quote:Storm van kritiek op Koningslied: 'Dit is een ouderwetse draak. Vre-se-lijk'
John Ewbank, Marco Borsato, Guus Meeuwis, Alain Clark en vele anderen hebben er hard hun best voor gedaan, maar in de eerste uren na de release van het Koningslied kan hun werk vooral rekenen op kritiek. 3FM-dj Giel Beelen noemde het lied in zijn radioprogramma al 'een draak.' Nico Dijkshoorn gaat verder en roept op tot 'een milde steniging.' .
Ook Robert van Gijssel, poprecensent voor de Volkskrant, is vernietigend in zijn oordeel. 'Dit is een ouderwetse draak. Het begint nog veelbelovend, maar na de eerste, kromme, zin gaat het fout. Het komt ook niet meer goed', zegt de recensent. 'Je hoopt nog dat het goed gaat komen maar dat is niet zo.'
Of er ook iets goed te zeggen valt over het nummer? Eigenlijk niet.' Van Gijssel ziet niemand het lied meezingen en mist een catchy refrein. 'Nu is het net een scène uit een Disneyfilm waar een vader voor het eerst zijn zoon ontmoet. En dat rapgedeelte, met de W van Willem. Vre-se-lijk.'
Twitteraars bespotten vooral het taalgebruik. De zinnen 'Hou je veilig' en 'De dag die je wist dat zou komen', worden afgemaakt vanwege de slechte grammatica.
Maar ook los van de tekst weten de twitteraars maar weinig positiefs te melden over het koningslied, dat in korte tijd trending topic werd. Met het commentaar voldoet het koningslied wel aan de samenbindende doelstelling van het lied, zo meent een twitteraar. 'Als het #Koningslied bedoeld is om Nederland dichter bij elkaar te brengen, dan is dat nu al gelukt!! Echt IEDEREEN vindt het kut.' aldus @pvoogt.
Youtube
Maar niet alleen de reacties op Twitter zijn negatief. Ook de mensen die naar het lied luisteren op Youtube zijn overwegend afwijzend. Bij de video's kan anoniem een positief of negatief 'duimpje' gegeven worden. Van de eerste vierhonderd reacties zijn er driehonderd negatief.
In de reacties onder het filmpje wordt de draak gestoken met de intentie van het aanstaand koningspaar om te troon te bestijgen: 'Ik denk dat Wim-Lex en Máxima direct rechtsomkeert maken in hun groene draak en linea recta naar Argentinië emigreren als dit wangedrocht uit de speakers knalt.'
Componist John Ewbank liet twee dagen van te voren nog licht gespannen te zijn over de reacties op het Koningslied, maar de reacties waren volgens de schrijver toen 'vooralsnog positief.' Een blik op de eerste reacties lijkt dat beeld vooralsnog dus niet te bevestigen.
Positief
Toch is het met goed zoeken wel mogelijk fans van het koningslied te vinden. Oud-vakbondsleider Doekle Terpstra vindt het 'een fraaie compilatie van stemmen.' Ook eigenaar van een platenlabel Jack London zegt op Twitter dat hij het lied wel mee vindt vallen. 'Mooi nummer.'
Twitteraar Tine de JongVeenstra laat weten het lied wél mooi te vinden. "Het lijkt me heel ontroerend als alle kinderen meezingen.' Ook Dieuwke de Boer snapt niets van alle commotie in haar twitterlijst. 'Als ik Willem-Alexander zou ik trots zijn!'
Volkskrant
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.twitter:GVerbaan twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 23:38:28De dag die we niet wisten dat zou komen. #koningsliedloos reageer retweet
De verkoop is wel degelijk een graadmeter. Of denk je oprecht dat figuren als Gers Pardoel vanwege hun uitzonderlijke talent zijn uitgenodigd om mee te doen aan het nummer?quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:01 schreef Hexagon het volgende:
De verkoop is geen graadmeter. Dat zegt weinig over de mensen die het niet kopen.
Alsof een hitlijst nog wat betekent hier, 1000 ex verkopen en je staat nr 1.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:25 schreef Elfletterig het volgende:
Ah, deeltje #5... het topic die ik wist dat zou komen.
[..]
De verkoop is wel degelijk een graadmeter. Of denk je oprecht dat figuren als Gers Pardoel vanwege hun uitzonderlijke talent zijn uitgenodigd om mee te doen aan het nummer?
Joop van den Ende verdedigde gisteren het nummer ook al bij DWDD door erop te wijzen dat het op #1 binnenkomt in de hitlijst. Verkoop is hét criterium bij uitstek.
Het is al een tijdje bekend(kan helaas zo het artikel er niet bij vinden)dat die plaatsen gewoon gekocht worden..quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De verkoop is wel degelijk een graadmeter. Of denk je oprecht dat figuren als Gers Pardoel vanwege hun uitzonderlijke talent zijn uitgenodigd om mee te doen aan het nummer?
Joop van den Ende verdedigde gisteren het nummer ook al bij DWDD door erop te wijzen dat het op #1 binnenkomt in de hitlijst. Verkoop is hét criterium bij uitstek.
Geweldig, Daphne Deckersquote:Op dinsdag 23 april 2013 10:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alsof een hitlijst nog wat betekent hier, 1000 ex verkopen en je staat nr 1.
Die artiesten zijn uitgenodigd onder het mom van ons kent ons. En die willen meedoen om een graantje van het succes mee te pikken voor hun eigen carriere.
Ja, zoals Ewbankquote:Op dinsdag 23 april 2013 10:28 schreef Lienekien het volgende:
Henny Vrienten en Spinvis worden steeds als tekstschrijvers genoemd. Ik dacht niet dat Henny Vrienten nog zoveel teksten schreef. Spinvis is veel te 'eigen'.
Maar er lopen in Nederlands zoveel getalenteerde tekstschrijvers rond. We hebben zo'n traditie op dat gebied. Keuze te over.
Ja dat bedoel ik en wat denk je van Jennifer Ewbank ???????quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Geweldig, Daphne Deckersman-lief zal d'r wel ff helpen.
Voor Joop en concorten idd. Kijkcijfers net zo: hoe meer hoe beter, denken ze.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:25 schreef Elfletterig het volgende:
Ewbank zou ik niet direct meerekenen. Ik zit meer te denken aan Huub van der Lubbe, Ivo de Wijs, Daniël Lohues, etc.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, zoals EwbankJammer dat het nummer dat hij uiteindelijk geschreven heeft zo verschrikkelijk is en hij dat zelf niet wil inzien.
We moeten t wel kunnen verstaanquote:
Het nummer is hetzelffde als het gebruikelijke repertoire van Borsato. Alleen nu komt er kritiek op omdat het van ons allen zogenaamd is.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, zoals EwbankJammer dat het nummer dat hij uiteindelijk geschreven heeft zo verschrikkelijk is en hij dat zelf niet wil inzien.
Ik vind dit zo mooi aan die hele hype. Vallen over een nummer onder andere vanwege de taalfouten, terwijl het merendeel zelf als een halve analfabeet praat/schrijft.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Voor Joop en concorten idd. Kijkcijfers net zo: hoe meer hoe beter, denken ze.
Kwaliteit doet er niet toe. Oh pardon, het gaat om advertentieverkoop.
Zelfde verhaal helaas. Gewoon ''bekende'' Nederlanders die elkaar veren in de reet steken.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik en wat denk je van Jennifer Ewbank ???????
Ik wil niet zo ver gaan om Borsato ''goed'' te noemen, maar dit nummer is zo vreselijk slecht. Puur taaltechnisch alleen al..quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het nummer is hetzelffde als het gebruikelijke repertoire van Borsato. Alleen nu komt er kritiek op omdat het van ons allen zogenaamd is.
Ik vind Borsato ook helemaal niet goed.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zelfde verhaal helaas. Gewoon ''bekende'' Nederlanders die elkaar veren in de reet steken.
[..]
Ik wil niet zo ver gaan om Borsato ''goed'' te noemen, maar dit nummer is zo vreselijk slecht. Puur taaltechnisch alleen al..
Zolang "het volk" met het nummer kan leven is het prima. Men hoeft het niet allemaal leuk te vinden.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Jij denkt dat Hennie Vrienten of Spinvis met iets beters was gekomen. Ik ben dat muzikaal gezien met je eens. Ik bedoel: slechter dan het Koningslied is amper mogelijk...
Het probleem is alleen dat je met Hennie Vrienten of Spinvis de handen van "het volk" niet op elkaar krijgt. De El_Matators van deze wereld en andere leden van "het volk" zien liever Idols-achtige opzetten, bij voorkeur met stemrondes, waar El_Matador dan nog zijn subjectieve toelatingscriteria aan vooraf laat gaan.
"Nederland" wil dat niet want uiteindelijk blijven het minderheden die deze muziek leuk vinden. Het deel van Nederland waar ik van uitmaak wil het helemaal niet. Ook al komt die van Nieuwland op 1 binnen. Dat kan al als nog geen 10% het leuk vind.quote:Vrij vertaald: Nederland wil nietszeggende massaconsumptiepop! Dat is waar ons systeem op is ingericht; het is zelfs de norm. En we willen dit niet alleen voor het Koningslied, we willen dit al jarenlang. Een paar maanden geleden domineerden de zouteloze covers van Sandra van Nieuwland de hitlijsten en kwam haar album - vol covers - op #1 binnen.
We hadden van een comite vol wijze mannen mogen verwachten dat ze toch iets doortastender hadden opgetreden.quote:En de massaconsumptiepop is zo'n groot succes - het Koningslied komt komend weekend op #1 binnen in de hitparade - dat critici geen recht van spreken hebben. Spinvis scoort immers geen nummer-1-hits. Hennie Vrienten was leuk in de jaren '80. Artiesten uit de jaren '80 worden in Nederland stelselmatig neergesabeld; we hobbelen liever achter de laatste hype aan. Vandaar ook dat zo'n Gers Pardoel meedoet aan dat Koningslied. Die heeft tenminste écht een hit gehad.
Kort samengevat: men (het comité) heeft niet voor iets gewaagds durven kiezen, maar heeft op safe gespeeld met componist Ewbank, een keur aan artiesten, plichtmatige hiphop en "het volk" als tekstschrijver. De keuze van het comité is perfect in lijn met de keuzes die "muziekminnend Nederland" al jarenlang maakt.
Nee hoor, want de fans van Ewbank hebben geen monopolie op het zijn van "het volk"quote:Nogmaals: you get what you give. Het volk krijgt het nummer dat het verdient.
Maar Ewbank heeft gewoon een aantal nummers geschreven die hits zijn geworden = volk vindt het blijkbaar mooi = prima keuze voor een lied van het volk. Dus ik snap de keuze voor Ewbank wel. Ik snap alleen totaal niet wat hij dacht toen hij dit in elkaar zette...quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:32 schreef Lienekien het volgende:
Ewbank zou ik niet direct meerekenen. Ik zit meer te denken aan Huub van der Lubbe, Ivo de Wijs, Daniël Lohues, etc.
Ja men dacht dat verkoop een goede graadmeter zou zijn voor draagvlak. En we zien hoe ze daar mee in de mist zijn gegaan.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit ja LOL iedereen moest toch mee zingen ???? nu moet iedereen gaan rappen ook...te triest dit project wat een stelletje amateurs...quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:37 schreef Libris het volgende:
Meer fundamenteel, het is geen meezingnummer. De meerstemmingheid en vreemd ritme in het begin en de rap later in het nummer zijn niet geschikt om door 'heel Nederland' mee te zingen. Dan is het 'Je bent een Koning' nummer van de Utrechtse studenten veel beter. Laat een paar echte zangers (Acda & De Munnik / Veldhuis & Kemper) het poleisten en inzingen en je hebt een goed meebler nummer.
Het volk vindt het niet mooi, een deel van het volk vindt het mooi.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:38 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Maar Ewbank heeft gewoon een aantal nummers geschreven die hits zijn geworden = volk vindt het blijkbaar mooi = prima keuze voor een lied van het volk. Dus ik snap de keuze voor Ewbank wel. Ik snap alleen totaal niet wat hij dacht toen hij dit in elkaar zette...
En bij oranjecomité's visualiseer ik altijd van die oma's, opa's en gehandicapten. Die kunnen toch niet rappen?!quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:40 schreef MrSweets het volgende:
Dit ja LOL iedereen moest toch mee zingen ???? nu moet iedereen gaan rappen ook...te triest dit project wat een stelletje amateurs...
Dat was voor de makers ook niet echt een belemmering.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:41 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En bij oranjecomité's visualiseer ik altijd van die oma's, opa's en gehandicapten. Die kunnen toch niet rappen?!
En hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk meerappen?quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:49 schreef Loekie1 het volgende:
Het had niets hoeven kosten en dan had je nu een heel leuk lied gehad, van studenten of anderen die het graag voor niets doen, en waar heel Nederland achter had kunnen staan.
Nu heeft het een miljoen gekost, aan comité, aan Ewbank en aan BN'ers en heb je een gedrocht.
Men maakt dezelfde denkfout als met bankdirecteuren: hoe meer geld je ze geeft, hoe beter ze hun werk zullen doen. Het tegenovergestelde is het geval.
Er is zelfs één persoon geweest - Van de Ende wilde niet zeggen wie - die geëist heeft dat op de W van Willem gerapt zou worden in het lied.
Eén persoon kan dus ervoor zorgen dat we nu met z'n allen een vreselijke rap moeten meezingen.
Ewbank had het nummer al 3 jaar liggen toch ? Was te groot om eerder uit te brengen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Laten we wel wezen: er was natuurlijk maar beperkt tijd om dit te organiseren. Alle suggesties over wedstrijden zijn leuk, maar waren niet haalbaar.
Heeft iedereen niet gewoon voor niets meegewerkt?quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:49 schreef Loekie1 het volgende:
Het had niets hoeven kosten en dan had je nu een heel leuk lied gehad, van studenten of anderen die het graag voor niets doen, en waar heel Nederland achter had kunnen staan.
Nu heeft het een miljoen gekost, aan comité, aan Ewbank en aan BN'ers en heb je een gedrocht.
Ja maar het kost wel wat om zo'n nummer te maken, productiekosten e.d.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Heeft iedereen niet gewoon voor niets meegewerkt?
ws Italiaans, Ewbank kennende.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:06 schreef DeParo het volgende:
Het ergste is dat het niet eens NLs is maar hele stukken direct uit het Engels vertaald lijken te zijn.
Ik denk dat "het volk" grotendeels met dit nummer kan leven. De rest van Nederland alleen niet. Ik maak onderscheid tussen "het volk" en de bevolking van Nederland...quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:37 schreef Hexagon het volgende:
Zolang "het volk" met het nummer kan leven is het prima. Men hoeft het niet allemaal leuk te vinden.
Maar zeker Hennie Vrienten heeft in het verleden bewezen dat hij muziek kan maken die aansluiting vind bij vele groepen en die bijna niemand tegen de borst stuit. Ik bedoel hoeveel mensen ken je die Doe Maar haten?
Tja, hier verschillen we essentieel van mening. Ik heb in eerdere posts al uitgelegd hoe ik tegen de muziekcultuur in Nederland aankijk. Dit Koningslied past perfect binnen dat landschap. Het is alleen nogal een gedrocht gewordenquote:Op dinsdag 23 april 2013 10:37 schreef Hexagon het volgende:
"Nederland" wil dat niet want uiteindelijk blijven het minderheden die deze muziek leuk vinden. Het deel van Nederland waar ik van uitmaak wil het helemaal niet. Ook al komt die van Nieuwland op 1 binnen. Dat kan al als nog geen 10% het leuk vind.
Ze hebben voor de veilige weg gekozen. Ze wilden iets dat breed gedragen kon worden en ze hebben daarbij nooit serieus de Spinvissen en Hennie Vrientens van deze wereld overwogen. Het moest breed, dus moest het de componist van Borsato zijn, enzovoort.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:37 schreef Hexagon het volgende:
We hadden van een comite vol wijze mannen mogen verwachten dat ze toch iets doortastender hadden opgetreden. Ze hebben laten zien niet veel te snappen van popmuziek en begrijpen niet dat de top 40 niet representatief is voor wat breed gedragen is in Nederland. Hadden ze even om de tafel gezeten met wat deskundigen (en dan meer dan een) dan hadden ze dat geweten.
De meerderheid regeert. Maar ik heb het gevoel dat we een beetje langs elkaar heen praten. Jij blijft hameren op muzikaal-technische aspecten, zoals het talent van Vrienten en Spinvis, terwijl ik het heb over de weg van de minste weerstand, zouteloze (polder)compromissen, gebrek aan lef en durf, enzovoort.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:37 schreef Hexagon het volgende:
Nee hoor, want de fans van Ewbank hebben geen monopolie op het zijn van "het volk"
Dit. Word er doodmoe van.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:31 schreef controlaltdelete het volgende:
Sowieso snap ik niet waar dat zogenaamde koningslied voor nodig is. Wat een opgeklopte hysterie zeg en dat allemaal voor het huldigen van een paar uitvreters.
We zijn in Nederland sowieso erg goed in het afzeiken van mensen. Er deugt nooit wat; laat dat voorop staan. Maar er is een verschil tussen ongefundeerd afzeiken zonder respect voor iemands carrière en het uiten van inhoudelijke kritiek ergens op.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:39 schreef SEMTEX het volgende:
Hennie Huisman wist het gisteren wel treffend te brengen bij PowNews: die man krijgt ook al jaren bakken kritiek over hem heen, maar om zich nou alles aan te trekken. Anonieme scheldende zieltjes heb je al sinds 1998 op het internet, get used to it.
Yup, daarom vind ik het terecht als mensen kritiek leveren. De vraag is alleen tot welk punt...quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:53 schreef MrSweets het volgende:
Heeft dit project ook echt geld gekost ? Belasting geld ? wtf hoeveel o.O
Nederland is ook het land van zelfhaat, zeiken en klagen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:09 schreef Elfletterig het volgende:
Nederland is een land met een belabberde muzieksmaak. Nederland is de bakermat van meuk als Idols en The Voice. Nederland is het land waar eindeloos dezelfde liedjes opnieuw worden afgestofd en meegezongen (het meezingconcert komende week is daarvan nog eens een bewijs).
Nederland is ook het land van zouteloze compromissen; van niet weten wat je wilt, van wankelend (politiek) beleid. Echt: het zit in onze volksaard. Knopen doorhakken en daar dan ook aan vasthouden, doen we niet graag. Het zit echt veel dieper in onze ziel, in onze cultuur, dan jij doet voorkomen.
Ah... ik heb het gevoel dat we ergens gaan komen nu. Misschien dat dit misbaksel van een Koningslied dan nog ergens goed voor is en muziekminnend Nederland wakkerschudt.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja men dacht dat verkoop een goede graadmeter zou zijn voor draagvlak. En we zien hoe ze daar mee in de mist zijn gegaan.
Als je een half miljoen platen in NL verkoopt ben je een zeer succesvol artiest maar het zegt niets over hoe de rest van Nederland over je denkt.
Het probleem is dat het is begonnen met gefundeerde kritiek. (vind ik dan tenminste). Vervolgens zijn Henk en Ingrid mee gaan schelden op Twitter en eindigde dat in doodsbedreigingen en milde steniging en ik denk dat vooral dat laatste voor Ewbank te ver ging.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We zijn in Nederland sowieso erg goed in het afzeiken van mensen. Er deugt nooit wat; laat dat voorop staan. Maar er is een verschil tussen ongefundeerd afzeiken zonder respect voor iemands carrière en het uiten van inhoudelijke kritiek ergens op.
Waar een wil is, is een weg. Maar de wil om een wedstrijd te organiseren is er niet geweest. Zie ook het Nationaal Songfestival 2013 (een niet-bestaand evenement).quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Laten we wel wezen: er was natuurlijk maar beperkt tijd om dit te organiseren. Alle suggesties over wedstrijden zijn leuk, maar waren niet haalbaar.
Welke doodsbedreigingen hebben we het eigenlijk over?quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Het probleem is dat het is begonnen met gefundeerde kritiek. (vind ik dan tenminste). Vervolgens zijn Henk en Ingrid mee gaan schelden op Twitter en eindigde dat in doodsbedreigingen en milde steniging en ik denk dat vooral dat laatste voor Ewbank te ver ging.
Nederland is ook het land waar mensen die anderen een spiegel voorhouden, vervolgens zelfs worden afgezeikt en krijgen te horen dat ze moeten oprotten.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Nederland is ook het land van zelfhaat, zeiken en klagen.Als het je niet bevalt pleur je toch lekker op
quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Welke doodsbedreigingen hebben we het eigenlijk over?
Ik kan me volgens mij herinneren dat er nog mensenv erder waren gegaan, al kan ik die quotes ff niet vinden.quote:Ga je begraven in schaamte, de hoogste boom is nog te goed voor je, je moet mild worden gestenigd en je verdient de brandstapel voor het schrijven van het slechtste nummer ooit en het land internationaal voor schut te hebben gezet' -
Hij schreef dat nummer toch ook voor Henk en Ingrid? Maar meneer zit nu ergens te janken op Ibiza en dat is zo zielig dat we niet voor de koning maar voor de tere teentjes van 'Bekend Nederland' dit nummer gaan draaien!quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Het probleem is dat het is begonnen met gefundeerde kritiek. (vind ik dan tenminste). Vervolgens zijn Henk en Ingrid mee gaan schelden op Twitter en eindigde dat in doodsbedreigingen en milde steniging en ik denk dat vooral dat laatste voor Ewbank te ver ging.
En daarvoor doe je de deur op het nachtslot?quote:
Dat vooral jaquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hij schreef dat nummer toch ook voor Henk en Ingrid? Maar meneer zit nu ergens te janken op Ibiza
Waarom moet muziek tegenwoordig altijd een competitie-element bevatten? Wat voor een ziekelijke ontwikkeling is dat? We komen om in de zangwedstrijden op tv en de band battles in lokale kroegen. Als "het volk" bepaalt wat wint, dan wint de grijze, zouteloze massa.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:18 schreef Deeltjesversneller het volgende:
er had beter een algemeen koningsliedwedstrijd kunnen komen, waar iedereen die zin had aan mee kon doen. het volk zou dan wel bepalen wie er zou winnen.
Ik nietquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En daarvoor doe je de deur op het nachtslot?
Je maakt diezelfde denkfout als het nationaal comite. Ewbank mag dan veel fans hebben. Die vormen niet de meerderheid. Deze peiling zegt al meer over wat "het volk" erover denktquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik denk dat "het volk" grotendeels met dit nummer kan leven. De rest van Nederland alleen niet. Ik maak onderscheid tussen "het volk" en de bevolking van Nederland...
De verdiensten van Hennie Vrienten staan niet ter discussie. De tijdloosheid van Doe Maar-liedjes evenmin. Het is eerder zo dat nooit iemand op het idee is gekomen om iemand als Vrienten hiervoor te vragen. Er is gekozen voor de veilige weg: Ewbank, een breed legertje artiesten, obligate hiphop (tegenwoordig ook standaard; zie ook Band Aid 20 in Engeland) en "het volk" dat de tekst schrijft.
[..]
Tja, hier verschillen we essentieel van mening. Ik heb in eerdere posts al uitgelegd hoe ik tegen de muziekcultuur in Nederland aankijk. Dit Koningslied past perfect binnen dat landschap. Het is alleen nogal een gedrocht geworden
[..]
Ze hebben voor de veilige weg gekozen. Ze wilden iets dat breed gedragen kon worden en ze hebben daarbij nooit serieus de Spinvissen en Hennie Vrientens van deze wereld overwogen. Het moest breed, dus moest het de componist van Borsato zijn, enzovoort.
Je moet overigens de Top 40 (waarin allerlei factoren als airplay, kijkgedrag op internet, etc.) meespelen, niet verwarren met de Single Top 100; de pure, kale verkoop.
[..]
De meerderheid regeert. Maar ik heb het gevoel dat we een beetje langs elkaar heen praten. Jij blijft hameren op muzikaal-technische aspecten, zoals het talent van Vrienten en Spinvis, terwijl ik het heb over de weg van de minste weerstand, zouteloze (polder)compromissen, gebrek aan lef en durf, enzovoort.
Nederland is een land met een belabberde muzieksmaak. Nederland is de bakermat van meuk als Idols en The Voice. Nederland is het land waar eindeloos dezelfde liedjes opnieuw worden afgestofd en meegezongen (het meezingconcert komende week is daarvan nog eens een bewijs).
Nederland is ook het land van zouteloze compromissen; van niet weten wat je wilt, van wankelend (politiek) beleid. Echt: het zit in onze volksaard. Knopen doorhakken en daar dan ook aan vasthouden, doen we niet graag. Het zit echt veel dieper in onze ziel, in onze cultuur, dan jij doet voorkomen.
Man, Nederland zat in eerste instantie al niet te wachten op een lied, dat heeft die zgn. commissie ook bekokstoofd. En vervalst en passant nog wat peilingen door te beweren dat 60% van het Nederlandse volk op dat lied zit te wachten: NEIN!quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:23 schreef Elfletterig het volgende:
Nederland krijgt gewoon wat het verdient; een koekje van eigen deeg.
Zeiken is zo lekker makkelijk, maar zelf wat presteren ho maar. Zo'n Nico Dijkshoorn of Sylvia Witteman, wat hebben die nou helemaal gepresteerd in hun leven?quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nederland is ook het land waar mensen die anderen een spiegel voorhouden, vervolgens zelfs worden afgezeikt en krijgen te horen dat ze moeten oprotten.
We durven de confrontatie met onszelf niet aan. NIemand mag immers kritiek hebben op de heilige muziekcultuur in Nederland. "Als het je niet bevalt, hoepel je toch lekker op?" - Een dooddoener.
Prima, ieder zijn (slechte) smaakquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:13 schreef Elfletterig het volgende:
Toch denk ik dat we over een paar maanden weer massaal zitten te kijken naar hoe Roel van Velzen hysterisch op een knop drukt voor een gouden keeltje, dat twee maanden later met vijf covers in de Top 10 staat.
Het zijn columnisten. Hun teksten moet je wel in die context zien. Ze verdienen hun brood met dergelijke ironie.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:25 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Zeiken is zo lekker makkelijk, maar zelf wat presteren ho maar. Zo'n Nico Dijkshoorn of Sylvia Witteman, wat hebben die nou helemaal gepresteerd in hun leven?
En er is een verschil tussen kritiek hebben (Nou die tekst klopt niet helemaal, maar het is een mooi initiatief) en iets tot de grond toe afbranden en oproepen tot een, weliswaar milde, steniging.
Yup, verschillende versies van 1 tekst/lied/melodie. Dan gaat het ook leven.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:18 schreef Deeltjesversneller het volgende:
er had beter een algemeen koningsliedwedstrijd kunnen komen, waar iedereen die zin had aan mee kon doen. het volk zou dan wel bepalen wie er zou winnen.
google/twitter is your friendquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Welke doodsbedreigingen hebben we het eigenlijk over?
Nickelback komt uit Canadaquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:24 schreef Hexagon het volgende:
Het zou hetzelfde zijn als Obama aan Nickelback zou vragen om een variant van het Amerikaanse volkslied te maken.
Ik denk dat Timmermans beter is voor de internationale handelsbetrekkingen dan WA.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:23 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik snap niet dat er zoveel Nederlanders als makke schapen achter die kroning aanlopen en dan zich ook nog druk maken om één of ander koningslied voor een paar mensen die niet deugen maar ja ze zijn zo goed voor onze handelsbetrekkingen wordt beweerd. Ik weet zeker als we een republiek waren geweest het met die handelsbertrekkingen net zo goed had gezeten en voor de saamhorigheid hebben we voetbal, turnen en andere sporten. Ik kan me totaal niet druk maken om zo'n schijtliedje laat staan dat ik überhaupt een lied voor die uitvreters wil gaan zingen. Ik baal dat ik dit jaar met deze dagen in A'dam ben en het niet kan ontwijken. Wat een gekte zeg.
Kritiek met een verwijzing naar ouderwetse doodstraffen is geen bedreiging, maar een hyperbool, een stijlfiguur dus. Een bedreiging moet daadwerkelijk vrees aan kunnen jagen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:23 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik nietIk vind mild stenigen zelfs wel grappig
Nogmaals: volgens mij waren ze er nog erger,maar die kan ik nu niet vinden
Klopt ja!quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Kritiek met een verwijzing naar ouderwetse doodstraffen is geen bedreiging, maar een hyperbool, een stijlfiguur dus. Een bedreiging moet daadwerkelijk vrees aan kunnen jagen.
Deels eens.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het zijn columnisten. Hun teksten moet je wel in die context zien. Ze verdienen hun brood met dergelijke ironie.
Als het zo gezellig wordt als ik verwacht ben ik woensdag rond 19.30 ketslam, laat staan dat ik dan nog een potje kan gaan zitten rappen....quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:55 schreef portie het volgende:
[..]
En hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk meerappen?
Ja echt he, ik herken het meteen als coldplay.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:38 schreef Loekie1 het volgende:
Toen Ewbank de hoofdmelodie speelde op de piano bij DWDD had Van Nieuwkerk als muziekkenner toch moeten weten dat dit precies klinkt als Paradise van Coldplay. Als dat meteen geconstateerd zou zijn, zou Ewbank meteen al door de mand gevallen zijn en had het hele lied nog afgeblazen kunnen worden.
Want alleen als je het zelf beter kan, mag je kritiek hebbenquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:25 schreef DroogDok het volgende:
Zeiken is zo lekker makkelijk, maar zelf wat presteren ho maar. Zo'n Nico Dijkshoorn of Sylvia Witteman, wat hebben die nou helemaal gepresteerd in hun leven?
En er is een verschil tussen kritiek hebben (Nou die tekst klopt niet helemaal, maar het is een mooi initiatief) en iets tot de grond toe afbranden en oproepen tot een, weliswaar milde, steniging.
Ik maak geen denkfout, ik probeer uit te leggen dat het comité voor de veilige weg heeft gekozen en dat men daarmee perfect in lijn handelt met de volksaard van Nederlanders anno 2013; zeker als het om muziek gaat.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je maakt diezelfde denkfout als het nationaal comite. Ewbank mag dan veel fans hebben. Die vormen niet de meerderheid. Deze peiling zegt al meer over wat "het volk" erover denkt
http://nieuws.thepostonli(...)-voor-koningsnummer/
Het zou hetzelfde zijn als Obama aan Nickelback of Britney Spears zou vragen om een variant van het Amerikaanse volkslied te maken.
Ik moet inderdaad zeggen dat ik tot nu toe nergens een daadwerkelijke doodsbedreiging heb gezienquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:32 schreef MrSweets het volgende:
[..]
Klopt ja!
Die gozer moet zich sowieso niet zo aanstellen dat die getwitterd wordt met berichtjes welke hem niet bevallen. Kom op zeg "Help mensen doen naar tegen mij op twitter" hoe oud ben je dan 9 ofzo :S die gast heeft waarschijnlijk een verstandelijke achterstand...
quote:'Taalterroristen lokten met hun laffe aanslag een ware klopjacht uit'
OPINIE - Jean-Pierre Geelen − 22/04/13, 07:42
© ANP. Daphne Deckers, 'een van de ware daders'.
COLUMN Het Koningslied was een brug te ver, schrijft televisiecolumnist Jean-Pierre Geelen. 'Ewbank werd aangeduid als leider, maar van de ware daders is het profiel bekend: het verraderlijke gangsterliefje Daphne Deckers, Guus - 'Kedeng, kedeng' - Meeuwis, Alain Clark en Jack Poels.'
Edsilia Rombley wees erop dat John Ewbank 'niet iemand had vermoord ofzo'
Daar hang je dan, als bard in de boom. Troubadour John Ewbank kende zijn klassiekers en preludeerde onlangs in DWDD al op het koningsdrama dat mogelijk zou eindigen volgens de tradities van Asterix.
Zaterdag was de dag dat hij wist die zou komen: Ewbank had het he-le-maal gehad met de kritiek op zijn lied. 'Nageboortes', noemde hij zijn critici. Op Twitter feliciteerde hij een vrouw die in haar 'biopic' een baby in de armen hield met haar Chinese naakthond. Op Facebook jankte de gebeten hond: 'Ik ben zelf de enige paraplu in deze zeikregen en heb besloten dat ik mij niet op deze manier laat bejegenen.'
Alweer zo'n zin die net niet lekker bekte. Dat talent deelt hij met Marco Borsato, die in DWDD zei dat hij wel kritiek op het lied had verwacht, maar: 'Het overvalt je toch, de mate waarop.'
De W van waarop. Stamppot eten.
Gewone sterveling
De botsing rond het Koningslied is een interessante clash tussen hogere en lagere cultuur. Televisie speelt een cruciale rol. Sinds Big Brother en talloze realitysoaps en talentenjachten waarin de gewone sterveling op het schild werd gehesen, heeft de hogere cultuur moeten toezien hoe haar domein kromp. Jarenlang heeft die strijd voortgewoekerd, met Britt en Barbie als koninginnen van het klootjesvolk.
Het Koningslied was een brug te ver. De taalterroristen lokten met hun laffe aanslag een ware klopjacht uit, die zich, net als in Boston, voornamelijk afspeelde via sociale media. De daders konden al snel aan het volk worden getoond op televisie. Ewbank werd aangeduid als hun leider, maar van de ware daders is het profiel bekend. Het verraderlijke gangsterliefje Daphne Deckers, berucht om de ontplofte egel, Guus - 'Kedeng, kedeng' - Meeuwis, Alain Clark en Jack Poels. En Hans Wijers natuurlijk, het vermoedelijke brein achter de organisatie.
Televisie is geregeld bondgenoot van de lagere cultuur. Vrijdag vertoonde DWDD hybride trekjes: de kritiek op het lied werd niet geschuwd, maar de toon bleef mild. Het programma had zich immers gecommitteerd aan de 'primeurs' van lied en clip, en daarmee aan de hoofdverdachten John E. en Marco B.
Dat was al anders in Pauw & Witteman, waar taalkundige Wim Daniëls genadeloos losging op het tekstuele gedrocht. ''Hou je veilig', dat wordt de nieuwe nationale afscheidsgroet.'
Paul de Leeuw
Zaterdag deed Paul de Leeuw, spreekstalmeester op 30 april, nog net of zijn neus bloedde toen hij met Ruth Jacott het Koningslied inzette in Langs de Leeuw. Zonder blikken of blozen toonde hij nog trots hun gezamenlijke regeltje uit de clip: 'De dag dat je wist die zou komen is hier.'
De partizanen speelden een thuiswedstrijd in Life 4 You bij Carlo Boszhard en Irene Moors. 'Wij hadden zoiets van: wij moeten iets positiefs doen.' Edsilia Rombley wees erop dat John Ewbank 'niet iemand had vermoord ofzo'. Medeplichtige Ali B. vond dat de 'azijnpissers' 'niks te doen hebben in hun leven'.
De nieuwe kroningsrel was opening van het NOS-Journaal. Het gesprek van de dag, immers. Lee Towers vond iets. Mensen op straat zeiden iets. Kysia Hekster, verslaggeefster Koninklijk Huis, duidde in duister. Wijzer was socioloog Paul Schnabel, die het 'crowdtexting' hekelde, waarbij iedereen maar zinnen mocht aanleveren: 'Een lied schrijven is een vak.' Hij vond dat 'we er nu maar van moeten afzien'.
Groot gelijk. Een beslissende slag van de beschaving tegen de oprukkende verloedering, al moest de machtige leeuw er even zijn klauwen voor uitslaan. Daar sta je dan, met elkaar in de zon en de regen
Het comite dacht voor de veilige weg te hebben gekozen. Ze hebben uiteindelijk een mijnenveld gekozen. En dat hadden ze kunnen weten als ze gesproken hadden met mensen die er verstand van hebben.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik maak geen denkfout, ik probeer uit te leggen dat het comité voor de veilige weg heeft gekozen en dat men daarmee perfect in lijn handelt met de volksaard van Nederlanders anno 2013; zeker als het om muziek gaat.
Niet naar het taalonderwijs?quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:15 schreef MrSweets het volgende:
Ik vind trouwens niet dat de opbrengsten van deze bagger naar een of ander fonds moeten, maar gewoon naar dit project zelf.
Dat nummer van Coldplay lieten ze toen ook, samen met tal van andere gelijksoortige melodieën, horen. Dat ontlokte bij Ewbank wat ongemakkelijke lachjes en de opmerking dat het blijkbaar een overkoepelend muzikaal thema was, oid.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:38 schreef Loekie1 het volgende:
Toen Ewbank de hoofdmelodie speelde op de piano bij DWDD had Van Nieuwkerk als muziekkenner toch moeten weten dat dit precies klinkt als Paradise van Coldplay. Als dat meteen geconstateerd zou zijn, zou Ewbank meteen al door de mand gevallen zijn en had het hele lied nog afgeblazen kunnen worden.
Ja oke dat is ook prima idd.quote:
Dit. Ik word er onderhand gestoord van. Iedereen die het er over moet hebben. Koninginnedag is altijd hardstikke leuk, meestal bbq'en met vrienden en een hoop bier, dit is eigenlijk het eerste jaar dat ik blij zal zijn als het weer voorbij is.quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:31 schreef controlaltdelete het volgende:
Sowieso snap ik niet waar dat zogenaamde koningslied voor nodig is. Wat een opgeklopte hysterie zeg en dat allemaal voor het huldigen van een paar uitvreters.
Wederom helemaal met jou eens. Nou is het bij meer vanwege recalcitrante redenen dat ik zo'n koningslied niet mee zou zingen, sowieso die oproep om dat te doenquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:23 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik snap niet dat er zoveel Nederlanders als makke schapen achter die kroning aanlopen en dan zich ook nog druk maken om één of ander koningslied voor een paar mensen die niet deugen maar ja ze zijn zo goed voor onze handelsbetrekkingen wordt beweerd. Ik weet zeker als we een republiek waren geweest het met die handelsbertrekkingen net zo goed had gezeten en voor de saamhorigheid hebben we voetbal, turnen en andere sporten. Ik kan me totaal niet druk maken om zo'n schijtliedje laat staan dat ik überhaupt een lied voor die uitvreters wil gaan zingen. Ik baal dat ik dit jaar met deze dagen in A'dam ben en het niet kan ontwijken. Wat een gekte zeg.
Ik denk dat ie een slokje teveel op had, gelet op het tijdstip, en daardoor een ietwat overtrokken beslissing nam.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:44 schreef Lienekien het volgende:
John Ewbank had beter een internetstilte kunnen inlassen en iemand kunnen vragen om de ergste bagger te verwijderen.
Ik stel me voor dat hij uren achter elkaar reacties heeft zitten lezen en toen helemaal over de zeik ging. Begrijpelijk, daarom had hij het beter kunnen vermijden.
En Ewbank uit Engelandquote:
Een lied kost niks, het zit 'm in de mensen die je het laat maken.quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:39 schreef Spongebobsterr het volgende:
Kost zo'n lied nou echt bakken met geld?
true,quote:
Ik niet. Doorgaans ben ik vaak met vakantie met koninginnedag maar dit jaar helaas niet. Ik ben pertinent tegen het koningshuis dus ga ik ook niet schijnheilig meefeesten. Misschien dat ik ff bij de protesten ga kijken als ik door de drukte heen kan komen maar ik vrees het ergste. Langzaamaan breekt nu het nu al los in A'dam. Maar ik heb sowieso al een bbq met vrienden die ook niet aan deze gekte deelnemen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:31 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Dit. Ik word er onderhand gestoord van. Iedereen die het er over moet hebben. Koninginnedag is altijd hardstikke leuk, meestal bbq'en met vrienden en een hoop bier, dit is eigenlijk het eerste jaar dat ik blij zal zijn als het weer voorbij is.
[..]
Wederom helemaal met jou eens. Nou is het bij meer vanwege recalcitrante redenen dat ik zo'n koningslied niet mee zou zingen, sowieso die oproep om dat te doenx googolplex
Ik ga me die dag in ieder geval alleen druk maken als het bier op is en verder lekker met een sateetje in de ene hand en mijn vive la republique vlaggetje in mijn andere hand rondlopen.
Dus al die bn'ers hebben er geld voor gekregen? Hmm.quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een lied kost niks, het zit 'm in de mensen die je het laat maken.
Ja maar dan hadden we weer discussie gehad over op welke zender het dan moet. NPO-kijkers kijken nauwelijks RTL en andersom.quote:Op dinsdag 23 april 2013 15:01 schreef Spongebobsterr het volgende:
[..]
Dus al die bn'ers hebben er geld voor gekregen? Hmm.
Ze hadden echt beter (en dat is nog leuk ook nog) een soort programma kunnen maken met het leukste koningslied. En dan allerlei inzendingen en dat wij allemaal mogen stemmen. Veel leuker en eerlijker.
Nu is het namens het volk. Maar eigenlijk is dat het niet. Hoewel ik het nummer geen echte verschrikking vind
Zo zou ik het niet benoemen. Totaal geen 'easy listening'. Als Borsato begint met zijn 'daaar sta je dan' gaan mijn nekharen al overeind staan. Het lijkt op een disneynummer over de dood van bambi's moeder met een verschrikkelijke 'hiphop' tussenstuk wat me laat denken aanquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:24 schreef IntensiveGary het volgende:
Zojuist voor het eerst beluisterd. Na de shitstorm van de laatste dagen verwachtte ik met bloedende oren te eindigen. Dat viel alleszins mee. Ja, taalkundig hier en daar dubieus. Ja, qua ritme en timing een beetje lastig mee te zingen door de gemiddelde Nederlander. Kom ik wel overheen. Bij de nederhopperts kreeg ik echter een enorme aanval van plaatsvervangende schaamte. Jezus, wat een afgang. Als ze die lichting LTS-zwakstroom er even uitknippen zijn we al een stuk verder. Verder vind ik het wel meevallen.
Voor het grootste deel vind ik het gezeik op het nummer wel typisch Nederlands. Het gezeik op Ewbank vind ik nog veel sneuer. De man bezit wel degelijk talent. En niet een beetje ook. Goed, het is niet mijn soort muziek, maar over het algemeen zit het heel erg goed in elkaar. Middle of the road poppy liedjes moeten er nu eenmaal ook zijn. Wel jammer dat 'ie zich heeft laten verleiden tot vloeken en tieren op internet. Maar goed, daar maken wij hier op Fok! ons ook allemaal schuldig aan.
"talent."quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:24 schreef IntensiveGary het volgende:
Zojuist voor het eerst beluisterd. Na de shitstorm van de laatste dagen verwachtte ik met bloedende oren te eindigen. Dat viel alleszins mee. Ja, taalkundig hier en daar dubieus. Ja, qua ritme en timing een beetje lastig mee te zingen door de gemiddelde Nederlander. Kom ik wel overheen. Bij de nederhopperts kreeg ik echter een enorme aanval van plaatsvervangende schaamte. Jezus, wat een afgang. Als ze die lichting LTS-zwakstroom er even uitknippen zijn we al een stuk verder. Verder vind ik het wel meevallen.
Voor het grootste deel vind ik het gezeik op het nummer wel typisch Nederlands. Het gezeik op Ewbank vind ik nog veel sneuer. De man bezit wel degelijk talent. En niet een beetje ook. .
Daarmee doelde ik niet op dit nummer, maar op de rest van Ewbank's oeuvre. Makkelijk in het oor liggende poppy liefdesliedjes is hij erg goed in.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:33 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Zo zou ik het niet benoemen. Totaal geen 'easy listening'. Als Borsato begint met zijn 'daaar sta je dan' gaan mijn nekharen al overeind staan. Het lijkt op een disneynummer over de dood van bambi's moeder met een verschrikkelijke 'hiphop' tussenstuk wat me laat denken aan
[ afbeelding ]
En die mag hij maken en dat mensen die stront nog kopen ook moeten ze zelf weten.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:36 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Daarmee doelde ik niet op dit nummer, maar op de rest van Ewbank's oeuvre. Makkelijk in het oor liggende poppy liefdesliedjes is hij erg goed in.
Ja, wel degelijk. Je kunt er lacherig over doen, maar een nummer als 'Kon ik maar even bij je zijn' is gewoon goed. Evenals een aantal Borsato tracks. Ook productietechnisch staat het vaak als een huis. Nogmaals, het is niet mijn smaak. Maar hij kan wel degelijk muziek maken.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:34 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
"talent."
"en niet zon beetje ook"
Je weet dat die nummers het publiek in geforceerd worden? Mensen kiezen er niet voor wat op de radio is, daar word voor betaald.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:39 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ja, wel degelijk. Je kunt er lacherig over doen, maar een nummer als 'Kon ik maar even bij je zijn' is gewoon goed. Evenals een aantal Borsato tracks. Ook productietechnisch staat het vaak als een huis. Nogmaals, het is niet mijn smaak. Maar hij kan wel degelijk muziek maken.
Exactly my pointquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:38 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
En die mag hij maken en dat mensen die stront nog kopen ook moeten ze zelf weten.
Hij heeft dit niet perfect aangepakt, nee. Ritmes zijn te moeilijk, taalkundig rammelt het hier en daar die rap is blaartrekkend. Toch vind ik de ophef overdreven. Echter, als ze het mij hadden gevraagd had ik een flinke meezinger laten componeren. Wat er nu ligt is een beetje te pretentieus, pompeus en de plank misslaand... Maar nogmaals, de ophef vind ik ook overdreven. Erg Nederlands, dat dan weer wel.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:38 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar toch niet als een lied ten behoeve van de kroning van Willem-Alexander waarvan ze willen dat iedereen het mee zingt?
Ja, dat weet ik. Doch, ik pretendeer ook een beetje van muziek af te weten (ja, ik ben op Discogs te vindenquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:42 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je weet dat die nummers het publiek in geforceerd worden? Mensen kiezen er niet voor wat op de radio is, daar word voor betaald.
Nou ik herken dat als geen ander en vind het allemaal ernstig kinderlijke stukjes.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:45 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Doch, ik pretendeer ook een beetje van muziek af te weten (ja, ik ben op Discogs te vinden) en ik herken een goed geproduceerd nummer als ik het hoor.
Zangers als Marco Borsato hebben volle zalen en dat komt echt niet alleen doordat de nummers worden geforceerd. Mensen luisteren naar de muziek dus er is wel degelijk een grote doelgroep.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:42 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je weet dat die nummers het publiek in geforceerd worden? Mensen kiezen er niet voor wat op de radio is, daar word voor betaald.
Dan ben je een pretentieuze windbuil. Niets moeilijker dan een goede popsong schrijven.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:56 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nou ik herken dat als geen ander en vind het allemaal ernstig kinderlijke stukjes.
HAquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:58 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Dan ben je een pretentieuze windbuil. Niets moeilijker dan een goede popsong schrijven.
Als dat zo makkelijk was zou ik er mijn geld mee gaan verdienenquote:
Pretenderen dat het iets meer is dan smaak komt op mij een stuk pretentieuzer over.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:58 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Dan ben je een pretentieuze windbuil. Niets moeilijker dan een goede popsong schrijven.
Kon ik maar even bij je zijn. Van Gordon toch? Dat vind jij serieus een goed nummer? Ik hoor het gelukkig niet vaak maar ben altijd blij dat ik geen touw in de buurt heb als ik het toevallig toch hoor.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:39 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ja, wel degelijk. Je kunt er lacherig over doen, maar een nummer als 'Kon ik maar even bij je zijn' is gewoon goed. Evenals een aantal Borsato tracks. Ook productietechnisch staat het vaak als een huis. Nogmaals, het is niet mijn smaak. Maar hij kan wel degelijk muziek maken.
Ik vind het een vreselijke plaat. Maar in z'n soort is 'ie uitstekend. En ja, hij is geen Mozart. Maar hij is zeer zeker één van de betere producers die dit landje rijk is.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:10 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Kon ik maar even bij je zijn. Van Gordon toch? Dat vind jij serieus een goed nummer? Ik hoor het gelukkig niet vaak maar ben altijd blij dat ik geen touw in de buurt heb als ik het toevallig toch hoor.
Voor de rest wel met je eens hoor, hij is heel goed in mainstream meuk, maar het is echt geen Mozart ofzo hoor. Er zijn tig producers/artiesten/componisten die ik hoger heb staan dan Ewbank.
Hoeveel hits heb jij op je naam?quote:
Ja precies, een liedje wat makkelijk klinkt is niet per sé makkelijk te bedenken.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:17 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Hoeveel hits heb jij op je naam?
Ik heb het geprobeerd en ben niet verder gekomen dan een handjevol releases met in totaal een paar duizend verkochte exemplaren... Zo makkelijk is het echt niet.
Post van de dag...wat zeg ik week... misschien wel jaarquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:45 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Doch, ik pretendeer ook een beetje van muziek af te weten (ja, ik ben op Discogs te vinden) en ik herken een goed geproduceerd nummer als ik het hoor.
Nee, alleen een beetje tegengas geven aan de aperte onzin die er wordt verkondigd. Jij vindt het 'meuk'. Menig ander vindt het goed. Verder kun je lullen wat je wilt, maar negen van de tien Ewbank nummers zit verdomd goed in elkaar. Maar ik begrijp het wel, hoor. Lekker schoppen tegen de middle of the roadmuziek. Jij rebel, jij.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:24 schreef Phaelanx_NL het volgende:
, gaan mensen hier nu serieus proberen te laten zien hoeveel "verstand" ze van muziek hebben door meuk van Gordon en Borsato te verdedigen?
quote:Het is het eind van april en heel Nederland ligt stil
want wat gebeurt is ongewoon: onze vorstin stapt van de troon
Maar de opvolger staat klaar dus onderdanen zet je schrap
van jongs af aan getuigt hij al van een Bourgondisch leiderschap
En nu komt er een bevolking met een eenheid ongekend,
hij is de bouwer wij de stenen en het bier is het cement
Ja we hebben moeten wachten op het trekken van zijn plan,
maar Prins Pils is nu - Koning Pintenman!
(refrein):
het beleid van Koning Pintenman,
is een regime dat haast niet strakker kan
Deze leider bestempelt ons lot,
de pintenman, onze God
Voor zijn nobel ideaal ging hij volop in de strijd,
en het volk nam daar kennis van in zijn studententijd
Hij kwam in Leiden aan, bekende kleur, maar al te graag,
ja Van Oranje had het liefst een gele met een witte kraag
Door het beleid van de nu aangestelde Nederlandse leeuw,
staan wij aan het begin van een goudgele eeuw
Dus laat je door hem leiden en weet je niet hoe dat het moet,
dan zeg ik kijk maar eens goed hoe Koning Pintenman dat doet
(refrein)
Dan hoor ik graag van je welke objectieve checklist je daar voor afloopt.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:30 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Nee, alleen een beetje tegengas geven aan de aperte onzin die er wordt verkondigd. Jij vindt het 'meuk'. Menig ander vindt het goed. Verder kun je lullen wat je wilt, maar negen van de tien Ewbank nummers zit verdomd goed in elkaar. Maar ik begrijp het wel, hoor. Lekker schoppen tegen de middle of the roadmuziek. Jij rebel, jij.
En nee, ik vind het ook geen fijne muziek om naar te luisteren. Doe ik dan ook niet. Maar ik zeik er ook niet over ;-)
tien TMF Awards,quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:35 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Dan hoor ik graag van je welke objectieve checklist je daar voor afloopt.
Dus voordat een nummer prijzen heeft gewonnen kan jij niet zeggen of het "verdomd goed in elkaar zit"?quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:38 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
tien TMF Awards,
tien Edisons
één Gouden Harp
Dan ga je dat natuurlijk ook weer afbranden. Maar ik geef het je te doen...
Ook binnen meuk kun je nog onderscheid maken. Een McDonalds hamburger is meuk, een McDonaldshamburger met rattenkeutels erin is mislukte meuk. Dan zou je met een beetje goede wil die hamburgers zonder keutels nog vakmanschap kunnen noemen, althans in commerciele zin, het weten te verkopen ervan, zodra die keutels erin terecht komen houdt dat ook op.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:30 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Nee, alleen een beetje tegengas geven aan de aperte onzin die er wordt verkondigd. Jij vindt het 'meuk'. Menig ander vindt het goed. Verder kun je lullen wat je wilt, maar negen van de tien Ewbank nummers zit verdomd goed in elkaar. Maar ik begrijp het wel, hoor. Lekker schoppen tegen de middle of the roadmuziek. Jij rebel, jij.
En nee, ik vind het ook geen fijne muziek om naar te luisteren. Doe ik dan ook niet. Maar ik zeik er ook niet over ;-)
Fuck hits man, ik maak muziek voor independant developers, dat is imo een stuk belonender dan ergens tussen een paar omhoog gekochtte malloten staan op een lijstje.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:17 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik heb het geprobeerd en ben niet verder gekomen dan een handjevol releases met in totaal een paar duizend verkochte exemplaren... Zo makkelijk is het echt niet.
God, jongen. doe toch niet zo moeilijk. Dit is een stukje c.v. van 'm. Een goede popsong herken je aan een aantal standaard punten die ook jij ongetwijfeld zult kennen. En ook dan is succes nog niet gegarandeerd. En verder hap ik niet.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:42 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Dus voordat een nummer prijzen heeft gewonnen kan jij niet zeggen of het "verdomd goed in elkaar zit"?
Het koningslied vind ik dan ook ten dele mislukt, ja. Zo dramatisch als er over wordt gedaan vind ikechter ook weer wat overdreven.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ook binnen meuk kun je nog onderscheid maken. Een McDonalds hamburger is meuk, een McDonaldshamburger met rattenkeutels erin is mislukte meuk. Dan zou je met een beetje goede wil die hamburgers zonder keutels nog vakmanschap kunnen noemen, althans in commerciele zin, het weten te verkopen ervan, zodra die keutels erin terecht komen houdt dat ook op.
Dit koningslied is van de mislukte meuk soort. Het is niet het werk van slechte smaak dat het had moeten zijn, het is niet geschikt voor het doel waarvoor het gemaakt is, en het is gewoon slecht gemaakt naar alle maatstaven.
Dat dus. De zuurgraad is weer hoog...quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:53 schreef De_Guidance het volgende:
In het begin was het nog leuk. Beetje het land in rep en roer om zoiets onbenulligs. Ik zal ook toegeven dat ik het best hilarisch vond allemaal..
Maar dat er nu nog steeds mensen hier serieus alinea's aan gaan wijden vol zuurheid. Lekker boeiend mensen, 't is een fucking liedje.
Nothing to see here people, move along.
Hobbymatig dus. Niets mis mee. Voor sommige mensen is het echter gewoon werk. Ewbank is een broodproducer. Doet zijn werk goed en perst er regelmatig een hit uit. Ook niets mis mee.quote:Op dinsdag 23 april 2013 18:03 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Fuck hits man, ik maak muziek voor independant developers, dat is imo een stuk belonender dan ergens tussen een paar omhoog gekochtte malloten staan op een lijstje.
broodproducers doen niet hun werk 'goed' maar doen wat er verwacht word van ze door de machine, dat zegt niks over kwaliteit.quote:Op dinsdag 23 april 2013 18:17 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Hobbymatig dus. Niets mis mee. Voor sommige mensen is het echter gewoon werk. Ewbank is een broodproducer. Doet zijn werk goed en perst er regelmatig een hit uit. Ook niets mis mee.
Ik heb het niet over broodproducers an sich, maar over Ewbank in 't bijzonder. Maar goed, het is nu eenmaal lekker om een gevestigde naam af te zeiken.quote:Op dinsdag 23 april 2013 18:19 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
broodproducers doen niet hun werk 'goed' maar doen wat er verwacht word van ze door de machine, dat zegt niks over kwaliteit.
Denk dat mensen die interesse hebben dan wel gaan kijken ongeacht op welke zender het wordt uitgezonden. In ieder geval denk ik dat je dan minder gezeik had aangezien het wel namens het volk is en mensen ook echt mee kunnen beslissen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 16:02 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ja maar dan hadden we weer discussie gehad over op welke zender het dan moet. NPO-kijkers kijken nauwelijks RTL en andersom.
We moeten gewoon accepteren dat Nederland niet 1 mening heeft en dat niet iedereen van hetzelfde houdt. "Dé Nederlandse identiteit bestaat niet".
Gevestigde naam? ik had voor dit achterlijke stukje wansmaak nognooit die naam gehoordquote:Op dinsdag 23 april 2013 18:30 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik heb het niet over broodproducers an sich, maar over Ewbank in 't bijzonder. Maar goed, het is nu eenmaal lekker om een gevestigde naam af te zeiken.
Overigens ben ik er vrij zeker van dat als jij een telefoontje van een publisher krijgt die met een voorschot staat te wapperen, je niet weet hoe snel je bij het kruisje moet tekenen
quote:Op dinsdag 23 april 2013 18:07 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
God, jongen. doe toch niet zo moeilijk. Dit is een stukje c.v. van 'm. Een goede popsong herken je aan een aantal standaard punten die ook jij ongetwijfeld zult kennen. En ook dan is succes nog niet gegarandeerd. En verder hap ik niet.
Ik vond het echt verbijsterend en ergerniswekkend slecht, terwijl ik prima in staat ben om me niet te ergeren aan slechte muziek. Dat schreef ik vorige week al na 1 keer horen en toen de hetze nog los moest komen. Dus nog echt van een andere orde dan de normale Borsatoshit, die verontwaardigd mij echt niet meer. Daar komt dan nog bij dat dit lied een heel andere bedoeling heeft dan alleen maar geld verdienen aan de Borsatofans.quote:Op dinsdag 23 april 2013 18:09 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Het koningslied vind ik dan ook ten dele mislukt, ja. Zo dramatisch als er over wordt gedaan vind ikechter ook weer wat overdreven.
Zonder het bestaan van het internet en met het huidige tv-landschap zou er niemand op tv hebben durven zeggen dat het nummer ruk is. Dat is wat er mis is. Dat is de reden van de ophef.quote:Op dinsdag 23 april 2013 18:09 schreef IntensiveGary het volgende: Het koningslied vind ik dan ook ten dele mislukt, ja. Zo dramatisch als er over wordt gedaan vind ikechter ook weer wat overdreven.
Ofwel; jij kiest het onderstaande nummer als koningsliedquote:Op dinsdag 23 april 2013 20:19 schreef skrn het volgende:
Ik ga niet voor anderen spreken. Maar ik vind de huidige generatie BN'ers met hun diva-gedrag vreselijk. Ze worden gesteund door programma's als RTL Boulevard, weten voor elk wissewasje op tv te komen, steken bij elkaar de veren in de reet en schuiven lucratieve baantjes over en weer.
Precies. Het is een cirkeltje van mensen dat elkaar continu op de schouders aan het kloppen is.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:19 schreef skrn het volgende:
[..]
Zonder het bestaan van het internet en met het huidige tv-landschap zou er niemand op tv hebben durven zeggen dat het nummer ruk is. Dat is wat er mis is. Dat is de reden van de ophef.
Ik ga niet voor anderen spreken. Maar ik vind de huidige generatie BN'ers met hun diva-gedrag vreselijk. Ze worden gesteund door programma's als RTL Boulevard, weten voor elk wissewasje op tv te komen, steken bij elkaar de veren in de reet en schuiven lucratieve baantjes over en weer. Zo kan het voorkomen dat iemand zonder toneeltalent, zoals Jan Smit, een hoofdrol krijgt in een Nederlandse film. Kritiek hierop wordt afgedaan als gezeik en met de mededeling dat die critici niks hebben bereikt in hun leven.
Ongegeneerd wordt domheid als standaard verkocht.
Al die BN'ers hebben gewoon niet in de gaten dat er nog een samenleving bestaat die niet elke dag hun showbiz-nieuws krijgt via RTL Boulevard, Willen ze een lied maken voor alle Nederlanders, zullen ze iets beter hun best moeten doen de verschillende culturen binnen de Nederlandse samenleving te binden.
Oh, nog niet eens gezien of gehoord. Best leuk gedaan!quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:23 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ofwel; jij kiest het onderstaande nummer als koningslied?
Helemaal gelijk, TV en showbizz wereldje is echt vreselijk geworden in Nederland, zoveel talentloze figuren die elkaar maar blijven steunen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:19 schreef skrn het volgende:
[..]
Zonder het bestaan van het internet en met het huidige tv-landschap zou er niemand op tv hebben durven zeggen dat het nummer ruk is. Dat is wat er mis is. Dat is de reden van de ophef.
Ik ga niet voor anderen spreken. Maar ik vind de huidige generatie BN'ers met hun diva-gedrag vreselijk. Ze worden gesteund door programma's als RTL Boulevard, weten voor elk wissewasje op tv te komen, steken bij elkaar de veren in de reet en schuiven lucratieve baantjes over en weer. Zo kan het voorkomen dat iemand zonder toneeltalent, zoals Jan Smit, een hoofdrol krijgt in een Nederlandse film. Kritiek hierop wordt afgedaan als gezeik en met de mededeling dat die critici niks hebben bereikt in hun leven.
Al die BN'ers hebben gewoon niet in de gaten dat er nog een samenleving bestaat die niet elke dag hun showbiz-nieuws krijgt via RTL Boulevard, Willen ze een lied maken voor alle Nederlanders, zullen ze iets beter hun best moeten doen de verschillende culturen binnen de Nederlandse samenleving te binden.
nee dan de echte artiesten zoals jijquote:Op dinsdag 23 april 2013 18:19 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
broodproducers doen niet hun werk 'goed' maar doen wat er verwacht word van ze door de machine, dat zegt niks over kwaliteit.
kritiek op de bakker is prima, publiekelijk de grond in trappen waardoor hij zich genoodzaakt ziet zijn toko te sluiten gaat te ver.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:41 schreef Litpho het volgende:
[..]
Want alleen als je het zelf beter kan, mag je kritiek hebben.
Zie het uitgekauwde bakkervoorbeeld wat al een paar keer voorbij is gekomen.
quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:23 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ofwel; jij kiest het onderstaande nummer als koningslied?
ja?quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:44 schreef DroogDok het volgende:
[..]
nee dan de echte artiesten zoals jij
Als die bakker smerige broodjes wil verkopen moet die het zelf weten maar als hij die broodjes beweert namens mij te verkopen kan hij daar maar beter mee ophouden. En nee, ik kan zelf geen brood bakken maar ik weet wel hoe lekker brood smaakt.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:46 schreef DroogDok het volgende:
[..]
kritiek op de bakker is prima, publiekelijk de grond in trappen waardoor hij zich genoodzaakt ziet zijn toko te sluiten gaat te ver.
Verergering: Namens jou te verkopen op een evenement wat internationale aandacht zal krijgen en alle bezwaren van jou daartegen laatdunkend afdoend als azijnpisserijquote:Op dinsdag 23 april 2013 21:35 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Als die bakker smerige broodjes wil verkopen moet die het zelf weten maar als hij die broodjes beweert namens mij te verkopen kan hij daar maar beter mee ophouden. En nee, ik kan zelf geen brood bakken maar ik weet wel hoe lekker brood smaakt.
Nou ja, ik heb niets ergers gezien dan "mild stenigen" wat mag ik hopen toch echt spreekwoordelijk is. Als je je daardoor (en door het feit dat mensen je afdankertjes niet automatisch als het gezongen woord van God zien) al genoodzaakt bent om de toko te sluiten...quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:46 schreef DroogDok het volgende:
[..]
kritiek op de bakker is prima, publiekelijk de grond in trappen waardoor hij zich genoodzaakt ziet zijn toko te sluiten gaat te ver.
Geen idee nog. Een biertje drinken denk ikquote:Op dinsdag 23 april 2013 22:11 schreef DroogDok het volgende:
Ik ga lekker meezingen 30 april, wat gaan jullie doen? In een hoekje huilen dat het nummer zo slecht is?
Met Marco Borsato het Wilhelmus meezingenquote:Op dinsdag 23 april 2013 22:11 schreef DroogDok het volgende:
Ik ga lekker meezingen 30 april, wat gaan jullie doen? In een hoekje huilen dat het nummer zo slecht is?
jou uitlachenquote:Op dinsdag 23 april 2013 22:11 schreef DroogDok het volgende:
ik ga niet strijden als een leeuw voor Willem-Alexanderquote:Op dinsdag 23 april 2013 22:42 schreef skrn het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ik ga die onzin echt niet uitkramen.
Wat goed gedaan? Een infantiel nummer schrijven?quote:Op dinsdag 23 april 2013 22:58 schreef MrSweets het volgende:
Op een gegeven moment moet je ook gewoon je verlies kunnen nemen en eerlijk en objectief kunnen kijken naar het resultaat.
Wat dat betreft heeft die ewbeck het goed gedaan, echt respect daarvoor.
Het was een leuk initiatief maar het is helaas niet geworden wat vooraf de bedoeling was helaas volgende keer beter.
Hij haalde ook het "begraven in schaamte" aan. Kennelijk vatte hij dat op als "levend begraven".quote:Op dinsdag 23 april 2013 22:24 schreef Litpho het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb niets ergers gezien dan "mild stenigen" wat mag ik hopen toch echt spreekwoordelijk is. Als je je daardoor (en door het feit dat mensen je afdankertjes niet automatisch als het gezongen woord van God zien) al genoodzaakt bent om de toko te sluiten...
Kan dat dan ??? Ik breek mijn tong erover en krijg het niet uit mijn strotquote:Op dinsdag 23 april 2013 22:11 schreef DroogDok het volgende:
Zich terug trekken, inzien dat het een slecht nummer is en er niet verder mee willen gaan.quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:18 schreef skrn het volgende:
[..]
Wat goed gedaan? Een infantiel nummer schrijven?
Hier ben ik het zo mee eens!quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:19 schreef skrn het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld het eerste nummer zijn dat vaker betaald dan niet betaald is gedownload.quote:Op dinsdag 23 april 2013 21:16 schreef Tiemie het volgende:
Nu gaat het lied dus door omdat "het nummer op 1 staat in de download top 100" volgens van der ende...iedereen weet toch dat platenmaatschappijen iTunes leeg kopen zodat het nummer op 1 komt?
Er was ook krap tijd he. 't moest ook in no-time in elkaar geflanst worden, en dan dat gekut met ingestuurde stukjes van mensen er nog bij....quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:18 schreef skrn het volgende:
[..]
Wat goed gedaan? Een infantiel nummer schrijven?
30 april ben ik dat hele koningslied allang vergeten ... hell het enige dat blijft hangen is de W van Willemquote:Op dinsdag 23 april 2013 22:11 schreef DroogDok het volgende:
Ik ontvlucht Nederland en ga op vakantie. Beste beslissing everquote:Op dinsdag 23 april 2013 22:11 schreef DroogDok het volgende:
Ik ga met een vriendin naar de bioscoop. We willen hier niks mee te maken hebben.quote:Op woensdag 24 april 2013 04:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
30 april ben ik dat hele koningslied allang vergeten ... hell het enige dat blijft hangen is de W van Willem
ik denk dat ik 30 april gewoon een biertje ga drinken in de stad
Begrijpend lezen is op zoveel verschillende vlakken niet zijn sterke punt, ben ik bang.quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:24 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Hij haalde ook het "begraven in schaamte" aan. Kennelijk vatte hij dat op als "levend begraven".
Nou... volgens mij vond ie zelf dat het geen slecht nummer was, maar dat het volk het gewoon niet snapt... ofzoquote:Op dinsdag 23 april 2013 23:42 schreef MrSweets het volgende:
[..]
Zich terug trekken, inzien dat het een slecht nummer is en er niet verder mee willen gaan.
Die en de mol snappen het alleen niet en gaan toch door :S
quote:ik trek hierbij het Koningslied terug en wens u allen heel veel plezier met het zingen van: 'Zo mooi als jij' van de 3Js, 'het Koninginnelied' van RTL Boulevard, 'Je bent een Koning' van 2 Utrechtse studenten, '10.000 reasons' van Matt Redmann, 'Jij en ik onder de zon' in het overleden drents van Nico Dijkshoorn of het lied dat Sylvia Witteman, Johan Vlemmix en Giel Beelen gaan produceren in al hun wijsheid van muziek en de nederlandse taal.
Wat het een slecht nummer maakt, aangezien het een nummer namens het volk moest zijnquote:Op woensdag 24 april 2013 07:16 schreef Flurry het volgende:
Nou... volgens mij vond ie zelf dat het geen slecht nummer was, maar dat het volk het gewoon niet snapt... ofzo
Bussemaker wil taalfouten uit Koningslied halenquote:De taalfouten moeten uit het Koningslied worden gehaald voordat prins Willem-Alexander dinsdag wordt toegezongen. Dat zegt minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) woensdag in De Telegraaf.
Het kromme Nederlands in het lied is de onderwijsminister volgens de krant niet ontgaan. "Nu het lied alsnog gezongen gaat worden, moeten we wel even naar de taal- en spelfouten kijken." Maandag zei de minister al schertsend dat het Koningslied misschien beter was geweest als de taaleisen voor pabostudenten eerder waren opgeschroefd.
Bussemaker is volgens de krant niet rouwig om de kritiek op het lied. "Kunst kan ontroeren, inspireren, confronteren en choqueren. Dat is het Koningslied toch goed gelukt."
Willem-Alexander heeft dinsdag te kennen gegeven dat hij het jammer vindt dat het Koningslied tot zo veel controverse heeft geleid. Hij zei verder dat hij het niet handig zou vinden om zich inde discussie te mengen. Prinses Máxima zei dat het lied in de eerste plaats moet verbinden.
Tuurlijk nietquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Heeft iedereen niet gewoon voor niets meegewerkt?
Volgens mij wel.quote:
ook leukquote:Op woensdag 24 april 2013 06:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ga met een vriendin naar de bioscoop. We willen hier niks mee te maken hebben.
ik had mijn mond al vol toen ik las wie het stukje geschreven had maar hier ben ik het eigenlijk wel mee eensquote:Op woensdag 24 april 2013 10:56 schreef Elfletterig het volgende:
Bijval voor Hexagon, geschreven door Theodor Holman in Parool:
Ewbank bewees dat hij geen kunstenaar, maar een prutser is
Het gaat dan bij hits ook niet om de muziek, maar om de persoon die het brengt en de reclamecampagne die erachter hangt. Zonder pluggen geen hit.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:17 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Maak er dan van:quote:
Goeie suggestie. Ik heb het doorgevoerd.quote:Op woensdag 24 april 2013 11:46 schreef najazeg het volgende:
[..]
Maak er dan van:
De W van Winter: Stamppot eten.
Diverse stamppotten zijn immers wintergerechten en bovendien ga je niet stamppot eten als je wakker wordt. Plus dat die dubbele punt die hele zin correct maakt, dan hoeft W en Stamppot niet meer per se op elkaar te slaan. Dat slaat dan op de winter.
topquote:Op woensdag 24 april 2013 11:46 schreef najazeg het volgende:
[..]
Maak er dan van:
De W van Winter: Stamppot eten.
Diverse stamppotten zijn immers wintergerechten en bovendien ga je niet stamppot eten als je wakker wordt. Plus dat die dubbele punt die hele zin correct maakt, dan hoeft W en Stamppot niet meer per se op elkaar te slaan. Dat slaat dan op de winter.
zou kunnen maar loopt dan weer niet in het lied...quote:Op woensdag 24 april 2013 12:17 schreef Perrin het volgende:
Zoiets?
Jij beschermt ons tegen alles wat komt
Jij zult waken als ik slaap
Jij behoedt mij voor de storm
Houd mij veilig Je steunt me zolang als ik leef
Dat vind ik niet. Als de tekst klopt en echt gaat over hoe wij (het volk) achter de koning staan en hij z'n best doet ons te beschermen en alles te geven wat in z'n macht ligt vind ik het best een geschikt lied.quote:Op woensdag 24 april 2013 12:25 schreef Elfletterig het volgende:
Het lied is een dusdanige puinhoop dat grammaticale verbeteringen weinig tot niets uithalen: het blijft een gedrocht. Het is alsof je het monster van Loch Ness voorziet van wat make-up...
dit. Dan wil ik het best nog een kans geven.quote:Op woensdag 24 april 2013 12:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat vind ik niet. Als de tekst klopt en echt gaat over hoe wij (het volk) achter de koning staan en hij z'n best doet ons te beschermen en alles te geven wat in z'n macht ligt vind ik het best een geschikt lied.
Het probleem is alleen dat we volgens de tekst zowel voor, achter als naast de koning staan. En het slaat verder ook nergens op. W-A doet niet z'n best om ons te beschermen. Dat doet de AIVD, de politie, het leger, de ME, enzovoort.quote:Op woensdag 24 april 2013 12:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat vind ik niet. Als de tekst klopt en echt gaat over hoe wij (het volk) achter de koning staan en hij z'n best doet ons te beschermen en alles te geven wat in z'n macht ligt vind ik het best een geschikt lied.
Je kunt moeilijk over zijn lintjeknip-skills zingen en over zijn voorliefde voor vakanties en huizen in het buitenlandquote:Op woensdag 24 april 2013 12:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat we volgens de tekst zowel voor, achter als naast de koning staan. En het slaat verder ook nergens op. W-A doet niet z'n best om ons te beschermen. Dat doet de AIVD, de politie, het leger, de ME, enzovoort.
Als het echt te kritiek wordt, vlucht W-A naar Canada ofzo...
Je moet ook niet verwachten dat je met dit lied een republikein achter het koningshuis krijgt natuurlijkquote:Op woensdag 24 april 2013 12:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat we volgens de tekst zowel voor, achter als naast de koning staan. En het slaat verder ook nergens op. W-A doet niet z'n best om ons te beschermen. Dat doet de AIVD, de politie, het leger, de ME, enzovoort.
Als het echt te kritiek wordt, vlucht W-A naar Canada ofzo...
Ach, zo moeilijk kan het niet zijn, toch?quote:Op woensdag 24 april 2013 12:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je kunt moeilijk over zijn lintjeknip-skills zingen en over zijn voorliefde voor vakanties en huizen in het buitenland
Kijk, das nou pas een songtekst.quote:Op woensdag 24 april 2013 12:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ach, zo moeilijk kan het niet zijn, toch?
In de regen en de wind
Gaat het werkvolk aan de slag
En jij knipt soms een lint
Zo vul jij je werkdag
Komt er ellende op ons af
Dan vertrek je op een draf
En wordt de toestand echt kritiek
dan zit jij in Mozambique
al sinds jaar en dagquote:Op woensdag 24 april 2013 12:31 schreef Loekie1 het volgende:
want sinds wanneer beschermt het volk de koning?
Kijk da's tenminste een eerlijk koningsliedquote:Op woensdag 24 april 2013 12:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ach, zo moeilijk kan het niet zijn, toch?
In de regen en de wind
Gaat het werkvolk aan de slag
En jij knipt soms een lint
Zo vul jij je werkdag
Komt er ellende op ons af
Dan vertrek je op een draf
En wordt de toestand echt kritiek
dan zit jij in Mozambique
quote:Op woensdag 24 april 2013 13:38 schreef Elfletterig het volgende:
Kijk, we zijn er al bijna.
Je mooie vrouw heet Maxima,
maar ze heeft een foute pa
En die verdedig jij alom.
Dat vinden wij een beetje dom
Zekers. Ik vind het niet kunnen dat gejij en gejou in zo'n lied. Of een Ali-B die Balkende met jou aanpreekt. Onfatsoenlijk.quote:Op woensdag 24 april 2013 13:57 schreef Elfletterig het volgende:
Trouwens ook nog een interessante zienswijze in (nota bene) het Reformatorisch Dagblad:
Jijen en jouwen in koningslied is gebrek aan beschaving
Gedateerd conservatisme van het RefDag, meer tutoyeren ben ik wel voor. Echter: je moet mensen wel respecteren en 'u' zeggen totdat ze zeggen: 'zeg maar jij'. Kan me daarom wel ergens voorstellen dat ze zich ergeren aan het tutoyeren van de koning in een liedje.quote:Op woensdag 24 april 2013 13:57 schreef Elfletterig het volgende:
Trouwens ook nog een interessante zienswijze in (nota bene) het Reformatorisch Dagblad:
Jijen en jouwen in koningslied is gebrek aan beschaving
zo zeggen wij dat op de straat vriend!quote:
quote:Op woensdag 24 april 2013 13:38 schreef Elfletterig het volgende:
Zo mooi vind ik haar niet.. ze heeft iets van een paardquote:Op woensdag 24 april 2013 13:38 schreef Elfletterig het volgende:
En van die puntige knieënquote:Op woensdag 24 april 2013 20:23 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Zo mooi vind ik haar niet.. ze heeft iets van een paard
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
quote:Op woensdag 24 april 2013 20:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
En van die puntige knieënLOL.. ach het is offtopic, maar ik vind Maxima echt niet mooi.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je had liever gehad dat ze een burka droeg..?quote:Op woensdag 24 april 2013 20:32 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
LOL.. ach het is offtopic, maar ik vind Maxima echt niet mooi.
Dat niet. Vind haar wel sympathiek en een leuk persoon, maar knap.. nee, daarvoor heeft ze een te grof gezicht. Smaken verschillen zullen we maar zeggen..quote:Op woensdag 24 april 2013 22:35 schreef Maron het volgende:
[..]
Je had liever gehad dat ze een burka droeg..?
NsmGGsonmj!quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:22 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat vooral jaGVD, het eerste wat-ie zei toen-ie op mocht draven bij DWDD. jankzak
Daphne Deckers ? Dat is de vrouw van de man die in het inhuldigingscomite zit.quote:Op donderdag 25 april 2013 10:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
NsmGGsonmj!
NsmGGsonmj!
Vreemd, sommige BN-ers met hun Porsches en 'even-een-maand-bijkomen-op-ibiza-mentaliteit', lijken nog maar weinig realiteitszin te hebben, vreemd, overigens snap ik ook niet wat zo'n John Ewbank Daphne Decker daar doen.
Ze schreef ooit een boek over het moederschapquote:Op donderdag 25 april 2013 10:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Daphne Deckers ? Dat is de vrouw van de man die in het inhuldigingscomite zit.
Verder heeft ze geen meerwaarde nee, waarom die moet meeschrijven ? Zoveel knallers heeft ze niet.
Dat zal me echt niets verbazen. Ze heeft ook meegeschreven aan Oppassen, maar ik heb haar niet op een grap kunnen betrappen. Waarom ze voor alles gevraagd wordt mag Joost weten.quote:Op donderdag 25 april 2013 10:43 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ze schreef ooit een boek over het moederschap![]()
. Waarschijnlijk heeft ze alles door een nanny laten doen, zoals zij dat noemen, en mocht de nanny ook het boek schrijven
![]()
.
Wat betekent dat nou?quote:
Ontplofte egels, nuff' said.quote:
Zangers die dan ineens ook gaan presenteren, acteren, boeken (laten) schrijven en wat meer. Kotsmisselijk wordt je er toch van.quote:Op donderdag 25 april 2013 11:23 schreef Disorder het volgende:
Afgaande op dit topic vallen de meeste Nederlanders die dit lied verschrikkelijk vinden nog het meest om de houding van de BN-ers van vandaag de dag. Het zijn net politici. Ze steken elkaar constant veren in de reet en schuiven baantjes door. Echte artiesten zitten daar nauwelijks tussen.
Vrij naar Dolly Parton: het kostte een vermogen om het zo goedkoop te laten klinken.quote:Op donderdag 25 april 2013 12:06 schreef Mgolovic het volgende:
Ewbank, groot geworden door bestaande Italiaanse nummers schaamteloos te vertalen in het Nederlands en daarvoor de credits op te eisen.
Nog los van de tekst, waar al het nodige aan mankeert, wat-een-gedrocht. Ik had het nummer nog niet gehoord, maar toen ik de eerste noten hoorde verwachtte ik al die zeikerige stem van Marco B. En jawel.... Daarna wordt het blik met B artiesten pas echt open getrokken met als dieptepunt de "drie vingers in de lucht". Kom op zeg, wat denkt Ewbank nou zelf? Dat dat echt een succes zou zijn?
En last but nog least: 1 fucking miljoen Euro verspilt. We laten de oudjes in hun eigen zeik liggen omdat er bezuinigd moet worden, maar voor een liedje wordt 1 miljoen Euro uitgegeven. Een beetje vaderlandlievend artiest had voor nop meegewerkt, of hun gage gedoneerd aan een goed doel.
die vind ik leukquote:Op donderdag 25 april 2013 12:28 schreef June. het volgende:
Het Surinaamse Koningslied: http://www.zie.nl/video/m1nzdtdfxiac
Prima stukquote:Op donderdag 25 april 2013 11:11 schreef Elfletterig het volgende:
Ook Elsevier haalt hard uit:
Plat Koningslied vertegenwoordigt groot deel van Nederland
Er wordt zowel gerefereerd aan de 'klasse' van Ewbank, het jij-bakken waaraan ook RefDag zich stoort, alsook de constatering dat die lied het resultaat is van het culturele / artistieke klimaat in Nederland.
De uitleg die je wist dat vergezocht is....quote:Op donderdag 25 april 2013 12:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Grammaticaal is het volgende juist:
De dag die je wist!
En dan wissen interpreteren als "verwijderen".
Dát zou komen!
Dus:
De dag die je wil verwijderen zou er aan komen.
Niks mis mee dus...
Jawel hoor, als je het zo interpreteert is het de dag die zou komen, niet de dag dat zou komen. Toch nog fout dus.quote:Op donderdag 25 april 2013 12:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Grammaticaal is het volgende juist:
De dag die je wist!
En dan wissen interpreteren als "verwijderen".
Dát zou komen!
Dus:
De dag die je wil verwijderen zou er aan komen.
Niks mis mee dus...
Tikje neerbuigend. Ik kan bijvoorbeeld best wel eens lachen om "plat" vermaak (denk aan een Hans Teeuwen maar die telt waarschijnlijk niet voor zo'n Elsevier figuur want da's wel "high brow"quote:Op donderdag 25 april 2013 11:11 schreef Elfletterig het volgende:
Ook Elsevier haalt hard uit:
Plat Koningslied vertegenwoordigt groot deel van Nederland
Er wordt zowel gerefereerd aan de 'klasse' van Ewbank, het jij-bakken waaraan ook RefDag zich stoort, alsook de constatering dat die lied het resultaat is van het culturele / artistieke klimaat in Nederland.
Mysterie lijkt opgelost, drie keer raden wie in het Nationaal Comité zit, Richard Krajicekquote:Op donderdag 25 april 2013 10:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat zal me echt niets verbazen. Ze heeft ook meegeschreven aan Oppassen, maar ik heb haar niet op een grap kunnen betrappen. Waarom ze voor alles gevraagd wordt mag Joost weten.
Een afkorting voor iets wijs zeg maar danquote:
Natuurlijkquote:Op donderdag 25 april 2013 19:02 schreef gebrokenglas het volgende:
1 miljoen heeft dat lied gekost? Waar zitten de kosten dan in?
Toch een flink deel aan een vergoeding aan de meezingers?
moest ik ook aan denkenquote:Op donderdag 25 april 2013 20:18 schreef Sloggi het volgende:
Ik ben er achter waar ik de melodie eerder heb gehoord.
Disney's Pocahontas.
Je bedoelt natuurlijk het gezeur van een klein deel van Nederland. Niet voor niets kwam Joop met 60% aanzetten natuurlijk!quote:Op donderdag 25 april 2013 21:53 schreef gebrokenglas het volgende:
OK, 150 Mille. Nog een klap geld maar heel Nederland heeft zich even lekker kunnen ergeren.
Heel Nederland? Neen, een klein groepje BNers hield moedig stand tegen de overweldigende negatieve kritiek des volks....
Klopt idd, was ene klein deel der natie die erover zeurde op internet.quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:11 schreef AthCom het volgende:
[..]
Je bedoelt natuurlijk het gezeur van een klein deel van Nederland. Niet voor niets kwam Joop met 60% aanzetten natuurlijk!
60% vond het goed volgens Jopie.quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt idd, was ene klein deel der natie die erover zeurde op internet.
Een groot deel der natie vindt die meuk van Ewbank-Borsato en vrienden wrs gewoon wel te pruimen.
Even leek het op een afrekening met die kliek, maar daarvoor is internet nu eenmaal niet gezaghebbend genoeg. Het was een leuke poging, Ewbank was er al van overstag gegaan. Maar zo'n gehaaide persoon als Van de Ende trapt daar niet in, toch. En die heeft nu eenmaal meer gezag dan enkele duizenden nobodies op internet.
Hoe hebben ze dat dan onderzocht bij 1Vandaag?quote:Op vrijdag 26 april 2013 03:10 schreef Specularium het volgende:
[..]
60% vond het goed volgens Jopie.
Volgens EenVandaag was het 5%, dat lijkt me realistischer.
Als de reacties op Twitter lovend zijn gebruikt die kliek het maar al te graag als bron.
Is het niet in het straatje wordt het afgedaan als internetellende.
quote:Op vrijdag 26 april 2013 03:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe hebben ze dat dan onderzocht bij 1Vandaag?
Ik ben bijv. wel erg veel mensen tegen gekomen die 1) niets wisten van dat gedoe op internet, 2) het lied überhaupt niet hebben gehoord en 3) het überhaupt niets interesseert.
Beetje moeilijk om te bepalen welke gevoelens de meerderheid van de bevolking heeft bij dit lied, volgens mij...
En ik denk dat de meederheid van onze bevolking valt als een blok voor die kliek en alles wat ze voortbrengen, qua muziek, qua tv-programma's.
quote:EenVandaag: 82% vind koningslied slecht
Op 30 april moet Nederland niet het Koningslied, maar het Wilhelmus zingen voor de nieuwe koning en koningin van Nederland. Dat blijkt uit eigen onderzoek van EenVandaag onder ruim 10.000 mensen.
De deelnemers kregen een lijst met mogelijke nummers voorgelegd om te zingen op 30 april, en 30% geeft de voorkeur aan het Wilhelmus. Daarmee is dit het populairste lied. Het Nationaal Comité Inhuldiging maakte vandaag bekend dat het toch vasthoudt aan het officiële Koningslied, maar slechts 5% kiest voor het nummer van John Ewbank. Eén op de drie deelnemers zegt dat het hen eigenlijk niet uitmaakt.
Kritiek ging te ver
Dit weekend werd bekend dat Ewbank het officiële Koningslied terugtrok na zware kritiek. Ook de deelnemers aan het onderzoek zijn negatief: 82 procent van de respondenten die het nummer hebben gehoord vond het slecht, vooral vanwege de tekst. De meeste mensen (55%) vinden de manier waarop de kritiek is geuit wel te ver gaan.
omdat ons staatspropagandanieuws hun dat continu heeft aangesmeerd, gebaseerd op enkel de uitspraak van matig stenigen, de échte (grap) doodsbedreigingen kwamen later pas, voornamelijk door internet trolls, welkom op het internet etc.quote:Op vrijdag 26 april 2013 04:44 schreef sp3c het volgende:
hoe weten ze dan dat de kritiek te ver ging?
Bar weinig, vrees ik...quote:Op vrijdag 26 april 2013 16:52 schreef karton2 het volgende:
[..]
Hoeveel zouden ze er zelf hebben opgekocht om op de eerste plaats te mogen verschijnen?
Begrijp ik het goed dat er wordt gekeken naar de populariteit op youtube vanwege het logo wat erbij staat?quote:
Nee, de Single Top 100 is pure verkoop en niks anders. Lijsten als de Top 40 en Mega Top 50 wegen ook andere zaken mee, zoals airplay en luistergedrag op YouTube etc.quote:Op vrijdag 26 april 2013 16:58 schreef karton2 het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat er wordt gekeken naar de populariteit op youtube vanwege het logo wat erbij staat?
Als dat zo is dan zou het die #1 positie wel verklaren
Waarom zou dat nodig zijn ?quote:Op vrijdag 26 april 2013 16:52 schreef karton2 het volgende:
[..]
Hoeveel zouden ze er zelf hebben opgekocht om op de eerste plaats te mogen verschijnen?
quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:02 schreef Grouch het volgende:
ze verwachten dat het een collectors item wordt
1 miljoen? Van We Are The World werden er wereldwijd 20 miljoen verkocht.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:02 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom zou dat nodig zijn ?
Bedenk: als 1 miljoen mensen het kopen om wat voor reden dan ook (ze vinden het mooi, ze vinden het zielig voor Ewbank, ze verwachten dat het een collectors item wordt etc) eindigt het liedje al snel hoog. En dat soort verkoopcijfers zijn voor veel artiesten ook prima nieuws.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen 15 miljoen mensen zijn die het bagger vinden
Maar we hebben het hier over de singles toplijst van een paar weekjesquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:21 schreef psychosomatic het volgende:
[..]
1 miljoen? Van We Are The World werden er wereldwijd 20 miljoen verkocht.
Je hebt volgens mij al een nummer 1 met 25000 downloadsquote:Op vrijdag 26 april 2013 18:02 schreef Grouch het volgende:
Bedenk: als 1 miljoen mensen het kopen om wat voor reden dan ook
geef de marokkaan maar weer de schuldquote:Op vrijdag 26 april 2013 21:50 schreef Loekie1 het volgende:
Paul de Leeuw vertelde bij DWDD wie de drie vingers omhoog heeft verzonnen: Ali B.
Niet verrassend, toch? Deed hij bij Marco B ook destijds.quote:Op vrijdag 26 april 2013 21:50 schreef Loekie1 het volgende:
Paul de Leeuw vertelde bij DWDD wie de drie vingers omhoog heeft verzonnen: Ali B.
Waar slaan die 3 vingers eigenlijk op? Of heeft het geen betekenis? Ali B..quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:01 schreef Perrin het volgende:
Zo erg is drie vingers in de lucht toch niet? Niet heel koninklijk ofzo, maar lang niet het ergste van het koningslied, vinnik.
Het is de W van Willem.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:24 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Waar slaan die 3 vingers eigenlijk op? Of heeft het geen betekenis? Ali B..
De W van Willem.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:24 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Waar slaan die 3 vingers eigenlijk op? Of heeft het geen betekenis? Ali B..
Dit.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:01 schreef Perrin het volgende:
Zo erg is drie vingers in de lucht toch niet? Niet heel koninklijk ofzo, maar lang niet het ergste van het koningslied, vinnik.
1) Omdat er toen nog geen zwakzinnige hiphop (pleonasme) doorheen zatquote:Op vrijdag 26 april 2013 23:51 schreef TLC het volgende:
Waarom kunnen artiesten in het buitenland wel samen tot 1 mooi nummer komen ?![]()
Omdat deze niet door Daphne Dekkers zijn geschrevenquote:Op vrijdag 26 april 2013 23:51 schreef TLC het volgende:
Waarom kunnen artiesten in het buitenland wel samen tot 1 mooi nummer komen ?![]()
Lied nummer twee is een cover (het origineel is geschreven door Lou Reed), nummer één is geschreven door twee mensen die - in tegenstelling tot John E. - wél liedjes kunnen schrijven, te weten Michael Jackson en Lionel Richie.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:51 schreef TLC het volgende:
WTF. 1-op-1 kopie.quote:Op zaterdag 27 april 2013 13:10 schreef Loekie1 het volgende:
K-Otic met 'I surrender' lijkt wel héél erg op ons Kroningslied. Komt uit 2008. Ewbank zal wel boos zijn, hij heeft zijn nummer in 2005 geschreven, zegt hij!
Heerlijk dat droge "Misschien een leuk idee om het refrein te gebruiken voor een kroningslied of zo...." commentaar eronderquote:Op zaterdag 27 april 2013 13:10 schreef Loekie1 het volgende:
K-Otic met 'I surrender' lijkt wel héél erg op ons Kroningslied. Komt uit 2008. Ewbank zal wel boos zijn, hij heeft zijn nummer in 2005 geschreven, zegt hij!
Nee, wat was dat dan?quote:Op zaterdag 27 april 2013 15:07 schreef MrSweets het volgende:
Mensen Panache nog gezien ?
Tis een grote belangen verstrengeling daaro lol.
Dit kan toch echt niet, word er nergens een protest georganiseerd ofzo ? Dit kun je toch niet aanbieden....
Grappig programma van jan jaap van der wal.quote:
Dank voor de kijktip. Was zeker de moeite waard!quote:Op zaterdag 27 april 2013 15:07 schreef MrSweets het volgende:
Dit kan toch echt niet, word er nergens een protest georganiseerd ofzo ? Dit kun je toch niet aanbieden....
want dat was nog niet duidelijk?quote:Op zaterdag 27 april 2013 15:07 schreef MrSweets het volgende:
Bij mij welquote:Op zaterdag 27 april 2013 18:29 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
want dat was nog niet duidelijk?
Ik wacht nog even op de extended versie van de uitzending van HIGNFY van deze week.quote:Op zaterdag 27 april 2013 18:38 schreef Elfletterig het volgende:
Britten kunnen op BBC wel lachen om ons Koningslied - 'crap'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |