abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125312092
Naar goed Duits gebruik.
  maandag 15 april 2013 @ 16:10:28 #92
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_125313863
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 14:32 schreef SeLang het volgende:

-knip-

quote:
Exclusive: G20 to consider cutting debt to well below 90 percent/GDP

DUBLIN (Reuters) - Financial leaders of the world's 20 biggest economies will consider next week in Washington a proposal to cut their public debt over the longer term to well below 90 percent of gross domestic product, a document prepared for the meeting showed.

The proposal, prepared by the co-chairs of the G20 Working Group on the Framework for Growth, follows agreement of the leaders of G20 countries in June last year to set ambitious debt reduction targets beyond 2016, when, under an earlier agreement from Toronto in 2010, debt was to stop growing.

"The co-chairs proposed that: 'over the longer-term, G20 members should gear their fiscal policy towards achieving a debt level that is well below 90 percent of GDP,'" a document prepared for European Union delegates for the meeting said.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_125317959
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:58 schreef Kowloon het volgende:
Ik zit wat dit betreft niet op een kosten-baten analyse te wachten meneer Ackermann. Juist Westerse landen die wat meer een eigen koers varen, zoals Noorwegen, Zwitserland en Nieuw-Zeeland doen het erg goed.
Noorwegen heeft olie en gas en Zwitserland heeft het bankgeheim. En Duitsland doet het ook goed, het VK daarentegen weer niet echt. Of voert Duitsland "wat meer een eigen koers" dan het VK? :?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2013 18:10:39 ]
pi_125326033
ecb tikt spanje op de vingers

AMSTERDAM (Dow Jones)--De Europese Centrale Bank roept Spanje op om een deel van zijn nieuwe depositogarantie wetgeving los te laten, omdat bepaalde elementen gelijk zouden liggen aan het geven van staatssteun, terwijl andere onderdelen een negatieve invloed kunnen hebben op het vervullen van de verplichtingen van het Spaanse depositogarantiefonds FGD.

De centrale bank maakte zijn opvattingen over het FGD, El Fondo de Garantia de Depositos de Entidades de Credito, maandag bekend op zijn website. De ECB benadrukte daarin dat er geen grondslag is voor de Spaanse regering om bepaalde financiele instellingen vrij te waren van een geplande heffing die de kapitaalpositie van het fonds moet verbeteren.

Spanje zou gedeeltelijke vrijstellingen willen geven aan banken die hebben toegezegd te zullen investeren in SAREB, de 'bad bank' waarin slechte leningen van Spaanse banken worden ondergebracht. Daarbij zou het FGD onder bepaalde voorwaarden, aandelen op kunnen kopen van niet-genoteerde banken.

De ECB waarschuwt echter dat het depositogarantiestelsel "moet kunnen rekenen op een sterke liquiditeitspositie" en dat het opkopen van aandelen mogelijk in strijd is met op handen zijnde EU-wetgeving over het investeringsbeleid van depositogarantiefondsen.

"De maatregelen die Spanje in zijn wetsvoorstel introduceert, zouden moeten worden beoordeeld vanuit het perspectief van staatssteunregels", concludeert de ECB.

bron: binck
pi_125339063
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Noorwegen heeft olie en gas en Zwitserland heeft het bankgeheim. En Duitsland doet het ook goed, het VK daarentegen weer niet echt. Of voert Duitsland "wat meer een eigen koers" dan het VK? :?
Je vergeet het draconische bezuinigingsprogramma dat Nieuw Zeeland heeft doorgemaakt te melden.
  dinsdag 16 april 2013 @ 12:22:34 #96
38496 Perrin
pi_125348693
quote:
German Economic Sentiment Misses Big And Dives In April

The ZEW survey of economic sentiment -- a widely regarded German survey -- plunged in April. The dive from 48.5 to 36.3 greatly exceeded the expected drop to 42.
pi_125370418
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 14:32 schreef SeLang het volgende:

Reinhard/ Rogoff hebben dat onderzocht in historische gevallen van de afgelopen 800 jaar en hoewel er geen harde limiet is zie je wel duidelijk dat boven de 90% debt/GDP de schuld een serieuze rem op de economie wordt. Als je de geschiedenis bekijkt dan zijn landen met >90% zeldzaam en >120% extreem zeldzaam omdat er voor die tijd meestal al een default is.
Het olijke duo R&R krijgt vandaag academisch op zijn flikker, zat eraan te komen want waar de 3%-norm begint te knellen, is wetenschappelijk tegenbewijs van harte welkom.

http://ftalphaville.ft.co(...)reinhart-and-rogoff/
pi_125373150
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:06 schreef dvr het volgende:

[..]

Het olijke duo R&R krijgt vandaag academisch op zijn flikker, zat eraan te komen want waar de 3%-norm begint te knellen, is wetenschappelijk tegenbewijs van harte welkom.

Dat kun je niet zomaar lezen?

Hier is het wetenschappelijke artikel waar het om gaat:
http://www.peri.umass.edu(...)8b1/publication/566/

Dat van die 90% zou dus allemaal gebaseerd zijn op een rekenfout (afgezien dat het gebaseerd was op een categoriegrens, had je die op 80% of 100% gelegd dan was vast hetzelfde eruit gekomen). Niet dat er geen enkel verband is, maar in werkelijkheid zou het allemaal heel geleidelijk gaan (is ook vrij logisch nietwaar?), en is het verband het sterkst bij lage staatsschulden: hoe verder onder de 30% de staatsschuld is, hoe meer economische groei.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2013 21:55:08 ]
  woensdag 17 april 2013 @ 09:01:54 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125386301
Sja, we hebben recentelijk weer een paar landen in rook op zien gaan door een te hoge staatsschuld maar dat is dan zogenaamd de schuld van de euro (serieus, zouden er echt mensen zijn die denken dat Griekenland en Cyprus niet defaulted waren zonder de euro?).

Het is even wachten op het volgende niet-euro land dat onder de hoge staatsschuld bezwijkt en dan is deze hele discussie weer gesloten denk ik...

Btw: het zou leuk zijn als dat een bepaald G3 land is...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 april 2013 @ 09:35:13 #100
38496 Perrin
pi_125386978
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 09:01 schreef SeLang het volgende:

Btw: het zou leuk zijn als dat een bepaald G3 land is...
Japan? :?
  woensdag 17 april 2013 @ 10:17:40 #101
66825 Reya
Fier Wallon
pi_125387974
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:06 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik wilde het net posten :P
pi_125388169
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:54 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat kun je niet zomaar lezen?

Hier is het wetenschappelijke artikel waar het om gaat:
http://www.peri.umass.edu(...)8b1/publication/566/

Dat van die 90% zou dus allemaal gebaseerd zijn op een rekenfout (afgezien dat het gebaseerd was op een categoriegrens, had je die op 80% of 100% gelegd dan was vast hetzelfde eruit gekomen). Niet dat er geen enkel verband is, maar in werkelijkheid zou het allemaal heel geleidelijk gaan (is ook vrij logisch nietwaar?), en is het verband het sterkst bij lage staatsschulden: hoe verder onder de 30% de staatsschuld is, hoe meer economische groei.
Goed, ook die kritiek biedt voldoende reden tot beperking van staatsschuld.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 17 april 2013 @ 10:43:24 #103
66825 Reya
Fier Wallon
pi_125388589
quote:
A coding error in the RR working spreadsheet entirely excludes ve countries, Australia,
Austria, Belgium, Canada, and Denmark, from the analysis
Bron: Herndon et al., 2013, pp. 7

Dit is natuurlijk wel bijzonder slordig.
pi_125390808
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat die landen (D en VK) het slecht doen (of goed doen), ik constateer alleen dat een aantal kleinere landen, die zich relatief afzonderen van internationale samenwerking er prima voor staan. Voor mij maakt dat duidelijk dat Nederland ook zou kunnen functioneren door de Europese integratie ongedaan te maken. Samenwerking met partijen die niet willen samenwerken, alle EU-landen gedragen zich zo opportunistisch als het maar kan, werkt niet en daar kan Nederland beter mee stoppen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 00:27 schreef HiZ het volgende:
Je vergeet het draconische bezuinigingsprogramma dat Nieuw Zeeland heeft doorgemaakt te melden.
Een overheid die de rijksfinanciën wel serieus neemt dus. Slim want de markten waarop geleend wordt neem de rijksfinanciën heel erg serieus.
pi_125392646
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:51 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat die landen (D en VK) het slecht doen (of goed doen), ik constateer alleen dat een aantal kleinere landen, die zich relatief afzonderen van internationale samenwerking er prima voor staan. Voor mij maakt dat duidelijk dat Nederland ook zou kunnen functioneren door de Europese integratie ongedaan te maken. Samenwerking met partijen die niet willen samenwerken, alle EU-landen gedragen zich zo opportunistisch als het maar kan, werkt niet en daar kan Nederland beter mee stoppen.
Wat is het 'unique selling point' van Nederland dan? Ik denk namelijk dat je daar de verklaring in moet zoeken, zoals Igen al aangeeft.
pi_125393288
quote:
7s.gif Op woensdag 17 april 2013 12:46 schreef Sloggi het volgende:
Wat is het 'unique selling point' van Nederland dan? Ik denk namelijk dat je daar de verklaring in moet zoeken, zoals Igen al aangeeft.
Waarom zou je een unique selling point moeten hebben? Het Nederlandse BBP is meer dan 800 miljard Euro, genoeg reden om Nederland niet links te laten liggen. Handelspartners zullen er zeer fors op achteruit gaan als zij besluiten niet meer met Nederland te handelen, ik vind het armageddon-argument dus niet erg geloofwaardig.
pi_125393315
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 09:01 schreef SeLang het volgende:
(serieus, zouden er echt mensen zijn die denken dat Griekenland en Cyprus niet defaulted waren zonder de euro?).
Ja, ik. Ze zouden immers A) veel minder hebben kunnen lenen B) Cypriotische banken zouden zich niet met Griekse eurostaatsschuld hebben volgepompt en C) ze zouden een default waarschijnlijk door geleidelijke, herhaaldelijke devaluatie hebben afgewend.
  woensdag 17 april 2013 @ 13:22:13 #108
66825 Reya
Fier Wallon
pi_125393856
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 13:07 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Waarom zou je een unique selling point moeten hebben? Het Nederlandse BBP is meer dan 800 miljard Euro, genoeg reden om Nederland niet links te laten liggen. Handelspartners zullen er zeer fors op achteruit gaan als zij besluiten niet meer met Nederland te handelen, ik vind het armageddon-argument dus niet erg geloofwaardig.
Het klopt dat het in het belang is van handelspartners om de grenzen zo open te houden, maar dat betekent niet dat het ook gebeurt; onder andere de 'logic of collective action' zou ervoor kunnen zorgen dat specifieke lobbys binnen belangrijke handelspartners de handel voor Nederland bemoeilijken.
pi_125394794
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 09:35 schreef Perrin het volgende:

[..]

Japan? :?
VS *O*
Beneath the gold, the bitter steel
  woensdag 17 april 2013 @ 13:45:23 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125394837
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 13:07 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, ik. Ze zouden immers A) veel minder hebben kunnen lenen B) Cypriotische banken zouden zich niet met Griekse eurostaatsschuld hebben volgepompt en C) ze zouden een default waarschijnlijk door geleidelijke, herhaaldelijke devaluatie hebben afgewend.
Ja wacht even! De problemen zijn natuurlijk grotendeels ontstaan door de euro. Op dat punt ben ik het 100% met je eens. De opbouw van die schuld is gefaciliteerd door de euro.

Maar waar het mij om ging was dat de schuld die daardoor is ontstaan uiteindelijk niet houdbaar is. En diezelfde schuld zou ook niet houdbaar zijn als Griekenland en Cyprus niet in de euro zouden zitten. Sterker nog, in de euro zitten maakt die schuld juist beter houdbaar omdat de andere eurolanden dat dan backstoppen via bailouts en via de ECB.

Waar ik tegenin ga is de suggestie dat een hoge schuld er niet toe doet. En als je dan Griekenland als voorbeeld geeft waar het fout gaat dan komt er steevast de reactie: "ja maar dat komt door de euro". Alsof 160% debt/GDP voor een land als Griekenland wel houdbaar zou zijn als ze de dragme hadden...

Btw: het simpele feit dat er nauwelijks landen zijn die boven de 100% zitten geeft al aan dat zo'n schuld kennelijk niet houdbaar is. Als je daarmee wegkomt dan zou iedereen dat doen namelijk. In de praktijk zie je echter dat ze bijna altijd voor die tijd defaulten.
Mijn reisverslagen
pi_125394979
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 13:45 schreef SeLang het volgende:
Alsof 160% debt/GDP voor een land als Griekenland wel houdbaar zou zijn als ze de dragme hadden...
Maar zouden financiele instellingen als men in griekenland de drachme nog had de schulden tot zulke hoogtes hebben laten oplopen?
  woensdag 17 april 2013 @ 13:50:00 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125395028
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 13:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar zouden financiele instellingen als men in griekenland de drachme nog had de schulden tot zulke hoogtes hebben laten oplopen?
Nee natuurlijk niet, want dan waren de rentes al veel eerder geëxplodeerd. Dat schreef ik dus in de eerste regel: de opbouw van de schuld is inderdaad gefaciliteerd door de euro.
Mijn reisverslagen
pi_125403563
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 13:45 schreef SeLang het volgende:

Maar waar het mij om ging was dat de schuld die daardoor is ontstaan uiteindelijk niet houdbaar is.
Ja, volledig eens. Al is het R&R-verhaal wat simplistisch. Het is leuk dat het politici tot het besef heeft gebracht dat er echt een grens is aan wat zij kunnen spenderen, maar als je daadwerkelijk wilt kijken hoe duurzaam een schuld is, of hoe lang hij nog houdbaar is, moet je naar veel meer factoren kijken. Sommige landen hebben grote reserves (delfstoffen, goed opgeleide jonge werknemers, etc) en daardoor het potentieel om snel hun GDP te verhogen of hun schuld vervroegd af te lossen, anderen zijn juist op hun retour. Een 90% schuld kan goedkoop of duur en kort of lang gefinancierd zijn. Een land kan theoretisch zelfs schuldenvrij zijn maar toch zijn welvaart kwijtraken door een te groot overheidsbeslag. Dus 90% an sich zegt weinig over de houdbaarheid van een schuld voor een specifiek land op een specifiek moment.
pi_125405526
quote:
7s.gif Op woensdag 17 april 2013 12:46 schreef Sloggi het volgende:

[..]

'Unique selling points' van Nederland zijn o.a. de agrarische sector die produceert voor het Europese achterland en de haven van Rotterdam die is gebaseerd op het principe van grondstoffen importeren, halffabrikaten maken ( = waarde toevoegen) en die exporteren naar het Europese achterland.

En dat geeft ook wel aan waarom voor ons de situatie zo anders ligt dan voor Noorwegen en Zwitserland. Zij zouden bij wijze van spreke op dezelfde manier geld kunnen verdienen zelfs al lagen ze midden in de Stille Oceaan, Nederland niet.
pi_125409129
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef Igen het volgende:

[..]

'Unique selling points' van Nederland zijn o.a. de agrarische sector die produceert voor het Europese achterland en de haven van Rotterdam die is gebaseerd op het principe van grondstoffen importeren, halffabrikaten maken ( = waarde toevoegen) en die exporteren naar het Europese achterland.

En dat geeft ook wel aan waarom voor ons de situatie zo anders ligt dan voor Noorwegen en Zwitserland. Zij zouden bij wijze van spreke op dezelfde manier geld kunnen verdienen zelfs al lagen ze midden in de Stille Oceaan, Nederland niet.
En vlak daarbij Eindhoven en schiphol niet uit.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_125413562
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef Igen het volgende:
Gezien dat Nederland comfortabel midden op de Euraziatische tektonische plaat ligt vind ik dit wel een wat vergezocht voorbeeld. Nederland ligt midden in de wereld en dat voordeel zal niet snel verdwijnen, zelfs niet als de EU wegvalt.
pi_125413779
quote:
7s.gif Op woensdag 17 april 2013 20:57 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Gezien dat Nederland comfortabel midden op de Euraziatische tektonische plaat ligt vind ik dit wel een wat vergezocht voorbeeld. Nederland ligt midden in de wereld en dat voordeel zal niet snel verdwijnen, zelfs niet als de EU wegvalt.
Natuurlijk zullen we ook zonder EU niet gelijk als bosjesmannen in plaggenhutten moeten leven, maar volgens mij beweert dat ook niemand.
pi_125414364
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 19:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En vlak daarbij Eindhoven en schiphol niet uit.
En het Groningse aardgas.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_125415052
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 21:12 schreef Fred_B het volgende:

[..]

En het Groningse aardgas.
Een misciscule druppel als toonbeeld van Nederlandsch (misplaatste) pretentie. Hoe triest ;(

[ Bericht 5% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 17-04-2013 21:50:56 ]
  woensdag 17 april 2013 @ 22:06:57 #120
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_125417871
en de voorraad aan corporatiewoningen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')