abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 mei 2013 @ 22:42:50 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_127088816
In het kort:

- Per paneel rekenen op 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR / jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 600-800 EUR.

Terugverdientijden particulier:
- Zelf installeren B-merken 4-5 jaar
- Zelf installeren A-merken 5-6 jaar
- Laten installeren B-merken 5-7 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
- Laten installeren A-merken 6-8 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)

A-merken zijn 'bankable' panelen. B-merken zijn niet bankable. Zonnepanelen worden niet binnen 5 jaar nog VEEL beter, of VEEL goedkoper. De ergste prijsdaling is er al uit. 50% van de prijs van een installatie gaat in de omvormer, montagemateriaal en bekabeling.

[ Bericht 6% gewijzigd door Troel op 27-05-2013 22:54:44 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 27 mei 2013 @ 22:43:32 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_127088850
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De draad van je omvormer gaat vaak inderdaad maar naar 1 fase toe. En dat is nu juist wat ik me afvraag. Registreert die meter die teruglevering op die fase als teruglevering (stel dat je 2kW opwekt, telt ie dan per uur aan teruglevering 2kWh erbij) OF verminder hij de terugleverering met wat je op dat moment via de andere fasen afneemt? (Waarom zou hij dat doen/willen???)

Dat is de vraag, waar ik tot op heden geen antwoord op heb gevonden.
Nou ja, dezelfde vraag kan je toch ook stellen als je maar 1 fase hebt? :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 27 mei 2013 @ 22:45:31 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_127088969
Zou je er overigens achter kunnen komen door te vergelijken wat de omvormer zegt en wat de slimme meter zegt? Neem tenminste aan dat de omvormer geen rekening houdt met de afname?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Forum Admin maandag 27 mei 2013 @ 22:46:23 #4
58651 crew  murp
murp
pi_127089023
Oh, dit moet ik even volgen!
  maandag 27 mei 2013 @ 22:46:29 #5
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_127089035
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:45 schreef Troel het volgende:
Zou je er overigens achter kunnen komen door te vergelijken wat de omvormer zegt en wat de slimme meter zegt? Neem tenminste aan dat de omvormer geen rekening houdt met de afname?
Kan je die TVT tijdens aanpassen? Die staan nu al een aantal delen op waardes die 2.5 jaar geleden van toepassing waren maar inmiddels volledig achterhaald zijn.
pi_127089177
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:43 schreef Troel het volgende:

[..]

Nou ja, dezelfde vraag kan je toch ook stellen als je maar 1 fase hebt? :@
Nee, want als je maar 1 fase hebt, dan heft je verbruik sowieso je teruglevering op. (Er kan niet gelijktijdig stroom naar en vanaf het net lopen)

Stel dat je 1500W opwekt, en je 2500W verbruikt, dan geeft je meter 1000W aan verbruik aan. Logisch.

Maar als je 3 fasen (stroomkabels) hebt, en je via kabel 1 zeg 1500W teruglevert, en via kabel 2 zeg 2500W afneemt, geeft je meter dan aan dat je 1000W verbruikt hebt, OF geeft je meter aan dat je 1500W hebt teruggelevert, en 2500 W hebt verbruikt?

Per saldo is dat nog steeds 1000W. Voor het berekenen van je terugleververgoeding maakt het wel een wereld van verschil.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 27 mei 2013 @ 22:49:44 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_127089263
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:46 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Kan je die TVT tijdens aanpassen? Die staan nu al een aantal delen op waardes die 2.5 jaar geleden van toepassing waren maar inmiddels volledig achterhaald zijn.
Uiteraard, heb je voor mij nieuwe getallen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 27 mei 2013 @ 22:51:01 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_127089331
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, want als je maar 1 fase hebt, dan heft je verbruik sowieso je teruglevering op.

Stel dat je 1500W opwekt, en je 2500W verbruikt, dan geeft je meter 1000W aan verbruik aan. Logisch.

Maar als je 3 fasen (stroomkabels) hebt, en je via kabel 1 zeg 1500W teruglevert, en via kabel 2 zeg 2500W afneemt, geeft je meter dan aan dat je 1000W verbruikt hebt, OF geeft je meter aan dat je 1500W hebt teruggelevert, en 2500 W hebt verbruikt?

Per saldo is dat nog steeds 1000W. Voor het berekenen van je terugleververgoeding maakt het wel een wereld van verschil.
True. Nouja, ik kan op mijn jaarafrekening niets vinden over hoeveel fases ik hier heb, maar mocht ik er drie hebben, dan wil ik best eens kijken wat mijn omvormer zegt op een bepaald moment en wat mijn slimme meter zegt op dat moment? Kijken of daar verschil tussen zit?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 27 mei 2013 @ 22:53:24 #9
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_127089465
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:49 schreef Troel het volgende:

[..]

Uiteraard, heb je voor mij nieuwe getallen?
Delen door 2 is een aardige benadering :)
pi_127089540
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:51 schreef Troel het volgende:
True. Nouja, ik kan op mijn jaarafrekening niets vinden over hoeveel fases ik hier heb, maar mocht ik er drie hebben, dan wil ik best eens kijken wat mijn omvormer zegt op een bepaald moment en wat mijn slimme meter zegt op dat moment? Kijken of daar verschil tussen zit?
Zo simpel werkt dat niet. Stel dat je omvormer zegt dat je 2kW terugleverd, dan zou na 1 uur je terugleverteller 2kWh hoger moeten staan. En zou je bovendien even gedurende datzelfde uur 2 kW moeten verbruiken zodat je kunt zien of de stand gelijk blijft, of bij beide veranderd.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 27 mei 2013 @ 22:55:58 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_127089631
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zo simpel werkt dat niet. Stel dat je omvormer zegt dat je 2kW terugleverd, dan zou na 1 uur je terugleverteller 2kWh hoger moeten staan. Mits de rest van je huis niks verbruikt.
Mijn omvormer geeft volgens mij ook aan hoeveel hij die dag al teruggeleverd heeft. Als ik dan op dat moment toch kijk wat mijn meter zegt aan teruglevering van 0 uur tot dat moment, dan zou dat toch overeen moeten komen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127089743
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:55 schreef Troel het volgende:

[..]

Mijn omvormer geeft volgens mij ook aan hoeveel hij die dag al teruggeleverd heeft. Als ik dan op dat moment toch kijk wat mijn meter zegt aan teruglevering van 0 uur tot dat moment, dan zou dat toch overeen moeten komen?
Ik heb hem ff ge-edit, om het totaalplaatje compleet te maken
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 27 mei 2013 @ 22:59:05 #13
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_127089848
Heeft er hier iemand ervaring met Tigo optimizers. Ik zit er aan te denken om één set hiermee uit te rusten om de schaduweffect aan het begin en aan het eind van de dag te minimaliseren. Financieel kan het vast niet uit maar ik vind het gewoon leuk om te finetunen

Gaat om 5 panelen (1250WP) op een SMA SB 1200
  maandag 27 mei 2013 @ 23:01:12 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_127089981
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb hem ff ge-edit, om het totaalplaatje compleet te maken
Ah ja, dat wordt best een uitdaging dan ja :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127090293
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 23:01 schreef Troel het volgende:
Ah ja, dat wordt best een uitdaging dan ja :D
Precies. En dan nog is het maar een momentopname.

Ik hoopte dus dat JurriaanK, met een bron zou komen (bv. een service manual van dat type meters, of een expliciete uitleg van een netbeheerder), maar helaas... Kennelijk is zijn stelling ook slechts gebaseerd op wat hij verwacht. (Hetgeen niet inhoud dat het onjuist is, maar je hebt er feitelijk weinig aan)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127096844
Hij doet het laatste, hij vermindert de teruglevering met wat je op dat moment via de andere fasen afneemt. Zo ziet het er uit in de data die ik ontvang. En die kloppen met wat mijn energieleverancier op afstand uitleest.

Waarom hij dat doet? Zodat de meter klopt met de opgestelde specificaties (die de eerdere pdf naam).

Ik heb het gisteren nog gezien; toen het aan het begin van de avond nog zonnig was, kwam er 3000W van de zonnepanelen. De meter gaf aan: 3000W teruglevering, 0W verbruik. De oven ging aan, en de meter gaf aan: 1000W teruglevering, 0W verbruik. De oven ging weer uit, en de meter ging weer naar 3000W teruglevering, 0W verbruik. En inderdaad, in het halve uur dat de oven aanstond, is de totaalteller voor geleverde stroom niet verhoogd, en de teller voor opgewekte stroom wel.
Mijn stelling is dus gebaseerd op wat ik daadwerkelijk zie gebeuren met mijn slimme meter en de standen van Greenchoice. Dat lijkt me wel iets meer dan mijn verwachting. Ik heb toch gezegd waar je naar moet zoeken om documentatie over de specificaties van die slimme meters te vinden? Als je per sé je bewijs wil vinden, zul je zelf moeten zoeken.

Aangezien er per 1 juli onbeperkt gesaldeerd mag worden voor kleinverbruikers, is de zin van deze discussie me niet helemaal duidelijk. Ja, de overheid kan in de toekomst salderen aanpakken. Voor hetzelfde geld nemen ze andere maatregel waar je last van hebt. Ik geniet nu van mijn paneeltjes, er komt al weer 150W uit nu.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  dinsdag 28 mei 2013 @ 10:14:47 #17
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127099802
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 07:03 schreef JurriaanK het volgende:
Hij doet het laatste, hij vermindert de teruglevering met wat je op dat moment via de andere fasen afneemt. Zo ziet het er uit in de data die ik ontvang. En die kloppen met wat mijn energieleverancier op afstand uitleest.

Waarom hij dat doet? Zodat de meter klopt met de opgestelde specificaties (die de eerdere pdf naam).

Ik heb het gisteren nog gezien; toen het aan het begin van de avond nog zonnig was, kwam er 3000W van de zonnepanelen. De meter gaf aan: 3000W teruglevering, 0W verbruik. De oven ging aan, en de meter gaf aan: 1000W teruglevering, 0W verbruik. De oven ging weer uit, en de meter ging weer naar 3000W teruglevering, 0W verbruik. En inderdaad, in het halve uur dat de oven aanstond, is de totaalteller voor geleverde stroom niet verhoogd, en de teller voor opgewekte stroom wel.
Mijn stelling is dus gebaseerd op wat ik daadwerkelijk zie gebeuren met mijn slimme meter en de standen van Greenchoice. Dat lijkt me wel iets meer dan mijn verwachting. Ik heb toch gezegd waar je naar moet zoeken om documentatie over de specificaties van die slimme meters te vinden? Als je per sé je bewijs wil vinden, zul je zelf moeten zoeken.

Aangezien er per 1 juli onbeperkt gesaldeerd mag worden voor kleinverbruikers, is de zin van deze discussie me niet helemaal duidelijk. Ja, de overheid kan in de toekomst salderen aanpakken. Voor hetzelfde geld nemen ze andere maatregel waar je last van hebt. Ik geniet nu van mijn paneeltjes, er komt al weer 150W uit nu.
Bron?
pi_127100309
http://lmgtfy.com/?q=1+juli+2013+onbeperkt+salderen

Het lijkt me wel heel gemakkelijk om als iemand iets beweert alles te quoten en dan alleen 'Bron?' er bij te zetten. Ik zou graag de balans iets meer van 'kunnen we hier iets op aanmerken' naar 'hoe kan ik zelf aan het forum bijdragen' verschuiven.

[ Bericht 1% gewijzigd door JurriaanK op 28-05-2013 10:55:18 (niet te algemeen) ]
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_127134277
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:30 schreef JurriaanK het volgende:
http://lmgtfy.com/?q=1+juli+2013+onbeperkt+salderen

Het lijkt me wel heel gemakkelijk om als iemand iets beweert alles te quoten en dan alleen 'Bron?' er bij te zetten. Ik zou graag de balans iets meer van 'kunnen we hier iets op aanmerken' naar 'hoe kan ik zelf aan het forum bijdragen' verschuiven.
1) Als jij iets stelt, dan moet je niet vreemd opkijken dat mensen vragen hoe je daarbij komt.

Als ik in een topic stel dat koude kernfusie tegenwoordig door iedereen in zijn schuurtje kan worden nagebootst, zal ik ook met een bron moeten komen. En terecht. Jouw tactiek van 'Google zelf maar' geeft normaliter aan dat je zelf geen bron hebt.

2) Leuk dat jouw meter iets aangeeft, maar geldt dat voor alle 'slimme meters'? Mij lijkt als ik netbeheerder zou zijn namelijk wel degelijk van belang via welke fase er iets wordt teruggeleverd. (Stel je eens voor dat 70% van de woningen in een wijk daarvoor L1 uitkiest, dan wordt 'het net' in die wijk aardig scheef getrokken. Zou je als netbeheerder niet moeten willen.

3) En dan heb ik het nog niet eens over het feit of jij wel weet op welke fase je PV zit en of niet toevallig je oven daar ook opzit. Want in dat geval is het logisch dat je meter aangeeft wat jij afleest. ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 29-05-2013 00:19:21 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127138746
Ik heb een 3 fase slimme meter en een 3 fase omvormer, dus 3000W terugleveren is 1000W op elke fase. Mijn oven werkt op 1 fase.

Totnutoe zie ik het volgende: als het in de specificaties staat weet je niet of het zo blijft, als het uit de praktijk blijkt weet je niet of het voor alle slimme meters geldt. Ik wens je veel succes met je zoektocht, en ik ga met veel belangstelling kijken of iemand anders je vragen definitief gaat beantwoorden.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  zondag 2 juni 2013 @ 10:53:45 #21
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_127315738
Mei was maar een matig maandje:
10.8% van Wp heeft het opgeleverd. Minder dan april.

Op naar een stralend zonnig juni :)
If you can't beat them, join them.
pi_127406773
Vandaag besloten: Het dagelijks bestuur van de EU gaat een heffing opleggen op chinese zonnepanelen van 11,8 procent. Dit tarief, dat vanaf donderdag ingaat, zal 2 maanden gaan gelden
Wat betekent dit voor onze voor akkoord getekende offerte, de panelen moeten nog geleverd en geplaatst worden.
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  dinsdag 4 juni 2013 @ 17:11:20 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_127407709
Ik begreep van de meneer van de Enexis, dat lang niet alle bedrijven ook evenveel betaalden voor geleverde stroom als voor afgenomen stroom betaald moet worden...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127425313
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 10:53 schreef 44pje het volgende:
Mei was maar een matig maandje:
10.8% van Wp heeft het opgeleverd. Minder dan april.

Op naar een stralend zonnig juni :)
Misschien een domme vraag, maar wat houdt Wp in?
pi_127425797
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 17:11 schreef Troel het volgende:
Ik begreep van de meneer van de Enexis, dat lang niet alle bedrijven ook evenveel betaalden voor geleverde stroom als voor afgenomen stroom betaald moet worden...
Heb je het waarschijnlijk niet goed begrepen, of had je het over teruglevering boven de salderingsgrens van 5000kWh per jaar.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127425975
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:32 schreef Ill-Skillz het volgende:
Misschien een domme vraag, maar wat houdt Wp in?
Wp = Wattpiek.

Dus stel dat degene die jij quote 3000Wp heeft liggen, dan heeft de maand Mei hem 10,8% van 3000Wp opgeleverd oftewel 324kWh.

Waarom niet gelijk zeggen 324 kWh? Nou dan is het wat lastig vergelijken als anderen 1600Wp, of 1920Wp, of 2380Wp, of 570Wp hebben liggen.

Met dat percentage kan dus een ieder kijken of hij iets meer of minder had.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127426095
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:47 schreef roadrats het volgende:
Vandaag besloten: Het dagelijks bestuur van de EU gaat een heffing opleggen op chinese zonnepanelen van 11,8 procent. Dit tarief, dat vanaf donderdag ingaat, zal 2 maanden gaan gelden
Wat betekent dit voor onze voor akkoord getekende offerte, de panelen moeten nog geleverd en geplaatst worden.
Tja, de offerte ligt er, maar iets zegt me dat de partij die voor jou die offerte heeft gemaakt, zich gaat beroepen op 'overmacht' en dat je een herziene offerte gaat krijgen. Een welke je dan ook kunt afwijzen uiteraard, als je al akkoord bent gegaan met de huidige offerte.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127426253
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wp = Wattpiek.

Dus stel dat degene die jij quote 3000Wp heeft liggen, dan heeft de maand Mei hem 10,8% van 3000Wp opgeleverd oftewel 324kWh.

Waarom niet gelijk zeggen 324 kWh? Nou dan is het wat lastig vergelijken als anderen 1600Wp, of 1920Wp, of 2380Wp, of 570Wp hebben liggen.

Met dat percentage kan dus een ieder kijken of hij iets meer of minder had.
Dank voor de uitleg. :)
pi_127427036
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tja, de offerte ligt er, maar iets zegt me dat de partij die voor jou die offerte heeft gemaakt, zich gaat beroepen op 'overmacht' en dat je een herziene offerte gaat krijgen. Een welke je dan ook kunt afwijzen uiteraard, als je al akkoord bent gegaan met de huidige offerte.
Ongetwijfeld zullen meer "Fokkers" hier mee te maken krijgen, graag reacties/ervaringen als leveranciers getekende offertes willen aanpassen (We praten hier over de importheffing op panelen uit China)
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_127427482
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 00:06 schreef roadrats het volgende:
Ongetwijfeld zullen meer "Fokkers" hier mee te maken krijgen, graag reacties/ervaringen als leveranciers getekende offertes willen aanpassen (We praten hier over de importheffing op panelen uit China)
Tja. Ik begrijp je gevoel wel, maar als de leverancier zegt dat het (bv) overmacht is, en van zijn kant een nieuwe offerte stuurt waar je vrijblijvend mee akkoord kunt gaan (wat ik persoonlijk overigens niet zou doen) wat dan?

Rechtszaak beginnen? Mja, wellicht sta je in je gelijk. Maar gelijk hebben is wat anders dan krijgen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127428252
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:47 schreef roadrats het volgende:
Vandaag besloten: Het dagelijks bestuur van de EU gaat een heffing opleggen op chinese zonnepanelen van 11,8 procent. Dit tarief, dat vanaf donderdag ingaat, zal 2 maanden gaan gelden
Wat betekent dit voor onze voor akkoord getekende offerte, de panelen moeten nog geleverd en geplaatst worden.
Wat staat er bij de algemene voorwaarden? Waarschijnlijk staat daar wel iets over geschreven.
In mijn offerte staat het volgende:

quote:
1. De leverancier is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen wanneer een of meer van de volgende omstandigheden zich na het sluiten van de overeenkomst voordoen: stijging van de kosten van materialen, halffabrikaten of diensten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn, stijging van verzendkosten, van lonen, van werkgeverslasten sociale verzekeringen, van de met andere arbeidsvoorwaarden gemoeide kosten, invoering van nieuwe en verhoging van bestaande overheidsheffingen op grondstoffen, energie of reststoffen, een aanzienlijke wijziging in valutaverhoudingen of, in het algemeen, omstandigheden die met een en ander vergelijkbaar zijn.
Klinkt alsof ze het mogen verhogen zonder overleg? Maar dat weet ik ook niet zeker
:P
  woensdag 5 juni 2013 @ 02:27:28 #32
35189 Troel
scherp en bot
pi_127429422
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Heb je het waarschijnlijk niet goed begrepen, of had je het over teruglevering boven de salderingsgrens van 5000kWh per jaar.
Nee, standaard. Ik kon me r al weinig bij voorstellen, maar dat is wat die man zei...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:06:50 #33
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_127430316
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 02:27 schreef Troel het volgende:

[..]

Nee, standaard. Ik kon me r al weinig bij voorstellen, maar dat is wat die man zei...
Dan had de meneer van Enexis het misschien niet helemaal goed begrepen :)
If you can't beat them, join them.
pi_127445809
Misschien krijgt het Chinaheffingenverhaal toch nog een staartje:

quote:
China neemt maatregelen tegen EU na heffing

China begint een antidumpingonderzoek naar ingevoerde wijn van de EU. Dat maakte het Chinese ministerie van Handel vanochtend bekend. De maatregel komt een dag nadat de Europese Commissie besloot om tijdelijk een heffing in te voeren op alle zonnepanelen die vanuit China worden geïmporteerd.
Eurocommissaris Karel De Gucht van Handel maakte gisteren bekend dat de Chinezen, die de panelen dankzij staatssubsidie voor 88 procenbt onder de kostprijs in Europa verkopen, een heffing gaan betalen van gemiddeld 11,75 procent. Chinese bedrijven krijgen twee maanden om een eind te maken aan deze praktijk, anders wordt de heffing verhoogd naar gemiddeld 47 procent.

In een toelichting zei De Gucht dat China door de dumping van de zonnepanelen Europese fabrikanten "uit de markt hebben geduwd". Volgens De Gucht staan door de praktijken van de Chinezen 25.000 banen op het spel. Hij stelt dat wat China doet "in strijd is met de regels in Europa en die van de Wereldhandelsorganisatie, waar China ook lid van is. Wij moeten gewoon optreden."

CHINA: HEFFING KAN GEVOLGEN HEBBEN VOOR RELATIE MET EU
De tegenmaatregel die China vanochtend aankondigde komt niet als een verrassing, want de Chinese premier Li zei gisteren al dat de heffing bredere gevolgen kan hebben voor de relatie met de EU. De beschuldiging dat Europese bedrijven hun wijn onder de kostprijs in China verkopen komt ook niet uit de lucht vallen. De directeur van de associatie van Chinese wijnproducenten zei vorig jaar al "een duidelijke intentie" daartoe te zien. Europese wijnen hadden vorig jaar een marktaandeel van 14 procent in China.

De beschuldigingen over en weer hebben weg van een handelsoorlog. Voor Europa en China is deze zaak ook geopolitiek belangrijk, schrijft onze Brussel-correspondent Caroline de Gruyter vandaag in nrc.next:

"Hier botsen twee grote handelsblokken op elkaar. Europa predikt, een tikkeltje arrogant, de regels. Tegelijkertijd siddert zij voor de gevolgen. Want de andere partij, een voormalig ontwikkelingsland dat de laatste jaren is geëmancipeerd tot tweede economie ter wereld, laat zich geopolitiek de kaas niet langer van het brood eten."

De Europese heffing op Chinese zonnepalen is overigens ook binnen Europa omstreden. Europese installateurs van zonnepanelen gingen gisteren in Brussel de straat op om tegen de heffingen te protesteren. Consumentengroepen die houden van goedkope panelen en talloze Europese bedrijven met belangen in China lobbyden ook hevig. Van de 27 EU-landen waren op het laatst achttien landen tegen de heffing, waaronder Nederland, waar relatief veel installateurs zitten.
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ing-op-zonnepanelen/

Botsende belangen grote bedrijven + geen open markt = consument is de lul.
  woensdag 5 juni 2013 @ 18:30:02 #35
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_127450484
De EU maakt meer kapot dan je lief is.

Als hem de import heffing had willen invoeren dat hat men dat moeten doen voordat de chinese producten Europese producenten uit de markt drukten. Het kwaad is nu al geschied. Velen Europese PV producenten zijn al failliet. Deze productie zal ook nooit meer terugkomen gezien de productie van PV allang verplaatst is naar Azie.

De EU zet hiermee de handelsbetrekking onder druk, zorgt de duurzame targets in Europa in gevaar komen en zorgen met deze maatregel voor 10 duizenden werklozen omdat het werk wegvalt voor de installatie bedrijven. Men merkt nu al dat de vraag afneemt.

Europa :r
  woensdag 5 juni 2013 @ 18:33:53 #36
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_127450657
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 18:30 schreef Revolution-NL het volgende:
De EU maakt meer kapot dan je lief is.

Als hem de import heffing had willen invoeren dat hat men dat moeten doen voordat de chinese producten Europese producenten uit de markt drukten. Het kwaad is nu al geschied. Velen Europese PV producenten zijn al failliet. Deze productie zal ook nooit meer terugkomen gezien de productie van PV allang verplaatst is naar Azie.

De EU zet hiermee de handelsbetrekking onder druk, zorgt de duurzame targets in Europa in gevaar komen en zorgen met deze maatregel voor 10 duizenden werklozen omdat het werk wegvalt voor de installatie bedrijven. Men merkt nu al dat de vraag afneemt.

Europa :r
Europa brengt weinig goeds. Die hele betutteling uit Brussel :r
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_127460032
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 18:30 schreef Revolution-NL het volgende:
De EU maakt meer kapot dan je lief is.

Als hem de import heffing had willen invoeren dat hat men dat moeten doen voordat de chinese producten Europese producenten uit de markt drukten. Het kwaad is nu al geschied. Velen Europese PV producenten zijn al failliet. Deze productie zal ook nooit meer terugkomen gezien de productie van PV allang verplaatst is naar Azie.

De EU zet hiermee de handelsbetrekking onder druk, zorgt de duurzame targets in Europa in gevaar komen en zorgen met deze maatregel voor 10 duizenden werklozen omdat het werk wegvalt voor de installatie bedrijven. Men merkt nu al dat de vraag afneemt.

Europa :r
Mijn buurman heeft vanmiddag nog PV besteld, morgen ophalen, van het weekend neerleggen. Maar verder zie ik het somber in als de huidige voorraden verkocht zijn. Overigens las ik ergens in een rapport (stond op tweakers volgens mij) dat er in Europa 240.000 banen verloren zullen gaan in de installatiebranche (van de bouw hoeven ze het momenteel niet te hebben). En dat om er 25.000 te redden... :')

Als je met zo'n filmscript in Hollywood aankomt, schoppen ze je lachend de deur uit. Totaal ongeloofwaardig. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:47:06 #38
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_127460343
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mijn buurman heeft vanmiddag nog PV besteld, morgen ophalen, van het weekend neerleggen. Maar verder zie ik het somber in als de huidige voorraden verkocht zijn. Overigens las ik ergens in een rapport (stond op tweakers volgens mij) dat er in Europa 240.000 banen verloren zullen gaan in de installatiebranche (van de bouw hoeven ze het momenteel niet te hebben). En dat om er 25.000 te redden... :')

Als je met zo'n filmscript in Hollywood aankomt, schoppen ze je lachend de deur uit. Totaal ongeloofwaardig. :D
Klopt, de fossiele energie lobby zal wel wat EU bureaucraten geld toegestopt hebben.

Het schijnt overigens wel dat de Canadian Solar en Yingli al andere distributie kanalen opzetten. Panelen worden verscheept naar Taiwan, daar gelabeld en vanaf Taiwan verscheept naar de EU.

Ik ben erg benieuwt hoe dit zich ontwikkelen.
pi_127472265
Beste allemaal, ik ben zoals velen ook bezig met zonnepanelen. Qua ligging heb ik een redelijk ideaal dak (17 graden door het zuiden heen, naar het westen toe) en helling 35 graden.
Nadeel: dakkapel, deze geeft aan het begin van de dag behoorlijke schaduw op zeker 2 panelen die ik er nog naast zou kwijt kunnen. Mijn idee is om deze twee (of drie) dan op een aparte omvormer te zetten.

Even een amateurtekeningetje uit Sketchup:


Ik wil zoveel mogelijk panelen neerleggen gezien mn stroomverbruik, daarom had ik bedacht om er ook twee op de uitbouw te leggen. Omdat ook daarvoor weer een aparte omvormer natuurlijk niet echt
voordelig is, wil ik deze graag in dezelfde string leggen als de 6 (of 7) panelen die op m'n schuine dak liggen. Dit heb ik ook gevraagd aan de installateur die het collectief in onze gemeente aanlegt, echter geven zij aan geen 35graden plat-dak beugels te hebben en ze ook niet te kunnen (willen) leveren.

Dit heeft mij erg aan het twijfelen gemaakt of ik wel door moet gaan met deze installateur. Is wat ik wil echt zo vreemd of zijn er misschien ook andere redenen (die ik overigens niet van de installateur gehoord heb) waarom dit niet handig is om te doen?

Gelijk maar even de offerte voor zover deze gegeven is:
6 panelen ET Solar 250Wp incl. SMA omvormer 1600TL, incl.complete montage dus geheel werkend, komt deze op 2900 euro.

Verder wil ik op mn schuur ook nog 3 panelen maar om die in dezelfde string te hangen als die op de uitbouw (of zelfs nog bij de rest) lijkt me wat ver gaan. Dat zou namelijk op ongeveer 10 meter extra kabel uitkomen.

Graag hoor ik op en aanmerkingen :).
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:22:45 #40
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_127473758
quote:
6 panelen ET Solar 250Wp incl. SMA omvormer 1600TL, incl.complete montage dus geheel werkend, komt deze op 2900 euro.
2900/1500=1.93 niet echt een aantrekkelijk prijs per wp.
pi_128055895
Lolwhut? BTW op aanschaf PV terugkrijgen als particulier?

http://groenecourant.nl/z(...)nepanelen-aftrekken/
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 23 juni 2013 @ 06:52:53 #42
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_128141470
Nou ja, volgens die uitspraak ben je dus voor de btw geen particulier meer, en moet je ook facturen sturen en btw-aangifte doen, toch?

Betekent: btw nr aanvragen, administratie bijhouden (btw van de onderhoud zal dan ook aftrekbaar zijn?) facturen sturen...

Ben benieuwd hoe de energiebedrijven daarop reageren, op die facturen... ;)
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_128141636
quote:
.
Nadeel: dakkapel, deze geeft aan het begin van de dag behoorlijke schaduw op zeker 2 panelen die ik er nog naast zou kwijt kunnen. Mijn idee is om deze twee (of drie) dan op een aparte omvormer te zetten.
Ik zou toch eens op een zonnige dag kijken waar die schaduw nu precies wanneer valt; 'aan het begin van de dag' zegt niet zoveel. Ik heb een installatie op bijna precies zuid-west, en voor mijn dagopbrengst maakt het niet zo veel uit of de zon nu om 06:00 of om 11:00 op komt. Pas tussen 11:00 en 15:00 loopt het super. Als jouw schaduw dus om 10:00 weg is, dan heb je er vrijwel geen last van. Maar als het tot 12:00 duurt, dan zul je toch wat moeten verzinnen. Volgens mij heb je dan een aantal mogelijkheden:

1) verbruik verlagen, zodat je met minder panelen toekunt.
2) die 2 panelen op een aparte omvormer.
3) micro-inverters aan alle panelen, zodat die schaduw nauwelijks invloed heeft op de rest.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_128240682
Lezers en lezeressen,

Heel ander aspect over de zonnepanelen:
De BTW kwestie. Aanmelden als ondernemer bij de belastingdienst, vervolgens BTW heffing terugvragen. Iedereen is eigenlijk "kleine ondernemer" zodat er geen BTW betaald hoeft te worden.
Wie weet hier het fijne van? Zitten er adders onder het btw gras?
Het lijkt mij persoonlijk wel wat.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:39:22 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_128245166
Is het misschien een idee om daar een apart topic van te maken? Nu versnippert het een beetje tussen de verschillende topics door? Er is ook al een hele discussie gaande in het "Wat is je actuele meterstand topic".

* Troel kijkt richting modjes
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128267952
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:37 schreef Wiepo het volgende:
Lezers en lezeressen,

Heel ander aspect over de zonnepanelen:
De BTW kwestie. Aanmelden als ondernemer bij de belastingdienst, vervolgens BTW heffing terugvragen. Iedereen is eigenlijk "kleine ondernemer" zodat er geen BTW betaald hoeft te worden.
Wie weet hier het fijne van? Zitten er adders onder het btw gras?
Het lijkt mij persoonlijk wel wat.
geen btw op aanschaf

wel op teruglevering en belasting op de winst... nu zal het laatste meevallen ivm je afschrijvingen....
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:47:59 #47
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128273684
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 07:22 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

geen btw op aanschaf

wel op teruglevering en belasting op de winst... nu zal het laatste meevallen ivm je afschrijvingen....
Met zonnepanelen zou je nog makkelijk in de btw-vrijstelling vallen. Echter profiteer je ook al van de saldeerregeling waardoor je het volle pond(eb, btw, transportkosten) krijgt over alles wat je weg streept tegenover je eigen verbruik.
pi_128417753
Kamervragen over de BTW heffing:

http://www.eigenhuis.nl/downloads/inhoud/Kamervragen-zonnepanelen

Vooral de derde vraag is relevant:

quote:
Onder welke omstandigheden en met hoeveel jaar terugwerkende kracht
kunnen mensen de btw, die zij betaald hebben over zonnepanelen, de
installatie van zonnepanelen en een deel van de constructie waarop ze hem
geplaatst hebben, via de vooraftrek terugontvangen? Hoeveel btw moet de
Nederlandse staat terugbetalen?
pi_128418089
Ik heb nu een aantal artikelen naast elkaar gelegd, en hier staat het het duidelijkst uitgelegd:
http://www.p-plus.nl/nieuws/BTW-zonnepanelen

quote:
Wat nu weer? Moeten Nederlandse bezitters van zonnepanelen BTW gaan betalen over de stroom die ze aan het net hebben geleverd? Nee, stelt Marjan Minnesma van Urgenda, die de uitspraak van het Europese Hof over een Oostenrijkse zaak uitzocht.

Het gonst op de Social Media als Twitter, maar ook in het Parool wordt al gevreesd dat Nederland BTW gaat invoeren. Dit als gevolg van de Fuchs-uitspraak van het Europees Hof van Justitie op 20 juni. Er zijn noodsignalen dat nu ook Nederlandse huishoudens met zonnepanelen voortaan BTW moeten gaan betalen over stroom die ze leveren aan hun energiebedrijf. Die conclusie is nogal voorbarig, stelt de juriste Minnesma, die er een aantal collega-juristen naar liet kijken.

Wat is dan het verschil? Minnesma: “In Oostenrijk wordt stroom die huishoudens produceren nu al met BTW belast. Daar verandert de uitspraak van het Hof niets aan. Dat is daar normaal en geaccepteerd. De vraag in die zaak was ook helemaal niet of er BTW geheven moet gaan worden op zonnestroom die huishoudens produceren. De vraag was alleen of Fuchs vanwege die BTW-belasting ook recht had op BTW-aftrek over de koopprijs van zijn panelen. Ja, dus zegt het Hof nu.”



De Oostenrijkse situatie verschilt echter sterk van de Nederlandse. De energiewetgeving en de BTW-wetgeving is heel ingewikkeld, maar hierbij toch een poging om het uit te leggen.

In Oostenrijk is het zo dat een huishouden dat een pv-installatie heeft een koopovereenkomst sluit met de elektriciteitsleverancier waarmee het de zelfgeproduceerde stroom verkoopt en levert aan het netwerk, en daarvoor een koopprijs (de marktprijs) ontvangt. Het verkopen van stroom tegen een koopprijs om daarmee op continue basis inkomsten te verwerven, is volgens de definities van de BTW-Richtlijn een BTW-plichtige economische activiteit. Dat in Oostenrijk BTW wordt gerekend over de verkoopprijs die een huishouden ontvangt voor de levering van zelfgeproduceerde stroom, is bij zo een systeem vanzelfsprekend.

Minnesma: “Het Nederlandse systeem werkt heel anders. Hier factureert een stroomleverancier aan zijn klant de hoeveelheid stroom die de klant volgens de meterstand van het net heeft afgenomen. Maar als een klant daarnaast ook zelf stroom heeft ingevoed, schrijft de wet (art 31c Elektriciteitswet) een correctie voor op die meterstand. In zo’n geval moet de stroomleverancier voor zijn factuur aan de klant ‘de meterstand berekenen’ door diens ‘ingevoede’ stroom af te trekken van de afgenomen stroom. De leverancier wordt in dit systeem geacht alleen het surplus aan de klant te hebben verkocht en geleverd.”

En: “De gedachte achter het Nederlandse systeem is dat een huishouden zijn zelfgeproduceerde stroom op het net mag zetten om diezelfde hoeveelheid stroom er later weer af te halen en alsnog zelf te gebruiken. Die gedachte is niet zo gek. Het elektriciteitsnetwerk functioneert als een immense verzamelbak met een grote hoeveelheid aansluitingen waarmee door iedereen voortdurend stroom kan worden ingevoed of juist kan worden afgetapt. In het Nederlandse systeem wordt het (publieke) net gezien als een opslagfaciliteit voor stroom waarvan ook huishoudens gebruik mogen maken. Als je je eigen stroom op het netwerk zet en er even later weer afhaalt, betaal je over je eigen stroom geen BTW. De netbeheerder (dat is dus niet de stroomleverancier!) ontvangt de stroom op het net en geeft haar weer af, maar is geen verkopende partij (wettelijk uitgesloten).”

De situatie verandert wezenlijk als een huishouden méér stroom ‘invoedt’ dan het van het net haalt. De wet ziet dat meerdere als een stroomlevering door het huishouden, waarbij de stroomleverancier van een huishouden wettelijk (art 95c Elektriciteitswet) verplicht is deze stroomlevering te aanvaarden en voor deze levering een ‘redelijke vergoeding’ te betalen aan het huishouden. Dus hier wordt expliciet gemeld dat sprake is van een ‘levering’ terwijl dat niet gebeurt als je minder invoedt dan gebruikt. Over deze ‘levering’ van stroom die je “over hebt” worden dan bovendien transportkosten in rekening gebracht. Hier zou je dus kunnen spreken van een ‘Oostenrijkse’ situatie. Bij Nederlandse huishoudens komt deze situatie echter nauwelijks voor.

Dit grote verschil in benadering verklaart, waarom er in Oostenrijk wel en in Nederland niet BTW wordt geheven over de stroom die door een huishouden wordt ‘ingevoed’ in het net. In het Oostenrijkse systeem is sprake van verkoop van stroom door het huishouden aan de elektriciteitsleverancier en dan moet over de verkoopprijzen BTW worden geheven. In het Nederlandse systeem is juridisch gezien niet sprake van enige verkoop en levering van stroom door het huishouden aan de stroomleverancier, en dus is er ook geen verkoopprijs waarover BTW geheven zou moeten brengen.

Minnesma wil graag dat er aan de verkeerde voorstelling van zaken op de social media een einde komt. “Het is dus onjuist om te roepen dat op grond van de Oostenrijkse Fuchs-zaak nu ook Nederlandse huishoudens BTW moeten heffen over de stroom die ze ‘invoeden’. Het Hof van Justitie benadrukt in de Fuchs-zaak zelfs (volgens overweging 19) dat de vraag of in een bepaalde situatie het BTW-regime van toepassing is, afhangt van de feiten. Die liggen in Nederland fundamenteel anders dan in Oostenrijk.”
  Moderator zondag 30 juni 2013 @ 13:43:02 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_128418370
Wat ik mij afvroeg Is ieder dak per definitie geschikt voor zonnepanelen ?
Bij ons in de gemeente kunnen we sinds kort via zonatlas.nl je woning of bedrijf opzoeken wat je met zonnepanelen kunt doen op jou locatie..

Nu heb ik uit interesse gewoon eens mijn huis opgezocht; en komen ze met het volgende voor mij nog steeds compleet niets zeggende plaatje..



Dat de zonnestraling aan de voorkant van het huis veel minder is kan ik begrijpen; daar staan namelijk twee hele grote eikenbomen ;); verder is het huis grotendeels georiënteerd richting het zuidwesten.

Volgens de website zou het dak onvoldoende geschikt zijn ? :?
pi_128419503
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 13:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Volgens de website zou het dak onvoldoende geschikt zijn ?
hoe kom je daarbij? Je hebt toch helemaal de kleur van 'voldoende'?
  zondag 30 juni 2013 @ 14:52:02 #52
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128420551
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 13:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat ik mij afvroeg Is ieder dak per definitie geschikt voor zonnepanelen ?
Bij ons in de gemeente kunnen we sinds kort via zonatlas.nl je woning of bedrijf opzoeken wat je met zonnepanelen kunt doen op jou locatie..

Nu heb ik uit interesse gewoon eens mijn huis opgezocht; en komen ze met het volgende voor mij nog steeds compleet niets zeggende plaatje..

[ afbeelding ]

Dat de zonnestraling aan de voorkant van het huis veel minder is kan ik begrijpen; daar staan namelijk twee hele grote eikenbomen ;); verder is het huis grotendeels georiënteerd richting het zuidwesten.

Volgens de website zou het dak onvoldoende geschikt zijn ? :?
Ik neem aan dat op dit plaatje het noorden recht naar boven is?
  Moderator zondag 30 juni 2013 @ 17:06:28 #53
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_128425142
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 14:20 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

hoe kom je daarbij? Je hebt toch helemaal de kleur van 'voldoende'?
Naja, volgens dat ding is mijn dak een rood dak...

quote:
• Rood dak: gebouwen waarop -volgens de geautomatische berekening op basis van de beschikbare data- minder dan 11m² (goed voor 1,25 kWp) geïnstalleerd kan worden of waar de zoninstraling heel laag is, worden gezien als minder geschikt (minder dan 70% van de hoogste instraling voor de regio). Zonnepanelen op deze daken kunnen een relatief lange financiële terugverdientijd hebben. Het kan ook zijn dat er niet voldoende (nauwkeurige) data beschikbaar is voor het dak waardoor we geen betrouwbare bepaling van de geschiktheid hebben kunnen maken. Houd er rekening mee dat de berekening gemaakt is op basis van algemene veronderstellingen. Maatwerkadvies van een installateur kan uitkomst bieden: in sommige gevallen kan het toch nuttig zijn om op door de zonatlas als minder geschikt gelabelde dakvlakken, zonnepanelen te installeren.
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 14:52 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik neem aan dat op dit plaatje het noorden recht naar boven is?
Het noorden is idd. recht naar boven :)
pi_128432116
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:06 schreef Vonkenboer het volgende:
Het noorden is idd. recht naar boven :)
Dat is niet belangrijk. Naar welke kant wijzen je dakhellingen op?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 30 juni 2013 @ 20:45:16 #55
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128432367
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is niet belangrijk. Naar welke kant wijzen je dakhellingen op?
Ook al is je dakhelling op het Noorden, ook dan is je tvt gelijk aan een zuid systeem van 3 jaar geleden. Zeker als je dakhelling ook nog eens niet heel steil is. Noord DHZ setjes zitten op een tvt van rond de 10-12 jaar.

Hier een noord set die het prima doet. 960wp op een Steca 500 _O_
http://www.pvoutput.org/aggregate.jsp?id=3078&sid=15095&v=0&t=m
pi_128432466
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:45 schreef Revolution-NL het volgende:
Ook al is je dakhelling op het Noorden, ook dan is je tvt gelijk aan een zuid systeem van 3 jaar geleden.
Het gaat niet om 3 jaar geleden.. Het gaat om nu. En een nu zo kort mogelijke tvt, geen relatief korte tvt mag ik aannemen. :D

quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:45 schreef Revolution-NL het volgende:
Hier een noord set die het prima doet. 960wp op een Steca 500 _O_
http://www.pvoutput.org/aggregate.jsp?id=3078&sid=15095&v=0&t=m
Ja, duh. 960wP op een steca 500, dat is bijna een factor 2 overkill. Logisch dat die af en toe 'topt'.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 30 juni 2013 @ 20:48:46 #57
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128432536
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het gaat niet om 3 jaar geleden.. Het gaat om nu. En een nu zo kort mogelijke tvt, geen relatief korte tvt mag ik aannemen. :D
Als een je enkel een noord dak tot je beschikking heb dan is dat nu wel rendabel terwijl dat een paar jaar terug dat niet was. Toen was de TVT voor dergelijk oriëntatie gelijk of langer aan de technische levensduur.

Hele volksstammen die nog denken dat PV enkel geschikt is voor een zuid dak :')
Als ik zou moeten kiezen dan zou mijn voorkeur uit gaan naar een oost - west opstelling :9~
pi_128432649
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Hele volksstammen die nog denken dat PV enkel geschikt is voor een zuid dak :')
West en oost is ook goed, mits je rekening houdt met verminderde opbrengst. een Noord- dak zou ik zelf momenteel nooit doen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 30 juni 2013 @ 20:53:48 #59
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128432817
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Ja, duh. 960wP op een steca 500, dat is bijna een factor 2 overkill. Logisch dat die af en toe 'topt'.

Dat aftoppen is niet heel erg :). Dat verlies minimaal als je het weg zet tegen de rendementswinst door de hoge string spanning icm het werkgebied van de MPP tracker :).
  zondag 30 juni 2013 @ 20:56:00 #60
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128432942
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

West en oost is ook goed, mits je rekening houdt met verminderde opbrengst. een Noord- dak zou ik zelf momenteel nooit doen.
Ik was ook skeptisch maar ik heb nu een aantal noord sets zien draaien en daar ben ik toch positief door verrast. In de zomer staat de zon hoog dus op je midden op de dag toch instraling. In de winter bij bewolking pak je gewoon difuus licht.
pi_128433372
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:53 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat aftoppen is niet heel erg :). Dat verlies minimaal als je het weg zet tegen de rendementswinst door de hoge string spanning icm het werkgebied van de MPP tracker :).
NEE. Het feit dat 960wP op een 500W steca is aangesloten zegt al genoeg: gemiddeld is er dus maar de helft van de energie beschikbaar door de slechte dakorientatie (t.o.v een zuid-opstelling)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_128433436
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:56 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik was ook skeptisch maar ik heb nu een aantal noord sets zien draaien en daar ben ik toch positief door verrast. In de zomer staat de zon hoog dus op je midden op de dag toch instraling. In de winter bij bewolking pak je gewoon difuus licht.
Dat geldt voor elke dakhelling & oriëntatie, maar voor de noordkant het minst, dus ik heb werkelijk geen idee welk punt je hiermee wilt maken.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 30 juni 2013 @ 21:07:58 #63
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128433610
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 21:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

NEE. Het feit dat 960wP op een 500W steca is aangesloten zegt al genoeg: gemiddeld is er dus maar de helft van de energie beschikbaar door de slechte dakorientatie (t.o.v een zuid-opstelling)
Dat pieken de helft lager zijn wil overigens niet direct zeggen dat je ook de helft minder opbrengst heb als je een omvormer 50% onderdimensioneerd.

Als ik nu een Soladin 600 op mijn 1200wp set aansluit gaat mijn opbrengst ook niet naar 50%, eerder richting 70-80%.

Op PVGIS is dat overigens goed te zien.
pi_128433768
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 21:07 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat pieken de helft lager zijn wil overigens niet direct zeggen dat je ook de helft minder opbrengst heb als je een omvormer 50% onderdimensioneerd.
50% onderdimensioneren lijkt jou normaal?

Dus op een 2400Wp set, sluit jij een 1200W omvormer aan? Really? 8)7

quote:
Als ik nu een Soladin 600 op mijn 1200wp set aansluit gaat mijn opbrengst ook niet naar 50%, eerder richting 70-80%.
Eerder richting 55% schat ik zo.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 30 juni 2013 @ 21:21:04 #65
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128434297
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 21:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

50% onderdimensioneren lijkt jou normaal?

Dus op een 2400Wp set, sluit jij een 1200W omvormer aan? Really? 8)7

[..]

Eerder richting 55% schat ik zo.
50% onder dimensioneren kan prima op noord.
90% van de productie tijd komt er minder dan 50% vermogen uit de set. Ik snap niet hoe je dan aan 55% komt?

Soms kan onder dimensioneren zelfs winst opleveren doordat je gunstiger in het MPP Bereik van je omvormer zit en dus een hogere efficiëntie haalt.

Ik ken sets die tot 30% over gedimensioneerd op zuid zijn en die bijna gelijk presteren aan sets die 100% gedimensioneerd zijn.

Als ik een 2000watt omvormer zou pakken op mijn 2450wp zou ik amper opbrengst missen.
Misschien wel helemaal niks doordat het werkgebied van de omvormer beter wordt benut bij deellast.
pi_128434627
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 21:21 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

50% onder dimensioneren kan prima op noord.
90% van de productie tijd komt er minder dan 50% vermogen uit de set. Ik snap niet hoe je dan aan 55% komt?

Soms kan onder dimensioneren zelfs winst opleveren doordat je gunstiger in het MPP Bereik van je omvormer zit en dus een hogere efficiëntie haalt.

Ik ken sets die tot 30% over gedimensioneerd op zuid zijn en die bijna gelijk presteren aan sets die 100% gedimensioneerd zijn.

Als ik een 2000watt omvormer zou pakken op mijn 2450wp zou ik amper opbrengst missen.
Misschien wel helemaal niks doordat het werkgebied van de omvormer beter wordt benut bij deellast.
Wat doet zo'n omvormer eigenlijk als hij 120% van z'n maximum vermogen te verwerken krijgt?
pi_128434715
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 21:21 schreef Revolution-NL het volgende:
50% onder dimensioneren kan prima op noord.
Ja. Duh... Tuurlijk kan 50% onder dimensioneren op noord. Leg ze op zijn kop op de grond, en je kunt ze 2000% onder dimensioneren....

quote:
90% van de productie tijd komt er minder dan 50% vermogen uit de set. Ik snap niet hoe je dan aan 55% komt?
1000 echte zonuren per jaar. De rest van de schaduw meuk is toch al niet geweldig.

quote:
Soms kan onder dimensioneren zelfs winst opleveren doordat je gunstiger in het MPP Bereik van je omvormer zit en dus een hogere efficiëntie haalt.
Nu heb je het ineens over onder dimensioneren, ipv over dimensioneren...

quote:
Ik ken sets die tot 30% over gedimensioneerd op zuid zijn en die bijna gelijk presteren aan sets die 100% gedimensioneerd zijn.
Dat lijkt me logisch ja. Een set overdimensioneren op zuid is zinloos. Er kan niets extra bijkomen wat je omvormer niet kan verwerken....

quote:
Als ik een 2000watt omvormer zou pakken op mijn 2450wp zou ik amper opbrengst missen.
Maar dan hebben we het ook niet over 50% onder dimensionering...

quote:
Misschien wel helemaal niks doordat het werkgebied van de omvormer beter wordt benut bij deellast.
Je mist dan echt wel wat. De vraag is of de kosten tegen de baten opwegen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_128434797
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 21:27 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Wat doet zo'n omvormer eigenlijk als hij 120% van z'n maximum vermogen te verwerken krijgt?
Die knijpt het aangevoerde vermogen af, oftewel, die 20% van de 120% wordt niet in elektriciteit omgezet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator zondag 30 juni 2013 @ 22:16:34 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_128437481
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is niet belangrijk. Naar welke kant wijzen je dakhellingen op?
Dan wijst mijn dakhelling naar zuid-zuidwest.
Alleen heb ik niet zoveel helling qua dak, het overgrote deel is namelijk gewoon plat dak met aan het einde een spits dakconstructie'tje.. :)

Deze foto verklaard dat een beetje...

  zondag 30 juni 2013 @ 22:57:34 #70
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128439368
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 22:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan wijst mijn dakhelling naar zuid-zuidwest.
Alleen heb ik niet zoveel helling qua dak, het overgrote deel is namelijk gewoon plat dak met aan het einde een spits dakconstructie'tje.. :)

Deze foto verklaard dat een beetje...

[ afbeelding ]
Als dat de zuidwestkant is dan kun je er een aardig setje op kwijt. Helemaal aangezien jij handig genoeg bent om zelf een setje neer te leggen zal de tvt lekker laag zijn.
pi_128466238
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 22:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan wijst mijn dakhelling naar zuid-zuidwest.
Alleen heb ik niet zoveel helling qua dak, het overgrote deel is namelijk gewoon plat dak met aan het einde een spits dakconstructie'tje.. :)

Deze foto verklaard dat een beetje...

[ afbeelding ]
Op een platdak kun je ze toch niet plat neerleggen (althans, dat is niet aan te raden, ik heb zelf een dakhelling van ergens tussen de 8 en 10 graden ofzo, en dat is eigenlijk al te weinig aangezien ze niet echt lekker schoonspoelen nu, behalve bij een stortbui dan.), dus ze moeten dan toch in een hoek-frame geplaatst worden dus kun je ze zelf de goede kant oprichten. Zoiets dus: http://blog.surfdude.nl/?tag=flatfix
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 1 juli 2013 @ 17:49:55 #72
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128467636
Toevallig ken ik iemand uit Enschede die besproken platdak stellingen maakt die niet duurder zijn dan het grote merkspul, als je de contactinfo wil moet je maar ff een DM sturen Vonkie.
pi_128476641
Klopt het dat je meerdere omvormers kunt plaatsen ?
Ik krijg in mijn nieuwbouwwoning 600Watt aan panelen, en het leek me zonde als ik later die omvormer zou moeten vervangen als ik extra panelen zou plaatsen. Maar volgens mij las ik hier ergens dat je gewoon een omvormer bij kunt plaatsen ?

Ik heb al de vraag neergelegd bij de installateur wat meer Wp me zou kosten, maar weet nog niet of ik die investering nu al wil doen (moet al zoveel geld uitgeven)
Ik laat overigens wel meteen 12 groepen plaatsen in de meterkast, waarvan er een paar niet of nauwelijks gebruikt zullen worden, dus wat dat betreft ben ik al voorbereid.

Weet iemand toevallig hoe het zit met de subsidie aanvraag en nieuwbouw ? (panelen zitten in de prijs van het huis), zou ik daar gewoon een aparte factuur voor kunnen opvragen (die je nodig hebt voor de aanmelding)
  maandag 1 juli 2013 @ 21:37:22 #74
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128476884
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:32 schreef axamenta het volgende:
Klopt het dat je meerdere omvormers kunt plaatsen ?
Ik krijg in mijn nieuwbouwwoning 600Watt aan panelen, en het leek me zonde als ik later die omvormer zou moeten vervangen als ik extra panelen zou plaatsen. Maar volgens mij las ik hier ergens dat je gewoon een omvormer bij kunt plaatsen ?

Ik heb al de vraag neergelegd bij de installateur wat meer Wp me zou kosten, maar weet nog niet of ik die investering nu al wil doen (moet al zoveel geld uitgeven)
Ik laat overigens wel meteen 12 groepen plaatsen in de meterkast, waarvan er een paar niet of nauwelijks gebruikt zullen worden, dus wat dat betreft ben ik al voorbereid.

Weet iemand toevallig hoe het zit met de subsidie aanvraag en nieuwbouw ? (panelen zitten in de prijs van het huis), zou ik daar gewoon een aparte factuur voor kunnen opvragen (die je nodig hebt voor de aanmelding)
De 600wp set zal wel op een 500watt omvormer aangesloten zitten welke op een groep zit met andere eindverbruikers. Dit is tot 500watt namelijk toegestaan.

Omvormers vanaf 500watt DC moeten op een eigen groep zonder andere verbruikers. Je mag hierbij meerdere omvormers op diezelfde groep plaatsen.

Je zal dus even moet navragen of de omvormer op een eigen groep zit of niet.
  Moderator maandag 1 juli 2013 @ 21:53:15 #75
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_128477739
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Op een platdak kun je ze toch niet plat neerleggen (althans, dat is niet aan te raden, ik heb zelf een dakhelling van ergens tussen de 8 en 10 graden ofzo, en dat is eigenlijk al te weinig aangezien ze niet echt lekker schoonspoelen nu, behalve bij een stortbui dan.), dus ze moeten dan toch in een hoek-frame geplaatst worden dus kun je ze zelf de goede kant oprichten. Zoiets dus: http://blog.surfdude.nl/?tag=flatfix
Poeh, daar moet je dan eigenlijk nog wel fiks wat gewicht onder pakken lees ik al.
Niet dat een gemiddelde dakconstructie dat niet kan hebben, maar ik vind het nog wel een behoorlijke belasting voor zo'n dak !

quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 22:57 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als dat de zuidwestkant is dan kun je er een aardig setje op kwijt. Helemaal aangezien jij handig genoeg bent om zelf een setje neer te leggen zal de tvt lekker laag zijn.
Het was meer een hersenspinsel van mij; niet dat ik op dit moment van plan ben om zonnepanelen aan te brengen. Er zijn nog veertienhonderd en twéénzestig andere zaken die eerst nog moeten gebeuren en aangeschaft moeten worden. Ik heb ook geen afmetingen van het dak bij de hand en heb dus eigenlijk ook geen flauw idee wat ik kwijt zou kunnen.

quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:49 schreef Erasmo het volgende:
Toevallig ken ik iemand uit Enschede die besproken platdak stellingen maakt die niet duurder zijn dan het grote merkspul, als je de contactinfo wil moet je maar ff een DM sturen Vonkie.
Ik ben wel even nieuwsgierig Erasmo ! Zou je mij eens een DM of PB willen sturen ?
Bij voorbaat dank !
  maandag 1 juli 2013 @ 23:04:02 #76
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_128482128
Juni was wat beter dan mei, maar lang niet wat ik ervan gehoopt had:

Locatie: Omgeving Den Haag
Oriëntatie: West-zuid-west
Helling: 30 graden
Totaal zonnepanelen: 2000 Wp
Opbrengst juni: 249 kWh (12,4% van Wp)

Hoe was jullie opbrengst in juni?
If you can't beat them, join them.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 09:31:05 #77
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128489760
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:04 schreef 44pje het volgende:
Juni was wat beter dan mei, maar lang niet wat ik ervan gehoopt had:

Locatie: Omgeving Den Haag
Oriëntatie: West-zuid-west
Helling: 30 graden
Totaal zonnepanelen: 2000 Wp
Opbrengst juni: 249 kWh (12,4% van Wp)

Hoe was jullie opbrengst in juni?
Locatie: Midden Nederland
Oriëntatie: ZZW
Helling: 45 graden
Totaal zonnepanelen: 2450 Wp
Opbrengst juni: 257 kWh
kWh/kWp: 105.18
Schaduw: Ja, s'ochtends en s'avonds.


Ik heb trouwens weer bijna 700wp uitbreiding gescoord voor op het schuurdak (10 graden - NNO) :P

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 02-07-2013 09:36:18 ]
  dinsdag 2 juli 2013 @ 11:14:02 #78
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_128492412
Locatie: Fryslan
Oriëntatie: ZW
Totaal zonnepanelen: 2205 Wp
Opbrengst juni: 265,155 kWh
kWh/kWp: 120.25



9 canadian solar 6p-245 + sma 2100tl :s)
  dinsdag 2 juli 2013 @ 18:57:18 #79
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128508100
Aankomende weekend weer PV uitbreiding. Van 2450wp naar 3140wp *O*
3x 230wp voor op de schuur op een Soladin 600.

Dak oriëntatie
NNO, +/-54 graden bij een hoek van +/- 7 graden. Verwachte opbrengst schat ik ongeveer op 500kwh.
De tvt/roi ligt hiermee rond de 6 jaar :)

Met een verbruik van +/- 1400kwh :D kan ik me nu richten op het elektrisch bijverwarmen aankomende winter :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 02-07-2013 19:23:38 ]
pi_128584209
Even een vraagje over de meter: ik heb sinds een tijdje zonnepanelen en, niet geheel verrassend, leveren die overdag electriciteit op.

Nu heb ik ook een dubbele meter, met hoog- en laag-tarief. Het hoog-tarief geldt doordeweeks overdag, het laag-tarief 's nachts en in het weekend. De meterstand van het dag-tarief is nu lager dan hij was voordat ik de panelen kreeg, de meterstand van het nachttarief (uiteraard) hoger.

Heeft het zin uit te zoeken of het rendabel is om terug te gaan naar een enkel tarief? En zo ja, hoe bereken ik dat dan het slimst?
Nants ingonyama bagithi Baba, Sithi uhm ingonyama
  donderdag 4 juli 2013 @ 16:19:37 #81
35189 Troel
scherp en bot
pi_128584618
Op het moment dat je gaat naar enkel tarief, blijf je denk ik wel de dubbele meter houden, alleen wordt alles dan bij elkaar opgeteld.

Ik weet niet welke leverancier je hebt, maar bij Grenchoice betaal je voor 1 jaar vast bijvoorbeeld dit:

STROOMTARIEVEN
Enkeltarief ¤ 0,2185
Hoogtarief ¤ 0,2246
Laagtarief ¤ 0,2088
Vastrecht levering ¤ 2,02
incl. BTW, energiebelasting en SDE+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128584836
Ik zit inderdaad bij Greenchoice.

Dus wanneer ik aan het eind van het jaar bij het hoog-tarief lager uitkom dan de vorige meterstand, en bij het laag-tarief hoger uitkom, dan wordt bij een enkel-tarief de twee verbruiken bij elkaar opgeteld (of, aangezien de ene negatief is, dus van elkaar afgetrokken)?

Hoe gaat de leverancier dan om bij een dubbel-tarief? Wordt dan (negatief-verbruik * prijs hoogtarief) van m'n energienota afgehaald?
Nants ingonyama bagithi Baba, Sithi uhm ingonyama
  donderdag 4 juli 2013 @ 16:32:19 #83
35189 Troel
scherp en bot
pi_128585162
Geen idee hoe dat precies zit, ik heb geen teruglopende meter. Ik zou eens bellen naar Greenchoice, die kunnen dat vertellen. Overigens is Greenchoice wel heel erg netjes in het meedenken om het zo goedkoop mogelijk te maken, dus is het sowieso niet onverstandig gewoon te bellen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128599175
Teruglevering op 1 fase bij 3 fase aansluiting op net

Afgelopen week is onze PV installatie opgeleverd. De SMA is aangesloten op 1 fase. De installateur kon mij niet uitleggen hoe het systeem werkt indien op fase 1 wordt teruggeleverd maar bijvoorbeeld op fase 2 de wasmachine op dat moment draait. Ik heb begrepen dat in het algemeen je in het huishouden eerst de energie gebruikt die je zelf opwekt. Maar hoe pakt dit dus uit als je op fase 1 terug levert en op fase 2 stevig gebruikt ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_128599588
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 22:14 schreef roadrats het volgende:
Teruglevering op 1 fase bij 3 fase aansluiting op net

Afgelopen week is onze PV installatie opgeleverd. De SMA is aangesloten op 1 fase. De installateur kon mij niet uitleggen hoe het systeem werkt indien op fase 1 wordt teruggeleverd maar bijvoorbeeld op fase 2 de wasmachine op dat moment draait. Ik heb begrepen dat in het algemeen je in het huishouden eerst de energie gebruikt die je zelf opwekt. Maar hoe pakt dit dus uit als je op fase 1 terug levert en op fase 2 stevig gebruikt ?
Digitale meter? Dan zal het afhangen van de constructie van de meter. Technisch gezien als je via fase 1 twee kWh teruglevert en via fase 3 twee kWh afneemt, tja, dan lever je 2 kWh terug EN neem je 2 kWh af. Doe je het beide op dezelfde fase dan neem je op dat moment niks af en lever je niks terug.

Het ligt er dus maar aan hoe en wat jouw type meter registreert.

Een drie fase Ferrarismeter maakt geen onderscheid tussen de fasen. In dat geval is het gewoon op dat moment niks afnemen en niks terugleveren.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 6 juli 2013 @ 10:33:13 #86
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_128651826
If you can't beat them, join them.
pi_128652235
Even iets heel anders.

Heeft iemand hier ervaring met de aanschaf van zonnepanelen binnen een VVE op een gemeenschappelijk dak? Welke haken en ogen of hordes zijn daarbij te verwachten?

Ik maak zelf deel uit van een redelijk grote vve, met veel plat dakruimte. De vereniging is echter log en bureaucratisch, vandaar mijn vraag.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 11:05:41 #88
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128652335
quote:
Niet qua opbrengst, denk ik. De wordt daarvoor te warm.
Vandaag mijn 690wp setje aansluiten :)
  zaterdag 6 juli 2013 @ 11:18:59 #89
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_128652518
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Niet qua opbrengst, denk ik. De wordt daarvoor te warm.
Vandaag mijn 690wp setje aansluiten :)
Ben benieuwd, ik zal het vanavond laten weten :) Mijn max is 13.3 kWh van vorige week dinsdag.
If you can't beat them, join them.
pi_128652832
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 18:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Aankomende weekend weer PV uitbreiding. Van 2450wp naar 3140wp *O*
3x 230wp voor op de schuur op een Soladin 600.

Dak oriëntatie
NNO, +/-54 graden bij een hoek van +/- 7 graden. Verwachte opbrengst schat ik ongeveer op 500kwh.
De tvt/roi ligt hiermee rond de 6 jaar :)

Met een verbruik van +/- 1400kwh :D kan ik me nu richten op het elektrisch bijverwarmen aankomende winter :)
Wat betaal je voor dat setje?
Mijn schuur kan ook nog wel een paar panelen gebruiken.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 11:45:36 #91
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128653000
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 11:38 schreef klipper het volgende:

[..]

Wat betaal je voor dat setje?
Mijn schuur kan ook nog wel een paar panelen gebruiken.
650,- ex montage materiaal maar dat hobbykip ik zelf in elkaar.
0.95,- /wp :)

Hij had nog één omvormer en wat paneeltjes, moet je ff op MP kijken. Restpartijtje in eindhoven.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 11:52:48 #92
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_128653156
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 10:59 schreef Ill-Skillz het volgende:
Even iets heel anders.

Heeft iemand hier ervaring met de aanschaf van zonnepanelen binnen een VVE op een gemeenschappelijk dak? Welke haken en ogen of hordes zijn daarbij te verwachten?

Ik maak zelf deel uit van een redelijk grote vve, met veel plat dakruimte. De vereniging is echter log en bureaucratisch, vandaar mijn vraag.
Ik heb daar ervaring mee. Onze vereniging bestaat echter uit 4 appartementen dus qua rompslomp viel het allemaal wel mee.
Ik geloof dat 80% van de bewoners er goedkeuring voor moeten geven, anders gaat het niet door. Je zult dus mensen moeten overtuigen waarom je het wil, dat ze er geen nadelen van ondervinden en dat je dus eventuele schade door de panelen, lekkage, aan het dak zelf betaalt. Niemand uit de VVE zit er op te wachten dat schade die je veroorzaakt om daaraan mee te betalen.
Misschien kan je zelfs nog mensen overtuigen om deel te nemen aan je zonnepanelenproject, om de kosten te drukken.

Voorafgaand aan je jaarlijkse VVE vergadering zal je dus alvast een heleboel uitgezocht moeten hebben over bijvoorbeeld de constructie van het dak, verzekeringen (eigenarenbelang), de esthetiek van het gebouw, contact met de architect als er nog een copyright op rust, de gemeente voor een eventuele bouwvergunning en de garantie van het dak. Dit dien je dan ruim van tevoren in als agendapunt zodat je het kan bespreken.

Ik weet bijvoorbeeld niet hoe groot het dak is en hoeveel bewoners je hebt. In mijn geval is dat ongeveer 120m2 bruikbaar dak en 5 bewoners onder 4 appartementen.
Als er dus eventueel andere bewoners zijn die later ook zonnepanelen op het dak willen kan je die niet benadelen. Je kan niet alleen maar de beste plek pakken om ze neer te zetten, dat is oneerlijk tegenover eventuele andere deelnemers. Ook zou je het oppervlak van het dak moeten verdelen onder de bewoners, in ons geval hebben we ongeveer 30m2 dak per bewoner dat we kunnen gebruiken. Heb je echter een grote VVE, dan zal je dus ook het dak moeten delen met al die mensen, ongeacht of ze er panelen opzetten of niet, wie weet wil een toekomstig bewoner dat namelijk wel. Het zou namelijk jammer dat je uiteindelijk maar 5m2 kan gebruiken, da's al het gedoe niet waard.
Bovendien kunnen bewoners ook hun besluit wijzigen, zelfs al als het op het dak ligt. Dit moet natuurlijk wel goed onderbouwd worden. Het zou dus alsnog zomaar kunnen dat de panelen als ze er liggen er alsnog af moeten.

Ik hoop je hiermee een stukje vooruit te hebben geholpen!
Ik ben lelijk.
pi_128653463
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 11:52 schreef PICHT het volgende:

[..]

Ik heb daar ervaring mee. Onze vereniging bestaat echter uit 4 appartementen dus qua rompslomp viel het allemaal wel mee.
Ik geloof dat 80% van de bewoners er goedkeuring voor moeten geven, anders gaat het niet door. Je zult dus mensen moeten overtuigen waarom je het wil, dat ze er geen nadelen van ondervinden en dat je dus eventuele schade door de panelen, lekkage, aan het dak zelf betaalt. Niemand uit de VVE zit er op te wachten dat schade die je veroorzaakt om daaraan mee te betalen.
Misschien kan je zelfs nog mensen overtuigen om deel te nemen aan je zonnepanelenproject, om de kosten te drukken.

Voorafgaand aan je jaarlijkse VVE vergadering zal je dus alvast een heleboel uitgezocht moeten hebben over bijvoorbeeld de constructie van het dak, verzekeringen (eigenarenbelang), de esthetiek van het gebouw, contact met de architect als er nog een copyright op rust, de gemeente voor een eventuele bouwvergunning en de garantie van het dak. Dit dien je dan ruim van tevoren in als agendapunt zodat je het kan bespreken.

Ik weet bijvoorbeeld niet hoe groot het dak is en hoeveel bewoners je hebt. In mijn geval is dat ongeveer 120m2 bruikbaar dak en 5 bewoners onder 4 appartementen.
Als er dus eventueel andere bewoners zijn die later ook zonnepanelen op het dak willen kan je die niet benadelen. Je kan niet alleen maar de beste plek pakken om ze neer te zetten, dat is oneerlijk tegenover eventuele andere deelnemers. Ook zou je het oppervlak van het dak moeten verdelen onder de bewoners, in ons geval hebben we ongeveer 30m2 dak per bewoner dat we kunnen gebruiken. Heb je echter een grote VVE, dan zal je dus ook het dak moeten delen met al die mensen, ongeacht of ze er panelen opzetten of niet, wie weet wil een toekomstig bewoner dat namelijk wel. Het zou namelijk jammer dat je uiteindelijk maar 5m2 kan gebruiken, da's al het gedoe niet waard.
Bovendien kunnen bewoners ook hun besluit wijzigen, zelfs al als het op het dak ligt. Dit moet natuurlijk wel goed onderbouwd worden. Het zou dus alsnog zomaar kunnen dat de panelen als ze er liggen er alsnog af moeten.

Ik hoop je hiermee een stukje vooruit te hebben geholpen!
Dit helpt zeker, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik woon in een flat met 21 appartementen, en die maakt deel uit van een VVE met nog 3 van dergelijke flats en 3 maisonetteblokken van zo'n 16 woningen per blok. Een flinke VVE dus.

Nu gaat het me in eerste instantie alleen om mijn eigen flat.

Mijn insteek is eigenlijk om heel het dak vol te leggen met zonnepanelen, zodat daar alle gemeenschappelijke energiekosten van kunnen worden betaald (lift, verlichting) en dat het eventuele energieoverschot daarna doorberekend wordt aan de 21 appartementen in de flat.

Een voorbeeldje om uit te leggen wat ik bedoel (met volledig fictieve cijfertjes, omdat ik nog niet heel diep in de materie zit)

quote:
Gezamenlijk verbruik
Verbruik lift: 5000 kWh/j
Verbruik verlichting: 100 kWh/j

Zonnepanelen opbrengst (weet nog niet hoeveel oppervlak er past)
6000 kWh/j
De resterende 900 kWh wordt dan:
A - teruggeleverd aan het energienet en de opbrengst daarvan wordt van de VVE bijdrage afgehaald
B - onderling verdeeld aan de 21 appartementen (maar die hebben allemaal een eigen meter, dus dat wordt lastig)

Alle zaken die je noemt, esthetiek, vergunning, instemming en dergelijke zijn heel wezenlijk. Ik ga op onderzoek uit. :)
  zaterdag 6 juli 2013 @ 12:15:59 #94
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_128653622
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 12:08 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dit helpt zeker, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik woon in een flat met 21 appartementen, en die maakt deel uit van een VVE met nog 3 van dergelijke flats en 3 maisonetteblokken van zo'n 16 woningen per blok. Een flinke VVE dus.

Nu gaat het me in eerste instantie alleen om mijn eigen flat.

Mijn insteek is eigenlijk om heel het dak vol te leggen met zonnepanelen, zodat daar alle gemeenschappelijke energiekosten van kunnen worden betaald (lift, verlichting) en dat het eventuele energieoverschot daarna doorberekend wordt aan de 21 appartementen in de flat.

Een voorbeeldje om uit te leggen wat ik bedoel (met volledig fictieve cijfertjes, omdat ik nog niet heel diep in de materie zit)

[..]

De resterende 900 kWh wordt dan:
A - teruggeleverd aan het energienet en de opbrengst daarvan wordt van de VVE bijdrage afgehaald
B - onderling verdeeld aan de 21 appartementen (maar die hebben allemaal een eigen meter, dus dat wordt lastig)

Alle zaken die je noemt, esthetiek, vergunning, instemming en dergelijke zijn heel wezenlijk. Ik ga op onderzoek uit. :)
Als ik het goed begrijp wil je dus veelal de gemeenschappelijke kosten drukken, in plaats van je eigen verbruik. Ga je dan de complete installatie zelf betalen of wil je dit ook gezamenlijk doen? Het is namelijk wel 'n hele onderneming!

Het verdelen van de elektriciteit naar de meters van de andere bewoners kan via dit. Hou er ook rekening mee dat er dan aardig wat kosten voor de installateur bijzitten.
Ik ben lelijk.
  zondag 7 juli 2013 @ 09:43:52 #95
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_128678217
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 11:18 schreef 44pje het volgende:

[..]

Ben benieuwd, ik zal het vanavond laten weten :) Mijn max is 13.3 kWh van vorige week dinsdag.
Het was inderdaad toch te warm gisteren, 10.3 was de opbrengst. Dat zal vandaag ook wel zoiets worden.
If you can't beat them, join them.
  zondag 7 juli 2013 @ 11:31:45 #96
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_128679840
bij mij was het verschil iets kleiner; gisteren 14.141, 16-6 zat ik op 15.660
  zondag 7 juli 2013 @ 19:42:46 #97
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128695325
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:31 schreef Gnittoo het volgende:
bij mij was het verschil iets kleiner; gisteren 14.141, 16-6 zat ik op 15.660
Hoeveel wp?
De eerste dag voor mijn NNO set met 4.40kWh.kWp 5.362kWh/kWp
De ZZW set vandaag 5.68kWh/kWp

Totaal goed voor 17kwh :)

Toch leuk bij een verbruik van 3kwh per dag :D :X

[ Bericht 10% gewijzigd door Revolution-NL op 08-07-2013 21:48:12 ]
  maandag 8 juli 2013 @ 07:56:41 #98
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_128710701
11.5 kWh gisteren = 5.75 kWh/kWp

We staan al 168 kWh in de min sinds de nieuwe meter geïnstalleerd is eind april *O*
If you can't beat them, join them.
  maandag 8 juli 2013 @ 09:04:22 #99
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_128711389
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 19:42 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hoeveel wp?
2205wp :)

07/07/13 - 14.190kWh - 6.435kWh/kW
06/07/13 - 14.141kWh - 6.413kWh/kW
05/07/13 - 14.142kWh - 6.414kWh/kW

*O*
pi_128715730
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 19:42 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hoeveel wp?
De eerste dag voor mijn NNO set met 4.40kWh.kWp
De ZZW set vandaag 5.68kWh/kWp

Totaal goed voor 16.7kwh :)

Toch leuk bij een verbruik van 3kwh per dag :D :X
3 per dag? dan zit je net over de 1100 per jaar, hoe doe je dit?
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  maandag 8 juli 2013 @ 13:03:32 #101
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128718016
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 11:54 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

3 per dag? dan zit je net over de 1100 per jaar, hoe doe je dit?
In de winter vebruik ik meer. Over een jaar zit ik op 1400.
Gewoon alles A(++) apparatuur, led verlichting en standby killers.

Eengezinswoning met twee personen incl. vaatwasser en droger etc :P


quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 09:04 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

2205wp :)

07/07/13 - 14.190kWh - 6.435kWh/kW
06/07/13 - 14.141kWh - 6.413kWh/kW
05/07/13 - 14.142kWh - 6.414kWh/kW

*O*
Dat zijn mooie waardes.
pi_128718046
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 13:03 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

In de winter vebruik ik meer. Over een jaar zit ik op 1400.
Gewoon alles A(++) apparatuur, led verlichting en standby killers.

Eengezinswoning met twee personen incl. vaatwasser en droger etc :P
Heel knap :) is het dan niet zonde van de panelen dat je er zo ver overheen gaat? Levert toch amper wat op?
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  maandag 8 juli 2013 @ 13:06:41 #103
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128718099
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 13:04 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Heel knap :) is het dan niet zonde van de panelen dat je er zo ver overheen gaat? Levert toch amper wat op?
+ 1000kwh terugleveren bij Greenchoice is gewoon de volledige kwh prijs + belasting. Dan moet je wel een digitale meter hebben met 4 telwerken.

Verder ga ik electrisch bijverwarmen, zo kom ik ook onder de 500m3 gas waardoor ik weer in een lager capaciteitstarief val. Scheelt ook weer 50 euro per jaar :)
pi_128718122
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 13:06 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

+ 1000kwh terugleveren bij Greenchoice is gewoon de volledige kwh prijs + belasting. Dan moet je wel een digitale meter hebben met 4 telwerken.

Verder ga ik electrisch bijverwarmen, zo kom ik ook onder de 500m3 gas waardoor ik weer in een lager capaciteitstarief val. Scheelt ook weer 50 euro per jaar :)
Wij spelen ongeveer break even, volgens mij hebben we 2500 kwh opgewekt in precies een jaar.
Ik vraag me nu af of ik niet uberhaupt van die gasaansluiting af kan :)
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_128783664
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 13:07 schreef oinkoink12 het volgende:
Wij spelen ongeveer break even, volgens mij hebben we 2500 kwh opgewekt in precies een jaar.
Ik vraag me nu af of ik niet uberhaupt van die gasaansluiting af kan :)
Hoe ga je dan je water verwarmen? Een doorstroomboiler vreet stroom (en dat is niet zo erg als je het zelf opwekt, maar om dan te douchen als er iemand elektrisch staat te koken is weer een ander uiterste, dan kom je met 3 x 25A niet meer uit schat ik zo, en dus ben je minimaal 500,- per jaar extra kwijt aan een hoger capaciteitstarief.)

En een normale boiler (100L+ ofzo) vreet bijna heel je opbrengst op, en dan is het nog armoe als er 2 mensen achter elkaar willen douchen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 10-07-2013 01:19:26 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_128784105
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 00:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoe ga je dan je water verwarmen? Een doorstroomboiler vreet stroom (en dat is niet zo erg als je het zelf opwekt, maar om dan te douchen als er iemand elektrisch staat te koken is weer een ander uiterste, dan kom je met 3 x 25A niet meer uit schat ik zo, en dus ben je minimaal 500,- per jaar extra kwijt aan een hoger capaciteitstarief.)

En een normale boiler (100L+ ofzo) vreet bijna heel je opbrengst op, en dan is het nog armoe als er 2 mensen achter elkaar willen douchen.
zonneboiler? niet iets dan?
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_128787206
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 12:08 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dit helpt zeker, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik woon in een flat met 21 appartementen, en die maakt deel uit van een VVE met nog 3 van dergelijke flats en 3 maisonetteblokken van zo'n 16 woningen per blok. Een flinke VVE dus.

Nu gaat het me in eerste instantie alleen om mijn eigen flat.

Mijn insteek is eigenlijk om heel het dak vol te leggen met zonnepanelen, zodat daar alle gemeenschappelijke energiekosten van kunnen worden betaald (lift, verlichting) en dat het eventuele energieoverschot daarna doorberekend wordt aan de 21 appartementen in de flat.

Een voorbeeldje om uit te leggen wat ik bedoel (met volledig fictieve cijfertjes, omdat ik nog niet heel diep in de materie zit)

[..]

De resterende 900 kWh wordt dan:
A - teruggeleverd aan het energienet en de opbrengst daarvan wordt van de VVE bijdrage afgehaald
B - onderling verdeeld aan de 21 appartementen (maar die hebben allemaal een eigen meter, dus dat wordt lastig)

Alle zaken die je noemt, esthetiek, vergunning, instemming en dergelijke zijn heel wezenlijk. Ik ga op onderzoek uit. :)
Goed plan, maar kun je de opbrengsten van een eventueel energieoverschot niet gebruiken om de VVE bijdrage lager te laten worden? Minder rompslomp lijkt mij.
pi_128798169
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 01:21 schreef oinkoink12 het volgende:
zonneboiler? niet iets dan?
Niet als 'standalone' toepassing volgens mij. Dan kom je of in de winter warmte tekort, of je moet een heel groot oppervlak nemen, en dan zit je zomers met een gigantisch overschot aan warmte.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 10 juli 2013 @ 15:38:35 #109
58560 Oksel
Gezellig.
pi_128798783
Ik heb vanwege verhuizen mijn eigen set te koop. 3 x 3 rijen plat dak (Flatfix montagesysteem) LDK 225 op een Omnik omvormer. Besparing / jaar 400-450 EUR, bij een zuiddak. Mag weg voor 2400 EUR.
pi_128807213
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:38 schreef Oksel het volgende:
Ik heb vanwege verhuizen mijn eigen set te koop. 3 x 3 rijen plat dak (Flatfix montagesysteem) LDK 225 op een Omnik omvormer. Besparing / jaar 400-450 EUR, bij een zuiddak. Mag weg voor 2400 EUR.
Hoe groot zijn die panelen? Misschien leuk voor de schuur :)
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  woensdag 10 juli 2013 @ 20:26:51 #111
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128809674
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 19:19 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Hoe groot zijn die panelen? Misschien leuk voor de schuur :)
Standaard maat 1.65 x 0.99
De set op NNO blijft hier relatief lekker knallen, ook bij een sobere dag zoals vandaag :). Snel maar eens realtime monitoring regelen http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=11634&sid=21296

[ Bericht 11% gewijzigd door Revolution-NL op 10-07-2013 21:06:08 ]
pi_128904633
Allemachtig. De laatste keer dat ik het onderzocht was de terugverdientijd nog 12 jaar ofzo. Is het echt een reëel beeld? Een terugverdientijd van 6 jaar? Zo ja dan moet ik het misschien toch maar meefinancieren in mijn nieuw te kopen huis :)
pi_128919371
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 14:19 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Allemachtig. De laatste keer dat ik het onderzocht was de terugverdientijd nog 12 jaar ofzo. Is het echt een reëel beeld? Een terugverdientijd van 6 jaar? Zo ja dan moet ik het misschien toch maar meefinancieren in mijn nieuw te kopen huis :)
6 jaar is haalbaar, maar a) dan moet je zelf goed zoeken naar interessante aanbiedingen en b) zelf installeren. Als je ingaat op de aanbiedingen van bedrijven (compleet pakket, incl. installeren) dan kom je eerder in de buurt van 9 jaar schat ik zo.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 14 juli 2013 @ 01:12:24 #114
58560 Oksel
Gezellig.
pi_128924195
Ja, met A-merken compleet geinstalleerd is 8 jaar heel realistisch.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 22:22:38 #115
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_129270081
Bij mij liggen ze er een jaar op. 21 panelen 5413 KW...

Nog 6 erbij op het schuurdak.

Volgende stap pelletkachel en BMW i3.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  FOK!fotograaf dinsdag 23 juli 2013 @ 23:11:38 #116
13368 NiGeLaToR
pi_129272412
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
Bij mij liggen ze er een jaar op. 21 panelen 5413 KW...

Nog 6 erbij op het schuurdak.

Volgende stap pelletkachel en BMW i3.
Bwegh, ben geen fan van zo'n fijnstofding voor de verwarming. Is bepaald niet goed voor het milieu ofzo. Electrisch verwarmen geen optie, of met een zonneboiler?
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:31:53 #117
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_129273275
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:11 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Bwegh, ben geen fan van zo'n fijnstofding voor de verwarming. Is bepaald niet goed voor het milieu ofzo. Electrisch verwarmen geen optie, of met een zonneboiler?
Zonneboiler heb ik al. Elektrisch verwarmen is inefficiënt. Zo'n pelletkachel geeft alleen maar een beetje roet als hij opstart daarna verbrand hij zo schoon als het maar kan. Je verbrand afval wat anders ook verbrand zou worden.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  FOK!fotograaf woensdag 24 juli 2013 @ 09:59:38 #118
13368 NiGeLaToR
pi_129282062
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:31 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zonneboiler heb ik al. Elektrisch verwarmen is inefficiënt. Zo'n pelletkachel geeft alleen maar een beetje roet als hij opstart daarna verbrand hij zo schoon als het maar kan. Je verbrand afval wat anders ook verbrand zou worden.
Dat mag je vinden, maar je stoot nog steeds meer fijnstof uit dan een 40 jaar oude dieseltrein en dat op je eigen dak - plus dat je andere afvalstoffen in je directe omgeving brengt. Gas is ook eindig, maar pelletkachel is echt een ontzettend slecht en verontreinigend alternatief als je graag 'duurzaam' wilt zijn. Dat je geen zwarte rook ziet maakt het niet in ene heel schoon. Voor een houtkachel is een pelletkachel wellicht meest efficient - maar opwarming door verbranding is nog steeds 1 van de goorste en lokaal verontreinigende methoden.

Dat het anders ook verbrand zou worden is dan meer een falen van onze afvalverwerking - volgens mij kun je er ook uitstekend een component voor compost van maken bijvoorbeeld.
pi_129282237
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:59 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dat mag je vinden, maar je stoot nog steeds meer fijnstof uit dan een 40 jaar oude dieseltrein en dat op je eigen dak - plus dat je andere afvalstoffen in je directe omgeving brengt. Gas is ook eindig, maar pelletkachel is echt een ontzettend slecht en verontreinigend alternatief als je graag 'duurzaam' wilt zijn. Dat je geen zwarte rook ziet maakt het niet in ene heel schoon. Voor een houtkachel is een pelletkachel wellicht meest efficient - maar opwarming door verbranding is nog steeds 1 van de goorste en lokaal verontreinigende methoden.

Dat het anders ook verbrand zou worden is dan meer een falen van onze afvalverwerking - volgens mij kun je er ook uitstekend een component voor compost van maken bijvoorbeeld.
+1
  woensdag 24 juli 2013 @ 10:19:57 #120
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_129282529
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:59 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dat mag je vinden, maar je stoot nog steeds meer fijnstof uit dan een 40 jaar oude dieseltrein en dat op je eigen dak - plus dat je andere afvalstoffen in je directe omgeving brengt. Gas is ook eindig, maar pelletkachel is echt een ontzettend slecht en verontreinigend alternatief als je graag 'duurzaam' wilt zijn. Dat je geen zwarte rook ziet maakt het niet in ene heel schoon. Voor een houtkachel is een pelletkachel wellicht meest efficient - maar opwarming door verbranding is nog steeds 1 van de goorste en lokaal verontreinigende methoden.

Dat het anders ook verbrand zou worden is dan meer een falen van onze afvalverwerking - volgens mij kun je er ook uitstekend een component voor compost van maken bijvoorbeeld.
Misschien hoort de discussie niet helemaal thuis in een draad over zonnepanelen maar dit is wat ik ervan weet.

quote:
In tegenstelling tot de berichtgeving levert houtverbranding zelfs op het platteland een veel kleinere bijdrage tot de fijnstofemissies dan het verkeer. Daarenboven tonen vele internationale studies aan dat fijnstof uit goede houtverbranding veel minder schadelijk is dan fijnstof uit het verkeer. De vervanging van oude houtkachels door moderne toestellen kan de uitstoot van fijnstof gemiddeld met 99% doen dalen.

Houtkachels leveren vandaag al een belangrijk aandeel van de groene warmte en van de totale groene energieproductie. Om de europese richtlijn voor hernieuwbare energie te halen tegen 2020 en tegelijk de europese fijnstofnormen te kunnen respecteren is een positieve aanpak nodig, die de vervanging van oude houtkachels door moderne hout- en pelletkachels stimuleert, in plaats van een sfeer van onzekerheid te scheppen die alleen maar het status-quo in stand houdt.

Op de studiedag over biomassa en fijnstof van de Organisatie voor Duurzame Energie Vlaanderen werd bovenstaande overduidelijk aangetoond.

Wil je graag meer weten over dit onderwerp ?
Kijk dan op http://press.dutry.com/fijnstof/ .
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_129296870
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 10:19 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Misschien hoort de discussie niet helemaal thuis in een draad over zonnepanelen maar dit is wat ik ervan weet.

[..]

Even kort een eerste reactie:
- 99% is t.o.v. oude houtkachels. Ik ben benieuwd naar de uitstoot t.o.v. gas en de schadelijkheid van die uitstoot als die zo dicht bij je luchtwegen plaats vindt (vooral op b.v. windstille dagen (mist)).
- het is pas duurzaam als je met het zelfde tempo hout "kweekt" als dat je het in je kachel gooit.
- het bijstoken van biomassa in kolencentrales wordt in het aanstaande energieakkoord ook verminderd: het is nl. niet echt duurzaam zolang je niet minimaal evenveel hout laat groeien als je verbrand.
  woensdag 24 juli 2013 @ 18:23:33 #122
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_129298877
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 17:24 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Even kort een eerste reactie:
- 99% is t.o.v. oude houtkachels. Ik ben benieuwd naar de uitstoot t.o.v. gas en de schadelijkheid van die uitstoot als die zo dicht bij je luchtwegen plaats vindt (vooral op b.v. windstille dagen (mist)).
- het is pas duurzaam als je met het zelfde tempo hout "kweekt" als dat je het in je kachel gooit.
- het bijstoken van biomassa in kolencentrales wordt in het aanstaande energieakkoord ook verminderd: het is nl. niet echt duurzaam zolang je niet minimaal evenveel hout laat groeien als je verbrand.
De pellets worden gemaakt van houtafval van houtverwerkende bedrijven. Heel veel komt uit Finland. In Europa is houtwinning altijd duurzaam. D.w.z. voor alke gekapte boom wordt er weer een teruggeplaatst. Ik zie de pelletkachel als onderdeel van een natuurlijke kringloop. Ik weet zeker dat het de voorkeur heeft boven kolengestookte elektriciteitscentrales.
Niet alleen het milieu is mijn drijfveer maar ook de mate van zelfvoorzienendheid die het me geeft. Desalniettemin zou ik het laten als het milieubelastend zou zijn.
De elektrische auto heb ik net gereserveerd. Ik ben benieuwd.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  FOK!fotograaf woensdag 24 juli 2013 @ 20:44:20 #123
13368 NiGeLaToR
pi_129303981
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 10:19 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Misschien hoort de discussie niet helemaal thuis in een draad over zonnepanelen maar dit is wat ik ervan weet.

[..]



Dank voor de toelichting :) Je hebt gelijk - het is niet ontopic.
De discussie over houtvuur is er zo-een als alle andere; wellicht wanneer perfect uitgevoerd kan een houtkachel het best goed doen. 'Moderne toestellen', 'minder schadelijk' en 'kan de uitstoot lager..' is nog steeds niet 'geen uitstoot van schadelijke stoffen'. Minder kankerverwekkend is nog steeds.. kankerverwekkend.

Zolang in sommige haartvuurrijke buurten de smog tranentrekkend is op een windloze avond vind ik het een dom idee om iedereen houtmeuk in de fik te laten steken. Just my 2 cents :+
pi_129352384
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:44 schreef NiGeLaToR het volgende:
Zolang in sommige haartvuurrijke buurten de smog tranentrekkend is op een windloze avond vind ik het een dom idee om iedereen houtmeuk in de fik te laten steken. Just my 2 cents :+[/sub]
Onder een haardvuur versta ik een openhaard. En ja, die moeten gewoon vanaf morgen verboden worden. Rendement 10 a 15% en zeer onvolledige verbranding doordat de temp niet hoog genoeg is.

Dan heb je gelijk.

Maar als het over een HR-houtkachel gaat, met een rendement > 80%, en een binnentemp ver boven de 500 grd, dan heb ik liever dat jij je kachel aansteekt, dan dat je je auto start.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 26 juli 2013 @ 08:30:33 #125
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_129357589
Ik heb voor zonnepanelen hele gunstige ligging van mijn dak (voor en achter). Mijn tuin zit op het noorden en voorkaant opt zuiden dus bijna gehele dag wel een zon opt dak.

Maar mijn energie rekening is nu iets van 120 euro. Waarom zou ik dan voro 6 duizend euro voor zonnenpanelen op het dak gooien en dat pas over 10 jaar hebben terug verdient.

Als mijn stroom rekening nou 250 euro had ik het anders gevonden.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 08:38:29 #126
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_129357682
Tja, tegen die redenatie valt weinig in te brengen.
If you can't beat them, join them.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 09:24:46 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129358477
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 08:30 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb voor zonnepanelen hele gunstige ligging van mijn dak (voor en achter). Mijn tuin zit op het noorden en voorkaant opt zuiden dus bijna gehele dag wel een zon opt dak.

Maar mijn energie rekening is nu iets van 120 euro. Waarom zou ik dan voro 6 duizend euro voor zonnenpanelen op het dak gooien en dat pas over 10 jaar hebben terug verdient.

Als mijn stroom rekening nou 250 euro had ik het anders gevonden.
Hoeveel KWh verbruik je nu dan per jaar?
pi_129376266
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 08:30 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb voor zonnepanelen hele gunstige ligging van mijn dak (voor en achter). Mijn tuin zit op het noorden en voorkaant opt zuiden dus bijna gehele dag wel een zon opt dak.

Maar mijn energie rekening is nu iets van 120 euro. Waarom zou ik dan voro 6 duizend euro voor zonnenpanelen op het dak gooien en dat pas over 10 jaar hebben terug verdient.
Ik bespaar met 2700,- investering elk jaar 450,-

quote:
Als mijn stroom rekening nou 250 euro had ik het anders gevonden.
Want? 50,- per maand besparing is als die van 120,- afgaat ineens minder waard als een 50,- per maand besparing die van 250,- afgaat?

Het maakt natuurlijk geen reet uit hoeveel je huidige energierekening is. Tegenover een bepaalde investering staat een bepaald rendement. Het rendement bepaalt of het zinvol is, en niks anders.

Overigens: die 10.000,- op de bank levert je momenteel 200,- per jaar aan rente als je geluk hebt. Waarschijnlijk 175,-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_129464504
Ik heb in de openingspost van TS niet helemaal goed meegekregen welke stappen je allemaal dient te nemen bij het aanleggen/aanschaffen van zonne-oplossingen.

Zijn er een paar handige websites waar je een goed beeld kunt krijgen bij de kosten, of er eventueel subsidies zijn, de risico's en of je bv ook 'klein' kunt beginnen of beter meteen 10 panelen kunt leggen. Kun je ook de basis laten installeren, en elk jaar een paneel erbij kopen?

Is zo'n pakket van Eneco (zitten we bij) van zo'n ¤4300 voor 6 panelen het overwegen waard, of zijn er betere/goedkopere plekken om dit te regelen?
  maandag 29 juli 2013 @ 12:42:23 #130
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_129465928
quote:
Is zo'n pakket van Eneco (zitten we bij) van zo'n ¤4300 voor 6 panelen het overwegen waard, of zijn er betere/goedkopere plekken om dit te regelen?
dat lijkt mij erg duur, volslagen idioot zelfs als dat de prijs na aftrek van de subsidie is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gnittoo op 29-07-2013 16:53:50 ]
  maandag 29 juli 2013 @ 19:00:25 #131
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129477912
Kosten en opbrengsten verschillen nogal per adres en dak. Je kan wat leveranciers in de buurt om een offerte vragen en die ter vergelijking hier posten.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 18:15:23 #132
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_129513692
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 12:01 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Ik heb in de openingspost van TS niet helemaal goed meegekregen welke stappen je allemaal dient te nemen bij het aanleggen/aanschaffen van zonne-oplossingen.

Zijn er een paar handige websites waar je een goed beeld kunt krijgen bij de kosten, of er eventueel subsidies zijn, de risico's en of je bv ook 'klein' kunt beginnen of beter meteen 10 panelen kunt leggen. Kun je ook de basis laten installeren, en elk jaar een paneel erbij kopen?

Is zo'n pakket van Eneco (zitten we bij) van zo'n ¤4300 voor 6 panelen het overwegen waard, of zijn er betere/goedkopere plekken om dit te regelen?
¤4300 voor 6 panelen!? Echt... WTF :')
Ga eens zoeken op internet 1500wp inc. installatie moet ongeveer uitkomen op 2500 - 3200 euro inc btw ex subsidie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 30-07-2013 18:24:17 ]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 18:17:04 #133
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_129513751
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 08:30 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb voor zonnepanelen hele gunstige ligging van mijn dak (voor en achter). Mijn tuin zit op het noorden en voorkaant opt zuiden dus bijna gehele dag wel een zon opt dak.

Maar mijn energie rekening is nu iets van 120 euro. Waarom zou ik dan voro 6 duizend euro voor zonnenpanelen op het dak gooien en dat pas over 10 jaar hebben terug verdient.

Als mijn stroom rekening nou 250 euro had ik het anders gevonden.
Een investering in PV levert momenteel meer geld op dan je geld op een deposito zetten of aflossen in je hypotheek.
Tvt is bij DHZ overigens 5 tot 7 jaar.

Met een investering van 3700,- is mijn opbrengst +/- 600 euro per jaar. Daarbij moet zelfs nog opgemerkt worden dat ik veel last van schaduw heb en één set op NNO ligt.
pi_129536012
quote:
¤4300 voor 6 panelen!? Echt... WTF :')
Ga eens zoeken op internet 1500wp inc. installatie moet ongeveer uitkomen op 2500 - 3200 euro inc btw ex subsidie.
Ah. Dat klinkt veel beter ja :). Dat verklaart die tvt ook beter :). Ik ga verder zoeken.

Nog een aanvullende vraag. Kun je platte panelen ook op een garage plaatsen, ondanks dat de garage onderdeel vormt van een groot breed garagedak (in totaal 50 garages)....of is dit te riskant omdat het niet direct bij het huis is geplaatst? Wij hebben 2 dakkapellen; dus kan ik mij zo voorstellen dat er te weinig ruimte is in de huidige opzet.
  woensdag 31 juli 2013 @ 20:33:18 #135
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_129555571
Juli voor de 2450wp set (45 graden helling op ZZW met schaduw) heeft 298kWh opgebracht. De beste maand van het jaar (het record stond op de April maand met 260kWh 106kWh/kWp)
Een hele nette 121kWh/kWp :)

De 690wp set op NNO presteert verbazingwekkend goed. De set is nu 24 dagen online en heeft 64kWh opgebracht. De set presteert nu op 95% van de ZZW set :D Dit zou neer komen op 115kWh/kWp of te wel 79kWh. Niet gek voor een noord setje met schaduw :P

Het is wel kicken om nu bijna 400kwh in een maand te oogsten terwijl ik amper 120kwh in zijn totaliteit verbruik :9~
pi_129557546
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 20:33 schreef Revolution-NL het volgende:
Juli voor de 2450wp set (45 graden helling op ZZW met schaduw) heeft 298kWh opgebracht. De beste maand van het jaar (het record stond op de April maand met 260kWh 106kWh/kWp)
Een hele nette 121kWh/kWp :)

De 690wp set op NNO presteert verbazingwekkend goed. De set is nu 24 dagen online en heeft 64kWh opgebracht. De set presteert nu op 95% van de ZZW set :D Dit zou neer komen op 115kWh/kWp of te wel 79kWh. Niet gek voor een noord setje met schaduw :P

Het is wel kicken om nu bijna 400kwh in een maand te oogsten terwijl ik amper 120kwh in zijn totaliteit verbruik :9~
Heb je op alle panelen schaduw van de 2450wp set, of alleen op enkele panelen?
Heb je schaduwmanagement?
Eerlijk gezegd vindt ik de opbrengst van dat setje behoorlijk tegenvallen.
Misschien beter om als het mogelijk is een tweede lus of de schaduwpanelen op een andere omvormer aan te sluiten.
  woensdag 31 juli 2013 @ 21:19:51 #137
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_129557951
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 21:11 schreef klipper het volgende:

[..]

Heb je op alle panelen schaduw van de 2450wp set, of alleen op enkele panelen?
Heb je schaduwmanagement?
Eerlijk gezegd vindt ik de opbrengst van dat setje behoorlijk tegenvallen.
Misschien beter om als het mogelijk is een tweede lus of de schaduwpanelen op een andere omvormer aan te sluiten.
De set is zorgvuldig samengesteld alle mogelijkheden heb ik onderzocht, ik kan alleen niks aan doen aan mijn omgevingsvariabelen ;). De huidige setup bied gewoon de meeste value for money met A-componenten.

De 2450wp set bestaat (bewust) uit twee sets. één van 1200wp boven de dakkapel en één onder de dakkapel van 1250wp. Beide ontsloten op een eigen SMA SB1200 (die heeft helaas geen optitrac functionaliteit aan boord). Omdat ze beiden op de PV groep zitten worden ze als één systeem gemonitort via de DIN kwh meter.

De set boven de dakkapel heeft aan het eind van de middagschaduw van een appartementen complex.
De set is nu iets ouder dan een jaar en heeft over 365dagen 900kWh/kWp opgebracht (precies 1080kwh)

Een hele keurige opbrengst.

De set onder de dakkapel heeft s'ochtends last van schaduw van het dakkapel en nog eerder dan de set boven van het appartementen complex. Gemiddeld heeft de set 5 tot 10% minder opbrengst tov de set boven de dakkapel.

Schaduw is killing, en met een dakhoek van 45 graden mag ik echt niet klagen :)

Met kleinere strings heb je helaas weinig keuze qua omvormers. Heb bewust gekozen voor 2x een SB1200. De strings zijn namelijk klein en de SB1200 heeft een lage start spanning, daarnaast beïnvloed de onderste string de bovenste string niet. Ik heb gekeken naar micro omvormers en Tigo Optimizers maar de meer opbrengst tov de meerprijs is economisch niet te verantwoorden ;)

Als ik de totale opbrengst van de sets bekijk en dat wegzet tegen andere systemen op pvoutput dan presteert het systeem naar omstandigheden gewoon erg goed.

Ik weet natuurlijk niet wat je referentiekader is dat je vind dat de set erg tegenvalt.
Je bent toch niet woonachtig in Den Helder of woont elder aan de kust? Dan met ben je met opbrengsten van >1050kWh/kWp gewoon verpest ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 31-07-2013 21:30:25 ]
  donderdag 1 augustus 2013 @ 07:40:14 #138
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_129569508
Ook hier een record in juli :):

Set: 2000 Wp
Opbrengst juli: 134 kWh/kWp
Orientatie: WZW
Locatie: omgeving Den Haag
If you can't beat them, join them.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:13:17 #139
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_129571951
Ook hier een record in juli :)

2205 Wp
Opbrengst juli: 147 kWh/kWp
Orientatie: ZW
Locatie: Fryslan
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:50:56 #140
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_129572872
mooie opbrengst!
If you can't beat them, join them.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 12:55:49 #141
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_129576479
Ook hier juli records.

2205Wp
Opbrengst juli: 331.51 kWh, 150,3 kWh/kWp
Orientatie: zuid
Locatie: Haarlem

-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_129634964
Moment van meterstanden doorgeven.
Wij hebben nu 1 maand panelen op ons dak liggen, in die periode hebben we nog 129 Kwh afgenomen van onze energieleverancier maar 401 Kwh terug geleverd. Ik heb het niet opgezocht maar het moment van de meterstanden doorgeven voor het opmaken van de jaarrekening kan dus heel bepalend zijn voor het teruglevertarief. Hoe gaan jullie daar mee om, kijk je even naar het totaalplaatje zodat je geen standen doorgeeft die ertoe leiden dat je meer terug levert dan je gebruikt ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 14:59:19 #143
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_129647155
Alleen de eerste keer nadat je panelen hebt liggen toch :?
If you can't beat them, join them.
pi_129647376
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:00 schreef roadrats het volgende:
Moment van meterstanden doorgeven.
Wij hebben nu 1 maand panelen op ons dak liggen, in die periode hebben we nog 129 Kwh afgenomen van onze energieleverancier maar 401 Kwh terug geleverd. Ik heb het niet opgezocht maar het moment van de meterstanden doorgeven voor het opmaken van de jaarrekening kan dus heel bepalend zijn voor het teruglevertarief. Hoe gaan jullie daar mee om, kijk je even naar het totaalplaatje zodat je geen standen doorgeeft die ertoe leiden dat je meer terug levert dan je gebruikt ?
Ik begrijp het probleem niet.

Stel dat je morgen de meterstand moet doorgeven, dan zit het verbruik van de andere 11 maanden er toch bij? Dan zit je in totaal toch niet in de 'min'?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_129649446


Ik kreeg net een ingeving. Met een dak van 45 graden op zuid-oost en noord-west heb je op de ene kant 95% rendement en aan de andere kant 65%. Volgens wat algemeen aangenomen wordt is de ene kant dus geschikt en de andere kant wordt vrijwel nooit gebruikt omdat de terugverdientijd te lang wordt.

Maar is dit niet juist dé ideale situatie? De zuid-oostkant met 95% krijgt een setje van bijv 12 panelen met in totaal 3000wp. Op het moment dat de noord-westkant iets zou gaan leveren wordt de opbrengst van de zuid-oostkant snel minder.

Als je nu diezelfde set panelen op de noord-westkant legt en op de bestaande omvormer aansluit gebruik je de tijd dat de omvormer anders duimen staat te draaien en heb je op noord-west voor 2/3 van de setprijs (alleen de panelen dus, de omvormer bespaar je) eveneens 2/3 van de opbrengst. De terugverdientijd blijft dan dus gelijk.

Waarom wordt dit niet veel meer gebruikt?

[ Bericht 0% gewijzigd door CafeRoker op 03-08-2013 16:52:29 ]
pi_129650035
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 16:45 schreef CafeRoker het volgende:
[ afbeelding ]

Ik kreeg net een ingeving. Met een dak van 45 graden op zuid-oost en noord-west heb je op de ene kant 95% rendement en aan de andere kant 65%. Volgens wat algemeen aangenomen wordt is de ene kant dus geschikt en de andere kant wordt vrijwel nooit gebruikt omdat de terugverdientijd te lang wordt.

Maar is dit niet juist dé ideale situatie? De zuid-oostkant met 95% krijgt een setje van bijv 12 panelen met in totaal 3000wp. Op het moment dat de noord-westkant iets zou gaan leveren wordt de opbrengst van de zuid-oostkant snel minder.

Als je nu diezelfde set panelen op de noord-westkant legt en op de bestaande omvormer aansluit gebruik je de tijd dat de omvormer anders duimen staat te draaien en heb je op noord-west voor 2/3 van de setprijs (alleen de panelen dus, de omvormer bespaar je) eveneens 2/3 van de opbrengst. De terugverdientijd blijft dan dus gelijk.

Waarom wordt dit niet veel meer gebruikt?
Gaat niet werken, tenminste zonder schaduwmanagement.
Schaduw gaat altijd ten nadele werken.
Je zou de set dus niet in 1 string kunnen zetten, immers 1 paneel in schaduw heeft invloed op de gehele set
pi_129650325
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 17:09 schreef klipper het volgende:
Gaat niet werken, tenminste zonder schaduwmanagement.
Schaduw gaat altijd ten nadele werken.
Je zou de set dus niet in 1 string kunnen zetten, immers 1 paneel in schaduw heeft invloed op de gehele set
Zoals ik het begrijp wil hij volgens mij gewoon de ene string op een bepaald tijdstip van de dag loskoppelen en de andere string het werk laten overnemen. Maar dan gooi je dagelijks wel een bult stroom weg.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_129654964
nee, ik ga niets afkoppelen. Maar er zijn toch omvormers die wel goed schaduwmanagement hebben?
pi_129655372
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 19:49 schreef CafeRoker het volgende:
nee, ik ga niets afkoppelen. Maar er zijn toch omvormers die wel goed schaduwmanagement hebben?
Je kunt een omvormer nemen die 2 strings kwijt kan (met elk een eigen MPP-tracker) maar dat wordt dan wel een zwaardere omvormer dan je voor 1 string nodig zou hebben, dus daar gaat je voordeel dan schat ik zo.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 20:36:03 #150
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_129656866
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 16:45 schreef CafeRoker het volgende:
[ afbeelding ]

Ik kreeg net een ingeving. Met een dak van 45 graden op zuid-oost en noord-west heb je op de ene kant 95% rendement en aan de andere kant 65%. Volgens wat algemeen aangenomen wordt is de ene kant dus geschikt en de andere kant wordt vrijwel nooit gebruikt omdat de terugverdientijd te lang wordt.

Maar is dit niet juist dé ideale situatie? De zuid-oostkant met 95% krijgt een setje van bijv 12 panelen met in totaal 3000wp. Op het moment dat de noord-westkant iets zou gaan leveren wordt de opbrengst van de zuid-oostkant snel minder.

Als je nu diezelfde set panelen op de noord-westkant legt en op de bestaande omvormer aansluit gebruik je de tijd dat de omvormer anders duimen staat te draaien en heb je op noord-west voor 2/3 van de setprijs (alleen de panelen dus, de omvormer bespaar je) eveneens 2/3 van de opbrengst. De terugverdientijd blijft dan dus gelijk.

Waarom wordt dit niet veel meer gebruikt?
Wat hierboven wordt, gezegd je gooit veel stroom weg als je handmatig gaat omschakelen de zon schijnt altijd redelijk lang op twee dakhelling en daarnaast heb je altijd diffuus licht.

Voor een dergelijke setup wordt over het meerdere omvormers gebruikt of een omvormer met meerdere MPP trackers.

Ik ken wel verhalen van mensen die een systeem hebben met oost en west op een eigen string binnen één MPP tracker en Optitrac Global Peak ingeschakeld hebben (Schaduwmanagement van SMA). Dit schijnt heel behoorlijk te werken :)
  maandag 5 augustus 2013 @ 09:46:55 #151
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_129706802
Zijn er ergens ook lijstjes met de netto uitgekeerde teruglever vergoeding (dus het overschot na saldering) per energiebedrijf te vinden..?

Ik heb enkel een (belachelijke) prijs van ¤0,07,- zien langskomen... geldt die prijs voor alle bedrijven in NL, of is er hier niemand die een grotere set draait?

Ik hoor ook iets over de NMA die stelt dat "een redelijke terug leververgoeding" verplicht is... en dan hoor ik ergens anders weer dat "een redelijke terugleververgoeding" 70% van de geleverde stroomprijs is...

Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.. :{

Ben ook nieuwsgierig naar de voor en nadelen van panelen ter vervanging van het bestaande oudere pannendak, dus inbouw ipv opbouw..

En zijn er hier mensen die zelf panelen bouwen..?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 5 augustus 2013 @ 09:49:41 #152
35189 Troel
scherp en bot
pi_129706855
Waarom is die prijs belachelijk? Dat is wat je zelf ook betaalt als je stroom afneemt. Dat daar nog weet ik veel aan belasting opkomt, dat maakt het duur!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 5 augustus 2013 @ 09:56:43 #153
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_129706979
quote:
7s.gif Op maandag 5 augustus 2013 09:49 schreef Troel het volgende:
Waarom is die prijs belachelijk? Dat is wat je zelf ook betaalt als je stroom afneemt. Dat daar nog weet ik veel aan belasting opkomt, dat maakt het duur!
Ik betaal aan mijn energieleverancier toch echt 21/22ct.... geen 0,07..
Waarom zou ik dan niet ook 21ct krijgen van degene die mijn stroom koopt..?
Oke gebruik van het transportnet zou daar nog afkunnen.

In Duitsland (hier 20km vandaan) krijg ik 23ct netto... (dat zijn ook de kosten die je betaalt als je afneemt..)

Daarom is die prijs belachelijk.. ;)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 5 augustus 2013 @ 09:58:55 #154
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_129707034
Heeft iemand een aan te raden linkje of wat tips met waar je op moet letten qua dak bij het zoeken naar een woning?

Ik zou in de toekomst wel panelen willen, dus dat speelt wel mee in de beslissing.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 5 augustus 2013 @ 10:00:48 #155
35189 Troel
scherp en bot
pi_129707062
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2013 09:56 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik betaal aan mijn energieleverancier toch echt 21/22ct.... geen 0,07..
Waarom zou ik dan niet ook 21ct krijgen van degene die mijn stroom koopt..?
Oke gebruik van het transportnet zou daar nog afkunnen.

In Duitsland (hier 20km vandaan) krijg ik 23ct netto... (dat zijn ook de kosten die je betaalt als je afneemt..)

Daarom is die prijs belachelijk.. ;)
Dat komt omdat er in die 22 cent ook belastingen en heffingen zitten. De kale prijs van een kWh is echt maar zo laag.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 5 augustus 2013 @ 10:04:48 #156
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_129707136
quote:
7s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:00 schreef Troel het volgende:

[..]

Dat komt omdat er in die 22 cent ook belastingen en heffingen zitten. De kale prijs van een kWh is echt maar zo laag.
Maar ik moet toch ook belasting afdragen over de opbrengsten..?
En mijn panelen slijten net zo goed, als de windmolen van het energiebedrijf...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 5 augustus 2013 @ 10:07:33 #157
35189 Troel
scherp en bot
pi_129707190
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:04 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Maar ik moet toch ook belasting afdragen over de opbrengsten..?
En mijn panelen slijten net zo goed, als de windmolen van het energiebedrijf...
Hoezo moet jij belasting afdragen dan? Je maakt mij niet wijs dat jij zoveel panelen hebt liggen dat je belastingplichtig bent :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 5 augustus 2013 @ 10:09:13 #158
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_129707240
quote:
7s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Hoezo moet jij belasting afdragen dan? Je maakt mij niet wijs dat jij zoveel panelen hebt liggen dat je belastingplichtig bent :P
Ik heb nog niets liggen, maar ruimte voor 15 a 20 kw...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_129707455
Maargoed, Je betaalt ca. 7 cent per kWh aan het energiebedrijf. De rest van die 20 cent is belasting en daar kan het energiebedrijf ook niks aan doen.
  maandag 5 augustus 2013 @ 10:26:47 #160
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_129707621
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:19 schreef erikkll het volgende:
Maargoed, Je betaalt ca. 7 cent per kWh aan het energiebedrijf. De rest van die 20 cent is belasting en daar kan het energiebedrijf ook niks aan doen.
Nee ik betaal 21a22ct... het energiebedrijf moet daar vervolgens belasting over afdragen..
Waarom kan ik dan niet dezelfde factuur (-transport en netkosten) naar hun sturen?

Of zie ik het totaal verkeerd..?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_129707651
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:26 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee ik betaal 21a22ct... het energiebedrijf moet daar vervolgens belasting over afdragen..
Waarom kan ik dan niet dezelfde factuur (-transport en netkosten) naar hun sturen?

Of zie ik het totaal verkeerd..?
Ja, jij ziet het verkeerd. Zij leveren de stroom voor 7 cent. Op je factuur staat ook dat die stroom 7 cent kost. Er staat duidelijk bij welk deel belasting is.
pi_129707791
Op mijn afrekening van vorig jaar staat het zo:

Verbruikskosten Verbruik Gem. Tarief1 Totaal (ex. BTW)
Levering stroom 1.483 kWh 0,06566 ¤ 97,37
Energiebelasting zone 1 1.483 kWh 0,11317 ¤ 167,83
  maandag 5 augustus 2013 @ 10:41:23 #163
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_129707956
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:28 schreef erikkll het volgende:

[..]

Ja, jij ziet het verkeerd. Zij leveren de stroom voor 7 cent. Op je factuur staat ook dat die stroom 7 cent kost. Er staat duidelijk bij welk deel belasting is.
Eehm nee dat staat er niet...
Er staat een totaalverbruik van kwh
Maar ik heb net even uitgerekend dat de kale stroom mij 12ct/kWh ex btw kost...

Dat is dus geen 7ct
De door de nma beloofde "redelijke vergoeding" van 70% zou dan ook 8,4ct moeten zijn in mijn geval

Maar er is dus geen lijstje met teruglevertarieven van kale stroom per energiebedrijf?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 5 augustus 2013 @ 10:44:34 #164
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_129708027
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:34 schreef erikkll het volgende:
Op mijn afrekening van vorig jaar staat het zo:

Verbruikskosten Verbruik Gem. Tarief1 Totaal (ex. BTW)
Levering stroom 1.483 kWh 0,06566 ¤ 97,37
Energiebelasting zone 1 1.483 kWh 0,11317 ¤ 167,83
Bij mij staat het gas er ook bij op, en daarna pas de energiebelasting- en netwerkkosten, dus kan zo 123 niet zien wat die kosten (voor alleen stroom) zijn..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:04:14 #165
35189 Troel
scherp en bot
pi_129708563
quote:
Gemiddelde kosten per kWh
De prijs van enkeltarief grijze stroom is gemiddeld 2 eurocent per kWh (prijspeil 2013); 7 eurocent is voor de stroom zelf, bijna 3,5 eurocent voor btw, en 11 eurocent is energiebelasting.
Het tarief dat uw huishouden betaalt is erg afhankelijk van het contract dat u heeft afgesloten. De prijs van groene stroom is vergelijkbaar met die van grijze stroom.
http://www.milieucentraal(...)paren/energieprijzen


Volgens mij is er trouwens een cijfer weggevallen bij die 2 :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:10:07 #166
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_129708730
Greenchoice geeft wel het volledige bedrag, dus de kale stroomprijs + belastingen als je tot 1000kWh extra saldeert met een digitale meter.
Ik ben lelijk.
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:16:06 #167
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_129708910
quote:
7s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:04 schreef Troel het volgende:

[..]

http://www.milieucentraal(...)paren/energieprijzen

Volgens mij is er trouwens een cijfer weggevallen bij die 2 :P
Ik mag het hopen... :D

Uit hetzelfde stuk:

quote:
De overheid wil energiebesparing stimuleren. Daarom is de energiebelasting ingevoerd. Voor elke kubieke meter gas en voor elke kWh stroom brengt de energieleverancier (namens de overheid) belasting in rekening.
Als ik nou de energieleverancier ben..?

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:10 schreef PICHT het volgende:
Greenchoice geeft wel het volledige bedrag, dus de kale stroomprijs + belastingen als je tot 1000kWh extra saldeert met een digitale meter.
Ja maar daar moet een nul bij... ik wil (veel) meer dan 1000kWh terugleveren... (bovenop het salderen dus)

[ Bericht 1% gewijzigd door Snowballed op 05-08-2013 11:25:55 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:05:39 #168
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_129714216
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:16 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik mag het hopen... :D

Uit hetzelfde stuk:

[..]

Als ik nou de energieleverancier ben..?

[..]

Ja maar daar moet een nul bij... ik wil (veel) meer dan 1000kWh terugleveren... (bovenop het salderen dus)
Dan is het gewoon het standaardtarief, 6 a 7 cent de kWh. Teveel loont dus eigenlijk helemaal niet zo. Tenzij je alles weg gaat stoken met elektrische kachels in de winter, maar da's ook weer kapitaalvernietiging.
Ik ben lelijk.
  maandag 5 augustus 2013 @ 15:24:26 #169
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_129716796
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:05 schreef PICHT het volgende:

[..]

Dan is het gewoon het standaardtarief, 6 a 7 cent de kWh. Teveel loont dus eigenlijk helemaal niet zo. Tenzij je alles weg gaat stoken met elektrische kachels in de winter, maar da's ook weer kapitaalvernietiging.
Als ik daarmee het gas wat ik nu verbruik kan uitsparen.. is dat misschien wel een optie...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_129729182
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2013 09:46 schreef Snowballed het volgende:
Zijn er ergens ook lijstjes met de netto uitgekeerde teruglever vergoeding (dus het overschot na saldering) per energiebedrijf te vinden..?

Ik heb enkel een (belachelijke) prijs van ¤0,07,- zien langskomen... geldt die prijs voor alle bedrijven in NL, of is er hier niemand die een grotere set draait?

Ik hoor ook iets over de NMA die stelt dat "een redelijke terug leververgoeding" verplicht is... en dan hoor ik ergens anders weer dat "een redelijke terugleververgoeding" 70% van de geleverde stroomprijs is...
Even de dingen op een rijtje blijven houden aub...

Jij betaalt wellicht 22 ct voor een kWh, maar daarvan houd je energieleverancier er zelf 7, en die andere 15 ct betaalt hij zelf ook weer (netbeheerder, en heeeeel veel belasting.)

Dus zelfs als jij energieleverancier zou zijn op papier en 22ct per geleverde kWh ontvangt, zul je er 15 ct per kWh van moeten doorstorten naar de desbetreffende instanties. En dan hou je na een hoop administratieve rompslomp 7 ct over, net zoveel als je energieleverancier aan jou overhoudt.

Dus als ze je 7 ct betalen mag je eigenlijk in je handen klappen, dan verdienen ze dus niks, de stroom die ze inkopen bij grote partijen kost ze (gemiddeld) tussen de 4 en 6 ct per kWh schat ik zo.

quote:
En zijn er hier mensen die zelf panelen bouwen..?
Niet aan beginnen, loont niet. Tel alles maar op, cellen, buswire, glas, aluminium, kit, arbeid en zie het dan nog maar eens 20 jaar vochtdicht te houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 05-08-2013 21:04:03 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 24 september 2013 @ 07:59:53 #171
35189 Troel
scherp en bot
pi_131503293


Mijn SMA sunny boy geeft een foutmelding. Iets met ground en documentatie, maar in de documentatie staat dat ik de leverancier moet bellen. Fijn :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131520355
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2013 07:59 schreef Troel het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn SMA sunny boy geeft een foutmelding. Iets met ground en documentatie, maar in de documentatie staat dat ik de leverancier moet bellen. Fijn :')
Je hebt dus een aardfout, dit moet je herstellen.

De elektrische isolatie van het zonne-energiesysteem t.o.v. aarde is defect. De weerstand tussen de DC-plus- en/of de DC-min-aansluiting en aarde ligt buiten een gedefinieerd grenswaardenbereik.
Kan natuurlijk ook vocht zijn, controleer de aansluitingen, kabels op beschadigingen en de aarding op zich.
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:10:48 #174
35189 Troel
scherp en bot
pi_131520634
Nou ja, ik heb niets gedaan en het lampje is vanzelf uitgegaan. Ga me er zelf niet mee bemoeien, heb het neergelegd bij de woningbouw en ze sturen de installateur maar voor me. Installatie ligt er nog geen jaar op. Dat is dan weer het voordeel van huur (vooral omdat ze binnen 48 uur pas contact opnemen :') )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131521201
Een andere vraag betreffende zo een propeller kan eentje aanschaffen met wieken van 2.40 mtr zou meer op brengen als menig paneel werd me verteld, mag die gewoon in mijn achtertuin staan ?
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:31:42 #176
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_131521284
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:29 schreef john2406 het volgende:
Een andere vraag betreffende zo een propeller kan eentje aanschaffen met wieken van 2.40 mtr zou meer op brengen als menig paneel werd me verteld, mag die gewoon in mijn achtertuin staan ?
Moet je niet eens willen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_131521389
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:31 schreef cvboer het volgende:

[..]

Moet je niet eens willen.
Zeker wel hoor het gaat me om de opbrengst en die fotocellen die zou ik dus niet willen.
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:36:32 #178
35189 Troel
scherp en bot
pi_131521460
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:29 schreef john2406 het volgende:
Een andere vraag betreffende zo een propeller kan eentje aanschaffen met wieken van 2.40 mtr zou meer op brengen als menig paneel werd me verteld, mag die gewoon in mijn achtertuin staan ?
Wat denk je zelf :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:37:47 #179
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_131521509
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zeker wel hoor het gaat me om de opbrengst en die fotocellen die zou ik dus niet willen.
Als je je buren te vriend wil houden zou ik er snel vanaf zien. Het geluid, de hinderlijke slagschaduw zijn dingen die je woongenot ernstig kunnen verstoren. Tevens schijnt vaker de zon dan dat het waait.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_131521542
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:36 schreef Troel het volgende:

[..]

Wat denk je zelf :')
Ik denk dat ik een grote achtertuin heb 80 mtr diep dus.
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:40:00 #181
35189 Troel
scherp en bot
pi_131521590
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik een grote achtertuin heb 80 mtr diep dus.
Je mag niet zomaar iets in je achtertuin plaatsen van die hoogte zonder een vergunning. Wij hebben jarenlang zo'n idioot gehad die het ding al wel gebouwd had (en die woonde in het buitengebied, dus daar had niemand last van), maar het niet mocht gebruiken. Beetje zonde van je geld.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131521594
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:29 schreef john2406 het volgende:
Een andere vraag betreffende zo een propeller kan eentje aanschaffen met wieken van 2.40 mtr zou meer op brengen als menig paneel werd me verteld, mag die gewoon in mijn achtertuin staan ?
Beetje vaag allemaal. Begin eens met uit te zoeken wat die windmolen per jaar zou moeten opbrengen.

(Er is een tijd geleden een test uitgevoerd met een stuk of 12 van die maat molens, en geen 1 (!) kwam ook maar enigzins redelijk uit de test.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:42:18 #183
35189 Troel
scherp en bot
pi_131521659
quote:
Heb je een vergunning nodig voor je eigen windmolen?
Voor het plaatsen van een windturbine heb je een vergunning nodig. Elke gemeente in Nederland bepaalt haar eigen regels op gebied van milieu en bouwvergunningen, dus is het verstandig om de regels in jouw woonplaats te achterhalen. Het eventueel plaatsen van een windmolen begint dan ook altijd met een bezoekje aan (de website van) de gemeente.
En de door Bijvlagenzinvol genoemde test:
http://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-test
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131521720
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:40 schreef Troel het volgende:

[..]

Je mag niet zomaar iets in je achtertuin plaatsen van die hoogte zonder een vergunning. Wij hebben jarenlang zo'n idioot gehad die het ding al wel gebouwd had (en die woonde in het buitengebied, dus daar had niemand last van), maar het niet mocht gebruiken. Beetje zonde van je geld.
Dat is dus het antwoord wat ik wou horen, kijken hoe het in deze gemeente zit dan dus.
pi_131521854
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:42 schreef Troel het volgende:
En de door Bijvlagenzinvol genoemde test:
http://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-test
Hier nog een keer, met de aanschafprijzen :') erbij. http://www.olino.org/arti(...)-kleine-windturbines
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:53:16 #186
35189 Troel
scherp en bot
pi_131521972
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hier nog een keer, met de aanschafprijzen :') erbij. http://www.olino.org/arti(...)-kleine-windturbines
Lijkt me wel iets voor in de achtertuin. In plaats van de auto ofzo :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 25 september 2013 @ 23:00:41 #187
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_131572658
Als je in Noord Holland zit, heb je pech: daar mogen geen windmolens meer geplaatst worden... :P
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_131573183
Ik zou de Turby nemen :')
Laat die handjes wapperen!
pi_131598608
Vandaag op de site van de belastingdienst:

Particulieren met zonnepanelen kunnen ondernemer voor de btw zijn

26-09-2013

Voor de levering van elektriciteit aan uw energieleverancier met behulp van zonnepanelen kunt u aangemerkt worden als ondernemer voor de btw.

U hebt een btw-plicht als u als particuliere eigenaar van zonnepanelen de opgewekte elektriciteit geheel of gedeeltelijk duurzaam en tegen vergoeding levert aan uw energieleverancier. Voor het recht op aftrek van de btw gelden de normale btw-regels.

Als ondernemer voor de btw moet u een administratie bijhouden en facturen sturen voor uw leveringen waarop de btw vermeld staat. U kunt ook helemaal worden ontheven van deze administratieve verplichtingen, waarna u geen recht hebt op aftrek. Als u zich al hebt aangemeld vanwege de zonnepanelen, dan krijgt u binnenkort bericht van ons.

Binnenkort worden antwoorden op veelgestelde vragen gepubliceerd.
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  donderdag 26 september 2013 @ 21:19:31 #190
35189 Troel
scherp en bot
pi_131598977
Ja, maar dat was toch al tijden geleden in het nieuws?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131598988
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 21:11 schreef roadrats het volgende:
Vandaag op de site van de belastingdienst:

Particulieren met zonnepanelen kunnen ondernemer voor de btw zijn
Lang leve de Ferrarismeter, geen gezeik met facturen sturen. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 26 september 2013 @ 21:20:23 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_131599019
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 21:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Lang leve de Ferrarismeter, geen gezeik met facturen sturen. ^O^
Voor wat ik begrepen heb van een belastinggoeroe, moet je wel heel veel terug leveren wil je daadwerkelijk als ondernemer gezien worden :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131599095
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2013 21:20 schreef Troel het volgende:
Voor wat ik begrepen heb van een belastinggoeroe, moet je wel heel veel terug leveren wil je daadwerkelijk als ondernemer gezien worden :P
En die grens ligt dankzij de Ferrarismeter nog verder weg. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 26 september 2013 @ 21:23:27 #194
35189 Troel
scherp en bot
pi_131599164
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 21:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En die grens ligt dankzij de Ferrarismeter nog verder weg. ^O^
Volgens mij gaan we dit nooit eens worden he :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131599678
quote:
6s.gif Op donderdag 26 september 2013 21:23 schreef Troel het volgende:
Volgens mij gaan we dit nooit eens worden he :D
Jawel hoor, ik begrijp je standpunt wel, maar bij mij kunnen ze niet aantonen dat ik iets heb teruggeleverd zolang dat niet meer is dan mijn huidige verbruik. Daarom zeg ik, die teruglevergrens komt dan nog verder weg te liggen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 27 september 2013 @ 08:37:10 #196
62913 Blik
The one and Only!
pi_131610003
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:29 schreef john2406 het volgende:
Een andere vraag betreffende zo een propeller kan eentje aanschaffen met wieken van 2.40 mtr zou meer op brengen als menig paneel werd me verteld, mag die gewoon in mijn achtertuin staan ?
Aangezien een dakkapel soms al voor moeilijkheden zorgt, wat zal een windmolen wel niet teweeg brengen?
  vrijdag 27 september 2013 @ 08:38:46 #197
62913 Blik
The one and Only!
pi_131610025
Per 22 oktober eindelijk zonnepanelen op ons dak, 3000wp :)
  vrijdag 27 september 2013 @ 09:13:58 #198
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_131610532
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2013 21:20 schreef Troel het volgende:

[..]

Voor wat ik begrepen heb van een belastinggoeroe, moet je wel heel veel terug leveren wil je daadwerkelijk als ondernemer gezien worden :P
Het punt is juist dat je (volgens die uitspraak) sowieso ondernemer bent als je teruglevert. Dat doe je op een zonnige dag (zeker als tweeverdiener, want niet thuis) al snel.

Ik vraag me alleen af of ze je kunnen verplichten gebruik te maken van de kleine ondernemersregeling. Want dan hoef je geen btw af te dragen, maar je kunt niets meer terugvragen ook...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 27 september 2013 @ 09:56:29 #199
35189 Troel
scherp en bot
pi_131611244
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 09:13 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Het punt is juist dat je (volgens die uitspraak) sowieso ondernemer bent als je teruglevert. Dat doe je op een zonnige dag (zeker als tweeverdiener, want niet thuis) al snel.

Ik vraag me alleen af of ze je kunnen verplichten gebruik te maken van de kleine ondernemersregeling. Want dan hoef je geen btw af te dragen, maar je kunt niets meer terugvragen ook...
De moraal van het verhaal was dat ik me geen zorgen moest maken in ieder geval ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 27 september 2013 @ 10:49:38 #200
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_131612506
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 08:38 schreef Blik het volgende:
Per 22 oktober eindelijk zonnepanelen op ons dak, 3000wp :)
Awww yeah!
Ik ben lelijk.
  vrijdag 27 september 2013 @ 11:18:36 #201
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_131613168
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 september 2013 09:56 schreef Troel het volgende:

[..]

De moraal van het verhaal was dat ik me geen zorgen moest maken in ieder geval ;)
Ik wel. Want ik wil die btw wel graag terug hebben, daar heb ik wel wat papierwerk voor over... :P
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 27 september 2013 @ 12:56:44 #202
35189 Troel
scherp en bot
pi_131615622
Ow, dat kan ook wel, maar dan hoef je je nog geen zorgen te maken ;)

Het zorgen maken was voor "en wat als ik dan ineens moet gaan bijbetalen omdat zus of zo"
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131619075
Wat salderen betreft, dit is sinds 1 juli 2013 onbeperkt voor kleingebruikers en geldt alleen voor de aansluiting waarmee elektriciteit wordt afgenomen of geleverd.
Voorheen was dit 5000 kWh.
Salderingsbedragen zijn inclusief alle kosten, dus betaal jij 22 cent, dan krijg je ook 22 cent en geen 7 cent.

http://www.energieoverhei(...)t-salderen-mogelijk/
  vrijdag 27 september 2013 @ 17:17:50 #204
88071 elmark
Fruittellarolgambler
pi_131622549
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:59 schreef klipper het volgende:
Wat salderen betreft, dit is sinds 1 juli 2013 onbeperkt voor kleingebruikers en geldt alleen voor de aansluiting waarmee elektriciteit wordt afgenomen of geleverd.
Voorheen was dit 5000 kWh.
Salderingsbedragen zijn inclusief alle kosten, dus betaal jij 22 cent, dan krijg je ook 22 cent en geen 7 cent.

http://www.energieoverhei(...)t-salderen-mogelijk/
Het probleem is dat niet iedereen met "salderen" hetzelfde bedoelt. Voor het echte salderen geldt dit zo, maar voor het terugleveren (wat mensen toch ook wel eens salderen noemen) geldt dit niet zo. Hiervoor krijg je slechts 7 cent per kWh.

http://www.energieoverhei(...)-1-juli-2013-update/

[ Bericht 18% gewijzigd door elmark op 27-09-2013 17:26:32 ]
pi_131622899
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:17 schreef elmark het volgende:

[..]

Het probleem is dat niet iedereen met "salderen" hetzelfde bedoelt. Voor het echte salderen geldt dit zo, maar voor het terugleveren (wat mensen toch ook wel eens salderen noemen) geldt dit niet zo. Hiervoor krijg je slechts 7 cent per kWh.

http://www.energieoverhei(...)-1-juli-2013-update/

Er zullen echter maar weinig mensen zijn die veel meer leveren dan afnemen, dus die groep is sowieso al erg klein.
Een iets grotere groep zal net meer terug leveren dan wat ze afnemen, maar ook dit valt wel mee.
De grootste groep neemt nog altijd meer af dan dat er geleverd wordt.

Dus saldering tot 0 is gewoon 22 cent als je 22 cent betaalt, pas als je meer dan 0 terug levert, krijg je over het meerdere maar 7 cent.

Ofwel stel je neemt 3000 kWh af en je levert 3100 kwh, dan betaal je over de eerste 3000 kWh dus ¤0, immers de betaling wordt gesaldeerd en over het meerdere dat je terug levert krijg je dus ¤7 .

Zijn zonnepanelen aantrekkelijk, jazeker tot je de salderingsomslag bereikt.
pi_131624701
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:35 schreef klipper het volgende:

[..]

Er zullen echter maar weinig mensen zijn die veel meer leveren dan afnemen, dus die groep is sowieso al erg klein.
Een iets grotere groep zal net meer terug leveren dan wat ze afnemen, maar ook dit valt wel mee.
De grootste groep neemt nog altijd meer af dan dat er geleverd wordt.

Dus saldering tot 0 is gewoon 22 cent als je 22 cent betaalt, pas als je meer dan 0 terug levert, krijg je over het meerdere maar 7 cent.

Ofwel stel je neemt 3000 kWh af en je levert 3100 kwh, dan betaal je over de eerste 3000 kWh dus ¤0, immers de betaling wordt gesaldeerd en over het meerdere dat je terug levert krijg je dus ¤7 .

Zijn zonnepanelen aantrekkelijk, jazeker tot je de salderingsomslag bereikt.
Ik verbruik 1600kwh en wek 2600kwh op. Bij Greenchoice krijg ik voor mijn teruglevering verbruik + 1000kwh gewoon volledig vergoed.
pi_131625087
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 18:54 schreef Revolution-NL het volgende:

Ik verbruik 1600kwh en wek 2600kwh op. Bij Greenchoice krijg ik voor mijn teruglevering verbruik + 1000kwh gewoon volledig vergoed.
Dus Greenchoice betaalt jou 220,- euro uit voor het 1000kWh overschot?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131625138
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus Greenchoice betaalt jou 220,- euro uit voor het 1000kWh overschot?
yup
pi_131625212
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:11 schreef Revolution-NL het volgende:
yup
Dan ben ik benieuwd hoe zij dat boekhoudkundig verwerken. :D

Zij keren jou dus BTW uit en energiebelasting. c_/
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131625231
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd hoe zij dat boekhoudkundig verwerken. :D

Zij keren jou dus BTW uit en energiebelasting. c_/
Klopt, de vraag is voor hoelang nog.

Van de site
quote:
Uitzondering netto terugleveren
Sommige klanten leveren jaarlijks ongeveer evenveel stroom terug als dat ze verbruiken. Uiteraard fluctueert de productie jaarlijks: in het ene jaar zijn er meer zonne-uren dan in het andere. Greenchoice hanteert een unieke margeregel om te voorkomen dat deze klanten in de jaren dat ze netto verbruiken wel energiebelasting (REB) betalen, maar deze belasting in de jaren van netto teruglevering niet terugkrijgen.

De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.

Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet, artikel 31 lid c.
pi_131625321
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:11 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

yup
Tja, ik ben haast geneigd het woord leugenaar in mijn mond te nemen......
Op de site van greenchoice staat namelijk dit:

Wanneer u meer produceert dan dat u verbruikt, betaalt u per saldo niet meer voor de geleverde energie. Hiermee bespaart u de stroomprijs inclusief energiebelasting en BTW op uw energierekening. Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed.

Dus iemand liegt hier.....
pi_131625351
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:18 schreef klipper het volgende:

[..]

Tja, ik ben haast geneigd het woord leugenaar in mijn mond te nemen......
Op de site van greenchoice staat namelijk dit:

Wanneer u meer produceert dan dat u verbruikt, betaalt u per saldo niet meer voor de geleverde energie. Hiermee bespaart u de stroomprijs inclusief energiebelasting en BTW op uw energierekening. Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed.

Dus iemand liegt hier.....
Sorry??? Gaat het verder goed met je ? Meteen woorden als leugenaar en liegen in de mond nemen.
Doe eens even normaal.

Lees eerst nog eens goed voordat je dergelijk bewoording in je mond neemt.

quote:
Uitzondering netto terugleverenSommige klanten leveren jaarlijks ongeveer evenveel stroom terug als dat ze verbruiken. Uiteraard fluctueert de productie jaarlijks: in het ene jaar zijn er meer zonne-uren dan in het andere. Greenchoice hanteert een unieke margeregel om te voorkomen dat deze klanten in de jaren dat ze netto verbruiken wel energiebelasting (REB) betalen, maar deze belasting in de jaren van netto teruglevering niet terugkrijgen.

De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.
Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet, artikel 31 lid c.


[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 27-09-2013 19:25:35 ]
pi_131625513
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:15 schreef Revolution-NL het volgende:
Klopt, de vraag is voor hoelang nog.
Zal zo lang niet meer zijn schat ik. Maar dan kun je wel elektrisch gaan verwarmen zodat je weer in het salderingstraject komt.

Voor 7ct verkopen? Neh. :N
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131625527
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zal zo lang niet meer zijn schat ik. Maar dan kun je wel elektrisch gaan verwarmen zodat je weer in het salderingstraject komt.

Voor 7ct verkopen? Neh. :N
Er staat al een lucht/lucht warmtepomp op de begroting voor 2014 O-)
Kom ik meteen onder de 500m3 verbruik zodat ik in een lager capaciteitstarief kom = win/win
pi_131625571
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Er staat al een lucht/lucht warmtepomp op de begroting voor 2014 O-)
Kom ik meteen onder de 500m3 verbruik zodat ik in een lager capaciteitstarief kom = win/win
Zal je stroom rekeing ook wel hoger worden dan denk ik me !
Ik ken iemand die zo een ding heeft en een jaarverbruk van 10000 kw heeft !

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2013 19:31:20 ]
pi_131625586
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:30 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zal je stroom rekeing ook wel hoger worden dan denk ik me !
Dat is wel de bedoeling ja :D
pi_131625587
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:30 schreef john2406 het volgende:
Zal je stroom rekeing ook wel hoger worden dan denk ik me !
Joh? :')
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131632447
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:19 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Sorry??? Gaat het verder goed met je ? Meteen woorden als leugenaar en liegen in de mond nemen.
Doe eens even normaal.

Lees eerst nog eens goed voordat je dergelijk bewoording in je mond neemt.

[..]

Ik zeg toch haast :P
Zie de vergissing, keek bij ferrarismeter.
Vraag me dan nog af wat ze doen zodra je 1001 kWh teruglevert.....
pi_131633184
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:59 schreef klipper het volgende:
Wat salderen betreft, dit is sinds 1 juli 2013 onbeperkt voor kleingebruikers en geldt alleen voor de aansluiting waarmee elektriciteit wordt afgenomen of geleverd.
Voorheen was dit 5000 kWh.
Salderingsbedragen zijn inclusief alle kosten, dus betaal jij 22 cent, dan krijg je ook 22 cent en geen 7 cent.

http://www.energieoverhei(...)t-salderen-mogelijk/
Dit is volgens mij niet doorgegaan per juli 2013, waarschijnlijk gaat het pas in per januari 2014.. Bron: http://www.gaslicht.com/n(...)r-onbeperkt-salderen
  zaterdag 28 september 2013 @ 00:00:44 #220
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_131635020
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Er staat al een lucht/lucht warmtepomp op de begroting voor 2014 O-)
Kom ik meteen onder de 500m3 verbruik zodat ik in een lager capaciteitstarief kom = win/win
Ik heb ook wel gekeken naar zoiets, maar volgens mij verbruikt zo'n ding zoveel energie dat het voordeel wat betreft het verminderde gasverbruik compleet teniet wordt gedaan. Vestzak, broekzak idee...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_131636214
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 23:00 schreef hetzusjevan het volgende:

[..]

Dit is volgens mij niet doorgegaan per juli 2013, waarschijnlijk gaat het pas in per januari 2014.. Bron: http://www.gaslicht.com/n(...)r-onbeperkt-salderen
Maakt nog niet uit, tot 5000 kWh wordt er gewoon tegen het tarief gesaldeerd, je moet als particulier wel enorm veel op je dak hebben liggen om netto meer dan 5000 kWh terug te leveren dan je gebruikt.
pi_131640976
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2013 00:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ik heb ook wel gekeken naar zoiets, maar volgens mij verbruikt zo'n ding zoveel energie dat het voordeel wat betreft het verminderde gasverbruik compleet teniet wordt gedaan. Vestzak, broekzak idee...
Het voordeel is hoofdzakelijk aanwezig als de salderingsregeling aangepast wordt. Een warmtepomp moet een COP tussen de 3 en 4 halen om tegen dezelfde prijs te stoken als een CV ketel.

Echter heb je bij een lucht/lucht warmtepomp geen last van leiding verliezen en verwarm je alleen de ruimte waar je verblijft. In de praktijk zal het dus eerder 3 zijn dan 4.

Onder het vriespunt is een CV ketel (lager COP) dus goedkoper dan een warmtepomp. Boven de nul een warmtepomp (hogere COP).
Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon lekker dat je in de zomer een airco heb.

Bij mij gaat hij ingezet worden als bijverwarming om onder de 500m3 gas te komen en om zomers een airco te hebben :)
pi_131641005
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 22:35 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik zeg toch haast :P
Zie de vergissing, keek bij ferrarismeter.
Vraag me dan nog af wat ze doen zodra je 1001 kWh teruglevert.....
Een beetje minder kan ook wel.
On topic: Alles boven de 1000kwh daar krijg je 7ct voor.
pi_131642425
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 11:20 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Een beetje minder kan ook wel.
On topic: Alles boven de 1000kwh daar krijg je 7ct voor.
Is dat geen 9 cent?

http://www.energieleveran(...)goeding-zonnepanelen
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 19:35:07 #225
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_131751067
De cijfers voor september uiteindelijk toch nog op 100% van mijn target afgesloten


690WP NNO op 7 graden : 42.3kWh = 61kWh/kWp
2450WP ZZW op 40 graden : 201.26kWh = 82kWh/kWp

Totaal 243kw = 77kWh/kWp
pi_131753275
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 19:35 schreef Revolution-NL het volgende:
De cijfers voor september uiteindelijk toch nog op 100% van mijn target afgesloten

690WP NNO op 7 graden : 42.3kWh = 61kWh/kWp
2450WP ZZW op 40 graden : 201.26kWh = 82kWh/kWp

Totaal 243kw = 77kWh/kWp
Doe ik het niet slecht met 86.7 kWh/kWp
Ligging ZZW
Hellingshoek 20 graden.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 21:15:01 #227
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_131756006
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:23 schreef klipper het volgende:

[..]

Doe ik het niet slecht met 86.7 kWh/kWp
Ligging ZZW
Hellingshoek 20 graden.
tja.. Aan schaduw van een appartementencomplex doe je niet veel.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:31:21 #228
62913 Blik
The one and Only!
pi_132693640
Vandaag zonnepanelen laten installeren. Solarmax3000S omvormer en 12 Renesola panelen a 250wp. Laat het zonnige winterweer maar komen :D
  FOK!fotograaf dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:32:51 #229
13368 NiGeLaToR
pi_132693694
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:31 schreef Blik het volgende:
Vandaag zonnepanelen laten installeren. Solarmax3000S omvormer en 12 Renesola panelen a 250wp. Laat het zonnige winterweer maar komen :D
Ah, we zijn al weer aardig op weg naar de kortste dag, dus nog even geduld voor mega opbrengsten - desalwelteplus gefeliciteerd :) Is erg leuk!
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:34:56 #230
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_132693774
Van de week mijn offerte gehad
14 panelen op plat dak met omnik omvormer 3500wpiek incl installatie 5950,-
Nu nog ff wachten op de aanvraag energielening @ 2,6% :P
Rendement per jaar 720 euro :7
:W :W Oplichters van energiemaatschappijen *O*
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:36:14 #231
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_132693815
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:31 schreef Blik het volgende:
Vandaag zonnepanelen laten installeren. Solarmax3000S omvormer en 12 Renesola panelen a 250wp. Laat het zonnige winterweer maar komen :D
:N Je zal tot het voorjaar moeten wachten :7

  dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:39:49 #232
62913 Blik
The one and Only!
pi_132693931
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:32 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Ah, we zijn al weer aardig op weg naar de kortste dag, dus nog even geduld voor mega opbrengsten - desalwelteplus gefeliciteerd :) Is erg leuk!
Vriend van mij zei ook dat ik beter kon wachten tot na de winter, maar dan mis ik weer de opbrengst van de winter :) Ben benieuwd wat de opbrengst gaat zijn op een mooie winterdag. Ligging ZO, hellingshoek 30 graden, geen schaduw
  FOK!fotograaf dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:41:17 #233
13368 NiGeLaToR
pi_132693976
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:39 schreef Blik het volgende:

[..]

Vriend van mij zei ook dat ik beter kon wachten tot na de winter, maar dan mis ik weer de opbrengst van de winter :) Ben benieuwd wat de opbrengst gaat zijn op een mooie winterdag. Ligging ZO, hellingshoek 30 graden, geen schaduw
Gewoon doen, het ligt er 30+ jaar als het goed is - dan maakt 1 winter ook niets uit. Leuk ook om te zien wat je panelen doen met/zonder sneeuw/ijs, etc. Heb genoten hoe een beetje zon door de panelen heen 10 cm sneeuw in -5'c deed smelten waarna er toch weer stroom opgewekt werd. Leuk, gewoon leuk :+
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:29:01 #234
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_132697122
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Van de week mijn offerte gehad
14 panelen op plat dak met omnik omvormer 3500wpiek incl installatie 5950,-
Nu nog ff wachten op de aanvraag energielening @ 2,6% :P
Rendement per jaar 720 euro :7
:W :W Oplichters van energiemaatschappijen *O*
Dat is redelijk aan de prijs. Zelf installeren op een platdak is eenvoudig. Met 4000 euro moet je dan makkelijk uit kunnen. Dan heb je nog een a merk omvormer ook ipv een Omniks.
pi_132768801
De resultaten voor Oktober
ZZW, dakhelling 45 graden, 2140wp: 148,5kwh = 60,6 kwh/kwp
NNO dakhelling 7 graden 690wp =26,2 kwh = 37,9 kwh/kwp
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 21:56:27 #236
45833 crew  Fogel
pi_132776757
IKEA gaat zonnepanelen verkopen in het VK.

http://www.solarpowerport(...)t_all_uk_stores_2356
Een deel van het artikel.
quote:
Within the next 10 months, all 17 UK IKEA stores will stock, sell and install solar PV modules.

The move forms a wider part of the Swedish furniture giant’s partnership with Chinese solar manufacturer, Hanergy Holding Group Ltd.

IKEA made the decision to stock solar in all its stores after a successful pilot project at its Lakeside store in East London sold around one solar PV array every day.

Members of the UK IKEA FAMILY loyalty programme will be able to purchase a 3.36kW PV system for £5,700 including VAT, or opt for a solar finance package that would require no upfront payment.
Best een goede deal lijkt me.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 1 november 2013 @ 09:57:28 #237
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_132786777
¤6700 voor 3.3kwp lijkt mij niet zo'n beste deal.
  zaterdag 2 november 2013 @ 21:29:50 #238
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_132836389
Zit ook te denken aan zonnepanelen maar zit met enkele hindernissen; ik heb een huurwoning (etagewoning) op de begane grond zonder dak en met tuin op het OZO. In die tuin staat overigens wel een schuur met een dakoppervlakte van circa 5 m2 en een dakhelling van een graadje of 10 richting helaas het WNW. Daarnaast staat die schuur los van m'n woning en zou er theoretisch dus een kabel ofzo van een meter of 7 door de tuin richting mijn woning aangelegd moeten worden. Het schuurdakje wordt in de eerste 1-2 daglichturen letterlijk overschaduwd door bomen, en in de laatste 1-2 daglichturen door het appartementencomplex. Mijn komend jaarlijks elektriciteitsverbruik schat ik rondom 1300 kWh en het is de vraag of dat met deze omstandigheden (deels) te compenseren valt.
pi_132836759
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 november 2013 21:29 schreef MissionPhailed het volgende:
Zit ook te denken aan zonnepanelen maar zit met enkele hindernissen; ik heb een huurwoning (etagewoning) op de begane grond zonder dak en met tuin op het OZO. In die tuin staat overigens wel een schuur met een dakoppervlakte van circa 5 m2 en een dakhelling van een graadje of 10 richting helaas het WNW. Daarnaast staat die schuur los van m'n woning en zou er theoretisch dus een kabel ofzo van een meter of 7 door de tuin richting mijn woning aangelegd moeten worden. Het schuurdakje wordt in de eerste 1-2 daglichturen letterlijk overschaduwd door bomen, en in de laatste 1-2 daglichturen door het appartementencomplex. Mijn komend jaarlijks elektriciteitsverbruik schat ik rondom 1300 kWh en het is de vraag of dat met deze omstandigheden (deels) te compenseren valt.
Waarom zou je 1300kWh deels (want maar 5m2 oppervlak) willen compenseren?

1300kWh * ¤ 0,22 = ¤ 286,- per jaar. Je krijgt ¤ 385,53 terug via de energieheffingskorting, dus feitelijk (er gaat nog wat vastrecht vanaf, maar dan nog) krijg je nog geld toe ook...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_132836808
quote:
16s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:57 schreef Gnittoo het volgende:
¤6700 voor 3.3kwp lijkt mij niet zo'n beste deal.
Dat is nog een understatement... :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator zaterdag 2 november 2013 @ 21:57:54 #241
45833 crew  Fogel
pi_132837667
Naja, zo goedkoop kan ik ze hier niet (Midden-Noorwegen) krijgen. Maar ik moet nog steeds eens een keer bekijken hoeveel nut het heeft. In de zomer heb ik veel zon en weinig energiebehoefte, in de winter heb ik nagenoeg geen zon en heel veel behoefte aan energie.
En in de winter is de stroom natuurlijk duurder dan in de zomer dus dat schiet ook al niet op bij eventuele verkoop van stroom in de zomer.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_132838048
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 21:57 schreef Fogel het volgende:
En in de winter is de stroom natuurlijk duurder dan in de zomer dus dat schiet ook al niet op bij eventuele verkoop van stroom in de zomer.
Dat maakt in NL niks uit. Je 'saldeert' per jaar, dus seizoens-invloeden zijn er niet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_132838056
Ik heb het gevoel dat in Noorwegen een beetje een druppel op een gloeiende plaat is gezien de elektrische verwarming, douche,koken etc. Dat zijn in NL vaak de grootverbruikers van gas.

En inderdaad, in de winter korte dagen met weinig licht? Ligt dus een beetje aan de rekening.

Met zo'n oude meter hier zou het niet uitmaken. Als ik dan een paar KWp op het dak zet dan draait de meter terug gezien m'n lage verbruik :P
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 2 november 2013 @ 23:42:06 #244
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_132841477
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 21:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom zou je 1300kWh deels (want maar 5m2 oppervlak) willen compenseren?

1300kWh * ¤ 0,22 = ¤ 286,- per jaar. Je krijgt ¤ 385,53 terug via de energieheffingskorting, dus feitelijk (er gaat nog wat vastrecht vanaf, maar dan nog) krijg je nog geld toe ook...
Ja, maar het gasgedeelte v/d energierekening maakt dat ik dan tóch moet betalen :+ . Met zonnepanelen hoop ik dan elke jaar juist geld te krijgen van de energiemaatschappij, maar na nader onderzoek merk ik dat het een uit de kluiten gewassen installatie vereist vanwege vaste kosten als vastrecht.
  maandag 4 november 2013 @ 14:58:41 #245
62913 Blik
The one and Only!
pi_132889708
OOk op Tweakers gezet, dus ook maar even hier. Probleempje met monitoring. Ik krijg de monitoring namelijk niet aan de praat, en weet niet precies waar het aan ligt of wat ik anders moet doen.

Situatie:
Solarmax 3000 S omvormer op zolder geïnstalleerd. Ethernet-kabel is verbonden met de data-poort van de PC. PC heeft verbinding tot internet via wifi. Als ik de software van Solarmax wil installeren krijg ik als foutmelding dat er geen verbinding tot stand kan komen, voor zover ik kan zien zijn alle instellingen goed ingesteld.

Vraag is dus, wat doe ik fout? Moet ik de ethernet-kabel eerst in een router doen ipv in de pc? Wellicht dat jullie het weten

edit: ik heb op zolder internet via een homeplug systeem, zou ik een additionele homeplug adapter kunnen kopen en de ethernet-kabel kunnen aansluiten op die homeplug?

[ Bericht 11% gewijzigd door Blik op 04-11-2013 15:15:54 ]
  Forum Admin maandag 4 november 2013 @ 21:41:52 #246
58651 crew  murp
murp
pi_132906621
Zou ik met mn paneeltjes wel naatr een andere energieleverancier kunnen gaan en daar dan een gratis tablet kunnen krijgen zoals bijv https://www.oxxio.nl ?
  maandag 4 november 2013 @ 21:46:29 #247
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_132906846
quote:
2s.gif Op maandag 4 november 2013 21:41 schreef murp het volgende:
Zou ik met mn paneeltjes wel naatr een andere energieleverancier kunnen gaan en daar dan een gratis tablet kunnen krijgen zoals bijv https://www.oxxio.nl ?
Als je meer opwekt dan je verbruikt en je hebt een digitale meter dan kan je het best bij GreenChoice blijven.

Die tablet is overigens niet gratis, die betaal je gewoon zelf. Meestal zijn de prijzen per eenheid lager maar is je vastrecht aanzienlijk hoger.
  maandag 4 november 2013 @ 22:37:22 #248
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_132909359
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 14:58 schreef Blik het volgende:
OOk op Tweakers gezet, dus ook maar even hier. Probleempje met monitoring. Ik krijg de monitoring namelijk niet aan de praat, en weet niet precies waar het aan ligt of wat ik anders moet doen.

Situatie:
Solarmax 3000 S omvormer op zolder geïnstalleerd. Ethernet-kabel is verbonden met de data-poort van de PC. PC heeft verbinding tot internet via wifi. Als ik de software van Solarmax wil installeren krijg ik als foutmelding dat er geen verbinding tot stand kan komen, voor zover ik kan zien zijn alle instellingen goed ingesteld.

Vraag is dus, wat doe ik fout? Moet ik de ethernet-kabel eerst in een router doen ipv in de pc? Wellicht dat jullie het weten

edit: ik heb op zolder internet via een homeplug systeem, zou ik een additionele homeplug adapter kunnen kopen en de ethernet-kabel kunnen aansluiten op die homeplug?
Die ethernetkabel moet in de router, die geeft de omvormer een ip adres. Dan is de omvormer namelijk ook bereikbaar.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  maandag 4 november 2013 @ 23:17:24 #249
62913 Blik
The one and Only!
pi_132911181
quote:
10s.gif Op maandag 4 november 2013 22:37 schreef cvboer het volgende:

[..]

Die ethernetkabel moet in de router, die geeft de omvormer een ip adres. Dan is de omvormer namelijk ook bereikbaar.
Had ik ondertussen ook begrepen, probleem is alleen dat ik geen router op zolder heb en er ook geen loze leidingen liggen om een kabel te trekken. Ik heb internet boven dmv een homeplug. Ik heb nu een switch besteld waarin ik de PC en de omvormer kan pluggen, zodat de omvormer een ip-adres heeft en bereikbaar is
  maandag 4 november 2013 @ 23:18:31 #250
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_132911227
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 23:17 schreef Blik het volgende:

[..]

Had ik ondertussen ook begrepen, probleem is alleen dat ik geen router op zolder heb en er ook geen loze leidingen liggen om een kabel te trekken. Ik heb internet boven dmv een homeplug. Ik heb nu een switch besteld waarin ik de PC en de omvormer kan pluggen, zodat de omvormer een ip-adres heeft en bereikbaar is
Volgens mij moet dat ook wel werken. ^O^
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_132949134
Vraag aan de zonnepaneel experts. Stel je hebt een oppervlakte van 50m bij 100m. Aantal zonuren is +/- 2600. Hoeveel kWh haal je hier per jaar uit? En wat zijn aan aanschafkosten (zonder installatie).
pi_132950716
Dat hangt er helemaal van af hoeveel schaduw er is, in welke richting die oppervlakte geörienteerd is en bovendien is er natuurlijk een relatie tussen aanschafprijs en opbrengst - reken er maar op dat de allerbeste panelen meer opbrengen, maar ook meer kosten (bv. die op die zonnepanelen race auto brengen vast meer op, maar ze kosten heel veel meer).
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  woensdag 6 november 2013 @ 08:21:24 #253
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_132951323
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 19:28 schreef Revolution-NL het volgende:
Kom ik meteen onder de 500m3 verbruik zodat ik in een lager capaciteitstarief kom = win/win
Nooit geweten _O_
Bij Liander scheelt het 55 euro per jaar.

Weet je of dit automatisch verlaagd wordt als je minder dan 500 kuub verbruikt in een jaar? En hoe werkt dat als je slechts een deel van het jaar klant bent bij een bepaald energiebedrijf?
censuur :O
  woensdag 6 november 2013 @ 09:00:15 #254
545 dop
:copyright: dop
pi_132951772
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 00:55 schreef xaban06 het volgende:
Vraag aan de zonnepaneel experts. Stel je hebt een oppervlakte van 50m bij 100m. Aantal zonuren is +/- 2600. Hoeveel kWh haal je hier per jaar uit? En wat zijn aan aanschafkosten (zonder installatie).
150 Watt piek per m²
¤1 per wp aanschaf kosten

150x50x100= ¤750.000 aanschaf (blijft een wilde gok, kan zomaar een stuk lager zijn)

zon uren dat moet ergens zuid frankrijk spanje of italie zijn.
opbrengst zal richting 900000 kWh zijn
maar alles een erg wilde gok

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 06-11-2013 14:01:04 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_132956392
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 06:42 schreef JurriaanK het volgende:
Dat hangt er helemaal van af hoeveel schaduw er is, in welke richting die oppervlakte geörienteerd is en bovendien is er natuurlijk een relatie tussen aanschafprijs en opbrengst - reken er maar op dat de allerbeste panelen meer opbrengen, maar ook meer kosten (bv. die op die zonnepanelen race auto brengen vast meer op, maar ze kosten heel veel meer).
Een open vlak veld, geen schaduw.
pi_132972112
Als ik in het Nederlands zoek, vind ik daar niets over. In het Duits echter:

http://www.solaranlagen-portal.com/photovoltaik/freilandanlage

400-500 MWh per hectare per jaar, dus 200-250 MWh voor jouw veld van een halve hectare, als je de panelen optimaal op de zon richt.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  zondag 10 november 2013 @ 21:59:47 #257
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_133129200
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 13:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat ik mij afvroeg Is ieder dak per definitie geschikt voor zonnepanelen ?
Bij ons in de gemeente kunnen we sinds kort via zonatlas.nl je woning of bedrijf opzoeken wat je met zonnepanelen kunt doen op jou locatie..

Nu heb ik uit interesse gewoon eens mijn huis opgezocht; en komen ze met het volgende voor mij nog steeds compleet niets zeggende plaatje..

[ afbeelding ]

Dat de zonnestraling aan de voorkant van het huis veel minder is kan ik begrijpen; daar staan namelijk twee hele grote eikenbomen ;); verder is het huis grotendeels georiënteerd richting het zuidwesten.

Volgens de website zou het dak onvoldoende geschikt zijn ? :?
Waar zoek je dit op?

Wat ik mij afvraag, aangezien ik overweeg om ook panelen te gaan aanschaffen en ik op mijn dak wel al wat ruimte heb, maar een stuk lager, op mijn uitbouw nog wat extra ruimte. Hoe is de diefstalgevoeligheid? Ik heb nl. wel eens gehoord op het niveau kroegpraat, dat die panelen wel gejat werden en dan is plaatsing op een relatief lage uitbouw misschien niet zo ideaal.
Life is what you make it.
  zondag 10 november 2013 @ 22:03:26 #258
62913 Blik
The one and Only!
pi_133129458
Kost sowieso nog wel wat moeite om panelen eraf te halen. Dus de plek moet wel heel afgelegen zijn wil dat een echt risico vormen.

Maar je kunt ze natuurlijk altijd voor de zekerheid extra vastmaken
  Moderator zondag 10 november 2013 @ 22:24:52 #259
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_133131057
quote:
2s.gif Op zondag 10 november 2013 21:59 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Waar zoek je dit op?

Wat ik mij afvraag, aangezien ik overweeg om ook panelen te gaan aanschaffen en ik op mijn dak wel al wat ruimte heb, maar een stuk lager, op mijn uitbouw nog wat extra ruimte. Hoe is de diefstalgevoeligheid? Ik heb nl. wel eens gehoord op het niveau kroegpraat, dat die panelen wel gejat werden en dan is plaatsing op een relatief lage uitbouw misschien niet zo ideaal.
Via http://www.zonatlas.nl/home/ , maar het ligt er ook maar net aan of jou gemeente ook binnen het bereik valt van zonatlas.nl :P
  zondag 10 november 2013 @ 23:10:28 #260
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_133133857
Thanks allebei. En hij valt er net niet onder helaas.
Life is what you make it.
pi_133138042
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 08:21 schreef RemcoDelft het volgende:
Weet je of dit automatisch verlaagd wordt als je minder dan 500 kuub verbruikt in een jaar? En hoe werkt dat als je slechts een deel van het jaar klant bent bij een bepaald energiebedrijf?
Dan ben je alsnog heel het jaar klant van dezelfde netbeheerder toch? En daar betaal je als ik het goed heb juist het capaciteitstarief aan.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 11 november 2013 @ 09:59:50 #262
62913 Blik
The one and Only!
pi_133140275
http://www.rijksoverheid.(...)et-zonnepanelen.html

Als ik dit zo lees kan ik me nu dus officieel aanmelden als ondernemer, 750 euro BTW terugvragen van de factuur en meteen vrijstelling aanvragen voor volgend jaar :D

Die zonnepanelen worden wel erg goedkoop zo, totale kosten zijn gedaald naar 97 cent per Wp.
pi_133148208
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 09:59 schreef Blik het volgende:
Als ik dit zo lees kan ik me nu dus officieel aanmelden als ondernemer, 750 euro BTW terugvragen van de factuur en meteen vrijstelling aanvragen voor volgend jaar :D
Volgens mij wel ja, ik heb het linkje gelijk doorgestuurd naar mijn buurman, die heeft er Juli 1920Wp bijgelegd.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 11 november 2013 @ 15:49:59 #264
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_133149853
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 09:59 schreef Blik het volgende:
Als ik dit zo lees kan ik me nu dus officieel aanmelden als ondernemer, 750 euro BTW terugvragen van de factuur en meteen vrijstelling aanvragen voor volgend jaar :D
De EU heeft het (weer) voor elkaar gekregen om een simpel iets te veranderen in een administratief gedrocht! Hoe gaat dit nu als je je huis verkoopt? Moet je dan je "solar-bedrijf" er ook bij verkopen?

Veel eenvoudiger zou zijn om zonnepanelen stomweg vrij te stellen van BTW: een heel eenvoudige manier om duurzame energie een steuntje te geven.
censuur :O
  maandag 11 november 2013 @ 15:54:12 #265
62913 Blik
The one and Only!
pi_133150041
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 15:49 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De EU heeft het (weer) voor elkaar gekregen om een simpel iets te veranderen in een administratief gedrocht! Hoe gaat dit nu als je je huis verkoopt? Moet je dan je "solar-bedrijf" er ook bij verkopen?

Veel eenvoudiger zou zijn om zonnepanelen stomweg vrij te stellen van BTW: een heel eenvoudige manier om duurzame energie een steuntje te geven.
Ja, echt bizar dit. BTW-vrij zou een heel mooi steuntje in de rug zijn voor zonnepanelen-industrie
  dinsdag 12 november 2013 @ 11:00:48 #266
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_133177540
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 02:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dan ben je alsnog heel het jaar klant van dezelfde netbeheerder toch? En daar betaal je als ik het goed heb juist het capaciteitstarief aan.
De laatste afrekening was een deel van het jaar: 115 dagen en 363 kuub. Het capaciteitstarief is 0,2397 excl. BTW. Dit was deels 2012, deels 2013. De tarieven bij Liander zijn aanzienlijk hoger: 0,3992 bij dit verbruik. Of is dat tarief sinds 2012 verdubbeld? Ze weten energierekeningen zo enorm gecompliceerd te maken!
Nuon zelf geeft online weer andere prijzen: Leveringstarief G1 0,4108 per kuub en laat niets zien per dag. Ook in hun totale kosten komen ze niet verder dan "een indicatief bedrag".
* RemcoDelft geeft het op, de moeilijkdoenerij wint.
censuur :O
  dinsdag 12 november 2013 @ 14:45:00 #267
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_133183826
Zojuist een contra offerte gehad
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Van de week mijn offerte gehad
14 panelen op plat dak met omnik omvormer 3500wpiek incl installatie 5950,-
Rendement per jaar 720 euro :7
Nu een andere offerte gehad zelfde specs voor 5094 euri :P
iemand bekend met ervaring mee Mitchell van der Meij :?

Scheelt toch weer 900 euri en de omvormer is een Delta Solivia 3.3 G3 ;)
Beter dan een omniks :?
pi_133183945
Gisteren heeft m'n 3200 wp installatie nog 8.2 kwh opgewekt. Dat valt helemaal niet tegen want ik had verwacht dat je in deze tijd van het jaar ook bij mooi weer maar op een paar kwh zou blijven steken.
pi_133184001
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 november 2013 14:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zojuist een contra offerte gehad

[..]

Nu een andere offerte gehad zelfde specs voor 5094 euri :P
iemand bekend met ervaring mee Mitchell van der Meij :?

Scheelt toch weer 900 euri en de omvormer is een Delta Solivia 3.3 G3 ;)
Beter dan een omniks :?
Hoe ligt je dak? Die 720 euro/jaar is best wel aan de hoge kant voor 3500wp.
  dinsdag 12 november 2013 @ 15:02:26 #270
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_133184371
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 14:51 schreef CafeRoker het volgende:
Hoe ligt je dak? Die 720 euro/jaar is best wel aan de hoge kant voor 3500wp.
Ideaal *O* Ook volgens zonatlas
Noord zuid en op drie hoog en geen enkele schaduw :7
Wat is haalbaar denk jij :?
  dinsdag 12 november 2013 @ 15:52:51 #271
62913 Blik
The one and Only!
pi_133185987
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 november 2013 15:02 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Ideaal *O* Ook volgens zonatlas
Noord zuid en op drie hoog en geen enkele schaduw :7
Wat is haalbaar denk jij :?
ruwweg... (mits alles op zuid ligt, anders is het een heel ander verhaal)

0,85 * 3500 = 3000 kwh opbrengst. Op basis van 21 cent vergoeding kom ik op 630 euro per jaar rendement
  dinsdag 12 november 2013 @ 17:20:07 #272
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_133189335
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 15:52 schreef Blik het volgende:
ruwweg... (mits alles op zuid ligt, anders is het een heel ander verhaal)

0,85 * 3500 = 3000 kwh opbrengst. Op basis van 21 cent vergoeding kom ik op 630 euro per jaar rendement
Alles ligt op zuid *O*
tarief wat ik betaal nu is 0.227 Kw/h
http://www.dongenergy.nl/(...)riabele-prijzen.aspx
Dus opbrengst dan 681 euri per jaar 8-)
  dinsdag 12 november 2013 @ 20:31:29 #273
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_133195871
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 november 2013 14:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zojuist een contra offerte gehad

[..]

Nu een andere offerte gehad zelfde specs voor 5094 euri :P
iemand bekend met ervaring mee Mitchell van der Meij :?

Scheelt toch weer 900 euri en de omvormer is een Delta Solivia 3.3 G3 ;)
Beter dan een omniks :?
Wat een geld..... dat kan echt goedkoper. Delta omvormers
zijn overigens wel goed.

Met de salderingsregeling die vanaf 2017 op losse schroeven staat is je ROI ook onzeker met zo'n hoge eenmalige investering. Bij zelf installeren met je voor 3500wp tussen de 3500 en 4000 euro klaar kunnen zijn. Zelfs met een afschaffing van de saldering vanaf 2017 heb je op tijd je investering eruit.


http://www.energiebusines(...)2017-hoogst-onzeker/
De fossiele energielobby en de overheid zijn weer lekker bezig :r

Vanaf 2020 lekker offgrid of overschakelen op een hybride omvormer met accupakket.
pi_133196135
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 20:31 schreef Revolution-NL het volgende:
zelf installeren
ik wil daar graag aan toevoegen dat dit iets is wat ik absoluut niet van plan was voor het spul op m'n dak lag. Maar het stelt zo weinig voor dat ik zeker weet dat ik het een tweede keer zeker zelf zou doen. Die panelen zijn ook best handelbaar.
  dinsdag 12 november 2013 @ 20:43:27 #275
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_133196330
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 20:38 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

ik wil daar graag aan toevoegen dat dit iets is wat ik absoluut niet van plan was voor het spul op m'n dak lag. Maar het stelt zo weinig voor dat ik zeker weet dat ik het een tweede keer zeker zelf zou doen. Die panelen zijn ook best handelbaar.
Precies!

Ik ben zelf niet handig en heb hoogtevrees maar uiteindelijk toch 2x een set gemonteerd met een maatje van mij. Het is makkelijk zelf te doen. Gewoon niks overhaasten en de veiligheid in acht nemen.
pi_133196379
Waar kan ik goedkoop kleine zonnepanelen kopen? Denk aan 10-20 Wp.
pi_133196661
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 20:44 schreef xaban06 het volgende:
Waar kan ik goedkoop kleine zonnepanelen kopen? Denk aan 10-20 Wp.
ebay
pi_133196796
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 20:31 schreef Revolution-NL het volgende:
Met de salderingsregeling die vanaf 2017 op losse schroeven staat
Da's niet zo mooi. Vooral ook niet omdat 2017 betekent dat het gros van de installaties nog niet terugverdiend is, want de installaties met een lage prijs per wp zijn daar dan nog te nieuw voor en die bij de oudere betaalde je nog meer per wp waardoor de roi langer was en die dan ook nog niet bereikt is.

En tja, 'overgangsregeling'.. die kennen we nog van de oldtimers.
pi_133197533
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 20:31 schreef Revolution-NL het volgende:
http://www.energiebusines(...)2017-hoogst-onzeker/
De fossiele energielobby en de overheid zijn weer lekker bezig :r
Wat een malloten zijn het ook he... |:(

Nou heb ik nog wel een Ferarrismeter, maar dat zal ook geen 10 jaar meer duren schat ik zo. }:|

Nou was ik van plan om aankomend jaar (of het jaar daarop), er nog 2500Wp bij te leggen, maar ik denk dat ik het er maar bij laat zo.

Dat wordt zomers affakkelen dan, ik ga echt geen kWh leveren aan het net voor 7 cent, die vervolgens na 10 meter bij mijn buren terechtkomt en de overheid daar 14ct aan verdient. En dan mijn eigen geleverde kWh terugkopen voor 22 cent zeker? _O- Not gonna happen. :D

quote:
Vanaf 2020 lekker offgrid of overschakelen op een hybride omvormer met accupakket.
Voor jou misschien haalbaar, maar voor mij niet. Ik verbruik 80kWh per week, dus dan kom ik nooit alleen zomers uit als ik off-grid ga.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_133197971
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 november 2013 14:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zojuist een contra offerte gehad
Nu een andere offerte gehad zelfde specs voor 5094 euri :P
iemand bekend met ervaring mee Mitchell van der Meij :?
Nee, geen ervaring mee, maar als je zorgt dat je een factuur krijgt die aan de eisen voldoet (BTW bedrag erop, kvk nummer, btwnummer enz. enz), dan zou je de BTW vrijwel geheel terug moeten kunnen krijgen via de belastingdienst. En dat is dan al rond de 850,-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_133198418
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 21:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat wordt zomers affakkelen dan
Uitstekend excuus voor een airco :7
pi_133198763
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 21:35 schreef CafeRoker het volgende:
Uitstekend excuus voor een airco :7
En een extra vriezer en koelkast in de schuur. Als het goed is kan een beetje vriezer van tegenwoordig sowieso 24 uur zonder stroom, dus die laat ik dan alleen draaien als er teruggeleverd wordt (en als hij te lang stilstaat), en een koelkast die vast een en ander voorkoelt is ook wel welkom. Eventueel extra overschot mag wat mij betreft via een kachel de kruipruimte in. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 26 november 2013 @ 13:38:45 #283
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_133640963
Zo, hier ook eens hallo komen zeggen. Hallo :W

Aangezien mijn gemeente Schiedam meedoet met een groepsveiling (deelnemende gemeentes: Albrandswaard, Barendrecht, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ouderkerk aan den IJssel, Ridderkerk, Schiedam en Vlaardingen) en aangezien mijn (ZZW-deel van) pannendak ZEER GESCHIKT is voor zonnepanelen volgens Zonatlas heb ik me ook maar eens ingeschreven. Eens kijken wat het voor me kan betekenen.

Meer details:

• oppervlakte 31,7m2, hellingshoek 31 graden. (Er is ook nog een kleiner deel van 9m2 met een hoek van 56 graden maar die verwacht ik niet te gaan gebruiken.)
• volgens de berekeningen van zonatlas is er ruimte voor 9 panelen met maximaal geschatte opbrengst van 4500kW per jaar (en max nom. vermogen van 4,9kWp)
• huidig persoonlijk jaarlijks verbruik is 2000kW, maar dit zal stijgen als komende zomer mijn vriendin en haar zoontje bij me intrekken.
• Ik zit in een VvE met 2 leden (ik woon boven, hij is eigenaar van beneden en verhuurt z'n deel). Andere lid is stil, regelt alles via een tussenbureau. Ik verwacht geen bezwaar, wie weet doet ie zelfs mee.

19 december is de veiling. Ik ben benieuwd naar het 'vrijblijvend aanbod'....
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_133641101
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 13:38 schreef robdriessen het volgende:
Zo, hier ook eens hallo komen zeggen. Hallo :W

Aangezien mijn gemeente Schiedam meedoet met een groepsveiling (deelnemende gemeentes: Albrandswaard, Barendrecht, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ouderkerk aan den IJssel, Ridderkerk, Schiedam en Vlaardingen) en aangezien mijn (ZZW-deel van) pannendak ZEER GESCHIKT is voor zonnepanelen volgens Zonatlas heb ik me ook maar eens ingeschreven. Eens kijken wat het voor me kan betekenen.

Meer details:

• oppervlakte 31,7m2, hellingshoek 31 graden. (Er is ook nog een kleiner deel van 9m2 met een hoek van 56 graden maar die verwacht ik niet te gaan gebruiken.)
• volgens de berekeningen van zonatlas is er ruimte voor 9 panelen met maximaal geschatte opbrengst van 4500kW per jaar (en max nom. vermogen van 4,9kWp)
• huidig persoonlijk jaarlijks verbruik is 2000kW, maar dit zal stijgen als komende zomer mijn vriendin en haar zoontje bij me intrekken.
• Ik zit in een VvE met 2 leden (ik woon boven, hij is eigenaar van beneden en verhuurt z'n deel). Andere lid is stil, regelt alles via een tussenbureau. Ik verwacht geen bezwaar, wie weet doet ie zelfs mee.

19 december is de veiling. Ik ben benieuwd naar het 'vrijblijvend aanbod'....
Dat zijn vrij forse panelen dan als je 4,9kwp uit 9 panelen haalt.
  dinsdag 26 november 2013 @ 14:01:25 #285
62913 Blik
The one and Only!
pi_133641556
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 13:38 schreef robdriessen het volgende:
Zo, hier ook eens hallo komen zeggen. Hallo :W

Aangezien mijn gemeente Schiedam meedoet met een groepsveiling (deelnemende gemeentes: Albrandswaard, Barendrecht, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ouderkerk aan den IJssel, Ridderkerk, Schiedam en Vlaardingen) en aangezien mijn (ZZW-deel van) pannendak ZEER GESCHIKT is voor zonnepanelen volgens Zonatlas heb ik me ook maar eens ingeschreven. Eens kijken wat het voor me kan betekenen.

Meer details:

• oppervlakte 31,7m2, hellingshoek 31 graden. (Er is ook nog een kleiner deel van 9m2 met een hoek van 56 graden maar die verwacht ik niet te gaan gebruiken.)
• volgens de berekeningen van zonatlas is er ruimte voor 9 panelen met maximaal geschatte opbrengst van 4500kW per jaar (en max nom. vermogen van 4,9kWp)
• huidig persoonlijk jaarlijks verbruik is 2000kW, maar dit zal stijgen als komende zomer mijn vriendin en haar zoontje bij me intrekken.
• Ik zit in een VvE met 2 leden (ik woon boven, hij is eigenaar van beneden en verhuurt z'n deel). Andere lid is stil, regelt alles via een tussenbureau. Ik verwacht geen bezwaar, wie weet doet ie zelfs mee.

19 december is de veiling. Ik ben benieuwd naar het 'vrijblijvend aanbod'....
geeft maar weer aan hoe kansloos zo'n automatisch invoersysteem als zonatlas is. 9 panelen a 4,9 kWp is een zonnepaneel a 500+ wp... :')
  dinsdag 26 november 2013 @ 14:05:44 #286
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_133641672
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:01 schreef Blik het volgende:
geeft maar weer aan hoe kansloos zo'n automatisch invoersysteem als zonatlas is. 9 panelen a 4,9 kWp is een zonnepaneel a 500+ wp... :')
Ik sta open voor een meer realistische berekening en opbrengst. O-)
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  dinsdag 26 november 2013 @ 14:58:24 #287
62913 Blik
The one and Only!
pi_133643032
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:05 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Ik sta open voor een meer realistische berekening en opbrengst. O-)
ik ben geen adviseur en ken je dak niet. maar denk aan 9x250 wp is 2250 wp, opbrengst ongeveer 1800-1900 wp. Dat is 360 a 380 euro per jaar
  dinsdag 26 november 2013 @ 19:36:48 #288
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_133651136
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 13:38 schreef robdriessen het volgende:
Zo, hier ook eens hallo komen zeggen. Hallo :W

Aangezien mijn gemeente Schiedam meedoet met een groepsveiling (deelnemende gemeentes: Albrandswaard, Barendrecht, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ouderkerk aan den IJssel, Ridderkerk, Schiedam en Vlaardingen) en aangezien mijn (ZZW-deel van) pannendak ZEER GESCHIKT is voor zonnepanelen volgens Zonatlas heb ik me ook maar eens ingeschreven. Eens kijken wat het voor me kan betekenen.

Meer details:

• oppervlakte 31,7m2, hellingshoek 31 graden. (Er is ook nog een kleiner deel van 9m2 met een hoek van 56 graden maar die verwacht ik niet te gaan gebruiken.)
• volgens de berekeningen van zonatlas is er ruimte voor 9 panelen met maximaal geschatte opbrengst van 4500kW per jaar (en max nom. vermogen van 4,9kWp)
• huidig persoonlijk jaarlijks verbruik is 2000kW, maar dit zal stijgen als komende zomer mijn vriendin en haar zoontje bij me intrekken.
• Ik zit in een VvE met 2 leden (ik woon boven, hij is eigenaar van beneden en verhuurt z'n deel). Andere lid is stil, regelt alles via een tussenbureau. Ik verwacht geen bezwaar, wie weet doet ie zelfs mee.

19 december is de veiling. Ik ben benieuwd naar het 'vrijblijvend aanbod'....
Op 31m2 moeten toch wel meer panelen passen. Reken voor opbrengst als je geen schaduw heb tussen de 0.85 - 1.00kwh x WP aan opbrengst per jaar.

Een standaard paneel is 165cm x 99cm dus dan kan je wel uitrekenen hoeveel er op je dak passen. Soms loont het ook om naar kleinere panelen te kijken of andere afwijkende maten.

Heb je een foto van je dak? Heb je al eens gekeken of je in de diverse jaargetijden schaduw op je dak heb?
pi_133651492
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2013 15:54 schreef Blik het volgende:

[..]

Ja, echt bizar dit. BTW-vrij zou een heel mooi steuntje in de rug zijn voor zonnepanelen-industrie
Je denkt ook altijd aan me! :*
  dinsdag 26 november 2013 @ 19:48:59 #290
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_133651546
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 19:36 schreef Revolution-NL het volgende:

Heb je een foto van je dak? Heb je al eens gekeken of je in de diverse jaargetijden schaduw op je dak heb?

Bedankt voor de extra info. Ik moet inderdaad nog maar eens een keer exact gaan meten. Zie hier mijn stulpje.

Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_133651582
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 19:48 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Bedankt voor de extra info. Ik moet inderdaad nog maar eens een keer exact gaan meten. Zie hier mijn stulpje.

[ afbeelding ]
Eigen eigendom? Ligging? Reken op 5-6 panelen. Meer niet.
  dinsdag 26 november 2013 @ 19:57:39 #292
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_133651917
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 19:49 schreef Oksel het volgende:

[..]

Eigen eigendom? Ligging? Reken op 5-6 panelen. Meer niet.
VvE van 2 personen (boven en beneden), Ligging ZZW.

Info aldus zonatlas (en ja, ik heb ondertussen begrepen dat die ERG rooskleurig zijn):
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_133651969
Ik snap d'r dan ook geen zak van. En ik ben expert.
  dinsdag 26 november 2013 @ 20:04:19 #294
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_133652223
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 19:58 schreef Oksel het volgende:
Ik snap d'r dan ook geen zak van. En ik ben expert.
Ik absoluut niet. Ik gooi met plaatjes en statistieken en hoop dan dat er een expert bijt ;) Hebben 5-6 panelen enig zin of niet?
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_133659840
Mwah. Verwacht met a-merken geen korte terugverdientijd. Of je moet zelf motneren.
  woensdag 27 november 2013 @ 13:23:50 #296
62913 Blik
The one and Only!
pi_133673323
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 19:47 schreef Oksel het volgende:

[..]

Je denkt ook altijd aan me! :*
UIteraard, zou sneu zijn als je je hobby op moet geven en we niet meer samen kunnen fietsen ;)
pi_133702964
quote:
Forse invoerheffing op Chinese zonnepanelen
BRUSSEL (AFN) - De Europese Unie heeft een invoerheffing die kan oplopen tot 42,1 procent gelast op glas voor zonnepanelen uit China. Daarmee moet een einde komen aan de toestroom van goedkope, zwaar gesubsidieerde producten naar Europa. De heffing gaat per direct in en geldt in ieder geval voor 6 maanden met een eventuele verlenging naar 5 jaar.

Volgens de EU lijden Europese producenten ,,aanmerkelijke schade'' door de Chinese prijsdumping, waarbij het glas onder de kostprijs op de markt wordt gebracht. Het instellen van de invoerheffing is een eerste gevolg van een onderzoek dat Brussel in februari begon na klachten van Europese producenten die samen goed zijn voor een kwart van de Europese markt. Die markt heeft volgens de EU een omvang van minder dan 200 miljoen euro.
bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)_zonnepanelen__.html

De EU kan duurzaamheid schijnbaar weinig boeien. Je zou denken dat het juist mooi is dat wij door China gesubsidieerde zonnepanelen kunnen krijgen (wij de lusten, zij de lasten). Daarnaast creëert het ook nog eens veel meer banen dan het kost (er is veel meer werk in het monteren van de panelen dan in de productie, daar speelt Europa sowieso maar een kleine rol en dat zal niet snel gaan veranderen).

Deze importheffing is zeer schadelijk voor zowel de duurzaamheid en de werkgelegenheid van Europa. Schijnbaar gaat belasting innen en protectionisme voor Europa voor. Daarnaast is het niet zo dat het Europese beleid anders is dan het Chinese; de EU subsidieert de landbouw ook enorm, waarna de producten goedkoop in het buitenland wordt gedumpt. De EU is weer lekker schijnheilig bezig en als we zo meteen de duurzaamheidsdoelstelling niet zullen halen (door dit soort beleid), dan verzint de EU wel weer diverse belastingen en accijnzen om duurzaamheid af te dwingen (en om de eigen kas te spekken).

De EU :r
  zondag 1 december 2013 @ 11:18:05 #298
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_133797547
De statistieken voor November:
ZZW, helling 45 graden, 2450wp: 26,6 kWh/kWp
NNO, helling 7 graden, 690wp: 13,04 kWh/kWp

[ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 01-12-2013 14:09:32 ]
pi_133800049
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 11:18 schreef Revolution-NL het volgende:
De statistieken voor November:
ZZW, helling 45 graden, 2450wp: 26,6kWh/kWp
NNO, helling 7 graden, 690wp: 13,04 kWp
Ik log het niet zo gedetailleerd, maar als ik zelf zo eens op de omvormer kijk naar de actuele opbrengst en de dagopbrengst valt het me allemaal nog best wel mee voor november. Op een bierviltje lijkt het wel overeen te komen met je ZZW getallen en dat vind ik niet verkeerd.
  zondag 1 december 2013 @ 14:02:42 #300
62913 Blik
The one and Only!
pi_133802573
Mijn gegegens voor november, heel veel bewolkte dagen gehad, en een aantal dagen met wel fatsoenlijke opbrengsten

3000 wp, ligging ZO, 30 graden. 72 kWh oftewel 24 kWh/kWp
pi_133870530
Hoe zijn de ervaringen met het terugvragen van de BTW door je aan te melden als kleine ondernemer, Vandaag het formulier om me aan te melden bij de belastingdienst op de post gedaan, Ben benieuwd.
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')