Ik ga hem (en de restquote:Op dinsdag 16 april 2013 15:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Hij is niet de enige die dat zegt en onderzocht heeft he...
Ik snap wat je zegt maar het snijd geen hout ben ik bang. Ook Atheisten roepen in hun zwakke momenten wel eens vertwijfeld God aan; misschien geld dit niet voor jou persoonlijk maar ik weet dat het gebeurd sterker nog een van werelds meest in het oog springende atheisten Christopher Hitchens zei in een interview zelfs dat mocht hem dit op zijn sterfbed overkomen hij hier bij voorbaat afstand van wilde nemen in die zin dat hij ervanuit ging dat in dat geval zijn hersens verweekt zouden moeten zijn of iets van die geest. Wat ik ermee wil zeggen is duidelijk hoop ik; je hoeft geen gelovige te zijn om toch in een zwak moment God aan te roepen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:19 schreef vaarsuvius het volgende:
Bedankt voor het delen van je geloofsgeschiedenis, Jappie. Ik vind het heel waardevol om zulke verhalen te lezen, omdat ik zo wat meer over kan gaan begrijpen
[..]
Mijn commentaar: Je geloofde hiervoor al. Wellicht deed je er niks mee, of was je een grote schurk die met god noch gebod, maar je geloofde ergens van binnen al dat er een god was, anders kun je je niet tot Hem richtten voor hulp.
Vanaf je 26ste ben je je geloof gaan ontwikkelen en in de praktijk brengen.
Maar je was geen atheïst op je 25ste.....
Dat is toch wat anders. althans het beeld dat je er zelf eerder van schetste laat iemand zien die een dealtje sluit met Iets of Iemand: "Mijn belofte aan God was vrij simpel: "Haal me uit de problemen en ik zal proberen te leven naar het gebod heb uw naaste lief als uzelf.....quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt maar het snijd geen hout ben ik bang. Ook Atheisten roepen in hun zwakke momenten wel eens vertwijfeld God aan; misschien geld dit niet voor jou persoonlijk maar ik weet dat het gebeurd sterker nog een van werelds meest in het oog springende atheisten Christopher Hitchens zei in een interview zelfs dat mocht hem dit op zijn sterfbed overkomen hij hier bij voorbaat afstand van wilde nemen in die zin dat hij ervanuit ging dat in dat geval zijn hersens verweekt zouden moeten zijn of iets van die geest. Wat ik ermee wil zeggen is duidelijk hoop ik; je hoeft geen gelovige te zijn om toch in een zwak moment God aan te roepen.
Het zijn toch je overwegingen die je 'leren' dat wat je gelooft niet correct is? Dus kan mijn conclusie niet anders zijn, dat je leert onderscheiden. Dat is een intrinsiek leerproces. Hoe je het ook benadert. Als je iets doet en je doet kennis op, waardoor je het vervolgens niet meer doet, hoe noem je dat dan? Afleren toch?quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:02 schreef freeDragon het volgende:
[quote]Je leest het verkeerd. Het wordt je niet afgeleerd om te geloven maar je leert rationeel denken en daarom geloof je niet meer.
Met vast bedoel ik dat op elk moment (tijdstip) op iemands 'levenslijn' het een uitgemaakte zaak is dat die persoon iets gelooft (wat dat iets ook mag zijn) , het ligt 'vast.' Niet vast in de zin dat het nooit kan veranderen, maar het ligt vast aan het geheel van ervaringen van die persoon op dát moment. Zijn hele geschiedenis leidt tot één bepaalde geloofsovertuiging, en niet tot een andere. Voor elk mens is de inhoud vervolgens verschillend, daar koppel jij dat begrip 'object' aan.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:53 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Zoals jij het schrijft, leest het als een contradictie. Dat wat jij vast noemt kan enkel maar de functie van 'geloven' zijn. Dan heb je gelijk - en ik betoog dat juist - dat het geloven 'wacht' op een object. De keuze (rationeel bepaald of niet) zorgt er dan voor of er wel of geen geloof wordt gekoppeld aan het object.
Het was een voorbeeld. Allah is hier geheel willekeurig gekozen, ik kon ook gewoon God (van de christenen) invullen, maar ik dacht laat ik eens een andere nemen.quote:De volgende opmerking is mijn inziens dan ook niet terecht:
Vergeet Allah, maak er maar Quetzalcoatl (Maisgod van de Azteken) van.quote:In deze context is het opvallend dat je het hebt over Allah. Voor een moslim is absoluut niet nodig om in Allah te 'geloven'. Als hij maar doet wat Hij wil. In feite is de Islam een religie pur sang. Want, zoals ik eerder aangaf: "religie eist geen geloof, maar gehoorzaamheid".
als je de koran puur poëtisch leest is het vast niet in tegenspraak met de moderne wetenschap.quote:Jouw voorbeeld rammelt aan alle kanten. Je suggereert dat kennis van biologie en natuurkunde in tegenspraak is met wat een kind over Allah weet uit de Koran. Alhoewel ik zelf voor studiedoeleinden een Koran met verklaring in de kast heb staan, heb ik nog niets kunnen ontdekken, dat in tegenspraak is met de genoemde kennis. Misschien weet jij dat wel? Wil je me dat dan vertellen; ik leer graag wat bij.
Het was, nogmaals een vóórbeeld. Je mag ook 10 andere voorbeelden verzinnen.quote:Dat het kind na het lezen van 'verlichtingsfilosofen' (waarom juist zij?)
Ik zeg het. Wat begrijp je niet aan het concept: voorbeeld? In dit voorbeeld is er dit kind, dat eerst geloofde... (Feit) en op een later tijdstip niet geloofde.quote:gaat twijfelen aan zijn mens - en wereldbeeld, kan ik me heel goed voorstellen. En dat het kind dan - na het overdenken van de redenen - tot de conclusie komt: ik ben verkeerd bezig (de religie!) kan ik me óók voorstellen. Maar dat het kind zou zeggen: ik geloof er niet meer in? Dat weet ik niet. Want ik weet ook niet waar het kind dan wel in geloofde voor die tijd. Misschien geloofde het kind tot op dat moment nog wel helemaal niet. Wie zal het zeggen.
De kern van mijn betoog is dat je nu juist nooit de keuze maakt, maar dat je door middel van alles wat je aangereikt wordt vanzelf in een bepaalde staat raakt, (NB onbelangrijk of die staat nu 'gelovig'is of 'ongelovig' )quote:En onderweg wordt die zoekende mens van alles aangereikt. En steeds opnieuw maakt hij een keuze: dit is het wel of dit is het niet. Het gaat mis, als iemand die zoekende mens iets door de strot wil duwen wat deze (uit vrije wil) niet wil slikken. Dan komt er manipulatie in het spel. Dat kan zijn: je moet niet (in dit of in dat) geloven of je moet wel (in dit of in dat geloven), anders …!
Dat is onbelangrijk voor mijn verhaal, het gaat om: dat , wat ze geloven, komt door het totaal van hun ervaringen. Papoea's afgescheiden van de wereld: Alleen ervaringen uit eigen cultuur -> geloof volgens hun cultuur.quote:Wat is je punt? Voordat die Papoea's in onze westerse goden (hoeveel?) gingen geloven, geloofden ze toch al iets anders? Daar hadden hun eigen medicijnmannen al voor gezorgd. Het 'bewijst' enkel maar, dat de functie 'geloven' aanwezig is en dat er verschillende objecten aan gekoppeld kunnen worden. Maar hebben we het in deze ook niet opnieuw over religie? Het vereren van 'onze westerse goden' ging in het geval van de Papoea's heel goed samen met de verering van hun eigen goden. De vraag is dus: wat geloofden ze nu echt?
Het was slechts een simpel wiskundig feit. Meer mensen = meer zelfdodingen. In je originele post werd niet gerept over relatieve toename..quote:Dit vind ik een redelijk gestoorde en kortzichtige opmerking. En dan druk ik me nog zeer bescheiden uit.
De laatste jaren gaat het economisch wat slechter, dit zorgt altijd voor een toename in het aantal zelfdodingenquote:We weten het nu alleen omdat die persoon Herman Brood heette. Van al die andere vele duizenden weet je de namen niet en is het een ver van je bed show. Daarnaast gaat het niet om een absolute toename ten gevolge van 'het kleiner worden van de wereld', maar om een relatieve toename gerekend over slechts enkele (recente) jaren.
Die is er niet. Maar dat geeft niet. Geloven is niet redelijk (in de betekenis van rationeel). Het is psychische behoefte (gevoel) die juist in haar irrationaliteit van waarde kan zijn.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:21 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
probeer eens de redelijkheid in te zien van mijn argumentatie.
Wat Hitchens deed is zich indekken tegen de in zijn ogen tekenen van menselijke zwakte en dat is precies wat ik deed en claimde te hebben gedaan. Ik zat zwaar in de shit en bad in vertwijfeling tot een God waarvan ik het bestaan eigenlijk niet erkende.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:00 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat is toch wat anders. althans het beeld dat je er zelf eerder van schetste laat iemand zien die een dealtje sluit met Iets of Iemand: "Mijn belofte aan God was vrij simpel: "Haal me uit de problemen en ik zal proberen te leven naar het gebod heb uw naaste lief als uzelf.....
Dat doet iemand niet die ervan overtuigt is dat er absoluut geen Iets of iemand bestaat.
Het voorbeeld van Hitchens vind ik ook niet hetzelfde, want die geeft juist aan: "Ik doe zoiets niet, maar mocht ik in de toekomst door geestelijke aftakeling toch dat soort dingen gaan roepen, dan wil ik nu alvast even aangeven hoe je dat moet interpreteren.
Ik snap wel dat je dat beeld hebt; ik zeg je alleen dat het niet klopt. Het beeld van God waar ik mee grootgebracht ben is toch een beetje het beeld zoals geschilderd door Michelangelo zoals ook voornamelijk door de christelijke religie en kerk wordt gepredikt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:43 schreef vaarsuvius het volgende:
Moeilijk om precies uit te leggen wat ik bedoel.
-knip-
Hoe kom je van die situatie bij een huidig geloof in God? (jouw persoonlijk beeld van God, hoeft dus niet hetzelfde te zijn als mainstream christendom ofzo)
Ik zou zeggen, dat beeld was al (deels) gevormd voor je 26ste en verder ontwikkeld erna.
Omdat die kinderen elders hebben gehoord dat er wel iets tussen hemel en aarde is. Of denk je dat dat taalgebruik uit het niks komt?quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Als dat echt zo is, waarom moeten we kinderen dan vertellen dat er niets tussen hemel en aarde is?
Kinderen hebben en gebruiken meer fantasie en bedenken dus van alles. Dit is echter niet een teken dat kinderen in specifieke schimmen geloven waar volwassenen vervolgens een massaindustrie van hebben gemaakt. Het gaat over persoonlijke composities van dingen die ze hebben meegekregen uit de volwassenenwereld. Het kan dus wellicht lijken alsof kinderen (miraculeus) soms dezelfde dingen geloven als volwassenen en dat het daarom lijkt alsof dat wijst op een soort intrinsieke waarheid over de realiteit maar wat je eigenlijk ziet is de onnadenkende papagaaierij wat essentieel is voor de ontwikkeling van een kind. Als sponzen laten ze zich vullen met kennis en onzin omdat homo sapiens zich op die manier hoort te ontwikkelen in haar jeugdquote:Want zo goed als elk kind heeft het idee dat er veel meer is dan de gemiddelde volwassene.
Natuurlijk hebben mensen (en ook kinderen) de capaciteit tot spiritualiteit (de ene meer dan de ander). Het is een fysiologische constructie in de hersenen. Maar die capaciteit is uiteindelijk verantwoordelijk voor hoe verschillende ideeen en meningen blijven hangen doordat de gebruikte taal de emotie aanspreekt. Het hebben van spiritualiteit maakt je nog geen gelovige in een god. Er zijn genoeg vormen van spiritualiteit die op hele andere niet-theistische ideeen opereren. Mijn punt is dus dat wanneer het aankomt op theisme/atheisme dat kinderen (hoewel ze al wellicht wel spirituele gevoelens kunnen ervaren) niet theisten zijn.quote:Gaat het me er even niet om of dat echt is of niet, bestaat of niet, maar het kleine kind dat niet gelooft moet nog uitgevonden worden. Dat je die vorm van geloven op kan pakken en kan vormen ben ik het helemaal mee eens. Het gaat mij om die geloofsgevoeligheid die eronderzit.
Je trekt mijn opmerkingen naar de algemeenheid. Dat moet je niet doen. Ik zeg specifiek: "Ben jij aangeleerd om niet te geloven in Dingelfropsen" omdat ik zeker weet dat dat de eerste keer is dat Veritas daar van heeft gehoord. Ik behandel het bestaan van god als specifieke claim die elk persoon die ervaring heeft met de term ooit voor het eerst heeft gehoord. Voordat ik Dingelfropsen noemde wist jij ook niet over de mogelijkheid van het bestaan af dus ik wil wedden dat jij niet aangeleerd bent om niet in die specifieke claim te geloven.quote:[..]
Ja en dat is jou ook afgeleerd. Het monster onder het bed, je onzichtbare vriendje, wat beweegt in de schaduwen...
Ook zonder dat gebeurd het dat kinderen zelf komen met zaken tussen hemel en aarde, al als ze heel klein zijn, zelfs voordat ze echt goed kunnen spreken.quote:Op woensdag 17 april 2013 07:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat die kinderen elders hebben gehoord dat er wel iets tussen hemel en aarde is. Of denk je dat dat taalgebruik uit het niks komt?
Het gaat niet om religie, religie is de uitingsvorm van geloof en dan ook nog die van een groep. Het gaat om geloof, om de basis van geloof waar religie e.d. uit voortkomt.quote:Kinderen hebben en gebruiken meer fantasie en bedenken dus van alles. Dit is echter niet een teken dat kinderen in specifieke schimmen geloven waar volwassenen vervolgens een massaindustrie van hebben gemaakt. Het gaat over persoonlijke composities van dingen die ze hebben meegekregen uit de volwassenenwereld. Het kan dus wellicht lijken alsof kinderen (miraculeus) soms dezelfde dingen geloven als volwassenen en dat het daarom lijkt alsof dat wijst op een soort intrinsieke waarheid over de realiteit maar wat je eigenlijk ziet is de onnadenkende papagaaierij wat essentieel is voor de ontwikkeling van een kind. Als sponzen laten ze zich vullen met kennis en onzin omdat homo sapiens zich op die manier hoort te ontwikkelen in haar jeugd
(Kleine) kinderen geloven dus infeite alles en jij verward dat met het hebben van een mening over existentiële en spirituele vraagstukken. Zonder input (en dit is meerdere keren bij volledig verwaarloosde kinderen geobserveerd) zijn kinderen nagenoeg blanco blaadjes.
