de andere kant op vluchten.
Naar een fucking communistisch land moeten vluchten voor de vrijheid van meningsuiting.
Nee.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:01 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Heb je nu pas door dat in het * vrije westen * de vrijheid zeer twijfelachtig is ?
Als je kijkt naar de behandeling van Bradley Manning (jarenlange eenzame opsluiting zonder aanklacht, wat door waarnemers torture werd genoemd), kun je je wel raden wat er met Snowden in de VS gaat gebeuren na een uitlevering.quote:Op zondag 23 juni 2013 20:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Mwah, ik heb liever dat NL zich aan de internationale wetgeving houdt. Dat gezegd vind ik dat er best nagedacht mag worden over een recht om te klokkenluiden tegen inlichtingendiensten. Een soort digitale right to bear arms.
Nee, drugs legaliseren!quote:Op zondag 23 juni 2013 20:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Mwah, ik heb liever dat NL zich aan de internationale wetgeving houdt.
Zijn paspoort is nu dus ingetrokken, maar kennelijk trok men zich daar in Hong Kong en Rusland niet zoveel van aan. Wellicht ook omdat hij, neem ik aan, zijn paspoort nog gewoon bij zich heeft.quote:Oproep VS aan overheden: Snowden mag geen grens meer passeren
De Verenigde Staten hebben alle landen op het westelijk halfrond geadviseerd om Edward Snowden geen grens meer te laten passeren en nergens toe te laten, behalve in een vliegtuig naar de VS. Dat meldt een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken vanavond, zo schrijft persbureau Reuters.
De verklaring betreffende Snowden, de man die de geheime afluisterprogramma's van de Amerikaanse geheime dienst NSA en het Britse GCHQ openbaarde:
"De VS waarschuwt overheden: Snowden wordt gezocht wegens diverse misdrijven, en iedere vorm van internationaal reizen moet hem ontboden behalve een reis die ervoor zorgt dat hij terugkeert naar de Verenigde Staten."
Paspoort werd gisteren ingetrokken
Het paspoort van Edward Snowden werd gisteren al ingetrokken. Volgens een Amerikaanse functionaris is dat gebeurd voordat Snowden uit Hong Kong naar Rusland vertrok. Hoe hij zonder geldig paspoort de grens kon passeren is nog niet duidelijk.
De intrekking van het paspoort maakt het voor Snowden lastiger, maar niet onmogelijk om nu verder te reizen. Snowden bevindt zich sinds vanmiddag op het vliegveld van Moskou. Hij zou op weg zijn naar Ecuador, waar hij asiel heeft aangevraagd met hulp van WikiLeaks. Een verklaring van WikiLeaks van vanmiddag:
"Klokkenluider Edward Snowden heeft Hong Kong op legale wijze verlaten. Hij is op weg naar Ecuador via een veilige route met als doel om hier politiek asiel te verkrijgen. Hij wordt daarin begeleid door diplomaten en juridische adviseurs van WikiLeaks. [...] Zodra meneer Snowden in Ecuador arriveert wordt zijn verzoek tot asiel formeel verwerkt."
http://www.guardian.co.uk(...)scape-moscow-ecuadorquote:The Democratic senator Chuck Schumer added: "The bottom line is very simple: allies are supposed to treat each other in decent ways, and Putin always seems almost eager to put a finger in the eye of the United States, whether it is Syria, Iran and now of course with Snowden. That's not how allies should treat each other and I think it will have serious consequences for the United States-Russia relationship."
Sinds kort na het eind van de koude oorlog. Niet BFF's maar zeker wel knusse Frenemiesquote:Op maandag 24 juni 2013 01:26 schreef Kowloon het volgende:
Wat een rare reactie van die senator. Sinds wanneer zijn de VS en Rusland bondgenoten? Wat heb ik gemist?
Was dat voor, of nadat UK (lees: verlengstuk van US-buitenlandbeleid) aan veroordeelde Russisch-Checheense koppensnellers asiel begon uit te delen? De uitleveringsverzoeken lopen nog steeds...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Sinds kort na het eind van de koude oorlog. Niet BFF's maar zeker wel knusse Frenemies
Onmogelijk, de VS hebben teveel invloed hier.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:41 schreef SpecialK het volgende:
Het had overigens mooi geweest als de EU een veilige ruimte was voor klokkenluiders. Vanuit principes van vrijheid (persoonlijk zowel als informatie).
Ik ben diep teleurgesteld dat dat niet de realiteit is.
Maar snap je dan niet dat koppensnellers mensenrechten hebben itt tot klokkenluiders die ook marteling tegemoet kunnen zien?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:42 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Was dat voor, of nadat UK (lees: verlengstuk van US-buitenlandbeleid) aan veroordeelde Russisch-Checheense koppensnellers asiel begon uit te delen? De uitleveringsverzoeken lopen nog steeds...
'Invloed'quote:Op maandag 24 juni 2013 01:48 schreef Hathor het volgende:
[..]
Onmogelijk, de VS hebben teveel invloed hier.
Ze hebben het niet meer daar in Washington, schitterend.quote:Op maandag 24 juni 2013 00:31 schreef Kowloon het volgende:
Snowden uit Hong Kong naar Rusland vertrok. Hoe hij zonder geldig paspoort de grens kon passeren is nog niet duidelijk.
De intrekking van het paspoort maakt het voor Snowden lastiger, maar niet onmogelijk om nu verder te reizen. Snowden bevindt zich sinds vanmiddag op het vliegveld van Moskou. Hij zou op weg zijn naar Ecuador, waar hij asiel heeft aangevraagd met hulp van WikiLeaks. Een verklaring van WikiLeaks van vanmiddag:
"Klokkenluider Edward Snowden heeft Hong Kong op legale wijze verlaten. Hij is op weg naar Ecuador via een veilige route met als doel om hier politiek asiel te verkrijgen. Hij wordt daarin begeleid door diplomaten en juridische adviseurs van WikiLeaks. [...] Zodra meneer Snowden in
Mwa, dat is schijn. Als ze echt willen dan hebben ze Snowden in een ochtend te pakken, desnoods met geweld.quote:
Alsof die in de USA hoog in het vaandel staan.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:08 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik hoopte dat IJsland zou lukken. Maar je hebt wel gelijk dat er weinig keus is ja. Ik ben wel bang dat landen als Ecuador (Assange) en nu wellicht Venezuela nu in het westen de faam krijgen dat ze landen zijn die mensenrechten hoog in het vaandel hebben staan.
Primaquote:Op zondag 23 juni 2013 15:13 schreef waht het volgende:
Het wordt tijd dat China eens een oorlog begint, dat vindt men in Nederland kennelijk heel goed. Want Amerika is eng.
Waarom blijft hij niet gewoon in Rusland. Die levert toch ook niet uit?quote:Op zondag 23 juni 2013 14:45 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)ela-via-Moskou.dhtml
Goed nieuws. Er is tóch is soort van rechtvaardigheid op deze wereld. Mooi om te zien dat VS-klokkenluiders ook een happy end kunnen krijgen. Hopelijk schept dit een precedent voor de vele anderen die zullen volgen.
En wie weet denkt de volgende regering er anders over daar. Rusland is wat stabieler wat dat betreft.quote:Op maandag 24 juni 2013 09:22 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Benieuwd hoe lang hij (relatief) veilig lijkt te zijn in Ecuador. Zoals al gezegd, als hij uit de headlines is verdwenen, kan ie natuurlijk een stuk makkelijker ineens 'verdwijnen'
Precies, voor die verrader offeren wij wel even een paar miljoen poppetjes op, ik kan niet wachtenquote:Op maandag 24 juni 2013 08:30 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Primaliever oorlog dan uitgeleverd worden.
Al vermoed ik dat je je verkijkt op China's eigen issues. Het is ook geen 1989 meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |