abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126654664
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:21 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Ik ben vegetarier geworden na een interessante discussie met een collega die reeds jaren vegetarier was. Vervolgens heb ik een en ander nageplozen op internet (niet alleen achterliggende gedachtes, maar ook belangrijke punten qua voeding); daarna heb ik besloten het een maandje te proberen. Sindsdien eet ik geen vlees meer.

Ik draag het niet echt uit; ik ga schreeuw het in ieder geval niet van de daken. Velen weten het niet eens van mij. Hoeft ook niet, ik ben geen predikant of wereldverbeteraar.

Ik stoor mij verder ook niet aan vleeseters, mijn vrouw en kind eten beiden gewoon vlees. Dat vind ik trouwens ook erg belangrijk in de opvoeding van mn kind; die mag dat op latere leeftijd zelf beslissen,
Dank!
  vrijdag 17 mei 2013 @ 22:29:56 #52
37769 erodome
Zweefteef
pi_126654746
Nou ja, zal dan ook nog een beetje ontopic proberen te zijn, dat mag wel in topic nummer 4 ;)

Flextarier hier, maar eet wel steeds minder vlees. Omdat ik leef met 2 grote vleesliefhebbers en vlees ook wel erg verleidelijk is zal ik waarschijnlijk nooit een echte vegetarier worden, maar als compromis eten mijn 2 carnivoren een omnivoren dieet ;)
Ik eet vaker vegetarisch als de 2 heren in huis, die eten 2 a 3 dagen geen vlees, ik eet max. 2 dagen wel vlees.

Waarom flextarier?
Ik kom uit de dierverzorging, van jongs afaan en ook via school heel veel in contact geweest met de intensieve veehouderij. Dat heeft me mijn trek ik bio-industrie shit echt ontnomen. Ben begonnen met geen kip meer eten uit welke intensieve teelt dan ook(ook niet biologisch dus), dat omdat ik hands on heb ervaren hoe die dieren erbij lopen en hoe ze behandeld worden. Ik heb geen zwakke maag en huilen is niet iets wat ik snel doe, maar 1 avondje kippen vangen liet me huilen en kotsen.

Heb er bewust voor gekozen niets meer uit die industrie te eten qua vlees, wat ondersteund werd door het feit dat er extreem misbruik van mens, land en dier nodig is om voor dat geld vlees op ons bord te leveren.
Van dierenleed tot medicijngebruik(heb zelf vele consumptie-dieren medicatie gegeven, ik weet dat dat er niet zo netjes aan toe gaat als ze openbaar zeggen), van misbruik van mens tot het vernietigen van natuur, alles telt mee in waarom ik daar geen deel meer van wil uitmaken.

In de eerste instantie dus minder vlees gaan eten omdat ik het anders niet kon betalen, vlees van goede huize is namelijk niet het goedkoopste vlees. Maar dat beviel erg goed, ik voelde me beter, mijn buik was minder vaak "overstuur" en mijn gewicht was stabieler. Nu kan ik het prima betalen, maar eet ik minder vlees dan ooit.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_126654951
Jij ook dank erodome, nu zijn we eindelijk on topic! :D
  vrijdag 17 mei 2013 @ 22:35:34 #54
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126655153
Waarom maken we niet een lijst met alle vege en flexitariers in de op? Lijkt me wel sjiek, overzichtelijk
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_126655614
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:35 schreef Susteren het volgende:
Waarom maken we niet een lijst met alle vege en flexitariers in de op? Lijkt me wel sjiek, overzichtelijk
Dan moet ik steeds die OP bijhouden :@ laten we gewoon eerst even afwachten of er
meer mensen komen met hun verhaal.
  Moderator vrijdag 17 mei 2013 @ 22:54:39 #56
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126656378
Mijn persoonlijke redenen toen ik over ben gestapt op vegetarisme (in deze volgorde):

- Wereldhongerprobleem (op ontzettend veel landbouwgrond wordt voedsel voor dieren verbouwd, dat land zou beter gebruikt kunnen worden om voedsel voor mensen te verbouwen).
- Dieren fokken om ze af te maken; vind ik niet kunnen.
- Alles aan/in een dier 'werkt': gehoor, zicht, smaak, spijsvertering, longen, enz. Dan is er geen reden om aan de nemen dat dieren geen pijn kunnen voelen, niet gestressed kunnen raken. Dit is onnodig dierenleed.
- We hebben helemaal geen vlees nodig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen; ik eet het liever direct van de bron dan dat het eerst door een dier gaat.
- In vlees zitten te veel schadelijke stoffen. Wanneer iemand ziek is, hoor je die persoon nooit zeggen 'Ja, volgens mij was de broccoli van gisteravond niet meer helemaal goed.'.
- De vleesindustrie is (een van) de grootste veroorzaker van het teveel aan CO2 in de atmosfeer.
- Sinds ik geen vlees eet, voel ik me lichamelijk een stuk prettiger. Ook ben ik creatiever met koken/voeding bereiden.
F.K.A. SuperwormJim
pi_126657247
Offtopic :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_126659085
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:54 schreef SuperwormJim het volgende:
Mijn persoonlijke redenen toen ik over ben gestapt op vegetarisme (in deze volgorde):

- Wereldhongerprobleem (op ontzettend veel landbouwgrond wordt voedsel voor dieren verbouwd, dat land zou beter gebruikt kunnen worden om voedsel voor mensen te verbouwen).
- Alles aan/in een dier 'werkt': gehoor, zicht, smaak, spijsvertering, longen, enz. Dan is er geen reden om aan de nemen dat dieren geen pijn kunnen voelen, niet gestressed kunnen raken. Dit is onnodig dierenleed.
- We hebben helemaal geen vlees nodig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen; ik eet het liever direct van de bron dan dat het eerst door een dier gaat.
- In vlees zitten te veel schadelijke stoffen. Wanneer iemand ziek is, hoor je die persoon nooit zeggen 'Ja, volgens mij was de broccoli van gisteravond niet meer helemaal goed.'.
- De vleesindustrie is (een van) de grootste veroorzaker van het teveel aan CO2 in de atmosfeer.
- Sinds ik geen vlees eet, voel ik me lichamelijk een stuk prettiger. Ook ben ik creatiever met koken/voeding bereiden.
Ik ben het eigenlijk wel eens met de hele post! _O_

en dit

quote:
Sinds ik geen vlees eet, voel ik me lichamelijk een stuk prettiger.
ervaar ik dus precies zo! Da's toch mooi meegenomen of niet dan? :D
pi_126665297
Net bij Pauw en Witteman ging het ook over iemand die uitdrukkelijk moest uitleggen dat
zij niet tegen het eten van vlees was maar tegen de Bio-Industrie.

Ik weet eigenlijk niet eens of ze nou vegetariër was, maar dat moet je hier op FOK ook altijd
blijven herhalen :')

dus... nog 1x

IK BEN NIET TEGEN HET ETEN VAN VLEES MAAR TEGEN DE BIO-INDUSTRIE !!!

en uiteindelijk worden sommige mensen dan Vegetariër, dat roept op de de één of andere manier
agressie op bij Fokkertjes, in RL heb ik daar nooit last van eigenlijk, ik zeg gewoon, nee ik eet geen
vlees en de vleeseter zegt oké en dan is het meestal klaar.

Ik zag net een topic in klaagbaak en dan gaan ze plaatjes van vlees posten, zo sneu vind ik dat :')
dan denken ze dat de vegetariërs daar overstuur van gaan raken ofzo..

maar goed tis niet anders :z
pi_126666308
quote:
Sinds ik geen vlees eet, voel ik me lichamelijk een stuk prettiger.
Logisch, minder lichaamsverzuring.
pi_126678711
Waar vegetariërs ook rekening mee moeten houden, behalve met hun eiwitopname en vitamine B12, en voor vrouwen ijzer, als gevolg van hun bloedverlies, is met hun zinkopname en vitamine D.

Een zinktekort komt namelijk veel voor bij vegetariërs, maar is makkelijk aan te vullen met een goed supplement.

En voor vitamine D is zonlicht de belangrijkste bron, maar dat is in de winter ontoereikend.
De enige andere goede bron hiervoor is vis. Als je dat niet eet heb je dus een probleem.

Ook vitamine D is makkelijk aan te vullen met een hoog gedoseerd supplement, maar de tot voor kort aangeraden hoeveelheid van 5 microgram per dag is volgens veel deskundigen veel te laag voor het voorkomen van gezondheidsklachten.
pi_126679830
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 16:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Waar vegetariërs ook rekening mee moeten houden, behalve met hun eiwitopname en vitamine B12, en voor vrouwen ijzer, als gevolg van hun bloedverlies, is met hun zinkopname en vitamine D.

Een zinktekort komt namelijk veel voor bij vegetariërs, maar is makkelijk aan te vullen met een goed supplement.
Vanwaar haal jij dat vegetariërs een tekort zouden hebben aan bovenvermelde elementen ? Wat noem jij een goed suplement ?

quote:
En voor vitamine D is zonlicht de belangrijkste bron, maar dat is in de winter ontoereikend.
De enige andere goede bron hiervoor is vis. Als je dat niet eet heb je dus een probleem.
Dat is ook al niet zo, of men zou gedurende de winter helemaal verstoken moeten blijven van daglicht. Vampiers hebben daar wel last van.

quote:
Ook vitamine D is makkelijk aan te vullen met een hoog gedoseerd supplement, maar de tot voor kort aangeraden hoeveelheid van 5 microgram per dag is volgens veel deskundigen veel te laag voor het voorkomen van gezondheidsklachten.
Hier weer de vraag over welke supplementen (merknaam) heb je het?
pi_126679952
Wisten jullie dat radijsjes ook erg gezond zijn?
Gewoon een schoteltje gewassen radijsjes in de keuken zetten en af en toe eentje
nemen is nog lekker ook.

Voedingswaarde radijs
Zo klein als de radijs is bulkt hij van de vitamientjes. In radijzen zit veel vitamine C en vitamine K. Het vitamine B-complex is goed vertegenwoordigd met B3(niacine), B5(pantotheenzuur), B6(pyridoxine) en B11(foliumzuur). Er zitten allerlei mineralen in, zij het niet in grote hoeveelheden. Mineralen zitten gelukkig in veel verschillende groente. Kalium, calcium, magnesium, ijzer, zink en mangaan huizen er in het kleine radijsje. Dat is een flinke hoeveelheid fytonutriënten voor zo klein stukje groente.

http://mens-en-gezondheid(...)l#detoxen-met-radijs

Kan in elk geval geen kwaad :+
pi_126681188
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 17:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Vanwaar haal jij dat vegetariërs een tekort zouden hebben aan bovenvermelde elementen ?
Ik heb zo het een en ander gelezen, maar als je het niet gelooft geloof je het maar niet.
quote:
Wat noem jij een goed suplement ?
Orthica heeft bijvoorbeeld goede supplementen, maar er zijn veel meer goede merken:

http://www.orthica.nl/assortiment

quote:
[..]

Dat is ook al niet zo, of men zou gedurende de winter helemaal verstoken moeten blijven van daglicht. Vampiers hebben daar wel last van.

Je zou eens het boekje kunnen lezen:

Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten
pi_126681749
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 17:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik heb zo het een en ander gelezen, maar als je het niet gelooft geloof je het maar niet.
Is het dat ? En verder ?
quote:
Orthica heeft bijvoorbeeld goede supplementen, maar er zijn veel meer goede merken:
http://www.orthica.nl/assortiment
Mee eens dat er wel meer merken zijn, maar ook hier geen enkele wetenschappelijke studie die enige garantie geeft op hun supplementen. Wie is de fabrikant ? Dit kan best zo zijn dat deze firma hun tabletjes enkel in een mooi doosje stoppen.
quote:
Je zou eens het boekje kunnen lezen:
Dank je voor het advies, maar ik deel het bed met een fyto - en nutri-therapeute met diploma organische scheikunde. Ik zou je ook enkele boeken kunnen aanraden, maar vrees dat je die niet via Bol kan bestellen.
pi_126724650
Weet je wat ik nou niet begrijp? (8>

Vegetariërs moeten inderdaad oppassen voor vitamine D en B 12 tekorten.
De absorptie van vitamine B 12 is aanzienlijk complexer dan die van andere vitaminen.
Dus je moet écht heel uitgekiend eten wil je het helemaal zonder supplementen doen,
maar zelfs al eet je vlees dan staat bij stress, zwangerschap, medicatiegebruik, zware metalenbelasting, antibiotica, leveraandoeningen, alcohol misbruik, de anticonceptiepil, schildklieraandoeningen, ontstekingen, parasieten het vitamine B12 metabolisme onder druk.

Volgens mij maakt iemand in die gevallen er een probleem van om een Vitamine B12
of Vitamine D tabletje te slikken, maar als het om een vegetariër gaat is het ineens
héél erg.

Dat snap ik dus niet :')
Ook hebben heel veel mensen die vlees eten vaak een vitaminetekort van heb ik jou daar zonder dat ze het zelf weten, want, ja ze eten vlees dus denken ze geen enkel probleem te hebben,

Maar als je veel vlees eet en niet voldoende groente en fruit dan heb je vaak een groter
probleem dan een vegetariër. Ook gaan vegetariërs sowieso veel beter om met voedsel
(net als veganisten trouwens).

De meeste vleeseters stouwen maar wat naar binnen, niet álle dat zeg ik er uitdrukkelijk
bij, maar vele écht wel!

Ik vraag me af of, als ik zeg dat mijn gezondheid stukken is verbeterd sinds ik geen vlees meer eet en dus daarom ook nooit meer vlees zal eten of het dan ineens wél goed is en ook ineens niet meer zo erg als ik zo nu en dan wél een supplement zou slikken?

Misschien mag ik dan zelfs een keer bij zo iemand als Molurus eten :+

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 18:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Dank je voor het advies, maar ik deel het bed met een fyto - en nutri-therapeute met diploma organische scheikunde.
Mazzelpik! :7 :D
pi_126725318
Een voorbeeldje van een ''vleeseter'' doe na tig supplementen zich beter voelt.
Is het dan wel goed?

Eigenlijk zou iedereen met gezondheidsklachten eerst eens goed moeten kijken wat hij/zij eet.
pi_126726891
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 15:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Weet je wat ik nou niet begrijp? (8>

Vegetariërs moeten inderdaad oppassen voor vitamine D en B 12 tekorten.
De absorptie van vitamine B 12 is aanzienlijk complexer dan die van andere vitaminen.
Dus je moet écht heel uitgekiend eten wil je het helemaal zonder supplementen doen,
maar zelfs al eet je vlees dan staat bij stress, zwangerschap, medicatiegebruik, zware metalenbelasting, antibiotica, leveraandoeningen, alcohol misbruik, de anticonceptiepil, schildklieraandoeningen, ontstekingen, parasieten het vitamine B12 metabolisme onder druk.

Volgens mij maakt iemand in die gevallen er een probleem van om een Vitamine B12
of Vitamine D tabletje te slikken, maar als het om een vegetariër gaat is het ineens
héél erg.

Dat snap ik dus niet :')
Ook hebben heel veel mensen die vlees eten vaak een vitaminetekort van heb ik jou daar zonder dat ze het zelf weten, want, ja ze eten vlees dus denken ze geen enkel probleem te hebben,

Maar als je veel vlees eet en niet voldoende groente en fruit dan heb je vaak een groter
probleem dan een vegetariër. Ook gaan vegetariërs sowieso veel beter om met voedsel
(net als veganisten trouwens).

De meeste vleeseters stouwen maar wat naar binnen, niet álle dat zeg ik er uitdrukkelijk
bij, maar vele écht wel!

Ik vraag me af of, als ik zeg dat mijn gezondheid stukken is verbeterd sinds ik geen vlees meer eet en dus daarom ook nooit meer vlees zal eten of het dan ineens wél goed is en ook ineens niet meer zo erg als ik zo nu en dan wél een supplement zou slikken?
Daar ben ik het volmondig mee eens. De fervente vleeseters hebben na hun 50e darmen die zo lek zijn als een vergiet en missen reeds tal van darmbacteriën. Die zijn er zich meestal zelfs niet van bewust dat gans hun lichaam aan het verzuren is, en dat los je niet op met een potje Danone. ;)
pi_126727592
quote:
2s.gif Op zondag 19 mei 2013 16:10 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Een voorbeeldje van een ''vleeseter'' doe na tig supplementen zich beter voelt.
Is het dan wel goed?
Zelfs met een half verhaal voelde deze mevrouw zich al stukken beter, maar met die aangereikte supplementen had ik het wat moeilijker. Zo was er sprake van vit.C tabletten. Deze doen op langere tijd meer slecht dan goed. Vit. C moet men halen uit groenten en fruit en niet uit een chemisch geraffineerd product. Beter zou zijn supplementen van geconcentreerde groenten en fruit. Maar goed, het is een begin naar de oplossing. Belangrijk is hier ook dat men zijn smaak- en eetgewoontes gaat aanpassen.

Eigenlijk zou iedereen met gezondheidsklachten eerst eens goed moeten kijken wat hij/zij eet.
[/quote]
pi_126728375
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 17:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Zelfs met een half verhaal voelde deze mevrouw zich al stukken beter, maar met die aangereikte supplementen had ik het wat moeilijker. Zo was er sprake van vit.C tabletten. Deze doen op langere tijd meer slecht dan goed. Vit. C moet men halen uit groenten en fruit en niet uit een chemisch geraffineerd product. Beter zou zijn supplementen van geconcentreerde groenten en fruit. Maar goed, het is een begin naar de oplossing. Belangrijk is hier ook dat men zijn smaak- en eetgewoontes gaat aanpassen.

Ja ik vond het ook wat veel :') dus ik denk dat die mevrouw een béétje te weinig fruit en groente eet,
maar dat bedoelde ik ook eigenlijk :P
  zondag 19 mei 2013 @ 17:57:16 #71
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_126729717
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:54 schreef SuperwormJim het volgende:

Vooral die eerste reden zou voor mij ook weer een trigger kunnen zijn om te stoppen met vlees eten.
Ik zou zelf later ook eerder adopteren dan zelf een kind baren. Overbevolking zat. Verder is het slecht voor het milieu want al dat vee heeft landbouwgrond nodig wat ten koste gaat van bossen.

Ik train ontzettend veel en eet nog regelmatig vis en kip, rood vlees zelden. Maar zoals ik al eerder zei eet ik soms zonder dat ik doorheb een week geen vlees/vis en dat is prima. Misschien dat ik het wel weer overweeg.
pi_126729860
quote:
10s.gif Op zondag 19 mei 2013 17:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ja ik vond het ook wat veel :') dus ik denk dat die mevrouw een béétje te weinig fruit en groente eet,
maar dat bedoelde ik ook eigenlijk :P
Dacht ik wel, maar je bent niet de enige die dit leest. ;)
pi_126729964
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 18:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Dacht ik wel, maar je bent niet de enige die dit leest. ;)
Ik hoop het niet!
pi_126824327
Ik ben nu zo'n 8 jaar vegetariër. In mijn pubertijd had ik op een gegeven moment besloten geen vlees meer te willen eten en dat heb ik vrij constant weten te houden. Wel probeer ik ieder jaar even langs de huisarts te gaan om mijn bloed te controleren en dat is vooralsnog allemaal oké. Daarnaast eet ik wel gewoon vis omdat ik dat nog té lekker vind.
pi_126827202
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 19:36 schreef hupseflups1 het volgende:
Ik ben nu zo'n 8 jaar vegetariër. In mijn pubertijd had ik op een gegeven moment besloten geen vlees meer te willen eten en dat heb ik vrij constant weten te houden. Wel probeer ik ieder jaar even langs de huisarts te gaan om mijn bloed te controleren en dat is vooralsnog allemaal oké. Daarnaast eet ik wel gewoon vis omdat ik dat nog té lekker vind.
Goed van je. Zelf ben ik ook geen vegetariër en eet ook af en toe vlees of vis, maar dan ook om dezelfde reden als jij. Er wordt gewoon teveel vlees gegeten en dat is echt slecht voor de gezondheid. Geen suiker, geen aspartaam en geen MSG ( E621 ) en dan zit je al redelijk goed in je vel. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')