[..]
Natuurlijk hebben mensen (en ook kinderen) de capaciteit tot spiritualiteit (de ene meer dan de ander). Het is een fysiologische constructie in de hersenen. Maar die capaciteit is uiteindelijk verantwoordelijk voor hoe verschillende ideeen en meningen blijven hangen doordat de gebruikte taal de emotie aanspreekt. Het hebben van spiritualiteit maakt je nog geen gelovige in een god. Er zijn genoeg vormen van spiritualiteit die op hele andere niet-theistische ideeen opereren. Mijn punt is dus dat wanneer het aankomt op theisme/atheisme dat kinderen (hoewel ze al wellicht wel spirituele gevoelens kunnen ervaren) niet theisten zijn.
Kinderen in China (van Tao of Dao-isten ik weet even niet meer welke) worden bijvoorbeeld opgevoed met een diepe spirituele blik op het universum en bekijken de wereld compleet anders als Westerse kinderen door hun culturele imprint. Waar de westerse goden vaak als objecten worden gezien die andere objecten aanmaken (het universum) zullen deze kinderen je vertellen dat we allemaal dezelfde persoon zijn die zich als acteur opstelt op het toneel van het universum. Goed en slechts zijn nodige aspecten om het toneelstuk spannend te houden.
Er is in deze visie geen god. Deze kindertjes krijgen dus een ander verhaal mee van hun ouders en komen zelf niet tot het theisme.
Ik vind dat je dat wel in het algemene moet trekken juist, want het naampje wat je aangeleerd wordt bij die "entiteit", de vorm waarin die zich bevind en de regels die erbij komen kijken is weer de uitingsvorm van geloof, niet geloof zelf. Dat is weer de mens, de groep die dat geloof probeert te duiden en te standariseren om het in de groepsdynamiek te laten passen.quote:Je trekt mijn opmerkingen naar de algemeenheid. Dat moet je niet doen. Ik zeg specifiek: "Ben jij aangeleerd om niet te geloven in Dingelfropsen" omdat ik zeker weet dat dat de eerste keer is dat Veritas daar van heeft gehoord. Ik behandel het bestaan van god als specifieke claim die elk persoon die ervaring heeft met de term ooit voor het eerst heeft gehoord. Voordat ik Dingelfropsen noemde wist jij ook niet over de mogelijkheid van het bestaan af dus ik wil wedden dat jij niet aangeleerd bent om niet in die specifieke claim te geloven.
Mensen trekken "het bestaan van god" te makkelijk richting "elke vorm van spiritualiteit" om het daarna een paspoort te geven als zijnde een "elementair idee dat zo logisch is dat iedereen dat mee krijgt". Maar niets is minder waar.
Bronnen graag.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook zonder dat gebeurd het dat kinderen zelf komen met zaken tussen hemel en aarde, al als ze heel klein zijn, zelfs voordat ze echt goed kunnen spreken.
Ik beschreef specifiek Tao of Dao-istische ouders. Niet Boeddhisten. Wel lezen graag.quote:[..]
Het gaat niet om religie, religie is de uitingsvorm van geloof en dan ook nog die van een groep. Het gaat om geloof, om de basis van geloof waar religie e.d. uit voortkomt.
Je haalt nu kinderen in china aan met een boeddhistische vorm,
Oh schatje toch. Ik woon in Thailand. Ik negeer dus je volgende stuk waar overigens wat misconcepties in zitten maar boeddhisme is niet het onderwerp.quote:dan kan ik je aanraden om het boeddhisme eens goed uit te pluizen,
En dit laatste stuk ga je dus onherroepelijk de mist in en nu snap ik wat het probleem ook is:quote:want het stikt daar van de entiteiten. Dat ze denken dat die ook deel van hetzelfde zijn klopt, maar ze geloven dus wel dat ook die vormen bestaan. Dat er andere werelden en bewustzijnsniveau's bestaan.
Dat is echt wel geloof en op geen enkele manier te vergelijken met atheisme(geloof niets wat niet bewezen is).
En altijd gevormd door de religieuze inslag van de ouders en de omgeving toevalligerwijs.quote:Maar ook daar heb je het over de verdere vorming en niet over hoe het begon, wat de default was. De verhalen van kinderen die in vanalles en nog wat geloven zijn wereldwijd.
Je hypothese liep dus stuk toen ik aantoonde dat kinderen uit atheïstische religies er niet per se godsbeelden op nahouden. Wat aantoont dat een godsbeeld niet een intrinsieke conceptie is van het menselijke brein maar een culturele invulling van een veel breder, niet per se theïstisch georiënteerde emotie. Namelijk spiritualiteit.quote:[..]
Ik vind dat je dat wel in het algemene moet trekken juist, want het naampje wat je aangeleerd wordt bij die "entiteit", de vorm waarin die zich bevind en de regels die erbij komen kijken is weer de uitingsvorm van geloof, niet geloof zelf. Dat is weer de mens, de groep die dat geloof probeert te duiden en te standariseren om het in de groepsdynamiek te laten passen.
Daarom haal ik juist die kinderen aan, die vaak nog die naamloze krachten/entiteiten in hun hoofd hebben zitten, ongevormt door de omgeving.
Geloof gaat niet alleen om een godsbeeld, het is geloven in meer dan het waarneembare, meer dan het bewijsbare.
-Geloof in 'god' hangt in de eerste plaats af van hoe men die 'god' moet zien .quote:Op donderdag 11 april 2013 10:49 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Naar aanleiding van het topic "Verschil voorkeur en mening" kwamen de volgende vragen op:
Vraag 1: **Geloof in God**. Is dat het gevolg van: een mening? Een voorkeur? Beide? En als het beide is: welke van de twee heeft dan de 'leiding'? Of is het het gevolg van nog iets anders? Wat dan?
Vraag 2: **Niet-geloof in God**. Is dat het gevolg van: een mening? Een voorkeur? Beide? En als het beide is: welke van de twee heeft dan de 'leiding'? Of is het het gevolg van nog iets anders? Wat dan?
Stelling 1: Als je op deze vragen een fatsoenlijk antwoord kunt geven, ken je ook het verschil tussen "voorkeur" en "mening".
Stelling 2: Als stelling 1 waar is, kun je prima uitleggen waarom je "gelooft in God" of waarom je "niet-gelooft in God".
En alweer begrijp je niet wat er nu eigenlijk staatquote:Op dinsdag 16 april 2013 18:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Die is er niet. Maar dat geeft niet. Geloven is niet redelijk (in de betekenis van rationeel). Het is psychische behoefte (gevoel) die juist in haar irrationaliteit van waarde kan zijn.
Het tot uiting brengen van geloof (in religieuze zin) schaar ik onder de kunsten.
De cognitieve vaardigheden die religieus denken in de hand werken zijn ook bij kinderen volop aanwezig. De neiging dat ze eerder een schaduw aanzien voor een inbreker dan een inbreker voor een schaduw, het vermogen om mensen (en andere wezens) los te zien van hun lichaam, etc etc.quote:
Je hebt geen redelijke (in de betekenis van: volgens de gangbare logica) argumenten, dus ik begrijp het niet? Dan zijn we wel klaar denk ik, goedendag.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:29 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
En alweer begrijp je niet wat er nu eigenlijk staat.
Ik heb op dit moment geen tijd om 45 minuten een talk te bekijken jammer genoeg. Ik zet em op mijn to watch lijst. Maar ik vraag me dus af in hoeverre het specifieke concept van een god ook hier wordt beschreven en niet een soort grondlegging van spiritualiteit. Zoals ik in mijn posts al aangaf ga ik er vanuit dat mensen een fysiologische aanleg hebben tot spiritualiteit maar dat het specifieke idee van een god een culturele invulling is. Niet een idee wat an sich per se bij kinderen steeds omhoog komt zetten. Ik geloof er namelijk weinig van dat de kans groot is dat een kind dat in een religieus vacuum leeft (een omgeving waarin niemand religieuze concepten bespreekt) uit zichzelf bij een concept aan komt als een god. Ik denk dat zo'n kind wellicht zal graviteren richting fantasie beelden die zijn/haar spiritualiteit aanspreekt wat dat ook moge zijn, dat zijn niet per se goden. Mijn punt is: de invulling is puur cultureel, de aanleg is biologisch.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
De cognitieve vaardigheden die religieus denken in de hand werken zijn ook bij kinderen volop aanwezig. De neiging dat ze eerder een schaduw aanzien voor een inbreker dan een inbreker voor een schaduw, het vermogen om mensen (en andere wezens) los te zien van hun lichaam, etc etc.
Bedenk daarbij dat met name jonge kinderen vrijwel niet in staat zijn om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden en je hebt een recept voor een religieus mens - geheel los van cultuur. Zo kan het geen verrassing zijn dat meer dan de helft van de kinderen onzichtbare vriendjes heeft.
De vraag 'waarom geloven mensen in goden'? Is dus eigenlijk meer een 'hoe' vraag, en niet zozeer een keuze of een mening. (Het wordt wel vaak uitgelegd als 1 van beide, met name door gelovigen zelf.)
Het verbaast me eigenlijk een beetje dat je deze nog niet hebt gezien. Ik heb hem toch inmiddels al zeker 10 keer gepost denk ik.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb op dit moment geen tijd om 45 minuten een talk te bekijken jammer genoeg. Ik zet em op mijn to watch lijst.
Heb dezelfde meningquote:Op woensdag 17 april 2013 11:20 schreef SpecialK het volgende:
Maar ik vraag me dus af in hoeverre het specifieke concept van een god ook hier wordt beschreven en niet een soort grondlegging van spiritualiteit. Zoals ik in mijn posts al aangaf ga ik er vanuit dat mensen een fysiologische aanleg hebben tot spiritualiteit maar dat het specifieke idee van een god een culturele invulling is. Niet een idee wat an sich per se bij kinderen steeds omhoog komt zetten. Ik geloof er namelijk weinig van dat de kans groot is dat een kind dat in een religieus vacuum leeft (een omgeving waarin niemand religieuze concepten bespreekt) uit zichzelf bij een concept aan komt als een god. Ik denk dat zo'n kind wellicht zal graviteren richting fantasie beelden die zijn/haar spiritualiteit aanspreekt wat dat ook moge zijn, dat zijn niet per se goden. Mijn punt is: de invulling is puur cultureel, de aanleg is biologisch.
Als je er vanuit gaat dat de invulling cultureel is dan zullen de meeste kinderen (afgezien van die paar die uit zichzelf een opperwezen hebben gefantaseerd en daar vervolgens in geloven) atheïstisch zijn en kom je er al snel achter dat het theisme niet een intrinsiek biologische functie is. Maar spiritualiteit wel.
Met alle respect, Molurus, maar heb je zelf wel in de gaten wat de consequentie is van deze stelling?quote:Op woensdag 17 april 2013 11:01 schreef Molurus het volgende:
… Bedenk daarbij dat met name jonge kinderen vrijwel niet in staat zijn om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden en je hebt een recept voor een religieus mens - geheel los van cultuur. Zo kan het geen verrassing zijn dat meer dan de helft van de kinderen onzichtbare vriendjes heeft.
Dat religieuzen eigenlijk net kleine kinderen zijn?quote:Op woensdag 17 april 2013 12:13 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Met alle respect, Molurus, maar heb je zelf wel in de gaten wat de consequentie is van deze stelling?
Jij snapt het ten dele, want dat is niet de consequentiequote:Op woensdag 17 april 2013 12:17 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat religieuzen eigenlijk net kleine kinderen zijn?
Voor een christen niks nieuws toch?quote:Op woensdag 17 april 2013 12:20 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Jij snapt het ten dele, want dat is niet de consequentie
Om die uitspraak te kunnen snappen, moet je toch wel een bepaald denkniveau hebben. Kom, kom, TerryStone, hoe moet ik jouw denkniveau nu inschatten?quote:Op woensdag 17 april 2013 12:23 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Voor een christen niks nieuws toch?
Marcus 10: 14 en 15 'Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij.
Ik zal de video bekijken. Ik zal proberen dat zo objectief mogelijk te doen. Je doet per slot van rekening wel de moeite om die video aan te bieden.quote:
Vertel eens wat die vers wil zeggen op jouw denkniveau.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:31 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Om die uitspraak te kunnen snappen, moet je toch wel een bepaald denkniveau hebben. Kom, kom, TerryStone, hoe moet ik jouw denkniveau nu inschatten?
Een atheïst is iemand die het bestaan van een god (of goden) ontkent. Je kunt deze alleen maar ontkennen als iemand je heeft vertelt hoe die god er dan uitziet, die je vervolgens ontkent.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:20 schreef SpecialK het volgende:
Als je er vanuit gaat dat de invulling cultureel is dan zullen de meeste kinderen (afgezien van die paar die uit zichzelf een opperwezen hebben gefantaseerd en daar vervolgens in geloven) atheïstisch zijn en kom je er al snel achter dat het theisme niet een intrinsiek biologische functie is. Maar spiritualiteit wel.
Dat noemen ze, geloof ik, het kapen van een topic. Daarbij snap ik niet precies wat je hier wil zeggen: "maar in geval je er zou over gekeken hebben; hoe zit het met Mozes?" Ongetwijfeld heeft dat met het verschil in denkniveau tussen ons te maken. (Nu naderen we de consequentie van de uitspraak van Molurus.)quote:Op woensdag 17 april 2013 12:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Vertel eens wat die vers wil zeggen op jouw denkniveau.
( off topic, maar in geval je er zou over gekeken hebben; hoe zit het met Mozes ? )
Dat lijkt me niet, aangezien er massa's spirituele mensen bestaan die niet in het bestaan van goden geloven .quote:Op woensdag 17 april 2013 12:52 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Een vraag: wat is dan volgens jou spiritualiteit? Is dat nu juist niet het intrinsieke vermogen van de mens om te gaan met 'de wereld' waar een god of goden hun plaats hebben?
Wellicht is het een idee om voortaan gewoon te vertellen wat je precies wilt zeggen en ons niet laat raden. (of is dat te hoog voor je gegrepen qua denkniveau)quote:Op woensdag 17 april 2013 12:31 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Om die uitspraak te kunnen snappen, moet je toch wel een bepaald denkniveau hebben. Kom, kom, TerryStone, hoe moet ik jouw denkniveau nu inschatten?
Maar ter zake: je bent verder afgedwaald, want het is nog altijd niet de consequentie. Je was op de goede weg. Nu word je kouder, kouder, ...
OK. Uiteindelijk gaat het om goden (en niet alle andere religie gerelateerde gedachten) aangezien we het over het theisme hebben.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:57 schreef Molurus het volgende:
De specifieke religies zijn een culturele invulling van een natuurlijke aanleg, om het kort en krachtig samen te vatten.
Een kind zal natuurlijk nooit op eigen houtje tot de christelijke god komen... maar religieuze gedachten en goden? Dat zou wat mij betreft helemaal niet vreemd zijn. (Het is wel lastig te toetsen: want hoe ga je in zo'n experiment een kind volledig cultureel isoleren?)
Nee. Een atheist is iemand die de waarheidclaim dat een god bestaat niet accepteert als zijnde waar.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:52 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Een atheïst is iemand die het bestaan van een god (of goden) ontkent.
De waarheidclaim is in dit geval gegroepeerd aangezien elk persoon weer net een andere definitie geeft van god. De claim gaat over een groep overlappende eigenschappen. Als jij zegt. Ik geloof in het bestaan van god... en god is de naam van mijn huiskat. Dan geloof ik ook in het bestaan van god.quote:Je kunt deze alleen maar ontkennen als iemand je heeft vertelt hoe die god er dan uitziet, die je vervolgens ontkent.
Spiritualiteit is een reeks gevoelens. Kristalhelers voelen bijvoorbeeld spiritualiteit maar niet per se bij een theistische god. In een opperwezen geloven is een uiting van spiritualiteit maar niet de exclusieve uiting.quote:Een vraag: wat is dan volgens jou spiritualiteit? Is dat nu juist niet het intrinsieke vermogen van de mens om te gaan met 'de wereld' waar een god of goden hun plaats hebben?
Er ligt toch echt wel een blokkade op jouw denken. Maar vooruit, ik doe nog een poging (het valt niet mee om een spijker te slaan in gewapend beton): het gaat mij niet om vormen van spiritualiteit, maar om het begrip zelf. Ik help je even op weg; we komen er anders nooit. Synoniemen zijn: geestelijkheid, onstoffelijkheid.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:05 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, aangezien er massa's spirituele mensen bestaan die niet in het bestaan van goden geloven .
Misschien handig om wat meer te leren over andere vormen van spiritualiteit dan jouw eigen beeld ervan. Je kunt gewoon bij wikipedia beginnen, of als dat te ver beneden jouw niveau ligt, loop eens een universiteitsbibliotheek binnen.
Wat was nu weer volgens jou de verklaring van onderstaande vers ?quote:Op woensdag 17 april 2013 12:58 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Dat noemen ze, geloof ik, het kapen van een topic. Daarbij snap ik niet precies wat je hier wil zeggen: "maar in geval je er zou over gekeken hebben; hoe zit het met Mozes?" Ongetwijfeld heeft dat met het verschil in denkniveau tussen ons te maken. (Nu naderen we de consequentie van de uitspraak van Molurus.)
M'n vraag betreft ' Mozes ' staat nog steeds open, of was het gewoon wat trollen van jouw kant ?quote:Marcus 10: 14 en 15 'Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij.
"Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen."quote:Op woensdag 17 april 2013 14:18 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Er ligt toch echt wel een blokkade op jouw denken. Maar vooruit, ik doe nog een poging (het valt niet mee om een spijker te slaan in gewapend beton): het gaat mij niet om vormen van spiritualiteit, maar om het begrip zelf. Ik help je even op weg; we komen er anders nooit. Synoniemen zijn: geestelijkheid, onstoffelijkheid.
Ach, wordt het je nu teveel? En zegt het feit, dat je niet meer wilt raden niet veel meer over jouw denkniveau? Trouwens: de vraag (geen raadsel) was helder. Tenminste voor Molurus, hoop ik. Dat jij een vraag als zodanig opvat is weer een indicatie voor jouw denkniveau. Een puzzel kan ook te zwaar zijn. Moet je gewoon beginnen met een paar sterren minder.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:13 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wellicht is het een idee om voortaan gewoon te vertellen wat je precies wilt zeggen en ons niet laat raden. (of is dat te hoog voor je gegrepen qua denkniveau)
Je bent hilarisch. Ooit overwogen om op te treden als cabaretier voor bejaarden met het syndroom van down of op eo jongerendag waar de mensen en masse hun denkvermogen uitschakelen?quote:Op woensdag 17 april 2013 14:24 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Ach, wordt het je nu teveel? En zegt het feit, dat je niet meer wilt raden niet veel meer over jouw denkniveau? Trouwens: de vraag (geen raadsel) was helder. Tenminste voor Molurus, hoop ik. Dat jij een vraag als zodanig opvat is weer een indicatie voor jouw denkniveau. Een puzzel kan ook te zwaar zijn. Moet je gewoon beginnen met een paar sterren minder.
Zeker! Ik ben zeer benieuwd wat je ervan vindt!quote:Op woensdag 17 april 2013 12:37 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Ik zal de video bekijken. Ik zal proberen dat zo objectief mogelijk te doen. Je doet per slot van rekening wel de moeite om die video aan te bieden.
Als het je interesseert, zal ik ook mijn reactie geven.
Ik kan me allerlei consequenties daarvan indenken, allemaal erg interessant. Maar is er iets specifieks waar je hier op doelt?quote:Op woensdag 17 april 2013 12:13 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Met alle respect, Molurus, maar heb je zelf wel in de gaten wat de consequentie is van deze stelling?
Om dat fatsoenlijk (volgens de regels van de logica) te kunnen doen, moet je toch eerst WETEN waar je het over hebt? Iets ontkennen, dat je niet kunt omschrijven is toch onlogisch? Ik trek dan de conclusie dat atheïsten onlogisch denken. En dat komt overeen met het type denken, dat ik het meeste op dit forum tegenkom.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Een atheist is iemand die de waarheidclaim dat een god bestaat niet accepteert als zijnde waar.
Dat is de wijze waarop de meeste atheïsten hun argumenten kracht bij zetten: ze maken eerst een karikatuur en vertellen vervolgens hoe belachelijk de karikatuur is.quote:De waarheidclaim is in dit geval gegroepeerd aangezien elk persoon weer net een andere definitie geeft van god. De claim gaat over een groep overlappende eigenschappen. Als jij zegt. Ik geloof in het bestaan van god... en god is de naam van mijn huiskat. Dan geloof ik ook in het bestaan van god.
Dat zijn allemaal kennisuitspraken (of wat er voor door moet gaan). Je hebt dus voor jezelf een beeld gemaakt van 'iets' of het 'gevolg van iets' waar je vervolgens (het komt er uit voort of wordt er door veroorzaakt) niet in gelooft.quote:Maar in de realiteit hebben we het over een opperwezen dat vaak buiten de realiteit leeft, de realiteit heeft vormgegeven en zich in verschillende maten bezig houd met het lot van de mensheid.
Spiritualiteit is zelf geen gevoel, maar is een 'kanaal' waarlangs gevoelens kunnen worden opgewekt.quote:Spiritualiteit is een reeks gevoelens.
Zijn we nu ineens 'broeder' of 'zuster'? Nu kan ik het jou óók vragen: Besef je de consequentie wel van het citeren van deze tekst?quote:Op woensdag 17 april 2013 14:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
"Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen."
Vertelt u het mij maar o wijze Veritas...quote:Op woensdag 17 april 2013 14:45 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Zijn we nu ineens 'broeder' of 'zuster'? Nu kan ik het jou óók vragen: Besef je de consequentie wel van het citeren van deze tekst?
Trollen? Ik hoop me er niet schuldig aan te maken. Op jouw vraag heb ik al gereageerd.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:21 schreef ATON het volgende:
M'n vraag betreft ' Mozes ' staat nog steeds open, of was het gewoon wat trollen van jouw kant ?
Prima. Ik beloof je dat ik er serieus mee omga. (Overeenkomstig mijn denk-niveauquote:Op woensdag 17 april 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zeker! Ik ben zeer benieuwd wat je ervan vindt!
Disclaimer: zoals Thomson zelf ook aangeeft is dit betrekkelijk nieuwe en behoorlijk onzekere wetenschap. Vooral ook omdat het betrekkelijk lastig te onderzoeken is. Maar in mijn optiek klinkt het plausibel / veelbelovend.
Eindelijk de erkenning waarop ik hooptequote:Op woensdag 17 april 2013 14:46 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Vertelt u het mij maar o wijze Veritas...
Niemand spreekt mij ooit aan met 'o wijze'.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:52 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Eindelijk de erkenning waarop ik hoopte
Wat is de consequentie van het citeren of was je stiekem toch niet zo wijs?quote:Op woensdag 17 april 2013 14:52 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Eindelijk de erkenning waarop ik hoopte
Molurus o allerwijstequote:Op woensdag 17 april 2013 14:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niemand spreekt mij ooit aan met 'o wijze'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |