abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127599548
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:59 schreef Riparius het volgende:

[..]

In één oogopslag zien gaat wat moeilijk, tenzij je goed rekenonderwijs zou hebben gehad, maar dat is niet zo.

Je begint met beide getallen te ontbinden in priemfactoren. We hebben:

150 : 2 = 75
75 : 3 = 25
25 : 5 = 5
5 : 5 = 1

Dus: 150 = 2·3·52

Verder:

54 : 2 = 27
27 : 3 = 9
9 : 3 = 3
3 : 3 = 1

Dus: 54 = 2·33

Hiermee vinden we dus:

√150 = √(2·3·52) = 5√(2·3) = 5√6

Merk op dat ik die factor 52 = 5·5 hier voor het wortelteken heb gebracht als één factor 5, want elk paar gelijke factoren onder het wortelteken levert één zo'n factor op vóór het wortelteken.

Verder hebben we:

√54 = √(2·33) = 3√(2·3) = 3√6

Hier kon ik maar twee van de drie factoren 3 voor het wortelteken brengen als één factor 3, omdat het totale aantal factoren 3 in 54 oneven is, zodat we dus één factor 3 onder het wortelteken overhouden.

Uiteindelijk hebben we nu:

√150 + √54 = 5√6 + 3√6 = 8√6
Mooie uitleg! Zou je wat wortels opschrijven, dan kan ik even kijken of het mij lukt met het vereenvoudigen ervan i.c.m. priemfactoren.
pi_127599654
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:03 schreef Riparius het volgende:

[..]

Volg nu eens mijn advies op om de getallen onder het wortelteken eerst in priemfactoren te ontbinden.

[..]

Dit kun je nog verder vereenvoudigen:

√160 = 4√10

Ook hier is het advies weer: eerst 160 ontbinden in priemfactoren.
Ga ik even doen.
pi_127599898
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:04 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Mooie uitleg! Zou je wat wortels opschrijven, dan kan ik even kijken of het mij lukt met het vereenvoudigen ervan i.c.m. priemfactoren.
Probeer eens

√125 + √20

zover mogelijk te vereenvoudigen.
pi_127600105
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:10 schreef Riparius het volgende:

[..]

Probeer eens

√125 + √20

zover mogelijk te vereenvoudigen.
W160

160 : 2 = 80
80 : 2 = 40
40 : 2 = 20
20 : 2 = 10
10 : 5 = 2

W160 = W ( 5 * 2 * 2 * 2 * 2) = W ( 5 * 16) = 4W5

Want die 6 kan je ontbinden in 4 (4x4 = 16).
pi_127600477
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:13 schreef Sucuk het volgende:

[..]

W160

160 : 2 = 80
80 : 2 = 40
40 : 2 = 20
20 : 2 = 10
10 : 5 = 2
Je doet het ontbinden in priemfactoren hier niet goed. Je moet zo lang mogelijk doorgaan met een priemfactor voordat je een grotere priemfactor gaat proberen. Dan krijg je dus:

160 : 2 = 80
80 : 2 = 40
40 : 2 = 20
20 : 2 = 10
10 : 2 = 5
5 : 5 = 1

Dus: 160 = 25·5

We hebben hier een oneven aantal factoren 2, dus er blijft na het vereenvoudigen altijd één factor 2 onder het wortelteken staan. In totaal zijn er vijf factoren 2, waarvan we dus 4 oftewel twee paar vóór het wortelteken kunnen halen als twee factoren 2. Dus krijgen we:

√160 = 22·√(2·5) = 4√10
pi_127600500
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:10 schreef Riparius het volgende:

[..]

Probeer eens

√125 + √20

zover mogelijk te vereenvoudigen.
√125

125 : 5 = 25
25 : 5 = 5

√125 = √(5 * 5) = √25

√20

20 : 2 = 10
10 : 2 = 5


√20 = √(2 * 2 ) = √4

√125 + √20 = √25 + √4
pi_127601213
Heb ook even die √112 geprobeerd.. maar dan met priemfactoren.

√112

112 : 2 = 56
56 : 2 = 28
28 : 2 = 14
14 : 2 = 7
7 : 7 = 1

√112 = √( 24 * 7 )

√112 = 4√7
pi_127601229
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:20 schreef Sucuk het volgende:

[..]

√125

125 : 5 = 25
25 : 5 = 5

Nee, het ontbinden gaat nog niet goed. Je moet doorgaan met delen totdat je uitkomt op 1. Je mist hier nog een factor 5 want we hebben:

125 : 5 = 25
25 : 5 = 5
5 : 5 = 1

Dus: 125 = 53
quote:
√125 = √(5 * 5) = √25

Nee, je hebt hier drie factoren 5 waarvan je één paar (twee stuks) voor het wortelteken brengt als één factor vijf, terwijl er onder het wortelteken nog één factor 5 overblijft:

√125 = 5√5
quote:
√20

20 : 2 = 10
10 : 5 = 2

Zelfde probleem: je moet doorgaan met factoren 2 totdat deze 'op' zijn, en pas daarna de eerstvolgende grotere priemfactor proberen. En: altijd doorgaan totdat je uitkomt op 1. Dus krijgen we:

20 : 2 = 10
10 : 2 = 5
5 : 5 = 1

Dus: 20 = 22·5
quote:
√20 = √(2 * 5 ) = √10

Nee. Vond je het zelf niet vreemd dat je hier beweert dat √20 precies hetzelfde is als √10 ? Dat kan natuurlijk niet kloppen, en de oorzaak van je fout ligt in je verkeerde ontbinding in priemfactoren.

We hebben:

√20 = √(22·5) =2√5
quote:
√125 + √20 = √25 + √10
Nee. Uiteindelijk hebben we nu:

√125 + √20 = 5√5 + 2√5 = 7√5

Zie je?
pi_127603406
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:31 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, het ontbinden gaat nog niet goed. Je moet doorgaan met delen totdat je uitkomt op 1. Je mist hier nog een factor 5 want we hebben:

125 : 5 = 25
25 : 5 = 5
5 : 5 = 1

Dus: 125 = 53

[..]

Nee, je hebt hier drie factoren 5 waarvan je één paar (twee stuks) voor het wortelteken brengt als één factor vijf, terwijl er onder het wortelteken nog één factor 5 overblijft:

√125 = 5√5

[..]

Zelfde probleem: je moet doorgaan met factoren 2 totdat deze 'op' zijn, en pas daarna de eerstvolgende grotere priemfactor proberen. En: altijd doorgaan totdat je uitkomt op 1. Dus krijgen we:

20 : 2 = 10
10 : 2 = 5
5 : 5 = 1

Dus: 20 = 22·5

[..]

Nee. Vond je het zelf niet vreemd dat je hier beweert dat √20 precies hetzelfde is als √10 ? Dat kan natuurlijk niet kloppen, en de oorzaak van je fout ligt in je verkeerde ontbinding in priemfactoren.

We hebben:

√20 = √(22·5) =2√5

[..]

Nee. Uiteindelijk hebben we nu:

√125 + √20 = 5√5 + 2√5 = 7√5

Zie je?
Oh.. Ik was aardig op weg dus.. Blijkbaar moest ik nog doorgaan totdat ik op 1 uitkwam..

Ik begin het nog bijna leuk te vinden ook deze priemfactoren en wortels vereenvoudigen. :D

Heb je trouwens een wortel waar de priemfactor al snel op zijn?
pi_127604038
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:07 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Oh.. Ik was aardig op weg dus.. Blijkbaar moest ik nog doorgaan totdat ik op 1 uitkwam..

Ik begin het nog bijna leuk te vinden ook deze priemfactoren en wortels vereenvoudigen. :D

Heb je trouwens een wortel waar de priemfactoren al snel op zijn?
Probeer bijvoorbeeld:

√172

En nog een opgave om te zien of je het nu begrijpt. Vereenvoudig zo ver mogelijk:

√108
pi_127604933
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:18 schreef Riparius het volgende:

[..]

Probeer bijvoorbeeld:

√172

En nog een opgave om te zien of je het nu begrijpt. Vereenvoudig zo ver mogelijk:

√108
Ga ik morgenochtend direct doen. Ben nu veelste moe. Nu direct slapen.

Vóór half 12 morgenochtend heb ik het wel.
pi_127613858
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:18 schreef Riparius het volgende:

[..]

Probeer bijvoorbeeld:

√172

En nog een opgave om te zien of je het nu begrijpt. Vereenvoudig zo ver mogelijk:

√108

√172

172 : 2 = 86
86 : 2: 43
43 : 43 = 1

√172 = √ (2 * 2 * 43 ) = 2√43

√108

108 : 2 = 54
54 : 2 = 27
27 : 3 = 9
9 : 3 = 3
3 : 3 = 1

√108 = ( 22 * 33 ) = 3√12

[ Bericht 4% gewijzigd door Sucuk op 10-06-2013 11:51:09 ]
  maandag 10 juni 2013 @ 12:01:41 #213
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_127614217
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 11:45 schreef Sucuk het volgende:
√108 = ( 22 * 33 ) = 3√12

Die laatste kan nog simpeler, want je hebt:
√( 2 * 2 * 3 * 3 *3) = √( 22 * 32 * 3 )

Heeft Riparius overigens ook hier neergezet:
quote:
Dus: 160 = 25·5

We hebben hier een oneven aantal factoren 2, dus er blijft na het vereenvoudigen altijd één factor 2 onder het wortelteken staan. In totaal zijn er vijf factoren 2, waarvan we dus 4 oftewel twee paar vóór het wortelteken kunnen halen als twee factoren 2. Dus krijgen we:

√160 = 22·√(2·5) = 4√10
SES / Wiskunde voor intaketoests 'even' bijspijkeren?
pi_127614378
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 11:45 schreef Sucuk het volgende:

[..]

√172

172 : 2 = 86
86 : 2: 43
43 : 43 = 1

√172 = √ (2 * 2 * 43 ) = 2√43
Dat is correct.
quote:
√108

108 : 2 = 54
54 : 2 = 27
27 : 3 = 9
9 : 3 = 3
3 : 3 = 1

√108 = √(22 * 33) = 3√12

Dit kun je nog verder vereenvoudigen. Er zijn niet alleen twee factoren 3 maar ook twee factoren 2 die je voor het wortelteken kunt halen:

√108 = √(22·33) = √(22·32·3) = √(22)·√(32)·√3 = 2·3·√3 = 6√3
pi_127615000
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 12:08 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is correct.

[..]

Dit kun je nog verder vereenvoudigen. Er zijn niet alleen twee factoren 3 maar ook twee factoren 2 die je voor het wortelteken kunt halen:

√108 = √(22·33) = √(22·32·3) = √(22)·√(32)·√3 = 2·3·√3 = 6√3
Wow.. deze begrijp ik niet. Hoe kunnen die 2 en 3 opeens buiten de wortel komen? ---> die 2 * 3
pi_127615538
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 12:30 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Wow.. deze begrijp ik niet. Hoe kunnen die 2 en 3 opeens buiten de wortel komen? ---> die 2 * 3
Dat is niet opeens. Je hebt 108 = 22·32·3 en dus ook √108 = √(22·32·3) = √(22)·√(32)·√3. Maar nu is √(22) = 2 en √(32) = 3. En dus is √(22)·√(32)·√3 = 2·3·√3 = 6√3.
pi_127621036
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 12:48 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is niet opeens. Je hebt 108 = 22·32·3 en dus ook √108 = √(22·32·3) = √(22)·√(32)·√3. Maar nu is √(22) = 2 en √(32) = 3. En dus is √(22)·√(32)·√3 = 2·3·√3 = 6√3.
Aha top bedankt. Het is nu helder.
pi_127774988
.........er wordt wel gezegd dat de wortel moet blijven staan na oplossen van abc formule dus:
Bijvoorbeeld:

X = 2(sqrt)4 of X = -2(sqrt)4

Maar de intakrtoets wordt op de computer gemaakt, dus er is maar antwoord mogelijk waarschijnlijk, wat ik daarmee bedoel is dat er van te voren in de toets al de antwoorden zijn ingevuld en de computer checkt vervolgens op het eind of ze overeen komen met wat ik had. Zo niet dan is het fout. Want de computer kykt na en niet een persoon volgens my?

Correct me if im wrong.
pi_127776156
wrm doe je niet x = 4 etc
pi_127777276
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 00:04 schreef Sucuk het volgende:
.........er wordt wel gezegd dat de wortel moet blijven staan na oplossen van abc formule dus:
Bijvoorbeeld:

X = 2(sqrt)4 of X = -2(sqrt)4

Maar de intakrtoets wordt op de computer gemaakt, dus er is maar antwoord mogelijk waarschijnlijk, wat ik daarmee bedoel is dat er van te voren in de toets al de antwoorden zijn ingevuld en de computer checkt vervolgens op het eind of ze overeen komen met wat ik had. Zo niet dan is het fout. Want de computer kykt na en niet een persoon volgens my?

Correct me if im wrong.
Waarschijnlijk bedoelen ze daarmee te zeggen dat je de wortel moet laten staan als de radicant (=dat hele zaakje dat onder de wortelstreep staat) als deze niet verder (tot evt. een integer a.k.a. een geheel getal of een rationaal getal a.k.a. een breuk) meer te vereenvoudigen valt. Als je D (discriminant oftewel die b2-4ac) van de ABC-/wortelformule bijv. op 72 uitkomt, kan je daarvan 2*36 oftewel 2*6*6 oftewel 2*62 maken, en vervolgens die factor 62 onder het wortelteken vandaantrekken, zodat je voor het worteldeel (6√2)/2a krijgt. Komt je discriminant op bijv. 51, dan moet je die (√51)/2a voor het worteldeel gewoon laten staan omdat je niets verder met die √51 meer kan aanvangen, buiten een decimale benadering.

Of, ze vragen naar _een_ oplossing van de gegeven kwadratische vergelijking en moet jij berekenen welke van de maximaal 2 mogelijke oplossingen er in de antwoorden vermeld staan.

Iig is het good practice om alle antwoorden en dus ook breuken, wortels, machten, logaritmen etc etc zo ver mogelijk vereenvoudigd op te schrijven.

[ Bericht 5% gewijzigd door VanishedEntity op 14-06-2013 01:49:30 ]
pi_127781440
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 01:43 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Waarschijnlijk bedoelen ze daarmee te zeggen dat je de wortel moet laten staan als de radicant (=dat hele zaakje dat onder de wortelstreep staat) als deze niet verder (tot evt. een integer a.k.a. een geheel getal of een rationaal getal a.k.a. een breuk) meer te vereenvoudigen valt. Als je D (discriminant oftewel die b2-4ac) van de ABC-/wortelformule bijv. op 72 uitkomt, kan je daarvan 2*36 oftewel 2*6*6 oftewel 2*62 maken, en vervolgens die factor 62 onder het wortelteken vandaantrekken, zodat je voor het worteldeel (6√2)/2a krijgt. Komt je discriminant op bijv. 51, dan moet je die (√51)/2a voor het worteldeel gewoon laten staan omdat je niets verder met die √51 meer kan aanvangen, buiten een decimale benadering.

Of, ze vragen naar _een_ oplossing van de gegeven kwadratische vergelijking en moet jij berekenen welke van de maximaal 2 mogelijke oplossingen er in de antwoorden vermeld staan.

Iig is het good practice om alle antwoorden en dus ook breuken, wortels, machten, logaritmen etc etc zo ver mogelijk vereenvoudigd op te schrijven.
Hoe typ je een wortel op de computer?
pi_127781462
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 00:40 schreef wiskundenoob het volgende:
wrm doe je niet x = 4 etc
Hoe dan? Zonder rekenmachine he..
pi_127795858
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 10:24 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Hoe typ je een wortel op de computer?
Als je & radic; typt, maar dan zonder spatie na de &, dan krijg je in je post een √ oftewel een wortelteken. Zo kun je nog veel meer bijzondere tekens typen. Dit zijn zogeheten HTML entities. Een overzicht vind je bijvoorbeeld hier of, nog uitgebreider, hier.
pi_127795946
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 10:25 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Hoe dan? Zonder rekenmachine he..
Je weet nu toch wel dat 2 + √4 = 2 + 2 = 4 mag ik hopen?
pi_127796110


WOWWWWW
  vrijdag 14 juni 2013 @ 17:45:09 #226
405464 IbnGhaldoun
Wij nieuwe kluis.
pi_127797167
Voor welke opleiding is deze toets? toch geen bètastudie mag ik hopen?
Fissa @ Ibn Ghaldoun
Vrijdag 19:00 - Zaterdag 06:00
Entree gratis, bier ¤2,50
Geen varkensvlees.
pi_127797852
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 17:07 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je weet nu toch wel dat 2 + √4 = 2 + 2 = 4 mag ik hopen?
Huh, + moet toch x zijn?
pi_127798060
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 18:05 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Huh, + moet toch x zijn?
Dat is uit je notatie hierboven niet erg duidelijk. Omdat je recent met vierkantsvergelijkingen en met het oplossen daarvan met behulp van de abc-formule bezig was, nam ik aan dat je 2 + √4 en 2 - √4 bedoelde. Maar uiteraard heb je ook 2√4 = 2·2 = 4.
pi_127956192


Hoe los je die op? Ik bedoel handmatig dan... Ik kom er nooit uit dat het x = 0,31 of x = - 0,81 kan zijn?
  dinsdag 18 juni 2013 @ 18:44:11 #230
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_127956460
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 18:34 schreef Sucuk het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe los je die op? Ik bedoel handmatig dan... Ik kom er nooit uit dat het x = 0,31 of x = - 0,81 kan zijn?
Dat kringel = teken (benaderingsteken) betekent "is ongeveer".
In dit geval ronden ze de wortel dus af, wat je nooit zou moeten doen, tenzij er expliciet om gevraagd wordt. Dan staat er bijvoorbeeld dat je het antwoord in 2 decimalen moet benaderen, maar dan zul je een rekenmachine nodig hebben.

In dit geval kun je de wortel dus vereenvoudigen, op de manier zoals Riparius je geleerd heeft, en dan gewoon die wortel laten staan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 6% gewijzigd door Thormodo op 18-06-2013 18:51:04 ]
pi_127957738
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 18:44 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Dat kringel = teken (benaderingsteken) betekent "is ongeveer".
In dit geval ronden ze de wortel dus af, wat je nooit zou moeten doen, tenzij er expliciet om gevraagd wordt. Dan staat er bijvoorbeeld dat je het antwoord in 2 decimalen moet benaderen, maar dan zul je een rekenmachine nodig hebben.

In dit geval kun je de wortel dus vereenvoudigen, op de manier zoals Riparius je geleerd heeft, en dan gewoon die wortel laten staan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik dat zo op de computer opschrijven? Want ik weet niet of er bij die intaketoetsen maar 1 antwoord kan of meerdere?

Zijn er geen makkelijkere opties?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sucuk op 18-06-2013 19:34:03 ]
pi_127960547
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 19:18 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Kan ik dat zo op de computer opschrijven? Want ik weet niet of er bij die intaketoetsen maar 1 antwoord kan of meerdere?

Zijn er geen makkelijkere opties?
Je kunt de oplossingen van de vierkantsvergeliking hierboven vereenvoudigen tot

x = −¼ + ¼√5 ∨ x = −¼ − ¼√5

Informeer eerst eens hoe dat gaat bij de toets. Als je geen rekenmachine gebruikt dan zal er ook niet van je verwacht worden dat je numerieke benaderingen geeft van de oplossingen van een vierkantsvergelijking als deze niet rationaal zijn.
pi_128010702
Kan iemand mij met deze vragen helpen? Ik kom hier niet uit, want ik weet niet wat je moet doen...

pi_128011143
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:39 schreef Sucuk het volgende:
Kan iemand mij met deze vragen helpen? Ik kom hier niet uit, want ik weet niet wat je moet doen...

[ afbeelding ]
Vraag 1 (en 4): ken je de rekenregels voor het werken met machten?

Vraag 3 en 6: deze zou je nu toch echt zelf moeten kunnen.
pi_128011565
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:45 schreef Riparius het volgende:

[..]

Vraag 1 (en 4): ken je de rekenregels voor het werken met machten?

Vraag 3 en 6: deze zou je nu toch echt zelf moeten kunnen.

Oeps vraag 6 hoorde er niet tussen!

Ja met het vermenigvuldigen wel, maar met delen snap ik er niks van...

Vraag 7 had ik overigens: 2a²b (2ab - 6 ) --> maar ik weet niet zeker of dat goed is?
pi_128011617
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:39 schreef Sucuk het volgende:
Kan iemand mij met deze vragen helpen? Ik kom hier niet uit, want ik weet niet wat je moet doen...

[ afbeelding ]
1. Door steeds teller en noemer met hetzelfde te vermenigvuldigen of door hetzelfde te delen kun je het vereenvoudigen tot een breuk waarbij boven de streep alleen nog een macht van a staat en onder de streep alleen nog een macht van b.

2. Werk eerst de haakjes weg, zorg vervolgens dat je nog maar aan 1 kant van het =teken een veelvoud van x overhoudt, deel vervolgens door dat veelvoud zodat je de waarde van x overhoudt.

3. Hoeveel is 5 x 5 x 5?

4. Zelfde principe als 1, met dat verschil (waarbij je de a kunt vervangen door het getal 3 en geen b hebt)

6. Vereenvoudig wortel(27) zodat je hier ook een veelvoud van wortel(3) uit krijgt.

7. Vergelijkbaar met 1 maar dan zonder breuk.

8. Bepaal de vergelijking die bij deze grafiek hoort of teken hem desnoods.

9. Differentiëren of herschrijven zodat je de transformatie ten opzichte van y = x^2 kunt bepalen.
pi_128011682
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:51 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

1. Door steeds teller en noemer met hetzelfde te vermenigvuldigen of door hetzelfde te delen kun je het vereenvoudigen tot een breuk waarbij boven de streep alleen nog een macht van a staat en onder de streep alleen nog een macht van b.

2. Werk eerst de haakjes weg, zorg vervolgens dat je nog maar aan 1 kant van het =teken een veelvoud van x overhoudt, deel vervolgens door dat veelvoud zodat je de waarde van x overhoudt.

3. Hoeveel is 5 x 5 x 5?

4. Zelfde principe als 1, met dat verschil (waarbij je de a kunt vervangen door het getal 3 en geen b hebt)

6. Vereenvoudig wortel(27) zodat je hier ook een veelvoud van wortel(3) uit krijgt.

7. Vergelijkbaar met 1 maar dan zonder breuk.

8. Bepaal de vergelijking die bij deze grafiek hoort of teken hem desnoods.

9. Differentiëren of herschrijven zodat je de transformatie ten opzichte van y = x^2 kunt bepalen.
Van vraag 3 snap ik niet wat de 3 boven de wortel betekent? Als het er naast zou staan had ik het wel begrepen?
pi_128011882
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:52 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Van vraag 3 snap ik niet wat de 3 boven de wortel betekent? Als het er naast zou staan had ik het wel begrepen?
De derdemachtswortel. Daarbij moet je nu dus naar de derde macht kijken in plaats van de tweede zoals bij de (vierkants)wortel het geval is. De derdemachtswortel van x tot de derde is x.
pi_128012013
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:51 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

1. Door steeds teller en noemer met hetzelfde te vermenigvuldigen of door hetzelfde te delen kun je het vereenvoudigen tot een breuk waarbij boven de streep alleen nog een macht van a staat en onder de streep alleen nog een macht van b.

2. Werk eerst de haakjes weg, zorg vervolgens dat je nog maar aan 1 kant van het =teken een veelvoud van x overhoudt, deel vervolgens door dat veelvoud zodat je de waarde van x overhoudt.

3. Hoeveel is 5 x 5 x 5?

4. Zelfde principe als 1, met dat verschil (waarbij je de a kunt vervangen door het getal 3 en geen b hebt)

6. Vereenvoudig wortel(27) zodat je hier ook een veelvoud van wortel(3) uit krijgt.

7. Vergelijkbaar met 1 maar dan zonder breuk.

8. Bepaal de vergelijking die bij deze grafiek hoort of teken hem desnoods.

9. Differentiëren of herschrijven zodat je de transformatie ten opzichte van y = x^2 kunt bepalen.
Heb een paar antwoorden nu, weet niet zeker of ze goed zijn.

2) -1.76
3) 5
6) 90
7) 4

[ Bericht 0% gewijzigd door Sucuk op 19-06-2013 23:05:16 ]
pi_128012291
Nu zit ik toch echt met vraag 1, 4, 5 ,8 en 9.
pi_128012360
Op 3 na zijn ze niet goed, misschien kun je aangeven hoe je tot je antwoorden kwam?
pi_128012586
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:01 schreef Kansenjongere het volgende:
Op 3 na zijn ze niet goed, misschien kun je aangeven hoe je tot je antwoorden kwam?
Oeps vraag 6 is 90 en niet 9. Typfout.
pi_128012648
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:05 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Oeps vraag 6 is 90 en niet 9. Typfout.
Dan is die ook goed.
pi_128012722
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:01 schreef Kansenjongere het volgende:
Op 3 na zijn ze niet goed, misschien kun je aangeven hoe je tot je antwoorden kwam?
Vraag 7 rekende ik de haakjes weg dmv de macht. dus 4a(macht4) * 4a²b(macht4) = 8a(macht6)b(macht4)

vraag 4 deed ik:

Som werd: -2X + 1/3X = -5 + 2
1,70X = -3
X = -1,76
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:08:22 #245
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128012828
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:06 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Vraag 7 rekende ik de haakjes weg dmv de macht. dus 4a(macht4) * 4a²b(macht4) = 8a(macht6)b(macht4)
Behalve dan dat 4x4=16, klopt dit op zich wel. Maar waarom schrijf je dan als antwoord 4 op?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128012895
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Behalve dan dat 4x4=16, klopt dit op zich wel. Maar waarom schrijf je dan als antwoord 4 op?
Hoe bedoel je?
pi_128012951
Zoals hierboven al is gezegd, had je vraag 7 bijna goed (8 in plaats van 16) tot je op voor mij onverklaarbare wijze besloot dat je de a en de b wel weg kon werken.
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:11:11 #248
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013084
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:06 schreef Sucuk het volgende:
vraag 4 deed ik:

Som werd: -2X + 1/3X = -5 + 2
1,70X = -3
X = -1,76
Dit gaat mis omdat je (denk ik) iets teveel tegelijk doet, daardoor ergens een mintekenfout maakt en daarnaast ook nog eens de fout maakt dat 2 - 1/3 = 1,7, wat het natuurlijk niet is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128013140
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:09 schreef Kansenjongere het volgende:
Zoals hierboven al is gezegd, had je vraag 7 bijna goed (8 in plaats van 16) tot je op voor mij onverklaarbare wijze besloot dat je de a en de b wel weg kon werken.
Vraag 7 rekende ik de haakjes weg dmv de macht. dus 4a(macht4) * 4a²b(macht4) = 8a(macht6)b(macht4)

Ik snap zelf ook niet waarom ik alleen 4 had ingevuld.. Maar goed antwoord moet zijn:

8a(macht6)b(macht4)
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:12:51 #250
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013198
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Vraag 7 rekende ik de haakjes weg dmv de macht. dus 4a(macht4) * 4a²b(macht4) = 8a(macht6)b(macht4)

Ik snap zelf ook niet waarom ik alleen 4 had ingevuld.. Maar goed antwoord moet zijn:

816a(macht6)b(macht4)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128013199
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Vraag 7 rekende ik de haakjes weg dmv de macht. dus 4a(macht4) * 4a²b(macht4) = 8a(macht6)b(macht4)

Ik snap zelf ook niet waarom ik alleen 4 had ingevuld.. Maar goed antwoord moet zijn:

8a(macht6)b(macht4)
4*4 is nog steeds 16. Dus het antwoord is 16a(macht6)b(macht4)
pi_128013286
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Ensemble het volgende:

[..]

4*4 is nog steeds 16. Dus het antwoord is 16a(macht6)b(macht4)
Oeps foutje.. :P
pi_128013383
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Ensemble het volgende:

[..]

4*4 is nog steeds 16. Dus het antwoord is 16a(macht6)b(macht4)
Schrijf het dan even netjes op:

16a6b4
pi_128013561
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit gaat mis omdat je (denk ik) iets teveel tegelijk doet, daardoor ergens een mintekenfout maakt en daarnaast ook nog eens de fout maakt dat 2 - 1/3 = 1,7, wat het natuurlijk niet is.
Ik deed dit met de som:

-X + 3 + 1/3X - 6/3 = x - 2

-2X + 1/3X - 2 = -2 + 3

-2X + 1/3X = -2 + 3 + 2

-2X + 1/3X = 3

-2X + 0,3 = 3

-1,7X = 3

X = -1,76
pi_128013663
Maar 1/3 is niet gelijk aan 0,3 (0,3 x 3 is immers geen 1 maar 0,9).
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:19:45 #256
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013703
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:18 schreef Sucuk het volgende:
-X + 3 + 1/3X - 6/3 = x - 2

-2X + 1/3X - 2 = -2 + 3

-2X + 1/3X = -2 + 3 + 2

-2X + 1/3X = 3

-2X + 0,3 = 3

-1,7X = 3

X = -1,76
De eerste onderstreepte is een mintekenfout. De tweede is de niet-correcte optelling van de breuk 1/3.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128013742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:19 schreef Kansenjongere het volgende:
Maar 1/3 is niet gelijk aan 0,3 (0,3 x 3 is immers geen 1 maar 0,9).
Wat moet ik dan doen? Ik doe het zonder rekenmachine. 0,33 is immers ook 0,99
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:20:54 #258
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013790
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:20 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Wat moet ik dan doen? Ik doe het zonder rekenmachine. 0,33 is immers ook 0,99
De breuk laten staan. 2 - 1/3 = 1 2/3
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128013800
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De eerste onderstreepte is een mintekenfout. De tweede is de niet-correcte optelling van de breuk 1/3.
wat zou ik dan moeten doen? Ik zou dan op 1,76 komen ipv -1,76.
pi_128013817
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:20 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Wat moet ik dan doen? Ik doe het zonder rekenmachine. 0,33 is immers ook 0,99
Ik had gehoopt dat je inmiddels toch wel inzag dat je breuken die je niet verder kunt vereenvoudigen gewoon mag laten staan.
pi_128013863
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De breuk laten staan. 2 - 1/3 = 1 2/3
Huh?
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:22:17 #262
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013899
Als ik de vragen in je topic zo'n beetje bekijk dan moet je er maar aan wennen dat je allemaal exacte antwoorden moet geven; als er iets achter de komma uitkomt zal het waarschijnlijk niet goed zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:22:34 #263
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013926
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:21 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Huh?
:X
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128013972
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:X
Got it.
pi_128014012
Nu zit ik nog met vraag 1, 4, 5 ,8 en 9.

  woensdag 19 juni 2013 @ 23:26:36 #266
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128014245
Hint bij 1: a-2 x a2 = 1

Hint bij 4: zie boven.

Hint bij 5: een breuk (a+b+c)/d mag je splitsen in a/d + b/d + c/d

Hint bij 8: Je zoekt het punt (0,?). Zegt het woord richtingscoëfficient je iets (of, als je de vmbo-methode gewend bent, stijggetal)?

Hint bij 9: Differentiëren en de hap gelijk aan nul stellen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128014276
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:23 schreef Sucuk het volgende:
Nu zit ik nog met vraag 1, 4, 5 ,8 en 9.

[ afbeelding ]
Vraag 1. Gebruik hiervoor de bekende rekenregels voor het werken met machten:

ap · aq = ap+q

ap / aq = ap−q

Nu jij weer.
pi_128014865
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
Hint bij 1: a-2 x a2 = 1

Hint bij 4: zie boven.

Hint bij 5: een breuk (a+b+c)/d mag je splitsen in a/d + b/d + c/d

Hint bij 8: Je zoekt het punt (0,?). Zegt het woord richtingscoëfficient je iets (of, als je de vmbo-methode gewend bent, stijggetal)?

Hint bij 9: Differentiëren en de hap gelijk aan nul stellen.
vraag 1: ab-3

vraag 5 : X + 4

vraag 8 :

richtingscoëfficient --> (3 - - 1 ) / ( 5 - 3) = 2

y = aX + b
y = 2X + b
y = 2 * 0 + b
y = 0 + b

Het punt is 0,0 ?!?

Vraag 9: ( -3 , -36)

[ Bericht 3% gewijzigd door Sucuk op 19-06-2013 23:40:22 ]
pi_128015283
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:23 schreef Sucuk het volgende:
Nu zit ik nog met vraag 1, 4, 5 ,8 en 9.

[ afbeelding ]
Nee, want vraag 2 heb je ook nog niet correct opgelost. Geef daarvan eens een complete én correcte uitwerking.

Overigens kun je beter niet een hele lijst met vragen neerkwakken en dan maar afwachten wie er op welke vraag reageert. Dan wordt het een bende, en je raakt je aandacht versnipperd en heb je het uiteindelijk nog niet goed begrepen. Dus eerst één vraag correct uitwerken en dan pas een andere vraag gaan bekijken en uitwerken.
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:40:38 #270
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128015296
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:34 schreef Sucuk het volgende:
vraag 5 : X + 4
Not even close. Tussenstappen?
quote:
vraag 8 :

richtingscoëfficient --> (3 - - 1 ) / ( 5 - 3) = 2

y = aX + b
y = 2X + b
Tot hier klopt het nog. Maar om de juiste vergelijking bij de lijn op te stellen, moet je eerst gebruik maken van een punt dat je wél kent. Je wil meteen op zoek naar het punt dat je nog niet kent, en dat gaat nog niet.
quote:
y = 2 * 0 + b
y = 0 + b

Het punt is 0,0 ?!?
quote:
vraag 1: ab-3
Onnauwkeurig, op de gok. En is het een nette schrijfwijze?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128015438
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, want vraag 2 heb je ook nog niet correct opgelost. Geef daarvan eens een complete én correcte uitwerking.

Overigens kun je beter niet een hele lijst met vragen neerkwakken en dan maar afwachten wie er op welke vraag reageert. Dan wordt het een bende, en je raakt je aandacht versnipperd en heb je het uiteindelijk nog niet goed begrepen. Dus eerst één vraag correct uitwerken en dan pas een andere vraag gaan bekijken en uitwerken.
antwoord van vraag 2 was 1,67 ( 2 - 1/3 )
pi_128015479
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:34 schreef Sucuk het volgende:

[..]

vraag 1: ab-3

Nee.

En nogmaals: niet je aandacht versnipperen, één vraag tegelijk uitwerken en pas verder gaan als je die vraag correct hebt opgelost. Dat blijkt voor jou al moeilijk genoeg.
pi_128015513
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:42 schreef Sucuk het volgende:

[..]

antwoord van vraag 2 was 1,67 ( 2 - 1/3 )
Nee, dat is fout.
pi_128015623
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:42 schreef Sucuk het volgende:

[..]

antwoord van vraag 2 was 1,67 ( 2 - 1/3 )
2 = 6/3
pi_128015644
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Not even close. Tussenstappen?

[..]

Tot hier klopt het nog. Maar om de juiste vergelijking bij de lijn op te stellen, moet je eerst gebruik maken van een punt dat je wél kent. Je wil meteen op zoek naar het punt dat je nog niet kent, en dat gaat nog niet.

[..]

[..]

Onnauwkeurig, op de gok. En is het een nette schrijfwijze?
Vraag 5 deelde ik alles door 3x

6x² / 3x = 2x
12x / 3x = 4x
-3 / 3x = x

2x + 4x - x = 5x
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:46:07 #276
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128015699
Sterkte, TS.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128015833
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:45 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Vraag 5 deelde ik alles door 3x

-3 / 3x = x
O?
pi_128016346
Een lijn gaat door de punten (3, -1) en (5, 3). Bereken het snijpunt met de y-as van deze lijn.

Als iemand mij met deze kan helpen, zou dat tof zijn. De rest is mij wel gelukt.
pi_128016480
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:26 schreef Janneke141 het volgende:

Hint bij 9: Differentiëren en de hap gelijk aan nul stellen.
Dit is zeker een grapje? Denk je serieus dat TS ook maar het flauwste idee heeft wat een afgeleide is en hoe je die bepaalt?

Ik denk dat het de bedoeling is om

y = −x2 + 6x − 9

te herschrijven als

y = −(x − 3)2

Dan zien we dat we een bergparabool hebben met als top het punt met coördinaten (3; 0).
pi_128016550
Voorbeeld van hoe slecht wiskunde op middelbare is...
pi_128016554
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:57 schreef Sucuk het volgende:
Een lijn gaat door de punten (3, -1) en (5, 3). Bereken het snijpunt met de y-as van deze lijn.

Als iemand mij met deze kan helpen, zou dat tof zijn. De rest is mij wel gelukt.
Ik ben zo vrij om hier niets van te geloven. Dus ik begin gewoon weer bovenaan. Wat is je uitwerking van opgave 1 ?
pi_128016610
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:00 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik ben zo vrij om hier niets van te geloven. Dus ik begin gewoon weer bovenaan. Wat is je uitwerking van opgave 1 ?
a6b-3
pi_128016674
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:57 schreef Sucuk het volgende:
Een lijn gaat door de punten (3, -1) en (5, 3). Bereken het snijpunt met de y-as van deze lijn.

Als iemand mij met deze kan helpen, zou dat tof zijn. De rest is mij wel gelukt.
Begin met het maken van een schets van de grafiek, dan heb je vast een indruk van de uitkomst en valt het meteen op als je door een rekenfout op iets heel anders uitkomt.
pi_128016753
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:01 schreef Sucuk het volgende:

[..]

a6b-3
OK. Dat is correct.

Nu opgave 2. Hier moet je vinden dat x = 9/5. Laat jij nu eens zien hoe je opgave 2 uitwerkt.
pi_128016882
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:02 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Begin met het maken van een schets van de grafiek, dan heb je vast een indruk van de uitkomst en valt het meteen op als je door een rekenfout op iets heel anders uitkomt.
geschetst en het hoort iets te zijn van 0,6 of 0,5. Maar weet echt niet hoe. Ben het echt verleerd.
pi_128016914
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Sucuk het volgende:

[..]

geschetst en het hoort iets te zijn van 0,6 of 0,5. Maar weet echt niet hoe. Ben het echt verleerd.
WTF?
Hoe loopt die lijn bij jou?
pi_128016968
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

WTF?
Hoe loopt die lijn bij jou?
ik bedoel: ( 0, -6 ) of ( 0 , -5 )
pi_128017160
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:03 schreef Riparius het volgende:

[..]

OK. Dat is correct.

Nu opgave 2. Hier moet je vinden dat x = 9/5. Laat jij nu eens zien hoe je opgave 2 uitwerkt.
Opgave 4 heb ik wel:

33 * 3-7 wordt 3-4

3-4 / 3-5 wordt 31 dus 3 is het antwoord.

Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
pi_128017173
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Sucuk het volgende:

[..]

geschetst en het hoort iets te zijn van 0,6 of 0,5. Maar weet echt niet hoe. Ben het echt verleerd.
Nee, klopt niets van. Als je langs de lijn van het punt (3; −1) naar het punt (5; 3) gaat, dan ga je 2 eenheden naar rechts en 4 eenheden omhoog. De richtingscoëfficiënt van de lijn is dus 4/2 = 2. Maar wat betekent dit als je vanuit het punt (3; −1) langs de lijn drie eenheden naar links beweegt?
pi_128017177
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:07 schreef Sucuk het volgende:

[..]

ik bedoel: ( 0, -6 ) of ( 0 , -5 )
Dan zie je dus al meteen dat je eerdere antwoord van (0,0) nooit kan kloppen.
Je gaf eerder al aan dat de richtingscoëfficiënt 2 is en je hebt bovendien de y-waarde behorende bij x = 3 (namelijk -1). Trek dan 3 maal de richtingscoëfficiënt (3 - 0 = 3) af van -1 en je hebt de y-waarde van het gevraagde punt.
pi_128017249
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:10 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
Wat dus nooit goed kan zijn, want er wordt niet gevraagd om het antwoord af te ronden.
pi_128017268
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:10 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Opgave 4 heb ik wel:

33 * 3-7 wordt 3-4

3-4 / 3-5 wordt 31 dus 3 is het antwoord.

Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
OK. Nu opgave 2. Laat eens zien wat je hiermee hebt gedaan.
pi_128017572
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:11 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dan zie je dus al meteen dat je eerdere antwoord van (0,0) nooit kan kloppen.
Je gaf eerder al aan dat de richtingscoëfficiënt 2 is en je hebt bovendien de y-waarde behorende bij x = 3 (namelijk -1). Trek dan 3 maal de richtingscoëfficiënt (3 - 0 = 3) af van -1 en je hebt de y-waarde van het gevraagde punt.
Heb het trucje gevonden!

y = 2X + b

Ik pak de coördinaten (3, -1)

-1 = 2 * 3 + b
-1 = 6 + b
-1 - 6 = b
-7 = b

Dus het snijpunt met de y-as van deze lijn is ( 0, -7)
pi_128017700
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:18 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Heb het trucje gevonden!

y = 2X + b

Ik pak de coördinaten (3, -1)

-1 = 2 * 3 + b
-1 = 6 + b
-1 - 6 = b
-7 = b

Dus het snijpunt met de y-as van deze lijn is ( 0, -7)
Dat is correct, zie hier.
  donderdag 20 juni 2013 @ 08:00:07 #295
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128022338
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:59 schreef Riparius het volgende:
Dit is zeker een grapje? Denk je serieus dat TS ook maar het flauwste idee heeft wat een afgeleide is en hoe je die bepaalt?
Mwah, een beetje. Ook bij de havo-wiskunde A krijg je (beperkt) differentiëren van een paar eenvoudige functies. Ik heb geen zin om het hele topic door te lezen, en door de hints een beetje te variëren in moeilijkheidsgraad probeer ik een beeld te krijgen van de vaardigheden die TS wel en niet heeft. De kans dat deze oplossing voor TS meteen naar een oplossing zou leiden was inderdaad erg klein.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128025836
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:10 schreef Sucuk het volgende:

Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
Het antwoord is 167/100?
Nee dat is fout!

Heb je wel wiskunde gehad of alleen maar numeriek rekenen op je rekenmachine?

-edit-
Kommagetallen gebruik je eigenlijk alleen maar in een computer bij numerieke wiskunde. (Wat jij nu niet moet doen)

Wat je wel moet doen is alleen maar integers, rationele, irrationele en imaginaire getallen gebruiken.
En gewoon laten staan zoals ze zijn, geen kommagetallen van maken.

Integers: -13,-1,0,1,17, etc...
Rationeel: -1/3, 1/3, 2/3, 1/5, etc...
Irrationeel: \pi, e, \sqrt{2}, -\sqrt{3}, etc...
Imaginair: 2i + 1, 1/3 + 2/3 i, \sqrt{3}i, etc...

Maar dus GEEN kommagetallen!!!

[ Bericht 11% gewijzigd door t4rt4rus op 20-06-2013 11:27:23 ]
pi_128033824
Als je de hellingsgetal/richtingscoëffeciënt moet berekenen van deze formule:

4y + 8 = -2x

Dan is dit toch het hellingsgetal:

4y = -2x - 8
y = -0,5x - 2

Hellingsgetal is dus -0,5
pi_128037984
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 14:20 schreef Sucuk het volgende:
Als je het hellingsgetal oftewel de richtingscoëfficiënt moet berekenen van de rechte lijn voorgesteld door deze formule:

4y + 8 = -2x

Dan is dit toch het hellingsgetal:

4y = -2x - 8
y = -0,5x - 2

Hellingsgetal is dus -0,5
Dat is juist, maar je moet bij dergelijke herleidingen geen decimale breuken (kommagetallen) gebruiken. Schrijf dus:

y = −½x − 2
pi_128038171
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:00 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is juist, maar je moet bij dergelijke herleidingen geen decimale breuken (kommagetallen) gebruiken. Schrijf dus:

y = −½x − 2
Oké top.

-3² waarom is dat -9? Het is toch -3 * -3 en - - = + dus 9 toch?
pi_128038524
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:04 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Oké top.

-3² waarom is dat -9? Het is toch -3 * -3 en - - = + dus 9 toch?
Nee, het minteken staat hier voor 32 = 9 als geheel. Misschien is het duidelijker met haakjes: −(32) = −9. En inderdaad is (−3)2 = (−3)·(−3) = +9.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')