Dan ga je toch lekker naar de Hoorn van Afrika? Daar hebben ze ook geen overheid dus het zou er prima moeten gaan volgens jou.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:09 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Waarom zou je een 'land' moeten 'inrichten', of een 'systeem' moeten hebben? Allemaal collectivistische nonsens.
Klopt. Maar omdat je over werkloosheid begon...quote:Op woensdag 3 april 2013 21:52 schreef Tijn het volgende:
Dat lijkt me een onderwerp voor een heel ander topic.
quote:Op woensdag 3 april 2013 22:28 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dan ga je toch lekker naar de Hoorn van Afrika? Daar hebben ze ook geen overheid dus het zou er prima moeten gaan volgens jou.
Werkloosheid is dan ook een onderwerp dat nauw samenhangt met de geautomatiseerde maatschappij van de toekomst. Als in: het voorkomen ervan is een relevant vraagstuk, omdat automatisering nu daadwerkelijk een punt begint te bereiken waarop het niet langer meer banen creëert dan het overbodig maakt en de werkgelegenheid per saldo er dus onder begint te lijden.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:30 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Klopt. Maar omdat je over werkloosheid begon...
Werkloosheid is een gevolg van overheidsinterventie, niet van technologische vooruitgang.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Werkloosheid is dan ook een onderwerp dat nauw samenhangt met de geautomatiseerde maatschappij van de toekomst. Als in: het voorkomen ervan is een relevant vraagstuk, omdat automatisering nu daadwerkelijk een punt begint te bereiken waarop het niet langer meer banen creëert dan het overbodig maakt en de werkgelegenheid per saldo er dus onder begint te lijden.
Maar laten we enigszins realistisch blijven en er niet vanuit gaan dat naast het vervangen van alle werknemers door robots we ook nog de overheid gaan afschaffen
Hoe precies, op wat voor manier?quote:Op woensdag 3 april 2013 22:36 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Werkloosheid is een gevolg van overheidsinterventie, niet van technologische vooruitgang.
Heb je even?quote:
Maar wat als er per saldo minder mensen nodig zijn na automatisering dan ervoor?quote:Op woensdag 3 april 2013 23:02 schreef robin007bond het volgende:
Werkgevers houden ook zo meer geld over om te investeren, wat nieuwe banen vrij kan maken. Vergeet niet dat er ook mensen nodig zijn voor het automatiseren.
Er zijn heel weinig mensen nodig voor het automatiseren.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:02 schreef robin007bond het volgende:
Automatisering is geen probleem.
Door verdere automatiseringen kunnen de prijzen van goederen dalen, want het zorgt voor een reductie in kosten. Het geld dat de consument hieraan overhoudt kan dus elders aan worden uitgegeven. Ergo, welvaartsverhoging.
Werkgevers houden ook zo meer geld over om te investeren, wat nieuwe banen vrij kan maken. Vergeet niet dat er ook mensen nodig zijn voor het automatiseren.
Om de discussie over automatisering en robotisering zuiver te houden en als antwoord op het terecht geposte plaatje is deze link wel relevant:quote:
Dat zal denk ik wel meevallen, omdat er dus meer bestedingsruimte voor consumenten en/of bedrijven komt wat weer voor nieuwe banen zorgt.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar wat als er per saldo minder mensen nodig zijn na automatisering dan ervoor?
quote:Op woensdag 3 april 2013 23:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
Er zijn heel weinig mensen nodig voor het automatiseren.
Denk maar aan huidige ontwikkelingen waarbij je zelf je boodschappen afrekent, zelf je boeken leent en inlevert, OV dat vanzelf rijdt (nieuwe metro in Parijs bv).
Daar zijn heel weinig mensen voor nodig en de werkloosheid zal steeds hoger worden en de mensheid steeds armer (op een kleine groep gelukkigen na)
En protesteren kan je nauwelijks, want al je gedrag wordt vastgelegd of rijken leggen gewoon het internet of het bankverkeer plat.
Dan stijgt de productiviteitquote:Op woensdag 3 april 2013 23:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar wat als er per saldo minder mensen nodig zijn na automatisering dan ervoor?
Precies, mensen maken zich zorgen om niets. De economie is niet een statisch gegeven, maar is dynamisch en constant in beweging.quote:
Wat moeten mensen straks gaan doen dan, als er veel automatisch gaan ? Alle cassieres bv ?quote:Op donderdag 4 april 2013 08:51 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Precies, mensen maken zich zorgen om niets. De economie is niet een statisch gegeven, maar is dynamisch en constant in beweging.
Die zoeken dan een andere baan d.m.v. omscholing bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 4 april 2013 09:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat moeten mensen straks gaan doen dan, als er veel automatisch gaan ? Alle cassieres bv ?
Ik denk dat die vergelijking mank gaat omdat er door de industriële revolutie juist een heleboel mensen nodig waren, terwijl we met automatisering bezig zijn om mensen overbodig te maken. En omscholen klinkt leuk, maar je kunt een vakkenvuller niet omscholen tot dokter natuurlijk.quote:Op donderdag 4 april 2013 09:11 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Die zoeken dan een andere baan d.m.v. omscholing bijvoorbeeld.
We zijn na de industriële revolutie toch ook nog goed terecht gekomen?
Ik durf best te zeggen dat het ten koste gaat van baantjes voor laaggeschoold werk, maar alsnog heb je laaggeschoold werk dat niet door robots uitgevoerd kan worden. Simpelweg het werk dat menselijk contact vereist. Mensen hebben liever een verpleger die echt met ze praat in plaats van een robot die even een doekje langs hun billen haalt.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat die vergelijking mank gaat omdat er door de industriële revolutie juist een heleboel mensen nodig waren, terwijl we met automatisering bezig zijn om mensen overbodig te maken. En omscholen klinkt leuk, maar je kunt een vakkenvuller niet omscholen tot dokter natuurlijk.
Maar dat is toch een probleem, of niet?quote:Op donderdag 4 april 2013 11:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik durf best te zeggen dat het ten koste gaat van baantjes voor laaggeschoold werk
Ja mensen hebben dat liever, maar dat gaat teveel geld kosten.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik durf best te zeggen dat het ten koste gaat van baantjes voor laaggeschoold werk, maar alsnog heb je laaggeschoold werk dat niet door robots uitgevoerd kan worden. Simpelweg het werk dat menselijk contact vereist. Mensen hebben liever een verpleger die echt met ze praat in plaats van een robot die even een doekje langs hun billen haalt.
Dat kan als probleem gezien worden. Ondertussen hebben we nog wel een tekort aan verplegers en ander laaggeschoold werk. Kwestie van een verschuiving in de arbeidsmarkt.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar dat is toch een probleem, of niet?
Als er genoeg vraag naar is blijven de echte caissières gewoon nog bestaan. Kwestie van vraag en aanbod.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja mensen hebben dat liever, maar dat gaat teveel geld kosten.
Ik heb ook liever contact met een cassiere, dan mijn boodschappen langs een scanner halen, maar de realiteit wordt straks dat heel veel automatisch gaat.
Nee hoor, die ontwikeling is er al, terwijl een hoop mensen er echt niet op zitten te wachten.quote:Op donderdag 4 april 2013 19:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat kan als probleem gezien worden. Ondertussen hebben we nog wel een tekort aan verplegers en ander laaggeschoold werk. Kwestie van een verschuiving in de arbeidsmarkt.
Als er überhaupt sprake zou zijn van extra werkloosheid (op de lange termijn betwijfel ik dat ten zeerste), dan nog profiteren we van de extra welvaart. Dan neem ik de extra werkloosheid op de koop toe.
[..]
Als er genoeg vraag naar is blijven de echte caissières gewoon nog bestaan. Kwestie van vraag en aanbod.
Grappig dat je jouw mening generaliseert. Er zijn nog steeds kleine toko's waar je kan afrekenen en minder grote supermarkten waar je ook nog steeds een mens voor je hebt.quote:Op donderdag 4 april 2013 19:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee hoor, die ontwikeling is er al, terwijl een hoop mensen er echt niet op zitten te wachten.
Als je naar London of Parijs gaat zie je die supermarkten al veel, alleen nog self service afrekening.
Kwestie van hoeveel meer winst kunnen we pakken, elimineren van personeel.
Dat is de enige drijfveer tegenwoordig.
Bingo. En ik vermoed dat die kleine toko's genoeg blijven bestaan en daarmee de claim dat we 2 miljard (!!) banen zouden 'verliezen' zoals uit de OP volledige waanzin is.quote:Op donderdag 4 april 2013 19:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Grappig dat je jouw mening generaliseert. Er zijn nog steeds kleine toko's waar je kan afrekenen en minder grote supermarkten waar je ook nog steeds een mens voor je hebt.
Je hebt de keuze. Als mensen het echt zo graag zouden willen, dan wordt dat gat in de markt wel gevuld, want dan heb je een flink voordeel t.o.v. de concurrentie.
Ja je verliest slechts een functie. En welke komen erbij ?quote:Op donderdag 4 april 2013 19:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bingo. En ik vermoed dat die kleine toko's genoeg blijven bestaan en daarmee de claim dat we 2 miljard (!!) banen zouden 'verliezen' zoals uit de OP volledige waanzin is.
Nog los van het feit dat je die baan niet verliest; de caissiere kan eenvoudigweg anders ingezet worden binnen het bedrijf. Je "verliest" slechts een functie, die overbodig is gemaakt door de techniek.
Nee je hebt dubbel zoveel kosten t.o.v. de concurrentie. Alle supermarkten gaan het doen hoor, ook kleinere. In London praat ik niet over megasupermarkten. En niet alleen supermarkten, welcome to the future.quote:Op donderdag 4 april 2013 19:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Grappig dat je jouw mening generaliseert. Er zijn nog steeds kleine toko's waar je kan afrekenen en minder grote supermarkten waar je ook nog steeds een mens voor je hebt.
Je hebt de keuze. Als mensen het echt zo graag zouden willen, dan wordt dat gat in de markt wel gevuld, want dan heb je een flink voordeel t.o.v. de concurrentie.
Exactly.quote:Op donderdag 4 april 2013 19:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bingo. En ik vermoed dat die kleine toko's genoeg blijven bestaan en daarmee de claim dat we 2 miljard (!!) banen zouden 'verliezen' zoals uit de OP volledige waanzin is.
Nog los van het feit dat je die baan niet verliest; de caissiere kan eenvoudigweg anders ingezet worden binnen het bedrijf. Je "verliest" slechts een functie, die overbodig is gemaakt door de techniek.
Simpel. Ze verliezen de concurrentie, dus is er niet veel vraag naar. Blijkbaar overschat je toch echt de behoefte. Niet iedereen denkt zoals jij.quote:Op donderdag 4 april 2013 20:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee je hebt dubbel zoveel kosten t.o.v. de concurrentie. Alle supermarkten gaan het doen hoor, ook kleinere. In London praat ik niet over megasupermarkten. En niet alleen supermarkten, welcome to the future.
Ja toko's blijven bestaan tot ze weg geconcurreerd worden. Vergelijk nu maar met 20 jaar geleden. Hoeveel kleine zaakjes zijn er weg ? Heel veel.
Het is ook absoluut een blijver, maar betekent wel weer dat er minder caissières nodig zijn. En aangezien het met papieren media ook al slecht gaat, vraag ik me af wat een puber in de toekomst voor bijbaantje moet gaan zoeken.quote:Op donderdag 4 april 2013 20:31 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Overigens vind ik het wel makkelijk, zelf scannen. Wat mij betreft is dat ook een blijvertje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |