Laat me raden: Monaco?quote:Op woensdag 3 april 2013 21:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ik ken een land dat heeft hun complete busnetwerk in 1 remise staan
Liechtenstein?quote:Op woensdag 3 april 2013 21:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ik ken een land dat heeft hun complete busnetwerk in 1 remise staan
9 en 10 mei 1987 waren voldoende om te verbussen voor de elektrificatie van Zwolle - Emmen. De bus, dat was toen nog spannend.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:23 schreef b2py het volgende:
[..]
2 weken aan buitendienststellingen schat ik.
Het hele baanvak? Dat geloof ik niet.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:29 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
9 en 10 mei 1987 waren voldoende om te verbussen voor de elektrificatie van Zwolle - Emmen. De bus, dat was toen nog spannend.
Ja en er reed ook één trein per uur en af en toe een sneltrein? Dan kan je tussendoor wel testen uitvoeren.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:30 schreef b2py het volgende:
[..]
Het hele baanvak? Dat geloof ik niet.
Toen stonden de bovenleiding palen ook al neem ik aan?
Anno 2013 kan dat met de huidige veiligheidseisen niet meer.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja en er reed ook één trein per uur en af en toe een sneltrein? Dan kan je tussendoor wel testen uitvoeren.
de bouw van de waslijn kan redelijk snel gaan. Het testen zal idd de meeste tijd in beslag gaan nemenquote:Op woensdag 3 april 2013 21:23 schreef b2py het volgende:
[..]
2 weken aan buitendienststellingen schat ik.
Ik ben vooral zeer benieuwd of ze uitgaan van het handhaven van het huidige ATB-NG, of dat er ook ATB-EG of ERTMS neergelegd moet gaan worden. Een en ander hangt volgens mij ook zeer sterk samen met het materieel dat er gaat rijden.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:08 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Als er ERTMS neergelegd wordt gelegd zal de investering wel wat hoger zijn, deze berekening is alleen gedaan voor de electrificatie gok ik
zal wel ERTMS worden denk ik, waarbij het materieel ook voorzien zal zijn van een ATB-modulequote:Op woensdag 3 april 2013 21:51 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
Ik ben vooral zeer benieuwd of ze uitgaan van het handhaven van het huidige ATB-NG, of dat er ook ATB-EG of ERTMS neergelegd moet gaan worden. Een en ander hangt volgens mij ook zeer sterk samen met het materieel dat er gaat rijden.
Als de provincie de spoorlijn overneemt, neem ik aan dat er geen NS materieel meer komt. In dat geval is het handhaven van ATB-NG met assentellers misschien nog wel de beste optie. Het aansluiten van de retourstroom is op baanvakken met alleen assentellers supereenvoudig. Je koopt een paar GTW-tjes (binnen twee jaar?), zet er een geschikte ATB-kast in en je bent klaar.
Iets duurder, maar wel beter voorbereid op de toekomst is het uitrollen van ERTMS. In dat geval kunnen in de toekomst alle treinen die zijn uitgerust met ERTMS daar gaan rijden.
Nog duurder, en niet voorbereid op de toekomst is het ombouwen naar conventioneel spoor met spoorstroomlopen en ATB-EG. Daarmee kan op korte termijn in een keer al het materieel gebruik maken van het baanvak, maar je hebt wel enorme bouwkosten doordat overal ES-lassen gemaakt moeten worden. Bovendien zit je dan met eventueel lichter materieel weer met aanvullende detectiemaatregelen.
Gewoon een kwestie van de juiste meuk bestellen dus? Kan je ATB-NG voorlopig gewoon handhaven en staat de overstap op ERTMS (wat uiteindelijk toch wel een keer zal gaan gebeuren) verder los van de elektrificatie.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:53 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ze gaan ATB-NG niet handhaven aangezien er bijna geen elektrisch materieel is wat ATB-NG heeft, behalve alle meuk die STM-ATB op een ERTMS installatie heeft.
NS zegt in elk geval al tijden 855quote:
die marge is wel ideaal als je trein iets eerder dan 9.00 uur vertrekt. Kun je mooi gebruik van makenquote:Op donderdag 4 april 2013 09:17 schreef Litpho het volgende:
Ik dacht ook dat het 8:55 was. Vooral omdat ik een keertje met slaapdronken kop om 8:52 incheckte terwijl mijn trein om 8:58 ging.
Die marge is pure noodzaak! Ik zit regelmatig in de trein van 18:31. En zonder paaltjes op het perron is het redelijk onmogelijk om anders om 18:30 in te checken en toch de trein te halenquote:Op donderdag 4 april 2013 10:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
die marge is wel ideaal als je trein iets eerder dan 9.00 uur vertrekt. Kun je mooi gebruik van maken
Ik moest een keer op Leiden Lammenschans werken tijdens de ochtendspits. Er vertrekt daar om 08:56 een trein naar Utrecht Centraal. Nog nooit zoveel mensen voor de incheckpaal daar zien wachtenquote:Op donderdag 4 april 2013 10:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
die marge is wel ideaal als je trein iets eerder dan 9.00 uur vertrekt. Kun je mooi gebruik van maken
Het heeft dan ook maar één perron.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:16 schreef AllesWatWas het volgende:
[..]
Ik moest een keer op Leiden Lammenschans werken tijdens de ochtendspits. Er vertrekt daar om 08:56 een trein naar Utrecht Centraal. Nog nooit zoveel mensen voor de incheckpaal daar zien wachten(Ook een ideaal station daarvoor, omdat je direct bij de trein bent.)
nice.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:16 schreef AllesWatWas het volgende:
[..]
Ik moest een keer op Leiden Lammenschans werken tijdens de ochtendspits. Er vertrekt daar om 08:56 een trein naar Utrecht Centraal. Nog nooit zoveel mensen voor de incheckpaal daar zien wachten(Ook een ideaal station daarvoor, omdat je direct bij de trein bent.)
Zelfs Geerdijk en Daarlerveen hebben er nog twee!quote:
dat zijn dan ook IC-waardige stations. Dan heb je dat wel nodig, want het perron puilt er iedere dag uitquote:Op donderdag 4 april 2013 10:18 schreef dennistd het volgende:
[..]
Zelfs Geerdijk en Daarlerveen hebben er nog twee!
Toch jammer dat Geerdijk gaat sluiten. Daarlerveen blijft blijkbaar wel open, die is bijna net zo nuttig.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:18 schreef dennistd het volgende:
[..]
Zelfs Geerdijk en Daarlerveen hebben er nog twee!
broek53 is vrij betrouwbaar, alleen vraag ik me af hoe de NS dat wil doen nu er al veel materieel wegvalt. Mijn vermoeden is dat het klaar zijn van het werk aan de VIRMs en de revisie van DD-AR naar DDZ het allemaal op moet vangen.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:25 schreef KnightSolaire het volgende:
Op Somda las ik dat er schijnbaar voor 2014 geen Mat '64 meer rondrijdt (in de omlopen gepland, ongetwijfeld wel als reservemateriaal).
Weet niet hoe betrouwbaar het is, maar hoop doet leven.
Ik hoop het.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:25 schreef KnightSolaire het volgende:
Op Somda las ik dat er schijnbaar voor 2014 geen Mat '64 meer rondrijdt (in de omlopen gepland, ongetwijfeld wel als reservemateriaal).
Weet niet hoe betrouwbaar het is, maar hoop doet leven.
Precies.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
die marge is wel ideaal als je trein iets eerder dan 9.00 uur vertrekt. Kun je mooi gebruik van maken
Ik weet het!quote:Op donderdag 4 april 2013 10:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
broek53 is vrij betrouwbaar, alleen vraag ik me af hoe de NS dat wil doen nu er al veel materieel wegvalt. Mijn vermoeden is dat het klaar zijn van het werk aan de VIRMs en de revisie van DD-AR naar DDZ het allemaal op moet vangen.
42 is de oplossing voor allesquote:Op donderdag 4 april 2013 11:05 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik weet het!
Kortere treinen! De oplossing voor (bijna) alles
De aloude wisselwerking tussen de reiziger "De NS luistert niet naar de klant" en NS "De klant is veel te negatief, daar willen we niet naar luisteren" is wel voorspelbaar, ja.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:17 schreef James1988 het volgende:
En dan wordt NS erop afgerekend in de beoordelingen, waarna NS gaat klagen dat de reiziger veel te negatief is omdat alles prima rijdt en hoogfrequent is enzo. Je kunt het gewoon nu al voorspellen.
daarom moet het klantoordeel ook leidend worden. Dwingt de NS wel om een stapje meer te zetten, zeker als de concessieverlener eindelijk haar tanden eens gaat tonen en vanwege te kort schietend beleid mensen naar huis begint te sturen.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:17 schreef James1988 het volgende:
En dan wordt NS erop afgerekend in de beoordelingen, waarna NS gaat klagen dat de reiziger veel te negatief is omdat alles prima rijdt en hoogfrequent is enzo. Je kunt het gewoon nu al voorspellen.
komt omdat de systemen nog niet aangepast zijn aan de weer doorrijdende treinen. Gebeurt komende maandag pasquote:Op donderdag 4 april 2013 11:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De NS roept om dat er treinen rijden naar Enschede in Zwolle
Als Mansveld te veel boetes gaat uitdelen benadeelt dit de bottom line en dus ook de dividenduitkering aan het ministerie van Financiën. En dan krijgt ze weer kritiek vanuit de oppositie ("symboolpolitiek!") en zal het ministerie van Financiën wel gaan piepen.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:24 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
daarom moet het klantoordeel ook leidend worden. Dwingt de NS wel om een stapje meer te zetten, zeker als de concessieverlener eindelijk haar tanden eens gaat tonen
daarom moet ze ook directieleden naar huis gaan sturen. Hun bonus inhouden is niet genoeg als het mis gaat.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:26 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als Mansveld te veel boetes gaat uitdelen benadeelt dit de bottom line en dus ook de dividenduitkering aan het ministerie van Financiën. En dan krijgt ze weer kritiek vanuit de oppositie ("symboolpolitiek!") en zal het ministerie van Financiën wel gaan piepen.
En zie daar, een prima voorbeeld van de perverse situatie die er rondom NS hangt.
En/of tariefsverhogingen tegenhouden.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
daarom moet ze ook directieleden naar huis gaan sturen. Hun bonus inhouden is niet genoeg als het mis gaat.
Dat is toch "vestzak, broekzak"? Of het geld nou door Verkeer & Waterstaat wordt afgeroomd of door Financiën, wat is het verschil? Dat kunnen ze onderling wel weer verrekenen.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:26 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als Mansveld te veel boetes gaat uitdelen benadeelt dit de bottom line en dus ook de dividenduitkering aan het ministerie van Financiën. En dan krijgt ze weer kritiek vanuit de oppositie ("symboolpolitiek!") en zal het ministerie van Financiën wel gaan piepen.
En zie daar, een prima voorbeeld van de perverse situatie die er rondom NS hangt.
tegenhouden is wel een goede, maar het moet dan wel tijdelijk zijn, zodat er wel een prikkel bestaat om snel verbeteringen door te voeren.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:38 schreef Litpho het volgende:
[..]
En/of tariefsverhogingen tegenhouden.
Duidelijke meetmomenten invoeren. Dus niet de Ansaldo-"over drie maanden zien we wel of er een plan is gemaakt om te overleggen of er een comité opgericht moet worden"-Breda oplossing.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
tegenhouden is wel een goede, maar het moet dan wel tijdelijk zijn, zodat er wel een prikkel bestaat om snel verbeteringen door te voeren.
Het verschil zit hem er uiteraard in dat men, naar goed Amerikaans voorbeeld, ministeries een eigen budget geeft. Dit zou efficiëntie bevorderen doordat er gezonde concurrentie tussen de afdelingen ontstaat.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:43 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat is toch "vestzak, broekzak"? Of het geld nou door Verkeer & Waterstaat wordt afgeroomd of door Financiën, wat is het verschil? Dat kunnen ze onderling wel weer verrekenen.
Het bevordert vooral het opmaken van het budget, want geld overhouden betekent dat je het jaar erop gekort wordt.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:57 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het verschil zit hem er uiteraard in dat men, naar goed Amerikaans voorbeeld, ministeries een eigen budget geeft. Dit zou efficiëntie bevorderen doordat er gezonde concurrentie tussen de afdelingen ontstaat.
In de praktijk blokkeert het vooral dit soort "gezond boerenverstand" oplossingen.
Eens. En zolang er maar één vervoerder per baanvak mag zijn, mag je van mij ook "vervoerders" invullen waar je "overheidsinstanties" hebt staan. Hoe graag de NS af en toe het hoedje "marktbedrijf" opzet.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:07 schreef James1988 het volgende:
Concurrentie tussen overheidsinstanties is totale bullshit. Die instanties moeten een bepaalde taak vervullen en daar geld voor krijgen, meer niet. Ze opereren tenslotte niet in een markt en hoeven ook niet als dusdanig met elkaar te concurreren.
Prima. Maar laat dan de illusie weg dat eens in de tien jaar een aanbesteding concurrentie betekent.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Open access zoals in Duitsland is hier voor personenvervoer niet te realiseren.
Dat is het idee, ja. De praktijk is dat men zich eigenlijk alleen maar druk maakt om de concessie (mede dankzij de uiterst lakse controlerende overheid) in een "verkiezingsjaar". Wat nog even buiten beschouwing laat dat "zo gunstig mogelijk" zelden de reiziger überhaupt noemt, laat staan met een hoofdletterquote:Op donderdag 4 april 2013 12:20 schreef James1988 het volgende:
Het hele idee van aanbesteden is juist om een voor jouw eisen zo gunstig mogelijk aanbod te krijgen. De lange looptijden (10 tot 15 jaar) zijn nodig i.v.m. de hoge investeringen.
Rutte: "Ja, maar moet van Europa of zo!?!"quote:Op donderdag 4 april 2013 12:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hoho, dat ben ik helemaal met je eens. Er vindt bij aanbesteden alleen concurrentie plaats in de aanbestedingsfase en veel mogelijk rechtszakengezeik na gunning. Dus lekker afschaffen dat aanbesteden.
Voor iets met maatschappelijk belang heeft "elk redelijk bod" ook een bovengrens. Zeker als dat geld van een overheidsbedrijf af komt.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:26 schreef DeaDLocK2K het volgende:
In het geval van HSA is het zo dat de concessieverlener al veel eerder koppen had moeten laten rollen. Ze wisten intern al jarenlang dat het fout zou gaan.
Dat krijg je als ambtenarij en minister niet de neuzen dezelfde kant op hebben staan. Door wat ik over de HSA-concessie heb gelezen heb ik de indruk gekregen dat het financiële plaatje kloppend is gemaakt door met onrealistische bezettingsgraden te rekenen. Zulke miskleunen zouden misschien te voorkomen zijn als men rekent verschillende scenario's: bijvoorbeeld een met gemiddelde bezettingsgraad, een met een 50% hogere bezettingsgraad en een met een 50% lagere bezettingsgraad. Dan kan men zich minder makkelijk "rijk rekenen".quote:Op donderdag 4 april 2013 12:26 schreef DeaDLocK2K het volgende:
In het geval van HSA is het zo dat de concessieverlener al veel eerder koppen had moeten laten rollen. Ze wisten intern al jarenlang dat het fout zou gaan. Natuurlijk is de NS hier ook debet aan, maar de aandeelhouder heeft hier een zeer belangrijke rol.
Dat is allesbehalve waarheid.quote:Op donderdag 4 april 2013 14:06 schreef b2py het volgende:
We zijn in Nederland roomser dan de Paus. In alle omringende landen is infra en trein 1 holding, in Nederland niet.
Hij denkt alleen aan België en Duitsland denk ikquote:
Waarschijnlijk, ja.quote:Op donderdag 4 april 2013 14:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Hij denkt alleen aan België en Duitsland denk ik
Meer landen hebben we toch niet?quote:Op donderdag 4 april 2013 14:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Hij denkt alleen aan België en Duitsland denk ik
Engeland kan ik nog wat voor vinden. In ieder geval, ik dacht dat dus dat dat aantal hoger lag. Is het dan in Frankrijk en al die andere landen ook zo'n puinhoop als bij ons?quote:
Holdingstructuren zijn zeer gebruikelijk voor spoorwegen. RFF wordt trouwens geherintegreerd in SNCF.quote:Op donderdag 4 april 2013 14:29 schreef James1988 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk, ja.
- België: momenteel holding, gaat gesplitst worden
- Frankrijk: RFF staat volledig los van SNCF
- Spanje: ADIF staat los van Renfe
- Portugal: REFER heeft geen banden met CP anders dan zakelijk
- Tsjechië: idem
- Engeland: idem
- Scandinavië: idem
Holdingstructuren voor spoorwegen zijn niet zo heel erg gebruikelijk.
Nee, dat zijn ze niet.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Holdingstructuren zijn zeer gebruikelijk voor spoorwegen.
Dat is een voorstel van een Franse socialistische minister. Er is veel kritiek op, uit binnen- en buitenland. Het is nog niet zeker dat dat doorgaat.quote:RFF wordt trouwens geherintegreerd in SNCF.
Had je mDDM of een stuurstand + loc? En verandert er zoveel aan DD-AR voor de machinist als het wordt omgebouwd naar NID/DDZ?quote:Op donderdag 4 april 2013 14:30 schreef GlenSpey het volgende:
Vanochtend tijdens stage alsnog DD-AR voor het eerst mee mogen maken. Sad but true, dat het waarschijnlijk ook gelijk de laatste keer is geweest. RIP DAR!
Okay, hoe definieer je holding dan? Want ik ken meer dan een dozijn nationale spoorwegmaatschappijen die grossieren in de dochtermaatschappijen.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nee, dat zijn ze niet.
[..]
Dat is een voorstel van een Franse socialistische minister. Er is veel kritiek op, uit binnen- en buitenland. Het is nog niet zeker dat dat doorgaat.
Al het DDAR+loc staat als het goed is uit z'n neus te eten en wordt niet meer ingezet. Maar de vraag is hoe dat in de praktijk ook daadwerkelijk uitgevoerd isquote:Op donderdag 4 april 2013 15:16 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Had je mDDM of een stuurstand + loc? En verandert er zoveel aan DD-AR voor de machinist als het wordt omgebouwd naar NID/DDZ?
Vrijwel alle grote bedrijven (AkzoNobel, Philips, NS, DSM, enz) hebben dochterbedrijven (werkmaatschappijen) om verschillende redenen.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Okay, hoe definieer je holding dan? Want ik ken meer dan een dozijn nationale spoorwegmaatschappijen die grossieren in de dochtermaatschappijen.
Dat is geen vraag, ik zie nog regelmatig DDAR+loc voorbij rijden. Dat is dus gewoon nog (deels) in dienst.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Maar de vraag is hoe dat in de praktijk ook daadwerkelijk uitgevoerd is
Na 7 april is het afgelopen voor DD-AR als het goed is, zou natuurlijk kunnen dat er hier en daar nog eens een stelletje opduikt ivm materieelgebrekquote:Op donderdag 4 april 2013 15:25 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dat is geen vraag, ik zie nog regelmatig DDAR+loc voorbij rijden. Dat is dus gewoon nog (deels) in dienst.
Beide en daar ben ik heel blij mee, want ook mDDM is een zeldzaamheid aan het worden nu steeds meer stellen tot DDZ zijn veranderd. Aan de cabine veranderd vrijwel niets thoquote:Op donderdag 4 april 2013 15:16 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Had je mDDM of een stuurstand + loc? En verandert er zoveel aan DD-AR voor de machinist als het wordt omgebouwd naar NID/DDZ?
behalve de komst van fluitruitjesquote:Op donderdag 4 april 2013 15:27 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Beide en daar ben ik heel blij mee, want ook mDDM is een zeldzaamheid aan het worden nu steeds meer stellen tot DDZ zijn veranderd. Aan de cabine veranderd vrijwel niets tho
Vooral de locs gaan steeds meer een zeldzaamheid worden en dat is nogal jammer naar mijn mening.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:27 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Beide en daar ben ik heel blij mee, want ook mDDM is een zeldzaamheid aan het worden nu steeds meer stellen tot DDZ zijn veranderd. Aan de cabine veranderd vrijwel niets tho
Volgens mij is het plan om nergens nog DD-AR met loc in te zetten. Ik vind het in ieder geval niet meer terug op de roosters vanaf 8 april...quote:Op donderdag 4 april 2013 15:35 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Vooral de locs gaan steeds meer een zeldzaamheid worden en dat is nogal jammer naar mijn mening.
Voor zover ik het wijzigingsblad goed kan beoordelen zal er alleen nog tussen Nijmegen en Deurne af en toe een slag DD-AR met loc rijden. mDDM zal ook op dat traject en in de sprinter tussen Utrecht en Zwolle ingezet worden.
De inzet van 1700-locs voor internationale treinen zal binnen enkele jaren vrijwel geheel voorbij zijn. Vanaf 2016 zou ICx moeten instromen en daarmee het getrokken materieel uit de IC Berlijn vervangen, en op Zevenaar - Emmerich zal de bovenleiding worden veranderd naar 25 kV.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:40 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
De locs kunnen gelukkig nog gevonden worden aan de ICRm stammetjes en voor de liefhebber aan de internationale treinen (CNL en EuroNight)
Blijf het zonde vinden dat alles wordt vervangen door treinstellen. Gelukkig is 2016 nog een paar jaar verderop en kan ik straks als mcn nog even genieten van die geweldige 1700'squote:Op donderdag 4 april 2013 16:01 schreef James1988 het volgende:
[..]
De inzet van 1700-locs voor internationale treinen zal binnen enkele jaren vrijwel geheel voorbij zijn. Vanaf 2016 zou ICx moeten instromen en daarmee het getrokken materieel uit de IC Berlijn vervangen, en op Zevenaar - Emmerich zal de bovenleiding worden veranderd naar 25 kV.
CNL?quote:Op donderdag 4 april 2013 16:01 schreef James1988 het volgende:
[..]
De inzet van 1700-locs voor internationale treinen zal binnen enkele jaren vrijwel geheel voorbij zijn. Vanaf 2016 zou ICx moeten instromen en daarmee het getrokken materieel uit de IC Berlijn vervangen, en op Zevenaar - Emmerich zal de bovenleiding worden veranderd naar 25 kV.
Denk het, of 189'ers.quote:Op donderdag 4 april 2013 16:14 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik had je zin niet afgelezen, matig van mij. 186'ers ervoor?
189 is waarschijnlijker, daar heeft DB er vrij veel van. BR189 heeft al eerder voor de CityNightLine gereden, ook.quote:Op donderdag 4 april 2013 16:14 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik had je zin niet afgelezen, matig van mij. 186'ers ervoor?
quote:Op donderdag 4 april 2013 16:34 schreef James1988 het volgende:
Bij een sluiting van de Betuweroute of onderhoud tussen Emmerich en Duisburg is het in Emmerich Venlo nog altijd dolle pret. ICE's, nachttreinen, allerlei goederentreinen, er komt van alles langs.
Eh, ja, natuurlijk. Goedzo James.quote:
Ik ook niet, het enige interessante eraan vind ik de e-loc die ervoor hangt.quote:
Anticiperen op de saneerwoede van Prorail? Heeft de treinleider alvast software zonder die wissels waarna Prorail kan claimen dat ze toch nooit gebruikt worden?quote:Op donderdag 4 april 2013 16:50 schreef Peterselieman het volgende:
De spitstreinen naar Enkhuizen rijden vandaag niet. De reden: een wisselstoring aan de westzijde van Amsterdam CS, waardoor niet alle wissels gebruikt kunnen worden. Blijven nog genoeg bruikbare wissels over zou je zeggen, maar nee, de spitspendel wordt er gewoon uitgegooid
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |