abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123167032

Eigenlijk zijn er best veel wetenschappers op FOK! en ze verzamelen zich hier. Ook geīnteresseerde studenten, post-docs en gelukkigen met een vaste aanstelling zijn welkom. Neuzel hier dus over farmaceutisch, biologisch, historisch of fysische details, over onderwijstaken en onderbetaald zijn, over journal papers, conferenties, theses, en buitenlandse snoepreisjes.

Leden van de club:

Nederland
Quoi (PhD)
AlexanderDeGrote (extern PhD, archeologie)
Grumpey (PhD, cognitieve neuropsychologie, Amsterdam)
Bosbeetle (PhD)
Re (PhD, medische farmacologie)
speknek (PhD/postdoc)
ssebass (PhD, kinderoncologie-hematologie, Rotterdam/Amsterdam)
Szlie (PhD, radiologie, Groningen)
Norrage (PhD, meteorologie, Utrecht)
Superweber (PhD)
ATuin-hek (Phd neuro-imaging (verbetert gebruik van resting state FMRI), Nijmegen)

Frankrijk

bramiozo2002 (PhD, Parijs)

United Kingdom
thabit (PhD/postdoc, Warwick)
keesjeislief (PhD/postdoc, Bath)
SaskiaR (PhD/postdoc, Romeinse geschiedenis, Nottingham)
OperC (PhD, Bristol)

Noorwegen
Fogel (PhD-student)

Verenigde Staten
Shivo PhD/(assistant professor, computational cancer biology, Houston.)
xienix84 (PhD/postdoc, Baltimore)

Australie
keesjeislief (PhD/postdoc, Canberra)

Zweden
Jagärtrut (PhD-student, peace and conflict research, Uppsala)

Duitsland
Felagund (PhD, meteorologie, Bonn)

Japan
Lyrebird (PhD/associate professor in de optica)

Wannabees
RobertoCarlos
Wackyduck
nickybol

Bijzonder geval
Kees22 (spellingchecker)

[ Bericht 4% gewijzigd door Shivo op 22-02-2013 15:56:23 ]
Jesus saves but death prevails.
  donderdag 21 februari 2013 @ 17:19:03 #2
8369 speknek
Another day another slay
pi_123167783
Bij mij kan PhD/postdoc, Eindhoven.
Alhoewel ik eigenlijk gewoon UD ben, maar het zijn krenten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_123167858
Bij welke faculteit zit je? Toch niet human-machine interaction?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  donderdag 21 februari 2013 @ 18:59:04 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_123171177
Human technology interaction bedoel je? Nee, alhoewel ik praktisch hetzelde onderzoek doe.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_123172426
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2013 16:50 schreef Shivo het volgende:

[..]

Nou, ik zou daar graag 'relevante contributies aan de samenleving' aan toe willen voegen. Dat is IMO belangrijker dan al dat andere.
Gevaarlijk. Fouriertheorie was een paar honderd jaar niet erg nuttig voor de samenleving, nu is het de basis van veel wat je ziet en hoort en voorkomt het instorten van wolkenkrabbers. Ik heb zo dus mijn twijfels bij je stelling.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_123172923
Een flamewar tussen gebakken lucht en wetenschap. O+. Gelukkig staat m'n bier al koud!
pi_123174513
Bij mij kan PhD, Bristol (onder het UK kopje ;) )
pi_123174804
Naast onenigheid over details, denk ik dat iedereen hier het wel ongeveer eens is met de abstractere claim dat "nut" een criterium is dat niet goed gebruikt kan worden om subsidietoekenning op te baseren.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123175037
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:22 schreef oompaloompa het volgende:
Naast onenigheid over details, denk ik dat iedereen hier het wel ongeveer eens is met de abstractere claim dat "nut" een criterium is dat niet goed gebruikt kan worden om subsidietoekenning op te baseren.
Dat is waar, al schijnt kanker het over het algemeen wel goed te doen.
  Moderator donderdag 21 februari 2013 @ 20:45:57 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_123175923
nut nut nut nut dat is het geluid van een machinegeweer waarmee je in je eigen voeten schiet. -vincent icke-
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_123178151
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:45 schreef Bosbeetle het volgende:
nut nut nut nut dat is het geluid van een machinegeweer waarmee je in je eigen voeten schiet. -vincent icke-
yay, dat is mijn vakgebied.

Vandaag een dataset voorbereid, ik heb de hele dag dode mensen bij elkaar op lopen te tellen... 8)7
  donderdag 21 februari 2013 @ 22:01:47 #12
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_123180565
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2013 21:23 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

yay, dat is mijn vakgebied.

Vandaag een dataset voorbereid, ik heb de hele dag dode mensen bij elkaar op lopen te tellen... 8)7
Hoeveel dooien zijn er eigenlijk tot nu toe ongeveer gevallen tijdens de 'burgeroorlog' in Congo?
(ik neem aan dat je die hebt zitten tellen..)

Congo is altijd een van mijn interessegebieden geweest, zeer boeiende en complexe oorlog :)
Tú estás dura y yo me veo cabrķn en el espejo
  donderdag 21 februari 2013 @ 22:06:40 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_123180892
But there's no sense crying
Over every mistake.
You just keep on trying
Till you run out of cake.
And the science gets done.
And you make a neat gun
For the people who are
Still alive.
pi_123193253
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:27 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat is waar, al schijnt kanker het over het algemeen wel goed te doen.
HIV/AIDS ook. Horen we daar nog wel eens wat over?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 22 februari 2013 @ 08:33:10 #15
66825 Reya
Fier Wallon
pi_123194013
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:22 schreef oompaloompa het volgende:
Maar welk criterium zou je dan wel toepassen?
pi_123194454
quote:
2s.gif Op donderdag 21 februari 2013 22:01 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hoeveel dooien zijn er eigenlijk tot nu toe ongeveer gevallen tijdens de 'burgeroorlog' in Congo?
(ik neem aan dat je die hebt zitten tellen..)

Congo is altijd een van mijn interessegebieden geweest, zeer boeiende en complexe oorlog :)
Nee, ik ben nu bezig met een dataset over heel afrika.

In de Congo zijn er door direct conflict 93070 doden gevallen, in periode 1989-2010. Indirect worden getallen rond de 3 miljoen geschat.
pi_123194639
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 08:33 schreef Reya het volgende:

[..]

Maar welk criterium zou je dan wel toepassen?
Je zou de kwaliteit van het werk als criterium kunnen nemen. Ten slotte wil je de beste wetenschappers een dak boven hun hoofd geven, de mindere goden moeten maar iets anders gaan doen, ook als ze aan iets heel nuttigs (sarc.) als het broeikaseffect, genetische manipulatie of nanotechnologie werken.

De vraag is hoe je dat gaat kwantificeren.

Welk systeem je ook gebruikt - er zal altijd misbruik van gemaakt worden en je zult altijd onvoorziene gevolgen hebben. Stel dat je de H-index van de subsidieaanvragers meeneemt in de beoordeling, dan zal er nog meer ge-zelf-citeerd gaan worden dan nu het geval is. Is maar een voorbeeldje, maar het blijft mensenwerk.

Waarom geen levenslange basisuitkering voor goede wetenschappers, waardoor die niet meer op een houtje hoeven te bijten? Laat de beoordeling van wie goed of niet goed is over aan een stel gepensioneerde wetenschappers. Die hebben toch vaak snel door wat voor een vlees ze in de kuip hebben. Bovenop die basisuitkering kan men dan bijbeunen, bv door les te geven of onderzoek te doen.

Het systeem van subsidieaanvragen voor wetenschap is MI trouwens een van de betere methoden om subsidie te verstrekken. Het zou wmb dubbelblind mogen worden uitgevoerd, maar als je er nuchter naar kijkt, dan is er eigenlijk niet zo veel mis mee.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 22 februari 2013 @ 09:22:05 #18
66825 Reya
Fier Wallon
pi_123194896
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 09:09 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je zou de kwaliteit van het werk als criterium kunnen nemen. Ten slotte wil je de beste wetenschappers een dak boven hun hoofd geven, de mindere goden moeten maar iets anders gaan doen, ook als ze aan iets heel nuttigs (sarc.) als het broeikaseffect, genetische manipulatie of nanotechnologie werken.

De vraag is hoe je dat gaat kwantificeren.

Welk systeem je ook gebruikt - er zal altijd misbruik van gemaakt worden en je zult altijd onvoorziene gevolgen hebben. Stel dat je de H-index van de subsidieaanvragers meeneemt in de beoordeling, dan zal er nog meer ge-zelf-citeerd gaan worden dan nu het geval is. Is maar een voorbeeldje, maar het blijft mensenwerk.

Waarom geen levenslange basisuitkering voor goede wetenschappers, waardoor die niet meer op een houtje hoeven te bijten? Laat de beoordeling van wie goed of niet goed is over aan een stel gepensioneerde wetenschappers. Die hebben toch vaak snel door wat voor een vlees ze in de kuip hebben. Bovenop die basisuitkering kan men dan bijbeunen, bv door les te geven of onderzoek te doen.

Het systeem van subsidieaanvragen voor wetenschap is MI trouwens een van de betere methoden om subsidie te verstrekken. Het zou wmb dubbelblind mogen worden uitgevoerd, maar als je er nuchter naar kijkt, dan is er eigenlijk niet zo veel mis mee.
Mijn vraag zou ook zijn hoe je kwaliteit tussen vakgebieden gaat inschatten. Heeft een excellente antropoloog net zo veel prioriteit als een excellente nanotechnoloog?
  vrijdag 22 februari 2013 @ 09:43:16 #19
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123195397
Over de Congo-oorlog ben ik dat boek van van Reybrouck aan het lezen: 600 pagina's schoon aan de haak. Boeiend boek!
pi_123195526
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 09:22 schreef Reya het volgende:

[..]

Mijn vraag zou ook zijn hoe je kwaliteit tussen vakgebieden gaat inschatten. Heeft een excellente antropoloog net zo veel prioriteit als een excellente nanotechnoloog?
Per definitie. Het gaat mij om de kwaliteit van de onderzoeker.

Het zal een lastige kluif worden om appels met peren te gaan vergelijken, maar kwaliteit liegt niet.

Het nadeel van deze manier van redeneren is dat er meer wetenschappers in een bepaalde discipline zullen zijn, dan dat er daadwerkelijk nodig zijn. Ik weet niet of dat veel slechter is dan wat we nu hebben. Als ik naar mijn eigen vakgebied kijk, dan voegt meer dan 50% van het volk eigenlijk niets toe.
pi_123195923
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 09:43 schreef Grumpey het volgende:
Over de Congo-oorlog ben ik dat boek van van Reybrouck aan het lezen: 600 pagina's schoon aan de haak. Boeiend boek!
Ja, die heb ik ook gelezen. Goed boek!

Een reis naar Congo staat hoog op m'n verlanglijstje...
  vrijdag 22 februari 2013 @ 10:07:09 #22
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123196007
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 09:47 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Per definitie. Het gaat mij om de kwaliteit van de onderzoeker.

Het zal een lastige kluif worden om appels met peren te gaan vergelijken, maar kwaliteit liegt niet.

Het nadeel van deze manier van redeneren is dat er meer wetenschappers in een bepaalde discipline zullen zijn, dan dat er daadwerkelijk nodig zijn. Ik weet niet of dat veel slechter is dan wat we nu hebben. Als ik naar mijn eigen vakgebied kijk, dan voegt meer dan 50% van het volk eigenlijk niets toe.
Het blijft wel een filosofische discussie of je het kaf niet nodig hebt om het koren te kunnen onderscheiden van de rest? :)
pi_123196091
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 10:07 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Het blijft wel een filosofische discussie of je het kaf niet nodig hebt om het koren te kunnen onderscheiden van de rest? :)
Klopt. En je zit ook met grenzen: sommige mensen leveren zo nu en dan pareltjes af, maar produceren jaren lang niks. Hoe ga je daar dan mee om?
pi_123199391
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 12:15 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ben het met speknek eens.

Alhoewel ik de betas die uit Nederland kom best hoog heb zitten, is Nederland als beta economie een lachertje. De opleidingen zijn goed, maar de bedrijven niet. Voor ASML wil ik best een uitzondering maken. Voor de rest houdt 't niet over.
Ik volg je even niet zo goed. Laat ik eerst en vooral maar even twee algemene kanttekeningen plaatsen. De provincie NB houdt dankzij de regio Eindhoven haar eigen broek op, alleen dat al maakt het de moeite waard. Weliswaar verdient Nederland veel geld met handel en transport maar heeft die handel niet tegelijkertijd sterk bijgedragen tot de crisis die we nu hebben door zoveel gebakken lucht in de economie te blazen?

Er zijn heel wat meer succesvolle bedrijven dan enkel ASML en er is een grote bron van innovativiteit. Ter illustratie, een hoogleraar die zowel in Sillicon Valley als voor NatLab heeft gewerkt vertelde dat er naar zijn sterker indruk veel meer innovativiteit was in Eindhoven dan in Sillicon Vallley, het probleem in Eindhoven was echter dat die innovativiteit minder ten gelde werd gemaakt (wat volgens mij dan wel weer aardig aansluit op wat jij stelt). Het is jammer dat NatLab is gesloten maar gelukkig is er wel het een en ander voor in de plaats gekomen. Bedrijven die Philips heeft opgekocht hebben onderzoek nodig, ook in Eindhoven wordt dat onderzoek verricht. Er is een campus opgericht waar tal van bedrijven zich vestigen, de universiteit heeft goed werk gemaakt van spinoffs en het ondersteunen van starters, dit is iets waar Nederlandse universiteiten traditioneel niet zo goed in zijn maar daar is nu veel aandacht voor in Eindhoven (in Leuven hebben ze daar enorm veel succes mee gehad door het Stanfordmodel te implementeren!). De regio Eindhoven staat bekend als een van de meest innovatieve regio's in Europa (verkozen tot meest innovatieve regio door een partij) en Eindhoven ligt vlakbij Leuven (IMEC) en Aachen waardoor er een goede concentratie van hightech-bedrijven en gewone technologische bedrijven zijn, dat kan alleen maar goed zijn voor het gebied wat binnen die driehoek ligt. Misschien is ASML het alpha-mannetje (hoe ironisch :)) onder de technische bedrijven gezien haar enorme aandeel in de markt (een stuk boven de 80%) en de enorme grote omzet, investeringen, winst enz. maar doen we andere bedrijven zoals NXP niet tekort wanneer we stellen dat er buiten ASML niet veel is? Van een heel ander categorie, DAF doet het volgens mij ook aardig. Dat het officiëel geen Nederlands bedrijf meer is mag de pret niet drukken.

Waarschijnlijk doel jij op de kwantiteit in plaats van op de kwaliteit. Dat vind ik niet zo'n logische maatstaf aangezien Nederland nu eenmaal een klein landje is, het zou raar zijn als onze hightechsector kwantitatief meer zou opbrengen dan bijv. die van Duitsland.

Verder vind ik dat de trotsfactor ook een rol moet spelen, zolang je er geen verlies mee maakt op de lange termijn.

quote:
De ingenieurs zijn dan ook niet het probleem, het gepolder boven de ingenieurs is het probleem.
Die verhalen ken ik maar dan moeten we dat probleem dus eens oplossen in plaats van de ingenieurs ook nog eens van andere kanten tegen te werken. Ik denk dat een bedrijf als IMEC het goede voorbeeld geeft door bewust ingenieurs en wetenschappers aan te stellen als managers (inclusief de grote bazen), het bedrijf heeft een enorme sterke groei gehad. Verder niet al teveel managers zodat je voorkomt dat ze (de ingenieurs die manager worden) niet meer weten wat ze moeten doen. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123199600
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 10:10 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Klopt. En je zit ook met grenzen: sommige mensen leveren zo nu en dan pareltjes af, maar produceren jaren lang niks. Hoe ga je daar dan mee om?
Als die pareltjes voldoende impact hebben (twee van de drie fameuze theorieën van Einstein bijv.) dan hoef je daar toch niet over na te denken? Je hebt sowieso toch beide type mensen nodig: mensen die een hoge productiviteit hebben maar niet tot briljante inzichten komen en mensen die perfectie nastreven, alles tot in het kleinste detail uitpluizen en hierdoor tot briljante inzichten komen. Er zijn natuurlijk mensen die beiden combineren (Euler) maar dat zal zeker erg zeldzaam zijn?
#NoDAPL
pi_123199786
Je weet niet of er nog pareltjes gaan komen. Het is een risico wat betreft wetenschappelijke output. Het hangt van je financiering af of het interessant is zo'n risico te lopen. Verder hanteer je een vreemde categorisatie; in mijn bescheiden aantal jaar in het veld hen ik nooit iemand ontmoet die in 1 van die 2 past.
pi_123200622
Het helpt bij categoriseren om uitersten te nemen, het spreekt voor zich dat je hiermee niet stelt dat iedereen aan het uiterste voldoet maar dat de meeste mensen meer richting het ene uiterste of het andere uiterste gaat, dat is stating the obvious.

Je weet nooit of dat er pareltjes gaan komen maar je weet toch wel of dat iemand de potentie heeft om (weer) met pareltjes te komen?
#NoDAPL
pi_123200707
quote:
Ter illustratie, een hoogleraar die zowel in Sillicon Valley als voor NatLab heeft gewerkt vertelde dat er naar zijn sterker indruk veel meer innovativiteit was in Eindhoven dan in Sillicon Vallley, het probleem in Eindhoven was echter dat die innovativiteit minder ten gelde werd gemaakt (wat volgens mij dan wel weer aardig aansluit op wat jij stelt).
Silicon Valley heeft de iPhone en iPad voortgebracht. Eindhoven stelt daar de wafersteppers van ASML tegenover. Technologisch gezien is zo'n waferstepper een wereldwonder, complexer dan een iPhone. Maar als het om geld verdienen gaat, dan kun je beter aan een iPhone werken (alhoewel ASML het qua geld verdienen ook prima doet, maar niet zo goed als Apple).

Nederlanders kunnen, mits ze daartoe in staat worden gesteld, prima R+Den. Helaas gebeurt dat maar zelden, vanwege de klungels die het beleid maken. Daar zit het grote probleem. Die klungels laten onze goede betas van hot naar her rennen, zonder dat er iets productiefs uitkomt. Als een van de weinigen heeft ASML zich aan die malaise ontrokken (FEI company ook trouwens), Philips heeft dat in het verleden met de CD ook gedaan, maar het is daar al jaren een groot drama. OCE hetzelfde verhaal. Hoe houd je je R&D projecten op de rails, welk ontwikkelwiel pak je, waar kun je een grote klapper maken? Nederlands management is vaak niet in staat om de juiste keuzes te maken. Vraag me niet waarom ze het niet kunnen, ik zeg alleen dat ze het niet kunnen.

quote:
Waarschijnlijk doel jij op de kwantiteit in plaats van op de kwaliteit. Dat vind ik niet zo'n logische maatstaf aangezien Nederland nu eenmaal een klein landje is, het zou raar zijn als onze hightechsector kwantitatief meer zou opbrengen dan bijv. die van Duitsland.
Nee, het gaat me om kwaliteit. Duitsers bijvoorbeeld zijn echt goede ontwikkelaars. Voorbeeldje: in mijn vakgebied maken zij de beste apparatuur, en laten ze de Amerikanen en Japanners achter zich. Gedurfde technische ontwerpen, zelfs met goedkopere materialen. Maar door het gedurfde ontwerp een superieure performance. In Nederland zitten ook twee bedrijfjes die iets soorgelijks doen, maar die missen de slagkracht om met zo'n bedrijf te concurreren.

In mijn tijd bij Philips werkten we met 2 man aan een project. Onze collega's van Braun hadden een groep van 50 man aan eenzelfde project werken. Keuzes maken en daar vol voor gaan. Dat kunnen wij niet.
pi_123201236
Gelukkig kan je als Nederlander relatief gemakkelijk voor een Duits bedrijf werken al denk ik dat er in Eindhoven, zeker voor mijn toekomstige vakgebied (anders dan het jouwe zoals jij weet) genoeg interessante mogelijkheden zijn.

Moeten 'we' onszelf niet eens serieus afvragen wat het bestaansrecht is van de opleiding technische bedrijfskunde als deze afgestudeerden geen goede managers worden bij technische bedrijven?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze opleiding bestaat al vele decennia, lang voordat de CD werd uitgevonden.
#NoDAPL
pi_123201391
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 12:26 schreef Lyrebird het volgende:
Technologisch gezien is zo'n waferstepper een wereldwonder, complexer dan een iPhone. Maar als het om geld verdienen gaat, dan kun je beter aan een iPhone werken (alhoewel ASML het qua geld verdienen ook prima doet, maar niet zo goed als Apple).
Daar zit wat in.
Jammer dat weinig Nederlanders weten wat voor fantastisch apparaat die waferstepper dat is: een enorme grote versnelling met een enorme nauwkeurigheid.
Jouw specialisme heeft toch ook een raakvlak met de productie van chips (lenzen)? Om ze zo nauwkeurig te belichten moet met een sterke schaalverkleining (factor 20?) worden gewerkt.
#NoDAPL
pi_123201686
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 12:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Moeten 'we' onszelf niet eens serieus afvragen wat het bestaansrecht is van de opleiding technische bedrijfskunde als deze mensen geen goede managers bij technische bedrijven worden? Deze opleiding bestaat al vele decennia, lang voordat de CD werd uitgevonden.
Interessante kijk. Maar nee, ik denk niet dat we de problemen in de R&D kunnen afschuiven op de opleiding technische bedrijfskunde. Bij Philips, ASML, OCE, FEI, DAF, etc. zitten (zaten?) gewoon hardcore technici op hoge plekken. Mijn ervaring was dat de managers bij Oce en Philips vooral elkaar zo veel mogelijk voor de voeten probeerden te lopen, en dat er een cultuur van likken naar boven en schoppen naar onderen bestond. Jonge academici gingen dat nadoen, en zo werd die cultuur in stand gehouden.

We hebben indertijd een paar keer bezoek gehad van hoge Philips functionarissen. Boonstra, Pieper, en Marzano (?). Als die mannen binnenkwamen, dan werd je gewoonweg kotsmisselijk van de slijmballen die zich probeerden te profileren. Ik weet niet of dat iets typisch Nederlands is. Het zo snel mogelijk naar de top groeien zonder dat je ooit iets gedaan hebt. Dat heb ik veel om me heen gezien.

Nu ik er wat langer over word gedwongen na te denken...

Als je een echt goede wetenschapper bij bijvoorbeeld Philips bent, dan wil je niet in die cultuur zitten. Dan wil je gewoon leuk onderzoek doen. Het gevolg is dat de mindere goden hun kans grijpen, en op de plaatsen komen te zitten waar ze het meeste schade aan kunnen richten. Net zoals Speknek en ik al eerder constateerde wat er in de academische wereld gebeurt bij conferenties. Ook daar heb je onbenullen die hun kans grijpen (het zijn heus niet allemaal onbenullen), en daardoor een hoger aanzien krijgen. Maar echte toppers raken soms in het geweld ondergesneeuwd.
pi_123201867
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 12:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar zit wat in.
Jammer dat weinig Nederlanders weten wat voor fantastisch apparaat die waferstepper dat is: een enorme grote versnelling met een enorme nauwkeurigheid.
Jouw specialisme heeft toch ook een raakvlak met de productie van chips (lenzen)? Om ze zo nauwkeurig te belichten moet met een sterke schaalverkleining (factor 20?) worden gewerkt.
ASML is een fenomeen, ik heb daar heel veel respect voor. Absolute wereldtop. Wat wij doen, kun je niet met hun werk vergelijken. Wij rommelen eigenlijk maar aan. Ook mijn Japanse collega's bij industriele partners hebben wat dat betreft de boot volledig gemist.
pi_123201962
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 12:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Interessante kijk. Maar nee, ik denk niet dat we de problemen in de R&D kunnen afschuiven op de opleiding technische bedrijfskunde. Bij Philips, ASML, OCE, FEI, DAF, etc. zitten (zaten?) gewoon hardcore technici op hoge plekken. Mijn ervaring was dat de managers bij Oce en Philips vooral elkaar zo veel mogelijk voor de voeten probeerden te lopen, en dat er een cultuur van likken naar boven en schoppen naar onderen bestond. Jonge academici gingen dat nadoen, en zo werd die cultuur in stand gehouden.
Oké maar zouden technische bedrijfskundigen niet aangenomen worden voor zulke managementfuncties als ze hiervoor geschikt zouden worden bevonden? Niets ten nadele van deze mensen maar wellicht is er ruimte voor een bčtavariant van technische bedrijfskunde zodat die afgestudeerden wel deze functies kunnen vervullen?

quote:
Als je een echt goede wetenschapper bij bijvoorbeeld Philips bent, dan wil je niet in die cultuur zitten. Dan wil je gewoon leuk onderzoek doen.
Nogmaals, ik denk dat het voor mijn toekomstige vakgebied meevalt in vergelijking met andere technische disciplines (specifiek in die regio!) maar waar gaan die onderzoekers dan naar toe als ze in het bedrijfsleven willen werken? Een docent van mij had trouwens goede ervaringen bij NXP, hij is zeker niet het type persoon wat naar boven likt en naar onderen schopt, integendeel (aimabele man).

quote:
Het gevolg is dat de mindere goden hun kans grijpen, en op de plaatsen komen te zitten waar ze het meeste schade aan kunnen richten. Net zoals Speknek en ik al eerder constateerde wat er in de academische wereld gebeurt bij conferenties. Ook daar heb je onbenullen die hun kans grijpen (het zijn heus niet allemaal onbenullen), en daardoor een hoger aanzien krijgen. Maar echte toppers raken soms in het geweld ondergesneeuwd.
Een ongelukkig geval van positieve feedback, it makes sense.
#NoDAPL
pi_123202038
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 13:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

ASML is een fenomeen, ik heb daar heel veel respect voor. Absolute wereldtop. Wat wij doen, kun je niet met hun werk vergelijken. Wij rommelen eigenlijk maar aan. Ook mijn Japanse collega's bij industriele partners hebben wat dat betreft de boot volledig gemist.
Ik ben niet snel onder de indruk maar ik kreeg direct veel respect toen ik voor het eerst kennis nam van de technologie bij ASML. Sommige hoogleraen gebruiken dat graag als voorbeeld van wat voor mogelijkheden er zijn voor afgestudeerde ingenieurs. Inmiddels heb ik ook wat van de 'details' vernomen, het is 1 iets om die versnelling te verkrijgen terwijl je met zo'n precisie stuurt maar dan ben je er nog niet. Je moet bijv. ook trillingen vermijden dus het moet zweven. _O_
#NoDAPL
pi_123202623
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 12:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het helpt bij categoriseren om uitersten te nemen, het spreekt voor zich dat je hiermee niet stelt dat iedereen aan het uiterste voldoet maar dat de meeste mensen meer richting het ene uiterste of het andere uiterste gaat, dat is stating the obvious.
Rephrase: je categorisatie slaat nergens op. Ik ben nog nooit een goede onderzoeker tegengekomen die geen perfectie nastreeft en niet productief is. Briljante inzichten komen vaker eerst en daarna pas de details. Verder is `alles tot in detail uitzoeken' in veel gevallen juist sleutel tot een `hoge productiviteit', maar een hoge wetenschappelijke output is net zo hard een functie van oncontroleerbare variabelen zoals geluk en serendipiteit.

(Maar vanaf een bepaald punt ook politiek, dat dan weer wel.)

quote:
Je weet nooit of dat er pareltjes gaan komen maar je weet toch wel of dat iemand de potentie heeft om (weer) met pareltjes te komen?
Dan neem je iedereen aan. Een belangrijke kwaliteit in onderzoekers (en managers) is het kiezen van onderwerpen waarop ze met hoge waarschijnlijkheid onderscheidend en succesvol onderzoek op kunnen verrichten. Daar zou ik me op richten bij aanstellingen.
pi_123204911
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oké maar zouden technische bedrijfskundigen niet aangenomen worden voor zulke managementfuncties als ze hiervoor geschikt zouden worden bevonden? Niets ten nadele van deze mensen maar wellicht is er ruimte voor een bčtavariant van technische bedrijfskunde zodat die afgestudeerden wel deze functies kunnen vervullen?
Nee, je hebt zwaargewichten nodig aan de top van een R&D organisatie. Mensen die binnen een paar seconden door hebben of een concept gaat werken, of dat het BS is. Een opleiding doet er op dat moment niet meer toe, waar het om gaat is dat je op dat moment al zo veel gezien hebt, en zo veel kennis hebt vergaard, dat je snel een besluit kunt nemen.

Mijn indruk is dat de top van de Nederlandse R&D wordt bemand door vervelend volk, dat graag doorzichtige politieke spelletjes speelt. De cultuur die daardoor onstaat is funest voor je organisatie, omdat de toppers die je daar nodig hebt zich niet laten lenen voor dit soort onzin.

Op de een of andere manier heeft ASML het anders gedaan. Voorbeeldje: veel mensen waar in mijn tijd met respect binnen het Natlab over werd gesproken, zijn op strategische plekken bij ASML terecht gekomen. Ergens ook wel logisch, want als je iets in je mars had, dan bleef je ook niet in de Philips organisatie hangen.
  vrijdag 22 februari 2013 @ 18:13:37 #37
124676 RobertoCarlos
pi_123213879
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 08:58 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Nee, ik ben nu bezig met een dataset over heel afrika.

In de Congo zijn er door direct conflict 93070 doden gevallen, in periode 1989-2010. Indirect worden getallen rond de 3 miljoen geschat.
Thanks :) Zoals ik al zei, erg boeiende, maar tegelijkertijd ook erg deprimerend conflict/chaos/anarchie/puinhoop. Staat ook nog op mijn verlanglijstje om te bezoeken, waarbij ik dan wel ff in het stedelijk gebied blijf :)

Maarre, je had toch een fonds om daar veldonderzoek te doen? Gaat dat nog door?
pi_123214930
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 12:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar zit wat in.
Nederlanders interesseert zoiets geen ruk. Ondanks de oplopende werkloosheid moet ASML nog altijd mensen uit het buitenland halen. Dus of het nu om ongeschoolde kutbaantjes gaat of hoogopgeleid hi-tech werk maakt allemaal geen donder uit, Nederlanders willen sowieso niet hard werken.

De schaalverkleining die ze gebruiken is overigens 4.
pi_123232650
Hadden jullie wel meegekregen dat van de elf Breakthrough Prizes in Life Sciences, er twee naar Nederlanders zijn gegaan? Dat is echt een enorme prestatie. Hans Clevers van het Hubrecht lab/KNAW en Titia de Lange van Rockefeller. Drie miljoen vrij te besteden, niet slecht.
pi_123232677
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 05:44 schreef Shivo het volgende:
Hadden jullie wel meegekregen dat van de elf Breakthrough Prizes in Life Sciences, er twee naar Nederlanders zijn gegaan? Dat is echt een enorme prestatie. Hans Clevers van het Hubrecht lab/KNAW en Titia de Lange van Rockefeller. Drie miljoen vrij te besteden, niet slecht.
Breakthrough prize in Life Science... Tja, wat zal ik er van zeggen. Prijzen maken me een beetje cynisch. Daar komt helaas een heleboel politiek bij kijken.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 08:46:26 #41
66825 Reya
Fier Wallon
pi_123233087
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 18:45 schreef thabit het volgende:

[..]

Nederlanders interesseert zoiets geen ruk. Ondanks de oplopende werkloosheid moet ASML nog altijd mensen uit het buitenland halen. Dus of het nu om ongeschoolde kutbaantjes gaat of hoogopgeleid hi-tech werk maakt allemaal geen donder uit, Nederlanders willen sowieso niet hard werken.

De schaalverkleining die ze gebruiken is overigens 4.
Waar zit jij trouwens tegenwoordig? Nog steeds in Duitsland?
pi_123234276
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 14:21 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee, je hebt zwaargewichten nodig aan de top van een R&D organisatie. Mensen die binnen een paar seconden door hebben of een concept gaat werken, of dat het BS is. Een opleiding doet er op dat moment niet meer toe, waar het om gaat is dat je op dat moment al zo veel gezien hebt, en zo veel kennis hebt vergaard, dat je snel een besluit kunt nemen.

Mijn indruk is dat de top van de Nederlandse R&D wordt bemand door vervelend volk, dat graag doorzichtige politieke spelletjes speelt. De cultuur die daardoor onstaat is funest voor je organisatie, omdat de toppers die je daar nodig hebt zich niet laten lenen voor dit soort onzin.

Op de een of andere manier heeft ASML het anders gedaan. Voorbeeldje: veel mensen waar in mijn tijd met respect binnen het Natlab over werd gesproken, zijn op strategische plekken bij ASML terecht gekomen. Ergens ook wel logisch, want als je iets in je mars had, dan bleef je ook niet in de Philips organisatie hangen.
Van de positieve kant bekeken, als dit minstens 1 keer is gebeurd en zo goed uitpakte dan kan het weer gebeuren. Wellicht kunnen wat goede mensen van ASML wel weer een ander goed bedrijf starten terwijl er goede opvolgers komen.
#NoDAPL
pi_123234327
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 18:45 schreef thabit het volgende:

[..]

Dit beeld herken ik niet. Ik ben het met je eens als je stelt dat veel Nederlanders liever de gemakkelijkste route naar welvaart kiezen maar dat Nederlanders niet bereid zouden zijn om hard te werken, dat klopt volgens mij toch niet helemaal. Ik zie bij zat mensen om mij heen dat die wel hard werken, zowel op de universiteit als buiten de universiteit en dan soms nog voor een te laag loon gezien de verdiensten.
#NoDAPL
pi_123234691
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 08:46 schreef Reya het volgende:

[..]

Waar zit jij trouwens tegenwoordig? Nog steeds in Duitsland?
Ik werk tegenwoordig voor ASML. :P
pi_123234770
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 10:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dit beeld herken ik niet. Ik ben het met je eens als je stelt dat veel Nederlanders liever de gemakkelijkste route naar welvaart kiezen maar dat Nederlanders niet bereid zouden zijn om hard te werken, dat klopt volgens mij toch niet helemaal. Ik zie bij zat mensen om mij heen dat die wel hard werken, zowel op de universiteit als buiten de universiteit en dan soms nog voor een te laag loon gezien de verdiensten.
Bedenk wel dat de mensen om jou heen waarschijnlijk een biased sample van de Nederlandse bevolking zijn. Bedenk ook dat er een verschil zit tussen veel werken en hard werken.
pi_123235061
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 18:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Thanks :) Zoals ik al zei, erg boeiende, maar tegelijkertijd ook erg deprimerend conflict/chaos/anarchie/puinhoop. Staat ook nog op mijn verlanglijstje om te bezoeken, waarbij ik dan wel ff in het stedelijk gebied blijf :)

Maarre, je had toch een fonds om daar veldonderzoek te doen? Gaat dat nog door?
Ja, inderdaad. Veldonderzoek staat nog steeds op de agenda. Ik had inderdaad geld gekregen om naar Congo te gaan, maar daar is het me op het moment te onrustig. Afhankelijk van de resultaten van een paper die ik nu aan het schrijven ben ga ik ergens anders heen, of niet. Ik heb nog iets minder dan 2 jaar om het geld uit te geven, dus in die tijd kan veel veranderen...
pi_123235073
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:14 schreef thabit het volgende:

[..]

Bedenk wel dat de mensen om jou heen waarschijnlijk een biased sample van de Nederlandse bevolking zijn. Bedenk ook dat er een verschil zit tussen veel werken en hard werken.
De medestudenten die tot de toplaag behoren werken sowieso efficiënt maar van een aantal van hen weet ik dat ze ook veel werken, niet dat ze dat nodig hebben om te slagen maar het maakt wel net het verschil tussen zevens en achten of achten en negens en dat laatste is het maximaal haalbare bij die opleiding.
Ja, dat is een biased sample maar dit zijn wel net de mensen die de kar gaan trekken bij een hightechbedrijf zoals ASML, NXP of bepaalde afdelingen van Philips.
Een ander voorbeeld is een zoon van een millitair die een ingenieur is, hij was een drophout van het HAVO omdat hij ADHD heeft. Hij is echter wel een intelligente jongen en een hele harde werker. Jarenlang was hij filiaalleider van een kleine gespecialiseerde keten), hij werd nooit betaald naar zijn prestaties (echt waardeloos) maar hij maakte veel uren. Ook in de baan die hij daarna uitvoerde (opzetten webshop) maakt hij veel uren. Een ander die ik ken is middenmanager bij een multinational, hij is wel min of meer hoogopgeleid. Hij heeft ook jarenlang veel en hard gewerkt. Nu is de druk wat minder maar 9 op 10 keer dat ik met hem afspreek is er wel een werkgerelateerde reden waardoor hij te laat en een keer dat dat niet gebeurde moest hij 's avonds terwijl we buiten de deur aten nog lang telefoongesprek met zijn baas voeren omdat iets geregeld moet worden. Volgens mij valt het wel mee met de werkmentaliteit van de Nederlander. Ik denk wel dat er wat andere problemen zijn die zich op systeemniveau bevinden (onderwijs).
#NoDAPL
pi_123235088
quote:
12s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:08 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik werk tegenwoordig voor ASML. :P
Joking?
Het zou trouwens goed kunnen aangezien ASML momenteel veel vacatures heeft. Als het goed is dan gaat ASML binnenkort grotere wafers maken en hiermee de genadeslag uitdelen aan de twee resterende concurrenten.
#NoDAPL
pi_123235353
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De medestudenten die tot de toplaag behoren werken sowieso efficiënt maar van een aantal van hen weet ik dat ze ook veel werken, niet dat ze dat nodig hebben om te slagen maar het maakt wel net het verschil tussen zevens en achten of achten en negens en dat laatste is het maximaal haalbare bij die opleiding.
Ja, dat is een biased sample maar dit zijn wel net de mensen die de kar gaan trekken bij een hightechbedrijf zoals ASML, NXP of bepaalde afdelingen van Philips.
Een ander voorbeeld is een zoon van een millitair die een ingenieur is, hij was een drophout van het HAVO omdat hij ADHD heeft. Hij is echter wel een intelligente jongen en een hele harde werker. Jarenlang was hij filiaalleider van een kleine gespecialiseerde keten), hij werd nooit betaald naar zijn prestaties (echt waardeloos) maar hij maakte veel uren. Ook in de baan die hij daarna uitvoerde (opzetten webshop) maakt hij veel uren. Een ander die ik ken is middenmanager bij een multinational, hij is wel min of meer hoogopgeleid. Hij heeft ook jarenlang veel en hard gewerkt. Nu is de druk wat minder maar 9 op 10 keer dat ik met hem afspreek is er wel een werkgerelateerde reden waardoor hij te laat en een keer dat dat niet gebeurde moest hij 's avonds terwijl we buiten de deur aten nog lang telefoongesprek met zijn baas voeren omdat iets geregeld moet worden. Volgens mij valt het wel mee met de werkmentaliteit van de Nederlander. Ik denk wel dat er wat andere problemen zijn die zich op systeemniveau bevinden (onderwijs).
Ach, zo ken ik ook zat mensen die in de WW zitten, een minimale hoeveelheid sollicitatiebrieven schrijven omdat het moet, en zwaar balen als ze toch een keer worden uitgenodigd op een gesprek. Maar ook dat kun je natuurlijk zien als een probleem op systeemniveau.
pi_123235488
Als je het graag wil dan kan je in Nederland met een beetje talent zonder ooit echt hard te werken een comfortabele baan met goede arbeidsvoorwaarden krijgen. Gelukkig zijn er ook Nederlanders die voor een iets uitdagendere route kiezen. Ik geloof al jarenlang dat er overal in de wereld evenveel talent is en dat het slechts de vraag is hoe dat talent wordt ontwikkeld. Waarom zou er in het ene land meer talent zijn dan in het andere land? Alsof de genen zich iets aantrekken van landsgrenzen. Zo zal ook overal in de wereld ongeveer eenzelfde percentage van de mensen van nature een harde werker zijn. Natuurlijk is het wel mogelijk dat door het leven in een bepaald systeem harde werkers luier worden.
Ook niet onbelangrijk: er zijn verschillende manieren van hard werken. Voor veel mensen geldt dat ze voor het een kunnen opbrengen om erg hard te werken en voor het ander niet. Luiheid is niet per se een generieke eigenscahp. Ik merk het bij mezelf ook, als student en als mens. Voor het ene vak kan ik me te pleuris werken, voor het andere vak geldt dat ik blij ben als ik ervan af ben. Voor een hobby wil ik met alle plezier ijverig oefenen, met schoonmaken ben ik tevreden als het ongeveer goed is.
#NoDAPL
pi_123235810
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je het graag wil dan kan je in Nederland met een beetje talent zonder ooit echt hard te werken een comfortabele baan met goede arbeidsvoorwaarden krijgen. Gelukkig zijn er ook Nederlanders die voor een iets uitdagendere route kiezen. Ik geloof al jarenlang dat er overal in de wereld evenveel talent is en dat het slechts de vraag is hoe dat talent wordt ontwikkeld. Waarom zou er in het ene land meer talent zijn dan in het andere land? Alsof de genen zich iets aantrekken van landsgrenzen. Zo zal ook overal in de wereld ongeveer eenzelfde percentage van de mensen van nature een harde werker zijn. Natuurlijk is het wel mogelijk dat door het leven in een bepaald systeem harde werkers luier worden.
Ook niet onbelangrijk: er zijn verschillende manieren van hard werken. Voor veel mensen geldt dat ze voor het een kunnen opbrengen om erg hard te werken en voor het ander niet. Luiheid is niet per se een generieke eigenscahp. Ik merk het bij mezelf ook, als student en als mens. Voor het ene vak kan ik me te pleuris werken, voor het andere vak geldt dat ik blij ben als ik ervan af ben. Voor een hobby wil ik met alle plezier ijverig oefenen, met schoonmaken ben ik tevreden als het ongeveer goed is.
Posten op FOK! is daar in elk geval een duidelijk voorbeeld van. :P.
pi_123235858
Tja, schuldig. :o
#NoDAPL
  Moderator zondag 24 februari 2013 @ 16:17:34 #53
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_123282698
Achja harde werkers en luie donders. Ik ken zat hele slimme mensen die het zich kunnen veroorloven niet zo hard te werken omdat ze het compenseren met slimheid. Netto gezien is de output van zo'n lui iemand gelijk aan een iets minder slimme harde werker.

En volgensmij kun je beide types niet zo veel verwijten. :D
pi_123282968
Ik ben een harde werker maar heb ook niks beters te doen met mijn leven :P

Zit wel te vaak op Fok :o
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator zondag 24 februari 2013 @ 16:24:02 #55
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_123283150
Ik heb 'gelukkig' geen idee wat ik ben :D

Ik werk "normaal" ik heb geen idee hoe zich dat relateert tot de 'hardheid' van anderen :D
pi_123283354
Ik weet het eigenlijk ook niet. Ik werk hard, maar ik doe ook vaak dingen tussendoor zoals fok :P. Ik zit meestal wel tot een uur of 18.30 / 19.00 te werken...velen zijn dan toch al weg. Dus daar versta ik hard werken een beetje onder. Maar dat is ook een beetje een buffer voor het vele werkontwijkende gedrag gedurende een dag zoals top 5 lijstjes maken ofzo :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_123283377
quote:
2s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Achja harde werkers en luie donders. Ik ken zat hele slimme mensen die het zich kunnen veroorloven niet zo hard te werken omdat ze het compenseren met slimheid. Netto gezien is de output van zo'n lui iemand gelijk aan een iets minder slimme harde werker.

En volgensmij kun je beide types niet zo veel verwijten. :D
Dit is dus zo'n voorbeeld van hard werken versus veel werken. Als de output hetzelfde is, werken ze even hard. De "minder slimme" persoon zoals jij het noemt, werkt alleen wel meer. De slimme persoon is in mijn ogen niet luier dan de minder slimme.
pi_123283574
Er is mijns inziens wel een verschil tussen hard werken en efficiënt werken.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator zondag 24 februari 2013 @ 16:32:17 #59
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_123283606
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:28 schreef thabit het volgende:

[..]

Dit is dus zo'n voorbeeld van hard werken versus veel werken. Als de output hetzelfde is, werken ze even hard. De "minder slimme" persoon zoals jij het noemt, werkt alleen wel meer. De slimme persoon is in mijn ogen niet luier dan de minder slimme.
Dat is in het geval van exact dezelfde output, maar ik zie nog wel eens luiheid perfect beredeneerd dat je denkt hier is iets opgelost en theoretisch onderbouwd wat eigenlijk gewoon gedaan had moeten worden :D En dat is dan vaak een hele slimme correcte manier, maar de luie domme manier levert soms juist extra data op. Het zijn allemaal kleine nuances die je aan kunt brengen in over het algemeen harde werkers :D alleen het is hard werken met het hoofd vs. hard werken met de handen :P
  Moderator zondag 24 februari 2013 @ 16:36:04 #60
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_123283824
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:31 schreef Felagund het volgende:
Maar in de wetenschap werk je over het algemeen niet efficient simpel vanwege het feit dat je je eigenlijk doel nog niet weet en vaak als een pietje precies dan maar 'alles' uitzoekt. Dat is ook iets waar veel oud collega's van mij tegen aan zijn gelopen toen ze bij een bedrijf zijn gaan werken, ineens waren losse eindjes niet meer uitgangspunten voor nieuw onderzoek maar gewoon rafeltjes die niet essentieel waren voor het doel. En daarmee is dan het onderzoek uit, terwijl de wetenschapper in mensen dan roept "ja maar ja maar ja maar hoe???" en het bedrijfsleven zegt dan "niet belangrijk" :D
pi_123284025
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:31 schreef Felagund het volgende:
Zeker. Hoe hard je werkt staat gelijk aan hoe efficiënt je werkt vermenigvuldigd met hoeveel je werkt.

Vergelijk het met appels plukken. Hoe hard je werkt, wordt bepaald door het totaal aantal appels dat je plukt. Hoe efficiënt je werkt, wordt bepaald door het aantal appels dat je per uur plukt. En hoeveel je werkt, wordt bepaald door het aantal uur dat je in het appelplukken stopt.
pi_123284644
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:39 schreef thabit het volgende:

[..]

Zeker. Hoe hard je werkt staat gelijk aan hoe efficiënt je werkt vermenigvuldigd met hoeveel je werkt.

Vergelijk het met appels plukken. Hoe hard je werkt, wordt bepaald door het totaal aantal appels dat je plukt. Hoe efficiënt je werkt, wordt bepaald door het aantal appels dat je per uur plukt. En hoeveel je werkt, wordt bepaald door het aantal uur dat je in het appelplukken stopt.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je stelt daarbij arbeidsproductiviteit gelijk aan hard werken. Ik zie 'hard werken' vooral als hoeveel energie je in je werk stopt. (Of dat nu energie is door diep over een probleem na te denken of door lichamelijke arbeid is daarbij wat mij betref minder van belang). Sommige mensen hebben meer talent en kunnen daardoor efficiënter werken. Die hoeven dus minder hard te werken om hetzelfde resultaat te bereiken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_123284870
quote:
2s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar in de wetenschap werk je over het algemeen niet efficient simpel vanwege het feit dat je je eigenlijk doel nog niet weet en vaak als een pietje precies dan maar 'alles' uitzoekt. Dat is ook iets waar veel oud collega's van mij tegen aan zijn gelopen toen ze bij een bedrijf zijn gaan werken, ineens waren losse eindjes niet meer uitgangspunten voor nieuw onderzoek maar gewoon rafeltjes die niet essentieel waren voor het doel. En daarmee is dan het onderzoek uit, terwijl de wetenschapper in mensen dan roept "ja maar ja maar ja maar hoe???" en het bedrijfsleven zegt dan "niet belangrijk" :D
Nee klopt, één van mijn 'problemen' is denk ik ook dat ik te doelgericht wil/moet werken naar een resultaat. Al is er uiteindelijk wel op een moment dat je stop moet zeggen en je resultaten moet publiceren. Je kunt niet blijven perfectioneren, omdat er zoals je zegt altijd nieuwe vragen zullen zijn.
Album top 100 2024
pi_123284877
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:52 schreef Felagund het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je stelt daarbij arbeidsproductiviteit gelijk aan hard werken. Ik zie 'hard werken' vooral als hoeveel energie je in je werk stopt. (Of dat nu energie is door diep over een probleem na te denken of door lichamelijke arbeid is daarbij wat mij betref minder van belang). Sommige mensen hebben meer talent en kunnen daardoor efficiënter werken. Die hoeven dus minder harduren te werken om hetzelfde resultaat te bereikeneven hard te werken.
Verbeterd. Efficiënt werken is niet iets wat je wel of niet van nature kan. Het is iets wat je kunt leren, juist door hard te werken.
  zondag 24 februari 2013 @ 16:58:19 #65
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123284975
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:56 schreef thabit het volgende:

[..]

Verbeterd. Efficiënt werken is niet iets wat je wel of niet van nature kan. Het is iets wat je kunt leren, juist door hard te werken.
Mee eens. Efficient werken is een keuze, weliswaar kost het training en energie.
  Moderator zondag 24 februari 2013 @ 16:59:46 #66
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_123285048
quote:

[..]

Tja ze zeggen ook dat je kunt leren niet te 'procrastineren' (wat is het nederlandse woord daar voor) maar dat kost wel moeite :D Ik ben begonnen met op mijn nieuwe werk niet te fokken :D eens kijken hoe dat gaat lopen. :P
  zondag 24 februari 2013 @ 17:04:40 #67
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123285315
quote:
2s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja ze zeggen ook dat je kunt leren niet te 'procrastineren' (wat is het nederlandse woord daar voor) maar dat kost wel moeite :D Ik ben begonnen met op mijn nieuwe werk niet te fokken :D eens kijken hoe dat gaat lopen. :P
Nederlandse woord bij studenten komt nog meest in de buurt: Soggen.
pi_123285410
Ach, je moet ook af en toe van het leven genieten. Ik heb zelf het idee dat de mensen die echt kei- en keihard werken, dat meer doen doordat ze eraan verslaafd zijn dan dat ze er echt gelukkig van worden.
  zondag 24 februari 2013 @ 17:10:45 #69
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123285627
quote:
7s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:06 schreef thabit het volgende:
Ach, je moet ook af en toe van het leven genieten. Ik heb zelf het idee dat de mensen die echt kei- en keihard werken, dat meer doen doordat ze eraan verslaafd zijn dan dat ze er echt gelukkig van worden.
Verslaafd vind ik een slechte woordkeus. Ik zou eerder zeggen: het is een coping-strategie om niet de leegte (in termen van aanzien, aandacht, evt. vrienden etc) van hun leven te ervaren die ze anders hebben. Het is puur een houvast.
pi_123285847
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:10 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Verslaafd vind ik een slechte woordkeus. Ik zou eerder zeggen: het is een coping-strategie om niet de leegte (in termen van aanzien, aandacht, evt. vrienden etc) van hun leven te ervaren die ze anders hebben. Het is puur een houvast.
Ook dat is zeker zo, maar in hoeverre verschilt dit nu echt van andere verslavingen?
  zondag 24 februari 2013 @ 17:22:33 #71
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123286226
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:15 schreef thabit het volgende:

[..]

Ook dat is zeker zo, maar in hoeverre verschilt dit nu echt van andere verslavingen?
Weet ik niet. Het is denk ik wel verschillend van een verslaving in zoverre dat als je de aandacht/aanzien kan vervangen (stel, je wordt in ene beroemd door een uitvinding) je het werk zonder problemen los kan laten. Met bijvoorbeeld sigaretten werkt dit niet: het opeens toedienen van morphine maakt de verslaving aan nicotine niet minder.
pi_123286458
quote:

[..]

Maar dan nog is arbeidsproductiviteit niet hetzelfde als hard werken.
Album top 100 2024
  zondag 24 februari 2013 @ 17:57:43 #73
8369 speknek
Another day another slay
pi_123288160
Ik ben een sierpaard. Ik moet nu al een aantal weken echt de volledige tijd werken en dan ook 's avonds en in het weekend, terwijl ik voorheen rustig maar 4 van de 8 uur op een dag effectief aan het werk was. De rest van de tijd zat ik een beetje facebooken, gamesfora lezen (technisch is dat werk voor mij maar toch), etc. En ik vind dat harde werken echt he-le-maal niks. Helpt natuurlijk ook niet dat ik voor mijn gevoel veel minder efficient werk dan eerst. Voorheen deed ik meer dan uitstekend onderzoek (vind ik zelf), maar nu gaat vrijwel al het werk in onderwijs zitten en mijn onderzoek is al een half jaar doder dan dood.
pi_123313585
quote:
7s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:06 schreef thabit het volgende:
Mijn Japanse collega's van een andere universiteit werken keihard. Hele lange dagen, weinig eten, geen tijd voor pauzes. Die groep krijgt veel gedaan, maar het is allemaal evolutionair: kijk wat andere mensen gedaan hebben, combineer dat en schrijf daar een artikel over. Als je zo veel werkt, dan gaat het werk op de automatische piloot. Ik heb meerdere malen in zo'n "trance" gezeten, vlak voor een conferentie. Dagen van 16 uur maken. Totaal niet effectief. Je hebt vier keer zo veel tijd nodig, omdat je niet meer na kunt denken over hetgeen je doet, of eigenlijk zou moeten doen.

Zelf probeer ik zo relaxed mogelijk te werken, maar wel zo veel mogelijk gedaan te krijgen. Wij moeten het van revolutionaire ideeen hebben, en dat kan alleen als je creatief bezig kunt zijn. Als er veel stress en werkdruk is, dan lukt dat niet.

Daarnaast ben ik een echte diesel. Het is heel lastig om in m'n ritme te komen, om me echt ergens in vast te bijten. Vaak ben ik 's ochtends (of wat daar van over blijft, ik begin laat) en 's middags kwijt met bureaucratische rompslomp. Beetje pielen op Fok. 's Avonds eten, en daarna begint het echte werk pas. Mijn meest productieve uren zijn vanaf 8 uur 's avonds tot 10 uur 's avonds. Als ik eenmaal bezig ben, dan ben ik wel behoorlijk effectief, alhoewel ik me ook dan graag af laat leiden. Als ik te geconcentreerd bezig ben dan kan m'n diesel wel eens oververhit raken.
  maandag 25 februari 2013 @ 09:09:25 #75
8369 speknek
Another day another slay
pi_123315470
Ja dat is het gewoon. Je kunt niet creativiteit en reflectie in een uurtje tussen het werkoverleg en je college inproppen, daar heb je een dag van lummelen voor nodig voordat dat echt begint. Goed wetenschappelijk werk kan alleen als je het niet bijster druk hebt. Harde werkers zijn zelden goed. Een groep goede wetenschappers om je heen helpt overigens ook, merk ik nu ik die niet heb (niet dat ze niet goed zijn, maar het is los zand en veel te studentgericht). Dat is denk ik de hoofdreden waarom de kwaliteit van mijn output is gekelderd.
pi_123315708
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 09:09 schreef speknek het volgende:
Ja dat is het gewoon. Je kunt niet creativiteit en reflectie in een uurtje tussen het werkoverleg en je college inproppen, daar heb je een dag van lummelen voor nodig voordat dat echt begint. Goed wetenschappelijk werk kan alleen als je het niet bijster druk hebt. Harde werkers zijn zelden goed. Een groep goede wetenschappers om je heen helpt overigens ook, merk ik nu ik die niet heb (niet dat ze niet goed zijn, maar het is los zand en veel te studentgericht). Dat is denk ik de hoofdreden waarom de kwaliteit van mijn output is gekelderd.
Je omgeving is idd erg belangrijk. Niet alleen voor samenwerking en input, maar ook voor reflectie en motivatie. Als iedereen om je heen aan het lummelen is, dan is het lastig om je zelf te motiveren. Als iedereen als een speer aan het publiceren is, dan is dat een automatische motivatie om mee te gaan.

Dit zijn allemaal redenen voor mij om bij een volgende stap voor de top van de sub-top te gaan. Ik sprak laatst met een hele goede wetenschapper die zo'n tien jaar geleden een aanbod van een matige universiteit had aangenomen, en alhoewel het financieel en qua werk heel aantrekkelijk was, bleek toch dat hij zich vergist had in de sfeer op zo'n universiteit. Veel grauwe grijze middelmaat, niemand wilde iets. Iedereen was snel tevreden.

Waarom niet voor de top? a) Ik ben niet goed genoeg voor de top b) Niet zwart/indiaan/homo/vrouw genoeg c) Geen geduld voor politiek.

Ik wil gewoon lekker mijn werk kunnen doen (zie ook de strip in de OP). Apparatuur ontwerpen waarmee patienten echt geholpen worden. Patentvoorstellen schrijven, artikelen schrijven, promovendi op weg helpen, misschien nog eens een start-up beginnen. De rest kan wat mij betreft gestolen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 25-02-2013 09:38:50 ]
pi_123323741
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 03:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Mijn Japanse collega's van een andere universiteit werken keihard. Hele lange dagen, weinig eten, geen tijd voor pauzes. Die groep krijgt veel gedaan, maar het is allemaal evolutionair: kijk wat andere mensen gedaan hebben, combineer dat en schrijf daar een artikel over. Als je zo veel werkt, dan gaat het werk op de automatische piloot. Ik heb meerdere malen in zo'n "trance" gezeten, vlak voor een conferentie. Dagen van 16 uur maken. Totaal niet effectief. Je hebt vier keer zo veel tijd nodig, omdat je niet meer na kunt denken over hetgeen je doet, of eigenlijk zou moeten doen.

Tijdens mijn jaar op een Japans lab merkte ik heel erg hoe Japanners heel lang, maar absoluut niet effectief werkten. Altijd maar aanwezig, maar de helft van de tijd sliepen ze (mijn prof. snurkte behoorlijk). Dus qua efficientie was het gewoon niet veel soeps nee.

Ik begin meestal heel vroeg. In de tijd tussen op het werk zijn en lunch krijg ik zoveel meer gedaan dan in de tijd daarna (waarin ik inderdaad ook een beetje loop te pielen), meer EN een stuk efficienter. Het helpt ook dat er 's ochtends niemand anders is. Ik heb ook echt een avond nodig, ik kan niet werken->eten-> bed en dan vind ik het vaak ook best prima om na het avondeten thuis nog even wat te doen.

Behalve inderdaad als het moet, als ik goeie ideeen heb, gave dingen te doen heb, of deadlines heb, alsof ik dan ineens het gas induw. Dan krijg ik wel dingen gedaan, maak ik lange dagen etc. Die drive is er op het werk ook wel hoor en dat helpt. Daarnaast is het gewoon fijn om aan een goeie universiteit te werken. Er is geld om dingen te doen die ik wil doen, mensen willen heel graag en dat helpt inderdaad wel.
pi_123325559
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 03:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik denk dat hier een flinke kern van waarheid in zit. Ik heb eens een professionele muzikant horen zeggen dat de Chinese talenten 12 uur per dag oefenen en dat desalniettemin de Europese talenten het winnen van de Chninese talenten ondanks dat die Chinezen technisch beter zijn, er klinkt te weinig 'ziel' in die muziek en dat vinden mensen toch belangrijker dan net dat beetje extra techniek. Dit is natuurlijk een generalisatie maar gemiddeld gezien zou dat volgens hem duidelijk gelden. Hetzelfe principe. Inspiratie krijg je niet als je alleen maar met die ene taak bezig bent. Dat sluit aan bij wat jij hier eerder opmerkte (hopelijk parafraseer ik het correct), wij kunnen niet zo hard werken als die Aziaten dus daar moeten wij niet op inzetten, wij kunnne hen wel verslaan met creativiteit.
#NoDAPL
pi_123327567
Ook hier even spammen, ik vond het grappig: een natuurkundige die zijn vriendin ten huwelijk vraagt. http://imgur.com/SKNl3VR
pi_123327834
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:15 schreef xienix84 het volgende:

[..]

Tijdens mijn jaar op een Japans lab merkte ik heel erg hoe Japanners heel lang, maar absoluut niet effectief werkten. Altijd maar aanwezig, maar de helft van de tijd sliepen ze (mijn prof. snurkte behoorlijk). Dus qua efficientie was het gewoon niet veel soeps nee.
Wat jij hier beschrijft lijkt idd op wat ik veel op onze eigen universiteit zie, en wat gewoon lijkt te zijn in Japan, en andere delen van Oost Azie. Maar de Japanners in het lab waar ik het eerder over had, maakten echt lange dagen, en ze waren constant bezig. Keihard werken. Een van hun studenten is naar mijn lab overgestapt, en die had een half jaar nodig om af te kicken. Het grappige is dat hij weer 18 uur per dag draait zodra het spannend wordt.

quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Dat sluit aan bij wat jij hier eerder opmerkte (hopelijk parafraseer ik het correct), wij kunnen niet zo hard werken als die Aziaten dus daar moeten wij niet op inzetten, wij kunnne hen wel verslaan met creativiteit.
Klopt. We willen niet zo hard werken, we kunnen niet zo hard werken, en ik denk niet dat we zo hard zouden moeten willen werken, omdat het ten koste gaat van creativiteit.

Nou heb ik in mijn tijd bij Philips genoeg mensen gezien die er de ballen verstand van hadden, niks deden en niet creatief waren, maar dat is een ander verhaal. :P
pi_123327878
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:53 schreef Jagärtrut het volgende:
Ook hier even spammen, ik vond het grappig: een natuurkundige die zijn vriendin ten huwelijk vraagt. http://imgur.com/SKNl3VR
Ik zag hem ook al, heel ernstig _O-
  maandag 25 februari 2013 @ 16:01:10 #82
66825 Reya
Fier Wallon
pi_123327931
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wat jij hier beschrijft lijkt idd op wat ik veel op onze eigen universiteit zie, en wat gewoon lijkt te zijn in Japan, en andere delen van Oost Azie. Maar de Japanners in het lab waar ik het eerder over had, maakten echt lange dagen, en ze waren constant bezig. Keihard werken. Een van hun studenten is naar mijn lab overgestapt, en die had een half jaar nodig om af te kicken. Het grappige is dat hij weer 18 uur per dag draait zodra het spannend wordt.
Wat doen ze eigenlijk, die achttien uur? Ergens raak je toch zo uitgeput dat al het analytisch vermogen wegvalt? Dan kun je net zo goed stoppen.
pi_123328276
quote:
2s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:01 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat doen ze eigenlijk, die achttien uur? Ergens raak je toch zo uitgeput dat al het analytisch vermogen wegvalt? Dan kun je net zo goed stoppen.
Eens, ik kan het zelf ook helemaal niet. Erger nog, als ik zo lang werk, dan ga ik zulke fouten maken dat het wel eens contraproductief kan worden. Dat er bijvoorbeeld apparatuur kapot gaat.

Deze student heeft wel jarenlang getraind, dus hij is wat stabieler dan ik. Maar echt scherp is hij ook niet meer na 18 uur.
pi_123328288
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

[..]

Klinkt bekend en ik kan me wel vinden in jouw "creativiteit"-idee. Ik merk het ook hier, de aziaten op mijn lab werken waarschijnlijk een stuk harder dan ik en maken langere uren, maar ik heb wel het idee dat hun PIs degene zijn die met nieuwe ideeen komen en ze voornamelijk doen wat hen wordt gezegd te doen, terwijl ik (hopelijk) toch meer invloed op mijn eigen werk heb. Het is beiden handig en nuttig, maar wel behoorlijk verschillend.
  maandag 25 februari 2013 @ 18:17:54 #85
124676 RobertoCarlos
pi_123333448
En toch denk ik dat het wat genuanceerder ligt al kan ik me goed voorstellen dat jullie een lichte afkeer hebben van hard werken door al die vage Japanners. Ik denk dat je het proces van onderzoek in 2 fasen moet splitsen, de eerste fase is het opzetten van het onderzoek terwijl de 2e fase gaat om het daadwerkelijk uitvoeren.

Voor de eerste fase ben ik het er mee eens dat je dan, zoals jullie zeggen, die rust en ontspanning nodig hebt om echt creatief te zijn en met iets goeds te komen. In de 2e fase, als het onderzoek uitgevoerd moet worden, kan het denk ik wel nuttig zijn om simpelweg hard te werken. Natuurlijk moet je van tijd tot tijd checken of jouw opzet nog voldoet en of je op de juiste weg bent, maar daarvoor kun je tussenpauzes van ontspanning inlassen al naar gelang dat nodig is.
pi_123356238
Natuurlijk moet er soms ook flink doorgewerkt worden. De verleiding is groot om constant lekker relaxed bezig te zijn (hier op Fok :P), ipv in het lab te buffelen.

Moet trouwens zeggen dat ik zonder problemen uren in het lab bezig kan zijn. Schrijven eigenlijk idem dito, kost weinig moeite. Maar als ik aan het programmeren ben, of data aan het verwerken ben, dan wordt het al snel te veel, en dan moet ik zo nu en dan eens wat rondlopen, of een praatje gaan maken.
pi_123358853
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 07:28 schreef Lyrebird het volgende:
Natuurlijk moet er soms ook flink doorgewerkt worden. De verleiding is groot om constant lekker relaxed bezig te zijn (hier op Fok :P), ipv in het lab te buffelen.

Moet trouwens zeggen dat ik zonder problemen uren in het lab bezig kan zijn. Schrijven eigenlijk idem dito, kost weinig moeite. Maar als ik aan het programmeren ben, of data aan het verwerken ben, dan wordt het al snel te veel, en dan moet ik zo nu en dan eens wat rondlopen, of een praatje gaan maken.
Voor mij heeft het echt me de flow te maken. Op dagen dat ik die makkelijk krijg, kan ik vergeten te eten en inderdaad uren achter de computer zitten. Op dagen dat ik die niet krijg kan ik na een kwartier al afgeleid zijn.

En de flow krijgen heeft met een aantal zaken te maken: de nabijheid van een deadline (niet te dicht bij, maar ook niet te ver weg), een interessant project, genoeg slaap en genoeg te eten...

Vandaag weet ik al dat het moeilijk gaat worden, ik heb maar 5 uur geslapen, en ben op een bijzonder moeilijk stuk in m'n paper belandt, waardoor ik gister ben gaan twijfelen aan m'n eigen argument. Toch maar proberen door te zetten!
  donderdag 28 februari 2013 @ 20:04:57 #88
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_123471498
Het nare aan van werk switchen is dat er nog publicaties van je vorige én vorige werk doorlopen. Zo zit ik overdags dus me bezig te houden met ouderen en geneeskunde, en schrijf ik vanavond aan een paper over kinderen en speelplaatsen :{ Oja, en er moet nog een kosteneffectiviteitsstudie gehersubmit worden....

Allemaal voor de eer hé? En de h-index 8)7
pi_123471650
Doe ik ook! Overdag hou ik me bezig met hersentumoren en 's avonds/'s nachts hou ik me bezig met luiers verschonen en luieruitslag.
  donderdag 28 februari 2013 @ 20:08:56 #90
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_123471709
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 20:07 schreef Shivo het volgende:
Doe ik ook! Overdag hou ik me bezig met hersentumoren en 's avonds/'s nachts hou ik me bezig met luiers verschonen en luieruitslag.
Je kunt alles van ons zeggen, maar all-rounders zijn we! *)

alleen die wállen!
  donderdag 28 februari 2013 @ 20:24:49 #91
8369 speknek
Another day another slay
pi_123472756
Ik heb nog een paper die ik een half jaar geleden terugkreeg met major revisions. Nooit tijd of fut gehad hem aan te passen :{, omdat het ook nog van m'n vorige werk was.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 00:28:30 #92
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_123486883
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 07:28 schreef Lyrebird het volgende:

Dat heb ik juist andersom :P Programmeren en scripten gaat me snel en makkelijk af. Schrijven daarentegen...
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 1 maart 2013 @ 00:32:37 #93
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_123487034
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 00:28 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat heb ik juist andersom :P Programmeren en scripten gaat me snel en makkelijk af. Schrijven daarentegen...
Ik heb hetzelfde als jij, schrijven kukt me echt supermoeilijk om mezelf voor te motiveren :')
  vrijdag 1 maart 2013 @ 00:36:25 #94
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_123487161
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 00:32 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde als jij, schrijven kukt me echt supermoeilijk om mezelf voor te motiveren :')
Heb nu gelukkig een grote zo goed als af. Morgen ochtend nog eens goed doornemen, en als de prof een beetje wakker is en snel reageert morgen avond naar NeuroImage sturen :) Dan is het zaak om verder te gaan met data analyse voor een oral (yay!) in Juni, en beginnen met schrijven voor de volgende paper.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 1 maart 2013 @ 00:39:42 #95
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_123487269
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 00:36 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Heb nu gelukkig een grote zo goed als af. Morgen ochtend nog eens goed doornemen, en als de prof een beetje wakker is en snel reageert morgen avond naar NeuroImage sturen :) Dan is het zaak om verder te gaan met data analyse voor een oral (yay!) in Juni, en beginnen met schrijven voor de volgende paper.
Mijn papers liggen nu allemaal bij co-auteurs. Mijn strategie om zo nu en dan het land te ontvluchten werkt blijkbaar goed :P

Nu is het tijd om conference en summerschool applications te schrijven. Vooral die summerschool zit ik nu al dagen tegenaan te hikken, allemaal van die vragen die je dan slijmerig moet gaan beantwoorden :(

Voor de rest leuke projectjes op aan het zetten (yay), waarvan een met een enorme baas uit het veld dus daar ben ik nogal anxious over...
  Moderator vrijdag 8 maart 2013 @ 14:47:20 #96
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_123791282
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:53 schreef Jagärtrut het volgende:
_O_
  Moderator vrijdag 8 maart 2013 @ 14:49:17 #97
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_123791366
quote:
2s.gif Op maandag 25 februari 2013 18:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
En toch denk ik dat het wat genuanceerder ligt al kan ik me goed voorstellen dat jullie een lichte afkeer hebben van hard werken door al die vage Japanners. Ik denk dat je het proces van onderzoek in 2 fasen moet splitsen, de eerste fase is het opzetten van het onderzoek terwijl de 2e fase gaat om het daadwerkelijk uitvoeren.

Voor de eerste fase ben ik het er mee eens dat je dan, zoals jullie zeggen, die rust en ontspanning nodig hebt om echt creatief te zijn en met iets goeds te komen. In de 2e fase, als het onderzoek uitgevoerd moet worden, kan het denk ik wel nuttig zijn om simpelweg hard te werken. Natuurlijk moet je van tijd tot tijd checken of jouw opzet nog voldoet en of je op de juiste weg bent, maar daarvoor kun je tussenpauzes van ontspanning inlassen al naar gelang dat nodig is.
oh zijn dat 2 fases, ik zie dat al een continuüm
  vrijdag 8 maart 2013 @ 17:13:54 #98
124676 RobertoCarlos
pi_123797448
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 14:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

oh zijn dat 2 fases, ik zie dat al een continuüm
hoe doe je dat dan? loopt het opzetten van het onderzoek en het uitvoeren door elkaar dan?
  Moderator vrijdag 8 maart 2013 @ 17:15:53 #99
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_123797531
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 17:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

hoe doe je dat dan? loopt het opzetten van het onderzoek en het uitvoeren door elkaar dan?
:Y moleculaire biologie, je kunt wel heel strak iets gaan opzetten maar na de eerste proef moet je dat toch weer bijstellen. Dus je moet wel een stevige richting hebben maar geen vastomlijnd plan want het is tenslotte geen natuurkunde :D

De tofste resultaten komen per definitie uit richtingen die eigenlijk buiten het originele onderzoek vallen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 11:44:46 #100
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_123822419
Hoe bevalt je nieuwe baan, BB?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')