Dit.quote:Op maandag 25 maart 2013 19:20 schreef Pvoesss het volgende:
Nieuwetijdskinderen.. dat is gewoon een naampje om maar niet je eigen verantwoordelijkheden te nemen
quote:Nieuwetijdskinderen zijn overgevoelige, hoog sensitieve kinderen. Zij voelen emoties en verdriet van anderen heel sterk. Vaak hebben deze kinderen een vorm van paranormale begaafdheid. Ook ADHD kinderen, met de vormen ADD en PDD-NOS, en Autistische kinderen vallen onder de Nieuwetijdskinderen, dit omdat hun problematiek in de meeste gevallen dezelfde achtergrond heeft: overgevoeligheid.
Ah kom op, dit is toch niet serieus te nemen.. Bron. Zijn dus gewoon kutkinderen die opgroeien en daarna volwassen worden, maar dat moet een naampje krijgen en zie daar, nieuwetijdskinderenquote:Het grote aantal overgevoelige kinderen heeft te maken met allerlei invloeden van deze tijd, zoals stralingen van computers, Gsm’s, tv’s, tl-buizen, de stressmaatschappij, de eetgewoontes die we hebben, alle toevoegingen in ons voedsel waar deze kinderen overgevoelig voor zijn en daar een allergie of intolerantie voor ontwikkelen. Kinderen met een suikerintolerantie kunnen door het eten van suiker ADHD-gedrag vertonen. Kinderen kunnen ontregeld zijn door inentingen. Er zijn tal van aanwijsbare redenen mogelijk, maar helaas ook redenen die niet direct aanwijsbaar zijn.
quote:In het algemeen kun je van nieuwetijdskinderen zeggen:
Ze bekijken de wereld op een andere manier.
Ze hebben een uitgesproken rechtvaardigheidsgevoel en een sensor voor leugens
leven volgens een eigen innerlijke waarheid.
Ze geven andere oplossingen, ze zien vaak hoe dingen beter kunnen worden
gedaan, waardoor ze “systeembestrijders” lijken.
Ze worden gefrustreerd door systemen die ritueel zijn en die geen creatief
denken vereisen.
Ze voelen jouw angst, onzekerheid, boosheid, en reageren daarop (ook al heb je
het daar niet over gehad).
Ze weten dat er meer is tussen hemel en aarde.
Ze kunnen vaak communiceren met ” gidsen”, engelen, natuurelementen, dieren,
planten en bomen.
Ze kunnen als geen ander over je grenzen heengaan.
Ze willen weten, kennis opdoen.
Wie zegt hier iets over nu?quote:Op maandag 25 maart 2013 19:22 schreef Niccy het volgende:
Nou dat denk ik niet, heb nu toch ook de verantwoordelijkheid genomen om naar mezelf te kijken en te realiseren waarom ik iets op een bepaalde manier doe?
Lul toch niet zo slap, man.quote:En ik snap dat niet iedereen daar open voor staat voor nieuwetijdskinderen maar dat ligt meer bij die persoon, dan aan de benaming
Zou het op een andere toon en met een argument kunnen, misschien?quote:Op maandag 25 maart 2013 19:39 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Wie zegt hier iets over nu?
[..]
Lul toch niet zo slap, man.
Je gaat al de fout in met je eerste zin, heeft niks met sociale vaardigheden te maken.quote:Op maandag 25 maart 2013 22:36 schreef Klaploper het volgende:
Waarom doe je alsof sociale vaardigheden zo speciaal zijn? Is het niet zo dat 'normale' mensen dit gewoon onder de knie hebben en er niet over nadenken? 'Jullie' snappen niet waarom dit zo vanzelfsprekend is en hechten er daarom zoveel waarde aan. Normale mensen kunnen wel zo rationeel met emoties omgaan, maar nemen er enkel de moeite voor als ze stoned zijn.
Ik reageerde dan vooral op de post van littledrummergirl, waarvan ik de strekking zelf ook herkende als omschrijving van dolfijnenkinderen. Of welke naam je ze ook geven wil.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 00:09 schreef Trippii het volgende:
[..]
Je gaat al de fout in met je eerste zin, heeft niks met sociale vaardigheden te maken.
Dolfijnkinderen!quote:Op dinsdag 26 maart 2013 00:25 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Ik reageerde dan vooral op de post van littledrummergirl, waarvan ik de strekking zelf ook herkende als omschrijving van dolfijnenkinderen. Of welke naam je ze ook geven wil.
Die quote gaat m.i. toch vooral over sociale vaardigheden.
Bewijs.. JETZT!!quote:Op maandag 25 maart 2013 19:18 schreef Niccy het volgende:
Ik wil graag de wereld beter maken en iedereen laten geloven dat er meer is dan alleen wat je kan zien. Er is namelijk meer.
Wie niet?...quote:Op maandag 25 maart 2013 20:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik heb moeite om mijzelf als zoiets neer te zetten maar ik zou zeggen dat ik aan een hoop kenmerken voldoe.
Altijd al dat onbestemde gevoel gehad..
goed punt....quote:Op dinsdag 26 maart 2013 03:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waarom roept het begrip 'nieuwetijdskinderen' zoveel agressie op?
Omdat het labeltje in tegenstelling tot allerlei andere 'afwijkingen' het kind juist op een voetstuk plaatst, dat het kind zich bijzonderder dan andere kinderen gaat voelen. Ik vind niet dat je dat onderscheid moet maken en zeker niet op die leeftijd.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 03:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik stel ik me voor dat in de huidige tijdsgeest, waarin het denken in hokjes en labels de nieuwe hype lijkt te zijn, iedereen er 'ineens' een heeft.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 03:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik heb ooit eens in de jarern 80 ofzo een interview met een astrologie gelezen, die had het toen over de komst van het nieuwe tijdperk en een nieuw soort kinderen dat geboren zou worden.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 09:14 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ik stel ik me voor dat in de huidige tijdsgeest, waarin het denken in hokjes en labels de nieuwe hype lijkt te zijn, iedereen er 'ineens' een heeft.
Veel kinderen lijken tegenwoordig op z'n minst in het autistisch spectrum te hangen, anders hebben ze wel ADHD, mogen ze geen gluten of zijn ze allergisch voor melk. Als er niets lichamelijks is, dan zijn ze hoogbegaafd of hoogsensitief of iets anders waar een lijntje van 'zo bijzonder/speciaal' aan hangt.
En 't is juist het laatste waar men over valt: want kennelijk heb je een label nodig om bijzonder/speciaal te zijn. En hoewel de mensen die daadwerkelijk erg gevoelig of intelligent (om even bij het voorbeeld te blijven) zijn, ervaren het vaak juist als een nadeel, iets wat ze tegenhoudt. Dat hele 'speciale' wat eraan toebedeeld wordt wordt vooral in de wereld geholpen door de beschrijving a la 'nieuwetijdskinderen' die hierboven ergens staat. En da's meteen waar de weerstand vandaan komt.
Ze zijn gewoon wat gevoelig, artistieker of slimmer. So what?
Om daar nu meteen een label aan te hangen. Grote onzin.
Imho zijn die allergieën en stoornissen een logisch gevolg van het verziekte systeem waar we in leven. Ze drinken en eten rommel zoals energydrink en frikandelbroodjes, ze kopen rommel zoals de nieuwste iphone en uggs, ze leren rommel op school, ze gebruiken rommel zoals ritalin, en ze moeten zich maar conformeren aan de maatschappij die dit van ze verwacht.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 09:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens in de jarern 80 ofzo een interview met een astrologie gelezen, die had het toen over de komst van het nieuwe tijdperk en een nieuw soort kinderen dat geboren zou worden.
Het begrip bestaat dus al langer. Het is opvallend dat er in deze tijd wel veel kinderen een allergie of een stoornis schijnen te hebben.. Waarom dat zo is weet ik ook niet, maar het lijkt erop dat sommige ouders wat cognitieve dissonantie reductie zoeken voor hun kindje dat niet normaal doet.
Of nieuwetijdskinderen daadwerkelijk bestaan is een andere vraag.
Dat laatste is niet per se waar, denk ik. Om het systeem te kunnen hervormen, moet je weten hoe het precies werkt, en er dus ook in mee kunnen draaien. Doe je dat niet, en ga je door middel van bijvoorbeeld vrije scholen e.d. deze kinderen op een eilandje plaatsen, creëer je onrealistische zwevers. Dat is op zichzelf geen probleem, want idealisme is noodzakelijk, maar op die zwevers wordt gereageerd zoals men hierboven de term 'nieuwetijdskinderen' ontvangt, met hoon, irritatie en afkeer.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 10:11 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat kinderen uberhaubt de maatschappij kunnen hervormen is duidelijk. Het is nu juist het hele systeem dat dit wil voorkomen door je te conformeren naar de wensen van het systeem. Dat klinkt natuurlijk vaag, maar zo is het wel.
De maatschappij functioneerd op een bepaalde manier en daarvoor heb je mensen nodig die die manier van functioneren voortzetten.
Om kinderen anders te laten denken/voelen/handelen heb je ook een andere opvoeding en uitgangspunt nodig om kinderen de kans te geven zich ook op een andere manier te kunnen ontplooien.
Het gaat niet om de benaming, het gaat om de idioterie die erbij hoort.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 03:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik heb het dan ook over het begrip.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:42 schreef padlarf het volgende:
[..]
Het gaat niet om de benaming, het gaat om de idioterie die erbij hoort.
Ah, excuus, verkeerd gelezen inderdaad.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over het begrip.
En ja, het lijkt sterk op idioterie van vooral de ouders..
Wat is normaal? Wat is gewoon? Inderdaad, denk ik dat men zich nogal vasthoudt aan wat 'normaal' geacht wordt. Er lijkt niet altijd plaats te zijn voor mensen die ergens anders over denken, of dingen anders aanpakken. Uit angst om 'anders' gevonden te worden, gaan ze weer terug naar wat wel geaccepteerd wordt, en zijn vervolgens ongelukkig. Dit even in tegenstelling tot het 'naast de schoenen lopen' waar zogenaamde bijzondere kinderen van beticht worden. Niet álle kinderen zien dit zo.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 09:59 schreef cerebella het volgende:
Ik denk dat we deze kinderen nu eens géén labeltje op zouden moeten plakken. Zij zouden de maatschappij nog wel eens kunnen gaan hervormen, zolang we ze niet van jongs af aan laten geloven dat ze anders zijn dan de vermaledijde 'norm'. Dus ouders zouden ze óók niet bij elke scheet wijs moeten maken dat ze zo ontzettend bijzonder zijn, zelfs al waren ze dat.
Of ze handvatten te geven om zich binnen deze maatschappij te kunnen ontplooien, waardoor ze toch hun plekje vindenquote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:10 schreef cerebella het volgende:
Gevoelige kinderen raken al gauw overprikkeld en gedeprimeerd door de maatschappij. Het is dan dus de kunst om ze niet uit die maatschappij te halen, maar ze handvatten aan te geven om verandering te onderzoeken binnen dat systeem. Het kind geeft zelf wel aan waar zijn hart ligt, de ouder of omgeving heeft de taak het kind een duwtje in de goeie richting te geven.
Gelukkig maar, want dat zou abnormaal zijn.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:44 schreef Natalie het volgende:
[..]
Very true.
Al ziet niet iedereen dat zo
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:45 schreef Gray het volgende:
[..]
Gelukkig maar, want dat zou abnormaal zijn.
Hoon irritatie en afkeer heb je zowiezo als je afwijkt van " de norm " , dat zie ik al mijn hele leven , als ik daar rekening mee zou moeten houden zou ik mezelf niet kunnen zijn en mezelf niet kunnen uiten . Dat is echt geen optie . Hoon irritatie en afkeer zijn persoonlijke zaken die voortkomen uit hoe iemand persoonlijk de wereld waarneemt en geen handleiding voor hoe de ander zich zou moeten gedragen om dat te voorkomen .quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:10 schreef cerebella het volgende:
[..]
Dat laatste is niet per se waar, denk ik. Om het systeem te kunnen hervormen, moet je weten hoe het precies werkt, en er dus ook in mee kunnen draaien. Doe je dat niet, en ga je door middel van bijvoorbeeld vrije scholen e.d. deze kinderen op een eilandje plaatsen, creëer je onrealistische zwevers. Dat is op zichzelf geen probleem, want idealisme is noodzakelijk, maar op die zwevers wordt gereageerd zoals men hierboven de term 'nieuwetijdskinderen' ontvangt, met hoon, irritatie en afkeer.
Ja & Nee.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:24 schreef Summers het volgende:
Hoon irritatie en afkeer heb je zowiezo als je afwijkt van " de norm " , dat zie ik al mijn hele leven , als ik daar rekening mee zou moeten houden zou ik mezelf niet kunnen zijn en mezelf niet kunnen uiten . Dat is echt geen optie . Hoon irritatie en afkeer zijn persoonlijke zaken die voortkomen uit hoe iemand persoonlijk de wereld waarneemt en geen handleiding voor hoe de ander zich zou moeten gedragen om dat te voorkomen .
Dan nog. Één vult de maag nietquote:
Bloemkolenhumor.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:50 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dan nog. Één vult de maag niet
... dus "laat duizend bloemen bloeien". [ afbeelding ]
Hoe men zich ook zou " moeten " gedragen , je herkent jezelf wel of niet in een beschrijving en er kan alleen een nieuwe tijd aanbreken als genoeg mensen zich juist niet gaan gedragen volgens de huidige norm .quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:50 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ja & Nee.
Ergernissen komen in de basis uit het denken van de persoon en zijn daarmee een 'zelf gecreerd probleem', MAAR daar staat 'ergerlijk gedrag' tegenover, waarbij je opzettelijk of niet, andere mensen hindert waardoor die zich daar aan kunnen ergeren. Ook al is dat afhankelijk van die anderen zelf, relaxed of opgefokt b.v., toch is het jou dan 'aan te rekenen' & wel degelijk een signaal "voor hoe men zich zou moeten gedragen om dat te voorkomen." - in het verkeer komt iedereen het tegen, in vele vormen. Onbeschoft gedrag op straat, in het uitgaansleven enz, enz.
Ik denk dat je misschien een beetje een roze bril op hebt voor wat betreft dat kinderen allemaal weten wat ze willen en hier slechts een duwtje voor nodig hebben.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:10 schreef cerebella het volgende:
[..]
Dat laatste is niet per se waar, denk ik. Om het systeem te kunnen hervormen, moet je weten hoe het precies werkt, en er dus ook in mee kunnen draaien. Doe je dat niet, en ga je door middel van bijvoorbeeld vrije scholen e.d. deze kinderen op een eilandje plaatsen, creëer je onrealistische zwevers. Dat is op zichzelf geen probleem, want idealisme is noodzakelijk, maar op die zwevers wordt gereageerd zoals men hierboven de term 'nieuwetijdskinderen' ontvangt, met hoon, irritatie en afkeer.
Wat ik denk dat nuttig zou zijn, is binnen het normale onderwijs extra uitdaging bieden aan begaafde kinderen. Dat kan de school doen, maar juist ook de ouders en de directe omgeving van een kind.
Voorbeeldje uit eigen hoed: Ik ben opgegroeid op een kleine boerderij. Kalfjes en lammetjes met hun moeder in de wei, mijn eigen pony om te vertroetelen en rijden, dat werk. Op mijn elfde kwam ik erachter dat niet elk dier zo'n mooi leven had want er bestond zoiets gruwelijks als de bio-industrie bedankt, peta. Die dag ben ik gestopt met vlees eten. Mijn moeder dacht dat het wel over zou waaien maar maakte welwillend een groenteburger of eitje voor me klaar. Mijn vader maakte vooral grapjes en dat doet ie nu eigenlijk nog. Mijn ouders/leraren hadden hier een mooie kans gehad om mij boven mezelf uit te laten stijgen door te zorgen dat ik me niet blindstaarde op de bio-industrie, maar door me te laten onderzoeken hoe ik onze dieren op een biologische manier gezond groot kon brengen.
Hier heb je wel slimme en ruimdenkende ouders en leraren voor nodig trouwens.
Gevoelige kinderen raken al gauw overprikkeld en gedeprimeerd door de maatschappij. Het is dan dus de kunst om ze niet uit die maatschappij te halen, maar ze handvatten aan te geven om verandering te onderzoeken binnen dat systeem. Het kind geeft zelf wel aan waar zijn hart ligt, de ouder of omgeving heeft de taak het kind een duwtje in de goeie richting te geven.
Omdat als je je zo'n kind noemt het net lijkt alsof je meer bijzonder bent dan anderen en aandacht wilt of vraagt voor datgene.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 03:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik vind het een mooi gebaar van je dat je de wereld beter wilt maken. Toch is de mens gewoon slecht. Je zal zien dat er altijd burgeroorlogen blijven etc etc. Het schijnt allemaal menselijk te zijn aangezien het al eeuwen gebeurt. Je kan wel op kleine schaal, op lokaal gebied, de mensen om je heen wat meebrengen over jouw gevoelens en gedachtes.quote:Op maandag 25 maart 2013 19:18 schreef Niccy het volgende:
Ik weet van mezelf dat ik een nieuwetijdskind ben, heb veel symptomen van nieuwetijdskinderen en kan het ook heel erg merken aan de dingen waar ik in het dagelijks leven mee bezig ben. Ik was vroeger echt heel onhandelbaar, maar heb alle slechte dingen in mijn leven achter me gelaten en ben opzoek gegaan naar waarom was ik onhandelbaar en waarom reageer ik soms op een bepaalde manier op mensen, als ze onredelijk zijn, of als er onmacht bestaat in de situatie waarin ik zit. Ik wil graag de wereld beter maken en iedereen laten geloven dat er meer is dan alleen wat je kan zien. Er is namelijk meer. Ook weet ik dat er veel dingen gebeuren met een reden. Het is belangrijk om te beseffen dat er meer dingen zijn dan dingen die je kan zien, of kunt vaststempelen met bijvoorbeeld een stempel "adhd" "pddnos" of "autisme" of "add"
Als er meer nieuwetijdskinderen hier zijn. please reageer dan even.
Mooi gezegd, want meer is het ook niet!quote:Op woensdag 27 maart 2013 08:01 schreef Spinosaurus het volgende:
[..]
Ik vind het een mooi gebaar van je dat je de wereld beter wilt maken. Toch is de mens gewoon slecht. Je zal zien dat er altijd burgeroorlogen blijven etc etc. Het schijnt allemaal menselijk te zijn aangezien het al eeuwen gebeurt. Je kan wel op kleine schaal, op lokaal gebied, de mensen om je heen wat meebrengen over jouw gevoelens en gedachtes.
Succes ;-)
Dat klinkt zeer plausibel!quote:Op woensdag 27 maart 2013 07:57 schreef Spinosaurus het volgende:
[..]
Omdat als je je zo'n kind noemt het net lijkt alsof je meer bijzonder bent dan anderen en aandacht wilt of vraagt voor datgene.
Maar wat gebeurd er als er geen benaming is met bepaalde kenmerken waar men rekening mee kan houden ? Dan vallen ze toch in een gat want ze komen niet mee met de huidige norm en is er iets mis met ze . Die gelijkwaardige behandeling of rekening houdend met hoe ze zijn en de wereld waarnemen is er niet zonder de benaming . Ze worden niet bijzonder door de benaming maar gelijkwaardig aan andere kinderen die met hun zijn en manier van de wereld waarnemen wel al rekening mee word gehouden .quote:Op woensdag 27 maart 2013 07:57 schreef Spinosaurus het volgende:
[..]
Omdat als je je zo'n kind noemt het net lijkt alsof je meer bijzonder bent dan anderen en aandacht wilt of vraagt voor datgene.
Die term bestond vroeger niet , ik wed dat de meeste volwassenen van nu die zeggen het te erkennen zichzelf herkennen in de beschrijving en het ze niet is aangepraat door iemand .quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:47 schreef Scorpie het volgende:
Ik ben benieuwd of dit gedoe door de ouders van TS haar is aangepraat.
Je kunt natuurlijk wel rekening houden met iemands eigenaardigheden zonder het kind op een voetstuk te zetten,quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:46 schreef Summers het volgende:
[..]
Maar wat gebeurd er als er geen benaming is met bepaalde kenmerken waar men rekening mee kan houden ? Dan vallen ze toch in een gat want ze komen niet mee met de huidige norm en is er iets mis met ze . Die gelijkwaardige behandeling of rekening houdend met hoe ze zijn en de wereld waarnemen is er niet zonder de benaming . Ze worden niet bijzonder door de benaming maar gelijkwaardig aan andere kinderen die met hun zijn en manier van de wereld waarnemen wel al rekening mee word gehouden .
Jij kent TS persoonlijk ?quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:57 schreef Summers het volgende:
Die term bestond vroeger niet , ik wed dat de meeste volwassenen van nu die zeggen het te erkennen zichzelf herkennen in de beschrijving en het ze niet is aangepraat door iemand .
Dat de term vroeger niet bestond heeft toch niets te maken met een verschijnsel dat vandaag de dag speelt?quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:57 schreef Summers het volgende:
[..]
Die term bestond vroeger niet , ik wed dat de meeste volwassenen van nu die zeggen het te erkennen zichzelf herkennen in de beschrijving en het ze niet is aangepraat door iemand .
1 Self fullfilling prophecyquote:Op woensdag 27 maart 2013 14:13 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dat de term vroeger niet bestond heeft toch niets te maken met een verschijnsel dat vandaag de dag speelt?
Oh wacht, je bedoelt dat sommige jongvolwassenen zichzelf zo zijn gaan noemen? Dat kan, hoewel ik niet weet wanneer de term 'nieuwetijdskinderen' precies is gelanceerd, geloof ik dat deze al bestond in de jaren 90, toen new age echt een hype was.
Daarvoor, ergens begin jaren 80 heb ik al eens een artikeltje gelezen waarin een astrologe de komst van een nieuw soort kinderen, samen met het nieuwe tijdperk voorspelde. Dus de gedachte bestaat al langer, ook al bestond de term nog niet.
Dit.quote:Op maandag 25 maart 2013 19:20 schreef Pvoesss het volgende:
Nieuwetijdskinderen.. dat is gewoon een naampje om maar niet je eigen verantwoordelijkheden te nemen
quote:Op woensdag 27 maart 2013 16:36 schreef R0N1N het volgende:
[..]
1 Self fullfilling prophecy
Zonder die astrologe zaten we nu niet met die term.
Inderdaad, daarom zeg ik ook dat het zo ''lijkt'' wat voor veel mensen geldt denk ik. In ieder geval vind ik nieuwetijdskinderen en dit soort onderwerpen best interessant en sta ik er open voor.quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:46 schreef Summers het volgende:
[..]
Maar wat gebeurd er als er geen benaming is met bepaalde kenmerken waar men rekening mee kan houden ? Dan vallen ze toch in een gat want ze komen niet mee met de huidige norm en is er iets mis met ze . Die gelijkwaardige behandeling of rekening houdend met hoe ze zijn en de wereld waarnemen is er niet zonder de benaming . Ze worden niet bijzonder door de benaming maar gelijkwaardig aan andere kinderen die met hun zijn en manier van de wereld waarnemen wel al rekening mee word gehouden .
Wie niet ?quote:
Meten is weten, he!quote:Op woensdag 27 maart 2013 19:08 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Wie niet ?
... maar wie is het ook (?)
De term nieuwetijdskind zie ik niet als voetstuk maar als een erkenning van bepaalde ervaringen en belevingswereld .quote:Op woensdag 27 maart 2013 13:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk wel rekening houden met iemands eigenaardigheden zonder het kind op een voetstuk te zetten,
Ik heb weleens de indruk dat dat gebeurt door vooral de ouders als compensatie voor allerlei eigenaardigheden. Dat dat door anderen aanstelleritis wordt gevonden, is natuurlijk niet onbegrijpelijk.
Ik denk dat er om te beginnen verschillende dingen door elkaar gehaald worden. Er zijn ongetwijfeld ouders met kinderen die compensatie zoeken voor het feit dat het een één of andere stoornis of gedragprobleem heeft.quote:Op woensdag 27 maart 2013 20:35 schreef Summers het volgende:
[..]
De term nieuwetijdskind zie ik niet als voetstuk maar als een erkenning van bepaalde ervaringen en belevingswereld .
Als je de ouders de schuld geeft ontken je dus dat een kind bepaalde ervaringen heeft en dus ook volwassenen waar die tegenaan loopt . Stel je kind is zo empatisch dat die pijn van andere mensen overneemt , dat kan je iemand niet aanpraten dat komt vanuit de persoon . Dan kan je wel zeggen doe gewoon met de groep mee maar de groep heeft daar geen last van . Als je je als ouder daarvan bewust bent kan je je kind onnodig lijden besparen en die beschermen of er zijn mensen die bepaalde handvaten aan kunnen reiken voor het kind om daarmee om te gaan .
We leven nou eenmaal in een wereld die imo vreselijk achterloopt met dit soort zaken en het geen algemene kennis is als mensen ook de onzichtbare energiewereld ervaren of gevoeliger zijn . Laat mensen maar ruimte maken voor dit soort zaken en dat doen ze steeds meer .
We leven niet meer in de middeleeuwen , alles zou bespreekbaar moeten zijn ongeacht de ervaring en als wereld is het ook onze verantwoordelijkheid om met datgene om te gaan wat ons pad kruist . Als niemand een term had verzonnen kan je er ook niet mee vooruit , je onmoet geen soortgenoten en je kan er niks over leren laat staan rekening mee houden . Het hoort niet bij de algemene kennis van huisartsen ofzo . Er zijn zoveel termen verzonnen maar je kan wel ergens terecht en je word ergens serieus genomen . Dat is uiteindelijk het enige wat telt .
Voetstuk of niet, Summers gaat nu voorbij aan wat ze zelf zegt.quote:Op woensdag 27 maart 2013 20:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik denk dat er om te beginnen verschillende dingen door elkaar gehaald worden. Er zijn ongetwijfeld ouders met kinderen die compensatie zoeken voor het feit dat het een één of andere stoornis of gedragprobleem heeft.
Daarnaast heb je de vraag of nieuwetijdskinderen idd. bestaan. Jij lijkt ervan uit te gaan dat dat idd. zo is. Ik weet dan niet of je dat etiket als erkenning nodig hebt of moet willen. Naar mijn idee kun je beter een dergelijk kind goed met zijn empathische vermogen leren om te gaan, zodat het daarmee later zijn voordeel kan doen dan om het voor de buitenwereld lastige gedrag zo te benoemen. Op veel begrip hoef je dan niet te rekenen. Stel je voor: een kind doet raar en het moet nog bijzonder zijn ook.. Of we er maar even rekening mee willen houden. Mensen zullen echt vinden dat dat een voetstuk is
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van etikettenplakkerij, behalve als het om een aandoening gaat, dan heeft het een functie en kun je gericht helpen.
Dat is precies hoe men tot ~25-30 jaar geleden dacht over hoogbegaafde kinderen. Daar kwam vaak genoeg weinig van terecht, juist door die houding. (Ik weet er persoonlijk alles vanquote:Een bijzonder kind zal zich toch wel onderscheiden als het een bijzondere gave heeft, daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.
Ik zeg ook niet dat die kinderen niet de juiste stimulans moeten hebben, dat staat ook in mijn vorige post.quote:Op woensdag 27 maart 2013 21:08 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Voetstuk of niet, Summers gaat nu voorbij aan wat ze zelf zegt.
Erkenning van de afzonderlijke eigenschappen, zoals die empathie (& toevallig ben ik dus zelf zo iemand, maar te oud voor de term) valt te prefereren boven iedere 'verzamelterm' (VER daar boven). Nieuwetijdskind is niets meer dan dat. Een verzamelterm waarvan je dan dus een paar (niet nader benoemde ! ) eigenschappen bezit.
Volstrekt waardeloos als het gaat om "er mee om leren gaan", erkenning en zelfs "lotgenoten".
Je laatste zin is een absolute misvatting overigens.
[..]
Dat is precies hoe men tot ~25-30 jaar geleden dacht over hoogbegaafde kinderen. Daar kwam vaak genoeg weinig van terecht, juist door die houding. (Ik weet er persoonlijk alles van)
Zonder juiste stimulans zal zo'n kind die "gave" het liefst in de hoek gooien.
Ok. Zo klinkt het al beter jaquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik zeg ook niet dat die kinderen niet de juiste stimulans moeten hebben, dat staat ook in mijn vorige post.
Ik vind juist dat kinderen met een speciale begaafdheid die wel moeten hebben, maar zonder dat etiket. Nadat je geleerd hebt je voordeel te doen met je talenten, onderscheid je je wel.
Feitelijk zijn we het eens, dus.
Echter, wanneer dat niet zo is, doordat de situaties zich niet voordoen of omdat de mogelijkheden daartoe beperkt zijn, kan zo'n mens zeer ontmoedigd raken. Het marginaliserende schoolbeleid van de afgelopen jaren werkt de ontwikkeling van dit soort mensen juist tegen, gezien zij verder van de marge staan. Het onderscheiden krijgt zodoende een negatieve ondertoon.quote:Een bijzonder kind zal zich toch wel onderscheiden als het een bijzondere gave heeft, daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.
30 jaar terug in de tijd dus.quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:26 schreef Gray het volgende:
Echter, wanneer dat niet zo is, doordat de situaties zich niet voordoen of omdat de mogelijkheden daartoe beperkt zijn, kan zo'n mens zeer ontmoedigd raken. Het marginaliserende schoolbeleid van de afgelopen jaren werkt de ontwikkeling van dit soort mensen juist tegen, gezien zij verder van de marge staan. Het onderscheiden krijgt zodoende een negatieve ondertoon.
In feite is er weinig veranderd. Nu is het de mega grote "klaarstoom-voor-de-specialisatie-maatschappij". Gelukkig kan men de gedachten verzetten door te staren naar het leven van andere mensen op televisie, het kopen van nieuwe luxeproducten die je eigenlijk niet nodig hebt, en de grote verscheidenheid aan vet- en suikerrijk voedsel en toegestane drogerende middelen als alcohol, drugs en medicatie. Boffen wij even.quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:37 schreef R0N1N het volgende:
[..]
30 jaar terug in de tijd dus.
...maar dan met mega grote "klaarstoom-voor-het-arbeidsleven-fabrieken".
quote:Op maandag 25 maart 2013 20:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik heb moeite om mijzelf als zoiets neer te zetten maar ik zou zeggen dat ik aan een hoop kenmerken voldoe.
Altijd al dat onbestemde gevoel gehad..
Iedereen is gelijk, maar sommigen meer dan anderen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 00:04 schreef tochweerhenk het volgende:
[..]iedereen voldoet wel aan een paar kenmerken
...en eerlijk zullen we alles delen, wat van jou is.quote:Op donderdag 28 maart 2013 00:12 schreef Gray het volgende:
Iedereen is gelijk, maar sommigen meer dan anderen.
Blijf van mijn spullen af, anders ga ik met je vechten!quote:Op donderdag 28 maart 2013 01:07 schreef R0N1N het volgende:
[..]
...en eerlijk zullen we alles delen, wat van jou is.
Omdat borstvoeding te veel werk is geworden en ouders geen tijd meer hebben hun eigen kinderen op te voeden en daarbij af en toe ook eens iets te ontzeggen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 09:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het is opvallend dat er in deze tijd wel veel kinderen een allergie of een stoornis schijnen te hebben..
Het zou inderdaad het Forer-effect kunnen zijn. Maar met de self fulfilling prophecy een mooie combinatie met mogelijk een gewenst effect in de toekomst.quote:Op donderdag 28 maart 2013 00:04 schreef tochweerhenk het volgende:
[..]iedereen voldoet wel aan een paar kenmerken
Kinderen krijgen meer weerstand door borstvoeding en ze aandacht geven en opvoeden speelt zeker een rol in hun gedrag, maar om nou alles daarop af te schuiven. Het lijkt me sterk dat je daar een voedselallergie door krijgt, of een enzymdeficientie of een of andere stoornis in het autistische spectrum..quote:Op donderdag 28 maart 2013 06:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Omdat borstvoeding te veel werk is geworden en ouders geen tijd meer hebben hun eigen kinderen op te voeden en daarbij af en toe ook eens iets te ontzeggen.
quote:Op woensdag 27 maart 2013 20:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik denk dat er om te beginnen verschillende dingen door elkaar gehaald worden. Er zijn ongetwijfeld ouders met kinderen die compensatie zoeken voor het feit dat het een één of andere stoornis of gedragprobleem heeft.
" mensen zullen vinden " zegt me weinig tot niks , dan is er echt heel veel waar je " rekening " mee zou moeten houden en meestal hebben mensen de neiging " wat de boer niet kent lust ie niet " met het daarbij behorende begrip voor een ander . Als iedereen dat zou volgen zou er geen verandering komen . Laat mensen gewoon zichzelf zijn wat dat ook is , dat is veel belangrijker . Ik ben ook geen voorstander van etiketjes maar in de huidige norm worden we doodgegooid met etiketjes dus die paar zweverige kunnen er ook nog wel bij .quote:Daarnaast heb je de vraag of nieuwetijdskinderen idd. bestaan. Jij lijkt ervan uit te gaan dat dat idd. zo is. Ik weet dan niet of je dat etiket als erkenning nodig hebt of moet willen. Naar mijn idee kun je beter een dergelijk kind goed met zijn empathische vermogen leren om te gaan, zodat het daarmee later zijn voordeel kan doen dan om het voor de buitenwereld lastige gedrag zo te benoemen. Op veel begrip hoef je dan niet te rekenen. Stel je voor: een kind doet raar en het moet nog bijzonder zijn ook.. Of we er maar even rekening mee willen houden. Mensen zullen echt vinden dat dat een voetstuk is
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van etikettenplakkerij, behalve als het om een aandoening gaat, dan heeft het een functie en kun je gericht helpen.
Een bijzonder kind zal zich toch wel onderscheiden als het een bijzondere gave heeft, daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.
Dus je wilt een etiket als erkenning maar wat mensen zullen vinden zegt je niks.quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:19 schreef Summers het volgende:
[..]
[..]
" mensen zullen vinden " zegt me weinig tot niks , dan is er echt heel veel waar je " rekening " mee zou moeten houden en meestal hebben mensen de neiging " wat de boer niet kent lust ie niet " met het daarbij behorende begrip voor een ander . Als iedereen dat zou volgen zou er geen verandering komen . Laat mensen gewoon zichzelf zijn wat dat ook is , dat is veel belangrijker . Ik ben ook geen voorstander van etiketjes maar in de huidige norm worden we doodgegooid met etiketjes dus die paar zweverige kunnen er ook nog wel bij .
ik kan me zo voorstellen dat de huidige etiketjes niet voldoen want heel veel zaken worden niet erkent of meegenomen onder de huidige etiketjes en mensen misschien het idee krijgen dat hun kind ook maar op een berg word gegooid onder een verzamelnaam waarbij ze legaal worden gedrogeerd en zelf verder gaan zoeken .
Ik heb niks tegen het etiket nieuwetijdskind en ik heb er niks op tegen als mensen dat etiket gebruiken of zichzelf in dat etiket herkennen . We leven in een wereld waarbij niet alles wat mensen ervaren bij de huidige norm is meegenomen zoals bv paranormale ervaringen , je kan alleen terecht buiten de norm . Dan kan men wel zeggen dat mensen graag bijzonder zijn doordat ze het buiten de norm zoeken maar eigenlijk is dat het systeem die faalt omdat die geen ruimte of kennis heeft voor alles wat een mens kan ervaren op dit moment en mensen vanzelf in de zweverige hoek belanden . het etiket bestaat al en herkenning is erkenning .quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dus je wilt een etiket als erkenning maar wat mensen zullen vinden zegt je niks.
Je bent geen voorstander van etiketjes maar deze kunnen er ook nog wel bij. En omdat mensen mss. (?) het gevoel krijgen op een berg gegooid te worden onder een verzamelnaam moeten we maar een verzamelnaam als erkenning invoeren?
Het klinkt erg tegenstrijdig allemaal.
Dus... je plaatst jezelf buiten de maatschappij en het is de schuld van de bekrompenheid van de maatschappij?quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:53 schreef Summers het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen het etiket nieuwetijdskind en ik heb er niks op tegen als mensen dat etiket gebruiken of zichzelf in dat etiket herkennen . We leven in een wereld waarbij niet alles wat mensen ervaren bij de huidige norm is meegenomen zoals bv paranormale ervaringen , je kan alleen terecht buiten de norm . Dan kan men wel zeggen dat mensen graag bijzonder zijn doordat ze het buiten de norm zoeken maar eigenlijk is dat het systeem die faalt omdat die geen ruimte of kennis heeft voor alles wat een mens kan ervaren op dit moment en mensen vanzelf in de zweverige hoek belanden . het etiket bestaat al en herkenning is erkenning .
Een kind dat o.a. sterk vanuit het gevoel leeft en veel moeite heeft met oude (gedrags)patronen, waarden en normen.quote:
Dat soort kinderen waren er in de 'oude tijd' toch ook al?quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Een kind dat o.a. sterk vanuit het gevoel leeft en veel moeite heeft met oude (gedrags)patronen, waarden en normen.
Het schijnt toch echt ergens over te gaan, want je kunt er zelfs coaching in krijgen. De meningen zijn erg verdeeld, hier
http://www.bewustlevensta(...)er-coach-sterrenkind
Welke tijd heb je het over?quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:17 schreef Crocodi1e het volgende:
[..]
Dat soort kinderen waren er in de 'oude tijd' toch ook al?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |