Waar baseer je dat op? En als het zo is, wat speelt Nederland voor een rol dan? We zijn niet bepaald een militair machtig land.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 22:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Omdat de rustige decennia van vrede spoedig zullen eindigen.
Dus defensie loopt eigenlijk leeg?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 22:44 schreef LXIV het volgende:
Omdat Defensie het enige bedrijf is dat zelfs in deze crisistijd niet genoeg werknemers kan krijgen. Voor veel andere bedrijven geldt dat op iedere vacature tientallen of honderden sollicitaties komen. Defensie moet 12.000 vacatures schrappen en zelfs dan komen ze nog 5000 man tekort.
En dat is weer omdat je nog zoveel reclame en werving kunt doen als je wil, wanneer je geen goede werkgever bent en de mensen komen er achter, dan bedanken ze ervoor.
Defensie is heel lang een werkgever geweest waarvoor gold dat het bedrijf vaak heel veel vroeg aan zijn personeel, maar ook voor zijn personeel heel veel regelde en zekerheid bood. Dat laatste is nu weggevallen, dus is het uit balans. Hierdoor is het een minder aantrekkelijke werkgever geworden en houden veel mensen het voor gezien of komen veel potentiële werknemers niet meer solliciteren.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 22:46 schreef Spinosaurus het volgende:
[..]
Dus defensie loopt eigenlijk leeg?
Zekerheid is weggevallen maar ze maken er wel reclame voor. Ze willen dus wel werknemers. Waarom is de zekerheid weggevallen? Door de crisis?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Defensie is heel lang een werkgever geweest waarvoor gold dat het bedrijf vaak heel veel vroeg aan zijn personeel, maar ook voor zijn personeel heel veel regelde en zekerheid bood. Dat laatste is nu weggevallen, dus is het uit balans. Hierdoor is het een minder aantrekkelijke werkgever geworden en houden veel mensen het voor gezien of komen veel potentiële werknemers niet meer solliciteren.
Doordat ze een aantal jaar geleden heel veel mensen hebben ontslagen en nu nemen ze dus net zo makkelijk weer mensen aan.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 22:50 schreef Spinosaurus het volgende:
[..]
Zekerheid is weggevallen maar ze maken er wel reclame voor. Ze willen dus wel werknemers. Waarom is de zekerheid weggevallen? Door de crisis?
Omdat men de werving een tijd heeft stilgelegd vanwege bezuinigingen. Ondertussen gaat het verloop gewoon door. Een hoop (jonge) militairen hebben hun conclusies getrokken en vertrekken. Daar komt de reguliere uitstroom nog bovenop.quote:
En de mensen die gedwongen worden ontslagen kunnen niet op de open posities terecht?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 23:45 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Omdat men de werving een tijd heeft stilgelegd vanwege bezuinigingen. Ondertussen gaat het verloop gewoon door. Een hoop (jonge) militairen hebben hun conclusies getrokken en vertrekken. Daar komt de reguliere uitstroom nog bovenop.
De uitstroom is inmiddels groter dan de instroom. En de gedwongen ontslagen moeten nog gaan plaatsvinden.
als zij degradatie acceptabel vinden.quote:Op woensdag 27 maart 2013 00:07 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En de mensen die gedwongen worden ontslagen kunnen niet op de open posities terecht?
Hoe groot moet de uitloop dan wel niet zijn onder het ~50.000 actief dienende personeel als er nu een zo'n groot tekort is ontstaan. Ze zijn ook maar een jaar of zo gestopt.quote:Op woensdag 27 maart 2013 07:59 schreef Amootje het volgende:
Zie ook het Defensie Nieuws Topic.
Werving is te abrupt beëindigd door de bezuinigingen. (onder andere één van de redenen)
De afgelopen jaren is personeel altijd uitgezonden geweest tot de max. Meerdere malen naar Afghanistan, Irak, Bosnie, anti-piraterij etc. Dat vraagt erg veel van de loyaliteit van je personeel, opzich geen probleem.quote:Op woensdag 27 maart 2013 10:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hoe groot moet de uitloop dan wel niet zijn onder het ~50.000 actief dienende personeel als er nu een zo'n groot tekort is ontstaan. Ze zijn ook maar een jaar of zo gestopt.
Als er buiten de poort geen crisis was geweest dan was het tekort inderdaad nog veel groter geweest. Het opmerkelijke is dat Defensie bij een goede economie problemen had met vulling, maar met een slechte economie niet. Nu is het zelfs zo ver gekomen dat ze onder de huidige omstandigheden niet goed kunnen vullen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 11:34 schreef Isee het volgende:
[..]
De afgelopen jaren is personeel altijd uitgezonden geweest tot de max. Meerdere malen naar Afghanistan, Irak, Bosnie, anti-piraterij etc. Dat vraagt erg veel van de loyaliteit van je personeel, opzich geen probleem.
Maar dan verwacht je wel erkenning en respect voor je werk en dat ontbreekt bij het NLse volk en bij de NLse politiek nogal.
Daarnaast laat ook Defensie de laatste jaren blijken dat loyaliteit slechts van 1 kant komt.
Dat zorgt er nu voor dat het personeel met potentie wegloopt.
En het valt de kandidaten voor functies bij defensie ook natuurlijk op dat de politiek defensie gebruikt als sluitstuk op de begroting en ook die horen van de blunder met de WUL en van de eeuwig durende 0 lijn.
Defensie personeel is jarenlang een van de meest loyale personeelgroepen geweest en het personeel heeft erg veel gepikt maar de druppel is bij vele nu toch wel bereikt, ken zowat niemand die niet bezig is met plannen om defensie te verlaten.
Vind je dat opmerkelijk? Op zich lijkt het me logisch. Met een goede economie is de private sector namelijk ook aantrekkelijk qua stabiliteit, arbeidsvoorwaarden en vooral: loon!quote:Op woensdag 27 maart 2013 13:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als er buiten de poort geen crisis was geweest dan was het tekort inderdaad nog veel groter geweest. Het opmerkelijke is dat Defensie bij een goede economie problemen had met vulling, maar met een slechte economie niet. Nu is het zelfs zo ver gekomen dat ze onder de huidige omstandigheden niet goed kunnen vullen.
Ah bedankt voor de uitgebreide uitleg. zoals je het nu stelt is het inderdaad wel triest gesteld met defensie. Vooral als nu de nieuwe bezuinigingen er ook nog aankomen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 11:34 schreef Isee het volgende:
[..]
De afgelopen jaren is personeel altijd uitgezonden geweest tot de max. Meerdere malen naar Afghanistan, Irak, Bosnie, anti-piraterij etc. Dat vraagt erg veel van de loyaliteit van je personeel, opzich geen probleem.
Maar dan verwacht je wel erkenning en respect voor je werk en dat ontbreekt bij het NLse volk en bij de NLse politiek nogal.
Daarnaast laat ook Defensie de laatste jaren blijken dat loyaliteit slechts van 1 kant komt.
Dat zorgt er nu voor dat het personeel met potentie wegloopt.
En het valt de kandidaten voor functies bij defensie ook natuurlijk op dat de politiek defensie gebruikt als sluitstuk op de begroting en ook die horen van de blunder met de WUL en van de eeuwig durende 0 lijn.
Defensie personeel is jarenlang een van de meest loyale personeelgroepen geweest en het personeel heeft erg veel gepikt maar de druppel is bij vele nu toch wel bereikt, ken zowat niemand die niet bezig is met plannen om defensie te verlaten.
Stel dat de Albert Heijn miljarden niet bezuinigen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 00:07 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En de mensen die gedwongen worden ontslagen kunnen niet op de open posities terecht?
Interessante omschrijving.quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:02 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Stel dat de Albert Heijn miljarden niet bezuinigen.
Dan is het logisch dat ze overal gaan snijden, en dat ze meerdere filialen gaan sluiten.
De eerste stap die ze zetten is complete lichtingen vakkenvullers vertellen dat hun contract niet verlengd wordt.
Dit hebben ze nooit als probleem gezien, ze zijn immers een stabiele werkgever met een goede reputatie en elk jaar zijn er nieuwe schoolverlaters om deze plekken op te vullen.
Tweede stap die ze zetten is tegen bepaalde filialen zeggen dat hun onderdeel gesloten wordt, en dat ze moeten kijken of ze ondergebracht worden in de andere filialen.
Dit wordt een groter probleem aangezien de vakkenvullers, als ze al niet bedankt zijn, vrij soepel over kunnen stappen naar een ander onderdeel, maar de ploegleiders en managers minder makkelijk hun ervaring over kunnen nemen maar een nieuw onderdeel als er überhaupt al plaats voor hen is.
En aangezien de vakkenvuller (18-25) zijn werk te simpel en te goedkoop is voor de teamleider en manager zal ook hij eruit moeten, mits hij geen overplaatsing kan krijgen.
Nieuwe schoolverlaters volgen het nieuws en krijgen alleen maar slechte berichten, loonvermindering door administratief 'geklungel', al jaren geen inflatiecorrectie, compleet verdwenen baangarantie en de zekerheid dat Defensie ook de komende jaren gebruikt gaat worden om de begroting sluitend te maken, en ziet af van de plannen om bij defensie te gaan werken.
En zie daar, een 12.000 man die er uit moet met een tekort van minstens 5.000 op de lagere functies, die die ouderen niet kunnen, mogen en willen bekleden.
Nou, juich nog maar niet te hard, men wil ondertussen al een extra meetmoment (45 jaar) creeren, althans dat wordt bekeken. Als je dan je 35 jaar meetmoment "overleefd" mag je op je 45e nog een keer...quote:Op woensdag 27 maart 2013 15:53 schreef paintmeester het volgende:
Er verdwijnen 12000 functies, geen 12000 man. Dat komt omdat we nu al tekorten hebben
Oudere militairen zijn gewoon fucked.
Ben blij dat ik iig niet in die positie zit.
Na mijn eerste ltz1 functie ben ik gewoon weg. Dan ben ik nog lang geen 45quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou, juich nog maar niet te hard, men wil ondertussen al een extra meetmoment (45 jaar) creeren, althans dat wordt bekeken. Als je dan je 35 jaar meetmoment "overleefd" mag je op je 45e nog een keer...![]()
Tot zover je (B)OT/ FPS3 contract...
Gelijk heb je.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:58 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Na mijn eerste ltz1 functie ben ik gewoon weg. Dan ben ik nog lang geen 45![]()
Jonge militairen zijn fucked, de oudjes hebben mazzelquote:Op woensdag 27 maart 2013 15:53 schreef paintmeester het volgende:
Er verdwijnen 12000 functies, geen 12000 man. Dat komt omdat we nu al tekorten hebben
Oudere militairen zijn gewoon fucked.
Ben blij dat ik iig niet in die positie zit.
Die mag je mij uitleggen omdat de grootste overtolligheid bij adjudanten en overstes zit, lijken me niet echt de meest jonge gasten of wel dan.quote:Op woensdag 27 maart 2013 19:54 schreef KHmer het volgende:
[..]
Jonge militairen zijn fucked, de oudjes hebben mazzel
Het ergste is dat die mensen van 45 meestal hun hele leven in dienste van Defensie gesteld hebben. Meerdere uitzendingen, anders toch wel op oefening. Vaak verhuisd, het gezin moest maar in het kielzog mee. Heel veel uren gemaakt met oefeningen, daar weinig mee verdient dan minimumjeugdloon. En dan op je 45-ste horen dat je bedankt bent. Of je de bijeengespaarde FLO bij de portier wil inleveren. Te gek dat zoiets kan eigenlijk.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou, juich nog maar niet te hard, men wil ondertussen al een extra meetmoment (45 jaar) creeren, althans dat wordt bekeken. Als je dan je 35 jaar meetmoment "overleefd" mag je op je 45e nog een keer...![]()
Jonge militairen zijn fucked, oudjes zijn nog meer fucked.quote:Op woensdag 27 maart 2013 19:54 schreef KHmer het volgende:
[..]
Jonge militairen zijn fucked, de oudjes hebben mazzel
Ik meen dat ze juist op zoek zijn naar jonge mensen voor de gevechtsposities en/in lagere rangen?quote:Op woensdag 27 maart 2013 20:47 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Jonge militairen zijn fucked, oudjes zijn nog meer fucked.
Ja, instroomniveau dus 18/19-jarige. Na een initieel contract van 4 jaar hangt het van de waan van de dag of jouw lichting contractverlenging krijgt.quote:Op woensdag 27 maart 2013 21:15 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik meen dat ze juist op zoek zijn naar jonge mensen voor de gevechtsposities en/in lagere rangen?
Nou, als je 24 bent dan hoef je er al niet zo snel uit. En als je er uit wil zijn er nog kansen genoeg. Zeker als je gebruik gemaakt hebt van de mogelijkheden die Defensie je geboden heeft qua studie.quote:Op woensdag 27 maart 2013 20:47 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Als jij op je 25ste geen onderofficier bent tegenwoordig heb je je eigen vonnis getekend.quote:Op woensdag 27 maart 2013 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, als je 24 bent dan hoef je er al niet zo snel uit.
quote:En als je er uit wil zijn er nog kansen genoeg. Zeker als je gebruik gemaakt hebt van de mogelijkheden die Defensie je geboden heeft qua studie.
Lui die van de middelbare school afkomen zijn de enige die relatief goed betaald krijgen, daarna gaat het snel bergafwaarts.quote:Anderzijds betaalt Defensie die jongeren wel weer heel slecht.
Ik ben één van de gelukkigen die voor 100% op kosten van de baas een HBO heeft opgepakt en afgerondquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:34 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Als jij op je 25ste geen onderofficier bent tegenwoordig heb je je eigen vonnis getekend.
[..]![]()
![]()
Juist.
Aangeboden studies van Defensie, je weet tot wat dit gereduceerd is tegenwoordig?
[..]
Lui die van de middelbare school afkomen zijn de enige die relatief goed betaald krijgen, daarna gaat het snel bergafwaarts.
Een extra meetmoment is geen enkel probleem, geen enkel bedrijf biedt op je 35ste al een garantie voor een baan tot aan het pensioen. Is een erg mooi moment om de slecht functionerende figuren (die we zat hebben) eruit te wippen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vergelijkingen met het bedrijfsleven heb ik een broertje dood aan, die worden alleen maar gedaan op de momenten dat het uitkomt, lees goedkoper, ergo, in het nadeel van de militair. Als er de andere kant op vragen worden gesteld over bv. de overwerkvergoeding, oefentoelages etc. die per saldo wel heel karig zijn is het bek dicht, dekken dienen hulzen rapen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:05 schreef Isee het volgende:
[..]
Een extra meetmoment is geen enkel probleem, geen enkel bedrijf biedt op je 35ste al een garantie voor een baan tot aan het pensioen. Is een erg mooi moment om de slecht functionerende figuren (die we zat hebben) eruit te wippen.
SBK bied ouderen allerlei mooie regelingen. Jongeren niet.quote:Op woensdag 27 maart 2013 20:47 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Jongeren worden op andere wijze gewipt dan via het SBK.quote:Op woensdag 27 maart 2013 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die mag je mij uitleggen omdat de grootste overtolligheid bij adjudanten en overstes zit, lijken me niet echt de meest jonge gasten of wel dan.
Welke kansen qua studie? Wanneer moet men studeren? Mag men in fase 1 studeren (NEE). SBK bied studie? 6 maanden jaquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, als je 24 bent dan hoef je er al niet zo snel uit. En als je er uit wil zijn er nog kansen genoeg. Zeker als je gebruik gemaakt hebt van de mogelijkheden die Defensie je geboden heeft qua studie.
Anderzijds betaalt Defensie die jongeren wel weer heel slecht.
Vergeet de ' dure' uren niet (2x4)!quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vergelijkingen met het bedrijfsleven heb ik een broertje dood aan, die worden alleen maar gedaan op de momenten dat het uitkomt, lees goedkoper, ergo, in het nadeel van de militair. Als er de andere kant op vragen worden gesteld over bv. de overwerkvergoeding, oefentoelages etc. die per saldo wel heel karig zijn is het bek dicht, dekken dienen hulzen rapen.
Is niet erg, dat wist ik van te voren. Maar wees dan ook zo fair om de nadelen die je als militair hebt ook meteen even marktconform recht te trekken en niet alleen maar alle "voordelen" (voor zover nog aanwezig) weg te bezuinigen.
Als voorbeeld de oefentoelage, die is gesteld op 56,73 bruto per 24 uur. Ik reken daar even 8 uur af (normale salaris). Een militair krijgt dus maar liefst 3,55 euro per uur (bruto!) aan vergoeding, 42% eraf = 2 euro en een stuiver. Nu zullen de slimmeriken wel weer beginnen met: "Ja maar, 8 uur slaap"... uhu...Oefening is gewoon 24 uur per dag bezig en slapen en eten wanneer het tussendoor kan.
En oh ja, de weekenden krijg je sowieso geen salaris (buiten de 40 urige werkweek) dus die uren worden afgekocht met alleen de oefentoelage.
Sowieso zijn de laatste jaren de voordelen (secundaire arbeidsvoorwaarden) die je had als militair al tot op het bot wegbezuinigd en zijn de nadelen die je al had alleen maar groter geworden.
SBK=sigaar uit zelf betaalde doos.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:13 schreef KHmer het volgende:
[..]
SBK bied ouderen allerlei mooie regelingen. Jongeren niet.
Klopt maar as far as ICq moet ik zeggen dat die doos alleen voor de ouderen open getrokken word. Jongeren hebben letterlijk nergens recht op.quote:
Het zou ook nergens op slaan om het SBK voor een BBT'er te laten gelden, die lui zitten sowieso tijdelijk bij defensie.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:28 schreef KHmer het volgende:
[..]
Klopt maar as far as ICq moet ik zeggen dat die doos alleen voor de ouderen open getrokken word. Jongeren hebben letterlijk nergens recht op.
BBT kennen we niet meer he. FPS 1/2/3. Terwijl FPS1 in principe ook geen tijdelijk contract is (volgens de baas). Als de baas dat wel wil moet ze faciliteiten bieden om na Defensie door te groeien.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het zou ook nergens op slaan om het SBK voor een BBT'er te laten gelden, die lui zitten sowieso tijdelijk bij defensie.
Jij weet net zo goed als mij dat FPS1 en 2 feitelijk BBT contracten zijn. FPS3 zou het BOT contract moeten zijn.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:30 schreef KHmer het volgende:
[..]
BBT kennen we niet meer he. FPS 1/2/3. Terwijl FPS1 in principe ook geen tijdelijk contract is (volgens de baas). Als de baas dat wel wil moet ze faciliteiten bieden om na Defensie door te groeien.
Dat is hoe het leeft. Niet zoals het bedoeld is.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij weet net zo goed als mij dat FPS1 en 2 feitelijk BBT contracten zijn. FPS3 zou het BOT contract moeten zijn.
Ik heb het hier enkel over dat mogelijke extra meetmoment. Dat leek me geen enkel probleem, lijkt me juist een goede mogelijkheid om van de slecht/niet functionerende collega's af te komen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vergelijkingen met het bedrijfsleven heb ik een broertje dood aan, die worden alleen maar gedaan op de momenten dat het uitkomt, lees goedkoper, ergo, in het nadeel van de militair. Als er de andere kant op vragen worden gesteld over bv. de overwerkvergoeding, oefentoelages etc. die per saldo wel heel karig zijn is het bek dicht, dekken dienen hulzen rapen.
Is niet erg, dat wist ik van te voren. Maar wees dan ook zo fair om de nadelen die je als militair hebt ook meteen even marktconform recht te trekken en niet alleen maar alle "voordelen" (voor zover nog aanwezig) weg te bezuinigen.
Als voorbeeld de oefentoelage, die is gesteld op 56,73 bruto per 24 uur. Ik reken daar even 8 uur af (normale salaris). Een militair krijgt dus maar liefst 3,55 euro per uur (bruto!) aan vergoeding, 42% eraf = 2 euro en een stuiver. Nu zullen de slimmeriken wel weer beginnen met: "Ja maar, 8 uur slaap"... uhu...Oefening is gewoon 24 uur per dag bezig en slapen en eten wanneer het tussendoor kan.
En oh ja, de weekenden krijg je sowieso geen salaris (buiten de 40 urige werkweek) dus die uren worden afgekocht met alleen de oefentoelage.
Sowieso zijn de laatste jaren de voordelen (secundaire arbeidsvoorwaarden) die je had als militair al tot op het bot wegbezuinigd en zijn de nadelen die je al had alleen maar groter geworden.
Is wel degelijk compensatie voor! Bij geregelde onregelmatigheid van ong 2500 punten maar liefst 150 euro (7.5 euro/dienst). Zorg op de zondag 60%. Zondag defensie, 7.5 euro.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:13 schreef Isee het volgende:
[..]
Ik heb het hier enkel over dat mogelijke extra meetmoment. Dat leek me geen enkel probleem, lijkt me juist een goede mogelijkheid om van de slecht/niet functionerende collega's af te komen.
Kan me niet voorstellen dat jij ze in jouw omgeving niet rond ziet lopen.
Ik heb echter wel een hard hoofd in of defensie zo'n extra meetmoment goed uit gaat voeren of dat het slechts een moment gaat worden om mensen overboord te gooien (zonder een goed onderbouwde motivatie).
Gaan we het hebben over oefentoelage dan ga ik geheel met je mee. Dit is een schrikbarend laag bedrag (wanneer is dit bedrag eigenlijk bepaald en is het ooit gecorrigeerd voor inflatie?). En ik word ook lichtelijk geïrriteerd als de 'organisatie' weer aankomt met de uitspraak, ja dit of dat is afgekocht met de oefentoelage.
Hetzelfde geldt voor de uitzendtoelage, staat niet in verhouding tot de gewerkte uren en het gelopen risico (en waarom zijn we een van de weinige landen waar de uitzendtoelage belast word?).
En wat te denken van werken in de avonduren, word in bv. de zorg gewoon extra voor uitbetaald, is bij defensie geen enige vorm van compensatie voor te vinden.
En ik ben het geheel met je eens dat het de laatste jaren een constante versobering is. Maar goed het zal me verbazen als dit de komende jaren gaat verbeteren.
Om daarvoor in aanmerking te komen moet je wel erg veel verschoven diensten werken. Naar mijn idee zou iedere dienst buiten reguliere tijden gewoon ook extra vergoed moeten worden. Het is niet bepaald zo dat het basis salaris dit al compenseert.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:16 schreef KHmer het volgende:
[..]
Is wel degelijk compensatie voor! Bij geregelde onregelmatigheid van ong 2500 punten maar liefst 150 euro (7.5 euro/dienst). Zorg op de zondag 60%. Zondag defensie, 7.5 euro.
Die mogelijkheid bestaat er.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:20 schreef Isee het volgende:
[..]
Om daarvoor in aanmerking te komen moet je wel erg veel verschoven diensten werken. Naar mijn idee zou iedere dienst buiten reguliere tijden gewoon ook extra vergoed moeten worden. Het is niet bepaald zo dat het basis salaris dit al compenseert.
Als er op je 45e (mogelijke extra meetmoment) nog een keer bepaald wordt dat je een slecht tot niet functionerend figuur bent heeft men al 25 jaar lopen verzaken, anders was je er op het 35 meetmoment wel uitgeflikkerd of eerder. Die 45 wordt alleen maar verzonnen om lekker simpel en goedkoop een hele batch extra militairen de wacht aan te zeggen. Dat heeft niks meer met niet functioneren te maken op die leeftijd maar is gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:13 schreef Isee het volgende:
[..]
Ik heb het hier enkel over dat mogelijke extra meetmoment. Dat leek me geen enkel probleem, lijkt me juist een goede mogelijkheid om van de slecht/niet functionerende collega's af te komen.
Kan me niet voorstellen dat jij ze in jouw omgeving niet rond ziet lopen.
Ik heb echter wel een hard hoofd in of defensie zo'n extra meetmoment goed uit gaat voeren of dat het slechts een moment gaat worden om mensen overboord te gooien (zonder een goed onderbouwde motivatie).
Het gaat ook niet verbeteren let maar op. Die pakketvergelijking die gaat komen zal ook wel niets waard zijn. Men zal wel ergens het slechtste van het slechtste opduikelen en dat als norm nemen. Waar de vorige pakketvergelijking (eind jaren 80) nog een jaar overheen ging ofzo wordt het nu in een paar maanden afgeraffeld.quote:Gaan we het hebben over oefentoelage dan ga ik geheel met je mee. Dit is een schrikbarend laag bedrag (wanneer is dit bedrag eigenlijk bepaald en is het ooit gecorrigeerd voor inflatie?). En ik word ook lichtelijk geïrriteerd als de 'organisatie' weer aankomt met de uitspraak, ja dit of dat is afgekocht met de oefentoelage.
Hetzelfde geldt voor de uitzendtoelage, staat niet in verhouding tot de gewerkte uren en het gelopen risico (en waarom zijn we een van de weinige landen waar de uitzendtoelage belast word?).
En wat te denken van werken in de avonduren, word in bv. de zorg gewoon extra voor uitbetaald, is bij defensie geen enige vorm van compensatie voor te vinden.
En ik ben het geheel met je eens dat het de laatste jaren een constante versobering is. Maar goed het zal me verbazen als dit de komende jaren gaat verbeteren.
Daar ben ik ook bang voor.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als er op je 45e (mogelijke extra meetmoment) nog een keer bepaald wordt dat je een slecht tot niet functionerend figuur bent heeft men al 25 jaar lopen verzaken, anders was je er op het 35 meetmoment wel uitgeflikkerd of eerder. Die 45 wordt alleen maar verzonnen om lekker simpel en goedkoop een hele batch extra militairen de wacht aan te zeggen. Dat heeft niks meer met niet functioneren te maken op die leeftijd maar is gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel.
[..]
Het gaat ook niet verbeteren let maar op. Die pakketvergelijking die gaat komen zal ook wel niets waard zijn. Men zal wel ergens het slechtste van het slechtste opduikelen en dat als norm nemen. Waar de vorige pakketvergelijking (eind jaren 80) nog een jaar overheen ging ofzo wordt het nu in een paar maanden afgeraffeld.
Dat is het altijd als Defensie zoiets doet. Ook met het up-or-out systeem. Gingen ze naar Amerika om te kijken hoe dat werkte. Was er onvoldoende groei na 20 jaar dienst, dan moesten de militairen daar de dienst uit. Goed systeem, dachten ze. Doen wij ook.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:29 schreef AchJa het volgende:
Het gaat ook niet verbeteren let maar op. Die pakketvergelijking die gaat komen zal ook wel niets waard zijn. Men zal wel ergens het slechtste van het slechtste opduikelen en dat als norm nemen. Waar de vorige pakketvergelijking (eind jaren 80) nog een jaar overheen ging ofzo wordt het nu in een paar
Klopt dat de Amerikanen die regeling hebben, echter daar dient wel bij vermeld te worden dat je bij de US army je leven feitelijk voor 20 jaar (of meer) verkoopt.quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het altijd als Defensie zoiets doet. Ook met het up-or-out systeem. Gingen ze naar Amerika om te kijken hoe dat werkte. Was er onvoldoende groei na 20 jaar dienst, dan moesten de militairen daar de dienst uit. Goed systeem, dachten ze. Doen wij ook.
Essentieel verschil is wel dat een militair die daar na 20 jaar moet vertrekken vervolgens een klein pensioen krijgt van 50% van zijn laatstverdiende salaris, plus levenslang zorgkosten vergoed krijgt en door gaat met zijn pensioenopbouw. In Nederland volstond het ontslag.
Zo is het altijd als ze gaan vergelijken. Ze pakken het gunstige voor de organisatie eruit en slaan de andere elementen over.
Elke 3 jaar verhuizen? Wat is er anders dan in Nederland?quote:Op donderdag 28 maart 2013 22:54 schreef Isee het volgende:
[..]
Klopt dat de Amerikanen die regeling hebben, echter daar dient wel bij vermeld te worden dat je bij de US army je leven feitelijk voor 20 jaar (of meer) verkoopt.
Die gasten worden compleet uitgeleefd in die twintig jaar. Om de 3 jaar een andere plaatsing waarbij de ene plaatsing in Texas kan zijn en de volgende in Washington state of in Duitsland. Elke 3 jaar dus een verplichte verhuizing.
En een uitzending daar duurt geen 6 maanden maar 16 maanden, vervolgens kom je terug en word je naar een andere eenheid gestuurd die toevallig net op uitzending gaat en je kunt meteen weer 12-16 maanden op pad voor de baas.
Ook leuk als je partner ook in dienst zit, je mag allebei tegelijk op uitzending worden gestuurd. De kinderen die mogen worden opgevoed door opa en oma.
Dus om nou te zeggen dat die gasten het beter hebben, nee niet bepaald. Kwestie van het gras is altijd groener bij de buren.
Hier ga je in Amersfoort of Apeldoorn wonen en bereik je vrijwel elke kazerne binnen een uur.quote:Op donderdag 28 maart 2013 23:00 schreef KHmer het volgende:
[..]
Elke 3 jaar verhuizen? Wat is er anders dan in Nederland?
"hier ga je"quote:Op donderdag 28 maart 2013 23:15 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hier ga je in Amersfoort of Apeldoorn wonen en bereik je vrijwel elke kazerne binnen een uur.
1 minuut eronder meerekenen?quote:Op donderdag 28 maart 2013 23:17 schreef KHmer het volgende:
[..]
"hier ga je"Mooie grap. En een uur? Ja, als je 1 minuut eronder meerekent.
Heb je gelijk in, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat plaatsing naar een andere kazerne vooral in Nederland niet meteen een verhuizing hoeft te betekenen. Ja tussen Oirschot en Assen zit een aardig verschil, of voor de klu Leeuwarden vs het zuiden. Maar over het algemeen liggen voor de Clas vrijwel alle kazernes in Gelderland, Utrecht en Overijsel.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:05 schreef KHmer het volgende:
[..]
er zijn meer kazernes. niet allen binnen een uur rijden.
Dat kennen we nog degelijk. Ik ben namelijk gewoon nog BBT' er.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:30 schreef KHmer het volgende:
[..]
BBT kennen we niet meer he. FPS 1/2/3. Terwijl FPS1 in principe ook geen tijdelijk contract is (volgens de baas). Als de baas dat wel wil moet ze faciliteiten bieden om na Defensie door te groeien.
En dan heb je ook nog de mensen die gewoon niet intern kunnen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:13 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat plaatsing naar een andere kazerne vooral in Nederland niet meteen een verhuizing hoeft te betekenen. Ja tussen Oirschot en Assen zit een aardig verschil, of voor de klu Leeuwarden vs het zuiden. Maar over het algemeen liggen voor de Clas vrijwel alle kazernes in Gelderland, Utrecht en Overijsel.
Je snapt toch zelf ook wel dat een plaatsing op een basis of kazerne maximaal 200 km verderop totaal iets anders is dan elke 3 jaar een plaatsing van enige duizenden kilometers verderop.quote:Op donderdag 28 maart 2013 23:00 schreef KHmer het volgende:
[..]
Elke 3 jaar verhuizen? Wat is er anders dan in Nederland?
Het is ook geen moeten, consequentie is alleen dat je intern gaat zitten. Ik ben in pak hem beet dik 10 jaar tijd van Duitsland, Ede, Steenwijk, Den Helder, Weert nu in de Peel beland. Daar is niet tegenaan te verhuizen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:37 schreef Isee het volgende:
[..]
Je snapt toch zelf ook wel dat een plaatsing op een basis of kazerne maximaal 200 km verderop totaal iets anders is dan elke 3 jaar een plaatsing van enige duizenden kilometers verderop.
Daarnaast ken ik niemand in NL die geregeld heeft moeten verhuizen voor defensie, laat staan elke 3 jaar.
Denk ik dat je amper mensen binnen Defensie kent.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:37 schreef Isee het volgende:
[..]
Je snapt toch zelf ook wel dat een plaatsing op een basis of kazerne maximaal 200 km verderop totaal iets anders is dan elke 3 jaar een plaatsing van enige duizenden kilometers verderop.
Daarnaast ken ik niemand in NL die geregeld heeft moeten verhuizen voor defensie, laat staan elke 3 jaar.
Dat zal je vies tegenvallen, werk er lang zat.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 19:03 schreef KHmer het volgende:
[..]
Denk ik dat je amper mensen binnen Defensie kent.
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 21:59 schreef Isee het volgende:
[..]
Dat zal je vies tegenvallen, werk er lang zat.
Punt is dat het gras bij de buren altijd groener is. En geloof me op de US army hoef je echt niet jaloers te zijn.
Het enige punt waar ik jaloers op ben is het respect dat ze daar krijgen van de bevolking daar waar wij in NL als stront behandeld worden.
jaloers op usarmy? mij niet horen zeggen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 21:59 schreef Isee het volgende:
[..]
Dat zal je vies tegenvallen, werk er lang zat.
Punt is dat het gras bij de buren altijd groener is. En geloof me op de US army hoef je echt niet jaloers te zijn.
Het enige punt waar ik jaloers op ben is het respect dat ze daar krijgen van de bevolking daar waar wij in NL als stront behandeld worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |