SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/
Geslaagden 2009
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009
Geslaagden 2010
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010
Geslaagden 2011
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011
Geslaagden 2012
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012
Geslaagden 2013
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - muhahaha 27-05-2013
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 10-06-2013 16:32:08 ]
Ik denk niet dat je me begrijpt. Je krijgt gewoon een A2 rijbewijs (wat zelfs 'voordeliger' is qua eisen aan de motor tov A beperkt) met een beperking op datum voor A, net als nu het geval is. Je hoeft niet opnieuw examen te doen voor A.quote:Op zondag 17 maart 2013 13:54 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dit is wel zo inderdaad. Ik moet daarom ook maar eens een losse ID kaart gaan aanvragen en het rijbewijs goed vastzetten in mijn motorpak of iets dergelijks.
Is toch van de zotte dat je dan meteen met A2 genaait wordt
De eisen aan de motor van A-beperkt zijn aangepast naar A2, dus je mag ook gewoon 35 kW rijden.quote:Op zondag 17 maart 2013 14:06 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je me begrijpt. Je krijgt gewoon een A2 rijbewijs (wat zelfs 'voordeliger' is qua eisen aan de motor tov A beperkt) met een beperking op datum voor A, net als nu het geval is. Je hoeft niet opnieuw examen te doen voor A.
Betwijfel ik. Je valt onder de oude regels, dat staat ook heel duidelijk op rijksoverheid. Behalve dat zou dat betekenen dat ze je je rijbewijscategorie afnemen. Dat je nog niet AZ mag rijden betekend niet dat je hem nog niet hebt gehaald, dat heb je namelijk wel, je AZ categorie staat gewoon op je rijbewijs vermeld.quote:Op zondag 17 maart 2013 14:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De eisen aan de motor van A-beperkt zijn aangepast naar A2, dus je mag ook gewoon 35 kW rijden.
Mij is door het figuur op het gemeentehuis verteld dat wanneer je nu gaat aanvragen zowel je AL als AZ rijbewijzen vervallen (immers die bestaan niet meer en kunen niet meer worden uitgegeven), daarvoor A2 in de plaats komt en je dus weer opnieuw examen moet doen.
Ja, maar zowel AZ (wat in de volksmond A was, maar gewoon 'A' bestond niet) als AL bestaan niet meer. Kunnen niet meer worden uitgegeven. Voor het oude AZ is er een overgangsregeling naar het nieuwe A (zonder toevoeging). Heb jij nu AZ en vraag je een nieuw rijbewijs aan krijg je A zonder toevoeging waarmee je hetzelfde mag. Maar AZ kan niet meer op een nieuw rijbewijs gezet worden, omdat het simpelweg niet (meer) bestaat.quote:Op zondag 17 maart 2013 14:46 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Betwijfel ik. Je valt onder de oude regels, dat staat ook heel duidelijk op rijksoverheid. Behalve dat zou dat betekenen dat ze je je rijbewijscategorie afnemen. Dat je nog niet AZ mag rijden betekend niet dat je hem nog niet hebt gehaald, dat heb je namelijk wel, je AZ categorie staat gewoon op je rijbewijs vermeld.
Met die beredenering zou je ook kunnen zeggen: ja, AL bestaat niet meer, dus je kunt geen nieuw rijbewijs aanvragen, ga die ook maar opnieuw halen.quote:Op zondag 17 maart 2013 14:51 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, maar zowel AZ (wat in de volksmond A was, maar gewoon 'A' bestond niet) als AL bestaan niet meer. Kunnen niet meer worden uitgegeven. Voor het oude AZ is er een overgangsregeling naar het nieuwe A (zonder toevoeging). Heb jij nu AZ en vraag je een nieuw rijbewijs aan krijg je A zonder toevoeging waarmee je hetzelfde mag. Maar AZ kan niet meer op een nieuw rijbewijs gezet worden, omdat het simpelweg niet (meer) bestaat.
Kan prima Ik rij een 600cc supersport met beperking op gasuitslag. Van 130 naar 34 pk Het gaat vooral om een stukje zelfbescherming tijdens het opdoen van rijervaring.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 01:58 schreef damirovic het volgende:
Raden jullie het aan om een 250cc als eerste motor te nemen of is het te veel?
Nou is 100 pk terugvoeren opzich ook best een slecht plan natuurlijkquote:Op vrijdag 22 maart 2013 07:30 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Kan prima Ik rij een 600cc supersport met beperking op gasuitslag. Van 130 naar 34 pk Het gaat vooral om een stukje zelfbescherming tijdens het opdoen van rijervaring.
fixedquote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:10 schreef bascross het volgende:
Als het een Honda CR 250 is dan zou het niet de ideale eerste motor brommer zijn.
AL, tot juni 2014quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:32 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nou is 100 pk terugvoeren opzich ook best een slecht plan natuurlijk
Maar 600cc kan makkelijk. Veel lager dan die 25kW (34 pk) moet je niet willen gaan als je ook nog een beetje fatsoenlijk mee wilt komen op de snelweg.
Wat voor rijbewijs heb je dan? AZ?
Ik had het niet tegen jouquote:
Waar?quote:
Ja, das wel een goeie. Heb ik gelest voor m'n rijbewijs B.quote:
Was leuk vanochtend Wel ff wennen als je nog nooit op gemotoriseerde tweewieler hebt gereden, maar leer je snel genoeg.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:22 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ja, das wel een goeie. Heb ik gelest voor m'n rijbewijs B.
Tof! Ging de AVB-les een beetje goed? Wat voor motor rij je?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 14:24 schreef Piles het volgende:
[..]
Was leuk vanochtend Wel ff wennen als je nog nooit op gemotoriseerde tweewieler hebt gereden, maar leer je snel genoeg.
Was intake, dus nog niet echt les.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:10 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Tof! Ging de AVB-les een beetje goed? Wat voor motor rij je?
Zo zo, al een achtje gereden? Dat deed ik nog ff vlak voor het examen, lastigste voor het laatste.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:27 schreef Piles het volgende:
[..]
Was intake, dus nog niet echt les.
Beetje rollen op de koppeling, achtjes en slalom.
Gereden met Kawasaki, type ben ik vergeten. Volgende week zaterdag eerste echte les.
En voor iemand zonder brommer ervaring was ik wel tevreden over het half uurtje
Meerdere Wel wijder dan volgens de regels vermoed ik. En af en toe voetje aan de grondquote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:29 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Zo zo, al een achtje gereden? Dat deed ik nog ff vlak voor het examen, lastigste voor het laatste.
quote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:30 schreef Piles het volgende:
[..]
Meerdere Wel wijder dan volgens de regels vermoed ik. En af en toe voetje aan de grond
Nou, het achtje bij mij zag er wel wat anders uit ben ik bangquote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:32 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Dit is zo eentje bij het examen. Valt achteraf gezien wel mee.
Mijn eerste les was eigenlijk alleen maar de remproef.
Dat had ik ookquote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:41 schreef tralalala het volgende:
Mijn eerste les ging te goed toen halve draai, langzame slalom, snelle slalom allemaal in één keer goed.
De pogingen daarna mislukte allemaal weer een aantal lessen nodig gehad om het onder de knie te krijgen.
Mooi om te zien dat het in eerste instantie veel beter gaat als je er onbezonnen in gaat, daarna ging ik teveel nadenken en dan gaat het fout.
Is makkelijk. bedenk dat die tweede pion een vrachtwagen is die opeens stilstaat en waar je met vaart omheen moet. Dan lukt het je wel.quote:Op woensdag 3 april 2013 12:57 schreef Juicyhil het volgende:
Die vertragingsoefening had ik ook niet gehaald. /care
Nou heb je het over uitwijken toch?quote:Op woensdag 3 april 2013 13:16 schreef handboek het volgende:
[..]
Is makkelijk. bedenk dat die tweede pion een vrachtwagen is die opeens stilstaat en waar je met vaart omheen moet. Dan lukt het je wel.
Nee? je komt aanrijden met 50 en moet afremmen en met 30 doorgaan. als je dan bedenkt dat die 2e pion een vrachtwagen is en dat de reden is dat je moet remmen, dan wil je wel remmen en er om heen hoor.quote:Op woensdag 3 april 2013 13:20 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nou heb je het over uitwijken toch?
Nou ja, zal wel, is al weer een tijdje geleden dat ik die heb moeten doen. Op het achtje, halve draai en slalom na weet ik niet veel meer van die dingen.quote:Op woensdag 3 april 2013 13:24 schreef handboek het volgende:
[..]
Nee? je komt aanrijden met 50 en moet afremmen en met 30 doorgaan. als je dan bedenkt dat die 2e pion een vrachtwagen is en dat de reden is dat je moet remmen, dan wil je wel remmen en er om heen hoor.
Voor mij een half jaar nu, is nog redelijk versquote:Op woensdag 3 april 2013 15:01 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nou ja, zal wel, is al weer een tijdje geleden dat ik die heb moeten doen. Op het achtje, halve draai en slalom na weet ik niet veel meer van die dingen.
Welke 2e pion? Je hoeft namelijk toch niet 'uit te wijken', maar te slalommen?quote:Op woensdag 3 april 2013 13:24 schreef handboek het volgende:
[..]
Nee? je komt aanrijden met 50 en moet afremmen en met 30 doorgaan. als je dan bedenkt dat die 2e pion een vrachtwagen is en dat de reden is dat je moet remmen, dan wil je wel remmen en er om heen hoor.
Ik dacht met 50 aanrijden, remmen tot 30, terugschakelen en dan slamommen?quote:Op woensdag 3 april 2013 15:04 schreef Anne het volgende:
[..]
Welke 2e pion? Je hoeft namelijk toch niet 'uit te wijken', maar te slalommen?
Ik ben volgens mij bij de uitwijkoefening dus op mijn bek gegaan .
Enige keer dat ik de motor heb laten vallen was dat ik kwam aanrijden bij de proef dat je moet wegrijden uit een parkeervak. Toen remde ik terwijl me voorwiel scheef stond. Toen heb ik m gecontroleerd neer moeten leggenquote:Op woensdag 3 april 2013 15:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik dacht met 50 aanrijden, remmen tot 30, terugschakelen en dan slamommen?
Dat scheede bij mij doorgaans ook weinig. Remmen, terugschakelen en insturen was even iets teveel van het goede destijds
Gelukkig met lessen nooit op mijn bek gegaan, ik denk dat ik dan meteen gestopt was. Met mijn eigen fiets ben ik de tel alweer even kwijt
Regels zijn regels hequote:Op donderdag 4 april 2013 00:06 schreef Wokkel1982 het volgende:
Ook geen uitstel theoriecertificaten voor gedupeerden 'nieuwe regeling' :
http://www.rijksoverheid.(...)uur-certificaten.pdf
Daarom ben ik altijd zo voorzichtigquote:Op donderdag 4 april 2013 08:36 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Regels zijn regels he
Zelf ben ik tijdens het lessen een keer gevallen door met mijn voorwiel (te hard) te remmen in een pak bladeren. Ineens lag ik naast m'n motor
Dat vond ik ook, dus ik ben maar gewoon even geslaagd zonet .quote:Op woensdag 3 april 2013 18:56 schreef Juicyhil het volgende:
Nu moet het toch wel eindelijk eens lukken? Succes!
Prima ritje dusquote:Op donderdag 4 april 2013 11:44 schreef picodealion het volgende:
Oh, nou er was weinig bijzonders aan, behalve dat ik ziek ben . Gister voelde ik 't al opkomen, dus lekker vroeg naar bed gegaan, maar vanochtend toch enorm brak en op 't punt om te kotsen, toch maar even een ontbijtje naar binnen gewerkt en maar gewoon op pad.
Tijdens het opwarmritje voor het examen kwam mijn instructeur erachter dat hij de papieren van de motor niet meehad, dus ik mocht even 10 minuten in de kou wachten tot hij snel heen en weer naar huis ging voor de papieren. Dat hielp dus ook niet echt, maar zolang ik gewoon op de motor zat en me op het rijden focuste ging het allemaal wel, gelukkig.
Examen zelf was zo voorbij. Vooraf nog even een kenteken lezen en lichtjes controleren, en hup rijden. Enige momentje die me echt bijstaat was een rotonde waar een auto stilstond om een fietser voor te laten, moest snel even remmen/terugschakelen en raakte daarbij de claxon aan, waarvan ik vervolgens weer zo schrok dat ik vergat verder terug naar de 1 te schakelen. Motor af, stress enzo, maar ik wist ook wel dat zoiets niet onoverkoomlijk is dus daar heb ik me verder niet druk om gemaakt.
Enige andere was dat ik bij het Gelredome links en meteen weer rechts moest, linksaf was drie banen dus ik ging lekker helemaal links in de kortste rij staan om daarna rustig twee keer naar rechts tussen de auto's door rechtsaf te gaan. Daar had hij liever gezien dat ik gewoon wat verder rechts voor had gesorteerd, maar het ging allemaal prima dus hij vond 't wel best.
Toen we weer in de buurt van het CBR waren en ik de opdracht kreeg om terug te rijden kneep ik 'm toch wel even, het voelde namelijk als een heel kort ritje en ik was wel eens eerder halverwege teruggestuurd omdat het zo slecht ging, maar blijkbaar vliegt de tijd gewoon als je lekker rijdt .
Huh? Hoezo dat ?quote:Op donderdag 4 april 2013 12:17 schreef picodealion het volgende:
Nee, ik heb geen autorijbewijs dus ik moest sowieso hierop wachten met eentje kopen. Heb een Diversion op het oog, al raadde mijn instructeur me een CB1000F aan, dus daar ga ik ook nog even naar kijken.
En dit was mijn derde AVD, de vorige twee waren in November, was er toen echt nog niet aan toe blijkbaar. Ben daarna dus ook maar van rijschool gewisseld.
Dan ben je verkeerd ingelicht ja !quote:Op donderdag 4 april 2013 12:22 schreef picodealion het volgende:
Kan/mag geen motor op je naam zetten zonder rijbewijs, toch? Of ben ik verkeerd ingelicht?
Ik weet niet of je zo snel nog een GBA kunt regelen (of heb je er al een) ?quote:Op donderdag 4 april 2013 12:26 schreef picodealion het volgende:
Oh damn, dan ga ik zaterdag shoppen .
die honda is een pittig machientje. Ik heb er een keer een proefritje op gedaan. Dat ding rijdt fantastisch, maar je moet je wel in kunnen houden. Dat blok sleurt er lekker aan . Lijkt me niet echt een beginnersmotor...quote:Op donderdag 4 april 2013 12:17 schreef picodealion het volgende:
Nee, ik heb geen autorijbewijs dus ik moest sowieso hierop wachten met eentje kopen. Heb een Diversion op het oog, al raadde mijn instructeur me een CB1000F aan, dus daar ga ik ook nog even naar kijken.
En dit was mijn derde AVD, de vorige twee waren in November, was er toen echt nog niet aan toe blijkbaar. Ben daarna dus ook maar van rijschool gewisseld.
Ik dacht dat het gewoon met ketting wasquote:Op donderdag 4 april 2013 12:30 schreef picodealion het volgende:
Inhouden gaat me wel lukken, ik ken mezelf een beetje en ik rijd eerder conservatief dan snel te hard. Plus als mijn instructeur het me aanraadt (die kent me inmiddels wel een beetje) heb ik er wel vertrouwen in.
Voordeel is iig dat ze met cardan komen en lekker hoog zijn. Nadeel van Diversion zegt hij is dat ze na 70k kilometer flink olie vreten, dus dan moet ik wel goed opletten wat ik koop. Op marktplaats hebben de meeste al zo'n 50k erop zitten zag ik al.
Beide, zie ik al.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:32 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik dacht dat het gewoon met ketting was
Dus niet druk maken om die kilometerstand zeg jij? Diversion stond namelijk eigenlijk wel vast voor me, tot hij met dit verhaal kwam.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:33 schreef BlackLining het volgende:
Ik ken weinig motorrijders die zich langer dan 5 kilometer hebben kunnen inhouden
Diversions met 70k zijn net ingereden trouwens.
Juist wel . Maar misschien dat je deze vraag beter in het Motorclub topic kunt stellen. Daar zitten (waaronder ik) zo'n 5-6 mensen met een Alp inmiddels.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:44 schreef picodealion het volgende:
Stond trouwens een erg mooit TransAlp te shinen bij het CBR, ook geen verkeerde dingetjes. Maar volgens mij ook niet echt om op te beginnen, wel;?
Ik zou bij een Divje vanaf de 100, 120k mijn twijfels gaan krijgen. Zat van die dingen die twee keer om de klok gaan. Informeer even bij lipjes anders over die dingen.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:37 schreef picodealion het volgende:
[..]
Beide, zie ik al.
[..]
Dus niet druk maken om die kilometerstand zeg jij? Diversion stond namelijk eigenlijk wel vast voor me, tot hij met dit verhaal kwam.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 4 april 2013 11:01 schreef picodealion het volgende:
[..]
Dat vond ik ook, dus ik ben maar gewoon even geslaagd zonet .
Ah, ik heb AVB gedaan op een oefenterrein van de rijschool zelf, maar dat zullen alleen de grote scholen zo hebben.quote:Op zaterdag 6 april 2013 13:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, maar we moesten eerst naar locatie
Thanksquote:Op zaterdag 6 april 2013 13:18 schreef picodealion het volgende:
[..]
Ah, ik heb AVB gedaan op een oefenterrein van de rijschool zelf, maar dat zullen alleen de grote scholen zo hebben.
Tof, succes emee .
Had ik ook verwacht eigenlijk, maar we gingen gewoon. Ik vond het wel prima, en het ging ook vrij makkelijk eigenlijk. Alleen afslaan is nog ff wennen, door alle handelingen die je moet doen (remmen, terugschakelen e.d.).quote:Op zaterdag 6 april 2013 13:15 schreef BlackLining het volgende:
En dat klinkt aardig lomp ja onderweg naar het AVB terrein dan? Ik zat toen nog bij de instructeur achterop. Terugweg mocht ik wel zelf rijden.
Addicted dusquote:Op zaterdag 6 april 2013 19:20 schreef Cobratjuh het volgende:
Try the bike was super ging ook super goed. 20 April 2de rijles. Vandaag al wel zelf vanaf de rijschool naar de parkeerplaatst gereden en weer terug super spannend nog nooit op de weg gereden. Op de parkeerplaats veel bochtjes gedaan en rondjes rijden dus echt gevoel van de motor krijgen. (nu heb ik wel stiekem eens vaker gereden maar dat is compleet anders) Het was dan ook best wel eng om de heel kort een halve bocht te draaien. Dus de motor plat drukken met je benen maar dat is puur wennen zegt de instructeur, dus dat komt wel goed.
Binnenkort effe shoppe voor een helm en eigen handschoenen want dat wil ik wel asap voor elkaar hebben.
Maar nu eindelijk door gepakt dus het lessen is begonnen YEAH
Tofquote:Op zaterdag 6 april 2013 19:20 schreef Cobratjuh het volgende:
Maar nu eindelijk door gepakt dus het lessen is begonnen YEAH
Als je een beetje logisch denkt, kun je daaraan niet veel fout doen. Alleen zorgen dat je zelf niet meer naar voren gaat, maar rechtop blijft zitten.quote:Op zaterdag 6 april 2013 23:57 schreef muhahaha het volgende:
Het weer zat goed mee, rond de 5 graden en volop zon.
De examinator was ook vrij relaxed en ik had de mazzel dat ik me niet had gerealiseerd dat ik de noodstop niet mocht falen. . Al met al was ik er vrij nuchter onder.
Klopt, hij ging ook bij de eerste poging meteen goed. Alleen als je je realiseert dat je niet mag falen kun je last krijgen van extra spanningen.quote:Op zondag 7 april 2013 00:04 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Als je een beetje logisch denkt, kun je daaraan niet veel fout doen. Alleen zorgen dat je zelf niet meer naar voren gaat, maar rechtop blijft zitten.
Ik dacht al, wat zie ik de laatste tijd veel n00bs op de weg. Maar dat zijn jullie dus.quote:Op zondag 7 april 2013 00:19 schreef BlackLining het volgende:
Ah, krijgen we dan zo nog wat meer Bossche beschaving in het motortopic?
Ik rij nog met een L achterop.quote:Op zondag 7 april 2013 00:25 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik dacht al, wat zie ik de laatste tijd veel n00bs op de weg. Maar dat zijn jullie dus.
Dat maakt je een officiële n00bquote:
Whehe, dat is nog een grotere faal dan het hele Nederlandsche rijbewijsbeleid bij elkaar.quote:
Dat krijg je volgens mij pas echt zodra je meer met de motor durft te doen. Hem durven af te schuinen.quote:Op zaterdag 13 april 2013 21:14 schreef Piles het volgende:
Jullie nog tips hoe het heupgevoel er in te krijgen? Vandaag mn 3e les (5/6 uur) en kantelen gaat nog steeds niet best Dan is geen brommerervaring toch wel een nadeel blijkbaar.
Ja, dat zit er echt nog niet in. Trekkend houden lukt ook niet altijd, en dan gaat afschuiven ook niet natuurlijkquote:Op zaterdag 13 april 2013 21:18 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Dat krijg je volgens mij pas echt zodra je meer met de motor durft te doen. Hem durven af te schuinen.
Nee, dat niet. Hij liet het wel ff zien. Maar ik klooi nu ook gewoon te veel met de snelheid (gas houden en afremmen met voetrem). En dan lukt een halve draai nietquote:Op zaterdag 13 april 2013 21:21 schreef tralalala het volgende:
Al bij de instructeur achterop geweest? Dan pas krijg je in de gaten hoe schuin je kan gaan en hoe scherp je kan sturen.
Eerst een aanloop nemen en zorgen dat je iets boven de 2000 toeren zit. Wat je met je voetrem en koppeling kunt regelen. Gas constant houden. Draai naar links bij tweede pion ff een tikje met je stuur naar rechts en vervolgens weer naar links. Zo laat je de motor wat makkelijk in positie vallen. Zorgen dat je met het stepje je motor wegduwt en rechtop blijven zitten. En vervolgens kijken waar je naartoe gaat.quote:Op zaterdag 13 april 2013 21:32 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Hij liet het wel ff zien. Maar ik klooi nu ook gewoon te veel met de snelheid (gas houden en afremmen met voetrem). En dan lukt een halve draai niet
Mijn instructeur had een vrij duidelijke mening daarover; "meer neuken"quote:Op zaterdag 13 april 2013 21:14 schreef Piles het volgende:
Jullie nog tips hoe het heupgevoel er in te krijgen? Vandaag mn 3e les (5/6 uur) en kantelen gaat nog steeds niet best Dan is geen brommerervaring toch wel een nadeel blijkbaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
Dan zou ik toch eens achterop stappen . Dat helpt wel een beetje.quote:Op zaterdag 13 april 2013 21:32 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Hij liet het wel ff zien. Maar ik klooi nu ook gewoon te veel met de snelheid (gas houden en afremmen met voetrem). En dan lukt een halve draai niet
dit!quote:Op maandag 15 april 2013 08:25 schreef Anne het volgende:
[..]
Dan zou ik toch eens achterop stappen . Dat helpt wel een beetje.
quote:Op maandag 15 april 2013 01:43 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Mijn instructeur had een vrij duidelijke mening daarover; "meer neuken"Baas.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
Ik kreeg te horen dat je ook meer je linkerbil / rechterbil (afhankelijk van welke kant je op draait) van het zadel moet tillen. Dan kan je de draai i.i.g makkelijker maken.quote:Op zaterdag 13 april 2013 21:47 schreef Piles het volgende:
Ja, de theorie is bekend. Nu de praktijk nog
Achterwiel omhoog bij het remmen? Dat is best nog knap . Als je te hard remt, gaat je voorwiel meestal blokkeren en glijden, waardoor je vertraging weg is.quote:Op maandag 22 april 2013 16:08 schreef Cobratjuh het volgende:
2de lesje gehad zaterdag. Snelle slalom en remproef gedaan. Uiteraard 0,0 vertrouwen der in alle pionnetjes met de slalom om gereden omdat ik de "zwaai" der niet in had zitten daarna moest ik met 1 hand losrijden en wijzen waar ik heen wou nouwja dan "valt" de motor van zelf wel om. was alleen maar mooi natuurlijjk want toen was het ijs gebroken en kon het zwaaien en vallen beginnen met de motor nou was SUPER VET is dat gevoel zeg damn ik heb een paar x het stepje aan de grond gereden en me schoenen zijn afgeschaafd naja toen de slalom natuurlijk doen ging super. Daarna moest er geremd worden ook schrikken natuurlijk want het wieltje kwam achter om hoog. Toen dacht ik o o wat gebeurt er nu maar je moet schijnbaar de achterrem er bij gebruiken en toen ging het wel goed kan niet wachten tot de volgende les
Nouja ik deed het niet express het was wel goed schrikken iig de les van zaterdag is verplaatst naar vandaag dus effe zien hoe het vanavond gaat hopen dat het droog blijftquote:Op maandag 22 april 2013 16:39 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Achterwiel omhoog bij het remmen? Dat is best nog knap . Als je te hard remt, gaat je voorwiel meestal blokkeren en glijden, waardoor je vertraging weg is.
Wacht maar tot je een motor met kuipruit hebt, dan is 120 langzaam.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:54 schreef Piles het volgende:
Vanochtend anderhalf uur rond Almere en het Gooi gereden Heerlijk na die AVB
En doodeng, 120 met tegenwind op de snelweg Maar ging echt lekker
Hopen dat volgende keer de pionnen allemaal blijven staan bij AVB, dan komt het vast goed
Dit .quote:Op dinsdag 23 april 2013 09:59 schreef lipjes het volgende:
[..]
Wacht maar tot je een motor met kuipruit hebt, dan is 120 langzaam.
Was namelijk bij mij ook, gelest op een naked, kocht mijn huidige sport/tour en rijd op de snelweg eigenlijk altijd wel tussen de 130 en 150
Ik ben nog druk bezigquote:
True, al geloofde een collega me toen ik na de eerste les zei dat ik nog met zijwieltjes reedquote:
Die werken goed jaquote:Omkieperen is niet erg; daar zijn het lesbrommers voor, en die beugels zitten er niet voor niks op
Ik denk het wel... ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van motorrijscholen, die zullen nu met het goede weer pas echt goed gaan merken dat er weinig mensen opstappen.quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
Hoe staat het bij jullie met het lessen ?quote:
Ik les nu gemiddeld eens in de 1,5 week een uurtje Examenaanvraag voor AVB is de deur uit, maar door de ongelukkige overlap van vakanties zal dat pas ergens eind juli begin augustus worden gok ik.quote:Op donderdag 23 mei 2013 08:37 schreef Anne het volgende:
Stil hier..
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Hoe staat het bij jullie met het lessen ?
Oei. Geen tijd om meer te lessen in die 1,5 week? Of vindt je dat zelf fijn?quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik les nu gemiddeld eens in de 1,5 week een uurtje Examenaanvraag voor AVB is de deur uit, maar door de ongelukkige overlap van vakanties zal dat pas ergens eind juli begin augustus worden gok ik.
Tijd tekort inderdaadquote:Op donderdag 23 mei 2013 10:33 schreef Anne het volgende:
[..]
Oei. Geen tijd om meer te lessen in die 1,5 week? Of vindt je dat zelf fijn?
Zonde he.quote:
Ietsje te hard? Als in 130 waar je 100 mag, of 85 waar je 80 mag?quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:47 schreef muhahaha het volgende:
Maandag het AVD examen en dan hoop ik echt klaar te zijn. Vandaag een les gehad en dat ging prima. Beetje op de snelheid blijven letten, ik ga nog wel eens ietsjes te hard.
Dat laatste.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:19 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ietsje te hard? Als in 130 waar je 100 mag, of 85 waar je 80 mag?
Heb jij die commissievergadering gevolgd? Ik les op het moment helemaal niet, heb net toevallig het aanvraagformulier van de onvrijwillige tegemoetkoming a 150¤ op de bus gedaanquote:Op donderdag 23 mei 2013 17:50 schreef lezut het volgende:
[..]
Zonde he.
Farshad Bashir heeft weer een aantal vragen ingediend m.b.t. de wijzing van het motorrijbewijs, o.a. over de coulanceregeling die door het CBR uitgerold is. Binnen 3 weken weer antwoord van Schultz.
Niet veel, minister heeft er ongeveer 15 seconden wat over gezegd en dat was in de strekking van; neuj, we doen er niets aan.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:08 schreef Wokkel1982 het volgende:
[..]
Heb jij die commissievergadering gevolgd? Ik les op het moment helemaal niet, heb net toevallig het aanvraagformulier van de onvrijwillige tegemoetkoming a 150¤ op de bus gedaan
Weet iemand wat er in bovenstaande commissievergadering precies gezegd is?
Als je dat doet, zeggen ze bij het cbr dat je niet te snel moet rijden. Hou je je aan de snelheid, dan zeggen ze dat je best wat vlotter mag rijden op de motor... rare luiquote:Op donderdag 23 mei 2013 21:47 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dat laatste.
60 waar je 50 mag,
70 waar je 60 mag,
80 waar je 70 mag.
Haha, ik had inderdaad wel eens een update kunnen plaatsen. Heb mn rijbewijs in november gehaald en rij sinds begin dit jaar met ontzettend veel plezier rond op een Honda CBR 600 F!quote:Op donderdag 23 mei 2013 08:37 schreef Anne het volgende:
Stil hier..
[..]
Hoe staat het bij jullie met het lessen ?
Gave bike!quote:Op zondag 26 mei 2013 23:45 schreef r2dGeert het volgende:
[..]
Haha, ik had inderdaad wel eens een update kunnen plaatsen. Heb mn rijbewijs in november gehaald en rij sinds begin dit jaar met ontzettend veel plezier rond op een Honda CBR 600 F!
Dit is het monster;
[ afbeelding ]
Verschilt per examinator. Toen mijn instructeur zag wie ik had fluisterde hij me al in dat ik stevig door moest rijden. Bij zijn praatje zei hij nog "we gaan motorrijden, dus vooral niet te langzaam he!"quote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:28 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Als je dat doet, zeggen ze bij het cbr dat je niet te snel moet rijden. Hou je je aan de snelheid, dan zeggen ze dat je best wat vlotter mag rijden op de motor... rare lui
Dan heb ik je bij deze even uit de openingspost gesloopt .quote:Op zondag 26 mei 2013 23:45 schreef r2dGeert het volgende:
[..]
Haha, ik had inderdaad wel eens een update kunnen plaatsen. Heb mn rijbewijs in november gehaald en rij sinds begin dit jaar met ontzettend veel plezier rond op een Honda CBR 600 F!
Dit is het monster;
[ afbeelding ]
Succes vandaag!quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:47 schreef muhahaha het volgende:
Maandag het AVD examen en dan hoop ik echt klaar te zijn. Vandaag een les gehad en dat ging prima. Beetje op de snelheid blijven letten, ik ga nog wel eens ietsjes te hard.
Geslaagd.quote:
Kei goed! Gefeliciteerd !quote:Op maandag 27 mei 2013 15:07 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Geslaagd.
Geen op of aanmerkingen. De examinator vond me als een Adonis rijden.
Dank je, morgen meteen het rijbewijs gaan aanvragen.quote:
Gefeliciteerd! Welke categorie?quote:Op maandag 27 mei 2013 15:07 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Geslaagd.
Geen op of aanmerkingen. De examinator vond me als een Adonis rijden.
Verschilt denk ik per gemeente hoe snel ze dat in hun systeem zien en misschien houden ze daarom met opzet een werkdag wachten aan.quote:Op maandag 27 mei 2013 15:42 schreef einschtein het volgende:
Gefeliciteerd!
Ik kon gewoon direct dezelfde dag rijbewijs aanvragen, ondanks dat de examinator zei "kan morgen pas".
Tegenwoordig gebeurt het landelijk allemaal digitaal en wordt alles live gesynchroniseerd. Vroeger gebeurde het 1 keer per dag, om de systemen niet te over belasten.quote:Op maandag 27 mei 2013 15:44 schreef Anne het volgende:
[..]
Verschilt denk ik per gemeente hoe snel ze dat in hun systeem zien en misschien houden ze daarom met opzet een werkdag wachten aan.
Maar ik kon het diezelfde middag ook aanvragen in ieder geval .
quote:Op maandag 27 mei 2013 15:07 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Geslaagd.
Geen op of aanmerkingen. De examinator vond me als een Adonis rijden.
Proficiat! Al een eigen brommert?quote:Op maandag 27 mei 2013 15:07 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Geslaagd.
Geen op of aanmerkingen. De examinator vond me als een Adonis rijden.
Het is geen oude lesmotor.quote:Op maandag 27 mei 2013 18:05 schreef BlackLining het volgende:
Ik zou trouwens uitkijken met het overnemen van lesmotoren. Die zijn vaak enorm afgetrapt.
Nog niet, beetje rondkijken, proefritjes maken etc.quote:
Wachten tot je 24 bent, het bespaart je een hoop geld en gezeik met extra examens naar mijn mening. Wel balen dat je dan een jaar moet wachten. Zie maar zo: als je in januari begint aan je A2 zit je er 2 jaar aan vast voordat je op examen mag voor A. Om over A1 niet te beginnenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 22:03 schreef Obama het volgende:
Hallo mensen ik zit met het volgende dilemma, ben net 23 (05-2013) en wil graag motorrijden.
Maar vanwege de belachelijke regels moet ik voor mijn A1 gaan....oftewel scooter rijden.
Ik weet niet of ik nu moet wachten tot:
A: januari en dan voor mijn A2 te gaan. (http://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=415)
B: ik 24 (5-2014) word en dan voor mijn A af te rijden
of toch :
C: Toch mijn A1 halen.
Optie A of B pakken. 35 kW is op zich goed te doen. Je moet je dan bedenken of je later nog een keer een examen wilt betalen voor vol vermogen als je 35 zat bent. Heb je (op termijn) dat geld ervoor over om 5 maanden eerder te rijden? Een A1 rijbewijs met 11 kW moet je echt niet willen. Dat heeft werkelijk niets meer met motorrijden te maken.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 22:03 schreef Obama het volgende:
Hallo mensen ik zit met het volgende dilemma, ben net 23 (05-2013) en wil graag motorrijden.
Maar vanwege de belachelijke regels moet ik voor mijn A1 gaan....oftewel scooter rijden.
Ik weet niet of ik nu moet wachten tot:
A: januari en dan voor mijn A2 te gaan. (http://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=415)
B: ik 24 (5-2014) word en dan voor mijn A af te rijden
of toch :
C: Toch mijn A1 halen.
quote:Op dinsdag 28 mei 2013 23:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Optie A of B pakken. 35 kW is op zich goed te doen. Je moet je dan bedenken of je later nog een keer een examen wilt betalen voor vol vermogen als je 35 zat bent. Heb je (op termijn) dat geld ervoor over om 5 maanden eerder te rijden? Een A1 rijbewijs met 11 kW moet je echt niet willen. Dat heeft werkelijk niets meer met motorrijden te maken.
Persoonlijk zou ik de eerste optie nemen, maar ik moet er dan ook niet aan denken om vijf maanden geen motor meer te kunnen rijden. Het is even kijken of je nog zo lang kunt wachten tegen die tijd. Je hoeft natuurlijk niet meteen na twee jaar al je A rijbewijs te gaan halen. Ik zou gewoon A2 halen, en elke maand een klein bedragje apart zetten om na twee jaar A te halen. Zo kun je eerder rijden, kost het je in de praktijk nauwelijks extra, en er is niets mis met even op een begrensde motor wat ervaring opdoen.
Het is zeer jammer, maar ik denk inderdaad dat ik wacht tot mei volgend jaar als ik 24 word.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 23:24 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Wachten tot je 24 bent, het bespaart je een hoop geld en gezeik met extra examens naar mijn mening. Wel balen dat je dan een jaar moet wachten. Zie maar zo: als je in januari begint aan je A2 zit je er 2 jaar aan vast voordat je op examen mag voor A. Om over A1 niet te beginnen
De datum van afrijden is bepalend voor het rijbewijs, afrijden op je verjaardag is een prima plan dusquote:Op dinsdag 28 mei 2013 23:50 schreef Obama het volgende:
[..]
[..]
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 28 mei 2013 23:24 schreef Danger.Mouse het volgende:
Het is zeer jammer, maar ik denk inderdaad dat ik wacht tot mei volgend jaar als ik 24 word.
Het zal mij op zijn minst ¤230 euro kosten boven op een grote kostenpost dat bij motorrijlessen en aanschaf van motor en kledij komt kijken.
Hebben jullie enig idee als ik al mag lessen met 23 jaar voor een A rijbewijs, zodat ik op mijn verjaardag mag afrijden?
Ok bedankt!quote:Op dinsdag 28 mei 2013 23:51 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
De datum van afrijden is bepalend voor het rijbewijs, afrijden op je verjaardag is een prima plan dus
Nee, dat is nu juist nog niet duidelijk. Voor A1 en A2 geldt dit wel maar voor Azwaar wordt niet specifiek benoemd dat je op je 23e mag beginnen met lessen. Dit is ook één van de onderwerpen waarover laatst een vraag aan de minister is gesteld.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 23:51 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
De datum van afrijden is bepalend voor het rijbewijs, afrijden op je verjaardag is een prima plan dus
Volgens mij is dat goed te omzeilen indien je met een A2 motor de A-onbeperkt examens mag afleggen. Een motor met maximaal 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:21 schreef lezut het volgende:
[..]
Nee, dat is nu juist nog niet duidelijk. Voor A1 en A2 geldt dit wel maar voor Azwaar wordt niet specifiek benoemd dat je op je 23e mag beginnen met lessen. Dit is ook één van de onderwerpen waarover laatst een vraag aan de minister is gesteld.
Ik zou overigens gewoon wachten tot je in mei 2014 24 wordt... dan ben je direct van al het gezeik af. (of nouja, dan begint het gezeik met het CBR juist, maar dat terzijde)
Het CBR hoeft niet te weten dat je lest totdat je examen aflegt, of zeg ik nu iets heel kroms?quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:21 schreef lezut het volgende:
[..]
Nee, dat is nu juist nog niet duidelijk. Voor A1 en A2 geldt dit wel maar voor Azwaar wordt niet specifiek benoemd dat je op je 23e mag beginnen met lessen. Dit is ook één van de onderwerpen waarover laatst een vraag aan de minister is gesteld.
Ik zou overigens gewoon wachten tot je in mei 2014 24 wordt... dan ben je direct van al het gezeik af. (of nouja, dan begint het gezeik met het CBR juist, maar dat terzijde)
Nee precies, daar heeft het CBR helemaal niks mee te maken. Gewoon lekker een maandje van tevoren beginnen. Theorie kun je ook alvast halen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:54 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Het CBR hoeft niet te weten dat je lest totdat je examen aflegt, of zeg ik nu iets heel kroms?
CBR niet, maar de verzekering van de motorrijschool wel. De regels zijn er nu niet helder overquote:Op woensdag 29 mei 2013 19:54 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Het CBR hoeft niet te weten dat je lest totdat je examen aflegt, of zeg ik nu iets heel kroms?
Ik zie het verband tussen lessen en het afrijden in verband met het huidige stelsel van regels niet.quote:Op woensdag 29 mei 2013 20:06 schreef lezut het volgende:
[..]
CBR niet, maar de verzekering van de motorrijschool wel. De regels zijn er nu niet helder over
Heb je al een datum?!quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:13 schreef Tommzzz het volgende:
Ik ben nu bezig met AVD lessen! Bijna klaar voor het examen!
Dat soort acties zou ik zelf nooit vertrouwen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:52 schreef Obama het volgende:
[..]
Volgens mij is dat goed te omzeilen indien je met een A2 motor de A-onbeperkt examens mag afleggen. Een motor met maximaal 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg.
Maar dat is inderdaad een goede vraag, die ik tijdig moet voorleggen bij mijn toekomstige rijschool.
Voor de mensen die nu in de omgeving van Amsterdam willen lessen:
¤ 424 voor 12 motorrijlessen inclusief een AVD, AVB en theorie-examen (waarde ¤ 1095)
http://www.groupon.nl/dea(...)ID=FR_CP_361_225_1_1
¤ 399 voor 14 motorrijlessen met examen AVB & AVD (waarde ¤ 873)
http://www.groupon.nl/deals/amsterdam/ART-Rijschool/21873417
Heb mijn B ook via Groupon gehaald, scheelde me 250 euro.quote:Op donderdag 30 mei 2013 09:22 schreef staticdata het volgende:
[..]
Dat soort acties zou ik zelf nooit vertrouwen.
sorry zijn twee verschillende zie ik nu. Nee deze kan ik ook niet vindenquote:Op donderdag 30 mei 2013 09:58 schreef Anne het volgende:
Lijkt me sterk:
ART Rijschool
Boomhazelaaroord 29
1112 EA Diemen
Je zit in 't verkeerde topic .quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:30 schreef picodealion het volgende:
Zo, snelheidskabeltje bleek afgelopen vrijdag al afgeleverd te zijn. Kreeg donderdag een mailtje van Louis.de dat ze 'm gingen versturen, dus al met al erg snel geregeld.
Nu ik weer gewoon mijn snelheid kan zien en vergelijken met mijn toerental heb ik de afgelopen 2 weken toch flink te hard gereden . 4k in de 5 was zoals ik dacht inderdaad 90 km/h, 5k in de 5 was al iets meer dan 110 dan ik dacht en 6k is 140 ipv 130. Toch een flinke marge die ik over het hoofd zag. gelukkig kan ik nu weer zien hoeveel ik te hard rijd .
Volgens mij is daar echt geen lijn op te trekken. Ik heb hem gehaald na twee jaar auto te hebben gereden, en zelfs in 11 lessen. Ik ken genoeg mensen met veel meer ervaring die er langer over doen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:56 schreef muhahaha het volgende:
12 lessen is echt weinig, dan heb je waarschijnlijk ook al ervaring.
Dat laatste bedoelde ik dus... verkeersinzicht leer je pas echt door te gaan rijden.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Volgens mij is daar echt geen lijn op te trekken. Ik heb hem gehaald na twee jaar auto te hebben gereden, en zelfs in 11 lessen. Ik ken genoeg mensen met veel meer ervaring die er langer over doen.
Heb wel ook twee jaar schakelbrommer gereden, dus het gevoel van een tweewieler zat er wel in. Sequentieel schakelen ook, maar van de andere kant leer je jezelf op zo'n brommertje ook best veel verkeerde dingen aan.
Klopt.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:42 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dat laatste bedoelde ik dus... verkeersinzicht leer je pas echt door te gaan rijden.
vooral bewuster.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:47 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Klopt.
Al merk ik wel dat het verkeersinzicht gigantisch verbeterd als je gaat motorrijden. Ben sinds ik het motorrijbewijs heb ook een heel stuk beter geworden in auto rijden en goed anticiperen
Dat heb ik nog steeds... Ligt er misschien aan hoeveel je al gereden hebt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 23:56 schreef marc0871 het volgende:
[..]
vooral bewuster.
voordat ik ging lessen, had ik nog wel eens dat ik me de halve rit niet meer kon herinneren (woon/werk op de automatische piloot ).
daarna heb ik het nooit meer gehad.
Niet echt veel verschil. Een CBF600 is geen CBR600, meer een moderne CB500.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:36 schreef Erasmo het volgende:
Nu heb ik hiervoor op een CBF600 gelest maar ik denk dat een CB500 wat makkelijker te behandelen is?
Is ook vreemd, maar ik heb de wetstekst zelf onder ogen gehad afgelopen week. Daarin staat dat je A1 mag lessen vanaf je 17e, examen vanaf 18, A2 straks lessen vanaf 19, examen vanaf 20, maar A staat specifiek vermeld dat je 24 moet zijn om te lessen of af te rijden (tenzij je een A2 rijbewijs hebt)quote:Op woensdag 29 mei 2013 22:22 schreef Tankiej het volgende:
Als de rijschool een eigen terrein heeft voor de (AVB) lessen maakt het sowieso niks uit, dan mag je altijd beginnen met lessen. Het gaat er alleen om wanneer een rijschool dit niet heeft en je dus op de openbare weg rijdt.
Overigens had ik met de oude regeling lessen op de zware motor voordat ik 21 was en heb ik twee dagen na mijn 21e verjaardag AVB examen gedaan. Dit was geen enkel probleem en heb er ook nooit vragen over gehad. Ik zou het heel raar vinden als dat nu wel het geval is..
Het is inderdaad heel raar dat het bij A niet zou mogen.. Al hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, dan les je gewoon op een A2 motor (wanneer je die rechtstreeks kan halen vanaf 2014) en doe je daarna examen op een A motor. Voor AVB maakt die extra paar kw toch niet uit, dat ga je daar niet merken.quote:Op maandag 3 juni 2013 22:28 schreef lezut het volgende:
[..]
Is ook vreemd, maar ik heb de wetstekst zelf onder ogen gehad afgelopen week. Daarin staat dat je A1 mag lessen vanaf je 17e, examen vanaf 18, A2 straks lessen vanaf 19, examen vanaf 20, maar A staat specifiek vermeld dat je 24 moet zijn om te lessen of af te rijden (tenzij je een A2 rijbewijs hebt)
Overigens ook wel aardig om te weten allicht; er was nog onduidelijkheid over wat nou leidend is, de leeftijd of de rijervaring van 2 jaar... dat is dus het laatste. Dus op het moment dat je bijvoorbeeld op je 23e A2 haalt, mag je pas op je 25e via het 'light-examen' voor A zwaar afrijden. Dit 'light-examen' is een soort samenvoeging van de AVB en de AVD in één examen.
Mijn god.....faal .quote:Op maandag 3 juni 2013 22:28 schreef lezut het volgende:
[..]
Is ook vreemd, maar ik heb de wetstekst zelf onder ogen gehad afgelopen week. Daarin staat dat je A1 mag lessen vanaf je 17e, examen vanaf 18, A2 straks lessen vanaf 19, examen vanaf 20, maar A staat specifiek vermeld dat je 24 moet zijn om te lessen of af te rijden (tenzij je een A2 rijbewijs hebt)
Overigens ook wel aardig om te weten allicht; er was nog onduidelijkheid over wat nou leidend is, de leeftijd of de rijervaring van 2 jaar... dat is dus het laatste. Dus op het moment dat je bijvoorbeeld op je 23e A2 haalt, mag je pas op je 25e via het 'light-examen' voor A zwaar afrijden. Dit 'light-examen' is een soort samenvoeging van de AVB en de AVD in één examen.
Nee, dat is geen grote overgang. Dat scheelt maar een paar kw. Dat ga je alleen merken met het optrekken en snelweg rijden voor AVD. Maar aangezien jij eerst AVB moet halen, vermoed ik dat je het helemaal niet gaat merkenquote:Op maandag 3 juni 2013 23:14 schreef Obama het volgende:
[..]
Mijn god.....faal .
Ik baal er echt van dat ik als 23-jarige blijkbaar niet volwassen genoeg ben om motor te rijden, maar gedwongen word om een veredelde scooter te rijden.
Is het een grote overgang als ik op een A2 motor les en afrijd voor het A rijbewijs met een A motor?
Mag je met een A2-motor voor je A motor afrijden? of moet die groter dan een X-aantal KW groot zijn?
Ik kan echt niet wachten tot mn 24e om te beginnen met rijlessen.
Ah dat is jammer......misschien dat ik een rijschool vindt in Amsterdam die mijn illegale praktijken wil faciliteren .quote:Op maandag 3 juni 2013 23:28 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Nee, dat is geen grote overgang. Dat scheelt maar een paar kw. Dat ga je alleen merken met het optrekken en snelweg rijden voor AVD. Maar aangezien jij eerst AVB moet halen, vermoed ik dat je het helemaal niet gaat merken
Nee, dat mag niet. De A2 lesmotor moet minder vermogen hebben dan de A lesmotor. Hoeveel dat precies is weet ik niet uit mn hoofd, maar kan ik morgen wel opzoeken als je dat graag wil weten.
Van de andere kant heeft een 20 jarige die al twee jaar motor rijdt echt een enorm veel betere voertuigbeheersing dan jij met je 23 jaar.quote:Op maandag 3 juni 2013 23:14 schreef Obama het volgende:
[..]
Mijn god.....faal .
Ik baal er echt van dat ik als 23-jarige blijkbaar niet volwassen genoeg ben om motor te rijden, maar gedwongen word om een veredelde scooter te rijden.
Is het een grote overgang als ik op een A2 motor les en afrijd voor het A rijbewijs met een A motor?
Mag je met een A2-motor voor je A motor afrijden? of moet die groter dan een X-aantal KW groot zijn?
Ik kan echt niet wachten tot mn 24e om te beginnen met rijlessen.
Mja deze regeling is er omdat de overheid denkt dat jongere berijders een groter gevaar op de weg zijn. Dus totaal leeftijd gebonden, verder denk ik niet dat je tussen je 21e en 24e je significant volwassener gedraagt.quote:Op maandag 3 juni 2013 23:46 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Van de andere kant heeft een 20 jarige die al twee jaar motor rijdt echt een enorm veel betere voertuigbeheersing dan jij met je 23 jaar.
Oude regeling was prima al had A-beperkt 35kW mogen zijn en voor iedereen mogen gelden de eerste twee jaar. Ik ken er ook wel een die heeft meteen A gehaald op zijn 27e en schrok zich helemaal wild van de R1 die hij onder zijn kont kreeg. Rijdt nu op een 400'tje, met zijn A
Het gaat ook niet zozeer om het volwassen gedragen Het gaat om voertuigbeheersing. Met 25kW kun je alsnog met 100 door de bebouwde kom hoor.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:05 schreef Obama het volgende:
[..]
Mja deze regeling is er omdat de overheid denkt dat jongere berijders een groter gevaar op de weg zijn. Dus totaal leeftijd gebonden, verder denk ik niet dat je tussen je 21e en 24e je significant volwassener gedraagt.
Ik ben ook van plan om een simpele Honda CBF 500 of een F 650 CS aan te schaffen.
Tsjah, ik moet het nog mee maken.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het gaat ook niet zozeer om het volwassen gedragen Het gaat om voertuigbeheersing. Met 25kW kun je alsnog met 100 door de bebouwde kom hoor.
Er zit een groot verschil tussen auto's en motoren. In een auto zit je en draai je aan een wieltje. Een motor moet je beheersen. Sturen met je hele lichaam en niet alleen met je stuur. Een motor is daarnaast relatief aan het gewicht zó krachtig dat een te sterke motor jou als berijder zonder problemen kan afwerpen. Even te hard gas geven, kan gewoon betekenen dat je op je bek gaat. Daar is die regeling van begrenzingen voor. Even de kracht uit de motor halen, zodat je kan wennen aan het karakter van zo'n machine. En dat leer je door ervaring, niet door leeftijd.
Als jij de fout maakt om op een R1 bijvoorbeeld in zijn 1 of 2 het gas iets te ver open te zetten bij het inhalen bijvoorbeeld, schiet die motor gewoon onder je kont vandaan. Dat is wat men wil voorkomen.
Ik ben blonT, dat stond zelfs al in de openingspost vermeld !quote:
Maar waarom dan niet? A1 begrijp ik, dat heeft niks met motorrijden te maken, maar A2? Is 35kW met een acceleratie van 0-100 in 3,5s en een top van 200km/h niet genoeg?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:15 schreef Obama het volgende:
[..]
Tsjah, ik moet het nog mee maken.
Één ding weet ik zeker ik ga echt niet op een a1 of a2 motor zitten.
Voor de theorie hoef je het niet te laten. Kijk eens bij TrafficTrainer software, die methode vind ik nog beter dan Vekabest. Heb dat gebruikt voor zowel AM, B als A rijbewijzen en altijd iets van 2 of 3 fouten.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 13:01 schreef mitchelll0181 het volgende:
Pfff wil ook motor rijden maar kijk tegen dat theorie op,,
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:59 schreef Piles het volgende:
AVB binnen
Oefenen ging zo kut . Mn instructeur zag het niet eens meer zitten
Ik heb voor Brommercertificaat (AM bestond toen nog niet), B en A gewoon uit boeken geleerd. Elke keer met twee boeken; één theorieboek en één boek met oefenexamens. Ik heb alles de eerste keer gehaaldquote:Op dinsdag 4 juni 2013 13:06 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Voor de theorie hoef je het niet te laten. Kijk eens bij TrafficTrainer software, die methode vind ik nog beter dan Vekabest. Heb dat gebruikt voor zowel AM, B als A rijbewijzen en altijd iets van 2 of 3 fouten.
Overigens mag je al beginnen met lessen als je de theorie nog niet hebt, mits je al een autorijbewijs hebt dan.
Ik geloof dat je post niet veel met motorrijles te maken heeft, wellicht kan je het beter hier proberen: PTA / Motorclub topic #1110: Met een dik slot!quote:Op dinsdag 4 juni 2013 14:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
motoren ... zucht ....
0,0 oftewel nada noppes voor wat betreft MZ-GD-81 (m'n Honda CBR 600 RR)
ding was gejat terwijl ie onder een zeil op slot, stuurslot en ingeschakeld alarm in een afgesloten parkeergarage voor bewoners stond. 3 maanden in de stress gezeten vanwege de verzekeringsmaatschappij die moeilijk ging doen. ik mocht eerst bewijzen dat het ding een ART4 goedgekeurd slot had. en daarna dat het alarm wel werkte en gekeurd was.
Gewoon goed slot kopen en dat met factuur, originele sleutels en verpakking in de kluis leggen. Zorgen dat je een slijptol bij de hand hebt voor als de verzekering een doorgeslepen slot wil zien.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 14:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
o. hier een extra speciale les: koop een art4 gekeurd slot welke op de site van de stichting art staat. laat je alarm jaarlijks keuren en bewaar het certificaat goed. lees je verzekeringspolis tot op de letter voordat je die afsluit. bedenk dat als er een busje bij je motor kan komen, je motor van de ene op de andere dag weg kan zijn.
Kevlar? Anders idd te belachelijk voor woorden.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 21:55 schreef Piles het volgende:
Wat me vandaag wel opviel trouwens: leerling-rijders in spijkerbroek
Waarom staan rijscholen dat toe
Heb 2 x 2 leerlingen gezien vandaag, beide in spijkerbroek. Het leek me eigenlijk sterk dat dat look-a-like's zijnquote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:13 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Kevlar? Anders idd te belachelijk voor woorden.
Eerste AVB les mocht ik ook gewoon met spijkerbroek hoor. Voor die simpele oefeningetjes vind ik het niet zo erg...quote:Op dinsdag 4 juni 2013 21:55 schreef Piles het volgende:
Wat me vandaag wel opviel trouwens: leerling-rijders in spijkerbroek
Waarom staan rijscholen dat toe
Op de A6 vind ik het toch wat optimistischquote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:33 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Eerste AVB les mocht ik ook gewoon met spijkerbroek hoor. Voor die simpele oefeningetjes vind ik het niet zo erg...
Ja ok, dat zou niet moeten mogen nee. Alhoewel ik zelf ook amper met een motorbroek rij op de snelweg Moet toch eens die gewoonte afleren.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:34 schreef Piles het volgende:
[..]
Op de A6 vind ik het toch wat optimistisch
Dat leer je heel snel af als je reet over het asfalt rasptquote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:39 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ja ok, dat zou niet moeten mogen nee. Alhoewel ik zelf ook amper met een motorbroek rij op de snelweg Moet toch eens die gewoonte afleren.
Ik had bij de rijschool rijbewijs B gehaald en dat was goed bevallen, dus heb ik daar ook A gehaaldquote:Op woensdag 5 juni 2013 01:34 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoe hebben jullie je rijschool uitgekozen? Ik woon in Den Haag en het aanbod is groot maar waar moet ik opletten met keuzes maken?
Ditquote:Op woensdag 5 juni 2013 07:02 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik had bij de rijschool rijbewijs B gehaald en dat was goed bevallen, dus heb ik daar ook A gehaald
Je kan het slagingspercentage checken op http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp. Maar het slagingspercentage zegt natuurlijk niet alles. Ik zou vooral zoeken naar ervaringen van leerlingen van die rijschool.
Veel mensen zeggen altijd 'zoek een rijschool met een knmv instructeur, dat is altijd goed'. Maar dan doe je alle andere rijscholen te kort en geef je die knmv instructeur wellicht teveel eer...
Zoek naar ervaringen, beoordelingen, reviews van rijscholen van (oud)-lessers van die rijschool. Dat zegt in mijn ogen het meeste
Gefeliciteerd ! Welke oefeningen moest je doen? En allemaal goed gegaan?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:59 schreef Piles het volgende:
AVB binnen
Oefenen ging zo kut . Mn instructeur zag het niet eens meer zitten
En de verkopen gingen al zo goed.quote:Uit cijfers van het CBR blijkt, dat in het eerste kwartaal van 2013 het aantal theorie examens voor het motorrijbewijs (A1 en A) ten opzichte van die periode in 2012 met 45% is afgenomen. Het aantal examens voertuigbeheersing (AVB) is met 36% afgenomen. Het aantal examens verkeersdeelneming (AVD) lag hoger, naar wij vermoeden doordat veel beginnende motorrijders nog snel voor 19 januari 2013 hebben afgereden. Meer over motorrijexamens in het volgende Mag-a-zine.
Ik las het laatst al, dit is natuurlijk ook wel wat de verwachting was. Ze willen geen mensen meer op de motor hebben..quote:Op woensdag 5 juni 2013 09:45 schreef lipjes het volgende:
Iemand dit al gelezen?
[..]
En de verkopen gingen al zo goed.
Wat een faal dat nieuwe rijbewijs.
Achtje, met herkansing.quote:Op woensdag 5 juni 2013 08:34 schreef Anne het volgende:
[..]
Gefeliciteerd ! Welke oefeningen moest je doen? En allemaal goed gegaan?
Goed bezigquote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:59 schreef Piles het volgende:
AVB binnen
Oefenen ging zo kut . Mn instructeur zag het niet eens meer zitten
Yep, en daarna gaan zeiken dat er veel minder motoren worden verkocht en dat motorrijdend nederland vergrijstquote:Op woensdag 5 juni 2013 09:53 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik las het laatst al, dit is natuurlijk ook wel wat de verwachting was. Ze willen geen mensen meer op de motor hebben..
Nu zul je straks wel zien dat alles weer wat duurder wordt bij het CBR, om de vermindere inkomsten weer wat op te vullen
En dan 11KW of onbeperkt?quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:11 schreef Piles het volgende:
En de verplichte natuurlijk, die had ik allemaal in 1 keer. Vooral verbazing bij eerste oefening, langzame slalom. Die lukte totaal niet bij het oefenen
Niet echt een verrassing. De 11kw motor klinkt ook meer als een opgevoerde snorbrommer.quote:Op woensdag 5 juni 2013 09:45 schreef lipjes het volgende:
Iemand dit al gelezen?
[..]
En de verkopen gingen al zo goed.
Wat een faal dat nieuwe rijbewijs.
Reed er laatst achter 1 met een Fiat Panda 1.2.quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:32 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Niet echt een verrassing. De 11kw motor klinkt ook meer als een opgevoerde snorbrommer.
Gelukkigquote:
Bij het lessen raakte ik die gast op de snorbrommer op de snelweg altijd kwijt.quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:40 schreef lipjes het volgende:
Reed er laatst achter 1 met een Fiat Panda 1.2.
Haalde hem nog in ook.
oe, rechtuit maar ik dacht dat het om bochtenwerk ging?quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:42 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Bij het lessen raakte ik die gast op de snorbrommer op de snelweg altijd kwijt.
Ik laat hem toch ook in zijn waarde? Ik raak hem alleen kwijt omdat ik sneller accelereer...quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:46 schreef BertV het volgende:
[..]
oe, rechtuit maar ik dacht dat het om bochtenwerk ging?
Een echt mooi weggetje in de Ardennen en 11kw is heerlijk.
Tuurlijk, de regeling is belachelijk, maar laat de fanatiekelingen in hun waarde die niet kunnen wachten.
Ik raakte andere lessers op een zelfde motor (vol vermogen) al kwijt bij het optrekken voor een snelweg. Op de één of andere manier reed ik altijd samen met mensen die niet gebruik wisten te maken van het snelle optrekken van een motorquote:Op woensdag 5 juni 2013 10:42 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Bij het lessen raakte ik die gast op de snorbrommer op de snelweg altijd kwijt.
Dat is geen kunst en lijkt me ook niet het vermelden waard +quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:53 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Ik laat hem toch ook in zijn waarde? Ik raak hem alleen kwijt omdat ik sneller accelereer...
Ja ach, daar zijn de lessen voor he.quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:57 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik raakte andere lessers op een zelfde motor (vol vermogen) al kwijt bij het optrekken voor een snelweg. Op de één of andere manier reed ik altijd samen met mensen die niet gebruik wisten te maken van het snelle optrekken van een motor
Heb ik op je pik gestaan ofzo?quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:57 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat is geen kunst en lijkt me ook niet het vermelden waard +
Een ervaren motorrijder met 11kw rijdt een groentje eruit op een echt leuk stuurweggetje.
Ik stoorde me juist aan het vergelijken, excuses.quote:
Dat was niet denigrerend bedoelt, integendeel. Ik vind de regeling juist iets te streng. In mijn opinie is het gevaarlijk om met een 11kw motor op de snelweg te gaan rijden, je kunt amper harder dan 100 km/u waardoor je constant wordt ingehaald terwijl je wel iets harder gaat dan het vrachtverkeer.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:00 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik stoorde me juist aan het vergelijken, excuses.
Ik heb het dan over mensen die al langer AVD les hadden dan mijquote:Op woensdag 5 juni 2013 10:58 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Ja ach, daar zijn de lessen voor he.
Ik schakelde in het begin ook te snel door.
[..]
Daar ben ik het mee eens, 11kw is niet geschikt voor beginners.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:04 schreef BertV het volgende:
Juist beginners zouden meer dan 11kw moeten hebben. Gek genoeg gevaarlijker dan de eerdere 25kw.
Met ervaring kun je het beperkte vermogen nog wel corrigeren door goed in te schatten wanneer je moet invoegen. Snelweg rijden is goed te doen zolang je maar rechts blijft en in het snotje houdt wanneer je kunt inhalen.
Probleem is dat je niet voldoende mee kan komen met het overige verkeer waardoor je soms mensen in de weg zal zitten. Vorige week nog een rare blik gekregen omdat ik in de auto niet snel genoeg inhaalde.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:04 schreef BertV het volgende:
Juist beginners zouden meer dan 11kw moeten hebben. Gek genoeg gevaarlijker dan de eerdere 25kw.
Met ervaring kun je het beperkte vermogen nog wel corrigeren door goed in te schatten wanneer je moet invoegen. Snelweg rijden is goed te doen zolang je maar rechts blijft en in het snotje houdt wanneer je kunt inhalen.
Ik rij bijna alleen maar via B-wegen naar mijn werk. Zeker als automaat gaat dat prima met 11kw.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:20 schreef BlackLining het volgende:
Ach, zo'n 11kW fietsje is leuk speelgoed voor erbij. Als dagelijks vervoer of om ritten mee te rijden totaal ongeschikt.
Ik ga meteen voor A.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:04 schreef BlackLining het volgende:
Nice, succes beiden
nlboy, mooi fietsje zo'n Gladius 650 Worden nog niet zo heel lang gemaakt ook, dus hij kan nog niet heel erg afgetrapt zijn Maar wel meteen voor A dus, wel lekker.
Poem, ga jij voor A1 of meteen voor A?
Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen .quote:Op maandag 10 juni 2013 13:25 schreef Poem het volgende:
Afsluitend hebben we een ronde op de openbare weg gereden en wat is 45km/u dan weer hard!
Boh, 50quote:Op maandag 10 juni 2013 15:38 schreef picodealion het volgende:
[..]
Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen .
Succes en veel plezier beiden .
Daarom vertel ik er ook bij dat ik gedurende mijn cursus een steeds zwaardere motor ga rijden.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Boh, 50
Dat is zo'n snelheid die op mijn motor precies tussen twee versnellingen in zit. Of de versnelling is te hoog en dan loopt ie niet lekker op 2500rpm, of de versnelling is te laag en dan zit ie op 5000rpm net in het gebied waar hij even verschrikkelijk snel het gas oppikt zodat ie bij de kleinste draaiing van de pols meteen gaat stampen
Wel apart trouwens, beginnen op 125cc en dan zwaar af willen rijden. Zit nogal verschil in namelijk. Niet alleen qua vermogen maar ook qua gewicht, en dat speelt nogal een rol bij de AVB oefeningen.
Dat was met autorijden net zo.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:38 schreef picodealion het volgende:
[..]
Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen .
Succes en veel plezier beiden .
Ja, dat weet ik, maar er zit nogal een verschil tussen zware en lichte motor Met name in de oefeningen die je moet gaan doen voor het AVB examen. Die wil je eigenlijk gewoon steeds op dezelfde motor doen, aangezien je daarbij erg afhankelijk bent van het karakter van de motor. Op een 125cc motor met bijbehorend laag gewicht gaat dat waarschijnlijk wat makkelijker dan op een zware motor.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:19 schreef Poem het volgende:
[..]
Daarom vertel ik er ook bij dat ik gedurende mijn cursus een steeds zwaardere motor ga rijden.
Ik zal ook niet van een lichte motor direct naar een zware gaan, er zijn ook tussenmaten.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:24 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik, maar er zit nogal een verschil tussen zware en lichte motor Met name in de oefeningen die je moet gaan doen voor het AVB examen. Die wil je eigenlijk gewoon steeds op dezelfde motor doen, aangezien je daarbij erg afhankelijk bent van het karakter van de motor. Op een 125cc motor met bijbehorend laag gewicht gaat dat waarschijnlijk wat makkelijker dan op een zware motor.
Je staat er bij .quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:19 schreef nlboy het volgende:
Ik wil me ook graag aanmelden.
Eerste les: 15 maart 2013
Theorie: 12 april 2013
AVB: 2 mei 2013
AVD: NA (examen 11 juli)
Rijschool: Verkeersschool Kennedy, Amsterdam
Motor: Suzuki gladius 650
Met 50 rijden en vallen is nog steeds hard op de motor heur .quote:
Nee, maar er speelt meer mee. Model, zithouding, gewicht, gewichtsverdeling, geometrie, vermogen, etcetera. Dat wordt niet allemaal geleidelijk anders of 'zwaarder', dat verschilt gewoon per motor. Je instructeur zal wel weten waar hij mee bezig is, daar niet van, maar ik vind het gewoon bijzonder om verschillende motoren te gebruiken tijdens je lessen. Een motor, meer nog dan een auto, moet je samen een geheel mee vormen om hem goed te kunnen besturen Even een andere motor pakken is heel wat anders dan even de auto van de buurman lenen. Natuurlijk, het kan wel, maar je zult er echt nog even gevoel voor moeten gaan krijgen. Zeker als beginner.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:31 schreef Poem het volgende:
[..]
Ik zal ook niet van een lichte motor direct naar een zware gaan, er zijn ook tussenmaten.
Ik vertrouw er op dat ik voldoende tijd krijg om te oefenen met een zware motor.
Woensdag is dus mijn eerste 'echte' les, dank zal ik het concrete plan wel horen.
Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:04 schreef BlackLining het volgende:
Nice, succes beiden
nlboy, mooi fietsje zo'n Gladius 650 Worden nog niet zo heel lang gemaakt ook, dus hij kan nog niet heel erg afgetrapt zijn Maar wel meteen voor A dus, wel lekker.
Dat is snel!quote:
Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:31 schreef picodealion het volgende:
Ik zou niet weten of ik met mijn XJ de AVB nog steeds zomaar zou kunnen eigenlijk. Toch een flinke slag groter/zwaarder dan een CBF500 .
Dat komt me ook heel bekend voor . Ik leste dan ook op een volledig naked bike, nu rijd ik met een aardige kuip + hoog scherm voor me, pas bij de 140 ga ik een beetje verder voorover om achter mijn schermpje te schuilenquote:Op maandag 10 juni 2013 16:36 schreef nlboy het volgende:
[..]
Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten.
Ik bedoelde dan ook of ik het in 1 keer zou kunnen . Ik zal komend weekend eens het terrein hier in de buurt op sneaken om te proberen.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:39 schreef Anne het volgende:
[..]
Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan.
Eigenlijk zou iedereen na het behalen van zijn rijbewijs en het kopen van een motor eens een AVB-les met eigen motor moeten nemen .
Ik neem aan dat je rijinstructeur destijds ook wel eens wat voor deed op zijn motor? Of gebruikten die ook lesmotoren? De mijne in ieder geval niet.. Ik heb geen idee mee waar ze precies op reden, maar ze konden door voor een dikke toermotor.
Jup, een motor heeft een sequentiele constant-mesh bak. Dat wil technisch gezien zeggen dat de tandwielen in de bak van de motor altijd draaien. Je moet zo zien dat er voor elke versnelling een set tandwielen op twee assen zit. Op de ingaande as van de bak zitten alle tandwielen vast en draaien alle wielen dus altijd mee. Ze haken ook altijd in de tandwielen op de tweede uitgaande as (constant-mesh dus). Nu wil je altijd maar één van die sets (zo'n set vormt een versnelling) hebben. Daarom zit er op de 2e as een soort uitsteeksel wat je kunt bewegen over de lengte van de as. Die kun je vastklikken in de binnenkant van een tandwiel. Dan draait de as mee met dat wiel, en zit je in een versnelling.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:36 schreef nlboy het volgende:
[..]
Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten.
Klopt de motoren werken heel erg fijn. En idd meteen A (gelukkig oud genoeg), anders zou ik nog hebben gewacht met lessen.
Maar eentje heeft (al) problemen met de versnellingen (wilt soms moeilijk naar de 1. Mijn instructeur zegt dat je de motor al in z'n 1 moet hebben voordat je echt stil staat. Is dat zo? Met de auto laat ik die vaak uitrollen in z'n 2 bijvoorbeeld voor het geval het verkeerslicht opeens op groen springt.
Mijn rijinstructeur deed de oefeningen voor op de lesmotor. Zijn volg motor is een Honda Supermagna, niet de beste motor voor AVB oefeningenquote:Op maandag 10 juni 2013 16:39 schreef Anne het volgende:
[..]
Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan.
Eigenlijk zou iedereen na het behalen van zijn rijbewijs en het kopen van een motor eens een AVB-les met eigen motor moeten nemen .
Ik neem aan dat je rijinstructeur destijds ook wel eens wat voor deed op zijn motor? Of gebruikten die ook lesmotoren? De mijne in ieder geval niet.. Ik heb geen idee mee waar ze precies op reden, maar ze konden door voor een dikke toermotor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |