abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128013199
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Vraag 7 rekende ik de haakjes weg dmv de macht. dus 4a(macht4) * 4a²b(macht4) = 8a(macht6)b(macht4)

Ik snap zelf ook niet waarom ik alleen 4 had ingevuld.. Maar goed antwoord moet zijn:

8a(macht6)b(macht4)
4*4 is nog steeds 16. Dus het antwoord is 16a(macht6)b(macht4)
pi_128013286
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Ensemble het volgende:

[..]

4*4 is nog steeds 16. Dus het antwoord is 16a(macht6)b(macht4)
Oeps foutje.. :P
pi_128013383
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:12 schreef Ensemble het volgende:

[..]

4*4 is nog steeds 16. Dus het antwoord is 16a(macht6)b(macht4)
Schrijf het dan even netjes op:

16a6b4
pi_128013561
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit gaat mis omdat je (denk ik) iets teveel tegelijk doet, daardoor ergens een mintekenfout maakt en daarnaast ook nog eens de fout maakt dat 2 - 1/3 = 1,7, wat het natuurlijk niet is.
Ik deed dit met de som:

-X + 3 + 1/3X - 6/3 = x - 2

-2X + 1/3X - 2 = -2 + 3

-2X + 1/3X = -2 + 3 + 2

-2X + 1/3X = 3

-2X + 0,3 = 3

-1,7X = 3

X = -1,76
pi_128013663
Maar 1/3 is niet gelijk aan 0,3 (0,3 x 3 is immers geen 1 maar 0,9).
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:19:45 #256
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013703
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:18 schreef Sucuk het volgende:
-X + 3 + 1/3X - 6/3 = x - 2

-2X + 1/3X - 2 = -2 + 3

-2X + 1/3X = -2 + 3 + 2

-2X + 1/3X = 3

-2X + 0,3 = 3

-1,7X = 3

X = -1,76
De eerste onderstreepte is een mintekenfout. De tweede is de niet-correcte optelling van de breuk 1/3.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128013742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:19 schreef Kansenjongere het volgende:
Maar 1/3 is niet gelijk aan 0,3 (0,3 x 3 is immers geen 1 maar 0,9).
Wat moet ik dan doen? Ik doe het zonder rekenmachine. 0,33 is immers ook 0,99
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:20:54 #258
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013790
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:20 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Wat moet ik dan doen? Ik doe het zonder rekenmachine. 0,33 is immers ook 0,99
De breuk laten staan. 2 - 1/3 = 1 2/3
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128013800
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De eerste onderstreepte is een mintekenfout. De tweede is de niet-correcte optelling van de breuk 1/3.
wat zou ik dan moeten doen? Ik zou dan op 1,76 komen ipv -1,76.
pi_128013817
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:20 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Wat moet ik dan doen? Ik doe het zonder rekenmachine. 0,33 is immers ook 0,99
Ik had gehoopt dat je inmiddels toch wel inzag dat je breuken die je niet verder kunt vereenvoudigen gewoon mag laten staan.
pi_128013863
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De breuk laten staan. 2 - 1/3 = 1 2/3
Huh?
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:22:17 #262
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013899
Als ik de vragen in je topic zo'n beetje bekijk dan moet je er maar aan wennen dat je allemaal exacte antwoorden moet geven; als er iets achter de komma uitkomt zal het waarschijnlijk niet goed zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:22:34 #263
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128013926
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:21 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Huh?
:X
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128013972
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:X
Got it.
pi_128014012
Nu zit ik nog met vraag 1, 4, 5 ,8 en 9.

  woensdag 19 juni 2013 @ 23:26:36 #266
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128014245
Hint bij 1: a-2 x a2 = 1

Hint bij 4: zie boven.

Hint bij 5: een breuk (a+b+c)/d mag je splitsen in a/d + b/d + c/d

Hint bij 8: Je zoekt het punt (0,?). Zegt het woord richtingscoëfficient je iets (of, als je de vmbo-methode gewend bent, stijggetal)?

Hint bij 9: Differentiëren en de hap gelijk aan nul stellen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128014276
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:23 schreef Sucuk het volgende:
Nu zit ik nog met vraag 1, 4, 5 ,8 en 9.

[ afbeelding ]
Vraag 1. Gebruik hiervoor de bekende rekenregels voor het werken met machten:

ap · aq = ap+q

ap / aq = ap−q

Nu jij weer.
pi_128014865
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
Hint bij 1: a-2 x a2 = 1

Hint bij 4: zie boven.

Hint bij 5: een breuk (a+b+c)/d mag je splitsen in a/d + b/d + c/d

Hint bij 8: Je zoekt het punt (0,?). Zegt het woord richtingscoëfficient je iets (of, als je de vmbo-methode gewend bent, stijggetal)?

Hint bij 9: Differentiëren en de hap gelijk aan nul stellen.
vraag 1: ab-3

vraag 5 : X + 4

vraag 8 :

richtingscoëfficient --> (3 - - 1 ) / ( 5 - 3) = 2

y = aX + b
y = 2X + b
y = 2 * 0 + b
y = 0 + b

Het punt is 0,0 ?!?

Vraag 9: ( -3 , -36)

[ Bericht 3% gewijzigd door Sucuk op 19-06-2013 23:40:22 ]
pi_128015283
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:23 schreef Sucuk het volgende:
Nu zit ik nog met vraag 1, 4, 5 ,8 en 9.

[ afbeelding ]
Nee, want vraag 2 heb je ook nog niet correct opgelost. Geef daarvan eens een complete én correcte uitwerking.

Overigens kun je beter niet een hele lijst met vragen neerkwakken en dan maar afwachten wie er op welke vraag reageert. Dan wordt het een bende, en je raakt je aandacht versnipperd en heb je het uiteindelijk nog niet goed begrepen. Dus eerst één vraag correct uitwerken en dan pas een andere vraag gaan bekijken en uitwerken.
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:40:38 #270
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128015296
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:34 schreef Sucuk het volgende:
vraag 5 : X + 4
Not even close. Tussenstappen?
quote:
vraag 8 :

richtingscoëfficient --> (3 - - 1 ) / ( 5 - 3) = 2

y = aX + b
y = 2X + b
Tot hier klopt het nog. Maar om de juiste vergelijking bij de lijn op te stellen, moet je eerst gebruik maken van een punt dat je wél kent. Je wil meteen op zoek naar het punt dat je nog niet kent, en dat gaat nog niet.
quote:
y = 2 * 0 + b
y = 0 + b

Het punt is 0,0 ?!?
quote:
vraag 1: ab-3
Onnauwkeurig, op de gok. En is het een nette schrijfwijze?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128015438
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, want vraag 2 heb je ook nog niet correct opgelost. Geef daarvan eens een complete én correcte uitwerking.

Overigens kun je beter niet een hele lijst met vragen neerkwakken en dan maar afwachten wie er op welke vraag reageert. Dan wordt het een bende, en je raakt je aandacht versnipperd en heb je het uiteindelijk nog niet goed begrepen. Dus eerst één vraag correct uitwerken en dan pas een andere vraag gaan bekijken en uitwerken.
antwoord van vraag 2 was 1,67 ( 2 - 1/3 )
pi_128015479
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:34 schreef Sucuk het volgende:

[..]

vraag 1: ab-3

Nee.

En nogmaals: niet je aandacht versnipperen, één vraag tegelijk uitwerken en pas verder gaan als je die vraag correct hebt opgelost. Dat blijkt voor jou al moeilijk genoeg.
pi_128015513
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:42 schreef Sucuk het volgende:

[..]

antwoord van vraag 2 was 1,67 ( 2 - 1/3 )
Nee, dat is fout.
pi_128015623
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:42 schreef Sucuk het volgende:

[..]

antwoord van vraag 2 was 1,67 ( 2 - 1/3 )
2 = 6/3
pi_128015644
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Not even close. Tussenstappen?

[..]

Tot hier klopt het nog. Maar om de juiste vergelijking bij de lijn op te stellen, moet je eerst gebruik maken van een punt dat je wél kent. Je wil meteen op zoek naar het punt dat je nog niet kent, en dat gaat nog niet.

[..]

[..]

Onnauwkeurig, op de gok. En is het een nette schrijfwijze?
Vraag 5 deelde ik alles door 3x

6x² / 3x = 2x
12x / 3x = 4x
-3 / 3x = x

2x + 4x - x = 5x
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:46:07 #276
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128015699
Sterkte, TS.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128015833
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:45 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Vraag 5 deelde ik alles door 3x

-3 / 3x = x
O?
pi_128016346
Een lijn gaat door de punten (3, -1) en (5, 3). Bereken het snijpunt met de y-as van deze lijn.

Als iemand mij met deze kan helpen, zou dat tof zijn. De rest is mij wel gelukt.
pi_128016480
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:26 schreef Janneke141 het volgende:

Hint bij 9: Differentiëren en de hap gelijk aan nul stellen.
Dit is zeker een grapje? Denk je serieus dat TS ook maar het flauwste idee heeft wat een afgeleide is en hoe je die bepaalt?

Ik denk dat het de bedoeling is om

y = −x2 + 6x − 9

te herschrijven als

y = −(x − 3)2

Dan zien we dat we een bergparabool hebben met als top het punt met coördinaten (3; 0).
pi_128016550
Voorbeeld van hoe slecht wiskunde op middelbare is...
pi_128016554
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:57 schreef Sucuk het volgende:
Een lijn gaat door de punten (3, -1) en (5, 3). Bereken het snijpunt met de y-as van deze lijn.

Als iemand mij met deze kan helpen, zou dat tof zijn. De rest is mij wel gelukt.
Ik ben zo vrij om hier niets van te geloven. Dus ik begin gewoon weer bovenaan. Wat is je uitwerking van opgave 1 ?
pi_128016610
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:00 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik ben zo vrij om hier niets van te geloven. Dus ik begin gewoon weer bovenaan. Wat is je uitwerking van opgave 1 ?
a6b-3
pi_128016674
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:57 schreef Sucuk het volgende:
Een lijn gaat door de punten (3, -1) en (5, 3). Bereken het snijpunt met de y-as van deze lijn.

Als iemand mij met deze kan helpen, zou dat tof zijn. De rest is mij wel gelukt.
Begin met het maken van een schets van de grafiek, dan heb je vast een indruk van de uitkomst en valt het meteen op als je door een rekenfout op iets heel anders uitkomt.
pi_128016753
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:01 schreef Sucuk het volgende:

[..]

a6b-3
OK. Dat is correct.

Nu opgave 2. Hier moet je vinden dat x = 9/5. Laat jij nu eens zien hoe je opgave 2 uitwerkt.
pi_128016882
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:02 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Begin met het maken van een schets van de grafiek, dan heb je vast een indruk van de uitkomst en valt het meteen op als je door een rekenfout op iets heel anders uitkomt.
geschetst en het hoort iets te zijn van 0,6 of 0,5. Maar weet echt niet hoe. Ben het echt verleerd.
pi_128016914
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Sucuk het volgende:

[..]

geschetst en het hoort iets te zijn van 0,6 of 0,5. Maar weet echt niet hoe. Ben het echt verleerd.
WTF?
Hoe loopt die lijn bij jou?
pi_128016968
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

WTF?
Hoe loopt die lijn bij jou?
ik bedoel: ( 0, -6 ) of ( 0 , -5 )
pi_128017160
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:03 schreef Riparius het volgende:

[..]

OK. Dat is correct.

Nu opgave 2. Hier moet je vinden dat x = 9/5. Laat jij nu eens zien hoe je opgave 2 uitwerkt.
Opgave 4 heb ik wel:

33 * 3-7 wordt 3-4

3-4 / 3-5 wordt 31 dus 3 is het antwoord.

Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
pi_128017173
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Sucuk het volgende:

[..]

geschetst en het hoort iets te zijn van 0,6 of 0,5. Maar weet echt niet hoe. Ben het echt verleerd.
Nee, klopt niets van. Als je langs de lijn van het punt (3; −1) naar het punt (5; 3) gaat, dan ga je 2 eenheden naar rechts en 4 eenheden omhoog. De richtingscoëfficiënt van de lijn is dus 4/2 = 2. Maar wat betekent dit als je vanuit het punt (3; −1) langs de lijn drie eenheden naar links beweegt?
pi_128017177
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:07 schreef Sucuk het volgende:

[..]

ik bedoel: ( 0, -6 ) of ( 0 , -5 )
Dan zie je dus al meteen dat je eerdere antwoord van (0,0) nooit kan kloppen.
Je gaf eerder al aan dat de richtingscoëfficiënt 2 is en je hebt bovendien de y-waarde behorende bij x = 3 (namelijk -1). Trek dan 3 maal de richtingscoëfficiënt (3 - 0 = 3) af van -1 en je hebt de y-waarde van het gevraagde punt.
pi_128017249
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:10 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
Wat dus nooit goed kan zijn, want er wordt niet gevraagd om het antwoord af te ronden.
pi_128017268
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:10 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Opgave 4 heb ik wel:

33 * 3-7 wordt 3-4

3-4 / 3-5 wordt 31 dus 3 is het antwoord.

Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
OK. Nu opgave 2. Laat eens zien wat je hiermee hebt gedaan.
pi_128017572
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:11 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dan zie je dus al meteen dat je eerdere antwoord van (0,0) nooit kan kloppen.
Je gaf eerder al aan dat de richtingscoëfficiënt 2 is en je hebt bovendien de y-waarde behorende bij x = 3 (namelijk -1). Trek dan 3 maal de richtingscoëfficiënt (3 - 0 = 3) af van -1 en je hebt de y-waarde van het gevraagde punt.
Heb het trucje gevonden!

y = 2X + b

Ik pak de coördinaten (3, -1)

-1 = 2 * 3 + b
-1 = 6 + b
-1 - 6 = b
-7 = b

Dus het snijpunt met de y-as van deze lijn is ( 0, -7)
pi_128017700
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:18 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Heb het trucje gevonden!

y = 2X + b

Ik pak de coördinaten (3, -1)

-1 = 2 * 3 + b
-1 = 6 + b
-1 - 6 = b
-7 = b

Dus het snijpunt met de y-as van deze lijn is ( 0, -7)
Dat is correct, zie hier.
  donderdag 20 juni 2013 @ 08:00:07 #295
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128022338
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:59 schreef Riparius het volgende:
Dit is zeker een grapje? Denk je serieus dat TS ook maar het flauwste idee heeft wat een afgeleide is en hoe je die bepaalt?
Mwah, een beetje. Ook bij de havo-wiskunde A krijg je (beperkt) differentiëren van een paar eenvoudige functies. Ik heb geen zin om het hele topic door te lezen, en door de hints een beetje te variëren in moeilijkheidsgraad probeer ik een beeld te krijgen van de vaardigheden die TS wel en niet heeft. De kans dat deze oplossing voor TS meteen naar een oplossing zou leiden was inderdaad erg klein.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128025836
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 00:10 schreef Sucuk het volgende:

Opgave 2 weet ik helaas niet. Ik kom echt op 1,67 uit.
Het antwoord is 167/100?
Nee dat is fout!

Heb je wel wiskunde gehad of alleen maar numeriek rekenen op je rekenmachine?

-edit-
Kommagetallen gebruik je eigenlijk alleen maar in een computer bij numerieke wiskunde. (Wat jij nu niet moet doen)

Wat je wel moet doen is alleen maar integers, rationele, irrationele en imaginaire getallen gebruiken.
En gewoon laten staan zoals ze zijn, geen kommagetallen van maken.

Integers: -13,-1,0,1,17, etc...
Rationeel: -1/3, 1/3, 2/3, 1/5, etc...
Irrationeel: \pi, e, \sqrt{2}, -\sqrt{3}, etc...
Imaginair: 2i + 1, 1/3 + 2/3 i, \sqrt{3}i, etc...

Maar dus GEEN kommagetallen!!!

[ Bericht 11% gewijzigd door t4rt4rus op 20-06-2013 11:27:23 ]
pi_128033824
Als je de hellingsgetal/richtingscoëffeciënt moet berekenen van deze formule:

4y + 8 = -2x

Dan is dit toch het hellingsgetal:

4y = -2x - 8
y = -0,5x - 2

Hellingsgetal is dus -0,5
pi_128037984
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 14:20 schreef Sucuk het volgende:
Als je het hellingsgetal oftewel de richtingscoëfficiënt moet berekenen van de rechte lijn voorgesteld door deze formule:

4y + 8 = -2x

Dan is dit toch het hellingsgetal:

4y = -2x - 8
y = -0,5x - 2

Hellingsgetal is dus -0,5
Dat is juist, maar je moet bij dergelijke herleidingen geen decimale breuken (kommagetallen) gebruiken. Schrijf dus:

y = −½x − 2
pi_128038171
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:00 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is juist, maar je moet bij dergelijke herleidingen geen decimale breuken (kommagetallen) gebruiken. Schrijf dus:

y = −½x − 2
Oké top.

-3² waarom is dat -9? Het is toch -3 * -3 en - - = + dus 9 toch?
pi_128038524
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 16:04 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Oké top.

-3² waarom is dat -9? Het is toch -3 * -3 en - - = + dus 9 toch?
Nee, het minteken staat hier voor 32 = 9 als geheel. Misschien is het duidelijker met haakjes: −(32) = −9. En inderdaad is (−3)2 = (−3)·(−3) = +9.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')