abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:12:42 #102
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_125378739
Misschien moet je die laatste twee doorspelen aan NSH Marketing
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:13:16 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125378768
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 23:10 schreef KnightSolaire het volgende:
Hoe moeten we 'm eigenlijk noemen, de Fyra-vervanger?
Quorn?

Buckler?

In die hoek moet je het zoeken denk ik.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2013 @ 23:21:25 #104
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125379223
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 23:11 schreef James1988 het volgende:
- IC Den Haag - Antwerpen/Brussel
- IC Den Haag - België
- Excuus-Expresse
- Schaamlapexpresse
Beneboemel
Fyra light
Vervangboemel
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:26:11 #105
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125379459
Hedwige-Expres heb ik ook al eens geopperd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2013 @ 23:27:42 #106
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125379552
Meerstadt-Descheemaecker-trein ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:28:58 #107
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125379619
Ik denk toch dat een flitsende naam als "Beneluxtrein" hoge ogen gooit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2013 @ 23:29:15 #108
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125379626
Excuus-Benelux
Slome zuurstok
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:30:47 #109
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125379714
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 april 2013 23:28 schreef Duvel het volgende:
Ik denk toch dat een flitsende naam als "Beneluxtrein" hoge ogen gooit.
Ik zou daar echt woest veel geld voor vragen als ik Luxemburg was.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:33:11 #110
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125379850
Nee, het is marketing, de lux staat voor het licht die de trein brengt in de relatie tussen Nederland en België. Je moet hem niet verwarren met de trein die vroeger tussen Amsterdam en Brussel reed. Het is immers de moderne tijd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:42:30 #111
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125380371
Okee ik ga morgen een auto kopen -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125380798
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik zou daar echt woest veel geld voor vragen als ik Luxemburg was.
Is die trein, of iets wat erop lijkt, ooit maar in de buurt van luxemburg geweest?
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:54:46 #113
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125380950
quote:
bla, bla , bla gelul, scenario 5 en rap!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:58:09 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125381112
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2013 23:51 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Is die trein, of iets wat erop lijkt, ooit maar in de buurt van luxemburg geweest?
Iets wat er op lijkt? Ja.

Zandvoort - Overveen - Haarlem - Sloterdijk - Amsterdam Centraal - Amstel - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Maastricht - Randwijck - Eijsden - Visé - Bressoux - Liège Guillemins - Angleur - Poulseur - Rivage - Aywaille - Coo - Trois-Ponts - Vielsalm - Gouvy - Troisvierges - Clervaux - Ettelbrück - Mersch - Luxembourg :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 april 2013 @ 00:00:45 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125381224
Waarom rijden dat soort leuke treinen tegenwoordig niet meer? ;(
  woensdag 17 april 2013 @ 00:02:47 #116
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125381291
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:00 schreef James1988 het volgende:
Waarom rijden dat soort leuke treinen tegenwoordig niet meer? ;(
Zal wel een geldkwestie zijn. Ooit had je ook directe treinen van Den Haag Centraal naar Bad Harzburg. Had ik ook graag eens gedaan O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 00:03:58 #117
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125381342
quote:
16s.gif Op dinsdag 16 april 2013 23:54 schreef bork het volgende:

[..]

bla, bla , bla gelul, scenario 5 en rap!
misschien dat er wat komt uit het ACM-onderzoek
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125381420
"De structurele oplossing zal alleen toelaatbaar zijn indien deze marktconform is. "

Weer zo'n lekker holle term die niks zegt en waar je alles aan kan ophangen...
  woensdag 17 april 2013 @ 00:09:58 #119
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125381596
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:05 schreef arkkey het volgende:
"De structurele oplossing zal alleen toelaatbaar zijn indien deze marktconform is. "

Weer zo'n lekker holle term die niks zegt en waar je alles aan kan ophangen...
How about gewoon een fatsoenlijk rijdende trein. Enneh aan welke markt dacht je je te gaan conformeren? Momenteel is de "markt" dat er geen trein rijdt :')

realiteitszin is weer ver te zoeken. Maar goed, het blijven vrouwen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 april 2013 @ 00:10:54 #120
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125381634
Morgen komt MVBOV op die brief terug. :Y
pi_125381701
Eind Juni is trouwens 2 maanden te laat, maar dat schijnt ook iedereen maar normaal te vinden daar in 070...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 00:13:31 #122
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125381740
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:12 schreef arkkey het volgende:
Eind Juni is trouwens 2 maanden te laat, maar dat schijnt ook iedereen maar normaal te vinden daar in 070...
dat komt omdat de NS het ministerie in haar zak heeft
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 april 2013 @ 00:14:32 #123
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125381777
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2013 23:51 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Is die trein, of iets wat erop lijkt, ooit maar in de buurt van luxemburg geweest?
De echte Benelux niet, de oorspronkelijke Benelux-hondekoppen bleken de Ardennen niet aan te kunnen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 17 april 2013 @ 00:15:08 #124
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125381803
quote:
2s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat komt omdat de NS het ministerie in haar zak heeft
:Y
pi_125381841
quote:
15s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zal wel een geldkwestie zijn. Ooit had je ook directe treinen van Den Haag Centraal naar Bad Harzburg. Had ik ook graag eens gedaan O+
En de boot-nachttreinen van Engeland via Hoek van Holland naar Rusland!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 00:17:02 #126
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125381883
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:15 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

:Y
en daar gaat in de komende periode helaas geen verandering in komen ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 00:19:20 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125381995
ministeries en politici zijn namelijk nogal vatbaar voor de lobby van machtige bedrijven.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 april 2013 @ 00:26:10 #128
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125382251
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:12 schreef arkkey het volgende:
Eind Juni is trouwens 2 maanden te laat, maar dat schijnt ook iedereen maar normaal te vinden daar in 070...
NS zegt "Wij hebben meer tijd nodig voor ons onderzoek" en daarmee is de kous af. Veel meer pressie kan men in Den Haag niet uitoefenen.

Het enige wat ze kunnen doen is ineens de concessie gaan handhaven en besluiten om over een aantal maanden de HSL-concessie in te trekken, maar daarmee zou een bom onder de HSL-HRN-deal 2015 - 2025 gelegd worden. Ook op korte termijn lost dat niks op: het opblazen van de concessie zal er hoogstens voor zorgen dat NS per direct stopt met pogingen om de V250 te herstellen, maar in plaats daarvan de treinstellen linea recta terugstuurt naar Italië.

De HSL-concessie kent weliswaar een paragraaf genaamd "redelijke regeling", waarin staat gespecificeerd dat HSA het rollend materieel beschikbaar moet stellen aan een volgende exploitant, maar dan moet dat materieel er wel zijn.
  woensdag 17 april 2013 @ 00:29:04 #129
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125382372
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

En de boot-nachttreinen van Engeland via Hoek van Holland naar Rusland!
Heb ik nog in gezeten met mijn SOV _O_

10:07 vertrek uit Utrecht Centraal met stop in Schiedam-Rotterdam West ( jaja :7 ) naar Hoek van Holland haven _O_

Één van de bazigste bazentreinen waar je ooit met SOV in mocht.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 april 2013 @ 00:29:36 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125382401
quote:
2s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:19 schreef Peterselieman het volgende:
ministeries en politici zijn namelijk nogal vatbaar voor de lobby van machtige bedrijven.
En nogal immuun voor de wil van de kiezer, bij wiens gratie ze sowieso bestaan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125382788
Ministeries bestaan niet bij de gratie van de kiezer.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_125382830
Sterker nog, de kiezer bestaat bij de gratie van de ministeries.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 17 april 2013 @ 00:51:03 #133
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125383160
Ga slapen joh gek, je weet heus wel wat ik bedoel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125385488
quote:
2s.gif Op woensdag 17 april 2013 00:19 schreef Peterselieman het volgende:
ministeries en politici zijn namelijk nogal vatbaar voor de lobby van machtige bedrijven.
Gaan we flink oftopic, maar wat is nou precies het verschil tussen lobby en omkoping? Volgens mij is het een beetje letterneukerij namelijk, net alsdat het koninklijk huis geen belasting ontduikt...
  woensdag 17 april 2013 @ 07:59:48 #135
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125385494
Lobby levert niet direct voordeel op voor de belobbyde, als het goed is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125385710
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 07:59 schreef arkkey het volgende:

[..]

Gaan we flink oftopic, maar wat is nou precies het verschil tussen lobby en omkoping? Volgens mij is het een beetje letterneukerij namelijk, net alsdat het koninklijk huis geen belasting ontduikt...
De ene is business as usual en de andere... oh, wacht :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_125386655
Bij omkopen wordt daadwerkelijk geld ingezet om iets voor elkaar te krijgen, dat hoeft bij een lobby niet. Ik zag toevallig zaterdagavond een aflevering van Rambam waar het over lobbyen ging. Wellicht interessant om die uitzending even te bekijken ;)
  woensdag 17 april 2013 @ 09:25:40 #138
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_125386758
So we just called him Fred
  woensdag 17 april 2013 @ 09:32:38 #139
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125386920
Damn, ik heb net besloten om vanuit ruimtelijk oogpunt geen boeken bij te kopen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125387206
Citybox?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 09:49:42 #141
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125387273
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 07:59 schreef arkkey het volgende:

[..]

Gaan we flink oftopic, maar wat is nou precies het verschil tussen lobby en omkoping? Volgens mij is het een beetje letterneukerij namelijk, net alsdat het koninklijk huis geen belasting ontduikt...
het kan een hele dunne scheidslijn zijn. Bij omkoping heeft iemand een direct of indirect financieel belang bij een keuze, terwijl dit bij een lobby niet zo is. Wel kan de druk bij een lobby zodanig opgevoerd worden dat iemand juist wel of juist niet instemt met een bepaald voorstel. Zie bijvoorbeeld de Amerikaanse wapenlobby.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125387391
quote:
:D ! Die wilde ik ook net hier posten. Maar je was zelf al zo snugger.
  woensdag 17 april 2013 @ 09:59:23 #143
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125387477
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 09:46 schreef b2py het volgende:
Citybox?
Nee, dank je.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125389100
Op de Hanzelijn op dit moment. Blijft jammer dat er maar 140 wordt gereden ipv 160 of 200.
pi_125389241
Weet iemand waardoor je last van je oren.krijgt in de Drontermeertunnel? Ik kan me niet herinneren er last van te hebben bij de Willemspoortunnel, Hemtunnel en het aquaduct bij Abcoude.
pi_125389332
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:08 schreef Bitlord het volgende:
Weet iemand waardoor je last van je oren.krijgt in de Drontermeertunnel? Ik kan me niet herinneren er last van te hebben bij de Willemspoortunnel, Hemtunnel en het aquaduct bij Abcoude.
Druk, smalle tunnel.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)nnel-Hanzelijn.dhtml
pi_125389648
Hemtunnel heeft er ook last van maar minder omdat max snelheid 120 is ipv 140.
pi_125389696
Ik ben van plan in september en oktober een reis maken van Praag naar Sofia via Bratislava, Budapest, Belgrado en Skopje. Dat wil ik zoveel mogelijk met nachttreinen doen, mijn vragen daaromtrent zijn:
1. Is er een nachttrein tussen Belgrado en Skopje?
2. Zijn de nachttreinen daar veilig?
3. Is het goedkoopste een interrailticket (ik ben 23) aan te schaffen of zijn losse kaartjes goedkoper? Vanuit Sofia vlieg ik sowieso terug, naar Praag weet ik nog niet zeker. Overige tips zijn uiteraard ook welkom :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2013 11:21:48 ]
  woensdag 17 april 2013 @ 11:22:04 #149
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_125389721
In de spoortunnel bij Best kun je het ook wel eens aan je oren voelen, de ene keer meer dan de andere (maar meestal voel ik niets).
pi_125389938
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 18:21 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
DBS 6424 + Aanvoer DuPont
Met 12 ketelwagens was de aanvoertrein vandaag weer eens op lengte.
Met enkele minuten vertraging, wat zorgde voor vertraging van Arriva op de MerwedeLingeLijn, kwam de 6424 "Dirk" de Wantijbrug afrollen met een bonte aanvoertrein van 12 ketelwagens met diverse belading (zie onderaan de beschrijving), en nam de aftakking naar Dordrecht Industrie. Rechts ziet u de lokale zeilvereniging. Na enkele meters arriveert de trein bij de overweg die even gesleuteld moet worden.

De samenstelling zie Flickr voor de geïntresseerden.
Weet je toevallig waar deze trein vandaan komt/waar die beladen is? Dat is namelijk iets wat me interesseert.
  Redactie Sport woensdag 17 april 2013 @ 11:32:58 #151
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125390168
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:08 schreef Bitlord het volgende:
Weet iemand waardoor je last van je oren.krijgt in de Drontermeertunnel? Ik kan me niet herinneren er last van te hebben bij de Willemspoortunnel, Hemtunnel en het aquaduct bij Abcoude.
Ik had er zondag trouwens ook last van in de Pimpel die via de Hanzelijn reed, dus het ligt niet aan het materieel in elk geval. Wel zat ik een tijdje terug in de stopper Zwolle-Amsterdam (SLT), die remde voor de tunnel af tot 80km/h en toen was het bijna niet meer voelbaar op je oren.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 17 april 2013 @ 12:00:10 #152
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_125391137
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:08 schreef Bitlord het volgende:
Weet iemand waardoor je last van je oren.krijgt in de Drontermeertunnel? Ik kan me niet herinneren er last van te hebben bij de Willemspoortunnel, Hemtunnel en het aquaduct bij Abcoude.
Een aquaduct is geen tunnel. Logisch dat je daar niks van merkt.
pi_125392165
Ik heb er een keer een stukje over geschreven:

Maar liefst 45.000 mensen maakten op zaterdag 8 december een gratis ritje over de Hanzelijn. Een groot deel van hen hield aan de rit pijnlijke oren over nadat zij door de tunnel onder het Drontermeer waren gereden. Een woordvoerder van ProRail bevestigt dat dit gebruikelijk is. "Ook bij andere tunnels is dit vaak het geval. Het is wel vervelend, maar niet gevaarlijk. Ook bij het opstijgen of landen met een vliegtuig treedt dit probleem op. Reizigers kunnen dit tegengaan door bijvoorbeeld op kauwgom te kauwen of te slikken."
Spooradviseur en ingenieur Arco Sierts legt uit waarom ook onze redactie last had van klapperende oren. "Dit probleem wordt veroorzaakt door een erg krap tunnelprofiel. De ruimte tussen het treinstel en het dak van de tunnel is erg klein. Bovenin een dubbeldekstrein zal de druk bovendien erger zijn dan in een enkeldekstrein."
Het probleem is volgens hem relatief simpel en goedkoop op te lossen: de overgang van een open tunnelbak naar een gesloten tunnel moet wat langer duren. Dit kan door aan de bovenkant een V-vormige overgang tussen het open en gesloten gedeelte te maken. Hierdoor wordt de druk geleidelijk opgebouwd. De luchtmassa in de tunnel komt hierdoor zachter in beweging, in plaats van de harde impuls waarmee dat nu gebeurt. Dat is vrijwel zeker de hoofdoorzaak van het huidige drukprobleem.
Naast klapperende oren levert de luchtdruk in de tunnel op termijn ook andere problemen op. Sierts: "Deze luchtdrukklap leidt vermoedelijk ook tot versnelde slijtage aan de deurvergrendeling van de treinen en vermoeiiingsbelasting voor de wand/ dak-constructie, waardoor de levensduur van beide afneemt. Het is dus niet alleen een reizigerskwestie, maar ook infrastructureel aan te raden om de luchtdruk aan te pakken."
Hooray for beer.
pi_125392348
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:08 schreef Bitlord het volgende:
Weet iemand waardoor je last van je oren.krijgt in de Drontermeertunnel? Ik kan me niet herinneren er last van te hebben bij de Willemspoortunnel, Hemtunnel en het aquaduct bij Abcoude.
Het technische verhaal:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli
  woensdag 17 april 2013 @ 13:07:18 #155
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125393282
quote:
Hier staat onderdruk, maar is het geen overdruk?
pi_125393861
Van het weekend trouwens een conducteur die ons via de intercom namens de NS een prettige dag wenste, en op persoonlijke titel veel geluk en liefde.

Wel vriendelijk, maar wat voor wazige hippie ben je dan als je dat over de intercom doet? :)
  woensdag 17 april 2013 @ 14:07:36 #157
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125395826
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:21 schreef J.B. het volgende:
Ik ben van plan in september en oktober een reis maken van Praag naar Sofia via Bratislava, Budapest, Belgrado en Skopje. Dat wil ik zoveel mogelijk met nachttreinen doen, mijn vragen daaromtrent zijn:
1. Is er een nachttrein tussen Belgrado en Skopje?
2. Zijn de nachttreinen daar veilig?
3. Is het goedkoopste een interrailticket (ik ben 23) aan te schaffen of zijn losse kaartjes goedkoper? Vanuit Sofia vlieg ik sowieso terug, naar Praag weet ik nog niet zeker. Overige tips zijn uiteraard ook welkom :)
www.treinreiswinkel.nl
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 17 april 2013 @ 14:09:19 #158
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125395907
van treinreiziger.nl

Intercity Brussel gaat in 2013 niet vaker rijden

reden: Volgens de staatssecretaris is het zeer lastig om voldoende materieel te vinden dat zowel in Nederland als in België is toegelaten. NS Hispeed huurde vorig jaar extra rijtuigen van de Oostenrijkse spoorwegen. De huur van die rijtuigen is destijds vanwege de komst van de Fyra beeindigd. Daardoor zijn er nu ook onvoldoende rijtuigen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_125396197
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:21 schreef J.B. het volgende:
Ik ben van plan in september en oktober een reis maken van Praag naar Sofia via Bratislava, Budapest, Belgrado en Skopje. Dat wil ik zoveel mogelijk met nachttreinen doen, mijn vragen daaromtrent zijn:
1. Is er een nachttrein tussen Belgrado en Skopje?
2. Zijn de nachttreinen daar veilig?
3. Is het goedkoopste een interrailticket (ik ben 23) aan te schaffen of zijn losse kaartjes goedkoper? Vanuit Sofia vlieg ik sowieso terug, naar Praag weet ik nog niet zeker. Overige tips zijn uiteraard ook welkom :)
1. Er is een nachttrein, vertrek 21:50 en aankomst 07:22. Maar reken maar op vertraging.

2. Nachttreinen zijn daar minder veilig dan in West-Europa, zo heb je bendes die 's nachts de trein leegroven. Al weet ik niet of daar daar ook zo is, ik dacht vooral Polen en Oekraïne. Reserveer wel een plek in het slaaprijtuig/couchetterijtuig (niet 100% zeker of die ook altijd aanwezig is), die coupes kan je op slot doen en bovendien zit in elk rijtuig een treinbegeleider. En je wilt gewoon niet een hele nacht zitten in een volle coupe. :')

3. In Oost-Europa zijn losse kaartjes meestal goedkoper. Aangezien je met het vliegtuig naar het oosten gaat vermijdt je dure landen zoals Duitsland. Wel kan een Interrailticket makkelijker zijn omdat je niet telkens tickets hoeft te kopen. Reserveren moet je meestal wel, maar soms kan dit ook in de trein.
pi_125396247
quote:
7s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:16 schreef Facepalm het volgende:

[..]

1. Er is een nachttrein, vertrek 21:50 en aankomst 07:22. Maar reken maar op vertraging.

2. Nachttreinen zijn daar minder veilig dan in West-Europa, zo heb je bendes die 's nachts de trein leegroven. Al weet ik niet of daar daar ook zo is, ik dacht vooral Polen en Oekraïne. Reserveer wel een plek in het slaaprijtuig/couchetterijtuig (niet 100% zeker of die ook altijd aanwezig is), die coupes kan je op slot doen en bovendien zit in elk rijtuig een treinbegeleider. En je wilt gewoon niet een hele nacht zitten in een volle coupe. :')

3. In Oost-Europa zijn losse kaartjes meestal goedkoper. Aangezien je met het vliegtuig naar het oosten gaat vermijdt je dure landen zoals Duitsland. Wel kan een Interrailticket makkelijker zijn omdat je niet telkens tickets hoeft te kopen. Reserveren moet je meestal wel, maar soms kan dit ook in de trein.
pi_125396277
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:17 schreef Facepalm het volgende:

[..]

Fuck ik moet echt afleren op quote te drukken ipv edit. Kan iemand ff deze post verwijderen? :')
pi_125396295
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:09 schreef bork het volgende:
van treinreiziger.nl

Intercity Brussel gaat in 2013 niet vaker rijden

reden: Volgens de staatssecretaris is het zeer lastig om voldoende materieel te vinden dat zowel in Nederland als in België is toegelaten. NS Hispeed huurde vorig jaar extra rijtuigen van de Oostenrijkse spoorwegen. De huur van die rijtuigen is destijds vanwege de komst van de Fyra beeindigd. Daardoor zijn er nu ook onvoldoende rijtuigen
Gisteren uitgebreid behandeld inderdaad. Conclusie complete lulkoek en MVBOV komt vandaag met een reactie.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 14:19:42 #163
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125396346
quote:
7s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:16 schreef Facepalm het volgende:

[..]

1. Er is een nachttrein, vertrek 21:50 en aankomst 07:22. Maar reken maar op vertraging.

2. Nachttreinen zijn daar minder veilig dan in West-Europa, zo heb je bendes die 's nachts de trein leegroven. Al weet ik niet of daar daar ook zo is, ik dacht vooral Polen en Oekraïne. Reserveer wel een plek in het slaaprijtuig/couchetterijtuig (niet 100% zeker of die ook altijd aanwezig is), die coupes kan je op slot doen en bovendien zit in elk rijtuig een treinbegeleider. En je wilt gewoon niet een hele nacht zitten in een volle coupe. :')

3. In Oost-Europa zijn losse kaartjes meestal goedkoper. Aangezien je met het vliegtuig naar het oosten gaat vermijdt je dure landen zoals Duitsland. Wel kan een Interrailticket makkelijker zijn omdat je niet telkens tickets hoeft te kopen. Reserveren moet je meestal wel, maar soms kan dit ook in de trein.
mja, die sloten van die coupés zijn vaak wel open te krijgen van buitenaf. Voor sommige landen is het aan te raden om bijvoorbeeld een kettingslot mee te nemen
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 april 2013 @ 14:20:01 #164
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125396362
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:18 schreef b2py het volgende:

[..]

Gisteren uitgebreid behandeld inderdaad. Conclusie complete lulkoek en MVBOV komt vandaag met een reactie.
ff gemist dan, ben ik toch weer bij :) Rikus komt altijd met een reactie btw :Y) ^O^ .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 14:23:00 #165
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125396492
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:20 schreef bork het volgende:

[..]

ff gemist dan, ben ik toch weer bij :) Rikus komt altijd met een reactie btw :Y) ^O^ .
en terecht, want bij het HSL-gebeuren en excuus-Benelux wordt reiziger niet met een hoofdletter R geschreven.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 14:23:27 #166
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125396517
Gelukkig gaat ook nog genoeg goed op het Nederlandse spoor. Dat mag ook wel eens gezegd worden :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 april 2013 @ 14:42:42 #167
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125397286
quote:
14s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:23 schreef Peterselieman het volgende:
Gelukkig gaat ook nog genoeg goed op het Nederlandse spoor. Dat mag ook wel eens gezegd worden :)
Zo reed er zojuist alweer een trein naar Apeldoorn die niet meteen bij de ijsselbrug de plomp in gedoken is ^O^ _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125397517
quote:
14s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zo reed er zojuist alweer een trein naar Apeldoorn die niet meteen bij de ijsselbrug de plomp in gedoken is ^O^ _O_
Zou wat zijn als de IJsselbrug hier ineens open blijkt te kunnen :P :D
  woensdag 17 april 2013 @ 14:52:58 #169
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125397681
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:48 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Zou wat zijn als de IJsselbrug hier ineens open blijkt te kunnen :P :D
Dat ding bij Eefde bleek jaren lang los gelegen te hebben toch? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125398769
Spoedvraagje: heeft iemand een officiele bron waaruit blijkt dat ik met ov-studentenkaart vrij kan reizen naar Leer (Duitsland). Er staan daar ov-chipkaartpaaltjes van Arriva en wikipedia zegt dat het kan, maar een muts van de Arriva klantenservice niet.

Volgens somda moet je eigenlijk wel betalen maar wordt er toch geen geld afgeschreven

[ Bericht 16% gewijzigd door Bitlord op 17-04-2013 15:27:34 ]
  woensdag 17 april 2013 @ 15:30:23 #171
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125399215
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:19 schreef Bitlord het volgende:
Spoedvraagje: heeft iemand een officiele bron waaruit blijkt dat ik met ov-studentenkaart vrij kan reizen naar Leer (Duitsland). Er staan daar ov-chipkaartpaaltjes van Arriva en wikipedia zegt dat het kan, maar een muts van de Arriva klantenservice niet.

Volgens somda moet je eigenlijk wel betalen maar wordt er toch geen geld afgeschreven
Dat laatste zal dan wel kloppen, ik kan het (nog) nergens lezen, bij ov-chip staat:
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:19 schreef Bitlord het volgende:
Spoedvraagje: heeft iemand een officiele bron waaruit blijkt dat ik met ov-studentenkaart vrij kan reizen naar Leer (Duitsland). Er staan daar ov-chipkaartpaaltjes van Arriva en wikipedia zegt dat het kan, maar een muts van de Arriva klantenservice niet.
Waar kan ik mijn studentenreisproduct gebruiken?
Het studentenreisproduct is geldig in alle openbaar vervoer in Nederland. Behalve in de nachtbussen.
http://www.studentenov-ch(...)studentenreisproduct
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 15:30:56 #172
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125399242
het zou voor studenten idd gratis moeten zijn, maar er wordt niet echt mee geadverteerd.

Het komt waarschijnlijk omdat Leer door Arriva beschouwd wordt als een Nederlands tariefpunt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125399739
Iemand met weekendvrij kon er vrij recent zonder bijkomende kosten in- en uitchecken. Ik ga eens kijken
pi_125400457
Een flinke renovatie voor het stationsgebouw van Zuidbroek.



Bedenk me net dat ik geen paspoort mee heb, kans op Marechaussee of Bundespolizei lijkt me niet zo groot hier.
pi_125400751
Ze waren vandaag sowieso flink aan het klussen tussen Zuidbroek en Groningen, aardig wat mensen aan het werk gezien naast het spoor.
pi_125401074
Staan ze hier met zn tienen te controleren, 5 man in burger de rest in uniform. Net voor de grens nog gevraagd maar ze vonden een Fuhrerschein gelukkig.ook goed.
  woensdag 17 april 2013 @ 16:19:10 #177
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_125401383
Ik ben een keer met het stoptreintje van Trondheim (Noorwegen) naar Östersund (Zweden) gereden, ook niet direct een lijntje waar je uitgebreide controle verwacht, kwamen ze daar met 4 man plus een snuffelhond binnenzetten.
pi_125402234
Zweden zijn ze wel wat vriendelijker mbt kopen van kaartjes in de trein (lees: dat kan daar gewoon). Hier hebben ze dat gewoon gecriminaliseerd waarbij je ook nog een betweterige preek krijgt.

Kortom: SJ ^O^
  woensdag 17 april 2013 @ 16:39:35 #179
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125402277
Ter info:

quote:
De "Jan Kiepura" EN 447 / 446 zullen in de 2014 dienstregeling niet meer terugkomen.
In de plaats daarvoor komt er een CNL 457 / 456 Amsterdam - Praha v.v. met koersrijtuigen naar Kopenhagen én Warszawa. Tussen Hannover - Amsterdam v.v. volstrekt identieke dienstregeling.
De PKP rijtuigen rijden tussen Berlin-Warszawa mee met EC 41 / 40, zaterdags in aparte trein.
De rijtuigen Minsk / Moskou zijn hiermee tevens geheel verdwenen, ook naar Basel trouwens !!
Bron: Somda
pi_125404885
We krijgen een tweede CityNightLine en de EuroNight gaat eruit?
pi_125404914
quote:
14s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:23 schreef Peterselieman het volgende:
Gelukkig gaat ook nog genoeg goed op het Nederlandse spoor. Dat mag ook wel eens gezegd worden :)
Applaus, ik had vrijdag zaterdag, gisteren en vandaag geen vertraging. Applaus.
  woensdag 17 april 2013 @ 17:41:36 #182
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125404929
Schokkende foto onthult geplande toekomst V250: http://www.voorbeterov.nl/121213.php
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 17:44:07 #183
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125405015
ah, Amsterdam Sloterdijk :Y
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125405031
Ik zou persoonlijk dolblij zijn als die spaghettiboemels op een stoplijntje naar lelystad gaan rijden en ze fatsoenlijk materieel aanschaften voor de HSL.

Het zou me overigens wel heel erg verbazen als de NS afziet van de V250, daar hebben ze de ballen niet voor. Wat ik denk: de NS kietelt WIlma nog eens en begint vanaf begin 2014 gefaseerd spaghettiboemels in te zetten, terwijl ze wachten op herkeuring voor rijdne door Belgie en moddert nog een jaartje aan totdat het geheel met +-80% punctualiteit gaat rijden.
pi_125405314
quote:
16s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:41 schreef DriekOplopers het volgende:
Schokkende foto onthult geplande toekomst V250: http://www.voorbeterov.nl/121213.php
Ik snap het echt niet. Uitspraken dat een hogere frequentie dit jaar niet mogelijk is, is aantoonbaar en feitelijk onjuist. Hoe kan de minister dat ongestraft op zo'n positie blijven beweren?

Echt, Mansveld, wat een grap. 't Is dat Nelie Kroes en Marietje Schaake nog in Brussel rondlopen, maar man man man wat is het toch een ramp; vrouwen in de politiek.
  woensdag 17 april 2013 @ 18:09:19 #186
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125405909
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 16:39 schreef James1988 het volgende:
Ter info:

[..]

Bron: Somda
:6 :6 :6 Dat van Basel heb ik al weken geleden hier gepost. Wel fijn dat er 's nachts nog altijd een trein naar Warschau rijdt (Bork gaat stiekum de herfstvakantie plannen)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_125406437
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:53 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ik snap het echt niet. Uitspraken dat een hogere frequentie dit jaar niet mogelijk is, is aantoonbaar en feitelijk onjuist. Hoe kan de minister dat ongestraft op zo'n positie blijven beweren?
Niemand om verantwoording aan af te leggen. Nou ja, niemand die zich interesseert voor het OV dus. En nee, een paar in het rond roepende kamerleden die niet de steun hebben/krijgen voor een motie van wantrouwen tellen niet mee als er niemand echt luistert :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_125407247
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:44 schreef arkkey het volgende:
Ik zou persoonlijk dolblij zijn als die spaghettiboemels op een stoplijntje naar lelystad gaan rijden en ze fatsoenlijk materieel aanschaften voor de HSL.

Het zou me overigens wel heel erg verbazen als de NS afziet van de V250, daar hebben ze de ballen niet voor. Wat ik denk: de NS kietelt WIlma nog eens en begint vanaf begin 2014 gefaseerd spaghettiboemels in te zetten, terwijl ze wachten op herkeuring voor rijdne door Belgie en moddert nog een jaartje aan totdat het geheel met +-80% punctualiteit gaat rijden.
Zoiets verwacht ik ook ja. Of een (schijn)boete van wat belastingcenten.
  woensdag 17 april 2013 @ 19:01:59 #189
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125407755
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:19 schreef Bitlord het volgende:
Spoedvraagje: heeft iemand een officiele bron waaruit blijkt dat ik met ov-studentenkaart vrij kan reizen naar Leer (Duitsland). Er staan daar ov-chipkaartpaaltjes van Arriva en wikipedia zegt dat het kan, maar een muts van de Arriva klantenservice niet.

Volgens somda moet je eigenlijk wel betalen maar wordt er toch geen geld afgeschreven
Sorry hoor, maar je staat tegenover de officiële sprekbuis van de vervoerder zelf, die zegt iets wat je niet wilt horen, en dan kom je hier vragen of wij het beter weten? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125407809
Mijn ervaring is dat de spreekbuis de helft van de tijd ook niet weet wat ie uitkraamt... ;)
  woensdag 17 april 2013 @ 19:03:59 #191
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125407838
Ga het dan ook niet vragen en doe alsof je neus bloedt ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125407972
Inderdaad Fles. En ze had het verkeerd, want de rit was in beide richtingen gratis!

De rit aankomst in Leer rond half vijf had trouwens 2 reizigers tussen Nieuweschans en Leer, mij meegeteld. Plus 4 man grenspolitie en twee enqueteurs van de DB. In Weener stapte niemand in of uit.

De spitsrit vertrek rond 17:30 in Leer had 15 reizigers, waarvan er 5 in Weener uitstapten. Met zn tienen gingen we de grens over.

Ik hoop dat het vervoer de komende maanden nog wat toeneemt, anders zie ik de uurdienst van dit moment net zo snel weer verdwijnen als die gekomen is.
pi_125408431
quote:
Om voor mij onduidelijke redenen mag je bij de treinen die tussen 1 en 4 uit Asd vertrekken alleen in Asd instappen en op de stopstations alleen uitstappen. Daarom worden er rare reisadviezen getoond als je op een onderwegstation wilt instappen (bijv. Ut-Asd via Shl). Ik denk dat NS dat nog even moet aanpassen voor trajecten waar normaal gesproken (=op een zaterdag) ook na 1 uur nog treinen rijden.
http://somda.nl/forum/13299/p445862/Koninginnedag+2013/

[ Bericht 51% gewijzigd door b2py op 17-04-2013 19:43:10 ]
pi_125408656
Wat een onzin. Waar staat dat?
  woensdag 17 april 2013 @ 19:27:21 #195
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125408794
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 19:18 schreef b2py het volgende:
Om voor mij onduidelijke redenen mag je bij de treinen die tussen 1 en 4 uit Asd vertrekken alleen in Asd instappen en op de stopstations alleen uitstappen. Daarom worden er rare reisadviezen getoond als je op een onderwegstation wilt instappen (bijv. Ut-Asd via Shl). Ik denk dat NS dat nog even moet aanpassen voor trajecten waar normaal gesproken (=op een zaterdag) ook na 1 uur nog treinen rijden.
Gaan we navraag over doen. Voorbeeld, er is ook feest in Alkmaar, dus reizigers richting Heerhugowaard en Den Helder zouden daar gewoon moeten mogen instappen.

[ Bericht 26% gewijzigd door DriekOplopers op 17-04-2013 20:09:31 ]
pi_125408865
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 19:27 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Gaan we navraag over doen. Voorbeeld, er is ook feest in Alkmaar, dus reizigers richting Heerhugowaard en Den Helder zouden daar gewoon moeten mogen instappen.
Danku. Dat was ook direct mijn reactie toen ik het vroeg.
pi_125408931
Is iemand wel eens bij die Riekje bij Waterhuizen Aansluiting geweest? Volgens mij knalde ik er net langs.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2013 @ 19:31:29 #198
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125408952
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 19:30 schreef Bitlord het volgende:
Is iemand wel eens bij die Riekje bij Waterhuizen Aansluiting geweest? Volgens mij knalde ik er net langs.
nope. Heb haar wel eens naar een trein zien zwaaien
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 april 2013 @ 19:42:38 #199
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125409422
Ik vraag mij af wat van levenloos personeel bij Railcatering Utrecht werkt. Kennen de term HC niet, maar weten wel wat een conducteur is :') Als Railcateraar mag je toch wel weten wat HC is ...
pi_125409752
Waarom zou je dat moeten weten?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 17 april 2013 @ 19:52:53 #201
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125409947
In Duitsland hebben ze ook hun infra-project(en) die uit de klauwen lopen

Der Millionen-Zug nach Nirgendwo
16 kilometer voor 434 miljoen euro, na 20 jaar moet de S13 er komen (en dan niet eens naar Bonn Hbf :X )
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 17 april 2013 @ 20:11:11 #202
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125410923
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 19:42 schreef greavy het volgende:
Ik vraag mij af wat van levenloos personeel bij Railcatering Utrecht werkt. Kennen de term HC niet, maar weten wel wat een conducteur is :') Als Railcateraar mag je toch wel weten wat HC is ...
Voor een Utrechter is HC natuurlijk Hoog Catharijne! :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')