dat je die overbeladen t3 er niet bij gezet hebtquote:Op vrijdag 26 april 2013 16:58 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja mensen gaan meer risico's nemen, ik zie zelden oldtimers hard rijden. Alleen BMW's, maar daar zijn ze voor...
Maar jij en ik weten net zo goed wat er met een kever gebeurt bij een zwaar ongeluk...
En hier word je helemaal niet vrolijk van:
die had ik ook wel verwachtquote:Op zaterdag 27 april 2013 04:00 schreef T42 het volgende:
[..]
dat je die overbeladen t3 er niet bij gezet hebt
quote:Op zaterdag 27 april 2013 04:27 schreef einszweiachtung het volgende:
En de hobbyisten moeten er onder lijden hoewel ik sowieso weet dat de meeste die dit topic volgen ook gewoon keurig een oldtimer hebben om de belasting te ontduiken.
Vind je het ook vanzelfsprekend dat iedereen die van de weg gebruikt maakt 4x het bedrag moet aftikken dat nodig is om die weg te onderhouden? Als het autoverkeer niet zo zwaar gebruikt werd om de algemene middelen te spekken hadden we dit probleem evengoed niet.quote:Op zaterdag 27 april 2013 04:27 schreef einszweiachtung het volgende:
Pffff wat een ellende allemaal om niets. Mijn inziens moet iedereen de van de weg gebruik maakt gewoon wegenbelasting aftikken, ook van de zotte toch dat ik hier franse van onze snelweg gebruik zie maken terwijl wij daar keurig geld moeten aftikken aan een niet-engels-sprekende-onvriendelijke tolmedewerkert.. Gewoon keurig tol wegen beginnen.
En let nou maar op dat we over 10 jaar alsnog die ouwe roest mercedes bakken met LPG tank op de wegen hebben zitten. En nu dan de trend dat al die mafkezen die eigenlijk geen geld voor een auto hebben dus maar een wegenbelastingvrije auto van 1974 gaan kopen.
Ook dat die zogenaamd zuinige modellen ook wegenbelasting vrij zijn. Naar mijn mening is het: Je betaald wegenbelasting of je vraagt een 30-dagen kaart aan. Als ik dus een lexus uit 2003 in de schuur heb staan heb ik ook recht op een 30-dagen kaart.
En aan wie hebben we dit allemaal te danken? Juist, aan de Hollandse gierigheid die ook al de grijze kentekens naar de verdoemenis hebben geholpen omdat ze nog liever voorschut reden in een rolstoelwagen dan een paar tientjes wegenbelasting aftikken. Losers.
Zo heb ik ook nog een of andere gedrogeerde aap in de wijk wonen die in een ouwe DAF 400 rijdt voor (bijna) dagelijks gebruik want owee die paar tientjes wegenbelasting kun je echt niet hebben. Maatschappij naar de klote. En de hobbyisten moeten er onder lijden hoewel ik sowieso weet dat de meeste die dit topic volgen ook gewoon keurig een oldtimer hebben om de belasting te ontduiken.
Wat een bak met onzin. De enige eerlijke manier is betalen naar gebruik. Dus MRB er af voor iedereen en dan kilometer heffing of bij op de brandstof. Dan worden zuinige auto's/rijders ook nog eens beloond. (dan bedoel ik echt zuinige auto's in praktijk en niet die in de fabriekstest.)quote:Op zaterdag 27 april 2013 04:27 schreef einszweiachtung het volgende:
Pffff wat een ellende allemaal om niets. Mijn inziens moet iedereen de van de weg gebruik maakt gewoon wegenbelasting aftikken, ook van de zotte toch dat ik hier franse van onze snelweg gebruik zie maken terwijl wij daar keurig geld moeten aftikken aan een niet-engels-sprekende-onvriendelijke tolmedewerkert.. Gewoon keurig tol wegen beginnen.
En let nou maar op dat we over 10 jaar alsnog die ouwe roest mercedes bakken met LPG tank op de wegen hebben zitten. En nu dan de trend dat al die mafkezen die eigenlijk geen geld voor een auto hebben dus maar een wegenbelastingvrije auto van 1974 gaan kopen.
Ook dat die zogenaamd zuinige modellen ook wegenbelasting vrij zijn. Naar mijn mening is het: Je betaald wegenbelasting of je vraagt een 30-dagen kaart aan. Als ik dus een lexus uit 2003 in de schuur heb staan heb ik ook recht op een 30-dagen kaart.
En aan wie hebben we dit allemaal te danken? Juist, aan de Hollandse gierigheid die ook al de grijze kentekens naar de verdoemenis hebben geholpen omdat ze nog liever voorschut reden in een rolstoelwagen dan een paar tientjes wegenbelasting aftikken. Losers.
Zo heb ik ook nog een of andere gedrogeerde aap in de wijk wonen die in een ouwe DAF 400 rijdt voor (bijna) dagelijks gebruik want owee die paar tientjes wegenbelasting kun je echt niet hebben. Maatschappij naar de klote. En de hobbyisten moeten er onder lijden hoewel ik sowieso weet dat de meeste die dit topic volgen ook gewoon keurig een oldtimer hebben om de belasting te ontduiken.
^^ Precies. Wat je in een aantal jaar bespaart aan motorrijtuigenbelasting, mag je afdragen aan de verkoper.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:53 schreef Ivo1985 het volgende:
En voorheen zag je dat ook bij modellen waarvan de eerste exemplaren bijna/net 25 jaar oud waren en de laatste exemplaren pas 18 of 20 jaar oud. De auto's van 24 of 25 jaar oud werd ook gewoon meer voor betaald dan eentje waar nog een paar jaar MRB voor betaald moest worden.
Die heffing zit allang op brandstof! Heel ruim zelfs! Alleen wil de overheid typisch zo veel mogelijk verschillende belastingen heffen, in de hoop dat het totaal niet opvalt of zo.quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:13 schreef BroesWillems het volgende:
Wat een bak met onzin. De enige eerlijke manier is betalen naar gebruik. Dus MRB er af voor iedereen en dan kilometer heffing of bij op de brandstof.
Dan zal de bestuurder ook volgens fabriekstest moeten rijden. Een Aygo o.i.d. komt daar prima bij in de buurt, maar niet als je 130 in z'n 3 rijdt omdat je baas toch de brandstof betaald.quote:Dan worden zuinige auto's/rijders ook nog eens beloond. (dan bedoel ik echt zuinige auto's in praktijk en niet die in de fabriekstest.)
Feit is: mensen willen autorijden. Ondanks vele miljarden aan heffingen door de overheid, en vele miljarden subsidie aan "openbare alternatieven".quote:Helaas is het eerste te veel papierwerk en het tweede zorg voor veel tanken in het buitenland.
Het is dan ook geen wegenbelasting maar motorrijtuigenbelasting. En nu ook al is dat totaal onafhankelijk van hoeveel je gebruik maakt van de weg. Het zou veel logischer zijn om het daarvan afhankelijk te maken dan van de leeftijd. Want zoals de video's hierboven aangeven zijn oude bakken naast vervuilend ook zeer onveilig.quote:Maar om nou te stellen dat iedereen evenveel wegenbelasting moet betalen terwijl je amper gebruik maakt van de weg vind ik onzin.
Wat een afgunst weer.quote:Op zaterdag 27 april 2013 04:27 schreef einszweiachtung het volgende:
Pffff wat een ellende allemaal om niets. Mijn inziens moet iedereen de van de weg gebruik maakt gewoon wegenbelasting aftikken, ook van de zotte toch dat ik hier franse van onze snelweg gebruik zie maken terwijl wij daar keurig geld moeten aftikken aan een niet-engels-sprekende-onvriendelijke tolmedewerkert.. Gewoon keurig tol wegen beginnen.
En let nou maar op dat we over 10 jaar alsnog die ouwe roest mercedes bakken met LPG tank op de wegen hebben zitten. En nu dan de trend dat al die mafkezen die eigenlijk geen geld voor een auto hebben dus maar een wegenbelastingvrije auto van 1974 gaan kopen.
Ook dat die zogenaamd zuinige modellen ook wegenbelasting vrij zijn. Naar mijn mening is het: Je betaald wegenbelasting of je vraagt een 30-dagen kaart aan. Als ik dus een lexus uit 2003 in de schuur heb staan heb ik ook recht op een 30-dagen kaart.
En aan wie hebben we dit allemaal te danken? Juist, aan de Hollandse gierigheid die ook al de grijze kentekens naar de verdoemenis hebben geholpen omdat ze nog liever voorschut reden in een rolstoelwagen dan een paar tientjes wegenbelasting aftikken. Losers.
Zo heb ik ook nog een of andere gedrogeerde aap in de wijk wonen die in een ouwe DAF 400 rijdt voor (bijna) dagelijks gebruik want owee die paar tientjes wegenbelasting kun je echt niet hebben. Maatschappij naar de klote. En de hobbyisten moeten er onder lijden hoewel ik sowieso weet dat de meeste die dit topic volgen ook gewoon keurig een oldtimer hebben om de belasting te ontduiken.
Dus dan zou je juist meer moeten betalen als je een oude auto hebt?quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Het is dan ook geen wegenbelasting maar motorrijtuigenbelasting. En nu ook al is dat totaal onafhankelijk van hoeveel je gebruik maakt van de weg. Het zou veel logischer zijn om het daarvan afhankelijk te maken dan van de leeftijd. Want zoals de video's hierboven aangeven zijn oude bakken naast vervuilend ook zeer onveilig.
niet haten. ik heb altijd een w123 diesel willen hebben maar nu dat niet meer kan moet ik een nieuwe auto op mijn realistische shortlist vinden!quote:Op zaterdag 27 april 2013 11:22 schreef Prowl het volgende:
PTA / 40 jaar oude diesel voor dagelijks gebruik - welke
Leve de gebakken lucht in Nederland.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tja, dat zie je met nieuwe auto's ook. Zowel bij de particuliere koop als zakelijke rijders vinden de modelletjes zonder MRB en met 14% bijtelling gretig aftrek. Zeker in de lease is dat een belangrijke factor.
Daar is het natuurlijk wél de bedoeling overigens. De regeling is bedoeld om aanschaf van zuinige auto's te stimuleren.
En voorheen zag je dat ook bij modellen waarvan de eerste exemplaren bijna/net 25 jaar oud waren en de laatste exemplaren pas 18 of 20 jaar oud. De auto's van 24 of 25 jaar oud werd ook gewoon meer voor betaald dan eentje waar nog een paar jaar MRB voor betaald moest worden.
Dat is uiteindelijk de achterliggende gedachte, maar dat gaat sowieso te diep.quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:06 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Vind je het ook vanzelfsprekend dat iedereen die van de weg gebruikt maakt 4x het bedrag moet aftikken dat nodig is om die weg te onderhouden? Als het autoverkeer niet zo zwaar gebruikt werd om de algemene middelen te spekken hadden we dit probleem evengoed niet.
Mja, restwaarde hè.quote:Op zaterdag 27 april 2013 16:53 schreef Prowl het volgende:
Voor die 3000 euro meerprijs kun je ook een paar jaar wegenbelasting betalen
Op 14 mei worden de moties van Bashir behandeld, worden die niet aangenomen dan wordt het een wetsvoorstel en dan is het zo gepiept lijkt me.quote:
Nee hoor, die van 86 komt dus straks voor kwartaalbelasting in aanmerking. Die van 88 nooit.quote:Op zaterdag 27 april 2013 16:53 schreef Prowl het volgende:
Voor die 3000 euro meerprijs kun je ook een paar jaar wegenbelasting betalen
Naah joh.. Minimaal 16000. Inflatie correctie tot 2028, kwartje van weekers in het 5de kabinet Rutte in 2016, en het kalifaat van brussel belasting op voertuigen in 2021 komt er nog bij ..quote:Op zaterdag 27 april 2013 21:00 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dat betekend dat je voor de 88er 8160 euro MRB betaald voordat hij belastingvrij word.
Dat zou helemaal idioot zijn.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:44 schreef Cucumissativus het volgende:
ben blij dat je niet extra moet dokken voor extra de vervuiling die je auto geeft.
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:44 schreef Cucumissativus het volgende:
Wat een gezeur.
Als je als hobby een oude auto hebt, dan maken die paar tientjes per maand écht niets uit voor de liefhebber. En rijd je in de wintermaanden niet dan schors je die auto toch, bij een klassieker kost dat niet veel.
Een hobby kost geld, ben blij dat je niet extra moet dokken voor extra de vervuiling die je auto geeft.
En inderdaad, voor hen is de schade nog veel groter.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar.
Idioot vind ik dat ze nu gratis over de weg rijden, met een dubbele uitstoot t.o.v. een moderne auto die wel aan alle eisen voldoet en netjes en wegenbelasting plichtig is.quote:
Dat vind ik persoonlijk niet.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:56 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Idioot vind ik dat ze nu gratis over de weg rijden, met een dubbele uitstoot t.o.v. een moderne auto die wel aan alle eisen voldoet en netjes en wegenbelasting plichtig is.
De meeste klassiekers rijden op benzine, en de achteraf ingebouwde lpg tank kan er ook weer uit.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar.
Afgunst!quote:Op zaterdag 27 april 2013 23:01 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
De meeste klassiekers rijden op benzine, en de achteraf ingebouwde lpg tank kan er ook weer uit.
Voor die paar Diesels die onder de liefhebber klassiekers vallen kunnen hun auto schorsen voor 73 euro per keer.
Alle vervuilers/profiteurs met een gare import Mercedes Diesel, Jetta D e.d. worden hiermee in één keer van de weg gehaald.![]()
Slechts 24,-quote:Op zaterdag 27 april 2013 23:01 schreef Cucumissativus het volgende:
Voor die paar Diesels die onder de liefhebber klassiekers vallen kunnen hun auto schorsen voor 73 euro per keer.
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen.quote:
Och arme, ik heb met je te doen...quote:Op zaterdag 27 april 2013 23:53 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen.
Goed idee, ik stem voor de cabriotoeslag. Een hobby mag best wat extra kosten nietwaar, als je dat niet kunt betalen kun je er net zo goed mee stoppenquote:Op zaterdag 27 april 2013 23:53 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen.
Ik hou van auto's, maar als je het niet kan betalen dan moet je een andere hobby zoeken.
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is.quote:Op zondag 28 april 2013 07:42 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Goed idee, ik stem voor de cabriotoeslag. Een hobby mag best wat extra kosten nietwaar, als je dat niet kunt betalen kun je er net zo goed mee stoppen
en de postzegelheffing, tuiniertoeslag, natuurlijk ook de bridgetaks
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was. Daar is een spreekwoord over, iets met huid en beer.quote:Op zondag 28 april 2013 07:50 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is.
Zoals elke andere belasting gaat ook de MRB naar algemene middelen, het zou mooi zijn dat we alleen voor de werkelijke kosten mochten betalen.quote:Op zondag 28 april 2013 07:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was. Daar is een spreekwoord over, iets met huid en beer.
Om historische redenen zijn/waren oldtimers MRB vrij. Oldtimers moesten dus niet betalen, net als bromfietsers, tractoren en dat soort spul. Wat er nu gedaan is, is dat min of meer willekeurig deze groep eruit gepikt is om extra aan de schatkist bij te dragen.
edit: trouwens, mocht jouw nieuwe cabrio als tweede auto ook maar 1000 km per jaar rijden vind ik het persoonlijk ook niet zo nodig dat je belasting moet betalen. En de benz diesel uit 86 die elke ochtend over de A2 zwoegt zou het naar mijn mening wel gewoon moeten.
Wat jij van die regeling vindt doet niet zoveel ter zake, de regeling bestaat gewoon. Maar je klinkt wel heel jaloers.quote:Op zondag 28 april 2013 08:58 schreef Cucumissativus het volgende:
Ik heb in het verdelen naast mijn normale auto een Jeep Wrangler gehad voor de zomer, ik betaalde daarvoor ook elke maand wegenbelasting. Waarom zou een auto van een ouder bouwjaar dan een uitzondering moeten zijn?
Exact, ben blij dat je het zelf toegeeft.quote:Liefhebberij of hobby hebben niets met het bouwjaar te maken.
Tsja, maar jij hebt dan ook geen "club" die bij de overheid gaat janken als ze belasting moeten betalen. Want blijkbaar werkt ondemocratisch lobbygedrag in Nederland nog steeds.quote:Op zondag 28 april 2013 07:50 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is.
Onzinvergelijking. Je kan voor elke willekeurige auto zeggen dat "het de overheid niets kost" om die te laten rondrijden. Feit is: de overheid heeft een gruwelijke geldhonger. Feit is ook: als de een minder betaalt, betaalt de ander meer. Die x miljoen die ouwe bakken nu niet hoeven te betalen, komt gewoon bij de rest van de belastingbetalers vandaan. Alleen "de rest van de belastingbetalers" heeft geen lobbyclub.quote:Op zondag 28 april 2013 07:59 schreef CafeRoker het volgende:
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was.
Ik ben niet jaloers, ik had toen ook kunnen kiezen voor een nog oudere auto om te kunnen profiteren. Maar ik vond een fraai exemplaar uit 1994 en kocht wat ik mooi vond en niet wat het voordeligste was. (met een verbruik van 1 op 5 boeide die wegenbelasting me ook niet meer)quote:Op zondag 28 april 2013 09:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat jij van die regeling vindt doet niet zoveel ter zake, de regeling bestaat gewoon. Maar je klinkt wel heel jaloers.
[..]
Exact, ben blij dat je het zelf toegeeft.
En niet iedereen heeft de mogelijkheid tot schorsen.
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.quote:MRB
Motorrijtuigenbelasting wordt geheven als je in het bezit bent van een auto, ongeacht het aantal kilometers dat je rijdt. Vroeger heette deze belasting wegenbelasting en is oorspronkelijk bedoeld voor de aanleg en onderhoud van wegen. In 2010 haalde de overheid 5,044 miljard euro op met deze belasting.
Accijns
Accijns is weer een andere vorm van belasting. Deze wordt geheven op brandstof zoals benzine, diesel en LPG. Per liter benzine gaat er ongeveer 1 euro (!) naar de Nederlandse overheid. Dat is meer dan de helft dat je betaalt voor een liter. Inkomsten uit accijns voor de overheid in 2010? 6,589 miljard euro.
Geniaal planquote:Op zondag 28 april 2013 09:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.
Als ik het nog bij kan houden gaan ze die subsidie op "schone auto's" toch ook aanpakken!?quote:Op zondag 28 april 2013 09:41 schreef Cucumissativus het volgende:
...
Het is toch krom om subsidie te geven op schone auto's en tevens ook de steeds grotere groep vervuilende Diesels een voordeeltje te blijven geven.
Nee, conclusie is dat de overheid, itt de rest van de wereld, vindt dat ze alleen al aan het godsvermogen wat ze binnen halen aan accijnzen niet genoeg hebben.quote:Op zondag 28 april 2013 09:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.
De enige drijfveer is geld, niks meer en niks minder. Het is niet voor niets dat Weekers koste wat het kost 150 miljoen wil binnen halen.quote:Op zondag 28 april 2013 09:41 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Ik ben niet jaloers, ik had toen ook kunnen kiezen voor een nog oudere auto om te kunnen profiteren. Maar ik vond een fraai exemplaar uit 1994 en kocht wat ik mooi vond en niet wat het voordeligste was. (met een verbruik van 1 op 5 boeide die wegenbelasting me ook niet meer)
De overheid heeft het in het verleden altijd te rooskleurig bekeken. Een oldtimer zou volgens hun alleen uit de garage komen bij mooie dagen om een ritje te maken en de rest van het jaar zou hij gepoetst en onderhouden worden.
Nu met de import van Diesels die dagelijks worden gebruikt en alleen voor het voordeel worden gekocht zien ze in dat ze iedereen over een kam moet scheren. Alleen zo wordt misbruik tegen gegaan.
Oh ja, het milieu, daar is het natuurlijk om te doen...quote:Het is toch krom om subsidie te geven op schone auto's en tevens ook de steeds grotere groep vervuilende Diesels een voordeeltje te blijven geven.
quote:Vrijstelling mrb vervalt
De vrijstelling voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto's
Wat zou dan de reden zijn?quote:[..]
Oh ja, het milieu, daar is het natuurlijk om te doen...
[..]
Zuinige auto's verbruiken minder brandstof, ergo, minder brandstofaccijns voor de staat.quote:Op zondag 28 april 2013 10:18 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Wat zou dan de reden zijn?
Ze willen toch niet stimuleren om die mensen in Aygootjes en C1-tjes te laten rijden omdat ze zo veilig zijn?
dat is niet zo een aygo gebruikt meer brandstof dan mijn nu nog oldtimer. op papier klopt de theorie, maar in de praktijk allerminst.quote:Op zondag 28 april 2013 10:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zuinige auto's verbruiken minder brandstof, ergo, minder brandstofaccijns voor de staat.
Alsof de staat rekent met praktijk gegevens.quote:Op zondag 28 april 2013 10:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dat is niet zo een aygo gebruikt meer brandstof dan mijn nu nog oldtimer. op papier klopt de theorie, maar in de praktijk allerminst.
Die administratieve last is het bestaansrecht van ambtenaren! Mijn laatste energierekening (gas en licht) had grofweg 20 (!!) verschillende posten, en dat worden er jaarlijks meer. Ze houden zichzelf bezig met ingewikkelddoenerij i.p.v. efficient werken.quote:Op zondag 28 april 2013 09:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.
Maar met een "plug in" SUV kan je nog tot 2018 zonder bijstelling rondrijden, en op de eigen zaak nog veel goedkoper dan zelfs een Aygo zou kosten...quote:Op zondag 28 april 2013 10:13 schreef AchJa het volgende:
De vrijstelling voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto's
Indien er winst wordt gemaakt.quote:Op zondag 28 april 2013 11:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar met een "plug in" SUV kan je nog tot 2018 zonder bijstelling rondrijden, en op de eigen zaak nog veel goedkoper dan zelfs een Aygo zou kosten...
quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:51 schreef Nucky het volgende:
Hij wil ook een overgangsregeling voor LPG/Diesel.
Welk milieuargument...quote:Op woensdag 1 mei 2013 16:31 schreef RemcoDelft het volgende:
Het hele milieuargument wordt trouwens compleet om zeep geholpen als diesels van 26-40 jaar oud een uitzonderingspositie krijgen! Voor LPG daarentegen zou ik het kunnen begrijpen. En wellicht zelfs als alleen LPG (G3?) wordt vrijgesteld, en benzine niet.
Als je bedenkt dat de meeste kilometers zakelijk of woon/werk (en met een leasebak dus ook zakelijke wordt gezien) boeken de ondernemingen deze gewoon als extra kosten. Er zullen 2 dingen gebeuren:quote:Op zondag 28 april 2013 09:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.
Dus omdat ik mijn oldtimer het hele jaar door wil kunnen gebruiken waarvoor deze oorspronkelijk gemaakt is, ben ik geen liefhebber? Ik ben liefhebber, dus ik wil RIJDEN. Als ik geen liefhebber was reed ik wel in een 15 jaar oud japans gevoelloos en goedkoop hok rond. Dan besteedde ik niet vele duizenden euro's aan onderhoud en restauratie.quote:Op woensdag 1 mei 2013 17:26 schreef Fer het volgende:
Hmmm allemaal geen liefhebber hier zie ik.
De regeling pakt nu zonder te complex te worden de 2 grootste bezwaren tegen de MRB vrijstelling aan.
1. Veelrijders die lekker goedkoop willen rijden op Diesel of LPG zonder MRB te betalen. Met als nadeel dat de liefhebbers die perse een diesel willen rijden (ben ze in dit topiq nog niet tegen gekomen) nu gepakt worden.
2. Weinigrijders die tegen weinig kosten een oud autootje willen bezitten voor het geval dat. Bijvoorbeeld mensen die in zomer motor of fiets rijden en alleen bij slecht weer (in de winter) de auto pakken, of als tweede auto die eigenlijk niet nodig was. Hier worden degenen gepakt die geen winterstalling of garage hebben. Maar goed dan was je ook niet van echt plan de auto te conserveren/behouden voor de sloop.
De laatste groep zal nu OF mrb gaan betalen voor gebruik het hele jaar of de auto wegdoen als ie toch niet echt nodig was.
Op zich mee eens. Ware het niet dat dit niets verandert aan de enorme geldhonger van onze overheid (met communistische omvang!). Dus dat geld zal hoe dan ook ergens anders vandaan moeten komen.quote:Op woensdag 1 mei 2013 17:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
... die onroerendgoed (voor het huis waar je in woont)en wegen wegenlasting (voor 1 auto per persoon) wil afschaffen , dat zijn pas goede plannen.
Het dagelijks gebruik en niet droog stallen een auto zal er op termijn toe leiden dat ie roest en slijt, uiteindelijk zal zo;n auto op de sloop eindigen. Die Duitse Benzen die afgelopen jaren ons land overspoelen zijn meestal in topstaat, dat is echt niet omdat ie zijn leven in Duitsland in de open lucht stond geparkeerd en dagelijks 100km over de autobahn scheurde.quote:Op woensdag 1 mei 2013 17:59 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dus omdat ik mijn oldtimer het hele jaar door wil kunnen gebruiken waarvoor deze oorspronkelijk gemaakt is, ben ik geen liefhebber? Ik ben liefhebber, dus ik wil RIJDEN. Als ik geen liefhebber was reed ik wel in een 15 jaar oud japans gevoelloos en goedkoop hok rond. Dan besteedde ik niet vele duizenden euro's aan onderhoud en restauratie.
Ik heb geen stalling bij huis, dat is onbetaalbaar. Een ongeïsoleerde garagebox zonder stroom huren in mijn woonplaats kost minimaal 100 euro per maand.
Van het geld wat ik nu niet aan stalling uitgeef, kan ik heel wat conserveren aan mijn auto. En dan heb ik het nog niet over de extra kosten die ik moet maken voor dat gevoelloze Japanse hok waar ik het eerder over had, omdat ik ook in de winter gewoon vervoer NODIG heb.
Waarom zou een hobby niet te combineren zijn met dagelijks gebruik? De echte liefhebbers weten donders goed dat je daarmee op de lange termijn absoluut niet goedkoper uit bent dan met een anoniem 'van A- naar B hok'. De MRB-vrijstelling is daarin slechts een kleine tegemoetkoming in de extra kosten, die ruimschoots door hogere uitgaven gecompenseerd wordt door de liefhebber. Denk maar aan BTW, omzetbelasting en loonbelasting voor de onderdelen en de bedrijven en werknemers die het onderhoud plegen.
Het is echt de grootste onzin om te beweren dat mensen die geen stalling hebben of wel het hele jaar in hun oude auto willen rijden geen liefhebber zijn.quote:Op woensdag 1 mei 2013 17:26 schreef Fer het volgende:
Hmmm allemaal geen liefhebber hier zie ik.
De regeling pakt nu zonder te complex te worden de 2 grootste bezwaren tegen de MRB vrijstelling aan.
1. Veelrijders die lekker goedkoop willen rijden op Diesel of LPG zonder MRB te betalen. Met als nadeel dat de liefhebbers die perse een diesel willen rijden (ben ze in dit topiq nog niet tegen gekomen) nu gepakt worden.
2. Weinigrijders die tegen weinig kosten een oud autootje willen bezitten voor het geval dat. Bijvoorbeeld mensen die in zomer motor of fiets rijden en alleen bij slecht weer (in de winter) de auto pakken, of als tweede auto die eigenlijk niet nodig was. Hier worden degenen gepakt die geen winterstalling of garage hebben. Maar goed dan was je ook niet van echt plan de auto te conserveren/behouden voor de sloop.
De laatste groep zal nu OF mrb gaan betalen voor gebruik het hele jaar of de auto wegdoen als ie toch niet echt nodig was.
Als je er toch gewoon in het hele jaar in wilt kan je toch net zo goed liefhebber zijn? Roest en slijtage betekent ook niet per definitie meteen sloop. Je kunt dat prima met (preventief) onderhoud ondervangen. Maar dan ben je zeker ook geen liefhebber want je onderhoudt je auto zodat je er dagelijks mee kan rijden.quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:54 schreef Fer het volgende:
[..]
Het dagelijks gebruik en niet droog stallen een auto zal er op termijn toe leiden dat ie roest en slijt, uiteindelijk zal zo;n auto op de sloop eindigen. Die Duitse Benzen die afgelopen jaren ons land overspoelen zijn meestal in topstaat, dat is echt niet omdat ie zijn leven in Duitsland in de open lucht stond geparkeerd en dagelijks 100km over de autobahn scheurde.
Dat is waar, je moet wel zoveel je kan maatregelen tegen vocht nemen. Maar als je geen stalling hebt wil het niet meteen zeggen dat je auto bestemd is voor een enkeltje sloop. Als je gewoon netjes en goed (preventief) onderhoud pleegt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:02 schreef Hyperdude het volgende:
Mijn ervaring is wel dat (verplichte)stilstand en vocht wel killing zijn.
Een roestvrije W123 vindt je niet snel meer.
Na tijdens mijn studententijd verschillende "klassiekers" te hebben versleten, heb ik zo snel als ik het kon betalen een geconditioneerde (verwarming en luchtdroger) garage aangeschaft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |