quote:De zoetstof wordt sinds het begin van de tachtiger jaren in de Verenigde Staten en Canada in veel producten gebruikt, zoals bijvoorbeeld frisdranken. De frisdranken Coca-Cola en Pepsi Cola worden in de Verenigde Staten en Canada bijvoorbeeld gezoet met HFCS, terwijl dit in bijna alle andere landen met suiker gebeurt. Redenen hiervoor zijn de door subsidies relatief overvloedige aanwezigheid van maïs en de hogere importheffingen op biet- en rietsuikers. De sturende rol van de Amerikaanse overheid hierin is controversieel.
dit dus...het witte vergif!quote:
lijkt mij inderdaad ook dat het moedwillig is gebeurd...de belangen zijn heel groot.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:50 schreef Postbus100 het volgende:
In de documentaire (inderdaad: die op youtube is dezelfde) werd ook gezegd dat suiker ervoor zorgt dat je leptine wordt onderdrukt, een stof die een signaaltje afgeeft aan de hersenen dat je verzadigd bent. De onderdrukking van leptine betekent dus dat je blijft eten en eten. Ook zorgt suiker dat je meer dopamine aanmaakt, wat verslaving in de hand werkt.
Oftewel, genoeg mechanismen die ervoor zorgen dat suiker een sluipmoordenaar is.
(ik heb geen biologische achtergrond, dus al die mechanismen zijn mij onbekend).
Wat ik ook zo bizar vond in de documentaire, was de uitleg dat er twee wetenschappers waren. De een dacht dat vet de boosdoener was (en die kreeg veel bijval), een ander (tegendraads) persoon dacht dat het suiker was. Die laatste man is weggehoond (o.a. op basis van belangen). Blijkt dat we al die tijd op een verkeerd spoor zijn gezet. Moedwillig?
- op aardbeienquote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Oké, volgende vraag: als jullie het wisten, (in hoeverre) doen jullie er wat mee?
ik probeer er redleijk bewust mee om te gaan, in ieder geval zo weinig mogelijk toegevoegde suiker tot me te nemen.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Oké, volgende vraag: als jullie het wisten, (in hoeverre) doen jullie er wat mee?
Niet. Ik hanteer een IIFYM-achtige levenstijl en zolang ik dus een inschatting heb van m'n kcal-consumptie en mijn vetpercentage icm gewicht eet ik gewoon alles wat hier in past.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Alles met mate.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Gewoon normaal doen en geen 2 liter cola zuipen op een dag. Iedereen snapt heus wel dat je weinig suiker moet nemen, net als dat je voorzichtig moet zijn met verzadigd vet. Welke van die 2 de belangrijkste dikmaker is doet er wat mij betreft niet eens echt toe.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
http://www.ergogenics.org(...)en-dan-je-denkt.htmlquote:Op maandag 17 juni 2013 23:14 schreef Postbus100 het volgende:
En toch heb ik het vermoeden dat we, zelfs als we 'normaal doen', nog steeds meer suikers binnenkrijgen dan goed voor ons is.
Ik vind het bijvoorbeeld heel erg irritant dat ik in de supermarkt maar weinig producten kan kopen waar geen suiker in zit, zoals bijvoorbeeld ham ofzo. Al die kleine beetjes dragen ook bij aan een suikerverslaving.
Suiker zit ook gewoon in heel veel natuurlijke producten in he. Alle fruit bevat suikers, groenten bevatten suikers. Brood gist niet zonder suiker, Suikers zijn gewoon normale koolhydraten. Ik zie geen heil in het totaal laten staan van suikers.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:14 schreef Postbus100 het volgende:
En toch heb ik het vermoeden dat we, zelfs als we 'normaal doen', nog steeds meer suikers binnenkrijgen dan goed voor ons is.
Ik vind het bijvoorbeeld heel erg irritant dat ik in de supermarkt maar weinig producten kan kopen waar geen suiker in zit, zoals bijvoorbeeld ham ofzo. Al die kleine beetjes dragen ook bij aan een suikerverslaving.
nee, in fruit zit fructose geloof ik. Maar daar zijn ze vast ook 'tegen'.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel klopt trouwens...
http://www.sugarstacks.com/fruits.htm
Ik dacht dat er in fruit geen geraffineerde suiker zat?
Zit er ook niet in, sterker nog het is niet eens dezelfde soort suiker.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel klopt trouwens...
http://www.sugarstacks.com/fruits.htm
Ik dacht dat er in fruit geen geraffineerde suiker zat?
Ah, gelukkig maarquote:Op maandag 17 juni 2013 23:21 schreef trovey het volgende:
[..]
Zit er ook niet in, sterker nog het is niet eens dezelfde soort suiker.
er zijn zelfs fruitinarians die ultra-marathons lopen, enkel op fruit...quote:Op maandag 17 juni 2013 23:21 schreef Postbus100 het volgende:
Volgens mij moet je inderdaad onderscheid maken tussen natuurlijke suikers (fruit enzo) en geraffineerde suikers (fructose-glucose, tafelsuiker, alle andere soorten suikers met ingewikkelde namen die hierboven staan genoemd).
Je kán deze cursus gaan volgenquote:Op maandag 17 juni 2013 23:21 schreef Postbus100 het volgende:
Volgens mij moet je inderdaad onderscheid maken tussen natuurlijke suikers (fruit enzo) en geraffineerde suikers (fructose-glucose, tafelsuiker, alle andere soorten suikers met ingewikkelde namen die hierboven staan genoemd).
Helemaal suikervrij zal denk ik ook niet lukken (misschien wel geraffineerde-suikervrij), maar minderen zou wel mooi zijn.
En vergeet de zogenaamde ''gezonde Smoothies'' niet die ze in de winkel verkopen.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:28 schreef rechtsedirecte het volgende:
helemaal verneukeratief zijn de "fat free" produkten...die zitten over het algemeen boordevol met suiker
doe ik zelf ook, fruit en magere yoghurt, niets anders..met wat rijpe bananen er in is het zoet genoegquote:Op maandag 17 juni 2013 23:33 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
En vergeet de zogenaamde ''gezonde Smoothies'' niet die ze in de winkel verkopen.
Beter kan je zelf Smoothies maken met vers Fruit![]()
http://www.sugarstacks.com/shakes.htm
Ik ook, maar ik doe het dan met sojamelkquote:Op maandag 17 juni 2013 23:35 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
doe ik zelf ook, fruit en magere yoghurt, niets anders..met wat rijpe bananen er in is het zoet genoeg
die milkshake van Maccers....21oz, dat is bijna 600ml en het dan ook nog medium noemenquote:Op maandag 17 juni 2013 23:33 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
http://www.sugarstacks.com/shakes.htm
Tis toch verschrikkelijk als je dat zietquote:Op maandag 17 juni 2013 23:38 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
die milkshake van Maccers....21oz, dat is bijna 600ml en het dan ook nog medium noemen
thanks for sharing! zelf te lui om even te zoekenquote:Op maandag 17 juni 2013 23:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Tip voor de liefhebbers!
CUL / Blenderontbijt (smoothies, papjes e.d.)
Zitten goeie top bij hoor!quote:Op maandag 17 juni 2013 23:48 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
thanks for sharing! zelf te lui om even te zoeken
maar ook slechtequote:Op maandag 17 juni 2013 23:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Zitten goeie top bij hoor!
en graag gedaan
Ja, bevroren banaan doe ik ook nooitquote:Op maandag 17 juni 2013 23:50 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
maar ook slechtebevroren bananen kopen bij de AH..really? die maak je toch zelf?
maar ga even verder lezen...
Zeker waar, deze suikers heb je ook gewoon nodig, maar niet in de hoeveelheden en concentraties waarin het tegenwoordig aan producten is toegevoegd, en de manier waarop.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:19 schreef erikkll het volgende:
Suiker zit ook gewoon in heel veel natuurlijke producten in he. Alle fruit bevat suikers, groenten bevatten suikers. Brood gist niet zonder suiker, Suikers zijn gewoon normale koolhydraten. Ik zie geen heil in het totaal laten staan van suikers.
Zo moeilijk is dat niet. Gewoon alles laten staan wat niet direct uit de natuur kan komen. Dus alle frisdranken, fastfood, snoep en koekjes vallen al af. Bespaar je ook nog eens hoop geld.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:15 schreef B-FliP het volgende:
Mensen weten vaak niet hoeveel suiker er in iets zit. Kinderen kregen massaal meer gaatjes toen ouders hun kinderen lieten overstappen van cola naar ijsthee enzo, ook zwaar zoet. Om gezondere of iig evenwichtigere voeding binnen te krijgen moet je tegenwoordig echt wel de moeite doen om de producten te leren kennen. En gewoon blijven koken met goede en definieerbare ingredienten en niet teveel junkfood.
Hoeveel brood en fruit eet je wel niet per dag? Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 4 stuks fruit en een half brood eet per dag, en deze hoeveelheden vind ik al gigantisch voor een gemiddelde persoon.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:14 schreef Postbus100 het volgende:
Dit dus.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:34 schreef Awesome_ het volgende:
Aankomen en afvallen is nog steeds een kwestie van kcals in = kcals out maar suiker zijn nou eenmaal 'hidden' in de zin dat de gemiddelde persoon totaal geen idee heeft van hun calorieconsumptie en door gebrek aan verzadiging van suikerrijk voedsel is het zo uit de hand gelopen.
Geshockeerd? Nee.
Teleurgesteld? Ja.
zit een grote kern van waarheid in volgens mijquote:counting calories isn't necessary if the food comes without packaging...
Eens. Daar is ook de hele paleo-levensstijl op gebaseerd. Overeating qua kcals is verdomde lastig op groente, vlees en vis.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:50 schreef rechtsedirecte het volgende:
kwam net de volgende quote tegen:
[..]
zit een grote kern van waarheid in volgens mij
je moet wel heel veel sla eten om "loze" koolhydraten binnen te krijgenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:03 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Calorie inname / verbranden
Of dit nou twinkies zijn of sla. Het zijn veel loze koolhydraten. Snap niet dat sommige mensen hier zoveel moeite mee hebben.
daar draait deze hele discussie nu juist om... we krijgen tegenwoordig zoveel "verborgen" suiker binnen dat heel veel mensen niet eens door hebben dat ze loze koolhydraten binnen krijgen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:15 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Even om een punt te illustreren.
Met loze koolhydraten doel ik op voedsel wat koolhydraat/glucose rijk is maar arm in andere voedingsstoffen. Suikergoed etc.
Snap niet dat sommige dingen zo in het verdomhoekje worden gestopt. 'Gif' , 'verbannen' en dat soort quatsch. Het is aan de mensen zelf om te matigen, die vrijheid heb je gekregen. Heb je overgewicht dan draagt niemand anders daar schuld aan dan jijzelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |