powerflux | donderdag 25 april 2013 @ 09:22 |
Verder met deeltje 7 ![]() ------------- Linkje naar de brief van Weekers van 24/04/2013 http://www.rijksoverheid.(...)g-mrb-oldtimers.html Benzine en bouwjaar t/m 31 dec 1987? -> overgangsregeling met kwarttarief belasting tot 120,- en niet rijden in December, Januari en Februari. Volledige vrijstelling vanaf 40 jaar. LPG en Diesel? Vrijstelling vanaf 40 jaar. ------------- | |
lipjes | donderdag 25 april 2013 @ 09:26 |
Tevens, voor motoren is de kwartregeling 30 euro per jaar., | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 09:38 |
die controle in de wintermaanden is een gedrocht, dit leidt tot een hoge administratieve last en controles. verder kunnen mensen die geen stalling of garage hebben nu niet goedkoop een oldtimer rijden, dat is gewoon pure discriminatie , er is geen enkele reden voor die winterstop. Financieel en milieutechnisch levert het niets op. Verder gaat het over benzineauto;s dus veelrijders zitten hier toch niet tussen. die kopen gewoon een diesel of LPG wagen van 40 jaar oud. | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 09:43 |
Caravanstalling kost je rond de 100 tot 150 euro per jaar, op zich valt dat toch mee? | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 09:47 |
maar waarom nu zo;n rare regeling, je wilt regels toch simpel houden? Een overgangsregeling is beter dan niets, maar die drie maanden verplichte stalling slaat weer helemaal nergens op. waarom mag ik in de winter niet met een oldtimer rijden zonder extra aangeslagen te worden. Ook een beetje jammer dat het weer niet geldt voor LPG en diesel, je mooie amerikaanse F150 met dubbel gaskanon wordt onbetaalbaar zo. Het levert ook voor miemand iets op. | |
SilentChaos | donderdag 25 april 2013 @ 09:51 |
Ik hik inderdaad ook tegen die 3 maanden... De rest is prima, even afgezien van LPG voor bijvoorbeeld de eind jaren '70 amerikaanse klassiekers die het puur uit kostenoverweging doen en niet vanwege het vele rijden... | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 09:54 |
nu moet je dus al kijken naar auto's van 1974, zijn beste leuke auto's uit die tijd, de komende jaren wordt de keuze dan weer groter, de diesels worden over een jaar of 7 pas weer interessant. | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 10:00 |
Juist door die rare regeling maak je dagelijks gebruik 'onmogelijk'. Met de gedachte dat de 'liefhebber' de auto toch al wel laat staan in de wintermaanden. Zo kan de liefhebber nog gewoon oldtimer rijden voor een schappelijk bedrag per jaar (voor mij ¤ 76,- ) en zo ontmoedig je de mensen die de auto voor dagelijks gebruik gebruiken. | |
SilentChaos | donderdag 25 april 2013 @ 10:02 |
Bovendien als je het stuk leest, is het een OVERGANGSREGELING, dus 1987 en ouder komt in aanmerking voor het kwarttarief, 1988 en later komt dit NOOIT... Gelukkig is m'n auto uit 1987 al gejat, maar anders was'ie flink meer waard geworden ![]() | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 10:03 |
mensen met een garage kunnen nog steeds de oldtimer voor dagelijks gebruik handhaven. Je koopt gewoon een grote amerikaan op LPG uit 1973, | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 10:04 |
diesel en lpg niet en die drie maanden verplicht in de garage haken de meesten wel af. maargoed dat zal ook wel de bedoeling zijn. ![]() | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 10:06 |
wat dacht je van deze http://www.autotrader.nl/(...)jaar-tot-1974#foto-1 ![]() dit soort autos gaan flink in prijs stijgen | |
SilentChaos | donderdag 25 april 2013 @ 10:10 |
Denk dat dat wel los zal lopen... Die markt blijft toch wel "wat de gek er voor geeft" en bovendien gaat niemand zoiets dagelijks rijden over het algemeen. Denk wel dat wagens van erna met LPG gaan zakken in prijs of dat LPG gewoon wordt uitgebouwd. | |
loveli | donderdag 25 april 2013 @ 10:19 |
Helaas zorgt het er ook voor dat er in de toekomst minder auto's oldtimer zullen worden. | |
Sounddragon | donderdag 25 april 2013 @ 10:34 |
Nee man ![]() Allemaal big blocks die 1 op 3 lopen op LPG.. daar ga je echt niet veel mee rijden ![]() | |
YoshiBignose | donderdag 25 april 2013 @ 10:40 |
Ach, een 180D of 190D zal je nu voor een prikke op de kop kunnen tikken, maakt het nog wel een beetje goed als je er echt veel mee rijdt. Blijven betrouwbare auto's. Maar begrijp ik het nu goed, want er staat dus kwarttarief en niet rijden in de winter. Moet de auto dan geschorst worden in de winter? Dus mag niet op de openbare weg staan? Maar je betaalt dan ook geen wegenbelasting over die maanden... | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 10:49 |
Als ze de 40 jaar al niet kunnen halen, zijn ze het ook niet waard ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2013 10:49:20 ] | |
loveli | donderdag 25 april 2013 @ 10:54 |
Niet iedereen heeft voldoende stallingsruimte om er mooi spul in te zetten. Leuke auto's die duur in belasting zijn, zullen nu eerder op de sloop verdwijnen dan wanneer ze relatief snel belastingvrij worden. | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 11:03 |
Dat er iets zou veranderen was toch al duidelijk? Ik denk dat de schade nu aardig beperkt is. Mocht het er helemaal af gaan, waar ik bang voor was, was dit probleem veel groter geweest. | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 12:04 |
vraag ik me nu ook af... en als je ook in de wintermaanden auto meetings hebt? heb er zo al 3. | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 12:07 |
jah als ze nu straks niet ineens vol zitten. of ineens VEUL duurder worden (vraag en aanbod) | |
SilentChaos | donderdag 25 april 2013 @ 12:07 |
Wat denk je van mensen die trouwerijen/gala's rijden enzo... | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 12:09 |
jup die ook.. maar nu gaat denk ik de diesel weer uit mijn passat... is toch nog niet omgekeurd. | |
Leipo666 | donderdag 25 april 2013 @ 12:32 |
caravanstalling mogen ook geen auto's stallen: hun brandverzekering en/of vergunningen staan dat niet toe (daar lopen erg veel camper eigenaren tegenaan) | |
Leipo666 | donderdag 25 april 2013 @ 12:33 |
dat is werk, geen liefhebbende hobbyist ![]() | |
Kentoet | donderdag 25 april 2013 @ 12:34 |
Opritje maken in de voortuin. | |
Ivo1985 | donderdag 25 april 2013 @ 12:36 |
Als ik een trouwerij/gala rij dan is dat puur hobby. Hooguit krijg ik mijn brandstofkosten vergoed en/of wat lekkers voor de inwendige mens tijdens het wachten. Maar meer ook echt niet. Gaat ook leuk worden voor de sinterklaasintocht. Oh nee, die valt nog net in november.. | |
Leipo666 | donderdag 25 april 2013 @ 12:36 |
mag niet zonder vergunning..... | |
Kentoet | donderdag 25 april 2013 @ 12:37 |
Nee? Mag je je auto helemaal niet in de tuin zetten of alleen geen volwaardige oprit maken? | |
Leipo666 | donderdag 25 april 2013 @ 12:39 |
voor de oprit heb je een vergunning nodig ik weet niet of je een omgevingsvergunning nodig hebt puur alleen voor de auto in de tuin | |
YoshiBignose | donderdag 25 april 2013 @ 12:40 |
Uitwegvergunning aanvragen... hangt van je AVP af (en kan begrijpen dat de buren het niet echt mooi vinden staan). | |
Tha_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 12:44 |
Wat een onzinregeling, kost mij voor mijn 2CV uit '81 oud ¤ 2,83 per maand ![]() De administratieve rompslomp van deze regeling is minstens 10 keer duurder. Wat aan aanfluiting ![]() | |
Kentoet | donderdag 25 april 2013 @ 12:46 |
Ik ga het gewoon proberen als ik mijn auto 3 maanden moet schorsen. Geen echte oprit, maar alleen hekje weghalen en de auto erin. Dat de buren het minder vinden kan ik me wel iets bij voorstellen. | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 12:49 |
zow ik kan heel jaar leven op die punt taart en 2 tientjes voor de brandstof.... pak er zelfs vrij voor.. geen hobby ![]() | |
Leipo666 | donderdag 25 april 2013 @ 12:49 |
let er wel op dat de auto echt geen mm op/boven de stoep/openbare weg mag staan | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 12:50 |
aan de openbare weg mag niet | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 12:50 |
dan krijg je kippenschuren zonder verzekering | |
Leipo666 | donderdag 25 april 2013 @ 12:51 |
maar wel als hij volledig op eigen terrein staat | |
Dingest | donderdag 25 april 2013 @ 13:57 |
http://www.marktplaats.nl(...)40d2&previousPage=lr![]() | |
house_is_a_feeling | donderdag 25 april 2013 @ 14:02 |
Niet eens in zicht toch? | |
Leipo666 | donderdag 25 april 2013 @ 14:03 |
zicht mag wel, als het maar duidelijk zichtbaar is dat hij op prive-terrein staat en niet op de openbare weg dus zorg ervoor dat je andere tegels gebruikt voor je parkeerplaats dan de tegels waar je stoep van gemaakt is ![]() | |
AchJa | donderdag 25 april 2013 @ 14:25 |
Impat... ![]() Wel eens wat onderdelen gehaald, rare kwiebus. | |
Prowl | donderdag 25 april 2013 @ 14:33 |
http://www.marktplaats.nl(...)de-opgeschreven.html
| |
ursel | donderdag 25 april 2013 @ 14:43 |
Wel netjes nog zijn linkje erbij gezet ![]() | |
powerflux | donderdag 25 april 2013 @ 15:05 |
Zag vanmiddag al de eerste '73er met 'ook in 2014 belastingvrij!' ![]() | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 15:14 |
ook handig | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 15:16 |
ik zie net de chassis nummers van kevers van voor 1974 in prijs omhoog gaan. dus omkatten word nog groter zal bij landrover ook niet anders zijn | |
loveli | donderdag 25 april 2013 @ 15:19 |
Auto met enige regelmaat aan/van je vrouw/vader/buurman (ver)kopen. | |
Leipo666 | donderdag 25 april 2013 @ 15:37 |
daar heb je de 1/3 regeling toch voor? | |
Laurensius | donderdag 25 april 2013 @ 15:49 |
Mijn chevy van uit 84 op LPG (1948 kilootjes) staat volgens RDW als een bedrijfsauto. Voor bedrijfsauto's komt er ook een kwartregeling, daar valt mijn bus dan ook onder toch? http://www.knac.nl/2013/0(...)jstelling-oldtimers/ | |
powerflux | donderdag 25 april 2013 @ 16:00 |
Kijk eens in de link in de OP? | |
Laurensius | donderdag 25 april 2013 @ 16:09 |
Ja.. die had ik al gelezen.. Maar wat is nu de conclusie voor mijn situatie? Volledige, of kwartregeling? Ik heb het overzicht niet meer en vraag daarom vriendelijk of een van jullie dit wel duidelijk heeft. | |
Bart-Willem | donderdag 25 april 2013 @ 16:46 |
Debat met Weekers over de nieuwe oldtimerregeling gaat nu beginnen! Weten we dus meteen of 't nu definitief zo gaat worden of niet. | |
ellevehC86 | donderdag 25 april 2013 @ 16:50 |
Moet je voor de lol eens naar zijn andere advertenties kijken, dan snap je meteen dat de goeden worden aangepakt ![]() | |
Actaeon | donderdag 25 april 2013 @ 16:54 |
Is het online te volgen? Edit: Oh ja dus in de plenaire zaal ![]() | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 16:55 |
Leipo666: maar dan mag je niet heel het jaar rijden en 40+ wel | |
ellevehC86 | donderdag 25 april 2013 @ 17:02 |
deze is ook wel mooi: http://www.autobeko.nl/ | |
Wijnbo | donderdag 25 april 2013 @ 17:02 |
* Wijnbo vorige maand opel B kadett uit 1973 gekocht heeft voor 800 euro ![]() Goedgegokt dus :-D | |
ellevehC86 | donderdag 25 april 2013 @ 17:05 |
Gefeli, ding is nu een paar honderd euro meer waard ![]() | |
ellevehC86 | donderdag 25 april 2013 @ 17:06 |
in ieder geval evenveel als een MB300TD uit 1986 http://www.marktplaats.nl(...)t-belastingvrij.html | |
Sounddragon | donderdag 25 april 2013 @ 17:13 |
We hoeven geen half topic vol met MP linkjes hoor, hebben we er al genoeg van ![]() | |
ellevehC86 | donderdag 25 april 2013 @ 17:15 |
iig, ik zit te luisteren, ik voel nu al dat het er in deze vorm doorkomt, Even zonder leedvermaak Sound, want normaal ben ik er gek op, wat gaat dat je Caprice nou kosten zo? | |
Bart-Willem | donderdag 25 april 2013 @ 17:22 |
Nou, dat stemmen wordt straks appeltje-eitje denk ik. Die argumenten van Bashir zijn al tig keer de revue gepasseerd, evenals dat verhaal van Van Vliet. Weekers gaf trouwens ook aan dat in alle berekeningen rekening is gehouden met oldtimers die geschorst/gesloopt/verkocht gaan worden. | |
Anne | donderdag 25 april 2013 @ 17:23 |
SD helemaal niks. | |
Actaeon | donderdag 25 april 2013 @ 17:27 |
Van Vliet blijft het gewoon proberen ![]() | |
Ivo1985 | donderdag 25 april 2013 @ 17:36 |
Die 3 maanden in de winter zijn voor mij een probleem. Mijn oldtimer staat normaal gesproken niet binnen in de winter omdat ik geen stalling heb. En als die dan toch buiten staat, kan ik hem maar beter gebruiken ook. Ik rij mijn oldtimer dus dagelijks. Gewoon op benzine. Ik heb jaren gehad dat ik 25.000 kilometer reed. Momenteel is dat een stuk minder, wegens vrijwel volledig weggevallen woon-werk verkeer. Nog maar eens bedenken wat ik komende winters ga doen, want mijn auto is 'slechts' uit 1981. | |
Sounddragon | donderdag 25 april 2013 @ 18:06 |
Ik heb geen slagschepen meer, heb ik effe mazzel ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 25 april 2013 @ 18:32 |
al die turken en maroks die trouw pvda stemden, dit gaat nooit goed zijn voor deze partij! | |
Av- | donderdag 25 april 2013 @ 18:43 |
Ik vind het op zich een goede regeling-als er dan toch compromissen moeten worden gesloten. Met de winterstop heb je gelijk iedereen die de oldtimer gebruikt als enige auto, immers je kunt niet even 3 maanden op het werk wegblijven, omdat je je auto niet mag gebruiken. Zo dwing je die groep dus tot het nemen van een woon-werk auto en evt. een oldtimer als hobby auto. Het is jammer dat dit pas zo laat bekend is gemaakt. De oldtimer die ik al langer op het oog had en in de overgangsregeling viel is helaas vorige week verkocht. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 25 april 2013 @ 18:46 |
http://www.w123club.nl/vr(...)haft-t17126-560.html | |
FkTwkGs2012 | donderdag 25 april 2013 @ 19:07 |
http://www.marktplaats.nl(...)1-belastingvrij.html hoop schijnheilige aanbieders ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 19:15 |
Belastingvrij!!!1!!! Jah, nog 8 Maanden... ![]() | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 19:16 |
dat wordt een dure bak met 2800 kilo schoon aan de haak. Motorrijtuigenbelasting: 3288¤ /Jaar 822¤ /kwartaal [ Bericht 2% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 25-04-2013 19:25:32 ] | |
YoshiBignose | donderdag 25 april 2013 @ 19:25 |
Mag 2800 kg trekken, is maar 2000 kg zelf hoor. | |
Fer | donderdag 25 april 2013 @ 19:25 |
Wat ik me afvraag, die 26 jaar, komt daar niet ieder jaar een bij? Dus in 2015 27 jaar, 2016 28 jaar. Ofwel auto;s van voor 1988, de huidige belastingvrije auto;s en dus vorloopig geen nieuwe bij? | |
daNpy | donderdag 25 april 2013 @ 19:28 |
Nee die regeling is nog bezig maar wordt nu dus afgeschaft als ik het goed heb. | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 19:29 |
oke, zit je nog aan: 2212¤ Jaar 553¤ /kwartaal das slikken, grappig dat er staat dat onzinnige biedingen worden verwijderd, maar hij heeft geen enkele indicatie wat hij moet kosten. | |
Wijnbo | donderdag 25 april 2013 @ 19:32 |
Ook mooi in die advertentie : "Wegens omstandigheden , te koop aangeboden" ![]() ![]() | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 19:33 |
"Kees" heeft best een mooi bod gedaan, ik ben benieuwd of het blijft staan... :-) | |
YoshiBignose | donderdag 25 april 2013 @ 19:34 |
Dan is het best gunstig voor auto's van 1987-1991... weet je het zeker? Nee auto's die nu 26 jaar of ouder zijn krijgen deze speciale regeling, de rest niet meer. | |
Toempf | donderdag 25 april 2013 @ 19:49 |
Ben ik even blij dat ik die Chevy Blazer uit '85 op diesel uiteindelijk toch niet gekocht heb ![]() | |
Hyperdude | donderdag 25 april 2013 @ 20:02 |
Dat is precies zo'n gare afgeragde G die van mij zo in de pers mag. Iemand nog een originele roestvrije 280GE Kurz gezien voor weinig? I love panic sales ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 25 april 2013 @ 20:26 |
het is duidelijk dat jij geen liefhebber bent ![]() | |
CafeRoker | donderdag 25 april 2013 @ 20:55 |
"Wegens omstandigheden , te koop aangeboden" ![]() Voor dit soort auto's vind ik het oprecht jammer. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 25 april 2013 @ 20:56 |
het zijn mooie tijden. al die veranderingen, eindelijk gebeurt er weer eens wat ![]() | |
CafeRoker | donderdag 25 april 2013 @ 21:03 |
Ik denk dat ik m'n kever uit 1979 die half-half in de verkoop stond nog maar even laat staan tot de storm is overgewaaid ![]() | |
Actaeon | donderdag 25 april 2013 @ 21:03 |
Really? Het had van mij gewoon bij het oude mogen blijven hoor. | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 21:14 |
maar waarom dan niet in de zomer? of in de herfst? of zelf kiezen waneer... misschien rij ik in de winter meer oldtimer dan in de zomer? | |
FkTwkGs2012 | donderdag 25 april 2013 @ 21:16 |
dat mag. moet je gewoon normaal wegenbelasting betalen ![]() | |
CafeRoker | donderdag 25 april 2013 @ 21:16 |
Precies om te zorgen dat er geen T42's met twee ouwe bakken toch het hele jaar kunnen rijden ![]() | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 21:17 |
dat doet iedereen nu. had mijn 82er kever ook te koop staan. maar had al een bodem uit 1960 liggen eventueel en een dieselblok past na wat slijpen ook in een kever ![]() maar zie over een week vast de T3 busjes ineens goedkoop worden denk ik | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 21:19 |
kan ik nog staan genoeg 200 euro bakken golf3, panda's enz voor die 3 maanden op internet als het zou moeten. alleen heb ik geen auto nodig voor dagelijks rijden. alleen rij ik graag met sneeuw en RWD | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 21:20 |
maar als ie 40+ is weer niet ![]() | |
Actaeon | donderdag 25 april 2013 @ 21:20 |
Eens. Het is gewoon raar dat er van overheidswege bepaald wordt wanneer je rijdt ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 25 april 2013 @ 21:21 |
ja leuk met winterweer in een 40 jaar oude auto de weg op. nou joh, veel plezier en spoel je hem goed af voor ie gaat roesten. OM MENSEN ZOALS JIJ IS DIT ALLEMAAL KAPOT GEGAAN JA ![]() | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 21:41 |
jah en? ik was hem jah. en mijn auto's hebben standaard roest daar hou ik van. ik moet geen blinkende bakken die je steeds moet poetsen en bang voor krassen bent, die heb ik gehad en dat wil ik nooit meer! en dan heeft de lasser nog wat werk afentoe (wit) en waarom gaat het om mij kapot? als ik 7 a 8 dagen in de winter rond rij? 5 dagen zijn al voor naar een meeting trouwens. ik haal de 10'000km met alle auto samen per jaar niet eens ![]() ik heb geen 1984/85 of 86 auto op diesel... zout is echt niet weg hoor na februari ![]() | |
T42 | donderdag 25 april 2013 @ 21:43 |
http://betereoldtimerregeling.petities.nl/ | |
FkTwkGs2012 | donderdag 25 april 2013 @ 21:44 |
de autobedrijven hebben wat te zeggen. het volk niet. gekkie! ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 25 april 2013 @ 21:44 |
GROTE autobedrijven bedoelde ik he ![]() | |
ColtZ40 | donderdag 25 april 2013 @ 21:57 |
Tegen deze petitie. ![]() Ivm het diesel en LPG gebeuren. | |
Actaeon | donderdag 25 april 2013 @ 21:58 |
Dan gewoon niet tekenen? ![]() | |
SilentChaos | donderdag 25 april 2013 @ 22:01 |
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr [ Bericht % gewijzigd door Sounddragon op 25-04-2013 23:06:33 ] | |
Bart-Willem | donderdag 25 april 2013 @ 22:27 |
Zodadelijk stemming over de moties van Bashir & Van Vliet. Als die verworpen worden, dan is het heel duidelijk dat het plan ongewijzigd doorgevoerd gaat worden. Alleen de Eerste Kamer kan het tegenhouden, maar de politieke verhoudingen worden zo al duidelijk bij de stemming. ![]() | |
BloodhoundFromHell | donderdag 25 april 2013 @ 22:35 |
ik hoop dat dit ook afgeschoten wordt, van mij mag het hele kabinet vallen door die Bulgaren affaire., binnenkort verkiezingen graag, afschaffen mrb, defensiebudget verdubbelen, HRA per direct afschaffen, zorgbudget halveren, studeren gratis. stem BHFH! | |
Actaeon | donderdag 25 april 2013 @ 22:38 |
Euh nee ik denk toch maar van niet. | |
Dingest | donderdag 25 april 2013 @ 22:43 |
Tenzij ik je nu verwar met een ander, maar jij hebt toch een Mini Clubman Estate? Als je hem all-round dagelijks gebruikt is het lullig dat-ie dan straks 180 euro of zo meer per jaar kost, maar zo onredelijk en onoverkomelijk lijkt mij dat ook niet ![]() | |
Sounddragon | donderdag 25 april 2013 @ 23:07 |
Dat ga je nu inderdaad wel krijgen ja. ![]() | |
Bart-Willem | donderdag 25 april 2013 @ 23:23 |
Het plan is zojuist door de Tweede Kamer heen geloodst. Bashir (SP) had 2 moties (om LPG- en diesel-auto's ook kwartbelasting te laten betalen en dus toe te laten in de overgangsregelin) maar heeft die uitgesteld. Een motie van Van Vliet (PVV) om de leeftijdsgrens op 30 jaar te houden heeft het niet gehaald (alleen 50plus, PVV en SGP steunde die motie). Het voorstel van Weekers is ook ter stemming aangeboden en er was een ruime meerderheid voor (ook de PVV, had ik niet verwacht wegens die motie van Van Vliet). Alleen SP en 50plus leken tegen te zijn, als ik het goed zag (ging erg snel, in nog geen 10 seconden over gestemd). Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer steunt dus het plan van Weekers. | |
Actaeon | donderdag 25 april 2013 @ 23:35 |
In ieder geval, eindelijk, duidelijkheid dus. | |
Bart-Willem | donderdag 25 april 2013 @ 23:37 |
Al begin ik wel te twijfelen of ik het goed gehoord heb. ![]() ![]() | |
virl3 | vrijdag 26 april 2013 @ 08:39 |
Voor de liefhebbers,, ongeveer in het midden staat een relaas over oldtimers http://www.tweedekamer.nl(...)p?vj=2012-2013&nr=80 | |
Leipo666 | vrijdag 26 april 2013 @ 08:43 |
ja maar ik bedoel dat de RDW dat niet zomaar pikt en daar de 1/3 regel voor in het leven geroepen heeft: te grote wijzigingen (2 van de volgende 3: 1/3 chassis, 1/3 motor, 1/3 carrosserie) kan ervoor zorgen dat je niet 1974, maar de datum van het nieuwste deel als eerste toelating op je kentekenbewijs kan krijgen | |
T42 | vrijdag 26 april 2013 @ 10:06 |
waarvoor moet je naar rdw dan? chassis wisselen, eventueel apk keuren als het nieuwe chassis verlopen apk heeft en rijden maar. en dan oud chassis + kenteken als thuis sloop opgeven of verkopen klaar. http://link.marktplaats.nl/668825806 kun je er zo onder schroeven. en ook nu propageer ik dit niet maar weet dat dit vaak genoeg gebeurd anders kan bijvoorbeeld een 2003 kever niet legaal in nederland rijden. | |
dion_v_k | vrijdag 26 april 2013 @ 10:31 |
We zien het wel. Ik heb nog 8 'oldtimers' staan uit de jaren 80. Waaronder 1 diesel en de rest benzine. De diesel zal naar het buitenland moeten en de rest probeer ik hier nog te verkopen, zal wel lukken denk ik aangezien het perfecte en originele autos zijn ![]() | |
Leipo666 | vrijdag 26 april 2013 @ 10:44 |
als je een oplettende apk-keurmeester hebt die meent dat de combinatie van onderdelen niet meer klopt/origineel is kan hij je naar de RDW steuren voor een herkeuring... | |
Ivo1985 | vrijdag 26 april 2013 @ 11:22 |
Je hebt gelijk hoor, ik rij een Mini Estate. 220 euro per jaar gaat het mij kosten. Wegens aanpassingen om hem geschikter te maken voor dagelijks gebruik, waarna hij netjes is herkeurd bij de RDW weegt de auto nu op papier ruim 100kg meer dan oorspronkelijk. Echt onoverkomenlijk is het bedrag natuurlijk niet. Maar de kosten van onderhoud, brandstof, dure verzekering (onbeperkt aantal kilometers all-risk tegen taxatiewaarde, het kan écht), en dan nu ook nog wegenbelasting maken de Mini steeds duurder ten opzichte van een Japans 'koekblik'. En pekel is natuurlijk nooit goed voor je oldtimer, dus ook de kosten van roestpreventie en plaatwerkherstel moet je niet vergeten. | |
T42 | vrijdag 26 april 2013 @ 12:01 |
en wat ziet hij dan? als RDW dat zelf niet eens merkt? ik durf het zelfs te zeggen dat hij van de bodem is geweest. en dan nog is het 1/3 origineel motor en carrosserie zijn nog orgineel (al staat op die 2 een ongeregistreerde nummer.) bij een landrover zal een ander model opbouw opvallen als daar ABS, Airco en airbags ineens in zitten. | |
r8v2 | vrijdag 26 april 2013 @ 12:44 |
Dat wordt dus weer 140's importen ![]() | |
valek | vrijdag 26 april 2013 @ 13:02 |
Wanneer komt de definitieve uitspraak? | |
Bart-Willem | vrijdag 26 april 2013 @ 13:11 |
Ware het niet dat die wel ver op zijn inmiddels. ![]() @ Valek: waarschijnlijk pas 15 mei, dan zal de procedure gestart worden. Tweede Kamer heeft vanaf nu reces namelijk. | |
r8v2 | vrijdag 26 april 2013 @ 13:23 |
Er staan er hier nog zat ![]() | |
Haasbeuntje | vrijdag 26 april 2013 @ 13:48 |
Lol die woont hier zowat om de hoek ![]() | |
Ivo1985 | vrijdag 26 april 2013 @ 13:58 |
Mijn 1981 Mini heeft ook een airbag ![]() Techniek komt uit een Mini van 1998, en om geen gezeur met de ECU te krijgen (hoewel het een vrij simpel ding is) ook besloten om gewoon alle elektronica over te bouwen. Carrosserie is volledig gerestaureerd, maar blijft daarmee gewoon zijn identiteit uit 1981 houden. | |
Bart-Willem | vrijdag 26 april 2013 @ 14:06 |
Maar ook te koop? ![]() Wel leip: op een forum als volvolvo gaan mensen meteen hun auto te koop zetten en eentje van 1973 of ouder kopen. Geeft toch wel aan dat het toch niet zulke liefhebbers zijn als ze doen geloven. ![]() ![]() | |
powerflux | vrijdag 26 april 2013 @ 14:14 |
het lijpe is dat de 86'ers nu ineens goedkoper zijn dan de '90ers vanwege de panic sales.. in plaats van ongeveer even duur. Net zo'n ongezonde markt, maar dan de verkeerde kant op doorgeslagen. Als je een vette amerikaan wil, nu kopen dus. Over een tijdje worden ze weer op hun werkelijke waarde geschat. | |
T42 | vrijdag 26 april 2013 @ 14:15 |
wel grappig als je dat tegen mensen kunt zeggen die oude auto's onveilig vinden ![]() | |
CarbonC | vrijdag 26 april 2013 @ 14:17 |
Een airbag maakt een auto niet ineens veilig. | |
Hyperdude | vrijdag 26 april 2013 @ 14:20 |
Ik ben al T-Fords en Stanley Steamers aan het inslaan/hamsteren. Beat The System. Als mensen net zoveel energie zouden steken in hun opleiding of hun werk, als in het ombouwen van niet vooruit te branden rijdende doodskisten naar nog wrakkere doodskisten, zouden ze zich niet in zoveel bochten hoeven te wringen om een paar centen uit te sparen. Kiezen voor een overheid die belastinggeld herverdelen/verbranden niet als hoofddoel heeft zou ook kunnen helpen ![]() | |
Bart-Willem | vrijdag 26 april 2013 @ 14:21 |
Dat is weer een andere marktwerking: nu zijn de 90'ers in prijs gestegen "want jonger dan een 86'er". ![]() ![]() | |
Ivo1985 | vrijdag 26 april 2013 @ 14:43 |
Die airbag heb ik. Maar ik denk dat wanneer de klap hard genoeg is omdat ding op te laten blazen, ik ook meteen het motorblok op schoot heb. Ik denk dan ook niet dat het écht zo veel veiliger is met een airbag in een Mini. Tevens heb ik injectie, en voldoe ik in elk geval aan de uitstoot eisen voor auto's tot 2001. | |
T42 | vrijdag 26 april 2013 @ 16:10 |
klopt winterbanden ook niet. al denken heelveel mensen dat. | |
YoshiBignose | vrijdag 26 april 2013 @ 16:17 |
Het probleem met oudere auto's is vaak dat ze totaal geen kreukelzone hebben. Nieuwere auto's zijn in vele opzichten gewoon veel veiliger maar dat komt niet per se door de airbags. Uiteindelijk hangt er ook vanaf HOE je crashed, uiteindelijk speelt massa (gewicht) ook nog een hele grote rol. M'n E23 uit 1980 was één van de eerste auto's met ABS. Dat is zeker wel een heel groot voordeel al, met m'n E21 heb ik al vaak genoeg met piepende banden geremd. | |
T42 | vrijdag 26 april 2013 @ 16:52 |
en ik reed in mijn w108 zonder gordels maar wel met kreukelruimte ![]() en ik kijk niet naar hoe veilig een auto is bij een ongeluk, maar ik rij ook niet veel. ik vind dat je door alle veiligheids systemen veel meer risico's gaat nemen. en ik rij wel eens over het circuit. | |
YoshiBignose | vrijdag 26 april 2013 @ 16:58 |
Ja mensen gaan meer risico's nemen, ik zie zelden oldtimers hard rijden. Alleen BMW's, maar daar zijn ze voor... Maar jij en ik weten net zo goed wat er met een kever gebeurt bij een zwaar ongeluk... En hier word je helemaal niet vrolijk van: | |
ellevehC86 | vrijdag 26 april 2013 @ 18:44 |
Ga jij nu ook al een roestige X-body met 6 cylinder vergelijken met welk ander oldtimer dan ook? Ik word er bewust zo moe van dat dat voorbeeld hierbij gehaald word, de X-bodies zijn de meest waardeloze frames ooit als het gaat om botsproeven, en al helemaal op half om half. | |
YoshiBignose | vrijdag 26 april 2013 @ 18:49 |
Hahaha oke je hebt gelijk, maar heb ook eens een ongeluk van m'n 7-serie uit 1980 gezien en dat was toentertijd toch echt wel een veilige auto en die gasten waren morsdood. Zijdelings tegen een boom aangeslagen, maar door de stijfheid en het gewicht gewoon helemaal dubbel geklapt. Het is gewoon een feit dat auto's steeds veiliger worden. | |
ellevehC86 | vrijdag 26 april 2013 @ 18:56 |
Dat laatste ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Maar als bestuurder van een ouder voertuig heb je ook de verantwoording om zuinig met je spul aan te doen omdat correcties fataal kunnen blijken, vroeger ging een petje gewoon dood als hij met zijn tunemonster tegen een boom vloog, nu mag hij het nog 2 of 3 keer proberen. | |
YoshiBignose | vrijdag 26 april 2013 @ 19:00 |
Haha dat is ook waar, meestal zit het risico ook bij jezelf, dus dat is eerlijk. Eerlijker dan al die SUV's die je tegenwoordig ziet. Ja, je zit zelf veilig, maar ten kosten van anderen want (en dat is bewezen) je hebt 6x meer kans op dodelijke verwondingen bij de tegenpartij. Ook niet zo gek, die bumper zit lekker op hoofdhoogte van een kind. En bij auto's trouwens ook, als zo'n SUV je in de deur ramt, kan de lijkschouwer zijn kenteken uit je hoofd wegslijpen. Daarom heb ik respect voor motorrijders die met 160 km/u door auto's doorslingeren en mij middelvinger geven als ik ze een keer niet zie aankomen. Zij liggen zelf zonder huid op de weg dan en ik heb niets. | |
Sounddragon | vrijdag 26 april 2013 @ 19:03 |
Hept jaai een bietsie veul naar Ghoost Raaidert filmpkes gekiekt? ![]() | |
YoshiBignose | vrijdag 26 april 2013 @ 19:12 |
![]() | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 26 april 2013 @ 19:19 |
ik heb daar ook respect voor maar bij gebeurt er niet iets omdat ik ze niet zie ![]() | |
Fer | vrijdag 26 april 2013 @ 20:04 |
Hmmzz... Zal ik dan dit jaar een MB diesel kopen en op vakantie naar Marokko gaan, daar verpatsen dat ding. Maar hoe krijg ik dan me vouwwagen weer terug naar huis? | |
ellevehC86 | vrijdag 26 april 2013 @ 20:42 |
![]() | |
Mokkels | vrijdag 26 april 2013 @ 23:08 |
Misschien een domme vraag (ja, ja, ze bestaan niet) maar ik heb een kever uit 1974 die 17 maart 2014 dus 40 word. Moet ik dan een vol jaar belasting gaan betalen of maar een kwartaal? | |
powerflux | vrijdag 26 april 2013 @ 23:15 |
slechts een kwartaal als de regel inderdaad op 1/1/2014 ingaat. | |
Mokkels | vrijdag 26 april 2013 @ 23:17 |
Gelukkig maar! Dankjewel. ![]() | |
Bart-Willem | vrijdag 26 april 2013 @ 23:24 |
Ter aanvulling van m'n eerdere bericht over lui die van jonge oldtimers af willen: wat me wel zorgen baart is dat leden van de Volvo-club en op een Volvo-forum massaal overstappen van een 240 naar een 140 en Amazon. Op het forum van de Volvo-club viel zelfs te lezen dat auto's van vóór 1974 ineens explosief in waarde stijgen en als warme broodjes over de toonbank gaan (iemand was naar 2 auto's wezen kijken en beiden recht onder z'n neus verkocht). Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. ![]() | |
Prowl | vrijdag 26 april 2013 @ 23:53 |
Dadelijk worden er nog oudere Mercedes diesel stinkhokken met nog meer uitstoot uit heel Europa getrokken naar NL "omdat wegenbelastingvrij" Ben benieuwd hoeveel DS-en er straks weer gaan rondrijden ![]() | |
Ivo1985 | vrijdag 26 april 2013 @ 23:53 |
Tja, dat zie je met nieuwe auto's ook. Zowel bij de particuliere koop als zakelijke rijders vinden de modelletjes zonder MRB en met 14% bijtelling gretig aftrek. Zeker in de lease is dat een belangrijke factor. Daar is het natuurlijk wél de bedoeling overigens. De regeling is bedoeld om aanschaf van zuinige auto's te stimuleren. En voorheen zag je dat ook bij modellen waarvan de eerste exemplaren bijna/net 25 jaar oud waren en de laatste exemplaren pas 18 of 20 jaar oud. De auto's van 24 of 25 jaar oud werd ook gewoon meer voor betaald dan eentje waar nog een paar jaar MRB voor betaald moest worden. | |
Bart-Willem | zaterdag 27 april 2013 @ 00:10 |
Dat vrees ik dus ook. ![]() ![]() Amsterdam heeft kennelijk al het hoogste DS-gehalte van Europa. ![]() | |
T42 | zaterdag 27 april 2013 @ 04:00 |
dat je die overbeladen t3 er niet bij gezet hebt ![]() | |
einszweiachtung | zaterdag 27 april 2013 @ 04:27 |
Pffff wat een ellende allemaal om niets. Mijn inziens moet iedereen de van de weg gebruik maakt gewoon wegenbelasting aftikken, ook van de zotte toch dat ik hier franse van onze snelweg gebruik zie maken terwijl wij daar keurig geld moeten aftikken aan een niet-engels-sprekende-onvriendelijke tolmedewerkert.. Gewoon keurig tol wegen beginnen. En let nou maar op dat we over 10 jaar alsnog die ouwe roest mercedes bakken met LPG tank op de wegen hebben zitten. En nu dan de trend dat al die mafkezen die eigenlijk geen geld voor een auto hebben dus maar een wegenbelastingvrije auto van 1974 gaan kopen. Ook dat die zogenaamd zuinige modellen ook wegenbelasting vrij zijn. Naar mijn mening is het: Je betaald wegenbelasting of je vraagt een 30-dagen kaart aan. Als ik dus een lexus uit 2003 in de schuur heb staan heb ik ook recht op een 30-dagen kaart. En aan wie hebben we dit allemaal te danken? Juist, aan de Hollandse gierigheid die ook al de grijze kentekens naar de verdoemenis hebben geholpen omdat ze nog liever voorschut reden in een rolstoelwagen dan een paar tientjes wegenbelasting aftikken. Losers. Zo heb ik ook nog een of andere gedrogeerde aap in de wijk wonen die in een ouwe DAF 400 rijdt voor (bijna) dagelijks gebruik want owee die paar tientjes wegenbelasting kun je echt niet hebben. Maatschappij naar de klote. En de hobbyisten moeten er onder lijden hoewel ik sowieso weet dat de meeste die dit topic volgen ook gewoon keurig een oldtimer hebben om de belasting te ontduiken. | |
Leipo666 | zaterdag 27 april 2013 @ 08:18 |
die had ik ook wel verwacht ![]() | |
YoshiBignose | zaterdag 27 april 2013 @ 08:38 |
![]() | |
CafeRoker | zaterdag 27 april 2013 @ 09:06 |
Vind je het ook vanzelfsprekend dat iedereen die van de weg gebruikt maakt 4x het bedrag moet aftikken dat nodig is om die weg te onderhouden? Als het autoverkeer niet zo zwaar gebruikt werd om de algemene middelen te spekken hadden we dit probleem evengoed niet. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 april 2013 @ 09:13 |
Wat een bak met onzin. De enige eerlijke manier is betalen naar gebruik. Dus MRB er af voor iedereen en dan kilometer heffing of bij op de brandstof. Dan worden zuinige auto's/rijders ook nog eens beloond. (dan bedoel ik echt zuinige auto's in praktijk en niet die in de fabriekstest.) Helaas is het eerste te veel papierwerk en het tweede zorg voor veel tanken in het buitenland. Maar om nou te stellen dat iedereen evenveel wegenbelasting moet betalen terwijl je amper gebruik maakt van de weg vind ik onzin. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2013 09:16:03 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 27 april 2013 @ 09:15 |
dubbel [ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2013 09:15:53 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 27 april 2013 @ 09:15 |
![]() [ Bericht 92% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2013 09:16:14 ] | |
RemcoDelft | zaterdag 27 april 2013 @ 09:29 |
^^ Precies. Wat je in een aantal jaar bespaart aan motorrijtuigenbelasting, mag je afdragen aan de verkoper. Wat dat betreft zou het aanpassen van de regeling wel eens geheel andersom kunnen uitpakken: oude hokken worden veel goedkoper, en de "echte liefhebber" kan er dus heel goedkoop veel meer bijkopen! Moet je ze alleen wel op eigen terrein zetten. Die heffing zit allang op brandstof! Heel ruim zelfs! Alleen wil de overheid typisch zo veel mogelijk verschillende belastingen heffen, in de hoop dat het totaal niet opvalt of zo. Daarbij zorgt hogere brandstofaccijns alleen voor een nog grotere kapitaalvlucht van mensen die over de grens tanken. Draai dat om: verlaag de accijns, en verkoop brandstof aan Belgen en Duitsers, dan hebben we er als land netto iets aan. Dan zal de bestuurder ook volgens fabriekstest moeten rijden. Een Aygo o.i.d. komt daar prima bij in de buurt, maar niet als je 130 in z'n 3 rijdt omdat je baas toch de brandstof betaald. Of vergelijk voor de gein eens een BMW M3 met een Toyoto Prius, waarbij de bestuurder z'n best doet om onzuinig te rijden: Feit is: mensen willen autorijden. Ondanks vele miljarden aan heffingen door de overheid, en vele miljarden subsidie aan "openbare alternatieven". Het is dan ook geen wegenbelasting maar motorrijtuigenbelasting. En nu ook al is dat totaal onafhankelijk van hoeveel je gebruik maakt van de weg. Het zou veel logischer zijn om het daarvan afhankelijk te maken dan van de leeftijd. Want zoals de video's hierboven aangeven zijn oude bakken naast vervuilend ook zeer onveilig. [ Bericht 29% gewijzigd door RemcoDelft op 27-04-2013 09:50:45 ] | |
Actaeon | zaterdag 27 april 2013 @ 10:50 |
Wat een afgunst weer. ![]() | |
Actaeon | zaterdag 27 april 2013 @ 10:54 |
Dus dan zou je juist meer moeten betalen als je een oude auto hebt? | |
Prowl | zaterdag 27 april 2013 @ 11:22 |
PTA / 40 jaar oude diesel voor dagelijks gebruik - welke | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 27 april 2013 @ 12:02 |
niet haten. ik heb altijd een w123 diesel willen hebben maar nu dat niet meer kan moet ik een nieuwe auto op mijn realistische shortlist vinden! | |
Bart-Willem | zaterdag 27 april 2013 @ 13:30 |
Leve de gebakken lucht in Nederland. ![]() De Mercedessen etc uit 1980-1986 gaan wel voor dumpprijzen weg trouwens. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
loveli | zaterdag 27 april 2013 @ 15:23 |
Andersom kun je ook zeggen dat de waardevermindering van een zware auto voor een groot deel wordt veroorzaakt door wegenbelasting. Kleine prutsautootjes van zo'n 10 jaar oud kosten bijna net zoveel als grote kwaliteitsauto's uit datzelfde jaar, puur om de maandlasten. | |
Bart-Willem | zaterdag 27 april 2013 @ 16:42 |
Vooral maandlasten, dus niet alleen wegenbelasting maar ook de veel hogere verzekeringspremie en verbruik. Maar toch denk ik dat mijn verhaal klopt: waarom is een Volvo 240 uit 1988 maar maximaal 1000 Euro waard, terwijl exact dezelfde uit 1986 (zelfde maat, gewicht, motor, enz enz) in dezelfde staat voor 4000 Euro (of meer) van eigenaar moest wisselen? ![]() | |
Prowl | zaterdag 27 april 2013 @ 16:53 |
Voor die 3000 euro meerprijs kun je ook een paar jaar wegenbelasting betalen ![]() | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 27 april 2013 @ 17:31 |
Dat is uiteindelijk de achterliggende gedachte, maar dat gaat sowieso te diep. Daarbij; melkkoe. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 27 april 2013 @ 17:32 |
Mja, restwaarde hè. | |
ColtZ40 | zaterdag 27 april 2013 @ 17:52 |
Die is nu ook nihil. ![]() | |
valek | zaterdag 27 april 2013 @ 18:28 |
Is er nu een definitieve uitspraak? | |
Apekoek | zaterdag 27 april 2013 @ 18:37 |
Mensen houden graag zich zelf voor de gek. | |
Bart-Willem | zaterdag 27 april 2013 @ 20:43 |
Op 14 mei worden de moties van Bashir behandeld, worden die niet aangenomen dan wordt het een wetsvoorstel en dan is het zo gepiept lijkt me. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 april 2013 @ 21:00 |
Nee hoor, die van 86 komt dus straks voor kwartaalbelasting in aanmerking. Die van 88 nooit. Dus die van 1986 kost 120 euro p/j. Die van 1988 komt op 664 euro p/j. Dat is een verschil van 544 euro per jaar. Dat betekend dat je voor de 88er 8160 euro MRB betaald voordat hij belastingvrij word. Voor de 86er komt het op 1560 euro voordat hij MRB vrij word. Dat is dus een verschil van 6600 euro! [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2013 21:00:49 ] | |
virl3 | zaterdag 27 april 2013 @ 21:28 |
Naah joh.. Minimaal 16000. Inflatie correctie tot 2028, kwartje van weekers in het 5de kabinet Rutte in 2016, en het kalifaat van brussel belasting op voertuigen in 2021 komt er nog bij .. ![]() | |
Cucumissativus | zaterdag 27 april 2013 @ 22:44 |
Wat een gezeur. Als je als hobby een oude auto hebt, dan maken die paar tientjes per maand écht niets uit voor de liefhebber. En rijd je in de wintermaanden niet dan schors je die auto toch, bij een klassieker kost dat niet veel. Een hobby kost geld, ben blij dat je niet extra moet dokken voor extra de vervuiling die je auto geeft. | |
Actaeon | zaterdag 27 april 2013 @ 22:46 |
Dat zou helemaal idioot zijn. ![]() | |
AchJa | zaterdag 27 april 2013 @ 22:54 |
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar. | |
Actaeon | zaterdag 27 april 2013 @ 22:55 |
En inderdaad, voor hen is de schade nog veel groter. | |
Cucumissativus | zaterdag 27 april 2013 @ 22:56 |
Idioot vind ik dat ze nu gratis over de weg rijden, met een dubbele uitstoot t.o.v. een moderne auto die wel aan alle eisen voldoet en netjes en wegenbelasting plichtig is. | |
Actaeon | zaterdag 27 april 2013 @ 23:00 |
Dat vind ik persoonlijk niet. Sowieso, al dat uitstoot gedoe ![]() | |
Cucumissativus | zaterdag 27 april 2013 @ 23:01 |
De meeste klassiekers rijden op benzine, en de achteraf ingebouwde lpg tank kan er ook weer uit. Voor die paar Diesels die onder de liefhebber klassiekers vallen kunnen hun auto schorsen voor 73 euro per keer. Alle vervuilers/profiteurs met een gare import Mercedes Diesel, Jetta D e.d. worden hiermee in één keer van de weg gehaald. ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door Cucumissativus op 27-04-2013 23:28:17 ] | |
AchJa | zaterdag 27 april 2013 @ 23:50 |
Afgunst! ![]() | |
Jimmie | zaterdag 27 april 2013 @ 23:51 |
Slechts 24,- ![]() | |
Cucumissativus | zaterdag 27 april 2013 @ 23:53 |
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen. Ik hou van auto's, maar als je het niet kan betalen dan moet je een andere hobby zoeken. | |
AchJa | zaterdag 27 april 2013 @ 23:55 |
Och arme, ik heb met je te doen... ![]() | |
CafeRoker | zondag 28 april 2013 @ 07:42 |
Goed idee, ik stem voor de cabriotoeslag. Een hobby mag best wat extra kosten nietwaar, als je dat niet kunt betalen kun je er net zo goed mee stoppen ![]() en de postzegelheffing, tuiniertoeslag, natuurlijk ook de bridgetaks | |
Cucumissativus | zondag 28 april 2013 @ 07:50 |
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is. | |
CafeRoker | zondag 28 april 2013 @ 07:59 |
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was. Daar is een spreekwoord over, iets met huid en beer. Om historische redenen zijn/waren oldtimers MRB vrij. Oldtimers moesten dus niet betalen, net als bromfietsers, tractoren en dat soort spul. Wat er nu gedaan is, is dat min of meer willekeurig deze groep eruit gepikt is om extra aan de schatkist bij te dragen. edit: trouwens, mocht jouw nieuwe cabrio als tweede auto ook maar 1000 km per jaar rijden vind ik het persoonlijk ook niet zo nodig dat je belasting moet betalen. En de benz diesel uit 86 die elke ochtend over de A2 zwoegt zou het naar mijn mening wel gewoon moeten. | |
Cucumissativus | zondag 28 april 2013 @ 08:58 |
Zoals elke andere belasting gaat ook de MRB naar algemene middelen, het zou mooi zijn dat we alleen voor de werkelijke kosten mochten betalen. ![]() Vergeet niet dat motorrijders ook belasting moeten betalen, de meeste zullen alleen met droog weer of voor hun plezier rijden. Zo willekeurig is die selectie niet. Ik heb in het verdelen naast mijn normale auto een Jeep Wrangler gehad voor de zomer, ik betaalde daarvoor ook elke maand wegenbelasting. Waarom zou een auto van een ouder bouwjaar dan een uitzondering moeten zijn? Liefhebberij of hobby hebben niets met het bouwjaar te maken, en rij je echt zo weinig dan schors je hem toch voor die maanden? | |
AchJa | zondag 28 april 2013 @ 09:07 |
Wat jij van die regeling vindt doet niet zoveel ter zake, de regeling bestaat gewoon. Maar je klinkt wel heel jaloers. Exact, ben blij dat je het zelf toegeeft. En niet iedereen heeft de mogelijkheid tot schorsen. | |
RemcoDelft | zondag 28 april 2013 @ 09:40 |
Tsja, maar jij hebt dan ook geen "club" die bij de overheid gaat janken als ze belasting moeten betalen. Want blijkbaar werkt ondemocratisch lobbygedrag in Nederland nog steeds. Onzinvergelijking. Je kan voor elke willekeurige auto zeggen dat "het de overheid niets kost" om die te laten rondrijden. Feit is: de overheid heeft een gruwelijke geldhonger. Feit is ook: als de een minder betaalt, betaalt de ander meer. Die x miljoen die ouwe bakken nu niet hoeven te betalen, komt gewoon bij de rest van de belastingbetalers vandaan. Alleen "de rest van de belastingbetalers" heeft geen lobbyclub. | |
Cucumissativus | zondag 28 april 2013 @ 09:41 |
Ik ben niet jaloers, ik had toen ook kunnen kiezen voor een nog oudere auto om te kunnen profiteren. Maar ik vond een fraai exemplaar uit 1994 en kocht wat ik mooi vond en niet wat het voordeligste was. (met een verbruik van 1 op 5 boeide die wegenbelasting me ook niet meer) De overheid heeft het in het verleden altijd te rooskleurig bekeken. Een oldtimer zou volgens hun alleen uit de garage komen bij mooie dagen om een ritje te maken en de rest van het jaar zou hij gepoetst en onderhouden worden. Nu met de import van Diesels die dagelijks worden gebruikt en alleen voor het voordeel worden gekocht zien ze in dat ze iedereen over een kam moet scheren. Alleen zo wordt misbruik tegen gegaan. Het is toch krom om subsidie te geven op schone auto's en tevens ook de steeds grotere groep vervuilende Diesels een voordeeltje te blijven geven. | |
BloodhoundFromHell | zondag 28 april 2013 @ 09:51 |
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt. | |
Cucumissativus | zondag 28 april 2013 @ 10:02 |
Geniaal plan ![]() Maar hoe zit het dan voor de mensen die dicht bij de grens wonen? | |
YoshiBignose | zondag 28 april 2013 @ 10:03 |
Dan wordt de benzine toch bijna 3,- per liter? Is toch niet te handhaven. Ik zou vanaf Amsterdam dan nog naar België of Duitsland kunnen rijen om winst te maken op brandstof, als dat 50% scheelt... | |
Hyperdude | zondag 28 april 2013 @ 10:08 |
Als ik het nog bij kan houden gaan ze die subsidie op "schone auto's" toch ook aanpakken!? 1 op 1 het Duitse MRB systeem kopiëren.incl TOL voor vrachtwagens Levert wat minder op; kunnen we tegelijk eens wat doen aan het uitkerings/toeslagengebouw.. | |
AchJa | zondag 28 april 2013 @ 10:08 |
Nee, conclusie is dat de overheid, itt de rest van de wereld, vindt dat ze alleen al aan het godsvermogen wat ze binnen halen aan accijnzen niet genoeg hebben. | |
AchJa | zondag 28 april 2013 @ 10:13 |
De enige drijfveer is geld, niks meer en niks minder. Het is niet voor niets dat Weekers koste wat het kost 150 miljoen wil binnen halen. Oh ja, het milieu, daar is het natuurlijk om te doen... ![]()
| |
Cucumissativus | zondag 28 april 2013 @ 10:18 |
Wat zou dan de reden zijn? Ze willen toch niet stimuleren om die mensen in Aygootjes en C1-tjes te laten rijden omdat ze zo veilig zijn? | |
AchJa | zondag 28 april 2013 @ 10:24 |
Zuinige auto's verbruiken minder brandstof, ergo, minder brandstofaccijns voor de staat. | |
BloodhoundFromHell | zondag 28 april 2013 @ 10:34 |
dat is niet zo een aygo gebruikt meer brandstof dan mijn nu nog oldtimer. op papier klopt de theorie, maar in de praktijk allerminst. | |
AchJa | zondag 28 april 2013 @ 10:39 |
Alsof de staat rekent met praktijk gegevens. ![]() | |
RemcoDelft | zondag 28 april 2013 @ 11:26 |
Die administratieve last is het bestaansrecht van ambtenaren! Mijn laatste energierekening (gas en licht) had grofweg 20 (!!) verschillende posten, en dat worden er jaarlijks meer. Ze houden zichzelf bezig met ingewikkelddoenerij i.p.v. efficient werken. Maar met een "plug in" SUV kan je nog tot 2018 zonder bijstelling rondrijden, en op de eigen zaak nog veel goedkoper dan zelfs een Aygo zou kosten... | |
Hendroit | zondag 28 april 2013 @ 12:31 |
![]() Geachte heer Weekers, Bijgaand stuur ik u mijn LPG-installatie. Ik heb er niets meer aan. Hoewel de brandstof uiterst milieuvriendelijk is heb ik toch gemeend om vanaf nu maar op benzine met loodvervanger te gaan rijden. U weet vast wel waarom. U hoeft er niets voor te betalen trouwens. Het is een gift van mij aan u. Zelfs de verzendkosten heb ik voor mijn rekening genomen. Ik verwacht dat vele LPG-rijders net zo ruimhartig zullen zijn als ik, de komende tijd. Met vriendelijke groet, Deze oldtimerliefhebber Zag het net op autoblog staan, vond het wel grappig ![]() | |
ColtZ40 | zondag 28 april 2013 @ 12:35 |
Indien er winst wordt gemaakt. ![]() | |
TheSilentEnigma | maandag 29 april 2013 @ 22:40 |
Hier meldt een W123-rijdster. Ik rijd de auto voornamelijk voor de lol (ca. 5000 km per jaar), naast nog een moderne auto en drie motoren (1 modern, twee klassiek). Ik heb er destijds een LPG-tank ik laten gooien, aangezien het voor de wegenbelasting niets uitmaakte. Die gaat er dus gewoon uit, als het voorstel inderdaad aangenomen wordt. | |
Nucky | dinsdag 30 april 2013 @ 21:10 |
Weet iemand of de regeling nu definitief is? Sommige websites zeggen van wel, andere zeggen dat het nog steeds door de tweede kamer goedgekeurd moet worden. | |
Bart-Willem | dinsdag 30 april 2013 @ 22:39 |
Op 14 mei worden er nog 2 moties van Bashir behandeld (al is de kans dat die het gaan redden zéér klein) en daarna wordt er een wetsvoorstel in elkaar geflanst die zo er doorheen gejaagd gaat worden. Dus je kan ervan uitgaan dat het eigenlijk zo goed als definitief is aangezien de motie van Van Vliet al dik verworpen was (die motie hield in: wijzig er niets aan en hou het op max 30 jaar). | |
Nucky | woensdag 1 mei 2013 @ 15:51 |
Bedankt BW. Ik moest even zoeken wat zijn motie dan was. Maar het staat dus hier: http://www.sp.nl/farshadb(...)oldtimers_gered.html Het kan dus alleen nog maar beter worden. Hij wil ook een overgangsregeling voor LPG/Diesel. Ik ga vrijdag wat nieuws kopen en wilde even zeker weten dat het goed zat ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 1 mei 2013 @ 16:31 |
![]() De vorige overgangsregeling is nog niet eens afgelopen! Een nieuwe overgangsregeling zorgt er alleen voor dat het volgende kabinet weer z'n eigen poot op kan tillen door de regeling weer aan te passen. Het hele milieuargument wordt trouwens compleet om zeep geholpen als diesels van 26-40 jaar oud een uitzonderingspositie krijgen! Voor LPG daarentegen zou ik het kunnen begrijpen. En wellicht zelfs als alleen LPG (G3?) wordt vrijgesteld, en benzine niet. | |
Nucky | woensdag 1 mei 2013 @ 16:35 |
LPG begrijp ik ook niet qua milieu. Wel qua opbrengsten voor de schatkist. | |
Bart-Willem | woensdag 1 mei 2013 @ 16:44 |
Voor de 2176e keer: LPG is niet schoner dan benzine, zeker in oldtimers niet: pas vanaf G3 is LPG schoner. G2 en met name G1 (wat in 99% van de oldtimers zit) stoot meer NOx uit dan benzine. Zeker die ongeregelde G1-installaties die je in oldtimers aantreft lopen dus lekker veel fijnstof de lucht in te blazen. CO en CO2-uitstoot van LPG is wel lager, maar het gaat dus vooral om de veel schadelijkere NOx-uitstoot en dan kan je dus beter op benzine rijden. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2013 @ 16:52 |
LPG eruit is een relatief simpele ingreep. Een dieselmotor wisselen is wat lastiger. De prijs van die laatste is al aardig aan het instorten. | |
AchJa | woensdag 1 mei 2013 @ 17:00 |
Welk milieuargument... ![]() | |
Fer | woensdag 1 mei 2013 @ 17:26 |
Hmmm allemaal geen liefhebber hier zie ik. De regeling pakt nu zonder te complex te worden de 2 grootste bezwaren tegen de MRB vrijstelling aan. 1. Veelrijders die lekker goedkoop willen rijden op Diesel of LPG zonder MRB te betalen. Met als nadeel dat de liefhebbers die perse een diesel willen rijden (ben ze in dit topiq nog niet tegen gekomen) nu gepakt worden. 2. Weinigrijders die tegen weinig kosten een oud autootje willen bezitten voor het geval dat. Bijvoorbeeld mensen die in zomer motor of fiets rijden en alleen bij slecht weer (in de winter) de auto pakken, of als tweede auto die eigenlijk niet nodig was. Hier worden degenen gepakt die geen winterstalling of garage hebben. Maar goed dan was je ook niet van echt plan de auto te conserveren/behouden voor de sloop. De laatste groep zal nu OF mrb gaan betalen voor gebruik het hele jaar of de auto wegdoen als ie toch niet echt nodig was. | |
Fer | woensdag 1 mei 2013 @ 17:39 |
Als je bedenkt dat de meeste kilometers zakelijk of woon/werk (en met een leasebak dus ook zakelijke wordt gezien) boeken de ondernemingen deze gewoon als extra kosten. Er zullen 2 dingen gebeuren: 1. Ondernemingen hebben hogere kosten, ze maken immers relatief veel kilometers en zullen minder kunnen concurreren met andere landen. Slecht voor onze economie, wel minder vrachtwagens op de weg. 2. Weinig rijders zullen vaker een auto kopen of als tweede erbij nemen, deze auto's zullen toch gebruikt worden, ze staan immers toch voor de deur. Dit ten koste van OV of fiets/lopen. Dit is slechter voor het milieu en veiligheid in de steden/stedelijke gebieden. Daarom. | |
BloodhoundFromHell | woensdag 1 mei 2013 @ 17:48 |
je kunt vrachtwagens/bedrijfswagens eenvoudig uitzonderen van hoge accijnzen als ze met een tankpas tanken. verder is er niets mis met autobezit,zit zou ook niets moeten kosten, het gaan om het gebruik. Vandaar de verschuiving van belasten van bezit naar gebruik. Om dezelfde reden vind ik ook onroerendgoed belasting crimineel. De regering zou een voorbeeld moeten nemen aan Berlusconi die onroerendgoed (voor het huis waar je in woont)en wegen wegenlasting (voor 1 auto per persoon) wil afschaffen , dat zijn pas goede plannen. wat mij betreft komt Berlusconi hier in de regering. | |
Ivo1985 | woensdag 1 mei 2013 @ 17:59 |
Dus omdat ik mijn oldtimer het hele jaar door wil kunnen gebruiken waarvoor deze oorspronkelijk gemaakt is, ben ik geen liefhebber? Ik ben liefhebber, dus ik wil RIJDEN. Als ik geen liefhebber was reed ik wel in een 15 jaar oud japans gevoelloos en goedkoop hok rond. Dan besteedde ik niet vele duizenden euro's aan onderhoud en restauratie. Ik heb geen stalling bij huis, dat is onbetaalbaar. Een ongeïsoleerde garagebox zonder stroom huren in mijn woonplaats kost minimaal 100 euro per maand. Van het geld wat ik nu niet aan stalling uitgeef, kan ik heel wat conserveren aan mijn auto. En dan heb ik het nog niet over de extra kosten die ik moet maken voor dat gevoelloze Japanse hok waar ik het eerder over had, omdat ik ook in de winter gewoon vervoer NODIG heb. Waarom zou een hobby niet te combineren zijn met dagelijks gebruik? De echte liefhebbers weten donders goed dat je daarmee op de lange termijn absoluut niet goedkoper uit bent dan met een anoniem 'van A- naar B hok'. De MRB-vrijstelling is daarin slechts een kleine tegemoetkoming in de extra kosten, die ruimschoots door hogere uitgaven gecompenseerd wordt door de liefhebber. Denk maar aan BTW, omzetbelasting en loonbelasting voor de onderdelen en de bedrijven en werknemers die het onderhoud plegen. | |
RemcoDelft | woensdag 1 mei 2013 @ 18:04 |
Op zich mee eens. Ware het niet dat dit niets verandert aan de enorme geldhonger van onze overheid (met communistische omvang!). Dus dat geld zal hoe dan ook ergens anders vandaan moeten komen. Ook prima, alleen al uit oogpunt van efficiency zouden we geen honderden verschillende belastingen moeten hebben, maar ook daar heeft de overheid zelf andere belangen dan het land. | |
Fer | woensdag 1 mei 2013 @ 19:54 |
Het dagelijks gebruik en niet droog stallen een auto zal er op termijn toe leiden dat ie roest en slijt, uiteindelijk zal zo;n auto op de sloop eindigen. Die Duitse Benzen die afgelopen jaren ons land overspoelen zijn meestal in topstaat, dat is echt niet omdat ie zijn leven in Duitsland in de open lucht stond geparkeerd en dagelijks 100km over de autobahn scheurde. | |
Actaeon | woensdag 1 mei 2013 @ 20:54 |
Het is echt de grootste onzin om te beweren dat mensen die geen stalling hebben of wel het hele jaar in hun oude auto willen rijden geen liefhebber zijn. Als je er toch gewoon in het hele jaar in wilt kan je toch net zo goed liefhebber zijn? Roest en slijtage betekent ook niet per definitie meteen sloop. Je kunt dat prima met (preventief) onderhoud ondervangen. Maar dan ben je zeker ook geen liefhebber want je onderhoudt je auto zodat je er dagelijks mee kan rijden. | |
Hyperdude | woensdag 1 mei 2013 @ 21:02 |
Mijn ervaring is wel dat (verplichte)stilstand en vocht wel killing zijn. Een roestvrije W123 vindt je niet snel meer. Na tijdens mijn studententijd verschillende "klassiekers" te hebben versleten, heb ik zo snel als ik het kon betalen een geconditioneerde (verwarming en luchtdroger) garage aangeschaft. | |
Actaeon | woensdag 1 mei 2013 @ 21:04 |
Dat is waar, je moet wel zoveel je kan maatregelen tegen vocht nemen. Maar als je geen stalling hebt wil het niet meteen zeggen dat je auto bestemd is voor een enkeltje sloop. Als je gewoon netjes en goed (preventief) onderhoud pleegt. Verplichte stilstand is juist slecht vaak inderdaad. | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 21:05 |
Het valt me op dat er vooral afgunst is tegen degenen die belastingvrij rijden. Men komt niet in opstand tegen het feit dat de wegenbelasting zo belachelijk hoog is in Nederland... Nee... Men gaat in plaats daarvan afgeven op mensen die een klassieker op de weg houden... Weekers gaat van mij geen cent extra vangen, m'n 740 rij ik zelf naar de sloop als er geen overgangsregeling komt. Die LPG installatie zit er al vanuit de fabriek (1986) in. Belachelijk dat die er nu ineens uitgesloopt zou moeten worden. En op benzine rijdt het helaas niet zo lekker. Die oude carburateur is gewoon geen benzine gewend. Kan natuurlijk een Weber er op schroeven maar met alle andere kosten (*) die ik voor dit jaar had ingecalculeerd houdt het gewoon op. En ik ga natuurlijk geen 125 Euro per maand betalen voor een auto die hooguit nog 5000km per jaar aflegt. * vervelende drukgroep, roest rond dakje, natte voeten linksvoor, distributieriem, nog wat klein leed wat prima te verhelpen was maar nu te duur wordt. [ Bericht 71% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-05-2013 21:14:19 ] | |
Fer | woensdag 1 mei 2013 @ 21:07 |
Ik zeg niet dat het geen liefhebbers zijn. Het gaat er alleen om dat de regeling bedoeld is om de auto's te behouden zodat ze over 50-60-100 jaar nog rijden en mooi zijn en echt erfgoed worden, de huidige A-Fordjes en Merdecessen uit de jaren 30 rijden niet omdat iemand er de laatste 80 jaar zomers en winters dagelijks mee gereden heeft. Het valt mij op dat er weinig de ESSENTIE van de wet niet WILLEN snappen. Zowel van voorstanders als tegenstanders. | |
Actaeon | woensdag 1 mei 2013 @ 21:09 |
De regeling is behoud om rijdend cultureel erfgoed te behouden. Dat is een vrij ruime formulering. Ik vind jou opvatting wel erg nauw. Alsof alleen de stereotype oldtimers van het klasse Duesenberg onder de regeling mogen vallen. | |
Ivo1985 | woensdag 1 mei 2013 @ 21:13 |
Het plaatwerk van mijn auto is toch bij een eerder noodzakelijke restauratie volledig vervangen. Wat dat betreft is er geen winst of verlies als dat over een aantal jaren nogmaals nodig is. Op de sloop zal hij niet belanden wegens een beetje roest. En natuurlijk blijft een auto die dagelijks gebruikt wordt niet in concoursstaat. In mijn ogen is dat geen enkel probleem wanneer het niet om een zeer unieke én volledige originele auto gaat. Een auto die na 30 jaar nog geheel origineel is, moet je origineel houden. Een auto waar in 30 jaar al diverse keren aan gelast is, kan het geen kwaad om dat nogmaals te doen als de auto 35 of 40 jaar oud is. Zolang voor mijn wagen de onderdelenvoorziening goed tot zeer goed is en de auto goed mee kan komen in het dagelijks verkeer zie ik geen reden om de auto niet 'dagelijks' te gebruiken. | |
Fer | woensdag 1 mei 2013 @ 21:14 |
Als je dagelijks en in de winter met je auto rijdt EN deze in de open lucht stalt is de kans dat ie over 100 jaar nog rijdt wel heel erg klein. Zelfs als je hem jaarlijks een antiroest behandeling geeft en 2x in de week de wielkasten en onderzijde schoon spoelt. | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 21:17 |
Ik heb een oom die dagelijks in een Kevertje rijdt. Niet omdat dat ding belastingvrij is (hij had hem al toen die wagen 12 jaar oud was) maar vooral omdat hij Kevergek is. Ook 's winters komt dat ding buiten en met het juiste onderhoud gaat dat prima. Liefhebbers kunnen heel goed dag in / dag uit in zo'n auto rondrijden. Alleen wordt het voor iemand met een Mercedes diesel (zijn ook echte liefhebbers van) een stuk onvoordeliger dan met een Kevertje van 800+ kilo. Ik ben dan ook bang dat door deze regeling we alleen maar kleine auto's overhouden en de mooie oude BMW's, T3 1.6D's, Volvo's, etc. richting het slachthuis gaan. | |
Actaeon | woensdag 1 mei 2013 @ 21:22 |
Precies. Laten we hopen dat er toch nog een hoop mooie grote auto's behouden blijven. | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 21:23 |
Er zijn nu nog iets meer dan 200,000 oldtimer personenwagens in Nederland, ben benieuwd wat daar van overblijft. Stel dat de helft verdwijnt: Ze geven gemiddeld vast wel 500 Euro per jaar uit aan onderhoud, restauratie, etc... minimaal... Ik ben het gemiddeld wel kwijt. Het ene jaar voor 50 Euro door de APK, het andere jaar moet er weer iets duurs vervangen worden. Ach ja, het is een hobby... Dat is al 50,000,000 Euro minder voor de autobranche. Dan nog de 100,000,000 Euro aan brandstof die ze minimaal opmaken ieder jaar (zal meer zijn, ik ga dan uit van 5,000km per jaar en 1 op 10 gemiddeld). Weekers mag zich dan rijk rekenen, die "winst" is alvast weg, dat is rechtstreeks uit de economie gehaald. | |
Ivo1985 | woensdag 1 mei 2013 @ 21:25 |
Dagelijks rijden tot de auto 100 jaar oud is zal inderdaad niet lukken omdat voor die tijd de onderdelenvoorziening waarschijnlijk al lang verdampt is. Echter zolang de nodige vervangingsonderdelen verkrijgbaar zijn is met de juiste aandacht en af en toe wat nieuw staal het prima mogelijk om een oldtimer dagelijks te rijden. 1x in de ca 10 jaar ben je dan wel je auto een paar maanden kwijt voor een grondige restauratie. Dat verkies ik boven de auto elk jaar een paar maanden op te sluiten in een idioot dure garagebox in de buurt van huis of een iets minder dure stalling ergens ver van huis die ik dan de rest van het jaar niet kan gebruiken. | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 21:28 |
De Kever doet overigens hard z'n best om die 100 jaar onderdelenvoorziening in stand te houden ![]() Zelfs complete zijpanelen zijn nog nieuw te krijgen, van prutkwaliteit tot zo dik als origineel. | |
Ivo1985 | woensdag 1 mei 2013 @ 21:35 |
Voor het model wat ik rij is de helft van de 100 jaar ook al gehaald ![]() | |
YoshiBignose | woensdag 1 mei 2013 @ 21:37 |
M'n E23 is ook 32 jaar oud. Moet je dat plaatwerk eens vergelijken met een kever ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 1 mei 2013 @ 21:51 |
Op dit moment zijn er bijna 500.000 oldtimers in Nederland (in 2010 waren het er al bijna 420k), da's heel wat meer dan die 200.000 die jij noemt. ![]() ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 1 mei 2013 @ 22:02 |
Die mensen gaan wel wat anders rijden, dat geld komt dan elders in de economie terecht. Het schuift hooguit iets op. | |
daNpy | woensdag 1 mei 2013 @ 22:04 |
De mensen die dagelijks rijden/reden wel. De hobbieisten niet ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2013 @ 23:09 |
Het roest nog harder bij die E23? | |
YoshiBignose | woensdag 1 mei 2013 @ 23:20 |
Misschien, maar het is zo dik en stevig dat dat niet eens uitmaakt. ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 23:34 |
Draai het om: het maakt dus eigenlijk niet uit of een auto belastingvrij is of niet, dat geld komt dan elders in de economie terecht. Het schuift hooguit iets op. Overigens heb ik een daily driver en is m'n oldtimer al met pensioen. Hij zou eerst blijven en opgeknapt worden maar gaat nu weg, als er geen overgangsregeling komt. Geld dat ik nu overhoud steek ik in Bitcoins. De praktijk: m'n vaste garage heeft straks 1 auto minder in onderhoud en dat keer 100,000 ... [ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-05-2013 23:43:30 ] | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 23:36 |
Ik kocht m'n auto toen hij 21 jaar oud was en toen zat er al een roestplekje op het rechter voorscherm omdat er ooit eens een héél klein kniekje in gereden was. Het roestplekje zit er 6 jaar later nog steeds maar doorroesten doet het niet ![]() Kevers willen wel goed roesten maar met de juiste zorgen is het heel lang netjes te houden. Dun is het plaatwerk niet, hooguit was de roestbescherming niet optimaal of zitten er onhandige naden. Plaatwerk is goed te krijgen en het is allemaal goed te doen vanwege de geniale opzet van die auto's. Zelfs ik zou het nog kunnen leren, en dat zegt wat ![]() | |
AdoraBelle | woensdag 1 mei 2013 @ 23:42 |
Ik ben het hier wel mee eens. De enige mensen die hiermee gepakt worden (en die hier het hardste brullen tegen alles wat er nu op tafel ligt) zijn de mensen die het hele jaar door belastingvrij op diesel of lpg willen rijden. Als jij alleen in een oude auto wilt rijden op diesel of lpg, dan zou je nu ook niet moeilijk doen om die regeling maar betaal je gewoon die belasting. Maar blijkbaar wil je graag belastingvrij rijden en is het je niet te doen om het rijden in een oude auto. | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 23:44 |
| |
AdoraBelle | woensdag 1 mei 2013 @ 23:46 |
Hij hoeft er helemaal niet uit gesloopt te worden. De hele reden dat die dingen niet meer belastingvrij zijn is omdat ze zo vervuilend zijn en omdat mensen ze grotendeels rijden zodat ze lekker goedkoop uit zijn. Dat er dan een paar liefhebbers mee gepakt worden is jammer, maar dat is gewoon niet uit te sluiten als het merendeel het om hele andere redenen in dat soort auto's rijdt. | |
YoshiBignose | woensdag 1 mei 2013 @ 23:48 |
Ja helaas, jij hebt net pech ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 23:49 |
Hij zal er wel uitgesloopt moeten worden. Als ik de LPG installatie (af fabriek zo geleverd in 1986) er in laat zitten krijg ik iedere maand een rekening van 125 Euro van de Belastingdienst op de mat. En dat terwijl ik er amper in rijd. Voor het dagelijks werk heb ik een Volvo 940 station uit 1996. De 86'er heeft 2 opties: - LPG eruit en beroerd rijden op benzine (benzine zit er na al die jaren alleen nog op om te starten, rijden lukt er niet fatsoenlijk op, hooguit voor nood om het tankstation te halen) - Weg... | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 23:52 |
Ook leuk als je geen eigen oprit hebt en je auto straks 3 maanden per jaar niet de weg op mag, moet je 'm ergens stallen. En stallen zal wel lekker duur worden, aangezien iedereen in dezelfde 3 maanden van de weg moet. | |
AdoraBelle | woensdag 1 mei 2013 @ 23:52 |
Inderdaad, je kunt 'm ook gewoon weg doen als het je niet bevalt. En motorisch is één en ander vast wel af te stellen dat die weer fatsoenlijk op benzine rijdt. Ik vind het wat overdreven om te stellen dat deze auto niet meer fatsoenlijk op benzine zal kunnen rijden. | |
AdoraBelle | woensdag 1 mei 2013 @ 23:53 |
Een auto kost nou eenmaal geld. En een oldtimer nog meer geld. Als jij je auto niet 3 maanden per jaar van de weg kunt halen dan betaal je gewoon belasting of je doet 'm weg. Niemand heeft gezegd dat een oldtimer hebben goedkoop zou zijn. Je doet nu net alsof je er net achter komt dat een oldtimer hebben en onderhouden geld kost. | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 23:55 |
De carburateur is een Pierburg 2-traps carburateur die niet meer gemaakt wordt en waar amper onderdelen voor te krijgen zijn. Ik zou 'm kunnen laten ombouwen naar een Weber maar dat kost minimaal 800 Euro, excl. montage. Op LPG loopt hij perfect, afgezien van een relais dat defect is (dacht dat het iets duurs was, viel mee). Samen met de andere punten die er aan moeten gebeuren wordt het te kostbaar. | |
Actaeon | woensdag 1 mei 2013 @ 23:55 |
Vervuilend. Right. Dat interesseert Weekers c.s. ook echt. | |
Actaeon | woensdag 1 mei 2013 @ 23:57 |
Maar kom op, mensen opleggen wanneer ze niet in hun auto mogen rijden. Dat is toch ridicuul. | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 23:57 |
![]() Ik denk dat je niet half weet hoeveel tijd ik op het volvo700vereniging.nl forum rondhang om me in te lezen, problemen op te lossen, techniek in orde te houden, etc. En wat het kost weet ik al jaren. Het wordt echter ieder jaar een stukje minder leuk in Nederland. Dat jij het heerlijk vindt om achterlangs genomen te worden door Den Haag moet je zelf weten, ook jij komt nog wel aan de beurt (als je niet al gepakt bent door dat tuig dat zich "politici" noemt). | |
AdoraBelle | woensdag 1 mei 2013 @ 23:58 |
De manier waarop jullie reageren zegt al genoeg. Gewoon een beetje goedkoop willen rijden, maar als je geld uit moet geven aan je auto dan doe je het niet. Ik ben klaar met jullie, kom maar terug wanneer je normaal kunt reageren. Jullie zijn duidelijk geen liefhebbers. | |
TheFreshPrince | woensdag 1 mei 2013 @ 23:59 |
Ik ben geen liefhebber van jou, idd. | |
r8v2 | donderdag 2 mei 2013 @ 00:01 |
Whehe, vrouwen met een mening over oldtimers ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 2 mei 2013 @ 00:02 |
Ze heeft een belastingvrije Aygo met nog 5 jaar fabrieksgarantie. | |
Actaeon | donderdag 2 mei 2013 @ 00:03 |
Mij geen liefhebber van auto's noemen? ![]() Overigens heb ik zelf helemaal geen last van de regeling zoals die er nu ligt. Dus ik zeg dit allemaal niet omdat ik opeens moet gaan betalen oid. Maar omdat ik het niet eens ben met acties waarin de overheid mensen op een ietwat Stalinistische manier dingen gaat opleggen. Reageer zelf normaal en trek niet meteen je kortzichtige conclusies over mensen hier. Ik heb mijn auto helemaal niet om het goedkope rijden maar uit liefhebberij en liefde voor het merk. En ik geef ook gewoon geld uit aan onderhoud e.d. En investeer tijd om dingen te leren over het model en de techniek. | |
#ANONIEM | donderdag 2 mei 2013 @ 00:04 |
3 jaar en die is ook hard nodig, kantelende zuigers, loslatende rubbers, lekkages. | |
TheFreshPrince | donderdag 2 mei 2013 @ 00:05 |
Geen toekomstige oldtimer, da's duidelijk. | |
#ANONIEM | donderdag 2 mei 2013 @ 00:09 |
Ik ben het in zoverre met de regering eens dat het begrip "oldtimer" wel flink uitgehold is door grootschalige import. De grens is discutabel, persoonlijk lijkt me 33 jaar oud wel ok om met te beginnen en dan steeds opschuiven. | |
Bart-Willem | donderdag 2 mei 2013 @ 00:30 |
Om eerlijk te zijn: zo'n Pierburg is best betrouwbaar en redelijk eenvoudig te fixen. Begin maar eerst met het nalopen van de (vele) vacuümslangen: als 1 ervan uitgedroogd is, dan loopt die carburateur niet meer lekker. ![]() ![]() En stallingen zijn er genoeg te vinden voor een appel en een ei. Ik betaal voor mijn stalling iets meer dan 100 Euro per jaar. Als je niet in de randstad woont moet dat elders in het land ook wel lukken. ![]() ![]() | |
Actaeon | donderdag 2 mei 2013 @ 00:33 |
Dat is wel waar. Maar inderdaad was glijdend opschuiven logischer geweest. Er zijn in de fiscaliteit zovaak regelingen die enigszins doel voorbij zijn geschoten of uitgehold zijn, maar los het dan geleidelijk op. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 2 mei 2013 @ 07:36 |
Reken er op dat straks 100,000 mensen in dezelfde 3 maanden een stalling nodig hebben. Wil nog wel eens zien of het dan goedkoop is. Stallen is voor mij overigens geen probleem, kan 5 Volvo's naast m'n huis kwijt. En die carburateur? Tsja... Hou er maar over op... Daar zit al zoveel tijd en werk in... Dat heb ik allang opgegeven... Er zit zelfs een vrijwel nieuw exemplaar op maar ook die is niet mooi lopend te krijgen... Ga er geen tijd in steken, op LPG liep hij perfect. Meer dan een veredelde gasklep heb je dan niet nodig ![]() | |
T42 | donderdag 2 mei 2013 @ 10:58 |
en als je er meerdere hebt en je stallingen al vol staan? en dan zul je straks ook moeten gaan zeggen waar die staat zodat de eigenaar van de stalling ook nog eens belasting mag gaan betalen. maar ik zit er vooral mee dat de overheid gaat bepalen wanneer ik mag rijden.. ik rij liever in de winter. zomer ben ik meestal op vakantie. (of in de herfst) en om die 3 maanden te overbruggen als je elke dag zou rijden staan er op speurders genoeg vrakken van 200 euro met 3 maanden apk dat geld kost weet ik maar als ik het in de auto steek heb ik er nog wat aan. maar betalen aan den haag daar zie ik minder van terug... gaan ze niet beter van lopen.. [ Bericht 10% gewijzigd door T42 op 02-05-2013 11:03:52 ] | |
Bart-Willem | donderdag 2 mei 2013 @ 12:42 |
Gelukkig is die hoeveelheid mensen over het land heen gespreid. ![]() ![]() Heb je al gegoogeld met de 2 stelschroeven die erop zitten? ![]() ![]() ![]() | |
r8v2 | donderdag 2 mei 2013 @ 12:45 |
Ik heb een Pierburg carb op mijn Golfje 2 ooit gehad. Ding liep eerst als een zonnetje, maar na een jaar of drie begon ie koudstart problemen te krijgen. Nooit echt meer verholpen gekregen. Ik ben ook meer een fan van 175CD2 carbs ![]() | |
Bart-Willem | donderdag 2 mei 2013 @ 13:05 |
Dat kan 'ie ook nog doen natuurlijk: de B230K ombouwen naar een B230A (wordt ook veel gedaan). Kwestie van die automatische choke/Pierburg eraf, carburateur van een B23A of B230A erop en een chokekabel naar het dash trekken: probleem opgelost en Magnet kan mooi met zijn 740 op benzine gaan rijden. ![]() Als 'ie dat ding van plan is naar de sloop te brengen wil ik 'm wel overnemen. ![]() | |
BloodhoundFromHell | donderdag 2 mei 2013 @ 13:06 |
hij hoeft niet in een stalling, bij een boer op een weiland, of in je tuin mag ook , zolang hij maar niet op de openbare weg staat. | |
powerflux | donderdag 2 mei 2013 @ 13:36 |
idem. ![]() Maar dan gelijk ombouw naar LE-jet. Dat is best een prima systeem! | |
r8v2 | donderdag 2 mei 2013 @ 13:54 |
LE-jet? Ik ken K-jet en LH2.x, maar geen LE ![]() | |
r8v2 | donderdag 2 mei 2013 @ 13:55 |
En een goedlopende K-jet is als een goedlopende B21. Niet te vinden ![]() | |
Bart-Willem | donderdag 2 mei 2013 @ 14:06 |
Ik heb anders best een aantal goedlopende K-jet's gezien? En zelfs gehad. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
powerflux | donderdag 2 mei 2013 @ 14:25 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic hij staat er tussen ![]() o.a. in de Volvo 360 GLT en bij BMW eind '80 gebruikt. Het is analoog en voelt als een perfect afgestelde carburateur. Heel prettig. En lomp genoeg om ook bij luchtlekjes enzo nog prima te kunnen draaien. De FPR en AFM zijn de enige zwakke punten, en de laatste krijgt te snel de schuld. Die had dan in een museum gemogen van mij... Dat systeem is zo debiel gevoelig dat zelfs de kleur van de rubbertjes (het systeem werkt volledig op rubbertjes, dat klopt wel) uitmaakt. ![]() | |
r8v2 | donderdag 2 mei 2013 @ 14:46 |
Zeer obscuur dus ![]() | |
T42 | donderdag 2 mei 2013 @ 15:05 |
zwarte stallingen ja maar veel caravan stallingen willen al geen auto's ivm de verzekering en ik zie nog wel aan komen dat je moet vertellen waar je hem neer zet.. dus dat de eigenaar van zware stallingen ook extra belasting kunnen betalen. en dan is het weg 100 euro per jaar.
jup kan ook alleen voortuin zullen veel buren niet goed vinden ![]() ![]() auto's die ik niet gebruik staan op een bijna lege parkeerplaats om de hoek. | |
Bart-Willem | donderdag 2 mei 2013 @ 16:00 |
De stalling van mij is gewoon een caravan-stalling, met vochtvretende vloer erin + dat de boel gewoon verzekerd is. ![]() ![]() ![]() | |
Fer | donderdag 2 mei 2013 @ 18:16 |
Mensen een mogelijkheid bieden voor een lager mrb tarief te rijden, tegen enkele beperkende voorwaarden zodat dat er minder misbruik van wordt gemaakt en de regeling kan blijven bestaan in de toekomst. Dat de oldtimers waar dagelijks in gereden wordt nu weggedaan worden is helaas de kans was toch klein dat ze over langere tijd behouden gebleven waren, er zullen genoeg overblijven die wel in de winter gestald zullen worden. Deze laatste hebben een wat grotere kans om over 100 jaar er nog te zijn. | |
Actaeon | donderdag 2 mei 2013 @ 19:08 |
Geef dan in ieder geval mensen de mogelijkheid om zelf te kiezen welke 3 maanden ze willen schorsen. Dat zou het voor veel mensen al wat handiger, en vrijer, maken denk ik. En ik blijf erbij dat ik jouw visie op het begrip 'oldtimer' bijzonder nauw vind en ook niet deel. De regeling is m.i. ruimer bedoeld dan alleen wat er nu is behouden voor de komende 100 jaar. Het is erop gericht om huidige en toekomstige klassiekers van divers pluimage te behouden. | |
Fer | donderdag 2 mei 2013 @ 19:29 |
M.i. is de wet bedoeld om van iedere type enkele modellen te behouden van sloop zodat we er over 100 jaar nog naar kunnen kijken/rijden. Niet om de weg te versieren. Waarom zou je in de winter willen rijden met een auto die behouden moet worden? Iedere dag pekel onder je auto. | |
Actaeon | donderdag 2 mei 2013 @ 19:34 |
De wet is bedoeld om 'rijdend cultureel erfgoed' te behouden. Dat lijkt mij meer dan enkele modellen bewaren zodat je er over 100 jaar naar kan staren. Behouden is een vrij ruim begrip, hoe je bij 100 jaar of enkele modellen komt is mij een raadsel. En ik denk dat je onder het begrip 'oldtimer' veel meer moet scharen dan alleen dingen als een Alvis of een MB uit de jaren '30. Dat bijkans de weg versierd wordt in deze tijden van toenemende mate van eenheidsworst in het Nederlandse wagenpark is uiteraard een mooi positief neveneffect. | |
T42 | donderdag 2 mei 2013 @ 20:24 |
net of dat na maart weg is.. weet dat er niet elke dag in de winter bakken zout rond geslingert worden.. en dan nog heb je genoeg wegen die ze niet strooien (dus niet de hoofdwegen) en keertje wassen is zeker niet mogelijk? en je auto altijd binnen zetten dan gaat hij na de 1e beste regen bui nog harder roesten. (uit ervaring) maar mijn auto's zijn auto's geen museum stukken dan moet je maar naar een museum. ik wil er mee kunnen rijden als ik zin heb. trouwens voor de roepers dat ik de schuld ben van de regeling mijn meest gebruikte auto is pas belasting vrij sinds dit jaar (2jan) dus heb altijd netjes belasting betaald voor die 2500 km in het jaar. | |
CafeRoker | vrijdag 3 mei 2013 @ 10:08 |
Dan kun je nog steeds het hele jaar door met een oldtimer rijden, en dat wil men nu net niet. In die zin sluit de regeling wel precies aan bij het doel dat men voor ogen had. | |
Fer | vrijdag 3 mei 2013 @ 17:38 |
De regeling biedt voor mensen die een auto als rijdend erfgoed wil behouden, een mogelijkheid dit te doen voor een lager belastingtarief, tegen wat beperkende voorwaarden. Dat de voorwaarden niet iedereen die oldtimer wil rijden tegemoet kan komen, is jammer, maar als het moet om de regeling te kunnen houden, dan moet het maar zo. Er zullen voldoende exemplaren behouden blijven bij mensen die wel kunnen leven met de beperking. En na net ingehaald te zijn door een handgeschilderde Dodge pickup, waarvan de chromen bumper op ooghoogte zat, ben er blij om dat dat soort auto;s zullen verdwijnen van het dagelijks verkeer. | |
AdoraBelle | vrijdag 3 mei 2013 @ 18:05 |
Niemand zegt dat je er niet mee mag rijden. Maar de vrijstelling is dus niet voor mensen zoals jij bedoeld en daarom zul je er straks geen gebruik meer van kunnen maken. Maar waar erger je je nou precies aan? Dat de overheid voorschrijft wat je wel en niet met je auto mag doen? Dat is namelijk niet zo. Dat is alleen wanneer je van die vrijstelling gebruik wilt maken. Wil je je daar niet aan houden, dan kun je die auto's nog steeds wel gebruiken en bezitten, je moet dan alleen belasting gaan betalen. | |
Ivo1985 | vrijdag 3 mei 2013 @ 18:17 |
Waar ik me aan erger is dat het oldtimer rijden op deze manier onbetaalbaar wordt voor diegenen die om financiële redenen een keuze moeten maken tussen een oldtimer of een andere auto rijden. Het rijden van een oldtimer is namelijk per definitie al veel duurder dan het rijden van een tweedehands Japans of Duits koekblik. Nu komt daar vanuit het niets een kostenpost van honderden euro's per jaar bij. Of je nu kiest voor kwarttarief en winterstalling met daarbij voor de winter een 'pekelbak die ook geld kost, of toch volledig wegenbelasting betalen. Wat er nu gebeurt kun je vergelijken met het deels afschaffen van de HRA voor bestaande hypotheken. Je hebt al een koophuis, en dat raak je niet meer kwijt zonder verlies. De enige opties die je hebt is om dat verlies te slikken en een klein flatje terug te kopen of huren, of maandelijks/jaarlijks de lastenverhoging betalen. Ik ben dan ook helemaal niet tegen het optrekken van de leeftijdsgrens. De voorheen geldende grens van 25 jaar was in mijn ogen ook te laag. Terecht dat daar wat aan gedaan is. Maar geheel onterecht van de politiek om niet eerst af te wachten wat het echte effect is van de bestaande overgangsregeling en nieuwe grens van 30 jaar (die ook in de ons omringende landen geldt). | |
AchJa | vrijdag 3 mei 2013 @ 19:09 |
Je ondertitel zegt genoeg... ![]() | |
Actaeon | vrijdag 3 mei 2013 @ 19:11 |
Laten we hopen dat er voldoende exemplaren, van zeker de zwaardere grotere auto's, behouden blijven. En die niet en masse geëxporteerd of gesloopt worden. En zo'n Dodge geeft tenminste nog een beetje een leuke afwisseling in het Nederlands wagenpark wat uit steeds meer eenheidsworst bestaat. | |
Actaeon | vrijdag 3 mei 2013 @ 19:12 |
Precies dit. Helemaal niet gek dat er eens naar die leeftijdsgrens gekeken wordt. Maar het gaat meteen weer op zo'n typische Nederlandse 'hollen of stilstaan' methode. Er gebeurt of helemaal niets of men schiet meteen weer compleet door. | |
Fer | vrijdag 3 mei 2013 @ 19:22 |
Dat is toch de hele bedoeling van de regeling, dat iemand een oldtimer niet als daily/eerste auto gebruikt. Dat er nu een enkeling die zijn oldtimer dagelijks gebruikt en wekelijks de onderkant schoon spuit en ieder jaar een antiroest behandeling geeft (ik neem dat jij dat doet) is vervelend. Maar weegt niet op tegen al die anderen die zo'n oldtimer als daily gewoon oprijden en geen moer aan onderhoud geven. | |
CafeRoker | vrijdag 3 mei 2013 @ 19:42 |
Dat is dus niet het geval. Als je als oldtimer bijvoorbeeld een golf2 kiest valt het heel erg mee, zelfs met de nieuwe regeling. Verzekering blijft goedkoop en onderdelen zijn dat ook, je kunt er veel zelf aan doen en er zit weinig op dat stuk kan gaan. En echt duur is de wegenbelasting ook weer niet. En als je het toch al nauwelijks kunt betalen en daarom een oldtimer dodge koopt ben je niet goed bij je hoofd. edit: ik zie nu dat het wat krom gequote is, maar dit is dus in de context van oldtimer rijden omdat je geen moderne auto kunt betalen. Ik ben het er wel mee eens dat oldtimer rijden in de regel duurder is, maar niet dat het noodzakelijkerwijs duurder is ook al betaal je er gewoon belasting voor. [ Bericht 14% gewijzigd door CafeRoker op 03-05-2013 20:07:51 ] | |
Fer | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:01 |
Volgens mij rijd ie een Kever ofzo, en dan iedere 10 jaar een nieuwe body uit Mexico laten komen. Ik zie niet in hoe dit bijdraagt aan behoud rijdend erfgoed. En dan ook nog iedere dag rijden. Dan maar dokken. Net als iedereen die wil rijden met een 8 cylinder, suv of gewoon een nieuwe auto. | |
Actaeon | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:08 |
Wat vind jij dan rijdend erfgoed? | |
Ivo1985 | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:14 |
Het is in JOUW ogen de bedoeling van de regeling dat een oldtimer niet als daily gebruikt wordt. In de doelstelling 'het behoud van rijdend erfgoed' kan ik nergens een beperking van dat rijdend vinden. Verplicht in een stalling opsluiten noem ik niet rijdend. | |
Actaeon | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:16 |
Dat zei ik ook al de hele tijd. Doel en strekking van de wet is gewoon het behoud van het rijdend cultureel erfgoed. Dat is zo'n ruime doelstelling, daar wordt nergens mee bedoeld dat je er niet het hele jaar in zou moeten rijden of je auto de komende 100 jaar in concourstaat moet blijven. | |
Ivo1985 | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:23 |
Daarom ben ik ook geen voorstander van het optrekken van de leeftijdsgrens naar het niveau van de ons omringende landen. En gezamenlijk met de buurlanden bekijken om hem langzaam verder te verhogen. Alleen wordt er nu met een véél te botte bijl gehakt, waardoor huidige bezitters flink gepakt worden. Regeren is vooruit zien. Dat is dus niet de regels hals over kop met een korte aanlooptermijn aanpassen omdat je al 15 jaar hebt zitten slapen. Het is niet iets van de laatste 2 of 3 jaar dat auto's gemiddeld steeds langer mee gaan, dus is het ook niets nieuws dat er steeds meer auto's zijn die de leeftijd van 25 jaar halen. Bovendien zou met een leeftijdsgrens van 30 jaar import vanuit het buitenland ook al direct veel minder aantrekkelijk geweest zijn. De meeste import is maar net 25 jaar oud, omdat die auto's in het buitenland worden gezien als oud wrak en erg goedkoop zijn. In Nederland hebben ze al wel de status oldtimer, kassa! | |
Ivo1985 | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:31 |
Ik rijd geen kever. Maar wat is er mis mee als je elke 10 jaar je wagen van nieuw plaatwerk voorziet? Hou je het dan niet rijdend? Moet per se elk onderdeeltje origineel uit het productiejaar zijn? Met zo'n definitie van 'rijdend erfgoed' komt er weinig terecht van 'rijden'. Want er zou toch maar eens ergens een lager slijten... Oh jee, vervanging nagenoeg onmogelijk tenzij je gaat kannibaliseren op een andere oldtimer uit hetzelfde bouwjaar. Voor mij is het voor een doorsnee exemplaar van een doorsnee model prima als deze rijdend wordt gehouden met later geproduceerde vervangingsonderdelen, zolang het uiterlijk maar het zelfde is. | |
Fer | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:32 |
Dat is niet mijn mening, ik geef alleen weer hoe de huidige regelgeving tot stand gekomen is. | |
Ivo1985 | vrijdag 3 mei 2013 @ 20:32 |
Heb je daar een bron voor? |