Zo dus ze falen hard maar de bestuurders bij de NS willen niet de verantwoordelijkheid nemen en willen dit gewoon een regulier overleg noemen. Als je het niet voor elkaar krijgt om 33% van je treinen te laten rijden noem ik dat toch erg fout.quote:Belgiė roept NS-top en Hispeed op het matje
BRUSSEL - De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS roept de top van de Nederlandse Spoorwegen en NS Hispeed op het matje wegens de aanhoudende problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein Fyra. ....
Regulier overleg
De NS laat weten ''regulier overleg'' te hebben met collega's van NMBS.
''Dergelijke woorden (op het matje roepen red.) zou ik niet gebruiken om de situatie uit te leggen'', zegt een woordvoerder van NS.
.....
De NS stelt dat twee derde van de internationale Fyra-reizigers met hooguit een kwartier vertraging op zijn bestemming arriveerde. Over de resterende 33 procent is de spoorwegmaatschappij niet tevreden.
....
Den haag faalt in deze ook dat er nu pas een onderzoek gaat komen terwijl het al meerdere jaren bekend was dat dit eraan zat te komen.quote:Den Haag onderzoekt alternatief voor Fyra
DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat de mogelijkheden bekijken voor een alternatieve intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. In januari begint een onderzoek......
Alstom stond destijds op de rand van een faillissement, bedrijfstechnisch gezien was AB een veel betere keuze.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:18 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Jawel.
Ik vind het nog steeds debiel dat HSA Alstom hadden afgeslagen.
quote:De Fyra rijdt niet, maar de NS probeerde nog wel een slaatje te slaan uit het vervoermiddel. Vanmorgen konden reizigers nog gewoon een kaartje kopen voor de falende trein.
Dat ontdekte een redacteur van Treinreiziger.nl toen hij een ticket probeerde te kopen voor aanstaande vrijdag. Ondanks dat op de site van NShighspeed.nl stond dat de Fyra voor onbepaalde tijd is opgeheven, waren er nog wel kaartjes beschikbaar, schrijft ANP.
quote:14:39: Maandag [28-01-2013] gezamenlijke hoorzitting
De gezamenlijke hoorzitting van de Tweede Kamer en het Belgische parlement over de Fyra wordt maandag gehouden in het Beneluxparlement in Brussel. De hoorzitting is gepland van 11.00 tot 14.00 uur en wordt gehouden in het gebouw van de Belgische senaat.
Tijdens de zitting worden in elk geval de spoorbedrijven NS en NMBS aan de tand gevoeld. Waarschijnlijk worden ook de beide spoorbeheerders (ProRail en Infrabel) uitgenodigd. De Tweede Kamer wil daarnaast snel een debat houden met verantwoordelijk staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA). Dat zal worden gepland na afloop van de hoorzitting.
http://www.treinreiziger.(...)ws_22_januari-144936
met de taxi of dienstwagen ws. Je denkt toch niet dat ze in de trein gaan zitten ?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:53 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe gaan die Nederlandse Kamerleden naar Brussel dan, met de trein?
Zouden ze maar eens in de trein gaan zitten en hun eigen kaartjes moeten betalen dan zou het nooit zover gekomen zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
met de taxi of dienstwagen ws. Je denkt toch niet dat ze in de trein gaan zitten ?
Ja als ze dat zouden doen hadden ze allang van de problemen geweten en iets doen voor de reiziger.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zouden ze maar eens in de trein gaan zitten en hun eigen kaartjes moeten betalen dan zou het nooit zover gekomen zijn.
Volgens mij reizen best veel Kamerleden per trein.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zouden ze maar eens in de trein gaan zitten en hun eigen kaartjes moeten betalen dan zou het nooit zover gekomen zijn.
Met ICE naar Keulen en dan Thalys naar Brusselquote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:53 schreef Janneke141 het volgende:
met de duurdere Thalys zeker dan. Lekker 1e klas.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:01 schreef freako het volgende:
[..]
Volgens mij reizen best veel Kamerleden per trein.
Geen 2e klasquote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:01 schreef freako het volgende:
[..]
Volgens mij reizen best veel Kamerleden per trein.
Imposant toch?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:10 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
[ afbeelding ] Doe mij de Fyra maar![]()
Het gaat in deze even puur om design in de stelling tussen ons. Lelijk vind ik echt anders.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:18 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Jawel.
Ik vind het nog steeds debiel dat HSA Alstom hadden afgeslagen. Niet vanwege de situatie met Ansaldo Breda nu, maar puur omdat zij de beste treinen hebben gemaakt van de afgelopen decennia. Dat zij de makers zijn van de Thalys en TGV en dikke partners zijn met de SNCF had bij de HSA echt een belletje moet doen rinkelen. Onbegrijpelijk.
Met de boemel via Roosendaal natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:53 schreef Janneke141 het volgende:
Die kamerleden gaan allemaal per dienstwagen (met chauffeur).quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:39 schreef Q. het volgende:
[..]
Met de boemel via Roosendaal natuurlijk.
Prachtige trein!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Imposant toch?
Toegegeven, deze lijkt op een platgeslagen hondenneus.
Had het eigenlijk over deze:
[ afbeelding ]
Ademt snelheid. Als er een trein mooi kan zijn, vind ik dat deze er wel bij past.
[..]
Het gaat in deze even puur om design in de stelling tussen ons. Lelijk vind ik echt anders.
Volgens mij doen die Fyra's het prima maar doet Meerstadt dit alleen zodat hij bij Sacha de Boer langs mag komen. Ik snap het wel.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:39 schreef Vasilevski het volgende:
NS-topman Meerstadt is vandaag door Wilma Mansveld 'op het matje geroepen'. Dan weet je het wel. Alles komt goed, Wilma is on the case. Ik denk zelf vooral met een glimlach terug aan die ene keer dat hij bij Sacha de Boer op het matje moest.
Denken dat die met de trein gaanquote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:53 schreef Janneke141 het volgende:
http://nos.nl/artikel/465036-fyra-problemen-spoedig-voorbij.htmlquote:Fyra: problemen spoedig voorbij
Toegevoegd: dinsdag 22 jan 2013, 19:10
Fyra-producent AnsaldoBreda erkent dat de treinen van de fabriek een probleem hebben met sneeuw en ijs. Guiseppe Marino, de tweede man van de Italiaanse fabriek, zei dat in een interview met NOS-correspondent Rop Zoutberg.
"Allemaal heel erg jammer voor de reiziger", zegt de treinfabrikant uit Napels. "Maar met een paar dagen is alles opgelost. Er zijn geen mechanische of elektrische problemen geconstateerd."
nou voor de sneeuw waren er anders ook al meer dan genoeg problemen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:14 schreef Q. het volgende:
[..]
Volgens mij doen die Fyra's het prima maar doet Meerstadt dit alleen zodat hij bij Sacha de Boer langs mag komen. Ik snap het wel.
bronquote:Problemen met hogesnelheidstreinen Fyra besproken in Vragenuur Tweede Kamer
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft binnenskamers woorden gebruikt over de problemen met de Fyra-treinen die niet voor herhaling vatbaar zijn in de Tweede Kamer. Dat zei ze vandaag tijdens het wekelijkse Vragenuur. Ze heeft dus gevloekt.
Mansveld: ‘Ik deel het ongenoegen van de reizigers. Toen ik het hoorde heb ik woorden gebruikt die in deze zaal niet herhaald mogen worden.’
Mansveld verwacht van de NS en de Belgische vervoerder NMBS dat ze vrijdag een alternatief aandragen voor de uitgevallen Fyra-treinen tussen Amsterdam en Brussel. Ze eist dat de verbinding binnen enkele dagen, zo niet binnen enkele weken weer hersteld is.
Vanmorgen had de staatssecretaris een stevig gesprek met NS-directeur Bert Meerstadt. De NS heeft organisatorische maatregelen genomen, waaronder het instellen van een kernteam. Mansveld: ‘Geloof me, er is voldoende besef van urgentie bij de NS.'
Sowieso is het op te lossen en ik ben blij als de Fyra weer gaat rijden, ik hou wel van dat soort projecten mits ze wel blijven werkenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:28 schreef beantherio het volgende:
Dit dossier is wel een triest voorbeeld van hoe media en politiek verlekkerd bovenop een bepaald probleem duiken als ze sappige krantenkoppen ruiken. Ik geloof best dat er fouten zijn gemaakt bij het in gebruik nemen van de Fyra en dat de trein zelf ook mankementen vertoont. Maar wat je mij niet wijs kunt maken is dat die problemen niet opgelost kunnen worden. Als men na zo'n korte tijd de boel al opgegeven heeft dan heeft men echt 0,0% ruggengraat.
De roep van D66 en CDA om een parlementaire enquźte is wat dat betreft echt lachwekkend misplaatst. Mijn idee: geef eerst eens de ruimte om de problemen echt op te lossen voordat je weer een paar honderd miljoen in het afvalputje giet. Volgens mij is dat in bijna alle gevallen goedkoper.
Da's slechts van de afgelopen paar jaar. En nu gaat het eigelijk wel aardig, met die winterregeling. Echte chaos is tot nu toe uitgebleven. Ja vorige week een incidentje op Utrecht CS door problemen met de aansturing vd wissels, maar dat is snel en vakkundig verholpen..quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:11 schreef kurk_droog het volgende:
.... honderden jaren winters krijgt de NS zelf het spoor in de winter ook niet werkend.
Schitterend stukje.quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:20 schreef arj1o1 het volgende:
Volgend filmpje geeft wat inzichten over de problemen en andere klachten over de ticketprijzen. Topman van de NMBS was realistisch.
http://www.vier.be/dekruitfabriek/videos/over-de-fyra/31218
De ophef is dat een goede trein (de benelux) vervangen wordt door een veel duurdere Fyra die constant problemen geeft, waardoor iedereen uit wanhoop maar de stoptrein via roosendaal pakt, die daardoor bomvol zit. Plus dat echt niemand om een Fyra gevraagd heeft, behalve 'topbestuurders'. Wanbeleid en de klant is de dupe.quote:
Dit is al duidelijker, bedankt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:45 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
De ophef is dat een goede trein (de benelux) vervangen wordt door een veel duurdere Fyra die constant problemen geeft, waardoor iedereen uit wanhoop maar de stoptrein via roosendaal pakt, die daardoor bomvol zit. Plus dat echt niemand om een Fyra gevraagd heeft, behalve 'topbestuurders'. Wanbeleid en de klant is de dupe.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:49 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dit is al duidelijker, bedankt.
Het antwoord in het eerder besproken interview was dat de overheid in feite om deze verbinding heeft gevraagd (32x per dag A'dam-Brussel).quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:49 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dit is al duidelijker, bedankt.
Wat leuk, bestuurders die zich verantwoordelijk voelen voor de mislukking maar daarom dus juist dat als reden gebruiken om niet op te stappen.quote:NS overweegt te stoppen met Fyra
UTRECHT - De NS overweegt om helemaal te stoppen met de Fyra-hogesnelheidstrein.
Dat zei NS-directeur Bert Meerstadt woensdagmorgen tegen RTL Z. ''Het vertrouwen in de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is weg.''
Meerstadt vraagt zich aan de andere kant af of het annuleren van de order, wat Belgiė overweegt, de oplossing is.
''De vraag is of we daar de Nederlandse reiziger een plezier mee doen. Want als die trein betrouwbaar wordt opgeleverd, dan houden we hem natuurlijk liever wél. We hebben niet 1,2,3 hogesnelheidsmaterieel dat op die lijn met de snelheid die we willen kan rijden.''
Onderzoek
Voordat hij besluit om te stoppen met de hogesnelheidstrein, wil Meerstadt een onafhankelijk onderzoek naar de problemen met de Fyra.
Meerstadt denkt niet aan opstappen nu de problemen met de Fyra maar blijven aanhouden. Hij voelt zich verantwoordelijk voor de mislukking.
Fabrikant
AnsaldoBreda heeft laten weten het probleem met het plaatwerk onder de Fyra-hogesnelheidstrein binnen een paar dagen op te kunnen lossen. Dat liet directeur Giuseppe Marino weten, meldt FD.
De Belgische spoorwegen gaven AnsaldoBreda maandag drie maanden de tijd om de problemen op te lossen, zoals in het contract is afgesproken in het geval van technische mankementen.
Technici
Marino: ''We zitten met 45 technici op de zaak. En onze eerste analyse is dat de problemen eenvoudig zijn op te lossen. De problemen zijn ontstaan door een abnormale grote hoeveelheid sneeuw, waardoor het plaatwerk onderaan de trein is losgeraakt. We hebben het al opgelost. En we zijn het nu aan het testen. Over een paar dagen zijn de treinen weer inzetbaar.''
Volgens Marino werd de trein voor de oplevering uitvoerig getest onder verschillende omstandigheden. Meerstadt gelooft niet dat AnsaldoBreda het probleem in enkele dagen kan oplossen
Ja idd, zo extreem was het natuurlijk niet, dit valt elke winter en dan is het nog weinig dit jaar.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:38 schreef Tokus het volgende:
"abnormale grote hoeveelheid sneeuw" ? Kom op zeg.... Ja vergeleken met de zomers in Italie was het een abnormale grote hoeveelheid sneeuw.
Heel herkenbaar die verhalen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:45 schreef Boldface het volgende:
Vernietigend artikel van een frequente treinreiziger uit Belgiė, die ook vaak naar Nederland reist:
http://trein.polledemaagt.com/
Hij heeft het niet zozeer over de technische mankementen, maar over hoe reizigers van het kastje naar de muur worden gestuurd, urenlange vertraging oplopen en dan ook nog worden behandeld alsof ze zélf de fout in zijn gegaan...
Echt ontluisterend, die verhalen
Dat tweede artikel ook: http://trein.polledemaagt.com/post/41097246396/ik-ga-coulant-zijnquote:Op woensdag 23 januari 2013 15:45 schreef Boldface het volgende:
Vernietigend artikel van een frequente treinreiziger uit Belgiė, die ook vaak naar Nederland reist:
Hij heeft het niet zozeer over de technische mankementen, maar over hoe reizigers van het kastje naar de muur worden gestuurd, urenlange vertraging oplopen en dan ook nog worden behandeld alsof ze zélf de fout in zijn gegaan...
Het is een export-Hollander.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:45 schreef Boldface het volgende:
Lekker hoe in zichzelf gekeerd de spoorwegen zijn, absoluut geen enkel gevoel van medelijden met de reiziger die ze keihard in zn achterwerk neuken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:56 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat tweede artikel ook: http://trein.polledemaagt.com/post/41097246396/ik-ga-coulant-zijn
Dat artikel is inderdaad de aanleiding waarom ik deze link plaatste. Tenenkrommend hoe er met die man wordt omgesprongen. Ik vind het oprecht knap dat die man zijn zelfbeheersing weet te bewaren. Ik weet niet of ik dat in zo'n situatie had gekund.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:56 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat tweede artikel ook: http://trein.polledemaagt.com/post/41097246396/ik-ga-coulant-zijn
De Fyra problematiek speelt al meerdere jaren en de totale kosten liggen waarschijnlijk inmiddelsquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:28 schreef beantherio het volgende:
Dit dossier is wel een triest voorbeeld van hoe media en politiek verlekkerd bovenop een bepaald probleem duiken als ze sappige krantenkoppen ruiken. Ik geloof best dat er fouten zijn gemaakt bij het in gebruik nemen van de Fyra en dat de trein zelf ook mankementen vertoont. Maar wat je mij niet wijs kunt maken is dat die problemen niet opgelost kunnen worden. Als men na zo'n korte tijd de boel al opgegeven heeft dan heeft men echt 0,0% ruggengraat.
De roep van D66 en CDA om een parlementaire enquźte is wat dat betreft echt lachwekkend misplaatst. Mijn idee: geef eerst eens de ruimte om de problemen echt op te lossen voordat je weer een paar honderd miljoen in het afvalputje giet. Volgens mij is dat in bijna alle gevallen goedkoper.
Thalys gebruikt het (en mogelijk DB/Eurostar in 2015 voor Amsterdam-Londenquote:Op woensdag 23 januari 2013 20:24 schreef kurk_droog het volgende:
Stoppen met de Fyra en dan weer dat spoor 4 jaar niet gebruiken?
Ach moet de ns nu ook al in de slachtoffer rol kruipen door te benadrukken hoeveel geld het hun gekost heeft, hoeveel geld heeft het de maatschappij al gekost, vooral de vertragingen en de aanleg van dat HSL spoor met die dure tunnel door het zogenaamde groene hart wat niet meer is als wat kassen.quote:Fyra kost NS tientallen miljoenen
UTRECHT - De problemen met hogesnelheidstrein Fyra hebben de Nederlandse Spoorwegen tientallen miljoenen euro's gekost.
Het geld is gaan zitten in de inzet van extra personeel en compensatieregelingen voor reizigers die hun reis in duigen zagen vallen.
Dat heeft president-directeur Bert Meerstadt van de NS donderdag gezegd in een gesprek met enkele media.
Of de miljoenen aan extra kosten worden opgeteld bij de claim die de NS van plan is in te dienen bij de bouwer van de Fyra, kon de woordvoerder niet zeggen. ''We houden met alles rekening''
Het kost de reiziger meer geld aan kaartjes omwisselen en allerlei extra kosten maken .door vertragingen en extra reistijd.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach moet de ns nu ook al in de slachtoffer rol kruipen door te benadrukken hoeveel geld het hun gekost heeft, hoeveel geld heeft het de maatschappij al gekost, vooral de vertragingen en de aanleg van dat HSL spoor met die dure tunnel door het zogenaamde groene hart wat niet meer is als wat kassen.
Ik reis dagelijks met de NS en dit soort afschuifgedrag maak ik dagelijks mee. Je bent geen klant, nee je mag god op je knieėn bedanken dat je mee mag met een overvolle kutsprinter.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:45 schreef Boldface het volgende:
Meerstadt is pas directeur sinds 2009, dus het is een geėrfd probleem. Bovendien was de directie van NS Hispeed verantwoordelijk voor de Fyra. Wat ik de NS dan wel kwalijk neem, is dat ze NS Hispeed te veel vertrouwden en niet genoeg controleerden. Sinds alles mis is gegaan vorige week zijn alle persberichten over de Fyra van de NS zelf, en lijkt het ook dat de NS alle regie hebben overgenomen. De directeur van Hispeed zie je nergens en de commercieel directeur die constant op tv aangaf dat het fantastisch ging met de Fyra is ook verdwenen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:04 schreef Freak188 het volgende:
De verhalen vooraf waren al een teken aan de wand: aanbesteding te duur, Fyra wordt door je strot geduwd.... Die Van Meerstad heeft natuurlijk de meeste boter op z'n hoofd. Eerst die Fyra door ieders strot duwen en daarna de fabriekant dreigen. Wat denkt ie nou eigenlijk? Amateur.
Het zou de NS dan sieren om dat ook openlijk toe te geven en die hispeed directie dus op die manier aan de kant te schuiven, maar ook dat zien we als publiek niet gebeuren. Wordt dadelijk de hele fyra directie die veranwoordelijk hiervoor waren weer zo geruisloos mogelijk naar een andere semipublieke functie weg gepromoveerd terwijl ze gewoom gedemoveerd zouden moeten worden tot conducteurs om zelf voor een paar jaar te ervaren wat voor rotzooi ze er van gemaakt hebben.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:28 schreef remcoP het volgende:
[..]
Meerstadt is pas directeur sinds 2009, dus het is een geėrfd probleem. Bovendien was de directie van NS Hispeed verantwoordelijk voor de Fyra. Wat ik de NS dan wel kwalijk neem, is dat ze NS Hispeed te veel vertrouwden en niet genoeg controleerden. Sinds alles mis is gegaan vorige week zijn alle persberichten over de Fyra van de NS zelf, en lijkt het ook dat de NS alle regie hebben overgenomen. De directeur van Hispeed zie je nergens en de commercieel directeur die constant op tv aangaf dat het fantastisch ging met de Fyra is ook verdwenen.
De NS nemen alleen de Fyra in eigen handen. Hispeed mag Nachttreinen, ICE's e.d. doen. Daar valt weinig te verprutsen. Zodra het probleem Fyra is opgelost vind ik dat er wel een onderzoek mag komen naar het handelen van Hispeed en Fyra, en mogen er ook koppen rollen. Nu is het de taak om de problemen met Fyra op te lossen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het zou de NS dan sieren om dat ook openlijk toe te geven en die hispeed directie dus op die manier aan de kant te schuiven, maar ook dat zien we als publiek niet gebeuren. Wordt dadelijk de hele fyra directie die veranwoordelijk hiervoor waren weer zo geruisloos mogelijk naar een andere semipublieke functie weg gepromoveerd terwijl ze gewoom gedemoveerd zouden moeten worden tot conducteurs om zelf voor een paar jaar te ervaren wat voor rotzooi ze er van gemaakt hebben.
De imagoschade is wel vrij groot inmiddels. Het zal een poosje kosten voordat ze eroverheenkomen als dat al lukt. Ik pleit toch voor herinvoering van de Beneluxlijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:21 schreef remcoP het volgende:
[..]
De NS nemen alleen de Fyra in eigen handen. Hispeed mag Nachttreinen, ICE's e.d. doen. Daar valt weinig te verprutsen. Zodra het probleem Fyra is opgelost vind ik dat er wel een onderzoek mag komen naar het handelen van Hispeed en Fyra, en mogen er ook koppen rollen. Nu is het de taak om de problemen met Fyra op te lossen.
Oh, zeker. Mensen zitten alleen in de fyra omdat het noodzaak is. Als je per se snel willen gaan nemen ze wel de Thalys. Grote kans dat de Beneluxtrein goedkoper is, waardoor die veel reizigers van de fyra afsnoept.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:41 schreef niels0 het volgende:
[..]
De imagoschade is wel vrij groot inmiddels. Het zal een poosje kosten voordat ze eroverheenkomen als dat al lukt. Ik pleit toch voor herinvoering van de Beneluxlijn.
Ik durf te wedden dat als er zich een exploitant voor de Beneluxlijn aandient die Fyra zo het faillissement wordt ingedrukt.
Denk het niet:quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:58 schreef gebrokenglas het volgende:
't zou mooi zijn als de Benelux wordt heringezet, maar die kans is niet groot. Want dat zou pas echt een Fyra Fail zijn voor de directie natuurlijk.
quote:NMBS: Goedkope hogesnelheidstrein niet mogelijk
Volgens Marc Descheemacker, topman van de Belgische spoorwegen, kan een hogesnelheidstrein nooit zo goedkoop worden als de Benelux. Hij wijst erop dat het verboden is om een dergelijke internationale treinverbinding nog te subsidiėren. De Benelux kreeg in Belgiė jaarlijks 5 miljoen euro subsidie.
NS Hispeed heeft altijd ontkent dat de Fyra veel duurder was dan de Benelux. Het bedrijf stelde op 9 januari zelfs dat alle reizigers met Fyra goedkoper of even duur uit waren. Iets wat feitelijk onjuist was.
http://www.treinreiziger.(...)t_fyra_nieuws-144953
quote:Intercity Roosendaal - Antwerpen eens per twee uur
Vanaf komende zaterdag gaat er eens per twee uur een intercity rijden tussen Roosendaal en Antwerpen. Die trein is een noodmaatregel om het hinder van het wegvallen van de Fyra te verzachten. Toch moeten reizigers naar Brussel twee keer blijven overstappen en blijft de extra reistijd naar Brussel oplopen tot 90 minuten.
Reizigers naar Antwerpen krijgen door de tijdelijke trein een reistijd die 20 minuten korter is als nu, maar nog steeds veel langer dan met de Benelux, en uiteraard nog veel langer dan de Fyra.
De Intercity Roosendaal - Antwerpen kan vooral gezien worden als eerste begin van een alternatief, maar voor reizigers wordt het ongemak er op dit moment maar zeer beperkt minder van. Enerzijds vanwege de beperkte frequentie, anderzijds vanwege het korte deel.
NS en NMBS kijken nog wel of de intercity doorgetrokken kan worden naar de Randstad, Of de frequentie omhoog gaat naar de geliefde uurdienst, is maar zeer de vraag. Staatssecretaris Mansveld communiceerde eerder dat er minimaal 8x per dag een alternatief moest komen, ofwel eens per twee uur.
De intercity krijgt een reistijd van 29 minuten. Vanuit Antwerpen vertrekt de trein vanaf 7:27 t/m 21:2u. Vanuit Roosendaal zijn de vertrektijden niet mede gedeeld, maar waarschijnlijk van 8:04 t/m 22:04 eens per twee uur. Afgelopen weekend reed de intercity ook al, maar nog onregelmatiger.
Wanneer en of de Fyra Amsterdam - Brussel terug komt is niet duidelijk.
Het is me toch wat. Als wij met ons bedrijf zo zouden omgaan met onze klanten, maken we het niet lang voor we de curator de hand kunnen schudden...quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:12 schreef Aether het volgende:
Intercity Roosendaal - Antwerpen eens per twee uur
Die ATB doet het hem inderdaad. De NS heeft bijna geen materieel met ERTMS, terwijl dat wel benodigd is voor de HSL.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:36 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het is me toch wat. Als wij met ons bedrijf zo zouden omgaan met onze klanten, maken we het niet lang voor we de curator de hand kunnen schudden...
Dit gesol met reizigers is toch ten hemel schreiend.
Misschien zie ik het als 'boertje uit de provincie' wat te simpel, maar waarom kan er geen normale trein, de ICM, over die HSL heen? Want geen ATB?
Maar de Thalys rijdt toch maar zelden over diezelfde HSL, dus de kans dat er een botsing optreedt is nul. Kwestie van communiceren met de GSM-R.
Een beetje improviseren, maar 't kan best allemaal. Gooi er desnoods een dieselloc voor.
Dan maar een 'slakkengangetje van 140, 't gaat nog altijd een stuk vlotter dan die eens per 2 uur IC vanaf Roosendaal. En de lijn wordt gewoon gebruikt.
Tuurlijk, die intercity komt wel vol. En de reguliere stoptrein wordt ontlast.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:46 schreef ArnosL het volgende:
Overigens wel belachelijk dat ze om de twee uur gaan rijden, dat moet toch ieder uur minimaal één keer per uur of ieder half uur kunnen lijkt me. Wordt die verbinding misschien ook nog een keer populair.
Ja dat noemen ze een aanvaardbare oplossing. Ga lekker weer met de postkoets rijden dan.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:46 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Die ATB doet het hem inderdaad. De NS heeft bijna geen materieel met ERTMS, terwijl dat wel benodigd is voor de HSL.
Overigens wel belachelijk dat ze om de twee uur gaan rijden, dat moet toch ieder uur minimaal één keer per uur of ieder half uur kunnen lijkt me. Wordt die verbinding misschien ook nog een keer populair.
En een ICM wordt vast niet zo blij van 25KV.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:36 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het is me toch wat. Als wij met ons bedrijf zo zouden omgaan met onze klanten, maken we het niet lang voor we de curator de hand kunnen schudden...
Dit gesol met reizigers is toch ten hemel schreiend.
Kan er echt geen normale trein, de ICM, over die HSL heen? Want geen ATB?
Ow, niet aan gedacht. Maar goed dan kan het desnoods nog met een dieselloc...quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:57 schreef Q. het volgende:
[..]
En een ICM wordt vast niet zo blij van 25KV.
Die wordt nooit toegelaten omdat 1) diesels niet door de tunnels mogen en 2) ook dat ding geen ERTMS heeft.quote:Op donderdag 24 januari 2013 21:00 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ow, niet aan gedacht. Maar goed dan kan het desnoods nog met een dieselloc...
Zo'n mooie Duitse DB V200. Ook rood, dus lijkt wel wat op de Fyra.![]()
[ afbeelding ]
Mat'64 dan? Die krengen lijken het eeuwige leven te hebben.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:57 schreef Q. het volgende:
[..]
En een ICM wordt vast niet zo blij van 25KV.
Thalys is een stuk duurder toch? Als de Fyra gewoon normaal reed had hij vast wel recht om te bestaan. Ik hoop dat ze de problemen nog kunnen oplossen. Het image is inderdaad zwaar beschadigd....toch een andere naam en styling kiezen als alle problemen bij de V250 verholpen zijn?quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:57 schreef remcoP het volgende:
[..]
Oh, zeker. Mensen zitten alleen in de fyra omdat het noodzaak is. Als je per se snel willen gaan nemen ze wel de Thalys. Grote kans dat de Beneluxtrein goedkoper is, waardoor die veel reizigers van de fyra afsnoept.
De Thalys is duurder maar daar krijg je dan ook een snellere, betrouwbare trein voor terug die ook een stuk meer luxe biedt van binnen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 01:09 schreef PowerLoungen het volgende:
Die problemen gaan niet opgelost worden omdat Ansaldo op omvallen staat.
En de Thalys is volgens mij op de dezelfde prijsklasse als de Fyra .
Als je de tweede klasses van de Thalys en Fyra gaat vergelijken, is de tweede klasse van de Fyra best wel pauper.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 07:31 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De Thalys is duurder maar daar krijg je dan ook een snellere, betrouwbare trein voor terug die ook een stuk meer luxe biedt van binnen.
De tweede klasse van Fyra is al pauper vergeleken met een standaard NS intercity. Daarvan heeft al het enkeldeks materiaal tenminste nog leeslampjes. Pak de IC Berlijn erbij (leeslampjes, voetsteuntjes, verstelbare stoelen) en Fyra is al helemaal een zielige vertoning.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 07:33 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Als je de tweede klasses van de Thalys en Fyra gaat vergelijken, is de tweede klasse van de Fyra best wel pauper.
De E5quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Imposant toch?
Toegegeven, deze lijkt op een platgeslagen hondenneus.
Had het eigenlijk over deze:
[ afbeelding ]
Ademt snelheid. Als er een trein mooi kan zijn, vind ik dat deze er wel bij past.
Shinkansen E5 voorkant/neus zit wel eruit als een dildo,maar is wel heel mooiquote:Op vrijdag 25 januari 2013 07:45 schreef Pheno het volgende:
[..]
De E5heeft inderdaad een belachelijk grote neus, maar als je die ziet binnenkomen op hets station blijf je toch even kijken. De Shinkansen 500 blijft mijn favoriet
Overigens allebei tig keer ruimer dan een Fyra of Thalys. De E5 rijdt op de noordelijke tracks en heeft geen problemen met 'strenge' vorst van -5 graden
Sorry, Japanse treinentick, alleen in de E5 heb ik nog niet gezeten, toch maar weer eens een reisje eraan wagenMaar in een aanbesteding staan toch eisen waar een trein aan moet voldoen? Ze waren vergeten dat we hier wel eens winterweer hebben? Waarom de neuk is er voor een maatschappij gekozen die totaal geen ervaring heeft? ICE (Siemens dus), Thalys, Shinkansen (oa Hitachi), allemaal prima oplossingen met al jarenlange ervaring en bewezen trackrecord?
Ik dacht dat 250 km/h het minimum was om over HST te spreken. De HLE18 is max. 200 km/h.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 08:58 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
'Belgiė test vervanger voor Fyra'
De proeven worden uitgevoerd met de locomotief type van het type Siemens HLE 18, waarvan de NMBS, de Belgische spoorwegen, er 120 hebben gekocht. De locomotief wordt vooral gebruikt voor het trekken van dubbeldekstreinen, maar kan ook op een hogesnelheidslijn worden gebruikt.
Dubbele functie voor een moderne locomotief![]()
En op 1,5kV= half vermogen maar ik vind het mooi zat. Hij 's geschikt voor alle 3 de voltages (1,5kV=, 3kV= en 25kV~). Prima back-up van die belgen lijkt me.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:16 schreef Aether het volgende:
[..]
Ik dacht dat 250 km/h het minimum was om over HST te spreken. De HLE18 is max. 200 km/h.
En wat heeft Nederland?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:21 schreef niels0 het volgende:
[..]
En op 1,5kV= half vermogen maar ik vind het mooi zat. Hij 's geschikt voor alle 3 de voltages (1,5kV=, 3kV= en 25kV~). Prima back-up van die belgen lijkt me.
Nederland huurde TRAXXen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:23 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
En wat heeft Nederland?
gelukkig zie je daar niks van als je er in zit.quote:
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:37 schreef Tokus het volgende:
[..]
gelukkig zie je daar niks van als je er in zit.
Zolang het maar rijdt en je in de wagons niet het idee hebt dat je in veevervoer beland bent.
Ik kan hem echt niet mooi vindenquote:Op vrijdag 25 januari 2013 08:12 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Shinkansen E5 voorkant/neus zit wel eruit als een dildo,maar is wel heel mooi
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Flink stukjequote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:02 schreef Aether het volgende:
Stukjes ijs onder de Fyra.
[ afbeelding ]
De Fyra is dus iets voor jouquote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:04 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik kan hem echt niet mooi vindenWat een lelijke trein en moet je die raampjes zien, ik wil grote glazen puien hebben.
quote:NMBS: Locomotief wordt niet getest als vervanging Fyra
De Belgische Spoorwegen (NMBS) ontkennen het bericht uit de Belgische media dat er locomotieven getest worden die de Fyra zouden moeten gaan vervangen. Een woordvoerder doet die berichten af als onzin.
De Gazet van Antwerpen meldde vrijdag dat NMBS locmotieven van serie 18 zou gaan testen op de hogesnelheidslijn, om daarmee de Fyra te gaan vervangen. Van dit locomotieftype zijn 120 treinen gekocht bij Siemens. De locomotieven kunnen een snelheid behalen van 200 kilometer per uur en worden al ingezet op de Belgische hogesnelheidslijn Leuven - Luik.
Volgens bronnen van de Gazet van Antwerpen zouden de testritten de komende dagen gaan plaatsvinden.
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:16 schreef Aether het volgende:
[..]
Ik dacht dat 250 km/h het minimum was om over HST te spreken. De HLE18 is max. 200 km/h.
quote:
quote:Tijdens de selectie, zo blijkt uit de vertrouwelijke notitie was de “prijs per volwaardige zitplaats” het belangrijkste ‘gunningscriterium’. NS vroeg daarom niet om échte hogesnelheidstreinen, maar om materieel voor een lagere snelheid. “Een trein die maximaal 220 kilometer per uur kon rijden, was voldoende”, zegt een ingewijde. “Waarom zou je dan duurdere treinen kopen die harder kunnen?” Volgens de bron is er “nooit sprake geweest van het aanschaffen hsl-materieel.”
quote:NRC Handelsblad reconstrueert vandaag de aanbesteding van de Fyra-treinen in samenwerking met de Vlaamse krant De Standaard. Uit de reconstructie blijkt dat de aanbesteding werd overschaduwd door een conflict met toenmalig minister van Verkeer Karla Peijs. De CDA-minister vreesde dat de afgesproken reistijd naar Brussel niet zou worden gehaald met het langzame materieel. In de eindfase van de onderhandelingen kwamen de Italianen ineens met een oplossing: een trein die 250 kilometer per uur kon halen voor bijna dezelfde prijs.
Twee miljard meer inmiddels volgens een Rover-achtige organisatie uit Belgiė.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:08 schreef gebrokenglas het volgende:
Ze gingen voor het goedkoopste, maar die ellende heeft nu al meer gekost dan als NS direct voor de duurdere Siemens waren gegaan.
Toch? heeft iemand cijfers?
twitter:politiek24 twitterde op maandag 28-01-2013 om 10:00:19MAANDAG LIVE: Vanaf 10.45 uur hoorzitting Beneluxparlement over de #Fyra op politiek24.nl. Hier de agenda: http://t.co/wQmm9Ry1 reageer retweet
Er gaat toch niets veranderen, de sneeuw is weg, over een paar weken rijden de Fyra's weer met de problemen van december en de Beneluxtrein komt nooit terug, want dan moet de NS zijn eigen falen toegeven.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:35 schreef Aether het volgende:
twitter:politiek24 twitterde op maandag 28-01-2013 om 10:00:19MAANDAG LIVE: Vanaf 10.45 uur hoorzitting Beneluxparlement over de #Fyra op politiek24.nl. Hier de agenda: http://t.co/wQmm9Ry1 reageer retweet
quote:Snel meer alternatieven voor Fyra
BRUSSEL -
De Belgische en Nederlandse spoorwegen werken aan meer alternatieven voor de geschrapte hogesnelheidstrein Fyra. Op het traject Den Haag richting Belgische grens is er zeker nog capaciteit voor een klassieke treinverbinding.
Dat werd maandag duidelijk op een hoorzitting van Belgische en Nederlandse parlementariėrs over de problemen met de Fyra in Brussel. Het is de bedoeling dat er deze week nog oplossingen komen, maakte topman Marc Descheemaecker van de Belgische NMBS duidelijk. Sinds afgelopen weekeinde rijdt er al een extra intercity tussen Antwerpen en Roosendaal.
Ja lekker onduidelijk.quote:Op maandag 28 januari 2013 13:34 schreef Basp1 het volgende:
Dat ze ook boven te takken dan even vermelden hoeveel het de reiziger kost en of men moet verplicht moet reserveren zou het geheel nog overzichtelijker maken.
Van binnen zijn het geweldige treinen. Comfortabel van hier tot Tokio (quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:04 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik kan hem echt niet mooi vindenWat een lelijke trein en moet je die raampjes zien, ik wil grote glazen puien hebben.
En de prijs per zitplaats? Dat is blijkbaar het criterium van de NS en NMBS geweest.quote:Op maandag 28 januari 2013 15:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Van binnen zijn het geweldige treinen. Comfortabel van hier tot Tokio (). De raampjes zijn klein, maar wel heeft elke rij stoelen een eigen raampje (in de Fyra kijk keek je soms uit op een kozijn) en sowieso zijn de stoelen ruim, comfortabel en met heel veel beenruimte.
En de prijs per kilometer is vergelijkbaar met wat voor de Fyra werd gevraagd. Maar dan heb je dus een trein die wél rijdt, altijd op tijd rijdt, enorm veel meer comfort heeft en desondanks (of juist daarom?) wél winst maakt.
Die zal wel 'te' hoog zijn ja.quote:Op maandag 28 januari 2013 15:13 schreef trancethrust het volgende:
[..]
En de prijs per zitplaats? Dat is blijkbaar het criterium van de NS en NMBS geweest.
quote:ProRail: capaciteit voor trein Den Haag - Brussel te regelen
In Nederland kan ProRail ieder uur capaciteit vrij maken voor een treindienst Den Haag - Brussel. Dat heeft de infrabeheerder maandag gemeld tijdens een hoorzitting in het Beneluxparlement over de Fyra. Ook in Belgiė valt er capaciteit vrij te maken voor een alternatieve trein, meldt Infrabel tijdens de hoorzitting.
Vanuit Amsterdam is het moeilijker om capaciteit vrij te maken. Dat kan wel, maar dan moet de dienstregeling van andere treinen aangepast worden. Dat blijkt uit een eerste inventarisatie van ProRail.
Treinpad
Tussen Den Haag en de grens is het oude treinpad (dienstregeling) van de Benelux weliswaar niet meer vrij, maar wel vrij te maken, vertelde Hugo Thomassen van ProRail tijdens de hoorzitting.
Alternatieve trein
De Fyra is sinds 17 januari tussen Amsterdam en Brussel uit de dienstregeling gehaald, vanwege diverse problemen. NS maakt later deze week bekend welke alternatieve treindienst daadwerkelijk geboden gaat worden. Behalve de capaciteit moeten er ook rijtuigen en locomotieven geregeld worden. Waarschijnlijk kan het materieel dat in het verleden voor de Benelux - de voorganger van de Fyra - werd gebruikt, vrij eenvoudig vrij gemaakt worden voor de alternatieve treindienst.
Permantente intercity
Verschillende parlementariėrs drongen tijdens de hoorzitting erop aan dat er ook een intercity blijft bestaan via het klassieke spoor als de problemen met Fyra weer zijn opgelost. Maar die garantie wilde NS President-directeur Bert Meerstadt niet geven. Eerst moet worden gekeken naar de financiėle mogelijkheden. Het is namelijk niet de bedoeling dat er lege treinen over het hogesnelheidsspoor gaan rijden, aldus de NS-directeur. Maar als de Fyra weer gaat rijden, zal er wel een alternatief rijpad beschikbaar blijven.
3 maanden
AnsaldoBreda heeft van NS en NMBS 3 maanden de tijd gekregen om de problemen op te lossen. Mochten de problemen dan niet zijn opgelost, dan kunnen NS en de NMBS de treinstellen terug sturen naar Italiė. Mocht het zover komen, dan verwacht Meerstadt wel een lange juridsche strijd om het betaalde geld terug te krijgen. NS heeft zo'n 100 miljoen betaald, NMBS 35 miljoen.
Vertrouwen
De topmannen van NS en NMBS gaan er vanuit dat de problemen met de Fyra V250 treinstellen worden opgelost. Zo niet, dan trekt Belgiė zijn bankgaranties in. Het vertrouwen in AnsaldoBreda heeft bij beide topmannen een flinke deuk gekregen. Op het moment dat AnsaldoBreda projectmanager Stefano Fanucci in de media aangaf de Fyra problemen in een paar dagen te zullen oplossen, kregen de topmannen van Fanucci een hele andere brief. Daarin stond juist dat de fabrikant niet kon zeggen hoelang de problemen zouden aanhouden.
Denemarken
Veel parlementariėrs wilden weten waarom NS en NMBS kozen voor AnsaldoBreda, terwijl de fabrikant grote problemen had met het leveren van Deense treinen. NMBS topman Marc Descheemaecker weersprak die kritiek. "Denemarken was een referentie van AnsaldoBreda. Wij hebben in 2003 - gedurende het aankoopproces - een team gestuurd naar Denemakren om die referentie na te trekken. Op dat moment waren er geen problemen in Denemarken, en was men zelfs positief".
Aanbesteding
Volgens Meerstadt is er bij de aanbesteding niet alleen op prijs gestuurd, maar ook op kwaliteit, bewezen technologie en naar het tijdsbestek. Bij de aanbesteding was er een trein gevraagd die 220 kilometer per uur kon, want daarmee kon NS al de beloofde reistijd winst halen. AnsaldoBreda bood daarop een trein aan met een snelheid kon halen van 230 kilometer per uur. Uiteindelijk koos NS en de NMBS voor de V250. Daarmee zou dan ook de gewenste betrouwbaarheid gerealiseerd kunnen worden, zo werd gedacht.
Andere fabrikanten
Descheemaecker was niet verbaasd dat de grote treinfabrikanten geen aantrekkelijke offerte boden. "Een bestelling van 19 treinstellen is een kleine bestelling. De SNCF heeft bijvoorbeeld 500 hogesnelheidstreinen. Het is voor de grote fabrikanten dus een betrekkelijk kleine bestelling." Meerstadt zei verder dat NS technici jarenlang in Italiė aanwezig zijn geweest, om het proces te begeleiden.
Oplossen
Als de Fyra weer gaan rijden, moeten de problemen in elk geval definitief tot het verleden behoren. "We willen dan ook van een onafhankelijke partij horen dat alle problemen verholpen zijn. Eerder accepteren wij ze niet" aldus Meerstadt.
Mwoah. Ze hebben aardig geprobeerd het alternatief nog onaantrekkelijker te maken. Het valt mij mee dat er uberhaupt nog intercity's tussen Adam en Rdam rijden.. als ze het echt goed hadden willen doen hadden ze die moeten vervangen door sprinters. Met 2 overstappen.quote:Op maandag 28 januari 2013 15:28 schreef Igen het volgende:
Gedoemd om te mislukken natuurlijk. Met een goedkoop en slecht product lok je natuurlijk geen massa's mensen die veel geld willen betalen.
Dat kunnen ze nou niet maken, al rijden de intercities nu ook langs voormalige sneltreinstations als Delft .quote:Op maandag 28 januari 2013 18:20 schreef Grouch het volgende:
[..]
Mwoah. Ze hebben aardig geprobeerd het alternatief nog onaantrekkelijker te maken. Het valt mij mee dat er uberhaupt nog intercity's tussen Adam en Rdam rijden.. als ze het echt goed hadden willen doen hadden ze die moeten vervangen door sprinters. Met 2 overstappen.
Knap dat ze het dan alsnog hebben weten te verneuken.quote:Descheemaecker was niet verbaasd dat de grote treinfabrikanten geen aantrekkelijke offerte boden. "Een bestelling van 19 treinstellen is een kleine bestelling. De SNCF heeft bijvoorbeeld 500 hogesnelheidstreinen. Het is voor de grote fabrikanten dus een betrekkelijk kleine bestelling." Meerstadt zei verder dat NS technici jarenlang in Italiė aanwezig zijn geweest, om het proces te begeleiden.
Toen de spoorlijn tussen Leiden en Den Haag viersporig werd gemaakt, hebben ze bedacht dat er twee sporen voor Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam en twee sporen voor Haarlem - Den Haag CS bedoeld waren. De infrastructuur is daarbij nogal onflexibel. Ga je de eindpunten omwisselen, zoals NS vorig jaar probeerde, dan zitten de treinen elkaar bij Leiden in de weg.quote:Op maandag 28 januari 2013 18:20 schreef Grouch het volgende:
[..]
Mwoah. Ze hebben aardig geprobeerd het alternatief nog onaantrekkelijker te maken. Het valt mij mee dat er uberhaupt nog intercity's tussen Adam en Rdam rijden.. als ze het echt goed hadden willen doen hadden ze die moeten vervangen door sprinters. Met 2 overstappen.
twitter:tim_boric twitterde op woensdag 30-01-2013 om 08:30:36Beneluxtrein-rijtuigen zojuist door diesellocomotief uit winterslaap te Amsterdam Dijksgracht gehaald. reageer retweet
quote:Voorbereiding start Benelux op volle gang
Formeel zijn de Nederlandse Spoorwegen en de NMBS nog volop in gesprek om een oplossing voor de Fyra te bedenken. Er gaan echter sinds gisteren geruchten de ronde dat de Benelux al vanaf komende maandag tussen Den Haag Centraal en Brussel terug keert.
Het zou gaan om een intercity die eens per twee uur zou gaan rijden, meldt Dag Roosendaal, die zich basseert op een forum van OV-ervaringen. Alhoewel formeel ontkent wordt dat er al een Fyra alternatief gevonden is, is de kans groot dat de Benelux inderdaad weer binnenkort gaat rijden.
Zo zijn de Benelux rijtuigen weer uit hun winterslaap gehaald, twitter Tim Boric. Maandag werd tijdens een speciale Fyra hoorzitting al duidelijk dat er capaciteit op het spoor is om ieder uur een intercity Den Haag -Brussel te laten rijden. Aannemelijk is dus dat de Benelux binnenkort tussen Den Haag en Brussel terug keert. Het is echter moeilijk te beoordelen of dat inderdaad al vanaf komende maandag is.
Aan het einde van deze week wordt formeel door staatssecretaris Mansveld het Fyra alternatief bekend gemaakt. Die oplossing moet uiteraard nu al vrijwel volledig uitgewerkt zijn. Waarschijnlijk zal dus morgen formeel bekend worden of de Benelux terugkeert en vanaf wanneer.
Dan krijgen we wederom het gehuil dat de bonussen en ontslagvergoedingen in de contracten vastgelegd zijn. Ik snap nog steeds niet waarom dat voor topmensen zo 100% vast ligt, en voor het gepeupel al tich maal de kantonrechtersformule ten nadele van alle werknemers aangepast is.quote:Op donderdag 31 januari 2013 14:00 schreef Drugshond het volgende:
Humor is het wel... in Spanje weten ze wel hoe het moet. Waarom het wiel opnieuw uitvinden.
Top NS ausradieren. Zonder bonus.
Klasse-justitie he?quote:Op donderdag 31 januari 2013 14:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan krijgen we wederom het gehuil dat de bonussen en ontslagvergoedingen in de contracten vastgelegd zijn. Ik snap nog steeds niet waarom dat voor topmensen zo 100% vast ligt, en voor het gepeupel al tich maal de kantonrechtersformule ten nadele van alle werknemers aangepast is.
Als jij als werknemer contractueel een afkoopsom afspreekt is er geen rechter die het zal tegenhouden.quote:Op donderdag 31 januari 2013 14:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan krijgen we wederom het gehuil dat de bonussen en ontslagvergoedingen in de contracten vastgelegd zijn. Ik snap nog steeds niet waarom dat voor topmensen zo 100% vast ligt, en voor het gepeupel al tich maal de kantonrechtersformule ten nadele van alle werknemers aangepast is.
Als werknemer wordt je aan alle kanten genaaid door vakbonden die alleen voor oudjes opkomen, overheden die zomaar bijvoorbeeld de looptijd van de WW inkorten terwijl je er wel jaren voor betaald hebt, kantonrechterforumles die steeds meer versoberd zijn. Ik heb 14 jaar geleden mijn contract getekend met de toen geldende bepalingen. Als werknemer had ik toen al niet de mogelijkheid om te zeggen ik wel geen WW premie gaan afdragen want deze gaat toch tot 25% van waarvoor ik toendertijd betaal ingekrompen worden. NU willen ze ook nog eens het ontslagrecht stukken versoepelen en wat doen we er aan niets.quote:Op donderdag 31 januari 2013 14:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als jij als werknemer contractueel een afkoopsom afspreekt is er geen rechter die het zal tegenhouden.
http://www.nu.nl/politiek(...)rnationale-fyra.htmlquote:Intercity naar Brussel vervangt internationale Fyra
AMSTERDAM - Vanaf 18 februari rijdt er twee keer per dag een intercitytrein van Den Haag Hollands Spoor en Brussel. De 'normale' treinverbinding is een tijdelijk alternatief voor de door technische problemen geschrapte hogesnelheidstrein Fyra.
Foto: NU.nl/Daud Pechler
Dat maakt staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vrijdagmiddag bekend. Het gaat om een klassieke intercityverbinding over bestaand spoor.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) laten weten dat het aantal rechtstreekse treinverbindingen tussen Den Haag en Brussel per 11 maart wordt opgevoerd tot acht per dag.
Reizigers vanuit Amsterdam worden geacht met de binnenlandse Fyra (geen hogesnelheidstrein) naar Rotterdam te reizen en daar over te stappen op de intercity naar Brussel. Die trein doet verder nog Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen en Mechelen aan.
Mansveld sprak na afloop van de ministerraad van een "goed alternatief" en een "duurzame tijdelijke oplossing".
Zowel de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS als de NS zeiden eerder deze week te hopen dat de problemen met de Fyra uiterlijk over 3 maanden zijn opgelost. De Italiaanse fabrikant heeft volgens de contracten recht op die periode om de treinen te verbeteren.
Na een maand al 11×.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 15:58 schreef Tokus het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)rnationale-fyra.html
nou nou, 2x per dag....
Je hebt gelijk.quote:
Fyra was toch 10× en Benelux 16×?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:12 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Nounou, 8x een trein. Da's dus eens in de 2 uur.
De overheid is dan ook de slechtste partner in zaken die je je kan voorstellen.quote:Op donderdag 31 januari 2013 14:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als werknemer wordt je aan alle kanten genaaid door vakbonden die alleen voor oudjes opkomen, overheden die zomaar bijvoorbeeld de looptijd van de WW inkorten terwijl je er wel jaren voor betaald hebt, kantonrechterforumles die steeds meer versoberd zijn. Ik heb 14 jaar geleden mijn contract getekend met de toen geldende bepalingen. Als werknemer had ik toen al niet de mogelijkheid om te zeggen ik wel geen WW premie gaan afdragen want deze gaat toch tot 25% van waarvoor ik toendertijd betaal ingekrompen worden. NU willen ze ook nog eens het ontslagrecht stukken versoepelen en wat doen we er aan niets.
Fucking schande is hetquote:Op vrijdag 1 februari 2013 15:58 schreef Tokus het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)rnationale-fyra.html
nou nou, 2x per dag....
http://www.idbus.nl/nl/line/parijs-bercy-amsterdamquote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:18 schreef macca728 het volgende:
Ik krijg niet eens compensatie van de vertragingen omdat er extreme weersomstandigheden waren.
Ja kut NS HiSPeed hoe moet ik anders terugkomen van Parijs, lopend.
Ja grappig, ik vind het echt asociaal dat de NS de schuld geeft aan het weer, terwijl het duidelijk ook aan het materiaal ligt. En maar omroepen u kunt compensatie vragen en we gaan er ruimhartig mee om (staat op de website)quote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:24 schreef Aether het volgende:
[..]
http://www.idbus.nl/nl/line/parijs-bercy-amsterdam
Benelux reed elk uur.. tot een bepaald tijdstip.. Zou inderdaad wel 16x per dag geweest kunnen zijn.quote:
Nee, we zijn weer terug naar 1956. Want in 1957 reed de Beneluxtrein al vaker tussen Amsterdam en Brussel dan nu/straks het geval is.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:42 schreef Guyver2 het volgende:
Dus we zijn weer terug naar (van)af 2004? Maar dan miljoenen armer en met reputatieschade.
Duur lesgeld.
Dat schijnt niet te hoeven want volgens Meerstadt zat de Benelux rond de grens nooit echt vol.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:53 schreef roos85 het volgende:
[..]
Benelux reed elk uur.. tot een bepaald tijdstip.. Zou inderdaad wel 16x per dag geweest kunnen zijn.
De geboden alternatieven slaan echt nergens op, ze moeten minstens de frequentie van de Benelux gaan aanhouden.
Dan heeft hij er nog nooit ingezetenquote:Op zaterdag 2 februari 2013 16:29 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dat schijnt niet te hoeven want volgens Meerstadt zat de Benelux rond de grens nooit echt vol.
Waarom dan geen korter treintje dat wel evenvaak rijdt ?quote:Op zaterdag 2 februari 2013 16:29 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dat schijnt niet te hoeven want volgens Meerstadt zat de Benelux rond de grens nooit echt vol.
De Beneluxtrein zat altijd jśist tussen Roosendaal en Antwerpen stamp- en stampvol. Heel de dag door. Bert Meerstad is een gigantische tyfusmongol dat-ie zo'n bewering durft te maken.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 16:43 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom dan geen korter treintje dat wel evenvaak rijdt ?
Ja die ervaring had ik ook, vaak kon je niet eens zitten.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 17:17 schreef Tokus het volgende:
niet alleen tussen Roosendaal en Antwerpen, al vanaf Schiphol was het daarin erg druk en vanaf Rotterdam al meestal stampvol.
Dat was in andere richting ook zo. Als ik van Brussel naar Nederland reisde, nam ik, als ik de tijd had, altijd eerst de trein van Brussel-Centraal naar Brussel-Zuid, om zeker te zijn van een goede zitplaats.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 17:17 schreef Tokus het volgende:
niet alleen tussen Roosendaal en Antwerpen, al vanaf Schiphol was het daarin erg druk en vanaf Rotterdam al meestal stampvol.
nu.nlquote:Beneluxtrein
Dat er per saldo nu minder treinen de grens met Belgiė overgaan dan ten tijde van de Beneluxtrein, voorloper van de internationale Fyra, is volgens de NS geen probleem. "De Beneluxtrein die ieder uur reed, zat rond de grens nooit zo vol. De trein had vooral ook een binnenlandse functie en die is met de nieuwe dienstregeling al helemaal opgevangen", aldus Meerstadt.
quote:Dienstregeling Intercity Den Haag - Brussel
Vanaf 18 februari gaat er twee keer per dag een intercity Den Haag HS - Brussel Zuid rijden. Een maand later - vanaf 11 maart - wordt de frequentie verhoogd naar 8 treinen per dag. De treinen doen dienst ter vervanging van de Fyra Amsterdam - Brussel. Deze internationale Fyra rijdt tot nader order niet.
Reserveren voor deze intercity - die gezien kan worden als een verkorte versie van de Benelux - is niet mogelijk. De gewone tarieven zijn van toepassing voor deze intercity. In het weekend kan er extra voordelig gereisd worden met het Weekendretour. Ook bestaat het Superdagretour weer en kunnen jongeren weer korting krijgen op de trein naar Belgiė.
Reizigers van en naar Amsterdam reizen per Fyra naar Rotterdam en hoeven met een internationaal treinticket geen toeslag te betalen. (Binnenlandse reizigers wel!)
De dienstregeling hieronder is nog onder voorbehoud. Met name in Belgiė kunnen de treintijden nog wijzigen. Helaas rijdt de verkorte Benelux in het weekend alleen tussen Den Haag HS en Antwerpen C.
Hieronder alleen de treintijden van de rechtstreekse intercity's tussen Den Haag en Brussel. Zo lang de intercity Den Haag - Brussel nog niet acht keer per dag rijdt, wordt er een intercity Roosendaal - Antwerpen 8x per dag ingezet. Daarnaast rijden er stoptreinen tussen Roosendaal en Antwerpen en rijden er pendeltreinen tussen Roosendaal en Essen. De extra treinen zijn op dit moment nog niet opgenomen in alle reisplanners.
Kijk dan nooit op nu.nl voor `nieuws'; daar zitten geen journalisten.quote:Op zondag 3 februari 2013 09:14 schreef Basp1 het volgende:
Misschien moet een journalist dan eens slim zijn en de cijfers vragen ipv het subjectieve geneuzel van falende topmensen te geloven.
Deze trein(en) rijden (tijdelijk) in plaats van de Fyra.quote:Op woensdag 6 februari 2013 08:08 schreef breaky het volgende:
Behalve dat de Benelux trein kennelijk weer gaat rijden...wat komt er in plaats voor de Fyra? Een andere trein of gaan ze de Fyra oplappen?
En ondertussen gaan de Italianen dus de Fyra onderhanden nemen? Mischien kunnen ze beter Siemens ofzo inschakelen voor technies adviesquote:Op woensdag 6 februari 2013 08:10 schreef Aether het volgende:
[..]
Deze trein(en) rijden (tijdelijk) in plaats van de Fyra.
quote:Op woensdag 6 februari 2013 08:13 schreef breaky het volgende:
[..]
En ondertussen gaan de Italianen dus de Fyra onderhanden nemen? Mischien kunnen ze beter Siemens ofzo inschakelen voor technies advies
quote:Microfoon uit
Want de oplossing stelt volgens de topman eigenlijk maar weinig voor. Zoutberg: "Als de microfoon uitstaat, zegt Guiseppe Marino dat de oplossing zó simpel zal zijn als een extra balk onder de treinen te lassen om zo ijsblokken en sneeuw op te vangen." Een balk onder het treinstel om die weerbaar te maken tegen sneeuw en ijs op het spoor. Dat zou de problemen met Fyra als sneeuw voor de zon moeten laten verdwijnen.
http://nos.nl/op3/artikel(...)-een-balk-onder.html
Bedankt voor je antwoord.quote:
Inderdaad. De website van de belgen is wčl up-to-date maar daar geven ze soms nogal vreemde reisadviezen.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:01 schreef Tokus het volgende:
hm. dan moet de NS de reisplanner nog eens updaten, want daar zag ik maar 2x per dag de intercity naar Antwerpen in staan (1x rond half 8 's ochtends, 1x rond 10 uur 's avonds...).
quote:Problemen met GSM-verbinding zetten Fyra stil
Een probleem met het ERTMS-systeem blijkt een van de belangrijkste oorzaken van de Fyra-problemen te zijn. Dat meldt De Ingenieur, een special interest magazine voor technologie, op haar website.
Volgens de website is het voor het Europese treinbeveiligingssysteem noodzakelijk om continu verbinding te hebben tussen de trein en het GSM-Railnetwerk (GSM-R). Zo niet, dan krijgt de machinist geen instructies over de positie en de snelheid van de trein. Gevolg is dat de trein dan wordt stilgezet.
Contactverlies
Bij de overgang van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-netwerk lijkt het mis te gaan. Volgens De Ingenieur is er dan een verhoogd risico op contactverlies, door een programmeerfout in de software van de boordcomputer. Soms duurt het inbellen en verificeren te lang, soms kan het netwerk niet bereikt worden. De trein gaat in beide gevallen in de remmen.
Rijrichting
Een andere bug in de software zorgt ervoor dat de Fyra's soms niet meer weten welke kant ze op gaan. De computer denkt dan ineens de andere kant op te rijden, waardoor de trein veiligheidshalve wordt stilgezet.
Oplossing
Een simpele en snelle oplossing is niet voorhanden. De software dient aangepast te worden en opnieuw gecertificeerd te worden.
Problematiek
Naast bovengenoemde problemen, is ook nog niet bekend waardoor de Fyra beschadigd kon raken als gevolg van het winterweer. Voorlopig staan de treinstellen aan de kant. Vanaf 18 februari zal een paar keer per dag een vervangende Intercity naar Brussel rijden.
Thalys had een zelfde soort probleem de eerste weken op de HSL IIRC.quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:18 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Dat is helemaal fucked up
Die man uit Belgie die geregeld Adam - Brussel moet, laatst in dit topic, die pakt tegenwoordig het vliegtuig.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:45 schreef niels0 het volgende:
...Daarmee heb ik wel een goede verbinding maar god, wat een wereldreis anno 2013...
Ik ga nadenken over een auto te kopen.
Vergeet die 2 uur inchecken van te voren niet. Die afstand is kort genoeg voor een auto om te concurreren. Van elke plek vooral van vlak buiten EBBR/BRU.quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:24 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Die man uit Belgie die geregeld Adam - Brussel moet, laatst in dit topic, die pakt tegenwoordig het vliegtuig.
Vertrek dan vanaf ehv of rotterdam, dan kun je 45 minuten van te voren aan komen.quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:29 schreef niels0 het volgende:
[..]
Vergeet die 2 uur inchecken van te voren niet. Die afstand is kort genoeg voor een auto om te concurreren. Van elke plek vooral van vlak buiten EBBR/BRU.
Zou ansaldobreda deze claims nog wel gaan overleven?quote:'Fyra kost Belgisch spoorbedrijf miljoenen'
BRUSSEL - De problemen rond de hogesnelheidstrein Fyra hebben de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS al 2 tot 5 miljoen euro gekost.
Dat blijkt uit een voorzichtige schatting van NMBS om een schadeclaim in te kunnen dienen tegen de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Dat meldden Vlaamse media vrijdag.
''In die schatting zit de kostprijs van de bussen die we hebben moeten inzetten toen de treinen stilvielen en de compensaties voor de reizigers'', aldus een woordvoerder van NMBS.
Fyra-personeel
''Ook het loon van het Fyra-personeel dat we niet op andere treinen kunnen inzetten, tellen we mee. Het gaat bijvoorbeeld om cateringpersoneel, een specifieke dienst die op een klassieke trein niet wordt aangeboden.''
Het bedrag zal nog verder oplopen, afhankelijk van hoe lang het duurt tot de Fyra-treinen weer beschikbaar zijn. De NMBS hoopt het volledige bedrag terug te vorderen, maar eist ook al voorschotten op de schadevergoeding.
quote:Problemen met GSM-verbinding zetten Fyra stil
De vele vertragingen met de Fyra V250 Amsterdam - Brussel werden veroorzaakt door problemen met beveiligingssysteem ERTMS. Dat blijkt uit een analyse van het technisch vakblad De Ingenieur. Sinds 17 januari is de trein volledig uit de dienstregeling gehaald, omdat de Fyra door sneeuw een deel van het plaatwerk verloor.
Zo kampt de Fyra met problemen als hij de grens passeert. Dan moet er worden overgeschakelt van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-netwerk. Volgens De Ingenieur is er dan een verhoogd risico op contactverlies, door een programmeerfout in de software van de boordcomputer. Soms duurt het inbellen en verificeren te lang, soms kan het netwerk niet bereikt worden. De trein wordt in beide gevallen uit veiligheid automatisch tot stilstand gebracht.
Rijrichting
Een andere bug in de software zorgt ervoor dat de Fyra's soms niet meer weten welke kant ze op gaan. De computer denkt dan ineens de andere kant op te rijden, waardoor de trein veiligheidshalve wordt stilgezet.
Oplossing
Een simpele en snelle oplossing is niet voor handen. De software dient aangepast te worden en opnieuw gecertificeerd te worden. Volgens het vakblad gaat het oplossen van het probleem al snel een jaar duren.
Thalys
De problemen bij de grens zijn niet nieuw, toen de Thalys in 2009 via de hogesnelheidslijn ging rijden, ontstonden er ook ERTMS problemen bij de grens. De software voor de Thalys is verbeterd, maar voor de Fyra is er gebruik gemaakt van de oude software. De nieuwe Thalys software kan namelijk niet gebruikt worden, omdat deze specifiek is aangepast op de Thalys en bijvoorbeeld ook aanpassingen heeft voor het Franse spoor.
Problematiek
Naast bovengenoemde problemen is ook nog niet bekend waardoor de Fyra beschadigd kon raken als gevolg van het winterweer. Voorlopig staan de treinstellen aan de kant. Vanaf 18 februari zal een paar keer per dag een vervangende Intercity naar Brussel rijden.
Dat is wel een flinke faal. Pas dan die goede software van de Thalys aan, zodat het goed gebruikt kan worden in de Fyra. Nu wisten ze dus van te voren al dat het mis zou gaanquote:
Want wachten, daar hebben we geen tijd voor in Rotterdam.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vertrek dan vanaf ehv of rotterdam, dan kun je 45 minuten van te voren aan komen.
Schiphol ook, maar als er een lange rij bij de douane staat dan is het wel erg krap.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vertrek dan vanaf ehv of rotterdam, dan kun je 45 minuten van te voren aan komen.
Dank voor de link. Mooi artikel.quote:
quote:Exploitant Fyra maakt 130 miljoen verlies in 2011
High Speed Alliance (HSA) - de exploitant van de Fyra - heeft in 2011 een netto verlies van honderddertig miljoen euro geleden. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Treinreiziger.nl heeft opgevraagd bij de Kamer van Koophandel. De NS - die voor 90 procent eigenaar is van HSA- staat garant voor het bedrijf.
[...]
O,die rommel hebben wij ook aangekochtquote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Eigenaar bouwer Fyratrein aangehouden
Topman Giuseppe Orsi van het Italiaanse bedrijf Finmeccanica is aangehouden op verdenking van omkoping. Hij wordt ervan beschuldigd dat hij steekpenningen zou hebben laten betalen bij de verkoop van twaalf AgustaWestland-helikopters aan India.
Dat meldde de Italiaanse krant Corriere della Sera dinsdag. De helikopters met omvangrijke voorzieningen voor de veiligheid zijn bestemd voor de politieke leiders in India. De eerste hadden in december moeten worden geleverd. Bij de transactie gaat het om een bedrag van 560 miljoen euro.
Finmeccanica is eigenaar van AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyratrein, die de Belgische en Nederlandse spoorwegen wegens technische mankementen voorlopig van het spoor hebben gehaald.![]()
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)in-aangehouden.dhtml
En ik maar denken dat ze het in Duitsland beter geregeld hadden. Persoonlijk ondervind ik vrijwel nooit vertraging als ik reis met de ICE. Wat ik niet begrijp, is dat men geen Europees project op poten heeft gezet, net als in de wapenindustrie het geval vaak is (EADS bijvoorbeeld)quote:Duitse spoorwegen klagen treinenfabrikant aan
MÜNCHEN - Wat AnsaldoBreda is voor de Nederlandse Spoorwegen, is Bombardier voor Deutsche Bahn (DB). De Duitse spoorwegen zijn de aanhoudende problemen met de treinen van het Canadese bedrijf meer dan zat. Volgens de Süddeutsche Zeitung van donderdag heeft DB rechtszaken in Berlijn en München aangespannen tegen de treinenbouwer en eist ze 160 miljoen euro schadevergoeding.
e lichte assen, te zwakke remmen en constant oponthoud in werkplaatsen door technische defecten hebben de spoorwegen naar de rechtbank gedreven. Problemen doen zich vooral voor bij de meer dan 200 treinen die zijn aangekocht voor regionaal vervoer in het zuiden van Duitsland. Gesprekken met de fabrikant om de problemen te verhelpen, liepen op niets uit. DB zag zich gedwongen een zaak aan te spannen. Wanneer die dient is nog niet duidelijk, aldus een woordvoerder van het gerechtshof in Berlijn.
Aanhoudende problemen met treinen van de S-Bahn en regionale treinen in München zijn het stadsvervoersbedrijf, dat onder DB valt, een doorn in het oog. De remmen zijn niet sterk genoeg waardoor de treinen al jaren langzamer rijden dan de bedoeling is. Dat leidt al 10 jaar tot vertragingen. Het vervoersbedrijf stapte daarom naar de rechter in München, aldus de krant.
Dan krijg je het JSF principe: 1 basisvliegtuig, in 3 uitvoeringen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 12:37 schreef Dvm86 het volgende:
In veel landen zijn er dergelijke problemen, laat gewoon één locomotief ontwikkelen voor alle landen. Goedkoper en efficiėnter (afhankelijk van de bekwaamheid van de initiatiefnemers.)
En eergisteren:quote:Op donderdag 14 februari 2013 12:37 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
En ik maar denken dat ze het in Duitsland beter geregeld hadden. Persoonlijk ondervind ik vrijwel nooit vertraging als ik reis met de ICE. Wat ik niet begrijp, is dat men geen Europees project op poten heeft gezet, net als in de wapenindustrie het geval vaak is (EADS bijvoorbeeld)
In veel landen zijn er dergelijke problemen, laat gewoon één locomotief ontwikkelen voor alle landen. Goedkoper en efficiėnter (afhankelijk van de bekwaamheid van de initiatiefnemers.)
quote:Belgiė stopt afname Desiro treinstellen van Siemens
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS ziet voorlopig af van het afnemen van 250 treinstellen van Siemens. De eerste al geleverde treinen kampen met veel technische problemen. Dat bevestigt een woordvoerder van NMBS dinsdag na berichtgeving in Belgische media.
NMBS heeft in totaal 305 treinen van het type Desiro besteld. De treinen die nu rijden op het Belgische spoor hebben al vijftienhonderd klachten opgeleverd. De treinmaatschappij gaat een boete eisen van Siemens vanwege de geleden schade. Siemens heeft al eerder een boete van 25 miljoen euro moeten betalen vanwege te late levering.
Siemens is in Nederland samen met het Canadese Bombardier leverancier van de Sprinter Lighttrain (SLT). Na de introductie in 2009 van dat nieuwe type trein waren er ook diverse problemen, waaronder met de software en smeltwater waardoor de treinen niet konden rijden.
De NMBS stelde vorige maand al de maker van de Fyra, het Italiaanse AnsaldoBreda, in gebreke vanwege de zware technische problemen met de hogesnelheidstrein. De bestelling van drie Belgische Fyra-treinstellen werd daarom ook opgeschort.
Natuurlijk zijn andere spoorwegdirecteuren er jaloers op hoe je zo hard de burger kan naaien en ermee wegkomen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Buitenland jaloers op winterweerregeling NS'
Inchecken doe je natuurlijk niet op de luchthaven en als je geen bagage incheckt dan is pakweg een half uur vantevoren bij de paspoortcontrole staan ruim voldoende.quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:29 schreef niels0 het volgende:
[..]
Vergeet die 2 uur inchecken van te voren niet. Die afstand is kort genoeg voor een auto om te concurreren. Van elke plek vooral van vlak buiten EBBR/BRU.
Als je gaat vliegen moet je altijd ruimschoots van te voren op de luchthaven zijn. Met jouw systeem ga je vaak je vlucht missen. Ik reis ruim 25 keer p/j via de lucht. 1 uur van te voren op de luchthaven is echt het minimale vind ik.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 00:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Inchecken doe je natuurlijk niet op de luchthaven en als je geen bagage incheckt dan is pakweg een half uur vantevoren bij de paspoortcontrole staan ruim voldoende.
Drie weken geleden zou ik om 9:00 vertrekken met een geplande aankomsttijd van 11:00. Mijn vlucht zou vertrekken om 12:50. Tot mijn verbazing werd op het perron omgeroepen: 'helaas vervalt deze trein vanwege een te lange vertraging.'quote:Op vrijdag 15 februari 2013 05:16 schreef niels0 het volgende:
[..]
Als je gaat vliegen moet je altijd ruimschoots van te voren op de luchthaven zijn. Met jouw systeem ga je vaak je vlucht missen. Ik reis ruim 25 keer p/j via de lucht. 1 uur van te voren op de luchthaven is echt het minimale vind ik.
Tja, een vervallen trein is geen vertraagde trein. Dat is sturen op KPI'squote:Op vrijdag 15 februari 2013 11:46 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Drie weken geleden zou ik om 9:00 vertrekken met een geplande aankomsttijd van 11:00. Mijn vlucht zou vertrekken om 12:50. Tot mijn verbazing werd op het perron omgeroepen: 'helaas vervalt deze trein vanwege een te lange vertraging.'
Ik had het geluk dat iemand mij naar Schiphol kon brengen, maar het punt is dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in de NS. Een vertraging kan, maar bij de NS loopt het inmiddels de spuigaten uit en je kunt er nooit meer vanuit gaan dat je op tijd ergens aankomt. Een grote pestbende is het.
Ik heb iets van 6 KLM vluchten gemist door de NS binnen 5 jaar. Tegenwoordig laat ik me maar brengen met de auto naar Schiphol. Inderdaad herkenbaar.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 11:46 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Drie weken geleden zou ik om 9:00 vertrekken met een geplande aankomsttijd van 11:00. Mijn vlucht zou vertrekken om 12:50. Tot mijn verbazing werd op het perron omgeroepen: 'helaas vervalt deze trein vanwege een te lange vertraging.'
Ik had het geluk dat iemand mij naar Schiphol kon brengen, maar het punt is dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in de NS. Een vertraging kan, maar bij de NS loopt het inmiddels de spuigaten uit en je kunt er nooit meer vanuit gaan dat je op tijd ergens aankomt. Een grote pestbende is het.
Met de XB-70 Valkyrie kan ik dan nog rustig mijn koffie opdrinkenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 05:07 schreef niels0 het volgende:
Van de week iets getest op de FSX vliegsimulator. Met een eurofighter jachtbommenwerper Den Helder EHKD naar Oostende EBOS 6 minuten Kan geen HSL tegenop. 700 knopen, da's ongeveer Mach 1 oftewel 330 m/s.
Correctie, mach 3+, een km per sec.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 13:37 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Met de XB-70 Valkyrie kan ik dan nog rustig mijn koffie opdrinken
Ik zie niet in waarom je een uur moet rondhangen op een luchthaven. Gelet op je cijfers is onze reisfrequentie ongeveer gelijk, ik maak wel gebruik van een privium plus kaart waardoor ik geen wachttijd heb voor paspoortcontroles en weinig wachttijd bij veiligheidscontroles. Misschien ook het overwegen waard voor jou?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 05:16 schreef niels0 het volgende:
[..]
Als je gaat vliegen moet je altijd ruimschoots van te voren op de luchthaven zijn. Met jouw systeem ga je vaak je vlucht missen. Ik reis ruim 25 keer p/j via de lucht. 1 uur van te voren op de luchthaven is echt het minimale vind ik.
quote:CEO moederbedrijf bouwer Fyra stapt op
De CEO van het moederbedrijf van de bouwer van de V250-treinen voor de Fyra stapt op. Giuseppe Orsi heeft vrijdag zijn ontslag ingediend. Hij raakte in opspraak na beschuldigingen van het aannemen van steekpenningen bij een Indiase helikopterdeal. Het Indiase ministerie van defensie wil vanwege de aantijgingen afzien van het contract.
Het Italiaanse defensiebedrijf Finmeccanica is het moederbedrijf van AnsaldoBreda, dat de V250-treinen bouwt, en van helikopterfabrikant Agusta Westland.
Het Indiase ministerie van defensie liet vrijdag weten af te willen zien van het contract om voor 750 miljoen dollar (561 miljoen euro) aan helikopters te kopen. Het Italiaanse bedrijf zou de order door middel van steekpenningen hebben bemachtigd. India is een eigen onderzoek gestart om de zaak te onderzoeken.
Orsi werd dinsdag in Milaan opgepakt. Een andere topman van het bedrijf staat onder huisarrest. Een dag later werd Orsi door het bestuur uit zijn functie van bestuursvoorzitter gezet. De financiėle topman heeft die functie tijdelijk op zich genomen. Orsi heeft vrijdag in een brief zijn vertrek definitief bevestigd. Hij stelt niets misdaan te hebben en altijd 'in het belang van Finmeccanica' te hebben gewerkt.
Ook Orsi's voorganger moest aftreden vanwege de corruptiebeschuldigingen. Uiteindelijk is echter nooit aangifte tegen Pier Francesco Guarguaglini gedaan.
Het Indiase ministerie heeft Finmeccanica een week gegeven om te reageren op het besluit om het contract te vernietigen. Het contract voor twaalf helikopters werd in 2010 gesloten, drie helikopters zijn al geleverd. Het ministerie stelt dat het contract kan worden ontbonden als sprake is van steekpenningen.
India wil de komende tien jaar tachtig miljard dollar in zijn verouderde krijgsmacht steken om de zich te kunnen weren tegen buurlanden China en Pakistan. De laatste jaren is het land de belangrijkste koper geworden van defensiematerieel. Tussen 2007 en 2011 kreeg Finmeccanica per jaar gemiddeld voor 334 miljoen dollars aan orders van de Indiase regering.
Die dingen zijn nog niet volledig gekocht, dus dat zal wel terugmoeten... En geld weg. Jammer van de aanbetaling.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:05 schreef HiZ het volgende:
Als die tent failliet gaat, hoe zitten wij dan met die treinen?
en altijd ruimte.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:35 schreef NotGuilty het volgende:
Fyra was altijd geweldig, sinds ze door reden tot Belgie was het huilen met de pet op. De Fyra tussen Breda, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam viel altijd uit of kwam te laat. Nu die lijn naar Belgie weg is, rijdt hij mooi weer zoals eerst, zonder dat constante gezeik. Lekker van Rotterdam naar Schiphol in iets van 25 minuten.
quote:Budget TGV (Ouigo) Parijs - Marseille vanaf 10 euro
Terwijl in Nederland de Fyra V250 voor problemen blijft zorgen, gaan de Franse spoorwegen de strijd aan met low cost airlines. Vanaf april wordt het mogelijk om de 750 kilometer tussen Parijs en Marseille te overbruggen voor slechts 10 euro in iets meer dan drie uur. De nieuwe low cost hogesnelheidstrein gaat onder de naam Ouigo twee keer per dag rijden tussen Parijs (Marne la Valleé) - Marseille en tussen Parijs (Marne la Valleé) en Montpellier.
[...]
Dan valt die 29 euro minimaal voor 174 km hemelsbreed van de fyra toch mee zal dadelijk wel de reactie van de ns worden.quote:
quote:Belgische spoorwegen zagen Fyra nooit zitten
AMSTERDAM - Het realiseren van de hogesnelheidslijn tussen Den Haag en Brussel was al jaren twijfelachtig, omdat het Belgische spoorwegbedrijf NMBS het traject als verliesgevend zag.
De NMBS had een 20e Fyra-trein moeten aanschaffen, die nodig is om de verbinding tussen Den Haag en Brussel tot stand te krijgen. Het spoorwegbedrijf heeft dat waarschijnlijk nooit gedaan, omdat het een verlies van 10 tot 11 miljoen euro becijferde. Dat moest eerst worden gedekt.
Dat blijkt uit documenten die NU.nl in handen heeft gekregen.
In 2005 sloten NMBS en de High Speed Aliance (HSA), een samenwerkingsverband met de Nederlandse Spoorwegen (NS) en KLM, een overeenkomst met de Belgische en Nederlandse overheid, over een treinverbinding van Den Haag Hollands Spoor naar Brussel via Breda.
Er werd gekozen voor de hogesnelheidstrein V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda. De Belgen zouden er 4 bestellen, de Nederlanders 16. Er zijn inmiddels 9 treinen, maar in januari 2013 werd het hogesnelheidstraject stopgezet vanwege technische problemen.
Verlies
Op 21 maart 2011 vond een kennismakingsgesprek plaats tussen de Nederlandse ambassadeur in Brussel en NMBS-directeur Descheemaecker waarin de Fyra-problematiek aan bod kwam. Uit de documenten blijkt dat de NMBS 'geen enkele druk of verplichting' voelde het 20e treinstel aan te schaffen.
Een woordvoerder van de NMBS geeft tegenover NU.nl toe dat de 4e trein - in de documenten de 20e trein genoemd - niet besteld was en dat de verbinding met Den Haag inderdaad gevaar zou lopen. "Kijk, dit is iets operationeels. Er moest een akkoord komen om de 10-11 miljoen euro verlies op te vangen."
De woordvoerder wijst erop dat begin december is besloten de kosten te verdelen tussen NMBS, NS, de Belgische Staat en Nederland.
Noord-Brabant
Tot september 2012 werd de gemeente Den Haag voorgehouden dat er een V250 zou gaan rijden naar Brussel. Volgens een zegsvrouw hoorde de gemeente pas 'eind september of begin oktober' via informele kanalen dat er een probleem speelde met de treindienst tussen Den Haag-Brussel.
Uiteindelijk werd er ook nooit een aanvraag bij Prorail ingediend voor capaciteit om Fyra's van Den Haag naar Brussel te laten rijden.
De NS reageerde nog niet op een verzoek om commentaar
Wat steeds meer duidelijk wordt is dat het belachelijk was om de Beneluxtrein helemaal te schrappen.quote:
Vanuit een bedrijfs economisch oogpunt was dat wel volgens mij wel de enige mogelijkheid om uberhaubt reizigers in de fyra te krijgen.quote:Op woensdag 20 februari 2013 13:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat steeds meer duidelijk wordt is dat het belachelijk was om de Beneluxtrein helemaal te schrappen.
Dat zeker ja.quote:Op woensdag 20 februari 2013 13:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vanuit een bedrijfs economisch oogpunt was dat wel volgens mij wel de enige mogelijkheid om uberhaubt reizigers in de fyra te krijgen.
Als regelmatige reiziger op het traject Mechelen-Dordrecht kan ik dit alleen maar toejuichenquote:Op maandag 25 februari 2013 20:22 schreef Aether het volgende:
Intercity Brussel blijft mogelijk ook als Fyra weer rijdt
De Intercity Den Haag - Brussel, die de Fyra sinds vorige week vervangt, blijft mogelijk rijden als de problemen met de hogesnelheidstrein zijn opgelost. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) maandag in antwoord op Kamervragen. Vorige week liet een woordvoerder van NS al weten dat deze optie onderzocht wordt.
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 21:47 schreef gebrokenglas het volgende:
Dus die intercity bevalt op zich wel?
quote:Intercity Belgiė ook in het weekend goed gevuld
Volgens NS worden de twee treinen die sinds vorige week maandag dagelijks rijden tussen Den Haag en Vlaanderen goed gebruikt. Gemiddeld bedraagt de bezetting vijftig procent, waarmee is de trein fors drukker is dan de gemiddelde trein. Ook in het weekend wordt de intercity vaak gebruikt.
De gemiddelde bezetting in Nederland bedraagt 26 procent, NS heeft tot doel die gemiddelde bezetting te verhogen tot 32 procent. De intercity Den Haag - Brussel is dus veel beter bezet dan de gemiddelde trein. Dat komt mogelijk ook door de beperkte frequentie. Vorig jaar nog reed er ieder uur een intercity naar Brussel. Dat is nu twee keer per werkdag en vanaf 11 maart acht keer per werkdag.
In het weekend rijdt de trein tot Antwerpen, maar ook dan trekt de trein genoeg reizigers. De gemiddelde bezetting van vijftig procent is namelijk inclusief de treinen die in het weekend tot Antwerpen rijden.
[...]
bronquote:NS kraakt plannen voor Haagse trein
De NS opent de aanval op de ambitieuze spoorplannen van het Haagse stadhuis voor een ’eigen’ intercity naar Brussel. Volgens de vervoerder mag de trein alleen stoppen in Den Haag en Rotterdam.
Tussenstops in Delft, Dordrecht en Roosendaal, zoals VVD-wethouder Peter Smit (Verkeer) graag wil, zijn niet toegestaan als een vervoerder anders dan de NS de verbinding gaat verzorgen. „Voor de komende tien jaar hebben wij het alleenrecht op het hoofdrailnet. Dat betekent dat de trein alleen van Den Haag naar Brussel mag rijden”, stelt een zegsman van het spoorbedrijf. „Een stop in Rotterdam zou nog wel kunnen, omdat het hier een groot station betreft met veel internationale reizigers.”
Het spoorbedrijf stelt verder dat binnenlandse reizen met de zogeheten Lage Landenlijn niet zijn toegestaan. „Er zal dan net als bij de Thalys een soort reserveringssysteem moeten komen. De treinkaartjes kunnen niet verkocht worden via de gewone automaten.”
Den Haag richtte eerder dit jaar een bedrijf op om ruimte op het spoor te reserveren. Wethouder Smit voert gesprekken met meerdere partijen uit binnen- en buitenland om te kijken wie en hoe de lijn kan worden geėxploiteerd. De NS zelf zit ook aan tafel en sluit interesse niet uit.
De hofstad krijgt misschien sowieso weer een rechtstreekse verbinding naar de Belgische hoofdstad. Bij voldoende animo overweegt de NS de vanwege het Fyra-debacle ingezette noodverbinding te behouden.
Het stadhuis laat in een reactie weten geen beren op het spoor te zien: „Wij hebben het volste vertrouwen in ons initiatief. De Lage Landenlijn moet voldoend aan Europese regels. Ons staat een treinverbinding tussen Den Haag en Belgiė voor ogen zonder reserveringssysteem, die 16 keer per dag rijdt en behalve Den Haag ook diverse Nederlandse en Belgische stations aandoet.”
quote:Kamerleden gaan op inspectie bij Fyra
De Tweede Kamerleden die steeds debatteren over de falende hogesnelheidstrein Fyra willen nu met eigen ogen weleens zien wat er precies mis is met deze treinstellen. Ze gaan in maart op werkbezoek om zich te laten voorlichten over de problemen met de treinen, liet VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag weten.
"We horen van alles over de problemen met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, dus daar willen we eens met deskundigen over praten", aldus De Boer. Ze vindt dat ze veel te weinig informatie krijgt van de NS over deze kwestie. "Uiteindelijk moeten we vaststellen of we nog wel vertrouwen hebben in de Fyra. Dat kan alleen als we voldoende informatie hebben."
quote:D66 en CDA: Fyra vervangende intercity moet vaker rijden
De intercity die de Fyra vervangt moet minstens 12 keer per dag gaan rijden. Dat vinden D66 en CDA. Ook moet de alternatieve trein een paar keer per dag door gaan rijden naar Amsterdam. "Nu een definitieve oplossing zolang op zich laat wachten, is een halve dienstregeling gewoon niet voldoende", aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven woensdag.
De intercity verbindt Den Haag en Brussel vanaf 11 maart acht keer per dag, terwijl de Fyra zestien keer per dag reed. Op dit moment rijden er zelfs nog minder treinen: slechts twee intercity's. In het weekend rijdt de trein tot Antwerpen.
Capaciteit
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moet dan ook alles op alles zetten om de alternatieve treindienst verder uit te bouwen, vindt Van Veldhoven. ProRail liet eind januari al weten dat er voldoende capaciteit op het spoor in Nederland is om de trein ieder uur te laten rijden.
Logistiek
De Intercity Den Haag - Brussel rijdt sinds 18 februari, maar staat bijna twintig uur per dag stil. Volgens de Nederlandse Spoorwegen is het logistiek niet haalbaar om de treinen vaker heen en weer te laten rijden. "Dat heeft te maken omdat het getrokken treinen zijn. Na eindbestemming Brussel moeten de treinen naar een rangeerterrein om de locomotief te laten omlopen naar de andere kant. Dat kost tijd. Daardoor is er onvoldoende tijd om weer tijdig in Den Haag aan te komen".
Materieel
Het materieel dat nu voor de intercity Den Haag - Brussel wordt gebruikt, werd tot december ingezet in de Benelux Amsterdam - Brussel. Die reed ieder uur. Toen werden echter ook uit Oostenrijk gehuurde rijtuigen van de ÖBB ingezet. Die rijtuigen zijn na de afschaffing van de Benelux weer terug gegaan naar Oostenrijk.
Donderdag
In april moet er in april een plan op tafel liggen voor de lange termijn. De Tweede Kamer praat donderdag met Mansveld over de problemen met de Fyra.
Klopt niet -- de Fyra reed 10×/dag (zou 16 worden).quote:De intercity verbindt Den Haag en Brussel vanaf 11 maart acht keer per dag, terwijl de Fyra zestien keer per dag reed.
Dat deze mevrouw met een kort en pittig kapsel zich zo woorden in de mond laat leggen.quote:Mansveld heeft vier opties voor toekomst Fyra
Er liggen vier opties op tafel voor de toekomst van de hogesnelheidstrein Fyra, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) donderdag in de Tweede Kamer.
Foto: ANP
Ze bekijkt wat de mogelijkheden zijn als blijkt dat er uiteindelijk geen Fyra's ingezet kunnen worden, wat er kan als er 9 of 16 Fyra's gaan rijden en wat de gevolgen zijn als er 19 van deze treinen beschikbaar komen.
In de vier scenario's wordt onder meer gekeken wat juridisch en technisch kan en wat de kosten zijn van zo'n oplossing.
Ook wordt met andere vervoerders, zoals Veolia of Arriva, gesproken om hen te betrekken bij de toekomstplannen. Verder legt Mansveld de concessie (het recht om op het spoor te rijden) onder de loep.
Mansveld zei dat alle opties open op tafel liggen. ''Ook ik ben niet met de Fyra getrouwd'', benadrukte ze.
Zomer
De staatssecretaris stuurt in april een plan van aanpak naar de Kamer waarin staat hoe de scenario's worden uitgewerkt. In de zomer zijn de scenario's volgens Mansveld volledig uitgewerkt. Dan is ook meer bekend over de uitkomsten van een technisch onderzoek naar de Fyra dat de NS laat doen.
VVD-Kamerlid Betty de Boer vroeg Mansveld haast te maken. De Boer wil eigenlijk alle informatie voor 1 april boven tafel hebben. Dat is volgens de staatssecretaris ''absoluut geen realistische termijn'' voor het technisch onderzoek. Mansveld gaat er vanuit dat voor 1 juli alle stukken bij de Kamer zijn.
Meer intercity's
Mansveld gaat de komende twee weken ook uitzoeken of er meer intercity's kunnen gaan rijden tussen Den Haag en Brussel.
Momenteel rijden er twee treinen per dag als vervanging voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. Half maart worden dat er acht. Volgens de Kamer is dit echter onvoldoende en moeten er zestien treinen per dag worden ingezet.
Niet makkelijk
Dat is nog niet zo makkelijk, stelt Mansveld, want er moeten voldoende treinen zijn en genoeg personeel. Ook ruimte op het spoor is noodzakelijk.
Toch zegde Mansveld de Kamer toe haar best te gaan doen om met Prorail, de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS tot een volwaardige treindienst te komen.
Een deel van die wagons is toch teruggestuurd naar Oostenrijk ? Stond volgens mij afgelopen week in het AD ofzo.quote:Op donderdag 28 februari 2013 13:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat deze mevrouw met een kort en pittig kapsel zich zo woorden in de mond laat leggen.
Ten eerste zie ik al de bestaande aanbeiders staan terwijl ook branson ooit deze lijn wou exploiteren.
En ten tweede het gezever over voldoende treinen en personeel, wat is er met de oude beneluxtreinen gebeurd, en wat doet het personeel wat op de fyra werkzaam was?
Dat was slechts 1 van de 7 stammen. Ook zonder die Oostenrijkse rijtuigen is er nog voldoende materieel voor minstens 12 treinen per dag in beide richtingen. Desnoods haal je van elke stam 1 rijtuig weg en maak daar een nieuwe, 7de stam van, dan heb je weer genoeg treinstammen voor 16x per dag.quote:Op donderdag 28 februari 2013 20:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Een deel van die wagons is toch teruggestuurd naar Oostenrijk ? Stond volgens mij afgelopen week in het AD ofzo.
Oh ok, het zal vooral onwil zijn van de NS, want als die intercity weer volwaardig rijdt wil niemand de Fyra terug.quote:Op donderdag 28 februari 2013 20:49 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat was slechts 1 van de 7 stammen. Ook zonder die Oostenrijkse rijtuigen is er nog voldoende materieel voor minstens 12 treinen per dag in beide richtingen. Desnoods haal je van elke stam 1 rijtuig weg en maak daar een nieuwe, 7de stam van, dan heb je weer genoeg treinstammen voor 16x per dag.
Mansveld onderzoekt vier opties voor toekomst Fyraquote:
Kom op zeg, een rijdende Fyra is wel degelijk een beter alternatief. De belangrijkste reden waarom mensen de Fyra niet wilden nemen was dat die krengen vaker stilstonden dan dat ze reden.quote:Op donderdag 28 februari 2013 20:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh ok, het zal vooral onwil zijn van de NS, want als die intercity weer volwaardig rijdt wil niemand de Fyra terug.
Voor mensen die in het zuiden wonen en voor de fyra eerst naar rotterdam moeten is het totaal geen beter alternatief die HSL trein waarvoor je ook nog eens een superpremium prijs mag betalen niet zomaar kan bedenken ik ga eens naar antwerpen dit weekend of je moet de supersuper premium prijs willen aftikken. Kom op zeg alleen al het idee dat je ook voor zulke relatief gezien korte HSL afstanden alsnog verplicht moet reserveren of anders heel veel moet betalen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 11:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kom op zeg, een rijdende Fyra is wel degelijk een beter alternatief. De belangrijkste reden waarom mensen de Fyra niet wilden nemen was dat die krengen vaker stilstonden dan dat ze reden.
Dat is niet waar. Fyra was:quote:Op vrijdag 1 maart 2013 11:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kom op zeg, een rijdende Fyra is wel degelijk een beter alternatief. De belangrijkste reden waarom mensen de Fyra niet wilden nemen was dat die krengen vaker stilstonden dan dat ze reden.
Dat blijkt alleen al uit de lage bezettingsgraad van de binnenlandse Fyra, buiten de spits is hij bijna leeg.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:05 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Fyra was:
1) Duurder.
2) Aanzienlijk minder flexibel.
3) Afzetterij omdat abonnementen en bijbehorende voorwaarden niet geldig waren. NL traject gratis? Nope, niet met Fyra. Korting dan? Ook niet. Gewoon volle mep betalen.
4) Een aanzienlijke verlenging van de reistijd en een extra overstap voor heel Zuid-Nederland.
Ook als hij fatsoenlijk en betrouwbaar was gaan rijden, was er nog een significant deel van de reizigers de auto in gejaagd.
quote:Protest tegen opheffen pendeltrein Roosendaal - Antwerpen
Reizigersorganisaties TreinTramBus, Rover en actiegroep Beneluxpendelaar doen een dringende oproep aan de Nederlandse en Belgische spoorwegen om ook na 11 maart de pendeltreinen tussen Roosendaal en Antwerpen te handhaven. De spoorwegen zijn van plan deze pendeltreinen op te heffen, waardoor het aantal snelle treinen naar Antwerpen afneemt van tien keer per dag naar acht keer per dag.
De Intercity tussen Den Haag en Brussel, de vervanger voor de uit dienst genomen hogesnelheidstrein Fyra, rijdt vanaf komende maandag één keer per twee uur. Tegelijkertijd worden de snelle pendeltreinen tussen Roosendaal en Antwerpen opgeheven. Voor reizigers tussen Roosendaal en Antwerpen gaat het aantal snelle verbindingen achteruit van tien naar acht. Daarbij komt de eerste Intercity uit Nederland pas iets na 9:00 uur aan in Antwerpen, dat is veel te laat voor mensen die wonen in Nederland en werken in Belgiė.
Reiziger Karen Devriese, die pendelt tussen Dordrecht en Antwerpen, vertelt: “Om naar mijn werk te gaan nam ik eerst de trein naar Roosendaal, om daar over te stappen op de eerste directe trein naar Antwerpen. Die kwam in Antwerpen aan rond 8:20 uur: mooi op tijd. Maar die trein wordt nu opgeheven".
Rover, TreinTramBus en Beneluxpendelaar hebben de NS en NMBS in een open brief opgeroepen zo snel mogelijk een uurdienst tussen Amsterdam en Brussel te realiseren, maar tot die tijd de snelle pendeltreinen tussen Roosendaal en Antwerpen te handhaven. Ook de Tweede Kamer wenst een uurdienst. Tot vorig jaar december was er tussen Amsterdam en Brussel ieder uur een rechtstreekse trein. Sinds de introductie van de internationale Fyra is het aantal treinen naar Brussel afgenomen.
Dit, ik zit vrij vaak in een lege fyra coupequote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat blijkt alleen al uit de lage bezettingsgraad van de binnenlandse Fyra, buiten de spits is hij bijna leeg.
Voor ze in gebruik werden genomen werden ze toch ook getest ? Zegt weinig dit.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:24 schreef Aether het volgende:
NS lokt Fyra in de fout bij testritten
De Nederlandse Spoorwegen gaan de Fyra V250 vanaf vandaag weer testen. Daarbij worden zoveel mogelijk storingen opzettelijk veroorzaakt. Doel is er achter te komen of eerder gevonden storingen verholpen zijn, en of er geen nieuwe storingen ontstaan. Dat bevestigt een woordvoerder van het spoorbedrijf naar aanleiding van een bericht van de NOS.
De eerste testritten worden uitgevoerd met twee van de negen Fyra-treinen. De andere treinen worden later getest. Met de testritten wil het spoorbedrijf kijken of de oplossingen die AnsaldoBreda heeft bedacht ook in de praktijk werken. De afgelopen maanden heeft AnsaldoBreda al testritten uitgevoerd. Dit zijn de eerste testritten die het spoorbedrijf zelf doet.
Wanneer de resultaten van de testritten naar buiten worden gebracht, durft het spoorbedrijf nog niet te zeggen. De verwachting is dat er in april meer bekend wordt gemaakt. Dan loopt ook de dealine van de Belgische spoorwegen (NMBS) af. De NMBS, die drie Fyra treinen hebben besteld, dreigt de bestelling te annuleren als de problemen niet voor eind april zijn opgelost.
De trein werd op 17 januari uit de dienstregeling gehaald, een dag later werd de trein in Belgiė voor commerciėle ritten verboden. Dit omdat één van de treinstellen een bodemplaat was verloren doordat er ijs op het spoor lag. Eerder waren er ook al veel problemen met de hogesnelheidstrein.
De Fyra gaat pas weer echt rijden als dat veilig en zonder storingen kan. Om dat te controleren heeft de NS het Britse adviesbureau Mott MacDonald gevraagd om de problemen met de trein onafhankelijk te beoordelen.
quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:55 schreef artm het volgende:
Mooie 1-april grap trouwens: http://www.travelteq.com/train
quote:Tassenleverancier Travelteq wil vanaf 2015 concurreren met Thalys
Thalys krijgt mogelijk concurrentie in het treinverkeer tussen Nederland en Parijs. Tassenleverancier Travelteq wil vanaf april 2015 vijf hogesnelheidsverbindingen per dag met de Franse hoofdstad gaan verzorgen, meldde het Nederlandse bedrijf donderdag.
"Er is marktonderzoek gedaan, een businessplan opgesteld en er zijn investeerders aangetrokken'', zegt initiatiefnemer Maarten van den Biggelaar, die ook uitgever van zakenblad Quote is. "Onze trein wordt volledig eersteklas ingericht met de bijbehorende service. Ruime stoelen, veel beenruimte, supersnel internet aan boord en uitstekende maaltijden. En dat alles voor minder dan de huidige eersteklasprijzen.''
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en spoorbeheerder ProRail bevestigen dat zij een oriėnterend gesprek hebben gehad met Travelteq. "Het is geen 1 aprilgrap. Deze club heeft zich een paar maanden geleden bij ons gemeld om zich te laten informeren over de procedures en kosten rond het beginnen van een internationale spoorwegonderneming'', liet een woordvoerster van ProRail weten.
Travelteq zegt in gesprek te zijn met treinfabrikanten en met inspectiedienst ILT om treinen te leasen en alle papieren in orde te maken. Als de Travelteq Express over 2 jaar wil gaan rijden, moet het bedrijf uiterlijk over een jaar bij ProRail een verzoek om spoorcapaciteit indienen.
De onderneming zegt ook mee te doen bij de aanbesteding van de zogenoemde Lage Landen Lijn, tussen Den Haag en Brussel.
Eerder werd al bekend dat Deutsche Bahn plannen heeft om met Thalys te gaan concurreren. Ook zou Thello - een dochteronderneming van de Italiaanse spoorwegen - plannen hebben om een treindienst Brussel - Parijs en mogelijk ook Amsterdam - Parijs op te zetten.
quote:Aanbod Arriva aan kabinet: wij willen Fyra best vervangen
Vervoersbedrijf Arriva biedt aan te helpen “zo snel mogelijk” hogesnelheidstreinen te laten rijden op de hogesnelheidslijn waar de geplaagde NS-trein Fyra reed tussen Amsterdam en Brussel. “Met de ervaring en financiėle middelen van Deutsche Bahn achter ons kunnen wij zeker een bijdrage leveren”, zegt directeur Anne Hettinga van Arriva in een interview met NRC Handelsblad.
Trein- en busbedrijf Arriva is eigendom van het Duitse staatsbedrijf Deutsche Bahn, één van de grootste treinvervoerders van Europa. In Nederland rijdt Arriva met honderd treinen en 1.200 bussen.
Volgens Hettinga is het “een blamage” dat er “spoor ter waarde van miljarden ligt waar nu geen gebruik van wordt gemaakt”. De lijn tussen Amsterdam en Brussel is aangelegd voor hogesnelheidsvervoer, maar de treinen van de NS, die nu alleen op het binnenlandse traject als Fyra rijden, kunnen minder hard. Begin dit jaar werd de internationale Fyra minder dan zes weken na introductie door de Nederlandse Spoorwegen, de huidige exploitant, uit dienst gehaald vanwege technische problemen. Sindsdien rijden er behalve de Thalys geen hogesnelheidstreinen meer op het spoor.
Hoe Arriva precies kan helpen is nog onduidelijk
Arriva wil het kabinet een voorstel doen “om te helpen het probleem op te lossen”, maar nog niet op de details daarvan ingaan. Over de termijn waarop dat zou kunnen heeft Hettinga “wel een idee”, maar wil hij nog niet uitweiden. “Daarover wil ik eerst praten met de staatssecretaris en de NS.” Een samenwerkingsverband met de NS sluit hij niet uit.
De Fyra wordt geėxploiteerd door NS Hispeed en het Belgische spoorbedrijf NMBS. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur, PvdA) heeft de Tweede Kamer vorige maand gezegd dat het aan hen is om met andere vervoerders contracten af te sluiten. De staatssecretaris heeft nog geen gesprek met Arriva gehad, zegt een woordvoerder. Arriva had aanvankelijk wel interesse in het hogesnelheidstraject, maar bood te weinig om serieus mee te dingen naar de concessie.
Volgens mij zijn er enkele maanden geleden ook persberichten geweest dat als de problemen te groot zouden zijn / te lang zouden duren ze de treinen terug zouden geven aan die italiaanse producent. Blijken nu de contracten toch niet zo in elkaar te zitten als men het publiek probeerde wijs te maken dat ze nog de rest van het jaar nodig hebben om deze treinestellen wat betrouwbaarder te krijgen.quote:'Fyra niet voor einde jaar terug'
Nederland • Geplaatst door bennootje op 05-04-2013 @ 09:16
De Fyra rijdt dit jaar vrijwel zeker niet meer. Dat zeggen bronnen binnen de NS vrijdag tegen De Telegraaf. De hogesnelheidstrein wordt mogelijk pas in april 2014 weer in gebruik genomen. Of de Fyra überhaupt nog terug komt, weet de NS niet. Een beslissing daarover is uitgesteld.
Vrijdag brengen enkele Kamerleden van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu een werkbezoek aan de werkplaats Watergraafsmeer in Amsterdam, waar de Fyra wordt onderzocht. Het bezoek staat vooral in het teken van de problematiek rondom de trein.
De Kamerleden, Betty de Boer (VVD), Stientje van Veldhoven (D66), Farshad Bashir (SP), Sander de Rouwe (CDA) en Duco Hoogland (PvdA), worden door NS-topman Bert Meerstadt geļnformeerd over de laatste stand van zaken. Ook gaan ze in gesprek met betrokkenen over het plan van aanpak waarin de verschillende scenario's over de toekomst van de Fyra staan beschreven.
De Fyra tussen Amsterdam en Brussel rijdt sinds januari niet meer vanwege technische problemen. Sinds eind vorige maand rijdt wel een alternatieve trein tussen Den Haag en Brussel.
Belgiė had toch april als deadline?quote:Op vrijdag 5 april 2013 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er enkele maanden geleden ook persberichten geweest dat als de problemen te groot zouden zijn / te lang zouden duren ze de treinen terug zouden geven aan die italiaanse producent. Blijken nu de contracten toch niet zo in elkaar te zitten als men het publiek probeerde wijs te maken dat ze nog de rest van het jaar nodig hebben om deze treinestellen wat betrouwbaarder te krijgen.
quote:NS klaagt bij NMa over Haagse trein naar Brussel
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben onlangs bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) aangeklopt in verband met de plannen van de gemeente Den Haag om vanaf eind 2013 een treindienst Den Haag - Brussel te laten uitvoeren. Dat meldt het Financiėle Dagblad vrijdag.
Het spoorbedrijf vreest dat de internationale trein ook binnenlandse reizigers gaat vervoeren, waar NS het alleenrecht op heeft. Voor internationale verbindingen is er een vrije markt. Voorwaarde is wel dat die zich niet richten op binnenlandse reizigers.
Wethouder Peter Smit van Den Haag maakt zich geen zorgen over de klacht. Overigens sluit NS niet uit nog mee te dingen in de aanbesteding van de dienst. Tot 26 april kunnen bedrijven zich inschrijven. Den Haag biedt de lijn aan onder de naam Lage Landen Lijn. Bij ProRail vraagt de Gemeente met de onlangs opgerichte The Hague Trains Holding treinpaden aan. De winnende partij van de concessie mag van die treinpaden gebruik gaan maken.
NS heeft op die lijn (Den Haag - Roosendaal) het alleenrecht IIRC.quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:35 schreef Tokus het volgende:
Hoezo heeft NS het alleenrecht op binnenlandse reizigers vervoeren? Wat doet Arriva dan op het spoor?
Ah ok.quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:36 schreef Aether het volgende:
[..]
NS heeft op die lijn (Den Haag - Roosendaal) het alleenrecht IIRC.
Ze rijden dan ook op de onrendabele lijnen net zoals Veolia dat overigens te koop staat. En als je het mij vraagt zou NS zo snel als mogelijk af moeten van de HSL. Laat Arriva dat maar doen. Nu gaat alle winst van de gezonde tak naar de HSL.quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:35 schreef Tokus het volgende:
Hoezo heeft NS het alleenrecht op binnenlandse reizigers vervoeren? Wat doet Arriva dan op het spoor?
http://nos.nl/tekst/492452-twijfels-ns-over-terugkeer-fyra.htmlquote:Twijfels NS over terugkeer Fyra
Update: vrijdag 5 apr 2013, 15:59
De directie van de NS vraagt zich hardop af of de Fyra ooit nog gaat rijden. De NS wil zijn geld terug van de Italiaanse treinenbouwer als de treinen inderdaad niet meer gaan rijden. Het bedrijf is zich ervan bewust dat dat een juridisch gevecht zal worden.
De Fyra V250 wordt momenteel volledig doorgelicht. Dat gaat zeker tot de zomer duren. NS-directeur Meerstadt zegt dat het bedrijf nog druk bezig is met het stellen van een diagnose voor de problemen met de trein.
Vandaag bezocht een Kamerdelegatie de werkplaats in Amsterdam-Watergraafsmeer waar de Fyra-treinen staan.
Kan ProRail zo snel dit inplannen? Dacht dat dat minimaal een jaar van tevoren moest.quote:Op maandag 15 april 2013 11:15 schreef Ireyon het volgende:
Wat een quatsch. De ruimte voor 16 treinen per dag is er nu ook al, het is 100% pure onwil van NSHispeed.
Voor volgend jaar ook echt. Wanneer nog eens duizenden extra reizigers permanent de auto in zijn gejaagd.
quote:De Nederlandse Spoorwegen heeft bij spoorbeheerder ProRail ruimte op het spoor aangevraagd om volgend jaar 16 treinen te laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Omdat onduidelijk is of de Fyra V250 tijdig terug keert heeft het spoorbedrijf zowel capaciteit aangevraagd via het normale spoor als via de hogesnelheidslijn. Dat meldde een woordvoerder van het spoorbedrijf maandag naar aanleiding van berichtgeving van De Telegraaf.
http://www.treinreiziger.(...)nelux_en_v250-145184
quote:Intercity Brussel gaat in 2013 niet vaker rijden
Het lukt dit jaar niet om 16 keer per dag een intercity tussen Den Haag en Brussel te laten rijden. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft dat dinsdagavond aan de Tweede Kamer geschreven.
De Kamer wilde dat de intercity, die de Fyra vervangt, 16 keer per dag gaat zou gaan rijden, tegen 8 keer per dag nu. Maar volgens Mansveld is dat dit jaar niet uitvoerbaar. Het verhogen van de frequentie van 2 naar 8 keer per dag was al "een complexe puzzel'', schrijft ze. Tot december reed er tussen Amsterdam en Brussel ieder uur een intercity. Echter, die trein werd geschrapt vanwege de Fyra.
Tussen Den Haag en Brussel kan er weliswaar voldoende capaciteit worden vrijgemaakt om ieder uur te gaan rijden, maar daarvoor is ook materieel en personeel benodigd. Volgens de staatssecretaris is het zeer lastig om voldoende materieel te vinden dat zowel in Nederland als in Belgiė is toegelaten. NS Hispeed huurde vorig jaar extra rijtuigen van de Oostenrijkse spoorwegen. De huur van die rijtuigen is destijds vanwege de komst van de Fyra beeindigd. Daardoor zijn er nu ook onvoldoende rijtuigen.
Wel bekijken de Nederlandse en Belgische spoorwegen of er op piekmomenten de treinen verlengt kunnen worden met een achtste rijtuig, zo weet Mansveld. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft verder gemeld dat vanaf december de treinen in het weekend kunnen doorrijden van Antwerpen Centraal naar Brussel. Dat is nu nog niet het geval.
De vervangende treinen werden ingezet na de grote problemen met de hogesnelheidstrein Fyra. Die zijn voorlopig nog niet opgelost. Voor de dienstregeling 2014 heeft NS capaciteit aangevraagd voor een uurlijkse intercity Amsterdam - Brussel.
quote:Aanbesteding trein naar Brussel vertraagd
Geļnteresseerden krijgen ongeveer een maand langer de tijd om met hun plannen voor een vaste spoorverbinding tussen Den Haag en Brussel te komen. De termijn van de aanbesteding liep vrijdag af, maar is verlengd tot 24 mei. Eén van de kandidaten heeft meer tijd nodig, maakte de gemeente Den Haag bekend.
Den Haag heeft de aanbesteding uitgeschreven. De gemeente mag niet zeggen welke bedrijven interesse hebben in de spoorverbinding en waarom één van hen meer tijd nodig heeft.
De intercity tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid stopte jarenlang op Den Haag Hollands Spoor. Die verbinding kwam vorig jaar te vervallen toen de Fyra ging rijden. Maar de hogesnelheidstrein werd in januari uit de dienstregeling gehaald. De oude intercity keerde tijdelijk terug, tussen Hollands Spoor en Brussel-Zuid.
Den Haag wil dat de verbinding met de Belgische hoofdstad permanent wordt hersteld. Die 'Lage Landenlijn' moet gaan rijden tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid. Het is de bedoeling dat de eerste treinen gaan rijden in december, als de nieuwe dienstregeling ingaat. Onderweg zal de intercity stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal.
quote:Belgen nemen nog geen beslissing over bestelling Fyra
De Belgische spoorwegen zijn begonnen met het doorlichten van de plannen om de problemen met de hogesnelheidstrein Fyra te verhelpen. Die plannen werden ingediend door de Italiaanse producent AnsaldoBreda, nadat de Belgen de fabrikant 3 maanden geleden een ultimatum hadden gesteld dat woensdag afliep.
Wegens de aanhoudende perikelen met de gloednieuwe hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel eiste de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS eind januari verbeteringen van AnsaldoBreda. De voorstellen worden nu geėvalueerd, waarna de NMBS "zo snel mogelijk" een oordeel wil vellen, aldus een woordvoerder woensdag. Dat gebeurt in nauw overleg met de Nederlandse collega's.
Pas na de evaluatie wordt duidelijk of de NMBS het contract met de fabrikant verbreekt. Daarmee was 3 maanden geleden gedreigd.
De NMBS en het Nederlandse NS Hispeed zagen zich midden januari gedwongen de Fyra uit de dienst te nemen omdat treinstellen onderdelen verloren.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21528367/__Reizigers_Fyra_stranden__.htmlquote:Fyrareizigers gestrand: 2,5 uur vertraging
BENTHUIZEN -
Reizigers in een binnenlandse Fyra van Rotterdam naar Amsterdam hebben woensdagochtend 2,5 uur vertraging opgelopen nadat hun trein was gestrand bij Benthuizen. Een speciale evacuatietrein moest ingeschakeld worden om de reizigers hun weg naar Amsterdam te laten vervolgen.
De reizigers moesten met speciale loopbruggen van de ene trein naar de andere overstappen. Wat de oorzaak is van het stranden van de trein, is nog niet duidelijk. Volgens de woordvoerder ging het om een technisch mankement.
De internationale Fyra werd begin december uit de dienstregeling gehaald door technische problemen. Tussen Amsterdam en Brussel had de Fyra V250 moeten gaan rijden. Dat is een hogesnelheidstrein met een speciale locomotief, die ook in Belgiė het spoor op moet. In Nederland rijdt de Fyra nog gewoon, hoewel dat de V160 is met een standaard locomotief.
Zat u in de gestrande trein? Heeft u foto's en/of video's gemaakt? Mail De Telegraaf!
quote:Kamer wil onderzoek naar alternatief Fyra
De Tweede Kamer wil dat er een onderzoek komt naar een permanent alternatief voor de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel die al maanden stil staat. Samen met Belgische parlementariėrs roept de Kamer zowel het Nederlandse als het Belgische kabinet op om zo'n onderzoek uit te voeren.
Het alternatief voor de Fyra moet een volledige dienstregeling met een frequentie van eens per uur bieden. De Nederlandse Kamerleden willen van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) ook weten waarom de intercityverbinding tussen Maastricht en Luik (doorgaand naar Brussel) uit de dienstregeling is gehaald. Deze treindienst werd in december 2011 opgeheven. Volgens de NMBS moest de trein opgeheven worden omdat de dienstregeling te krap was.
Problemen
De Fyra had in april 2007 van start moeten gaan. Met ruim vijf jaar vertraging werd de Fyra V250 in december in gebruik genomen tussen Amsterdam en Brussel. De start verliep echter allerminst soepel. In januari verloor een treinstel zelfs een bodemplaat. Daarna kreeg de trein een rijverbod in Belgiė en werd de trein uit de dienstregeling gehaald.
Frequentie
Sindsdien zit er weinig schot in de zaak. De problemen zijn nog niet verbeterd en de tijdelijke intercity die de Fyra vervangt rijdt niet meer dan acht keer per dag. Op z'n vroegst pas na de zomer kan die trein tien keer per dag gaan rijden, maar 16 keer per dag - zoals de Tweede Kamer wil - is voorlopig nog te ingewikkeld.
Rijkelijk laat
Volgens reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV loopt de Tweede Kamer, evenals het Belgische parlement echter hopeloos achter de feiten aan. "Pas nu serieus vragen om een onderzoek naar alternatieven voor de Fyra, is rijkelijk laat. Al dit voorjaar werd duidelijk dat het Fyra-project gedoemd was, te mislukken" zegt voorman Rikus Spithorst woensdag.
Permanent
Eerder schreef Staassecretaris Mansveld al dat de tijdelijke intercity naar Brussel mogelijk permanent blijft, maar ze kon daar nog geen uitsluitsel over geven. Omdat er te weinig zekerheid is voor een permanent alternatief, is de gemeente Den Haag begonnen met de aanbesteding van een uurlijkse trein Den Haag - Brussel.
Uitsluitsel
Mansveld hoopt in juni uitsluitsel te krijgen over de kansen dat de Fyra V250 toch weer gaat rijden. De Tweede Kamer houdt op 18 juni een rondetafelgesprek over de Fyra en debatteert er 2 dagen later over met Mansveld.
Effe een crosspost van PTA:quote:
Blijkbaar houden we in nederland meer van het pappen en nathouden ipv leveranciers aan hun eerdere afspraken te houden.quote:'Belgie stopt met Fyra'
Het Belgische spoorbedrijf NMBS wil stoppen met de Fyra-hogesnelheidstrein.
Dat meldt de Belgische krant Gazet van Antwerpen op basis van bronnen.
De Fyra V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda is na de introductie veel geplaagd door problemen en sinds januari uit de dienstregeling genomen.
AnsaldoBreda heeft drie maanden de tijd gekregen om met een oplossing voor de problemen te komen, maar die lijkt voorlopig niet in zicht. Er worden wel zo nu en dan testritten met de trein gemaakt.
De Fyra had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten verbinden. In december reed de trein even, maar er waren al snel problemen. Nadat tijdens winterweer een bodemplaat van een Fyra afviel, werd de trein uit de roulatie genomen.
Inmiddels rijdt acht keer per dag een vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel. Die moet op termijn 16 keer per dag gaan rijden, vindt Mansveld. Dit lukt echter niet meer dit jaar, volgend jaar wellicht wel.
Het is nog steeds onduidelijk of en wanneer de Fyra V250 weer kan gaan rijden. De NS verwacht in juni te kunnen zeggen hoe de trein er technisch voor staat.
Probleem is natuurlijk dat NL veel meer van die ellende-dingen heeft afgenomen. Dat geld ben je toch kwijt, krijg je nooit meer terug, AB is ook zo goed als failliet. Enige optie die je dan hebt, zonder er nog een paar miljard tegenaan te gooien, is te proberen ze toch nog een beetje aan de praat te krijgen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:54 schreef Basp1 het volgende:
Belgie heeft de oplossing
[..]
Blijkbaar houden we in nederland meer van het pappen en nathouden ipv leveranciers aan hun eerdere afspraken te houden.
Niet toegelaten in Belgiė, kunnen maar 160, zijn er te weinig van.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:16 schreef macca728 het volgende:
maar die binnenlandse Fyra treinen rijden toch wel goed ? Kunnen ze die niet kopen ?
Of zijn die niet geschikt voor het Belgische spoor ?
Oh vandaar.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:19 schreef Q. het volgende:
[..]
Niet toegelaten in Belgiė, kunnen maar 160, zijn er te weinig van.
Dat is idd problematisch, maar bij het opstellen van de specificaties en de afname testen van de eerste trein hadden natuurlijk ook al alle alarmbellen moeten zijn gaan rinkelen bij ns-hispeed.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:04 schreef Q. het volgende:
[..]
Probleem is natuurlijk dat NL veel meer van die ellende-dingen heeft afgenomen. Dat geld ben je toch kwijt, krijg je nooit meer terug, AB is ook zo goed als failliet. Enige optie die je dan hebt, zonder er nog een paar miljard tegenaan te gooien, is te proberen ze toch nog een beetje aan de praat te krijgen.
Ik ben benieuwd of hier nou lessen uit getrokken worden.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is idd problematisch, maar bij het opstellen van de specificaties en de afname testen van de eerste trein hadden natuurlijk ook al alle alarmbellen moeten zijn gaan rinkelen bij ns-hispeed.
Ja, helaas is dat zo.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:36 schreef Basp1 het volgende:
Gert die onderzoeken zijn normaliter een wassen neus want daar komt in te staan wat de opdrachtgever wilt.
Als we nu kijken naar het wietpasdebacle in maastricht, dan komt hoes opeens met een ander onderzoek op de proppen dat de overlast niet toegenomen zou zijn, terwijl de cijfers die van de politie komen juist aantonen dat juist het omgekeerde het geval is. http://www.dichtbij.nl/ma(...)-achtergehouden.aspx
En zo gaat het steeds vaker dat er dus niets objectiefs meer is maar alles gemanipuleerd wordt door bestuurders alleen om het falen van hun eigen beleid maar te verbloemen.
Waarom hebben ze eigenlijk niet gewoon extra Thalys treinen aangekocht in plaats van dit helemaal nieuwe Fyra concept. Ik zie het nut van de toevoeging eigenlijk niet zo.quote:Op woensdag 10 april 2013 22:00 schreef Aether het volgende:
Belgiė per trein
Door de Fyra problemen is het reizen naar Belgiė niet makkelijker geworden. Voor veel reizigers echter wel goedkoper. Ondanks alle problemen rijden er op werkdagen nog steeds ruim 50 treinen naar Belgiė. Treinreiziger.nl heeft alle treinverbindingen naar Belgiė visueel in kaart laten brengen door VastinVorm. Eerder hadden wij al een overzicht gemaakt van de treintarieven Amsterdam - Brussel.
[ afbeelding ]
Europese aanbestedingsregels begreep ikquote:Op vrijdag 31 mei 2013 15:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Waarom hebben ze eigenlijk niet gewoon extra Thalys treinen aangekocht in plaats van dit helemaal nieuwe Fyra concept. Ik zie het nut van de toevoeging eigenlijk niet zo.
Wat ook een probleem lijkt is de samenwerking tussen de nationale spoorbedrijven. Hier had gewoon 1 bedrijf de hele route voor zijn rekening moeten nemen, vreemd dat ondanks de Europese samenwerking de spoorverbindingen nog altijd dramatisch zijn wanneer deze een oude landsgrens over gaan.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Europese aanbestedingsregels begreep ik
Tja, probeer maar eens van arnhem naar Emmerich te komenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 16:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat ook een probleem lijkt is de samenwerking tussen de nationale spoorbedrijven. Hier had gewoon 1 bedrijf de hele route voor zijn rekening moeten nemen, vreemd dat ondanks de Europese samenwerking de spoorverbindingen nog altijd dramatisch zijn wanneer deze een oude landsgrens over gaan.
Stoptrein tussen Luik en Maastrichtquote:Op vrijdag 31 mei 2013 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, probeer maar eens van arnhem naar Emmerich te komen
Nog steeds. Rijdt nu al een aantal dagen een paar keer per dag langs Ede.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Zag eergisterenmiddag een fyra over het spoor langs de A12 rijden
Ze zijn er mee bezigquote:Op vrijdag 31 mei 2013 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, probeer maar eens van arnhem naar Emmerich te komen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |