Agenten zijn dus bijna 10000 keer per jaar bij een ongeluk betrokken, lappen de training massaal aan hun laars en zijn 4 van de 5 keer de schuldige bij het voorzaakte ongeluk.quote:Ondanks het feit dat iedere agent tegenwoordig een speciale rijtraining moet volgen blijken de dienders nog vrijwel even vaak botsautootje te spelen als vijf jaar geleden. In 2012 waren bij een kleine 10.000 aanrijdingen agenten betrokken. De reden? Agenten verzuimen nog altijd de verplichte rijtraining te volgen.
Om precies te zijn waren er 9538 aanrijdingen in 2012 waarbij agenten betrokken waren en dat betekent dat er in vijf jaar tijd weinig veranderd is. De politietop vindt die daling niet groot genoeg en gezien het feit dat sinds 2011 iedere agent verplicht een speciale rijopleiding moet volgen is het resultaat inderdaad behoorlijk mager te noemen.
Wat het meest opmerkelijk lijkt is het aantal aanrijdingen waarvan de schuld bij de politie ligt: slechts in 1800 gevallen was het niet de schuld van een agent dat de aanrijding plaats vond. In een slordige 80% ligt de schuld dus bij de agent. De politie beroept zich daarbij op het feit dat de agenten “veel op de weg zijn, bij elke weerssituatie en ook bij achtervolgingen“. Fair enough, maar van mensen die veel op weg zijn mag je ook verwachten dat ze juist wat minder brokken maken. Overigens is er meestal alleen sprake van lichte materiële schade.
De politievakbond ACP stelt dat er te weinig tijd is voor de agenten om de trainingen ook daadwerkelijk te volgen. Hetzelfde zou overigens gelden voor de schiettrainingen, scary hè? Dat agenten verzuimen de rijvaardigheidstrainingen te volgen weten we echter al al bijna twee jaar dus het is verbazend te noemen dat daar geen (of te weinig) actie op wordt ondernomen.
Misschien -en ik roep maar wat hoor- zit het hem er ook een klein beetje in dat agenten zich nogal eens koning op de weg voelen, zoals bijvoorbeeld de twee dienders in een Touran die een paar dagen geleden met ongeveer 70 kilometer per uur door een 30 zone in Apeldoorn reden zonder signalen om vervolgens rustig te gaan tanken. Geef mensen bepaalde vrijheden en ze worden tot op het randje en daarover benut, agenten zijn ook maar mensen immers. Neem die vrijheden weg en het aantal ongevallen daalt, maar of we alle agenten aan de zwarte doos moeten willen hebben is ook weer de vraag.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:23 schreef Jordony het volgende:
[..]
De politie heeft een hele brede ontheffing wat betreft verkeersregels maar hier hebben ze gewoon niet afgeremd bij het kruispunt. Plus dat ze rijden in een onopvallende wagen is nog meer voorzichtigheid geboden zou je zeggen. Onoplettendheid bij de politie (en eigenlijk gewoon roekeloos gereden) maar spijtig genoeg bewijst dit ook weer dat het links en rechts kijken, ook na groen licht heel erg belangrijk is.
ga lekker elders lopen trollenquote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:44 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je mag toch helemaal geen ongeluk veroorzaken?
toch?
Ja, wat achteraf gelul. Achteraf is gebleken dat de noodsituatie niet zo nijpend is. Dus, dat maakt dit ongeluk erger?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:20 schreef VeX- het volgende:
Het is meer een klassiek geval dood door schuld.
Ik denk dat het OM ook niet hoog zal inzetten.
Geeft ook een goed beeld van de situatie.
Klopt; ze had een ontzichtbaarheidscape om, ze kwam uit het niets!quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, wat achteraf gelul. Achteraf is gebleken dat de noodsituatie niet zo nijpend is. Dus, dat maakt dit ongeluk erger?
'De politie mocht er niet zomaar vanuit gaan dat het slachtoffer zou stoppen', schrijft iemand een paar postings terug.
Op het moment dat de politie het kruispunt nadert, en het is op dat moment vrij, dan gaan ze er, m.i., terecht vanuit dat het overige verkeer de sirenes hoort. Het waren meerdere politie-auto's, lijkt me herrie genoeg.
Als dan zo'n brommermeisje niet oplet, of de sirenes niet hoort vanwege oordopjes (muziek), afgeleid door whatsappen, whatever, en plotseling de weg oversteekt, dan kan zo'n politie-auto niet meer stoppen. Zelfs niet als ze slechts 80 reden.
Als ik een ongeluk veroorzaak, is het dan nog een ongeluk? Een ongeluk is een ongeval wat zonder opzet gebeurd is lijkt me. Zodra er opzet in het spel is kan dat meer onder crimineel gedrag geplaatst worden.quote:
Zou je hiermee willen impliceren dat we de agenten strafrechtelijk moeten vervolgen of was een 'nee' voldoende?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:54 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Als ik een ongeluk veroorzaak, is het dan nog een ongeluk? Een ongeluk is een ongeval wat zonder opzet gebeurd is lijkt me. Zodra er opzet in het spel is kan dat meer onder crimineel gedrag geplaatst worden.
Volgens mij is er nog geen alu-hoedje gesignaleerd in het topic. Interesse?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:54 schreef Life2.0 het volgende:
heeft iemand al de optie geoppperd dat 'het spoedgeval' achteraf was verzonnen?
Ik wacht het nog even afquote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Volgens mij is er nog geen alu-hoedje gesignaleerd in het topic. Interesse?
Lastig, want als deze het protocol niet hebben gevolgd zijn zij min of meer verantwoordelijk voor het ongeluk (aangezien het protocol er is om dit soort situaties te voorkomen). Maar zij hebben dit ongeluk niet met opzet geforceerd (lijkt me) dus is het de vraag of dat protocol leidend is als het gaat om het aanwijzen van 'het zondebok'.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:56 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Zou je hiermee willen impliceren dat we de agenten strafrechtelijk moeten vervolgen of was een 'nee' voldoende?
Je snapt de definitie van het woord ongeluk niet?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:44 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je mag toch helemaal geen ongeluk veroorzaken?
toch?
Dat dacht ik dus ook...Zolang ze maar sirene en zwaailicht voeren hebben zij voorrangquote:Op zaterdag 16 maart 2013 17:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Sirene en zwaailicht gaat boven een groen stoplicht of welke voorrangsregel dan ook. Je kunt dus net zo goed stellen dat het meisje een ongeluk heeft veroorzaakt.
Volgens sommigen hier was het een gevaarlijk, onoverzichtelijk kruispunt.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Klopt; ze had een ontzichtbaarheidscape om, ze kwam uit het niets!
Ik zie eigenlijk nooit hulpdiensten volle bak een kruising over crossen, zij remmen altijd af om het haaks passerende verkeer de tijd te gunnen om te laten zien dat zij er door moeten. Anders is het vragen om moeilijkheden, zeker als je als politieauto met 100km/h uit een massa auto's schiet die stil staan voor rood.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens sommigen hier was het een gevaarlijk, onoverzichtelijk kruispunt.
Dus inderdaad, dan komt ze ahw uit het niets.
Je kunt niet verwachten dat hulpdiensten op kruisingen eerst 'links-rechts-links gekeken' zullen doen.
Neem je voorrang of hoor je dat te krijgen?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:03 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook...Zolang ze maar sirene en zwaailicht voeren hebben zij voorrang
Sommige mogen voorrang nemen, zoals bijvoorbeeld het arrestatieteam.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Neem je voorrang of hoor je dat te krijgen?
Dat geldt nog meer (want geen kwetstbaar evenwichtsvoertuig) voor auto'squote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat ik wél weet, is dat het stikt van de fietsers en scooterrijders in verkeer die alleen met zichzelf bezig zijn, in plaats van deelnemen aan het verkeer...
Oh?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Sommige mogen voorrang nemen, zoals bijvoorbeeld het arrestatieteam.
Jij vindt van niet?quote:
Tot voor kort kreeg je voorrang (of niet hihaho) en kon je dat niet opeisen of afdwingen met je penisgrootte, ik was niet op de hoogte van deze verandering en zal nu overal voorrang afdwingen, dankjequote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij vindt van niet?
Die mensen moeten noodzakelijk ergens heen, om de omgeving veiliger te maken.
Daar moet je als normale burger gewoon netjes voor stoppen.
Ik kan eerlijk gezegd geen argumenten verzinnen om het daar mee oneens te zijn, behalve het risico op verkeersboetes en verkeersongevallen dan.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:27 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Tot voor kort kreeg je voorrang (of niet hihaho) en kon je dat niet opeisen of afdwingen met je penisgrootte, ik was niet op de hoogte van deze verandering en zal nu overal voorrang afdwingen, dankje
Als je drukker bent met de muziek op je koptelefoon of met de berichtjes op je mobiel, ben je minder (of helemaal niet) met het verkeer bezig. De verkeersregels zijn verder duidelijk, wat betreft voorrang voor hulpdiensten...quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:20 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dat geldt nog meer (want geen kwetstbaar evenwichtsvoertuig) voor auto's
In hoeverre is dat relevant?
Nou het heel duidelijk: Men kan voorrang opeisen of men moet het krijgen; dit bepaalde in grote mate de schuld, waarom antwoord je niet de vraag; mag je voorrang opeisen of moet je het krijgen?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik kan eerlijk gezegd geen argumenten verzinnen om het daar mee oneens te zijn, behalve het risico op verkeersboetes en verkeersongevallen dan.
Maar voor de rest, moet je dat gewoon lekker doen als je je er goed bij voelt. Yolo !
Sorry, krijg de link niet juist gepost.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:31 schreef Montagui het volgende:
http://www.omroepbrabant.(...)n,+Memphis+van+Veen+(18)+dood+.aspx
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |