Zo dus ze falen hard maar de bestuurders bij de NS willen niet de verantwoordelijkheid nemen en willen dit gewoon een regulier overleg noemen. Als je het niet voor elkaar krijgt om 33% van je treinen te laten rijden noem ik dat toch erg fout.quote:België roept NS-top en Hispeed op het matje
BRUSSEL - De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS roept de top van de Nederlandse Spoorwegen en NS Hispeed op het matje wegens de aanhoudende problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein Fyra. ....
Regulier overleg
De NS laat weten ''regulier overleg'' te hebben met collega's van NMBS.
''Dergelijke woorden (op het matje roepen red.) zou ik niet gebruiken om de situatie uit te leggen'', zegt een woordvoerder van NS.
.....
De NS stelt dat twee derde van de internationale Fyra-reizigers met hooguit een kwartier vertraging op zijn bestemming arriveerde. Over de resterende 33 procent is de spoorwegmaatschappij niet tevreden.
....
Den haag faalt in deze ook dat er nu pas een onderzoek gaat komen terwijl het al meerdere jaren bekend was dat dit eraan zat te komen.quote:Den Haag onderzoekt alternatief voor Fyra
DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat de mogelijkheden bekijken voor een alternatieve intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. In januari begint een onderzoek......
Alstom stond destijds op de rand van een faillissement, bedrijfstechnisch gezien was AB een veel betere keuze.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:18 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Jawel.
Ik vind het nog steeds debiel dat HSA Alstom hadden afgeslagen.
quote:De Fyra rijdt niet, maar de NS probeerde nog wel een slaatje te slaan uit het vervoermiddel. Vanmorgen konden reizigers nog gewoon een kaartje kopen voor de falende trein.
Dat ontdekte een redacteur van Treinreiziger.nl toen hij een ticket probeerde te kopen voor aanstaande vrijdag. Ondanks dat op de site van NShighspeed.nl stond dat de Fyra voor onbepaalde tijd is opgeheven, waren er nog wel kaartjes beschikbaar, schrijft ANP.
quote:14:39: Maandag [28-01-2013] gezamenlijke hoorzitting
De gezamenlijke hoorzitting van de Tweede Kamer en het Belgische parlement over de Fyra wordt maandag gehouden in het Beneluxparlement in Brussel. De hoorzitting is gepland van 11.00 tot 14.00 uur en wordt gehouden in het gebouw van de Belgische senaat.
Tijdens de zitting worden in elk geval de spoorbedrijven NS en NMBS aan de tand gevoeld. Waarschijnlijk worden ook de beide spoorbeheerders (ProRail en Infrabel) uitgenodigd. De Tweede Kamer wil daarnaast snel een debat houden met verantwoordelijk staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA). Dat zal worden gepland na afloop van de hoorzitting.
http://www.treinreiziger.(...)ws_22_januari-144936
met de taxi of dienstwagen ws. Je denkt toch niet dat ze in de trein gaan zitten ?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:53 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe gaan die Nederlandse Kamerleden naar Brussel dan, met de trein?
Zouden ze maar eens in de trein gaan zitten en hun eigen kaartjes moeten betalen dan zou het nooit zover gekomen zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
met de taxi of dienstwagen ws. Je denkt toch niet dat ze in de trein gaan zitten ?
Ja als ze dat zouden doen hadden ze allang van de problemen geweten en iets doen voor de reiziger.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zouden ze maar eens in de trein gaan zitten en hun eigen kaartjes moeten betalen dan zou het nooit zover gekomen zijn.
Volgens mij reizen best veel Kamerleden per trein.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zouden ze maar eens in de trein gaan zitten en hun eigen kaartjes moeten betalen dan zou het nooit zover gekomen zijn.
Met ICE naar Keulen en dan Thalys naar Brusselquote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:53 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe gaan die Nederlandse Kamerleden naar Brussel dan, met de trein?
met de duurdere Thalys zeker dan. Lekker 1e klas.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:01 schreef freako het volgende:
[..]
Volgens mij reizen best veel Kamerleden per trein.
Geen 2e klasquote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:01 schreef freako het volgende:
[..]
Volgens mij reizen best veel Kamerleden per trein.
Imposant toch?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:10 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
[ afbeelding ] Doe mij de Fyra maar![]()
Het gaat in deze even puur om design in de stelling tussen ons. Lelijk vind ik echt anders.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:18 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Jawel.
Ik vind het nog steeds debiel dat HSA Alstom hadden afgeslagen. Niet vanwege de situatie met Ansaldo Breda nu, maar puur omdat zij de beste treinen hebben gemaakt van de afgelopen decennia. Dat zij de makers zijn van de Thalys en TGV en dikke partners zijn met de SNCF had bij de HSA echt een belletje moet doen rinkelen. Onbegrijpelijk.
Met de boemel via Roosendaal natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:53 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe gaan die Nederlandse Kamerleden naar Brussel dan, met de trein?
Die kamerleden gaan allemaal per dienstwagen (met chauffeur).quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:39 schreef Q. het volgende:
[..]
Met de boemel via Roosendaal natuurlijk.
Prachtige trein!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Imposant toch?
Toegegeven, deze lijkt op een platgeslagen hondenneus.
Had het eigenlijk over deze:
[ afbeelding ]
Ademt snelheid. Als er een trein mooi kan zijn, vind ik dat deze er wel bij past.
[..]
Het gaat in deze even puur om design in de stelling tussen ons. Lelijk vind ik echt anders.
Volgens mij doen die Fyra's het prima maar doet Meerstadt dit alleen zodat hij bij Sacha de Boer langs mag komen. Ik snap het wel.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:39 schreef Vasilevski het volgende:
NS-topman Meerstadt is vandaag door Wilma Mansveld 'op het matje geroepen'. Dan weet je het wel. Alles komt goed, Wilma is on the case. Ik denk zelf vooral met een glimlach terug aan die ene keer dat hij bij Sacha de Boer op het matje moest.
Denken dat die met de trein gaanquote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:53 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe gaan die Nederlandse Kamerleden naar Brussel dan, met de trein?
http://nos.nl/artikel/465036-fyra-problemen-spoedig-voorbij.htmlquote:Fyra: problemen spoedig voorbij
Toegevoegd: dinsdag 22 jan 2013, 19:10
Fyra-producent AnsaldoBreda erkent dat de treinen van de fabriek een probleem hebben met sneeuw en ijs. Guiseppe Marino, de tweede man van de Italiaanse fabriek, zei dat in een interview met NOS-correspondent Rop Zoutberg.
"Allemaal heel erg jammer voor de reiziger", zegt de treinfabrikant uit Napels. "Maar met een paar dagen is alles opgelost. Er zijn geen mechanische of elektrische problemen geconstateerd."
nou voor de sneeuw waren er anders ook al meer dan genoeg problemen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:14 schreef Q. het volgende:
[..]
Volgens mij doen die Fyra's het prima maar doet Meerstadt dit alleen zodat hij bij Sacha de Boer langs mag komen. Ik snap het wel.
bronquote:Problemen met hogesnelheidstreinen Fyra besproken in Vragenuur Tweede Kamer
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft binnenskamers woorden gebruikt over de problemen met de Fyra-treinen die niet voor herhaling vatbaar zijn in de Tweede Kamer. Dat zei ze vandaag tijdens het wekelijkse Vragenuur. Ze heeft dus gevloekt.
Mansveld: ‘Ik deel het ongenoegen van de reizigers. Toen ik het hoorde heb ik woorden gebruikt die in deze zaal niet herhaald mogen worden.’
Mansveld verwacht van de NS en de Belgische vervoerder NMBS dat ze vrijdag een alternatief aandragen voor de uitgevallen Fyra-treinen tussen Amsterdam en Brussel. Ze eist dat de verbinding binnen enkele dagen, zo niet binnen enkele weken weer hersteld is.
Vanmorgen had de staatssecretaris een stevig gesprek met NS-directeur Bert Meerstadt. De NS heeft organisatorische maatregelen genomen, waaronder het instellen van een kernteam. Mansveld: ‘Geloof me, er is voldoende besef van urgentie bij de NS.'
Sowieso is het op te lossen en ik ben blij als de Fyra weer gaat rijden, ik hou wel van dat soort projecten mits ze wel blijven werkenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:28 schreef beantherio het volgende:
Dit dossier is wel een triest voorbeeld van hoe media en politiek verlekkerd bovenop een bepaald probleem duiken als ze sappige krantenkoppen ruiken. Ik geloof best dat er fouten zijn gemaakt bij het in gebruik nemen van de Fyra en dat de trein zelf ook mankementen vertoont. Maar wat je mij niet wijs kunt maken is dat die problemen niet opgelost kunnen worden. Als men na zo'n korte tijd de boel al opgegeven heeft dan heeft men echt 0,0% ruggengraat.
De roep van D66 en CDA om een parlementaire enquête is wat dat betreft echt lachwekkend misplaatst. Mijn idee: geef eerst eens de ruimte om de problemen echt op te lossen voordat je weer een paar honderd miljoen in het afvalputje giet. Volgens mij is dat in bijna alle gevallen goedkoper.
Da's slechts van de afgelopen paar jaar. En nu gaat het eigelijk wel aardig, met die winterregeling. Echte chaos is tot nu toe uitgebleven. Ja vorige week een incidentje op Utrecht CS door problemen met de aansturing vd wissels, maar dat is snel en vakkundig verholpen..quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:11 schreef kurk_droog het volgende:
.... honderden jaren winters krijgt de NS zelf het spoor in de winter ook niet werkend.
Schitterend stukje.quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:20 schreef arj1o1 het volgende:
Volgend filmpje geeft wat inzichten over de problemen en andere klachten over de ticketprijzen. Topman van de NMBS was realistisch.
http://www.vier.be/dekruitfabriek/videos/over-de-fyra/31218
De ophef is dat een goede trein (de benelux) vervangen wordt door een veel duurdere Fyra die constant problemen geeft, waardoor iedereen uit wanhoop maar de stoptrein via roosendaal pakt, die daardoor bomvol zit. Plus dat echt niemand om een Fyra gevraagd heeft, behalve 'topbestuurders'. Wanbeleid en de klant is de dupe.quote:
Dit is al duidelijker, bedankt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:45 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
De ophef is dat een goede trein (de benelux) vervangen wordt door een veel duurdere Fyra die constant problemen geeft, waardoor iedereen uit wanhoop maar de stoptrein via roosendaal pakt, die daardoor bomvol zit. Plus dat echt niemand om een Fyra gevraagd heeft, behalve 'topbestuurders'. Wanbeleid en de klant is de dupe.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:49 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dit is al duidelijker, bedankt.
Het antwoord in het eerder besproken interview was dat de overheid in feite om deze verbinding heeft gevraagd (32x per dag A'dam-Brussel).quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:49 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dit is al duidelijker, bedankt.
Wat leuk, bestuurders die zich verantwoordelijk voelen voor de mislukking maar daarom dus juist dat als reden gebruiken om niet op te stappen.quote:NS overweegt te stoppen met Fyra
UTRECHT - De NS overweegt om helemaal te stoppen met de Fyra-hogesnelheidstrein.
Dat zei NS-directeur Bert Meerstadt woensdagmorgen tegen RTL Z. ''Het vertrouwen in de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is weg.''
Meerstadt vraagt zich aan de andere kant af of het annuleren van de order, wat België overweegt, de oplossing is.
''De vraag is of we daar de Nederlandse reiziger een plezier mee doen. Want als die trein betrouwbaar wordt opgeleverd, dan houden we hem natuurlijk liever wél. We hebben niet 1,2,3 hogesnelheidsmaterieel dat op die lijn met de snelheid die we willen kan rijden.''
Onderzoek
Voordat hij besluit om te stoppen met de hogesnelheidstrein, wil Meerstadt een onafhankelijk onderzoek naar de problemen met de Fyra.
Meerstadt denkt niet aan opstappen nu de problemen met de Fyra maar blijven aanhouden. Hij voelt zich verantwoordelijk voor de mislukking.
Fabrikant
AnsaldoBreda heeft laten weten het probleem met het plaatwerk onder de Fyra-hogesnelheidstrein binnen een paar dagen op te kunnen lossen. Dat liet directeur Giuseppe Marino weten, meldt FD.
De Belgische spoorwegen gaven AnsaldoBreda maandag drie maanden de tijd om de problemen op te lossen, zoals in het contract is afgesproken in het geval van technische mankementen.
Technici
Marino: ''We zitten met 45 technici op de zaak. En onze eerste analyse is dat de problemen eenvoudig zijn op te lossen. De problemen zijn ontstaan door een abnormale grote hoeveelheid sneeuw, waardoor het plaatwerk onderaan de trein is losgeraakt. We hebben het al opgelost. En we zijn het nu aan het testen. Over een paar dagen zijn de treinen weer inzetbaar.''
Volgens Marino werd de trein voor de oplevering uitvoerig getest onder verschillende omstandigheden. Meerstadt gelooft niet dat AnsaldoBreda het probleem in enkele dagen kan oplossen
Ja idd, zo extreem was het natuurlijk niet, dit valt elke winter en dan is het nog weinig dit jaar.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:38 schreef Tokus het volgende:
"abnormale grote hoeveelheid sneeuw" ? Kom op zeg.... Ja vergeleken met de zomers in Italie was het een abnormale grote hoeveelheid sneeuw.
Heel herkenbaar die verhalen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:45 schreef Boldface het volgende:
Vernietigend artikel van een frequente treinreiziger uit België, die ook vaak naar Nederland reist:
http://trein.polledemaagt.com/
Hij heeft het niet zozeer over de technische mankementen, maar over hoe reizigers van het kastje naar de muur worden gestuurd, urenlange vertraging oplopen en dan ook nog worden behandeld alsof ze zélf de fout in zijn gegaan...
Echt ontluisterend, die verhalen
Dat tweede artikel ook: http://trein.polledemaagt.com/post/41097246396/ik-ga-coulant-zijnquote:Op woensdag 23 januari 2013 15:45 schreef Boldface het volgende:
Vernietigend artikel van een frequente treinreiziger uit België, die ook vaak naar Nederland reist:
http://trein.polledemaagt.com/
Hij heeft het niet zozeer over de technische mankementen, maar over hoe reizigers van het kastje naar de muur worden gestuurd, urenlange vertraging oplopen en dan ook nog worden behandeld alsof ze zélf de fout in zijn gegaan...
Echt ontluisterend, die verhalen
Het is een export-Hollander.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:45 schreef Boldface het volgende:
Vernietigend artikel van een frequente treinreiziger uit België, die ook vaak naar Nederland reist:
http://trein.polledemaagt.com/
Lekker hoe in zichzelf gekeerd de spoorwegen zijn, absoluut geen enkel gevoel van medelijden met de reiziger die ze keihard in zn achterwerk neuken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:56 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat tweede artikel ook: http://trein.polledemaagt.com/post/41097246396/ik-ga-coulant-zijn
Dat artikel is inderdaad de aanleiding waarom ik deze link plaatste. Tenenkrommend hoe er met die man wordt omgesprongen. Ik vind het oprecht knap dat die man zijn zelfbeheersing weet te bewaren. Ik weet niet of ik dat in zo'n situatie had gekund.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:56 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat tweede artikel ook: http://trein.polledemaagt.com/post/41097246396/ik-ga-coulant-zijn
De Fyra problematiek speelt al meerdere jaren en de totale kosten liggen waarschijnlijk inmiddelsquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:28 schreef beantherio het volgende:
Dit dossier is wel een triest voorbeeld van hoe media en politiek verlekkerd bovenop een bepaald probleem duiken als ze sappige krantenkoppen ruiken. Ik geloof best dat er fouten zijn gemaakt bij het in gebruik nemen van de Fyra en dat de trein zelf ook mankementen vertoont. Maar wat je mij niet wijs kunt maken is dat die problemen niet opgelost kunnen worden. Als men na zo'n korte tijd de boel al opgegeven heeft dan heeft men echt 0,0% ruggengraat.
De roep van D66 en CDA om een parlementaire enquête is wat dat betreft echt lachwekkend misplaatst. Mijn idee: geef eerst eens de ruimte om de problemen echt op te lossen voordat je weer een paar honderd miljoen in het afvalputje giet. Volgens mij is dat in bijna alle gevallen goedkoper.
Thalys gebruikt het (en mogelijk DB/Eurostar in 2015 voor Amsterdam-Londenquote:Op woensdag 23 januari 2013 20:24 schreef kurk_droog het volgende:
Stoppen met de Fyra en dan weer dat spoor 4 jaar niet gebruiken?
Ach moet de ns nu ook al in de slachtoffer rol kruipen door te benadrukken hoeveel geld het hun gekost heeft, hoeveel geld heeft het de maatschappij al gekost, vooral de vertragingen en de aanleg van dat HSL spoor met die dure tunnel door het zogenaamde groene hart wat niet meer is als wat kassen.quote:Fyra kost NS tientallen miljoenen
UTRECHT - De problemen met hogesnelheidstrein Fyra hebben de Nederlandse Spoorwegen tientallen miljoenen euro's gekost.
Het geld is gaan zitten in de inzet van extra personeel en compensatieregelingen voor reizigers die hun reis in duigen zagen vallen.
Dat heeft president-directeur Bert Meerstadt van de NS donderdag gezegd in een gesprek met enkele media.
Of de miljoenen aan extra kosten worden opgeteld bij de claim die de NS van plan is in te dienen bij de bouwer van de Fyra, kon de woordvoerder niet zeggen. ''We houden met alles rekening''
Het kost de reiziger meer geld aan kaartjes omwisselen en allerlei extra kosten maken .door vertragingen en extra reistijd.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach moet de ns nu ook al in de slachtoffer rol kruipen door te benadrukken hoeveel geld het hun gekost heeft, hoeveel geld heeft het de maatschappij al gekost, vooral de vertragingen en de aanleg van dat HSL spoor met die dure tunnel door het zogenaamde groene hart wat niet meer is als wat kassen.
Ik reis dagelijks met de NS en dit soort afschuifgedrag maak ik dagelijks mee. Je bent geen klant, nee je mag god op je knieën bedanken dat je mee mag met een overvolle kutsprinter.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:45 schreef Boldface het volgende:
Vernietigend artikel van een frequente treinreiziger uit België, die ook vaak naar Nederland reist:
http://trein.polledemaagt.com/
Hij heeft het niet zozeer over de technische mankementen, maar over hoe reizigers van het kastje naar de muur worden gestuurd, urenlange vertraging oplopen en dan ook nog worden behandeld alsof ze zélf de fout in zijn gegaan...
Echt ontluisterend, die verhalen
Meerstadt is pas directeur sinds 2009, dus het is een geërfd probleem. Bovendien was de directie van NS Hispeed verantwoordelijk voor de Fyra. Wat ik de NS dan wel kwalijk neem, is dat ze NS Hispeed te veel vertrouwden en niet genoeg controleerden. Sinds alles mis is gegaan vorige week zijn alle persberichten over de Fyra van de NS zelf, en lijkt het ook dat de NS alle regie hebben overgenomen. De directeur van Hispeed zie je nergens en de commercieel directeur die constant op tv aangaf dat het fantastisch ging met de Fyra is ook verdwenen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:04 schreef Freak188 het volgende:
De verhalen vooraf waren al een teken aan de wand: aanbesteding te duur, Fyra wordt door je strot geduwd.... Die Van Meerstad heeft natuurlijk de meeste boter op z'n hoofd. Eerst die Fyra door ieders strot duwen en daarna de fabriekant dreigen. Wat denkt ie nou eigenlijk? Amateur.
Het zou de NS dan sieren om dat ook openlijk toe te geven en die hispeed directie dus op die manier aan de kant te schuiven, maar ook dat zien we als publiek niet gebeuren. Wordt dadelijk de hele fyra directie die veranwoordelijk hiervoor waren weer zo geruisloos mogelijk naar een andere semipublieke functie weg gepromoveerd terwijl ze gewoom gedemoveerd zouden moeten worden tot conducteurs om zelf voor een paar jaar te ervaren wat voor rotzooi ze er van gemaakt hebben.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:28 schreef remcoP het volgende:
[..]
Meerstadt is pas directeur sinds 2009, dus het is een geërfd probleem. Bovendien was de directie van NS Hispeed verantwoordelijk voor de Fyra. Wat ik de NS dan wel kwalijk neem, is dat ze NS Hispeed te veel vertrouwden en niet genoeg controleerden. Sinds alles mis is gegaan vorige week zijn alle persberichten over de Fyra van de NS zelf, en lijkt het ook dat de NS alle regie hebben overgenomen. De directeur van Hispeed zie je nergens en de commercieel directeur die constant op tv aangaf dat het fantastisch ging met de Fyra is ook verdwenen.
De NS nemen alleen de Fyra in eigen handen. Hispeed mag Nachttreinen, ICE's e.d. doen. Daar valt weinig te verprutsen. Zodra het probleem Fyra is opgelost vind ik dat er wel een onderzoek mag komen naar het handelen van Hispeed en Fyra, en mogen er ook koppen rollen. Nu is het de taak om de problemen met Fyra op te lossen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het zou de NS dan sieren om dat ook openlijk toe te geven en die hispeed directie dus op die manier aan de kant te schuiven, maar ook dat zien we als publiek niet gebeuren. Wordt dadelijk de hele fyra directie die veranwoordelijk hiervoor waren weer zo geruisloos mogelijk naar een andere semipublieke functie weg gepromoveerd terwijl ze gewoom gedemoveerd zouden moeten worden tot conducteurs om zelf voor een paar jaar te ervaren wat voor rotzooi ze er van gemaakt hebben.
De imagoschade is wel vrij groot inmiddels. Het zal een poosje kosten voordat ze eroverheenkomen als dat al lukt. Ik pleit toch voor herinvoering van de Beneluxlijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:21 schreef remcoP het volgende:
[..]
De NS nemen alleen de Fyra in eigen handen. Hispeed mag Nachttreinen, ICE's e.d. doen. Daar valt weinig te verprutsen. Zodra het probleem Fyra is opgelost vind ik dat er wel een onderzoek mag komen naar het handelen van Hispeed en Fyra, en mogen er ook koppen rollen. Nu is het de taak om de problemen met Fyra op te lossen.
Oh, zeker. Mensen zitten alleen in de fyra omdat het noodzaak is. Als je per se snel willen gaan nemen ze wel de Thalys. Grote kans dat de Beneluxtrein goedkoper is, waardoor die veel reizigers van de fyra afsnoept.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:41 schreef niels0 het volgende:
[..]
De imagoschade is wel vrij groot inmiddels. Het zal een poosje kosten voordat ze eroverheenkomen als dat al lukt. Ik pleit toch voor herinvoering van de Beneluxlijn.
Ik durf te wedden dat als er zich een exploitant voor de Beneluxlijn aandient die Fyra zo het faillissement wordt ingedrukt.
Denk het niet:quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:58 schreef gebrokenglas het volgende:
't zou mooi zijn als de Benelux wordt heringezet, maar die kans is niet groot. Want dat zou pas echt een Fyra Fail zijn voor de directie natuurlijk.
quote:NMBS: Goedkope hogesnelheidstrein niet mogelijk
Volgens Marc Descheemacker, topman van de Belgische spoorwegen, kan een hogesnelheidstrein nooit zo goedkoop worden als de Benelux. Hij wijst erop dat het verboden is om een dergelijke internationale treinverbinding nog te subsidiëren. De Benelux kreeg in België jaarlijks 5 miljoen euro subsidie.
NS Hispeed heeft altijd ontkent dat de Fyra veel duurder was dan de Benelux. Het bedrijf stelde op 9 januari zelfs dat alle reizigers met Fyra goedkoper of even duur uit waren. Iets wat feitelijk onjuist was.
http://www.treinreiziger.(...)t_fyra_nieuws-144953
quote:Intercity Roosendaal - Antwerpen eens per twee uur
Vanaf komende zaterdag gaat er eens per twee uur een intercity rijden tussen Roosendaal en Antwerpen. Die trein is een noodmaatregel om het hinder van het wegvallen van de Fyra te verzachten. Toch moeten reizigers naar Brussel twee keer blijven overstappen en blijft de extra reistijd naar Brussel oplopen tot 90 minuten.
Reizigers naar Antwerpen krijgen door de tijdelijke trein een reistijd die 20 minuten korter is als nu, maar nog steeds veel langer dan met de Benelux, en uiteraard nog veel langer dan de Fyra.
De Intercity Roosendaal - Antwerpen kan vooral gezien worden als eerste begin van een alternatief, maar voor reizigers wordt het ongemak er op dit moment maar zeer beperkt minder van. Enerzijds vanwege de beperkte frequentie, anderzijds vanwege het korte deel.
NS en NMBS kijken nog wel of de intercity doorgetrokken kan worden naar de Randstad, Of de frequentie omhoog gaat naar de geliefde uurdienst, is maar zeer de vraag. Staatssecretaris Mansveld communiceerde eerder dat er minimaal 8x per dag een alternatief moest komen, ofwel eens per twee uur.
De intercity krijgt een reistijd van 29 minuten. Vanuit Antwerpen vertrekt de trein vanaf 7:27 t/m 21:2u. Vanuit Roosendaal zijn de vertrektijden niet mede gedeeld, maar waarschijnlijk van 8:04 t/m 22:04 eens per twee uur. Afgelopen weekend reed de intercity ook al, maar nog onregelmatiger.
Wanneer en of de Fyra Amsterdam - Brussel terug komt is niet duidelijk.
Het is me toch wat. Als wij met ons bedrijf zo zouden omgaan met onze klanten, maken we het niet lang voor we de curator de hand kunnen schudden...quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:12 schreef Aether het volgende:
Intercity Roosendaal - Antwerpen eens per twee uur
Die ATB doet het hem inderdaad. De NS heeft bijna geen materieel met ERTMS, terwijl dat wel benodigd is voor de HSL.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:36 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het is me toch wat. Als wij met ons bedrijf zo zouden omgaan met onze klanten, maken we het niet lang voor we de curator de hand kunnen schudden...
Dit gesol met reizigers is toch ten hemel schreiend.
Misschien zie ik het als 'boertje uit de provincie' wat te simpel, maar waarom kan er geen normale trein, de ICM, over die HSL heen? Want geen ATB?
Maar de Thalys rijdt toch maar zelden over diezelfde HSL, dus de kans dat er een botsing optreedt is nul. Kwestie van communiceren met de GSM-R.
Een beetje improviseren, maar 't kan best allemaal. Gooi er desnoods een dieselloc voor.
Dan maar een 'slakkengangetje van 140, 't gaat nog altijd een stuk vlotter dan die eens per 2 uur IC vanaf Roosendaal. En de lijn wordt gewoon gebruikt.
Tuurlijk, die intercity komt wel vol. En de reguliere stoptrein wordt ontlast.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:46 schreef ArnosL het volgende:
Overigens wel belachelijk dat ze om de twee uur gaan rijden, dat moet toch ieder uur minimaal één keer per uur of ieder half uur kunnen lijkt me. Wordt die verbinding misschien ook nog een keer populair.
Ja dat noemen ze een aanvaardbare oplossing. Ga lekker weer met de postkoets rijden dan.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:46 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Die ATB doet het hem inderdaad. De NS heeft bijna geen materieel met ERTMS, terwijl dat wel benodigd is voor de HSL.
Overigens wel belachelijk dat ze om de twee uur gaan rijden, dat moet toch ieder uur minimaal één keer per uur of ieder half uur kunnen lijkt me. Wordt die verbinding misschien ook nog een keer populair.
En een ICM wordt vast niet zo blij van 25KV.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:36 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het is me toch wat. Als wij met ons bedrijf zo zouden omgaan met onze klanten, maken we het niet lang voor we de curator de hand kunnen schudden...
Dit gesol met reizigers is toch ten hemel schreiend.
Kan er echt geen normale trein, de ICM, over die HSL heen? Want geen ATB?
Ow, niet aan gedacht. Maar goed dan kan het desnoods nog met een dieselloc...quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:57 schreef Q. het volgende:
[..]
En een ICM wordt vast niet zo blij van 25KV.
Die wordt nooit toegelaten omdat 1) diesels niet door de tunnels mogen en 2) ook dat ding geen ERTMS heeft.quote:Op donderdag 24 januari 2013 21:00 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ow, niet aan gedacht. Maar goed dan kan het desnoods nog met een dieselloc...
Zo'n mooie Duitse DB V200. Ook rood, dus lijkt wel wat op de Fyra.![]()
[ afbeelding ]
Mat'64 dan? Die krengen lijken het eeuwige leven te hebben.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:57 schreef Q. het volgende:
[..]
En een ICM wordt vast niet zo blij van 25KV.
Thalys is een stuk duurder toch? Als de Fyra gewoon normaal reed had hij vast wel recht om te bestaan. Ik hoop dat ze de problemen nog kunnen oplossen. Het image is inderdaad zwaar beschadigd....toch een andere naam en styling kiezen als alle problemen bij de V250 verholpen zijn?quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:57 schreef remcoP het volgende:
[..]
Oh, zeker. Mensen zitten alleen in de fyra omdat het noodzaak is. Als je per se snel willen gaan nemen ze wel de Thalys. Grote kans dat de Beneluxtrein goedkoper is, waardoor die veel reizigers van de fyra afsnoept.
De Thalys is duurder maar daar krijg je dan ook een snellere, betrouwbare trein voor terug die ook een stuk meer luxe biedt van binnen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 01:09 schreef PowerLoungen het volgende:
Die problemen gaan niet opgelost worden omdat Ansaldo op omvallen staat.
En de Thalys is volgens mij op de dezelfde prijsklasse als de Fyra .
Als je de tweede klasses van de Thalys en Fyra gaat vergelijken, is de tweede klasse van de Fyra best wel pauper.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 07:31 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De Thalys is duurder maar daar krijg je dan ook een snellere, betrouwbare trein voor terug die ook een stuk meer luxe biedt van binnen.
De tweede klasse van Fyra is al pauper vergeleken met een standaard NS intercity. Daarvan heeft al het enkeldeks materiaal tenminste nog leeslampjes. Pak de IC Berlijn erbij (leeslampjes, voetsteuntjes, verstelbare stoelen) en Fyra is al helemaal een zielige vertoning.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 07:33 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Als je de tweede klasses van de Thalys en Fyra gaat vergelijken, is de tweede klasse van de Fyra best wel pauper.
De E5quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Imposant toch?
Toegegeven, deze lijkt op een platgeslagen hondenneus.
Had het eigenlijk over deze:
[ afbeelding ]
Ademt snelheid. Als er een trein mooi kan zijn, vind ik dat deze er wel bij past.
Shinkansen E5 voorkant/neus zit wel eruit als een dildo,maar is wel heel mooiquote:Op vrijdag 25 januari 2013 07:45 schreef Pheno het volgende:
[..]
De E5heeft inderdaad een belachelijk grote neus, maar als je die ziet binnenkomen op hets station blijf je toch even kijken. De Shinkansen 500 blijft mijn favoriet
Overigens allebei tig keer ruimer dan een Fyra of Thalys. De E5 rijdt op de noordelijke tracks en heeft geen problemen met 'strenge' vorst van -5 graden
Sorry, Japanse treinentick, alleen in de E5 heb ik nog niet gezeten, toch maar weer eens een reisje eraan wagenMaar in een aanbesteding staan toch eisen waar een trein aan moet voldoen? Ze waren vergeten dat we hier wel eens winterweer hebben? Waarom de neuk is er voor een maatschappij gekozen die totaal geen ervaring heeft? ICE (Siemens dus), Thalys, Shinkansen (oa Hitachi), allemaal prima oplossingen met al jarenlange ervaring en bewezen trackrecord?
Ik dacht dat 250 km/h het minimum was om over HST te spreken. De HLE18 is max. 200 km/h.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 08:58 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
'België test vervanger voor Fyra'
De proeven worden uitgevoerd met de locomotief type van het type Siemens HLE 18, waarvan de NMBS, de Belgische spoorwegen, er 120 hebben gekocht. De locomotief wordt vooral gebruikt voor het trekken van dubbeldekstreinen, maar kan ook op een hogesnelheidslijn worden gebruikt.
Dubbele functie voor een moderne locomotief![]()
En op 1,5kV= half vermogen maar ik vind het mooi zat. Hij 's geschikt voor alle 3 de voltages (1,5kV=, 3kV= en 25kV~). Prima back-up van die belgen lijkt me.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:16 schreef Aether het volgende:
[..]
Ik dacht dat 250 km/h het minimum was om over HST te spreken. De HLE18 is max. 200 km/h.
En wat heeft Nederland?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:21 schreef niels0 het volgende:
[..]
En op 1,5kV= half vermogen maar ik vind het mooi zat. Hij 's geschikt voor alle 3 de voltages (1,5kV=, 3kV= en 25kV~). Prima back-up van die belgen lijkt me.
Nederland huurde TRAXXen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:23 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
En wat heeft Nederland?
gelukkig zie je daar niks van als je er in zit.quote:
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:37 schreef Tokus het volgende:
[..]
gelukkig zie je daar niks van als je er in zit.
Zolang het maar rijdt en je in de wagons niet het idee hebt dat je in veevervoer beland bent.
Ik kan hem echt niet mooi vindenquote:Op vrijdag 25 januari 2013 08:12 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Shinkansen E5 voorkant/neus zit wel eruit als een dildo,maar is wel heel mooi
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Flink stukjequote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:02 schreef Aether het volgende:
Stukjes ijs onder de Fyra.
[ afbeelding ]
De Fyra is dus iets voor jouquote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:04 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik kan hem echt niet mooi vindenWat een lelijke trein en moet je die raampjes zien, ik wil grote glazen puien hebben.
quote:NMBS: Locomotief wordt niet getest als vervanging Fyra
De Belgische Spoorwegen (NMBS) ontkennen het bericht uit de Belgische media dat er locomotieven getest worden die de Fyra zouden moeten gaan vervangen. Een woordvoerder doet die berichten af als onzin.
De Gazet van Antwerpen meldde vrijdag dat NMBS locmotieven van serie 18 zou gaan testen op de hogesnelheidslijn, om daarmee de Fyra te gaan vervangen. Van dit locomotieftype zijn 120 treinen gekocht bij Siemens. De locomotieven kunnen een snelheid behalen van 200 kilometer per uur en worden al ingezet op de Belgische hogesnelheidslijn Leuven - Luik.
Volgens bronnen van de Gazet van Antwerpen zouden de testritten de komende dagen gaan plaatsvinden.
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:16 schreef Aether het volgende:
[..]
Ik dacht dat 250 km/h het minimum was om over HST te spreken. De HLE18 is max. 200 km/h.
quote:
quote:Tijdens de selectie, zo blijkt uit de vertrouwelijke notitie was de “prijs per volwaardige zitplaats” het belangrijkste ‘gunningscriterium’. NS vroeg daarom niet om échte hogesnelheidstreinen, maar om materieel voor een lagere snelheid. “Een trein die maximaal 220 kilometer per uur kon rijden, was voldoende”, zegt een ingewijde. “Waarom zou je dan duurdere treinen kopen die harder kunnen?” Volgens de bron is er “nooit sprake geweest van het aanschaffen hsl-materieel.”
quote:NRC Handelsblad reconstrueert vandaag de aanbesteding van de Fyra-treinen in samenwerking met de Vlaamse krant De Standaard. Uit de reconstructie blijkt dat de aanbesteding werd overschaduwd door een conflict met toenmalig minister van Verkeer Karla Peijs. De CDA-minister vreesde dat de afgesproken reistijd naar Brussel niet zou worden gehaald met het langzame materieel. In de eindfase van de onderhandelingen kwamen de Italianen ineens met een oplossing: een trein die 250 kilometer per uur kon halen voor bijna dezelfde prijs.
Twee miljard meer inmiddels volgens een Rover-achtige organisatie uit België.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:08 schreef gebrokenglas het volgende:
Ze gingen voor het goedkoopste, maar die ellende heeft nu al meer gekost dan als NS direct voor de duurdere Siemens waren gegaan.
Toch? heeft iemand cijfers?
twitter:politiek24 twitterde op maandag 28-01-2013 om 10:00:19MAANDAG LIVE: Vanaf 10.45 uur hoorzitting Beneluxparlement over de #Fyra op politiek24.nl. Hier de agenda: http://t.co/wQmm9Ry1 reageer retweet
Er gaat toch niets veranderen, de sneeuw is weg, over een paar weken rijden de Fyra's weer met de problemen van december en de Beneluxtrein komt nooit terug, want dan moet de NS zijn eigen falen toegeven.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:35 schreef Aether het volgende:
twitter:politiek24 twitterde op maandag 28-01-2013 om 10:00:19MAANDAG LIVE: Vanaf 10.45 uur hoorzitting Beneluxparlement over de #Fyra op politiek24.nl. Hier de agenda: http://t.co/wQmm9Ry1 reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |