Ik wilde het net postenquote:Op dinsdag 16 april 2013 21:06 schreef dvr het volgende:
[..]
Het olijke duo R&R krijgt vandaag academisch op zijn flikker, zat eraan te komen want waar de 3%-norm begint te knellen, is wetenschappelijk tegenbewijs van harte welkom.
http://ftalphaville.ft.co(...)reinhart-and-rogoff/
Goed, ook die kritiek biedt voldoende reden tot beperking van staatsschuld.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat kun je niet zomaar lezen?
Hier is het wetenschappelijke artikel waar het om gaat:
http://www.peri.umass.edu(...)8b1/publication/566/
Dat van die 90% zou dus allemaal gebaseerd zijn op een rekenfout (afgezien dat het gebaseerd was op een categoriegrens, had je die op 80% of 100% gelegd dan was vast hetzelfde eruit gekomen). Niet dat er geen enkel verband is, maar in werkelijkheid zou het allemaal heel geleidelijk gaan (is ook vrij logisch nietwaar?), en is het verband het sterkst bij lage staatsschulden: hoe verder onder de 30% de staatsschuld is, hoe meer economische groei.
Bron: Herndon et al., 2013, pp. 7quote:A coding error in the RR working spreadsheet entirely excludes ve countries, Australia,
Austria, Belgium, Canada, and Denmark, from the analysis
Ik zeg niet dat die landen (D en VK) het slecht doen (of goed doen), ik constateer alleen dat een aantal kleinere landen, die zich relatief afzonderen van internationale samenwerking er prima voor staan. Voor mij maakt dat duidelijk dat Nederland ook zou kunnen functioneren door de Europese integratie ongedaan te maken. Samenwerking met partijen die niet willen samenwerken, alle EU-landen gedragen zich zo opportunistisch als het maar kan, werkt niet en daar kan Nederland beter mee stoppen.quote:Op maandag 15 april 2013 18:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Noorwegen heeft olie en gas en Zwitserland heeft het bankgeheim. En Duitsland doet het ook goed, het VK daarentegen weer niet echt. Of voert Duitsland "wat meer een eigen koers" dan het VK?
Een overheid die de rijksfinanciën wel serieus neemt dus. Slim want de markten waarop geleend wordt neem de rijksfinanciën heel erg serieus.quote:Op dinsdag 16 april 2013 00:27 schreef HiZ het volgende:
Je vergeet het draconische bezuinigingsprogramma dat Nieuw Zeeland heeft doorgemaakt te melden.
Wat is het 'unique selling point' van Nederland dan? Ik denk namelijk dat je daar de verklaring in moet zoeken, zoals Igen al aangeeft.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:51 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat die landen (D en VK) het slecht doen (of goed doen), ik constateer alleen dat een aantal kleinere landen, die zich relatief afzonderen van internationale samenwerking er prima voor staan. Voor mij maakt dat duidelijk dat Nederland ook zou kunnen functioneren door de Europese integratie ongedaan te maken. Samenwerking met partijen die niet willen samenwerken, alle EU-landen gedragen zich zo opportunistisch als het maar kan, werkt niet en daar kan Nederland beter mee stoppen.
Waarom zou je een unique selling point moeten hebben? Het Nederlandse BBP is meer dan 800 miljard Euro, genoeg reden om Nederland niet links te laten liggen. Handelspartners zullen er zeer fors op achteruit gaan als zij besluiten niet meer met Nederland te handelen, ik vind het armageddon-argument dus niet erg geloofwaardig.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:46 schreef Sloggi het volgende:
Wat is het 'unique selling point' van Nederland dan? Ik denk namelijk dat je daar de verklaring in moet zoeken, zoals Igen al aangeeft.
Ja, ik. Ze zouden immers A) veel minder hebben kunnen lenen B) Cypriotische banken zouden zich niet met Griekse eurostaatsschuld hebben volgepompt en C) ze zouden een default waarschijnlijk door geleidelijke, herhaaldelijke devaluatie hebben afgewend.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:01 schreef SeLang het volgende:
(serieus, zouden er echt mensen zijn die denken dat Griekenland en Cyprus niet defaulted waren zonder de euro?).
Het klopt dat het in het belang is van handelspartners om de grenzen zo open te houden, maar dat betekent niet dat het ook gebeurt; onder andere de 'logic of collective action' zou ervoor kunnen zorgen dat specifieke lobbys binnen belangrijke handelspartners de handel voor Nederland bemoeilijken.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:07 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom zou je een unique selling point moeten hebben? Het Nederlandse BBP is meer dan 800 miljard Euro, genoeg reden om Nederland niet links te laten liggen. Handelspartners zullen er zeer fors op achteruit gaan als zij besluiten niet meer met Nederland te handelen, ik vind het armageddon-argument dus niet erg geloofwaardig.
Ja wacht even! De problemen zijn natuurlijk grotendeels ontstaan door de euro. Op dat punt ben ik het 100% met je eens. De opbouw van die schuld is gefaciliteerd door de euro.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:07 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja, ik. Ze zouden immers A) veel minder hebben kunnen lenen B) Cypriotische banken zouden zich niet met Griekse eurostaatsschuld hebben volgepompt en C) ze zouden een default waarschijnlijk door geleidelijke, herhaaldelijke devaluatie hebben afgewend.
Maar zouden financiele instellingen als men in griekenland de drachme nog had de schulden tot zulke hoogtes hebben laten oplopen?quote:Op woensdag 17 april 2013 13:45 schreef SeLang het volgende:
Alsof 160% debt/GDP voor een land als Griekenland wel houdbaar zou zijn als ze de dragme hadden...
Nee natuurlijk niet, want dan waren de rentes al veel eerder geëxplodeerd. Dat schreef ik dus in de eerste regel: de opbouw van de schuld is inderdaad gefaciliteerd door de euro.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar zouden financiele instellingen als men in griekenland de drachme nog had de schulden tot zulke hoogtes hebben laten oplopen?
Ja, volledig eens. Al is het R&R-verhaal wat simplistisch. Het is leuk dat het politici tot het besef heeft gebracht dat er echt een grens is aan wat zij kunnen spenderen, maar als je daadwerkelijk wilt kijken hoe duurzaam een schuld is, of hoe lang hij nog houdbaar is, moet je naar veel meer factoren kijken. Sommige landen hebben grote reserves (delfstoffen, goed opgeleide jonge werknemers, etc) en daardoor het potentieel om snel hun GDP te verhogen of hun schuld vervroegd af te lossen, anderen zijn juist op hun retour. Een 90% schuld kan goedkoop of duur en kort of lang gefinancierd zijn. Een land kan theoretisch zelfs schuldenvrij zijn maar toch zijn welvaart kwijtraken door een te groot overheidsbeslag. Dus 90% an sich zegt weinig over de houdbaarheid van een schuld voor een specifiek land op een specifiek moment.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:45 schreef SeLang het volgende:
Maar waar het mij om ging was dat de schuld die daardoor is ontstaan uiteindelijk niet houdbaar is.
'Unique selling points' van Nederland zijn o.a. de agrarische sector die produceert voor het Europese achterland en de haven van Rotterdam die is gebaseerd op het principe van grondstoffen importeren, halffabrikaten maken ( = waarde toevoegen) en die exporteren naar het Europese achterland.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat is het 'unique selling point' van Nederland dan? Ik denk namelijk dat je daar de verklaring in moet zoeken, zoals Igen al aangeeft.
En vlak daarbij Eindhoven en schiphol niet uit.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef Igen het volgende:
[..]
'Unique selling points' van Nederland zijn o.a. de agrarische sector die produceert voor het Europese achterland en de haven van Rotterdam die is gebaseerd op het principe van grondstoffen importeren, halffabrikaten maken ( = waarde toevoegen) en die exporteren naar het Europese achterland.
En dat geeft ook wel aan waarom voor ons de situatie zo anders ligt dan voor Noorwegen en Zwitserland. Zij zouden bij wijze van spreke op dezelfde manier geld kunnen verdienen zelfs al lagen ze midden in de Stille Oceaan, Nederland niet.
Gezien dat Nederland comfortabel midden op de Euraziatische tektonische plaat ligt vind ik dit wel een wat vergezocht voorbeeld. Nederland ligt midden in de wereld en dat voordeel zal niet snel verdwijnen, zelfs niet als de EU wegvalt.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef Igen het volgende:
En dat geeft ook wel aan waarom voor ons de situatie zo anders ligt dan voor Noorwegen en Zwitserland. Zij zouden bij wijze van spreke op dezelfde manier geld kunnen verdienen zelfs al lagen ze midden in de Stille Oceaan, Nederland niet.
Natuurlijk zullen we ook zonder EU niet gelijk als bosjesmannen in plaggenhutten moeten leven, maar volgens mij beweert dat ook niemand.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:57 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Gezien dat Nederland comfortabel midden op de Euraziatische tektonische plaat ligt vind ik dit wel een wat vergezocht voorbeeld. Nederland ligt midden in de wereld en dat voordeel zal niet snel verdwijnen, zelfs niet als de EU wegvalt.
En het Groningse aardgas.quote:Op woensdag 17 april 2013 19:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En vlak daarbij Eindhoven en schiphol niet uit.
Een misciscule druppel als toonbeeld van Nederlandsch (misplaatste) pretentie. Hoe triestquote:
ja bagger is NL groot in, maar dan heel anders....quote:Op woensdag 17 april 2013 22:06 schreef michaelmoore het volgende:
en de voorraad aan corporatiewoningen
Wie heeft dat onderzocht? Hoe kan je dat uberhaupt onderzoeken, als je niet eens weet wat de gevolgen zijn van doorgaan met de Euro. Net zoals dat de Euro ons zogenaamd zoveel welvaart zou brengen zeker. Niets van te merken.quote:Op maandag 15 april 2013 11:58 schreef HD9 het volgende:
'Stoppen met euro duurder dan verdiepen unie'
Wat mij betreft komt er in NL ook zo'n partij. Weg met die Euro en zielige zuid-landen die zich verrijken over de rug van de burgers en schatkist.quote:Op zondag 14 april 2013 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
Een partij met gezond verstand, maar dat wil de EU niet, die wil dromen van een VSEU met een centraal fiscaal stelsel
http://www.telegraaf.nl/b(...)tij_Duitsland__.html
quote:Werkloosheid stijgt sterk naar ruim 8 procent
De werkloosheid is in maart opgelopen tot 8,1 procent. Een maand eerder was dat nog 7,7 procent. Drie maanden geleden zat nog 7,2 procent van de beroepsbevolking zonder baan. .
Nog nooit zaten in Nederland zoveel mensen zonder baan. 643.000 Nederlanders zijn werkloos. Alleen al in de maand maart kwamen er 30.000 werkzoekenden bij. Gemiddeld gezien nam het afgelopen kwartaal per maand de werkloosheid met 24.000 mensen toe.
De stijging van het aantal werklozen deed zich vooral voelen in de groep 25- tot 45-jarigen. Daar werden maandelijks 11.000 mensen werkloos. Bij 45-plussers kwamen er 8.000 werklozen per maand bij, 4.000 jongeren onder de 25 kwamen maandelijks zonder baan te zitten.
gaat wel om3.000.000 * 200.000 euro = 600 miljard met een jaarlijkse opbremgst van 3000.000 * 5000 euro = 15 miljard euroquote:Op woensdag 17 april 2013 22:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ja bagger is NL groot in, maar dan heel anders....
Linkje naar rapport: Overzicht Financiële Stabiliteitquote:DNB waarschuwt banken voor risico's lage rente
De Nederlandsche Bank waarschuwt banken dat ze met de historisch lage rente van nu problemen rondom het aflossen van leningen niet moeten opschuiven naar de toekomst. Dit kan over een aantal jaar leiden tot hoge verliezen.
De toezichthouder stelt daarnaast het risico op een hernieuwde escalatie van de schuldencrisis in Europa nog steeds hoog is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |