abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124070570
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 22:47 schreef Clubsoda het volgende:
Voorwaarde van de praktijk. Hij zat ook in het ziekenhuis en de verloskundigen deden alleen daar de bevallingen. Gewoon eerstelijns inderdaad.
Belachelijk.
Sorry :@ :P

ik neem aan dat je ook nog de keus had uit andere praktijken? dan kan ik me nog iets voorstellen bij die voorwaarden, dan kunnen ze het gooien op vrije keus om daar te gaan of bij een andere praktijk. Maar in principe is t wel wat gek. Je hebt recht om zelf te kiezen waar je bevalt. ben nieuwsgierig naar de praktijk, als je t niet erg vindt, wil je t dm'en?

Ik hoorde vanmiddag ook weer een verloskundige zeggen: "jaaa wij zeggen ook tegen onze cliënten dat de verloskundige die bij de bevalling is bepaald waar er bevallen gaat worden."
mn nekharen gingen recht overeind. Ik ben helemaal niet ultra-pro-thuisbevallen ofzo. (mooi is het wel he begrijp me niet verkeerd!) maar ik ben boven alles heel erg pro-vrije/eigen keus, en een verloskundige die me die mededeling zou doen bij de eerste intake, daar zou ik best recalcitrant van worden geloof ik :')
:)
pi_124070926
Ik had zeker vrije keus voor een andere praktijk :Y Sterker, er zijn in mijn woonplaats meerdere praktijken en heb bewust voor deze in een andere stad gekozen. En het staat heel duidelijk vermeld, op de website al, bij de intake nog eens. Ze doen geen thuisbevallingen en als je dat niet wilt, dan staat het je geheel vrij om ergens anders heen te gaan. Maar ik wilde sowieso een ziekenhuisbevalling en vond dit om verschillende redenen een praktische praktijk. En de verloskundige zei dus na de bevalling tegen me dat ik de volgende keer maar moest overwegen thuis te bevallen. Er was dus geen anti-thuisbevalsfeer. En achteraf gezien was het fijn, want als ik de vk had moeten bellen om eerst bij me thuis langs te komen, dan had ik de persweeën in de auto gehad. Ik dm je!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_124071115
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 22:57 schreef Clubsoda het volgende:
Ik had zeker vrije keus voor een andere praktijk :Y Sterker, er zijn in mijn woonplaats meerdere praktijken en heb bewust voor deze in een andere stad gekozen. En het staat heel duidelijk vermeld, op de website al, bij de intake nog eens. Ze doen geen thuisbevallingen en als je dat niet wilt, dan staat het je geheel vrij om ergens anders heen te gaan. Maar ik wilde sowieso een ziekenhuisbevalling en vond dit om verschillende redenen een praktische praktijk. En de verloskundige zei dus na de bevalling tegen me dat ik de volgende keer maar moest overwegen thuis te bevallen. Er was dus geen anti-thuisbevalsfeer. En achteraf gezien was het fijn, want als ik de vk had moeten bellen om eerst bij me thuis langs te komen, dan had ik de persweeën in de auto gehad. Ik dm je!
ah dat maakt het heel anders!
ik verwachte al min of meer een stad, het lijkt me dat je zo'n benadering niet kunt maken wanneer mensen de keus hebben uit eh enkel 1 praktijk :P
pi_124073752
Dananana gefeliciteerd *O* en wat een mooie cijfers voor je beide jongens.

Nieuwe zwangere gefeliciteerd!

Gulara tot binnenkort, hopelijk mag Pi snel naar huis.

Ik ben vanavond naar een info avond over borstvoeding geweest samen met vriend.
Duurde bijna 2 uur en moet zeggen dat een kwartier voor mij ook goed genoeg was. Dat was het kwartier over de diverse houdingen en leren hoe je een kindje aanlegt. Van sommige dingen werd ik zelfs recalcitrant. Het was namelijk nogal pro bv/anti fv. En laat Eva nou een fv kind zijn
Vooral de opmerking dat je nog beter kon roken en bv kon geven dan fv zorgde bij mij voor opstaande nekharen.

Oh en Eva mist later ws 10 punten op haar iq score, want kindjes die bv krijgen scoren kater bij een iq test gemiddeld 10 punten hoger. :6
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:52:58 #205
171422 LadyBlack
paint it black
pi_124074181
Jaaaaa dananana, daar zijn je jongetjes!! *O*

Wat een gewichten zeg! _O_

Heel veel geluk samen! *;
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:53:41 #206
171422 LadyBlack
paint it black
pi_124074228
Oh danic, dat zijn wel rare opmerkingen zeg :{
pi_124074778
Ja dat over dat roken kwam nav quizvragen aan het einde. Hierbij hoorde de vraag of je alles mocht eten en drinken bij bv. Toen vroegiemand hoe het zat met roken. En daar kwam dus dit antwoord uit. |:(

Vervolgens gaf ze aan dat drinken wel mocht. Een enkel glaasje en dan direct na de voeding zodat de alcohol uit je systeem is voor de volgende voeding. nou had ik dat al meer gehoord dus mijn aansluitende vraag was hoe lang het dan duurt voordat dat glas uit je systeem is.
Die vraag begreep ze niet 8)7
Ik: nou, als je iedere 4 uur voedt zal het wel uit je systeem zijn, maar je promoot voeden op vraag. Dus wat nou als je kindje al na 2 uur weer komt? Is die alcohol dan al opgelost?
Antwoord: zo vaak komen ze alleen in het begin (ja want regeldagen bestaan in onze regio niet ofzo....) en anders de voeding maar afkolven en weggooien :o
Nee das niet zonde!

Oh en dit was dus de lactatiekundige waar ik straks mijn vragen bij moet stellen :X
pi_124074885
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:05 schreef danic het volgende:
Ja dat over dat roken kwam nav quizvragen aan het einde. Hierbij hoorde de vraag of je alles mocht eten en drinken bij bv. Toen vroegiemand hoe het zat met roken. En daar kwam dus dit antwoord uit. |:(

Vervolgens gaf ze aan dat drinken wel mocht. Een enkel glaasje en dan direct na de voeding zodat de alcohol uit je systeem is voor de volgende voeding. nou had ik dat al meer gehoord dus mijn aansluitende vraag was hoe lang het dan duurt voordat dat glas uit je systeem is.
Die vraag begreep ze niet 8)7
Ik: nou, als je iedere 4 uur voedt zal het wel uit je systeem zijn, maar je promoot voeden op vraag. Dus wat nou als je kindje al na 2 uur weer komt? Is die alcohol dan al opgelost?
Antwoord: zo vaak komen ze alleen in het begin (ja want regeldagen bestaan in onze regio niet ofzo....) en anders de voeding maar afkolven en weggooien :o
Nee das niet zonde!

Oh en dit was dus de lactatiekundige waar ik straks mijn vragen bij moet stellen :X
Gewoon een andere bellen dan dus :Y)
pi_124075039
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:05 schreef danic het volgende:
en anders de voeding maar afkolven en weggooien :o
Zeker weten dat het echt een lactatiekundige was en niet gewoon een vbn of lll persoon? want dit vind ik nog het meest shocking eigenlijk..
afkolven heeft geen enkel nut.. :') als het uit je bloed is etc is het ook uit je melk.
pi_124075138
Nee er werd tegen mij gezegd dat de avond werd verzorgd door de lactatiekundige. Helaas hadden we haar introductie gemist omdat vriend de reistijd een beetje verkeerd had ingeschat. Was minutenwerk hoor, maar voelde toch niet goed dat wij nog kwamen aankakken terwijl zij al was begonnen.
pi_124075207
En na hoeveel tijd is het uit je bloed? Daar heb ik nog steeds geen antwoord op :')
pi_124075439
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:14 schreef danic het volgende:
En na hoeveel tijd is het uit je bloed? Daar heb ik nog steeds geen antwoord op :')
Uit mn hoofd dacht ik dat 2 uur per glas alcohol wordt aangehouden, als safe-zone

De site van Jellinek zegt anderhalf uur per standaard glas alcohol maar dat er verschillen zijn oa op basis van gewicht. Ze hebben een alcohol-calculator ( :')_! )
pi_124075579
Whahaha nou voordat ik bij jellinek aanklop.....ik ben toch al geen zuipschuit maar wilde het wel weten.
Thanks iig.
pi_124076168
Voor een glas staat een uur tot anderhalf uur.

Spuit 11, pardon :)
pi_124076589
t beïnvloedt wel je reactievermogen hè? :+
pi_124079528
Misschien is het mijn pro-bv-houding, maar ik heb exact dezelfde dingen gehoord tijdens de bv-info-avond hier, en vond het geen moment vervelend of stuitend eigenlijk.
pi_124079557
En afkolven als je een glaasje alcohol gaat nemen is toch een prima advies? Of mis ik nu iets, gezien het tijdstip?
pi_124080446
Volgens mij doelde ze voornamelijk op het weggooien, niet op het kolven.

Ik ga bewust geen borstvoeding geven en ik voel me er geen seconde schuldig over eigenlijk. Intussen wordt me hier aan alle kanten (vk, gyn, kraamzorg) verteld dat ik een goede keuze maak. Liever een relaxte mama dan een gestresste die bv geeft, zeggen ze.

Wel twee jaar geleden gestopt met roken. Dat vind ik dan wel weer het minste wat ik kon doen ;)

Wat is het stil he 's nachts zonder Gulara? Mis je wel een beetje hoor! :W
pi_124080455
Danana gefeliciteerd met e jongens *O*

Bubseltje mooie foto van je minimensje

Welkom nieuwe zwangere

Verder nog niet bijgelezen..komt straks wel als d nar school is :)
pi_124080529
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 03:36 schreef L-E het volgende:
En afkolven als je een glaasje alcohol gaat nemen is toch een prima advies? Of mis ik nu iets, gezien het tijdstip?
Afkolven van te voren is een prima advies..
Maar afkolven en weggooien heeft geen effect..
Het is niet zo dat je kolft en het dan weggooit dat alles uit de melk is.
Zodra het uit je bloed is dan is het ook uit je melk.
pi_124080536
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:46 schreef mignonne het volgende:
t beïnvloedt wel je reactievermogen hè? :+
Ik snap m nu pas! :D :D
Zwanger zijn, dát beïnvloedt je reactievermogen pas, pfff..

Ik wilde nog even zeggen dat ik ook heel pro borstvoeding ben. En pro flesvoeding.
Pro voeding dus eigenlijk :+
Ik ben blij dat t een keuze is. En dat ze op een bv avond nogal pro zijn lijkt me best logisch eigenlijk :)
pi_124080560
Goedemorgen! Ik had een geile seksdrooom :9~ en ik ben er nu nog een beetje rozig van :@ . Niet met mijn man, maar met een vader van het schoolplein..
pi_124080589
_O-
Ik hoor het al. Je was stiekem in de mood voor Steak & BJ day gister!
pi_124080594
Ik vind het een houding die nogal naar lactivisme neigt en daar heb ik persoonlijk weinig mee. Mensen die nog twijfelen en hun keus gaan baseren op oa die avond kun je op die manier behoorlijk tegen de haren instrijken.
Bovendien ben ik het niet eens met de stelling dat je nog beter kunt roken en bv geven dan kunstvoeding geven. Sec gezien is het wel zo qua immuunsysteem dat borstvoeding de voorkeur verdient boven kunstvoeding, ook als er gerookt wordt. Maar in de praktijk vind ik dat er nogal wat haken en ogen aan zitten. Persoonlijk ben ik fel anti-roken, naar mijn mening funest voor je gezondheid. En door zo'n stelling in te nemen als roken/bv vs kv, ga je voorbij aan de gevolgen van meeroken voor het kind. Een moeder kan best buiten roken en alles, maar dat weet je dus niet en daar wordt dan wat mij betreft weer te luchtig over gedaan.
pi_124080598
Dat van dat IQ stond zelfs in mijn iq-test- en assessmentboekjes. Daar spraken ze over 3 tot maximaal 5 punten in het uitzonderlijkste geval. Met een verwijzing naar de psychologische onderzoeken. 3 tot 5 punten is echt verwaarloosbaar. Die 10 punten lijken mij onzin.
pi_124080602
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:14 schreef Suikertante het volgende:
_O-
Ik hoor het al. Je bent helemaal in de mood voor Steak & BJ day!
uhhhh dat was gister :+
  vrijdag 15 maart 2013 @ 08:18:27 #227
378192 -mandy-
I am who I am
pi_124080641
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 20:27 schreef Juud79 het volgende:

Ik heb overigens gisteren gehoord dat ze in mijn ziekenhuis sinds kort een 'natuurlijke keizersnede' doen... *O*

Klinkt als het Martiniziekenhuis...

Heb de reportage gezien begin deze week, jammer dat ze dat in Assen 'nog' niet doen.

Dananana gefeliciteerd met je jongenstweeling!!!! *O* *O* *O*

Voor diegene die ik vergeten ben sorrie :@ ...

Gisteravond, het resterende spul van de babyuitzet bij Prenatal opgehaald, en de halve winkel leeggekocht, nadien wipstoeltje opgehaald bij m'n collega. En nu nog gezegend met zere voeten.

(8> besloot me te verrassen gisteravond laat op de terugweg naar huis, met de mededeling dat hij een mooie, grotere auto op het internet had gezien. Mpv, meer kofferbakruimte met het oog op mini. Morgen maar eens kijken bij de desbetreffende dealer.
Ik ga vandaag maar heel veel koffie drinken :Z ... na zo'n korte nacht.
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_124080650
}:| Ik verlies elk jaar nét van mijn moeder met de Nationale IQ test, en nou lees ik dat ze dat heel geraffineerd heeft gespeeld door mij geen bv te geven! :( :D

Pvoes ik had het al gezien! Komt dat even goed uit :D

[ Bericht 8% gewijzigd door Suikertante op 15-03-2013 08:35:57 ]
pi_124080655
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:14 schreef Suikertante het volgende:
_O-
Ik hoor het al. Je was stiekem in de mood voor Steak & BJ day gister!
:D_! Dat had mijn man heel leuk gevonden! Jammer voor hem is hij een paar dagen weg en ben ik all by myself.. O-)
pi_124080690
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:15 schreef Limone het volgende:
Dat van dat IQ stond zelfs in mijn iq-test- en assessmentboekjes. Daar spraken ze over 3 tot maximaal 5 punten in het uitzonderlijkste geval. Met een verwijzing naar de psychologische onderzoeken. 3 tot 5 punten is echt verwaarloosbaar. Die 10 punten lijken mij onzin.
en dat dus ook.

Ik heb liever dat er vaker benadrukt zou worden wat nu echt gezondheidsvoordelen zijn die borstvoeding biedt over flesvoeding. De kans op obesitas op 3 en 10 jarige leeftijd, en waarschijnlijk ook volwassen leeftijd is kleiner met borstvoeding, en dan gaat het niet alleen om moedermelk maar om het drinken aan de borst zelf.
Daarnaast bijvoorbeeld de moeders met zwangerschapsdiabetes, hun kindjes hebben een grotere kans op oa diabetes op volwassen leeftijd. Door borstvoeding te geven normaliseert die kans zich weer en is hij weer gelijk aan die van kinderen uit een ongestoorde zwangerschap.
pi_124080780
Sorry dat ik inbreek op het onderwerp maar op mijn scheurkalender staat dat ik vanaf nu het best mijn vluchttas klaar kan hebben staan :o
Ik heb allerlei dingen nog helemaal niet in huis! Dat stel ik dus nog even uit.
Jeeeee wat wordt het echt! :@ :D
  vrijdag 15 maart 2013 @ 08:33:08 #232
378192 -mandy-
I am who I am
pi_124080821
Tijd om te shoppen Suiker :D!

Voor je het weet is het mei en heb je je baby in je armen...

Nu al je vluchttas? ik zal inderdaad volgende week eens gaan kijken, wat ik daarvoor moet halen
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_124080839
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 22:31 schreef Loj het volgende:
Cwen, succes morgen...;)

Wat is trouwens een natuurlijke keizersnede?

Bubs, gefeliciteerd met je mooie echo!

Borstvoeding, dat wil ik wel gaan geven. Mijn verzekeraar vergoedt zo'n heel pakket en ik hoop dat het allemaal lukt. Maar ik heb ook niks tegen fv, vind net als Suiker dat je moet doen wat goed voelt.
Home is where the O+ is...
pi_124080877
Mandy, jij wil met de nieuwe wagen gaan shoppen, ik hoor t al! :D
pi_124080887
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:30 schreef Suikertante het volgende:
Sorry dat ik inbreek op het onderwerp maar op mijn scheurkalender staat dat ik vanaf nu het best mijn vluchttas klaar kan hebben staan :o
Ik heb allerlei dingen nog helemaal niet in huis! Dat stel ik dus nog even uit.
Jeeeee wat wordt het echt! :@ :D
Wat voor een scheurkalender is dat?
  vrijdag 15 maart 2013 @ 08:39:04 #236
378192 -mandy-
I am who I am
pi_124080921
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:36 schreef Suikertante het volgende:
Mandy, jij wil met de nieuwe wagen gaan shoppen, ik hoor t al! :D
Liefst wel met mini en (8> :D!
pi_124080995
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:07 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Afkolven van te voren is een prima advies..
Maar afkolven en weggooien heeft geen effect..
Het is niet zo dat je kolft en het dan weggooit dat alles uit de melk is.
Zodra het uit je bloed is dan is het ook uit je melk.
Volgens mij begrijp ik jou niet. Het idee achter afkolven als je alcohol hebt genuttigd is toch juist het weg te gooien, zodat je ervan verzekerd bent dat je baby die alcohol niet binnen krijgt? Niemand zegt toch dat je door afkolven die alcohol uit je bloed/melk verwijdert?
pi_124081028
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:15 schreef mignonne het volgende:
Ik vind het een houding die nogal naar lactivisme neigt en daar heb ik persoonlijk weinig mee. Mensen die nog twijfelen en hun keus gaan baseren op oa die avond kun je op die manier behoorlijk tegen de haren instrijken.
Bovendien ben ik het niet eens met de stelling dat je nog beter kunt roken en bv geven dan kunstvoeding geven. Sec gezien is het wel zo qua immuunsysteem dat borstvoeding de voorkeur verdient boven kunstvoeding, ook als er gerookt wordt. Maar in de praktijk vind ik dat er nogal wat haken en ogen aan zitten. Persoonlijk ben ik fel anti-roken, naar mijn mening funest voor je gezondheid. En door zo'n stelling in te nemen als roken/bv vs kv, ga je voorbij aan de gevolgen van meeroken voor het kind. Een moeder kan best buiten roken en alles, maar dat weet je dus niet en daar wordt dan wat mij betreft weer te luchtig over gedaan.
Mee eens. Dat is ook het enige waar ik over viel tijdens de bv-avond hier: dat er werd gesteld dat als je een enorme kettingroker was, dat zo lastig te combineren viel met borstvoeding dat je maar moest overwegen te stoppen. Met borstvoeding.

Dat vind ik best wel de omgekeerde wereld, roken vóór borstvoeding zetten. Ze hadden ook kunnen inzetten op stoppen met roken, op de gevolgen van roken, etc.

En ik ben enorm voor vrije keus enzo hoor, absoluut geen lid van de bv-maffia, maar dit ging me echt wat te ver.
pi_124081066
Oh ja, mijlpaal hier: 28 weken! :)
pi_124081171
*O*

Op de vraag over de scheurkalender moet ik terugkomen. Heb er twee, ze lopen totaal niet synchroon met de zwanger app maar vind het toch de leukste netzwangercadeautjes die ik heb gekregen!
pi_124081179
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:43 schreef L-E het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp ik jou niet. Het idee achter afkolven als je alcohol hebt genuttigd is toch juist het weg te gooien, zodat je ervan verzekerd bent dat je baby die alcohol niet binnen krijgt? Niemand zegt toch dat je door afkolven die alcohol uit je bloed/melk verwijdert?
Het afkolven is niet nodig.. je haalt er melk mee weg.. maar het lichaam maakt nieuwe aan. Zolang de alcohol in je bloed zit dan zit het ook in je melk. Je bent dus ook met afkolven er niet zeker van dat het uit je melk is,

Is het UIT je bloed dan is het automagisch ook uit je melk :)

Maar kolf je na een uur je borst leeg, en het zit nog in je lichaam zit het ook in de melk die aangemaakt zal worden en die je kind zal drinken na 2 of 3 uur ;)
pi_124081221
We gaan week 15 in vandaag. Het begint nu te vlotten :P
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:03:15 #243
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_124081248
Danic, ik begrijp je volkomen hoor. Tuurlijk is bv beter maar soms doen ze alsof je je kind puur vergif geeft als hetkv krijgt. En als je 1e dan net kv heeft gekregen omdat het toen niet lukte dan kan dat heel naar overkomen, zeker die opmerking mbt roken zou bij mij ook slecht vallen. Hoop dat deze keer -net als bij mij- wellust :*
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:04:34 #244
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_124081270
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:58 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Het afkolven is niet nodig.. je haalt er melk mee weg.. maar het lichaam maakt nieuwe aan. Zolang de alcohol in je bloed zit dan zit het ook in je melk. Je bent dus ook met afkolven er niet zeker van dat het uit je melk is,

Maar kolf je na een uur je borst leeg, en het zit nog in je lichaam zit het ook in de melk die aangemaakt zal worden en die je kind zal drinken na 2 of 3 uur ;)
En als je dan na 2 uur kolft dan is die melk gewoon nog te gebruiken?
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:04:57 #245
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_124081280
quote:

[..]

Ja maar je kolft toch af omdat je een voeding overslaat wegens de alcohol en je stuwing hebt daardoor en dat gooi je dan weg?
En ja dat is dan zonde zoals danic zei maar iets anders kan je er niet mee.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_124081330
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:04 schreef Kyara het volgende:
En als je dan na 2 uur kolft dan is die melk gewoon nog te gebruiken?
Als het uit je bloed is dan is het ook uit je melk ja.
(ik ga zelf uit van 3 uur overigens omdat 1,5 uur echt bij de standaard hoeveelheden is en een vol wijnglas is al veel meer dan dat :Y )
pi_124081343
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:04 schreef laziness het volgende:

[..]

Ja maar je kolft toch af omdat je een voeding overslaat wegens de alcohol en je stuwing hebt daardoor en dat gooi je dan weg?
Ja voor de stuwing is dat prima.. maar als je kind om de 3,5 uur komt en je hebt gedronken.. zo 3 uur voor de voeding is kolven dus totaal overbodig :Y
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:08:23 #248
35189 Troel
scherp en bot
pi_124081345
quote:

[..]

Zelf opdrinken :+ Alhoewel het dan wel langer duurt voordat het uit je bloed is natuurlijk :+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_124081347
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:07 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Als het uit je bloed is dan is het ook uit je melk ja.
(ik ga zelf uit van 3 uur overigens omdat 1,5 uur echt bij de standaard hoeveelheden is en een vol wijnglas is al veel meer dan dat :Y )
Giet je glazen dan niet zo vol, zuipschuit! >:O

:+
pi_124081405
quote:

[..]

Nu snap ik hoe je dat bedoelt. :)
pi_124081406
*O* *O* Dananana, van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie twee zonen!! Wat bijzonder dat je ze op de natuurlijke manier hebt gekregen! En wat een reusje is de grootste O+ Ik hoop dat ze snel met jullie mee naar huis zullen mogen!

Nu is de persoon voor mij èn na mij in de lijst gewoon al bevallen :o En sta ik al op nummer 3, dat kan toch niet, ik durf niet meer zo goed opeens!

*O* 28 weken voor L-E!

*O* 14 weken voor Kleurdoos! Zet hem op daarbinnen kleintje!
pi_124081451
Oehhh belle, nu komt het wel heel dichtbij he? O+
pi_124081489
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:08 schreef mignonne het volgende:

[..]

Giet je glazen dan niet zo vol, zuipschuit! >:O

:+
Hahaha ik heb in ruim 6 jaar tijd echt nog geen 10 keer alcohol gehad :D
pi_124081501
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:14 schreef L-E het volgende:
Oehhh belle, nu komt het wel heel dichtbij he? O+
Jaaa, en ik ben nog niet eens LLM! (Alhoewel ik me IRL wel echt hoogzwanger voel inmiddels :D)
pi_124081516
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:16 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Hahaha ik heb in ruim 6 jaar tijd echt nog geen 10 keer alcohol gehad :D
hehe, ik ook :')
of nouja inmiddels vijf jaar dan ongeveer.

En van die drie druppels ging ik al kruipend achteruit geloof ik :X :')
pi_124081571
Ik heb in februari nog wel echt flink gedronken en ik kan er nog heel erg goed tegen.. Maar ik heb dan ook goed zitten oefenen vroegah :+

Ik zal wel eens even lijstje er bij pakken wat standaard hoeveelheden zijn om te nuttigen en wanneer het dan uit je bloed is :D en posten in bv topic
pi_124081586
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:17 schreef bellelena het volgende:

[..]

Jaaa, en ik ben nog niet eens LLM! (Alhoewel ik me IRL wel echt hoogzwanger voel inmiddels :D)
Joh, je bent over de 36 weken, je bent hartstikke hoogzwanger!
pi_124081606
Wij rijden zo even naar Ikea! Weet iemand hoe dat Ikea-molton/laken/dinges heet, die je gebruikt (ipv dat vervelende krakende spulletje uit het kraampakket) om je matras te beschermen?
pi_124081634
Matrasbeschermer stond er hier bij.
pi_124081649
Genaamd LEN.
pi_124081741
quote:

[..]

alcoholflensjes van bakken voor je vent :+
pi_124081748
Ik ken mensen die t zouden doen, alhoewel, die drinken vast geen alcohol, behalve als t aan de boom groeit, of de koe t geeft ..ofzo
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:30:59 #264
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_124081755
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:30 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

alcoholflensjes van bakken voor je vent :+
Of Piña Colada van maken
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:31:10 #265
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_124081757
Dana van harte gefeliciteerd met je jongens! Hoop dat jullie snel samen nar huis mogen! *O*
pi_124081786
Oh, helemaal gemist joh, danana van harte met jason en milo!
pi_124081938
Oei, was niet van plan een discussie op te roepen hoor. Maar het ging me allereerst vooral om het weggooien van de voeding. Ik heb uiteraard niks tegen kolven.
Verder stond haar houding me idd tegen. Zo anti kunstvoeding. Bij Eva hebben we er bewust voor gekozen kv te geven en nirt eens te beginnen met bv. Daar is een heel lief kindje uitgekomen wat hartstikke pienter is en verre van obesitas heeft. Daarom wordt ik wat sceptisch van zulke uitspraken.

Daarbij is ze ook wel het lijstje langsgegaan met voordelen, vooral op medisch gebied, maar ze heeft ze alleen opgesomd. Ik had diepgaandere info wel interessant gevonden.
pi_124082002
Nadat ik gister een brief ontvangen heb van mijn ex-werkgever dat ik mijn vrije uren moet opmaken voor ze me ontslaan, krijg ik vandaag een telefoontje van mijn man dat de drukker de inleg van het geboortekaartje verkeerd gedaan heeft. En het kan niet over ;( Ik kan echt wel janken.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:44:35 #269
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_124082009
Ik snap je wel, hoor. Ik ben ook erg pro-bv maar mijn nekharen gaan overeind staan van de anti-kv mafia.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:44:37 #270
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_124082010
ik zal volgende week de lactatiekundige eens bellen. Even kijken of ik met mijn vitamines eigenlijk wel borstvoeding mag geven.
pi_124082038
Ah tally wat kut. Maar hoezo kan het bij de drukker niet opnieuw? Híj maakt toch een fout? Vind ik het ook wel aan hem om op te lossen.
pi_124082044
Het blijft altijd lastig he, die middenweg vinden. Er zijn natuurlijk zat prima mensen opgegroeid met kunstvoeding ( :W ), maar uiteindelijk is statistisch gezien borstvoeding beter.
Zo denk ik ook dat mijn kind niet meteen dood gaat als er een colablikje tussen de spijlen van het ledikant door past. En dat dat scheutje wijn dat ik wel nog altijd gewoon in de pastasaus doe echt niet mijn hele baby verzuipt. Het zal maar net bij jou gebeuren dat het wel mis gaat, maar ik blijf toch vooral geloven in doen wat goed voelt. Als je een weldenkend mens bent, tenminste ;)

Tally, waarom kan het niet opnieuw? Als het de fout is van de drukker dan zou ik op mijn strepen gaan staan hoor! Hoe vaak ik niet voor een klant een drukker boos opbel en als ik echt boos doe, dan lukt het vaak ineens wel. Zo'n kaartje stuur je maar één keer!
pi_124082050
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:40 schreef danic het volgende:
Oei, was niet van plan een discussie op te roepen hoor. Maar het ging me allereerst vooral om het weggooien van de voeding. Ik heb uiteraard niks tegen kolven.
Verder stond haar houding me idd tegen. Zo anti kunstvoeding. Bij Eva hebben we er bewust voor gekozen kv te geven en nirt eens te beginnen met bv. Daar is een heel lief kindje uitgekomen wat hartstikke pienter is en verre van obesitas heeft. Daarom wordt ik wat sceptisch van zulke uitspraken.

Daarbij is ze ook wel het lijstje langsgegaan met voordelen, vooral op medisch gebied, maar ze heeft ze alleen opgesomd. Ik had diepgaandere info wel interessant gevonden.
Het is vaak zo zwart/wit he, dat is jammer, vooral omdat er daardoor waardevolle informatie verloren gaat. Dingen als een IQ van 10 punten hoger zou voor mij niet bepaald een reden zijn aan bv te beginnen. :')
pi_124082068
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:44 schreef Tally het volgende:
Nadat ik gister een brief ontvangen heb van mijn ex-werkgever dat ik mijn vrije uren moet opmaken voor ze me ontslaan, krijg ik vandaag een telefoontje van mijn man dat de drukker de inleg van het geboortekaartje verkeerd gedaan heeft. En het kan niet over ;( Ik kan echt wel janken.
Je vrije uren móet opmaken? Mag dat? En hoe moet dat dan precies als je verlof hebt?
pi_124082144
Wat te doen met de drukker ga ik vanavond over nadenken.
pi_124082179
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:47 schreef L-E het volgende:

[..]

Je vrije uren móet opmaken? Mag dat? En hoe moet dat dan precies als je verlof hebt?
Dat kan ook niet in mijn verlof. Maar na mijn verlof moeten ze mij nog 6 weken in dienst houden voor ze me mogen ontslaan. Zij willen niet hebben dat ik kom werken want ik heb nogal vertrouwelijk werk en dus willen ze hebben dat ik mijn uren in die weken op ga maken. Maar ze kunnen het dak op. Ze betalen ze maar uit. Ik ga helemaal niets opnemen.
pi_124082232
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:53 schreef Tally het volgende:

[..]

Dat kan ook niet in mijn verlof. Maar na mijn verlof moeten ze mij nog 6 weken in dienst houden voor ze me mogen ontslaan. Zij willen niet hebben dat ik kom werken want ik heb nogal vertrouwelijk werk en dus willen ze hebben dat ik mijn uren in die weken op ga maken. Maar ze kunnen het dak op. Ze betalen ze maar uit. Ik ga helemaal niets opnemen.
Verdorie, wat een gezeik. Daar heb je toch helemaal geen zin in nu? Ik dacht dat je er aardig lang werkte al?
pi_124082359
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:55 schreef L-E het volgende:

[..]

Verdorie, wat een gezeik. Daar heb je toch helemaal geen zin in nu? Ik dacht dat je er aardig lang werkte al?
6 jaar.
Nee dat is wel het laatste waar ik zin in heb maar helaas denkt een besrijf daar anders over. Vorige week al een bezwaarmail geschreven en mocht ik daar maandag geen antwoord op hebben (al is het maar een bevestiging dat hij ontvangen is) dan stuur ik hem ook nog eens aangetekend.

En het ziet er naar uit (volgens mijn man) dat dit van de drukker mn eigen schuld is door akkoord te gaan met het bestand wat de drukker mailde. Maar als je twee keer het juiste formaat aangeeft in de rest van de mail zou je denken dat ze het toch zouden snappen.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 10:01:51 #279
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_124082414
Ik drink nu ik zwanger ben ook geen alcohol, ook niet verwerkt in eten en soms kan ik zo'n zin hebben in een beetje bier met een toastje brie. :9
Tijdens de bv periode nam ik soms een heel klein beetje bier, altijd donker en dan een kwart van een flesje ofzo. Net na de voeding en niet tijdens de eerste weken na de bevalling, maar pas iets later toen ik wist dat ze tenminste twee uur lekker zou slapen.

Roken tijdens zwangerschap en bv periode vind ik echt zo kansloos....... -O-
pi_124082587
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:46 schreef L-E het volgende:

[..]

Het is vaak zo zwart/wit he, dat is jammer, vooral omdat er daardoor waardevolle informatie verloren gaat. Dingen als een IQ van 10 punten hoger zou voor mij niet bepaald een reden zijn aan bv te beginnen. :')
Nou dat dus.

En vaak moet je idd je vrije uren wel opmaken, anders krihg je ze uitbetaald. Had wel handig geweest als ze hiermee kwamen vóórdat tally dr laatste werkdag was en niet achteraf.
pi_124082805
Maar tally, kun je er niet beter voor kiezen om die uren wel als vrije dagen op te nemen? Dat krijg je gewoon uitbetaald (tenminste ervan uit gaande dat die regeling overal geldt en als je de uren laat uitbetalen worden ze dubbel belast. Hou je geen kont van over.
Ik heb er voor mezelf ook eens naar gekeken maar vooral omdat ik belachelijk veel vakantie uren had staan. Als ik een maand aan uren opnam kreeg ik een kwart maandsalaris uitgekeerd.
Nou laat maar, ik heb nu steeds aardig wat uren aan mijn verlof kunnen plakken.
pi_124082820
In de brief stond dat we een afspraak hadden gemaakt dat ik thuis kon zitten (drie weken voor mijn verlof) met behoud van loon, vakantieopbouw en vakantieloon. Die afspraak is echter niet gemaakt. De afspraak was dat ik halve dagen thuis zou werken omdat ik de reis niet kon maken ivm bekkenklachten. Maar dat heb ik gelukkig in mijn mailbox staan die bevestiging. Maar ik ga echt geen vakantie opnemen na mijn verlof. Ze betalen alles maar uit.
pi_124082864
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 10:17 schreef danic het volgende:
Maar tally, kun je er niet beter voor kiezen om die uren wel als vrije dagen op te nemen? Dat krijg je gewoon uitbetaald (tenminste ervan uit gaande dat die regeling overal geldt en als je de uren laat uitbetalen worden ze dubbel belast. Hou je geen kont van over.
Ik heb er voor mezelf ook eens naar gekeken maar vooral omdat ik belachelijk veel vakantie uren had staan. Als ik een maand aan uren opnam kreeg ik een kwart maandsalaris uitgekeerd.
Nou laat maar, ik heb nu steeds aardig wat uren aan mijn verlof kunnen plakken.
Ik ga toch niet zelf betalen. Zij willen mij ontslaan. En ja misschien houdt ik 10 euro over maar das wel 10 euro meer dan is zou krijgen als ik ze zelf opmaak. Zolang zij niet aankomen met een goed voorstel ga ik zelf niets opmaken.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 10:19:48 #284
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_124082891
He Tally, wat een gekloot zeg, zowel van je werk als van de drukker. Van je werk vindt ik het werkelijk gewoon een naaiactie om er nu nog even mee te komen. Ze kunnen zoveel willen, maar vooral doen wat je goed lijkt en waar je zelf achter staat.
En wat betreft de drukker..nogal teleurstellend zo. Is er geen andere oplossing?

Verder, wat betreft bv/fv: Iedereen moet vooral gewoon doen waar diegene zich goed bij voelt. Roken/drinken tijdens de zwangerschap en bv..tsja, als je het maar voor jezelf en je kind kan verantwoorden. Ik zou het niet kunnen namelijk, je wil toch het allerbeste voor je kind? Roken/drinken hoort daar imo niet bij :).

Verder net even contact gehad met m'n fysio. Ze gaat me helpen met sporten tijdens de zwangerschap *O*, erg fijn! Ik durf momenteel niet echt enorm veel te sporten, want tsja, 'mijn' sport (hardlopen) is nogal belastend. Dus ik hoop op wat tips&tricks!
pi_124082914
En 10 euro was bij wijze van :') Er staat van 2012 nog minimaal 150 uur en daar komt per maand 12,5 uur bij :')
pi_124082972
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 10:19 schreef GotC het volgende:
He Tally, wat een gekloot zeg, zowel van je werk als van de drukker. Van je werk vindt ik het werkelijk gewoon een naaiactie om er nu nog even mee te komen. Ze kunnen zoveel willen, maar vooral doen wat je goed lijkt en waar je zelf achter staat.
En wat betreft de drukker..nogal teleurstellend zo. Is er geen andere oplossing?
Ik heb de kaartjes niet in handen gehad en volgens mijn man was het ook een onmogelijke indeling om te kunnen vouwen bijvoorbeeld. Ik ga een puzzelen of ik hem niet zelf zou kunnen bijsnijden in een formaat dat hij wel pas en voor is waar ik hem voor bedoeld had :')
  vrijdag 15 maart 2013 @ 10:30:49 #287
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_124083153
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 10:01 schreef Juud79 het volgende:

Roken tijdens zwangerschap en bv periode vind ik echt zo kansloos....... -O-
Ik heb in het ziekenhuis op een kamer gelegen naast een vrouw die rookte tijdens haar zwangerschap en bv. Haar kindje lag dus ook op de hc met een veel te laag geboortegewicht. Ze bleef maar prediken over bv en hoe goed dat wel niet was en zo. Ik kon echt wel janken, mijn kindjes lagen daar ook terwijl ik er alles aan gedaan had om zo gezond mogelijk te leven en haar kind lag daar door haar eigen schuld (vond ik, zal ook wel wat genuanceerder liggen). En tussen de regels door vond ze ook nog dat ik M te kort heb gedaan omdat hij geen bv kreeg.....

(Daarom snap ik Danic ook zo goed... Ik kon hier echt om janken....)
pi_124083195
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 10:22 schreef Tally het volgende:

[..]

Ik heb de kaartjes niet in handen gehad en volgens mijn man was het ook een onmogelijke indeling om te kunnen vouwen bijvoorbeeld. Ik ga een puzzelen of ik hem niet zelf zou kunnen bijsnijden in een formaat dat hij wel pas en voor is waar ik hem voor bedoeld had :')
Ik kan me voorstellen als je de drukker belt en aangeeft dat dit echt heel belangrijk voor je is en dat je wel inziet dat je het ook zelf over het hoofd hebt gezien maar hoopt dat hij je tegemoet wil komen, hij ze misschien wel voor je wil bijsnijden. Hoeft hij geen complete oplage weg te gooien en heeft hij een tevreden klant, als het een beetje een schappelijk bedrijf is dan staan ze wel open voor dit soort dingen!
  vrijdag 15 maart 2013 @ 11:00:27 #289
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_124083969
Wat een gedoe allemaal Tally -O- . Zou idd m'n poot stijf houden.

Ben weer goedgekeurd. Babbie lag lekker overdwars :'). Volgende week terug voor anti-D prik want ik ben O- en m'n kind positief.

Nu op weg naar Normandië, dus zal komende dagen wat minder reageren. Toedels :W.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_124084046
Bon voyage! w/
pi_124084098
Have fun met je weekendje weg XM!

Tally, echt balen man dat dit er dan ook weer bovenop komt. Denk je eindelijk dingen af te kunnen ronden, krijg je dat... zowel van drukker als van werk... -O-

Hier 33 weken vandaag! Zo even nieuwe foto maken met mn nieuwe jurkje O+ Nog 4 halve daagjes werken inclusief vandaag (ja ik tel af ja) en vanmiddag lekker naar de kapper O+
Sarcasme. Herken het.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 11:04:51 #292
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_124084130
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 20:27 schreef dananana het volgende:
Totaal niet bijgelezen kom ik me afmelden als z&g-er. Gisteren zijn onze mannen m.ilo en j.ason geboren met 36 Weken en 2 dagen. J liet nogal op zich wachten tot grote vermoeienis en zorg van zowel mama als gyn :-) gelukkig was er geen ks nodig. M is 46 cm en 2780 gr en J is 55!! Cm en 3420 gr. J ligt op de kinderafdeling voor ondersteuning van zijn ademhaling. We hopen over ong. 5 dagen naar huis te mogen! (Ik weet niet hoe goed ik ga bijlezen dus als je vragen hebt is mss per direct.berichtje makkelijker!)

Veel succes voor iedereen!!
Van harte gefeliciteerd met je jongetjes! *O*
Hopelijk mogen jullie snel naar huis!
pi_124084513
Dana gefeliciteerd met je twee zoons! Wat een supermooie gewichten en die lengte! Geniet ervan!

Wat een interessante verhalen over bevallingen en die natuurlijke keizersnedes, dank Juud! Ik vind dat heel interessant en had het nog niet echt eerder gehoord.

Ik moet zelf bekennen dat ik behoorlijke angst heb voor een natuurlijke bevalling, omdat vorige keer bij de ks bleek dat ons zoontje een natuurlijke bevalling überhaupt niet overleefd zou hebben en dat pas tijdens de ks geconstateerd werd en niet op alle echo's te zien was, heeft mij wel beangstigd voor een volgende bevalling.

En ja, uiteraard weet ik dat het grote kans is dat de vorige keer domme pech was etc. maar soms is gevoel lastig uit te schakelen. Ik ga in elk geval wel goed erover praten tzt in het zkh.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 11:25:26 #294
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_124084879
Hiet hetzelfde Jipster, mijn meisje kon er ook echt niet uit via de natuurlijke weg. Maakt een tweede keer ook spannend, normale ligging zal wel passen hoor, maar een heel groot kind/verkeerde ligging of stuit maakt het al lastiger.

Algemeen over de natuurlijke keizersnede........
Natuurlijke keizersnede doen ze steeds meer in ziekenhuizen in Ned. En niet alleen het Martiniziekenhuis dus, want dat is niet mijn ziekenhuis.
Het is nu zo dat de baby samen met de vader naar de kraamafdeling gaat en daar wachten ze dan samen op de moeder, die moet namelijk worden gehecht (30 minuten) en daarna even naar de uitslaapkamer voordat ze ook naar de kraamafdeling kan. Daardoor mis je het eerste uur of soms nog iets langer van je baby.

Bij een natuurlijke keizersnede, kan je vanaf dat het hoofdje van de baby uit de buik is meekijken als je dat wil en je baby geboren zien worden, daarna leggen ze de baby warm ingepakt bij je neer, huid op huid met warme doeken bedekt en kan de baby dus ook aan de borst. Hij/zij de hele tijd bij je blijven totdat je samen op de kraamaafdeling bent. Veel beter dus, voor zowel moeder als kind. Wel moet natuurlijk alles goed gaan met het kind en de KS goed verlopen voor de moeder.

Nou, dat even kort gezegd, er is meer info te vinden op het internet.
Mocht je dat willen dan moet je het aangeven bij de Gyn en in principe heb je vrij veel rechten als moeder, dus mag je ook op je strepen staan wat betreft dit soort dingen. Sommige ziekenhuizen doen het al vaak, sommige alleen als je het vraagt en andere doen er heel moeilijk over.
pi_124084968
In het Diak in Utrecht vertelden ze dat ze van plan zijn kamers te maken waar de temperatuur wat hoger ligt dan in normale operatiekamers, zodat moeder en baby daar meer comfort hebben en de baby niet meteen weg hoeft.
Er zijn daar trouwens ook twee kamers op de neonatologie-afdeling waar ouders kunnen slapen O+ Daar willen ze er ook meer van hebben. Ik vind het goede plannen!
  vrijdag 15 maart 2013 @ 11:28:41 #296
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_124085003
Klinkt mooi Juud, zoals het meer hoort te zijn. Je mist anders (denk ik) toch echt dat 1e uur en het gelijk contact kunnen hebben. Fijn dat het dus blijkbaar ook anders kan :)
pi_124085037
Oh en XM, goede reis en lekker ontspannen he! :W
Niet teveel lopen jij o|O
pi_124085078
Ik heb op t werk een meid, ze is nu 33wk zwanger en in de korte pauzes (15min) rookt ze er gewoon 3 weg :') ik zie dan voor me hoe je een verse baby rook in t gezichtje blaast ;(
pi_124085156
(als alles goed gaat) (dat ga ik voortaan niet meer zeggen in mijn posts)

verheug ik mij echt op een bevalling, gewoon omdat de vorige keer zo kut was en de eerste keer prima te doen, ik hoop deze keer gewoon weer te mogen genieten (met wat ellendige pijn) en ik hoop zo op een keertje thuisbevallen
pi_124085266
Die natuurlijke keizersnede klinkt heerlijk O+ (of is dat raar om te zeggen?) Bij ons mag de kleine na een keizersnede naar de moeder op de uitslaapkamer ALS er voldoende verpleegkundigen zijn, want er schijnt dan de hele tijd iemand bij je te moeten kunnen zijn. Dat zal dus in de praktijk weinig voorkomen ben ik bang...
Sarcasme. Herken het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')