Euh nee ik denk toch maar van niet.quote:Op donderdag 25 april 2013 22:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
binnenkort verkiezingen graag, afschaffen mrb, defensiebudget verdubbelen, HRA per direct afschaffen, zorgbudget halveren, studeren gratis. stem BHFH!
Tenzij ik je nu verwar met een ander, maar jij hebt toch een Mini Clubman Estate? Als je hem all-round dagelijks gebruikt is het lullig dat-ie dan straks 180 euro of zo meer per jaar kost, maar zo onredelijk en onoverkomelijk lijkt mij dat ook nietquote:Op donderdag 25 april 2013 17:36 schreef Ivo1985 het volgende:
Die 3 maanden in de winter zijn voor mij een probleem. Mijn oldtimer staat normaal gesproken niet binnen in de winter omdat ik geen stalling heb. En als die dan toch buiten staat, kan ik hem maar beter gebruiken ook.
Ik rij mijn oldtimer dus dagelijks. Gewoon op benzine. Ik heb jaren gehad dat ik 25.000 kilometer reed. Momenteel is dat een stuk minder, wegens vrijwel volledig weggevallen woon-werk verkeer.
Nog maar eens bedenken wat ik komende winters ga doen, want mijn auto is 'slechts' uit 1981.
Dat ga je nu inderdaad wel krijgen ja.quote:Op donderdag 25 april 2013 22:01 schreef SilentChaos het volgende:
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
In ieder geval, eindelijk, duidelijkheid dus.quote:Op donderdag 25 april 2013 23:23 schreef Bart-Willem het volgende:
Het plan is zojuist door de Tweede Kamer heen geloodst. Bashir (SP) had 2 moties (om LPG- en diesel-auto's ook kwartbelasting te laten betalen en dus toe te laten in de overgangsregelin) maar heeft die uitgesteld. Een motie van Van Vliet (PVV) om de leeftijdsgrens op 30 jaar te houden heeft het niet gehaald (alleen 50plus, PVV en SGP steunde die motie). Het voorstel van Weekers is ook ter stemming aangeboden en er was een ruime meerderheid voor (ook de PVV, had ik niet verwacht wegens die motie van Van Vliet). Alleen SP en 50plus leken tegen te zijn, als ik het goed zag (ging erg snel, in nog geen 10 seconden over gestemd). Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer steunt dus het plan van Weekers.
ja maar ik bedoel dat de RDW dat niet zomaar pikt en daar de 1/3 regel voor in het leven geroepen heeft: te grote wijzigingen (2 van de volgende 3: 1/3 chassis, 1/3 motor, 1/3 carrosserie) kan ervoor zorgen dat je niet 1974, maar de datum van het nieuwste deel als eerste toelating op je kentekenbewijs kan krijgenquote:Op donderdag 25 april 2013 16:55 schreef T42 het volgende:
Leipo666: maar dan mag je niet heel het jaar rijden en 40+ wel
waarvoor moet je naar rdw dan? chassis wisselen, eventueel apk keuren als het nieuwe chassis verlopen apk heeft en rijden maar.quote:Op vrijdag 26 april 2013 08:43 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ja maar ik bedoel dat de RDW dat niet zomaar pikt en daar de 1/3 regel voor in het leven geroepen heeft: te grote wijzigingen (2 van de volgende 3: 1/3 chassis, 1/3 motor, 1/3 carrosserie) kan ervoor zorgen dat je niet 1974, maar de datum van het nieuwste deel als eerste toelating op je kentekenbewijs kan krijgen
als je een oplettende apk-keurmeester hebt die meent dat de combinatie van onderdelen niet meer klopt/origineel is kan hij je naar de RDW steuren voor een herkeuring...quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:06 schreef T42 het volgende:
[..]
waarvoor moet je naar rdw dan? chassis wisselen, eventueel apk keuren als het nieuwe chassis verlopen apk heeft en rijden maar.
en dan oud chassis + kenteken als thuis sloop opgeven of verkopen
klaar.
http://link.marktplaats.nl/668825806
kun je er zo onder schroeven.
en ook nu propageer ik dit niet maar weet dat dit vaak genoeg gebeurd anders kan bijvoorbeeld een 2003 kever niet legaal in nederland rijden.
Je hebt gelijk hoor, ik rij een Mini Estate. 220 euro per jaar gaat het mij kosten. Wegens aanpassingen om hem geschikter te maken voor dagelijks gebruik, waarna hij netjes is herkeurd bij de RDW weegt de auto nu op papier ruim 100kg meer dan oorspronkelijk.quote:Op donderdag 25 april 2013 22:43 schreef Dingest het volgende:
[..]
Tenzij ik je nu verwar met een ander, maar jij hebt toch een Mini Clubman Estate? Als je hem all-round dagelijks gebruikt is het lullig dat-ie dan straks 180 euro of zo meer per jaar kost, maar zo onredelijk en onoverkomelijk lijkt mij dat ook niet
en wat ziet hij dan? als RDW dat zelf niet eens merkt? ik durf het zelfs te zeggen dat hij van de bodem is geweest.quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:44 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
als je een oplettende apk-keurmeester hebt die meent dat de combinatie van onderdelen niet meer klopt/origineel is kan hij je naar de RDW steuren voor een herkeuring...
Ware het niet dat die wel ver op zijn inmiddels.quote:
Lol die woont hier zowat om de hoekquote:Op donderdag 25 april 2013 14:33 schreef Prowl het volgende:
http://www.marktplaats.nl(...)de-opgeschreven.html
[..]
Mijn 1981 Mini heeft ook een airbagquote:Op vrijdag 26 april 2013 12:01 schreef T42 het volgende:
[..]
bij een landrover zal een ander model opbouw opvallen als daar ABS, Airco en airbags ineens in zitten.
Maar ook te koop?quote:
wel grappig als je dat tegen mensen kunt zeggen die oude auto's onveilig vindenquote:Op vrijdag 26 april 2013 13:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn 1981 Mini heeft ook een airbag![]()
Techniek komt uit een Mini van 1998, en om geen gezeur met de ECU te krijgen (hoewel het een vrij simpel ding is) ook besloten om gewoon alle elektronica over te bouwen. Carrosserie is volledig gerestaureerd, maar blijft daarmee gewoon zijn identiteit uit 1981 houden.
Dat is weer een andere marktwerking: nu zijn de 90'ers in prijs gestegen "want jonger dan een 86'er".quote:Op vrijdag 26 april 2013 14:14 schreef powerflux het volgende:
het lijpe is dat de 86'ers nu ineens goedkoper zijn dan de '90ers vanwege de panic sales.. in plaats van ongeveer even duur. Net zo'n ongezonde markt, maar dan de verkeerde kant op doorgeslagen. Als je een vette amerikaan wil, nu kopen dus. Over een tijdje worden ze weer op hun werkelijke waarde geschat.
Die airbag heb ik. Maar ik denk dat wanneer de klap hard genoeg is omdat ding op te laten blazen, ik ook meteen het motorblok op schoot heb. Ik denk dan ook niet dat het écht zo veel veiliger is met een airbag in een Mini.quote:Op vrijdag 26 april 2013 14:15 schreef T42 het volgende:
[..]
wel grappig als je dat tegen mensen kunt zeggen die oude auto's onveilig vindenik heb al een airbag
klopt winterbanden ook niet. al denken heelveel mensen dat.quote:Op vrijdag 26 april 2013 14:17 schreef CarbonC het volgende:
Een airbag maakt een auto niet ineens veilig.
en ik reed in mijn w108 zonder gordels maar wel met kreukelruimtequote:Op vrijdag 26 april 2013 16:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Het probleem met oudere auto's is vaak dat ze totaal geen kreukelzone hebben. Nieuwere auto's zijn in vele opzichten gewoon veel veiliger maar dat komt niet per se door de airbags. Uiteindelijk hangt er ook vanaf HOE je crashed, uiteindelijk speelt massa (gewicht) ook nog een hele grote rol.
M'n E23 uit 1980 was één van de eerste auto's met ABS. Dat is zeker wel een heel groot voordeel al, met m'n E21 heb ik al vaak genoeg met piepende banden geremd.
Ga jij nu ook al een roestige X-body met 6 cylinder vergelijken met welk ander oldtimer dan ook?quote:Op vrijdag 26 april 2013 16:58 schreef YoshiBignose het volgende:
En hier word je helemaal niet vrolijk van.
Dat laatste ben ik het natuurlijk helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Hahaha oke je hebt gelijk, maar heb ook eens een ongeluk van m'n 7-serie uit 1980 gezien en dat was toentertijd toch echt wel een veilige auto en die gasten waren morsdood. Zijdelings tegen een boom aangeslagen, maar door de stijfheid en het gewicht gewoon helemaal dubbel geklapt.
Het is gewoon een feit dat auto's steeds veiliger worden.
Hept jaai een bietsie veul naar Ghoost Raaidert filmpkes gekiekt?quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Haha dat is ook waar, meestal zit het risico ook bij jezelf, dus dat is eerlijk. Eerlijker dan al die SUV's die je tegenwoordig ziet. Ja, je zit zelf veilig, maar ten kosten van anderen want (en dat is bewezen) je hebt 6x meer kans op dodelijke verwondingen bij de tegenpartij. Ook niet zo gek, die bumper zit lekker op hoofdhoogte van een kind. En bij auto's trouwens ook, als zo'n SUV je in de deur ramt, kan de lijkschouwer zijn kenteken uit je hoofd wegslijpen.
Daarom heb ik respect voor motorrijders die met 160 km/u door auto's doorslingeren en mij middelvinger geven als ik ze een keer niet zie aankomen. Zij liggen zelf zonder huid op de weg dan en ik heb niets.
ik heb daar ook respect voor maar bij gebeurt er niet iets omdat ik ze niet ziequote:Op vrijdag 26 april 2013 19:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Haha dat is ook waar, meestal zit het risico ook bij jezelf, dus dat is eerlijk. Eerlijker dan al die SUV's die je tegenwoordig ziet. Ja, je zit zelf veilig, maar ten kosten van anderen want (en dat is bewezen) je hebt 6x meer kans op dodelijke verwondingen bij de tegenpartij. Ook niet zo gek, die bumper zit lekker op hoofdhoogte van een kind. En bij auto's trouwens ook, als zo'n SUV je in de deur ramt, kan de lijkschouwer zijn kenteken uit je hoofd wegslijpen.
Daarom heb ik respect voor motorrijders die met 160 km/u door auto's doorslingeren en mij middelvinger geven als ik ze een keer niet zie aankomen. Zij liggen zelf zonder huid op de weg dan en ik heb niets.
quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:04 schreef Fer het volgende:
Hmmzz... Zal ik dan dit jaar een MB diesel kopen en op vakantie naar Marokko gaan, daar verpatsen dat ding. Maar hoe krijg ik dan me vouwwagen weer terug naar huis?
slechts een kwartaal als de regel inderdaad op 1/1/2014 ingaat.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:08 schreef Mokkels het volgende:
Misschien een domme vraag (ja, ja, ze bestaan niet) maar ik heb een kever uit 1974 die 17 maart 2014 dus 40 word. Moet ik dan een vol jaar belasting gaan betalen of maar een kwartaal?
Gelukkig maar! Dankjewel.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:15 schreef powerflux het volgende:
[..]
slechts een kwartaal als de regel inderdaad op 1/1/2014 ingaat.
Tja, dat zie je met nieuwe auto's ook. Zowel bij de particuliere koop als zakelijke rijders vinden de modelletjes zonder MRB en met 14% bijtelling gretig aftrek. Zeker in de lease is dat een belangrijke factor.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:24 schreef Bart-Willem het volgende:
Ter aanvulling van m'n eerdere bericht over lui die van jonge oldtimers af willen: wat me wel zorgen baart is dat leden van de Volvo-club en op een Volvo-forum massaal overstappen van een 240 naar een 140 en Amazon. Op het forum van de Volvo-club viel zelfs te lezen dat auto's van vóór 1974 ineens explosief in waarde stijgen en als warme broodjes over de toonbank gaan (iemand was naar 2 auto's wezen kijken en beiden recht onder z'n neus verkocht). Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Dat vrees ik dus ook.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:53 schreef Prowl het volgende:
Dadelijk worden er nog oudere Mercedes diesel stinkhokken met nog meer uitstoot uit heel Europa getrokken naar NL "omdat wegenbelastingvrij"
Ben benieuwd hoeveel DS-en er straks weer gaan rondrijden
dat je die overbeladen t3 er niet bij gezet hebtquote:Op vrijdag 26 april 2013 16:58 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja mensen gaan meer risico's nemen, ik zie zelden oldtimers hard rijden. Alleen BMW's, maar daar zijn ze voor...
Maar jij en ik weten net zo goed wat er met een kever gebeurt bij een zwaar ongeluk...
En hier word je helemaal niet vrolijk van:
die had ik ook wel verwachtquote:Op zaterdag 27 april 2013 04:00 schreef T42 het volgende:
[..]
dat je die overbeladen t3 er niet bij gezet hebt
quote:Op zaterdag 27 april 2013 04:27 schreef einszweiachtung het volgende:
En de hobbyisten moeten er onder lijden hoewel ik sowieso weet dat de meeste die dit topic volgen ook gewoon keurig een oldtimer hebben om de belasting te ontduiken.
Vind je het ook vanzelfsprekend dat iedereen die van de weg gebruikt maakt 4x het bedrag moet aftikken dat nodig is om die weg te onderhouden? Als het autoverkeer niet zo zwaar gebruikt werd om de algemene middelen te spekken hadden we dit probleem evengoed niet.quote:Op zaterdag 27 april 2013 04:27 schreef einszweiachtung het volgende:
Pffff wat een ellende allemaal om niets. Mijn inziens moet iedereen de van de weg gebruik maakt gewoon wegenbelasting aftikken, ook van de zotte toch dat ik hier franse van onze snelweg gebruik zie maken terwijl wij daar keurig geld moeten aftikken aan een niet-engels-sprekende-onvriendelijke tolmedewerkert.. Gewoon keurig tol wegen beginnen.
En let nou maar op dat we over 10 jaar alsnog die ouwe roest mercedes bakken met LPG tank op de wegen hebben zitten. En nu dan de trend dat al die mafkezen die eigenlijk geen geld voor een auto hebben dus maar een wegenbelastingvrije auto van 1974 gaan kopen.
Ook dat die zogenaamd zuinige modellen ook wegenbelasting vrij zijn. Naar mijn mening is het: Je betaald wegenbelasting of je vraagt een 30-dagen kaart aan. Als ik dus een lexus uit 2003 in de schuur heb staan heb ik ook recht op een 30-dagen kaart.
En aan wie hebben we dit allemaal te danken? Juist, aan de Hollandse gierigheid die ook al de grijze kentekens naar de verdoemenis hebben geholpen omdat ze nog liever voorschut reden in een rolstoelwagen dan een paar tientjes wegenbelasting aftikken. Losers.
Zo heb ik ook nog een of andere gedrogeerde aap in de wijk wonen die in een ouwe DAF 400 rijdt voor (bijna) dagelijks gebruik want owee die paar tientjes wegenbelasting kun je echt niet hebben. Maatschappij naar de klote. En de hobbyisten moeten er onder lijden hoewel ik sowieso weet dat de meeste die dit topic volgen ook gewoon keurig een oldtimer hebben om de belasting te ontduiken.
Wat een bak met onzin. De enige eerlijke manier is betalen naar gebruik. Dus MRB er af voor iedereen en dan kilometer heffing of bij op de brandstof. Dan worden zuinige auto's/rijders ook nog eens beloond. (dan bedoel ik echt zuinige auto's in praktijk en niet die in de fabriekstest.)quote:Op zaterdag 27 april 2013 04:27 schreef einszweiachtung het volgende:
Pffff wat een ellende allemaal om niets. Mijn inziens moet iedereen de van de weg gebruik maakt gewoon wegenbelasting aftikken, ook van de zotte toch dat ik hier franse van onze snelweg gebruik zie maken terwijl wij daar keurig geld moeten aftikken aan een niet-engels-sprekende-onvriendelijke tolmedewerkert.. Gewoon keurig tol wegen beginnen.
En let nou maar op dat we over 10 jaar alsnog die ouwe roest mercedes bakken met LPG tank op de wegen hebben zitten. En nu dan de trend dat al die mafkezen die eigenlijk geen geld voor een auto hebben dus maar een wegenbelastingvrije auto van 1974 gaan kopen.
Ook dat die zogenaamd zuinige modellen ook wegenbelasting vrij zijn. Naar mijn mening is het: Je betaald wegenbelasting of je vraagt een 30-dagen kaart aan. Als ik dus een lexus uit 2003 in de schuur heb staan heb ik ook recht op een 30-dagen kaart.
En aan wie hebben we dit allemaal te danken? Juist, aan de Hollandse gierigheid die ook al de grijze kentekens naar de verdoemenis hebben geholpen omdat ze nog liever voorschut reden in een rolstoelwagen dan een paar tientjes wegenbelasting aftikken. Losers.
Zo heb ik ook nog een of andere gedrogeerde aap in de wijk wonen die in een ouwe DAF 400 rijdt voor (bijna) dagelijks gebruik want owee die paar tientjes wegenbelasting kun je echt niet hebben. Maatschappij naar de klote. En de hobbyisten moeten er onder lijden hoewel ik sowieso weet dat de meeste die dit topic volgen ook gewoon keurig een oldtimer hebben om de belasting te ontduiken.
^^ Precies. Wat je in een aantal jaar bespaart aan motorrijtuigenbelasting, mag je afdragen aan de verkoper.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:53 schreef Ivo1985 het volgende:
En voorheen zag je dat ook bij modellen waarvan de eerste exemplaren bijna/net 25 jaar oud waren en de laatste exemplaren pas 18 of 20 jaar oud. De auto's van 24 of 25 jaar oud werd ook gewoon meer voor betaald dan eentje waar nog een paar jaar MRB voor betaald moest worden.
Die heffing zit allang op brandstof! Heel ruim zelfs! Alleen wil de overheid typisch zo veel mogelijk verschillende belastingen heffen, in de hoop dat het totaal niet opvalt of zo.quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:13 schreef BroesWillems het volgende:
Wat een bak met onzin. De enige eerlijke manier is betalen naar gebruik. Dus MRB er af voor iedereen en dan kilometer heffing of bij op de brandstof.
Dan zal de bestuurder ook volgens fabriekstest moeten rijden. Een Aygo o.i.d. komt daar prima bij in de buurt, maar niet als je 130 in z'n 3 rijdt omdat je baas toch de brandstof betaald.quote:Dan worden zuinige auto's/rijders ook nog eens beloond. (dan bedoel ik echt zuinige auto's in praktijk en niet die in de fabriekstest.)
Feit is: mensen willen autorijden. Ondanks vele miljarden aan heffingen door de overheid, en vele miljarden subsidie aan "openbare alternatieven".quote:Helaas is het eerste te veel papierwerk en het tweede zorg voor veel tanken in het buitenland.
Het is dan ook geen wegenbelasting maar motorrijtuigenbelasting. En nu ook al is dat totaal onafhankelijk van hoeveel je gebruik maakt van de weg. Het zou veel logischer zijn om het daarvan afhankelijk te maken dan van de leeftijd. Want zoals de video's hierboven aangeven zijn oude bakken naast vervuilend ook zeer onveilig.quote:Maar om nou te stellen dat iedereen evenveel wegenbelasting moet betalen terwijl je amper gebruik maakt van de weg vind ik onzin.
Wat een afgunst weer.quote:Op zaterdag 27 april 2013 04:27 schreef einszweiachtung het volgende:
Pffff wat een ellende allemaal om niets. Mijn inziens moet iedereen de van de weg gebruik maakt gewoon wegenbelasting aftikken, ook van de zotte toch dat ik hier franse van onze snelweg gebruik zie maken terwijl wij daar keurig geld moeten aftikken aan een niet-engels-sprekende-onvriendelijke tolmedewerkert.. Gewoon keurig tol wegen beginnen.
En let nou maar op dat we over 10 jaar alsnog die ouwe roest mercedes bakken met LPG tank op de wegen hebben zitten. En nu dan de trend dat al die mafkezen die eigenlijk geen geld voor een auto hebben dus maar een wegenbelastingvrije auto van 1974 gaan kopen.
Ook dat die zogenaamd zuinige modellen ook wegenbelasting vrij zijn. Naar mijn mening is het: Je betaald wegenbelasting of je vraagt een 30-dagen kaart aan. Als ik dus een lexus uit 2003 in de schuur heb staan heb ik ook recht op een 30-dagen kaart.
En aan wie hebben we dit allemaal te danken? Juist, aan de Hollandse gierigheid die ook al de grijze kentekens naar de verdoemenis hebben geholpen omdat ze nog liever voorschut reden in een rolstoelwagen dan een paar tientjes wegenbelasting aftikken. Losers.
Zo heb ik ook nog een of andere gedrogeerde aap in de wijk wonen die in een ouwe DAF 400 rijdt voor (bijna) dagelijks gebruik want owee die paar tientjes wegenbelasting kun je echt niet hebben. Maatschappij naar de klote. En de hobbyisten moeten er onder lijden hoewel ik sowieso weet dat de meeste die dit topic volgen ook gewoon keurig een oldtimer hebben om de belasting te ontduiken.
Dus dan zou je juist meer moeten betalen als je een oude auto hebt?quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Het is dan ook geen wegenbelasting maar motorrijtuigenbelasting. En nu ook al is dat totaal onafhankelijk van hoeveel je gebruik maakt van de weg. Het zou veel logischer zijn om het daarvan afhankelijk te maken dan van de leeftijd. Want zoals de video's hierboven aangeven zijn oude bakken naast vervuilend ook zeer onveilig.
niet haten. ik heb altijd een w123 diesel willen hebben maar nu dat niet meer kan moet ik een nieuwe auto op mijn realistische shortlist vinden!quote:Op zaterdag 27 april 2013 11:22 schreef Prowl het volgende:
PTA / 40 jaar oude diesel voor dagelijks gebruik - welke
Leve de gebakken lucht in Nederland.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tja, dat zie je met nieuwe auto's ook. Zowel bij de particuliere koop als zakelijke rijders vinden de modelletjes zonder MRB en met 14% bijtelling gretig aftrek. Zeker in de lease is dat een belangrijke factor.
Daar is het natuurlijk wél de bedoeling overigens. De regeling is bedoeld om aanschaf van zuinige auto's te stimuleren.
En voorheen zag je dat ook bij modellen waarvan de eerste exemplaren bijna/net 25 jaar oud waren en de laatste exemplaren pas 18 of 20 jaar oud. De auto's van 24 of 25 jaar oud werd ook gewoon meer voor betaald dan eentje waar nog een paar jaar MRB voor betaald moest worden.
Dat is uiteindelijk de achterliggende gedachte, maar dat gaat sowieso te diep.quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:06 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Vind je het ook vanzelfsprekend dat iedereen die van de weg gebruikt maakt 4x het bedrag moet aftikken dat nodig is om die weg te onderhouden? Als het autoverkeer niet zo zwaar gebruikt werd om de algemene middelen te spekken hadden we dit probleem evengoed niet.
Mja, restwaarde hè.quote:Op zaterdag 27 april 2013 16:53 schreef Prowl het volgende:
Voor die 3000 euro meerprijs kun je ook een paar jaar wegenbelasting betalen
Op 14 mei worden de moties van Bashir behandeld, worden die niet aangenomen dan wordt het een wetsvoorstel en dan is het zo gepiept lijkt me.quote:
Nee hoor, die van 86 komt dus straks voor kwartaalbelasting in aanmerking. Die van 88 nooit.quote:Op zaterdag 27 april 2013 16:53 schreef Prowl het volgende:
Voor die 3000 euro meerprijs kun je ook een paar jaar wegenbelasting betalen
Naah joh.. Minimaal 16000. Inflatie correctie tot 2028, kwartje van weekers in het 5de kabinet Rutte in 2016, en het kalifaat van brussel belasting op voertuigen in 2021 komt er nog bij ..quote:Op zaterdag 27 april 2013 21:00 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dat betekend dat je voor de 88er 8160 euro MRB betaald voordat hij belastingvrij word.
Dat zou helemaal idioot zijn.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:44 schreef Cucumissativus het volgende:
ben blij dat je niet extra moet dokken voor extra de vervuiling die je auto geeft.
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:44 schreef Cucumissativus het volgende:
Wat een gezeur.
Als je als hobby een oude auto hebt, dan maken die paar tientjes per maand écht niets uit voor de liefhebber. En rijd je in de wintermaanden niet dan schors je die auto toch, bij een klassieker kost dat niet veel.
Een hobby kost geld, ben blij dat je niet extra moet dokken voor extra de vervuiling die je auto geeft.
En inderdaad, voor hen is de schade nog veel groter.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar.
Idioot vind ik dat ze nu gratis over de weg rijden, met een dubbele uitstoot t.o.v. een moderne auto die wel aan alle eisen voldoet en netjes en wegenbelasting plichtig is.quote:
Dat vind ik persoonlijk niet.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:56 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Idioot vind ik dat ze nu gratis over de weg rijden, met een dubbele uitstoot t.o.v. een moderne auto die wel aan alle eisen voldoet en netjes en wegenbelasting plichtig is.
De meeste klassiekers rijden op benzine, en de achteraf ingebouwde lpg tank kan er ook weer uit.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar.
Afgunst!quote:Op zaterdag 27 april 2013 23:01 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
De meeste klassiekers rijden op benzine, en de achteraf ingebouwde lpg tank kan er ook weer uit.
Voor die paar Diesels die onder de liefhebber klassiekers vallen kunnen hun auto schorsen voor 73 euro per keer.
Alle vervuilers/profiteurs met een gare import Mercedes Diesel, Jetta D e.d. worden hiermee in één keer van de weg gehaald.![]()
Slechts 24,-quote:Op zaterdag 27 april 2013 23:01 schreef Cucumissativus het volgende:
Voor die paar Diesels die onder de liefhebber klassiekers vallen kunnen hun auto schorsen voor 73 euro per keer.
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen.quote:
Och arme, ik heb met je te doen...quote:Op zaterdag 27 april 2013 23:53 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen.
Goed idee, ik stem voor de cabriotoeslag. Een hobby mag best wat extra kosten nietwaar, als je dat niet kunt betalen kun je er net zo goed mee stoppenquote:Op zaterdag 27 april 2013 23:53 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen.
Ik hou van auto's, maar als je het niet kan betalen dan moet je een andere hobby zoeken.
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is.quote:Op zondag 28 april 2013 07:42 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Goed idee, ik stem voor de cabriotoeslag. Een hobby mag best wat extra kosten nietwaar, als je dat niet kunt betalen kun je er net zo goed mee stoppen
en de postzegelheffing, tuiniertoeslag, natuurlijk ook de bridgetaks
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was. Daar is een spreekwoord over, iets met huid en beer.quote:Op zondag 28 april 2013 07:50 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is.
Zoals elke andere belasting gaat ook de MRB naar algemene middelen, het zou mooi zijn dat we alleen voor de werkelijke kosten mochten betalen.quote:Op zondag 28 april 2013 07:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was. Daar is een spreekwoord over, iets met huid en beer.
Om historische redenen zijn/waren oldtimers MRB vrij. Oldtimers moesten dus niet betalen, net als bromfietsers, tractoren en dat soort spul. Wat er nu gedaan is, is dat min of meer willekeurig deze groep eruit gepikt is om extra aan de schatkist bij te dragen.
edit: trouwens, mocht jouw nieuwe cabrio als tweede auto ook maar 1000 km per jaar rijden vind ik het persoonlijk ook niet zo nodig dat je belasting moet betalen. En de benz diesel uit 86 die elke ochtend over de A2 zwoegt zou het naar mijn mening wel gewoon moeten.
Wat jij van die regeling vindt doet niet zoveel ter zake, de regeling bestaat gewoon. Maar je klinkt wel heel jaloers.quote:Op zondag 28 april 2013 08:58 schreef Cucumissativus het volgende:
Ik heb in het verdelen naast mijn normale auto een Jeep Wrangler gehad voor de zomer, ik betaalde daarvoor ook elke maand wegenbelasting. Waarom zou een auto van een ouder bouwjaar dan een uitzondering moeten zijn?
Exact, ben blij dat je het zelf toegeeft.quote:Liefhebberij of hobby hebben niets met het bouwjaar te maken.
Tsja, maar jij hebt dan ook geen "club" die bij de overheid gaat janken als ze belasting moeten betalen. Want blijkbaar werkt ondemocratisch lobbygedrag in Nederland nog steeds.quote:Op zondag 28 april 2013 07:50 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is.
Onzinvergelijking. Je kan voor elke willekeurige auto zeggen dat "het de overheid niets kost" om die te laten rondrijden. Feit is: de overheid heeft een gruwelijke geldhonger. Feit is ook: als de een minder betaalt, betaalt de ander meer. Die x miljoen die ouwe bakken nu niet hoeven te betalen, komt gewoon bij de rest van de belastingbetalers vandaan. Alleen "de rest van de belastingbetalers" heeft geen lobbyclub.quote:Op zondag 28 april 2013 07:59 schreef CafeRoker het volgende:
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was.
Ik ben niet jaloers, ik had toen ook kunnen kiezen voor een nog oudere auto om te kunnen profiteren. Maar ik vond een fraai exemplaar uit 1994 en kocht wat ik mooi vond en niet wat het voordeligste was. (met een verbruik van 1 op 5 boeide die wegenbelasting me ook niet meer)quote:Op zondag 28 april 2013 09:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat jij van die regeling vindt doet niet zoveel ter zake, de regeling bestaat gewoon. Maar je klinkt wel heel jaloers.
[..]
Exact, ben blij dat je het zelf toegeeft.
En niet iedereen heeft de mogelijkheid tot schorsen.
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.quote:MRB
Motorrijtuigenbelasting wordt geheven als je in het bezit bent van een auto, ongeacht het aantal kilometers dat je rijdt. Vroeger heette deze belasting wegenbelasting en is oorspronkelijk bedoeld voor de aanleg en onderhoud van wegen. In 2010 haalde de overheid 5,044 miljard euro op met deze belasting.
Accijns
Accijns is weer een andere vorm van belasting. Deze wordt geheven op brandstof zoals benzine, diesel en LPG. Per liter benzine gaat er ongeveer 1 euro (!) naar de Nederlandse overheid. Dat is meer dan de helft dat je betaalt voor een liter. Inkomsten uit accijns voor de overheid in 2010? 6,589 miljard euro.
Geniaal planquote:Op zondag 28 april 2013 09:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.
Als ik het nog bij kan houden gaan ze die subsidie op "schone auto's" toch ook aanpakken!?quote:Op zondag 28 april 2013 09:41 schreef Cucumissativus het volgende:
...
Het is toch krom om subsidie te geven op schone auto's en tevens ook de steeds grotere groep vervuilende Diesels een voordeeltje te blijven geven.
Nee, conclusie is dat de overheid, itt de rest van de wereld, vindt dat ze alleen al aan het godsvermogen wat ze binnen halen aan accijnzen niet genoeg hebben.quote:Op zondag 28 april 2013 09:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.
De enige drijfveer is geld, niks meer en niks minder. Het is niet voor niets dat Weekers koste wat het kost 150 miljoen wil binnen halen.quote:Op zondag 28 april 2013 09:41 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Ik ben niet jaloers, ik had toen ook kunnen kiezen voor een nog oudere auto om te kunnen profiteren. Maar ik vond een fraai exemplaar uit 1994 en kocht wat ik mooi vond en niet wat het voordeligste was. (met een verbruik van 1 op 5 boeide die wegenbelasting me ook niet meer)
De overheid heeft het in het verleden altijd te rooskleurig bekeken. Een oldtimer zou volgens hun alleen uit de garage komen bij mooie dagen om een ritje te maken en de rest van het jaar zou hij gepoetst en onderhouden worden.
Nu met de import van Diesels die dagelijks worden gebruikt en alleen voor het voordeel worden gekocht zien ze in dat ze iedereen over een kam moet scheren. Alleen zo wordt misbruik tegen gegaan.
Oh ja, het milieu, daar is het natuurlijk om te doen...quote:Het is toch krom om subsidie te geven op schone auto's en tevens ook de steeds grotere groep vervuilende Diesels een voordeeltje te blijven geven.
quote:Vrijstelling mrb vervalt
De vrijstelling voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto's
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |