abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126620270
Dit was de OP van deel 1 F&L / Zijn er vegetariërs op FOK

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 20:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Naar aanleiding van het topic "Zijn er christenen/gelovigen op FOK" waarin wordt geklaagd dat er niet christenen kritisch reageren, dacht dat het wel leuk zou zijn om een topic te starten over vegetariërs. Ken je vegetariërs?

Ben je zelf een vegetariër: Hoe ben je vegetariër geworden; hoe draag je het uit; storen mensen zich aan vegetariërs of juist aan mensen die het niet zijn.
F&L / Zijn er vegetariërs op FOK #2

laatste post deel 3 F&L / Zijn er vegetariërs op FOK #3

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 07:22 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

kaas bevat vaak stremsel van de maag van een kalfje, niet vega dus.
Biologische kaas van o.a. AH is vegetarisch.
De gewone jonge en jong belegen kaas en laat ik nou toevallig alleen Jonge Kaas lusten :P

En ik drink bijna alleen nog maar Sojamelk, héél af en toe neem ik nog wel eens een glaasje
gewone melk, maar dat komt omdat ik sojamelk ''gewoon'' echt niet te hachelen vind, wel
door Smoothies etc. maar bijvoorbeeld ook niet door de aardappelpuree daar gebruik ik dan
nog wel gewone melk voor. Dus valt mee.

[ Bericht 4% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 17-05-2013 07:52:53 ]
  vrijdag 17 mei 2013 @ 07:42:18 #2
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126620283
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 07:40 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Naar aanleiding van het topic "Zijn er christenen/gelovigen op FOK" waarin wordt geklaagd dat er niet christenen kritisch reageren, dacht dat het wel leuk zou zijn om een topic te starten over vegetariërs. Ken je vegetariërs?

Ben je zelf een vegetariër: Hoe ben je vegetariër geworden; hoe draag je het uit; storen mensen zich aan vegetariërs of juist aan mensen die het niet zijn.

Dir was de OP van deel 1

F&L / Zijn er vegetariërs op FOK

laatste post deel 3

[..i

Biologische kaas van o.a. AH is vegetarisch.
De gewone jonge en jong belegen kaas en laat ik nou toevallig alleen Jonge Kaas lusten :P

En ik drink bijna alleen nog maar Sojamelk, héél af en toe neem ik nog wel eens een glaasje
gewone melk, maar dat komt omdat ik sojamelk ''gewoon'' echt niet te hachelen vind, wel
door Smoothies etc. maar bijvoorbeeld ook niet door de aardappelpuree daar gebruik ik dan
Tip: leerdammer is ook vegetarisch en minder duur :)

Maak daar altijd mn tosties van
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_126620288
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 07:42 schreef Susteren het volgende:

[..]

Tip: leerdammer is ook vegetarisch en minder duur :)

Maak daar altijd mn tosties van
Oké, goeie tip, thanks!
  Moderator vrijdag 17 mei 2013 @ 08:18:09 #4
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126620645
Kaas is, net als melk, sowieso gewoon vegetarisch omdat het geen vlees bevat. Het is alleen niet veganistisch.
F.K.A. SuperwormJim
pi_126620939
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 08:18 schreef SuperwormJim het volgende:
Kaas is, net als melk, sowieso gewoon vegetarisch omdat het geen vlees bevat. Het is alleen niet veganistisch.
Ja maar goed, sommige moeten het ons toch effe moeilijk maken.... :') anders is er geen lol
aan natuurlijk :+

Deze is voor de Veganisten CUL / Recepten die 100% plantaardig zijn.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 08:47:07 #6
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_126621042
quote:
wat zei ik net batsaap, worden gewoon onderdelen van een kalfje voor gebruikt hoor :p. Ik drink alleen sojamelk verder en eet bijna nooit kaas.
  Moderator vrijdag 17 mei 2013 @ 09:12:00 #7
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126621446
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 08:47 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

wat zei ik net batsaap, worden gewoon onderdelen van een kalfje voor gebruikt hoor :p. Ik drink alleen sojamelk verder en eet bijna nooit kaas.
Lekker vriendelijk weer. :{
Ik zie overigens in dit topic nog nergens een post van je.
F.K.A. SuperwormJim
pi_126624394
quote:
Ik vraag mezelf af welke gronden veganisten hebben tegen het gebruik van melk, boter, kaas en eieren ? Lijkt me meer op een religie. Geen gezondheidsreden, geen dierenleed ?? Wat dan wél ??
pi_126624599
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 07:40 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

Dan zou ik dit toch even lezen:
http://eten-en-drinken.in(...)sojamelk-gezond.html
Sojabonen is een ander verhaal.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 11:04:57 #10
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_126624650
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 10:57 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik vraag mezelf af welke gronden veganisten hebben tegen het gebruik van melk, boter, kaas en eieren ? Lijkt me meer op een religie. Geen gezondheidsreden, geen dierenleed ?? Wat dan wél ??
Melk is er alleen maar omdat er kalveren gefokt worden, anders zal een koe geen melk geven. Dat is ook dierenleed (an sich) maar van een iets ander kaliber. Dus daar heb je je melk, boter en kaas al.

Eieren zou ik niet precies weten, ik gok dat het wat te maken heeft met legbatterijen.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_126624782
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 11:04 schreef Ceased2Be het volgende:
Melk is er alleen maar omdat er kalveren gefokt worden, anders zal een koe geen melk geven. Dat is ook dierenleed (an sich) maar van een iets ander kaliber. Dus daar heb je je melk, boter en kaas al.
Gelukkig maar dat er ook kalveren gefokt worden. Koeien hebben ook niet het eeuwig leven.

quote:
Eieren zou ik niet precies weten, ik gok dat het wat te maken heeft met legbatterijen.
Eerst je toch even beter laten informeren.
pi_126624789
Tja dierenleed zou kunnen denk ik maar het gaat in de meeste gevallen om de gezondheidsredenen.

Een voorbeeld hiervan: om de maximale melkhoeveelheid van koeien te krijgen wordt er antibioticum toegevoegd. Je kan wel melk kopen van biodynamische boerderijen waarbij dit niet gebeurd (te vinden bij de ekoplaza).
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
  vrijdag 17 mei 2013 @ 11:13:29 #13
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_126624939
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 11:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Gelukkig maar dat er ook kalveren gefokt worden. Koeien hebben ook niet het eeuwig leven.

Het verschil zit hem tussen de veestapel in stand houden en fokken om melkproductie op gang te houden. Het eerste is niets mis mee, het tweede is discutabel.

quote:
Eerst je toch even beter laten informeren.
Daarom zei ik ook 'ik gok' ;)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  vrijdag 17 mei 2013 @ 11:15:53 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126625022
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 11:08 schreef Fusions het volgende:
Tja dierenleed zou kunnen denk ik maar het gaat in de meeste gevallen om de gezondheidsredenen.

Een voorbeeld hiervan: om de maximale melkhoeveelheid van koeien te krijgen wordt er antibioticum toegevoegd. Je kan wel melk kopen van biodynamische boerderijen waarbij dit niet gebeurd (te vinden bij de ekoplaza).
Hmm.. volgens voedingscentrum:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/antibiotica.aspx

quote:
In vlees, vis of melk zijn er praktisch geen resten antibiotica te vinden. Dit komt door de wachttijd. Dieren of producten van dieren die behandeld zijn met antibiotica mogen in die tijd niet geslacht of gegeten worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 11:16:26 #15
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_126625050
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 09:12 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Lekker vriendelijk weer. :{
Ik zie overigens in dit topic nog nergens een post van je.
:')
  Moderator vrijdag 17 mei 2013 @ 11:17:09 #16
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126625072
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 11:16 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

:')
Wat is er?
F.K.A. SuperwormJim
pi_126625098
Ow. ik heb mijn info van zo'n melkfles van zo'n boerderij dus misschien klopt het wel niet dan.
Maar het zou alsnog wel schadelijk kunnen zijn lijkt mij.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_126625266
quote:

Gelijk je huisdokter inlichten dat hij ook enkel maar antibiotica voorschrijft als het heel strikt nodig is. :)
  vrijdag 17 mei 2013 @ 11:32:18 #19
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126625643
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 11:17 schreef Fusions het volgende:
Ow. ik heb mijn info van zo'n melkfles van zo'n boerderij dus misschien klopt het wel niet dan.
Maar het zou alsnog wel schadelijk kunnen zijn lijkt mij.
Het enige echte gevaar dat overdadig gebruik van antibiotica met zich meebrengt is dat bacteriën resistent worden en dat mensen die daarmee worden geïnfecteerd daardoor slechter behandeld kunnen worden.

Het zijn dan echter niet de antibiotica die het directe gevaar voor de volksgezondheid zijn, maar die bacteriën. Die zou je evengoed kunnen aantreffen in melk van onbehandelde koeien.

Het is om dezelfde reden dat men in de medische wereld pleit voor het matigen van het gebruik van antibiotica.
pi_126626142
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 11:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het enige echte gevaar dat overdadig gebruik van antibiotica met zich meebrengt is dat bacteriën resistent worden en dat mensen die daarmee worden geïnfecteerd daardoor slechter behandeld kunnen worden.

Het zijn dan echter niet de antibiotica die het directe gevaar voor de volksgezondheid zijn, maar die bacteriën. Die zou je evengoed kunnen aantreffen in melk van onbehandelde koeien.

Het is om dezelfde reden dat men in de medische wereld pleit voor het matigen van het gebruik van antibiotica.
^O^ Mee eens.
pi_126627290
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 11:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan zou ik dit toch even lezen:
http://eten-en-drinken.in(...)sojamelk-gezond.html
Sojabonen is een ander verhaal.
Ow....... neeeeeeeeee ik heb geen zin in weer een discussie over melk, ik kan je ook
zo 100 linkjes geven die zeggen dat melk hélemaal niet zo gezond is en zelfs ongezond.

http://www.candidainfectie.nl/?content=31&id=13

De waarheid over melk

MELK EN GEZONDHEID

Veel melk drinken is niet zo gezond als we lange tijd dachten. Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs voor gezondheidsrisico\'s die zijn verbonden aan het consumeren van koemelkproducten. De consumptie van melkproducten wordt steeds vaker in verband gebracht met bijv. darmklachten, migraine, diabetes, huidproblemen vooral bij kinderen, astma en bronchitis, vaak en veel verkouden, allergieën en gewrichtsklachten. Deze problemen houden verband met elementen als proteïnen, het suiker, het vet en contaminanten in koemelk.

Melk en gezondheidsrisico\'s voor kinderen
Gezondheidsrisico\'s van de consumptie van koemelk zijn het grootst voor peuters jonger dan één jaar oud. Bij hen kan consumptie van volle koemelk bijdragen tot tekorten aan verschillende nutriënten, waaronder ijzer, essentiële vetzuren en vitamine E. De Amerikaanse organisatie van kinderartsen Academy of Pediatrics adviseert kinderen jonger dan één jaar geen volle koemelk te geven.

Kinderdiabetes
Verschillende onderzoeken leggen een verband tussen insulineafhankelijke diabetes en een bepaalde proteïne in zuivelproducten. Deze vorm van diabetes begint gewoonlijk in de kindertijd, is een van de belangrijkste oorzaken van blindheid en draagt bij tot hartziekte, nierbeschadiging, en amputaties als gevolg van zwakke circulatie. Een recent rapport in de New England Journal of Medicine lijkt de oude theorie te steunen dat proteïnen van koemelk de productie van antilichamen stimuleren die op hun beurt de insulineproducerende cellen van de alvleesklier vernietigen. Met name bij kinderen die genetisch extra gevoelig zijn, kan dit bij blootstelling aan koemelk tot suikerziekte leiden. Melkproteïnen behoren ook tot de meest voorkomende oorzaken van voedselallergieën. Vaak, wordt gedurende lange tijd de oorzaak van de symptomen niet herkend. Niet alleen voor kinderen die in hun eerste levensjaar zitten, ook voor oudere kinderen zijn er gezondheidszorgen verbonden aan het melkgebruik. Tevens zijn er risico\'s vastgesteld met betrekking tot de samenstelling van koemelk.

De mens heeft geen koemaag!
Melk bevat het element caseïne dat verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van zware beenderen. Caseïne uit koemelk stolt echter in de maag en is taai en moeilijk te verteren, niet voor niets wordt het toegepast in een van de sterkste lijmen bij houtbewerking. Geen probleem voor het vier-magenspijsverteringsstelsel van een koe maar in het menselijke lichaam vormt de kleverige brij een zware belasting voor het lichaam. Het verhardt en kleeft aan de darmwand waardoor de absorptie van vitamines en mineralen in het lichaam wordt gehinderd.
Melk is het meest slijmvormende voedsel op aarde. De vertering van melk laat een zure slijm achter die zich vastzet en tot gewichtstoename kan leiden. Door slijmvorming worden de slijmvliezen bedekt en gedwongen langzaam alles uit te wasemen, hetgeen veel energie kost. Afvallen wordt hierdoor bemoeilijkt.

Melksuiker en gezondheidsproblemen
Melk bevat lactose (melksuiker). Veel mensen zijn niet in staat om lactose te verteren. Het resultaat daarvan is diaree en winderigheid. Het lichaam kan bij lactose intolerantie bijzonder, meestal heftig op de melksuikers in koemelk reageren. Voor diegenen die lactose wel kunnen verteren, zijn de resulterende producten twee enkelvoudige suikers: glucose en galactose. Galactose is in verband gebracht met eierstokkanker en oogaandoeningen. Deze eiwitten zijn het menselijk lichaam vreemd en moeten door de enzymen renine en lactase worden afgebroken en worden omgezet naar lichaamseigen eiwitten. Echter, renine en lactase worden na ons derde levensjaar niet meer aangemaakt.

Fabels over melk, calcium en botaanmaak
Het idee dat melk een onmisbare bron van calcium voor een stevige botaanmaak is onjuist. We voeden onze kinderen nog altijd op met het fabeltje dat, wie geen melk drinkt, gebitsproblemen krijgt en gevaar loopt op het krijgen van zwakke botten. Dit klopt niet. Dit is door onderzoek wereldwijd afdoende aangetoond. In landen waar zuivelproducten over het algemeen niet gebruikt worden, is er zelfs minder voorkomen van zwakke botten door kalkverlies (osteoporose) dan in een land als de Verenigde Staten. Studies hebben aangetoond dat zuivelproducten weinig effect hebben op osteoporose. De Harvard Nurses\' Health Study volgde 78.000 vrouwen gedurende 12 jaar en stelde vast dat melk niet beschermt tegen beenderbreuken. Het is zelfs zo dat diegenen die drie glazen melk per dag dronken méér breuken hadden dan diegenen die zelden melk dronken.

Wat is waar over calcium?
Het klopt dat er calcium (kalk) zit in koemelk. Echter: Dit calcium is grover dan het calcium in mensenmelk. Bovendien is het verbonden met caseïne. Dat tezamen maakt het voor ons lichaam minder makkelijk om melk te absorberen. De meeste melkdrinkers en kaaseters consumeren gepasteuriseerde, gehomogeniseerde of op een andere manier bewerkte melkproducten. Deze bewerking degradeert het calcium en maakt het moeilijk bruikbaar.

Kan ik voor calciumopname zonder melk?
Zeker. Als u een gezonde eter bent, krijgt u langs allerlei wegen voldoende calcium binnen. Er zijn veel goede bronnen van calcium. Calcium zit in voldoende mate in groene groenten en in rauwe noten die makkelijk door het lichaam worden opgenomen. Een recent rapport in de American Journal of Clinical Nutrution stelde vast dat calcium opname zelfs hoger was bij boerenkool dan voor melk. De redactie stelde vast dat "groene groenten zoals boerenkool beschouwd kunnen worden als ten minste zo goed als melk in termen van hun calcium absorbeerbaarheid.\' Bonen zijn ook rijk aan calcium. Verrijkt sinaasappelsap levert grote hoeveelheden calcium op een smakelijke manier. Rauw sesamzaad bevat meer calcium dan enig ander voedsel. Eet dagelijks groene groenten en wat fruit en je kunt geen calciumgebrek hebben. Houd er rekening mee dat de overgang van consumptie van het grove calcium in melkproducten naar het fijne calcium in rauwe noten, zaad, fruit en groenten gepaard kan gaan met een lichamelijke aanpassing. Zo kunnen tijdelijk nagels makkelijk afbreken en het haar uitvallen. Geen reden tot zorg. U krijgt er meer glanzend haar en sterkere nagels voor terug.

Zo meer heb ik er niet over te zeggen eigenlijk, alleen dat het mij goed heeft gedaan om geen of
bijna geen melk meer te drinken.

ja lag verhaal heh... wie het wil lezen mag maar het hoeft niet :+
pi_126627443
Bovendien dit was de oorspronkelijke OP van deel 1

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 20:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

Ik heb nog maar heel weinig mensen een antwoord op die vragen zien geven, we zitten nu in deel 4
en alles wat jullie doen is hakken op vegetariërs en roepen hoe gezond vlees wel niet is.

Ik denk niet dat de oorspronkelijke TS dat voor ogen had en het heeft ook weinig zin eigenlijk.

ben weer even weg ook trouwens.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 12:20:13 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126627505
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Bovendien dit was de oorspronkelijke OP van deel 1

[..]

Ik heb nog maar heel weinig mensen een antwoord op die vragen zien geven, we zitten nu in deel 4
en alles wat jullie doen is hakken op vegetariërs en roepen hoe gezond vlees wel niet is.

Ik denk niet dat de oorspronkelijke TS dat voor ogen had en het heeft ook weinig zin eigenlijk.
Sja... vegetariërs zijn nu eenmaal een kleine minderheid. Wat verwacht je dan? Dat alleen vegetariërs hier mogen reageren?

Ook dit herken ik van discussies over religie. Ook daar geldt dat je onmogelijk kunt verwachten dat ongelovigen zich stil houden.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 12:28:08 #24
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_126627806
Als ik een glas melk heb gedronken zwelt mijn lichaam op. :')
  vrijdag 17 mei 2013 @ 12:32:17 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126627993
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:28 schreef Fanta-stick het volgende:
Als ik een glas melk heb gedronken zwelt mijn lichaam op. :')
Een groot deel van de volwassen mensen is lactose-intolerant. Met name Europeanen vormen hierop een uitzondering. Men vermoedt omdat de mensen in deze regio als eerste begonnen met het drinken van melk en zodoende zijn geëvolueerd om melk beter te verteren, ook op volwassen leeftijd.

Dat heeft overigens verder weinig te maken met dat verhaal over caseïne. Dat laatste is voor mij nieuw, en ik kan er eerlijk gezegd weinig over vinden - anders dan de door FANNvanhetlaatsteuur gelinkte website.
pi_126629200
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:14 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ow....... neeeeeeeeee ik heb geen zin in weer een discussie over melk, ik kan je ook
zo 100 linkjes geven die zeggen dat melk hélemaal niet zo gezond is en zelfs ongezond.
Volkomen mee eens, maar soja is ook niet de oplossing. Je zal zelf moeten afwegen. Zelf kies ik nog steeds voor melk, maar niet als dorstlesser bij manier van spreken.
pi_126629557
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

Vlees eten moet je alvast niet doen om gezondheidsreden. Vlees kan best uit de voedingen worden geschrapt op voorwaarde dat men dan wel iets weet over vegetarische voeding. Gezond eten is een keuze die je zelf maar moet maken en als iemand opteert om elke dag een everzwijntje te smikkelen is dit zijn/haar vrije keuze.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 13:35:24 #28
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_126630559
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een groot deel van de volwassen mensen is lactose-intolerant. Met name Europeanen vormen hierop een uitzondering. Men vermoedt omdat de mensen in deze regio als eerste begonnen met het drinken van melk en zodoende zijn geëvolueerd om melk beter te verteren, ook op volwassen leeftijd.

Dat heeft overigens verder weinig te maken met dat verhaal over caseïne. Dat laatste is voor mij nieuw, en ik kan er eerlijk gezegd weinig over vinden - anders dan de door FANNvanhetlaatsteuur gelinkte website.
Maar ik kan wel tegen zure melkproducten zoals kwark en yoghurt. Zeer waarschijnlijk kan ik gewoon niet tegen al dat vet in melk. Verder zie ik melk als voedsel( ja huh duh, maar ik bedoel vast voedsel) niet als een drankje.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 13:46:09 #29
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126630936
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 13:35 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Maar ik kan wel tegen zure melkproducten zoals kwark en yoghurt. Zeer waarschijnlijk kan ik gewoon niet tegen al dat vet in melk. Verder zie ik melk als voedsel( ja huh duh, maar ik bedoel vast voedsel) niet als een drankje.
Het zou kunnen, maar volgens mij zit er in kwark (normaal) meer vet dan in melk.
pi_126631634
quote:

[..]

Yoghurt is gefermenteerde melk, geproduceerd door lactobacilli, maw bacteriën die lactose omzetten. Kwark is in feite heel verse kaas, gemaakt door toevoeging van melkzuurbacteriën zoals lactococcus. Beiden bevatten dus weinig of geen lactose (in ieder geval minder dan de melk waarvan ze gemaakt zijn).
pi_126631964
quote:

[..]

Ja natuurlijk, die zijn reeds door enzymen gefermenteerd wat je lichaam zelf niet meer hoeft te doen.
pi_126632009
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 13:46 schreef Molurus het volgende:
Het zou kunnen, maar volgens mij zit er in kwark (normaal) meer vet dan in melk.
Heeft niks met het vetgehalte te doen. Vetten heeft men trouwens nodig voor een normale darmtransit.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 14:14:58 #33
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126632033
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 14:14 schreef ATON het volgende:

[..]

Heeft niks met het vetgehalte te doen. Vetten heeft men trouwens nodig voor een normale darmtransit.
Dat het iets met vet te maken zou hebben lijkt mij inderdaad ook sterk.
pi_126632058
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 14:04 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Yoghurt is gefermenteerde melk, geproduceerd door lactobacilli, maw bacteriën die lactose omzetten. Kwark is in feite heel verse kaas, gemaakt door toevoeging van melkzuurbacteriën zoals lactococcus. Beiden bevatten dus weinig of geen lactose (in ieder geval minder dan de melk waarvan ze gemaakt zijn).
Voilà, dat is het wat ik bedoel. ^O^
pi_126633552
quote:

Dat is een algemeen probleem in de moderne intensieve veeteelt. Antibiotica wordt preventief gebruikt om epidemiën te voorkomen. Verder worden bepaalde antibiotica gebruikt voor hun bijwerking: ze bevorderen de groei en het vetmesten van vee. De eerste reden is het gevolg van het houden van veel dieren op een kleine oppervlakte, het tweede is basic economics: minder voer nodig per kg vlees.
Eén van de gevolgen hiervan is het ontstaan van resistente bacteriën. Wanneer het bacteriën betreft die ook de mens kunnen besmetten bestaat het gevaar dat deze uiteindelijk bij mensen opduiken. Dat dit effectief gebeurt is moeilijk aan te tonen.
Staphylococcus aureus, waarvan MRSA de antibiotica resistente varianten zijn, komen overal voor. 20% van de bevolking is drager en ze spelen een rol bij heel wat huidinfecties, van acne tot steenpuisten. Bij ernstige wondinfecties, longontsteking, meningitis, bloedvergiftiging etc. is behandeling noodzakelijk, en pas dan wordt een MRSA variant opgemerkt. Maar men weet niet waar deze oorspronkelijk ontstaan is.
Een publicatie eerder dit jaar zou het eerste overtuigende bewijs kunnen zijn van een resistente variant bij de mens die zich in vee ontwikkeld heeft:
Gene Sequencing Pinpoints Antibiotic Resistance Moving From Livestock to Humans
100% zekerheid heeft men nooit, maar het is reden genoeg om bezorgd te zijn:
quote:
But if the analysis is correct, then it represents several kinds of potential trouble. First, it reinforces the argument for animal-to-human transmission of resistant bacteria. Second, it emphasizes that such bacteria can be picked up and transmitted even by animals that are not routinely receiving antibiotics; after all, this cow and these three sheep were living on small remote farms, not in a big American CAFO.

And third, it raises the question of how much more resistant bacterial traffic is out there that we are not detecting. Holmes told me the “host range” — that is, the species detected to be carrying mecC MRSA, now mostly being called CC130 — so far include not just cows and sheep, but horses, rabbits, cats, dogs, deer, seals, rats and wild birds. That is a lot of friendly territory for resistant bacteria to occupy. And it kinda makes you wonder whether we shouldn’t think twice about making so many resistant bacteria available to those species in the first place.
pi_126640709
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kan je helemaal niks over caseïne vinden? :D

Je kan toch gewoon googelen op caseïne :')

http://nl.wikipedia.org/wiki/Case%C3%AFne

Caseïne is een dierlijk eiwit dat in melk voorkomt. Het is veruit het belangrijkste melkeiwit. Het is belangrijk voor de voeding van het jong, want het is gemakkelijk afbreekbaar in essentiële aminozuren voor de synthese van andere eiwitten.

Als melk verzuurt wordt door bacteriële werking wordt de pH-waarde lager, waardoor de caseïne begint uit te vlokken (klontering van melk).

Caseïne wordt gewonnen door afgeroomde melk met water te verdunnen en er vervolgens azijnzuur aan toe te voegen zodat de caseïne neerslaat. Caseïne kan op industriële schaal uit ondermelk gewonnen worden door de melk te verwarmen en aan te zuren met zwavelzuur. Caseïne wordt ook wel kaasstof genoemd, daar dit de stof is die de wrongel z'n dikte geeft.

In de schilderkunst wordt het toegepast. Caseïne wordt in kalkwater of natronloog opgelost om kleurstof te binden. Op deze wijze geprepareerde kleuren zijn tegen weersinvloeden bestand en bijgevolg bijzonder geschikt om wandschilderingen te maken op droge pleisterkalk. Deze methode ontstond in de middeleeuwen en kende een hoogtepunt in de plafondschilderingen van de barok.
Kaasstof werd reeds lang gebruikt als lijmstof (kwarklijm), waartoe kalk als toeslag werd gebruikt. Omstreeks 1912 begon men in Zwitserland met de industriële productie van caseïnelijm. Hiertoe werd een methode ontwikkeld om de kwarklijm te drogen en tot poeder te verwerken. Toevoeging van koud water leverde dan een lijm op. Caseïne werd tijdens de Eerste Wereldoorlog ook in Nederland vervaardigd.

http://www.industrielijmen.info/caseine/index.htm

Caseïne lijmen worden gemaakt van eiwitten gewonnen uit ondermelk. Het bijzondere aan caseïne lijmen is de zeer steile viscositeitscurve. Bij afkoeling wordt de lijm snel veel dikker en bij opwarmen juist snel veel dunner. Van deze eigenschap wordt vooral met etiketteren van produkten graag gebruik gemaakt, door de lijm warm op de machine te draaien (30-40 graden celsius) en deze als zeer dun laagje op het etiket en het produkt komt koelt deze snel af. Het resultaat is een zeer grote aanvangskleefkracht.

Waar wordt caseïne nog meer gebruikt

Caseïne is een dierlijk eiwit dat voorkomt in melk Caseïne wordt gewonnen door afgeroomde melk met water te verdunnen en er vervolgens zoutzuur aan toe te voegen zodat de caseïne neerslaat. Caseïne wordt ook wel kaasstof genoemd. In de schilderkunst wordt het toegepast. Caseïne wordt in kalkwater of natronloog opgelost om kleurstof te binden. Op deze wijze geprepareerde kleuren zijn bestand tegen weersinvloeden en bijgevolg bijzonder geschikt om wandschilderingen te maken op droge pleisterkalk . Deze methode ontstond in de Middeleeuwen en kende een hoogtepunt in de plafondschilderingen van de barok .

http://www.industrielijmen.info/caseine/index.htm
  vrijdag 17 mei 2013 @ 17:49:58 #37
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126640779
De wiki-pagina had ik ook wel gevonden, schat. :')

Ik bedoel natuurlijk dat geleuter over de gezondheid voor mensen.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 17:51:19 #38
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126640820
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 08:47 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Ik mag jou wel volgens mij

Zonder een tostie 's morgens ga ik niet weg _O-
Ik gebruik leerdammer, dat is volgens mij een van we weinige niet biologische vegetarische kazen. Biologisch vind ik te duur, werk per week een pak of 2 erdoorheen :')
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_126640830
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 17:49 schreef Molurus het volgende:
De wiki-pagina had ik ook wel gevonden, schat. :')

Ik bedoel natuurlijk dat geleuter over de gezondheid voor mensen.
Ow... ik dacht dat je helemaal niks kon vinden Mop :')

Maar eh... zijn er nu nog mensen in dit topic die Vegetariër zijn of alleen nog maar mensen die tégen
Vegetariërs zijn? :')
  Moderator vrijdag 17 mei 2013 @ 18:50:07 #40
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126642647
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 17:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ow... ik dacht dat je helemaal niks kon vinden Mop :')

Maar eh... zijn er nu nog mensen in dit topic die Vegetariër zijn
Ja hoor :)
F.K.A. SuperwormJim
pi_126651048
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 18:50 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Ja hoor :)
Ah, ja, jou had ik voorbij zie komen ! :D

Kan jij antwoord geven op deze vragen uit de OP, want dat soort dingen ben ik ook wel benieuwd
naar eigenlijk.

quote:
Hoe ben je vegetariër geworden; hoe draag je het uit; storen mensen zich aan vegetariërs of juist aan mensen die het niet zijn.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 21:45:17 #42
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_126651669
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 17:51 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ik mag jou wel volgens mij

Zonder een tostie 's morgens ga ik niet weg _O-
Ik gebruik leerdammer, dat is volgens mij een van we weinige niet biologische vegetarische kazen. Biologisch vind ik te duur, werk per week een pak of 2 erdoorheen :')
Hahah dankje, mag jou ook wel een beetje. Wel stoer dat je vega bent.
Ik ben een zeikerd, maar even los van het vegetarische gebeuren kan je toch echter je brood zo laten als het is, dus niet toasten. Af en toe kan wel maar als je het dagelijks doet. De vetten worden omgezet, aantal blijft hetzelfde maar het heeft iets met cholesterol te maken.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 21:47:09 #43
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_126651798
Trouwens in de tijd dat ik 1,5 jaar vega was hielden mijn ouders zo weinig rekening met me qua eten dat het gewoon niet te doen was. Nog steeds kan ik gewoon een week geen vlees eten.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 21:48:34 #44
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_126651890
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:14 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Bullshit, niet voor niets wordt melk de witte motor genoemd!
pindazakje
  vrijdag 17 mei 2013 @ 21:49:46 #45
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126651975
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 21:45 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Hahah dankje, mag jou ook wel een beetje. Wel stoer dat je vega bent.
Ik ben een zeikerd, maar even los van het vegetarische gebeuren kan je toch echter je brood zo laten als het is, dus niet toasten. Af en toe kan wel maar als je het dagelijks doet. De vetten worden omgezet, aantal blijft hetzelfde maar het heeft iets met cholesterol te maken.
Het is niet gezond nee, al helemaal niet met de kilo's (BIO :D ) Heinz en Hela curry die er bij gaan :')

Achja eet voor de rest vrijwel nooit fast food dusja :P
pi_126652423
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 21:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Nee, dat was zeker niet voor niets! :+

http://www.geschiedenis24(...)-de-witte-motor.html

quote:
Via schoolmelk en via de moeders die doordrongen zijn van het nut van melk, drinken de kinderen eind jaren vijftig veel melk. Het Zuivelbureau wilde er natuurlijk voor zorgen dat deze jeugd in de toekomst ook veel melk blijven drinken, aldus Jan Krijnen. Krijnen was vanaf 1955 reclamechef van het zuivelbureau. “Eind jaren vijftig zijn we heel voorzichtig met een soort van marktonderzoek begonnen en daarin kwam naar voren dat we aan de jeugd de meeste winst konden boeken. Met bijkomend voordeel dat als je ze jong leert melk te drinken, je er later hopelijk aan kan verdienen”.

Niet alleen de zuivelindustrie heeft baat bij een verhoogde melkconsumptie, ook het ministerie van Landbouw heeft hier behoefte aan. Er is namelijk ondertussen sprake van een melkplas in Nederland. Door landbouwsubsidies en technologische verbeteringen in het productieproces produceerden melkboeren veel meer melk dan voorheen. De minister van Landbouw biedt het Zuivelbureau één miljoen gulden voor extra reclame aan, maar dan moeten ze wel met een goed plan komen. Het Zuivelbureau heeft dan net een nieuw reclamebureau gecontracteerd voor het Melkaccount. Het is het Amsterdamse bureau Prad en zij krijgen de opdracht een campagne te verzinnen die de jeugd aan melk zal binden.
quote:
Het probleem van de melkplas
Paul Mertz herinnert het zich nog levendig. Hoe ze op een druilerige Hemel-vaartsdag bijeen kwamen om een opvolger van de M-brigade te bedenken. “Dat was niet eenvoudig want de M-brigade was een reclamemonument.”. Men ging aan de slag en uiteindelijk kwam Dimitri Frenkel Frank met het idee om een te tekenen figuurtje te maken die Joris Driepinter moest heten. De drie pinten kwamen nog voort uit de M-brigade, jongeren waren immers toch al gewend dat je eigenlijk drie glazen melk per dag moet drinken. De Deense ontwerper en illustrator Ib Antoni Jensen wordt gevraagd om Joris Driepinter te tekenen en Mies Bouhuys schrijft er teksten op rijm bij. Het principe was simpel: Joris is een held. Ergens is een probleem en hij lost het op. Hij kan alle problemen oplossen omdat hij zo sterk is geworden door het drinken van drie glazen melk per dag. Er komen strips van Joris Driepinter, reclamefilmpjes en ook verschijnen de avonturen van Bouhuys en Jensen in verhalenboeken. In veel klaslokalen wordt tijdens het melkdrinkkwartier voorgelezen uit een Driepinterboek. Hoewel ook een aantal kinderen in dat kwartier dan geen schoolmelk meer drinkt. Begin jaren zeventig krijgt de schoolmelk grote concurentie van de goedkope frisdranken zoals cola en sinas. Vanaf dat moment probeert het Zuivelbureau melk echt als drankje in de markt te zetten en niet alleen maar meer als iets wat goed is voor je gezondheid.
pi_126652581
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 21:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ik word ook de witte Gullit genoemd, maar dat is ook een mythe.

Ontopic:

Ik eet zo weinig mogelijk vlees, maar ben niet geheel vegetariër. Bij andere mensen bijvoorbeeld eet ik gewoon wat de pot schaft. Wel heb ik een glutenintolerantie, waardoor ik aangepast moet eten. Vroeger at ik sojaproducten als vervanger van vlees. Dit gaat nu dus niet meer. Af en toe eet ik gewoon zelf ook vlees, maar het liefst niet. Want ik vind het gewoon enorm slecht hoe dieren worden behandeld en dat ze zelfs gefokt worden enkel voor het vlees. Ik heb vroeger in een slagerij gewerkt, en sindsdien ben ik mij meer bewust geworden van vlees eten. Ik denk dat de meeste mensen niet eens meer weten (bewust zijn) dat ze dieren eten die daarvoor geleefd hebben.

Over melk:

Dat drink ik ook al een poos niet meer, vanwege de lactose die erin zit. Lactose en glutenintolerantie gaat niet samen namelijk. Kan ik een week van op de plee zitten en zes kilo afvallen!
Ik geloof daarom ook dat melk niet goed is voor jan, maar ook niet voor alleman. Al zal de een er beter tegen kunnen dan de ander.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_126652656
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 21:56 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Nee, dat was zeker niet voor niets! :+

http://www.geschiedenis24(...)-de-witte-motor.html

[..]

[..]

Zulke mensen mogen van mij een nekschot krijgen. Een beetje reclame maken bij de jeugd, enkel om er centen aan te verdienen. Kennen die mensen dan geen moraal?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_126652716
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:00 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Kennen die mensen dan geen moraal?
Nee! :D
  Moderator vrijdag 17 mei 2013 @ 22:21:37 #50
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126654176
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 21:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ah, ja, jou had ik voorbij zie komen ! :D

Kan jij antwoord geven op deze vragen uit de OP, want dat soort dingen ben ik ook wel benieuwd
naar eigenlijk.

[..]

Ik ben vegetarier geworden na een interessante discussie met een collega die reeds jaren vegetarier was. Vervolgens heb ik een en ander nageplozen op internet (niet alleen achterliggende gedachtes, maar ook belangrijke punten qua voeding); daarna heb ik besloten het een maandje te proberen. Sindsdien eet ik geen vlees meer.

Ik draag het niet echt uit; ik ga schreeuw het in ieder geval niet van de daken. Velen weten het niet eens van mij. Hoeft ook niet, ik ben geen predikant of wereldverbeteraar.

Ik stoor mij verder ook niet aan vleeseters, mijn vrouw en kind eten beiden gewoon vlees. Dat vind ik trouwens ook erg belangrijk in de opvoeding van mn kind; die mag dat op latere leeftijd zelf beslissen,
F.K.A. SuperwormJim
pi_126654664
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:21 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Ik ben vegetarier geworden na een interessante discussie met een collega die reeds jaren vegetarier was. Vervolgens heb ik een en ander nageplozen op internet (niet alleen achterliggende gedachtes, maar ook belangrijke punten qua voeding); daarna heb ik besloten het een maandje te proberen. Sindsdien eet ik geen vlees meer.

Ik draag het niet echt uit; ik ga schreeuw het in ieder geval niet van de daken. Velen weten het niet eens van mij. Hoeft ook niet, ik ben geen predikant of wereldverbeteraar.

Ik stoor mij verder ook niet aan vleeseters, mijn vrouw en kind eten beiden gewoon vlees. Dat vind ik trouwens ook erg belangrijk in de opvoeding van mn kind; die mag dat op latere leeftijd zelf beslissen,
Dank!
  vrijdag 17 mei 2013 @ 22:29:56 #52
37769 erodome
Zweefteef
pi_126654746
Nou ja, zal dan ook nog een beetje ontopic proberen te zijn, dat mag wel in topic nummer 4 ;)

Flextarier hier, maar eet wel steeds minder vlees. Omdat ik leef met 2 grote vleesliefhebbers en vlees ook wel erg verleidelijk is zal ik waarschijnlijk nooit een echte vegetarier worden, maar als compromis eten mijn 2 carnivoren een omnivoren dieet ;)
Ik eet vaker vegetarisch als de 2 heren in huis, die eten 2 a 3 dagen geen vlees, ik eet max. 2 dagen wel vlees.

Waarom flextarier?
Ik kom uit de dierverzorging, van jongs afaan en ook via school heel veel in contact geweest met de intensieve veehouderij. Dat heeft me mijn trek ik bio-industrie shit echt ontnomen. Ben begonnen met geen kip meer eten uit welke intensieve teelt dan ook(ook niet biologisch dus), dat omdat ik hands on heb ervaren hoe die dieren erbij lopen en hoe ze behandeld worden. Ik heb geen zwakke maag en huilen is niet iets wat ik snel doe, maar 1 avondje kippen vangen liet me huilen en kotsen.

Heb er bewust voor gekozen niets meer uit die industrie te eten qua vlees, wat ondersteund werd door het feit dat er extreem misbruik van mens, land en dier nodig is om voor dat geld vlees op ons bord te leveren.
Van dierenleed tot medicijngebruik(heb zelf vele consumptie-dieren medicatie gegeven, ik weet dat dat er niet zo netjes aan toe gaat als ze openbaar zeggen), van misbruik van mens tot het vernietigen van natuur, alles telt mee in waarom ik daar geen deel meer van wil uitmaken.

In de eerste instantie dus minder vlees gaan eten omdat ik het anders niet kon betalen, vlees van goede huize is namelijk niet het goedkoopste vlees. Maar dat beviel erg goed, ik voelde me beter, mijn buik was minder vaak "overstuur" en mijn gewicht was stabieler. Nu kan ik het prima betalen, maar eet ik minder vlees dan ooit.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_126654951
Jij ook dank erodome, nu zijn we eindelijk on topic! :D
  vrijdag 17 mei 2013 @ 22:35:34 #54
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126655153
Waarom maken we niet een lijst met alle vege en flexitariers in de op? Lijkt me wel sjiek, overzichtelijk
pi_126655614
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:35 schreef Susteren het volgende:
Waarom maken we niet een lijst met alle vege en flexitariers in de op? Lijkt me wel sjiek, overzichtelijk
Dan moet ik steeds die OP bijhouden :@ laten we gewoon eerst even afwachten of er
meer mensen komen met hun verhaal.
  Moderator vrijdag 17 mei 2013 @ 22:54:39 #56
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126656378
Mijn persoonlijke redenen toen ik over ben gestapt op vegetarisme (in deze volgorde):

- Wereldhongerprobleem (op ontzettend veel landbouwgrond wordt voedsel voor dieren verbouwd, dat land zou beter gebruikt kunnen worden om voedsel voor mensen te verbouwen).
- Dieren fokken om ze af te maken; vind ik niet kunnen.
- Alles aan/in een dier 'werkt': gehoor, zicht, smaak, spijsvertering, longen, enz. Dan is er geen reden om aan de nemen dat dieren geen pijn kunnen voelen, niet gestressed kunnen raken. Dit is onnodig dierenleed.
- We hebben helemaal geen vlees nodig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen; ik eet het liever direct van de bron dan dat het eerst door een dier gaat.
- In vlees zitten te veel schadelijke stoffen. Wanneer iemand ziek is, hoor je die persoon nooit zeggen 'Ja, volgens mij was de broccoli van gisteravond niet meer helemaal goed.'.
- De vleesindustrie is (een van) de grootste veroorzaker van het teveel aan CO2 in de atmosfeer.
- Sinds ik geen vlees eet, voel ik me lichamelijk een stuk prettiger. Ook ben ik creatiever met koken/voeding bereiden.
F.K.A. SuperwormJim
pi_126657247
Offtopic :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_126659085
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:54 schreef SuperwormJim het volgende:
Mijn persoonlijke redenen toen ik over ben gestapt op vegetarisme (in deze volgorde):

- Wereldhongerprobleem (op ontzettend veel landbouwgrond wordt voedsel voor dieren verbouwd, dat land zou beter gebruikt kunnen worden om voedsel voor mensen te verbouwen).
- Alles aan/in een dier 'werkt': gehoor, zicht, smaak, spijsvertering, longen, enz. Dan is er geen reden om aan de nemen dat dieren geen pijn kunnen voelen, niet gestressed kunnen raken. Dit is onnodig dierenleed.
- We hebben helemaal geen vlees nodig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen; ik eet het liever direct van de bron dan dat het eerst door een dier gaat.
- In vlees zitten te veel schadelijke stoffen. Wanneer iemand ziek is, hoor je die persoon nooit zeggen 'Ja, volgens mij was de broccoli van gisteravond niet meer helemaal goed.'.
- De vleesindustrie is (een van) de grootste veroorzaker van het teveel aan CO2 in de atmosfeer.
- Sinds ik geen vlees eet, voel ik me lichamelijk een stuk prettiger. Ook ben ik creatiever met koken/voeding bereiden.
Ik ben het eigenlijk wel eens met de hele post! _O_

en dit

quote:
Sinds ik geen vlees eet, voel ik me lichamelijk een stuk prettiger.
ervaar ik dus precies zo! Da's toch mooi meegenomen of niet dan? :D
pi_126665297
Net bij Pauw en Witteman ging het ook over iemand die uitdrukkelijk moest uitleggen dat
zij niet tegen het eten van vlees was maar tegen de Bio-Industrie.

Ik weet eigenlijk niet eens of ze nou vegetariër was, maar dat moet je hier op FOK ook altijd
blijven herhalen :')

dus... nog 1x

IK BEN NIET TEGEN HET ETEN VAN VLEES MAAR TEGEN DE BIO-INDUSTRIE !!!

en uiteindelijk worden sommige mensen dan Vegetariër, dat roept op de de één of andere manier
agressie op bij Fokkertjes, in RL heb ik daar nooit last van eigenlijk, ik zeg gewoon, nee ik eet geen
vlees en de vleeseter zegt oké en dan is het meestal klaar.

Ik zag net een topic in klaagbaak en dan gaan ze plaatjes van vlees posten, zo sneu vind ik dat :')
dan denken ze dat de vegetariërs daar overstuur van gaan raken ofzo..

maar goed tis niet anders :z
pi_126666308
quote:
Sinds ik geen vlees eet, voel ik me lichamelijk een stuk prettiger.
Logisch, minder lichaamsverzuring.
pi_126678711
Waar vegetariërs ook rekening mee moeten houden, behalve met hun eiwitopname en vitamine B12, en voor vrouwen ijzer, als gevolg van hun bloedverlies, is met hun zinkopname en vitamine D.

Een zinktekort komt namelijk veel voor bij vegetariërs, maar is makkelijk aan te vullen met een goed supplement.

En voor vitamine D is zonlicht de belangrijkste bron, maar dat is in de winter ontoereikend.
De enige andere goede bron hiervoor is vis. Als je dat niet eet heb je dus een probleem.

Ook vitamine D is makkelijk aan te vullen met een hoog gedoseerd supplement, maar de tot voor kort aangeraden hoeveelheid van 5 microgram per dag is volgens veel deskundigen veel te laag voor het voorkomen van gezondheidsklachten.
pi_126679830
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 16:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Waar vegetariërs ook rekening mee moeten houden, behalve met hun eiwitopname en vitamine B12, en voor vrouwen ijzer, als gevolg van hun bloedverlies, is met hun zinkopname en vitamine D.

Een zinktekort komt namelijk veel voor bij vegetariërs, maar is makkelijk aan te vullen met een goed supplement.
Vanwaar haal jij dat vegetariërs een tekort zouden hebben aan bovenvermelde elementen ? Wat noem jij een goed suplement ?

quote:
En voor vitamine D is zonlicht de belangrijkste bron, maar dat is in de winter ontoereikend.
De enige andere goede bron hiervoor is vis. Als je dat niet eet heb je dus een probleem.
Dat is ook al niet zo, of men zou gedurende de winter helemaal verstoken moeten blijven van daglicht. Vampiers hebben daar wel last van.

quote:
Ook vitamine D is makkelijk aan te vullen met een hoog gedoseerd supplement, maar de tot voor kort aangeraden hoeveelheid van 5 microgram per dag is volgens veel deskundigen veel te laag voor het voorkomen van gezondheidsklachten.
Hier weer de vraag over welke supplementen (merknaam) heb je het?
pi_126679952
Wisten jullie dat radijsjes ook erg gezond zijn?
Gewoon een schoteltje gewassen radijsjes in de keuken zetten en af en toe eentje
nemen is nog lekker ook.

Voedingswaarde radijs
Zo klein als de radijs is bulkt hij van de vitamientjes. In radijzen zit veel vitamine C en vitamine K. Het vitamine B-complex is goed vertegenwoordigd met B3(niacine), B5(pantotheenzuur), B6(pyridoxine) en B11(foliumzuur). Er zitten allerlei mineralen in, zij het niet in grote hoeveelheden. Mineralen zitten gelukkig in veel verschillende groente. Kalium, calcium, magnesium, ijzer, zink en mangaan huizen er in het kleine radijsje. Dat is een flinke hoeveelheid fytonutriënten voor zo klein stukje groente.

http://mens-en-gezondheid(...)l#detoxen-met-radijs

Kan in elk geval geen kwaad :+
pi_126681188
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 17:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Vanwaar haal jij dat vegetariërs een tekort zouden hebben aan bovenvermelde elementen ?
Ik heb zo het een en ander gelezen, maar als je het niet gelooft geloof je het maar niet.
quote:
Wat noem jij een goed suplement ?
Orthica heeft bijvoorbeeld goede supplementen, maar er zijn veel meer goede merken:

http://www.orthica.nl/assortiment

quote:
[..]

Dat is ook al niet zo, of men zou gedurende de winter helemaal verstoken moeten blijven van daglicht. Vampiers hebben daar wel last van.

Je zou eens het boekje kunnen lezen:

Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten
pi_126681749
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 17:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik heb zo het een en ander gelezen, maar als je het niet gelooft geloof je het maar niet.
Is het dat ? En verder ?
quote:
Orthica heeft bijvoorbeeld goede supplementen, maar er zijn veel meer goede merken:
http://www.orthica.nl/assortiment
Mee eens dat er wel meer merken zijn, maar ook hier geen enkele wetenschappelijke studie die enige garantie geeft op hun supplementen. Wie is de fabrikant ? Dit kan best zo zijn dat deze firma hun tabletjes enkel in een mooi doosje stoppen.
quote:
Je zou eens het boekje kunnen lezen:
Dank je voor het advies, maar ik deel het bed met een fyto - en nutri-therapeute met diploma organische scheikunde. Ik zou je ook enkele boeken kunnen aanraden, maar vrees dat je die niet via Bol kan bestellen.
pi_126724650
Weet je wat ik nou niet begrijp? (8>

Vegetariërs moeten inderdaad oppassen voor vitamine D en B 12 tekorten.
De absorptie van vitamine B 12 is aanzienlijk complexer dan die van andere vitaminen.
Dus je moet écht heel uitgekiend eten wil je het helemaal zonder supplementen doen,
maar zelfs al eet je vlees dan staat bij stress, zwangerschap, medicatiegebruik, zware metalenbelasting, antibiotica, leveraandoeningen, alcohol misbruik, de anticonceptiepil, schildklieraandoeningen, ontstekingen, parasieten het vitamine B12 metabolisme onder druk.

Volgens mij maakt iemand in die gevallen er een probleem van om een Vitamine B12
of Vitamine D tabletje te slikken, maar als het om een vegetariër gaat is het ineens
héél erg.

Dat snap ik dus niet :')
Ook hebben heel veel mensen die vlees eten vaak een vitaminetekort van heb ik jou daar zonder dat ze het zelf weten, want, ja ze eten vlees dus denken ze geen enkel probleem te hebben,

Maar als je veel vlees eet en niet voldoende groente en fruit dan heb je vaak een groter
probleem dan een vegetariër. Ook gaan vegetariërs sowieso veel beter om met voedsel
(net als veganisten trouwens).

De meeste vleeseters stouwen maar wat naar binnen, niet álle dat zeg ik er uitdrukkelijk
bij, maar vele écht wel!

Ik vraag me af of, als ik zeg dat mijn gezondheid stukken is verbeterd sinds ik geen vlees meer eet en dus daarom ook nooit meer vlees zal eten of het dan ineens wél goed is en ook ineens niet meer zo erg als ik zo nu en dan wél een supplement zou slikken?

Misschien mag ik dan zelfs een keer bij zo iemand als Molurus eten :+

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 18:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Dank je voor het advies, maar ik deel het bed met een fyto - en nutri-therapeute met diploma organische scheikunde.
Mazzelpik! :7 :D
pi_126725318
Een voorbeeldje van een ''vleeseter'' doe na tig supplementen zich beter voelt.
Is het dan wel goed?

Eigenlijk zou iedereen met gezondheidsklachten eerst eens goed moeten kijken wat hij/zij eet.
pi_126726891
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 15:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Weet je wat ik nou niet begrijp? (8>

Vegetariërs moeten inderdaad oppassen voor vitamine D en B 12 tekorten.
De absorptie van vitamine B 12 is aanzienlijk complexer dan die van andere vitaminen.
Dus je moet écht heel uitgekiend eten wil je het helemaal zonder supplementen doen,
maar zelfs al eet je vlees dan staat bij stress, zwangerschap, medicatiegebruik, zware metalenbelasting, antibiotica, leveraandoeningen, alcohol misbruik, de anticonceptiepil, schildklieraandoeningen, ontstekingen, parasieten het vitamine B12 metabolisme onder druk.

Volgens mij maakt iemand in die gevallen er een probleem van om een Vitamine B12
of Vitamine D tabletje te slikken, maar als het om een vegetariër gaat is het ineens
héél erg.

Dat snap ik dus niet :')
Ook hebben heel veel mensen die vlees eten vaak een vitaminetekort van heb ik jou daar zonder dat ze het zelf weten, want, ja ze eten vlees dus denken ze geen enkel probleem te hebben,

Maar als je veel vlees eet en niet voldoende groente en fruit dan heb je vaak een groter
probleem dan een vegetariër. Ook gaan vegetariërs sowieso veel beter om met voedsel
(net als veganisten trouwens).

De meeste vleeseters stouwen maar wat naar binnen, niet álle dat zeg ik er uitdrukkelijk
bij, maar vele écht wel!

Ik vraag me af of, als ik zeg dat mijn gezondheid stukken is verbeterd sinds ik geen vlees meer eet en dus daarom ook nooit meer vlees zal eten of het dan ineens wél goed is en ook ineens niet meer zo erg als ik zo nu en dan wél een supplement zou slikken?
Daar ben ik het volmondig mee eens. De fervente vleeseters hebben na hun 50e darmen die zo lek zijn als een vergiet en missen reeds tal van darmbacteriën. Die zijn er zich meestal zelfs niet van bewust dat gans hun lichaam aan het verzuren is, en dat los je niet op met een potje Danone. ;)
pi_126727592
quote:
2s.gif Op zondag 19 mei 2013 16:10 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Een voorbeeldje van een ''vleeseter'' doe na tig supplementen zich beter voelt.
Is het dan wel goed?
Zelfs met een half verhaal voelde deze mevrouw zich al stukken beter, maar met die aangereikte supplementen had ik het wat moeilijker. Zo was er sprake van vit.C tabletten. Deze doen op langere tijd meer slecht dan goed. Vit. C moet men halen uit groenten en fruit en niet uit een chemisch geraffineerd product. Beter zou zijn supplementen van geconcentreerde groenten en fruit. Maar goed, het is een begin naar de oplossing. Belangrijk is hier ook dat men zijn smaak- en eetgewoontes gaat aanpassen.

Eigenlijk zou iedereen met gezondheidsklachten eerst eens goed moeten kijken wat hij/zij eet.
[/quote]
pi_126728375
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 17:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Zelfs met een half verhaal voelde deze mevrouw zich al stukken beter, maar met die aangereikte supplementen had ik het wat moeilijker. Zo was er sprake van vit.C tabletten. Deze doen op langere tijd meer slecht dan goed. Vit. C moet men halen uit groenten en fruit en niet uit een chemisch geraffineerd product. Beter zou zijn supplementen van geconcentreerde groenten en fruit. Maar goed, het is een begin naar de oplossing. Belangrijk is hier ook dat men zijn smaak- en eetgewoontes gaat aanpassen.

Ja ik vond het ook wat veel :') dus ik denk dat die mevrouw een béétje te weinig fruit en groente eet,
maar dat bedoelde ik ook eigenlijk :P
  zondag 19 mei 2013 @ 17:57:16 #71
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_126729717
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:54 schreef SuperwormJim het volgende:

Vooral die eerste reden zou voor mij ook weer een trigger kunnen zijn om te stoppen met vlees eten.
Ik zou zelf later ook eerder adopteren dan zelf een kind baren. Overbevolking zat. Verder is het slecht voor het milieu want al dat vee heeft landbouwgrond nodig wat ten koste gaat van bossen.

Ik train ontzettend veel en eet nog regelmatig vis en kip, rood vlees zelden. Maar zoals ik al eerder zei eet ik soms zonder dat ik doorheb een week geen vlees/vis en dat is prima. Misschien dat ik het wel weer overweeg.
pi_126729860
quote:
10s.gif Op zondag 19 mei 2013 17:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ja ik vond het ook wat veel :') dus ik denk dat die mevrouw een béétje te weinig fruit en groente eet,
maar dat bedoelde ik ook eigenlijk :P
Dacht ik wel, maar je bent niet de enige die dit leest. ;)
pi_126729964
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 18:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Dacht ik wel, maar je bent niet de enige die dit leest. ;)
Ik hoop het niet!
pi_126824327
Ik ben nu zo'n 8 jaar vegetariër. In mijn pubertijd had ik op een gegeven moment besloten geen vlees meer te willen eten en dat heb ik vrij constant weten te houden. Wel probeer ik ieder jaar even langs de huisarts te gaan om mijn bloed te controleren en dat is vooralsnog allemaal oké. Daarnaast eet ik wel gewoon vis omdat ik dat nog té lekker vind.
pi_126827202
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 19:36 schreef hupseflups1 het volgende:
Ik ben nu zo'n 8 jaar vegetariër. In mijn pubertijd had ik op een gegeven moment besloten geen vlees meer te willen eten en dat heb ik vrij constant weten te houden. Wel probeer ik ieder jaar even langs de huisarts te gaan om mijn bloed te controleren en dat is vooralsnog allemaal oké. Daarnaast eet ik wel gewoon vis omdat ik dat nog té lekker vind.
Goed van je. Zelf ben ik ook geen vegetariër en eet ook af en toe vlees of vis, maar dan ook om dezelfde reden als jij. Er wordt gewoon teveel vlees gegeten en dat is echt slecht voor de gezondheid. Geen suiker, geen aspartaam en geen MSG ( E621 ) en dan zit je al redelijk goed in je vel. ;)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 22:18:15 #76
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_126833976
Gisteren weer eens langs de snelweg in Duitsland geprobeerd om vegetarisch te eten. Was weer bijna onmogelijk -O- Bij het restaurantje waar we waren stond echt helemaal niks zonder vlees op de kaart. Uiteindelijk met moeite een soort tosti weten te bestellen en mijn vriendin een uitsmijter zonder fleisch und käse. Vonden ze maar raar. Maar het mooiste was wel dat we daar een lekkere aardappelsalade bij kregen. Met blokjes ham erin _O-
Nou ja, het was maar een snelle hap langs de snelweg, dus no big deal. Ik vind alleen het verschil zo schrijnend. Heb 8 jaar in Zweden gewoond, waar werkelijk elk restaurant, snackbar of eettent wel meerdere vegetarische alternatieven biedt en niemand er meer raar van opkijkt als je zegt geen vlees te eten. En in Duitsland lijkt het wel niet te bestaan.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_126836728
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:18 schreef Knutknuttsson het volgende:
Gisteren weer eens langs de snelweg in Duitsland geprobeerd om vegetarisch te eten. Was weer bijna onmogelijk -O- Bij het restaurantje waar we waren stond echt helemaal niks zonder vlees op de kaart. Uiteindelijk met moeite een soort tosti weten te bestellen en mijn vriendin een uitsmijter zonder fleisch und käse. Vonden ze maar raar. Maar het mooiste was wel dat we daar een lekkere aardappelsalade bij kregen. Met blokjes ham erin _O-
Nou ja, het was maar een snelle hap langs de snelweg, dus no big deal. Ik vind alleen het verschil zo schrijnend. Heb 8 jaar in Zweden gewoond, waar werkelijk elk restaurant, snackbar of eettent wel meerdere vegetarische alternatieven biedt en niemand er meer raar van opkijkt als je zegt geen vlees te eten. En in Duitsland lijkt het wel niet te bestaan.
In Duitsland is het vlees ook nog eens veel goedkoper dus ze zullen het daar wel per kilo eten :')
pi_126837202
Was altijd vegetariër, maar vond het teveel gedoe. Nu vegetariër + vis + whatever mensen me voorzetten als ik niet zelf kook. Geen spijt van.
pi_126837371
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:05 schreef MrJiong het volgende:
Was altijd vegetariër, maar vond het teveel gedoe. Nu vegetariër + vis + whatever mensen me voorzetten als ik niet zelf kook. Geen spijt van.
Dan ben je een flexitariër :+
pi_126839572
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:05 schreef MrJiong het volgende:
Nu vegetariër + vis + whatever mensen me voorzetten als ik niet zelf kook. Geen spijt van.
Same here. Komt erop neer dat ik maximaal 1x per maand een beetje vlees eet en 1x per maand een stukje zalm.
pi_126844599
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dan ben je een flexitariër :+
Yep, dat woord bevalt me wel. Doel is nog steeds om dierenleed te minimaliseren, maar nu ben ik met 95% ook tevreden.
pi_126845045
Ik hang tussen vega en vegan in. Niet alleen voor gezondheid, maar zeker ook vanwege dierenleed en in eerste instantie werd ik het vanwege milieuproblematiek. Als je jezelf groen noemt, moet je er ook naar handelen.

Dat ik op p1 lees dat mensen niet snappen dat er dierenleed veroorzaakt wordt door melk/ei, vind ik nogal schokkend en toont aan hoe weinig men weet van eten.

Geen melk en eieren is niet een veganisme, maar een vorm van vegetarisme. Een vegetariër eet niets waar dieren voor sterven en voor zuivel en eieren is dat wel het geval. Kalfjes geven geen melk en haantjes geen eieren, dus bedenk zelf maar wat daarmee gebeurt. Daar is dus de term ovo-lacto-vegetariër voor, voor mensen die alleen geen vlees of vis of delen daarvan eten (dus ook geen stremsel, gelatine of kleurstof van luizen e.d.).

Zelf smokkel ik te vaak om mezelf veganist te kunnen noemen, maar het is wel mijn doel. Vooral ook vanwege de manier waarop de voedingsindustrie in elkaar zit. De manier waarop met dieren én mensen wordt omgegaan door sommige bedrijven. Van praktijken grenzend aan ouderwetse slavernij tot moderne slavernij door financiële macht en politieke lobby, zoals in Food inc.

Dat geldt natuurlijk ook voor sommige plantaardige voeding, dus ik eet sommige dingen alleen Fair Trade, biologisch of van producenten die gegarandeerd geen oerwoud kappen.

Wat me ook enorm tegenstaat is dat over dieren wordt gedacht als producten. Mensen vinden zichzelf veel beter dan andere dieren (ik heb nog nooit gehoord van koeien die oorlog voeren of vissen die genocide plegen of varkens die hun biggetjes seksueel misbruiken, maar de mens is blijkbaar superieur omdat ie bewust slechte dingen kan doen en met open ogen in de grootste Malthusian trap tot nu toe loopt). En dat betekent dat dieren dezelfde waarde hebben als een pak crackers, wat je bijv terug ziet in regels rondom brandveiligheid.

We vinden het zo normaal om dieren te gebruiken als voorwerpen, dat niemand vraagt waarom snoep met schildluizen wordt gekleurd ipv met bietenrood. Althans, de industrie vindt het normaal en de consument weet het niet en wil het niet weten. Tot aan mensen die met vingers in hun oren lalala gaan roepen als je vertelt dat ze op gemalen botten met schildluizenafscheiding zitten te kauwen.

Te triest voor woorden allemaal, en ik wil daar zo min mogelijk deel vanuit maken.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  Moderator woensdag 22 mei 2013 @ 09:52:24 #83
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126846353
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 08:46 schreef LadyOracle het volgende:

Wat me ook enorm tegenstaat is dat over dieren wordt gedacht als producten. Mensen vinden zichzelf veel beter dan andere dieren (ik heb nog nooit gehoord van koeien die oorlog voeren of vissen die genocide plegen of varkens die hun biggetjes seksueel misbruiken, maar de mens is blijkbaar superieur omdat ie bewust slechte dingen kan doen en met open ogen in de grootste Malthusian trap tot nu toe loopt). En dat betekent dat dieren dezelfde waarde hebben als een pak crackers, wat je bijv terug ziet in regels rondom brandveiligheid.

Men 'weet niet beter', denk ik. In de supermarkt liggen de hamburgers, kipfilets, biefstukken, enz in de verpakking in de schappen. Daar daar een heel levend wezen achter schuil gaat dat is gefokt en heeft geleden om te sterven, ziet niemand. Het is een product.

Eigenlijk zou bij de vleesafdeling afbeeldingen moeten staan van het dier in kwestie, van het leed dat ze is aangedaan om uiteindelijk te eindigen in deze verpakking. Vergelijkbaar met de waarschuwing op een pakje sigaretten, maar dan met afbeeldingen. Zodat mensen misschien eens bewust worden van het feit dat het hier niet slechts om een product gaat.
F.K.A. SuperwormJim
pi_126956937
Mooi om te lezen dat er toch zoveel mensen veel bewuster zijn met wat ze eten.

ik ben erg benieuw naar dit programma, misschien zijn er hier meer mensen die
hier interesse voor hebben, geen idee of het ook over vlees gaat, maar ik ga in ieder geval kijken.

FOOD HOSPITAL

Nieuw vanaf donderdag 30 mei om 21.30 uur bij Net5
Aangepast voedsel kan gezondheidsproblemen verlichten of je er vanaf helpen.

In dit programma wordt gekeken in hoeverre voedsel kan worden gebruikt als medicijn door middel van wetenschappelijke experimenten. Patiënten met de meest uiteenlopende aandoeningen worden uitgenodigd en krijgen een specifieke behandeling. Deze is gebaseerd op voedsel om te kijken of de gezondheidsproblemen hiermee kunnen worden verlicht of genezen.

Deze zomer draait het bij Net5 helemaal om het thema Be Healthy, Be Happy, Be You™. Naast The Color Run™, wordt dus het nieuwe programma Food Hospital en Heavy uitgezonden. Deze bijzondere programma’s sluiten volledig aan bij het thema gezondheid en zelfbewustzijn.

Video

http://www.net5.nl/programmas/food-hospital
  maandag 3 juni 2013 @ 16:25:28 #85
37769 erodome
Zweefteef
pi_127363952
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 3 juni 2013 @ 21:35:47 #88
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_127378375
Omdat ik zag dat dat ook mocht: ik ben flexetarier. Maximaal één keer per week biologisch vlees.
Waarom: dierenleed, onbegrijpelijk dat de zogenaamde intelligente en empatische mens andere vrij intelligente dieren dagelijks martelt en misbruikt, omdat we zo gewend zijn geraakt aan een halve kilo (ook nog eens vrij smakeloos) vlees voor 2 euro.
Reacties zijn vrij wisselend, van begripvol tot vooral onbegrijpend.
Ik draag het verder niet uit, ik voel me niet genoodzaakt om mensen te bekeren, er valt eerst nog genoeg aan mezelf te verbeteren. Als de discussie over dierenwelzijn gaat kan ik wel vrij fel worden. :)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 16:01:39 #89
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129508966
bump
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')