abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124870388
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 11:43 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dat is toch "vestzak, broekzak"? Of het geld nou door Verkeer & Waterstaat wordt afgeroomd of door Financiën, wat is het verschil? Dat kunnen ze onderling wel weer verrekenen.
Het verschil zit hem er uiteraard in dat men, naar goed Amerikaans voorbeeld, ministeries een eigen budget geeft. Dit zou efficiëntie bevorderen doordat er gezonde concurrentie tussen de afdelingen ontstaat.

In de praktijk blokkeert het vooral dit soort "gezond boerenverstand" oplossingen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_124870591
quote:
6s.gif Op donderdag 4 april 2013 11:57 schreef Litpho het volgende:

[..]

Het verschil zit hem er uiteraard in dat men, naar goed Amerikaans voorbeeld, ministeries een eigen budget geeft. Dit zou efficiëntie bevorderen doordat er gezonde concurrentie tussen de afdelingen ontstaat.

In de praktijk blokkeert het vooral dit soort "gezond boerenverstand" oplossingen.
Het bevordert vooral het opmaken van het budget, want geld overhouden betekent dat je het jaar erop gekort wordt.

Concurrentie tussen verschillende overheidsinstanties is nieuw voor mij. Dat lijkt mij ook totaal overbodig. Je hebt alleen iemand nodig met visie die weet waar er gesnoeid kan worden en waar er geld bij moet.
  donderdag 4 april 2013 @ 12:07:34 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124870686
Concurrentie tussen overheidsinstanties is totale bullshit. Die instanties moeten een bepaalde taak vervullen en daar geld voor krijgen, meer niet. Ze opereren tenslotte niet in een markt en hoeven ook niet als dusdanig met elkaar te concurreren.
pi_124870896
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:07 schreef James1988 het volgende:
Concurrentie tussen overheidsinstanties is totale bullshit. Die instanties moeten een bepaalde taak vervullen en daar geld voor krijgen, meer niet. Ze opereren tenslotte niet in een markt en hoeven ook niet als dusdanig met elkaar te concurreren.
Eens. En zolang er maar één vervoerder per baanvak mag zijn, mag je van mij ook "vervoerders" invullen waar je "overheidsinstanties" hebt staan. Hoe graag de NS af en toe het hoedje "marktbedrijf" opzet.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_124871022
Open access zoals in Duitsland is hier voor personenvervoer niet te realiseren.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_124871078
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Open access zoals in Duitsland is hier voor personenvervoer niet te realiseren.
Prima. Maar laat dan de illusie weg dat eens in de tien jaar een aanbesteding concurrentie betekent.

En nee, het feit dat je het ook per fiets, auto, roeiboot, etc. kan doen wil niet zeggen dat de OV-reiziger een betekenisvolle keuze heeft.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  donderdag 4 april 2013 @ 12:20:25 #257
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124871119
Het hele idee van aanbesteden is juist om een voor jouw eisen zo gunstig mogelijk aanbod te krijgen. De lange looptijden (10 tot 15 jaar) zijn nodig i.v.m. de hoge investeringen.
pi_124871135
Hoho, dat ben ik helemaal met je eens. Er vindt bij aanbesteden alleen concurrentie plaats in de aanbestedingsfase en veel mogelijk rechtszakengezeik na gunning. Dus lekker afschaffen dat aanbesteden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_124871179
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:20 schreef James1988 het volgende:
Het hele idee van aanbesteden is juist om een voor jouw eisen zo gunstig mogelijk aanbod te krijgen. De lange looptijden (10 tot 15 jaar) zijn nodig i.v.m. de hoge investeringen.
Dat is het idee, ja. De praktijk is dat men zich eigenlijk alleen maar druk maakt om de concessie (mede dankzij de uiterst lakse controlerende overheid) in een "verkiezingsjaar". Wat nog even buiten beschouwing laat dat "zo gunstig mogelijk" zelden de reiziger überhaupt noemt, laat staan met een hoofdletter :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_124871213
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hoho, dat ben ik helemaal met je eens. Er vindt bij aanbesteden alleen concurrentie plaats in de aanbestedingsfase en veel mogelijk rechtszakengezeik na gunning. Dus lekker afschaffen dat aanbesteden.
Rutte: "Ja, maar moet van Europa of zo!?!"

:').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_124871247
En ik kan nog veel slechter tegen dat gejank van een of andere halve zool als Anne Hettema, die zelf onderdeel is van een van de grootste staatsbedrijven van Europa.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 4 april 2013 @ 12:25:08 #262
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124871301
Ik raak dat gekonkel van NS ook wel beu. Bij alles wat verkeerd gaat wijzen naar 'de splitsing' en 'Europa', maar als het kan er zelf net zo hard aan meedoen (Abellio) of zelfs het proces dusdanig frustreren (HSA) dat er geen sprake meer is van 'fairness'.
pi_124871353
In het geval van HSA is het zo dat de concessieverlener al veel eerder koppen had moeten laten rollen. Ze wisten intern al jarenlang dat het fout zou gaan. Natuurlijk is de NS hier ook debet aan, maar de aandeelhouder heeft hier een zeer belangrijke rol.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_124871483
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:26 schreef DeaDLocK2K het volgende:
In het geval van HSA is het zo dat de concessieverlener al veel eerder koppen had moeten laten rollen. Ze wisten intern al jarenlang dat het fout zou gaan.
Voor iets met maatschappelijk belang heeft "elk redelijk bod" ook een bovengrens. Zeker als dat geld van een overheidsbedrijf af komt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_124874583
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:26 schreef DeaDLocK2K het volgende:
In het geval van HSA is het zo dat de concessieverlener al veel eerder koppen had moeten laten rollen. Ze wisten intern al jarenlang dat het fout zou gaan. Natuurlijk is de NS hier ook debet aan, maar de aandeelhouder heeft hier een zeer belangrijke rol.
Dat krijg je als ambtenarij en minister niet de neuzen dezelfde kant op hebben staan. Door wat ik over de HSA-concessie heb gelezen heb ik de indruk gekregen dat het financiële plaatje kloppend is gemaakt door met onrealistische bezettingsgraden te rekenen. Zulke miskleunen zouden misschien te voorkomen zijn als men rekent verschillende scenario's: bijvoorbeeld een met gemiddelde bezettingsgraad, een met een 50% hogere bezettingsgraad en een met een 50% lagere bezettingsgraad. Dan kan men zich minder makkelijk "rijk rekenen".
pi_124874814
We zijn in Nederland roomser dan de Paus. In alle omringende landen is infra en trein 1 holding, in Nederland niet.
  donderdag 4 april 2013 @ 14:21:17 #267
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124875314
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 14:06 schreef b2py het volgende:
We zijn in Nederland roomser dan de Paus. In alle omringende landen is infra en trein 1 holding, in Nederland niet.
Dat is allesbehalve waarheid.
pi_124875442
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 14:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is allesbehalve waarheid.
Hij denkt alleen aan België en Duitsland denk ik ;)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 4 april 2013 @ 14:29:23 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124875617
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 14:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hij denkt alleen aan België en Duitsland denk ik ;)
Waarschijnlijk, ja.

- België: momenteel holding, gaat gesplitst worden
- Frankrijk: RFF staat volledig los van SNCF
- Spanje: ADIF staat los van Renfe
- Portugal: REFER heeft geen banden met CP anders dan zakelijk
- Tsjechië: idem
- Engeland: idem
- Scandinavië: idem

Holdingstructuren voor spoorwegen zijn niet zo heel erg gebruikelijk.
pi_124875669
Vanochtend tijdens stage alsnog DD-AR voor het eerst mee mogen maken. Sad but true, dat het waarschijnlijk ook gelijk de laatste keer is geweest. RIP DAR!
pi_124876175
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 14:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hij denkt alleen aan België en Duitsland denk ik ;)
Meer landen hebben we toch niet?
  donderdag 4 april 2013 @ 14:43:05 #272
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124876189
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2013 14:42 schreef b2py het volgende:

[..]

Meer landen hebben we toch niet?
Engeland? Noorwegen?
pi_124876316
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 14:43 schreef James1988 het volgende:

[..]

Engeland? Noorwegen?
Engeland kan ik nog wat voor vinden. In ieder geval, ik dacht dat dus dat dat aantal hoger lag. Is het dan in Frankrijk en al die andere landen ook zo'n puinhoop als bij ons?
pi_124876854
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 14:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk, ja.

- België: momenteel holding, gaat gesplitst worden
- Frankrijk: RFF staat volledig los van SNCF
- Spanje: ADIF staat los van Renfe
- Portugal: REFER heeft geen banden met CP anders dan zakelijk
- Tsjechië: idem
- Engeland: idem
- Scandinavië: idem

Holdingstructuren voor spoorwegen zijn niet zo heel erg gebruikelijk.
Holdingstructuren zijn zeer gebruikelijk voor spoorwegen. RFF wordt trouwens geherintegreerd in SNCF.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 4 april 2013 @ 15:07:48 #275
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124877149
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 15:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Holdingstructuren zijn zeer gebruikelijk voor spoorwegen.
Nee, dat zijn ze niet.
quote:
RFF wordt trouwens geherintegreerd in SNCF.
Dat is een voorstel van een Franse socialistische minister. Er is veel kritiek op, uit binnen- en buitenland. Het is nog niet zeker dat dat doorgaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')