Ja precies. De economische crisis ontloop je misschien niet, maar het is wel fijn om in een land te wonen waar je je verdiende geld mag houden en de staat niet steeds jouw complete begroting verneukt om zijn eigen begroting soort van rond te krijgen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 17:59 schreef cempexo het volgende:
[..]
emigreren loont en begint steeds meer een serieuzere optie te worden van mensen !

De overheid is in Nederland al relatief klein t.o.v. andere landen, dus al dat geroep om een kleinere overheid is puur gelul in de ruimte.. en nee, ben zelf geen ambtenaar.quote:Op woensdag 27 februari 2013 13:49 schreef simmu het volgende:
[..]
jouw werkelijkheid is me wat te vreemd. maar goed. dan kom ik maar weer terug op de vraag die je weigert te beantwoorden tot nu toe: hoe zie jij ambtenaren? wie zijn dat dan allemaal in je verhaal? want ambtenaren zijn bij jouw geen hardwerkende burgers. wat is een docent dan? echt het hele onderwwijs in nederland, plus bijbehorende onderzoeksinstituten, je veegt het allemaal in ene weg. ja. want! kleine overheid! blablabla, ambtenaren. doen niks. blablabla. en hiermee heb ik in 2 zinnen zowat elke post die je hier maakt netjes samengevat.

ik ook nietquote:Op woensdag 27 februari 2013 20:06 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
De overheid is in Nederland al relatief klein t.o.v. andere landen, dus al dat geroep om een kleinere overheid is puur gelul in de ruimte.. en nee, ben zelf geen ambtenaar.

Precies.. Het enige waar ik mijn vraagtekens bij plaats is het nut van waterschappen en provincies.. de enige reden voor het bestaan van waterschappen lijkt wel het kunnen innen van waterschapsbelastingen. Heb zelf bij een waterschap gewerkt en vind het een onzinnige club, zeker als je in een stad woont heb je er weinig mee te maken.quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:16 schreef simmu het volgende:
[..]
ik ook niet![]()
kijk, ik snap dat het lekker makkelijk is om te zeveren en zeuren over enge mannetjes op het gemeentehuis en in den haag die de hele dag koffie leuten en snode belastingplannetjes bedenken om die arme burger te pesten. feit is echter wel dat "de ambtenaar" gewoon de docent van je kind is, of je buurman die bij tno werkt en die mensen werken even hard en betalen evengoed belasting als jij en ik (of niet). als je sommigen hier hoort is alles wat formeel ambtenaar is automatisch evil, dom, of beiden.

Het immigratiebeleid van Australië is inderdaad streng maar dat zie ik juist als positief. Geen uitvreters en gelukszoekers die daar komen teren op het sociale stelsel zoals hier in Nederland. Ingenieurs worden daarentegen met open armen ontvangen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:01 schreef arjan1212 het volgende:
Welk land had je in gedachten dan sebas. vrijwel elk europees land doet aan hoge belastingen
en in een derde wereld land word je waarscheinlijk beroofd , vermoord enz
dan heb je alleen nog canada en australie over, canada te koud.. australie kom je niet zomaar in.

bronnen?quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:06 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
De overheid is in Nederland al relatief klein t.o.v. andere landen, dus al dat geroep om een kleinere overheid is puur gelul in de ruimte.. en nee, ben zelf geen ambtenaar.

CBSquote:Op woensdag 27 februari 2013 20:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Weet ik niet meer.. een of ander serieus tijdschrift. Er was iig onderzoek naar gedaan.

Weet niet wat het CBS allemaal onder overheid verstaat.. Wat ik destijds heb gelezen zag er heel anders uit. Lijkt me ook stug dat wij een grotere overheid hebben dan bijvoorbeeld Griekenland..quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
CBS
Op dit moment 46% qua inkomsten en 50% qua uitgaven. Dat vind ik geen relatief kleine overheid.

Geen uitgebreid sociaal vangnet te bekostigen, deze ontbreekt.quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:39 schreef arjan1212 het volgende:
Dat Spanje het zo goed doet wat dit betreft is een beetje vreemd

De overheid is zelfs groter want ze leent extra geld om de tekorten te dekken. Zoals blijkt uit de cijfers van het CBS was de overheid vorig jaar 50% van het BNP.quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:41 schreef arjan1212 het volgende:
eh wacht even dit zijn de belastinginkomsten in verhouding tot de economie?

Cijfertjes zijn maar een lastige bijkomstigheid?quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:39 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Weet niet wat het CBS allemaal onder overheid verstaat.. Wat ik destijds heb gelezen zag er heel anders uit. Lijkt me ook stug dat wij een grotere overheid hebben dan bijvoorbeeld Griekenland..
Ook opvallend dat de landen met grote overheidsuitgaven geen last hebben van de economische malaise.. Ik blijf er dus bij dat het geroep om een kleinere overheid gelul in de ruimte is![]()

Zwitserland? Maar kom je waarschijnlijk ook niet zo makkelijk in. En Noorwegen, grote minpunten daar zijn alleen wel erg noordelijk en wel een heel slecht klimaat.quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:01 schreef arjan1212 het volgende:
Welk land had je in gedachten dan sebas. vrijwel elk europees land doet aan hoge belastingen
en in een derde wereld land word je waarscheinlijk beroofd , vermoord enz
dan heb je alleen nog canada en australie over, canada te koud.. australie kom je niet zomaar in.

Ik zou de dijken versterken want primaire (kust)verdediging is te zwak. Het leger zou ik uitbreiden. Een Nederlands fregat laten bouwen, bedoeld om tege laste kosten piraterij te strijden. Bossen planten in west- en noord-Nederland, met mooie fietspaden om meer toeristen te trekken.quote:Op woensdag 27 februari 2013 09:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Investeren is op zich prima, maar dan graag niet lukraak. Investeren doe je dus op basis van een te verwachten rendement.
Mag ik van jou eens vernemen waar jij in zou investeren? Noem eens drie concrete projecten met een beetje een prognose van kosten en opbrengsten.

Macht over ons krijgen that's the use.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 22:59 schreef sp3c het volgende:
kan niet iemand me een keer uitleggen waarom er zoveel moet worden bezuinigd?
het is nogal een gebed zonder einde zo, iedere prinsjesdag moet er meer bezuinigd worden maar het lijkt geen enkel resultaat op te leveren
what's the use?

quote:Op woensdag 27 februari 2013 00:13 schreef Omentuva het volgende:
maar meer niet. 1 % btw-laag erbij en de forenzentaks terug van weggeweest is al 2 miljard jongens!

Ik mis de kosten-baten analyse en dat verklaart meteen de suggesties...quote:Op woensdag 27 februari 2013 23:27 schreef skrn het volgende:
Ik zou de dijken versterken want primaire (kust)verdediging is te zwak. Het leger zou ik uitbreiden. Een Nederlands fregat laten bouwen, bedoeld om tege laste kosten piraterij te strijden. Bossen planten in west- en noord-Nederland, met mooie fietspaden om meer toeristen te trekken.
Misschien ambitieuzer: een echt serieus plan maken tegen hufterigheid, en de criminaliteit echt eens aan te pakken. Meer gevangenissen, meer politie-agenten, maar ook meer preventie-maatregelen zodat sociologen aan de slag kunnen.
Massaal nieuwe scholen bouwen, want als je ziet in wat voor lokalen tegenwoordig de kinderen les krijgen.

Ja, luisters eens, kinderen mogen toch gewoon in mooie gebouwen les krijgen?quote:Op donderdag 28 februari 2013 00:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik mis de kosten-baten analyse en dat verklaart meteen de suggesties...

Kost alleen maar geld. En NL is al veilig.quote:Op donderdag 28 februari 2013 00:13 schreef skrn het volgende:
En ik denk dat je wel degelijk kan investeren in een veiliger Nederland. Er is al zo lang een discussie gaande over sneller en strenger straffen maar de infastructuur daarvoor is nog steeds niet op orde. Niet genoeg capaciteit om de procedures uit te rollen, niet genoeg mensen in de rechtbanken.

Levert geen geld op. Ik vind overigens inhoudelijkheid stukken belangrijker.quote:Op donderdag 28 februari 2013 00:09 schreef skrn het volgende:
Ja, luisters eens, kinderen mogen toch gewoon in mooie gebouwen les krijgen?
Ik vind echt veel schoolgebouwen te lelijk en onpersoonlijk. Wat een verschil met begin 20e eeuw, toen onderwijs en wetenschap in prachtige gebouwen hun onderkomen kregen.

Hoe mooi iets is zou niet uit moeten maken.* Ik zou echt eerder naar functioneel kijken - voldoende vloeroppervlak per leerling, gangen die niet erger zijn dan de Ring Amsterdam in de spits qua drukte als de bel gaat, voldoende ramen die ook open kunnen, mogelijkheid tot (binnen of buiten) zonwering. Hoe mooi iets is zou echt als allerlaatste op de lijst moeten staan.quote:Op donderdag 28 februari 2013 00:09 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, luisters eens, kinderen mogen toch gewoon in mooie gebouwen les krijgen?
Ik vind echt veel schoolgebouwen te lelijk en onpersoonlijk. Wat een verschil met begin 20e eeuw, toen onderwijs en wetenschap in prachtige gebouwen hun onderkomen kregen.

Wauw dus ambtenaren belasting over het geld dat ze via belasting hebben binnengekregen en jij vind deze tewerkstelling voor belastingambtenaren de situatie beter maakt. Ik ben pas een keer op het gemeentehuis geweest met het gevoel dat ik welkom was. Ik mocht met een oom mee op personeelsuitje naar een wedstrijd van het Nederlands elftal. Alle andere keren was het gewoon kut daar.quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:16 schreef simmu het volgende:
[..]
ik ook niet![]()
kijk, ik snap dat het lekker makkelijk is om te zeveren en zeuren over enge mannetjes op het gemeentehuis en in den haag die de hele dag koffie leuten en snode belastingplannetjes bedenken om die arme burger te pesten. feit is echter wel dat "de ambtenaar" gewoon de docent van je kind is, of je buurman die bij tno werkt en die mensen werken even hard en betalen evengoed belasting als jij en ik (of niet). als je sommigen hier hoort is alles wat formeel ambtenaar is automatisch evil, dom, of beiden.

Als NL een soort USA 2.0 zal of moet worden, dan moeten de belastingen (en dan met name de inkomstenbelasting) heel erg omlaag. In de USA zijn er veel minder voorzieningen, maar de burger houdt met veel werken meer geld over. Alleen als je daar geen werk hebt.quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:34 schreef MolFan het volgende:
Waarom heb ik alsmaar het idee dat Nederland een soort USA 2.0 aan het worden is? Uitkeringen verdwijnen of worden gehalveerd of minder toegekend. Zorg mag je dalijk grotendeels zelf bekostigen enzovoorts enzovoorts.

Er is nog niet een uitkering gekort waarvan mensen afhankelijk waren. Mijn zusje krijgt meer dan 100 euro iedere keer dat ze afspreekt met haar gehandicapte jeugdvriendin omdat ze op die manier meehelpt een sociaal isolement te voorkomen. Te gestoord voor woorden dat dit soort voorbeelden bestaan.quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:34 schreef MolFan het volgende:
Waarom heb ik alsmaar het idee dat Nederland een soort USA 2.0 aan het worden is? Uitkeringen verdwijnen of worden gehalveerd of minder toegekend. Zorg mag je dalijk grotendeels zelf bekostigen enzovoorts enzovoorts.

Huizenprijzen moeten ook met een factor 3 omlaag gaan voor we een USA 2 zijn. Dank voor de helft van die prijs onze geweldige overheid!quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:39 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Als NL een soort USA 2.0 zal of moet worden, dan moeten de belastingen (en dan met name de inkomstenbelasting) heel erg omlaag. In de USA zijn er veel minder voorzieningen, maar de burger houdt met veel werken meer geld over. Alleen als je daar geen werk hebt.

tja, als de overheid en voor veel minder dingen zorgt en de belastingen gaan omhoog. Echt rechtvaardig is het niet.quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:41 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Huizenprijzen moeten ook met een factor 3 omlaag gaan voor we een USA 2 zijn. Dank voor de helft van die prijs onze geweldige overheid!

Was mij inderdaad totaal niet bekend en daar hoor je niks over in de media. VS is heel leuk en tof om op vakantie te gaan, maar om er te wonen heb ik nooit zo zien zitten. Landen waarbij je echt het gevoel hebt dat je enkel werkt om te leven en niet andersom, no thanks.quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:49 schreef Brum_brum het volgende:
De VS hebben trouwens een gigantisch betalingsprobleem de komende 20 jaar die hier nooit in het nieuws komt. De ambtenaren van een hele hoop steden en staten hebben met omkoperij en dreigementen het voor elkaar gekregen om gigantisch riante pensioenen te regelen (zeker in verhouding tot de private sector) zonder ervoor te hoeven betalen. De komende jaren gaan er een hoop van met pensioen en dat gaat ervoor zorgen dat steden zoals Los Angeles die toch al diep in de schulden zitten de belastingen gigantisch omhoog moeten doen of failliet gaan.

Als je bijvoorbeeld een internetondernemer bent is USA het ideale land. Huizen kosten geen drol, eten/drinken ook niet en lekker weer, wat wil een mens nog meerquote:Op donderdag 28 februari 2013 01:53 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Was mij inderdaad totaal niet bekend en daar hoor je niks over in de media. VS is heel leuk en tof om op vakantie te gaan, maar om er te wonen heb ik nooit zo zien zitten. Landen waarbij je echt het gevoel hebt dat je enkel werkt om te leven en niet andersom, no thanks.![]()
Ondanks dat brede wegen en de uitgestrektheid die je daar hebt wel heerlijk is.

Gisteren was thans in het nieuws dat thuiswerken toch niet zo prima werkt. Het blijkt dat in de wandelgangen de beste ideeën ontstaan op de werkvloer die nu totaal ontbreken. Tja leuk thuis met een glas wijn in de hand achter de PC in je onderbroek. Steeds meer bedrijven willen er juist vanaf.quote:Op woensdag 27 februari 2013 16:12 schreef cempexo het volgende:
thuiswerken zal dat de overhand krijgen.

En dat heb je al snel als niet VSer. Probeer maar eens een Greencard te bemachtigen alvorens je daar überhaupt mag werken en je vestigen. Je kunt eens per jaar aan een loterij meedoen. Of je moet getrouwd zijn met een Amerikaan/se(2 jaar) of een netwerk hebben. Achte Yanks gaan ten alle tijden voor. En zijn je papieren niet in orde kom je gelijk op de zwarte lijst te staan. Tja het land van onbeperkte vrijheid. Zonder het te weten hebben Yanks minder vrijheid dan wij in de EU. Cynisch dat wel.quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:39 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Als NL een soort USA 2.0 zal of moet worden, dan moeten de belastingen (en dan met name de inkomstenbelasting) heel erg omlaag. In de USA zijn er veel minder voorzieningen, maar de burger houdt met veel werken meer geld over. Alleen als je daar geen werk hebt.

tewerkstelling voor ambtenaren? goed, nog maar eens een keer, misschien in jip en janneke taal.quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:31 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Wauw dus ambtenaren belasting over het geld dat ze via belasting hebben binnengekregen en jij vind deze tewerkstelling voor belastingambtenaren de situatie beter maakt. Ik ben pas een keer op het gemeentehuis geweest met het gevoel dat ik welkom was. Ik mocht met een oom mee op personeelsuitje naar een wedstrijd van het Nederlands elftal. Alle andere keren was het gewoon kut daar.

Uitkeringen worden juist altijd ontzien. Ook zaken als ontwikkelingssamenwerking blijven zoveel mogelijk intact. In die zaken staan wij haaks op de USA. Gelukkig maar, maar het mag wat mij betreft wel heel wat minder.quote:Op donderdag 28 februari 2013 01:34 schreef MolFan het volgende:

Beide zijn belangrijk. In mooie gebouwen doen mensen ook meer hun best. Merk het zelf ook. Als je kijkt naar die gigantische universiteiten en bibliotheken in bijvoorbeeld China. Dat zijn hele kunstwerken. Daar wil je leren.quote:Op donderdag 28 februari 2013 00:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Levert geen geld op. Ik vind overigens inhoudelijkheid stukken belangrijker.

Ik heb er in de praktijk weinig van gemerkt. Of ik nu op de Uithof zat, of in de binnenstad van Utrecht (b.v. in het academiegebouw, toen dat nog gebruikt werd voor colleges). En op de EUR had je natuurlijk alleen maar grijze ellende.quote:Op donderdag 28 februari 2013 09:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Beide zijn belangrijk. In mooie gebouwen doen mensen ook meer hun best. Merk het zelf ook. Als je kijkt naar die gigantische universiteiten en bibliotheken in bijvoorbeeld China. Dat zijn hele kunstwerken. Daar wil je leren.

dus pak de zwakke en armen en laat mij met rust bedoel je ?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 22:58 schreef Confetti het volgende:
De PVDA maakt dit land helemaal kapot met haar mega-overheid waanzin.
Knal die uitkeringen omlaag, halveer de bijstand, pak het misbruik in de ouderenzorg aan en we kunnen eindelijk weer eens lasten verlichten.
De tijd van een relatief luxe leventje voor mensen die niets toevoegen ligt achter ons. Het is te duur geworden.

dit soms:quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:06 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |