abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124442514
quote:
The Economist: 'Nederland moet niet meer bezuinigen'

We zijn somber over de Nederlandse economie en het gaat ook niet echt goed en dat komt dan weer omdat we er niet al te veel vertrouwen in hebben. Maar kop op en vooral niet nog meer bezuinigen.

Dat betoogt The Economist in een opinie-artikel over de stand van ons land. 'Nederland zakt steeds verder weg in het economische moeras. Als Nederland over de grenst kijkt, ziet het dat de economie in Duitsland wel groeit en vraagt het zich af wat er in eigen land mis is gegaan.'

Huizenbezitters
'Waarom doet het rijke Nederland, met zijn AAA-status en zijn competitieve economie het zo slecht. En waarom is het in een veel slechtere conditie dan buurman Duitsland', vraagt het Britse weekblad om daar vervolgens ook een antwoord op te geven: consumenten geven hier niets meer uit, het vertrouwen van diezelfde consumenten is namelijk historisch laag. En dat komt, stelt The Economist, omdat de huizenprijzen zo hard zijn gedaald. 'Huizenbezitters voelen zich armer en geven gewoon niets meer uit'. En dat wij Nederlandse huizenbezitters ons arm voelen klopt ook wel, want in geen enkel land in de eurozone hebben huishoudens zulke hoge schulden.

De hypotheekrenteaftrek wordt door het opinieweekblad als schuldige aangewezen, dus het is goed dat de regering dit 'hete hangijzer' eindelijk heeft aangepakt. Maar nu is het zaak om door te zetten en echte hervormingen op de woningmarkt en arbeidsmarkt door te voeren.

Niet meer bezuinigen
En ondertussen moeten we vooral niet sippen. The Economist wijst op de uitspraken van het IMF. Nederland heeft het vertrouwen van de financiële markten en begint langetermijnproblemen te tackelen, zegt het IMF. Nu is de voornaamste uitdaging om structurele hervormingen door te voeren en niet paniekerig te bezuinigingen.

'Het IMF zegt dat de bezuinigingenmaatregelen van december ver genoeg gaan. Verder bezuinigingen werken procyclisch. De overheid moet structurele hervormingen doorvoeringen op de arbeidsmarkt en de woningmarkt en zorgen dat de bankensector weer gezond wordt. Het herstellen van oneffenheden in de Nederlandse economie kan jaren van krimp betekenen. Onvoorspelbare bezuinigingen zullen dat proces alleen maar vertragen.'
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)niet-meer-bezuinigen
http://www.economist.com/(...)e-dutch-focus-growth
De waarheid ligt in het midden.
  zondag 24 maart 2013 @ 14:49:26 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_124442565
Iedereen lijkt het te begrijpen, behalve het kabinet. Panische 3%-norm :')
  Forum Admin zondag 24 maart 2013 @ 14:50:03 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_124442588
Rutte doet toch wel wat ie zelf goeddunkt. Gewoon doorbezuinigen mensen.

Kutvent.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_124443060
quote:
En dat komt, stelt The Economist, omdat de huizenprijzen zo hard zijn gedaald
..die waren sindsde laatste jaren dan ook aan de belachelijk hoge kant.
pi_124443705
quote:
2s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:00 schreef Nemephis het volgende:

[..]

..die waren sindsde laatste jaren dan ook aan de belachelijk hoge kant.
Het is ook een redelijk nietszeggend artikel.
  zondag 24 maart 2013 @ 15:18:10 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_124443836
Volgens mij bezuinigd deze regering nauwelijks
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_124444222
Het zijn deels bezuinigingen, deels lastenverzwaringen.

Maar het is toch van de zotte dat 27 totaal verschillende economieeen zich aan een 3% van een supranationaal orgaan moeten houden, en daarmee koste wat het kost willen móeten bezuinigingen zodat men op papier aan die 3% voldoet?

Elke economie / elk land heeft toch haar eigen problemen en kansen, waardoor het "optimale" begrotingstekort per land verschillend zou moeten zijn? Nederland betaalt relatief weinig voor haar staatsschuld, is het zo'n ramp als we op 3,5% begrotingstekort en 70% staatsschuld van het BBP uit zouden komen..?

Breid het eens uit:
Stel dat het IMF zou bepalen dat alle landen op de wereld niet meer dan 60% van hun BBP aan staatsschuld mogen hebben en dat het begrotingstekort niet meer dan 3% mag zijn, zou dat goed voor de wereldeconomie uitpakken?

- Nee, natuurlijk niet, want dan zouden Amerika en Japan met hun resp. >100% en >220% staatsschuld van hun BBP meteen rap moeten bezuinigingen. Gegeven dat het de 1e en 3e economie ter wereld zijn, zou dat een enorme verzwakking van de wereldeconomie geven.
pi_124444317
Die 3 procent is geen wet van meden en perzen, Zienswijze. Komt bij dat Nederland een van de voorvechters was van die norm.

Overigens lijkt het me niet meer dan normaal dat er wordt gestreefd naar begrotingsdiscipline.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_124444476
Desondanks pint het kabinet zich toch op die 3% op termijn vast. Er wordt bezuinigd, de werkloosheid stijgt, maar de echte problemen, de woningmarkt bijvoorbeeld, worden nauwelijks tot niet aangepakt, wat het toonaangevende zakenblad uitstekend opmerkt.

Om uit de recessie te komen moet je investeren. En niet grofweg om de zoveel tijd een nieuwe bezuinigingsronde aankondingen om op termijn aan die 3% te kunnen voldoen, waardoor de burger de hand op de knip houdt. Want waarom zou jij grote uitgaven plannen als het kabinet in 2014 wellicht weer met een nieuwe bezuinigingsronde of een pakket aan lastenverzwaringen aankomt?
  zondag 24 maart 2013 @ 15:32:34 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_124444583
quote:
14s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:25 schreef Zienswijze het volgende:
papier
:9~
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_124444718
Nederland moet juist investeren.
pi_124444770
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:30 schreef Zienswijze het volgende:
Desondanks pint het kabinet zich toch op die 3% op termijn vast. Er wordt bezuinigd, de werkloosheid stijgt, maar de echte problemen, de woningmarkt bijvoorbeeld, worden nauwelijks tot niet aangepakt, wat het toonaangevende zakenblad uitstekend opmerkt.

Om uit de recessie te komen moet je investeren. En niet grofweg om de zoveel tijd een nieuwe bezuinigingsronde aankondingen om op termijn aan die 3% te kunnen voldoen, waardoor de burger de hand op de knip houdt. Want waarom zou jij grote uitgaven plannen als het kabinet in 2014 wellicht weer met een nieuwe bezuinigingsronde of een pakket
aan lastenverzwaringen aankomt?
Loop jij hier nou een beetje Keynesiaans beleid te propageren?
pi_124445158
Nederland heeft ook niks voor de toekomst om mee te verdienen. De export was altijd een drijfveer voor de economie, maar gezien Duitsland en andere (Europese) landen ook steeds grotere havens en vliegvelden krijgen, is dit geen gebied waar echt groei in zit voor Nederland. De Rotterdamse haven is niet meer de grootste en belangrijkste van Europa en andere havens streven 'ons' snel voorbij. Nederland kent verder geen echte innovatieve (tech)bedrijven waar onze economie over 5+ jaar op kan bouwen.

Ik denk dat het zwaarste voor Nederland nog moet komen, als blijkt dat 'wij' niks unieks hebben waar we grof geld mee kunnen verdienen.
pi_124445211
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Loop jij hier nou een beetje Keynesiaans beleid te propageren?
Ik ben voor investeren in recessies en uitgaven verminderen in hoogconjuctuur.
pi_124445282
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:44 schreef QBay het volgende:
Nederland heeft ook niks voor de toekomst om mee te verdienen. De export was altijd een drijfveer voor de economie, maar gezien Duitsland en andere (Europese) landen ook steeds grotere havens en vliegvelden krijgen, is dit geen gebied waar echt groei in zit voor Nederland. De Rotterdamse haven is niet meer de grootste en belangrijkste van Europa en andere havens streven 'ons' snel voorbij. Nederland kent verder geen echte innovatieve (tech)bedrijven waar onze economie over 5+ jaar op kan bouwen.

Ik denk dat het zwaarste voor Nederland nog moet komen, als blijkt dat 'wij' niks unieks hebben waar we grof geld mee kunnen verdienen.
Exporteren naar buiten Europa. Alle werelddelen, op Europa na, groeien. Waarom dan steeds zo focusssen op Europa en in een (Europees) hoekje gaan zitten? Neem een voorbeeld aan Duitsland, dat nu meer auto's aan China verpatst dan aan haar eigen bevolking. Duitsland exporteert zich uit de crisis, naar non-EU landen welteverstaan.

Exporteren naar waar de groei is.
  zondag 24 maart 2013 @ 15:51:34 #16
pi_124445437
quote:
14s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:47 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Exporteren naar buiten Europa. Alle werelddelen, op Europa na, groeien. Waarom dan steeds zo focusssen op Europa en in een (Europees) hoekje gaan zitten?
Omdat we bestuurd worden door bange fantasieloze autisten die hardnekkig op hetzelfde knopje blijven drukken, en tegen anderen zeggen dat ze zich aan de nieuwe tijd moeten aanpassen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_124445467
quote:
7s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:46 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik ben voor investeren in recessies en uitgaven verminderen in hoogconjuctuur.
Keynes dus.

Grappig.
pi_124445945
Er is helemaal niet bezuinigd. Laten ze eens beginnen met het fors snijden in de zorg, linksom-of rechtsom.

Lastenverzwaringen hebben de economie de nek omgedraaid. Kijk naar het consumentenvertrouwen. Ongelooflijk.
pi_124446108
quote:
Nederland kent verder geen echte innovatieve (tech)bedrijven waar onze economie over 5+ jaar op kan bouwen
Wat een gelul. Kijk maar naar de regio Eindhoven. Bedrijven als ASML schreeuwen om technici.
pi_124446258
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Keynes dus.

Grappig.
Keynes heeft geen monopolie op anticyclisch beleid, het past perfect binnen talloze andere benaderingen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 24 maart 2013 @ 16:16:51 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_124446459
Probeer maar eens te hervormen op de arbeidsmarkt. Veel succes met de vakbonden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 24 maart 2013 @ 16:19:27 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_124446571
En het lage consumentenvertrouwen hebben we natuurlijk gewoon aan onszelf te danken.
pi_124446573
Dit stukje uit het artikel is cruciaal:
quote:
De hypotheekrenteaftrek wordt door het opinieweekblad als schuldige aangewezen, dus het is goed dat de regering dit 'hete hangijzer' eindelijk heeft aangepakt. Maar nu is het zaak om door te zetten en echte hervormingen op de woningmarkt en arbeidsmarkt door te voeren.
Dus niet bezuinigen, maar wél hervormen.

Maar volgens mij zijn degenen in Nederland die het hardste roepen dat we niet nog meer moeten bezuinigen ook precies diegenen die het felste tegen de noodzakelijke hervormingen op de woningmarkt en arbeidsmarkt zijn.
pi_124446576
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:12 schreef waht het volgende:

[..]

Keynes heeft geen monopolie op anticyclisch beleid, het past perfect binnen talloze andere benaderingen.
Interessant.
  zondag 24 maart 2013 @ 16:19:42 #25
45206 Pietverdriet
pi_124446588
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:08 schreef Draxler het volgende:

[..]

Wat een gelul. Kijk maar naar de regio Eindhoven. Bedrijven als ASML schreeuwen om technici.
Ze moeten niet schreeuwen, ze moeten goed betalen.
  zondag 24 maart 2013 @ 16:21:36 #26
45206 Pietverdriet
pi_124446661
quote:

1. Je weet het verschil niet tussen export en transito, wat in de Nederlandse handelscijfers niet voor niets apart wordt genoemd.
2. Nederland kent zeer veel innovatieve technologie bedrijven.
pi_124446735
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ze moeten niet schreeuwen, ze moeten goed betalen.
Neemt niet weg dat er een schrijnend tekort is aan technici in Nederland. Laten we daar dan ook iets aan doen.
  zondag 24 maart 2013 @ 16:24:39 #28
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_124446796
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:23 schreef Draxler het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat er een schrijnend tekort is aan technici in Nederland. Laten we daar dan ook iets aan doen.
Belastingverlaging bijvoorbeeld. De meeste technici vertrekken gewoon naar het buitenland na hun studie.

In ieder geval in mijn omgeving.
  zondag 24 maart 2013 @ 16:36:25 #29
168739 Red_85
'echt wel'
pi_124447290
quote:

Ooit wel eens in Rotterdam (Europort) of Amsterdam (Schiphol, haven) geweest?

Volgens mij had Europort vorig jaar nog een recordje te pakken op doorvoer. 1 en al crap dus in je post.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_124447485
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ooit wel eens in Rotterdam (Europort) of Amsterdam (Schiphol, haven) geweest?

Volgens mij had Europort vorig jaar nog een recordje te pakken op doorvoer. 1 en al crap dus in je post.
quote:
Tegen NRC Handelsblad stelt Hans Smits, bestuursvoorzitter van het Havenbedrijf Rotterdam, vast dat er een verschuiving van de markt aan het plaatsvinden is. Rotterdam wordt volgens hem steeds meer een centraal punt wordt voor de wereldhandel. De Verenigde Staten zorgen in toenemende mate voor zichzelf met schaliegas en -olie, terwijl de olie uit het Midden-Oosten naar het Verre Oosten verdwijnt.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ederen-overgeslagen/
  zondag 24 maart 2013 @ 16:43:14 #31
pi_124447632
quote:

[..]

Begin dan met het optrekken van de salarissen, van de uitvoerende technici. Prima te betalen met het schrappen van nutteloze bonussen van managers. .
pi_124447664
Ooit komt Europa weer eens uit die crisis en dan heeft Nederland de staatsfinanciën beter op orde dan landen waar amper is bezuinigd.

Beter ff een paar kutjaar en daarna weer volop knallen.
  zondag 24 maart 2013 @ 16:53:23 #33
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124448098
quote:

Alsof die chinees miljoenen meer gaat betalen om door te varen naar Hamburg...... :')
  zondag 24 maart 2013 @ 16:57:51 #34
45206 Pietverdriet
pi_124448293
quote:

[..]

Meer betalen. Komen Duitse, Engelse, Ierse etc hoogopgeleide technici vanzelf naar Nederland.
  zondag 24 maart 2013 @ 16:59:38 #35
45206 Pietverdriet
pi_124448381
quote:
11s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Belastingverlaging bijvoorbeeld. De meeste technici vertrekken gewoon naar het buitenland na hun studie.

Mijn omgeving ook. In Nederland betalen de bedrijven liever powerpoint presentatie in elkaar zettende lulkoek verkopers hoge salarissen dan techneuten. Die minacht men eigenlijk.
  zondag 24 maart 2013 @ 17:08:40 #36
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124448795
quote:
11s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, bedrijven moeten maar meer betalen.
pi_124449168
heb net het stuk op de economist gelezen.

er staat dus dat de laatste ronde bezuinigingen van 4 miljard niet nodig zijn ALS de arbeidsmarkt word hervormd, de aanpak van de hypotheekrente aftrek word doorgezet, de huizenprijzen blijven dalen!! enz

Nou begreep ik dat de regering wisselgeld in handen heeft met de onderhandelingen met de werkgevers en werknemers.. als daar een deal uitkomt die de laatste ronde bezuinigingen wat verminderd... en bovenstaande hervormingen maar gedeeltelijk gehaald worden...

dan zit nederland volgens het imf enz op de goede weg.
  zondag 24 maart 2013 @ 17:20:48 #38
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124449246
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:53 schreef betyar het volgende:

[..]

Alsof die chinees miljoenen meer gaat betalen om door te varen naar Hamburg...... :')
Dat doen ze nu ook al. :Y)
  zondag 24 maart 2013 @ 17:21:15 #39
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124449265
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:20 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat doen ze nu ook al. :Y)
Dat betwijfel ik ten zeerste.
  zondag 24 maart 2013 @ 17:21:53 #40
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124449293
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Meer betalen. Komen Duitse, Engelse, Ierse etc hoogopgeleide technici vanzelf naar Nederland.
Inderdaad, de bedrijven schreeuwen om een tekort aan "lage-lonen technici", dat is iets anders dan een tekort aan technici.
  zondag 24 maart 2013 @ 17:26:50 #41
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124449497
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:21 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik ten zeerste.
Ik niet, aangezien de praktijk anders uitwijst.
  zondag 24 maart 2013 @ 17:29:02 #42
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124449578
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:26 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ik niet, aangezien de praktijk anders uitwijst.
Njah,

http://jaarverslag.portofrotterdam.com/klant/marktpositie/1299
  zondag 24 maart 2013 @ 17:30:45 #43
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124449640
quote:
Kan je even het stukje citeren waar staat dat Chinezen niet doorvaren naar Hamburg om daar goederen te lossen?
  zondag 24 maart 2013 @ 17:30:47 #44
45206 Pietverdriet
pi_124449642
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:21 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Inderdaad, de bedrijven schreeuwen om een tekort aan "lage-lonen technici", dat is iets anders dan een tekort aan technici.
Komt omdat ze op prijs willen verkopen ipv value added
  zondag 24 maart 2013 @ 17:32:28 #45
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124449701
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:30 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Kan je even het stukje citeren waar staat dat Chinezen niet doorvaren naar Hamburg om daar goederen te lossen?
Nee, chinezen varen niet door naar Hamburg, dat is gewoon te duur. Zelfs de russen komen tegenwoordig steeds vaker naar Rotterdam.
Maar ja, Duitsland he, het land waar jij een stijve piemel van krijgt wint in jouw ogen altijd.
  zondag 24 maart 2013 @ 17:32:53 #46
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124449713
Zo, dat persoonlijk gedoe ook weer gehad voor vandaag, PietZuur steekt mij aan.
pi_124449957
quote:
Duinkerken doet het beter dan Hamburg !!
pi_124449996
Laten we hier in Nederland eens aanspraak maken op onze goudvoorraad, scheelt een hoop bezuinigingen.
Hier een lijstje: Goudreserves...
  zondag 24 maart 2013 @ 17:42:32 #49
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124450004
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:32 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee, chinezen varen niet door naar Hamburg, dat is gewoon te duur. Zelfs de russen komen tegenwoordig steeds vaker naar Rotterdam.
http://www.hafen-hamburg.(...)ach-kontinenten-2012

Uit deze bron blijkt dat voor wat betreft de containers Azië (China ligt in Azië) veruit de grootste aantallen aan containers via de haven in Hamburg sturen.

Dat Nederland een gedeelte van de goederen die ze via Rotterdam ontvangen doorvoert doet daar niets aan af, schijnbaar is het toch ook aantrekkelijk voor de reders om door te varen naar Hamburg, i.p.v. alles via Rotterdam te sturen.

quote:
Maar ja, Duitsland he, het land waar jij een stijve piemel van krijgt wint in jouw ogen altijd.
Het heeft niets met winnen of verliezen te maken maar enkel met het feit dat de bewering die jij doet niet klopt. Als je dan vervolgens wat onsamenhangende cijfers in de discussie slingert die je punt maar matig of niet ondersteunen heeft niets met mij te maken, ik geef gewoon netjes de nuance aan.

Schoenmaker blijf bij je leest, misschien zou jij eens over de grenzen van je provincie moeten uitkijken voordat je allerlei boude bewering loopt te doen.
pi_124450109
overheden geven structureel meer uit dan er binnenkomt, dat moet een keer fout gaan. Economist kan wel lekker lullen maar heeft ook niet de oplossing
  zondag 24 maart 2013 @ 17:46:00 #51
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124450112
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:42 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

http://www.hafen-hamburg.(...)ach-kontinenten-2012

Uit deze bron blijkt dat voor wat betreft de containers Azië (China ligt in Azië) veruit de grootste aantallen aan containers via de haven in Hamburg sturen.

Dat Nederland een gedeelte van de goederen die ze via Rotterdam ontvangen doorvoert doet daar niets aan af, schijnbaar is het toch ook aantrekkelijk voor de reders om door te varen naar Hamburg, i.p.v. alles via Rotterdam te sturen.
Ik zie in dat grafiekje niet dat China meer vervoerd of gaat vervoeren naar Hamburg dan naar Rotterdam, ook Rotterdam heeft zijn beperkingen aan productiviteit dus zijn er natuurlijk schepen die -al dan niet gedwongen- door zullen moeten varen.
pi_124450147
quote:
2s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:42 schreef Pallas-Athene het volgende:
Laten we hier in Nederland eens aanspraak maken op onze goudvoorraad, scheelt een hoop bezuinigingen.
nederland heeft al teveel verkocht het is nu nog maar 600 ton.. was ooit 1800 en van die 600 ton ligt maar 24 ton in nederland
pi_124450209
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:46 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

nederland heeft al teveel verkocht het is nu nog maar 600 ton.. was ooit 1800 en van die 600 ton ligt maar 24 ton in nederland
Waar wat en hoeveel ligt is niet van belang.
Er kan nog genoeg verkocht worden om in eigen economie te steken.
pi_124450297
Nederland heeft dat goud voor de stabiliteit van het monetaire systeem

wat denk je wat er gebeurd als nederland al ons goud verkoopt

ik denk dat je dan nog welleens terugdenkt aan de tijden van 2000-2013 met die inflatie van slechts 3% per jaar
pi_124450750
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:08 schreef Draxler het volgende:

[..]

ASML is een mooi bedrijf (dat meen ik), maar veel van hun vacatures zijn spookvacatures. ASML is verder ook niet echt een bedrijf dat Nederland uit de crisis kan helpen. Ik bedoel met echt grote bedrijven ondernemingen zoals Microsoft, Johnson & Johnson, Wall-Mart, etc. Dat zijn bedrijven die Nederland nodig heeft om financieel gezond te blijven. Momenteel komen Unilever (dat ook gedeeltelijk brits is) en Shell nog het dichtst in de buurt met een grote afzetmarkt buiten Europa.
pi_124450826
je vergeet heineken nog ..
  zondag 24 maart 2013 @ 18:11:06 #57
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124450873
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:46 schreef betyar het volgende:

[..]

Ik zie in dat grafiekje niet dat China meer vervoerd of gaat vervoeren naar Hamburg dan naar Rotterdam, ook Rotterdam heeft zijn beperkingen aan productiviteit dus zijn er natuurlijk schepen die -al dan niet gedwongen- door zullen moeten varen.
Waar haal jij vandaan dat het om "meer" of "minder" vervoeren moet gaan?

Het gaat om jouw bewering dat men vanuit Azië niet zou doorvaren naar Hamburg omdat het niet rendabel zou zijn, dat is gewoon grote kolder. Sterker nog, Hamburg dient als gateway voor Oost-Europa voor producten vanuit die gebieden. Waarom? Omdat het schijnbaar rendabel is dat via die haven te doen.

Tot nu toe heb ik nog geen enkele ondersteuning gevonden voor jouw bewering dat het niet rendabel is om vanuit Azië goederen te lossen in Hamburg, en men daarom zou uitwijken naar Rotterdam.
pi_124451019
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:06 schreef QBay het volgende:

[..]

ASML is een mooi bedrijf (dat meen ik), maar veel van hun vacatures zijn spookvacatures.
hoe weet jij dat?
  zondag 24 maart 2013 @ 18:17:26 #59
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124451075
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:11 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat het om "meer" of "minder" vervoeren moet gaan?

Het gaat om jouw bewering dat men vanuit Azië niet zou doorvaren naar Hamburg omdat het niet rendabel zou zijn, dat is gewoon grote kolder. Sterker nog, Hamburg dient als gateway voor Oost-Europa voor producten vanuit die gebieden. Waarom? Omdat het schijnbaar rendabel is dat via die haven te doen.

Tot nu toe heb ik nog geen enkele ondersteuning gevonden voor jouw bewering dat het niet rendabel is om vanuit Azië goederen te lossen in Hamburg, en men daarom zou uitwijken naar Rotterdam.
Niet omdraaien, ze wijken uit naar Hamburg omdat het hier al aardig vol is.
  zondag 24 maart 2013 @ 18:22:03 #60
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124451236
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:17 schreef betyar het volgende:

[..]

Niet omdraaien, ze wijken uit naar Hamburg omdat het hier al aardig vol is.
Heb jij daarvoor een bron?
pi_124451420
quote:
Wat wou je daarmee doen? Dat verpatsen en allemaal in het grote gat van de begroting storten? Dan kan je de bezuinigingen misschien een jaartje uitstellen. Wat wou je daarna gaan verkopen?
pi_124451514
quote:
10s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat wou je daarmee doen? Dat verpatsen en allemaal in het grote gat van de begroting storten? Dan kan je de bezuinigingen misschien een jaartje uitstellen. Wat wou je daarna gaan verkopen?
Structureel en eenmalig blijft lastig te onderscheiden voor sommigen.
  zondag 24 maart 2013 @ 18:44:42 #63
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124452054
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:22 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Heb jij daarvoor een bron?
Maasvlakte 2
pi_124452124
quote:
Vrouwen.

De goudvooraad is er voor hele grote noodgevallen. Niet om de pijn van minimale bezuinigingen te verzachten.

Toch handig zo'n voorraad als de Euro straks is ingestort.
  zondag 24 maart 2013 @ 18:59:57 #65
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124452662
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:44 schreef betyar het volgende:

[..]

Maasvlakte 2
Niet dus. Weet ik weer genoeg.
pi_124452709
quote:
10s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:46 schreef Confetti het volgende:

[..]

Vrouwen.

De goudvooraad is er voor hele grote noodgevallen. Niet om de pijn van minimale bezuinigingen te verzachten.

Toch handig zo'n voorraad als de Euro straks is ingestort.
Ach nee joh. Stelt allemaal niet zoveel meer voor die voorraad. Heb je geen bal aan mocht de euro instorten.
pi_124452731
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Structureel en eenmalig blijft lastig te onderscheiden voor sommigen.
En goud zien ze als iets magisch :P.
pi_124452754
The economist schrijf zo'n artikel vanuit een Anglo-Amerikaanse perspectief/ideologie. Daardoor komt het wat warrig over. Niet verder bezuinigen in de kop komt ook wat vaag over als tegelijkertijd word geïmpliceerd dat de HRA verder moet worden afgebouwd. HRA afbouwen is verder bezuinigen nl. En dat de Anglo-Amerikaanse economen geilen op de afbouw van ontslagprocedures, is duidelijk natuurlijk. Of dat de enige weg is uit het dal van onze economie, ik waag dat te betwijfelen, juist dat zou betekenen dat nog meer mensen hun hand op de knip houden imho.
Overigens ben ik het met de kop eens, alleen moet je dan gebruik maken van je AAA+ status en verder gaan dan 3% in de min.
I´m back.
  zondag 24 maart 2013 @ 19:03:12 #69
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124452795
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach nee joh. Stelt allemaal niet zoveel meer voor die voorraad. Heb je geen bal aan mocht de euro instorten.
Goud blijkt juist er van pas te komen tijdens een monetaire crisis, dat zou ik dus niet onderschatten.

Echter is het terecht de vraag of je er als nationale overheid in tijd van crisis je zaakjes mee kan onderhouden.
  zondag 24 maart 2013 @ 19:04:07 #70
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124452834
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:59 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Niet dus. Weet ik weer genoeg.
Die bouwen ze voor Jan Lul.
  zondag 24 maart 2013 @ 19:05:14 #71
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124452873
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:04 schreef betyar het volgende:

[..]

Die bouwen ze voor Jan Lul.
Daar gaat de discussie helemaal niet over clown. Leuk dat je probeert het onderwerp te veranderen, echter maakt het voeren van een discussie erg lastig.
  zondag 24 maart 2013 @ 19:06:19 #72
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124452914
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:05 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Daar gaat de discussie helemaal niet over clown. Leuk dat je probeert het onderwerp te veranderen, echter maakt het voeren van een discussie erg lastig.
Dat de haven in Rotterdam te klein is geworden en schepen uitwijken naar Hamburg? Gaat de discussie gewoon over hoor.
  zondag 24 maart 2013 @ 19:06:56 #73
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124452942
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:06 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat de haven in Rotterdam te klein is geworden en schepen uitwijken naar Hamburg? Gaat de discussie gewoon over hoor.
Nee, jij zat te roepen dat men niet doorvaart naar Duitsland omdat de transportkosten dan hoger zijn.

Ik betwist dat.
pi_124452983
quote:
10s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aardgas natuurlijk.
pi_124453007
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:03 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Goud blijkt juist er van pas te komen tijdens een monetaire crisis, dat zou ik dus niet onderschatten.

Echter is het terecht de vraag of je er als nationale overheid in tijd van crisis je zaakjes mee kan onderhouden.
We hebben voor een maand of 3-4 aan begrotingstekort van. Het stelt op de totale economie helemaal niets meer voor.
pi_124453050
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:08 schreef waht het volgende:

[..]

Aardgas natuurlijk.
Dat levert nu al jaarlijks aan baten op wat de verkoop van de hele goudvoorraad op kan leveren geloof ik :P.
pi_124453051
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:02 schreef Ryan3 het volgende:
The economist schrijf zo'n artikel vanuit een Anglo-Amerikaanse perspectief. Daardoor komt het wat warrig over. Niet verder bezuinigen in de kop komt ook wat vaag over als tegelijkertijd word geïmpliceerd dat de HRA verder moet worden afgebouwd. HRA afbouwen is verder bezuinigen nl. En dat de Anglo-Amerikaanse economen geilen op de afbouw van ontslagprocedures, is duidelijk natuurlijk. Of dat de enige weg is uit het dal van onze economie, ik waag dat te betwijfelen, juist dat zou betekenen dat nog meer mensen hun hand op de knip houden imho.
Het gaat om vertrouwen.

Iedereen weet dondersgoed dat de HRA op termijn onhoudbaar is. Hervorm hem dus. Te weinig eraan doen is misschien electoraal handig op de korte termijn, maar de kiezer wéét diep in z'n hart heus wel dat het eigenlijk niet genoeg is, stelt het kopen van een huis nog even uit, en zo blijft de economie kwakkelen.

Het is net als met een pleister: die kan je ook maar beter er in één ruk helemaal aftrekken.
pi_124453094
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Het gaat om vertrouwen.

Iedereen weet dondersgoed dat de HRA op termijn onhoudbaar is. Hervorm hem dus. Te weinig eraan doen is misschien electoraal handig op de korte termijn, maar de kiezer wéét diep in z'n hart heus wel dat het eigenlijk niet genoeg is, stelt het kopen van een huis nog even uit, en zo blijft de economie kwakkelen.

Het is net als met een pleister: die kan je ook maar beter er in één ruk helemaal aftrekken.
HRA kun je slechts over een periode van 30 jaar hervormen hoor.
Slechts in die periode kun je de prijzen van huizen tegelijkertijd afbouwen naar een redelijk niveau, nu is er teveel lucht in geperst...
I´m back.
  zondag 24 maart 2013 @ 19:12:04 #79
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124453124
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:06 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Nee, jij zat te roepen dat men niet doorvaart naar Duitsland omdat de transportkosten dan hoger zijn.

Ik betwist dat.
Dat is ook, dat heb ik een tijd terug gezien in een uitzending van RTLZ over de havenbedrijven.
pi_124453135
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

HRA kun je slechts over een periode van 30 jaar hervormen hoor.
Je kan nu duidelijkheid geven over hoe je dat de komende 30 jaar gaat doen.

Als je 30 jaar lang elk jaar slechts ad-hoc een beetje gaat hervormen (niet te veel, om de kiezer te paaien), dan heb je 30 jaar lang onzekerheid en 30 jaar lang een kwakkelende woningmarkt en economie.
quote:
Slechts in die periode kun je de prijzen van huizen tegelijkertijd afbouwen naar een redelijk niveau, nu is er teveel lucht in geperst...
Dat leerden wij op de uni een paar jaar terug ook nog, maar door de cisis zijn de prijzen al flink gedaald en zit het er dik in dat over een jaar of twee dat redelijke niveau al bereikt is.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2013 19:15:04 ]
pi_124453138
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:06 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ik betwist dat.
Oh, het gebeurt zeker. Hangt van het hele verhaal af, waar moeten de goederen verder heen dan vooral.
pi_124453224
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat levert nu al jaarlijks aan baten op wat de verkoop van de hele goudvoorraad op kan leveren geloof ik :P.
¤26 miljard volgens mijn berekening, valt tegen inderdaad.
  zondag 24 maart 2013 @ 19:15:20 #83
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124453252
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh, het gebeurt zeker. Hangt van het hele verhaal af, waar moeten de goederen verder heen dan vooral.
Exact mijn punt. ;)
pi_124453412
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:12 schreef Igen het volgende:

[..]

Je kan nu duidelijkheid geven over hoe je dat de komende 30 jaar gaat doen.

Als je 30 jaar lang elk jaar slechts ad-hoc een beetje gaat hervormen (niet te veel, om de kiezer te paaien), dan heb je 30 jaar lang onzekerheid en 30 jaar lang een kwakkelende woningmarkt en economie.

[..]

Dat leerden wij op de uni een paar jaar terug ook nog, maar door de crisis zijn de prijzen al flink gedaald en zit het er dik in dat over een jaar of twee dat redelijke niveau al bereikt is.
In Zweden hebben ze het gedaan, meen ik.
En als de prijzen dus al gedaald zijn binnen twee jaar, naar een "redelijk niveau", via shock-terapie zeg maar, dan zal dat slechts betekenen dat mensen blijven zitten waar ze zitten, dat de huizenmarkt tot stilstand komt.
I´m back.
pi_124453673
Duitsland heeft jaren van bezuinigen achter de rug en plukt daar nu de vruchten van. Maar hebben tov NL in die jaren ook stilgestaan.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 24 maart 2013 @ 19:27:35 #86
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124453717
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:26 schreef DS4 het volgende:
Duitsland heeft jaren van bezuinigen achter de rug en plukt daar nu de vruchten van. Maar hebben tov NL in die jaren ook stilgestaan.
Het verschil is echter dat in die tijd van bezuinigingen de binnenlandse vraaguitval werd opgevangen door exporten, waardoor de recessie beperkt bleef.

Het is maar de vraag of Nederland de vraaguitval door bezuinigingen kan opvangen of in een vicieuze cirkel terecht zal komen.
pi_124453745
quote:
13s.gif Op zondag 24 maart 2013 14:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Rutte doet toch wel wat ie zelf goeddunkt. Gewoon doorbezuinigen mensen.

Kutvent.
:7
pi_124453785
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:26 schreef DS4 het volgende:
Harz-IV?
Op gebied van uitkeringen en arbeidsmarkt nog onder Schröder toch?
I´m back.
pi_124453854
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:27 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Het verschil is echter dat in die tijd van bezuinigingen de binnenlandse vraaguitval werd opgevangen door exporten, waardoor de recessie beperkt bleef.

Het is maar de vraag of Nederland de vraaguitval door bezuinigingen kan opvangen of in een vicieuze cirkel terecht zal komen.
De export valt tegenwoordig weer tegen voor Duitsland, las ik laatst?
Minder audi's, volkswagens verkocht?
I´m back.
pi_124453862
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En als de prijzen dus al gedaald zijn binnen twee jaar, naar een "redelijk niveau", via shock-terapie zeg maar, dan zal dat slechts betekenen dat mensen blijven zitten waar ze zitten, dat de huizenmarkt tot stilstand komt.
Ja. Maar die situatie hebben we nu (of binnenkort) dus toch al. Ik denk dus dat het nauwelijks een extra negatief effect oplevert als je de HRA voor nieuwe gevallen over een periode van 2 jaar zou terugschroeven tot nul. En als je dat doet dan is de pijn wel genomen en weten mensen waar ze aan toe zijn. Plus dat je dan jaar na jaar steeds meer geld binnenharkt dat je bijv. voor lastenverlichtingen kan gebruiken. Dat zou m.i. vertrouwen kunnen scheppen.
pi_124453995
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja. Maar die situatie hebben we nu (of binnenkort) dus toch al. Ik denk dus dat het nauwelijks een extra negatief effect oplevert als je de HRA voor nieuwe gevallen over een periode van 2 jaar zou terugschroeven tot nul. En als je dat doet dan is de pijn wel genomen en weten mensen waar ze aan toe zijn. Plus dat je dan jaar na jaar steeds meer geld binnenharkt dat je bijv. voor lastenverlichtingen kan gebruiken. Dat zou m.i. vertrouwen kunnen scheppen.
Nieuwe gevallen laten zich afschrikken, het is nl. niet zo dat je als nieuwkomer op de huizen markt 9 op 10 op 1 salaris een huis kan kopen.
Ook niet nu de prijzen gedaald zijn.
Toch zou dat moeten wmb.
Iemand met een modaal inkomen zou een rijtjeswoning moeten kunnen kopen, dat is ahw het doel.
I´m back.
pi_124454002
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Harz-IV?
Op gebied van uitkeringen en arbeidsmarkt nog onder Schröder toch?
Jup. Inkorten van de WW tot één jaar, versobering van de bijstand, het afschaffen van alle belastingen en sociale afdrachten (dus bruto=netto) voor part-time werk tot 450 euro per maand, beperking van de beroepsbescherming in de ambachten, extra investeringen in het onderwijs, enz.enz.
pi_124454082
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Jup. Inkorten van de WW tot één jaar, versobering van de bijstand, het afschaffen van alle belastingen en sociale afdrachten (dus bruto=netto) voor part-time werk tot 450 euro per maand, beperking van de beroepsbescherming in de ambachten, extra investeringen in het onderwijs, enz.enz.
Ja, en hoe dat uitpakte?
Hoe is de werkloosheid daar?
Toch ook oplopend?
Hoe zijn de ontslagprocedures?
Kunnen we die via shock-therapie opleggen in ons land?
Is dat, als dat lukt, de garantie voor een bloeiende economie?
I´m back.
pi_124454197
De haven van Rotterdam wordt echt niet zomaar 'voorbijgestreefd' hoor :')
Zeker niet door Hamburg. De nieuwe generatie containerschepen met een capaciteit van >16.000 standaard containers hebben een te grote diepgang. Zelfs als de Elbe wordt uitgebaggerd naar 16 meter diepte. Rederijen denken al na over schepen die 20.000 containers mee kunnen nemen.
De erts-carrier Berge Stahl steekt 23 meter diep en de Vale Brasil 30 meter dus nee, Rotterdam wordt niet weg-geconcurreerd.
Verder is Rotterdam ook nog een olie-haven (Maasvlakte Olie Terminal) en een offshore-haven (Offshoreput Maasvlakte en scheepswerf Keppel Verolme etc.)
Dan hebben we nog de nieuwe LNG-terminal. Nee, maak ik me geen zorgen over.
pi_124454566
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nieuwe gevallen laten zich afschrikken, het is nl. niet zo dat je als nieuwkomer op de huizen markt 9 op 10 op 1 salaris een huis kan kopen.
Ook niet nu de prijzen gedaald zijn.
Toch zou dat moeten wmb.
Iemand met een modaal inkomen zou een rijtjeswoning moeten kunnen kopen, dat is ahw het doel.
De huizenmarkt is ontzettend inflexibel. Er worden jaarlijks gemiddeld zo'n 40.000 huizen gebouwd. Dat betekent dat per gezin zo ongeveer eens in de 200 jaar een nieuw huis wordt gebouwd.

Vanaf de kant van de koper bekeken is de woningmarkt dus statisch en is het daarmee slechts een verdelingsvraagstuk. De gemiddelde betaalbaarheid van een huis ligt dus ook min of meer vast.

Je kan wel bijv. de verstrekking van hypotheken strenger maken (bijv. het inkomen van de partner niet meer meetellen, net als vroeger). Dan worden huizen niet betaalbaarder, maar wel goedkoper en houden gezinnen meer geld over voor andere dingen.
pi_124454870
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:47 schreef Igen het volgende:

[..]

De huizenmarkt is ontzettend inflexibel. Er worden jaarlijks gemiddeld zo'n 40.000 huizen gebouwd. Dat betekent dat per gezin zo ongeveer eens in de 200 jaar een nieuw huis wordt gebouwd.

Vanaf de kant van de koper bekeken is de woningmarkt dus statisch en is het daarmee slechts een verdelingsvraagstuk. De gemiddelde betaalbaarheid van een huis ligt dus ook min of meer vast.

Je kan wel bijv. de verstrekking van hypotheken strenger maken (bijv. het inkomen van de partner niet meer meetellen, net als vroeger). Dan worden huizen niet betaalbaarder, maar wel goedkoper en houden gezinnen meer geld over voor andere dingen.
Dat laatste zou een uitgangspunt moeten zijn, en niet steeds meer mensen die beiden in die hypotheekstrop hangen. Vergis je niet in de VS kun je gewoon weglopen van je verplichtingen in Nederland niet hè.
En dan in Nederland niet ook nog eens de ontslagprocedures vereenvoudigen.
Het is van tweeën één.
In de VS kun je weglopen van je hypotheek, en er zijn geen ontslagrechten.
Je kunt het niet zo draaien dat er geen ontslagrechten zijn in Nederland en je kunt niet weglopen van je hypotheekverplichtingen.
Dan de lucht er maar uit, zodat je op 1 salaris een gewoon huis kunt kopen.
Wat betekent dat een gemiddeld huis 3,5 x 35K¤ moet kosten. +/- 125K¤ dus.
I´m back.
pi_124455546
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en hoe dat uitpakte?
Hoe is de werkloosheid daar?
Toch ook oplopend?
Ik zit nu in Duitsland en toevallig was net een week geleden het tienjarig jubileum van het hervormingspakket. Men lijkt het er wel over eens te zijn dat de hervormingen macro-economisch goed hebben uitgepakt. Zowat iedereen heeft werk en er is geen crisis.

Een deel van die werkgelegenheid is echter wel slecht betaald aangezien er geen minimumloon is. Een groeiend aantal mensen verdient met hun voltijdbaan minder dan bijstandsniveau (waarbij de overheid het verschil bijpast). Daar is behoorlijk wat kritiek op.
quote:
Hoe zijn de ontslagprocedures?
Kunnen we die via shock-therapie opleggen in ons land?
Is dat, als dat lukt, de garantie voor een bloeiende economie?
Weet ik niet.
  zondag 24 maart 2013 @ 20:16:32 #98
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_124455990
Investeren als een malle zolang het nog kan.
Say what?
  zondag 24 maart 2013 @ 20:23:14 #99
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124456408
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:07 schreef Igen het volgende:
Een groeiend aantal mensen verdient met hun voltijdbaan minder dan bijstandsniveau (waarbij de overheid het verschil bijpast). Daar is behoorlijk wat kritiek op.
De overheid gaat de portemonnees van de werkgever dus spekken.
  zondag 24 maart 2013 @ 20:43:37 #100
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_124457807
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De export valt tegenwoordig weer tegen voor Duitsland, las ik laatst?
Minder audi's, volkswagens verkocht?
Wat heet tegenvallen, de groei is misschien kleiner dan voorheen en valt daarom tegen, maar dat is nauwelijks iets wat de economie negatief zal beïnvloeden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')