4*4 is nog steeds 16. Dus het antwoord is 16a(macht6)b(macht4)quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Vraag 7 rekende ik de haakjes weg dmv de macht. dus 4a(macht4) * 4a²b(macht4) = 8a(macht6)b(macht4)
Ik snap zelf ook niet waarom ik alleen 4 had ingevuld.. Maar goed antwoord moet zijn:
8a(macht6)b(macht4)
Oeps foutje..quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Ensemble het volgende:
[..]
4*4 is nog steeds 16. Dus het antwoord is 16a(macht6)b(macht4)
Schrijf het dan even netjes op:quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Ensemble het volgende:
[..]
4*4 is nog steeds 16. Dus het antwoord is 16a(macht6)b(macht4)
Ik deed dit met de som:quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit gaat mis omdat je (denk ik) iets teveel tegelijk doet, daardoor ergens een mintekenfout maakt en daarnaast ook nog eens de fout maakt dat 2 - 1/3 = 1,7, wat het natuurlijk niet is.
De eerste onderstreepte is een mintekenfout. De tweede is de niet-correcte optelling van de breuk 1/3.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:18 schreef Sucuk het volgende:
-X + 3 + 1/3X - 6/3 = x - 2
-2X + 1/3X - 2 = -2 + 3
-2X + 1/3X = -2 + 3 + 2
-2X + 1/3X = 3
-2X + 0,3 = 3
-1,7X = 3
X = -1,76
Wat moet ik dan doen? Ik doe het zonder rekenmachine. 0,33 is immers ook 0,99quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:19 schreef Kansenjongere het volgende:
Maar 1/3 is niet gelijk aan 0,3 (0,3 x 3 is immers geen 1 maar 0,9).
De breuk laten staan. 2 - 1/3 = 1 2/3quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:20 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Wat moet ik dan doen? Ik doe het zonder rekenmachine. 0,33 is immers ook 0,99
wat zou ik dan moeten doen? Ik zou dan op 1,76 komen ipv -1,76.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De eerste onderstreepte is een mintekenfout. De tweede is de niet-correcte optelling van de breuk 1/3.
Ik had gehoopt dat je inmiddels toch wel inzag dat je breuken die je niet verder kunt vereenvoudigen gewoon mag laten staan.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:20 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Wat moet ik dan doen? Ik doe het zonder rekenmachine. 0,33 is immers ook 0,99
Huh?quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De breuk laten staan. 2 - 1/3 = 1 2/3
Vraag 1. Gebruik hiervoor de bekende rekenregels voor het werken met machten:quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:23 schreef Sucuk het volgende:
Nu zit ik nog met vraag 1, 4, 5 ,8 en 9.
[ afbeelding ]
vraag 1: ab-3quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
Hint bij 1: a-2 x a2 = 1
Hint bij 4: zie boven.
Hint bij 5: een breuk (a+b+c)/d mag je splitsen in a/d + b/d + c/d
Hint bij 8: Je zoekt het punt (0,?). Zegt het woord richtingscoëfficient je iets (of, als je de vmbo-methode gewend bent, stijggetal)?
Hint bij 9: Differentiëren en de hap gelijk aan nul stellen.
Nee, want vraag 2 heb je ook nog niet correct opgelost. Geef daarvan eens een complete én correcte uitwerking.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:23 schreef Sucuk het volgende:
Nu zit ik nog met vraag 1, 4, 5 ,8 en 9.
[ afbeelding ]
Not even close. Tussenstappen?quote:
Tot hier klopt het nog. Maar om de juiste vergelijking bij de lijn op te stellen, moet je eerst gebruik maken van een punt dat je wél kent. Je wil meteen op zoek naar het punt dat je nog niet kent, en dat gaat nog niet.quote:vraag 8 :
richtingscoëfficient --> (3 - - 1 ) / ( 5 - 3) = 2
y = aX + b
y = 2X + b
quote:y = 2 * 0 + b
y = 0 + b
Het punt is 0,0 ?!?
Onnauwkeurig, op de gok. En is het een nette schrijfwijze?quote:vraag 1: ab-3
antwoord van vraag 2 was 1,67 ( 2 - 1/3 )quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, want vraag 2 heb je ook nog niet correct opgelost. Geef daarvan eens een complete én correcte uitwerking.
Overigens kun je beter niet een hele lijst met vragen neerkwakken en dan maar afwachten wie er op welke vraag reageert. Dan wordt het een bende, en je raakt je aandacht versnipperd en heb je het uiteindelijk nog niet goed begrepen. Dus eerst één vraag correct uitwerken en dan pas een andere vraag gaan bekijken en uitwerken.
Nee.quote:
Nee, dat is fout.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:42 schreef Sucuk het volgende:
[..]
antwoord van vraag 2 was 1,67 ( 2 - 1/3 )
2 = 6/3quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:42 schreef Sucuk het volgende:
[..]
antwoord van vraag 2 was 1,67 ( 2 - 1/3 )
Vraag 5 deelde ik alles door 3xquote:Op woensdag 19 juni 2013 23:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Not even close. Tussenstappen?
[..]
Tot hier klopt het nog. Maar om de juiste vergelijking bij de lijn op te stellen, moet je eerst gebruik maken van een punt dat je wél kent. Je wil meteen op zoek naar het punt dat je nog niet kent, en dat gaat nog niet.
[..]
[..]
Onnauwkeurig, op de gok. En is het een nette schrijfwijze?
O?quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:45 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Vraag 5 deelde ik alles door 3x
-3 / 3x = x
Dit is zeker een grapje? Denk je serieus dat TS ook maar het flauwste idee heeft wat een afgeleide is en hoe je die bepaalt?quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
Hint bij 9: Differentiëren en de hap gelijk aan nul stellen.
Ik ben zo vrij om hier niets van te geloven. Dus ik begin gewoon weer bovenaan. Wat is je uitwerking van opgave 1 ?quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:57 schreef Sucuk het volgende:
Een lijn gaat door de punten (3, -1) en (5, 3). Bereken het snijpunt met de y-as van deze lijn.
Als iemand mij met deze kan helpen, zou dat tof zijn. De rest is mij wel gelukt.
a6b-3quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:00 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik ben zo vrij om hier niets van te geloven. Dus ik begin gewoon weer bovenaan. Wat is je uitwerking van opgave 1 ?
Begin met het maken van een schets van de grafiek, dan heb je vast een indruk van de uitkomst en valt het meteen op als je door een rekenfout op iets heel anders uitkomt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:57 schreef Sucuk het volgende:
Een lijn gaat door de punten (3, -1) en (5, 3). Bereken het snijpunt met de y-as van deze lijn.
Als iemand mij met deze kan helpen, zou dat tof zijn. De rest is mij wel gelukt.
OK. Dat is correct.quote:
geschetst en het hoort iets te zijn van 0,6 of 0,5. Maar weet echt niet hoe. Ben het echt verleerd.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:02 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Begin met het maken van een schets van de grafiek, dan heb je vast een indruk van de uitkomst en valt het meteen op als je door een rekenfout op iets heel anders uitkomt.
WTF?quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Sucuk het volgende:
[..]
geschetst en het hoort iets te zijn van 0,6 of 0,5. Maar weet echt niet hoe. Ben het echt verleerd.
ik bedoel: ( 0, -6 ) of ( 0 , -5 )quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
WTF?
Hoe loopt die lijn bij jou?
Opgave 4 heb ik wel:quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:03 schreef Riparius het volgende:
[..]
OK. Dat is correct.
Nu opgave 2. Hier moet je vinden dat x = 9/5. Laat jij nu eens zien hoe je opgave 2 uitwerkt.
Nee, klopt niets van. Als je langs de lijn van het punt (3; −1) naar het punt (5; 3) gaat, dan ga je 2 eenheden naar rechts en 4 eenheden omhoog. De richtingscoëfficiënt van de lijn is dus 4/2 = 2. Maar wat betekent dit als je vanuit het punt (3; −1) langs de lijn drie eenheden naar links beweegt?quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Sucuk het volgende:
[..]
geschetst en het hoort iets te zijn van 0,6 of 0,5. Maar weet echt niet hoe. Ben het echt verleerd.
Dan zie je dus al meteen dat je eerdere antwoord van (0,0) nooit kan kloppen.quote:
Wat dus nooit goed kan zijn, want er wordt niet gevraagd om het antwoord af te ronden.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:10 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
OK. Nu opgave 2. Laat eens zien wat je hiermee hebt gedaan.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:10 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Opgave 4 heb ik wel:
33 * 3-7 wordt 3-4
3-4 / 3-5 wordt 31 dus 3 is het antwoord.
Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
Heb het trucje gevonden!quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:11 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dan zie je dus al meteen dat je eerdere antwoord van (0,0) nooit kan kloppen.
Je gaf eerder al aan dat de richtingscoëfficiënt 2 is en je hebt bovendien de y-waarde behorende bij x = 3 (namelijk -1). Trek dan 3 maal de richtingscoëfficiënt (3 - 0 = 3) af van -1 en je hebt de y-waarde van het gevraagde punt.
Dat is correct, zie hier.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:18 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Heb het trucje gevonden!
y = 2X + b
Ik pak de coördinaten (3, -1)
-1 = 2 * 3 + b
-1 = 6 + b
-1 - 6 = b
-7 = b
Dus het snijpunt met de y-as van deze lijn is ( 0, -7)
Mwah, een beetje. Ook bij de havo-wiskunde A krijg je (beperkt) differentiëren van een paar eenvoudige functies. Ik heb geen zin om het hele topic door te lezen, en door de hints een beetje te variëren in moeilijkheidsgraad probeer ik een beeld te krijgen van de vaardigheden die TS wel en niet heeft. De kans dat deze oplossing voor TS meteen naar een oplossing zou leiden was inderdaad erg klein.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:59 schreef Riparius het volgende:
Dit is zeker een grapje? Denk je serieus dat TS ook maar het flauwste idee heeft wat een afgeleide is en hoe je die bepaalt?
Het antwoord is 167/100?quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:10 schreef Sucuk het volgende:
Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
Dat is juist, maar je moet bij dergelijke herleidingen geen decimale breuken (kommagetallen) gebruiken. Schrijf dus:quote:Op donderdag 20 juni 2013 14:20 schreef Sucuk het volgende:
Als je het hellingsgetal oftewel de richtingscoëfficiënt moet berekenen van de rechte lijn voorgesteld door deze formule:
4y + 8 = -2x
Dan is dit toch het hellingsgetal:
4y = -2x - 8
y = -0,5x - 2
Hellingsgetal is dus -0,5
Oké top.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:00 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is juist, maar je moet bij dergelijke herleidingen geen decimale breuken (kommagetallen) gebruiken. Schrijf dus:
y = −½x − 2
Nee, het minteken staat hier voor 32 = 9 als geheel. Misschien is het duidelijker met haakjes: −(32) = −9. En inderdaad is (−3)2 = (−3)·(−3) = +9.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:04 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Oké top.
-3² waarom is dat -9? Het is toch -3 * -3 en - - = + dus 9 toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |