Domtorentje | donderdag 2 mei 2013 @ 10:10 |
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-op-volle-zee.dhtml Een Nederlands schip met aan boord drie avonturiers is spoorloos verdwenen op het midden van de Noordzee. Vrienden van de drie mannen, die met een omgebouwd oud bootje naar het noorderlicht wilden varen, maken zich grote zorgen over hun lot. De kustwacht van Noorwegen is met groot materieel op zoek naar het drietal. Vrienden van de drie Nederlanders alarmeerden zondag de Schotse en Noorse kustwacht. Ze startten een grote zoekactie waarbij legervliegtuigen worden ingezet en helikopters voorzien van speciale sensoren. De Warnow, zoals het bootje van de twee Schiedammers en een Zeeuw heet, werd op 18 april voor het laatst gesignaleerd in het Noorse gedeelte van de Noordzee. Speurrtocht De voormalige loodsboot voer toen in de buurt van een olieveld net over de Brits-Noorse zeegrens. 'Het zoeken wordt bemoeilijkt doordat de bestemming van het schip niet bekend is. We weten alleen dat de bemanning het noorderlicht wilde opzoeken. En dat terwijl je dat in deze tijd van het jaar nauwelijks kunt zien,' zegt een kustwachtwoordvoerder tegen het AD. Historisch De kapitein van het vermiste schip is Arnoud Brinkman (46) uit Schiedam. Hij runt een scheepsreparatiebedrijf en voorzag zijn voormalige Duitse loodsboot onder meer van een mast en een groot bruin zeil, afkomstig van een historisch zeilschip. Brinkman bewoont het omgebouwde schip met zijn veel jongere vriendin Tirza Smit, die bij hem is. De andere opvarende is Peter van Liere (50) uit Middelburg. Hij was zanger en drummer bij de Zeeuwse band The Old Firm, die eind vorig jaar stopte. Via de muziekwereld kwam de Middelburger in contact met Brinkman, die baritonsaxofoon speelt. Samen vormen ze een gelegenheidsbandje waarbij Smit en haar tweelingzusje Dana zingen. Het bandje telt acht leden. Noorderlicht Vorige zomer voer de vriendengroep met de Warnow naar Terschelling. Ze traden er op tijdens het Oerol-festival. 'Bij het kampvuur lanceerde Arnoud het idee om deze zomer met zijn allen naar Noorwegen te zeilen in de hoop een glimp te kunnen opvangen van het noorderlicht,' zegt de moeder van een van de bandleden. Zeeziek Half maart 2013 begonnen de acht aan hun spannende zeereis naar het licht. Ze waren goed voorbereid, zegt de vrouw. 'Alle moeders hadden eten gekookt waarmee de groep wel 2 maanden vooruit kon, de drinkwatertank van 1500 liter zat vol, er waren zwemvesten voor iedereen en zelfs voor de hond Razzia en genoeg hout voor het kacheltje.' De groep was volgens haar nog maar net het zeegat bij Hoek van Holland uitgevaren of de problemen begonnen. 'De drie vrouwen aan boord werden zeeziek en zouden dat blijven.' Een week later ging het serieus mis. Voor de oostkust van Schotland belandde de Warnow in een vliegende storm met windkracht negen en golven van wel 15 meter hoog. Tot overmaat van ramp viel de machine van het schip uit en daardoor ook het roer. Via de marifoon vroeg kapitein Brinkman om hulp. De Britse reddingsboot rukte uit, raakte zelf in de problemen maar collega's wisten het Nederlandse schip in veiligheid te brengen. Het verbaast de Britten nog steeds dat de Warnow nog zo ver is gekomen. 'Het schip is allesbehalve zeewaardig. Noodbaken, satelliettelefoon, gps, het ontbreekt allemaal,' zegt een woordvoerder van het reddingsstation in Whitby. Schrikbeeld Het kostte de Nederlanders 2 weken om de stormschade aan hun schip te repareren. 's Avonds traden de 'Crazy Dutch' op in plaatselijke pubs, in ruil voor gratis bier. Het typeert hun levensfilosofie, zegt de moeder van de gitarist. 'Ze zien het als een uitdaging om goed te leven met weinig geld.' Met het schrikbeeld voor ogen van nog veel meer zeeziekte en stormen, besloten vijf van de acht muzikanten de oversteek naar Noorwegen niet te maken. Dat ze sindsdien niets meer hoorden van de noorderlicht-zoekers baarde hen eerst geen zorgen. Brinkman was immers wel vaker een tijdje 'uit de lucht'. De vijf werden pas ongerust toen ook de vriendin van Brinkman niets van zich liet horen. 'Tirza zou haar tweelingzusje nooit zo lang in onzekerheid laten zitten,' zegt de moeder van de gitarist. Ze vreest het ergste. | |
TheoddDutchGuy | donderdag 2 mei 2013 @ 10:17 |
"met zijn veel jongere vriendin".. ik ruik afgunst ![]() Maar goed, vraag me af wat die lui bezielde om in zo'n flutbootje de zee op te gaan. Het noorderlicht is idd omstreeks deze tijd niet tot nauwelijks te zien. Avonturiers, sure. Goeie planners, nee. | |
Godtje | donderdag 2 mei 2013 @ 10:18 |
Soms gok je en verlies je. Onderdeel van het avontuur | |
Spongebobsterr | donderdag 2 mei 2013 @ 10:19 |
Wat is er dan vermoedelijk met ze gebeurt? | |
Cracka-ass | donderdag 2 mei 2013 @ 10:20 |
Hier kan ik niet echt medelijden mee hebben. Stelletje verkapte hippies. | |
Dagonet | donderdag 2 mei 2013 @ 10:29 |
Dus eerst mag de britse kustwacht lijf en leden wagen voor een niet zeewaardig schip en nu zijn die mafkezen gewoon doorgevaren met als resultaat dat nu de Noren zich kunnen gaan uitsloven? Laat ze het lekker zelf uitzoeken. | |
Dagonet | donderdag 2 mei 2013 @ 10:30 |
De boot: | |
Hyperdude | donderdag 2 mei 2013 @ 10:30 |
Vreemd dat iemand met een "scheepsreparatiebedrijf" met zo'n schuitje zonder fatsoenlijke uitrusting een beetje op de Noordzee en Atlantic gaat dobberen. Hoop wel dat die Fffing Hippies het overleven. Windkracht 8 waarschuwing voor de Noorse kust, Viking en Forties. ![]() http://www.bbc.co.uk/weather/coast_and_sea/shipping_forecast | |
Dagonet | donderdag 2 mei 2013 @ 10:31 |
https://www.facebook.com/(...)rora/500090096715167 | |
Doodloper | donderdag 2 mei 2013 @ 10:33 |
Geniaal verhaal ![]() | |
sinterklaaskapoentje | donderdag 2 mei 2013 @ 10:34 |
YOLO | |
#ANONIEM | donderdag 2 mei 2013 @ 10:39 |
Vraag me af wat de overige drie hebben gedaan... ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2013 10:40:11 ] | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 10:39 |
![]() | |
Dagonet | donderdag 2 mei 2013 @ 10:40 |
Ja, al is het op hun facebook omdat ze Schotland te mooi vonden. | |
RemcoDelft | donderdag 2 mei 2013 @ 10:40 |
Een zeil op een sleepboot zetten dus? Lekker handig. | |
Cracka-ass | donderdag 2 mei 2013 @ 10:40 |
Wat een ranzig volk. ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 10:41 |
Tegen het schommelen werkt dat erg goed. | |
Dagonet | donderdag 2 mei 2013 @ 10:49 |
Op NRC:
| |
Hathor | donderdag 2 mei 2013 @ 11:03 |
Sleeping with the fishes. | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 11:07 |
Pushing up the seaweed | |
Dutchguy | donderdag 2 mei 2013 @ 11:13 |
Aha Apple Maps. Dat verklaart het. | |
Dagonet | donderdag 2 mei 2013 @ 11:14 |
Die zitten nu in de golf van Biscaye te zoeken naar de mooie kleuren. | |
Mgolovic | donderdag 2 mei 2013 @ 11:56 |
![]() | |
EenzameFietser | donderdag 2 mei 2013 @ 12:15 |
TV Rijnmond heeft een interview gehouden met één van de, in Schotland afgestapte, "avonturiers". Legendarisch goed. Zeker als de beste knul beweert dat het bootje niet om kan slaan. | |
Woestijnvos | donderdag 2 mei 2013 @ 12:24 |
Gezonken. | |
Mgolovic | donderdag 2 mei 2013 @ 16:18 |
Mogelijk spullen vermist schip aangespoeld | |
Dagonet | donderdag 2 mei 2013 @ 16:41 |
Zielig voor de hond. | |
Den_Haag | donderdag 2 mei 2013 @ 16:43 |
idd ![]() | |
Domtorentje | donderdag 2 mei 2013 @ 16:50 |
De Noorse kustwacht heeft spullen gevonden die mogelijk van het Nederlandse vermiste schip Warnow afkomstig zijn. Dat heeft de reddingsdienst donderdag laten weten. Familieleden van de vermisten krijgen nu foto's van de goederen voorgelegd om te zien of ze daadwerkelijk van de Warnow komen. De kustwacht houdt nog een slag om de arm: 'Met zulk weer en in deze tijd van het jaar spoelen er heel veel spullen aan. Maar deze zaken zien er nog 'fris' uit. Ze lijken niet al te lang in het water te liggen. Daardoor denken we dat ze misschien van de Warnow-bemanning zijn', meldt een woordvoerder van de kustwacht. De spullen zijn gevonden op een klein eilandje ten noorden van Bergen. Het betreft geen persoonlijke zaken als kleding: 'Het zijn algemene goederen die op elk schip thuishoren, zoals kussens, hout en pannen.' De reddingsdienst blijft met legervliegtuigen en helikopters zoeken naar het vermiste bootje. De Warnow vertrok op 15 april uit Schotland en had op 22 april in Noorwegen moeten aankomen. Sinds 17 april is echter niets meer van de drie bemanningsleden vernomen. Hun laatste teken van leven was het downloaden van zeekaarten voor hun iPhone om mee te navigeren. De avontuurlijk ingestelde opvarenden hebben geen satelliettelefoon meegenomen, zijn mobiel niet bereikbaar en kunnen alleen via de marifoon met andere schepen en havens in de buurt contact maken. | |
Geneziz | donderdag 2 mei 2013 @ 16:52 |
Geen satelliettelefoon maar wel een Iphone? ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 17:21 |
Marifoon is genoeg | |
Eg_Wel | donderdag 2 mei 2013 @ 19:07 |
Dus de mast houdt em wel recht? Begrijp ik dat nou goed? | |
Nemephis | donderdag 2 mei 2013 @ 19:09 |
![]() Die onderschatten de Noordzee nooit meer.. | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 19:10 |
Kunnen we niet al dit soort idioten een mooi bootreisje aanbieden? | |
#ANONIEM | donderdag 2 mei 2013 @ 19:17 |
Idioten.Heb je dan iets aan een iphone midden op zee? Daar heb je toch geen bereik? | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 19:31 |
Je hebt echt geen satelliettelefoon of iPhone nodig om op een stukje te gaan varen op de Noordzee. Met een gegist bestek en een zeekaart kun je een heel eind komen. | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 19:33 |
Ik neem aan dat ze de GPS functie gebruiken? | |
#ANONIEM | donderdag 2 mei 2013 @ 19:35 |
Klopt. Zo deden ze het 100 jaar geleden ook. Toen kwamen ze ook regelmatig niet terug. | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 19:37 |
Dat heeft meer te maken met het gebrek aan deugdelijke weersvoorspellingen. Dat is nu totaal anders. Met de combinatie zeekaart en gegist bestek is niks mis, werkt altijd en je hebt geen stroom nodig. | |
Geneziz | donderdag 2 mei 2013 @ 19:39 |
Oke, maar het zou toch wel handig zijn als je op zo'n boot die bijna uit elkaar valt. Om hulp zou kunnen vragen? Maar goed, inmiddels is al ontkracht dat de aangespoelde spullen van de "zeil"boot afkomstig zijn. http://www.nrc.nl/nieuws/(...)e-zeilboot-gevonden/ | |
Geneziz | donderdag 2 mei 2013 @ 19:39 |
Woops, dubbelpost | |
Eg_Wel | donderdag 2 mei 2013 @ 19:40 |
Die zeekaart is toch wat er nog gedownload is met die iphone? En met een met een fysieke kaart heb je inderdaad geen stroom nodig, maar een iphone doet het echt niet zonder? | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 19:41 |
nee, volgens mij werkt de GPS van de iPhone niet zonder netdekking. | |
tjoptjop | donderdag 2 mei 2013 @ 19:44 |
Lijkt me ook, en je hebt watersport apps waarbij de kaarten op de telefoon staan ipv online. Toen ik vorig jaar naar Engeland ben gevaren had ik een ipad als kaartplotter, niet heel ideaal overigens. (primair gewoon op kompas gevaren) | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 19:45 |
Maar dat doe je niet met een iPhone of satelliettelefoon. Marifoon op kanaal 16 is de juiste manier om om hulp te vragen, maar dat is niet noodzakelijk. Het grootste punt bij zeewaardigheid is meestal niet het schip maar de deskundigheid en ervaring van de bemanning. Op dat punt hebben ze het overduidelijk wel laten liggen, maar al die moderne apparatuur is echt niet nodig om zonder kleerscheuren de Noordzee over te steken. | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 19:45 |
Daar voer al op de noordzee, een scheepje oud en rot De bemanning dronk kruidenthee De schipper was een zot Al op de wijde noordzee, de noordzee wijd en koud | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 19:47 |
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten. ![]() Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten. ![]() | |
tjoptjop | donderdag 2 mei 2013 @ 19:51 |
Zo heel ver komt een marifoon toch ook niet echt? Op de drukke Noordzee misschien niet zo'n probleem, maar als je noordelijker komt... epirb? Maar dat is weer alleen een baken | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 19:52 |
Dit is wel een goed boek voor wie meer wil weten over de gevaren van zeilen op zee. Enkele conclusies waarom het mis gaat: bemanning niet zeewaardig genoeg, tijdsdruk om op tijd op een bepaalde bestemming te zijn en onvoldoende informatie over het weer. http://www.bol.com/nl/p/a(...)en/1001004006515594/ | |
gebrokenglas | donderdag 2 mei 2013 @ 19:52 |
Was er geen vergunning nodig om op zee te gaan varen? | |
tjoptjop | donderdag 2 mei 2013 @ 19:55 |
Gemak dient de mens | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 20:00 |
Ja, daar heb je een punt. Maar bereik van marifoon is volgens mij wel redelijk groot, maar zou op de noordelijke Noordzee best onvoldoende kunnen zijn. Geen idee hoe dat verder zit overigens, ik blijf altijd redelijk dicht bij de kust. | |
Eg_Wel | donderdag 2 mei 2013 @ 20:01 |
Mits zakelijk zijn er natuurlijk regels ende statuten met diploma's.. Maar voor de rest? Nee. Als jij met je opblaasboot en peddels de oceaan over wil moet je dat lekker zelf weten. Houden zo zou ik zeggen. | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 20:05 |
Meestal hebben landen wel aanvullende eisen voor de nationale wateren. Voor pleziervaart moet je dan een ICC Coastal Water certificaat hebben. Dat is het internationale equivalent van het Vaarbewijs. Maar een Vaarbewijs kun je echt gemakkelijk halen dus heel veel stelt dat niet voor. | |
Dagonet | donderdag 2 mei 2013 @ 21:07 |
Trouwens, Nederland, Engeland, Schotland, Noorwegen. Was Nederland, Denemarken, Noorwegen en langs de kust omhoog niet veel makkelijker geweest? | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 21:07 |
Daar ben je natuurlijk geen avonturier voor. ![]() | |
Hyperdude | donderdag 2 mei 2013 @ 21:08 |
Als je éénmaal de teritoriale wateren uit bent, mag "alles" . Als het maar niet zakelijk is. | |
Spanky78 | donderdag 2 mei 2013 @ 21:09 |
Godsamme, dat ziet er niet erg zeewaardig uit... Ik ga overigens regelmatig de noordzee op in de zomer. Maar wel met vesten, epirb, 2x marifoon (redundantie), 2x gps, 1x radar en we hebben zelfs een reddingsvlot. En dan nog heb je snel een probleem als het echt mis is. De zee is nog steeds best gevaarlijk, hier in de buurt is het druk, gen probleem. Maar in het noorden van de noordzee.. pffff, daar zijn ze niet zomaar bij je... | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 21:13 |
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgescheden | |
gebrokenglas | donderdag 2 mei 2013 @ 21:18 |
Inderdaad. Die iPhone moet steeds opgeladen, hopelijk hebben ze daaraan gedacht en voorzieningen getroffen. Sowieso toch niet echt ideaal, zo'n klein scherm? En 1 plens zeewater over die telefoon en het ding is stuk. En dan? Mijn Android heeft volgens mij wel een werkende GPS zonder bereik; maar een iPhone niet? | |
Hyperdude | donderdag 2 mei 2013 @ 21:19 |
Maar nu dus 14 dagen geleden voor het laatst gezien. Statistisch wordt het dan al aardig slecht. Tenzij ze zich kapot lopen te blowen ergens in de luwte van de Shetlands of een fjord. | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 21:20 |
Langs de kust varen is niet zo prettig, je hebt daar veel beroepsvaart, is snel en vrij gevaarlijk. Naar schotland is een mooie oversteek, zeker als je via de shetlands daarna naar Noorwegen zeilt. Prachtige tocht, maar deze sukkels gingen te vroeg in het jaar | |
Hyperdude | donderdag 2 mei 2013 @ 21:22 |
Deense westkust heb je heel weinig havens. En vaak lager wal/onrustige zee. | |
tjoptjop | donderdag 2 mei 2013 @ 21:22 |
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal? | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 21:24 |
![]() In dit boek (zie link) staat beschreven hoe de schrijver met bovenstaande bootje naar Engeland zeilde vanuit IJmuiden met een volle windkracht 7. http://www.bol.com/nl/p/rond-de-friese-zee/1001004001986166/ | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 21:25 |
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azoren | |
DeParo | donderdag 2 mei 2013 @ 21:26 |
De hond is veilig. | |
tjoptjop | donderdag 2 mei 2013 @ 21:27 |
Fastnet ook nog gedaan? | |
Kowloon | donderdag 2 mei 2013 @ 21:27 |
Zeehond. ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 21:30 |
Ook dat, maar je kan het nord ostzee kanaal nemen en dan de prachtige Deense oostkust nemen. Heel lieflijk, schattige eilanden, aardige mensen. Ooit op zo een eilandje met een stel vrienden een kroeg leeggedronken. De eigenaar zei, tja, aan de ene kant ben ik heel blij met de omzet, maar de locals moeten nu tot overmorgen wachten, want dan komt er pas weer een pont met een levering drank. Hebben hem toen een paar dozen wijn, trays blikjes grolsch en wat sterke drank verkocht tegen inkoopsprijs van de duty free in Flensburg | |
DeParo | donderdag 2 mei 2013 @ 21:31 |
Hij is echt veilig ![]() ![]() | |
Hyperdude | donderdag 2 mei 2013 @ 21:32 |
@Piet Je kan toch echt beter zuupen in een Schotse havenkroeg. ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 21:33 |
Nee, helaas niet | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 21:34 |
Gefrituurde pizza eten met slappe friet en een gefrituurde mars na | |
Hyperdude | donderdag 2 mei 2013 @ 21:35 |
Haggis | |
Pietverdriet | donderdag 2 mei 2013 @ 21:36 |
Das best lekker | |
Humberto-T | donderdag 2 mei 2013 @ 22:49 |
YODO | |
El_jefe07 | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:26 |
![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 4 mei 2013 @ 08:20 |
Is er nog nieuws? | |
Dagonet | zaterdag 4 mei 2013 @ 10:50 |
Nee, alleen is de zoektocht nu uitgebreid naar zo ongeveer de hele kustlijn van Noorwegen en IJsland mag nu ook meezoeken. Als ze nog leven mogen ze van mij de rekening wel gepresenteerd krijgen. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2013 @ 11:56 |
Als ze er dagen over doen een bootje te vinden vraag ik me af hoe ze ooit onderzeeers willen vinden. Lijkt me vrij eenvoudig met radar iedere blieb te matchen met een transponder. | |
Dagonet | zaterdag 4 mei 2013 @ 12:00 |
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2013 @ 12:01 |
Dan ben je een blieb zonder transponder, daar zijn er weinig van. Dat is het hele punt. Schepen hebben net als vliegtuigen transponders. Dan kan je de schepen die je niet moet hebben snel elimineren in je zoektocht. [ Bericht 11% gewijzigd door Pietverdriet op 04-05-2013 12:08:33 ] | |
Kowloon | zaterdag 4 mei 2013 @ 14:35 |
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften. | |
Pietverdriet | zaterdag 4 mei 2013 @ 15:09 |
En dat zijn er nogal wat trouwens | |
HetKlusKonijn | zaterdag 4 mei 2013 @ 15:55 |
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen. Leuk, die avonturiers die 'zelf wel uitmaken wat ze doen' - totdat het mis gaat, dan is de eigen verantwoordelijkheid ineens ver te zoeken en mogen de hulptroepen ineens overal in actie komen. | |
Eg_Wel | zaterdag 4 mei 2013 @ 23:10 |
Maar dan wel no cure, no pay toch zeker? ![]() | |
Dagonet | zaterdag 4 mei 2013 @ 23:31 |
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon. Maar als je redelijkerwijs kan vermoeden dat je in de problemen komt en je brengt daardoor andere mensen in gevaar, zoals de reddingwerkers in de UK de éérste keer dat ze moesten uitrukken, en daarna ga je nog vrolijk verder? Dan ben je gewoon moedwillig onverantwoord bezig in de wetenschap dat ze je toch wel komen redden. | |
Kowloon | zaterdag 4 mei 2013 @ 23:40 |
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot. Het is erg onverstandig om met NW6 en een ebstroom (en dit is helemaal geen bijzondere omstandigheid, het kan stralend weer zijn) het zeegat tussen Vlieland en Terschelling uit te varen, maar het water voor de haven is redelijk kalm in die omstandigheden. Een inschattingsfout is dan snel gemaakt en deze mensen worden dan ook helemaal gratis gered door de KNRM. Daarom is het ook belangrijk om als zeiler lid te worden van de KNRM, iedereen kan een inschattingsfout of een fout door onervarenheid maken. | |
Dagonet | zaterdag 4 mei 2013 @ 23:45 |
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken. Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden. | |
Kowloon | zaterdag 4 mei 2013 @ 23:45 |
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee. Zie de reactie op HetKlusKonijn, binnen een minuut kan je van een tamelijk rustige zee terecht komen in een zeer heftige zee. Een meer ervaren zeezeiler kan dat aan vaak aan zien komen, maar de zee is van iedereen en dus ontkom je er niet aan dat er ook domme mensen de zee op gaan. Reken maar dat ze hun lesje geleerd hebben als ze überhaupt al gered worden. | |
Gertje-Plongers | zaterdag 4 mei 2013 @ 23:45 |
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is. De mens is in de ban van het geld geraakt. | |
Kowloon | zaterdag 4 mei 2013 @ 23:54 |
Check de site van de KNRM maar eens, daar staan verslagen van alle reddingen. Gevallen van domheid komen ieder jaar ontzettend vaak voor. Bij professionals ligt het anders vind ik maar voor de recreatievaart vind ik dat iedereen gratis gered moet worden. Dan heb je een totaal verkeerd beeld van hoe zo'n redding in z'n werk gaat. Als de kapitein van de reddingsboot het niet meer veilig acht gaan ze echt direct terug. | |
Dagonet | zondag 5 mei 2013 @ 00:00 |
Een oud loodsbootje, zonder navigatie en amper communicatiemiddelen, met een zelf in elkaar geflanste mast van een oud stuk hijskraan en zonder ervaren mensen aan boord vraag je om problemen. Misschien niet als je alleen het Kanaal oversteekt maar op zo'n afstand en een tocht van vele weken? En ja, dan mag je best de pijn voelen als je gered moet worden. | |
Kowloon | zondag 5 mei 2013 @ 00:14 |
Ik heb ook wel bezwaar tegen het principe. Als je ergens geld voor rekent dan moet er naar mijn mening altijd sprake zijn van concurrentie en een keus geboden worden om niet van een bepaalde dienst gebruik te maken. Ik heb er dus bijvoorbeeld ook bezwaar tegen om voetbalclubs te laten betalen voor politieinzet. Zolang er geen concurrerende politiediensten zijn, sterker nog, de overheid wenst geen enkele concurrentie op dat vlak. En zolang het om rekeningen achteraf gaat zonder dat er een keus gemaakt is om van de politiediensten gebruik te maken, mag er naar mijn mening geen geld gerekend worden. | |
Xa1pt | zondag 5 mei 2013 @ 00:19 |
Triest inderdaad. | |
Kowloon | zondag 5 mei 2013 @ 00:23 |
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best. | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2013 @ 09:12 |
Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden. | |
Gertje-Plongers | zondag 5 mei 2013 @ 10:09 |
Wat is dit nu weer voor emotionele chantage Piet ![]() Ik zou denk ik een boek kunnen schrijven over alle onnodige uitgaven en kosten waardoor de gehele wereld een klein paradijsje zou kunnen worden. Voor de rest is het gewoon een drogreden en dat weet je zelf ook best. | |
Gertje-Plongers | zondag 5 mei 2013 @ 10:12 |
Maar dan wel graag over de gehele linie van uitgaven en kosten. Niet muggeziften over elke euro die op zou gaan aan de 'verkeerde' personenen of handelingen.. | |
MPC60 | zondag 5 mei 2013 @ 10:20 |
Die boot vinden ze misschien nog wel maar de opvarenden? Ik denk het niet, ik snap ook niet wie er met zijn volle verstand in die boot stapt en zegt, he we gaan het noorderlicht zoeken... | |
Resistor | zondag 5 mei 2013 @ 10:20 |
Ideaal bootje voor de Oostzee (daar is hij ook voor gemaakt), maar hier 'aan de andere kant van Denemarken' zou ik er niet eens de Wadden mee op durven. Wat denken ze tegen te houden met dat net? 1 golf er doorheen (overheen hoeft niet eens) op een moment dat iemand een luik open heeft (naast dat zonnepaneel) en de boot loopt vol. Jammer dat hij zo ver weg ligt, zou weer een mooi wrak zijn voor de kabeljauwen. | |
Pietverdriet | zondag 5 mei 2013 @ 12:16 |
Nee, het is gewoon een manier om mensen duidelijk te maken dat ze door hoge risicos te nemen een last zijn voor de maatschappij. In Australie hebben ze er ook de neus van vol al die mensen te redden die heel zuidelijk de pacific willen ronden en dan in de problemen komen | |
Kowloon | zondag 5 mei 2013 @ 12:24 |
Sowieso raar in deze tijd van het jaar aangezien de dagen erg lang zullen zijn nabij en voorbij de poolcirkel. | |
gebrokenglas | donderdag 9 mei 2013 @ 10:04 |
Ik heb begrepen dat de kustwacht van Noorwegen al een paar dagen niet meer zoekt wegens slecht weer. De kans dat die lui nog ergens rondvaren is nu praktisch nul: 22 april moeten aankomen met een zeiltocht van een week, en na 2.5 week nog geen spoor ontdekken... | |
sinterklaaskapoentje | donderdag 9 mei 2013 @ 10:22 |
RIP ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 9 mei 2013 @ 10:23 |
Kan geen medelijden hebben met deze idioten. | |
Resistor | donderdag 9 mei 2013 @ 10:24 |
Het mooie van Noorwegen is dat je zo een fjord in kan varen, dan heb je van slecht weer geen last meer. Maar ik denk niet dat ze dat gehaald hebben. Je kan prima met kleinere bootjes de Noordzee op, de boot van http://www.denieuwediep.nl/ is ook niet zo groot, maar 'even' naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_Bank is zo gedaan (en dan ben je al halverwege Engeland) Niet helemaal volle oceaan, maar toch een aardig eindje. | |
Pietverdriet | donderdag 9 mei 2013 @ 10:28 |
Het gaat niet om het formaat van de boot, maar hoe die ontworpen is. Belang van zaken als zwaartepunt, vorm van de boeg etc zijn op hoge zee anders dan bij een binnenwater/havenbootje. Hoe dieper het zwaartepunt, hoe minder snel hij omslaat, een scherpe boeg snijdt door de golven, dus je duikt dieper het water in. Zo zijn er nog veel meer. | |
#ANONIEM | donderdag 9 mei 2013 @ 10:31 |
Wat een idioten. | |
Resistor | donderdag 9 mei 2013 @ 10:52 |
![]() De grootste fout die ze hebben gemaakt is dat er geen AIS aan boord is, dan hadden ze mooi op http://www.marinetraffic.com/ais/ gevolgd kunnen worden. | |
Hyperdude | donderdag 9 mei 2013 @ 11:00 |
Schuttevaer heeft er weinig vertrouwen meer in.http://www.schuttevaer.nl(...)te-zijn-vergaan.html | |
Pietverdriet | donderdag 9 mei 2013 @ 11:23 |
Die verder is verpest door er een mast op te zetten die het zwaartepunt verhoogd. | |
tjoptjop | donderdag 9 mei 2013 @ 13:40 |
En met dat zeil een keer een goede zucht wind en dat ding ligt op z'n kant. De kiel in een zeilboot waar vaak zo'n 40-50% van het gehele gewicht in zit als ballast is niet voor niets. | |
Pietverdriet | donderdag 16 mei 2013 @ 16:54 |
Voor mensen die er over denken met een notendopje de oceaan op te gaan | |
Dagonet | donderdag 16 mei 2013 @ 17:02 |
Die facebookpagina is ook al sinds 9 mei niet meer geüpdatet. Ik denk dat iedereen nu wel de hoop heeft opgegeven. | |
niels0 | donderdag 16 mei 2013 @ 17:25 |
Een zeeschip/apparatuur dient gecertificeerd te zijn voor het varen zonder papier en slechts Electronic Chart Display and Information System (ECDIS). Het schip waar ik vorig jaar op voer, ook in Noorwegen toevallig, heeft alsnog maar even wat papieren kaarten gekocht ookal hadden ze die certificering. De zee is daar vrijwel altijd ruig trouwens, ook in deze tijd van het jaar. 2 x storm gehad daar en dat was geen pretje, ook niet op een schip van ruim 150 meter lengte. Hoger dan de 13e breedtegraad ben ik nooit geweest maar 's-winters is dat genoeg om het noorderlicht te zien. | |
Pietverdriet | donderdag 16 mei 2013 @ 17:27 |
Noordelijkste wat ik ben geweest was Spitsbergen | |
niels0 | donderdag 16 mei 2013 @ 17:28 |
Da's wel vrij noordelijk Piet. ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 16 mei 2013 @ 17:42 |
Ik weet het, sindsdien ben ik ook verliefd op ijsberen. | |
tjoptjop | donderdag 16 mei 2013 @ 17:48 |
Goed moment om als zeiler je sleepanker overboord te gooien ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 16 mei 2013 @ 17:54 |
Goed boek over hoe de tweede wereldoorlog op de noord atlantische ocean werd uitgevochten en de omstandigheden waarin is " de wrede zee" van Nikolas Montserat | |
niels0 | donderdag 16 mei 2013 @ 18:03 |
Deze is ook mooi: | |
tjoptjop | donderdag 16 mei 2013 @ 18:09 |
Er is ook een filmpje dat ze in de gang filmen met de blik naar voren. Geweldig om te zien hoe de hele boot tordeert ![]() edit: vanaf 0:17 | |
Pietverdriet | donderdag 16 mei 2013 @ 18:12 |
tja, en als je dan bedenkt, dat vanaf waar de camera staat tot aan de boeg een 200-300 meter is, afhankelijk van het schip, kan je je een voorstelling gaan maken over hoe hoog de golven zijn en hoe hoog dat schip iedere keer omhoog komt. Als je je dan bedenkt wat voor een kraan daarvoor nodig zou hebben kan je je voorstellen wat voor een krachten hier spelen. | |
Spanky78 | donderdag 16 mei 2013 @ 21:46 |
Als je het hebt over toffe filmpjes: Dit is dus de noordzee met storm: EN dat (heel oude) loodsbootje was al amper zeewaardig, met die kraan erop al helemaal niet. Ze waren al een keer gered... Wat een idioten. | |
tjoptjop | donderdag 16 mei 2013 @ 21:54 |
![]() ![]() Het is ook niet zomaar een klein zeiltje maar echt een enorme lap en naast het grootzeil ook een fok. Nuttig ook, zo zonder zwaarden ![]() Wat een mafketels | |
Spanky78 | donderdag 16 mei 2013 @ 22:07 |
Ja, geen echte kiel, geen gangboorden, miniscule kajuit... Pfffrt, alles heel oud, zo te zien is het bootje echt niet al te jong. | |
Pietverdriet | donderdag 16 mei 2013 @ 22:14 |
Eigenlijk een oude traditie van het narrenschip. Je verzameld alle gekken in de stad en die zet je op een schip, toedeledokie | |
Spanky78 | donderdag 16 mei 2013 @ 22:42 |
Ik denk dat het een leuk wrakduikje is inmiddels, die warnow. Al ligt het schip nwaarschijnlijk veel te diep om naar te duiken. Ik geloof niet dat het ding nog drijft, is dat wel zo dan hebben ze echt veel geluk gehad, want ze zijn echt wat te vroeg op pad gegaan. | |
tjoptjop | donderdag 16 mei 2013 @ 22:46 |
Gezien de uitrusting en voorbereiding acht ik ze in staat om met open motorluik te varen "omdat de motor ietwat warm werd" ![]() | |
Kowloon | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:36 |
Dit lijkt ook een hachelijk tripje, maar het betreft een beunschip. ![]() Meer ontopic, deze is ook wel leuk. schip is 134 meter lang. | |
tjoptjop | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:41 |
Dat zijn nou filmpjes waarbij 3d een meerwaarde is ![]() Blijft toch lastig te bevatten hoe hoog zoiets nou is. | |
tjoptjop | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:51 |
Geen bootjes, wel verdomd indrukwekkende en mooie beelden ![]() | |
Kowloon | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:57 |
Heb er een keer een avondje naar zitten zoeken. Maar dat ene kustvaardertje is wel het beste filmpje wat ik heb kunnen vinden van een 'freak wave'. Hoge golven zijn niet perse gevaarlijk, met een lange periode ga je gewoon bergje op, bergje af. Snelheid houden is dan de voornaamste zaak want dan blijf je roerdruk houden. Maar zo'n extra hoge golf die dan ineens gaat breken is natuurlijk wel erg gevaarlijk. Ten eerste vanwege de onverwachte hoogte waardoor je uit je koers kan worden geworpen, ten tweede wil je zo'n breker niet op je bootje hebben. Bij Zuid-Afrika is een keer een echte groot schip (richting de 300 meter dus) zijn boeg kwijtgeraakt door zo'n 'freak wave'. Dat geeft wel aan wat het krachtenspel is waar je dan over praat. Interessant fenomeen die 'freak waves'. | |
Kowloon | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:59 |
Is deze foto daar niet genomen? ![]() | |
Brum_brum | vrijdag 17 mei 2013 @ 01:18 |
Ze waren goed voorbereid want ze hadden zwemvesten aan boord voor water richting vriestemperaturen hoor!!! Iets zegt me dat dit van die stadse idioten zijn. | |
tjoptjop | vrijdag 17 mei 2013 @ 01:21 |
Dat is nog bij BBC Coast geweest ![]() Klikken voor juist tijdstip | |
Kowloon | vrijdag 17 mei 2013 @ 01:48 |
Ha, leuk om te zien. Toch lijkt het mij wel een eenzame job vuurtorenwachter, het stormt natuurlijk maar een paar keer per jaar echt hard. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:32 |
In de noordelijke noordzee van April met een zwemvest overboord, je bent binnen 15-20 minuten dood, waarschijnlijk eerder. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:35 |
" Wat een ding, joh" heerlijk dat onderkoelde commentaar | |
Pleun2011 | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:45 |
Mooie foto.. die heeft vroeger lange tijd bij mij boven de bank gehangen. | |
StateOfMind | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:18 |
Wauw ![]() ![]() | |
rutger05 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:35 |
http://nos.nl/artikel/540329-hoop-warnowdrietal-vervlogen.html Vroeg mij af of er nog iets van deze avonturiers vernomen of van het schip iets gevonden was, maar helaas niet. | |
Filatelistfetisjist | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:46 |
Holy shit. Ik begrijp ook niet dat het volk uit de OP zo weinig ontzag had voor de zee. | |
Hyperdude | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:55 |
Zo makkelijk te onderschatten. Verbaas mij iedere keer weer als ik uit de jachthaven kom wat een geweld je ineens op je dak kan krijgen. Den Helder ![]() | |
Brum_brum | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:01 |
Het is trouwens wel lekker avontuurlijk rondvaren op je fucking Iphone. | |
rutger05 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:04 |
Ik weet niet of ze daardoor in de problemen zijn geraakt, maar goed inderdaad erg avontuurlijk. | |
Brum_brum | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:11 |
Ik ben eens op studiebezoek geweest bij een groothandelaar in zo'n beetje alles wat een commerciële schuit aan boord moet hebben om de haven ook maar uit te mogen. Als je ziet hoeveel werk er alleen al zit in het bijhouden van kaarten en de gevaren die schepen lopen als ze dat niet doen dan weet je dat deze lui levensmoe waren. Daarnaast hadden ze zwemvestjes voor het vrieswater terwijl je zelfs in de beste pakken niet al te lang gaat leven. Het was een ultieme randdebielen boot of een stel egocentrische teringlijers. Ik vrees het laatste want ze hadden al eerder reddingswerkers in de problemen gebracht. | |
theunderdog | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:19 |
Jij houdt niet van een beetje gevaar nee? | |
theunderdog | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:24 |
Kostenbewustzijn mag zeker, maar is het wenselijk als wij dat boven mensenlevens gaan zetten? | |
El_Matador | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:55 |
Doet me denken aan dat verhaal van een jaar of 6-7 geleden van die bejaarden en anderen die op slippertjes (!) en in korte broeken wel even dachten de Mulhacen (de hoogste berg van het vasteland van Spanje) te beklimmen. De "gids" had niet eens een kaart van het gebied, ze werden "overvallen" door slecht weer en er vroren er een paar dood. Prima om avontuurlijk te zijn, maar pak het een beetje verstandig aan zeg. Die iPhone doet het ook alleen in de buurt van de kust en boorplatforms daar op de Noordzee. Hoe krijg je signaal als je daarbuiten vaart? Domheid afgestraft en verzwolgen door de golven van de Noordzee. ![]() | |
tjoptjop | dinsdag 8 oktober 2013 @ 23:16 |
offtopic, er zijn ook nautische apps die geen internetverbinding vereisen. Volgens mij doet de GPS het op een iphone gewoon zonder dataverbinding. Doet overigens niets af aan hun stomheid ![]() | |
El_Matador | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:03 |
Ah dat wist ik niet. De GPS op mijn Samsung Galaxy doet het bar slecht. En niet als ik geen bereik heb. | |
arjan1112 | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:10 |
wat is er mis met die boot ?? ziet er prima uit | |
El_Matador | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:12 |
Ik ben blij dat jij geen arts bent. ![]()
| |
trovey | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:14 |
Wat denk je...midden op de zee, gammele boot, een stevige storm en dan....die zien we nooit meer terug. ![]() | |
Kowloon | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:24 |
Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning (aldus Zwaar Weer Zeilen van A. Coles ![]() | |
tjoptjop | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:27 |
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan. Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn. | |
El_Matador | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:30 |
Handig ook die zonnecellen onder het zeil. Niet gewoon op het dak van de kajuit, welnee. ![]() | |
Kowloon | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:31 |
Wat het aller belangrijkst is, is dat je het water buiten houdt. Een stuurhut met grote ramen moet geen open verbinding hebben naar de rest van de boot. Luiken moeten goed afsluitbaar zijn. En de romp moet sterk zijn (staal is een pluspunt wat dat betreft). | |
Kowloon | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:34 |
Met windkracht 4 had het prima gekund. Maar ik heb zo het idee dat de bemanning niet in staat was om een weerkaart te lezen. | |
tjoptjop | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:37 |
Zal dat ding zelfrichtend zijn denk je? 4 op beschut water misschien, maar met golfslag/swells? Ik betwijfel het Hooguit zwaar gereefd, maar dan zal die alsnog alleen maar loefgierig zijn. | |
Kowloon | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:41 |
Ik denk het niet. ![]() | |
El_Matador | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:44 |
Als we het over échte bazen en avonturiers hebben:![]() ![]() | |
Kowloon | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:47 |
Maar op zee heb je dan ook een grotere golfperiode. Zolang je in de golfslag je snelheid kunt behouden is er geen probleem naar mij idee, maar daarvoor moet je de boot kennen. Wat betreft deining kun je natuurlijk wel een probleem hebben als het 300 km noordelijker NW 8 is, zeker in de noordelijke Noordzee komen er dan chique golven voorbij. ![]() | |
Kowloon | woensdag 9 oktober 2013 @ 01:01 |
Heb even op Google Earth gekeken. Aannemende dat ze van Stonehaven (daar zijn ze het laatst gezien) naar Stavanger (280 zeemijl) wilde varen zullen ze zo maximaal tussen de 250 en 300 meter diep liggen. Een weerkaart van die tijd kan ik helaas even niet opzoeken aangezien het NCEP archief plat ligt door die shutdown. ![]() Edit: Toch gevonden. Wind had dus een zuidwestelijke voorgeschiedenis en is in de loop van de 17e april naast west gedraaid en aangetrokken (uitdiepende laag bij Schotland). Geen hoge NW-swell dus, maar wel veel wind dus dat zal ze dan toch fataal geworden zijn. ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 25% gewijzigd door Kowloon op 09-10-2013 01:07:57 ] | |
Drebbelman | woensdag 9 oktober 2013 @ 09:06 |
Dit was hier volgens mij nog niet eerder gepost, klein achtergrondverhaaltje:http://3voor12.vpro.nl/ni(...)ppy-Dog-vermist.html | |
8erbaks | dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:07 |
Erg voor de nabestaanden dit, maar hoe vervelend het ook is om te zeggen , ik denk dat deze beste lui (of in ieder geval de kapitein) te vaak een jointje/waterpijp hebben gerookt. Die boot is, zoals blijkt, hoogstens gemaakt als kustboot ( zelfs dat lijkt me al te gevaarlijk met zo’n schip) met niet al te veel wind. En het feit dat de kapitein een scheepswerf had, en dat hij er toch voor heeft gekozen met zo’n schip een overtocht te gaan maken, moet toch blijk geven aan een losgeraakte verbinding tussen z’n linker en rechter hersenhelft. Het schip kán geen enorme golven weerstaan. Het heeft geen zelf richtend vermogen en zelfs met windkracht 7 op het IJsselmeer en Oosterschelde moet je zo’n schip al recht tegen de golven in varen om de kans op kapseizen te verkleinen en/of vollopen van de boot (waarna het zinkt als een baksteen) te voorkomen. Daarnaast wordt het zwaartepunt door de stalen hijskraan dusdanig verstoord dat de boot al eerder de neiging heeft om te kiepen. ( een slingerende beweging door golven, met een groot gewicht hoog boven de boot. Totale idioot) | |
Spanky78 | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:47 |
Die golven heten rogue waves: Er staan er nog een hoop naast ![]() Veel plezier... | |
Spanky78 | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:54 |
Yup, zelfs als je niet al te ver weg de Noordzee op wilt moet je zorgen voor goede navigatie, marifoon, epirb, goede vesten en het liefst een reddingsvlot. En de bemanning moet ook wel een beetje weten wat je wel en niet moet doen. Hiernaast is redundante apparatuur een goed idee, dus een reserve gps, papieren reservekaarten naast een laptop met navigatiesoftware en natuurlijk een reservemarifoon/radio. | |
Spanky78 | woensdag 16 oktober 2013 @ 22:34 |
NOg wat rogue waves | |
bleiblei | donderdag 17 oktober 2013 @ 07:43 |
![]() | |
Kowloon | zondag 27 oktober 2013 @ 02:51 |
OMG: | |
StateOfMind | zondag 27 oktober 2013 @ 08:08 |
Als je dat voor de eerste keer mee maakt, dan loopt het je volgens mij dun door de broek, zelfs op een groot zeeschip. | |
Nemephis | zondag 27 oktober 2013 @ 08:13 |
Zelfs al is het je tiende keer dan sta je daar vast nog niet lekker ontspannen je ding te doen.. | |
Deeltjesversneller | zondag 4 mei 2014 @ 09:15 |
is de boot nog steeds niet gevonden? | |
StateOfMind | zondag 4 mei 2014 @ 09:54 |
Je zou onderhand een wedje kunnen opzetten over wat eerder gevonden wordt: deze boot of de vermiste Boeing ![]() | |
El_Matador | zondag 4 mei 2014 @ 10:02 |
Die boot en Boeing zitten samen met de Massavernietigingswapens in Irak een potje te klaverjassen. Elvis treedt live op. | |
StateOfMind | zondag 4 mei 2014 @ 10:04 |
![]() Alleen jammer dat ze alleen maar Radler schenken op dat eiland. | |
El_Matador | zondag 4 mei 2014 @ 10:05 |
![]() Shit, da's lang geleden. Drink dan gewoon bier. | |
xpompompomx | zondag 4 mei 2014 @ 10:26 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dan heb je ook echt helemaal niet opgelet bij aardrijkskunde zeg ![]() | |
Individual | zondag 4 mei 2014 @ 15:22 |
Isle of Wight neem ik aan? Daar wordt veel gezeild iig. ![]() Nog op het eiland geweest? | |
Pietverdriet | zondag 4 mei 2014 @ 18:25 |
Niet verder dan Cowes | |
Fargo | zondag 4 mei 2014 @ 18:43 |
Gewoon een hond de dood ingejaagd. Stel debielen. | |
ZuidKardinaal | zondag 4 mei 2014 @ 19:02 |
Ik niet snap? | |
Pietverdriet | zondag 4 mei 2014 @ 19:08 |
| |
ZuidKardinaal | zondag 4 mei 2014 @ 19:14 |
Ik ken dat eiland wel, maar ben de draad van dit topic ff kwijt omdat julie out of the blue over wight gaan praten? | |
Pietverdriet | zondag 4 mei 2014 @ 19:20 |
Als je op het tijdstip van de quote klikt kan je zien waar op gereageerd wordt, ik heb vorig jaar in dit topic verteld over mijn zeezeilen, daar kwam een vraag over waar ik dat zoal gedaan had, oa Wight, en daar ben ik nooit verder gekomen dan het schattige dorpje bij de haven van Cowes. Dronken geworden van warm bier in de pub en fish&chips gegeten | |
ZuidKardinaal | zondag 4 mei 2014 @ 19:21 |
Ach vandaar de verwarring, die 2 mei was van vorig jaar! (topic verspring van oktober overig jaar naar 4 mei dit jaar ) Maar best cool, dat zeilen, schijnt heel mooi te zijn bij Wight.. | |
Pietverdriet | zondag 4 mei 2014 @ 19:25 |
Ja, is niet voor niets zeer geliefd evenement en alles wat kan varen is dan op het water van de Solent, en Beken was altijd fotos aan het maken http://www.beken.co.uk Beken is dé scheepsfotograaf zegt men, vind ze zelf nogal saai, maar hij is erg rijk mee geworden. | |
ZuidKardinaal | zondag 4 mei 2014 @ 19:27 |
Ja, vind het ook wat braafjes, wat ik van hem zie. Uit een beetje zeildag kun je veel meer halen dan die foto's die hij maakt.. | |
sp3c | zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:04 |
bomp | |
StateOfMind | zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:06 |
Vanwaar deze kick? | |
Hyperdude | zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:08 |
Thnx ![]() Kickerdekick Staat vandaag 8 pagina's pagina's voorpublicatie van een boek over dit "avontuur" in de NRC. https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-de-warnow-a3974083 Boek: https://uitgeverijpluim.nl/boeken/de-warnow Hans Steketee - De Warnow Ook nog een podcast van 25 sept. jl. over dit onderwerp te vinden op https://www.nrc.nl/podcast/ (bijna 20 min.) [ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 05-10-2019 13:18:14 ] | |
Twiitch | zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:14 |
Ik noem dit een stelletje randdebielen. Slecht voorbereid aan zoiets beginnen is geen avontuur. Maar rip enzo. | |
Hyperdude | zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:16 |
Ze waren al een keer naar Terschelling geweest. ![]() ![]() | |
Jantje2k | zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:37 |
Overleven van de sterkste | |
AchJa | zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:14 |
Gvd... ![]() ![]() | |
sp3c | zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:14 |
![]() | |
Knip | zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:52 |
Hoe kom je op het idee om je hond Razzia te noemen?![]() | |
Bart2002 | zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:57 |
Tsja. Mooi sfeerverhaal: https://www.nrc.nl/nieuws(...)rt-het-zeil-a3973912 | |
Pleun2011 | zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:15 |
Zekers.. Dat boek wil ik wel lezen. | |
SjoukjeHooynaayer | zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:48 |
Halve garen. | |
raptorix | zondag 6 oktober 2019 @ 04:23 |
podcast is aanrader. | |
rutger05 | zondag 6 oktober 2019 @ 17:43 |
Het lijkt mij interessant om dit boek te lezen. Aan de ene kant verwondering over de risico's die zij genomen hebben, maar aan de andere kant bewondering voor hun lef en het avontuur dat zij gezocht hebben. |