http://www.bnr.nl/nieuws/(...)niet-meer-bezuinigenquote:The Economist: 'Nederland moet niet meer bezuinigen'
We zijn somber over de Nederlandse economie en het gaat ook niet echt goed en dat komt dan weer omdat we er niet al te veel vertrouwen in hebben. Maar kop op en vooral niet nog meer bezuinigen.
Dat betoogt The Economist in een opinie-artikel over de stand van ons land. 'Nederland zakt steeds verder weg in het economische moeras. Als Nederland over de grenst kijkt, ziet het dat de economie in Duitsland wel groeit en vraagt het zich af wat er in eigen land mis is gegaan.'
Huizenbezitters
'Waarom doet het rijke Nederland, met zijn AAA-status en zijn competitieve economie het zo slecht. En waarom is het in een veel slechtere conditie dan buurman Duitsland', vraagt het Britse weekblad om daar vervolgens ook een antwoord op te geven: consumenten geven hier niets meer uit, het vertrouwen van diezelfde consumenten is namelijk historisch laag. En dat komt, stelt The Economist, omdat de huizenprijzen zo hard zijn gedaald. 'Huizenbezitters voelen zich armer en geven gewoon niets meer uit'. En dat wij Nederlandse huizenbezitters ons arm voelen klopt ook wel, want in geen enkel land in de eurozone hebben huishoudens zulke hoge schulden.
De hypotheekrenteaftrek wordt door het opinieweekblad als schuldige aangewezen, dus het is goed dat de regering dit 'hete hangijzer' eindelijk heeft aangepakt. Maar nu is het zaak om door te zetten en echte hervormingen op de woningmarkt en arbeidsmarkt door te voeren.
Niet meer bezuinigen
En ondertussen moeten we vooral niet sippen. The Economist wijst op de uitspraken van het IMF. Nederland heeft het vertrouwen van de financiële markten en begint langetermijnproblemen te tackelen, zegt het IMF. Nu is de voornaamste uitdaging om structurele hervormingen door te voeren en niet paniekerig te bezuinigingen.
'Het IMF zegt dat de bezuinigingenmaatregelen van december ver genoeg gaan. Verder bezuinigingen werken procyclisch. De overheid moet structurele hervormingen doorvoeringen op de arbeidsmarkt en de woningmarkt en zorgen dat de bankensector weer gezond wordt. Het herstellen van oneffenheden in de Nederlandse economie kan jaren van krimp betekenen. Onvoorspelbare bezuinigingen zullen dat proces alleen maar vertragen.'
..die waren sindsde laatste jaren dan ook aan de belachelijk hoge kant.quote:En dat komt, stelt The Economist, omdat de huizenprijzen zo hard zijn gedaald
Het is ook een redelijk nietszeggend artikel.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:00 schreef Nemephis het volgende:
[..]
..die waren sindsde laatste jaren dan ook aan de belachelijk hoge kant.
quote:
Loop jij hier nou een beetje Keynesiaans beleid te propageren?quote:Op zondag 24 maart 2013 15:30 schreef Zienswijze het volgende:
Desondanks pint het kabinet zich toch op die 3% op termijn vast. Er wordt bezuinigd, de werkloosheid stijgt, maar de echte problemen, de woningmarkt bijvoorbeeld, worden nauwelijks tot niet aangepakt, wat het toonaangevende zakenblad uitstekend opmerkt.
Om uit de recessie te komen moet je investeren. En niet grofweg om de zoveel tijd een nieuwe bezuinigingsronde aankondingen om op termijn aan die 3% te kunnen voldoen, waardoor de burger de hand op de knip houdt. Want waarom zou jij grote uitgaven plannen als het kabinet in 2014 wellicht weer met een nieuwe bezuinigingsronde of een pakket
aan lastenverzwaringen aankomt?
Ik ben voor investeren in recessies en uitgaven verminderen in hoogconjuctuur.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Loop jij hier nou een beetje Keynesiaans beleid te propageren?
Exporteren naar buiten Europa. Alle werelddelen, op Europa na, groeien. Waarom dan steeds zo focusssen op Europa en in een (Europees) hoekje gaan zitten? Neem een voorbeeld aan Duitsland, dat nu meer auto's aan China verpatst dan aan haar eigen bevolking. Duitsland exporteert zich uit de crisis, naar non-EU landen welteverstaan.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:44 schreef QBay het volgende:
Nederland heeft ook niks voor de toekomst om mee te verdienen. De export was altijd een drijfveer voor de economie, maar gezien Duitsland en andere (Europese) landen ook steeds grotere havens en vliegvelden krijgen, is dit geen gebied waar echt groei in zit voor Nederland. De Rotterdamse haven is niet meer de grootste en belangrijkste van Europa en andere havens streven 'ons' snel voorbij. Nederland kent verder geen echte innovatieve (tech)bedrijven waar onze economie over 5+ jaar op kan bouwen.
Ik denk dat het zwaarste voor Nederland nog moet komen, als blijkt dat 'wij' niks unieks hebben waar we grof geld mee kunnen verdienen.
Omdat we bestuurd worden door bange fantasieloze autisten die hardnekkig op hetzelfde knopje blijven drukken, en tegen anderen zeggen dat ze zich aan de nieuwe tijd moeten aanpassen.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Exporteren naar buiten Europa. Alle werelddelen, op Europa na, groeien. Waarom dan steeds zo focusssen op Europa en in een (Europees) hoekje gaan zitten?
Keynes dus.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:46 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik ben voor investeren in recessies en uitgaven verminderen in hoogconjuctuur.
Wat een gelul. Kijk maar naar de regio Eindhoven. Bedrijven als ASML schreeuwen om technici.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:44 schreef QBay het volgende:
Nederland kent verder geen echte innovatieve (tech)bedrijven waar onze economie over 5+ jaar op kan bouwen
Keynes heeft geen monopolie op anticyclisch beleid, het past perfect binnen talloze andere benaderingen.quote:
Dus niet bezuinigen, maar wél hervormen.quote:De hypotheekrenteaftrek wordt door het opinieweekblad als schuldige aangewezen, dus het is goed dat de regering dit 'hete hangijzer' eindelijk heeft aangepakt. Maar nu is het zaak om door te zetten en echte hervormingen op de woningmarkt en arbeidsmarkt door te voeren.
Interessant.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:12 schreef waht het volgende:
[..]
Keynes heeft geen monopolie op anticyclisch beleid, het past perfect binnen talloze andere benaderingen.
Ze moeten niet schreeuwen, ze moeten goed betalen.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:08 schreef Draxler het volgende:
[..]
Wat een gelul. Kijk maar naar de regio Eindhoven. Bedrijven als ASML schreeuwen om technici.
1. Je weet het verschil niet tussen export en transito, wat in de Nederlandse handelscijfers niet voor niets apart wordt genoemd.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:44 schreef QBay het volgende:
Nederland heeft ook niks voor de toekomst om mee te verdienen. De export was altijd een drijfveer voor de economie, maar gezien Duitsland en andere (Europese) landen ook steeds grotere havens en vliegvelden krijgen, is dit geen gebied waar echt groei in zit voor Nederland. De Rotterdamse haven is niet meer de grootste en belangrijkste van Europa en andere havens streven 'ons' snel voorbij. Nederland kent verder geen echte innovatieve (tech)bedrijven waar onze economie over 5+ jaar op kan bouwen.
Ik denk dat het zwaarste voor Nederland nog moet komen, als blijkt dat 'wij' niks unieks hebben waar we grof geld mee kunnen verdienen.
Neemt niet weg dat er een schrijnend tekort is aan technici in Nederland. Laten we daar dan ook iets aan doen.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze moeten niet schreeuwen, ze moeten goed betalen.
Belastingverlaging bijvoorbeeld. De meeste technici vertrekken gewoon naar het buitenland na hun studie.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:23 schreef Draxler het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat er een schrijnend tekort is aan technici in Nederland. Laten we daar dan ook iets aan doen.
Ooit wel eens in Rotterdam (Europort) of Amsterdam (Schiphol, haven) geweest?quote:Op zondag 24 maart 2013 15:44 schreef QBay het volgende:
Nederland heeft ook niks voor de toekomst om mee te verdienen. De export was altijd een drijfveer voor de economie, maar gezien Duitsland en andere (Europese) landen ook steeds grotere havens en vliegvelden krijgen, is dit geen gebied waar echt groei in zit voor Nederland. De Rotterdamse haven is niet meer de grootste en belangrijkste van Europa en andere havens streven 'ons' snel voorbij. Nederland kent verder geen echte innovatieve (tech)bedrijven waar onze economie over 5+ jaar op kan bouwen.
Ik denk dat het zwaarste voor Nederland nog moet komen, als blijkt dat 'wij' niks unieks hebben waar we grof geld mee kunnen verdienen.
quote:Op zondag 24 maart 2013 16:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ooit wel eens in Rotterdam (Europort) of Amsterdam (Schiphol, haven) geweest?
Volgens mij had Europort vorig jaar nog een recordje te pakken op doorvoer. 1 en al crap dus in je post.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ederen-overgeslagen/quote:Tegen NRC Handelsblad stelt Hans Smits, bestuursvoorzitter van het Havenbedrijf Rotterdam, vast dat er een verschuiving van de markt aan het plaatsvinden is. Rotterdam wordt volgens hem steeds meer een centraal punt wordt voor de wereldhandel. De Verenigde Staten zorgen in toenemende mate voor zichzelf met schaliegas en -olie, terwijl de olie uit het Midden-Oosten naar het Verre Oosten verdwijnt.
Begin dan met het optrekken van de salarissen, van de uitvoerende technici. Prima te betalen met het schrappen van nutteloze bonussen van managers. .quote:Op zondag 24 maart 2013 16:23 schreef Draxler het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat er een schrijnend tekort is aan technici in Nederland. Laten we daar dan ook iets aan doen.
Alsof die chinees miljoenen meer gaat betalen om door te varen naar Hamburg......quote:Op zondag 24 maart 2013 15:44 schreef QBay het volgende:
Nederland heeft ook niks voor de toekomst om mee te verdienen. De export was altijd een drijfveer voor de economie, maar gezien Duitsland en andere (Europese) landen ook steeds grotere havens en vliegvelden krijgen, is dit geen gebied waar echt groei in zit voor Nederland. De Rotterdamse haven is niet meer de grootste en belangrijkste van Europa en andere havens streven 'ons' snel voorbij. Nederland kent verder geen echte innovatieve (tech)bedrijven waar onze economie over 5+ jaar op kan bouwen.
Ik denk dat het zwaarste voor Nederland nog moet komen, als blijkt dat 'wij' niks unieks hebben waar we grof geld mee kunnen verdienen.
Meer betalen. Komen Duitse, Engelse, Ierse etc hoogopgeleide technici vanzelf naar Nederland.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:23 schreef Draxler het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat er een schrijnend tekort is aan technici in Nederland. Laten we daar dan ook iets aan doen.
Mijn omgeving ook. In Nederland betalen de bedrijven liever powerpoint presentatie in elkaar zettende lulkoek verkopers hoge salarissen dan techneuten. Die minacht men eigenlijk.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Belastingverlaging bijvoorbeeld. De meeste technici vertrekken gewoon naar het buitenland na hun studie.
In ieder geval in mijn omgeving.
Nee, bedrijven moeten maar meer betalen.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Belastingverlaging bijvoorbeeld. De meeste technici vertrekken gewoon naar het buitenland na hun studie.
In ieder geval in mijn omgeving.
Dat doen ze nu ook al.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:53 schreef betyar het volgende:
[..]
Alsof die chinees miljoenen meer gaat betalen om door te varen naar Hamburg......
Inderdaad, de bedrijven schreeuwen om een tekort aan "lage-lonen technici", dat is iets anders dan een tekort aan technici.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Meer betalen. Komen Duitse, Engelse, Ierse etc hoogopgeleide technici vanzelf naar Nederland.
Njah,quote:Op zondag 24 maart 2013 17:26 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ik niet, aangezien de praktijk anders uitwijst.
Kan je even het stukje citeren waar staat dat Chinezen niet doorvaren naar Hamburg om daar goederen te lossen?quote:Op zondag 24 maart 2013 17:29 schreef betyar het volgende:
[..]
Njah,
http://jaarverslag.portofrotterdam.com/klant/marktpositie/1299
Komt omdat ze op prijs willen verkopen ipv value addedquote:Op zondag 24 maart 2013 17:21 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Inderdaad, de bedrijven schreeuwen om een tekort aan "lage-lonen technici", dat is iets anders dan een tekort aan technici.
Nee, chinezen varen niet door naar Hamburg, dat is gewoon te duur. Zelfs de russen komen tegenwoordig steeds vaker naar Rotterdam.quote:Op zondag 24 maart 2013 17:30 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Kan je even het stukje citeren waar staat dat Chinezen niet doorvaren naar Hamburg om daar goederen te lossen?
Duinkerken doet het beter dan Hamburg !!quote:Op zondag 24 maart 2013 17:29 schreef betyar het volgende:
[..]
Njah,
http://jaarverslag.portofrotterdam.com/klant/marktpositie/1299
http://www.hafen-hamburg.(...)ach-kontinenten-2012quote:Op zondag 24 maart 2013 17:32 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, chinezen varen niet door naar Hamburg, dat is gewoon te duur. Zelfs de russen komen tegenwoordig steeds vaker naar Rotterdam.
Het heeft niets met winnen of verliezen te maken maar enkel met het feit dat de bewering die jij doet niet klopt. Als je dan vervolgens wat onsamenhangende cijfers in de discussie slingert die je punt maar matig of niet ondersteunen heeft niets met mij te maken, ik geef gewoon netjes de nuance aan.quote:Maar ja, Duitsland he, het land waar jij een stijve piemel van krijgt wint in jouw ogen altijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |