abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127926632
Zojuist zag ik een documentaire over obesitas (Link: http://gemi.st/15708741 - beschikbaar tot a.s. zondag). Schokkend.

De kernvraag in de documentaire is: 'Wie maakt ons dik', waarbij het antwoord terug te brengen is tot de jaren '70 waarin werd ontdekt dat je uit maïs een goedkope suikervervanger kon maken: glucose-fructose. Sindsdien nam de obesitas toe: hoe kwam dat? De voedselindustrie had er echter belang bij dat de aandacht niet op de suiker kwam te liggen. In die tijd was er ook een wetenschapper die de oorzaak zocht in vet. Dat 'fabeltje' (?) is overgenomen door de suikerlobby terwijl ze de suiker structureel uit de wind hielden in de discussie wie de boosdoener was. Gevolg: Coca-Cola en vele andere merken vervingen de suiker in glucose-fructose. Toen was ook nog niet bekend wat de langetermijngevolgen ervan waren. Nu glucose-fructose langzaamaan als oorzaak van obesitas wordt aangewezen wijst de voedselindustrie die claim consequent af: een verband is nooit aangetoond en mensen bewegen veel minder door bijvoorbeeld de televisie. Ondertussen wordt er nog steeds suiker in ons eten gestopt. Niet iets om blij van te worden, volgens mij.

Het zet mij aan het denken over ons eten. Hebben meer mensen 'm gezien? Ook geschokt? Of te suggestief? Ben benieuwd :)
Somebody that I used to know
pi_127926706
Was al bekend toch...althans wel bij mij. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_127926720
Bij mij ook, maar niet het politieke spel erachter.
  maandag 17 juni 2013 @ 22:34:57 #4
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_127927101
Aankomen en afvallen is nog steeds een kwestie van kcals in = kcals out maar suiker zijn nou eenmaal 'hidden' in de zin dat de gemiddelde persoon totaal geen idee heeft van hun calorieconsumptie en door gebrek aan verzadiging van suikerrijk voedsel is het zo uit de hand gelopen.
Geshockeerd? Nee.
Teleurgesteld? Ja.
BEASTMODE
pi_127927218
Wikipedia zegt:
quote:
De zoetstof wordt sinds het begin van de tachtiger jaren in de Verenigde Staten en Canada in veel producten gebruikt, zoals bijvoorbeeld frisdranken. De frisdranken Coca-Cola en Pepsi Cola worden in de Verenigde Staten en Canada bijvoorbeeld gezoet met HFCS, terwijl dit in bijna alle andere landen met suiker gebeurt. Redenen hiervoor zijn de door subsidies relatief overvloedige aanwezigheid van maïs en de hogere importheffingen op biet- en rietsuikers. De sturende rol van de Amerikaanse overheid hierin is controversieel.
  maandag 17 juni 2013 @ 22:36:48 #6
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127927240
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:29 schreef trovey het volgende:
Was al bekend toch...althans wel bij mij. :P
dit dus...het witte vergif!
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_127927325
Tja. Die dikke vadsige mensen moeten gewoon minder vreten en meer sporten. Dat beetje glucose-fructose in plaats van suiker doet het hem ook niet.
  maandag 17 juni 2013 @ 22:40:22 #8
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127927439
kan de link niet bekijken, maar is dit de zelfde docu?
pi_127928009
In de documentaire (inderdaad: die op youtube is dezelfde) werd ook gezegd dat suiker ervoor zorgt dat je leptine wordt onderdrukt, een stof die een signaaltje afgeeft aan de hersenen dat je verzadigd bent. De onderdrukking van leptine betekent dus dat je blijft eten en eten. Ook zorgt suiker dat je meer dopamine aanmaakt, wat verslaving in de hand werkt.
Oftewel, genoeg mechanismen die ervoor zorgen dat suiker een sluipmoordenaar is.

(ik heb geen biologische achtergrond, dus al die mechanismen zijn mij onbekend).

Wat ik ook zo bizar vond in de documentaire, was de uitleg dat er twee wetenschappers waren. De een dacht dat vet de boosdoener was (en die kreeg veel bijval), een ander (tegendraads) persoon dacht dat het suiker was. Die laatste man is weggehoond (o.a. op basis van belangen). Blijkt dat we al die tijd op een verkeerd spoor zijn gezet. Moedwillig?
  maandag 17 juni 2013 @ 22:52:20 #10
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127928123
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:50 schreef Postbus100 het volgende:
In de documentaire (inderdaad: die op youtube is dezelfde) werd ook gezegd dat suiker ervoor zorgt dat je leptine wordt onderdrukt, een stof die een signaaltje afgeeft aan de hersenen dat je verzadigd bent. De onderdrukking van leptine betekent dus dat je blijft eten en eten. Ook zorgt suiker dat je meer dopamine aanmaakt, wat verslaving in de hand werkt.
Oftewel, genoeg mechanismen die ervoor zorgen dat suiker een sluipmoordenaar is.

(ik heb geen biologische achtergrond, dus al die mechanismen zijn mij onbekend).

Wat ik ook zo bizar vond in de documentaire, was de uitleg dat er twee wetenschappers waren. De een dacht dat vet de boosdoener was (en die kreeg veel bijval), een ander (tegendraads) persoon dacht dat het suiker was. Die laatste man is weggehoond (o.a. op basis van belangen). Blijkt dat we al die tijd op een verkeerd spoor zijn gezet. Moedwillig?
lijkt mij inderdaad ook dat het moedwillig is gebeurd...de belangen zijn heel groot.
Er zijn zelfs aanwijzingen dat suiker meer verslavend is dan cocaine...en dat zou mijn iets verbazen volgens mij
pi_127928131
Oké, volgende vraag: als jullie het wisten, (in hoeverre) doen jullie er wat mee?
  maandag 17 juni 2013 @ 22:55:07 #12
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_127928255
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Oké, volgende vraag: als jullie het wisten, (in hoeverre) doen jullie er wat mee?
- op aardbeien
- in de koffie
- in de yoghurt
- in taartjes
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  maandag 17 juni 2013 @ 22:57:41 #13
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127928375
quote:
ik probeer er redleijk bewust mee om te gaan, in ieder geval zo weinig mogelijk toegevoegde suiker tot me te nemen.
Maar het is niet zo dat ik nu "op elke slak suiker leg" en elk label uitspel
pi_127928388
Tja.. Suiker is vergif, maar 't is wel lekker in de koffie. En in snoep, koek etc..
Mijn manier is niet kopen, enkel af en toe snaaien op m'n werk etc..

Cola drink ik enkel op vakantie als er niets anders is.
Dit is een Signature....
  maandag 17 juni 2013 @ 23:00:34 #15
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_127928513
quote:
Niet. Ik hanteer een IIFYM-achtige levenstijl en zolang ik dus een inschatting heb van m'n kcal-consumptie en mijn vetpercentage icm gewicht eet ik gewoon alles wat hier in past.
Wel mijd ik onbewust suikerrijk voedsel omdat ik hier altijd enorme energiedips van krijg.
BEASTMODE
  maandag 17 juni 2013 @ 23:08:40 #16
244933 trovey
Nachtoele
pi_127928867
quote:
Alles met mate.
Optimist tot in de kist
pi_127929045
quote:
Gewoon normaal doen en geen 2 liter cola zuipen op een dag. Iedereen snapt heus wel dat je weinig suiker moet nemen, net als dat je voorzichtig moet zijn met verzadigd vet. Welke van die 2 de belangrijkste dikmaker is doet er wat mij betreft niet eens echt toe.
pi_127929167
En toch heb ik het vermoeden dat we, zelfs als we 'normaal doen', nog steeds meer suikers binnenkrijgen dan goed voor ons is.
Ik vind het bijvoorbeeld heel erg irritant dat ik in de supermarkt maar weinig producten kan kopen waar geen suiker in zit, zoals bijvoorbeeld ham ofzo. Al die kleine beetjes dragen ook bij aan een suikerverslaving.
pi_127929298
Maar het is wel véél hoor als je alle geraffineerde suiker wilt vermijden.
Het zit in zo'n beetje in alles!

Het heeft ook heel veel verschillende namen:
Basterdsuiker, Bruine suiker, Dextrose, Fructose, Fructosestroop, Glucose-fructosestroop, Invertsuiker, Kristalsuiker, Melasse, Rietsuiker, Siroop en gewone suiker.

De nadelen zijn echt best veel als je de lijsten gaat bekijken, maar een IJsje op zijn tijd ik ook wel erru
lekker :@

Wel gezond zijn groente, fruit en volkoren producten en gelukkig zijn die ook héél lekker :P

Dit is wel een leuke site, kan je zien wat een enorme berg suiker er in sommige voeding zit.

http://www.sugarstacks.com/

Best wel schokkend! :D
  maandag 17 juni 2013 @ 23:17:45 #20
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_127929341
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:14 schreef Postbus100 het volgende:
En toch heb ik het vermoeden dat we, zelfs als we 'normaal doen', nog steeds meer suikers binnenkrijgen dan goed voor ons is.
Ik vind het bijvoorbeeld heel erg irritant dat ik in de supermarkt maar weinig producten kan kopen waar geen suiker in zit, zoals bijvoorbeeld ham ofzo. Al die kleine beetjes dragen ook bij aan een suikerverslaving.
http://www.ergogenics.org(...)en-dan-je-denkt.html
BEASTMODE
pi_127929407
quote:
Suiker zit ook gewoon in heel veel natuurlijke producten in he. Alle fruit bevat suikers, groenten bevatten suikers. Brood gist niet zonder suiker, Suikers zijn gewoon normale koolhydraten. Ik zie geen heil in het totaal laten staan van suikers.
pi_127929430
Ik vraag mij af of dit wel klopt trouwens...

http://www.sugarstacks.com/fruits.htm

Ik dacht dat er in fruit geen geraffineerde suiker zat?
pi_127929472
quote:
3s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

nee, in fruit zit fructose geloof ik. Maar daar zijn ze vast ook 'tegen'.
  maandag 17 juni 2013 @ 23:21:25 #24
244933 trovey
Nachtoele
pi_127929510
quote:

Zit er ook niet in, sterker nog het is niet eens dezelfde soort suiker. :P
Niet elke soort suiker is slecht, je moet alleen geen druivenplant leegeten in één keer. ;)
Optimist tot in de kist
pi_127929533
Volgens mij moet je inderdaad onderscheid maken tussen natuurlijke suikers (fruit enzo) en geraffineerde suikers (fructose-glucose, tafelsuiker, alle andere soorten suikers met ingewikkelde namen die hierboven staan genoemd).

Helemaal suikervrij zal denk ik ook niet lukken (misschien wel geraffineerde-suikervrij), maar minderen zou wel mooi zijn.
pi_127929592
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:21 schreef trovey het volgende:

[..]

Zit er ook niet in, sterker nog het is niet eens dezelfde soort suiker. :P
Ah, gelukkig maar :D ik vond het ook al zo vreemd :+
  maandag 17 juni 2013 @ 23:24:57 #27
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127929688
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:21 schreef Postbus100 het volgende:
Volgens mij moet je inderdaad onderscheid maken tussen natuurlijke suikers (fruit enzo) en geraffineerde suikers (fructose-glucose, tafelsuiker, alle andere soorten suikers met ingewikkelde namen die hierboven staan genoemd).

er zijn zelfs fruitinarians die ultra-marathons lopen, enkel op fruit...
Maar inderdaad, het zijn de geraffineerde suikers die slecht voor je zijn
pi_127929708
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:21 schreef Postbus100 het volgende:

Helemaal suikervrij zal denk ik ook niet lukken (misschien wel geraffineerde-suikervrij), maar minderen zou wel mooi zijn.
Je kán deze cursus gaan volgen :P of gewoon minderen...

http://missnatural.nl/aanmelden-40-dagen-zonder-suiker/
  maandag 17 juni 2013 @ 23:28:18 #29
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127929845
helemaal verneukeratief zijn de "fat free" produkten...die zitten over het algemeen boordevol met suiker
pi_127930105
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:28 schreef rechtsedirecte het volgende:
helemaal verneukeratief zijn de "fat free" produkten...die zitten over het algemeen boordevol met suiker
En vergeet de zogenaamde ''gezonde Smoothies'' niet die ze in de winkel verkopen.
Beter kan je zelf Smoothies maken met vers Fruit :Y

http://www.sugarstacks.com/shakes.htm
  maandag 17 juni 2013 @ 23:35:09 #31
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127930160
quote:
10s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:33 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

En vergeet de zogenaamde ''gezonde Smoothies'' niet die ze in de winkel verkopen.
Beter kan je zelf Smoothies maken met vers Fruit :Y

http://www.sugarstacks.com/shakes.htm
doe ik zelf ook, fruit en magere yoghurt, niets anders..met wat rijpe bananen er in is het zoet genoeg
pi_127930221
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:35 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

doe ik zelf ook, fruit en magere yoghurt, niets anders..met wat rijpe bananen er in is het zoet genoeg
Ik ook, maar ik doe het dan met sojamelk :P
  maandag 17 juni 2013 @ 23:38:20 #33
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127930285
quote:
die milkshake van Maccers....21oz, dat is bijna 600ml en het dan ook nog medium noemen ;(
pi_127930326
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:38 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

die milkshake van Maccers....21oz, dat is bijna 600ml en het dan ook nog medium noemen ;(
Tis toch verschrikkelijk als je dat ziet :D ik hou me wel bij mij eigen Smoothie's :P
  maandag 17 juni 2013 @ 23:48:54 #36
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127930669
quote:
thanks for sharing! zelf te lui om even te zoeken ;)
pi_127930704
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:48 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

thanks for sharing! zelf te lui om even te zoeken ;)
Zitten goeie top bij hoor!

en graag gedaan :+
  maandag 17 juni 2013 @ 23:50:42 #38
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127930751
quote:
12s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Zitten goeie top bij hoor!

en graag gedaan :+
maar ook slechte ;) bevroren bananen kopen bij de AH..really? die maak je toch zelf?
maar ga even verder lezen...
pi_127930873
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:50 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

maar ook slechte ;) bevroren bananen kopen bij de AH..really? die maak je toch zelf?
maar ga even verder lezen...
Ja, bevroren banaan doe ik ook nooit :D wel bevroren Zomerfruit, dat is wel lekker én handig
zitten aardbeien in, rode en blauwe bessen, bramen en eh... die roze vruchtjes ben effe de naam
kwijt :@ geeft lekker een soort van Milkshake effect.

edit: Frambozen bedoel ik! :D
  dinsdag 18 juni 2013 @ 00:15:51 #40
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_127931673
Mensen weten vaak niet hoeveel suiker er in iets zit. Kinderen kregen massaal meer gaatjes toen ouders hun kinderen lieten overstappen van cola naar ijsthee enzo, ook zwaar zoet. Om gezondere of iig evenwichtigere voeding binnen te krijgen moet je tegenwoordig echt wel de moeite doen om de producten te leren kennen. En gewoon blijven koken met goede en definieerbare ingredienten en niet teveel junkfood.

En niet alleen suiker wordt gebruikt om eten lekkerder te maken, smaakversterkers zitten ook bijna overal in, zelfs een deel van het vlees in de supermarkt wordt ermee bewerkt, en ook geruime tijd worden zoetstoffen als aspartaam in het eten gestopt om het nog zoeter te laten smaken. En ook dat werkt, het geeft ook het idee dat je kan blijven consumeren omdat er toch minder calorien in zitten, er staat soms zelfs een 'bewuste leuze' logo op. En wat is nou mooier dan een consument die de hele dag aan het consumeren is?

Gelukkig heb je tegenwoordig ook merken die begrepen hebben dat er ook een doelgroep is die op de verpakking kijkt en bewust kiest voor producten zonder toevoegingen, en die wil genieten van ingredienten zoals ze werkelijk proeven, en best een btje maat kan houden met vetten en natuurlijk de suikers die in die ingredienten zitten.
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  dinsdag 18 juni 2013 @ 00:29:25 #41
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_127932093
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:19 schreef erikkll het volgende:
Suiker zit ook gewoon in heel veel natuurlijke producten in he. Alle fruit bevat suikers, groenten bevatten suikers. Brood gist niet zonder suiker, Suikers zijn gewoon normale koolhydraten. Ik zie geen heil in het totaal laten staan van suikers.
Zeker waar, deze suikers heb je ook gewoon nodig, maar niet in de hoeveelheden en concentraties waarin het tegenwoordig aan producten is toegevoegd, en de manier waarop.

Wat ik mooi vind aan deze rapportage is dat ze mensen hebben gevonden die er of mee te maken hadden, of onderdeel van waren en nu hun zorgen uitspreken.

[ Bericht 9% gewijzigd door B-FliP op 18-06-2013 00:48:14 ]
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_127943018
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 00:15 schreef B-FliP het volgende:
Mensen weten vaak niet hoeveel suiker er in iets zit. Kinderen kregen massaal meer gaatjes toen ouders hun kinderen lieten overstappen van cola naar ijsthee enzo, ook zwaar zoet. Om gezondere of iig evenwichtigere voeding binnen te krijgen moet je tegenwoordig echt wel de moeite doen om de producten te leren kennen. En gewoon blijven koken met goede en definieerbare ingredienten en niet teveel junkfood.
Zo moeilijk is dat niet. Gewoon alles laten staan wat niet direct uit de natuur kan komen. Dus alle frisdranken, fastfood, snoep en koekjes vallen al af. Bespaar je ook nog eens hoop geld.

[ Bericht 0% gewijzigd door dubbeltjeswasgeld op 18-06-2013 13:11:15 ]
pi_127943426
quote:
Hoeveel brood en fruit eet je wel niet per dag? Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 4 stuks fruit en een half brood eet per dag, en deze hoeveelheden vind ik al gigantisch voor een gemiddelde persoon.

'Verse' ham is echt de grootste onzin ooit. Kijk eens op de ingredientelijst wat er allemaal inzit en is ook nog eens duur 20e per kilo. Koop ik liever vis.
pi_127962267
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:34 schreef Awesome_ het volgende:
Aankomen en afvallen is nog steeds een kwestie van kcals in = kcals out maar suiker zijn nou eenmaal 'hidden' in de zin dat de gemiddelde persoon totaal geen idee heeft van hun calorieconsumptie en door gebrek aan verzadiging van suikerrijk voedsel is het zo uit de hand gelopen.
Geshockeerd? Nee.
Teleurgesteld? Ja.
Dit dus.

Gros Nederland ziet bammetjes met hagelslag, jam en speculoos (ja oké, ook ééntje met vleeswaar), een liga tussendoor en vla als toetje als 'normaal' voedingspatroon. En hebben geen idee hoeveel suiker ze alleen daar al mee binnen krijgen. En met al die suiker heb je idd de neiging tot overeten, want het vult voor geen meter. Dus wordt er naar frisdrank en snacks gegrepen (want de 'normale' voeding hebben ze al binnen).

Als je je basisvoeding gewoon op orde hebt kun je best met enige regelmaat wat suikkerrijks snoepen. Suiker op zich maakt niet dik zolang je maar op onderhoud eet. Wanneer je teveel suiker eet wordt dat laatste moeilijk en dát maakt dik.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 21:50:30 #45
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127964275
kwam net de volgende quote tegen:

quote:
counting calories isn't necessary if the food comes without packaging...
zit een grote kern van waarheid in volgens mij
  dinsdag 18 juni 2013 @ 22:03:03 #46
199318 zwartemarktplaats
met zonder bonnetje
pi_127964831
Calorie inname / verbranden

Of dit nou twinkies zijn of sla. Het zijn veel loze koolhydraten. Snap niet dat sommige mensen hier zoveel moeite mee hebben.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 22:06:26 #47
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_127964996
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 21:50 schreef rechtsedirecte het volgende:
kwam net de volgende quote tegen:

[..]

zit een grote kern van waarheid in volgens mij
Eens. Daar is ook de hele paleo-levensstijl op gebaseerd. Overeating qua kcals is verdomde lastig op groente, vlees en vis. :P

Of je moet echt een shitload noten/pinda's naar binnen werken elke dag.
BEASTMODE
  dinsdag 18 juni 2013 @ 22:07:59 #48
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127965065
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:03 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Calorie inname / verbranden

Of dit nou twinkies zijn of sla. Het zijn veel loze koolhydraten. Snap niet dat sommige mensen hier zoveel moeite mee hebben.
je moet wel heel veel sla eten om "loze" koolhydraten binnen te krijgen
  dinsdag 18 juni 2013 @ 22:15:01 #49
199318 zwartemarktplaats
met zonder bonnetje
pi_127965404
Even om een punt te illustreren.

Met loze koolhydraten doel ik op voedsel wat koolhydraat/glucose rijk is maar arm in andere voedingsstoffen. Suikergoed etc.

Snap niet dat sommige dingen zo in het verdomhoekje worden gestopt. 'Gif' , 'verbannen' en dat soort quatsch. Het is aan de mensen zelf om te matigen, die vrijheid heb je gekregen. Heb je overgewicht dan draagt niemand anders daar schuld aan dan jijzelf.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 22:35:31 #50
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127966317
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:15 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Even om een punt te illustreren.

Met loze koolhydraten doel ik op voedsel wat koolhydraat/glucose rijk is maar arm in andere voedingsstoffen. Suikergoed etc.

Snap niet dat sommige dingen zo in het verdomhoekje worden gestopt. 'Gif' , 'verbannen' en dat soort quatsch. Het is aan de mensen zelf om te matigen, die vrijheid heb je gekregen. Heb je overgewicht dan draagt niemand anders daar schuld aan dan jijzelf.
daar draait deze hele discussie nu juist om... we krijgen tegenwoordig zoveel "verborgen" suiker binnen dat heel veel mensen niet eens door hebben dat ze loze koolhydraten binnen krijgen.
pi_127966659
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:35 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

daar draait deze hele discussie nu juist om... we krijgen tegenwoordig zoveel "verborgen" suiker binnen dat heel veel mensen niet eens door hebben dat ze loze koolhydraten binnen krijgen.
Noem eens een voorbeeld
  dinsdag 18 juni 2013 @ 22:50:57 #52
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127967167
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:41 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Noem eens een voorbeeld
er zijn produkten waar je eigenlijk geen suiker in verwacht maar het er wel in zit
ketchup bijv. bjina 1/4 suiker, die "gezonde" dressings over salades, vaak bomvol met suiker, blikgroenten (om de houdbaarheid te verlengen) veel ontbijt muesli's en cruesli's en dan natuurlijk de low-fat produkten, vaak vol met suiker
pi_127967668
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:50 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

er zijn produkten waar je eigenlijk geen suiker in verwacht maar het er wel in zit
ketchup bijv. bjina 1/4 suiker, die "gezonde" dressings over salades, vaak bomvol met suiker, blikgroenten (om de houdbaarheid te verlengen) veel ontbijt muesli's en cruesli's en dan natuurlijk de low-fat produkten, vaak vol met suiker
Sorry, maar de meeste mensen weten dit wel hoor.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 23:00:55 #54
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127967741
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:59 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

wat lul je nu opeens slap? je wilde toch voorbeelden?
En je zult de mensen de kost moeten geven die dit helemaal niet weten....
pi_127967903
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:41 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Noem eens een voorbeeld
quote:

[..]

Waarom vraag je het dan?
pi_127968099
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:00 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

wat lul je nu opeens slap? je wilde toch voorbeelden?
En je zult de mensen de kost moeten geven die dit helemaal niet weten....
Jij hebt het over verborgen suikers. Producten waarin je geen suikers verwacht.

De meeste mensen weten echt wel dat in Sauzen, gezoette ontbijtgranen, cornflakes en low fat snacks suikers zitten. Bovenstaande producten zijn sowieso niet gezond, niet dat ze direct schadelijk zijn voor je lichaam, maar ze hebben iig geen toegevoegde waarde voor het lichaam.

Als jij stelde dat in bijv vis bomvol suikers zat, jah, dan had je gelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door dubbeltjeswasgeld op 18-06-2013 23:14:10 ]
pi_127968217
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:04 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

[..]

Waarom vraag je het dan?
Omdat ik me niet kan voorstellen dat er veel producten zijn waarvan je niet weet dat er noemenswaardige hoeveelheid 'verborgen' suikers inzit.
pi_127968274
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:11 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Omdat ik me niet kan verstellen dat er veel producten zijn waarvan je niet weet dat er noemenswaardige hoeveelheid 'verborgen' suikers inzit.
Jij misschien niet, maar je vroeg er toch naar :+
  dinsdag 18 juni 2013 @ 23:19:41 #59
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127968599
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:11 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Omdat ik me niet kan voorstellen dat er veel producten zijn waarvan je niet weet dat er noemenswaardige hoeveelheid 'verborgen' suikers inzit.
geloof me, de mensen die dit niet weet of "er zich niet om bekommerd" is groter dan je denk.
Hoe is het anders bijv. het succes van "fat free products" te verklaren? de consument wil bedondert worden.
Ik zelf leef bij de stelregel dat je alles kan eten als het maar met mate is.
Hoewel ik er wel op let dat ik genoeg "goede koolhydraten" binnen krijg ivm actief duursporten
pi_127969525
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:19 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

geloof me, de mensen die dit niet weet of "er zich niet om bekommerd" is groter dan je denk.
Hoe is het anders bijv. het succes van "fat free products" te verklaren? de consument wil bedondert worden.
Ik zelf leef bij de stelregel dat je alles kan eten als het maar met mate is.
Hoewel ik er wel op let dat ik genoeg "goede koolhydraten" binnen krijg ivm actief duursporten
Omdat de consumenten verslaafd zijn aan zulke producten.

Ze kopen fat-free-producten om de koop te rechtvaardigen.

Jij gaat mij niet vertellen dat er werkelijk mensen zijb die denken dat bijv. 0%-fat chips gezond is.

Iedereen ken het vb van een dikkerd die naar de mac gaat en enorm menu bestelt met een diet coke...
  dinsdag 18 juni 2013 @ 23:37:40 #61
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127969610
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:35 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

Jij gaat mij niet vertellen dat er werkelijk mensen zijb die denken dat bijv. 0%-fat chips gezond is.

dat ga ik je wel vertellen.... echt, er zijn genoeg mensen die dit in ieder geval "willen denken"
Dat jij en ik nu een interesse hebben in datgene wat we eten betekent nog niet dat iedereen zo denkt
pi_127977659
Van 1 van de geïnterviewde artsen in het filmpje staat ook een ander bekend filmpje op youtube:

Een seminar waar hij dieper ingaat op het effect van suiker, met name fructose, op het lichaam. Met wetenschappelijke onderbouwing!
  woensdag 19 juni 2013 @ 12:28:27 #63
365231 Fera
Fire & Blood
pi_127982953
Toevallig zat ik gisteren TV te kijken en zag ik dat er nog steeds gepromoot wordt met dat ''0% vet" of "de helft minder vet dan gewone ...", terwijl vet als boosdoener toch allang achterhaald is? :')

Maar inderdaad, er is grote belangen bij consumenten op het verkeerde spoor zetten. Zo verlies je ook je vertrouwen in de mensheid. :{
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_128022811
quote:
6s.gif Op woensdag 19 juni 2013 12:28 schreef Fera het volgende:
Toevallig zat ik gisteren TV te kijken en zag ik dat er nog steeds gepromoot wordt met dat ''0% vet" of "de helft minder vet dan gewone ...", terwijl vet als boosdoener toch allang achterhaald is? :')

Maar inderdaad, er is grote belangen bij consumenten op het verkeerde spoor zetten. Zo verlies je ook je vertrouwen in de mensheid. :{
De consumenten zelf willen niet eens gezond leven.
pi_128024105
Tegenwoordig geven ze de kinderen 'gezonde' fruittdrankjes in pakjes mee naar school. In zo'n pakje zit dan liefst 200 á 300 calorieën met zeker 80 gram suiker.

Mensen weten niet meer wat gezond is en niet, nog zo'n voorbeeld, laatst zag ik iemand op Facebook die een foto had gepost met als tekst: "Lekker gezond" bezig. Op die foto stond een salade met dressing, een Vifit en een Coolbest. :')
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
  donderdag 20 juni 2013 @ 09:54:12 #66
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_128024178
Gewoon water drinken en verse groenten eten, zie het probleem niet?

Als je veel Cola drinkt, word je dik. Dat lijkt mij logisch, dus wiens schuld is het? Je eigen. Niemand dwingt mensen om ongezonde troep te eten, je besluit zelf wat je koopt en consumeert.
Bay of Plenty
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:00:45 #67
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_128024335
quote:
13s.gif Op donderdag 20 juni 2013 09:50 schreef Kerol het volgende:
Tegenwoordig geven ze de kinderen 'gezonde' fruittdrankjes in pakjes mee naar school. In zo'n pakje zit dan liefst 200 á 300 calorieën met zeker 80 gram suiker.

Mensen weten niet meer wat gezond is en niet, nog zo'n voorbeeld, laatst zag ik iemand op Facebook die een foto had gepost met als tekst: "Lekker gezond" bezig. Op die foto stond een salade met dressing, een Vifit en een Coolbest. :')
Dit is uiteraard wel weer belachelijk, dat dit in reclames als 'gezond' wordt neergezet. Daar mag wel iets aan gedaan worden want dat is natuurlijk één grote leugen.

Ondanks dat zouden ouders/volwassenen toch beter moeten weten, het is helemaal niet gezond en die zooi is nog duur ook. :') Niet te spreken over hoe druk ze er van worden, wat er weer in resulteert dat ze bestempeld worden met ADHD.

Een kind kan prima ADHD hebben, maar zet het dan eerst op een dieet en test het na een paar maanden opnieuw om te kijken of het werkelijk zo is.
Bay of Plenty
  donderdag 20 juni 2013 @ 12:30:46 #68
375139 SuperTinus
I'm really happy for you
pi_128029439
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:35 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Omdat de consumenten verslaafd zijn aan zulke producten.

Ze kopen fat-free-producten om de koop te rechtvaardigen.

Iedereen ken het vb van een dikkerd die naar de mac gaat en enorm menu bestelt met een diet coke...
Dat ga ik je wel vertellen, maar light chips zijn niet waarop wordt gedoeld (ook al zijn light-producten een groot probleem).

Neem nou een zak tomatensoep van Unox. Mensen zijn opgegroeid met het idee van oma die in een grote pan roert en lekkere tomatensoep maakte, die ook nog gezond was. Dat klopte ook, want die generatie ouders trok zelf bouillon, deed onbewerkt vlees en verse groenten in de soep. Nu komt er een reclame voorbij van Unox, waarbij de soep wordt neergezet als "oudhollandse," gezonde soep van vroeger.
Gevolg? Iedereen eet het. Wat Unox niet vertelt is dat er haast geen tomaat aan te pas komt, de groenten zijn kapotgekookt (en dus geen vitaminen en mineralen meer bevatten), het vlees volgespoten met antibiotica en het geheel gekleurd is met kleurstof, op smaak gebracht met suiker, trans-vetten en veel te veel zout.

Heeft de industrie schuld? Ja, natuurlijk wel. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de duizenden dommere mensen, die werkelijk denken dat cola light gezond is.
And I'mma let you finish.
pi_128034547
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 12:30 schreef SuperTinus het volgende:

[..]

Dat ga ik je wel vertellen, maar light chips zijn niet waarop wordt gedoeld (ook al zijn light-producten een groot probleem).

Neem nou een zak tomatensoep van Unox. Mensen zijn opgegroeid met het idee van oma die in een grote pan roert en lekkere tomatensoep maakte, die ook nog gezond was. Dat klopte ook, want die generatie ouders trok zelf bouillon, deed onbewerkt vlees en verse groenten in de soep. Nu komt er een reclame voorbij van Unox, waarbij de soep wordt neergezet als "oudhollandse," gezonde soep van vroeger.
Gevolg? Iedereen eet het. Wat Unox niet vertelt is dat er haast geen tomaat aan te pas komt, de groenten zijn kapotgekookt (en dus geen vitaminen en mineralen meer bevatten), het vlees volgespoten met antibiotica en het geheel gekleurd is met kleurstof, op smaak gebracht met suiker, trans-vetten en veel te veel zout.

Heeft de industrie schuld? Ja, natuurlijk wel. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de duizenden dommere mensen, die werkelijk denken dat cola light gezond is.
Mensen zijn niet zo naief als jij denkt.Afgelopen jaren zijn de voedselfabrikanten vaak genoeg als kwaadaardigen bestempelt bij de consumenten. Dit topic is ook nav een programma op tv gecreerd en de massa kijkt tv.

Kant-en-klare-maaltijden zijn per definitie ongezond en is ook breed uitgemeten in de pers.

Daarnaast kiezen de consumenten echt zelf voor de 'ongezonde' producten. 'gezonde' producten zijn volop beschikbaar en vaak ook goedkoper.

Mensen willen gewoon lekker, snel en veel eten. Gezien de welvaart het toelaat, stoppen zij ook niet met het overmatig consumeren.

Btw, tegenwoordig word je raar opgekeken als je alleen water drinkt om je dorst te lessen en velen vinden dat je 'strenge' en 'onthoudbare' levensstijl leidt. Dit geeft al aan hoe verslaafd de consumenten zijn.
  donderdag 20 juni 2013 @ 15:02:04 #70
365231 Fera
Fire & Blood
pi_128035513
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 08:44 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

De consumenten zelf willen niet eens gezond leven.
Ze zitten er heus wel tussen hoor. Alleen die anti-fat campagnes zijn zo achterhaald. Ze moeten gewoon stoppen met mensen belazeren. Of mensen moet gewoon stoppen met belazerd worden ... Maar niet iedereen is even slim om zelf op onderzoek uit te gaan.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
  donderdag 20 juni 2013 @ 15:05:18 #71
365231 Fera
Fire & Blood
pi_128035643
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 14:37 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Mensen zijn niet zo naief als jij denkt.Afgelopen jaren zijn de voedselfabrikanten vaak genoeg als kwaadaardigen bestempelt bij de consumenten. Dit topic is ook nav een programma op tv gecreerd en de massa kijkt tv.

Kant-en-klare-maaltijden zijn per definitie ongezond en is ook breed uitgemeten in de pers.

Daarnaast kiezen de consumenten echt zelf voor de 'ongezonde' producten. 'gezonde' producten zijn volop beschikbaar en vaak ook goedkoper.

Mensen willen gewoon lekker, snel en veel eten. Gezien de welvaart het toelaat, stoppen zij ook niet met het overmatig consumeren.

Btw, tegenwoordig word je raar opgekeken als je alleen water drinkt om je dorst te lessen en velen vinden dat je 'strenge' en 'onthoudbare' levensstijl leidt. Dit geeft al aan hoe verslaafd de consumenten zijn.
Alleen water als dorstlesser is niet per definitie goed voor je. Gevolg is dat je veel natrium en kalium 'wegspoelt', als het ware. Af en toe iet anders dan water is dus niet zo heel verkeerd.

Maar verder heb je wel gelijk. Als je soms om een glas water vraagt word je aangekeken alsof je meteen op een streng dieet zit. :')
pi_128036090
quote:
6s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:05 schreef Fera het volgende:

[..]

Alleen water als dorstlesser is niet per definitie goed voor je. Gevolg is dat je veel natrium en kalium 'wegspoelt', als het ware. Af en toe iet anders dan water is dus niet zo heel verkeerd.

Maar verder heb je wel gelijk. Als je soms om een glas water vraagt word je aangekeken alsof je meteen op een streng dieet zit. :')
Naja, je onttrekt ook vocht uit fruit, groente en vlees etc. Je heb niets anders nodig tenzij je een keer iets ander wil drinken voor de smaak, en ik drink ook wel eens wat anders zoals groene thee en sojamelk, daar niet van.
pi_128036576
Even een voorbeeldje van hoe mensen denken. Mijn zwager is altijd ziek, zwak en misselijk. Hij blijft zeker 4-6 dagen per maand weg van zijn werk. Helaas werkt hij bij ons :') Hij eet alleen maar witbrood (als hij al ontbijt/luncht) en leeft op red bull en koffie. Hij kookt nooit. Hij eet 1 x in de week bij zijn moeder en dat is zijn enige gezonden maaltijd. Niet echt gezond imo want een enorme lap vlees, een paar aardappelen gedrenkt in jus van een half pakje Blue Band en tot moes gekookte groente. Daarnaast eet hij pizza, diepvriestosti's, diepvries broodjes hamburger en diepvries broodjes gezond. Allemaal afgemaakt met een berg saus waar ik 3 dagen mee kan bbq-en. En over die produkten zegt hij dan dat dat toch gezond is want het (oa pizza dus) bestaat uit brood, vlees en kaas en dat is toch gezond? Zo heel af en toe heeft hij trek in iets anders dan junkfood en dan neemt hij zo'n stoommaaltijd met boerenkool ofzo.

Mijn vriend en ik zijn al jaren bezig om hem het shit in --> shit out (haha :') ) principe in te laten zien. We proberen om het niet te doen want het is onze ergernis, hij ziet geen probleem.

We hebben het hier over een man van 36 trouwens. Die ook dagelijks drinkt en blowt.
Spoilers!
pi_128037346
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Even een voorbeeldje van hoe mensen denken. Mijn zwager is altijd ziek, zwak en misselijk.
Pffff, en zie je dat ook aan hem af? Oftewel: is hij dik? (sommige mensen presteren het om met deze hoeveelheden nog slank te blijven ook!)

Misschien moet je hem dan eens die documentaire laten zien. Vooral dat stukje met die scan: een redelijk goed uitziende vent heeft zelfs intern vet :o Je hoopt dan dat je zwager denkt: 'Hoe zou het bij mij dan wel niet zijn...' Maar sommige mensen zien het gewoon echt niet in... :N
  donderdag 20 juni 2013 @ 15:57:10 #75
375139 SuperTinus
I'm really happy for you
pi_128037850
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 14:37 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Ja die mensen heb je ook, natuurlijk, en ik weet zelf ook dat gezonde producten goedkoper zijn en volop beschikbaar. Mensen zijn echter wel degelijk heel naïef. Laten we een ander voorbeeld nemen (want op mijn voorbeeld ga je niet in): Sojamelk. Dat drink je zelf ook, gaf je een paar posts hierboven aan.

Sojamelk wordt in Azië al honderden jaren gedronken en heeft daar allerlei gezonde effecten. Toen men dat in het westen hoorde, ontstond er vraag naar Sojamelk hier.

Het maken van Sojamelk is een of ander ouderwets fermenterend proces waarin de bonen worden gedroogd en geperst, kortom een lang, kostbaar en ouderwets proces om het te maken. Daar hadden westerse bedrijven (zoals unilever) geen zin in: immers het moest snel en goedkoop worden gemaakt. De melk die wij drinken is dan ook heel ander spul. Het zijn genetisch extreem gemodificeerde bonen die snel worden geperst tot een zwarte drab met een gore smaak. Dat vinden Westerse melkdrinkertjes niet aantrekkelijk, dus wordt er een lading witte kleurstof aan toegevoegd om het wit te laten lijken, en suiker zodat we het lekker vinden. Resultaat? "Sojamelk" die geen enkele goede eigenschap meer bevat die het origineel heeft, om maar te zwijgen over de vermeende vrouwelijke hormonen die erin zouden zitten.

Nu de vraag: Is het jouw schuld als consument, of die van de fabrikant? Ik ben met je eens dat het hele obesitas-probleem op kan worden gelost door consumenten zelf, door het maken van betere keuzes, maar je kunt niet ontkennen dat je wordt belazerd waar je bijstaat.
pi_128038003
quote:
2s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:46 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Pffff, en zie je dat ook aan hem af? Oftewel: is hij dik? (sommige mensen presteren het om met deze hoeveelheden nog slank te blijven ook!)

Misschien moet je hem dan eens die documentaire laten zien. Vooral dat stukje met die scan: een redelijk goed uitziende vent heeft zelfs intern vet :o Je hoopt dan dat je zwager denkt: 'Hoe zou het bij mij dan wel niet zijn...' Maar sommige mensen zien het gewoon echt niet in... :N
Hij begint wel wat aan te komen maar is absoluut niet dik. En zo'n documentaire zou hij echt niet kijken, hij ziet gewoon geen probleem. Ik wel want na een paar maanden intensieve zorg voor mijn schoonvader, zijn wij tot de conclusie gekomen dat het zorgen voor mijn zwager ook wel eens op onze schouders terecht kan komen. Het is nou niet zo dat hij er wat aan zal doen als hij diabetes ofzo krijgt.

We zijn pas met het gezin op reis geweest. Op een cruise dus lunch en diner bestaat uit 4 of 5 gangen. Waar ik groente verschrikkelijk miste, ging mijn zwager altijd zonder te proeven uitgebreid met het zoutvaatje aan de gang. Hij liet zijn groente steevast liggen. De eerste dag voelde hij zich niet zo lekker. De tweede dag ook niet. Toen maakten wij een grapje over het afkicken van zijn suiker- en vetverslaving. Vanaf dat moment ontbeet hij met cola. Als we een keer van het schip afkonden rende hij naar de eerste beste winkel met red bull. Geloof me, deze man wil niet. En hij zal vast een uitzondering zijn.

Er zijn ook zat mensen die bewust een keuze maken. Vrienden van me werken 40 en 60 uur en hebben een baby. Something's gotta give dus deze nu al 'gezonde' (bij baby's heet fors gezond) knaap krijgt alleen eten uit potjes.
Spoilers!
pi_128038029
foutje
Spoilers!
pi_128038206
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:57 schreef SuperTinus het volgende:

[..]

Ja die mensen heb je ook, natuurlijk, en ik weet zelf ook dat gezonde producten goedkoper zijn en volop beschikbaar. Mensen zijn echter wel degelijk heel naïef. Laten we een ander voorbeeld nemen (want op mijn voorbeeld ga je niet in): Sojamelk. Dat drink je zelf ook, gaf je een paar posts hierboven aan.

Sojamelk wordt in Azië al honderden jaren gedronken en heeft daar allerlei gezonde effecten. Toen men dat in het westen hoorde, ontstond er vraag naar Sojamelk hier.

Het maken van Sojamelk is een of ander ouderwets fermenterend proces waarin de bonen worden gedroogd en geperst, kortom een lang, kostbaar en ouderwets proces om het te maken. Daar hadden westerse bedrijven (zoals unilever) geen zin in: immers het moest snel en goedkoop worden gemaakt. De melk die wij drinken is dan ook heel ander spul. Het zijn genetisch extreem gemodificeerde bonen die snel worden geperst tot een zwarte drab met een gore smaak. Dat vinden Westerse melkdrinkertjes niet aantrekkelijk, dus wordt er een lading witte kleurstof aan toegevoegd om het wit te laten lijken, en suiker zodat we het lekker vinden. Resultaat? "Sojamelk" die geen enkele goede eigenschap meer bevat die het origineel heeft, om maar te zwijgen over de vermeende vrouwelijke hormonen die erin zouden zitten.

Nu de vraag: Is het jouw schuld als consument, of die van de fabrikant? Ik ben met je eens dat het hele obesitas-probleem op kan worden gelost door consumenten zelf, door het maken van betere keuzes, maar je kunt niet ontkennen dat je wordt belazerd waar je bijstaat.
Dat verhaal heb ik nooit gehoord, oke ik heb het ook nooit naar gezocht, maar ik maal de bonen zelf en voeg wat water en honing toe.

En nee geen honing van supermarkt

Btw ik wil niet zeggen dat ik altijd gezond eet, want ook ik ga met mensen om die geen hippies zijn :p

[ Bericht 1% gewijzigd door dubbeltjeswasgeld op 20-06-2013 16:16:29 ]
  donderdag 20 juni 2013 @ 18:53:55 #79
375139 SuperTinus
I'm really happy for you
pi_128044789
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:05 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Dat verhaal heb ik nooit gehoord, oke ik heb het ook nooit naar gezocht, maar ik maal de bonen zelf en voeg wat water en honing toe.

En nee geen honing van supermarkt

Btw ik wil niet zeggen dat ik altijd gezond eet, want ook ik ga met mensen om die geen hippies zijn :p
Snap ik, ik wil alleen maar aangeven dat iedereen, hoe slim ook, in de marketingmechanismes e.d. van de grote voedselproducenten loopt. Juist doordat er zoveel ongezond voedsel is (neem de grote hoeveelheden suiker), eten mensen het. Neemt niet weg dat ik je helemaal gelijk geef: mensen hebben voor 90% zelf in de hand wat ze eten.
  donderdag 20 juni 2013 @ 19:02:39 #80
365231 Fera
Fire & Blood
pi_128045120
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:16 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Naja, je onttrekt ook vocht uit fruit, groente en vlees etc. Je heb niets anders nodig tenzij je een keer iets ander wil drinken voor de smaak, en ik drink ook wel eens wat anders zoals groene thee en sojamelk, daar niet van.
Gisteren nog iemand gehad die van zijn stokkie ging omdat hij alleen maar en teveel water had gedronken. Een zoutoplossing deed wonderen. :P
pi_128055956
Over producten met een onzinnige toevoeging van suiker gesproken: in de Maggi Kippenbouillonblokjes zit (als vierde ingrediënt op rij) glucosestroop. Tuurlijk heb je als consument altijd een keuze, maar op deze manier wordt het je wel heel erg moeilijk gemaakt...
  donderdag 20 juni 2013 @ 23:12:39 #82
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128060083
quote:
2s.gif Op donderdag 20 juni 2013 22:10 schreef Postbus100 het volgende:
Over producten met een onzinnige toevoeging van suiker gesproken: in de Maggi Kippenbouillonblokjes zit (als vierde ingrediënt op rij) glucosestroop. Tuurlijk heb je als consument altijd een keuze, maar op deze manier wordt het je wel heel erg moeilijk gemaakt...
prachtig voorbeeld van verborgen suiker!
  donderdag 20 juni 2013 @ 23:15:08 #83
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128060224
quote:
6s.gif Op donderdag 20 juni 2013 19:02 schreef Fera het volgende:

[..]

Gisteren nog iemand gehad die van zijn stokkie ging omdat hij alleen maar en teveel water had gedronken. Een zoutoplossing deed wonderen. :P
ik heb zelf een intresse in ultra-running en tijdens de pre-race briefing van de Kepler Challenge werd ook gezegd door het medische team..."pas op voor te veel drinken!!"
kan even geen bron vinden maar te veel drinken is vaker een reden dat men uit valt tijdens ultra's dan te weinig drinken
pi_128061222
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 23:15 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

ik heb zelf een intresse in ultra-running en tijdens de pre-race briefing van de Kepler Challenge werd ook gezegd door het medische team..."pas op voor te veel drinken!!"
kan even geen bron vinden maar te veel drinken is vaker een reden dat men uit valt tijdens ultra's dan te weinig drinken
Bij sporten heb je wel suiker nodig en dan werkt alleen water averechts.
  donderdag 20 juni 2013 @ 23:36:23 #85
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128061360
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 23:34 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Bij sporten heb je wel suiker nodig en dan werkt water averechts.
siuker heb je niet perse odig, op een gegeven moment gaat een ultra over op het verbranden van eiwitten..daar trainen ze ook specifiek op
te veel water geeft vooral problemen bij het "uitspoelen" van electrolytes

maar nu maar weer on-topic

[ Bericht 7% gewijzigd door rechtsedirecte op 20-06-2013 23:53:15 ]
  donderdag 20 juni 2013 @ 23:54:48 #86
365231 Fera
Fire & Blood
pi_128062345
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 23:15 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Klopt. Mensen krijgen een ''dorstprikkel', een droge mond en gaan zweten en denken meteen dat er liters water bij moeten om te compenseren. Maar vaak hebben ze minder nodig dan ze denken. :Y
  vrijdag 21 juni 2013 @ 12:14:03 #87
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_128075000
quote:

Er zijn verschillende soorten suikers, de tafelsuiker/kristasuiker die wij "suiker" noemen is sacharose, opgebouwd uit glucose en fructose. In fruit zitten deze twee suikers in een bepaalde verhouding (afhankelijk van het type fruit), vaak iets meer fructose dan glucose, maar lang niet altijd. Het bevat dus dezelfde ingrediënten als geraffineerde suiker.

Het grote verschil tussen fruit en snoepgoed zijn de vezels, mineralen en vitaminen die er wel in fruit zitten, maar niet in iets anders.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  vrijdag 21 juni 2013 @ 12:15:05 #88
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_128075042
quote:

[..]

Pastasaus uit een pakje?
Goedkope ham bij de supermarkt?
Knakworstjes?
etc.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_128075712
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:14 schreef Tanin het volgende:

[..]

Er zijn verschillende soorten suikers, de tafelsuiker/kristasuiker die wij "suiker" noemen is sacharose, opgebouwd uit glucose en fructose. In fruit zitten deze twee suikers in een bepaalde verhouding (afhankelijk van het type fruit), vaak iets meer fructose dan glucose, maar lang niet altijd. Het bevat dus dezelfde ingrediënten als geraffineerde suiker.

Het grote verschil tussen fruit en snoepgoed zijn de vezels, mineralen en vitaminen die er wel in fruit zitten, maar niet in iets anders.
ja, wist ik wel hoor :P was een retorische vraag ofzoiets :+
  vrijdag 21 juni 2013 @ 22:11:49 #90
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_128099637
Ik heb net de doumentaire gezien, heel interessant. Het viel me wel tegen dat het alleen ging over de obvious zaken waar suiker in zit en niet over bouillonblokjs, ham, knakworst, etc.

Weet iemand toevallig hoe deze serie in het Engels heet?
Er is aanstaande zondag nog een aflevering over grotere porties. Twee weken geleden was er een uitzending over erfelijkheid, hormonen, etc op eetgedrag. Lijkt me ook erg interessant.
Spoilers!
pi_128099970
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb net de doumentaire gezien, heel interessant. Het viel me wel tegen dat het alleen ging over de obvious zaken waar suiker in zit en niet over bouillonblokjs, ham, knakworst, etc.

Weet iemand toevallig hoe deze serie in het Engels heet?
Er is aanstaande zondag nog een aflevering over grotere porties. Twee weken geleden was er een uitzending over erfelijkheid, hormonen, etc op eetgedrag. Lijkt me ook erg interessant.
Was het Food Hospital?
pi_128100034
Volgens mij is de Engelse titel "The man who made us fat"
pi_128100291
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Volgens mij worden bij alle producten, die niet direct uit de natuur kan komen, suikers toegevoegd.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 22:25:33 #94
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128100292
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:19 schreef Postbus100 het volgende:
te vinden op You Tube
pi_128100298
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:38 schreef erikkll het volgende:
Tja. Die dikke vadsige mensen moeten gewoon minder vreten en meer sporten. Dat beetje glucose-fructose in plaats van suiker doet het hem ook niet.
Precies. De enige manier waarop suiker aantoonbaar een aandeel heeft in obesitas is dat het in vloeibare vorm (frisdrank) door het lichaam niet echt wordt opgemerkt. Dit heeft echter niet perse met de suiker te maken.

Verder is het toch echt een kwestie van calorieen input enuitgifte door werken/sporten etc.

Het aanbod van energidicht voedsel op plekken waar mensen amper weerstand kunnen bieden (saucijzenbroodjes als je trein te laat is oid) is een belangrijkere reden van overgewicht dan suiker wat mij betreft.

Was het maar zo simpel dat e één oorzaak was van overgeiwcht. Helaas, het is een complex. En laten we wel wezen; overgewicht is te correleren met allerlei zaken, onder andere ook te veel zittend wekren (en dus weinig bewegen). Als je daarbij dan ook nog eens teveel eet... tsja..

En ik moet eerlijk zeggen dat het meest kwalijk hierin misschien nog wel de hele marketing is. We worden op onze zwakste momenten gepakt, z ernstig dat we het bijna niet kunnen weerstaan. Ik vind dat een groter probleem dan de voedingsmiddelen zelf. Je kunt je eenvoudigweg niet de hele dag wapenen tegen een van de sterkste natuurlijke drangen die we hebben: voldoende eten...

Helaas heb ik ook geen oplossing, maar dat hele suikergelul vind ik onzin.
Whatever...
pi_128100349
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:25 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Volgens mij worden bij alle producten, die niet direct uit de natuur kan komen, suikers toegevoegd.
De hele wereld is opgebouwd uit suikers: hout, bladeren, zetmeel, suiker, papier, afbreekbaar plastic... allemaal koolhydraten.
Whatever...
  vrijdag 21 juni 2013 @ 22:29:33 #97
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128100497
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:25 schreef Spanky78 het volgende:

En ik moet eerlijk zeggen dat het meest kwalijk hierin misschien nog wel de hele marketing is. We worden op onze zwakste momenten gepakt, z ernstig dat we het bijna niet kunnen weerstaan. Ik vind dat een groter probleem dan de voedingsmiddelen zelf. Je kunt je eenvoudigweg niet de hele dag wapenen tegen een van de sterkste natuurlijke drangen die we hebben: voldoende eten...
hier heb je een goed punt... daar komt onze verslaving aan suiker bij dit deze zwakheid nog even aanwakkert en BINGO!
pi_128100570
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:29 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

hier heb je een goed punt... daar komt onze verslaving aan suiker bij dit deze zwakheid nog even aanwakkert en BINGO!
Verslaving aan calorierijk (dus zeer vet, vaak ook zoet en zout) eten. Niet speciaal suiker. Het is echt bullshit dat alleen suiker dit veroorzaakt. Maar morbide obese mensen vertonen wel dezelfde hersenpatronen als heroinejunkies zien bij een spuit als ze plaatjes van 'ongezond'voedsel.
Whatever...
pi_128100630
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Precies. De enige manier waarop suiker aantoonbaar een aandeel heeft in obesitas is dat het in vloeibare vorm (frisdrank) door het lichaam niet echt wordt opgemerkt. Dit heeft echter niet perse met de suiker te maken.

Verder is het toch echt een kwestie van calorieen input enuitgifte door werken/sporten etc.

Het aanbod van energidicht voedsel op plekken waar mensen amper weerstand kunnen bieden (saucijzenbroodjes als je trein te laat is oid) is een belangrijkere reden van overgewicht dan suiker wat mij betreft.

Was het maar zo simpel dat e één oorzaak was van overgeiwcht. Helaas, het is een complex. En laten we wel wezen; overgewicht is te correleren met allerlei zaken, onder andere ook te veel zittend wekren (en dus weinig bewegen). Als je daarbij dan ook nog eens teveel eet... tsja..

Helaas heb ik ook geen oplossing, maar dat hele suikergelul vind ik onzin.
Het is gewoon een welvaartsziekte. Je ziet nu ook dat landen die opkomen qua welvaart ook steeds dikker worden. Neem China, de chinezen hadden vroeger als stereotype dat zij enorm slank zijn echter is China, nu, in de race voor het land met de meeste obezen .
  vrijdag 21 juni 2013 @ 22:33:28 #100
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128100665
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Verslaving aan calorierijk (dus zeer vet, vaak ook zoet en zout) eten. Niet speciaal suiker. Het is echt bullshit dat alleen suiker dit veroorzaakt. Maar morbide obese mensen vertonen wel dezelfde hersenpatronen als heroinejunkies zien bij een spuit als ze plaatjes van 'ongezond'voedsel.
Weet niet of het bullshit is... ik weet ook maar datgene wat bijna iedereen hier, die geen dokter is, leest op het internet
volgens mij is het ondertussen wel aangetoond dat suiker de" ik zit vol" -knop kan uitschakelen in onze hersenen
pi_128100666
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:32 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Het is gewoon een welvaartsziekte. Je ziet nu ook dat landen die opkomen qua welvaart ook steeds dikker worden. Neem China, de chinezen hadden vroeger als stereotype dat zij enorm slank zijn echter is China, nu, in de race het land met de meesten obezen.
Sterker nog, in ie landen gaat het nog veel harder. En je kunt het correleren aan diverse zaken: suikerconsumptie, maar ook vlees, zout, vet, minder beweging. En zeer warschijnlijk is de oorzak ook een combinatie.
Whatever...
  vrijdag 21 juni 2013 @ 22:35:29 #102
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128100764
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Sterker nog, in ie landen gaat het nog veel harder. En je kunt het correleren aan diverse zaken: suikerconsumptie, maar ook vlees, zout, vet, minder beweging. En zeer warschijnlijk is de oorzak ook een combinatie.
het is inderdaad waarschijnlijk een combinatie.
Tijdens de winter verandert mjin baan van een actieve baan naar een kantoorbaan...als ik dan het zelfde blijf eten maar minder (nagenoeg niet) beweeg op mijn werk (en niet zo sporten) dan kom ik zo maar eens een kilo of 5 aan
  vrijdag 21 juni 2013 @ 22:37:04 #103
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_128100842
Ik vond het wel interessant om te horen dat het eten van suiker de leptine-toevoer naar je hersenen verminderd of zelfs stopt waardoor je niet voelt dat je vol zit.
Spoilers!
pi_128100928
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vond het wel interessant om te horen dat het eten van suiker de leptine-toevoer naar je hersenen verminderd of zelfs stopt waardoor je niet voelt dat je vol zit.
Dat is met name bij vloeibare calorieen, zowel vet als vloeibaar.

Sinaasappelsap: voor een glas heb je wel 3 inaasappels nodig, maar na een glas kun je gemakkelijk nog een heel ontbijt op. Na 3 sinaasappels ben je wel klaar. bevat ongeveer evenveel calorieen, dezelfde suikers en smaken.
Whatever...
  vrijdag 21 juni 2013 @ 22:46:42 #105
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128101362
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat is met name bij vloeibare calorieen, zowel vet als vloeibaar.

Sinaasappelsap: voor een glas heb je wel 3 inaasappels nodig, maar na een glas kun je gemakkelijk nog een heel ontbijt op. Na 3 sinaasappels ben je wel klaar. bevat ongeveer evenveel calorieen, dezelfde suikers en smaken.
dit is geen kritiek hoor Spanky maar ik denk dat je vet als suiker bedoeld en heb je hier voor kennis van (door opleiding of iets dergelijks) of ben je net zoals ons "een Google-wetenschapper"?
pi_128101497
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:26 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De hele wereld is opgebouwd uit suikers: hout, bladeren, zetmeel, suiker, papier, afbreekbaar plastic... allemaal koolhydraten.
Dat zijn allemaal natuurlijke suikers. Misschien gebruik ik de verkeerde termen. Maar ik had het over toevoeging van suiker door de fabrikanten om een bepaalde product lekkerder te maken.

Dat suiker een dikmaker is vind ik ook onzin. Ken genoeg mensen die elke dag fast food eten en toch slank uitzien aka skinnyfat. Daar is maar een verklaring voor, ze eten niet meer dan het nodig is.

Mensen met obesitas hebben gewoon een eetverslaving.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 22:55:09 #107
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128101786
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:49 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

de grote vraag is nu: hoe is die verslaving tot stand gekomen en waarom zijn we niet allemaal verslaafd als we het zelfde voedsel eten
pi_128102217
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:55 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

de grote vraag is nu: hoe is die verslaving tot stand gekomen en waarom zijn we niet allemaal verslaafd als we het zelfde voedsel eten
1. We eten meer en "onze" dieet is veranderd.

2. De "gezonde" mensen eten anders dan de massa en hebben ook een ander levensstijl.

Daarnaast is er echt een misconceptie over wat "gezond" eten is. Er is niet iets dat per definite gezond is en als mensen denken dat een bepaalde product gezond is dan eten ze er meer van, wat dus al helemaal niet gezond maakt.

Dat is wat ik denk.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 23:25:23 #109
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_128103442
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:49 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal natuurlijke suikers. Misschien gebruik ik de verkeerde termen. Maar ik had het over toevoeging van suiker door de fabrikanten om een bepaalde product lekkerder te maken.

Dat suiker een dikmaker is vind ik ook onzin. Ken genoeg mensen die elke dag fast food eten en toch slank uitzien aka skinnyfat. Daar is maar een verklaring voor, ze eten niet meer dan het nodig is.

Door het gebrek aan andere voedingsstoffen heb je bij het eten van suiker al snel de nijging om meer te blijven eten, terwijl dat nergens voor nodig is. Als je die zelf-controle hebt is er verder inderdaad weinig mis met een beetje suiker inderdaad.
pi_128130661
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:55 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Dit is een hele goede vraag en iets waar de wetenschap hard mee bezig is. Het echte probleem zit namelijk in onze hersenen en de manier waarop voedsel ons beloont. Beetje dezeldfde vraag als waarom de een die met drugs experimenteert echt niet zomaarverslaafd wordt en de ander compleet afglijdt.

Sommige voedingspatronen lijken dt in de hand te werken, evenals imprinting van smaken op jonge leeftijd.
Whatever...
  zaterdag 22 juni 2013 @ 22:06:56 #111
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_128131068
Staat allemaal op het etiket, als je het niet wil eten koop je het niet.
pi_128132485
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Verslaafd aan vet eten ? Vet vult juist goed en je blijft lang verzadigd. Verslaafd aan vet dat is grote onzin.
pi_128133348
De gevraagde actie kon niet worden uitgevoerd omdat de geldigheid niet kon worden geverifieerd. Ga terug en/of ververs de pagina en probeer het opnieuw.

Die verslaving ligt dus niet bij 1 ingrediënt, maar bij heel calorierijk voedsel. als ze fMRI scans maken van zeer obese mensen, dan reageren die echt letterlijk op calorierijk voedsel als junkies op hun drugs.

Dit is niet 1 op 1 gelinkt aan een ingrediënt, maar goed.
Whatever...
pi_128134816
Dat vloeibare suikers niet verzadigen is iets wat vorig jaar uitgebreid in het nieuws is geweest.
Zie bijvoorbeeld: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-maakt-kinderen-dik/

Ik let zelf vooral op met de dagelijkse dingen; wat ik drink en eet. Ik neem ook geen 'bewerkte' tussendoortjes. Altijd fruit (of groente; bv reepjes puntpaprika). Omdat ik erg gezond leef zie ik ook geen probleem om eens in de zoveel tijd te kiezen voor iets fouts; bv een hele bak ijs.

Soms is het vreemd dat je bijvoorbeeld ham koopt en dat daar suiker in zit :') Bij bepaalde dingen (ook hartige dingen) verwacht je het, en bij andere totaal niet. B
  zondag 23 juni 2013 @ 11:07:48 #115
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_128143053
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:19 schreef Postbus100 het volgende:
Inderdaad, thanks.
Spoilers!
pi_128143294
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:34 schreef Awesome_ het volgende:
Geshockeerd? Nee.
Teleurgesteld? Ja.
Heerlijk, zo'n goede reactie zo vroeg in het topic. Mensen maken zichzelf dik door (overvloedig) meer te eten dan ze nodig hebben. Suiker de schuld geven is een zwaktebod.
  zondag 23 juni 2013 @ 11:30:28 #117
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_128143468
quote:
14s.gif Op zondag 23 juni 2013 11:20 schreef Panzermaus het volgende:

[..]

Heerlijk, zo'n goede reactie zo vroeg in het topic. Mensen maken zichzelf dik door (overvloedig) meer te eten dan ze nodig hebben. Suiker de schuld geven is een zwaktebod.
Eens, maar:
- Je overeet je nu eenmaal makkelijker aan suiker dan aan eiwitten of vetten.
- Er zitten onnodige suikers, en dus calorieën in veel kant en klaar verpakkingen.
- Vet wordt als de duivel afgeschilderd terwijl suiker net zo'n grote boosdoener is.
- Aspartaam wordt als alternatief naar voren geschoven, terwijl dat zo mogelijk nog schadelijker kan zijn, minder drinken lijkt geen optie te zijn.
- Door veel suiker te eten raakt onze smaak aangetast en willen we opeens overal suiker in.

etc.

Derhalve zijn er genoeg dingen om hier te bediscussiëren.
pi_128143635
Ik kende deze docu nog niet, maar niet echt vernieuwend voor mij. Ik heb een paar jaren terug suiker voor zover mogelijk uit mijn voedsel verbannen. Om te beginnen om water en thee te gaan drinken in plaats van cola. Ik weet nog dat ik eerst een week doodmoe was en hunkerde naar suiker, een week later toen mijn lichaam er schijnbaar aan gewend was, was ik wakkerder en alerter dan ooit tevoren.

Ik vind biologisch voedsel veel te duur, maar ook met eten uit de supermarkt kan je redelijk gezond leven, als je de etiketten maar goed bekijkt.

Suiker is raar spul
  zondag 23 juni 2013 @ 13:26:19 #119
393053 De_Pel
Is weg.
pi_128146878
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Er zijn zelfs aanwijzingen dat suiker meer verslavend is dan cocaine...en dat zou mijn iets verbazen volgens mij
Een kléin beetje rationeel blijven is echt niet zó moeilijk hoor.

Kom op zeg, te veel suiker is niet goed voor je, en glucose-fructose is nog een stuk slechter, maar de alu-hoedjes mogen bij sommigen ook wel een paar wikkels dunner.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_128151193
In 2000 kwam er een verandering in Washington.
Er kwam een discussie op gang over overgewicht en suiker.
En de levensmiddelenbedrijven werden nerveus.
De Amerikaanse voedselindustrie heeft een machtige en rijke lobby.
Toen de feiten over obesitas aan het licht kwamen, draaide die lobby overuren.
Suiker was een mikpunt en machtige belangen kwamen ervoor op.
De WHO in Geneve werkte aan een rapport waarin richtlijnen werden gegeven om het suikergebruik te beperken.
Marion Nestlé: De suikerindustrie ging door het lint. Hun lobbyisten schreven een argumentatie om de WHO over te halen om dit niet te doen.
De Sugar Association schreef direct naar de WHO en bedreigde de Amerikaanse subsidie van 406 miljoen dollar die de WHO kreeg.
Ze dwongen het ministerie van Gezondheid om bij de WHO te dreigen met het intrekken van de subsidies als ze hun aanbeveling niet bijstelden.
De minister van Gezondheid vloog naar Geneve om de suikerindustrie te verdedigen.
De WHO heeft die aanbeveling nooit gedaan.
Wat er in Geneve gebeurde, toont aan hoe machtig de voedselindustrie is.
Maar nu 1/3 van de bevolking obesitas heeft, wil de industrie eindelijk veranderen.
De wetenschap is aldoor bezig om dit vraagstuk op te lossen.
Je moet de lichtpuntjes zien te ontdekken in het vraagstuk overgewicht.
Het is inderdaad en probleem maar het heeft een stimulerend effect.
Bedrijven willen omzet maken, en consumenten willen lekker eten kopen.
En we willen allemaal gezondere producten. Dat moet allemaal bij elkaar komen.
Dat is een dillemma voor de industrie, want obesitas heeft ook hun winst opgedreven.
Gezonder voedsel verkopen is een commerciële gok.
pi_128152538
Tja, de eeuwige suiker/vet in voedsel discussie.. mensen moeten gewoon ook zelf leren nadenken en verantwoordelijkheid nemen. Daar mag idd wel wat meer educatie in zijn van jongs af aan.
Ik weet ook dat groenten, eiwitten, vetten en volkorenproducten gezonder zijn en een beter verzadigd gevoel geven dan suikerrijke dingen. De eerstgenoemde zaken vormen dan ook de hoofdmoot van mijn voedingspatroon.

Toch heb ik ook weleens zin in een ijsje, een gebakje, een koekje. Dan kan ik een bak kwark leegeten, maar dat gaat die 'zin' niet verdrijven. Het is namelijk geen honger, het is gewoon trek/zin in. Jezelf bewust zijn van en zelf reguleren wanneer je gerust eens aan die zin toe kan geven en wanneer je eens 'nee' moet zeggen, dat noem ik gezond, volwassen en verantwoord eetgedrag. Als je 80-90% van de tijd goeie keuzes maakt, kun je best eens eten waar je zin in hebt. Suikerrijk of niet. Helemaal als je daarnaast ook nog sport. Roomijs na het hardlopen ftw! :9 En ja, dan wil ik roomijs met echte suiker en verzadigd vet, geen suikervrije light variant :( :(
  zondag 23 juni 2013 @ 15:52:31 #122
396591 moddermonster
advocaat van de duivel
pi_128153364
Ik ben een paar maanden grotendeels gestopt met mijn suiker-gewoonten, en ik eet nu elke dag ongeveer 6/7 boterhammen met vlees/kaas, 2/3 keer fruit en avondeten, en ik drink normaal gesproken slechts water en melk.
Hierop maak ik echter wel uitzonderingen, met traktaties, feestjes en andere 'sociale' eetgelegenheden. Vaak is dit wel 4/5 keer per week, maar alsnog eet ik veel minder suiker dan eerst.
Ik ben hier vooral mee begonnen naar aanleiding van filmpje, en het bevalt me best goed.
Ik voel me niet echt anders maar het grotendeels van suiker afstappen ging wel heel makkelijk, geen enkele last van afkickverschijnselen gehad (wat misschien ook komt doordat ik in stapjes en niet geheel ben gestopt)
Wel valt het me op dat de Mcdonalds waar ik elke dag langs fiets (maar zelden naar binnenging), opeens een stuk minder lekker ruikt
Ik sport ook en ik moet elke week 90 km fietsen naar/vanaf school
  zondag 23 juni 2013 @ 17:26:48 #123
205477 PintuR
As it should be!
pi_128156662
De schuld die nu op suiker wordt gelegd en in het bijzonder op fructose als oorzaak van de obesitas epidemie wordt inderdaad door veel dietisten, voedingsgoeroes en dergelijke verkondigd. Echter is het wetenschappelijk bewijs hiervoor niet aanwezig. Dr. Lustig in het bovenstaande filmpje van the bitter truth is een heel charismatische spreker en als je niet beter weet dan klinkt wat hij verteld heel overtuigend. Echter gebruikt hij aanwezige data verkeerd en kan er geen sprake zijn van een oorzaak-gevolg conclusie. Dr. Lustig komt ook in de documentaire terug. Ik ga dit hier niet zelf uitleggen maar ga een filmpje posten van Alan Aragon die op zijn blog heel uitgebreid op deze materie ingaat en waaruit ook een hele interessante discussie met onder andere Dr Lustig zelf voortvloeit. Je vindt daar ook genoeg wetenschappelijke bewijzen om de bewering dat suiker de oorzaak is van de obesitas epidemie te weerleggen. Het is nu eenmaal een feit dat de oorzaak van obesitas niet op 1 voedingsstof geschoven kan worden maar dat het combinatie is van heel veel factoren.

Zeker kijken:
Blog met discussie: http://www.alanaragonblog(...)armism/#comment-1017

Conclusie van de discussie: http://www.alanaragonblog(...)ose-alarmism-debate/
It's possible!
  zondag 23 juni 2013 @ 19:16:38 #124
396591 moddermonster
advocaat van de duivel
pi_128160158
Volgens mij is voeding dan ook wel een van de takken van onderzoek waarin het meeste discussie is en de meest uiteenlopende onderzoeken, maar dat filmpje was voor mij slechts een eyeopener, en aangezien mensen 60-50 jaar geleden met een suikerconsumptie die velen malen lager lag het ook overleefden en er wel consensus is over het feit dat teveel suiker slecht voor je is, leek het me geen slecht idee ietwat te matigen met mijn suikerinname
  zondag 23 juni 2013 @ 19:53:44 #125
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128161827
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 13:26 schreef De_Pel het volgende:

[..]

Een kléin beetje rationeel blijven is echt niet zó moeilijk hoor.

Kom op zeg, te veel suiker is niet goed voor je, en glucose-fructose is nog een stuk slechter, maar de alu-hoedjes mogen bij sommigen ook wel een paar wikkels dunner.
volgens mij is het voldoende aangetoond dat suiker verslavend is, mede in het filmpje wat hier gepost werd
quote:
ik weet niet of je het ooit bekeken heb waar is zeker de moeite waard.
  zondag 23 juni 2013 @ 19:55:06 #126
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128161903
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 17:26 schreef PintuR het volgende:
De schuld die nu op suiker wordt gelegd en in het bijzonder op fructose als oorzaak van de obesitas epidemie wordt inderdaad door veel dietisten, voedingsgoeroes en dergelijke verkondigd. Echter is het wetenschappelijk bewijs hiervoor niet aanwezig. Dr. Lustig in het bovenstaande filmpje van the bitter truth is een heel charismatische spreker en als je niet beter weet dan klinkt wat hij verteld heel overtuigend. Echter gebruikt hij aanwezige data verkeerd en kan er geen sprake zijn van een oorzaak-gevolg conclusie. Dr. Lustig komt ook in de documentaire terug. Ik ga dit hier niet zelf uitleggen maar ga een filmpje posten van Alan Aragon die op zijn blog heel uitgebreid op deze materie ingaat en waaruit ook een hele interessante discussie met onder andere Dr Lustig zelf voortvloeit. Je vindt daar ook genoeg wetenschappelijke bewijzen om de bewering dat suiker de oorzaak is van de obesitas epidemie te weerleggen. Het is nu eenmaal een feit dat de oorzaak van obesitas niet op 1 voedingsstof geschoven kan worden maar dat het combinatie is van heel veel factoren.

Zeker kijken:
Blog met discussie: http://www.alanaragonblog(...)armism/#comment-1017

Conclusie van de discussie: http://www.alanaragonblog(...)ose-alarmism-debate/
oke, ga ik dan ook doen en misschien kom ik op mijn standpunten terug

-edit- de eerste 10 minuten gekeken en ik kan alleen maar zeggen :"come to the point"

[ Bericht 1% gewijzigd door rechtsedirecte op 23-06-2013 20:10:11 ]
  zondag 23 juni 2013 @ 20:22:56 #127
393053 De_Pel
Is weg.
pi_128163471
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:53 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

volgens mij is het voldoende aangetoond dat suiker verslavend is, mede in het filmpje wat hier gepost werd

[..]

ik weet niet of je het ooit bekeken heb waar is zeker de moeite waard.
Dat ontken ik ook niet, maar om het nou te vergelijken met harddrugs :')
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
  zondag 23 juni 2013 @ 20:26:36 #128
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128163690
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:22 schreef De_Pel het volgende:

[..]

Dat ontken ik ook niet, maar om het nou te vergelijken met harddrugs :')
het gaat niet om of het schadelijker is dan bijv. cocaine, maar of het meer verslavend is dan cocaine...daar zit nogal een verschil tussen.
pi_128164544
Er wordt hier weer een hoop onwaarheid verkondigd. Er is veel meer bewijs dat overeten komt door grotere porties en beschikbaarheid van caloriedicht voedsel op elk moment van de dag.

Ik ben blij dat er ook een paar gezondere reacties zijn.

Het is overigens heel verstandig om zo veel mogelijk tussendoortjes te laten staan.
Whatever...
  zondag 23 juni 2013 @ 21:01:20 #130
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128165653
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:41 schreef Spanky78 het volgende:
Er wordt hier weer een hoop onwaarheid verkondigd. Er is veel meer bewijs dat overeten komt door grotere porties en beschikbaarheid van caloriedicht voedsel op elk moment van de dag.

Het is overigens heel verstandig om zo veel mogelijk tussendoortjes te laten staan.
ik heb hier in het topic nog niemand gezien met een gedegen opleiding in de geneeskunde dus is het niet zo dat wij allen, welke "school" je ook aanhang,met onze "Google-wijsheid" alleen maar de "waarheden" verdedigen die ons het meest geloofwaardig overkomen en ons het beste passen? ;)
voor elk argument heeft Google wel een tegenargument....
pi_128166214
Ookal wordt suiker zoals vet verbannen dan los je het probleem nog niet op. Consumenten willen nog steeds dezelfde producten. Voedselindustrie vervangt simpelweg suiker met iets anders en de consument eet op dezelfde voet door.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:24:17 #132
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128167070
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:11 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Ookal wordt suiker zoals vet verbannen dan los je het probleem nog niet op. Consumenten willen nog steeds dezelfde producten. Voedselindustrie vervangt simpelweg suiker met iets anders en de consument eet op dezelfde voet door.
maar als je suiker en vet verban haal je volgens mij wel de "dikmakers" er uit....
pi_128167255
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:26 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

het gaat niet om of het schadelijker is dan bijv. cocaine, maar of het meer verslavend is dan cocaine...daar zit nogal een verschil tussen.
Suiker meer verslavend dan cocaine? Dat kan nooit kloppen.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:31:00 #134
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128167574
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:26 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Suiker meer verslavend dan cocaine? Dat kan nooit kloppen.
om er maar eentje te linken
http://www.plosone.org/ar(...)journal.pone.0000698
zoals eerder gezegd...het gaat er niet om hoe schadelijk het is maar hoe snel we (en andere zoogdieren) er aan verslaafd raken
pi_128168460
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:31 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

zoals eerder gezegd...het gaat er niet om hoe schadelijk het is maar hoe snel we (en andere zoogdieren) er aan verslaafd raken
Dat het verslavend kan werken klopt.
Stel:
Als jij vanaf je geboorte elke dag cocaine neemt, hoeveel dagen kan jij dan zonder cocaine? Ik denk 0. Mensen eten hun levenlang al suiker. Ik denk dat een grotere groep mensen zonder suiker de dagen door komt dan de groep druggies zonder cocaine.
pi_128170862
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:31 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Leuk maar ook suggestief. Natuurlijk is eten belangrijk. Zonder eten gaan dieren en mensen dood, dus het is heel logisch dat ratten niet alleen cocaine kiezen. De beloningssystemen in de hersenen zijn geevolueerd onder voedselschaarste met daarbij behorende beloning voor degenen die voldoende (nu te veel) eet. Hierbij komt dat zoete smaak aangeboren voorkeur heeft bij zoogdieren (melk is ook zoet). DUs ja, dieren en mensen houden van zoet, hel erg veel.

Eten, drinken en neuken, daar draait het leven om. Drugs is een substituut om de hersenen kunstmatig te belonen zonder de echte prikkels. Maar inderdaad ook op fMRI scans zijn dergelijke reacties te zien op 'ongezond' eten door mensen die gevoelig zijn.

Alsnog bewijs je hiermee niet dat suiker gif is of verantwoordelijk (alleen ) voor obesitas.
Whatever...
  zondag 23 juni 2013 @ 22:31:32 #137
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128171622
deze discussie begint een beetje te verzanden in een welles-nietus discussie aangaande bepaalde standpunten maar ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat suiker, en de moderne overdaad hier aan, iig een bijdrage levert aan het hele obesitas probleem
  maandag 24 juni 2013 @ 13:37:59 #138
205477 PintuR
As it should be!
pi_128191204
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:16 schreef moddermonster het volgende:
Volgens mij is voeding dan ook wel een van de takken van onderzoek waarin het meeste discussie is en de meest uiteenlopende onderzoeken, maar dat filmpje was voor mij slechts een eyeopener, en aangezien mensen 60-50 jaar geleden met een suikerconsumptie die velen malen lager lag het ook overleefden en er wel consensus is over het feit dat teveel suiker slecht voor je is, leek het me geen slecht idee ietwat te matigen met mijn suikerinname
Natuurlijk is te veel suiker slecht voor je, maar te veel vet of eiwit is dat ook en zelfs te veel water is niet gezond. Echter is de dosis hierbij van essentieel belang. Dr. Lustig gaat hier helaas te gemakkelijk overheen en de studies die hij vooral aanhaalt, gebruiken exeptioneel hoge innames van fructose in proefdieren.

Er is echter geen consensus dat er daadwerkelijk meer toegevoegde suikers geconsumeerd worden over de afgelopen 40 jaar en dat dat de oorzaak van de obesitas epidemie zou zijn. Wetenschappelijk bewijs laat zien dat er gewoon meer gegeten wordt in vergelijking met 40 jaar geleden en dat we minder zijn gaan bewegen over dezelfde periode. En die combinatie is veel waarschijnlijker de oorzaak van de obesitas epidemie.

quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:01 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

ik heb hier in het topic nog niemand gezien met een gedegen opleiding in de geneeskunde dus is het niet zo dat wij allen, welke "school" je ook aanhang,met onze "Google-wijsheid" alleen maar de "waarheden" verdedigen die ons het meest geloofwaardig overkomen en ons het beste passen? ;)
voor elk argument heeft Google wel een tegenargument....
De eerste keer dat ik Dr. Lustigs "Sugar, the bitter truth" zag, was ik ook overtuigd en stond ik achteraf gezien op het verkeerde been. Ik ben zelf de wetenschappelijke database ingedoken en kwam ook al snel terecht op Alan Aragons blog. Dit heeft me laten inzien dat Dr. Lustig een erg eenzijdig beeld schept en wel heel gemakkelijk oorzaak en gevolg vaststelt. Het filmpje van Alan Aragon en Ian McCarthy komt inderdaad niet direct to the point maar ik raad je toch aan om het af te kijken of om de posts op zijn blog te lezen, daar zij enkel relevant wetenschappelijk bewijs aanhalen. De blog staat vol met nuttige en links naar interessante artikels. Ook gaat Dr. Lustig daar een beetje de boot in tijdens de rechtsreekse discussie met Alan.

Zelf heb ik wel een biomedische achtergrond en doe ik onderzoek naar overgewicht, afvallen en gewichtsbehoud maar meer met een focus op energiegebruik en activiteit. Echter interesseert energie-inname me ook bovengemiddeld.
It's possible!
  maandag 24 juni 2013 @ 20:03:49 #139
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128208623
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 13:37 schreef PintuR het volgende:

[..]

Natuurlijk is te veel suiker slecht voor je, maar te veel vet of eiwit is dat ook en zelfs te veel water is niet gezond. Echter is de dosis hierbij van essentieel belang. Dr. Lustig gaat hier helaas te gemakkelijk overheen en de studies die hij vooral aanhaalt, gebruiken exeptioneel hoge innames van fructose in proefdieren.

Er is echter geen consensus dat er daadwerkelijk meer toegevoegde suikers geconsumeerd worden over de afgelopen 40 jaar en dat dat de oorzaak van de obesitas epidemie zou zijn. Wetenschappelijk bewijs laat zien dat er gewoon meer gegeten wordt in vergelijking met 40 jaar geleden en dat we minder zijn gaan bewegen over dezelfde periode. En die combinatie is veel waarschijnlijker de oorzaak van de obesitas epidemie.

[..]

De eerste keer dat ik Dr. Lustigs "Sugar, the bitter truth" zag, was ik ook overtuigd en stond ik achteraf gezien op het verkeerde been. Ik ben zelf de wetenschappelijke database ingedoken en kwam ook al snel terecht op Alan Aragons blog. Dit heeft me laten inzien dat Dr. Lustig een erg eenzijdig beeld schept en wel heel gemakkelijk oorzaak en gevolg vaststelt. Het filmpje van Alan Aragon en Ian McCarthy komt inderdaad niet direct to the point maar ik raad je toch aan om het af te kijken of om de posts op zijn blog te lezen, daar zij enkel relevant wetenschappelijk bewijs aanhalen. De blog staat vol met nuttige en links naar interessante artikels. Ook gaat Dr. Lustig daar een beetje de boot in tijdens de rechtsreekse discussie met Alan.

Zelf heb ik wel een biomedische achtergrond en doe ik onderzoek naar overgewicht, afvallen en gewichtsbehoud maar meer met een focus op energiegebruik en activiteit. Echter interesseert energie-inname me ook bovengemiddeld.
bedankt voor je uitgebreide uitleg.
ik ga het zeker nog een keer proberen om het filmpje van Aragon af te kijken.
Mijn interesse komt vanuit mijn interese in duursport en dan vooral het ultra-lopen (hoop dit jaar mijn eerste ultra te kunnen doen)
pi_128212475
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:03 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

bedankt voor je uitgebreide uitleg.
ik ga het zeker nog een keer proberen om het filmpje van Aragon af te kijken.
Mijn interesse komt vanuit mijn interese in duursport en dan vooral het ultra-lopen (hoop dit jaar mijn eerste ultra te kunnen doen)
Nouja, zonder suiker ga je dat iig niet redden. Wist je trouwens dat extreme duurspoten zeer ongezond zijn? ;)

Maarehm, ben het wel eens met jouw voorgaande conclusie. Suiker is onderdeel van het eetpatroon dat obesitas veroorzaakt. Het is een combinatie van onvoldoende bewegen, te veel eten van calorierijk voedsel (dat niet goed verzadigt, waardoor je door blijft eten), voedingsmiddelen die te lekker worden gemaakt (nog meer eten) en vloeibare calorieeen (waarvan je niet verzadigd raakt en dus blijft eten).
Whatever...
  maandag 24 juni 2013 @ 21:16:40 #141
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128212575
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nouja, zonder suiker ga je dat iig niet redden. Wist je trouwens dat extreme duurspoten zeer ongezond zijn? ;)

:Y living on the edge ;)
hoop me volgend weekend voor de Kepler Challenge in te kunnen schrijven.... en dan wordt een goed dieet uiterst belangrijk door de trainingsintensiteit
pi_128212808
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:16 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

:Y living on the edge ;)
hoop me volgend weekend voor de Kepler Challenge in te kunnen schrijven.... en dan wordt een goed dieet uiterst belangrijk door de trainingsintensiteit
Heftig, zo kwamen wij in de alpen zo'n renner tegen.. op 3600 meter! En het terrein was ook niet dat hij niet naar beneden kon storten. Wij met bivakrugzakken en stevige schoenen enzo.. hij in een shirtje en sportschoenen... In de hut bleek dat hij recordhouder was en in iets van anderhalf uur omhoog huppelde, volgens de borden was de wandeltocht 4 uur, wij liepen iets van 3 (die richttijden zijn voor bejaarden ofzo).

Maarja, voor die 60 km moet je inderdaad goed eten. Het is dan eerder de vraag hoe je er voldoende calorieen in krijgt.
Whatever...
  maandag 24 juni 2013 @ 21:21:46 #143
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128212883
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Maarja, voor die 60 km moet je inderdaad goed eten. Het is dan eerder de vraag hoe je er voldoende calorieen in krijgt.
dat heb ik laatst eens tegen het licht gehouden, toen kwam ik er achter dat ik bijna 1000 calorieen te kort kwam op een dag :@
pi_128213015
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:21 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

dat heb ik laatst eens tegen het licht gehouden, toen kwam ik er achter dat ik bijna 1000 calorieen te kort kwam op een dag :@
Ja, dat houd je maar even vol. Van zulke tekorten ga je helemaal kapot. Je vreet je eigen bloedeiwitten en spieren op en in de verbranding ontstaan allerlei minder gezonde stoffen...En dan hebben we het nog niet gehad over uitdroging, glycogeentekort etc.
Whatever...
  maandag 24 juni 2013 @ 21:25:31 #145
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128213089
quote:
hoe bedoel je, ik ben niet dik hoor :')
  maandag 24 juni 2013 @ 21:26:34 #146
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128213154
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Maarehm, ben het wel eens met jouw voorgaande conclusie. Suiker is onderdeel van het eetpatroon dat obesitas veroorzaakt. Het is een combinatie van onvoldoende bewegen, te veel eten van calorierijk voedsel (dat niet goed verzadigt, waardoor je door blijft eten), voedingsmiddelen die te lekker worden gemaakt (nog meer eten) en vloeibare calorieeen (waarvan je niet verzadigd raakt en dus blijft eten).
leven is ongezond
  maandag 24 juni 2013 @ 21:26:51 #147
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128213171
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:25 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

hoe bedoel je, ik ben niet dik hoor :')
dan doe je er toch wat mee als in "ik ga bewust met suiker om"?
pi_128213354
Ik ben laatst gestopt met zoveel mogelijk suikers, alleen fruitsuikers weerde ik niet. Ik voelde me de eerste 2 dagen chagrijnig, had hoofdpijn en was constant aan het trillen. Daarna was dat allemaal weg en voelde ik me hartstikke goed. Nu neem ik het gewoon soms en dan altijd met mate :)
  maandag 24 juni 2013 @ 21:39:55 #149
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128213982
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:30 schreef Franknfurter het volgende:
Ik ben laatst gestopt met zoveel mogelijk suikers, alleen fruitsuikers weerde ik niet. Ik voelde me de eerste 2 dagen chagrijnig, had hoofdpijn en was constant aan het trillen. Daarna was dat allemaal weg en voelde ik me hartstikke goed. Nu neem ik het gewoon soms en dan altijd met mate :)
at je, voordat je matigde, een hoop suiker?
pi_128214089
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:39 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

at je, voordat je matigde, een hoop suiker?
Dat viel nog wel mee eigenlijk. Misschien 1 koekje per dag ofzo?
  maandag 24 juni 2013 @ 21:46:58 #151
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128214458
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:41 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Dat viel nog wel mee eigenlijk. Misschien 1 koekje per dag ofzo?
dat valt inderdaad wel mee. (twee kopjes koffie met suiker, drie? koekjes op een dag)
Ik moet zeggen dat ik redelijk bewust met suiker probeer om te gaan maar als ik "lekkere trek" heb ik toch voor iets zoets ga ipv hartigs.....
  maandag 24 juni 2013 @ 21:57:41 #152
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128215155
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:26 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

dan doe je er toch wat mee als in "ik ga bewust met suiker om"?
nee, doe ik niet, ik ben niet dik
  maandag 24 juni 2013 @ 22:06:06 #153
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128215819
quote:
7s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:57 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

nee, doe ik niet, ik ben niet dik
wel veel lichaamsbeweging?
  maandag 24 juni 2013 @ 22:53:44 #154
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128219207
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:06 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

wel veel lichaamsbeweging?
ja
  FOK!fotograaf maandag 24 juni 2013 @ 23:00:05 #155
13368 NiGeLaToR
pi_128219568
Kijk naar wat je nodig hebt ipv wat je moet minderen.

We eten structureel te veel koolhydraten in allerlei vormen en een periode vrij veel verzadigd vet, maar al een tijd te weinig eiwit bijvoorbeeld. Ben maar weer terug gevallen op de dingen te eten die ik nodig heb (niet uit de snoep automaat, maar de gezonde/normale dingen) en daar ga je je echt herboren door voelen.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 01:07:02 #156
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128224642
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:00 schreef NiGeLaToR het volgende:
Kijk naar wat je nodig hebt ipv wat je moet minderen.

We eten structureel te veel koolhydraten in allerlei vormen en een periode vrij veel verzadigd vet, maar al een tijd te weinig eiwit bijvoorbeeld. Ben maar weer terug gevallen op de dingen te eten die ik nodig heb (niet uit de snoep automaat, maar de gezonde/normale dingen) en daar ga je je echt herboren door voelen.
prima plan en ik ben er van overtuigd dat het voordelen heeft, maar hoe "ontwijk" je de verborgen suikers etc? maak je alles van verse produkten?
  FOK!fotograaf dinsdag 25 juni 2013 @ 09:07:18 #157
13368 NiGeLaToR
pi_128228036
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 01:07 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

prima plan en ik ben er van overtuigd dat het voordelen heeft, maar hoe "ontwijk" je de verborgen suikers etc? maak je alles van verse produkten?
Het is tamelijk eenvoudig:

Groente
Fruit
Vlees
Volkoren / zilvervlies
E.d. Allemaal prima, in de juiste verhoudingen.

De rest dus niet of extreem veel minder.

Het wordt lastig als je ontdekt dat goedkope kipfilet van de Jumbo voor zo'n 30% bestaat uit andere dingen dan kip. Als je daar op let staan je wel wat verrassingen te wachten. Maar, als je dat dan weet ben je snel genezen ook :)
pi_128232830
quote:
6s.gif Op woensdag 19 juni 2013 12:28 schreef Fera het volgende:

Als je cholestorol problemen hebt dan is het niet verkeerd om je vet inname te beperken. En er zitten nou eenmaal minder calorieen in, dus het past ook prima in een dieet.
pi_128233437
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:41 schreef Spanky78 het volgende:

dinsdag 25 juni 2013 @ 13:45:52 #160
365231 Fera
Fire & Blood
pi_128236636
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 12:04 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als je cholestorol problemen hebt dan is het niet verkeerd om je vet inname te beperken. En er zitten nou eenmaal minder calorieen in, dus het past ook prima in een dieet.
Het ligt ook aan het soort vet. Het past misschien prima in een dieet, maar het is eigenlijk vaak onnatuurlijk ''schijn"voedsel. Producten met meer vet (het goede vet dan) zorgen ook vaak dat je sneller vol zit en dus minder van dat product hoeft te eten.

Low-fat is over het algemeen gewoon geldklopperij.
pi_128239281
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 13:45 schreef Fera het volgende:

[..]

Het ligt ook aan het soort vet. Het past misschien prima in een dieet, maar het is eigenlijk vaak onnatuurlijk ''schijn"voedsel. Producten met meer vet (het goede vet dan) zorgen ook vaak dat je sneller vol zit en dus minder van dat product hoeft te eten.

Low-fat is over het algemeen gewoon geldklopperij.
Wat betreft vol zitten heb je gelijk. Maar als ik moet kiezen tussen brinta met volle melk of brinta met 0% vet melk, dan ga ik toch maar voor dat laatste. :+
  dinsdag 25 juni 2013 @ 19:40:09 #162
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128249735
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Wat betreft vol zitten heb je gelijk. Maar als ik moet kiezen tussen brinta met volle melk of brinta met 0% vet melk, dan ga ik toch maar voor dat laatste. :+
heb je wel eens in Amerika ontbeten? half-half melk, 50% melk,-50% room :9~ heul slecht maar wel lekker voor een keer ;)
pi_128250468
Tellen jullie calorieen dan? Ik doe dat nooit, kan ook moeilijk overeten met mijn dieet.
  FOK!fotograaf dinsdag 25 juni 2013 @ 20:08:33 #164
13368 NiGeLaToR
pi_128251073
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:40 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

heb je wel eens in Amerika ontbeten? half-half melk, 50% melk,-50% room :9~ heul slecht maar wel lekker voor een keer ;)
Njah, in het land waar een kleine cola ongeveer een halve liter is en je gerust nog een keertje mag intappen :)

Wij bestellen er regelmatig seniorenporties, dan hoef ik niet zoveel te laten staan. Porties zijn in veel diners echt waanzinnig groot, gok zo 2000-3000kcal per maaltijd.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 20:16:49 #165
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128251440
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:56 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Tellen jullie calorieen dan? Ik doe dat nooit, kan ook moeilijk overeten met mijn dieet.
niet echt tellen hoor, ik eet ook redelijk bewust en let wel op wat ik eet maar ga echt niet elk koekje tellen of zo iets.
twee koekjes bij de koffie en daar probeer ik het qua "ongezonde" tussendoortjes bij te houden, als ik 's middags trek krijg probeer ik fruit te nemen
pi_128255691
quote:
:N nooit...
pi_128258147
quote:
Ja, maar tijdelijk.
pi_128258179
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:40 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Jammer genoeg niet. :D
  woensdag 26 juni 2013 @ 10:53:46 #169
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_128271893
De Keuringsdienst over verborgen suikers:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1312861
Spoilers!
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:48:28 #170
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128298336
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 10:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
De Keuringsdienst over verborgen suikers:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1312861
dit somt het hele topic in vier minuten aardig op.!!

[ Bericht 0% gewijzigd door rechtsedirecte op 26-06-2013 22:01:57 ]
pi_128303057
Ik laat alle soorten geraffineerde suikers staan, waardoor ik ook ineens van darmklachten af ben. Tuurlijk, heel af en toe maak ik een uitzondering, maar dat is zeker bewust. Hierdoor krijg je ook minder e-nummers binnen, waarvan de meeste stoffen ook troep is. Low-fat is idd een mythe... Goede vetten heb je nodig :)
Leven is meervoud van lef - loesje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')