abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:24:52 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_125631266
John Ewbank trekt het Koningslied terug

quote:
Storm van kritiek op Koningslied: 'Dit is een ouderwetse draak. Vre-se-lijk'

John Ewbank, Marco Borsato, Guus Meeuwis, Alain Clark en vele anderen hebben er hard hun best voor gedaan, maar in de eerste uren na de release van het Koningslied kan hun werk vooral rekenen op kritiek. 3FM-dj Giel Beelen noemde het lied in zijn radioprogramma al 'een draak.' Nico Dijkshoorn gaat verder en roept op tot 'een milde steniging.' .

Ook Robert van Gijssel, poprecensent voor de Volkskrant, is vernietigend in zijn oordeel. 'Dit is een ouderwetse draak. Het begint nog veelbelovend, maar na de eerste, kromme, zin gaat het fout. Het komt ook niet meer goed', zegt de recensent. 'Je hoopt nog dat het goed gaat komen maar dat is niet zo.'

Of er ook iets goed te zeggen valt over het nummer? Eigenlijk niet.' Van Gijssel ziet niemand het lied meezingen en mist een catchy refrein. 'Nu is het net een scène uit een Disneyfilm waar een vader voor het eerst zijn zoon ontmoet. En dat rapgedeelte, met de W van Willem. Vre-se-lijk.'

Twitter

Twitteraars bespotten vooral het taalgebruik. De zinnen 'Hou je veilig' en 'De dag die je wist dat zou komen', worden afgemaakt vanwege de slechte grammatica.

Maar ook los van de tekst weten de twitteraars maar weinig positiefs te melden over het koningslied, dat in korte tijd trending topic werd. Met het commentaar voldoet het koningslied wel aan de samenbindende doelstelling van het lied, zo meent een twitteraar. 'Als het #Koningslied bedoeld is om Nederland dichter bij elkaar te brengen, dan is dat nu al gelukt!! Echt IEDEREEN vindt het kut.' aldus @pvoogt.

Youtube

Maar niet alleen de reacties op Twitter zijn negatief. Ook de mensen die naar het lied luisteren op Youtube zijn overwegend afwijzend. Bij de video's kan anoniem een positief of negatief 'duimpje' gegeven worden. Van de eerste vierhonderd reacties zijn er driehonderd negatief.

In de reacties onder het filmpje wordt de draak gestoken met de intentie van het aanstaand koningspaar om te troon te bestijgen: 'Ik denk dat Wim-Lex en Máxima direct rechtsomkeert maken in hun groene draak en linea recta naar Argentinië emigreren als dit wangedrocht uit de speakers knalt.'

Componist John Ewbank liet twee dagen van te voren nog licht gespannen te zijn over de reacties op het Koningslied, maar de reacties waren volgens de schrijver toen 'vooralsnog positief.' Een blik op de eerste reacties lijkt dat beeld vooralsnog dus niet te bevestigen.

Positief

Toch is het met goed zoeken wel mogelijk fans van het koningslied te vinden. Oud-vakbondsleider Doekle Terpstra vindt het 'een fraaie compilatie van stemmen.' Ook eigenaar van een platenlabel Jack London zegt op Twitter dat hij het lied wel mee vindt vallen. 'Mooi nummer.'

Twitteraar Tine de JongVeenstra laat weten het lied wél mooi te vinden. "Het lijkt me heel ontroerend als alle kinderen meezingen.' Ook Dieuwke de Boer snapt niets van alle commotie in haar twitterlijst. 'Als ik Willem-Alexander zou ik trots zijn!'

Volkskrant

bron NOS

Ruim 20.000 handtekeningen tegen koningslied

Als je een echte waaghals bent, hier is het: De aanslag op je oren...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
GVerbaan twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 23:38:28 De dag die we niet wisten dat zou komen. #koningsliedloos reageer retweet
pi_125631301
Ah, deeltje #5... het topic die ik wist dat zou komen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:01 schreef Hexagon het volgende:
De verkoop is geen graadmeter. Dat zegt weinig over de mensen die het niet kopen.
De verkoop is wel degelijk een graadmeter. Of denk je oprecht dat figuren als Gers Pardoel vanwege hun uitzonderlijke talent zijn uitgenodigd om mee te doen aan het nummer?

Joop van den Ende verdedigde gisteren het nummer ook al bij DWDD door erop te wijzen dat het op #1 binnenkomt in de hitlijst. Verkoop is hét criterium bij uitstek.
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:28:11 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125631361
Henny Vrienten en Spinvis worden steeds als tekstschrijvers genoemd. Ik dacht niet dat Henny Vrienten nog zoveel teksten schreef. Spinvis is veel te 'eigen'.

Maar er lopen in Nederlands zoveel getalenteerde tekstschrijvers rond. We hebben zo'n traditie op dat gebied. Keuze te over.
The love you take is equal to the love you make.
pi_125631389
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:25 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De verkoop is wel degelijk een graadmeter. Of denk je oprecht dat figuren als Gers Pardoel vanwege hun uitzonderlijke talent zijn uitgenodigd om mee te doen aan het nummer?

Joop van den Ende verdedigde gisteren het nummer ook al bij DWDD door erop te wijzen dat het op #1 binnenkomt in de hitlijst. Verkoop is hét criterium bij uitstek.
Alsof een hitlijst nog wat betekent hier, 1000 ex verkopen en je staat nr 1.

Die artiesten zijn uitgenodigd onder het mom van ons kent ons. En die willen meedoen om een graantje van het succes mee te pikken voor hun eigen carriere.
  Forum Admin dinsdag 23 april 2013 @ 10:29:35 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_125631397
quote:

[..]

Het is al een tijdje bekend(kan helaas zo het artikel er niet bij vinden)dat die plaatsen gewoon gekocht worden..

Maw het word ons lekker door de strot gedrukt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin dinsdag 23 april 2013 @ 10:30:06 #6
pi_125631414
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:29 schreef macca728 het volgende:

[..]

Alsof een hitlijst nog wat betekent hier, 1000 ex verkopen en je staat nr 1.

Die artiesten zijn uitgenodigd onder het mom van ons kent ons. En die willen meedoen om een graantje van het succes mee te pikken voor hun eigen carriere.
Geweldig, Daphne Deckers :') man-lief zal d'r wel ff helpen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_125631422
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:28 schreef Lienekien het volgende:
Henny Vrienten en Spinvis worden steeds als tekstschrijvers genoemd. Ik dacht niet dat Henny Vrienten nog zoveel teksten schreef. Spinvis is veel te 'eigen'.

Maar er lopen in Nederlands zoveel getalenteerde tekstschrijvers rond. We hebben zo'n traditie op dat gebied. Keuze te over.
Ja, zoals Ewbank :) Jammer dat het nummer dat hij uiteindelijk geschreven heeft zo verschrikkelijk is en hij dat zelf niet wil inzien.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_125631431
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Geweldig, Daphne Deckers :') man-lief zal d'r wel ff helpen.
Ja dat bedoel ik en wat denk je van Jennifer Ewbank ???????
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:30:57 #9
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_125631442
quote:
Voor Joop en concorten idd. Kijkcijfers net zo: hoe meer hoe beter, denken ze.
Kwaliteit doet er niet toe. Oh pardon, het gaat om advertentieverkoop. :+
How can I make this topic about me?
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:31:59 #10
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_125631458
Sowieso snap ik niet waar dat zogenaamde koningslied voor nodig is. Wat een opgeklopte hysterie zeg en dat allemaal voor het huldigen van een paar uitvreters.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:32:00 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125631459
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, zoals Ewbank :) Jammer dat het nummer dat hij uiteindelijk geschreven heeft zo verschrikkelijk is en hij dat zelf niet wil inzien.
Ewbank zou ik niet direct meerekenen. Ik zit meer te denken aan Huub van der Lubbe, Ivo de Wijs, Daniël Lohues, etc.
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:33:04 #12
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125631499
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:32 schreef Lienekien het volgende:
Daniël Lohues, etc.
We moeten t wel kunnen verstaan
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_125631508
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Het nummer is hetzelffde als het gebruikelijke repertoire van Borsato. Alleen nu komt er kritiek op omdat het van ons allen zogenaamd is.
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:33:35 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125631513
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:33 schreef Stefan het volgende:

[..]

We moeten t wel kunnen verstaan
Hij schrijft het, hij zingt het niet.
pi_125631520
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Voor Joop en concorten idd. Kijkcijfers net zo: hoe meer hoe beter, denken ze.
Kwaliteit doet er niet toe. Oh pardon, het gaat om advertentieverkoop. :+
Ik vind dit zo mooi aan die hele hype. Vallen over een nummer onder andere vanwege de taalfouten, terwijl het merendeel zelf als een halve analfabeet praat/schrijft.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  Forum Admin dinsdag 23 april 2013 @ 10:34:34 #16
pi_125631553
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:30 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik en wat denk je van Jennifer Ewbank ???????
Zelfde verhaal helaas. Gewoon ''bekende'' Nederlanders die elkaar veren in de reet steken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

Het nummer is hetzelffde als het gebruikelijke repertoire van Borsato. Alleen nu komt er kritiek op omdat het van ons allen zogenaamd is.
Ik wil niet zo ver gaan om Borsato ''goed'' te noemen, maar dit nummer is zo vreselijk slecht. Puur taaltechnisch alleen al..

Beetje alsof je een kind van down hebt dat je een tekening komt geven onder het spuug en snotjes. ''Dank je wel nozem, hardstikke mooi.''
pi_125631576
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Zelfde verhaal helaas. Gewoon ''bekende'' Nederlanders die elkaar veren in de reet steken.

[..]

Ik wil niet zo ver gaan om Borsato ''goed'' te noemen, maar dit nummer is zo vreselijk slecht. Puur taaltechnisch alleen al..
Ik vind Borsato ook helemaal niet goed. :)

Alleen het nummer lijkt veel op andere nummers van Ewbank, altijd hetzelfde gedreutel op een gestolen melodie.

Alleen nu moet het een speciaal lied zijn. En dat is het niet.
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:37:29 #18
19840 Libris
Live from Singapore
pi_125631645
Meer fundamenteel, het is geen meezingnummer. De meerstemmingheid en vreemd ritme in het begin en de rap later in het nummer zijn niet geschikt om door 'heel Nederland' mee te zingen. Dan is het 'Je bent een Koning' nummer van de Utrechtse studenten veel beter. Laat een paar echte zangers (Acda & De Munnik / Veldhuis & Kemper) het poleisten en inzingen en je hebt een goed meebler nummer.
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:37:31 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_125631646
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Jij denkt dat Hennie Vrienten of Spinvis met iets beters was gekomen. Ik ben dat muzikaal gezien met je eens. Ik bedoel: slechter dan het Koningslied is amper mogelijk...

Het probleem is alleen dat je met Hennie Vrienten of Spinvis de handen van "het volk" niet op elkaar krijgt. De El_Matators van deze wereld en andere leden van "het volk" zien liever Idols-achtige opzetten, bij voorkeur met stemrondes, waar El_Matador dan nog zijn subjectieve toelatingscriteria aan vooraf laat gaan.
Zolang "het volk" met het nummer kan leven is het prima. Men hoeft het niet allemaal leuk te vinden.

Maar zeker Hennie Vrienten heeft in het verleden bewezen dat hij muziek kan maken die aansluiting vind bij vele groepen en die bijna niemand tegen de borst stuit. Ik bedoel hoeveel mensen ken je die Doe Maar haten?

quote:
Vrij vertaald: Nederland wil nietszeggende massaconsumptiepop! Dat is waar ons systeem op is ingericht; het is zelfs de norm. En we willen dit niet alleen voor het Koningslied, we willen dit al jarenlang. Een paar maanden geleden domineerden de zouteloze covers van Sandra van Nieuwland de hitlijsten en kwam haar album - vol covers - op #1 binnen.
"Nederland" wil dat niet want uiteindelijk blijven het minderheden die deze muziek leuk vinden. Het deel van Nederland waar ik van uitmaak wil het helemaal niet. Ook al komt die van Nieuwland op 1 binnen. Dat kan al als nog geen 10% het leuk vind.

quote:
En de massaconsumptiepop is zo'n groot succes - het Koningslied komt komend weekend op #1 binnen in de hitparade - dat critici geen recht van spreken hebben. Spinvis scoort immers geen nummer-1-hits. Hennie Vrienten was leuk in de jaren '80. Artiesten uit de jaren '80 worden in Nederland stelselmatig neergesabeld; we hobbelen liever achter de laatste hype aan. Vandaar ook dat zo'n Gers Pardoel meedoet aan dat Koningslied. Die heeft tenminste écht een hit gehad.

Kort samengevat: men (het comité) heeft niet voor iets gewaagds durven kiezen, maar heeft op safe gespeeld met componist Ewbank, een keur aan artiesten, plichtmatige hiphop en "het volk" als tekstschrijver. De keuze van het comité is perfect in lijn met de keuzes die "muziekminnend Nederland" al jarenlang maakt.
We hadden van een comite vol wijze mannen mogen verwachten dat ze toch iets doortastender hadden opgetreden.

Ze hebben laten zien niet veel te snappen van popmuziek en begrijpen niet dat de top 40 niet representatief is voor wat breed gedragen is in Nederland. Hadden ze even om de tafel gezeten met wat deskundigen (en dan meer dan een) dan hadden ze dat geweten.

quote:
Nogmaals: you get what you give. Het volk krijgt het nummer dat het verdient.
Nee hoor, want de fans van Ewbank hebben geen monopolie op het zijn van "het volk"
pi_125631672
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:32 schreef Lienekien het volgende:

Ewbank zou ik niet direct meerekenen. Ik zit meer te denken aan Huub van der Lubbe, Ivo de Wijs, Daniël Lohues, etc.
Maar Ewbank heeft gewoon een aantal nummers geschreven die hits zijn geworden = volk vindt het blijkbaar mooi = prima keuze voor een lied van het volk. Dus ik snap de keuze voor Ewbank wel. Ik snap alleen totaal niet wat hij dacht toen hij dit in elkaar zette...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:39:15 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_125631700
Hennie Huisman wist het gisteren wel treffend te brengen bij PowNews: die man krijgt ook al jaren bakken kritiek over hem heen, maar om zich nou alles aan te trekken. Anonieme scheldende zieltjes heb je al sinds 1998 op het internet, get used to it.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:40:12 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_125631720
quote:

[..]

Ja men dacht dat verkoop een goede graadmeter zou zijn voor draagvlak. En we zien hoe ze daar mee in de mist zijn gegaan.

Als je een half miljoen platen in NL verkoopt ben je een zeer succesvol artiest maar het zegt niets over hoe de rest van Nederland over je denkt.
pi_125631733
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:37 schreef Libris het volgende:
Meer fundamenteel, het is geen meezingnummer. De meerstemmingheid en vreemd ritme in het begin en de rap later in het nummer zijn niet geschikt om door 'heel Nederland' mee te zingen. Dan is het 'Je bent een Koning' nummer van de Utrechtse studenten veel beter. Laat een paar echte zangers (Acda & De Munnik / Veldhuis & Kemper) het poleisten en inzingen en je hebt een goed meebler nummer.
Dit ja LOL iedereen moest toch mee zingen ???? nu moet iedereen gaan rappen ook...te triest dit project wat een stelletje amateurs...
pi_125631741
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:38 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Maar Ewbank heeft gewoon een aantal nummers geschreven die hits zijn geworden = volk vindt het blijkbaar mooi = prima keuze voor een lied van het volk. Dus ik snap de keuze voor Ewbank wel. Ik snap alleen totaal niet wat hij dacht toen hij dit in elkaar zette...
Het volk vindt het niet mooi, een deel van het volk vindt het mooi.
Een ander deel heeft een pesthekel aan de troep van Ewbank, alleen die koopt het natuurlijk niet en het zou ze normaal gesproken worst wezen.
pi_125631765
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:40 schreef MrSweets het volgende:

Dit ja LOL iedereen moest toch mee zingen ???? nu moet iedereen gaan rappen ook...te triest dit project wat een stelletje amateurs...
En bij oranjecomité's visualiseer ik altijd van die oma's, opa's en gehandicapten. Die kunnen toch niet rappen?! :o
pi_125631822
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:41 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En bij oranjecomité's visualiseer ik altijd van die oma's, opa's en gehandicapten. Die kunnen toch niet rappen?! :o
Dat was voor de makers ook niet echt een belemmering.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:44:48 #27
107405 DarkY.NL
www.darky.nl
pi_125631858
verkoopcijfers... die Joop van de Ende heeft gewoon 10000x het nummer op iTunes gekocht....
pi_125631974
Het had niets hoeven kosten en dan had je nu een heel leuk lied gehad, van studenten of anderen die het graag voor niets doen, en waar heel Nederland achter had kunnen staan.
Nu heeft het een miljoen gekost, aan comité, aan Ewbank en aan BN'ers en heb je een gedrocht.

Men maakt dezelfde denkfout als met bankdirecteuren: hoe meer geld je ze geeft, hoe beter ze hun werk zullen doen. Het tegenovergestelde is het geval.
Er is zelfs één persoon geweest - Van de Ende wilde niet zeggen wie - die geëist heeft dat op de W van Willem gerapt zou worden in het lied.
Eén persoon kan dus ervoor zorgen dat we nu met z'n allen een vreselijke rap moeten meezingen.
pi_125632053
Heeft dit project ook echt geld gekost ? Belasting geld ? wtf hoeveel o.O
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:55:21 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125632099
Laten we wel wezen: er was natuurlijk maar beperkt tijd om dit te organiseren. Alle suggesties over wedstrijden zijn leuk, maar waren niet haalbaar.
pi_125632113
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:49 schreef Loekie1 het volgende:
Het had niets hoeven kosten en dan had je nu een heel leuk lied gehad, van studenten of anderen die het graag voor niets doen, en waar heel Nederland achter had kunnen staan.
Nu heeft het een miljoen gekost, aan comité, aan Ewbank en aan BN'ers en heb je een gedrocht.

Men maakt dezelfde denkfout als met bankdirecteuren: hoe meer geld je ze geeft, hoe beter ze hun werk zullen doen. Het tegenovergestelde is het geval.
Er is zelfs één persoon geweest - Van de Ende wilde niet zeggen wie - die geëist heeft dat op de W van Willem gerapt zou worden in het lied.
Eén persoon kan dus ervoor zorgen dat we nu met z'n allen een vreselijke rap moeten meezingen.
En hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk meerappen?
pi_125632131
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Laten we wel wezen: er was natuurlijk maar beperkt tijd om dit te organiseren. Alle suggesties over wedstrijden zijn leuk, maar waren niet haalbaar.
Ewbank had het nummer al 3 jaar liggen toch ? Was te groot om eerder uit te brengen.
pi_125632348
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:49 schreef Loekie1 het volgende:

Heeft iedereen niet gewoon voor niets meegewerkt?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_125632417
Het ergste is dat het niet eens NLs is maar hele stukken direct uit het Engels vertaald lijken te zijn.
pi_125632421
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:04 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Heeft iedereen niet gewoon voor niets meegewerkt?
Ja maar het kost wel wat om zo'n nummer te maken, productiekosten e.d.
pi_125632431
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:06 schreef DeParo het volgende:
Het ergste is dat het niet eens NLs is maar hele stukken direct uit het Engels vertaald lijken te zijn.
ws Italiaans, Ewbank kennende.
pi_125632500
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:37 schreef Hexagon het volgende:
Zolang "het volk" met het nummer kan leven is het prima. Men hoeft het niet allemaal leuk te vinden.

Maar zeker Hennie Vrienten heeft in het verleden bewezen dat hij muziek kan maken die aansluiting vind bij vele groepen en die bijna niemand tegen de borst stuit. Ik bedoel hoeveel mensen ken je die Doe Maar haten?
Ik denk dat "het volk" grotendeels met dit nummer kan leven. De rest van Nederland alleen niet. Ik maak onderscheid tussen "het volk" en de bevolking van Nederland...

De verdiensten van Hennie Vrienten staan niet ter discussie. De tijdloosheid van Doe Maar-liedjes evenmin. Het is eerder zo dat nooit iemand op het idee is gekomen om iemand als Vrienten hiervoor te vragen. Er is gekozen voor de veilige weg: Ewbank, een breed legertje artiesten, obligate hiphop (tegenwoordig ook standaard; zie ook Band Aid 20 in Engeland) en "het volk" dat de tekst schrijft.

quote:
"Nederland" wil dat niet want uiteindelijk blijven het minderheden die deze muziek leuk vinden. Het deel van Nederland waar ik van uitmaak wil het helemaal niet. Ook al komt die van Nieuwland op 1 binnen. Dat kan al als nog geen 10% het leuk vind.
Tja, hier verschillen we essentieel van mening. Ik heb in eerdere posts al uitgelegd hoe ik tegen de muziekcultuur in Nederland aankijk. Dit Koningslied past perfect binnen dat landschap. Het is alleen nogal een gedrocht geworden

quote:
We hadden van een comite vol wijze mannen mogen verwachten dat ze toch iets doortastender hadden opgetreden. Ze hebben laten zien niet veel te snappen van popmuziek en begrijpen niet dat de top 40 niet representatief is voor wat breed gedragen is in Nederland. Hadden ze even om de tafel gezeten met wat deskundigen (en dan meer dan een) dan hadden ze dat geweten.
Ze hebben voor de veilige weg gekozen. Ze wilden iets dat breed gedragen kon worden en ze hebben daarbij nooit serieus de Spinvissen en Hennie Vrientens van deze wereld overwogen. Het moest breed, dus moest het de componist van Borsato zijn, enzovoort.

Je moet overigens de Top 40 (waarin allerlei factoren als airplay, kijkgedrag op internet, etc.) meespelen, niet verwarren met de Single Top 100; de pure, kale verkoop.

quote:
Nee hoor, want de fans van Ewbank hebben geen monopolie op het zijn van "het volk"
De meerderheid regeert. Maar ik heb het gevoel dat we een beetje langs elkaar heen praten. Jij blijft hameren op muzikaal-technische aspecten, zoals het talent van Vrienten en Spinvis, terwijl ik het heb over de weg van de minste weerstand, zouteloze (polder)compromissen, gebrek aan lef en durf, enzovoort.

Nederland is een land met een belabberde muzieksmaak. Nederland is de bakermat van meuk als Idols en The Voice. Nederland is het land waar eindeloos dezelfde liedjes opnieuw worden afgestofd en meegezongen (het meezingconcert komende week is daarvan nog eens een bewijs).

Nederland is ook het land van zouteloze compromissen; van niet weten wat je wilt, van wankelend (politiek) beleid. Echt: het zit in onze volksaard. Knopen doorhakken en daar dan ook aan vasthouden, doen we niet graag. Het zit echt veel dieper in onze ziel, in onze cultuur, dan jij doet voorkomen.
  dinsdag 23 april 2013 @ 11:09:54 #38
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_125632517
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:31 schreef controlaltdelete het volgende:
Sowieso snap ik niet waar dat zogenaamde koningslied voor nodig is. Wat een opgeklopte hysterie zeg en dat allemaal voor het huldigen van een paar uitvreters.
Dit. Word er doodmoe van.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_125632547
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:39 schreef SEMTEX het volgende:
Hennie Huisman wist het gisteren wel treffend te brengen bij PowNews: die man krijgt ook al jaren bakken kritiek over hem heen, maar om zich nou alles aan te trekken. Anonieme scheldende zieltjes heb je al sinds 1998 op het internet, get used to it.
We zijn in Nederland sowieso erg goed in het afzeiken van mensen. Er deugt nooit wat; laat dat voorop staan. Maar er is een verschil tussen ongefundeerd afzeiken zonder respect voor iemands carrière en het uiten van inhoudelijke kritiek ergens op.
  dinsdag 23 april 2013 @ 11:11:49 #40
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_125632568
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:53 schreef MrSweets het volgende:
Heeft dit project ook echt geld gekost ? Belasting geld ? wtf hoeveel o.O
Yup, daarom vind ik het terecht als mensen kritiek leveren. De vraag is alleen tot welk punt...
pi_125632581
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:09 schreef Elfletterig het volgende:
Nederland is een land met een belabberde muzieksmaak. Nederland is de bakermat van meuk als Idols en The Voice. Nederland is het land waar eindeloos dezelfde liedjes opnieuw worden afgestofd en meegezongen (het meezingconcert komende week is daarvan nog eens een bewijs).

Nederland is ook het land van zouteloze compromissen; van niet weten wat je wilt, van wankelend (politiek) beleid. Echt: het zit in onze volksaard. Knopen doorhakken en daar dan ook aan vasthouden, doen we niet graag. Het zit echt veel dieper in onze ziel, in onze cultuur, dan jij doet voorkomen.
Nederland is ook het land van zelfhaat, zeiken en klagen. :') Als het je niet bevalt pleur je toch lekker op :W
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_125632592
Overigens ben ik van de drie vingers best bereid 1 omhoog te steken wanneer het nummer wordt gedraaid.
pi_125632614
Naast dat het een draak van een nummer is geworden, kots ik zo van de overduidelijke vriendjespolitiek dat het lied echt niet beter gemaakt heeft. Daphne Deckers als tekstschrijver omdat vriendje Richard in het comité zit, de zus van meneer ieuwbank zingt mee. Waarom? Die is nooit verder gekomen dan ronde 3 van Idols of whatever. En fucking Lange Frans die altijd heeft geroepen dat het koningshuis afgeschaft moet worden, maar wel vrolijk meedoen bij het koningslied.
Lekker hypocriet. Allemaal hun arm tot de elleboog in elkaars kont, bah bah.
So pardon me while I burn and rise above the flame.
pi_125632615
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja men dacht dat verkoop een goede graadmeter zou zijn voor draagvlak. En we zien hoe ze daar mee in de mist zijn gegaan.

Als je een half miljoen platen in NL verkoopt ben je een zeer succesvol artiest maar het zegt niets over hoe de rest van Nederland over je denkt.
Ah... ik heb het gevoel dat we ergens gaan komen nu. Misschien dat dit misbaksel van een Koningslied dan nog ergens goed voor is en muziekminnend Nederland wakkerschudt.

Toch denk ik dat we over een paar maanden weer massaal zitten te kijken naar hoe Roel van Velzen hysterisch op een knop drukt voor een gouden keeltje, dat twee maanden later met vijf covers in de Top 10 staat.
  dinsdag 23 april 2013 @ 11:14:36 #45
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_125632664
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:10 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

We zijn in Nederland sowieso erg goed in het afzeiken van mensen. Er deugt nooit wat; laat dat voorop staan. Maar er is een verschil tussen ongefundeerd afzeiken zonder respect voor iemands carrière en het uiten van inhoudelijke kritiek ergens op.
Het probleem is dat het is begonnen met gefundeerde kritiek. (vind ik dan tenminste). Vervolgens zijn Henk en Ingrid mee gaan schelden op Twitter en eindigde dat in doodsbedreigingen en milde steniging en ik denk dat vooral dat laatste voor Ewbank te ver ging.
pi_125632704
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Waar een wil is, is een weg. Maar de wil om een wedstrijd te organiseren is er niet geweest. Zie ook het Nationaal Songfestival 2013 (een niet-bestaand evenement).

Er moest een Koningslied komen dat kon worden meegezongen tijdens een meezingconcert. Daar gaat het al mis. Het gaat niet om een nummer waar mensen naar luisteren, ontroerd door raken of wat ze in vervoering brengt. Nee, het gaat om "participatie" van "het volk".... - om meedoen en meezingen.
pi_125632767
er had beter een algemeen koningsliedwedstrijd kunnen komen, waar iedereen die zin had aan mee kon doen. het volk zou dan wel bepalen wie er zou winnen.
pi_125632786
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:14 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Het probleem is dat het is begonnen met gefundeerde kritiek. (vind ik dan tenminste). Vervolgens zijn Henk en Ingrid mee gaan schelden op Twitter en eindigde dat in doodsbedreigingen en milde steniging en ik denk dat vooral dat laatste voor Ewbank te ver ging.
Welke doodsbedreigingen hebben we het eigenlijk over?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_125632789
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:12 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Nederland is ook het land van zelfhaat, zeiken en klagen. :') Als het je niet bevalt pleur je toch lekker op :W
Nederland is ook het land waar mensen die anderen een spiegel voorhouden, vervolgens zelfs worden afgezeikt en krijgen te horen dat ze moeten oprotten.

We durven de confrontatie met onszelf niet aan. NIemand mag immers kritiek hebben op de heilige muziekcultuur in Nederland. "Als het je niet bevalt, hoepel je toch lekker op?" - Een dooddoener.
  dinsdag 23 april 2013 @ 11:21:14 #50
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_125632841
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Welke doodsbedreigingen hebben we het eigenlijk over?
quote:
Ga je begraven in schaamte, de hoogste boom is nog te goed voor je, je moet mild worden gestenigd en je verdient de brandstapel voor het schrijven van het slechtste nummer ooit en het land internationaal voor schut te hebben gezet' -
Ik kan me volgens mij herinneren dat er nog mensenv erder waren gegaan, al kan ik die quotes ff niet vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')